أخر الاخبار

عشق الودق بين العشق واللعنه الجزء الحادي عشر حتي العشرون بقلم ايمان صالح كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 


عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء الحادي عشر حتي العشرون

بقلم ايمان صالح

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


$$$$لازمن تعملي اللي بجولك عليه والفرطوس فوج رجبتك،، 

فرحانه •• به  !! عما تجول ايه انت عاااد  ؟؟ إتچنيت إيااك عشان تكلمني إكدة؟؟ قاطعها عبد الرحمن،،، 

عبد الرحمن ••لاااه،، خلب بالك من ملافظك يلبومه إنتي!!! وبعد إكدة تخلي بالك من حديتك معاي،، 

فرحانه ••وقفت من مكانها،، لاااه،، انتا زودتها خاالص،، آني لولا فحالة حداد كنت زتيتك عالشارع بره،، 

عبد الرحمن ••طب بس ماتتمرعيش جوي إكدة،، إتوكدى الاول من كلامك،، 

فرحانه ••اباااه؟؟ قاطعها حكم قاائلااا لأخيه،، 

حكم••چرا ايه يابن بووي  !! ماالك  ؟؟ الهبل طلعك الچبل وساب عجلك إهنكه؟؟ رووح يااوااد منك ليييه هاتله بچنيه عجل وبچنيه لبااان يطجطج،، 

عبد الرحمن ••هيهيهيه،، بايخه ياملسلس،،، محلواشي،، خلي إچنيهك في چيبك إيدفيييك،، وإنت ياولد،، روح إعمل اللي جولتلك عليه عاااد،، وخلي بالك من الأمانه اللي عتچيبها لو اتصابت إبخربوش  !! جصادها عمرك مفهوووم  !!! 

الغفير ••حاضر ياعبروحمان بييه،، اومارك أمر،، وطلع للشارع لينفذ أمره،،، 

فرحانه ••إيوة إكده،، يارب تعجّل زيين،، 

عبد الرحمن ••حكم،، جبل ماتخد أمك وتروحو على دواركم عِندي ليكم كلمتين إتنين تحطوها حلجه في وداناتكم،، كيف الحلج بصُح وصحيح،، مالكووشي صااالح أبدااا بودج وغچريه مفهوم  ؟؟ 

فرحانه ••نزلت الملس من علي كتفها،، إيه إيه ايه؟؟ بتجول إيه ياخووي  ؟؟ والله عاال  ؟؟ معادش غير انك إتجولي وتعيدلي كماني؟؟ 

عبد الرحمن ••إيوة عجول وأعيد وازيد كماني،، وتسمعي زين اللي عجوله،، 

فرحانه ••عبروحمان  ؟؟ ايه اللي فعجلك يابن چوزي!! 

مَلكه ••ياابني؟؟ لم دورك وإسكت،، 

عبد الرحمن ••حاضر يمااا،، هسكت،، بس مش عشان بخاف منيكي،، له عشان بحترمك،، ومش عشان آني سويجه مره،، لاااه،، عشان أمي ست متربيه مش أصلها واحده واطيه إبتاعت شوارع،، إنتي بنت أصل ياملكه،، ربيتي وعلمتي وحفظتي،، وزرعتي الطيبه والرچوله في جلب راچل واحد،، الطيبه في فص الجلب ده،، والرچوله في الفص التاني،، التفتت فرحانه لعبد الرحمن،، غاظها كلامه،، 

فرحانه ••هممم،، والله  !! لمي ابنك ياست يامربيه،،، 

عبد الرحمن ••شاور بيده،، يلااا على جصرك،، علي مبناكي ياست،، 

مشيت فرحانه وهيا مش فاهمه حاجه،،، بس في عقلها عماله تتشاور،، ياتري ايه اللي حصل  !! هوا الواد مخبي إييه  !! 

خرجت فرحانه من الباب،، ولمحت أحد الحراس يأتي بسياف مجروورا علي كرسيه المتحرك،،،، 

وقفت فرحانه،،، 

فرحانه ••وده ايه دة كماني؟؟ واخدينه علي فين  ؟؟ 

عبد الرحمن ••لا أبويا بعد إكدة هيفضل معانا إهنه،، أصلي إكتشفت إن الممرضه بتاعت سيادتك كانت إبتسجيه منوم وحبوب هلوسه  !! ليه متعرفيشي !! عشان إكدى البت دلوك في المِركز،، ربنا يستر بجي عاللي كراها علي إكدة،، وتصدجي!! حللت لابوي لاجيته كماااني بيتعاطي حچات تتجل لسانه  !! وتخليه معيتكلمشي عاااد  !! مش طلع إبينطج  !! 

ماإن سمعت فرحانه الكلام إلاااا أن إصفرت ثم إخضرت ثم كأن أعتلي جفونها العمي،، طلعت تتحسس جدران السلالم حتي خرجت خارج المبني،،، 

مَلكه ••هوا چرا ايه  ؟؟ مش عتفهمني بردك؟؟ 

عبد الرحمن ••ومش هتفهمي دلوك عاااد،، لسه حچات كتيرة محتاچه تظبيط وبعدها الحجيجه هتبجي ضهر جدامك،، ضهر ضهااار يمااا،، 

بس جوليلي أبلاا،، إنتي عتفتكري واحده من سنييين السنين إسمها شرف  ؟؟ كان فيه حد في النچع إسمه إكدة؟؟ 

مَلكه ••شردت بعقلها،،، شرف  ؟؟ شرف نهواتي؟؟ جرايبينتي؟؟ 

عبد الرحمن ••لاااه معرفش،،، دوكها ماتت إمولعه هيا وعيلتها يمااا،، 

مَلكه ••ماهيا دياتي ياوليدي،، هياها اللي ماتت إمولعه،، هي وعيلتها،، إيه السبب ماحدش عرف،،ليه ياحباية جلبي  ؟؟إيه فكرك بيها  !!الله يرحمك ياشرف انتي وچوزك وعيالك،،بكاااء منهمر،،، 

عبد الرحمن ••يعنى يمااا  !! كل اللي تعرفيه عنيها انها ماتت إمولعه هيا وعيلتها؟؟ 

ملكه ••عما تنبش في الجديم ليييه ياولدي؟؟ إيوة ماتت ومانعرفوشي لييه ومين السبب!! 

عبد الرحمن ••يعني مكانتش علي علاجه ببوي يمااا؟؟ 

إنتفضت ملكه قاائله،، 

مَلكه ••لااااه،، شرف بت بت عمي كانت أشرف من الشرف،، كانت نضيفه ياولدي وبوك هوا اللي وسخها،،، 

عبد الرحمن ••يبجي آني عالطريج الصح،،، 

مَلكه •• فهمني دى جصص جديمه،، إيه اللي چد  ؟؟ 

عبد الرحمن ••فاضل تكه واحدة تكه،، وهتعرفي كل شي،، بس ماتستعچليش واصل،، بجولك،، بوووي أمانه في رجابتك من دلوك،، حافظي عليه زيين جووى،، فهماني؟؟ إوعي عينك إتروح من عليه يمااا،، 

مَلكه ••حاضر ياولدي حاضر،، وانت كماااني،، خلي بالك علي روحك زيين،، 

عبد الرحمن ••بأمر الله يما،، حاضر،،، 

وخرج عبد الرحمن من الثرايا ولم تعرف أمه أين اتجه،،، 

في المبني المجاور،،مبني حكم وامه،، فرحانه رايحه جايه في أوضتها،، لم تعد تتحمل الإنتظار،، تنتظر حكم ان يأتي لها،، وبعد انتظار،،، دخلحكم عليها الحجرة،،، 

فرحانه ••توك ماشرفت يافااالح  ؟؟ هتشل منيييك  !! 

حكم••أباااي عاااد،، نطر قفطانه،، مخدتش وصله التهزيج النهاردة،،، نعمين  ؟؟ خير؟؟ 

فرحانه ••نعميين؟؟ خير  ؟؟ إنت غرجان فميه البلاصي عااد  ؟؟ يامري المكحل يامراري المكحل،، إحنا في نصيبه ياهتير وربك في نصييبه،، سكل الواد الملسلس المغبر دواتي عرف كل حاچه  !! عيااط،، هنروحو فداهيه اني وانتا هنروحو في دااهيه  !! 

حكم••والعمل إييه  ؟؟ لو إنكشفنا  !! هنتحبسوا   !!! وعاروح في داهيه اني وانتي،، 

فرحانه ••لاااه،، مَهَنروحِش،، هما اللي هيروحوا في ستين داهيه،، لااازمن كلاااتهم،، لااازمن نخلصو من كل اللي يعرف الحجيجه،، الغچريه هي أس البلاوي،، وزمانها حاكيه لبتها كل حاچه،، وخوك كماني لو يعرف،، لازمن إنموتووه،، لازمن،، 

حكم••إيوة يما بس هنعرفو منين اللي عرف من اللي ماعرفشي؟؟ دة لو كانت غچريه فاكره أصلااا حاچه،، 

فرحانه ••عتنسي اللي حصل في رفيجتها بس ماعتنساشي اللي حصل في عنيها ياولدي،،، لازمن نچمعوا أي خطر علينا وخلصوا منييه كيف ماعملنا زماان،،، 

حكم••خلاص يمااياا،، سيبيلي جد يامين إكده،، ارتب أحوالي ونتكتك للجافله بعجل،، عشان الغلطه بفورة دلوك،، اتفجنا؟؟ 

فرحانه ••إتفجنا،، بس لازمن تشهل حالك إكدة عشان نخلصو،،،

حكم••إتفجنا،،، علي خير،، 

وعقدت فرحانه وإبنها النيه علي عمل جريمة جديده،،لاأحد يعلم لم تخطط فرحانه تلك المجرمه،، وماذا تريد ان تخفي،، تري مما تخافين يافرحانه ولم تخططين  ؟؟ هل تخططين لمحرقه كمحرقه هتلر !! ام لمذبحه  كمذبحة القلعه  !! لايعلم نواياها وافعالها غير الله العلي العظيم،، 

ضل عبد الرحمن  يعدو بفرسه ضبحااا،، تعالت أصوات الفرس وكأنه في حرب،، توجهااا لبيت غچريه وإبنتها،، وأخيراا توقف فرسه أمام المنزل،، ونزل الفارس من علي جواده،، ثم فتح بمفتاحه ودخل وأغلق الباب متخوفااا ممن هم أتباع زوجه أبيه الشمطاء،، هرع كل من بالبيت،، الغفير الساكن بالداخل لحمايتهم وغجريه وودق،، 

هرعت ودق لتنظر من،،، وجدته عبد الرحمن،، قامت مهروله بشدة،، 

ودج••عبروحمان،، عبروحمااان،، خووي،، الحمد لله عااد،، إتوحشتك،، زين إنك إبخير ياجلب خيتك،، 

إرتمت عليه بشده وضم الأخ أخته،، 

غچريه ••واااه  !! براحه علواد عااد  ؟؟ دة لسه چاي من عالطريج  !! 

عبد الرحمن ••سيبيها ياخاله،، آني إتوحشتها وكنت جلجان عليها چااامد،، 

غچريه ••ياابووي عالچلع ياابووي  !! 

عبد الرحمن ••بجولك ايه ياودجه،، فكريني لما نروحو الثرايه بعد الهم دة مايروح لداره أبجي أچيبلك حاچه إتداري اللي فوشك دواتي،، معاوزنكيشي تبوري،، 

ودج••فشرت،، وبعدين إحنا فإيه ولا فإيه  ؟؟ إحنا دلوك في المكتوب علي دماغنها دة عاااد  !! هنخلصو كييف احنا؟؟ 

عبد الرحمن ••لازمن كل حاچه تمشي بالهداااوة،، إعجلي إكدة عاااد  !! هيا علي نارها دلوك سيبيها لحد ماتستوي بجي،، 

ودج••ياخوفي يااخوي لاتسوينا إحنا التلاته،، وخوفي علي بوك وأمك منيها،، يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزءزالثاني عشر

$$$$ودج••ماشي ياخووي،، احنا عندنا الخزين اللي چبته وعندنا لساتها الفلوس ماتخافش،، بس خلي بالك انت علي حالك عشان خاطري ياجلب خيتك،، 

عبد الرحمن••ماتخافيش يابت عاااد  !! خوكي يتخاف منييه مش يتخاف عليه ياجلبي،، 

غچريه ••فينك ياشَرف،، بتك وخوها شكلهم عايچيبو حج اللي إتظلموا كلك  !! 

عبد الرحمن ••مابجااش راااچل ياخاله غچريه إن مارچعت لكل حجِ حجه،، وخليت بوي يعترف بأبوته لودجه،، 

غچريه ••ياولدي العجبه چدامنا دلوك مش فبوك،، العجبه في العجربه وإبنها،، 

ودق••عارفه يماا،، يوم مامسكني جدام الخلج ودور فيا التلطيش كيفهم كان نَفسي أولع فيه،، بس جولت معلاهش  ! معذوور 

عبد الرحمن ••شوف البت  !! يابت داني ناچدك منيهم بمعچزه دول كانو هيموتوكي صُح،، جال متوحده جال   !! بس فكرة إييه ياخاله  !! بت شياطيين،، 

غچريه ••كان لااازم نعمل إكدة ياولدي عشان نعرفوا نعيشو إحنا ونجضي عالشيطانه دياتي،، لأن لو سكتنا وسبنا عبد الحكم حاكم،، هيبجي فيه زي شرف الف شرف  ،، زااائد ان حجها واعدتها أچيبه لو حتي بعد أچل مسمي،، حبيبتي،، دموع،، وحشتني،، وحشتيني ياشرف،، ياأشرف مرة في النچع كِلاته،، 

ودق••أبااي عااد يمااا  !! مش يكفي إني عجولك يماي ولا إييه  ؟؟ 

غچريه ••جلبي ونضري اللي رااح،، حبيبتي،، 

عبد الرحمن ••جومي يابت،، جوومي وبطلي چلع عالوليه،، جومي يلا حطيلي ناكل چعان وخايف آكل بسبب خدم المسمومه اللي هنكا دياتي،، مازحها بأن خبطها بيده،، 

ودق••أباي،، بس يارخم اكده،، جايمه أهاا،، همت لتحضر الطعام للجميع،،، 

وأحضرته،، وجلست بجوار اخيها،، ثم تحدثت غچريه،، 

غچريه ••تعرفو ياولاااد؟؟ أمك وامه التنين يشبهو بعض كتير،، ياتري إنتو طالعين تشبهو بعض بردك؟؟ انا متأكدة انه اة،، ضحك ودق وعبد الرحمن،، 

ودق ••وانتي عرفتي كييه ياوليه يعچوزة انتي انه فينا شبه من بعض  !! نظرا لبعضهما،، 

عبد الرحمن ••أبااي  !! إتصدجي يابت؟؟ زين اننا أخوات عشان إحنا لو مش اجوات وكنت إتچوزتك  ؟؟ كنا عنچيبو عيال إملزجه وتجزع النفس،، ضحك الجميع،، 

غچريه ••صُح ياولدي إنت حلو وجمر وهيا كيفك بردك،، كانو هياچو حلوين بزيادة،، 

ودق••إسكتي يمااا،، كان نفسي يفضل يحب فيا شووى،، ههههههه،، دة كلامه مالليح  !! يابختها مرتك يااخوى،، هتاكل بعجلها حلاوة والله،، ضحك الجميع ثاانية،، أهو نفسي يما في واحد يكون زيه إكده،، يچلعني،، ويجولي حاضر وزين،، مش زى البراوي زيااد  !! اللي يجرفني ويشخط الشخيطه فيا ينطرني من مكاني،، 

عبد الرحمن ••هههههههه،، أبااي عااد  !! انتو شوجتووني لزياد دواتي جووي،، نفسي أعرف مين أبو دماغ الماظات ده،، 

ودق••زياااد  !! زياد دواتي يعني طفولتي،، يعني شجاوتي،، يعنى كل حاچه مع بعض،، زياد دواتي اللي يجول واحنا ننفذ،، إللي يجول إعملو واحنا نجولو آمين،، زياد ده عالم لحاله ياعبروحماان كيفك إنت إكده،، 

غچريه ••ماحدش شاف اللي چري غيره يابتي،، ماحدش شاف الاذيه بعينه غيره بعديا آني،، ماحدش شاف غيره هوا،، 

عبد الرحمن ••ألا صحيح ياخاله،، هوا هيتنه جاعد إفمصر؟؟ ولا ممكن يرچعلنا بعد إكده 

بكره يااچي لما الأمان يرچع الكفر كيف زمان،، كيف جبل المحرجه،،كيف جبل مالعجربه تبجي مرت أبوك  ياولدي 

قبل الوقت الحاضر،، ليلة خروج ودق من المنزل  !!

حينما رمح إللي الخارج عبد الرحمن بحصانه باحثااا عن ودق،،، ظل يعدو بخيله ويجري هنا وهناك يبحث عنها،، ويحدث نفسه هامساااا،، 

عبد الرحمن ••هتكون راحت فين دى عاد بس؟؟ آني ماعرفش ايه اللي عمايحصل دواتي  !! هيا البت دى غچريه ماجدراشي عليها يعني  !! ياارب الاجيها يااارب لاحسن تجع في ترعه ولا بير غويط ومانحسوشي بيها غير وهيا حبة عضم،، 

لمح عبد الرحمن من بعيد إناس متجمعين،، عدد مهول وأصواتهم تتعالي بالصياح ويبدو عليهم أنهم يلتفون حلو شخص ما،، يحيطون به من كل مكان،، وهناك صوت يصرخ من بعيد  ،،، 

عبد الرحمن ••إيه دة  ؟؟ إيه الهيصه والدوشه دى؟؟ هوا چرا إيه دلوك  ؟؟ 

أما نجرب ونشوف فيه ايه،، 

إقترب اللي الجمع المتجمهر،،، 

عبد الرحمن ••إيه فيه إيه ياخلج الله مالكم  ؟؟ ملمومين إكدة ليه وعلي ايه  !! نظر له المتجمهرين بغيظ ثم قالو،، 

مش دياتي اللي بتحميها هيا وامها  ؟؟ ويضربون بشدة في من بالمنتصف،، 

عبد الرحمن ••مين دياتي؟ دى مين إنطجوا  ؟؟ 

رد الواقفين،، دى الجاتله جتاله الجتلا هيا وامها،، جتلت أخو الست فرحانه جفشناها وهيا بترمي شعيلة النار علي بيتهم من اليمه اللي لسه ماولعتشي وفيه شعيله مرميه جبل اللي فيدها،، الكلامده كان جبلها بنص ساعه وفنفس الوجت البهايم لاجيناها طاحت كلها من چوات الدوار بتچري علينا،، دهوست في الخلج ماعرفناش ندخلو غير بعد ماالبهايم كلها خرچت هايچه،، ونبصو علي البهايم واحدة ورا التانيه  !! اللي طايحه ماعرفينش السبب واللي وجعت من طولها  وماعرفينش السبب برديك،، ونبصو فرچل بهيمه من اللي وجعو  ؟؟ أترنها جطعالهم الشرايين من عند الرچل من تحت عشان يهييچو علي الخلج  ؟؟ دول اللي طلعو علينا،، إنما الباجي كله چوا ميت بالسم ياابييه،، وكماني اللي عملته خلنا ماعرفناشي نلحجهم غير بعد فوات الأوان،، والراچل بدواره ببهايمه كلهم راحو،،، 

عبد الرحمن ••إقترب منهم وصعق،،، 

ودج؟؟ إيه ده؟؟ إيه اللي بيچرااا،، مفاهمشي  ؟؟ 

ضربها أحد الواقفين ركلااا بقدمه،، صرخت ااااة،،، 

عبد الرحمن ••شمر أكمامه،، عنك إنت ياچدع،، ودى تيچي بردك  ؟؟ دانتي مش بريئه ولا غلبانه بجي  !! تعالي عاااد،، ومسكها بيده ثم بدأ يضربها بشدة وهي تضرخ بعوييل،، 

حاول احدهم أو بضع منهم ضربها معه نهرهم قااائلااا،، 

عبد الرحمن ••بااااس  !! البجرة دياتي تلزمني ياچماعة،، انا أولي الناس بضربها،، سيبوهالي،، وضل يضرب ضربااا لايتحمله رجل،،، 

انا هاروح بنفسي أسلمها للمركز،، وسحلها علي الارض مجرورة حتي إبتعد عن الناس قليللااا حتي إقترب من جواده،، 

عبد الرحمن ••يمسك بها من شعراتها الناعمات،،، 

جدااامي،، جدامي يامبومه يابت السوو،، بجي إنتي تطلعي اكدة؟؟ شد شعرها حتي تقف وهي تصرخ بشده،، 

ودق••اااااه،،، كفايه بجي أحب علي يدك ياخووي،، ارحمني إنتا مفاهمش حاچه عااد.!!! 

عبد الرحمن ••فهمييني،، فهميني يابت لاموتك،، 

ودق••عند الغچريه،، سحبها ثانيه لكن هذه المره من ثيابها،، 

ااااه ياعبروحمان خلجاتي هتتجطع إفيدك بجي ياخووي  !!! 

 إمتطي جواده ثم رفعها علي الجواد بيد واحدة ثم رمح به اللي بيت الغجريه،،،، 

بعد  القليل،،،،،،،،،،،،،،،، 

وصلا اللي بيتها ،، رماها من علي الجواد بعزمه ثم نزل قائلااا،، 

عبد الرحمن ••جداامااي،، يسحبها بغل،، معاكي مفتاح تفتحي  ؟؟ 

ودق••الممسوكه من سحاب فستانها من الوراء،، حرام بجي كفايه بهدلتني،، اخذ المفتاح وفتح به والقي بها داخل المنزل،، ثم اغلق الباب،، ثم دخل ورائها،، وقفت ودق وهي تخرج وتستنجد بغجريه،،، 

ودق••الحجييني،، هيموتني يماااا،، الحجي،، 

غچريه ••بتي،، بتي فيه ايه  ؟؟ تطوح بيديها في الهواء،،، ايه اللي چري يابني فهمني  ؟؟ 

عبد الرحمن ••كل حاچه بانت يامرا ياسو انتي وياها  !! داخلين عليابالحنچل والمنچل  !! وحياه ابوكو لاولع فيكم النهارده  !! 

خافت غچريه وارتعدت ثم اقتربت من الفتاه قائله،، 

غچريه ••يامصيبتاااي،، انتي ريحتك دم،، ايه اللي چري بس  ؟؟ مش جولتلك إكفايه إكدة؟؟ مين اللي ضربك إكدة ياجلب أمك  ؟؟ 

عبد الرحمن ••يشمر اكمامه الأعلى،، أيواااه  !! آني عاوز افهم بجي ايه اللي كفايه إكدة  ؟؟ لاحسن آني بشمر كمي اهواتي وهكمل عليكي ضرب لما يبانلك اصحاب  ،، 

جرت عليها الغجريه ورمت نفسها عليها،، 

غچريه ••لاااه،، لاه إنت مفاهمشي حاچه اسكت ساااكت  !! عما تضربها ليه ياولدي،، تحسست وجهها،، يانصيبتي  !! جلبي، ياجلبي البت وشها متجطع وبتشلب دم من كل يمه،،، طب انا كنت بستنچد بيك انتا لما بيحصلها حاچه،، هستنچد بمين دلوك  ؟؟ إتأكت علي عكازها ومسكت العكاز وضربته به،، منك لله انت والناس الكفرة،، ماتفروجش عن بوك وخووك،، 

عبد الرحمن ••بجولك ايه يامره ياخرفانه،، إسكتي عاااد لاحسن اموتكو انتوالتنين وأخلص البلد من شركم،، ماكدبوش لما جالو عليها مبومه،، 

ودق ••في حركه تلقائيه،، همت ناحيه وابور الجازالقديم الخاص بالبيت السابق وأمسكته افرغت كل محتوياته علي نفسها قائله وهي تصرخ،، سيبيه يماا سيبييييه،، أشعلت عود ثقوب،، وربنا لاريحه مني كيف ماعملو جبل إكدة في أمي  ،،، خليه يمايبجي منيهم،، ويشيل الوذر معاهم ماهو مافرجش والدم واحد،،، 

عبد الرحمن ••جلس وكأن أحدااا ما خبطه علي رأسه،، لااااااه  !! آني لازمن أفهم الجِصه ايه بجي عشان اني معرفش بتتحدتوعن ايه،،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي واذكري الله ورأيك علي الجزء فيديني بيه👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

إيمان صالح

١٣&١٤ عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء_الثالث_عشر

$$$عبد الرحمن ••جلس وكأن أحدااا ما خبطه علي رأسه،، لااااااه  !! آني لازمن أفهم الجِصه ايه بجي عشان اني معرفش بتتحدتوعن ايه،،

غچريه••مافاهمش  ؟؟ياخليفه العمدة ياكباره يصح تعمل اكده في البنيه؟؟ليه إكده بس؟؟ تحسست وجه ودق،، دى متشوهه ياولدي حرااام إكدة،، 

ودق••ماتشغليش بالك ياغچريه،، آني هعرف اداوي چروحي زينه،، وأكمل آخد إبتاري،، وهوا بجي من جلبيهم ولازمن يتحط وسطيهم،، 

عبد الرحمن ••لاااه  !!! الموضوع زاد عن حده جووي بجي  !! 

ماتنطجي يامرة انتي!! 

غچريه ••أبااي عااد علي چهال الجلب والعجل  !! إنتا لسه مافهمتش حاچه  ؟؟ 

عبد الرحمن ••خبط كفيه ببعض  ،، ااااه،، تصدجي  ؟؟ 

غچريه ••يااهااتييير،، يمعدوم الإحساس والأخوة،، اللي واجفه جصادك دياتي تبجي دمك ولحمك،، تبجي اختك وإسمع،، لااازمن اللي بيننا دواتي يفضل سر،، إحنا كنا لآخرحاچه كنا مكتمين عالخبر لحد ماتخلص اللي بديته،، لكن انت سبجتنا وكشفت الدنيا،، 

عبد الرحمن ••امسك رأسه بيده،، مندهشااا،، مين دياتي اللي اختي تاااني،، دماغي هتوچ ياخلج  !! تبجي اختي مِنّين  ؟؟ 

غچريه ••من بوك ياخفيف،، من بوك الراچل الخلباص البصباص،، اللي مسابش واحده في النچع غير وحاول معاها،، 

عبد الرحمن ••مين أمها  ؟؟ مين امك يابت  ؟؟ إوعي تجولي صح امك تبجي غچريه  !! آني متلخفن إبشكل  !! 

جلست ودق علي الارض أمامه ونظرت في عيونه بتحدي وإصرار وبدأت تتحدث،، 

ودق ••جالسه في الارض وهو علي السرير،،، لاااه يافاللح،، مش بت غچريه،، غچريه أكتر من أمي وعجلي،، لأني ماشوفتش أمي أساااسااا،، بس شوفت اللي حصلها هيا  وبوي واحنا عيال إصغيرة،، كل ليله بنام أحلم بيها وأشوفها بتتحرج جدامي معأني كنت لسه علي يدها شهور  !! بس حكاوي أخويا زياد اللي مابتنتهيش عن اللي شافه يوميها  !! خلاني بجيت أشوف كل حاچه فيحلمي وكإني حضرتها صُح،،، أمي ضحيه ونزوه من نزوات العمدة سياف،، همت ودق بالوقوف وكأنها تؤدي مشهد مسرحي وملابسها مبلله عليها بقطرات الجاز،، ودق تتحدث مع أخيها بكل مشاعرها وكل إنفعال من إنفعالاتها يجعل عروقها تنبض من جسدها،،، 

ودق••العمدة سياف اللي مفكر كل نسوان العالم شمال وهمل  !! ولما يطلب واحدة غلبانه كيف أمي ليه ترفضه  ! معأنها متچوزة ومعاها عيل من چوزها وعتحبه،، في تلك اللحظه وكأن عيناها هي نهر النيل وكان قد جف بسبب سدااا حصين،، وفجأه جااء من حطم هذا السد،،، رت الدموع من عينتاها وظلت تبكي بحرقه،، أمي ضحيه،، 

غچريه ••بطلي يابت بكا وناويح،، وروحي غيري  خلجاتك دياتي وتسبحي وتعالي عشان فيه حجات لازمن تسمعيها لأول مرة انتي كماني،، يلااا رووحي،، 

ودق••مسحت عيونها بظهر يدها،، حاضر ياخاله،، حاضر،، ودخلت الحمام حتى تستحم وتتخلص من تلك الثياب،، 

غچريه ••أشارت بسبابتها لعبد الرحمن،، خلي بالك انت،، لو اابت متبهدله هتاخدها تكشف عليها ضروري مفهووم  !! 

عبد الرحمن ••وبتتأمري عليا كماني؟؟ طب إحكي إيه لغزكم وخلصي عشان انتي لسه ماشوفتيشي وشي العكر!! 

غچريه ••لاااه،، شوفته ياخويا شوفته،، كفايه وش خوك وبوك،، عايز تعرف ايه؟؟ نبدأو منين تاني  ؟؟ من أول چوازة امك لبوك  ؟؟ ولا من ساعة عملته المغفلجه مع شرف  !! 

عبد الرحمن ••شرف  ؟؟ مش دياتي صٰحبِتك  ؟؟ 

غچريه ••وجريبة أمك،، جريبه درچه تالته كماني،، 

عبد الرحمن ••احكى من أي حته ياستي وخلصينا،، 

غچريه ••تنهدت،، هيييه،،، من سنين كااتييير جووي،، 

رجعت بالأحداث للوراااء حيث أعوام عديده مضت،،،،،، 

كنا لسه بنته صغيرين جووي،، يعني تمنتاشر عشرين سنه إكده،، وكنا احنا التلاته صحابات بعض كيف ماجولتلك،، آني كنت غزيه وبحب الرجص عشان أهلي غچر وهنچرانيه،، وشرف تبجي بنت عز وأصول وناس متربيه جووي جووي وكانت جريبة أمك بس فرعهم كان فجارا،، مش زى أمك اغنيااا  !! فالعادة كانت زمان ان الفجير بتبجي ريحته عفشه،، ملكه وشرفكانو شبه بعض جووي،، بس أمك بت عز،، وشرف طبجه غيرها عشان إكده كانت بتتعالي شوي علي الناس وعشان إكده سياف خدها،، 

أما علينا إحنه،، كنت آني وشرف نعتبروا توأم مابنفترجوش دجيجه،، هيا اللي بطلتني الرجص والحچات العفشه كلك،، عرفتني انها حرام ونضفتني،، كانت أمها تزعجلها عشان إمصاحباني وكانت أمي تزعجلي عشان بعرفها ونتضربو ونتبهدلو وبرده مانتفرجوش عن بعضنا،،، كانت عيبه صحوبيتنا أصله،، 

وتنتنا إكده لحد ماوصلنا للسن اللي جولتلك عليه،، لحد مافيوم جابلنا فرحانه وبجت صحبتنا إحنا كماني،، بس مابلعناشي عمايلها،، علي طول غيره ومنافسه،، عليطول محتاچه يبجي معاها فلوس،، وبتحب الوكل الكاتير جووي،، هدفها الاساسي الفلوس،، في الوجت ده كان بوك العمدة سياف ليه شنه ورنه هوا ومرته،، ودي كانت لله في لله بتغل من أمك بالذات،، كيف  ماتكون واخده رزجها،، حاولنا كتير نبعدو نظرها عنيه،، بس بدون فايده مانعرفوشي إتجابلو فيين ولا شالت خوك  كيف ومِنّين،، بوك نفسه ماكانش مستوعب،، 

المهم بعدت عننا وإتچوزته وحاولت تخرب البيت بس ماعرفتشي،، بوك عيحب أمك جووي،، بس هوا شخص إكده،، نسوانچي ويحب ينوع حتي لو في الغلط  !! لمهم،، خالتك شرف إللي هيا أم الحزينه دياتي كانت في الوجت دواتي مخطوبه وعلي وش چواز،، إتچوزت وكانت كيف الچماار عالسچره حلووه وطعممه ونضيفه ومعإنها إتچوزت،، كل الرچاله بيتمنوها لچل انها شبه مرت العمدة،، ولچل بياضها وعدها وادبها كماني،، وف يوم لچل حظها الحزين،، طالعه تملي ميه من الترعه اللي چار بيتهم عشان تچلي المواعين ويعدي بوك وهيا بتخطي وفوج راسها فنطاز الميه ونوا راكب عربيته وفاتح عالرابع يخبطها في چنبها جلب الفنطاز فوجيها غرجها ميه وكسر رچلها كسر إكده،، صرخت بعلو صوتها وإتملمو الناس خاف منيهم،، 

وجف عشان يشوف مين عما يصرخ لجاها شبيهه لمرته،، إتفتن العمده،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

شَرف••صريخ متواصل،، اااااه،، رچلاااي،، إنكسرت ياخلج والمفتري دهواتي اللي كسرها،، 

سَيّاف••ياحول الله ياربي  !! جومي جومي ياصبيه تعالي،، 

نزل من العربيه وهم عليها شدها من إيدها ومع لمسه يدها بكلمة غزل فيها،، 

بسم الله ماشاء الله  !! يد دى ولا زچاچ كريستال بيلمع دى!! ياابووي عالنعووومه  ؟؟ 

شَرف••ياابووي  !!رچلي ياناس جومووني ادخل داري مجدرااشي،،

سَيّااف ••لاااه تروحي ايه بجي،، هتروحي المشتشفي لول يلا هه،، 

إقترب للمسها حتي صاحت به،، 

شَرف••بعد يدك ياچدع انتا،، نادولي چوزي ياولااد،، 

رد عليها أحد الواقفين،، أهو چه اهوو،، چه،، إرتعب سياف عندما سمع الكلام،، متلعثمااا قاائلااا،، 

سياف ••چوزك  ؟ ايه الحظ الاسْود ده  ؟؟ جوزهييه  ؟ 

جاء من بعيد زوجها هرعااا،، 

رشااد ••فيه إيه  ؟؟ مالك ياحبة الجلب مين الحمار اللي عمل فيكي كدة؟؟ 

شَرف ••العمده،، العمده اللي عمل كده،، 

رشاد ••إلتفت للعمده،، دواتي ينفع يعني  ؟؟ ماينفعش إكده،، لازم تنجلها عالمستشفي حالااا،، 

سياف •• إيوة إيوة آني موافج،، يلا بينه،، ومد يده ليقترب،، نهره من هو صاحب شأنها،،. 

رشااد ••فيه ايه عاااد  ؟؟ هتظيط إنتااا  !!؟ 

سياف ••إحمر خجلااا،، لاااه لاااه هيهي،، يلا شيلها طب ياخووى،، 

وحملها رشاااد وضعها بالسيارة  وإنتلقو اللي هناك،،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

إيمان صالح

إيمان صالح عوض عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء_الرابع_عشر 

$$$$سياف ••إحمر خجلااا،، لاااه لاااه هيهي،، يلا شيلها طب ياخووى،، 

وحملها رشاااد وضعها بالسيارة  وإنتلقو اللي هناك،، بعد  الوصول للمستشفي،،، 

الدكتور ••رجلها فيه شرخ ولازم تتچبس،، 

سياف••إئئئييي،، وآني موافج وكل التكاليف عَليِه،، 

رشاد ••حضرة العومدييه  ؟؟ روح خلاص،، منچيلكش فحاچه عيفشه،، 

سياف ••دة كلام دواتي؟؟ ماينفعشي،، 

رشاد ••شكرا ياعومديه روح شايلينك للتجيله،، 

ندهت عليه شَرف،، ذهب لها،،، وشوشته قليلااا،، 

رشاد ••وده كلام دييه،، 

وشوشه ثانيه،، 

رشاد ••مين جال بس  !! معايه،، 

طيب خلاص،، يااعمده لو أمكن تدفع النص واحنا النص وتروح ترتاح عشان اهل بيتك 

سياف ••اني ورايا ايه يعني،، أهو نتطمن عالحلوة الاول،، 

رشاد ••طيب انزل ادفع الحساب،،، 

أخرج العمدة رزمة نقود من جيبه وكأنها تتعدى الخمسمائه جنيه وقتها،، 

سياف ••خد يارشاد،، خد ماتتكسفشي،، آدى ميت چنيه اهماتي هاتلها حچات واني هنزل احاسب تحت،، 

رشاد ••شكرا ياسيدي روح حاسب الاول،،، 

سياف ••تمام،، مش چاي معايه؟؟

رشاد ••لاااه،، جااعد وروح انت وشكرااا،، 

وخرج العمده مدليااا رأسه لأسفل مطئطئااا رقبته للأسفل من الحزن لأنه لم يتقرب لتلك المرأه،، وكأن قلبه تعلق بجمالها،، يريد أن يحصل عليها بأي ثمن،،، هل تهدأ نيران حب التملك عند سياف ياتري؟؟،،،، 

بعد اسبوع خرجت شَرف من المشفي وكالعادة تملأ مياهها من ااترعه التي هي أمام الدار،، 

لاحظت كثرة مرور العمده بسيارته الملاكي،،، بالطبع كانت منزعجه وخائفه هي وصدديقتها المقربه،،، وفي ليله من تلك الليالي وهو يمر كانت غجريه ذاهبه لها،،، فمرت وهو يحوم حول منزلها،،، 

دق باب المنزل،،، 

شَرف••مييين  ؟؟ حاضر ياللي عمتخبط،، چيالك،، 

غچريه ••إيفتحي ياختي لسه عتسألي،، 

شَرف••فتحت الباب،، هوا إنتي يامشندله يا غزيه،، ههههه،، 

دفعتها غجريه بيدها وهي تضحك،،، 

غچريه ••أدخلي وإجفلي ياحزينه هههههههه،،، بت جوليلي هوا المنيل علي عينه العمده لسه بيحوم حوالين داركو لييه  ؟؟ 

شَرف ••يامصيبتي الزرجااا  !! شوفتيه ميتااا  ؟؟ 

غچريه ••دولوك،، عمال يدرون داير مايدور حوالين الدار،، كنت هلجه بجالب طوب أُحمر في راسه بس خسارة جالب الطوب،، هههههههه

شَرف ••بس ياهاتيييره حيطانه ليها ودااان،،، ههههههه والله خساره،،آني خايفه جووى ياغچريه لايعمل فيا حاچه،،إنتي عارفه رشاد طول النهار في الغيط ومابياچيش غير وخري جوي عجبال مابيلم حاچته ويوجف السواجي ويعاود هوا والواد،،وبخاف عليه هوا وزياد لايچرالهم حاچهلو جولتلهم اللي حُصُل،، چوابات ومراسيل،، وجرفه بجي ياااماا،، دة چوزى يوم الحادثه كان هيجرجشه بسنانه إكده وهوا حي،، وممكن لو عرف حاچه واتعصب يروح ذته في الحبس وإنتي عارفه آني وهوا مالناش غير الواد والجيراط اللي حيلتنا والدار،، كلت دة بعد ربنا طبعااا،، 

غچريه ••أشارت بيدها لها محركة اياها في الهواء قائله،، 

ياااختي  !!! يعني هايعوز منك ايه يعني  ؟؟ لاتكونيشي فاكره نفسيكي حلوة صُح،، ووقفت تهز جسدها بقدمها واضعه يديها في خصرها،، ثم أخذت تضحك حتي كادت ان تسقط من الضحك،،، 

شَرف ••بتضحكي؟؟ يچيكي ويحط عليكي،، آني خايفه يابجرة انتي،، 

غچريه ••ماتخافيش،، ربنا موچود ياجلبي وهوا مهوش أهبل يعني ولا علي الله عشان يخشلك وانتي لحالك يعني هوا دواتي اللي يخوف،، وتاني هاام إنتي مرت راااچل ملو هدومه،، دة كل الناس بتتحاكي بجوة جلب رشاد چوزك،، 

شَرف ••مادهواتي اللي مخوفني ياجلبي،، لايعمل فيه حاچه ولا يأذيه،، 

غچريه ••خلاااص،، آني عندى الحل،، يبجي تبعدي بچوزك عن السياف لايجطع راسه وماتحكيش حاچه للجرئ وحش الشاشه بتاعك هتسمعي مني؟؟ 

شَرف••إيوة ماجداميش غير إكدة،،وخليكي معايا وحياة رحمة امك لحد ماياچو من بره،،

غچريه••آني معرفاشي چوزك بيطول كده ليه دا يمة الترعه من يمه مابتغسلي مجطوعه جااطعه  !!شكلها يرعب يابووي،،وهما بياچو من إهناكه،،

كانت شرف قد ذهبت للمطبخ حتي تضع الطعام لهن حتي داعبت الرواائح الشهيه أنف غجريه اللتي تعشق طهو صديقتها وطعامها.،، 

غچريه ••يااأباااي  !! إيه الريحه الحلوة جووي دي؟؟ هتوكلينا ايه يابت النهاردييه  ؟؟ 

شَرف ••اللي إنتي شماااه ياشماامه انتي،، ههههههه

غچريه ••قامت من مقعدها،، ونظرت علي الطعام،، الله  !!! فروووچ  ؟؟ وبطاطا ورز  ؟؟ فين الشوربه يامغفلجه،، انتي عرفاني ببلع بيها الرز،، 

شَرف••ياختي أجعدي يلا حتي الطبليه،،وجلستا لتناول الطعام سوية ثم أكلتا حتي شبعتا،،،،،،،،،،،وحتي أتي زوجها وابنها من الحقل،،،،،،،

في الناحيةالأخرى من النجع،،حيث قصر العمدة أو ثرايته،،الثرايا التي هيمن قديم الزمن بها مبنيين منفصلين مذ حين زواجه من فرحانه،،حيث إشترطت عليه ملكه ان يبني لها مبنااا خاص بها وأن يضل عندها،،حيث قالت له ان يمتنع عنها لكن الرجل المحب للنساء رفض حتي حملت هي الأخري في عبد الرحمن طلبت منه الابتعاد عنها فعليااا مع تكرار نزواته،، في ذلك الوقت قرر العمدة ان يستخدم المساحه الفارغه من المنزل كغرزة له ولإصدقائه صحبة السوء وبالعفل نفذ الفكره وظلو يتوافدون عليه من هم من شاكلته،،،،،،،، 

يجلس العمدة مرتديااا سديري داخليااا وكلسون امامه الشيشه المعمره ببعض المعسل المخلوط بالحشيش،،، وحوله بضع من الرجال بينهم صديقه القديم إسماعيل الملقب بسِماعين،،، يعد هو المستشار الشخصي للعمدة،، كلااا منهم مسطولااا لايفهم اصلااا معظم مايقول،،، 

سياف ••يعني انت شاايف إكدة ياسماعين؟؟ الحل معاها إن آني أخش عليها دارهم وأجولها إني عما أحبها وعاوسهيه؟؟ 

سماعين ••وهو متطوح أصلااا،، يتحرك ذهابااا وإياابااا،، إيوة طاابعاا أومال اييه  ؟؟ إنت عما تهزر؟؟ وبعدين إثبت مكانك بجي خيلتني،، بتتمرچح لييه  ؟؟ 

سياف ••إنت اتسطلت يااض؟؟ آني ماعتمرچحش وااصل  ،، عارف ليه  ؟؟ عشان آني چبل،، چبل فاهم  ؟؟ كهكه الحاضرين جميعااا علي الحديث ثم واصل كلامه مع صديقه،، 

سماعين ••چبل ايه بجي دنتا طلعت برياله،، داحتت بت لا راحت ولا چت خيلاااك،، إتجل كدة يمكن تكون بتحب چوزها،، 

تعصب سياف مما سمع ثم ضرب الأشياء الموضوعه امامه وهو يقول،، 

سياف ••لاااء،، معتحبوشي،، عتحبني آني،، لو مش بمزاچها هيبجي بالغصب هيبجي إكدة عافيه،، يلا يلا ياسماعين غوور برا عصبتني ياض يلااا،، وخرج الجميع وهم خائفين من غضبة العمدة التي حدثت لأنهم يعلمون أن غضبته صعبه،،،، بعد  ان شعر سياف بخيبة الامل من ناحية شرف اهداه عقله للتفكير بالشر ليحصل علي مايريد بأي طريقه،، جمع العمدة خيوط تفكيره كلها ثم عقدها ليقربها بعضها البعض،،، وبعد أن فكر وفكر،،، اعد عدته لما يريد وجهز جنوده حتى ينفذو خطته،،، 

في بيت شرف ورشاد،،،، 

رشاد ••چرار حرت إيه اللي عمده عاوزني آني بذات نفسي نشتريه دواتي؟؟ وآني مالي ومال حاچه العمدة  ؟؟ 

الغفير،، ماعرفش ياسي رشاااه،، آني بلغت الرساله زي ماتجالتلي،، وانت بكره الصبح لاازمن تروحله ضروي،،، هه علم وينفذ،، سلام عليكم،،،،،،،،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي برايك 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

إيمان صالح 

١٥&١٦

عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء_الخامس_عشر 

$$$الغفير،، ماعرفش ياسي رشاااه،، آني بلغت الرساله زي ماتجالتلي،، وانت بكره الصبح لاازمن تروحله ضروي،،، هه علم وينفذ،، سلام عليكم 

رشاد••ياغفير الزفت إنت  ؟؟ إنت ياچاادع خد،، 

وكأن الغفير شبح وتبخر من المكان،،، 

شَرف ••تمسح يديها مكان جلي الصحون ثم تحدثه،،

مالك ياخويه بتتحدت مع روحك لييه  ؟؟فيه حاچه؟

تحدث إليها رشاد بحزن وهو مهمموم،، مطأطأ رأسه بالارض،، 

رشاد ••العمدة،، 

شرف••ماله تاني المخفي دواتي عاوز منينا إيه؟؟ 

رشاد ••مخابرش،، جال إييه،، عاوزني اروح أچيب تموبيل حرت،، ولا چرار ولا معرف اييه،، وبيجول هايطلعلك من المصلحه جرشين حلوين جوي،، نظر لها،، 

شَرف ••ودياتي محتاچه كلام بردك  ؟؟ رووح،، روح هاته وتعالي لو فيها جرشين وانت عارف فلوسه كتيير ابن الحرام دواتي،، روح خلينا ناخدو جرشين عاللي معانه من فلوس الغله اللي لسه متباعهِ ونچيبلنا دار بعيده عن إهنه حبتين،، إنشالله في نچع تاني،، 

رشاد ••ياسلااام ياختي  ؟؟ طب والارض بتاعتي وبتاعت أبويه  ؟؟ 

شَرف••ياحلاوة!! نجعدو چارها لحد ماتبجي ارضين  !! ماتتباع ياراچل وتچيب زيها واحسن كماني،، بلاش تضيج مخك،، شوف مصلحه ولدك فين عاوزين يبجاله حاچه لما يكبر هوا ولو ربنا كرمنا بغيره،، 

رشاد ••آني خايف عليكي ياشرف،، العمده دة إبن،، 

شَرف ••إبن اللي ابنه ياخوويه  !! واني يعني عيله  ؟؟ وبعدين انتي لو سافرت آني معايا ربنا،، وغچريه وكمان الواد زياد،، دة رااچل إنت مستجل بيه ولا إيه  !؟؟ 

رشاد ••لاه ياجلبي آني عارفك زين وعارف إنك بميت رااچل،، بس الخسيس النچس سياف حبوله طايله وخايف لايكون عشجك،، 

تأثرت شرف بالكلام وقاطعت كلامه،، 

شَرف••إيه دي  ؟؟ إنت بتجول ايه انت؟؟ لاهوآني واحده من إياهم  ؟؟ العفش دواتي مايعرفش غير دولي،، وخلاص جفل عالكلام عاوز تسافر سافر معاوزش عجلك فراسك تعرف خلاصك،، 

رشاد ••أباااي  ؟ ماصدجتي جفشتي  ؟؟ طب يلا بس أجعدي لچل تاكلي 

شَرف••لاااه،، ماوكلاش معاك،، بعصبيه خبطت آخر طبق طعام بيدها علي طبليه الطعام ثم دخلت للحجرة لتيقظ الطفل الصغير ليتناول طعامه،،، 

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، في الصباح  الباكر،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

كالعادة إستيقظت شرف كنساء النجع الذين يستيقظن مبكراً،،، وذهبت لتتفحص الغرف ولم تجد زوجها الحبيب موجودا بالبيت فعلمت انه سافر لانه لم يأخذ إبنه معه،،،ايقظت الأم إبنها زياد وأفطرته ثم أخذته معها للسوق ثم لبيت غجريه،،،تسوقا ثم عادا للبيت،،،أنهت عمل بيتها ثم انهت الطعام،،وتناولت غذائها هي وغجريه وجلسو جلسه سمرهم ولهوهم،،

غچريه••يعنيهوا مجالكيش هياچي ميته؟؟

شَرف ••لااه،، مجالش،، بس آني طمنته،، ماتجلجيش ياختي العمر واحد 

غچريه ••ونعم بالله العلي العظيم بس بردك نخلي بالنا،، آني هجعد معاكي النهاردة لحد مايرچع واهو ادينا جاعدين بنتسلو ونجزجو لب،،، 

شَرف ••لإيوة خليكي آني متونسه بيكي،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

بعد ليلتان،،،،،،،،،،،،،،،، 

رن هاتف محل البقاله الوحيد الذي به تليفون في النجع وطلب من صاحب المحل ان يأتي بزوجته ليحدثها حتي أرسل مرسالااا طفلااا صغيراا لها،،،، 

خااله شَرف،، ياخاله شرف يااخاله شرف،، 

شرف ••إيييه  ؟؟ ايه واد سرعتني يخيبك،، مالك،، 

تلافون عند بويا تعالي كلمي،، 

شرف ••حيييه،، خير يارب يكون سي رشااد،، وهمت بالجري مثل الطفله الصغيرة حتي وصلت اللي المحل،، اللوه  ؟؟ إيوييه  ؟؟ ايه ياحبيبي رشااد وحشتني جووي جوي،، ايه  ؟؟ السكه بتجطع،، إنت مچتش ليه؟؟ ليسه يامين تلاتهة؟؟ ليه بجي ان شاء الله  ؟؟ التموبيل ورجه معصلچ  ؟؟ طيب وهتاچي ميته أكيد  !! طيب خلاص خلاص لأ إحنا بخير ماشي ماشي بالسلامه ياخوويه،، أغلقت الخط،،، ثم ذهبت لبيتها التي تركت بابه مفتوح دون ان تقصد،، وجدت المقشه الزعافه في الخارج اخذتها بيدها ثم دخلت،، 

شَرف ••حزنيي  ؟؟ آني نسيت الباب مفتوح  ؟؟ اما أجفل،، 

من خلفها أتي صوت لرجل وكأنه يخرق رقبتها،،، 

سياف ••إيواااه،، إجفلي عشان نعرفو نتفاهمو علي رواجه ياجمرة انتي،، 

ماإن سمعت شَرف الصوت حتي إنتفضت من مكانها،،، 

شرف••حااااااه،، تفتفتف،، بسم الله الرحمن الرحيم إنت ايه اللي مدخلك داري ياراچل ياناجص وزوچي مش موچوود  ؟؟ 

سياف••دخلت برچليا ياجمرة،، هههه

شَرف ••إطلع،، اطلع ياراچل إنت بره جبل ماضروبك،، المجشه فيدي والله هناولك  !! 

سياف ••بطلي جله حيا واسمعي الكلام اللي هجوله،، ماشى ولا لااه  ؟؟ 

شَرف ••إنت لسه هتحكي ياعمده  ؟؟ إخلص وأخرچ بره بجي يالااا،، 

سياف••آني بحبك وعاوزك يابت الناس،، عاوزك كأي حاچه،، زوچه،، رفيجه،، ايتها حاچه المهم تبجي بتاعتي عشان خاطري،، آني مافيش حاچه  اعوزها وتعز عليا،، يعني إنتي لازم تبجي حجي،، 

سمعت شَرف تلك الكلمات حتي رقعت بالصوت الحياني من إندهاشها،، 

شَرف ••يالااااهوى  !! ياخرااابي،، وضلت تضرب في العمدة بالمكنسه التي في يدها،،، أخرچ ياراچل،، أخرچ لافضحك،، يلا ياحرامي ياللي بتاخد أي حاچه مش حجك آني ليا رااچل يامغفلج،،، غوور،، 

طلع سياف للخارج هرولة من الشباك حتي لايراه احد وما إن خرج حتي التم النااس علي صرخها،، 

الناس،، فيه ايه ياشرف يابتي ايه،، ايه،، ةظل الجميع يتسااائل،، 

شرف ••حرامي ياناس،، خرچ من الشباك لما ملاجاش حاچه بعد ماصرخت،، 

الناس،، لاه يابتي جفلي زين،، لاه ماينفعش، خلي بالك زين،، وإنصرفوا بعدما أدلي كل منهم بما في دلوه ثم مشو جميعااا،، ثم هبت إليها غچريه الأخرى،،، 

غچريه ••فيه ايه  ؟؟ الصريخ دة من دارك انتي  ؟؟ 

شَرف ••كل جسدها شاحب اللون مرتعد،، إجفلي كل حتة وتعالي ماتسيبينيشي،، 

غچريه ••غلقت الابواب والنوافذ،، فيه ايه مالك  ؟؟ مرعوبه وبترتعشي إكدة لييه؟؟ عذرائين حط علي دارك  ؟؟ 

شَرف ••إهئ إهئ إهئ،، لاااه ياختي دة سياف 

غچريه •• شهقت حااااه،، يانصييبتااي؟؟ چالك تاني  ؟

شَرف••إيوة وعاوزني أكون وياه بأيتها شكل،،آني مرعووبه،، 

غچريه ••يخربييييته،، وبعدهاله عااد  ؟؟ داني كماني أختي بتطلج وآني لازمن أسافرلها مصر لچل أحل الموضوع،، 

شَرف ••المفروض هترچعي ميته طيب   ؟؟ 

غچريه ••معرفااشي،، يادي النيبه  ؟؟ اسمعي،، سافري معايه،، 

شَرف ••إنتي عبيطه  ؟؟ وچوزي أعمل فيه اييه  ؟؟ 

غچريه ••مش عيجولك حاچه متخافيش،، 

شَرف ••لااه ماينفعشي،، آني هوصله كيف يعني عشان أبلغه  ؟؟ إنتي عارفه ان الحركه دي بتضايجه،، مهينفعش اطلع 

غچريه ••إيوة صُح،، دة عاركك جبل إكده عالعملادي،، خلاص خليكي،، خليكي وآني هروح الليلادي وأرچع الليله الچايه معتأخرشي عليكي ماشي؟؟ 

شَرف ••خلاص كده إتفجنا،، بس ماتعوجيشي عليا عاااد،، الا انتي عارفاني جلبي ضعيف وانتي مش چاري  !! هتعاودي ميته إكدة بجى؟؟ 

غچريه  ••آني الاول جبل ماروح هشدلها تلافون همشي عالفچريه إكده أو جبل الفچريه بساعتين تلاته انتي عارفه من إهنه لمصر كتيير كتير جووي،، 

شَرف ••خلاص ماشي،، بس ماتتأخريش عليا وحياة أبوك وامك،، آني عارفه بس إيه اللي چوز أختك هناكه فمصر؟؟ 

غچريه ••النصييب،، النصيب ياخيتي،، هاااه، انا هجوم بجي أچهز حالي عشان أبجي في الفچاري چازة للسفر،، توكلت علي الله 

شَرف ••وقفت من مكانها،، ترچعي بالسلامه ياجلب امك،، اشوفك بخير ياحبيبتي،، وحضنتا بعض وبكيتا لأول مرة حين السفر،، 

غچريه ••إيه يابت عاااد  ؟؟ وآني راحه مرچعاشي؟؟ 

شَرف ••والله آني مخطوفه إكدة إوخايفه،، 

غچريه ••چمدي جلبك يانضر أختك،، متخافيشي يابت الرچال،، سلام عليكم،،، وتركتها وإبنها وخرجت تستعد للسفر،،،،،،،،، 

عادت تلك المسكينة لمشغوليات بيتها وأطعمت طفلها ولهت معه قليلااا ثم لقنته درساا في القرآن وبضع من الحروف اللتي تعرفها،، فهي تحاول جاهدة تعليم إبنها زياد وتريده طالبااا فائقااا،، بعد ان انتهت نام الفتي،،، ثم نامت ورائه بتعب من كثرة العمل البيتي،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

تمام الساعه الثالثه فجراااا،،،،،،،،،، 

حيث سكون النجع بالكامل والكل نيام في بيوتهم،،، لا أحد يخطو خطوه للخارج بتلك الوقت،، 

كانت قد خرجت غجريه للسفر قبلها بحوالي الخمس ساعات أو الست ساعات،،، وذهبت للموقف الخاص بالسيارات حيث توجد به هواتف ارضيه وكبائن اتصالات وذهبت بطريقهالتحل مشكله اختها وتركت شَرف لحالها دون خليل،،،، 

اما عن شَرف تلك المسكينة القاطنه ببيتها لحالها،،،،،،،،،، في عز سكون الليل قامت من أحلي احلامها علي صوت الدق علي الباب،، فتحت عينها علي الدق الذي سرعان ماتحول رزعا وخبطاااا وكان الباب سنقلع من جدوره،،، فزعت الأم الوحيدة بشدة م قامت من فراشها تخطو نحو الباب،، 

شَرف ••بسم الله الرحمن الرحيم،، مين  ؟؟ مين بيخبط  ؟؟ ياندامتي  ؟؟ لايكون رشاد،، صُح يمكن هوا،، بس هياچي وخري إكدة؟؟ أما اجوم أشوف مين  !!! همت للقيام حتي إقتربت من الباب ثم سمعت وكأن أحدااا مايحفر أرضااا بفأس،، 

شَرف ••يوووه  ؟؟ بسم الله الرحمن الرحيم إيه اللي بيچري بره  ؟؟ نظرت في شيئ يشبه الساعه القديمه،،، يابووي  ؟؟ الوجت وخري جووي،، مامطمناش آني ياخلج عجلي هيوچ،،، فتحت الباب ثم نظرت بالخارج،،، 

مين اللي بينبش ياولااه  ؟؟ خطت نحو الترعه التي بمقابلة الباب وجدتها وكأنها غائرة قليلااا لأسفل ناحيه المياه،، 

شَرف ••يالهوتيني  ؟؟ إيه اللي غور الارض لتحت إكدة !! تقترب ثم تقترب،، داني إكده مهعرفش أملي ميه المواعين،، يامري  ؟؟ إقتربت حتي إنزلقت رجلها مع الأرض المنهارة ناحية المياه ثم سقطت شَرف في الترعه وهي تصرخ طالبة النجاه والمساعدة،،

 شَرف ••حاااه،، اااااة الحجوني،، الحج،،،، تنزل أسفل الماء ثم تصعد،،، 

الحجووني ياخلج،،،، ببب،،،،،،، تغصس ثانيه،،،،، وبسرعه وجدت أحداااما في وسط الظلام قفز لإخراچها وسحبها من الماء،، لكن شَرف كانت قد إقتربت علي الاغماء،، لكنها تحاول ان تفتح عينها،،، 

شَرف ••تتحدث دائخه،، مين إنتاه هاهاها جلبي بيجف،، مييه مين،، إنت سياف  !! به،، بعد عني،، وحولت إستبعاد يده التي تغور في جسدها تتحسسه بشكل غير لاائق،، 

سياف ••إيوة ياحلوة،، آني سياف،، مش جولتلك إنك إبتاعتي وبس  ؟؟ ومهسبكيشي وااصل؟؟ياااه  ؟؟چلابيتك وهياغرجانه ميه مخلياكي حاچه تاانيه  !!يابوووي  ؟؟دانتي أحلي من مليكه بعودك الغصن لبان دواتي،،ياابووي  !!هة،،هيبجي ليا اهووة،، وشمر جلبابه إستعدادااا لتنفيذ نيته المقصودة،،، 

سمعت شَرف نصف الكلمات فقط ولكن عمليه سقوطها في الماء أثرت علي وعيها وهي بالأساس مستيقظه من النوم،،، غطت شَرف في إغماءه ولم تشعر بشئ في العالم إلا بعد الساعه تقريباااا،،، 

تنبهت شَرف لحالها بعد ساعه،،، حاله يرثي لها،،، جسدها مغطي بالطين من أغلب الأماكن،، جلبابها مشقوق طولااا حتي الأسفل،، شعرها الذي كان مربوطااا بمنديلااا تتدلي منه الدلايات كأنه طاله إعصار،،، كل جسدها يبدو عليه التعب،،، ملقاه في الشارع وخيط الفجر يبذر ضوئه علي الارض،،،، 

شَرف ••نظرت لنفسها،، نظرت ثانية وكانها لم تستفق،،، حيييه  ؟؟ چتتي ملغمطه وحله إكدة لييه  ؟؟ حاااه،، لطمت خداها،، يانصيبتااااي،، يانصيبتي،،، ياااسيااف الكلااب،،، ودخلت للداخل حتي تستر جسدها،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،  عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه

الجزء_السادس_عشر

$$$شَرف ••نظرت لنفسها،، نظرت ثانية وكانها لم تستفق،،، حيييه  ؟؟ چتتي ملغمطه وحله إكدة لييه  ؟؟ حاااه،، لطمت خداها،، يانصيبتااااي،، يانصيبتي،،، ياااسيااف الكلااب،،، ودخلت للداخل حتي تستر جسدها،،، 

وما إن خطت لتغلق الباب حتي وجدت غجريه تدخل ورائها مهروله في يدها عصا من الحديد ودخلت ورائها وأغلقت الباب وهن الاثنتان مذعورتان،، 

غچريه ••رمت العصا الحديديه في الارض حتي ارتطمت صنعت صوتااا مزعجااا دويفي الليل وكأنه طنين،، بدأت غجريه تتحدث ملهوفه،،، 

خيتي،، خيتي،، حضنتها بشدة،، انتي زينه يابت ردي  ؟؟ 

شرف ••آني  ؟؟ آني إيه چرالي؟؟ آني  ؟؟؟ آني دنست عرضه؟؟ 

غچريه ••إهدي ياخيتي الله يهديكي،، تعالي أنضفك من اللي فيكي دة عاد،، آني مش عارفه إيه اللي طلعك بس  !! 

شَرف ••جوليلي إيه اللي جرالي والحديده دياتي عملتي بيها ايه  ؟؟ آني دنشت شرف رشاد  ؟؟ 

غچريه••واااه  ؟؟ جرالك ايه عاد أبااي  ؟؟ إحكيلي ابلااه إيه اللي طلعك  ؟؟ 

شَرف ••آني  ؟؟ مش عارفه ولا فاهمة ولا فاكرة غير بس صوت الدج عالباب جمت من احلاها نومه،،ماجومتش لحاچه جد ماجلجت عليكي انتي،، وبعدين إفتكرت إن چوزى بره جولت عاود الداار،، بكاء بإنهيار ورجفه في جسدها،، آنياني جولت جوزي ياغچريه جومت أفتح لجيت صوت فحت بره فتحت بسرعه علشان كان جريب جوي من بابنا آني وانتي،، فتحت وعتمة الليل نازله ستاير عالبيوت مغطياها وكل اللي توكدت منيه ان المكان اللي بغسل فيه اللواعي وبحول منيه ميه مفحور لتحت،، بكاااء،، 

جربت أشوف إيه اللي بيچري رچلي إنزلجت ونزلت في التراع وماحسيتش بحاچه غير إوهو بيسحبي لفوج،، هوا إبن الكلب شيطان البلد،، 

غچريه ••اااة يابن الكلب  !! بس يستاهل اللي عملته فيه،، اني ضربته علي راسه بالحديده فتحتهاله،، وچري كيف الكلب،،، حجك عليا ياخيتي،، بكاااء ثم ضمتها في حضنها بحرقه وزاد بكاائهن،، 

شَرف ••عما بتبكي لييه  ؟؟ يبجي اللي خايفه منه حصل،، يبجي دنسني  !! يالهوي،، لطمت خداها،، يالهوي يالهوووي چووزي ياخلج،، ظلت تصرخ وتحاول غجريه تهدئتها لكن دون فاائده،،، وظلت شَرف تصرخ،، رشاااد،، سامحني يااخووي،، ماعرفتش أحافظ علي روحي في غيااباااك،،، ااااااااه ااااااخ،،،،،،،،،،،          

بعد حوالي ساعتين بزغ ضوء النهار،، وكانت قد حممت غجريه صديقتها وعشره عمرها ووضعتها بالمهد،،، وحاولت بكل إستطاعتها تهدئتها،،، 

ثم بدأت التحدث معهااا بعدما قامت بعمل كوبان من الينسون والفطور وأفطرتها وطفلها الفتي معااا،،، 

غچريه ••تجلس أمامها تنظر في وجهها وشرف في عالم آخر،، تجلس بوضع القرفصاء يديها علي ركبتيها ثم ذقنها برأسها عليهم،، ملفوفه بلحاف من القطن كي تدفأ لكن دون جدوي،، الرجفه تحتل جسدها،،، قالت غجريه 

غچريه ••إسمعي إما أجولك،، إللي حوصل دواتي كان بمزاچك؟؟ ولا غصب  ؟؟ مش غصب عنيكي  ؟؟ 

شَرف ••تهز رأسها ذهابا ثم عودة،، مبمزاچيش والله،، آني مش خااطيه ياخلج،، إهئ إهئ،، 

غچريه ••خلاص،،، يبجي تكفي عالخبر مجوور ولاكأنه چري حاچه خاالص،، ماتخربيش بيتك يابت الناس إسمعي مني  !! آني بجولك لاازمن ماحدش من البلد يعرف حااچه،، 

شَرف ••بصدمه،، كيف يعني،، كيييف اخبي عالرااچل اللي آنيني ومشيلني إسمه،، لطمت وجهها حتي إنشق وسال الدم منه علي خدها،، 

غچريه ••لا إله إلا الله محمد رسوول الله  !! اللي إنتي فيه دواتي هبل اسمه،، خليكي عاجله إكده عشان بيتك مابخروبشي.!! يابت الناس نچعنا كلاته ولاد حراام وعاملين فيها شيووخ،، مهاتبنيش في النص انتي،، لكن لو رحتي جلتي لچوزك  ؟؟ هيروح يمسك في العمدة،، ويتجاتلو،، ويحطه بالحبس،، وانتي تضيعي وسمعتك تتلطخ عالآخر،، يبجي ليه بجااا؟؟ أسكتي وإستغفري ربنا حليم ستار يبت الناس،،، 

شَرف ••تلطم وجهها بشدة،، طب ورااچلي،، اللي فتحت علي يده،، يبجي فيه واحد زي سياف كاسر عينه  ؟؟ لاااه يارب امووت،، يارب كنت غرجت أحسن ياانااس  !! طب وإفرضي ود الخاطيه دواتي لجاني سكتت وإستحلاهيه  ؟؟ وچه تاني وتالت ورابع  ؟؟ أعمل إييه؟؟ أعيش إكدة؟؟ مركباله جروون  ؟؟ 

غچريه ••آني بجي عليا الباجي،، آني هعرف ابعده عن طريجك،،، 

شَرف ••هاتعملي ايه يعني  ؟؟ 

غچريه ••مالكيش صالح إنتي خاالص،، خليكي في اللي إنتي فيه دلوك،، آني رايحه مشوار وچايه،،،،،، 

شَرف ••ماتسبينيش ياخيتي لما بتروحي بروح آني فداهيه وبتبهدل من غيرك،، إهئ إهئ إهئ 

غچريه ••وحيااتك لارچعلك ياچايبه حجك بيدي،، يافضحاه جدام البلد بحالها،، وفي الحالتين يمكن أرچعلك چته،،

قامت شَرف من مكانها قفزااا،،، 

شَرف ••لاااه لاه،، حضنت صديقتها وهي مازالت تبكي،، لااه ياخيتي كله الاده،،، إرچعي،، 

غچريه ••هرچع ياشرف،، هرچع،،، وذهبت اللي ثرايا العمدة،،،،،،،،،،، 

عند الدوار،،، غجريه تصيح وتصفق بيدها،،،،، 

إنتااا يااعومدييييه  !!! إنت يااخوويه  ؟؟ ياغفر الكااالب  ؟؟ نهرها الغفير فيه إيه يابت ماالك فيكي اااه  ؟؟ 

غچريه ••بته أما تبتك ياغفير الكاالب،، خش يااض ياچعر انت نادي سيدك يللا،،،

 خرج الفتي المدلل وقتها حكم،،، حكم من كان عمرة في ذلك الوقت لا يتجاوز العشرون عامااا،، الإبن الكبير المدلل،،، وخليفة أبيه في الطباع السيئه،، وخرج فتي آخر يصغره ببضع السنوات،، لكنه ليس يشببه أبدااا قال الفتي الاصغر لها،، فيه ايه ياخاله عاوزة ايه  ؟؟ 

غچريه ••انت مين  ؟؟ شكلك ابن نضاف،، تبجي إبن ملكه،، إنت عبروحمان ياواد ياصغنن ياحدج انتا صح  ؟؟ 

الفتي ••إيوة آني،، هخش انده بويا،، استني الا واجع ونفوخه مفتوح،، 

غچريه ••وااجع  ؟؟ ايوة ماني عارفه وجح فيين،، قاطعها حكم،،، 

حكم••عاوزة ايه يامرة إنتي،، إتحدتي معاايه،، فيه إيه  ؟؟ 

غچريه ••مد يااض يابن الفجريه نادم أبووك،، 

حكم ••أما انتي حرمه جليله الحيا،، رفع يده لأعلي وقبل أينزل خرج سياف من الداخل يصرخ،، حكم،، وجف لاطخك واتحشم مع الست،، 

حكم ••يبا دىب،، قطعه،، 

سياف ••جوولت وجف وأدخل چووة يلااا غووور،، 

دخل حكم وعينيه تغلي غضبااا من أبيه،، لكنه إختبئ وراء شجرة من الشجرات حتي يسمع فيم تريده تلك،،، 

سياف ••أيه ياغچريه  ؟؟ مكفاكيشي؟؟ بطحتيني وچايه تكملي لبص  ؟؟ 

غچريه ••وإنت لسه شفت فضايح يارااچل يابتاع الفضايح واللبص؟؟ داني وانتا والزمن طويل ياسيااف،، 

سياف ••عاوزة ايه ياغچريه،، اللي حصل حصل خلاص،، وآني هراضيها بالمجابل وأسكتها هيا وچوزها،، 

غچريه ••يابچاحتتاااك يابچاحتك  ؟؟ انت چبله  ؟؟ بص يابن الح،، ولا بلاشي،، بص بجي،، بيت شَرف دواتي إمحيه من ذاكرتك خاالص،، ولا تفترة ولا تحلم بيه حتي،، وجول يارب البنته ماتجولش لچوزها ولايبجي زمنك صااانك لو ماحبلتشي منييك،،، وخليك متفكر،، إني فضهرها لحدت لما أمووت،، وحتي لو چوزها رماها بسببك،، آني چارها،، وهفديها بعنيا،، مفهوم  ؟؟ وتركته وهي تسحب الطرحه السوداء اللتي علي راسها بيدها بعنف دلاله علي عصبيتها،،، ماإن خرجت من باب الثرايا حتي دخل سياف لاداخل وخرج حكم من وراء الشجرة مندهشااا متعجبااا من أفعال أبيه،،، 

حكم ••يااانهاار إسوود ومغفلج بطيين  !! هيا وصلت لكده ياابووي  ؟؟ حتي النسوان المتچوزة والشرفااه  !!! 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي واذكري الله وماتنسيش رأيك اللي بيهمني في التعليقات 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

إيمان صالح 

١٧&١٨

عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء السابع عشر 

$$$حكم ••يااانهاار إسوود ومغفلج بطيين  !! هيا وصلت لكده ياابووي  ؟؟ حتي النسوان المتچوزة والشرفااه  !!! ماااشي ياسيااف  !! 

ودخل حكم هو الآخر للقصر وهو يفكر كيف يخلص نفسه من فضائح ابيه،، 

بالعودة لغجريه التي عرضت نفسهاا مذ تلك الفترة للمهالك،، عادت لصديقتها،، دق باب بيت شرف،، شرف بالداخل،، إنتفضت من الخوف،، تملكت جسدها الرعده،،، ثم ردت علي من دق الباب،، 

شَرف ••ميين  ؟؟ مين اللي بره  ؟؟ 

غچريه ••إفتحي لب أمك،، أنا نصك التاني،، 

جرت شَرف للباب مسرعه وفتحت حتي دخلت غچريه ثم اخدتها بالحضن بحرقه وقالت لها وهي تبكي،، 

شَرف ••حبيبتي رچعتيلي بالسلامه،، أنا كنت ميته من الخوف عليكي لايجتلك،، الحمد لله،،

غچريه ••مين ده اللي يجتلني وآني هفأه ولاييه  ؟؟ آني رحت وجلتله معادش ليه صالح بيكي خاالص،، وهوا هينفذ إكدة،، 

شَرف ••بفرحه،، مسحت أنفها،، بچد؟؟ صُح؟؟ يعني مهبجاشي محظيه من محظياته  ؟؟ 

ضحكت غچريه علي حديثها ثم ردت،،، 

غچريه ••محظيااته  ؟؟ انتي غريبه جوووي،، العمدة دواتي يخافي مايختشيشي يعني إكدة هيفرمل في اللي چااي،، متخافيشي يابتي،، 

شَرف ••كان من الأول منيه لله،، 

شردت غچريه لوهلة تتذكرماحدث،،،،،،، 

في الليله السابقه،، ليلة الحادث،،، 

بعدما أعدت غچريه نفسهاوملابسها وبعض مستلزمات الطريق مثل الطعام والماء اللي آخره،،، ثم فتحت بابها وخرجت الي الموقف الخاص بالسيارات،، الموقف الذي به بعض الكبائن الخاصه للإتصال بالهواتف الارضيه،،، تلك الكبائن التي تعمل بالعمله او الكروت الخاصه،، أخرجت غچريه بعض قطع النقود المعدنيه وهي تتمتم في سرها وهي تشق الظلام بجسدها،، تخطو وعن يمينها وشمالها السيارات وبعض المحال المفتوحه،، قبالة الاثنين تقريبااا،، 

غچريه  ••إما نجولهم ونعلمهم إني چايه بكرة عالعصاري بجي،، يمكن يكون ربنا هدى الحال بس ياارب يردو ويبجوا صاحيين دلوك بس،،، هة،، وضعت القطعه في الماكينه وضربت الرقم ثم رن الهاتف،،، بعد الكثير من الرنات رد زوج أختها القائم من نومه منزعجااا،، 

الوووه  ؟؟ مين اللي بيرن  ؟؟ 

غچريه ••إئ اااني،، اني غچريه يااستاذ عبمعين،، إنتو عاملين ايه؟؟ 

أهلااا ياغچريه،، فيه حاچه يابتي  ؟؟ مالك خير  ؟؟ 

غچريه ••مالي خير  ؟؟ شكلكو اتصالحتم طب زين،، 

إتصالحنا  ؟؟ آني ومين يابتي!! انتي كويسه  ؟؟ رد من بعيد عليه صوت أنثوي تعرفه غچريه عن ظهر قلب،،، فيه ايه  ؟؟ مالها اختي؟؟ هاتها هاتها،، 

تعجّبت غچريه مما تسمع ثم تناولت اختهاالهاتف،، الووه فيه ايه ياحبيبتي مالك بس؟؟ 

غچريه ••إيه دة !!! إنتو زينين  ؟؟ مافيكمش حاچه عفشه انتي وچوزك؟؟ مش متعاركين؟؟ 

ردت اختها من الناحية الاخري،، متعاركين؟؟ متعاركين ايه بس؟؟ داني كنت هفرحك وأجولك اني اشترينالك الشجه بتاعتك هنا اني وهوا،، وكنت هجولك انتي هتبجي خالتو،،، 

غچريه ••بفرحه،، ياااه ههههههههه،،، مبروووك هاهااااي هبجي خالتو اخيرااا،،، عقدت حاچبيها بشدة،، هبجي خالتو؟؟ إيه دييه  ؟؟ اومال مين اللي كلمني وجالي إنكم بتتعاركو  ؟؟؟ حااااه  ؟؟ ياغباااوتي؟؟؟ خبطت جبينها وهي تردد  الكلمه  ،،، اني ازاي ماتنبهتش للي إتجال وجتها؟؟ 

ردت اختها،، بتجولي ايه ياحبيبتي،، هااه هتاچيني ميته بجي؟؟ 

غچريه ••بأمر الله جرب ولادتك بجي،، هاچيكي وأطول ماني ماشي؟؟ 

تمام هستناكي،،، سلام سلام،،، 

رجعت غچريه تعدو بالطريق وهي تفكر بصوت متوسط وصوتها مسموع في الليل،، 

غچريه ••أما اني حماارة صح،،، يعني اللي إتكلم جال أختها ولابتها   !! واني ازاي ماركزتش ساعتها؟؟ دى لسه ماخلفتش يابووي وآني اختها الحزينه الوحيدة،، يكونش دة ملعوب من سياف  ؟؟ أباااي  ؟؟ هوا مافيش غيره،،، شَرف،، ألحج البت،، يالهووى،، أستر يااارب سلم يااارب،،،، 

بعد الكثير من المشي والخطي،، وصلت للمنزل وياليتها لم تغادر أصلاااا،، ووجدت أمامها ذلك المنظر الوضيع حيث الذئب البشري سياف يعتلي فريسه بدون خوف من الله ولا خشيه،، ينهش برائتها وطهرها بدون رحمه ولا خوف من الله،، رأت غچريه المنظر في الشارع فارت دمائها في عروقها ثم دخلت بيتها وتسحبت وهو ملهو فيما يفعل ثم خطت نحوه وخبطت رأسه بكل قوة تملك،، داخ سياف من الخبطه وصرخ من المها،، ثم هم قاائمااا عن المرأه وهو يمسك جبينه بيده مترنحااا،، 

سياف ••ااااه،،، يابنت الظلمه،، دم  ؟؟ دم خليتي دمي سال علي هدوماتي  ؟؟ 

غچريه ••ثاائره، والله لو وجفت إهنهدجيجه واحدة لاكون چايبه راسك فلجتين،، مشي،، مشي من إهنه ياود الحرااام،، غووور ياكلب،، يلااا غووور والله لافضحك في الكفر،، مششييي،، 

سياف ••هم بالعدو للبعيد وهو يقول لها،، مااشي،، ماشي يابت الغچر،، آني هعرف اردلك الصاع صاعين،،، ثم هرب وتبخر،،، 

غچريه ••غووور،،، الله لايعاودك،،، 

في ذلك الوقت كانت قد افاقت شرف من نومتها واكتشفت ماحدث،،،،،،،،،،،، 

بالعودة للحالي،،، 

غچريه ••إستغفر الله العظيم واتوب إليه،،، 

شَرف ••بتستغفري ليه؟؟ آني الخاطيه مش انتي،،، 

غچريه ••أصلااا كل الي چرالك دواتي آني وانتي وچوزك كماني ملعوب من سياف عشان يطولك،، وبكرة عتشوفي،، يامين تنين وچوزك هيعاود،،، دة ملعوووب آني متوكده،، 

شَرف ••وآني اتصرف كيف طيب،، بدي أعرف لما رشاد ياااچي اعمل اييه  ؟؟ آني مرعووبه انه يااچي ويكتشف اللي حصل،، 

غچريه ••والله بجي وجتيها دة جدر ربنا ومش هنجولو فيه ليه،، سيبيها لله بس واني هجوم أچزلكم الوكل،،، 

في تلك اللحظه،،، هاااة،، يارب ياسااتر،،، آني رچعت ياشرف،،، أخذت شَرف تلطم خداها يبداها حتي إقتربت من الشج،،، 

شَرف ••چه،، چه ياحوستي ياااني،، أعمل ايه واروح فين   ؟؟ 

غچريه ••هووس،، إكتمي كاتمه،،، ماسمعش ليكي حس يابت،،، هسسس

تعالي ياخويه،، تعالي،،، 

رشاد••دخل عليهم الحجرة وتحول لو شَرف للشحوب،، إيه يابناات،، وحشتوني جووي جووي،، غچريه كيفك يابت العم  ؟؟ مهمله دارك وجاعدة اهني لييه؟؟ 

غچريه ••النصيب ياخووي،، أديني جاعده،، ايه اجوم اروح،،، هههههه

رشاد ••لااه مش الجصد دانتي علي راسنا،، بس إياك فيه حاچه عفشه؟؟ البت دياتي وشها اصفر إكده لييه  ؟؟ 

غچريه ••معذوره جلب أمها،، وجعت في الجَنا الساعه تنين بالليل وربنا اللي نچدها لولا سمعتها وهي بتستچير كات زمانتها ماتت،، اتكدمت ومجدراش تجوم من وجتها،، 

لكن هناك من يسمع كل مايدور ولم يحسبون حسابه،، الطفل الصغير زياد الذي خرج من حجرته وإرتمي بحضن أبيه بسرعه،، 

زياد ••آباااا،،، آبا چه،، حبيبي،،، وحضن أبيه بحب،، 

رشاد ••جلبي ورووحي،، إكدة ياواد تسيب أدك تتدلي بره بالليل لحدت ماتجع بالجنايه؟؟ ليه مامليتش إنت وهيا في النهار  ؟؟ 

زياد ••بس أمااا طلعت عشان سمع،،، 

قاطعته غچريه،،، 

غچريه ••زياد،، تعالي ياجلب أمك اچيبلك حاچه حلوة وزينه،، 

زياد ••حاضر ياخاله،، لما آچي عحكيلك يبا،، زين؟؟ 

رشاد ••زيين ياجلبي،، 

غچريه ••آني دجيجه وچايه احطلك الوكل ونتحدت ياخووي،، سيبها هة؟؟ ماتحدتهاش الا لما تحدتك،،، وأخذت زياد وخرجت للخارج،،، 

زيااد  ؟؟ إنت سمعت ايه ولا شفت إييه  ؟؟ 

زياد••شفت أمي وهيا ملغمطه بالطين وشفتها وهيا مرميه في الأرض والراچل التخين الكابير مرمي فوجها وهياكلها،، مش دة من اللي بياكلو البنيآدمين؟؟ 

غچريه ••حاااه  ؟؟ ياحووستي ياني  ؟؟ شفته إنتااا  ؟؟ ومحشتوش عنيها لييه يامطين؟؟ 

زياد ••خفت منيه ومن الليل،، وجلت يمكن لو سبته يسيبها تعيش ياخاله وأهوسابها،، مش هيا هاتاعييش  ؟؟ 

غچريه ••إيوة هاتعيش بس عارف ميته  ؟؟ لما تسكت خاالص  وماتاچيبش سيرة لبوك لأنك لو جولتله هيرميها في الشارع بره ومش هيدخلها داركم تاني،، 

زياد ••ليه ياخاله  ؟؟ 

غچريه ••بتلعثم،، لأنووو،، لأن أمك عاتبجي كيف الراچل،، إبتاكل الناس،، وبوك هيخاف منيها،، ويرميها بره،، ترضاها؟؟ 

زياد•• بعصبيه،، لاه لاه،، أمي بتاعتي ومحدش يجدر يكرشها،،، 

غچريه ••يبجي تهسسس،،، وخد الارواح دياتي عشان آني عارفه إنيك شاطر،، يبا ياجلبي كلامنا سر هييه  ؟؟ 

زياد••إتفجنا خلاص ياخاله،، 

وأخذ الحلوي وطااار،،،،،، 

بعد شهرين مماجري،،،،،،،،،،،،،،، 

شَرف علي حالها شاردة الذهن لاتتحدث ولاتعبر عما بداخلها،، تأكل قليلااا حتي أنها اصبحت تشبه المومياوات،، غچريه ضلت معهم مذ ذلك اليوم حتي تراعي طلباتهم،، وأيضا حتي تسيطر علي الطفل الذي من الممكن ان يضيع اسرته لو تفوه بحرفاااا،،، 

رشاد أصبح شاردااا ايضااا لأنه لايعرف لم تصده زوجته كلما حاول الإقتراب منها،،، فهي زوجته وحقه أن تبتسم له لو تحدثه أو كل الأشياء الاخري،، لكنها أصلااا لم تعد تتحدث معه الا القليل،، و

حتي جاء اليوم الذي قرر فيه رشاااد ان يعرف مايدور من حوله،، 

رجع رشاااد كالعادة من أرضه وكانت هذا اليوم غچريه قد أخذت زياد وخرجت لتشتري بعض مؤن البيت،،، 

اما عن رشاااد فعاد مسرعااا حتي يتآنس قليلااا بزوجته،، وما أن إقترب منها الا ان حدثته بجفاء بعد ان تحدثت،، 

رشاااد ••يقترب من شرف،،، جلبي بجي وعنيااا،، مش ناويه تحني علشان نچيبو ودج ياأم ودج  ؟؟ 

شَرف ••وضعت يدها علي فمها في إشارة  للتقيئ،،، عؤ،،، بعد عني ماطيجاااش رييحتك،، اااوووف،، 

رشاااد ••فيه إيييه؟؟ لأ اني مش شديد للدرچادي عشان يكون دة تاثير الكلااام  !!! فيه ايه  ؟؟ ماالك؟؟ 

شَرف ••عؤ،، يابووي بطني،، وجرت علي الحمام،،،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،

عشق الودق بين العشقزواللعنه

الجزء_الثامن_عشر

$$$$شَرف ••عؤ،، يابووي بطني،، وجرت علي الحمام،،،، 

رشاد ••هوا إيه ده ياولاااد؟؟ اللي مچاتش چارها من شهرين ولا طيجالي ريحه  !!! ظل يشمشم في جسده،، أكونش ريحتي عفشه صووح  ؟؟ وذهب وراائها للحمام،،، 

طب بجولك ايه  ؟؟ هوا ريحتي عفشه صووح يابت؟؟ 

شَرف ••تضع يدها علي فمها،، وتهز رأسهاا،، إيووة،، جووي واخرچ بجي،، هستفرغ تاني،، 

رشاد ••وضع يده علي خصرها،، ماتاچي اجولك كلمة نضيعو الجرفه دياتي،، 

شَرف ••زجت بيده بعيدااا عنها بعنف،،، يوووه  ؟؟ بعد بجي جرفتني،، دخت منيك اني،، 

رشاد ••هوا فيه ايه يابت الناس بتعامليني إكده ليه  ؟؟ فيه حاچه مش طبيعيه معاكي خاالص واني زهجت،، إنتي مابتعمليش اكدة الالما كتي حامل في الواد من يچي اجل من  سبع سنين،، ماالك؟؟

شَرف ••حامل ايه وواد اييه؟؟ حل عني،، 

بدأت شرف تمسك برأسها،،، اااة،، دايخه خالص يانااس  !! الحججن،،،،، وسقطت من طولها،،، 

رشاد ••هااار مدوحس يااولاااد  ؟؟ بت ياشرف،، بت؟؟ وبدأ يحاول افاقتها ولكن دون جدوي،، فحملها ووضعها علي السرير وذهب مسرعااا لينادي طبيب أو الدايه وهي السااائده وقتها،،، وفعلااا أتي بالدايه التي كانت أول من أبلغته بمصيبته دون ان تعلم انها مصيبه،،، 

الدايه ورشاد يدخل بها للمنزل،،، دخلت برجلها للبيت،،، 

الدايه ••ياارب ياسااتر !! فينها أهل بيتك يابني  ؟؟ 

رشاد ••چوة ياخاله إتفضلي تعالي،، ذهبها للغرفه التي بها شَرف مستلقيه علي السرير،، جعمزي ياخاله واني هظبطهالك مليح عشان تعرفي تكشفي،،   

الدايه ••  اشارت بيدها وكأنها تريده ان ينتظر،، ياولدي من غير ماتظبط ولا تعمل باين علي وشها الحبل،، دى حبله إيوة،، اعدلهالي بجي عشا الكشف النسوى يابووى وأجف بره دجيجه،، 

رشاد ••طب حاضر،، ظبط شَرف علي السرير ثم خرج وبدأت الدايه تمارس عملها حيث خرج للخارج متوترااا وهو يقول في سره،،، ياارب ماتكونش بتجول بحج وتكون بتخرف المرااادي،، ياسوااادها علي راسك ياولد مرزوجه لو دة حجيجي  !! تبجي اشرف بنات الكفر  !! بتضحك علي  !! چيب العواجب سليمه ياارب،، 

بعدما انهت الدايه عملها فاقت شَرف علي يدها وهي تنهي ماتفعل وتغطيها بغطاائها ثم خرجت،، 

شَرف ••إنتي مين وبتعملي اييه  ؟؟ حاااه خاله ربيعه؟؟ مين چابك؟؟ 

الدايه ••مبروك يابتي،، ربنا يجومك بالسلامه،،، 

وخرجت وتركتها تخبط علي رأسها بكفاها من كثرت حزنها،،، 

اما رشاد تحدث الدايه،، مبروك يابو زياااد،، مرتك حبله في البطن التانيه،، مبروكه عليييك،،، 

رشاد ••الله يباركلك،، سلااامه إنتي،،، وأخرجها ثم اغلق باب المنزل ودخل للمرأه التي حملها إسمه وهوا ينظر لها نظرات بشعه ورخيصه وناوياا لها علي الموت،،، 

دخل الغرفه ثم سحب الحبل السلب  الذي يربط به بنطال عمله المخصص للغيط،، وبدأ يجدله إثنين،،، 

رشاد ••كييفك يارخيصه  ؟؟ إنكشفتي جدامي علي حجيجتك  ؟؟ ورفع يده ونزل فوقها بالسلبه المجدوله وبدأت تصرخ وهو ينعتها بالخااطيه،،، 

شَرف ••آااااه،، ااااه،،، همموووت ياراااچل ياظالم  !! 

رشاد ••مووتي يافااچرة،، لاااه الاول جوليلي خنتيني مع مين يارَخّْيِصْه  ،، آني  ؟؟ آني اللي طول عمري ارچل واحد في الكفر عتلبسيني طرحه في الآخر؟؟،، ضغط علي أسنانه بغيظ ثم تعزم لضربها ثانيه،، خنتيني مع ميين ياهُمّل،، أنطجي،،، 

شَرف ••ااه،، بكاء بحرقه،، والله ماخنتك،، جسماا بربي ماخنتك يارشاااد،، آني لساتني محافظه عليك،، 

زاد عليها الضرب 

رشاد ••ياكدااابه،، خااطيه وكمان كداابه  ؟؟ بسرعة البرق وجد غچريه ترتمي عليها بعدما إقترب جسدها من التمزق من الضرب وتلقت عنها الضرب ثم تدخلت فيما يحدث،،، 

غچريه ••تصرخ،،، حرااام علليييك،، دى حبله حراام عليك،، الدايه لسه مجابلاني وبشرتني،، 

رشاد ••بتحوشي عنها  ؟؟ تبجي مطبخه معاها  !! 

غچريه ••حراام عليك ماتظلمش حاااااد ماتظلمهاش عااد،، إهئ إهئ،، منك لله ياللي إنت السبب،، 

شَرف ••بس ياغچريه إخرسي،، اسكتي سااكته بالله عليكي،، خليه يموتني عادي مش هتفرج،، 

غچريه ••لاااه،، وتموتي إنتي لييه  ؟؟ مسحت دموعها،، حرام عليك يارشاد اللي إبنك بيشوفه عاااد،، بكفايه اللي شافه جبل  !!! 

شَرف ••لطمت خداها حتي إقتربوا من الشج،، شاف إيه ياغچريه  ؟؟ الواد شاف اللي حُصُل  لأمه  ؟؟ إنطجي  !! قامت شرف من مكانها وهي تنزف من يدها وذراعاها،، وتوجهت نحو زيااد قائلة له،، لاااه،، لاااه يازيااد،، أمك ماعملتش حاچه عِفشه  !! أمك زينه والله،، 

رشاد ••هههههيييه،، حلو الفيلم دواتي!! بطلو تمثيل كلكم،، يهم علي زوجته ليضربها ثانيه ويحاول إخراج غچريه للخارج حتي صرخ الفتي الصغير،،، 

زيااد ••أباااه،، بس ياأباااه،، الوحش اللي بياكل الناس هوا كان عياكلها،، آني،، إهئ إهئ إهئ،، آني شفته بعيني لما أمي چريت علباب وكانت مفكراك انت،، وفتحت الباب وخرچت وبعدشوي طلعت أنادم عليها لاجيت الوحش عما ياكلها يابووي،، 

رشاد ••وحش  ؟؟ وحش ايه يازيااد  ؟؟ إحكيلي شفته  ؟؟ 

غچريه ••بلعت ريقها بغصه مرارة بحلقها،، آنييي،،، آني شفته،، وفتحتله نفوخه كمااني،، بس بعد  ماتنيل،،، بكاااء،،،، 

رشاد ••إيواااة؟؟ هوا مين بجي؟؟ 

شَرف ••بيدها تخبط فمها وتشير لغچريه هوووس ابوس رچلك هايروح ورا السمش،، إسكتي،،، 

غچريه ••لااه مهاسكتشي،، ولازمن هوا يجعد ويسمع زين اللي جرالك عشان اللي بيعمله فيكي دة حراام،، آني ماهسبش حجك يضيع ولارااچلك يتإذي،، اجعد ياخووي، أجعد،، 

وبدأت غچريه تقص عليه ماحدث من يوم خروجه من اللبيت الي أن عاد،،، 

غچريه ••آدي كل الحكايه من طجطج،، لسلام عليكم ياود النااس،، مش متجبل مرتك بعد إكدة جولي وآني عاخدها وادلي مصر ومهتشوفش وشها تااني أبدااا،، بس آني حبيت أئكدلك إن المجلب اللي اتعمل فيا ماكنش صدفه واللي حصلها مترتب، زين من الراچل السو دواتي،، 

رشاد ••يعني كداااه!! كدة سفري،، والتموبيل الحرت،، والحوار دة كلاته ممكن يطلع هوا كماان  آآآاااا 

غچريه ••واارد جووى جووي، وليه لأ،، 

نظر رشاد لشرف بحسره،، حيث نامت بعدما تعبت من الضرب بدون ان تشعر،، 

رشاد ••يعني هيا إتظلمت مني ومنييه  ؟؟ 

غچريه ••سيبها فحالها يابو خالو،، مرتك من ساعة وجعتها في الجنايه لحدت لما عمل عملته وهيا مش زينه ولا علي طبيعتها،، 

رشاد ••آني هشرب من دمه،، وبكرة تشوفي إني چبت حجها،،

 سحبته غچريه من يده وأجلسته ثانيه،، 

غچريه ••أجعد جعمز واسمعني،، إنت هتستفيد ايه لما تروح وتعمل لنفسك غارة؟؟ وجعه بحكمه،، نفكرله في فكرة بالهداوة بدال الچنان دى  !! 


رشاد ••يدي علي كتفك ياستي  !! هة،، 

غچريه ••سيبلي آني الموضوع دواتي،، واني هتصرف،،، 

في الوقت ذاته،،، 

تحديداا في بيت العمده سيااف،،، فرحانه لم تعد تتحمل ماسمعت من كلام ولدها الذي أشعل في جسدها  الغيره،،، 

ولدها الذي كان ومازال رمز للحقد والغل،، لما سمعت من إبنها الحديث راقبت بيت شَرف وبعثت بجواسيسها في كل مكان،، 

وما إن علمت ان الدايه كانت عندها حتي بثت ورائها مناديا فجائتها،،، 

الدايه ••إيوة ياستي حبله، ليه في حاچه؟؟ 

فرحانه ••لاااه مافيش،، بس آني عوزاكي تطلعي عالمرة دياتي كلام بالبطال،، فاهمه  ؟؟ 

الدايه ••ياااني؟؟ مين  شَرف  !! دى اسم علي مسمي ياستي ليه اعمل إكده  ؟؟ 

فرحانه ••مش شغلك إنتي تعملي اللي بجوله وبس مفهوم  ؟؟ 

الدايه ••نظرت لها بإستحياااء،،، ماجدرش ياستي أكدب،، الكدب خيبه،، بسااا بس، آني ممكن أبعتلك اللي تجدر تعمل إكدة في دجيجه زيين  ؟؟ 

فرحانه ••زين،، بس إبعتيها مفهماشي حاچه،، ويلا جومي روحي وحسك عينك حد يعلم باللي دار بيناتنا دواتي،، مفهوم  ؟؟ 

الدايه ••نهضت جريااا الي الخارج وهي تقول،، حاضر حاضر،، سامحني ياارب،، إستغفر الله العظيم وأتوب إليه،،، وفرت من فرحانه حتي لا تضع نفسها في موقف حرج،،،،، 

بعد أسبوع مما جري،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

إنقلب حال الكفر عاليه أسفله علي تلك المسكينه شَرف،، التي كانت مثالااا للشرف ومضربااا للمثل في الخلق والأدب مثلها مثل الكثيرات المحترمات من ذلك الحال إلي أسوأ حال،،، شَرف قللت من خروجها للشارع من الاساس ولكن من كانو يخرجون هم غچريه ورشاد وهم من كانو يتلقون الصدمات،، 

إنقلبت حال النساء من السلام والتحيه لغچريه إلي الهمز والغمز والضحك عليها في ذهابها وإيابها،،، 

كانت تسمع سبها هي وصديقتها بأذنها وتصمت،، والغمزات والضحك وتصمت ظل هذا الذي يحدث طوال الأسبوع ماجعلهم يتحسسون أصلااا من الخروج،، ولكن فاض الكيل بغجريه وبرشاد أيضااا،، 

في ذلك الحين حيث تجمعت بعض من النسااء ومنهن تلك التي ارسلتها الدايه وبدأن يمارسن خبصهن المفضل وحديثن الفاقد للمصداقيه الماسخ اللاذع الذي ليس له أي أساس من الواقع،،، نادت احدي النساء علي تلك الاخري قائلة لها،،، 

المرأه  ••الا جوليلي يابت يازهره مبجاتيش بتاچي اني وابنك ولافه الشوارع ليه؟؟ ردت الأخري،، أصلي حبله،، وضحكت جميعهن 

المرأة •• حبله بچد؟؟ وازاي وچوزك غايب  ؟؟ 

المرأه الاخري ••دى الموضه،،، هههههه،،  إهتزت الارض بضحكاتهن الساخرة 

المرأه ••ماترميش بلاكي عالرچاله عاااد طلاما دياتي مووضه،،، هههههههي،،، ضحكن ثانية،،، 

كل ذلك الحديث وغچريه تمر بجوارهن ببطئ،،، كانت تحمل بعض الاكياس في يدها،،، ماأفاقت مما تفعل إلا أن خلعت حذائها البلاستيكي،، وأقتربت منهن ببطئ ثم أمسكت المتحدثات من شعرهن وبدأت المعركه،،، 

غچريه •• بتجولي إيه يارد الرد،، يابيت وجف يامسطبه هد إنتي ويااها؟؟ چايبين في سيره ستكم  ؟؟ 

علي الصرااخ بينهن،،، ااااي سيبي شعري هيتجطع في يدك،،، 

غچريه ••مازالت ممسكه بشعرهن وتقطعه بيدها وبفردة الحذاء وتعطي كل واحدة منهن مافيه نصيبها،، بدأت الاخريات تتدخلن،، 

انتي عامله علينا فتووة؟؟ طب تعالي بجي،،، أما عن المرأه التي أشعلت الفتيل وهي التي بعثتها الدايه أو مبعوثة فرحانه المكلفه بما حدث  !! فقد تبخرت في لمح البصر وهي تقول،،،،، 

إيوووة إكدة آني إكدة عملت المطلووب،،

بعدقليل مما يحدث إلتمت الاخريات بعدما دمت النساء بعضهن،،

أنقذوا غچريه ممن يضربنها لكن غچريه كانت قد أخذت حقها وحق شَرف منهن الاثنتان الي ان غلبها عدد النساء،،، قامت غچريه من الارض ووقفت وإستجمعت قوتها قاائله وهي تنطر يد بعضهن،، 

غچريه •• ووعي إكددة  !! إللي هتچيب سيرتي آني ولا صديجتي وخليلة عمري بكلمه هدبحها وبجولها عالملئ،،، المرادي إتضربتم،، المرة الچايه بموت كلبه فيكم،،، واشااارت لهن واخذت أكياسها وسارت وشعرها متقطع وعباائتها مهترئه ووجهها يزرف دمااا من كل مكان،،،،، 


يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي  واذكري الله وماتنسيش رايك 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

مع تحياتي

إيمان صالح 

١٩&٢٠

عشق الودق بين العشق واللعنه

الجزء_التاسع_عشر

$$$غچريه •• ووعي إكددة  !! إللي هتچيب سيرتي آني ولا صديجتي وخليلة عمري بكلمه هدبحها وبجولها عالملئ،،، المرادي إتضربتم،، المرة الچايه بموت كلبه فيكم،،، واشااارت لهن واخذت أكياسها وسارت وشعرها متقطع وعباائتها مهترئه ووجهها يزرف دمااا من كل مكان،،،،، 

وذهبت ناحية بيتها،، 

بعد مرور اسبوعان آخراان لم يعد الوضع محتمل بالنسبه لشرف وغجريه ورشاد،، كلم يخطون خطوة وكأن لعنة مايحدث تطاردهم في الذهاب والإياب،، شرف سجينة البيت لاتخرج،، رشاد أصبح كالأشباح لايخرج الا متخفيااا مستترااا،، أما عن غچريه فأصبحت تأتي كل يوم بمشكله ألي ان ذاع الصيت في البلد أكثر بين العباد،، إلي أنه أتي يوم الخروج عندما اصبح رشاد مقيدااا كأنه عبدااا لايعرف الحريه ،،، 

في منزل رشاد وشرف،، 

شَرف ••وبعدين يعني؟؟ مافيش فايدة خالص فيك؟؟ الله يهديك ماتخرچشي تاني آني مش ناجصه  !! نظراتك بتجطع فيا كل أما تعاود من بره،، 

رشاد ••لييه؟؟ وإنتي ذنبك إيييه  ؟؟ إنتي فكرك إني عمالومك عااد  ؟؟ إنتي مسكينه،، مچني عليكي،، الدور والباجي علي العالم الظلمه اللي معاشرينا في الكفر وأول مانجع يتحدتو علينا مع بجيت العفشين... 

شَرف ••والدموع تملأ عينها،،، بجولك إيه؟؟ الله يهديك إعمل اللي طلبته منيك جبل سبوعين،، إجتلني بيدك كيف عادات النچع أو طلجني وحيااة ابوك رضواان لاتعمل إكده،، وحياة اللي خلجك عشان ربنا،، ريحني بجي،، 

زج بيدها بعيدااا قائلاااا

رشاد ••هنخيبوا بجي؟؟ مهجتلكيشي،، ولا هطلجك،، ولا هعمل حاچه عفشه،، اني آخرة ماهيفيض بيا هروح اجتل سياف مش انتي اللي عتموتي فهمتي؟؟ 

شَرف ••صكت وجهها،، ياامراااري،،، لاااه يارشاد عشان خاطري،، إنت مش كدييه دة ظالم،، 

رشاد ••نظر لها والدموع في عينيه،، لاااه كدييه،، بس عارفه،، عارفه اللي موجفني اييه؟؟ إنتي وعيالنا،، عيالنا اللي لازم يطلعو علي وش الدنيا ويدروا باللي جرالك،، عيالنا اللي لو ماخلصتش زمتي وچبت حجك  !! هيعيشوا مذلولين،، إهئ إهئ،، مذلولين ياشرف،، 

أمسكت وجهه شرف الزوجه المخلصه الحنونه ومسحت دموعه ثم قالت،، 

شَرف ••معاش ولا كان اللي يذلك،، عشان إكده بجولك إغسل شرفك بيدك،، آني،، اني راضيه الموت،، مش حد الزنا الرچم حتي الموت؟؟ إرچمني،، دموعها تزداد،، ارچمني وخليهم يرچموني ووجتها يبجي اتصرفت صح وفك الهم عن جلبك،، عشان خاطري مش جادرة أبص فوشك إكدة،، إهئ إهئ إهئ،، اااة ياااني يارب خدني بجي خدني بجي،، 

وبدأت تضرب بطنها بيدها وهي تصرخ وتقفز ظناا منها أنها ستفقد الطفل وأمسكها رشاد بسرعه باااكيااا ودموعهم كماااء منهمر ينزل من السمااء،،، 

رشاد ••وهي بين يديه حيث لم يقربها مذ زمن فلقد إفتقد حلوها الذي إعتاد عليه،، حتي يتذوق تلك الحلاوة إحتضنها بقوة معتصرااا إيااها قاائلااا لها،،، وحياااة الشدة اللي وجعك فيها الندل الخسيس دة،، لآچيبلك حجك وأخليه هوا اللي علكه علي كل لسان،، واللي فبطنك جتله حراام،، إوعي تعملي چرم عشان تداري حاچه مالكيش يد فيها،، بد أيمسك بوجهاا وخدودها الحمراء المتوهجه كالشمس من كثرة البكاء بين يديه،، وكأن ماطاله من لهفة لها طالتها هي الأخري،، 

رشاد ••فاهمه يابت  ؟؟ حراام إوعي تعملي إكدة،، هييه  !! 

شَرف ••بدأت تهز رأسها بين يديه،، حاضر حاضر والله،، وإرتمت بين ذراعيه ولم تحرك سااكنا قاائله،، طلاما جلتلي يابت تبجي مزعلانش بصحيح،، ياتري وحشتك كيف ماوحشتني؟؟ طلت في وجهه مجداا،، 

رشاد ••آني هثبتلك إنتي وحشاني ولا لأ،، تعااالي،،، ولأول مرة تضحك لهم الحياه بلحظة سعادة ومتعه بعد كل ماجري لهم،،،،،،،،، 

بعد قليل بعدما أحضرت له حمامااا من الماء الساخن المسكوب في الوعاء وحممته وكذلك فعلت هي،، وجلسا ليأكلان هما والصغير،، دقاائق وسمعو صوت العراك بالخارج حتي تركو الطعام وخرجو،،، لكن كادت ان تموت غچريه تلك المرة،، 

غچريه ••اااة،، الحجوني ياناس،، هيموتووني الشلجات دولي،، الحجونالاي،، 

سمعت شَرف صوت الضربات تنهال عليها حتي خرجت وقتها وقررت المواجهه،،، 

شَرف ••غچريه،، ياولاد الكاالب،، إوعو ياغچر يالمامه،، 

صاحت احدي الضاربات،، آهي چيت الفردة ااستبن،، اللي عامله ام الشرف،، هههههههه

غچريه ••دى أشرف من أمك ياعاهر،،،، 

صاحت شَرف،، 

شَرف ••بااااااس!! إيه يانسوان ياغچر؟؟ ياهناچرة؟؟ ماعادش الا انتو كماني تتكلمو علي سمعتي؟؟ آني عرفت خلاص مين اللي ورا الجصه  !! إنتي يابت يابنت بشندي  ؟؟ مش انتي مرت بوكي تبجي خاله ربيعه الدايه  ؟؟ تبجي هيا الي طلعت فضحتني،، 

ردت الفتاة بعد أن تلفتت حولها،، وهمهمت بصوت خافت، كيف شافتني دياتي؟؟ 

شلبيه ••آاااا،،، آني مالي اني چايه اتفرچ!! 

شَرف ••چايه تتفرچي؟؟ هئ!! يابت الكداابه،، آني مادخلشي بيتي غريب غير مرت بوكي،، تعالي معايا عشان عاوزة اعرف مين جالها إني همل تعالي،سحبتها من يدها،وبدأت تهم بها،، 

شلبيه ••نطرت يدها في الهواء،، مين جالك إن مرت بوي هي اللي جالت إكدة؟؟ وإش عرف مرت بوي بإنك إكدة ولا إكدة؟؟ ماتشوفي إنت حبلي من ميين  ؟؟ ولا غلطتي مع ميين  ؟؟ خليتي سيرتك بجت علي كل لسان إنتي وچوزك  !! 

ثار من حولها ثاانية ومنهن غجريه التي قامت من مضربها ووقفت،، 

غچريه ••طول عمرها ناضيفه يابت الظالم،، عمرها ماخطيت ولا كانت من الهوامل  !! شَرف نضيفه،، قاطعتها شَرف،، لاااه،، إستني 

شَرف ••لاااه،، إستني بجي،، عاوزين تعرفو إيه چرالي يانسوان الكفر؟؟ يالتاتين إوعچانين؟؟ آني حبله،، بكااء منهمر،، إيوة حبله من الغلط،، بس الغلط ده مكانش بكيفي،، لااه،، دة كان بالاغصاب والجوة دون ماأشعر،،،

وعاوزين تعرفو مين اللي عمل فيا إكدة؟؟هتچيبولي حجي؟؟

رد الجميع في غوغاء وضوضاء شديدة،،جولي واحنا نجتله لو كلامك صح،،

 شَرف وغچريه،، لأ صح،، والحج اللي هيتجال،، سيااف هوا الفاعل،، 

صاح الجميع بشهقه،، حييييه،، ايه دااه،، معجوول  ؟؟ 

غچريه ••إيوة،، اني شفته بعنيا اللي هياكلهم الدود واهو،، مكان وجوعها في الجنايه عشان تطلع مبهدله ودايخه اهاا،، نظر الجميع في خذي،، دة باين الكلام صح،، قالو في نفس الوقت ذلك الكلام،، وبدأت تقص عليهم غچريه الاحداث كلها وبدأت أيضااا تلك الشلبيه بالتبخر الي بيت العمدة،،

بعد قليل وصلت وبدأت تنده بعزمها،، 

شلبيه ••ستي،، ستي الحجي ياستي،، وبدأت تهمس في أذن فرحانه،، شهقت فرحانه،

فرحانه ••حييي!!  طبت علي صدرها بيدها،، سمحتيها بودنك بتجول إكده؟؟ 

شلبيه ••آي والله ياستي،، 

فرحانه ••طب غوري يابت،، إتصري المهم انها تطلع كداابه إنتي فاهمييه؟؟ 

شلبيه ••حاضر ياستي،، ومدت يدها في الهواء اخرجت فرحانه من كيستها النقود واعطتها،، وطارت لتكمل الكذبات،، 

في الوقت الذي حدثت فيه تلك الاحداث كان رشاااد توجه الي أرضه ليحضر من هناك بعض الاشياء منها فأسااا،، وخنجرااا وبلطه،، بعد ان غاب لنصف ساعه  عاد ثانية اللي البيت وكان قد وجد القوم المحتشدين حول دارة قد إنفضوا،، حتي انه لم يدخل للداخل،، وجري في طريقه مسرعااا ناحايه بيت العمده،، ووقف كلما يخطو خطوة في الشارع  يصرخ بصوت عااالٍ،، مش هسيب حجك ياشرف،، هچيبه من العمدة الخااطي،، ياأهل الكاافر،، العمدة هوا اللي هتك عرضي وإتهچم علي دااري،، ياسياااف  ؟؟ إنت ظاالم،، آني هفضحك ياسياااف،، آني ماجبلش الضيم ولابرضي الدنيه ياسياااف ياظاالم،، إنت ظااالم،،، 

يخطو خطااه ويقول مايريد في الشارع،، 

بعد دقائق من صراخه وحديث زوجته كان قد علم أهل النجع بماجري،،، وسارو يسبون قي العمدة سياف وفي أفعاله،،، إقترب رشاااد من بيت العمدة حتي أصبح يرااه هذا المدعو حكم الذي كان جالساا مع أمه بالحجرة يخططون ويرتبون،،، 

حكم ••سمعتي ياما  ؟؟ الشتايم والخلج برة شغاله،، والمخفي چاي من علي بعد،، لازمن نتصرف جبل مايبجي خلاص حجيجه  !! 

فرحانه ••ههمئ،، طب ماهو حجيجه ياحكم،، هوا فيه وكسه أكتر من إكدة؟؟ 

حكم••طب وبعدين،، هنعملو إييه  ؟؟ 

فرحانه ••مابتتعلمشي خاالص؟؟ عاتعمل إيه يعنى؟؟ إجطع عرج وسيح دمه،، إضرب السايب يخاف المرابيط ياأهبل  !! 

حكم ••شجلبتي المثل لييه  ؟؟ ركزي ياما،، ركزي،، 

فرحانه ••بس يامخبل يابن المخبله،، هوا السايب والكفر مرابيط وعيخافو منينااا،،، هوا لو إتعاجب كلاتهم يفضلو خايفين إنما لو إتساب أمثاله بره إحنا عننتهي،، افهم بجي ياأخي،، 

حكم ••يعني جصدك آاااا،،، 

فرحانه ••إيوة،، يتحبس،، ويتجتل كماني لو جاوم  !! ولو الناس إتظلمت أهوو،، دة بيتبلي عالعمدة،، حد ينهض يتبلي عالعمدة؟؟ لااازمن نخلصو عليه إونخلصوا،، 

حكم ••أشار علي رأسها قاائلااا،،، چواااهر،، دماغك دااي ياكابيره چواها چوااهر،،، 

في تلك اللحظه اصبح رشاد أمام البيت وزاد صراخه واخذ يقول،،، يااابن آاااادم،، مسكين ياإبن آدم مسكين،،، بتخاف من الموت وآخرتك للطين،،، ياسيااف،، يااظاالم،، خدت شرفي وشرف الطاهرة ولوثته،، وبدأ يحفر في الارض بالفأس ويقول،،، 

دة ياجبري ياجبرك ياسياااف،،، كلنا آخرتنا في الطين ياسيااف،، مسكين ياإبن آدم مسكين،، 

خرج حكم وسياف علي الغارة التي بالخارج من رشاااد ومن ورااءه من خلائق،،، وبدأ حكم سياف يتحدث،، 

سياف ••ايه يابنيآدم إنت الجارة والدوشه دى؟؟ فيه ايه مالك؟؟ 

رشاااد ••بعدما انتهي من فحت حفرة اشبه بمقبرة،، إنزل إهني ولا أنزلك بيدي؟؟ ولا أخليهم يرچموك كلك؟؟ ياظالم ياخاطي؟؟ 

سياف ••إنت عتجول ايه  ؟؟ مفاهمش آني  ؟؟ 

رشاااد ••أشار علي المقبرة،، آخرك اهني،، إهني ياسيااف  !! عنچيتك مهاتچيشي ويااك،، الدموع تملاأ عيون رشاد قاائلااا مسكين ياإبن آدم مسكين بتخاف الموت وآخرتك للطين،، إنزل ياسياف،، البلد كلاتها عرفت خلااص!! مراتي اللي غصبتها عالحرام معاك شايله عيل منك،، وكل الناس شاهدين علي عاملتك،،، صلح غلطتك ياسيااف،،، ادفن نفسك بالحيا زى مادفنت شَرف بالحيا،، شرف أنضف مرا في الكفر كلاته اللي لما ماطولتهاشي خدتها بالغصب،، يااانااااس،،، مرتي شريفااااه،،، 

ماإن قال تلك الكلمات حتي أشار حكم بيده للغفر فإنهالو بالضرب علي رشاد وهو يصرخ ويقول،، مسكين ياإبن آدم مسكين بتخاف الموت وآخرتك للطين،،، شَرف شريفه يااناااس،،،  ياشرف ياانضف واحده في النچع،، حجك رچع بفضيحته كيف مافضحك،،، 

كان يقول تلك الكلمات وكل من يراه يقف متفرجااا ماعدا تلك الغچريه التي رأت ظهور البنادق تنزل على رأسه وضلوعه تهشمها وبدأت تصرخ وهي تراه يسحل أمامها للداخل،،، 

غچريه ••رشاد،، يااخوووي!! يارشااااااااد،، لغت وجهها للمتجمهرين،، حراام عليكم يانااس  ؟؟ واجفين عما تبحلجو؟؟ إنچدووه،، هايموت چوااا !! 

إنصرف الناس من حولها بعد أن كان آخر ما رأوه منه تلك الدماء المنسكبه من رأسه المهشم ترسم خطااا مستقيماا تااره،، وفي آخر الطريق وصولا للقصر متعرجاا تارة أخري وتلك الفأس التي وقعت من يده وذلك الحذااء الذي فارق قدمه من قوة السحب في الأرض،، وظل كلامنهم يخبط كفااا علي كف ويحوقل،،، 

جن جنون غچريه التي لم تعد تعرف ماذا تفعل،، كان كل ماعليها إلا ان امسكت بالباب الحديدي وبدأت تهزة ذهابا وإياباا وتصرخ وهي تقول،، 

غچريه ••سياااااف،، طلعه ياسيااف ومعوزينش منك حاچه،، يافرحااناااه،، إحفظي الجليل من العشرة وطلعييه لمرته،، ياناااااس،، طلعو رشاااد خوووي،، ظلت تلطم وتلطم وتهز في البوابه حتي قطعت خدها بخاتمااا نحاسياااا كانت تقتنيه وتلسبه بإصبعها،، من هوى المنظر أمامها وقعت في الارض وهي تصرخ،،، رشااااااد،، رشاااد خوووي إهئ إهئ إهئ إهئ،، يااارب،، أطلعه كييف،،، قامت من مكانها،،، الچيراان،، السبع بيوت الچيراان،، هلم منيهم كل بيت رااچل،،، هجول لأبو صجر وبجيت البيوت ياااچو يجلو العمدة يسيبه،،، وذهبت تهرول وتدق  علي جميع الابوااب السبعه لكنهم لم يتحركوا سااكنااا وكأنه لم تدق ابوابهم من أحد بل غلقو الابواب علي أنفسهم وكانو حينما يتحدثون،، روحي لحالك الله يهديكي إحنا مجدااشي العمدة،، دة شر،، 

غچريه ••إنچدوا الرااچل  !! هيجتلوووه،، وما كان عليها إلا أن جلست في الأرض باكيه وبدأت تهيل من تراب الأرض علي رأسها وتولول،،،،، 

دقائق وسمعتها صديقتها وخرجت لتري المنظر وتعرف ماجري من أفعال صديقتها حتي أخذت طريقها جريااا الي قصر العمدة،،،،،، 

يتتتبع،،،،،،،،،،،،،، 

عشق_الودق_بين_العشق_واللعنه

الجزء_العشرون

$$$$غچريه ••إنچدوا الرااچل  !! هيجتلوووه،، وما كان عليها إلا أن جلست في الأرض باكيه وبدأت تهيل من تراب الأرض علي رأسها وتولول،،،،، 

دقائق وسمعتها صديقتها وخرجت لتري المنظر وتعرف ماجري من أفعال صديقتها حتي أخذت طريقها جريااا الي قصر العمدة،،،،،،  

بعد دقاائق،،، 

وصلت للقصر وأخذت تنادي،، 

شَرف••فرحااانيه  ؟؟ يافرحاانيييه،، تنادي والدموع تنهمر من عينتيها والعرق يسيل علي جبتها وتلعم في الشمس الساطعه كحبات اللؤلؤ،،، 

ردي عليا يابت،، ردي عليا ياصحبه جديييمه،، إطلعيلي،، 

خرج الحرس من الداخل،، وهمو يتهجمون عليها بالضرب،،، 

في التو خرجت فرحانه وولدها،، صرخت بالجميع،، 

فرحانه ••بس ياواد إنت وهوا،، بس يغفير منك ليييه،، سيبوها دى غلباانه،، إهه  !! خير ياحبيبه آني خرچتلك اهو عاوزة اييه  ؟؟ 

شرف ••يعني معارفاش  ؟؟ دخليني،، عاوزه چووزي،، 

فرحانه ••حيييه  !! چوزك مين ياشابه  ؟؟ واحنا شوفناه؟؟ دة خرچ من ياچي ساعه،، تلاجيه بعد ماعمل الجلج هنا وخرب التخريب اللي هوا راح يكمل بره  !! أصله معذور بجي،، هيييه معلش  !! ماهو مطعون في شرفه،، ههههه،، 

شرف ••خرچييه،، خرچييه وهنرچ من الكفر كلاته وهكتم الحجيجه وابعد عنكم وهسيب حجي بس سيبوهولي،، ابوس رچلك،، 

انخفض علي الارض حتي تقبل قدمها وماكان من تلك الظالمه الا انها نطرت وجهها بعيداا بقدمها قائله،، 

فرحانه ••إييوعييي  !! اخي  !! إنتي عتبوسي رچلي اني؟؟ مسحت علي قدمها إشارة علي أنها مشمئذة منها،،، 

شوف سبحان الله  !! من كاام سنه  !! كنت أني الچربه إيوة من عمر ولدي ده،، فااكره  ؟؟ كنتو بتعملو فيا ايه انتي وصديجتك؟؟ إنخفضت لأسفل موضع شرف التي تبكي في الارض،، 

مش نسيالكو تريجتكم عليا وعلي غيرتي عالعمدة من بت عمك  ،،، بس شايفه  ؟؟ لحد دلوك ماردتش عنك أذي،، إديكي مذلوله تحت رچلي كيف ماتريجتو زمانات  !! هههي،، ولسه صاحبتك كماني،، كل هذا الحديث الداائر بصوت منخفض،،، 

شرف ••بتتشفي فيا في چريمه چوزك عملها فيا؟؟ 

علت بالصوت حنجرتها فرحانه وهللت وقالت،، 

فرحانه ••لاااا خلي بالك بجي عشان العمدة ليه الف رااچل يجطعو لساانك ياشاابه  !! إنتي بترمي بلا عالعمده لييه ماتبعدي عن چوزي بدال ماتحصلي چوزك،، 

شرف ••هاتيلي راچلي وانا ارحل ومهاتشوفيناش تاني،، هنرحلو،، 

فرحانه ••روحي دوري عليه بعيد عن إهني،، احنا مالناش صالح،، غوري،، غوري يااخاااطيه،،، بلا بلاوي،، خدوها من إهني،، 

وبدأت تصرخ شرف بإسم زوجها بعدها حملوها بعيدااا خروجااا من القصر والاقوها خارج البوابه وظلت تنادى علي رشاد دون جدوي،،، ارتمت بجوار بعض الأشجار بالخارج دون رحمه،، وبدأت تبكي وهي ملاه في الارض منهارة وتصرخ وتحفر الارض بيدها وتهيل التراب علي رأسها،، 

شرف ••رشاد،، رشاااد،، عوود ياخوويه،، عودلي يانني عيني من چوه،، عود يانضري ودنيتي كلاتهي،، يارشاااد،، مين هيربي عيالي غيرك يارشااد؟ إهئ إهئ إهئ،، مين ياحبايه جلبي ميين،،، ياارب،، ااااااخ،،، 

حاولت إستجماع قوتها حتي وقفت من الارض وبدأت تمسح وجهها المنغمر بالدموع والتراب  وبدأت تتفكر ماذا ستفعل،، لكن عقلها مغيب بالفعل،، لاتعلم كيف تفكر وبدأت تتحدث مع نفسها بصوت عالِ قليلااا ثم منخفض قليلااا،، 

شرف ••هيكون راح فين بس؟؟ رموه إهنه ولا اهنة؟؟ يارشاااد  ؟؟ وبدأت تنادى وهي تمشي علي الطريق،، 

راح فين بس؟؟ آني،، آني بجول يمكن يكون فى الارض!! زهج ورااح  ؟؟ يمكن  ؟؟ هاشوفه اةة،، وذهبت للأرض هرولة،،، 

يارشاااد  ؟؟ رشاااد،، ياحبيبي،، إنت فيين ياحبيبي  ؟؟ من بعيد لمحت جثه ملفوفه في شئ ابيض،، 

شرف ••ديه دي  ؟ ايه اللي متلجح دواتي  ؟؟  يكونشي هوا  ؟؟ لاه لاه هلاجيه حي ان شاء الله،،، وهمت بالجري علي ماهو ملقي على الارض،،، 

حتي إنصدمت،،،،،، 

رشاااد  !! دة إنتا  ؟؟؟ رشاااه  !! رشااااد،، لأياخويا جوووم  !! جوم ياسبعي وسندى وعزوتي ورااچلي،، جوم ياراچل عاتموت وتسيبني عااد  ؟؟ وبإيه بسببي؟؟ لاااه يارشاد مش هجدر أعيش وانت ميت بسببي لاااه،، يارشاااد  ؟؟ صرخت بعلو صوتها ولم تجد أحداا يخطو ورائها ثم ضمها بحضنه غير غجريه وزيااد،، 

غچريه ••بسس،، جومي ياجلب امك،، جوومي،، نظرت لها شرف والدموع في عينيها وعيناها تشبه عيناً بركانيه،، جومي ياجلبي لاازم نعمل اللآزم،، 

إقترب منها زياد حاضناا إيها قاائلااا،، 

زياد ••آني عارف مين اللي عمل فابويا كدة وفيكي كمان ياما،، والله ياما لازمن لما أكبر آچيبلك حجك كيف مابويا وصاني،، عاد ذهن الطفل للورااء ليتذكر حديث أبيه قبل موته معه ميقظااا إيااه من نومه،،، 

رشاد ••زياد  ؟؟ إنت ياواد يازيااد  ؟؟ جووم ياولا تعالي،، 

إستيقظ الطفل البرئ النائم وهو يدلك في عينيه بيده الصغيره،، 

زياد ••فيه إيه ياأباا،، 

حضنه أبيه حضنا طويلاااا لدرجة انه كاد ان يعصره،، 

زياد ••براحه ياأبااه،، چسمي وچعني،، تركه أبيه وبدأ يتحدث معه،، 

رشاد ••إسمع يازياد،، إنت دلوك كبير وراچل البييت بعدي،، يعني لو چرالي حاچه لاازمن تكون انت راچل امك إنتا فاهم؟؟ 

زياد ••وإنتا هتروح فين ياأبااه؟؟ 

رشاد ••تلألأت الدموع في عيني رشاد،،، آني  ؟؟ آني يمكن مابجاش موچود بعد إكده،، لو چرالي حاچه إعرف ان السبب فيها هوا العمدة سياف وإبنه،، لو جرالي حاچه واني بچيب حجنا وحج أمك،، لااازمن تنتجملي،، فاهم؟؟ ماتكرهشي اللي فبطن شرف،، حبها،، وعلمها ان اللي ظلموها هما اللي عملو حچات عفشه في أمك،، فاكر الوحش اللي حكيت عنيه ليا؟؟ الوحش دة سيااف يازياد ولما تكبر هتفهم هوا كيف اذانا كلنا،، 

زياد ••آني لو حصلك حاچه لاازمن أموت اللي زعلك يابوي،، 

رشاد ••بس يازيااد،، لاازمن تچيب حجي فاهم؟؟ لاازمن،، وظل يحضنه كثيرااا قائلااا له،، الارض بتاعتنا حچتها وعجدها في الشكمچيه بتاعت دهب أمك،، خده وخليه معاك حافظ عليها عشان تلاجي تشتغل وتاكل من زرعها انت وامك،،، وماتنساش أبوك أبداا ياولدي،، وظل الإثنان في حضني بعضهمها حتي طلب منه زياد ان ينام بجواره وغطا في النوم،،، وكأن كلمات رشاد تلك لإبنه قد حفرت في ذااكرته،،،،،، 

عاد زياد بالحديث لأمه،،،،، 

زياد ••ماتخافيش يما،، مهما چري لازمن أچيب حج بويا،،، 

شرف••سمعت كلماته إنهارت بعد أن ضمته وظلت تبكي في حضنه الصغير قاائله،، ولادي إتيتمو بدري يابوووي  !! منك لله ياسياااف،،، اااااه ياحرجه جلبي يمااااا،،، إسمع يا زياد ياولدي،،، حج بووك هيااچي علي يدنا صُح؟؟ هييه  ؟؟ إنت رااچل وبوك طلبمنيك إتچيب حجه،، يبجي لاازمن تبجي چاري فكل حاچه لحد ماچيب حجه ياولدي،، إهئ إهئ إهئ إهئ 

زياد ••وحياتك يادم بووي لالااازمن آخد إبتارك من كل نفر مساعدناشي،، 

بكت شرف بحرقه،،، 

من وراائها غجريه تبكي وتولول هي الاخري من حرقه المنظر،،،،،، 

في العزاااء،،، بعدما حدث بيومين،،، 

وقفت شرف للشرطه ومنعتهم من تشريح جثة الزوج وأيدت العمليه ضد مجهول،،، ليس خوفااا من العمدة ولكن لأنها قررت أن تنفذ وصية زوجها لها هي الأخري،،،، 

ضلت شرف تتذكر ماحدث معها أيضاا منذ يومين حيث أوصاها ببعض الأشياء،، شردت بعقلها للوراااء،،، 

يوم إكتشاف الكارثه،،، اليوم الذي جاءت فيه الدايه وضربها فيه رشاد،، كيف علمت أن مافي بطنها ليس منه،، شردت للوقت الأبعد،، وقت سفر رشاد حينما بعث له العمدة الغفير،،، عندما بدأت تحدثه وتقول له ان يسافر،،،، 

،،،،،، يوم أن جاائه الغفير وترك له الرساله عن لسان العمده،،،، 

رشاد ••العمدة،، 

شرف••ماله تاني المخفي دواتي عاوز منينا إيه؟؟ 

رشاد ••مخابرش،، جال إييه،، عاوزني اروح أچيب تموبيل حرت،، ولا چرار ولا معرف اييه،، وبيجول هايطلعلك من المصلحه جرشين حلوين جوي،، نظر لها،، 

شَرف ••ودياتي محتاچه كلام بردك  ؟؟ رووح،، روح هاته وتعالي لو فيها جرشين وانت عارف فلوسه كتيير ابن الحرام دواتي،، روح خلينا ناخدو جرشين عاللي معانه من فلوس الغله اللي لسه متباعهِ ونچيبلنا دار بعيده عن إهنه حبتين،، إنشالله في نچع تاني،، 

رشاد ••ياسلااام ياختي  ؟؟ طب والارض بتاعتي وبتاعت أبويه  ؟؟ 

شَرف••ياحلاوة!! نجعدو چارها لحد ماتبجي ارضين  !! ماتتباع ياراچل وتچيب زيها واحسن كماني،، بلاش تضيج مخك،، شوف مصلحه ولدك فين عاوزين يبجاله حاچه لما يكبر هوا ولو ربنا كرمنا بغيره،، 

رشاد ••آني خايف عليكي ياشرف،، العمده دة إبن،، 

شَرف ••إبن اللي ابنه ياخوويه  !! واني يعني عيله  ؟؟ وبعدين انتي لو سافرت آني معايا ربنا،، وغچريه وكمان الواد زياد،، دة رااچل إنت مستجل بيه ولا إيه  !؟؟ 

رشاد ••لاه ياجلبي آني عارفك زين وعارف إنك بميت رااچل،، بس الخسيس النچس سياف حبوله طايله وخايف لايكون عشجك،، 

تأثرت شرف بالكلام وقاطعت كلامه،، 

شَرف••إيه دي  ؟؟ إنت بتجول ايه انت؟؟ لاهوآني واحده من إياهم  ؟؟ العفش دواتي مايعرفش غير دولي،، وخلاص جفل عالكلام عاوز تسافر سافر معاوزش عجلك فراسك تعرف خلاصك،، 

رشاد ••أباااي  ؟ ماصدجتي جفشتي  ؟؟ طب يلا بس أجعدي لچل تاكلي 

شَرف••لاااه،، ماوكلاش معاك،، بعصبيه خبطت آخر طبق طعام بيدها علي طبليه الطعام ثم دخلت للحجرة لتيقظ الطفل الصغير ليتناول طعامه،،، 

دخل ورائها رشاد لحق بها قبل ان تدخل لغرفه زياد،،،، 

رشاد ••امسك بيدها،، يعنى يابت إنتي عوزاني أسافر جبل ماجضي معاكي يوم حلو يابت!! 

شرف ••أبااي عليك  !! الله أكبر،، ليه مهتعاودشي؟؟ 

رشاد ••لاه مش الجصد بسيي!! بس إنتي عارفه اني إتوحشتك جووي،، أديلنا يااچي خمس تيام ولسه الدنيا عنديكي ما ظبطتشي،، 

شرف ••بخجل وإحمر وجهها،، وااه  ؟؟ يعني اعمل إيه  ؟؟ أجول للعادة الشهريه متاچيشي؟؟ إمشي ياوليه إكدة؟؟ 

رشاد ••أطاح بيده بعيدااا قائلااا،، آني عارف بس إيه اللي چابها دلوك  ؟؟ إتوحشتك وهمشي بكرة وماعرفشي هعاود ميته  !! 

شرف ••سافر ولما تعاود هتعاود تلاجي عروسه مستنياك،، وإبتسم الإثنين بقهقهه،، ههههههه 

رشاد ••لما نشوف يابت ياحلوة إنتي،، ياابووي  !! أحلي بت في الكفي كلاته ياولااد،، 

شرف ••هههههه،، بس يارااچل اختشي عاااد،، ولم ينتبها إلا علي زياد واقفااا واضعاا يده في خصره قاائلااا،، 

زياد ••ماتروحو أوضتكو وتتحدتو أبااي؟؟ حتي إنفجرا في الضحك 

زااادت دموع شرف حينما تذكرت يومها،،،،،، 

لم تفارقها غجريه ولم تفارق خطواتها  ،،، 

أما بالنسبة لثرايا العمدة،، التي أصبحت مشتعله من يوم وفااه رشاد،،، فقد وصل الأمر برمته لملكه،،، حتي شبت نار النزاع بينها وبين فرحانه من وقتها،، الكل يتحدث عن أن العمدة وإبنه هم الجاني الأول بالرغم من نفي شرف لذلك الكلام،،، 

ماإن سمعت ملكه تلك الكلمات حتي دب الخلاف بينها وبين زوجها وفرحانه،،،، 

مَلكه••كل اللي حُصل دة بسبب نچاستك  !! تااني عتكرر مصيبه تانيه  ؟؟ لاااه ومع مين المرادي  ؟؟ مع جرايبينتي؟؟ لااه ياسياااف،، آني مش هاسكت النوبادي،، 

سياف ••هتعملي إيه يعني عاد؟؟ حليهالي وآني أعمل اللي تجولي عليه،، 

مَلكه ••تنهدت ثم إزدردت ريقها قاائله بصعوبه،، لاازمن تصلح اللي خربته،، 

سياف ••كيف يعني؟؟ 

مَلكه ••بكفاياك عااد بجي إستچهال بعجولنا،، إنت عارف جصدي زيين،، لازمن تتچوزها،، ولو في بطنها عيل صُح يبجي لاازمن يتكتب بإسمك،، 

لن تروق تلك الكلمات من كانت واقفه تتجثث من بعيد حتي ردت عليها ردحاااا،،، 

فرحانه ••ايييه ياخيه  ؟؟ بتجولي إيه عاااد؟؟ يتچوز مين ياضني أمك؟؟ هوا بتاعك لحالك ولييه؟؟ 

مَلكه ••هسسسس،،، أسكتي سااكته يااخاطيه ياوش الشووم،، من ساعة ماجدمك لمحني بجي علي إسمه  وخطي عتبه بابنا وهوا بجي أسوأ من الأول،، 

فرحانه ••ههئ،، مانتي لو واخدة بالك منيييه  !! مكانش لاف علي ولا علي غيري،، 

سياف ••باااس،، إكتمي منك ليها،، هسس،، مَلكه طول عمرها ست الدار دياتي،، وماعملتش حاچه عفشه وااصل،، آني اللي غلطان ورومرام،، عشان إكده رافجتك،، وهيا ماغلطتشي لما جالت عليكي خااطيه،، غلطتي معايا ولا لااه؟؟ أمسكها من ذراعيها بقوة وبدأ يحركها،، 

فرحانه ••سيااف  !! الوااد واجف!! 

سيااف ••إنتي أكبر غلطه فحياتي يافرحانه،، آديلي ياچي عشرين سنه مترازي بيكي،، تتدخلي فحياتي واجول ماشي عشان الواد الكابير،،، تجوليلي إعمل ولاه أجول عشان خاطر حكم،، لكن لحدت ماتتدخلي بيني وبين مَلكه واللي بجوله هجولك لااه،، وخدي بعضك وروحي من مطرح ماچيتي،، 

حكم ••آباا؟؟ إتچنيت عااد  ؟؟ ردت ملكه،، چن لما يركبك،، رد حكم،، إسكتي يامرة انتي،، 

ماكان من سياف إلا أن رفع كفه وناول حكم كفااا كاد أن يفصل رأسه عن رقبته،،،، 

وقف حكم وأمه مذهولين مما حدث،، ثم القي عليهم سياف  بقية الحديث 

سياف ••من إهنه ورايح ملكه هيا ست الدار تاني ماش إنتي،،  وكلامها اللي جالته هنفذه،، إنتي وولدك تجعدو في مبناكم ولما أعوزكم هچيكم،، وفعلااا عشان تبجو كلاياتكم فاهمين،، آني هتچوز شرف وهعجد عليها في أجرب وجت،، 

فرحانه ••بفزع،، لاااه،، علي چثتي لو حصل دواتي،، نهرها سيااف،، 

سيااف ••هسس إكتمي،، زي ماصلحت غلطي معاكي هصلح غلطتي معاهه إنتي فاهمة؟؟ لو مش عاچبك الباب يفوت چمل من دلوك،، 

إبتعلت ريقها قاائله،، 

فرحانه ••ماشي ياسياف،، إللي تشوفه يحصل،، ونظرت لملكه شرذااا وكأنها تريد أن تخرج من عينا شعاع ناري يخترق جسد ملكه يلقيها محترقه من غلها ثم قالت،، يلا ياوليدي عشان أحطلك تلچه علي وچك دواتي،، وأخذت إبنها وصعدت لإعلي،،،

يتتتبع،،،،،،،،،،، 

لو عجبك الجزء الجديد علقي وإذكري الله وماتنسيش رايك 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

إيمان صالح

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS