![]() |
لعنة_الفراعنة
عشقت_فرعون
من الفصل_السادس_عشر حتي الفصل العشرون
بقلم رحمه نبيل
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
اولا بعتذر عن الغياب امبارح بس والله التعب معايا المره دي كبير جدا وبعتذر عن بارت بكره لأن بسبب التعب بقي صعب عليا اني اكتب فصل في يوم لان الحمي شديده واثرت علي عيني وبقت عيني لتدمع لوحدها ربنا يعلم انا كتبت البارت ده ازاي وكتبته علي يومين فاتمني تقدروا الوضع وبإذن الله بعد بكره هنزل بارت كمان طويل زي ده بعتذر جدا بس انا فعلا عانيت كتير وانا بكتب ده وهتلاحظوا في الأخطاء الاملائيه الكتير مستنيه رأيكم في البارت يمكن هي دي الحاجه اللي بتفرحني اتمني يعجبكم مستنيه رأيكم في الاحداث ♥️♥️
احبكم في الله
ببساطه ي بنات
احنا اجرمنا ف حقنا وف حق ربنا ضعينا كتير
ونا قبلكم
ضيعنا الحمد والشكر واستعمال النعمه فيما يرضي الله !
ضيعنا اهم عباده من عبادات المسلم الحق المحب
فاح العبير الغالي إذا ذكرت محمداً والنور أشرق والظلام، تبدأ صلى الله عليك يا نبع الهدى، ما طار طير في السماء وغردا صباحاً إلا وشدا بالصلاة على النبي الأكرما.🕊️⛅
الفصل السادس عشر
نظرت طمطم له بصدمه/ تتجوزني انا قصدك نتجوز يعني انا هكون مراتك
ابتسم وهز رأسه بعشق / آيوه هتكوني مراتي وحبيبتي وكل حاجه ليا
ابتسمت بعشق وسعاده ثم تحدثت بقلق قليلا / بس بس المرض اللي...
قاطعها ببسمه حنونه وعشق خالص / اششششش هتتعالجي ياقلبي وترجعي احسن من الاول انا هحدد ليكي جلسات عشان نبدأ بس وانتي مراتي وحبيبتي وحياتي كلها يا طمطم
طمطم بدموع / جلسات؟؟ كده..... كده شعري ورموشي هيقعوا وهبقي وحشه وانت.....
نظر لها بعشق وابتسم وعيناه تلمع بالدموع واشار لقلبه / لو كنتي خايفه من الوجع فأنا دايما جانبك يا قلبي ولو كنتي خايفه ان شكلك يكون مش حلو وانك هتقلي في نظري فاحب اقلك ان ده طول عمره عايش علي فكره وآحده بس طمطم لمراد ومراد لطمطم حتي لما كنت شاكك انك بتعملي حاجه غلط كنت دايما حاطط في بالي فكره وآحده مهما مرت الايام في الاخر هتبقي ليا ومعايا القلب ده مش شايف غيرك واكتفي بيكي عن العالم كله وحتي لو شعرك وقع هتبقي في عيني أجمل النساء في الدنيا دي كلها وحياتي كمان بعدين انا بحب الستات القرعه انتي ايش فهمك بس
ضحكت طمطم بشده من بين دموعها علي حديثه بينما هو نظر لها بعشق كبير / آآآآآآه يارب صبرني عايز دلوقتي اشدك في حضني يا طمطم بس هستني لحد ماتكوني حلالي ووقتها مش هتخرجي منه وهتكون جنب ده دايما (قال حديثه وهو يشير لقلبه)
طمطم بعشق / ربنا يديمك ليا دايما يامراد
مراد وهو يخرج لها شوكولاته اخري / عشان الكلمه الحلوه دي خدي دي كمان
نظرت طمطم لها بحب وأخذتها ثم ابتسمت له فهذه عادته منذ كان صغيرا كان يحضر للجميع وآحده ويعطيها هو خاصته ويقول انه يستمتع اكثر وهو يري فرحتها بها وانها مميزه له عن الكل نظرت له بعشق فاض كل هذه السنين ثم فتحت الشوكولاتة وقسمتها نصفين كما كانت تفعل واعطته النصف فابتسم بحب واخذه منها وهو ينظر لها بعشق وقد قرر إنه سيخرج من هنا لعمه مهران ليطلبها منه فبسبب ان والدها متوفي فيجب طلبها من الكبير هنا
بينما عند كريمة كانت تأكل الشوكولاته بنهم وصلاح يجاهد ليفتح عينه فيسرق لحظات معها لحظات حرم منها بسبب قرار غبي أخذه في الماضي بينما هي لا تشعر بنظراته وتستمر في الاكل نظر لها ببسمه واغمض عينه وهذه الحادثه تكاد تقتله مثل الصخره التي تستقر علي قلبه حتي بعد تخلصه منها مازالت تعيقه
F. B
صلاح وهو ينظر لها بصدمه ويصرخ / انتي اتجنيتي يا إسراء ها انطقي يعني إيه محستيش بنفسك يا غبيه ضيعتي نفسك وضيعتي اهلك مفكرتيش ولو للحظه في عيلتك ابوكي اللي تعب عشان يبعتك تتعلمي هنا
إسراء ببكاء وهي تضع يدها علي وجهه / غصب عني هو اللي ضحك عليا يا صلاح والله ارجوك ساعدني ارجوك
صلاح بصراخ وقد جن حنونه / يعني إيه غصب عنك سلمتيله نفسك وسلمتي رقبة عيلتك ليه بغبائك وتقولي غصب عنك انتي اتجنيتي ولا إيه بعدين اساعدك إزاي ها اساعدك إزاي
إسراء وهي تنظر له برجاء / تتجوزني يا صلاح ولو لفتره صغيره بس فتره صغيره وبعدها طلقني والله ما هنطق بكلمه وآحده بس عشان اهلي ميوطوش رأسهم وبعدين انت عيلتك معروفه في البلد عندنا وابويا لا يمكن يرفضك
صلاح بصدمه / اتجوزك انتي اتجنيتي انا بحب بنت عمي ووعدتها اني اول اجازه هنزلها هطلب ايدها وانتي عايزاني ارجع واقولهم معلش اصل غيرت رأي عايزاني اكسر قلب الوحيده اللي حبيتها
اسراء وهي تبكي اكثر / ابوس ايدك يا صلاح ابويا هيموت فيها ابوس ايدك تساعدني والله وطلقني بعد كام شهر بس قولهم ان متفقناش
صلاح وهو يعطيها ظهره ويمسح علي وجهه بغضب والم ويحدث نفسه بوجع / سامحيني يا كريمة سامحيني يا قلبي
B
استفاق صلاح علي حديث كريمة / فيه إيه يا جدع انت عينك هتطلع علي الشوكلاته بتاعتي ليه ها
ابتسم صلاح بحب / بالهنا والشفا يا كرميلتي اقوم بس وهجبلك شوكلاته تكفيكي سنه
احمرت خدود كريمة بشده وتحدثت بتلعثم / طب ارتاح انت هروح اشوف مرات عمي خلصت الاكل ولا لا
ثم خرجت بسرعه بينما هو ابتسم وتنهد بتعب / أمتي يا كريمة أمتي ترجعي تآني وتصدقي اني بحبك يا حياتي
بينما كريمة كانت تسير وهي تشعر بأن وجهها يشتعل بشده سمعت جرس الباب فانطلقت لتفتح / جايه يا حيوان ياللي علي الباب
فتحت الباب فتغيرت ملامحها / هو إنت؟؟؟؟
ميسرة بتعجب / والدك هو الملك ولكن حورس اعني كيف
جلس ابريس ونظر إليها ثم تنفس ليهدأ نفسه / والدي هو ملك مصر الاحق قبل تقريبا ٢٠ عام كان والدي هو حاكم كمت وكنت انا مازلت في مرحله المراهقه اي في ١١ او ١٢ وكان وقتها والديكِ هم المساعدين للملك بسبب علمهم الذي يسبق عصرنا هذا فقد كانوا يعرفون اشياء كثيره ساعدت والدي في تطوير المعيشه ولذلك كلفهم بالاعتناء بي بل وطلب منهم ان يعلموني كل مايعرفونه
امتلئت عينه بالدموع / كان فقط يتمني ان يراني عالما مثلهم وفي ذلك الوقت كان ست مع تقريبا نصف الجيش في معركه حيث انه تولي أمور الجيش منذ كان ١٩ من عمره وكان في معركه وفي ذلك الوقت استغل حورس كل هذا وكان تقريبا بالعشرين من عمره استغل عدم اكتمال صفوف الجيش وهجم علينا في الوقت الذي كنت به في غرفتي سمعت صراخ ابي ان هناك اقتحام خرجت من غرفتي وانا احاول الوصول لأبي وفي طريقي قابلت ازي كان مازال طفل في الخامسه كان يبكي في ركن وحده ذهبت اليه وأخذته ثم ركضنا بسرعه كنت أبحث عن نانيس ولكن لم أجدها وجدت بيك يصرخ باسمها وهو يبكي وعندها عرفت انهم اخذوها اخذت يد بيك وركضنا حتي وصلنا للقاعه الرئيسيه كان الوضع متأزم كثيرا وقتها كان أبي......
منعته غصه من الكلام كلامه / كان أبي يلفظ أنفاسه الاخيره ولكن قبلها أخبرني علي باب سري لاهرب منه رفضت الأمر بدونه وبدون ابويكي ونانيس ولكنه صرخ بي بأن الوقت قد فات وان والديكي أصبحوا اسري له هربت وانا لا أعرف أين اذهب كنت انا مع طفلين في الخامسه لا أعرف أين اذهب او مع من
بعد مرور اسبوع تقريبا علي تجولنا في الشوراع بدون طعام ولا شراب سمعنا خبر ان الجيش الذي كان مع اخي عاد منتصرا ولكن هذا الحقير حورس كان قد سبقه بخطوه وانتظره علي أبواب المدينه وقام بمحاصره الجيش ولأن الجيش لم يكن كاملا بالاضافه الموتي الذين فقدناهم في الحرب كانت قوتهم أضعف بكثير عندما أدرك الجميع أن كفتنا هي الخاسره قاموا بتهريب ست لانه هو الملك المقدر للعرش بعد موت ابي لذا قاموا بتهريبه رغم رفضه الأمر الا انهم اجبروه لمصلحه البلد ذهب ست وبحث عنا لسنين وسنين حتي عثر علينا بعد فتره طويله وقتها باع اخر ما كان يمتلك واشتري لنا منزل ثم ذهب للقصر حتي يكون مع نانيس وايضا يكون مطلع علي كل شئ تدرب اكثر واكثر حتي أصبح قائد الحرس ولحسن حظنا ان حورس لم يتعرف علي ست وهكذا استمرت الحياه علي هذا الوضع حتي سمعنا خبر ان حورس يسجن شخصان في سجن الظلام هذا السجن الذي لا يعلم عنه احد ابدا وبعد فتره من البحث تأكدنا انهم والديكي للأسف حتي الآن لم نستطع الوصول إليهم باي طريقه اقسم اانا حاولنا كثيرا ولكن لم نفلح وفي ذلك الوقت كان حورس يتعامل بالسحر لكي تسير جميع أموره وملك ايضا صولجان-هرمس وهو مازاده قوه وأصبح من المستحيل قتله الا بواسطه الشمس وعين اوزريس انتظرنا كثيرا ولم نعل شئ عن الأمر وعندما بدأت اقرأ في كتب والدك وجدت مذكراته وكانت تتحدث عن الشمس وهذه النبوءه ومنها علمت ان والدك سلمك مسئوليه الشمس
نظرت له ابريس بتعجب / كيف سلمني لا أفهم
ابريس وهو يشير للقلاده / هذه معني ان هذه القلاده معك إذا انتي هي الشمس المختاره الوحيده التي يمكنها تدمير الصولجان وعند تدميره تختفي قوه حورس تماما لذا عندما جئتي الي هنا ووجدتيني في السجن لم تكن صدفه بل علمت بذلك من خلال الحكيم احمس فقد نبئنا انه في أي وقت خلال أسبوع ستظهر الشمس وعندها رآكي ازي لذا ذهبنا للقصر وراقبنا كل شئ حدث واتفقنا مع ست علي وضعك في السجن الذي أدخلني اياه سابقا ووقتها كان سهل ان نهربك فقد تولي ست وازي وبيك امر الحرس واتيتي معنا والباقي انتي تعرفيه جيدا
ميسره بحيره / واين هي عين اوزريس التي تتحدث عنها
ابريس بتعجب/ عين اوزريس هي التي احضرتك لهنا هي التي فتحت لكي البوابه لهذا العالم
تذكرت ميسرة هذا الحجر الذي فعل بها كل هذا وهزت رأسها بايجاب
تحدث بيك / الحكيم احمس الان في أرض الموتي لذا اري ان ننتظر حتي ينتهي من زيارته ويعود لطيبه او منف او اي مكان حتي يمكننا الذهاب اليه
ميسره / ولما لا نراه في ارض الموتي هذه
نظر الجميع لبعضه بخوف / انها ارض مليئه بالسحره والشر في كل مكان صعب أن يدخلها احد ويعود كما كان
ميسره / ولكن الحكيم يمكن أن يظل لها وقت طويل لذا من الأفضل أن نذهب نحن
نظر لها ابريس بحزن قد حان الوقت واقترب كثيرا وقت ظهور الشمس / ميسره محقه سنذهب معا للحكيم ولن يحدث شئ سبق وذهبت هناك لننهي الأمر وحسب
ثم تركهم وخرج وهو غاضب ومتألم
نظرت ميسره له بحزن ثم صمتت وهي تفكر بما ستئول اليه الأمور
تحدث ازي بمزاح ليخفف حده الجو / اظن ان ابريس متشوق كثيرا ليلاقي عزيزتنا
انتبهت ميسرة له وتحدثت بحده / ماذا تقصد
ضحك ست وهو يضم نانيس له / يقصد ساحرة الجنوب
ميسره بدهشه / حورية فرغلي؟؟؟
نظر لها الجميع بتعجب فتحدثت / من هي تلك الساحره
وضع ست يده علي اذن نانيس وكذلك بيك علي اسينات
ميسرة بتعجب / لما فعلتم ذلك
ست بضحكه / يا عزيزتي هذا كلام رجال لا ينبغي أن تسمعه هذه الفتيات
نظرت ميسرة لنفسها بتعجب كبير وبقيت ثواني حتي استوعبت الأمر فصرخت بحده / أنتم ايها الأغبياء هل تقولون انني رجل هل اصابكم العمي ام ماذا
ضحك الجميع بصخب عليها بينما بيك تحدث بسخريه كالعاده / يا فتاه انظري لنفسك لااري ولو ذره انوثه بكي لا أعلم كيف تحملكي ابريس لا وعلاوه علي ذلك وقع بحبك
ست بضحك / مرآة الحب يارجل
ضحك الجميع بصخب
بينما ميسره نهضت وهجمت علي بيك / شكل الساعه اللي عملتها ليك اول يوم راحت تعالي اعملك غيرها
نظر لها بتعجب / لا أفهم ما... اااااااااااه ابعدوها عني هذه المتوحش ااااااااه ابتعدي أسنانك هذه ام سكاكين اااااه
بينما هي تغرز أسنانها بزراعه بعنف ثم تركته بعنف ونظرت إليهم نظره جعلتهم يعودون للخلف خوفا منها / والان أخبروني من هي ساحره الجنوب اللعينه تلك
تحدث ازي بخوف / انها ساحره توجد في بدايه مدينه الموتي كل ما تفعله هو هو...
نظرت له نظره مرعبه فاكمل وهو يبتلع ريقه بحرج / تقوم بجذب الرجال لتقضي معهم ليله عن طريق التنكر في شكل أمرأه جميله ومهما كان الرجل صبورا لا يتحمل جمالها ولا يسيطر علي نفسه الا اذا كان هذا الشخص مخلصا لامرأه اخري بمعني أصح يحب أمرأه وليس اي حب بل حب عظيم فقط وقتها لن يراها جميله أبدا لان حبيبته هي الأجمل عنده
نظرت له ميسره بحاجب مرفوع /هذا اذا.......
.
تحدثت كريمه بملل / هو إنت اهلا
تحدث محسن بجديه / ازيك يا كريمة عامله ايه
كريمة وهي تهز رأسها / الحمدلله بخير اخبارك انت
نظر لها ببسمه واشار بعينه / هنتكلم علي الباب.
كريمة وهي تنظر للداخل ثم تنهدت بتعب / أتفضل هنادي مراد لان بابا مش هنا
امسك يدها فنظرت له بحده فتركها وهو ينظر بحرج / اسف بس ممكن نتكلم لوحدنا يعني اقصد
كريمة وهي ترفع حاجبها / لوحدنا انت بتهزر صح
جلس محسن واشار لها فجلست علي مضض ونظرت له / أتفضل قول اللي عندك عشان مينفعش كده
محسن بسخريه / هو أنا واخدك في شقه ولا اي انتي في بيتك بعدين اظن يعني أنك بتقعدي مع عيال عمك عادي اعتبريني واحد منهم
نظرت له بصدمه من وقاحته ثم ماذا يقصد بذكره لابناء عمها هل يقصد صلاح نظرت له بحده / حضرتك هتتكلم باحترام ولا منتكلمش أساسا
اخذ نفس ليهدأ نفسه / اسف بس انتي لازم تقدري موقفي من يوم خطوبتنا وانتي لحد دلوقتي مقعدتيش معايا مره واحده ويوم ما جتيلك ابن عمك تقريبا طردني وبعدها كان عندي سفريه لبورسعيد ولسه راجع حتي مشوفتش اهلي وجتلك احنا عاملين فتره الخطوبه عشان نقرب لبعض وانا شايف ان مفيش اي خطوه منك لكده
نظرت له كريمة وشعرت بالذنب تجاهه ثم تحدثت / بص يا محسن انا عارفه اني مقصره معاك بس لازم تحط في اعتبارك اني معرفكش فمش متعوده عليك أبدا عشان كده في حساسيه بينا ومش فاهمين بعض و.....
قاطع كلامهم دخول كلا من نسرين ونيرة
نيرة بقرف / يا شيخه ده انسان سمج ورخم وبارد وغلس وعيل سيس كده و.... مين الأخ
قطعت نيرة سيل السباب وهي تنظر لمحسن بتعجب
كريمة وهي تعرفهم / ده الاستاذ محسن خطيبي
نيره بحاجب مرفوع / خطيبك إزاي
محسن بسخريه/ هو اي اللي إزاي خطيبها زي بقيت الناس يا أخ
نظرت له نيرة بقرف هو يسخر منها الان نيره وهي تقترب منه / علي الاقل الاخ ده فيه رجوله عنك يا حبيب بابا وماما يللي معندكش شهامه ولا رجوله انك تهين ست
محسن بسخريه / وفين الست دي لا مؤاخذه
نيرة وهي تبتسم ثم ارجعت رأسها للخلف واعادته ثانيه بقوه وهي تضرب في رأسه فارتد للخلف بالم / اهي الست يا روح امك
نظر لها محسن بغضب ولكن سمعوا صوت الباب وطرق عنيف عليه فركضت نسرين لتري من وهبك كلا من مراد وطمطم وجدوا الشرطه تحيط المنزل تحدث مراد وهو ينظر لذلك الذي جاء مع الشرطه / في إيه يا اسر جايب دول وجاي ليه
أسر ببسمه شريره وهو ينظر لنيرة / جاي للقبض علي الاستاذ ده أو الأنسه معرفش بتهمه التعدي علي ظابط شرطه
نيرة بسخريه / انتي كلبة صغنونه يتعدوا عليكي يا كميلة خلاصي يا ناس
ثم تحدثت بجديه / آيوه بقي وياتري اتعديت إزاي ضربتك بوكس ولا مسحت بكرامتك الأرض مثلا يعني أصل نفسي الصراحه
غضب أسر بشده وصرخ برجاله / هاتوها انتم بتتفرجوا
اقترب منها العساكر ولكنها صرخت / قسما بالله اللي هيقرب مني لكون معلقاه سامعييييييين
اقتربت ميسره من ابريس وهو يجلس علي حافه التله وينظر للامام بشرود جلست بجانبه وهي تتحدث بتذمر / هي ساحرة الجنوب دي حلوه اوي يعني
نظر إليها بدهشه فتحدثت هي بغضب يستعر بين نظراتها / متبصش كده انا عرفت كل حاجه
رفع حاجبه ثم ابتسم بسخريه وادار وجهه للحافه بينما هي استشاطت من غضبه وامسكت ثيابه بحده وجذبته لها / اسمع بقي لما اقولك عارف طول الرحله عينك تروح يمين ولا شمال هقلعهم ليك واسمع همسه منك عارف همسه بس لأي ست تانيه هقتلهالك وياسلام بقي لو ضحكت لواحده هولعلك فيها حيه انت سامعني اي همسه غمزه نظره ابتسامه ممنوع تتكلم مع حد مفيش واحده تقرب منك
توقفت لتأخذ أنفاسها وهي تقول / غيري
نظر لها بصدمه علي حديثها ورمش بعدم استوعاب / ماذا قلتي للتو
ميسره بدردحه / لا جو رمسيس الأول ده ميخلش عليا كلمني مصري كده عشان نعرف ناخد وندي بشكل ودي هي كلمه واحده لو شوفتك بتقرب عارف تفكر حتي هفرمها االي قربت منها
هز ابريس رأسه بتجاهل وهمس وهو يمسك بحصي ويلقيها بينما هي اشتعلت / هو إنت بتنفضلي ولا إيه اه والله شكلك كده
لم ينظر لتا فصرخت بحده / ابريس
نظر ابريس لها بملل وصرخ / ماذا ميسره ماذا بكي اتركيني لحالي ارجوكي انا لا احتمل اي حديث مع أي أحد ارجوكي
نظرت له ميسرة بتعجب والم علي الحزن الذي يظهر في عيونه فحاولت ان تلطف الجو / ابريس ابريس
ولكن هو يتجاهلها كليا وينظر بشرود أمامه فقط بينما هي لم تصمت / ابريس ابريس طب باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا
لم تسمع منه رد أبدا فاستدارت لتواجهه وهي تصرخ / الله يا جدع م.......... ابريس انت بتعيط ليه
رفع عيونه بدموع لها وهز رأس برفض بينما هي سقطت دموعها دون أن تعي وامسكت يده وقالت وهي تبكي / طب قولي مالك حاسس بتعب ابريس حرام عليك ليه بتعيط كده
تحدث ابريس بألم يقتله / حاسس بتعب هنا يا ميسره
وكان يشير لقلبه
نظر لها وهي تبكي وجذبها لاحضانه بشده وذكرياته معها تمر امام اعينه ودموعه تتساقط اكثر واكثر واول لقاء لهم كان يضمها مثل الان كان يبكي لانه لن يراها بعد انتهاء كل هذا قديما هو كان يريد أن ينتهي من هذا كله ويعود لمكانه في الحكم ولكن الآن لا يريد حكم ولا يريد مُلك ولا اي شئ هي فقط يريدها هي فقط يريد أن تكون معه وهو علي أتم الاستعداد للتخلي عن كل شئ يملكه فقط يظل طوال حياته يضمها هكذا وسيكون اكثر من سعيد لذلك اخذ بكاءه يزداد وهي تبكي اكثر لا تعرف لماذا يبكي ولكن تشعر بألم في قلبها، قلبها يؤلمها وبشده عليه اخذت تبكي وهي تربت علي ظهره وهو لا يريد أن يخرجها من احضانه ما يفعله خطأ وخطأ كبير ولكن ماذا يفعل هو يمكن أن يفقدها ستعود لعالمها وتنساه ويمكن أيضا ان تري شخص غيره وتحب.....
قطع أفكاره وهو يبعدها عنه ويصرخ بألم هل يمكن أن يحدث هذا سوف تحب غيره وتنساه هذه الفكره أشعلت بقلبه النيران لذا تركها وذهب سريعا وهو يعلم ماذا سيفعل بينما هي تلحقه بخوف ذهب وجد الجميع في المنزل فصرخ / ست انسي ما كنا سنفعله لن افعل هذا لن افقدها يا أخي سأموت اقسم ان روحي الان ترتجف من الخوف والألم لا أرجوك دعنا ننسي الأمر فقط دعنا ننسي الأمر ارجوك يا أخي ارجووووك
كان يبكي بشده مثل الأطفال وهو يترجي ست ويجلس علي ركبته ويبكي بشده / ارجوك اخي ارجوك
نهض ست بفزع من حالته وذهب اليه وجذبه بعنف لصدره وهو يضمه بشده بينما ميسرة دخلت وجدت الجميع يبكي بما فيهم ست، نعم صدقوا بأن ست الملقب بالقلب الحجري يبكي وبشده علي أخيه هو كان يشعر بالأمر كان يشعر بالمه منذ فتره وهو دائما يبدو عليه الالم
اقتربت ميسرة منهم وهي تبكي / مابه ابريس يا ست مابه ارجوكم أخبروني
ضم ست أخيه اكثر ثم جذبه للخارج معه بينما ميسرة كادت تلحق بهم ولكن نانيس امسكت يدها وقالت بالم علي رفيقها واخيها / دعيه الان ميسره ست سوف يجد حل لهذه المشكله
ميسره وهي تنظر لها من بين دموعها / اي مشكله يا نانيس انا لا أفهم شئ ارجوكي مابه ابريس ارجوكي
ضمتها نانيس بحنان / اهدئي الان جميلتي كل شئ سيكون بخير
ثم همست بخفوت / اتمني ذلك
بينما ست اخذ ابريس وابتعد عن المنزل وهو مازال يضمه فبكي ابريس بشده بكي وهو فقط يردد كلمه واحده / لا أريد اخي ارجوك لا أريد ذلك سأموت يا أخي سأموت
تحدث ست بعقل بعدما ابعده عنه وامسك وجهه / اذا هل ستحتمل رؤيه حورس كل يوم يقوم بصنع مشكله جديده لها حتي الآن هي كانت بطريقه او باخري تتخلص من أعماله ولكن ماذا اذا بقيت هنا هذا ليس عالمها لا أحد هنا يفهمها نعم هي تفهمنا ولكن في النهايه هي هذا ليس مكانها هل تريد أن ينجح حورس في أحدي المرات ويتخلص منها تماما ها أخبرني هل ستتحمل رؤيتها تموت امام عينك
نظر له ابريس بدموع وهز رأسه برفض والم / اقسم سأحميها بروحي اخي لن يمسها شئ
ست وهو يتنهد بألم / وماذا عن أبي وجميع من قتلوا بسبب هذا الحق.... حورس ماذا عنهم هل بعد كل هذه السنين تتخلي عنهم
رفع ابريس له عيونه والتي كانت حمراء بشده وصرخ بألم / وماذا عني انا ماذا عن قلبي يا أخي سأموت
ضمه ست له ونظر أمامه بشرود واغمض عينه بالم شديد علي وجع أخيه واخذ قراره يعلم أن هذا القرار سيؤلمه ولكن لابد منه
كانت تجلس في ذلك السجن وهي تنظر امامها بغضب وتتذكر عندما هددتهم وسارت معهم دون أن يلمسها احد شعرت بأحد يجلس بجانبها نظرت وجدتها أمرأه سمينه وتنظر لها نظره جعلتها تقرف وتقترب منها وتظر لثيابها بدقه يبدو أنها تنوي احذ ثيابها مثلما يحدث دائما نيرة بحده / فيه إيه يا ختي بتشبهي عليا ولا إيه ياروح امك ابعدي كده
تحدثت السيده بعنف / روح مين يا بنت...... انتي متعرفيش انا مين يا........ ده انا انفخك هنا يا حيوانه
تحدثت أحدي للفتيات والتي يبدو أنها فتاه ليل من طريقه مضغها للعلكه بقذاره وحديثها وثيابها / حد مزعلك يا أبلتي نروقه
السيده بعنف / البت دي تتروق حالا يا ستات
اقترب الجميع من نيره بينما هي وقفت وصرخت / عندك انتي وهي لو مفكرني نايتي وهسكتلكم يبقوا غلطوا آوي ده انا صايعه واطلع عين اللي خلفوكم هنا ده انا رد سجون يا روح امك منك ليها ميغركوش النضارة دي ده انا مسجله خطر
صرخت السيده بعنف / هاتولي البت دي يا حرمه منك ليها
اقتربت النساء من نيرة بينما نيره شمرت عن يدها / تعاليلي منك ليها بقي
كانت كريمة تسير ذهابا وايابا في المنزل وهي تصرخ / وبعدين هنسيب البت دي كده يعني في السجن
مراد وهو ينهض /خلاص انا كلمت صاحبي هو محامي هيحصلنا علي هناك ربنا يتوب علينا منك يا كريمة انتي وأصحابك
نظرت له كريمة بتذمر بينما نسرين تدمع عينها / كله بسببي انا اسفه
اقترب منها مراد وضمها اليه / قلب اخوكي ليه البكي كده خلاص مش انتي قولتي انه متعدتش عليه بالضرب الموضوع كله سب وقذف هي اللي لسانها أطول منها
نسرين ببكاء / لا هي عملت كده عشاني لانه مسك ايدي فهي هزأته
ابعدها مراد عنه ونظر لها بحده / يمسك ايدك إزاي يعني صدقي بقي البت دي جدعه ويستاهل اللي حصله الكلب ده وانا ليا حساب معاه بعدين
اقتربت كريمة منه وهمست / متتحمقش كده مانت نازل مسك في ايد البت طمطم
مراد / احم احم علي فكره بطلت من زمان عشان ربنا يكرمنا في ام الجوازة النكد علي دماغ اللي خلفوكو دي جتم البلي عيله نحس اللي بيحصل في العيله دي لا يمكن يكون حسد أبدا كل ما نطلع من مشكله نقع في واحده اسود منها ده اكيد عمل سفلي او سحر اسود حاجه في الرنج ده لايمكن اللي بيحصل ده يكون حسد
مراد وهو يقبل رأسه أخته وينظر لطمطم بحب وهو يتحدث / مش عايزه حاجه يا قلبي
كريمه وهي تقف بينه وبين طمطم / لا ينحنوح مش عايزين روح بس طلع البت المسكينه دي وهات وانت جاي كيلو جوافس
مراد بقرف / جوافس
كريمة بتذاكي / آه حطتهلها اس الجمع
مراد بقرف / الله يسامحه اللي نجحك في أولي ابتدائي
نظرت له كريمة ببسمه مستفزه بينما هو ذهب ليري نيرة
بعد ذهابه جلست الثلاث فتيات
فتحدثت نسرين / صحيح يا كريمة صلاح عامل ايه دلوقتي
كريمة / ببسمه بخير الحمدلله هو اكل واخد العلاج ونام
هزت نسرين رأسها وشكرتها سمع الجميع رنين هاتف نظروا لبعضهم
كريمة بملل / اللي زفتها بيرن ترد بعدين ايه ام النغمه دي
فقد كانت النغمه اغنيه راب اجنبيه وصاخبه جدا
نسرين / مش بتاعي
طمطم وهي ترفع هاتفها / بتاعي معايا اهو
كريمة بسخريه / طبعا وانتي هتسبيه من حضنك يا شيخه
ثم نظرت حولها / طب هو بتاع مين ده
نظرت نسرين لاتجاه الصوت وجدته علي طاوله بجانب الباي ذهبت واحضرته وقرأت الاسم /يفيد بايه البوح لو كان البعيد لوح
كريمة / ده إسم ولا عنوان كتاب ده
نسرين وهي تضحك / معرفش بس بتاع مين ده
توقف الهاتف عن الرنين فذهبت نسرين وجلست مكانها مجددا
كريمة وهي تنظر للهاتف وتذكرت / ده بتاع البت نيرة صح انا شوفته معاها قبل كده حتي الكاڤر بتاعها انا فاكراه
نسرين بتعجب / هي نسيته هنا
كريمة بضحك / تلاقيها رمته وهي بتتخانق مع محسن
الكلب اللي اول ما شاف البوليس هرب ولا اكنه في شقه مفروشه
أرتفع رنين الهاتف مجددا فحذبته كريمة وفتحت المكالمه والمكبر فسمعت صراخ جعل اذنهم تصدر طنين
حسام بصراخ / انتي يا حيووووانه بقاله قد ايييييييه برن علييبيكي مششسسش بترديييي لييييييه
نظرت نسرين للهاتف برعب / يا ستير يارب تلاقي ده المدير الشرير اللي بيخليها تعمل قهوه وشاي
كريمه وهي تجيبه ببرود / أنا مش نيرة
حسام بتعجب وهو يقف بفزع / هي فين نيرة حصل ليها حاجه انطقي ساكته ليه
كريمة ببرود / تؤ تؤلما تتكلم بهدوء الأول وتقولي لو سمحتي
كانت أعصاب حسام تحترق كليا يشعر بدمائه تغلي منها / لو سمحتي فين نيرة
كريمة ببرود جعله يكاد يصيب بجلطه / لا متقلقش دي حكايه بسيطه هي بس دخلت السجن
حسام بصراخ شديد جعل الهاتف يهتز / اييييييييييييه
كريمة / يخرببتك طرشتني
حسام بصراخ / تدخل السجن ليه حصل ايه اتزفتي احكي
كريمة بملل / قولت باحترا....
حسام / احككككككككي
قصت له كريمة كل ما حدث معهم ومع نيره وأسر فتحدث حسام وهو يجمع اشياءه ويخرج وهو يصطدم في الجميع دون أن يهتم / ليله عيلته كلها سودة ابن ال..... ده
ثم اغلق الهاتف نظرت نسرين لكريمة / يا ماما ده مرعب آوي
طمطم وهي تنظر لها بغباء / انتي أخدتي بالك انه مرعب ومخدتي بالك انه نقح خطيبك كلمتين +18 دلوقتي
ضحكت نسرين / لسانه متبري منه بعدين يا ستي في ستين داهيه انا اساسا مش بطيق امه وهفسخ الخطوبه دي مش جايبه همها والصراحه تعبنا كريمة ونيرة معانا بعدين سيبك منه وخليني نفطر المرعب ده هيعمل ايه عايزه اتفرج
كريمة بضحك / اهو انتي عارفه المرعب ده هو النوع الوحيد اللي بيمشي مع نيره
نظرت طمطم لهم بارهاق / طب هطلع انا ارتاح شويه
نظرت كريمة لها بتعجب وخوف / مالها طمطم متغيرة من فتره
نسرين / وانا برضو لاحظت كده دلوقتي نخلص من حوار نيرة وبعدين نشوف مالها
هزت كريمة رأسها وهي تنظر امامها وتدعو الله أن يكون كل شئ علي مايرام
لاحظ بيك شرود وحزن اسينات فاقترب منها وضمها له بحنان ثم أخذها للباحه الخلفيه واجلسها بجانبه وتحدث بحنان شديد / مالها جميلتي حزينه هكذا
ثم تحدث بتوتر / اذا كنتي تريدين التراجع لأجل أخيك...
قاطعته وهي تتحدث بعنفه جعله يفتح فمه من الصدمه فصغيرته بريئه وليست عنيفه هكذا صرخت اسينات / لا لا حورس يجب أن يموت وانا من سأقتله بيدي يا بيك سوف اقتله هذا الحقير
نظر لها بيك بصدمه وجذبها له بشده / ماذا حدث جميلتي ماذا بكي ولما هذا الحزن
بكت اسينات بشده / لقد قتلهم لقد قتلهم هذا المجرم
بيك وهو لا يفهم شئ / من قتل من لا أفهم شئ
رفعت اسينات رأسها ونظرت له بحزن / حورس هو من قتل والدي قديما لقد سمعته باذني وهو يقول بأنه لايهمه احد سواها هي لقد قتلت والدي ولا اهتم لاحد أبدا سواها
ضمها بيك بقوه / اهدئ حبيبتي سوف يموت هذا الحقير وبابشع طريقه فقط اهدئي
بينما هي تبكي بشده في احضانه ولكن بيك انتبه ونظر لها بتعجب / اسينات قلتي انه لا يهمه احد سواها من تلك التي كان يقصدها
نظرت له اسينات بتعجب وهزت رأسها بجهل / لا أعلم حقا
نظر بيك أمامه بشرود تري من تلك الفتاه التي يقصدها يمكن أن تساعدهم فعلي ما يبدو أنها نقطه ضعف حورس استفاق من شريده علي صوت ازي فنهض وعاد للداخل مع اسينات وجد الجميع ينظر لابريس
فتحدث بتعجب / هل ستذهب الان ابريس
نظر ابريس بالم لاخيه /نعم سوف ننطلق الان فقط لننتهي من هذا
كان يقود سيارته بغضب شديد وهو يصرخ / هقتله الحيوان إزاي يتجرأ ويلمسها ويسجنها كمان قسما بالله لاندمه الكلب
نظر جاسر له بملل فهو لحق به عندما رأي غضبه / اهدي يا زفت انت مش يمكن هي غلطت منت عارف نيرة بلوه متنقله
حسام بصراخ / برضو ميسجنهاش
جاسر بسخريه / طب خليك تقيل كده عشان انت مقفوش آوي يعني
حسام بتوتر / مقفوش إزاي مش فاهم
جاسر وهو يرجع مقعده الخلف باسترخاء ويضع سماعه في اذنه ويتحدث ببرود شديد / يعني باين آوي انك بتحبها يا شق
نظر له حسام وصمت وهو يكمل طريقه ويفكر بها حبيبته نعم هو يحبها بل يعشقها منذ اول يوم جاءت للتقدم بالوظيفه وتشاجرت مع نصف الشركه وقتها كان في البدايه ينظر إليها كزميل له وينظر بسخريه لثيابها تلك ولكن مع الوقت وتعامله معها بدون ارادته غرق في بحور عشقها رغم كل مابها ورغم كل ما تفعله فهو يعشقها كما هي يشكر ربه دائما انها ترتدي مثل الفتيان حتي لا ينظر لها رجل اخر ولكن سيكذب ان قال انه لا يتمني رؤيتها ترتدي فستانا وجد نفسه امام المنزل الذي جاء اليه مع جاسر سابقا بعد 12 ساعه من القياده المتواصلة حتي يصل سريعا واخيرا وصل ايقظ جاسر وهبط ومعه جاسر وطرق الباب ففتحت نسرين وهي تنظر له بتعجب وهي تشعر انها رأته من قبل أين لا تتذكر /نعم أتفضل
حسام / اهلا انا كنت بس عايز اعرف نيرة في قسم ايه وايه اللي حصل
دفعه جاسر جانبا وهو يخلع نظارته / أبعد كده ياباشا وروح اسأل كريمة هي هتقولك
كان يتحدث وعينه لا تفارق حبيبته التي تكاد الصدمه تشلها نظر له حسام بقرف وتخطاهم ودخل المنزل بينما هو اقترب منها وهمس في اذنها بعشق/ وحشتيني يا قطتي هو جاسر مش وحش نسرين ولا إيه
بينما هي كانت تتنفس بسرعه ولا تستطيع التحكم بضربات قلبها
دخل حسام للمنزل ونظر كان هناك شابين وفتاتين ورجل كبير
نظر لهم بحرج / احم السلام عليكم
رد الجميع السلام
مهران بتعجب / اهلا يابني مش إنت برضو اللي كنت مع جاسر بيه هنا من فتره
هز حسام رأسه بايجاب ثم نظر لهم / لو سمحت عايز بس تعرف نيرة في قسم ايه
نهضت كريمه وهي تصفر / واخيرا الباشا وصل يلا يابني ورايا خلينا نشوف المسكينه إللي زمانها حمضت في السجن دي
نظر لها حسام بسخريه / ولما هي مسكينه محاولتيش تخرجيها ليه
كريمة بسخريه اكثر / والله بعتنا محامي بس معرفش يعمل حاجه قولت يمكن الاستاذ هولاكو يعرف
حسام بملل/ طب آتنيلي قدامي خلينا نخلص
نهض صلاح بحده ضعيفه بسبب مرضه / اتكلم معاها كويس يا استاذ
كاد حسام يرد ولكن قاطعهم مراد وهو ينهض / مش وقته خلينا نخرج المسكينه إللي في السجن دي
حسام بتعجب / هو ايه اللي كل نازل مسكينه مسكينه انتم متأكدين ان اللي اتحبس هي نيرة.
ضحكت كريمة / يلا بس بعدين نتكلم
طمطم وهي تنهض / وانا كمان هاجي اتفرج
حسام بسخريه / يلا ماهي رحله وانت يا حاج مش عايز تيجي
ضحك مهران بشده / لا معلش السن بقي استمتعوا انتم
ذهب حسام وهو يضرب كف علي كف من هذه العائله وخرج وجد أخيه يقترب من نسرين التي تكاد تبكي من الخجل فجذبه من بدلته / يلا موحني مش وقته خلينا نشوف البلوه اللي اسمها نيرة
ركب الحنيه السيارات واتجهوا للقسم الذي يعمل به أسر ودخلوا الي مكتبه بحده
نهض أسر بعنف /فيه إيه يا بهايم انتم دخلين زريبه
انطلق له حسام واشار له / هو ده اللي اتبلي عليها
كريمه بتأكيد وشماته / آيوه هو ومش بس كده كان دايما في الرايحه والجايه يدايقها
نظر له حسام بغضب بينما أسر صرخ بالعساكر / شوفوا المجانين اللي اقتحموا المكتب دول
نظر جاسر لهم ببرود ثم اقترب من أخيه وجذبه الي جواره / عايزين نشوف نيرة
ااسر وهو يجلس وينظر لهم بغضب / لا و اتفضلوا بره المكتب بدل ما ابيتكم هنا
جلس جاسر ببرود / واحنا مش هنتحرك من غير نيرة
نسرين بحزن / ياتري حصل ليها ايه الزنزانه مليانه مجرمين يارب تكون بخير
نيره وهي تمسك خرطوم مكسور وتمر امام صف النساء الذين يعطون وجههم للحائط ويرفعون يدهم مثل التلاميذ المذنبون / شفتك يا ام سلام ارفعي ايدك كويس ياوليه منك لها
ثم تحدثت بسخريه / بقي انا تتكاترو عليا يا جذم ده انا نيرة اللي كنت موقفه بولاق كلها علي رجل وآحده مفكرني عيله تافهه بتاعت بابي ومامي
تحدثت السيده التي تشاجرت معها في البدايه / اسفين يا معلمه اللي ميعرفك يجهلك
نيره بحده وهي تضرب الخرطوم علي الارض / ايدك فوق يا ختي بعدين حذرتك يا ننوسه بس لا دماغك جذمه وحيل الله عينك في القميص بتاعي يا جذمه اذا كانت الحكومه معلمتكوش الأدب نيرة هتعلمكم يا حيلتها منك ليها
ايدك يا ام ربيع فوق عشان همدك والله لو نزلت
فتح الباب وسمعت العسكري ينادي / نيره فؤاد
نيرة بغضب / افندم قطعت الدرس ليه
نظر العسكري للنساء التي ترفع يدها ووجها للحائط / يا قادره ايه اللي عملتيه ده
نيرة / فيه إيه لو سمحتم سيبني اربيهم علي مزاجي
العسكري / هو انتي هتعيشي هنا ولا إيه يلا تعالي عندك زياره
نيرة وهي تنظر له بعيون ضيقه / جايبين عيش وحلاوه ولا شندوشتات لانشون
العسكري بقرف / شندوشتات انتي ليه محسساني انك في سجن القناطر ده انتي في زنزانه في قسم انجري يلا
نيرة وهي تضرب بالخرطوم علي الارض بحده فتوتر العسكري /قصدي اتفضلي
نظرت نيرة لهم / ياوليها اللي هاجي الاقيها نزلت ايدها
ثم نادت / بت يا دواهي
داوهي وهي تنظر / تؤمري يا معلمتي
نيرة وهي تنظر لهم بحده / اقفي علي الزنزانه واللي تنزل ايدها اكتبي اسمها مش هتأخر انا هربيكم يا جذم انتم
ثم ذهبت للعسكري / ورايا
العسكري ببلاهه / أنا إللي وراكي
ثم ذهب خلفها فتح الباب لها وهي تخبره / روح اطمن علي النسوان وقولهم اني مش هتأخر
العسكري / متدخلي بقي
نظرت له نيره بحده ثم نظرت للغرفه وجدت الجميع ينظر لها بلهفه وأسر بغضب شديد في ثواني تبدلت ملامحها وهي تدعي البكاء / اععععععععععععععع شوفت يابوص عملوا فيا ايه عذبوني يا بوووص اععععععععع معندهمش قلب اعععععععععع
صرخ حسام بهياج وغضب جحيمي في أسر / أنتم عملتوا في اييييييييييييييييييييييييه
انطلق كل من ميسره وابريس في رحلتهم التي لا يعرف احد نتيجتها نظرت ميسره لابريس الذي يركب علي الخيل بجانبها / ابريس اقولك نكته
نظر لها ابريس بملل وقلب عينه ولم يجيبها
فقالت / هقولك هقولك اسمع يا سيدي بيقولك مره شيطان فتح فرن سماه الخبز والخبائز هههههههههههه
بينما هو ينظر لها بحاجب مرفوع
ميسرة / إيه مضحكتش ليه طب اسمع دي بيقولك مره واحد بدل مايقعد علي القهوه قعد علي الشاي ههههههههههه
أيضا لا رد فعل / انت مش بتضحك ليه ده شويه نكت من اجود ما قال الخليل كوميدي راع المرارة المفقوعه في مصر
نظر لها ابريس وتحدث بهدوء / آه يا ميسره لما لا تهدئين قليلا ارجوكي
ميسره وهي تنظر له بملل /كئيب
مرت دقائق فتأوهت ميسره /تعبت تعبت خلينا نرتاح شويه
نظر لها بدهشه هم انطلقوا فقط من نصف ساعه كما انهم يمتطون احصنه / تعبتي من أيه يا ختي ما آنتي راكبه حصان اهو
ميسره بتذمر / الله يا أخي ضهري وجعني تعالي نركن هنا
نظر لها بملل ثم أوقف حصانه وهبط منه وجلس أرضا وتنهد بتعب بينما هي هبطت بجانبه وامسكت يده نظر لها بتعجب فابتسمت وهي تخبره / اغني ليك
ابتسم لها بتعجب بينما ميسره اكملت / يعني نجوم وقمر وليل وجو حلو ناقص ايه غني طبعا وانا فونه تاله يكرمه فاصل شحن يبقي اغني انا ليك
ضحك ابريس بخفوت / بتعرفي تغني
ميسرة بفرحه لضحكته التي افتقدتها / امال ياباشا اي نعم تمري ما غنيت غير وانا لوحدي بس انت انا يا ابريس
ابتسم لها بحب وهز رأسه بينما هي نظرت للسماء وهي تغني اغنيه لام كلثوم /الليل سماه ونجومه وقمره، قمره وسهره وانت وانا امممم يا حبيبي انا، يا حياتي أنا، كلنا كلنا، في الحب سوا، والهوا اه منه الهوا، اه منه الهوا، اااااااااااه منه الهوا، سهران الهوا، يسقينا الهوا، ويقول بالهنا امممممم، يا حبيبي اه يلا نعيش في عيون الليل يلا نعيش في عيون الليل ونقول للشمس تعالي تعالي يا شمس تعالي تعالي تعالي يا شمس تعالي، بعد سنه، مش قبل سنه، اااااااه في ليله حب حلوه، امممم في الف ليله وليله، الف ليله وليله، الف ليله ولييييييييله، بكل العممممممر هو العمر ايه غير ليله، زي الليله زي الليله اللللللليييييله، زي الليله.
كانت تنظر له طوال الاغنيه وتبتسم وكأنها توجه له كل كلمه بينما هو ابتسم لها بعشق ونظر للقمر ثم لها / حتي هذا القمر المكتمل لا ينافسكِ جمالا يا ميسرة
ابتسمت له بعشق /احبك ابريس
نظر لها ببسمه كبيره وفرحه لسماعها منها وتحدث وهو يسند جبينه علي خاصتها / وابريس يعشقك للنهايه يا ميسرتي
الفصل تعويض عن غياب امبارح يارب يكون عجبكم ومستنيه توقعاتكم بالنسبه للي جاي الاحداث بتزيد اثاره وبإذن الله الي جاي هيعجبكم اكثر.
ياتري ايه اللي هيقابل ميسره في مغامرتها مع ابريس
وايه نهايه الرحله اللي ميسره بدأتها
ايه مصير كل من
كريمة & صلاح
مراد&طمطم
نسرين&جاسر
حسام&نيرة
وياتري جاسر هيعرف إزاي اللي حصل لميسره
كل ده هنعرف في الفصول الجايه من لعنة الفراعنة (عشقت فرعون)
#لعنة_الفراعنة
#عشقت_فرعون
#الفصل_السابع_عشر
*✅🌸إنها ليلة الجُمعة ، نُذَكّر أنفسنا وإياكم بالإكثار من الصلاة على النَّبي ﷺ*
*🌸🎀قال رسول الله ﷺ:*
إنَّ أعمالَ بَني آدمَ تُعْرَضُ كلَّ خميسٍ ليلةَ الجمعةِ ، فلا يُقْبَلُ عملُ قاطعِ رحِم
*صحيح الترغيب (٢٥٣٨)*
*🌸🎀عن صفوان بن سليم - رضيَ الله عنه أنّ رسول الله ﷺ قال:*
إذا كان يومُ الجمعةِ وليلةُ الجمعةِ فأكثروا الصلاةَ عليّ
*صحيح الجامع (٧٧٦)*
يا من تُريدون الجزاء جنانا صلوا على من بالرشاد أتانا صلوا عليه وأكثروا من ذكره بل ذكّروا الأحباب والإخوانا ♥️🌴
الفصل السابع عشر
كان جاسر ينظر بتحدي لأسر / واحنا مش هنمشي من غير نيرة
أسر وهو يعود للخلف ويشير للعساكر للخروج ثم تحدث وهو يبتسم بسخريه / وايه اللي يجبرني اني اعمل كده
نظر اليه جاسر بحاجب مرفوع ثم أشار لهاتفه نظر أسر للهاتف بسخريه وتعجب ولكن سرعان ما صدح رنين الهاتف في المكتب فابتسم جاسر بجانبيه بينما أسر امسك الهاتف واجاب بسخريه / الو.... مين
نهض أسر بفزع / آه آه يا فندم لا لا الحكايه مش مستاهله حضرتك ده بس سوء تفاهم ايوه لا يا فندم انا متنازل عن حقي اكيد يا فندم تمام يا فندم
ثم اغلق الهاتف ونظر لجاسر بغل وحقد / خليت وزير الداخليه يكلمني عشان موضوع زي ده
جاسر وهو ينظر ببراءه / لا هو انا بس قولتله ان فيه قسم في الاقصر عامل معايا مشاكل وفي لبس في الموضوع وهو كتر خيره أصر وبشده انه يتدخل
أسر وهو ينظر له بحيره ثم نادي للعسكري / عسكري خيرت
جاء العسكري خيرت / افندم يا باشا
أسر وهو يتنهد بضيق / هات المتهمه......
قاطعه حسام بحده / هي مش متهمه
نظر له أسر بحده / المتهمه نيرة فؤاد
كاد حسام يتحدث ولكن جاسر نظر له بحده
تحدث أسر بسخريه لجاسر / طبعا انت قاعد ومرتاح اني مقدرش امسّك عشان معاك الحصانه
جاسر وهو يبتسم ببرود / مش بحب التكبر يا عزيزي
سمع الجميع صوت الباب يفتح وتدخل نيره التي تغيرت ملامحها بسرعه وتحدثت ببكاء / اععععععععععععععع شوفت يابوص عملوا فيا ايه عذبوني يا بوووص اععععععععع معندهمش قلب اعععععععععع
صرخ حسام بهياج وغضب جحيمي في أسر / أنتم عملتوا في اييييييييييييييييييييييييه
نظر أسر لنيرة بتعجب/ هو حد لمسك يابنتي
بينما هي لعبت له بحاجبها ثم تحدثت / كداااب يا حسام متصدقهوش دول عذبوني زي الاستاذه ناديه الجندي في فيلم الكرنك
نظر لها حسام بصدمه فهزت هي رأسها وتحدثت بدراميه / آيوه صدق ياابن الذوات انا عشان طيبه ومسكينه استغلوا ده اسوء استغلال قعدوا يعذبوا فيا اسبوع كامل
كريمة بسخريه / انتي مكملتيش يوم مسجونه
نيرة وهي تلتفت بحده / بس عدوا كأنهم اسبوع بعدين متقطعنيش لو سمحتي
نيرة بدراميه / قعدوا يطفوا السجاير تحت في جسمي
شهقت الفتيات برعب ليكملن هذا المسلسل
نيرة وهي تنظر ارضا / ومش بس كده لا ده مسكوا دماغي وحطوها في جردل مايه وانا قعدت اعمل برولوق برولوق برولوق
حسام وهو يلوي فمه / برولوق برولوق
هزت نيرة رأسها وهي تغمض عينها بتأثر
فجأه صفقت كريمة بشده / الله الله عليكي ياست ايه يابت الحلاوه دي ده انا عيني دمعت يخربيتك
نيرة وهي تغمض عينها بدراميه / اللهم لا تجعلنا من المشهورين في الأرض ومجهولين في السماء
دي أقل حاجه يابنتي
أسر بملل / اتفضلو عشان نقفل ام المحضر ونخلص من مسلسل وادي الذئاب ده
هز جاسر رأسه ثم انهي المحضر المقدم ضد نيرة
دخل العسكري خيرت وهو يستأذن أسر
اسر بملل / في إيه إنت التاني
العسكري خيرت / مفيش يافندم بس دواهي كانت بتستأذن الاستاذه نيره ان الستات تعبت وعايزين ينزلوا أيدهم شويه
نظر حسام لنيره بحاجب مرفوع / خربيتك عملتي ايه في الزنزانه
نيرة وهي ترمش ببراءه / ولا حاجه خالص هما اللي كانوا وحشين وحابين يتكاتروا عليا
نظر أسر لخيرت بضيق / ينزلوا أيدهم إزاي انت التاني ايه اللي حصل في الزنزانه
خيرت ببسمه بلهاء / الست نيرة ربنا يكرمها يارب
كانت نيره تضع يدها علي رأسها علامه التحيه
اكمل خيرت / الستات الدوشه اللي في الزنزانة حبوا يعملوا النمرتين اللي بيتعملوا مع أي نزيل جديد بس الست نيره عطتهم العلقة اللي هي وربتهم ياباشا وخلتهم يرفعوا أيدهم
نظر حسام لها وهو يكاد يصاب بجلطه ثم رفع يده / اشكو إليك يا رب اشكوا اليك
ثم خرج وهو يردد هذه الكلمه فركضت خلفه نيرة وهي تصرخ / ياباشا اصبر بس والله انا طيبه هفهمك والله اصبر مش ذنبي هما اللي اتكتروا
نظر أسر لخيرت واشار له بالخروج / رجع الستات زي الاول وأخرج
ثم نظر لنسرين وتحدثت بهدوء / نسرين حابب اتكلم معاكي شويه علي انفراد لو سمحتي
كاد جاسر يعترض لولا أن سبقته نسرين وهي تخلع دبلتها تحت نظرات جاسر السعيده / بعتذر يا اسر بس أظن مفيش مجال نكمل مع بعض
تسر وهو ينظر الدبله بحده / اللي حصل ملوش علاقه بينا يا نسرين
نسرين ببسمه هادئه / قراري ملوش علاقه باللي حصل بس انا حسيت اني مش لاقيه نفسي معاك يا اسر مش بحس بنفسي وياك عشان كده بقولك كل شئ قسمه ونصيب عن اذنك
ثم تركته ورحلت بينما جاسر نظر له ببسمه بارده ثم تبعها ومعه الباقي وكريمه تزغرد بشده ضربها صلاح / اهدي هو احنا في فرح
كريمة بضحكه / ده انا كنت ندراها يابني يوم ما يفسخوا الخطوبه هزغرط
ضحك صلاح عليها بينما في الداخل كان أسر ينظر بشر للباب / سيبتيني عشانه يا نسرين وعشان هو اغني مني ماشي يا نسرين انا هوريكي اللي هعمله فيكي هخليه يكره يبص في وشك وهترجعيلي راكعه
بعد أن استيقظ كلا من ابريس وميسره اكملو رحلتهم تحدث أبريس بجديه وهو ينظر امامه / مدينه الموتي خطيرة جدا اوعي يا ميسره تصدقي اي حاجه بتحصل فيها لأنها مليانه سحره وشغلهم يخدعوا العقول ويعملوا اللي يقدروا عليه عشان يخدعوكي وبعدين تستسلمي ليهم ويستخدموكي في مصلحتهم وسحرهم
نظر الي ميسره الصامته بشكل اثار تعجبه /مالك ليه ساكته
ميسره وهي تبتلع ريقها / لا ولا حاجه بس أظن اني شايفه ذئب بيبصلنا بصه الجعان لسنداوتش الشاورما
نظر لها ابريس بتعجب ثم سمع عواء ذئب نظر للامام وجد احد الذئاب تعترض طريقه نظر إليها وهمس بقلق / وها قد بدأت الرحله عزيزتي
ميسرة وهي تضحك بغباء / الله يبشرك بالخير يا بني
اخرج ابريس سيفه وتحدث بخفوت / الذئب واقف مكانه ومهجمش علينا ده معناه انه بيستني الدعم
ميسره وهي تنظر له ببسمه خائفه / دعم ؟؟؟؟؟ اسمحلي اقول كلمه كده واقفه في زوري وهتموتني
نظر لها بتعجب وضيق / ميسره هذا ليس وقته
ميسره وهي تنظر له برعب / معلش ده وقته ونص يا احييييييييييييه
كان ست يسير في رواق القصر وهو يفكر في سبب اختفاء حورس لفتره طويله جدا فجأه شعر بأحد يجذبه للممر جانبي كاد يصرخ بهذا الشخص بعنف ولكن وجدها نانيس تقترب منه بدلال وتعانقه / اوووه عزيزي اشتقت لك كثيرا يا حبيبي
ست وهو يتبسم بخبث ويضمها اكثر / ماذا حبيبتي لقد كنتي برفقتي البارحه هل اشتقت لي بهذه السرعه
ضحكت نانيس بدلال وهي تتحدث / اوووه وأكثر مما تظن عزيزي
ابتسم ست عليها وكاد يجيب الا انه سمع صوت شخصين يتحاوران في الغرفه التي يقفون بجانبها أشار ست لها بالهدوء فسمع حديث الشخصين
أحدهم / اخبرتك ان تذهب لتعطي الملك ما طلبه فقط وتعود لا ان تتدخل بما لا يعنيك
الشخص الثاني /وانا لم أتدخل فقط أتعجب لما طلب اشياء نساء وكما يعرف الجميع الملك لا يسمح لاحد الجواري بدخول قلعه الظلام اذا لما أراد هذه الأشياء
تحدث الأول بعنف / اخبرتك لا علاقه لنا به أو باي شئ نحن فقط ننفذ الأوامر التي أعطاها لنا الملك وهو طلب هذه الأشياء واحضرناها اذا كف فقط عن الكلام فهمت ام ماذا
تحدث الثاني / حسنا حسنا لا تغضب هيا لنخرج ونري ماذا سنفعل اليوم
جذب ست نانيس اليه واختبئ بها بعد ذهابهم نظر ست لنانيس / ماذا يحدث في قلعة الظلام هناك شئ غريب يحدث واظن ان ذلك الشئ سيفيدنا كثيرا
يجب أن اتواصل مع ازي وبيك فهناك قلعه يحب أن نستكشفها
عوده الي ابريس وميسره وهذا الذئب الذي ولحظ ميسره السئ قد احضر قطيع
ميسره بصراخ كالمجانين / هنمووووت يا ختي يا ختي ياختي ياختي
نظر لها ابريس بحده وصرخ / اقسم بالله اسمع كلمة تانيه منك هرميكي ليهم واخلص انتي سامعه انا اللي جبته لنفسي عشان أجيبك معايا
نظرت له ميسره بتذمر وتحدثت بحنق / اتغيرت آوي يا ابريس اتغيرت آوي
هبط ابريس من علي حصانه ثم اتجه لهم كان يعلم أن الخلاص منهم مستحيل ولكن ليس لديه خيار اخر اما هذا أو أن يهجموا عليهم وجد ابريس رئيس القطيع يتقدم منه ببطئ شديد وينظر له بشر
بينما ميسره تنظر لهاتفها الذي فرغت بطاريته / يعني كان لازم تفصل دلوقتي المشهد ده كان هيبجيب ليكات كتير شاهد فرعون في مواجهه الذئاب
كان ابريس يسمعها ويضغط علي قبضه سيفه بعنف سوف يقتلها عندما ينتهي منهم هكذا حدث نفسه اقترب قائد القطيع وهو يركض من ابريس بينما ابريس ركض أيضا تجاهه وهو يصوب سيفه له هجم الذئب علي ابريس فرفع ابريس سيفه وضربه في جنبه فسقط الذئب بألم ونظر لابريس ثم نهض وانطلق له ودفعه بحده فسقط ابريس أرضا وهجم عليه الذئب بينما ابريس يمنعه وهو يحاول دفعه عنه وابعاد انيابه عن وجهه وهو يحاول الوصول لسيفه واخيرا امسك ابريس سيفه وطعن بها هذا الذئب الذي أرتفع عويله المتألم وأيضا عويل باقي القطيع الذي تراجع للخلف ثم ركض في الاتجاه المعاكس
أبعد ابريس جثه الذئب عنه وهو ينظر لذهاب الذئاب بتعجب لما لم يهجموا عليه هذا محير جدا ذهب ابريس تجاه ميسره التي كانت تتابع المعركه بحماس شديد جدا ثم اخذت تصفق وتصفر / ابريس يا جامد الله عليك يابني إيه الحلاوه دي
نظر لها ابريس ثم ابتسم بيأس منها / لنذهب من هنا فذهاب القطيع هكذا امر مقلق لنذهب قبل عودتهم بسرعه
عاد الجميع للمنزل ونظر حسام بضيق لنيرة / مش هتبطلي مشاكل ولا إيه مش فاهمك مش هتكبري يابنتي ده انتي كسرتي التلاتين ولسه دماغ طفله
شهقت نيرة بفزع صرخت به / جاك تلاتين عفريت يلبسوك ومتعرفش تطلعهم يارب انا 25 يا خويا
حسام وهو يدفعها بغيظ / رصاص بتضرب رصاص يا ستير
مراد وهو يضحك ثم سأل بتعجب / وانتم تعرفوا الانسه نيرة منين
نيرة بتوتر / أصل بشتغل في شركتهم دول المدراء بتوعي
صلاح بتعجب / والمدراء بتوعك بنفسهم سافروا من القاهره للاقصر عشان موظفه عندهم
نيرة وهي ترفع رأسها بتكبر / لا منا مش شويه في الشركه دي الشركه من غيري تخرب
حسام بسخريه / علي يدي
نظرت له بحنق ثم تذكرت شئ / آه صحيح يا بوص بما انك هنا في حاجه غريبه كده حصلت مش عارفه تهمك ولا لا
انتبه لها جاسر بعد أن كان شارد في نسرين / حاجه ايه
نيره وهي تتحدث بجديه / هي مش مهمه آوي يعني اقولك خلاص بلاش تشغل بالك علي الفاضي كفايه اللي فيك يابني ربنا يعينك .
حسام بتعجب / حاجه ايه يا أشرف اخلص
نيرة وهي تهز رأسها بعدم اهتمام / هي حاجه عبيطه يعني فكك فكك
حسام بقرف / فكك حد يقول لمديره فكك
جاسر وهو يفكر ما كانت نيرة تريد قوله هل له علاقه بنسرين /هو الموضوع ده ليه علاقه بسبب وجودك هنا
نيره وهي تأكل موز بعد اهتمام / لا أبدا ده له علاقه بواحده كده اسمها ايه آه ميسره عبدالمنعم رأفت الشافعي بس انا قولت تشابه أسماء
نظر لها حسام وقلبه يكاد يقف بسبب غباءها وهو يستند علي المقعد خلفه حتي لا يسقط مشلول منها
بينما جاسر احمر وجهه ونظر لها ببسمه شريره
فنظرت له نيرة بتعجب ومدت يدها بالموز /في إيه يا بوص عايز موز
نهض حسام وكاد يقترب منها ولكن منعه جاسر وهو يمد يده / عنك والله منت متعب نفسك سيبهالي انا المره دي عندي
نظرت لهم نيرة بقلق / هو فيه ايه مالكم كده
اخذ جاسر يقترب وهو يخلع جاكته بدلته ثم الكرافات ثم اخذ يرفع اكمامه وهو يتحدث بهدوء مرعب / قولتي اسمها ايه
نيرة وهي تنظر له بتعجب ومازالت تأكل / ميسرة عبدالمنعم رأفت الشافعي
جاسر وهو يقترب منها / تشابه أسماء صح
نيره وهي تتحدث بجديه / آه بس ياجدع الاسم ثلاثي شبه اسمكم بالضبط انا كنت بدأت اشك انها....
توقفت عن الأكل بصدمه وهي تتذكر ابنه عم مديرها الذي كان يبحث عنها ولمده خمس سنوات ابتلعت ريقها بخوف ثم نظرت له ونهضت بفزع ووقفت خلف المقعد وصرخت / والله نسيت راح عن بالي خالص بنت عمك والله
جاسر وهو يركض خلفها ويصرخ بها / هقتلك يا كلبه آنتي لا ومكنتش ناويه تقول موضوع تافه انا بقي هاخد فيكي نوبل للسلام يا نيرة العالم هيكافئني علي موتك انا هفرمكم بأيدي يا حيوانه ركضت نيرة وهي تصرخ في جميع أنحاء للمنزل وخلفها جاسر الذي كان يستشيط منها/ هقتلك يا نيرة هقتلك واريح البشريه كلها
بينما ركض حسام وامسكه وهو يصرخ / سيبني انا هريحك منها عديمه الاحساس
نيرة بصراخ / لا يا حسام متسبهوش هيقتلني
جاسر / سيبني يا حسام هقتلها يعني هقتلها
ثم اخذ يغيظها / يا أشرف يا أشرف يا أشرف
نيرة وهي تنظر له بغيظ / طب كده مش هقولك بقي عرفت منين ولا هقولك حاجه عنها
نظر جاسر لحسام بمعني هل تري ما تفعله بينما حسام ترجاه بعيونه
جاسر وهو ياخد أنفاسه ليهدأ /طب سيبني ومش هكلمها سيب بقي
تركه حسام بينما جاسر جلس بكل هدوء واشار لنيره لتجلس / اتفضلي وقولي كل حاجه عنها
اقتربت نيرة بخوف وما ان مرت بجانبه الا وشعرت بقدمها ترتفع عن الأرض وهو يصرخ / أنا هعلقك يا جذمه وكل اللي يعدي يضربك بالقلم لحد ما يبانلك صاحب
تحدثت كريمة بعدما هدأت من نوبه الضحك التي أصابت الجميع / اهدوا بس وصلوا علي النبي وقولوا ميسره نبقي بنت عمك إزاي
القي جاسر نيرة فسقطت وصرخت بحده
بينما هو تحدث بجديه / تعرفيها منين
نظرت كريمة للجميع ثم تحدثت بهدوء / ميسرة كانت ضيفه عندنا هنا
كانت ميسرة تغني بلا ادني اهتمام لذلك الذي يكاد يشتعل من برودها هل تظن انها قي رحله ام ماذا. ميسرة وهي تغني / طب وآحده وآحده وبلاش كل ده يجي مره واحده لتجنن كده
ابريس / آكتر من كده هتتجنني آكتر من كده هتروحي فين
ميسرة وهي تكمل غناء دون الاهتمام له / لو ده النظام معاك بالشكل ده مقدرش عليه
ابريس / ليه يا قادره مش هتقدري ليه
ميسرة وهي تنظر له باستفزاز / اذا سمحت كله الا الاستاذ حماقي ده حبي ده
نظر لها ابريس بحده وصرخ بها / نعم يا ختي
ميسرة وهي تبتسم بغباء / ده مغني والله عادي إعجاب بيه وبصوته وبجماله ول......
ابريس بصراخ / اخرسي فقط اخرسي حتي لا اقطعك أجزاء صغيره وارميك للحيوانات هنا هل تفهمين
هزت ميسره رأسها ثم صمتت قليلا وجاءت لتتحدث وتفتح فمها فقاطعها هو دون النظر إليها / أياكِ حتي ان تحاولي فقط اصمتي حتي نجد مكان للبقاء الليله يا ثرثاره
ميسرة بصدمه / آه قلبي انا ثرثارة اخص عليك لا بجد اخص طعم الظلم وحش اوي
كاد ابريس يتحدث ولكن قاطعهم وجود ضوضاء علي بعد منهم ميسرة بفضول / إيه الصوت ده
نظر لها ابريس بتحذير وهو يراها تسحب اللجام / ميسرة إياك تت....
قاطع كلامه وهي تركض بحصانها بسرعه تجاه الصوت
ابريس بصراخ / الرحمممممه يارب الرحمه والصبر عشان هقتلها قبل ما نوصل للحكيم
ثم سحب لجام حصانه بشده وهو ينطلق خلفها وعندما اقترب وجد ميسرة تقف وتحملق بتعجب في ماتراه بينما هو صرخ بها / انتي عايزه تموتي هنا صح انتي..... مالك يابنتي
ميسرة وهي تنظر للاضواء والاصوات وأخذت تصرخ بصوت عالي / فرررررررح تعالي وحياتي نحضر الفرح يا ابريس وحياتي يلا نحضره
نظر ابريس أمامه لهذا الزفاف بشك / معرفش ميسره خلينا نكمل طريقنا من غير ما نحتك بحد الأرض دي مليانه سحره وممكن يكون ده بس سحر لعينك ومفيش فرح ولا حاجه
ميسره وهي تنطلق / تعالي بس تعالي هنهيص شويه ونمشي تعالي
نظر ابريس لها بملل / يارب انا زعلت ابويا الله يرحمه مني تقريبا سامحني يا والدي سامحني ابوس ايدك عشان البلوة دي كبيرة آوي كبيرة آوي يارب يا تخدها يا تخدني يارب
نظر بيك وازي لست بتعجب / هل تقصد أن هذه القلعه بها فتاه ولكن من يمكن أن يكون هناك
ست / لا أعرف أبدا لذلك اقول لنذهب لاكتشافه اظن اننا سنحصل علي متعه كبيره
ازي وهو ينهض / اذا سأجهز الاسلحه الان
ست / اذا تجهزوا فالليله سنذهب لقصر الظلام
دخل ابريس لذلك المنزل الضخم حيث الزفاف واخذ يبحث عن ميسرة في كل مكان ولكن لقد اختفت سمع صوت خلفه نظر وجدها فتاه في غايه الجمال تقترب منه وهي تبتسم باغراء له ثم وضعت يدها علي كتفه واقتربت اكثر واكثر ثم اخذت تهمس له بكلمات بصوت منخفض جدا
فابتسم ابريس بسخريه ثم أبعد يدها عن كتفه وتحدث ببرود / شكرا علي عرضك المغري لاي شخص سواي انا لا انظر للعا.... والان ابتعدي عن طريقي
نظرت له الفتاه بشر ثم رحلت وهي تغلي لرفضه عرضها
بينما هو شعر ان هذا المكان به شئ خاطئ يجب أن يخرج ميسره سريعا من هنا الأمور تبدو له غريبه وهذه الفتاه وعرضها القذر جعلت الأمور اكثر غرابه بحث وبحث عنها ولكن لم يجدها زفر بغضب هو حذرها بعدم فعل شئ في هذه الرحلة اللعينه حتي يصلوا للحكيم ولكن بمجرد ان رأت زفاف ركضت كالاطفال له فجأه سمع صوت تصفيق حاد نظر خلفه وفتح اعينه بشده علي هذا المنظر ميسرة ترتدي ثياب فاضحه جدا وتغني وتتمايل علي المسرح والرجال حولها وهم يصيحون بصخب وهي تتمايل اكثر وتقوم بحركات مبتذله جدا نظر بغضب يشع من جميع جسده ثم اقترب من المنصه التي ترقص عليها وحملها بعنف ثم ابتعد عن الجميع تحت صرخاتهم به أن يتركها ولكن هو الغضب والغيرة قد اعمته ماذا تفعل هذه الغبيه هي ترقص لهم سوف يقتلها بينما هي أخذت تصرخ به / ابريس اتركني يا رجل اريد ان اكمل
ابريس بغضب وهو ينزلها ويصرخ بها بعنف ويحجزها في الجدار ويصرخ وهو يضرب يده في الجدار / انتي غبيه ايه القرف اللي عملتيه ده
نظرت له بتخدر وبسمه واقتربت اكثر ووضعت يدها خلف رأسه وأخذت تلعب في شعره بينما هو ينظر ليدها بتعجب ويرفع حاجبه / ماذا تفعلين الان
اقتربت منه وهمست بنبره مخدره / اوووه حبيبي لما انت غاضب انا فقط كنت استمتع قليلا يا عزيزي
ابريس بغضب يكاد يقتلها / تستمتعين ماذا هل انتي واعيه لما تقولين ميسره انتي كنتي تقومين برقصات تشبه راقصات العا.... هنا هل جننتي بحق الله يا فتاه.... ااااا ميسره ماذا تفعلين توقفي عن فعل ذلك
كانت ميسرة تضمه بشده وتقبل خده بحنان بينما هو أصبح جسده كله يرتجف / ميسره بطلي اللي بتعمليه ده انتي...... ميسرة بسسسسسسس
صرخ بها حينما شعر بأنها تتمادي ابتعد عنها ونظر لها بشر / انتي ايه اللي بتعمليه ده..... هل اصابكي الجنون
تحدثت ميسره ببسمه ساحره / جننت لأنني أود البقاء معك اريد ان اصبح لك ابريس
ابريس بجنون وهو ينظر لها بغباء / انتي اكيد اتجنيتي ابعدي ايدك دي عني انتي مش في وعيك
اقتربت اكثر وحاولت تقبيله وكاد ان يستسلم لها ولكن استفاق بأن ذلك خطأ كبير فابعدها عنه وصرخ بها وهو يصفعها بشده /قلت توقفيييييي عن ذلك
صرخت ميسرة وهي تضع يدها علي خدها ثم نظرت له ببسمه بمخيفه وفي ثواني تغير مظهرها وتحولت للفتاه التي كانت تتحدث معه منذ فتره نظر لها برعب كيف أخذت شكل ميسره اقترب منها بعنف وصرخ بها / أين هي ميسرة هيا انطقي
ابتسمت بخبث ونظرت خلفها فوجد رجال قاموا بمسكه من الخلف وضحكوا بشده
تحدثت الفتاه بخبث / خذوه سيكون اضحيه رائعة للسيد
بينما هو نظر لهم بغضب وهم يسحبونه وصرخ بشده / أين هي رفيقتي ايها الحمقي اتركوني هيا اتركوني
جاء شخصين اخرين وجذبوه لاحد الغرف البعيده ثم القوه بها بحده بينما هو وقع علي زراعه ونظر لهم بغضب وصرخ / ستندمون يا حمقي
سمع صفير خلفه نظر وجدها ميسره تربع قدمها وتجلس ببرود أشارت له ميسره فاقترب منها ميسره بضحكه / تعالي يا باشا سليني عشان زهقت
جلس ابريس جانبها بهدوء وتحدث / جيتي هنا إزاي
ميسره / ولا حاجه ماشيه في امان الله لقيتك ماسك وآحده فرعونيه وبتبوسها قامت الحماسه اخدتني والتار ولا العار روحت هجمت عليك من ورا وقعدت اضرب فيك لحد ما وقفت مره واحده وضحكت ضحكه شريره اللي هي نيهاهاهاها
هووب لقيتك لفيت وبصيت ليا بصه حمدي الوزير كده قومت بقي اتعصبت وضربتك قلم يا جدع لوح وشك الناحيه التانيه
نظر لها ابريس نظره دقه وسخريه
ميسره / وبس ياسيدي لقيت واحد فيهم قفشني قفشه حرامي الشباشب بتاع الجامع يوم الجمعة وجابني هنا
نظر لها ابريس ببسمه
بينما هي تحدثت وهي تنظر له / وانت جيت هنا إزاي
ابريس بعدم اهتمام / لا أبدا بس كنت بشتري حاجه واختلفنا علي السعر
نظرت له ميسره وابتسمت وفجأه انفجر الاثنان من الضحك
وسقطت ميسره أرضا وهي تضحك وكذلك ابريس / آه سأموت انتي مصيبه يا فتاه ههههههههههههههه
بينما ميسرة تضحك بشده/إنت بتضحك ليه
ابريس وهو يضحك بشده / بضحك علي إللي بيحصل فيا بسببك يا بلوه حياتي
اقتربت منه ميسره ونظرت له بحب فضمها له وهو يبتسم / سعيد ان تلك الفتاه بالخارج لم تكن انتي
ميسره وهي تنظر له بتعجب / ليه عملت ايه
ابريس بمزاح / أبدا يا ستي دي بعد الشر عنك كانت بتعمل حركات بنات ودلال وكده
ميسره وهي تكشر / يا ستير ياربي استغفر الله يا أخي أنا والبنات يعععع الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا
ضحك ابريس عليها بشده
فجأه شعروا بظل أمامهم رفع ابريس نظره وصدم لما يري وميسره تنظر بصدمه كبيره ابريس / ميسره اسمحيلي استعير كلمه منك يا احيييييييييه
نهض جاسر بفزع/ يعني إيه اختفت مدورتوش كويس ليه
انا هقلب عليها اسوان لحد ما الاقيها
تحدثت كريمة بملل / مش هيفيدك أبدا لان زي ما كان واضح انها مش هنا لما كلمناها
نظر جاسر بلهفه / كلمتوها يعني هي كويسه صح طب هاتي رقمها اكلمها انا بقالي سنين بدور عليها
نظر له الجميع بشفقه خاصه حسام الذي يعرف ماذا واجه أخيه للعثور علي عمه وعائلته
كريمة وهي تنظر للارض بأسف /مكلمنهاش في الفون
جاسر بتعجب / امال ايه مش فاهم لو سمحتي اتكلمي عشان اعصابي مش مستحمله
كريمة وهي تنظر للجميع ثم له / انت مش فاكر
نظر جاسر بتعجب / فاكر ايه
كريمة / لما كنت انت هنا مع نسرين حصل حاجه غريبه وهي ان شيرين اخت طمطم مسكت سلسلة كانت في شنطه ميسره ووقعت منها ومره وآحده السلسله دي بدأت تعرض صوره وصوت لميسرة وكلمناها بس للاسف اتقطع الاتصال مره واحده افتكرتك فاكر لأنك كنت موجود وقتها
اخذ جاسر يفكر فيما قالته كريمة ولكن نسرين تحدثت بسرعه / لا هو مش فاكر حاجه لانه كان مستخبي فيا
صمتت نسرين بحرج عندما أدركت ما قالته بينما هو نظر لها بعشق وحنان ثم نهض واخذ يسير وهو يفكر / موضوع السلسله دي انا قرأت عنها قبل كده بس فين مش فاكر فين اه إزاي راحت عن بالي
تذكر جاسر عندما كان بشقه عمه بعد مشاجرة علي فنهض واخذ يسير في الشقه لعله يصل لشئ وجد غرفه مفتوحه فدخل ووجد اشياء ملقاه علي الارض باهمال نظر بيأس فيبدو ان ابنه عمه غير منظمه ولكن لفت نظره صندوق غريب الشكل اقترب منه وحمله بتعجب وفتحه وجد به اشياء كثيره غريبه وايضا دفتره فتح الدفتر وجد كلام غريب وبلغه أغرب ولكن لفت نظره كلمه باللغه العربيه (قلاده الأبعاد) ولكن لم يهتم وضعه في جيبه ورحل
فاق جاسر وهو ينظر لهم / دي مش مجرد سلسله عاديه دي قلاده الأبعاد
كريمة بسخريه / يا حلاوه ياولاد
تجاهلها جاسر وأخرج هاتفه وحادث احد ما ليذهب لمنزله ويحضر دفتره نظر له الجميع بتعجب
نيرة /دفتر ايه يا بوص
جاسر بشرود وهو ينظر لكريمة / عايز اشوف السلسله دي
ابريس وهو ينظر أمامه بصدمه كبيره / ميسرة اسمحيلي استعير كلمه منك يا احيييييه
ميسرة وهي تنظر بصدمه / وازيدكم من الشعر بيتا احيه احيه احيه
نهض ابريس بسرعه وامسك ميسره خلفه / متتحركيش
بينما ميسره تشبثت به بشده وهي تنظر لهذا الذي امامها وهي فارغه فمها / احيه يابو سوسو احيه ده إحنا هنتفرم
بينما ابريس كان ينظر له بهدوء شديد وهو يحاول الرجوع للخلف فاقل حركه قد تجعله يهجم عليهم ووقتها سوف يصبحوا في عداد الموتي بلا ادني شك
ميسره / كابتن كابتن لو سمحت ايه الشئ ده بس عشان لما اولول واصرخ، اصرخ بذمه
ابريس وهو يبتلع ريقه / ده أسطورة المانتيكور
ميسره وهي تكاد تسقط أرضا / يا وجعه مطينة بطين
***********(المانتيكور
يصنف وحش المانتيكور الخرافي واحدا من أخطر الوحوش التي لطالما أرعبت المسافرين وسكّان القرى النائية.
جاء ذكر هذا الوحش من قبل الطبيب والمؤرخ الإغريقي كتسياس، الذي تواجد لفترة من الزمن ببلاد فارس، وبلاد الهند.
وخلال فترة مكوثه ببلاط الملك الفارسي أرتكسركسيس الثاني، ووصف كتسياس هذا الوحش الأسطوري ذا الأصول الفارسية بالمتعطش للدماء.
وأكد أن شكله كان مرعبا، حيث امتلك المانتيكور جسد أسد، ورأس إنسان، وكانت لديه 3 صفوف أسنان، بينما امتد فمه من أذن إلى أخرى.
وكان لهذا الوحش الأسطوري ذيل شبيه بذيل العقرب، توجد بآخره عدد هائل من الأشواك السامة التي يستخدمها المانتيكور للإجهاز على فرائسه البشرية قبل ابتلاعها بشكل كامل.)
اخرج ابريس خنجره فنظرت ميسره بسخريه / إيه هتعمله جلسه ابر صينيه ولا إيه الخنجر ده مش هيأثر فيه
نظر لها ابريس بشر / انتي تسكتي خالص بدل ما اقطعك فاهمه اخرسي
نظرت له ميسره برعب وصمتت
بينما هو ارجعها للخلف وامسك خنجره واخذ يقترب منه بحذر بينما هو كان يبتسم بشر
ميسرة / يا بوووووووي شايف بقه كبيره إزاي يخربيت اهلك ده مش هناخد تحت أسنانه مضغه وآحده وهيبلعنا
سب ابريس في سره بينما المانتيكور كان ينظر بسخريه له ثم رفع ذيله الملئ باشواك سامه فصرخت ميسره / حاسب
نظر لها ابريس وصرخ / اخرسي هنتفر.......
لم يكمل كلامه فكان المانتيكور يلف ذيله حول جسده ورفعه عاليا فصرخت ميسره / ابريس بتعمل ايه
ابريس وهو يحاول تحرير يده ويتحدث بسخريه / بتشمس يا روحي أصل الاطلاله هنا رائعه اوي
ميسره بحنق / ده وقت هزارك يعني يا ابريس
ابريس بحنق وصراخ وهو يكاد يختنق بسبب ذيل المانتيكور الذي يلتف علي جسده اكثر / اقسم بالله لولا ايدي المتربطه دي لكنت قلعت الجذمه ورميتك بيها يا بووومه كله منك
ميسرة وهي تتخصر / يا سلام وانا قولتلك يعني تعمل فندام وتدخل عليه بقلب جامد بسلاكه السنان دي
لم يكن ابريس معها فقد احمر وجهه بشده بسبب عصر المانتيكور لجسده بشده
بينما ميسره تنظر برعب لا تعرف ماذا تفعل هذا الوحش متعطش للدماء سوف يقتلهم ويشرب دمائهم
لذا فكرت بسرعه فوجدت صناديق بجانب ذلك الوحش
ميسره / ابريس اشغله شويه بس
ابريس وهو يكاد يختنق / لا براحتك يا قلبي مش مستعجل
فانطلقت للصناديق وصعدت عليها وهي تستغل انشغاله بابريس فوقفت علي الصناديق وصرخت عاليا وهي تقفز علي ظهره / صلي علي رسول الله
ثم قفزت علي ظهر المانتيكور فشعر بها فارخي ذيله عن ابريس واخذ يحاول انزالها بينما ابريس استغل ارتخاء ذيله وحرر يده وغرز خنجره في ذيله فصرخ المانتيكور وفك ذيله عن ابريس فوقع ابريس أرضا وهو يتنفس بحده فقد كاد يختنق كليا بينما المانتيكور كان يتحرك بحده وعنف وميسره علي ظهره تصرخ / قوووم ياخربيتك ده بيرجني اااااااااه
بينما ابريس نظر له بعد أن استعاد أنفاسه ثم نظر حوله يبحث عن أي شئ حاد فوجد معدن طويل الشكل وحاد
فانطلق له وامسكه وذهب وجد المانتيكور يتحرك بعنف وميسره تكاد تسقط وهي تصرخ / يااماااااااااااااا بسرعه
بينما نظرت ميسرة للالمانتيكور وهو يتحرك ويقوم برجها / خلاص الصودا راحت الله يحرقككككككككككككك
بينما ابريس يبحث عن نقطه ضعف وهي تصرخ / خلص يلعن ابو معرفتك يا أخي
ابريس بسخريه / معرفتي أنا برضو يابوومه
ميسره وهي تصرخ / نسيب الاخ اللي فاكرني دوا وعمال يرج فيا قبل الاستعمال ونمسك في معرفة مين اللي زفت اخللللللللللص
بينما ابريس اقترب منه ليضربه بالمعدن فلاحظه ذلك الوحش فنطحه برأسه بقوه فارتد جسد ابريس بعنف للخلف فاصطتدم بالحائط فصرخت ميسره برعب وفجأه اضائت قلادة ميسره وعرضت امامها الجميع صرخت كريمة بفرحة / ميسره
بينما ميسره تحدث وهي تتحرك بعنف بسبب حركة المانتيكور /هاي كريمممممممممممممممة
في المنزل حادث جاسر ذلك الرجل الذي أمره بإحضار الدفتر وطلب منه تصويره وإرسال الصور له حتي يختصر الوقت
جاسر / اهوووو لقيته بصوا كتبوا هنا أن القلادة دي للابعاد يعني ممكن شخصين من زمنين مختلفين يكلموا بعض عادي لو هما معاهم القلادات دي وان هي بتشتغل بالطاقه الشمسيه
ثم نظر لكريمة / مش انتي قولتي فصلت مره واحده
هزت كريمة رأسها
فتحدث جاسر بحماس/ يبقي اكيد محتاجه طاقه واللي هي ايه
نيره وهي تحاول أن تظهر ذكية / الكهربا طبعا
دفعها جاسر بيده / يا شيخه بقي ارحمي امي قصدي الشمس القلاده دي بتشتغل بالشمس
كريمة وهي تبتسم بفرحه /بينا علي الساحه بره
خرج الجميع بسرعه ووقفوا في الشمس علي امل ان تعمل ولكن لا شئ نظر الجميع بخيبه امل
فتحدث حسام / مش انتم قولتوا انها اول مره اشتغلت لما وقعت
نيرة وقد تصلت لفكره / آه صحيح
ثم اخذت القلاده والقتها أرضا
فصرخ الجميع حسام وهو ينظر لها بتشنج / يخربيت دماغك كان قصدي اكيد فيها زرار عشان تشتغل منه
نيرة وهي تنظر له بحنق / الله وانا آيش دراني يا جدع
كاد حسام يجيب
صرخ جاسر بحده / بس
نظر الجميع لما ينظر له وجد القلاده تضئ
نيرة بفخر / شوفتوا اشتغلت اهي
وظهر وجهه ميسره وهي تتحرك بعنف شديد
كريمة بفرحه / ميسره
ميسرة وهي مازالت تتحرك / هاي كريمممممممممممممممة
كريمة بتعجب / مالك بتتهزي بسرعه ليه كده
ميسره / لا أبدا اصلي في الملاهي
طمطم بفرحه/ الله ملاهي يابختك وانا كمان يا مراد عايزه اروح
مراد بحنان / قلب مراد هنروح
ميسره بصراخ / يا أخي بقي يلعن ابو اللي جابو ابو امك
نظر لها مراد بصدمه
فتحدقت ميسره / لا مش انت ده الكلب ابن الجذمه ده
كريمة وهي تغمز لها / آيوه بقي الناس اللي بتتمرجح في الملاهي واحنا هنموت من القلق عليها
ميسرة بصراخ / اشوفك بتتمرجحي مرجحتي يا كريمممممة
ثم رأي الجميع ميسره تنظر خلفها / جرا ايه يا عم فندام انت تعبت وخسوعت ولا إيه خربيتك هموووووووووووت اخللللللللللص يا ابريييس
نظر الجميع بتعجب فتحدثت كريمة بخبث / احنا جينا في وقت مش مناسب ولا إيه
ميسره بصراخ / الصراحه اه يا جماعه أصل كنت بستجم كده وانتم قطعتوا استجمامي..... يا أخي بقي ارحم اممممممممي
ميسرة بصراخ / احييييييييييييه
نظر الجميع بانتباه لما يحدث فرأوا شاب ينهض وهو يحمل حديده بيده ويتجه ناحيه ميسره فصرخوا بعنف / حاسبي
بينما ميسره تصرخ فاقترب ابريس من الوحش اكثر واستغل انشغاله بميسره وانهاكه فضربه بالمعدن في معدته بشده فصرخ صرخه هائله ورفع ذيله عاليا وكاد يسقطه علي ميسره التي صرخت بحده / ابريييييييييييس
اقترب ابريس منها وجذبها من علي ظهره بسرعه كبيره في احضانه فسقط ذيل المانتيكور علي ظهره وانتشر سمه بسرعه كبيره في جسده واخذ صراخه يعلو ويعلو بطريقه مرعبه وضع الجميع يده علي اذنه وفجأه عم الصمت في المكان فنظر الجميع وجد الوحش سقط أرضا وأصبح جسده اسود نظرت ميسره لابريس فابتسم لها بينما هي ضحكت بصخب / عملناهاااااااااااااا
ضمها ابريس بفرحه وهو يصرخ / آيوه يا باشااااااااا
نظر الجميع لبعضه بتعجب من هذا ابريس وما هذا الكائن الغريب وماذا يحدث والأهم هو أين هي ميسره
نظر ابريس لميسرة بحب شديد واغمض عينه وهو يحمد ربه انه لم يصبها شئ وانها بخير فتح عينه ونظر لها بحب وابعد شعرها عن عينها فسمعوا صوت / نحن هنا يا جدعان صلوا علي النبي
كان هذا الصوت صادر من القلاده فنهضت ميسره بسرعه ونظرت إليها
بينما علي الجانب الاخر ضربت كريمة نيره / يا فصيله الواد المز كان لسه هيديها قبله النهايه وينزل شريط مكتوب عليه the end بس انتي فصيله
نظرت نيرة لها بعدم اهتمام
بينما ميسره ابتسمت / هاي يا شباب اخباركم
ضحك ابريس عليها فهي تتكلم كما لو انها لم تكد تمت منذ قليل
تحدث ابريس وهو يأخذ خنجره من ذيل المانتيكور / لم تنالي عقابك بعد ميسره
ميسره وهي تنسي انها تتحدث معهم / نعم يا عمررررر عقاب مين
ابريس وهو يقف امامها وينظر لها نظره حاده / يا سلام ومين اللي اول ما لمح فرح جري عليه ودخل
ميسره بحده اكثر / وانا ايش عرفني يعني ان ده كله هيحصل انا قولت آخرها حته لحمه وكفته رز ومكرونه
جز ابريس علي أسنانه بغضب ونظر لها بشرار بينما هي ابتعدت عنه بخوف / إيه براحه كده ده كلام عيال هتاخد عليه
اقترب منها ابريس وتحدث بهمس / تؤ تؤ مش هاخد بكلام العيال بس يا انا يا آنتي يا ميسره اما ربيتك مبقاش ابريس
كريمة وهي تتحدث / يا جماعه صلوا علي النبي ده شيطان ودخل بينكم
نظر ابريس للقلاده وابتسم
كريمة / اللهم صلي علي النبي لهطه جشطه يا جدعان يخربيت ضحكتك
امسكها صلاح بحده / اهدي يا ماما ها اهدي
ميسره وهي تتحدث معهم / وحشتوني اوي عرفتوا إزاي تشغلوا القلاده تآني
تحدث جاسر / من دفتر والدك
نظرت ميسره له بتعجب
فتحدث هو ببسمه ودموع محبوسه وهو لا يصدق ان أخته أصبحت كبيره وشابه جميله /أنا جاسر يا ميسره ابن عمك مش فاكراني ولا إيه
نظرت ميسره له بتعجب وصدمه وهمست / ابن عمي
وجدت ميسره ابريس يجذبها من يدها / هيا بسرعه لقد آمنت طريق الخروج قبل أن ينتبه احد
فاقت ميسره من صدمتها وتحدثت وهي مازالت تنظر لجاسر / هكلمكم تآني يا شباب لازم اقفل سلام
ثم ضغطت علي جانب القلاده فانطفأت مجددا وتسحبت خلف ابريس للخروج من هذا المكان
بينما جاسر نظر للقلاده وأغلق عينه وفرت دمعه من عيونه واخيرا رأي أخته ولكن لا يعرف أين هي وما الذي تواجهه ولكن من خلال ما شاهده منذ قليل يعلم انها في خطر وخطر كبير
اخذ ابريس يسير بهدوء وهو يستغل الصو العالي للالات العازفه وصوت الاشخاص وخرج هو وميسره التي ما ان خرجت من المنزل اخذت تركض وهي تصرخ / اااااااااه يا ولاد المجانين يا ولاد المجانين
بينما ابريس ما أن ابتعد عن المنزل حتي سقط أرضا ونظر للسماء وتنهد بتعب
جاءت ميسره ونظر له ثم امسكت يده وجعلته ينهض ثم صعدوا للاحصنه واخذوا يركضوا بها بعيدا بينما كان الهواء يلفح شعر ميسره اخذت تصرخ بفرحه / نحن احياااااااااااااااااء
ضحك ابريس بشده عليها
فنظرت له وقالت ببسمه / اصرخ انت التاني
نظر لها بتعجب فاكملت / لو صرخت بصوت عالي هتحس براحه كبيره اوي اوي
ابتسم عليها فبدأت هي تصرخ والهواء يرتطم في وجهها بشده / قتلنا المانتيكورررررررررررررررررررررررررررر
نظر ابريس لها ثم ضحك واخذ يصرخ معها / بحبكككككككككككككككككككككككككككككك
نظرت ميسره له بعشق فتحدث هو بعشق وهو يغمز لها بمشاكسة / عندك حق استريحت آوي بس مش من الصراخ لا من الكلمه اللي صرخت بيها عدت علي قلبي وخليته يشعر براحه كبيره
ابتسمت ميسره وادمعت عيونها وصرخت بشده / ميسره بتعشق ابرررررررررررريس
بينما ابريس ضحك بفرحه كبيره وصرخ / وابريسسسس بيعشق ميسرررررررررررة
ياتري ميسره لسه محبيه مصايب تآني خلال الرحله ولا اكتفت بكده 😂😂🤔🤔


*****ملحوظه الكلام اللي كتبته في الفصل عن المانتيكور حقيقه هو كان من أشهر الأساطير
استووووووووب نهايه لوز اللوز اهي ورومانسي وحركات عايزه بقي تعليقات برأيكم وتوقعاتكم للي جاي مستنيه رأيكم بفارغ الصبر
واه متنسوش فوت
دمتم سالمين
رحمه نبيل 🙂 🙂
ومن انهارده بإذن الله
#لعنة_الفراعنة
#عشقت_فرعون
#الفصل_الثامن_عشر
بعتذر جدا علي التأخير بس والله لسه مخلصه كتابه وبعتذر علي الأخطاء الإملائية لاني ملحقتش اراجعه
وما الجمعه إلا عيدٌ لقلبك:.
- رتل آيات الكهف 📖 .
- صَل و سلّم على النبي مُحمد وآله.
- ابعث دعواتك إلى ربك 🤲.
"الحمدلله على ما مضى، والحمدلله على ما أنا به الآن، والحمدلله على ما سيأتي،
الحمدلله دائماً وأبداً.."
🖤🍂
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد في الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ، وَفِي الْمَلأِ الأَعْلَى إِلَى يَوْمِ الْدِّينِ. اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه عدد ما في علم الله، صلاةً دائمة بدوام ملك الله».😇♥️
الفصل الثامن عشر
نظر جاسر امامه وهو يكاد يجن / مش فاهم يعني هي فين دلوقتي ومين اللي معاها والأهم من كده الكائن الغريب اللي قتلته ده وصلها إزاي او أساسا موجود إزاي ده... ده ده مش عارف ايه ده هتجن هتجن اختي في بلوه وانا مش عارف هي فين ومع مين
نظر الجميع له بشفقه فهو يدور هكذا منذ انتهاء المكالمه
حسام وهو يربت علي كتفه / اهدي بس يا جاسر بإذن الله خير يا باشا
نيرة وهي تأكل ببرود / صلي علي النبي يا بووص كده البنيه كانت لوز اللوز حتي معاها حته لهطه جشطه بالشكولاته متغمسه في كراميل
حذبها حسام من ملابسها بغيره اعمته / بتقول ايه يا أشرف ها أنت انحرفت وبقيت تبص للرجالة
نظرت له نيره برعب وابعدت يده / ايدك يابا لتوحشك بعدين ايه ببص للرجال دي امال ابص للستات ولا إيه آنت هتجبلي بلوه انا اشرف اه بس بنت آوي واعجبك
نظر لها حسام بحاجب مرفوع وسخريه / مظنش
نيرة وهي تنهض وتقترب منه بحده / ماشي يا حسام ماشي
جاسر بصراخ وهو يشير لهم / كلمة كمان منكم وهتتعلقوا انتم فاهمين
ثم نظر بحده لنسرين / وإنتي كمان لو لمحتك بتلمحي هم الخرا أسر ده هعلقك معاهم
صلاح بسخريه / والنبي ايه هتعلق اختي وانا عادي كده
جاسر وهو يبتسم له / مبقتش اختك بقت مدام جاسر الشافعي
مراد وهو يرفع حاجبة /وده من امتي
جاسر ببسمه / من بكره ياباشا انا كلمت والدك في الموضوع وبكره هقعد معاه بس سيبته يتخطي صدمه فسخ الخطوبه
نهضت كريمة بفرح وأخذت تزغرط بشده / لولولولولولولولولوي ايوه بقي والنهارده فرحي يا جدعان عايز كله يبقي تمام
نيرة وهي تكمل / لقيتها ماشيه مشيت وراها قولت لازم اعيش معاها عارفين قولتلها ايه
طمطم وهي تصفق / بعد اذن سياتك انا معجب بسعاتك
مراد وهو يقترب ويهمس / آه والله معجب بسعاتك واجهزي يا بطوط قلبي لان بعد اسبوع كتب الكتاب يا روحي
صدمت طمطم مما سمعت ونظرت له بدهشه / كتب كتاب مين
مراد ببسمه / بتاعنا هو أنا مقولتش ليكي مش انا كلمت عمي مهران ووافق والمفروض هيأخد رأيك لما يرجع بس انا عارف ان طمطم قلبي مش هيرفض صح
كادت طمطم تتحدث لولا كريمة التي وضعت رأسها بينهم / لا اتكل انت علي الله وهي مش هترفض
نظر لها مراد وطمطم بفزع
مراد بصراخ / قطعتي ليا الخلف يحرق معرفتك يا جذمه
كريمة بشر / كده طب قومي يابت يا طمطم معندناش بنات
مراد /وحيات امك يا كريمة متخليهاش تطلع في دماغي واخلي عمي مهران يكتب كتابك علي محسن معانا
ألقت كريمة طمطم بحده مجددا / وعلي ايه اهي اشبع بيها
نظر صلاح لمراد بحده فضحك له مراد / بهزر ياباشا محدش هيستحمل البت دي غيرك أساسا
نيرة وهي تغني وتضع يدها علي خدها / كل الأحبه آتنين آتنين متجمعين في الهوا دايبين
حسام وهو يقترب منها ويهمس لها / وإنتي يا نيرو مش عايز تبقي زيهم
انتفضت نيرة ونظرت له ثم فتحت فمها بصدمه ولكن اخرجتها كريمة من الصدمه وهي تجذبها للاعلي مع الفتيات / يلا يا شباب هنروح احنا ننام وانتم ناموا متناموش اولعوا ببعض براحتكم
مراد / لسانها بينقط سكر
حسام بسخريه / يبقي مشوفتش لسان نيره
نظر جاسر امامه بشرود وهو يفكر / كيف ياتري شيجد تبنه عمه وما الذي يحدث معها وما الثياب التي كانوا يرتدونها واللغه التي تحدثت بها مع ذلك الغريب اسئله كثيره لا يجد لها اجوبه والوحيد القادر علي فعل ذلك هو الدفتر امسك هاتفه واجري مكالمه وتحدث باصرار / لازم اوصل ليكي يا ميسره لازم
كانت ميسره وابريس يسيرون وميسرة كالعاده تغني / طب وحده حده وبلاش كل ده
ثم تنظر لابريس بحده
ابريس بتعجب / في إيه يا مجنونه انتي هتاكليني ولا إيه
ميسره بحده / ليه مش بتغني معايا
ابريس بحاجب مرفوع / اغني وانا اعرف منين الاغنيه وبعدين انا مش بغني الحجات دي
ميسره بحنق / هو ايه اللي مش بتغني الحجات دي الاغنيه دي روعه لولا الفون بتاعي فصل كنت سمعتك الاغنيه بعدين أنا من ساعه مابدأت ام الرحله الزفت دي وأنا بغنيها المفروض تكون حفظتها
ابريس باستفزاز / عفوا ولكن لم أكن منتبه لكي
ميسره بتعجب / امال منتبه مع مين
نظر لها ابريس وابتسم بخبث بينما هي غبيه لا تفهم شئ / آيوه مش فاهمه برضو
أشار ابريس برأس لمدخل قريه صغيره
فتحدثت ميسره بغباء / هي دي الملاهي هنا ولا إيه
ابريس بضحكه صاخبه / لا يا جميلتي ده مدخل قريه الحوريات
نظرت ميسره له بغباء / آيوه مش مترجمه وده يبسطك في إيه
ابريس ببسمه خبيثه / اممممم قريه كلها حوريات وبنات بس بيستنوا اي رجل يعبر منها شوفي انتي بقي
بينما ميسرة كانت ماتزال تفكر في كلامه ماذا يقصد هذا فجأه شهقت برعب وهي تصرخ / نعم يا روح امك هو ايه ده اللي راجل مر ده انا قتيل انهارده والقريه دي مش هندخلها غير علي جثتنا.....
بينما في الظلام الشديد علي أطراف مدينه طيبه ثلاث اشباح يسيرون بمهاره كبيره وهو يقتربون من قصر الظلام
نظر ست لازي واشار باعينه فذهب ازي أولا لسور القصر ثم صعد عليه بكل سرعه ومهاره كبيره ثم صفر لهم فنظر ست لبيك بمرح / هيا لنتسلق
بيك بضحكه منخفضه / وها قد عادت ايام الخوالي يارجل قفز كل منهما لداخل القصر نظر لهم ست ببسمه / استمتعوا يا شباب لا أريد أن يعيش واحد منهم اذا قابلكم شخص انتم تعرفون ما عليكم فعله ثم نتقابل هنا بعد أن ننتهي حاولوا العثور علي أي شئ من شأنه ان يكون نقطه ضعف لحورس
هز الجميع رأسه وتفرقوا فتحرك ست بكل خفه بين الحراس كأنه ظل واخذ يقتل فيهم بكل شر وهو يتذكر والده ومقتله ومقتل الجنود اخذ يقتل ويقتل حتي امتلئ الممر بالدماء
بينما بيك كان يسير وهو ينظر حوله بتعجب فهو لا يري احد في هذا الممر سار اكثر حتي وجد غرفه مضاءه اقترب منها بحذر شديد ثم فتح الباب فوجد به اثنين من الرجال العملاقه فاغلق الباب بسرعه / اللعنه ما......
لك يكمل كلمته الا وكان الباب انفتح بسرعه فسقط أرضا وجد الرجلين يقتربان منه بينما هو يعود زحفا للخلف / يا للهول
بينما ازي كان يسير في ممر طويل جدا وهو يتعجب من عدم وجود جندي واحد هنا نظر حوله بتعجب وهو يسيير ولكن ثواني وسمح صوت زئير خلفه فالتفت / لم يكن يجب أن أسبق الاحداث
اقترب ذلك النمر من ازي وازي يعود للخلف ببطئ / واللعنة عليك يا ست وعلي أفكارك يارجل سوف أصبح وجبه لنمر الان
عند بيك
كان العملاق يمسك قدم بيك ويصدمه في كل شئ في الحائط في التماثيل وكل شئ وبيك فقط يصرخ / اتركني يا حقير انت
ثم مد يده لقدمه فامسك خنجر صغير ثم أخذه وغرزه في في يده فصرخ الرجل بحده ورماه بعنف فسقط بيك علي الارض وهو يتألم ووجهه كله أصبح دماء نظر اليه بيك بشر وبسمه مختله / حسنا انت من طلبت ذلك
ثم امسك سيفه الساقط وانطلق له واخذ يضربهم في أماكن حيويه وبسرعه كبيره جدا وهم يحاولون الوصول له ولكنه يستغل صغر حجمه في الهروب من قبضه يدهم
غرز سيف في قدم أحدهم فعلت صرخاته المكان وقام الاخر بمسك بيك بيده بينما بيك نظر له بشده وامسك سيفه وحاول ضربه به ولكن لم يستطع وجد بيك العملاق يفتح فمه ليبتلع بيك ولكن في ثانيه واحد كان بيك علي الارض مع يد العملاق المقطوعة نظر بيك وجد ست يبتسم بتسليه كبيره ويغمز لبيك / هذا ما اسميه متعه يارجل
ثم انطلق لست لذلك للذي قطع يده واخذ يضربه بالسيف في أماكن مختلفه وهو لا يمكنه التحرك فقام العملاق الاخر بالاقتراب من ست ليقتله ولكن شعر بشئ علي كتفه نظر وجده بيك يلوح له / مرحبا
ثم بعدها غرز سيفه في رقبته فصرخ العملاق وسقط أرضا بينما بيك قفز بسرعه ونظر له وهو يصرخ بألم بينما ست كان قد انتهي من العملاق الذي معه فانفجرت دمائه في المكان ست وهو ينظر بقرف / اوووه مقرف سترفض نانيس ان اقترب منها لأسبوع يارجل
بيك وهو يسير ويضحك / آه يا رجل نانيس هذه مرعبه وصارمه
ست وهو يضربه علي رقبته / زوجتي ليست مرعبه
بيك وهو يفرك رقبته / آه يا رجل هي اختي أيضا مابك.
ثم نظر له بتعجب / أين هو ازي.
كان ازي يركض في الممر ليهرب من النمر بينما النمر خلفه بسرعه الكبيره وصل له وبسهوله فعضه من قدمه فصرخ ازي بألم شديد ثم اخرج من جيبه سكين صغير وغرزه برقبته فافلته النمر فسقط ازي وهو يتألم ولكن تحمل ونهض وأصبح يقف بقدم وآحده والآخرين متضرره تماما نظر له بشر وامسك سيفه وابتسم له فتقدم النمر منه بينما جرحه كان يسيل بشده وعندما اقترب من ازي رفع سيفه وبسرعه وغرزه في بطنه بشده وحقد ثواني وكان النمر يسقط أرضا وهو يتأوه ويزأر
نظر له ازي بتعب ثم سقط أرضا من الألم فاخرج قاروره من جيبه وقام بسكبها علي قدمه وهو يصرخ بشده من الألم ثم حاول النهوض واخذ يسير وهو يسحب قدمه ويستند علي الاعمده وجد في نهايه الممر غرفه ذات باب كبير مزخرف اقترب منها بألم ودخل ببطئ وهو ينظر حوله ويحمل سيفه تحسبا لأي شئ ولكن وجد الهدوء يعم المكان ووجد جسد يتسطح علي الفراش هل بعد كل هذه الأصوات مازال هذا الشخص نائما اقترب منه بحذر انه حورس ولكن لاحظ انه جسد فتاه اذا هذه هي الفتاه التي تحدث عنها ست اقترب منها اكثر ورفع الغطاء عنه فسقط سيفه بعنف من صدمته وعاد للخلف وهو يهز رأسه برفض لا مستحيل مستحيل هي قتلت نعم لقد رأها تقتل امام عينه هذا مستحيل ابتعد للخلف وهو يهز رأسه بصدمه كبيره ورفض لما يراه فجأه سمع صوت خلفه / ماالذي تفعله هنا
نظر جاسر لحسام ثم نهضوا / يلا يا حسام
مراد وهو ينظر لهم بتعجب / هتروحوا فين
جاسر وهو ينظر له / أنا حجزت في فندق قريب هنقضي فيه فتره وجودنا هنا
تحدث صلاح برفض تام / اكيد لا طبعا إزاي يعني البيت موجود وكبير
تحدث حسام بحرج / بس البيت في بنات ونساء يا ابني ومينفعش أبدا مش هياخدوا راحتهم
مراد بسخريه / هياخدوا راحتهم آكتر من كده ايه طب بزمتك وآحده زي كريمة دي لو خدت راحتها هتعمل ايه اكتر من اللي بتعمله
ضحك الجميع فتحدث صلاح بسخريه / طب اسكت انت يا خويا عشان هتزعل.
ضحك جاسر بخفه / مش قصده كده حسام قصده عشان هما مش متعودين علينا فهيبقي صعب تنقلهم في البيت وكمان احنا مش هناخد راحتنا فالأفضل للكل اننا نقعد في الفندق
دخل مهران للغرفه وهو يقول بنبره لا تقبل النقاش / هتقعدوا في بيت الضيافه الملحق بالبيت ده وده اخر كلام عندي انتم ضيوف عندي
نظر جاسر لحسام / طب تمام بس هندفع الإيجار
نظر له مهران بحده / هروح انام عشان مقولش كلمه مش كويسه روحوا ناموا
حسام بعد ذهابه / عنيف آوي الحج
ضحك مراد وهو ينظر لصلاح / ابو كريمه عايزه يبقي إزاي
صلاح / هو فيه اي لا بجد فيه إيه إنت مش طايق كريمه ليه
مراد بحنق / عيله فصيله كل ما أقرب اقول لطمطم حاجه الاقيها نطت في النص
ضحك الجميع عليه
ثم تحدث صلاح مقترحا / إيه رأيكم قضوا الليله هنا ونسهر مع بعض وبعدين ناموا في الملحق
حسام بحماس / حيث كده يبقي نطلب الغله اللي نسهر بيها
جاسر وهو يغمز له / متأفورش بس ياباشا
كانت كريمة في طريقها للمطبخ فدخلت اخذت الماء وركضت بسرعه للاعلي ودخلت بعنف للغرفه فصمت الجميع برعب
كريمة بعنف / قومي منك ليها يل هبله الشباب تحت هيجيبوا مزه وخمره وانتم قاعدين هنا
نيرة ببرود / وايه يعني مش فاهمه شالله يتحرقوا بجاز وسخ واحنا مالنا
كريمة وهي تمسكها بحده / اذا كان سي حسام بتاعك ده ميهمكيش فاحنا الباقي يهمنا يا خرابه انتي
نسرين وهي تغمز لطمطم / طب وانتي مين يهمك يا كرميلا
كريمة بتسرع / صلا..... احم عيال عمي والبيت الطاهر ده اللي مدخلش فيه حاجه غلط غير أشرف
نيرة بقرف / أنا برضو اللي غلط يا جذمه آنتي
نسرين وهي تنظر لهم بتسليه / بطلوا تهزيق في بعض وتعالوا نشوف بيعملوا ايه
طمطم وهي تعود للخلف / لا لا مع نفسكم انا مليش دعوه انا واثقه في مرادي
نيره بقرف / مرادك يا ختي جاتك نيله تلاقيه بيكلم المزه في الفون دلوقتي
نهضت طمطم بعنف / يلا بسرعه انتم مستنين ايه
نسرين بتعجب / بس هنسمعهم إزاي كده يقفشونا
كريمه بشر / اوضه الضيوف اللي هما موجودين فيها بتطل علي منور بيجيب كل حاجه في الاوضه
نظر الجميع لبعضه ببسمه شريره ثم تسحبوا حتي مدخل المنور ودخلوا به وجلسوا فكان المنور يظهر الغرفه كلها
دخل احد الرجال التابعين لحسام وجاسر واعطاهم حقائب كثيره
كريمة بصوت خافت / اهم هيبدأوا الليله
حسام بضحكه / اهي الحجات وصلت اهي
ثم فتح الحقائب فنظرت الفتيات كلها يترقب شديد لما سيخرجونه فجأه وضع حسام أمامهم عبوات
نظرت نيرة لهم ببسمه سخريه / استغفر الله شويبس رمان وفي البيت الطاهر ده استغفر الله
كريمة / تؤ تؤ تؤ لا حول ولا قوة الا بالله بالك لو كان أناناس انا كنت عديتها لكن رمان ليه هي سايبه ولا إيه
نسرين وهي تسكتهم / اششششش اسكتوا بيقولوا حاجه
جاسر بضحك / صحيح يا صلاح دي بلوه كبيره انت مستحملها إزاي انا فاكر ايام ما كنت هنا دي فظيعه
نظر الجميع لكريمة
كريمة / بيتكلموا عني صح
هز الجميع رأسه بضحكه مكتومه
صلاح بعشق / وانت مالك يا أخي بحبها والله رغم كل اللي فيها والبلاوي اللي بتعملها الا اني بعشقها
كريمه / أنا مش عارفه هو بيشكر فيا ولا بهزأني بس انا ككريمه مبسوطه
حسام / يا أخي دي مرايا الحب مش بس عاميه لا وطرشه كمان يعني أنا مثلا وآحده بلسان نيره وشكلها ده احبها إزاي معرفش
جاسر وهو يبتسم بسخريه ويشرب مشروبه / وياريت حب بس لا ده الاستاذ واقع واقع واقع يعني بقاله آكتر من عشر سنين بيحب علي نفسه
نظر الجميع لنيرة الذي كان جسدها متيبس جدا
ابتسم حسام بهيام / اااااه نيره من اول يوم شوفتها فيه بتصرفاتها دي وأنا حسيت انها مش هتبقي مجرد شخص دخل حياتي وخلاص في الاول افتكرت مجرد بنت برتاح ليها وصديقه بس لا هي اكبرمن كده بكتير بكتير آوي آوي نيره هي حياتي
صفر مراد وهو يضحك / يااااه علي الحب لما يبهدل يا أخي اللي يشوفك يترعب بس انت اساسا من جوا بسكوته
القي حسام عبوته الفارغه علي مراد / بسكوته في عينك يا حيوان انت
نظر صلاح الي جاسر وغمز له / والأخ روميو اللي ماشي يسبل لاختي لما في مره هقتله
ضحك جاسر ضحكه خطفت قلب نسرين التي تنظر له بعشق
جاسر بعشق / تؤ تؤ نسرين من يوم ما شوفتها في الشارع وقربت مني وقالتلي متخافيش وانا بقيت قدرها لو لفت العالم في الاخر هتبقي ليا ملكتي انا
مراد بضحك /يا زيدي يا زيدي
صلاح / شوف سبحان الله فيهم عيوب كتير بس اتعمينا واتنيلنا علي عين أهلنا وحبيناهم
ضحك حسام بشده / اسألني انا عن العيوب ياباشا
مراد وهو يضحك بشده / كريمة ونيرة الاتنين ربنا يكون في عونكم الصراحه
نظرت كريمة لنيره واشارت لها بضحكه غبيه / احنا
نيرة بغيظ / هو الجدع إللي اسمه مراد حاطننا في دماغه ليه
ثم نظرت لطمطم / قال يعني طمطم من العشره المبشرين بالجنه
نظرت لها طمطم ببسمه مستفزه /اصلي ملاك يا اوختشي
نظرت لها نيرة بقرف / طب بس عشان الأمور بتاعك ده هيترحم عليكي كمان شويه
كريمه وهي تنظر لنيرة بخبث / طب بس انتي يا أشرف عشان قعدتي تقولي لا ده المدير بتاعي وشايفني أشرف وهو هيموت عليكي اساسا
ابتسم نيرة بخجل / بس برضو هو شايفني فيا عيوب
كريمة وهي تضع يدها علي كتف نيرة/ واحنا بقي دورنا نتخلص من العيوب دي ورايا بقي عشان نلعب في خلقتها شويه.
ضحكت الفتيات وانسحبن للغرفه حتي يغيرين من نيرة
وهكذا انقضي الليل بين الضحكات والحديث الطويل
في الصباح خرجت الفتيات لشراء ثياب جديده لنيره
نيره بتذمر/ بقولكم ايه هو انا كده عاجبه عاجبه مش عاجبه الف مين يتمناني
تحدثت كريمة بسخريه / بس يا ماما بس يا عسل قال عاجبه عاجبه
نسرين وهي تعطيها حقيبه يدها / امسكي دي كده يا ميسره شوفت بلوزه تحفه في محل هنا هروح اشوفها مع طمطم
نظرت نيره لها وهزت رأسها بايجاب
بينما كانت نسرين تسير فجأه جائت سياره بسرعه عاليه جعلتها تصرخ هي وطمطم برعب
بعد فتره في مخزن كان يقف بعض الرجال ويضحكون بشده وهم ينظرون لجسدها الملقي أرضا استيقظت هي بصداع ووجع ووضعت يدها علي راسها فتحدث أحدهم / إيه يا عروسه اخيرا صحيتي
نظرت هي للصوت وهي تعدل جلستها / وانت مال اهلك يا طور انت نايمه في بيت اهلك ولا بعدين أنا فين
تحدث أحدهم بقرف / مش عارف الباشا عجبه ايه فيها
نيرة بحده / نعم يابابا في إيه يا حبيبي مش عاجباك ولا إيه
الرجل بسخريه / يابنتي ده انتي ارجل مني
نيره بسخريه / علي الاقل في حد هنا راجل يا زميل
كاد الشاب ان يهجم عليها ولكن منعه صديقه
احد الشباب / أوامر الباشا محدش يلمسها لحد ما هو يجي
نيره وهي تضع قدم علي قدم / طب يا حلو الملامح انت خد خواتك واطلع وشد الباب في ايدك اذا تكرمت
احد الشباب بسخريه / هي بتتأمر علي إيه البت دي
نيره وهي تنظر له وتضع يدها علي قلبها / كده يا أخي أنا اختك في الله ليه تعاملني بالاسلوب ده يرضيك يعني لو اختك انخطفت حد يقولها كده
نظر الجميع لبعضه بتعجب لتحولها المفاجئ
فاكملت نيره بدراميه / ولا اكمني يعني مليش ولا حبيب ولا قريب ولا غريب بتتكاترو عليا عشان انا وحده ست اه من ده زمن القيامه قربت ولا إيه
نظر الرجال لبعضهم بتعجب من حديثها
فتحدث أحدهم بدهشه / يابنتي هو حد قربلك
نيره وهي تهز رأسهأ وتدعي البكاء / لا لا ياباشا انت مش من منهم انا وآحده علي باب الله مش بأذي حد فليه تجيبوني هنا
كاد أحدهم يتحدث لولا دخول رجل اخر
فتحدث احد الشباب / الباشا وصل اكتمي
نظرت نيره للشخص الذي دخل / هو إنت انا قولت العمله دي متطلعش غير منك يا مقشف
تحدث أسر بصدمه وهو ينظر لها / الله يخربيتكم ايه اللي جاب دي لنا قولتلكم عايز خطيبتي يا حيوانات
احد الشباب برعب / ياباشا انت مدتناش صوره ليها وقولت انها دايما بتشيل شنطة عليها سبونج بوب وهي دي اللي كانت شايله الشنطه اللي قولتها في البنات اللي رقبناهم وهما خارجين من البيت
نيرة وهي تهز راسها / حصل وانا سبونج بوب اصفر كموني
نظر لها أسر بضيق وهو يفكر فيا حدث الام بغضب / آه يا أغبياء
نيره ببسمه توحي بأن القادم ليس بالهين / شوف يا أخي ربك شوف وقعك في أيدي يا اسوره
نظر لها أسر بحيره ماذا سيفعل الان
بينما في المنزل كان حسام مثل الثور الهائج يصرخ بغضب شديد / فيييييين نيرررررررررررة
نظر ازي خلفه بسرعه وجد ست وبيك ينظرون له بتعجب
أعاد ست سؤاله / ماذا تفعل هنا يا ازي
أشار ازي بيده للفراش وهو لا يمكنه للتحدث اقترب ست ونظر وسرعان ما فتح عينه بصدمه / نازيا انها نازيا
بيك بصدمه / زوجه ازي؟؟؟؟؟؟
كان حصان ميسرة يسير بجانب حصان ابريس بينما هي تنظر بقرف حولها / إيه القرف ده جمال اوڤر الصراحه ايه ده
نظر لها ابريس وكتم ضحكته فمنذ دخول قريه الحوريات وهي تتذمر علي كل شئ
ميسره وهي تشير امامها / بص بص شايف القرف وآحده شعرها ابيض إزاي زي العواجيز وقال حوريات قال دول معفنين
ضحك ابريس بصخب ثم تحدث / طب علي فكره الشعر الأبيض جميل جدا
نظرت له ميسره نظر تطلق نيران / لا وحش الشعر الأبيض وحش
ابريس بضحكه عاليه عليها جذبت انتباه الفتيات/ حاضر وحش وكخه
نظرت ميسره للجانب الاخر وهي تنظر للفتيات بحسره هن جميلات حقا فشعرهن يكاد يلمس الأرض وعيونهم البراقه ووجههم الخالي من اي حبوب والصافي وملامح الأطفال هذه هي فتاه وتري انهم جميلات حقا كيف هو هي لن تلومه اذا رأها قبيحه بعد ذلك
نظر لها ابريس بشفقه وكاد يتحدث ولكن اوقفه صوت فتاه جميل جدا يتحدث / هل اساعدك سيدي
نظر ابريس لها فكانت طويله ذات جسد متناسق مع شعر اسود طويل جدا يصل للارض وبياض وخدود حمراء وعيون بنيه جذابه
نظرت ميسره لها بحزن وزفرت / ناقصه تلزيق هي بنت المقشفه وهي مال اللي خلفوها
نظر لها ابريس وكتم ضحكته
ابريس للفتاه /نعم كنا نبحث فقط عن مكان نبيت به الليله
ميسره بصراخ / نعم يا اخويا نبيت مين عشان اصحي الاقيك جايبلي حوريات صغيرين
نظر لها ابريس بتعجب / ميسره حبيبتي انتي اتجنيتي
ميسره / مش هنبات هنا يا ابريس هنروح مكان تاني
ابريس باستفزاز/ وده ليه بقي
ميسره بحنق / هو كده الناس دي موعت نفسي من حلاوتهم شايف بنت القرعه اللي واقفه دي هتاكلك بعينها إزاي
ثم مالت ميسره علي الفتاه وتحدثت بحنق / ما تيجي يابت تبوسيه لحسن تعالي بوسيه
نظرت لها الفتاه بتعجب فتحدثت ميسره / شوف بتبصلي إزاي عايزه تضربني
نظر لها ابريس / يابنتي هي كلمتك
ميسره وهي تصرخ / طبعا بتدافع عنها
ابريس بدهشه / مالك فيه ايه يا ميسره من ساعه ما دخلنا هنا وانتي مش طايقه حد
ميسره بحده / آه مش طايقه حد منهم أصل أنا من صغري كنت بضرب البنات الحلوه فأنا بقي عايز الشبشب وانزل فيهم ولاد المعفنه دول
ضحك ابريس بتعجب /اول مره اشوف الجانب ده من شخصيتك
ميسره بسماجه / ومش اخر مره يا ضنايا صبرا بس هي شكلها رحله حد باصص فيها تلاقيه بيك المعفن.
ابريس بتعجب / هيبص في رحله ممكن نموت فيها هواحنا خرجنا في رحله رومانسيه
ميسره وهي تتحدث بحنق / بص انا مش فايقه للهزار بس مش هنبات هنا
ابريس وهو ينظر لها بملل / يا ميسره الجو انهارده شكله ممطر ومفيش اي قريبه تآني قريب وكده هنتبهدل في المطره دي
ميسره وهى تنظر بحنق / براحتك
ثم نظرت للجانب الاخر
زفر ابريس بملل /اذا سمحتي تريد منزل
نظرت له الفتاه بنظرات غامضه ثم ابتسمت بسمه لم ترح ابريس ولكن تجاهلها / حسنا تفضل معي سأدلك علي منزل الضيوف
ابتسم ابريس بتكلف ثم تبع الفتاه وخلفهم ميسره التي تكاد تحترق وقفت الفتاه امام منزل جميل ومرتب واشارت لهم / تفضلوا هذا هو سأذهب لأعلم الرئيسه بوصول ضيوف ارجوكم ارتاحوا قليلا
نظرت لها ميسره وهي تذهب بقرف / ابو ام تلزيقك يا شيخه
ثم نظرت لابريس وتجاهلته وهبطت من الحصان ودخلت للمنزل وهي تنظر له بدهشه فقد كان جميل جدا
بينما ابريس يفكر في أمر تلك الفتاه فهي تخفي شيئا ما وهذا ما هو متأكد منه فقط تنتهي هذه الليله وبعدها سيخرج من هنا
نظرت له ميسره واشارت لاحدي الغرف / دي ليا وانت خد وآحده تانيه تصبح علي خير
كاد ابريس يناديها لكنها دخلت للغرفه بسرعة وأغلقت الباب بحده زفره هو بضيق ثم تحدث / لما تصحي هراضيها
ثم دخل غرفه اخري
بينما تلك الفتاه ذهبت للرئيسه الخاصه بهم واخبرتها بوجودهم فضحكت بشده ونادت بصومدت عالي / سبرينا
جاءت الفتاه المدعوه سبرينا ووقفت امامها وهي، تنحني
/امرك سيدتي
الرئيسه بضحكه صاخبه / تجهزي يا عزيزتي فزوجك قد وصل
ابتسمت سبرينا وانحنت باحترام / شكرا مولاتي واخيرا جاء لقد انتظرته كثيرا
ضحكت الرئيسه بشده وهي تتحدث / ولحسن حظك لقد قالت انستازيا انه وسيم جدا جدا
ابتسمت سبرينا بفرحه / هذا رائع سأذهب لاتجهز للزفاف
هزت الرئيسه رأسها وهي تبتسم بشده علي فرحتها
بينما ميسره خرجت من الغرفه بانزعاج فهي لا تستطيع النوم أبدا هنا تخشي ان تأتي وآحده هنا لابريس خرجت من المنزل وأخذت تسير بحيره لقد اعمتها الغيره منذ دخولهم لهنا
تحدثت بحنق / يعني انا كنت شايله هم ساحره الجنوب لقيت قاعده صواريخ في الطريق
نظرت للسماء وهي تكاد تبكي / حتي الحيله اللي انعمي وانشك في احاسيسه وحبني هيتاخد مني اععععععععع
سمعت ميسره صوت فتيات تضحك بشده وتتحدث عن الرجل الذي جاء اليوم اقترب وجدت كوخ مصنوع من الورود البيضاء وفيه توجد فتيات يلتففن حول فتاه اخري وهن يقمن بتزيينها
نظرت ميسره بتعجب / عندهم فرح ولا إيه ده أنا مشفتش جنس راجل من ساعه ما رجلي دبت المخروبه دي
فجأه رأت الفتاه التي اوصلتهم للمنزل وهي تتحدث مع العروسه
انستازيا بحسد / آه يا فتاه انه وسيم جدا وعنده عضلات وجميل جدا وعيونه لونها جميل اه انه كامل احسدك علي زوجك سبرينا
سبرينا بتفاخر / أنا كنت أعلم يا عزيزتي ان زوجي لن يكون كأي احد ثم توقفي عن الحديث عنه هكذا
ميسرة بهمس / جدعه البت دي اديها قليله الربايه ام عين زايغه دي ماشيه تعاكس في أي راجل تتشنكل فيه عايزه تاخد بالجذمه
تحدثت انستازيا / مابكي سبرينا لا تنسي اني من أتيت به لكي انا اول من تحدثت معه أخذته لمنزل الضيوف ثم أخبرت الرئيسه
ميسره بعدم استيعاب / هما قصدهم علي مين انا مشوفتش حد في بيت الاستقبال غيرنا
سبرينا ببسمه / ولكن هو في النهايه قدري
ميسره بغضب شديد / قدر اسود ومهبب علي دماغ اللي خلفوكي يا بنت ال.......
انستازيا بضحكه / يحق لكي الغرور يا فتاه فاليوم سيصبح زوجك ولكي
ميسره / ده في المشمش ان شاءالله اه ياولاد كوم شكاير اليهود
سبرينا / نعم هو لي ولي وحدي
ميسره وقد فاض صبرها / طلبوها ونالوها وديني لخلي الشبشب يزغرط علي جسمهم
ثم خرجت لهم وهي تخلع حذائها / ها يا حلوين مين عروسه الليله........
الفصل قصير ومش فيه أحداث كتير لان فصل بكره فيه مفجأت كتير اوي مستنيه رأيكم وتوقعتكم للي هيحصل في القريه لابريس وميسره ورد فعل ميسره
وياتري نيره هتعمل ايه كله هنعرفه بكره
دمتم سالمين
رحمه نبيل
#لعنة_الفراعنة
#عشقت_فرعون
#الفصل_التاسع_عشر
بعتذر علي التأخير بس الباقه خلصت ولسه فاتحه والله نت فبعتذر بس فيه تعويض مفأجاه للتأخير
*🌸🖇🎀قال الحافظ ابن رجب -رحمه الله- :*
*وأما الاستغفار من الذنوب : فهو طلب المغفرة، والعبد أحوج شيء إليه، لأنه يُخطئ بالليل والنهار .*
*📮جامع العلوم والحكم*
-
من لزم الصلاة علىٰ النبي، كُفي همّه وغُفر ذنبه 💙
يا من تُريدون الجزاء جنانا صلوا على من بالرشاد أتانا صلوا عليه وأكثروا من ذكره بل ذكّروا الأحباب والإخوانا♥️🤝🏻
الفصل التاسع عشر
نظر أسر بغضب للرجال واخذ يضرب فيهم بعنف / اغبيه انتم مجرد شويه اغبيه محدش لا يعتمد عليكم في حاجه
نيره ببرود / اهدي عشان الشوجر غلط عليك يا ضنايا
ثم غطت وجهها وهي تصطنع الخجل / بس بزمتك مش مفاجأه حلوه تحس كده ان القدر مصر يجمعنا سوا يا اسورة
نظر لها أسر بصدمه / قدر زفت ومهبب
نيرة وهي تنظر لثيابها / ليه باشا ما هو كاروهات وعسل اهو بقولك ايه انا جوعانه وكنت ناويه اجيب اكل وانا مروحه بس الله يكرمهم رجالتك معرفتش بقي فعدم اللامؤخذة ممكن كيلو كفته وطحينه وسلطه ومخلل وكتر عيش اللهي يكرمك
أسر بسخريه / هو انتي فاكره ان الحاتي هو اللي خاطفك
ثم نظر لرجاله / بقولكم خطيبتي يعني بنت رايحين تجيبوا المسترجلة دي
نيرة وهي تتحدث بحده / الله الله ليه بس منا كنت بسكت نفسي واقولها اهدي عيل وغلط ومكنش قصده يخطفك تيجي انت تزعلها لا كده نيرة زعلانه وانا زعلي بيوجع يا باشا
أسر ببسمه / انتي بتهدديني انتي مفكره العيال اللي معاكي دول هيحموكي مني انا لو عايز يا شاطره مش هخلي حد يعرفلك طريق انتي فاهمه
نيره وهي تبتسم ببرود / متنساش البيبسي الله يكرمك عشان اهضم
نظر لها أسر بعنف ثم اقترب منها بحده وامسك شعرها وجذبه بحدة / انتي مفركه نفسك يا روح امك هتغظيني ببرودك ده انا ممكن اخلي رجالتي يتسلوا عليكي بس للاسف ملهمش في الرمرمه
نيرة وهي تنظر لوجهه وتبتسم باستفزاز / ههههههه قصدك شويه النسوان دول انا رأي لما تحب تعمل حاجه ابقي ابعت رجاله وبلاش تيجي معاهم يا كميله يا صغننه عشان متتعوريش واوا لان لو كنت باعت رجاله كانوا اتعاملوا وش لوش مش رش مخدر وشيل
نظر إليها أسر بغيظ ثم ضرب راسها في الحائط بغضب بينما هي شعرت بألم كبير يضرب رأسهأ ودماء تسيل علي وجهها فاقترب هو أكثر / تمام مش مشكله انا بقي هعلمك الأدب
نظرت له نيره وضحكت بشده ثم توقفت وبصقت في وجهه / لما تبقي راجل الاول ابقي تعالي اتكلم
ثواني وكان أسر بين يدي نيرة وتلف حبل يدها حول رقبته / يلا يا حلوين كله ينزل سلاحه اللي في ايده بدل ما نتحسر كلنا علي الباشا
نظر لها أسر ببرود / انت مفكره هتعرفي تهربي بالحركتين دول
نيرة وهي تجذب الحبل علي رقبته بشده / أنت مفكرني يابني بنت ضعيفه ولا إيه لا فوق ده انا كنت بخلي بلطجيه الحاره واحد واحد يبوسوا رجلي يا با اخلص خليهم ينزلوا سلاحهم حالاااااااا
أشار لهم أسر لكي يخفضوا اسلحتهم ففعلوا بينما هي ابتسمت / حلوين اوي ارموها بقا ناحيتي يلا يا شطار
أسر بغضب / اقسم بالله لهندمك يا حيوانه علي إللي بتعمليه
نيرة وهي تجذب الحبل اكثر / تؤ تؤ هي الحاجه ام أسر نسيت تربيك ولا إيه مينفعش تبقي چركن مان كده وتشتم ليدي كده
أسر وهو يحاول فك الحبل من علي رقبته / هي فين الليدي دي ها ده إحنا قاعدين قاعده رجاله هنا
نيرة وهي تضحك بشده وتجذبه إليها اكثر / هما فين الرجاله دول لامؤاخذه عشان مش مترجمه دول حتي ما استنضفش اقول ستات لان مش عايزه انزل الستات لمستواهم ولا كلمة ستات أساسا اهانه عشان اقولها علي شويه البقر دول دول شويه كائنات بلا عقل تتغذي علي الأعشاب وتتبع الحمير زيك كده
رفعت نيرة وجهها بسرعه وهي تشعر بأحد يحاول اخذ سلاحه / حاول بس تقرب منه وهنتغدي كلنا لحمه راس الباشا ده دلوقتي عايزه كل الكوتشات المنفوخة دي تدخل الاوضه اللي هناك دي وتقفل علي نفسها بالمفتاح وترميه من تحت الباب عشان منترحمش علي الباشا
أسر بصراخ /وربنا لتندمي يا حيوانه انتي هخليكي تندمي
نيره وهي تتجاهله/ نفذوا والا قتلته ومش هتحبس فيه خمس دقايق لان دفاع عن النفس اخلصواااااااا
ذهب الرجال للغرفه واغلقوا علي أنفسهم الباب ثم القوا لها المفتاح
نظرت هي للمفتاح ببسمه ثم قالت له / وطي هات المفتاح وحسك عينك تعمل حركة كده ولا كده
نظر أسر لها بشر سوف يقتلها هذه اللعينه الغبيه انحني أسر قليلا ليحضر المفتاح واعطاه لها فكانت علي وشك أخذه فاستغل أسر فرصه انشغالها بالمفتاح ثم ضربها بكوعه في وجهها فارتدت للخلف بألم ولم تكد تستوعب فقام أسر بامساك رأسهأ وجذبه للخلف بينما هي صرخت بألم فتحدث هو بفحيح / بقي حته بنت زيك تضربني وتتأمر عليا كمان لا يا حلوه لا عاش ولا كان اللي يمس أسر بسيوني انتي فاهمه
تحدثت نيرة بضحكه لتخفي الألم / منا مسيته ياباشا لا وتفيت في وشه كمان يابوص
ضحك أسر بشر / أنا لسه بقول لا عاش ولا كان
نظرت نيره له بقوه تخفي خلفها الألم والرعب الذي أصابها فمهما كانت قويه فهذا وضع ليس بالسهل ابد رماها أسر بحده علي الارض ثم اخرج مسدسه وصوبه لها وضحك بشر / سلم علي الشهدا إللي معاك
كانت ميسرة تنظر لهم بشر وغيظ كبير حينما سمعت ان اليوم زفاف وزفاف من؟؟؟ ابريس ياللسخريه ولكن لن تكون ميسره ان لم تريهم جميعا / وديني لخلي الشبشب يزغرط علي جسمهم
ثم خرجت لهم وهي تخلع حذائها / مين بقي عروسه الليله
نظرت الفتيات لها بتعجب فتحدثت انستازيا / هذه الضيفه التي كانت مع زوجك ماذا تريد
نظرت سبرينا لها من اعلي لاسفل بسخريه
بينما ميسره كانت الشياطين ترقص امام أعينها وصرخت بحده / زوجك!؟؟؟؟؟ زوجك مين يا ام زوجك انتي ده انا مش هخلي حتي سليمه فيكم
ثم انطلقت لهم وأخذت تجذب هذه من شعرها وتضربها وتعض تلك وكانت الفتيات لم يستوعبن ماذا يحدث مع هذه المتوحشه فأخذت تضربهم بحذائها وهي تصرخ / يعني انا مدخلش مكان غير لما الاقي مصيبه
بينما الفتيات تصرخ تحت يدها ولكن استطاعت انستازيا ان تهرب منها وركضت لمقر الرئيسه
بينما ابريس كان يغط في نوم عميق حينما شعر بأن هناك رذاذ يسقط علي وجهه فتح عينه برعب ولكن نعاس هاجمه وبشده فاغمض عينه مجددا
نظرت الفتيات لبعضهن واحضرن حماله بعجلات وحملنه بصعوبه شديده بسبب جسده وأخذنه كي يتجهز لزفافه الذي لا يعلم عنه شئ
بينما ميسره كانت ما تزال تضرب سبرينا بقوه / ملكك وحدك ها ده انا هخلي وشك شوارع لو قعدتي عمر بحاله متعرفيش ترجعيه زي الاول
بينما سبرينا تصرخ بها / اتركينا أيتها الحمقاء ماذا فعلت لك
ميسره وهي تتركها وتتحدث بسخريه / لا لم تفعلي شئ فقط تخططين لزفافك بحبيبي يا لعينه
نظرت لها سبرينا بحده وابعدتها عنها / ابتعدي يا غبيه عني وماذا تقصدين بحبيبك ها هو زوجي المقدر نعم زوجي انا
ميسره بصراخ / شوف بنت القرعه برضو هتقولي زوجي طب تعالي يا عنيا بقي
ثم اخذت تجذب شعرها بعنف شديد وسبرينا تصرخ بشده / اتركيني اتركيني النجده النجده
دخلت انستازيا لمنزل الرئيسه التي صرخت لها بحده / كيف تدخلين هكذا يا فتاه ها تحدثي
انستازيا وهي تتحدث بتلعثم / الفتاه وسبرينا تضربها بقوه
نظرت لها الرئيسه بتعجب / مابكي لا أفهم شئ تحدثي بهدوء
انستازيا برعب اخذت تقص عليها كل ما حدث
نهضت الرئيسة بعنف / اذهبي واحضري المقاتلات والحقي بي
ركضت الرئيسه ودخلت للكوخ المعد لتجهيز الفتيات وصرخت بحده علي ميسره التي تقريبا أخرجت نصف شعر سبرينا بيدها / ماذا تفعلين واللعنة
نهضت ميسرة من علي سبرينا ونظرت لتلك السيده الكبيره / بس يا طنط مش ناقصه هي انا بس هعرفها غلطها وهاخد المز بتاعي وهنمشي من سكات
تحدثت الرئيسه بغضب /واللعنه ماذا تقولين انتي
كادت ميسره تجيبها ولكن وجدت فتيات عملاقه الجسد ولديهن عضلات مثل الرجال يدخلن عليهم
ميسره وهي ترفع نظرها للاعلي حتي تنظر لهم / احيييه اخوات الشحات مبروك ولا إيه
تحدثت الرئيسه بأمر وحده / احضروا هذه المتوحشه
ميسره وهي تركض وتقف علي الاريكه / هو كل ما حد يشوف خلقتي يقول احضروها
ثم نظرت لسبرينا وامسكتها من شعرها بحده وجذبتها منه / اقسم بالله اللي هيقربلي لكون مقلعه شعرها شعرايه شعرايه
عند ست والباقي
تحدث بيك بصدمه وهي ينظر لازي الذي مازال جامد لا يستوعب ما يراه / ازي هذه نازيا زوجتك ولكن كيف لقد قتلت في هجوم حرس حورس علينا سابقا كيف واللعنه
صمت قليلا ثم أدرك ماحدث / الحقير لقد خطفها ولكن لما هي جامده هكذا
نظر ست لازي بشفقه فزوجته كانت اغلي ما لديه فقدها منذ مايقرب العشر سنوات فقد تزوجها بعمر صغير ولكن في احد المرات التي كان حراس حورس يشنون هجوم علي ابريس أصيبت بطعنه سقطت علي اثرها وانقطع نفسها وتوقفت ضربات القلب وظن الجميع انها ماتت وللأسف لم يجد احد جثتها وظنوا ان حيوان ما أخذها ومنذ ذلك اليوم وازي اعتزل النساء تماما ولم يفكر في واحده او ان يتزوج من اخري صحيح كان يمزح احيانا انه يريد الزواج ولكن كان قلبه قد اغلق ومن فتره طويله تحدث ست وهو ينظر لنازيا / هيا لنخرجها من هنا بسرعه قبل أن يعود حورس
عند ذكر حورس قبض ازي علي يده بشده لقد حرمه حياته كل هذه السنين هذا الحقير سيستمتع بقتله
اقترب ازي منها وجسده يرتجف من الصدمه وصل لفراشها وانحني وقبل رأسهأ بحنان شديد فسقطت دمعته علي جبينها فمسحها برقه شديده وهمس في اذنها بحنان / سأجعله يندم با جميلتي اقسم انه سيندم
ثم انحني اكثر وحملها بين زراعيه وضمها بشده وخرج بهدوء نظر ست لبيك / هيا لنخرج من هنا
هز بيك رأسه وخرج الجميع من القصر في غياب حورس وست يفكر اذا لم يكن حورس هنا ولا في قصره أين اختفي هذه الفترة
بعد فتره وصل الجميع للمنزل دخلوا وجدوا نانيس واسينات
ست بتعجب / نانيس ماذا تفعلين هنا وكيف خرجتي.
ذهبت اسينات وعانقت بيك بحب وتحدثت/ أنا اخذتها بحجه انني أود شراء اشياء بمساعدتها وخرجنا لننتظر هنا
نانيس وهي تقبل خد ست / اعددنا لكم الطعام و...
صمتت نانيس بصدمه وهي تري تلك المحمولة علي زراع ازي / غيرمعقول انها نازيا كيف ذلك لقد قتلت منذ زمن؟؟؟
كان رجال حسام وجاسر ينتشرون في كل مكان في البلده بحثا عن نيرة
بينما حسام كان في قسم الشرطه يصرخ بعنف / هو ايه اللي مينفعش اتهمه بدون دليل بقولك مفيش أعداء ليها هنا غيره وقبل كده حبسها من غير تهمه عشان بس يذلها
الشرطي وهو يهز رأسه بقله حيله / بعتذر يا حسام بيه بس ده شئ مش بأيدي لازم يكون فيه شهود انه هددها وبعدين مش بالبساطه دي حضرتك نصدر امر بالقبض عليه ده ظابط شرطه
حسام بسخريه وحده / تقدر تقولي ظابط الشرطه ده فين دلوقتي في نفس الوقت اللي هي اختفت فيه هو اختفي
الشرطي / والله ده مش شغلي اعرف كل ظابط هنا خرج راح فين بعدين هو في مأمورية أساسا من إمبارح
كاد حسام يهجم عليه ولكن منعه جاسر وهو يحدث الشرطي / تمام يا حضره الظابط اذا كان حضرتك مش هتعرف تجبها فأنا هجبها بمعرفتي
الشرطي / اظن حضرتك عارف كويس عقوبه اللي بينفذ بايده انصحك انك تنتظر 24 ساعه وبعدين هنقدم بلاغ اختفائها
حسام بجنون / تآني هيقولي اختفاء بقولك انخطفت من قدام عيون وآحده صحبتها
جذبه جاسر وهو يخرج / يلا يا حسام احنا هنتصرف
ثم نظر للشرطي / وانا عارف كويس عقوبه اللي بينفذ القانون بايده بس يا حضره الظابط طالما أسر باشا مش هنا وهو في مأموريه من إمبارح مع اني عارف انك بتغطي عليه يبقي خايف ليه بقي طالما هو مش هنا متقلقش ياباشا كله قانوني بإذن الله
خرج الجميع من المكتب بينما ذلك الشرطي اخرج هاتفه وتحدث بخوف / أسر باشا مصيبه
تحدث أسر الذي مازال يوجه سلاحه لنيرة / طب اقفل انت وانا هتصرف
ثم نظر بشر لنيرة / حبيب القلب راح القسم وهددهم بيتهموني انا بخطفك
نيره بسخريه / لا ملهمش حق الصراحه الظلم وحش برضو
ضحك أسر بصخب / لا ودمك خفيف كمان
نيره وهي تضحك / امال انا فنانه شامله ياباشا ضحك تلاقي نكد تلاقي لسان تلاقي ونص كمان
كانت تتحدث وهي تخفض يدها وتمسك حفنه من الرمل ثم القتها في وجهه / ايد برضو تلااااااقي
صرخ أسر بالم من عينه ثم اخذ يفركها بسرعه بينما هي استغلت ذلك ونهضت وركضت خارج هذا المستودع وأخذت تركض بينما هو صرخ بعنف واخذ يلحق بها وهي لاتري ففط تصرخ وتركض بسرعه ويدها مربوطه واخيرا وصلت للطريق وجدت سياره اتيه من بعيد اخذت تقفز في منتصف الطريق وهي تصرخ / الحقوني يا خلق الحقوني
بينما أسر كان قد اقترب منها واوشك علي مسكها من شعرها ولكن وجد يد تمنعه من ذلك رفع أسر نظره بحده / سيب ايدي بدل ما تندم انت متعرفش انا مين
تحدث ذلك للشخص بنبره سخريه وبرود شديد وهو يضغط علي يد أسر حتي سُمع صوت تكسير عظامه / ولا عايز اعرف يا حيلتها
*قبل ذلك بدقائق كان يقود سيارته علي الطريق المؤدي لاحدي قري الاقصر وبجانبه هذه المجنونه تغني بصوت عالي / ويا اسكندرية يا اجدع ناس يا اجدع ناس واقروا الفاتحه لابو العبباااااااااااس يا اسكندرية يا اجدع ناس يا اجدع ناس.
تحدث الرجل بسخريه / مش عايز ابوظ حماسك وانتي بتغني بس احنا رايحين الاقصر يا حياتي
نظرت له الفتاه وهي تضحك بغباء / عارفه بس خلصت كل اغاني الاقصر فقولت اغني لاسكندريه بقي
الرجل بضحكه صاخبه / طب اديني وآحده سوهاج بلد المواويل
الفتاه / سوهاج بلد المواويل سوهاج ارض الزغاليل
ثم اخذت تغني / ياللي من البحيره وياللي من آخر الصعيد ياللي من العريش الحره او من بور سعيد هنوا بعضيكم وشاركوا جمعنا السعيد سينا رجعت كامله لينا ومصر اليوم في عيد مصر اليوم في عيد
صرخ الرجل بملل / يارب الرحمه يارب يعني الواحد يقضي يوم مع مراته وقولت نروح الساحل ولا شرم تيجي الاستاذه تقولي لا نروح الأقصر
الفتاه وهي تصفق / الاقصر بلدنا بلد سواح في الاجانب تتمرجح
الرجل بسخريه / تتمرجح؟؟؟؟
الفتاه / وكل يوم وقت المرواح بتبقي مش عايزه تروح.... الاقصر بلدنا تيتيتيتي تيتيتيييي تيتيتيتي تيتيتي
نظر لها بملل / اقولك ايه متغني القاهره ونيلها عشان نبقي غنينا لكل المحافظات.
انطلقت الفتاه في الغناء / القاهره ونيلها وطول نيلها
و.... حااااسب
نظر امامه وجد فتاه علي الطريق تصرخ وتقفز. صرخ الرجل / إيه المجنونه دي
أشارت زوجته لجانب الطريق وصرخت بحده / بص تقريبا حد بيجري وراها
نظر هو لما تشير له بحده ثم أوقف السياره بالقرب منها ووجد الرجل الذي يلحقها علي وشك جذبها من شعرها فامسك هو يده وضغط عليها بشده
نظر أسر ليده التي شعر ان عظامها كسر تماما وصرخ بألم شديد ولم يكد يصرخ بذلك الشخص فشعر بقبضه شديده تسقط علي وجهه
نظر له بتشوش وكاد يرفع يده ليرد له ضربته ولكن وجد زراعه يثني للخلف بشده فصرخ بالم بينما الرجل صرخ ببسمه بارده / حبيبتي
الفتاه / عيونها ياباشا.
الرجل ببسمه مرعبه جدا جعلت أسر يكاد يتبول من الخوف / فيه حبل في العربيه هاتيه ياباشا
الفتاه ببسمه / اشطا يا كبير
ثم ذهبت الفتاه واحضرت الحبل امسكه الرجل واحكم ربط اسر ووضعه في صندوق السياره تحت صرخات أسر وذهب للمقدمه وجد زوجته تنظر له ببسمه فغمز لها فضحكت بصخب فاشار هو بعينه لنيرة
فهزت هي رأسهأ بتفهم واقتربت ووضعت يدها علي كتف نيره / انتي كويسه
رفعت نيره نظرها لها فصدمت مما تري وصرخت بفرحه / دانه مالك يخربيتك بتعملي ايه هنا
دانه وهي تنظر لها وتضحك بشده / حبيب عمو هو إنت بالاحضان ياباشا
نظرت طمطم للغرفه التي توجد بها اجهزه الكشف ونظرت برعب ودمعت أعينها فشعرت بمراد يقف بجانبها ويمسك يدها بحنان / مع بعض هنتخطي ده يا طمطم قلبي
هزت طمطم رأسها بايجاب وهي تمسح دموعها وتتمدد علي الفراش وتحاول منع دموعها اقترب مراد وانحني لها وابتسم بحب ومسح دموعها ثم وقف ونظر للمرضه واشار لها بالبدء بدأ السائل يسير في اوردتها فأصبحت تشعر وكأنه نيران تحرق جسدها فسقطت دموعها بشده وهي تأن بألم لا تريد أن تصرخ حتي لاتُحزن مراد عليها لا تود ذلك
شعر مراد انها تكتم تأوها فنظر للمرضه وخرج هو وذهب لمكتب اخر / اميره لو سمحتي ممكن تتابعي الجلسه اللي في غرفه خمسه
هزت اميره رأسهأ وخرجت بينما هو جلس ونظر للباب واخذ يبكي بشده وهو يتذكر شكلها وهي تكتم تأوهها ودموعها التي تهبط سمع صوت بكائها وصراخها فبكي اكثر وجلس أرضا وهو يخبئ وجهه في زراعيه / يارب يارب هون يارب طلع صعب اوي اوي بعد فتره انتهت جلسه الكيماوي الخاصه بها فجلس بجانبها وهو يقبل جبينها بحنان وانتظر حتي تصبح قادره علي السير ليعودوا للمنزل
استيقظ ابريس بالم ونظر حوله بتعجب أين هو لقد كان ينام في ذلك للمنزل ولكن أين هو نظر وجد نفسه يجلس في مقعد مزين وتم ربطه بالمقعد من قدمه ويده نظر حوله وهو يري الياسمون ( الياسمين) في كل مكان وهذه عاده عندهم في الاعراس هو التزيين بزهره الياسمين وجد نفسه يرتدي ثياب العريس تحدث ابريس بصدمه / احيييه
بينما ميسره كانت فتاتان ذوات عضلات ضخمه يسحبونها بينما هي تصرخ بهم / سيبوني بس سيبوني وانا هعرفكم مقامكم مش ميسره إللي يتعمل فيها كده فاهمين سيبي ايدي يابت منك ليها
ولكن الفتيات لم يجبن فقد كن مثل الجماد لايتكلمن او تتغير ملامحهن
ميسره وهي تنظر لهم بغضب / أنا اتهنت آوي هنا علي فكره كل مارجلي تدب مكان لازم اتجرجر كده
نظرت لهم ميسره بسخريه / مش كده ياشباب ده انا حتي ضيفه هنا فين إكرام الضيف اتغيرتوا يا مصريين
قامت الفتيات بتعليق ميسره رأسا علي عقب وربط قدمها في الجدار ثم تركوها وخرجوا
كانت ميسرة تري الغرفه بالعكس / حلو كده اتعلقت واتمرجحت علي ضهر وحش واتخطفت واتسجنت ناقص ايه يا ابو المياسر معملتهوش ده انا حد تافف في حياتي والله مش باصص
زفرت ميسره بضيق / أنا قاعده اكلم نفسي هنا والقرعه بنت القرعه بتتجوز الواد الحيله اللي عبرني بره اه يا ناري يااما اللهي يارب الكوشه تولع بيكي يا مقشفه
شعرت ميسره بالقلادة تهتز وتنير ورأت اول شخص امامها فضحكت بشده / بنت حلال والله ومواعيدك مظبوطه يا كرميلا اخبارك ياباشا
كريمة وهي تنظر لها بتعجب / متعلقه كده ليه يا مخبوله انتي
ميسره وهي تنظر لنفسها / لا أبدا اصلي زهقت من المرجيحه قولت اركب المقص بقي
بينما في الخارج كانت الرئيسه تصرخ في الجميع ليتجهزن جائت انستازيا / كل شئ جاهز سيدتي ولكن...
تحدثت الرئيسه / ولكن ماذا
انستازيا / شعر سبرينا اصبح سئ للغايه بسبب تلك المتوحشه
رئيسه / تصرفي يا فتاه فالزفاف سيبدأ بعد دقائق
هزت انستازيا رأسهأ بايجاب / حسنا
ذهبت رئيسه للمكان الذي سيقام به الزفاف وجدت ابريس يتحرك بعنف علي مقعده ليحرر نفسه فنظرت له بحده / توقف عن ذلك
ابريس وهو يرفع نظره لها / من انتي ولما انا هنا ومقيد هكذا ولما ارتدي هذه الثياب واللعنه
تحدثت رئيسه ببرود وهي تجلس امام ابريس الذي يتحرك بعنف / هذه هي قوانين القرية كل مره يدخل بها رجل للقريه يصبح زوج أحدي الفتيات التي اختارها بنفسي وانت من دخل هذه المره ووقع الاختيار علي سبرينا ستصبح زوجتك لذا تقبل هذا الشئ هذا قدر كل رجل يدخل هذه القريه فلا يخرج من هنا سوي بزوجه
ابريس بسخريه / يالكرمكم حقا وبدون اخذ رأيه حتي
ضحكت الرئيسه بشده / عزيزي ومن الذي سيرفض ان يتزوج أحدي الحوريات
ابريس ببرود / أنا...
نظرت دانه لليث ببسمه/ ابو الليوث فاكر صاحبتي نيره اللي كنت بحكيلك عليها من ايام الجامعه هي دي
ليث وهو يزفر بملل / كانت ناقصه هي واحده هبله تآني يا شماته عبدالرحمن
نيرة وهي تنظر لليث / هو ده يابت جوزك المز بتاع المخابرات
دانه ببسمه فخر / امال يابنتي.
نيرة / اللي بيعمل عمليات سريه
دانه بضحكه / اها
نيرة وهي تفكر / كان اسمه ايه آه بلاك صح
دانه وهي تضربها علي كتفها /الله ينور عليكي
ليث وهو يمسح علي وجهه / فضحتني بنت مالك وقال عميل سري قال اتنيلي يابت انتي وهي اركبوا خلينا نشوف هنعمل ايه في البلوه دي
نيرة بضحك / فكوني بس الاول يا شباب عشان ايدي نملت والله
فكت دانه وثاق يدها وعانقتها / قلبي إللي وحشني
نيره بضحك / عمي وعم الناس وباشا المترجمين كلهم
ضحكت دانه بشده / يلا اركبي اركبي عشان نوصلك
ركبت دانه بجانب ليث الذي يضرب كف علي كف / يا شماته عبدالرحمن فيا ادي ام السفريه باظت من نق اهله
ثم قال وهو يقلد عبدالرحمن / آيوه بقي الناس اللي هتهيص الجذمه عينه رشقت
ضحكت دانه بشده ونظرت لنيرة في الخلف / إيه ياباشا اللي حصلك ده ومين ده
نيرة وهي تفرك يدها بألم / ده واحد يا عيني عبيط كده كل شويه يعملي حاجه مره يسجني ومره يخطفني يعني ادينا بنتسلي
ضحكت دانه بشده / والله يابنتي وحشتيني جدا ووحشني كلامك
نيرة وهي تضحك/ وإنتي ايه اللي رماكي علي الاقصر
دانه وهي تصفق بحماس / أبدا رميت العيال لنور ومالك وقولت نتفسح شويه
ليث بسخريه / في الاقصر
دانه / وايه يعني الاقصر حلوه اهي
ليث ببرود / في الصيف يا مؤمنه
سمعت دانه صوت رنين هاتفها فنظرت وجدته ابنها إياد
فتحت المكبر /حبيب اباشا اخبارك
إياد / ميت فل وشعره يا دانه بقولك
دانه / قول يا كبير
إياد وهو ينظر لتوأمه زياد / أصل انا والواد زياد كنا حابين يعني ناكل شويه شوكلاته من خزين نور وهي بقي الله يكرمها غيرت مكانها وحطتها فوق المطبخ قوم ايه انا والواد زياد جبنا سلم وطلعنا عشان نجيب الشوكولاته قوم ايه لما طلعنا علي المطبخ وقع كله في الأرض وانكسر ميت حته وحته
ليث / نبيه زي امك وخالك
نظرت له دانه بحده / كمل يا قلب ماما
زياد وهو يتحدث / المشكله مش هنا يا والدتي المشكله ان الشكولاته راحت تحت الانقاض واحنا مش عارفين نجبها
دانه وهي تفكر / آه صحيح هتلاقو في اوضتي في الدرج اللي جنب السرير شوكلاته كنت سرقتها من نور قبل كده خدوها
ليث وهو يتحدث في سره / يارب مالك يقتلكم ويخلصني منكم ومن هبلكم ياولاد الهبله
إياد / اشطا عليكي يا دانه طب وبالنسبه للمطبخ فيه مشكله
بساطه / لا لا أبدا متقلقوش لو مالك اتكلم قولوله تيته نور هي اللي كسرته
زياد / تمام يا دانه هسيبك مع المز بتاعك هيصوا بقي
ليث / مطلعش عبدالرحمن بس إللي باصصلي في السفريه، الله يسامحك يا دانه علي تربيتك الزفت دي انتي واخوكي الأهبل
دانه وهي تضحك / ليه بس يا ابو الليوث مالعيال زي الفل اهي
ليث بقرف / آه آوي آوي انا عرفت ابوكي حذرني ليه من الجواز من الأول
دانه وهي تميل علي ليث وتضحك / آه كده يا بلاكي ده انا حبيبتك دانه
نظر لها ليث بعشق وغمز لها
ضحكت نيره بشده / حبيت عيالك آوي يابت يا دانه
دانه وهي تعدل ثيابها / يابنتي تعبت اوي لحد ما وصلنا للمرحله دي
ليث بسخريه / امال مربيه أجيال كبيرة دي
نظرت نيره للطريق / آيوه هنا يا كابتن متشكرين ياباشا انزلوا نشربكم شاي
نظر لها ليث وهز رأسه بيأس ثم هبط من السياره وذهب ليري أسر بينما نيرة كانت تخرج من السياره وتبعتها دانه في نفس الوقت الذي كان حسام يهبط من سيارته مع جاسر
نظر حسام وجد نيرة تقف امامه فركض بسرعه له وجذبها لاحضانه بشده / كنتي فين ياهبله انتي كنت هموت يا نيرة
نظرت دانه بفرحه لصديقتها اذا هذه الغبيه أصبح لها حبيب ولم تخبرها صفرت دانه وصفقت بفرحه / آيوه بقي يا زيدي يا زيدي
بينما ليث كان يجذب خلفه أسر الذي كانت يده وقدمه مقيده
نظر جاسر بشر لأسر واقترب منه ببسمه مميته / وقعت يا باشا ومحدش سمي عليك
كريمة وهي تنظر لها بغباء / بت انتي فين يا منيله وكل مره اكلمك الاقيكي في بلوه
ميسره / ايييه دنيا يا أخت كريمه اكل العيش مر
نسرين / مين اللي عمل فيكي كده
ميسره بحده / بنتين لا عجلتين يابت يا نسرين مسكوني علقوني تعليقه الدبيحه كدهون لا وايه ولاد المدايقه عايزين يجوزوا حبيبي لواحده منهم اعاااااااااا
كريمه بحده / وإنتي ساكته يا هبله انتي
ميسره بسخريه / آه معلش اصل مشغوله شويه بعمل شوبينج كده..... يعني هعمل ايه يا هبله انتي منا متربطه اهو يا جالوس الطين انتي
طمطم / العروسه حلوه يابت يا ميسره
ضربتها كريمه / احنا في إيه ولا إيه
ميسره بحسره / حلوه... حلوه ايه دي معفنه يابت يا طمطم مفيهاش ريحه الحلاوه ومقشفه
نسرين / بجد
ميسره وهي تكاد تبكي / لا مش بجد دي مزه يا عيال والله مزه دي شويه البت كرباج يخربيت امها موجه يابا موجه وسطها قد رقبتي يابت ولا شعرها شعرها زي الحرير ماشي يمسح الارضيه وراها وشفايها واخده وضعيه البوس
كريمه / آه يا خيبتك السوده يا ميسره يا هبلة
فجأه دخل الشباب ومعهم أسر مقيد
لاحظ جاسر القلاده وصوره ميسره فركض بلهفه وهتف بشوق / ميسره
ميسره وهي تنظر له بتعجب / اهلا ياباشا
جاسر وهو يتحدث ببسمه شوق / أنا ابن عمك فاكراني ولالا ها
ميسره وهي تشير بعينها / والله ياباشا انا مش في وضع يسمح ليا اني افكر يعني
نظر ليث لهذه القلاده الغريبه التي تعرض صوره فتاه معلقه فتحدث وهو ينظر لها ببرود / طب ما تفكي نفسك
ميسره وهي تنظر لها / إزاي يا حلو الملامح يابو رمش سايح
دانه / فرمل ياقمر عشان ده يلزمني
ميسره وهي تنظر لدانه / شايفه وشوش جديده يا شباب بعدين يا سكره مش بعاكس انا مرتبطشة
ضحكت دانه وهزت رأسهأ
ابتسم ليث علي دانه ونظر لاعلي الحبل / الحبل في تحته مسمار
نظرت ميسره للاعلي / آه فعلا حلو المسمار
نظر ليث ببرود / انتي غبيه ولا إيه ده حبل ومسمار يعني لو اتحركتي وعملتي احتكاك بينهم الحبل هيتقطع
نظرت ميسره لليث بتعجب / إيه ده واحد ذكي في بيتكم ياكريمة
كريمة وهي تنظر لليث بتعجب / أنا عارفه ياختي ده جه منين
ميسره / اقتلوه قبل أن يتكاثر
ليث ببرود/ حركي جسمك ومرجحيه بسرعه وحاولي تخلي الحبل يحتك بالمسار
اخذت ميسره تفعل ما قاله ليث وتهز نفسها بسرعه بينما ليث يراقب الحبل بدقه حتي تحدث / وقفي
توقفت ميسره عن الحركة ونظرت له بتعجب فتحدث هو بجديه / الحبل داب وقرب يتقطع بصي تحتك الأول عشان لو فيه حاجه حاده هتجيب أجلك
نظرت ميسره اسفلها ولم تجد شئ / مفيش حاجه
ليث وهو يهز رأسه / تمام اتحركي بس براحه عشان لو اتحركتي جامد والحبل انقطع هتترمي بقوه وممكن تتأذي
انصتت له ميسره وأخذت تنفذ كلامه حتي انقطع الحبل تماما وسقطت فخرجت صرخه منها بألم / آه يا ضهري يا اما اشوف فيك يوم يا ابريس يابن ام ابريس علي بهدلتي دي
ثم نظرت تجاه ليث / متشكرين يا كبير نردهالك في الأفراح دلوقتي بقي استأذنكم ياشباب عشان فيه عروسه لازم اخربها على دماغ إللي خلفوها
ثم اغلقت القلاده بينما دانه كانت جامده لا تنطق بشئ وهي تفكر ماهه القلادة وماحكايه هذه الفتاه
نظر ليث للجميع ببرود وتعجب/ هو اي اللي بيحصل هنا
بينما في منزل ابريس كان ازي يجلس بجانب نازيا وهو يمسك يدها ويقبلها بشده / نازيا يا جميلتي اشتقت اليكي حبيبتي كثيرا اه قلبي لا يصدق انكي بجانبي الان أعدك يا صغيرتي هذا الحقير حورس سأنتقم منه شر انتقام علي حرماني منك طوال هذه المده أعدك
ثم تسطح بجانبها وضمها بشده اليه وهو يتنهد براحه ولأول مره ينام بهذا العمق
في الخارج نظرت نانيس لست بصدمه / ماذا حورس فعل ذلك هل جن تماما لما خطف نازيا كل هذا الوقت
ست بسخريه / يبدو أنه يحبها وبشده لانه كان يخبئها في قصره منذ مده طويله جدا
بيك بشرود / عشر سنوات
ست وهو ينظر امامه / يبدو اننا وجدنا نقطه ضعف حورس يا شباب
كان حورس يسير في الغابه متجها لقصره فهو منذ اسبوع تحديدا منذ تلك الليله التي هجم بها ابريس واخذ ميسره من قصره قبل مراسم عروس النيل ذهب وقتها
للساحره وقام بقتل العديد من الأشخاص مقابل جعل صولجانه اقوي واقوي فقد حان الوقت للتخلص من ابريس وللابد عاد لقصره فقد اشتاق لحبيبته كثيرا دخل للقصر ولكن صدم من جثث الحراس في كل مكان صرخ بهلع وهو يركض في الممرات ويري العمالقه مقتولين والنمر أيضا / لا لا لاااااا لا يمكن لهذ ان يحدث لا يمكن
دخل للغرفه ونظر وجد الفراش فارغ هز رأسه بصدمه وصرخ صرخه هزت جدران قصره / لالالالالالالالالالالالالا
نازياااااااااااااااا
نظرت ميسره بصدمه لابريس الذي يجلس بجانب تلك الفتاه وصرخت بحده / بتخوني يا ابريس بتتجوز عليا
ابريس بلهفه فهو كان قلق عليها / ميسره كنتي فين حصلك حاجه
ميسره بصراخ / سيبك من زفته دلوقتي انت بتتجوز عليا
ابريس بسخريه / مش لما اتجوزك انتي الأول يا ميسره صلي علي النبي كده بعدين يعني مش شايفه ايدي ورجلي.
ميسره وهي تلاحظ قيود يده وقدمه / يعني مش بتتجوز عليا
ابريس بغضب من غبائها / حد يقلعني الجذمه ويرميها في وشها الغبيه دي يابنتي انتي هبله ولا إيه حكايتك منا متربط قدامك اهو
ميسره وهي تنظر له بضيق / متزعقش
ابريس وهو يصرخ بها / اعملك ايه يا غبيه انتي هنموت
ميسره بسخريه / لا يا خويا هتتجوز مش هتموت
ابريس وكاد يتحدث ولكن نظر خلفها بصدمه وصرخ / ميسره حااااااااااااسبي
نظرت ميسره خلفها وتحدثت برعب / يا وجعه مربربة
استووووووووب ايه رأيكم في المفاجاه دي دانه عادت وبقوه ومعها حبيب الملايين ليث باشا جايكوب بيه
مستنيه توقعتكم بقي للي جاي ياتري ميسره شافت ايه خلاها تصرخ كده وليث هيبقي ليه دور معانا ولا لا كل ده هنعرف في للي جاي من روايه
لعنة الفراعنه
(عشقت فرعون)
دمتم سالمين
رحمة نبيل 🙂
#لعنة_الفراعنة
#عشقت_فرعون
#الفصل_العشرون
****للي مش عارف مين دانه وليث وعيله دانه فدول ابطال روايه _عشقتك مجنونتي (بنت الشيطان ٢) _
*🌸🎀قال العلامة ابن عثيمين رحمه الله تعالى*:
تمر السنوات، فيذهب عمر الإنسان مثل بساط يسحب من تحت رجليه سريعًا، ولكن بهدوء ودون إعلان، فيدرك الإنسان حينئذ أنه قد انتهىٰ وذهب كما يذهب بياض الصفحة تحت سواد المداد .
ولكن ! ها هي فرصة المحاسبة والمعاتبة، والمراجعة والتوبة، لا زالت ماثلة يتحدث عنها هذا اللقاء، وعن أهمية الحرص على العلم، والاجتهاد في تحسين الخلق .
إني لأشعرُ بالسعادة كُلّما لهج اللسانُ مُكرّرا ومُردّدا صلّى الإلهُ على النبي وآله ما حام طير في السماء وغرّدا.٠🤗🕊️
صلو على القمر المنير فأنه نور تبدا في الغمام المظلم🌕✨
الفصل العشرون
كانت كريمة تنظر لليث ودانه بتعجب / آيوه مين دول
نيرة وهي تتحدث ببسمه / دي دانه صديقتي الصدوقه ورفيقه الكفاح هي أكبر مني بس عرفتها ايام الجامعه وده جوزها عادي مش مهم آوي
ابتسم ليث ببرود عليها بينما دانه عانقت زراعه / بت يا نيرة ابو الليوث مهم ومهم آوي كمان
ختمت كلمتها بغمزه له فضحك ليث وضمها تحت زراعه ثم نظر لهم / دلوقتي ممكن افهم فيه إيه يعني ممكن اساعدكم لو تحبوا
صلاح وهو يرفع حاجبه / مش هنكر ذكائك ان تخلص البنيه المسكينه إللي كانت متشعلقه بس احنا منعرفش انت مين واذا كان المفروض نثق فيك ولا لا
نيره ببسمه / ياعم ده عميل سري قد الدنيا بيعمل مهمات كبيره وقوميه
ثم تحدثت بهمس / بس سريه يعني محدش يعرف تمام؟؟؟
ليث بسخريه / شكرا يا نيرة مبقتش سريه ولا نيله
اخرج ليث هويته ورفعها لهم
صلاح وهو يري الهويه / اقنعتني... اسمع ياباشا
ثم اخذ يقص عليه مايحدث منذ مجئ ميسره واختفائها
نظر لهم ليث بعدم فهم / يعني هي اختفت والسلسله دي اللي اسمها سلسله أبعاد بتوصل بين زمنين وصلت بينكم
هزت كريمة رأسها
نهض ليث ونظر لهم وهو لا يستوعب ما هم به / واول مره كلمتوها ظهر وراها ناس شبه امممم... قولتولي ايه؟؟
كريمة بسرعه / الفراعنه كانوا لابسين زيهم
هز رأسه / آه وبعدين لقيتوهم بيتكلموا لغه غريبه كده وفيه وحوش حواليها ومتعرفوش هي فين
كريمة بنفي / أبدا والله ياباشا منعرف
ليث وهو يمسح وجهه ليهدأ / من حقها تستغرب ان فيه حد منكم بيفكر انتم دماغكم دي كانت فين
نظر له الجميع بعدم فهم
ليث وهو ينظر لدانه / حبيبتي قربي منهم كده
أشارت دانه لهم فهز رأسه / قربي عليهم متتكسفيش
فاقتربت وجلست بجانب نسرين
أشار ليث لهم / ايون كده تمام... انتم بقي اللي المفروض يتقتلوا قبل ما يتكاثروا
رفعت دانه يدها وهي تضحك بغباء / ليث ليث انا تكاثرت
ليث ببسمه بارده / آه منا عشان شوفت السلاله الناتجه ياروحي بنصحكم بلاش العالم بيواجهه كتير حاليا ومش حمل سلاله كائنات غريبه وبالنسبه لعيالك ياروحي متقلقيش هعلقهم لحد ما يتأدبوا ويبانلهم صاحب ده لو مكنش مالك ونور قتلوهم فاية رأيكم اتكفل انا بالمهمة الوطنيه دي واخلص العالم منكم
هز الجميع رأسه بتفكير وهم لا يعرفون لما يقول ذلك
فصرخ ليث بهم / أنتم أغبياء هتجننوني بنت عمكم في عصر الفراعنه
نظر الجميع له بصدمه فتحدث جاسر / ده ازاي ده
ليث وهو يجلس ويفكر / الأمر شبه مستحيل ومش عارف ازاي بس كل حاجه حكيتوها مش بتوصل غير للاستنتاج ده بكره هتكلموها وهنعرف الموضوع كله منها ونفهم فيه إيه بالضبط
هز الجميع رأسه فمسح وجهه وتحدث بخفوت /الله يسامحك علي أم الرحله دي يا دانه
سمع رنين هاتفه فاستأذن الجميع وخرج ليجيب علي الهاتف / جيت لقضاك يا حيوان
عبدالرحمن بضحكه وهو يضم رحمه اليه / آيوه بقي الباشا اللي هايص يابختك يا عم
أبعد ليث الهاتف وبصق عليه / ابو ام نقك يا جدع هيحصل ايه اكتر من اللي حصل في ام السفريه دي
ضحك عبدالرحمن بشده / ليه بس تلاقيك هايص انت ودانه وعايشين بقي
اغلق ليث الهاتف في وجهه وتحدث بغيظ / كده اتأكدت مين اللي عينه رشقت في الطلعه دي
نظر عبدالرحمن للهاتف وضحك بشده
رحمه ببسمه / فيه إيه
عبدالرحمن بضحك شديد / تقريبا يابت يارحمه كده والله اعلم السفريه بتاعت بلاك باظت
رحمه وهي تضحك بشده / كان يطلع لوحده احلي
عبدالرحمن وهو يهز رأسه بشفقه / والله يابنتي حذرته من دانه قبل الجواز بس هو كل اللي كان عليه بعشقها بعشقها يلا خليه يشرب
بينما ليث دخل للمنزل واشار لدانه / يلا يادانة
كريمة وهي تبتسم بسماجه / يلا ياشباب خدوا الباشا معاكم وعلي الملحق
ليث بعدم فهم / مش فاهم
دانه وهي تبتسم له / أصل هنقعد معاهم هنا يابلاكي
ليث وهو يرفع حاجبه ببرود / إزاي معلش والفيلا اللي أجرتها
كريمة / غني وبيأجر فيلل امممم مش بطال
نظر لها ليث بتعجب فتحدثت دانه / لا يا ليث عايزه ابقي مع البنات هنا
ليث وهو يتحدث ويجز علي أسنانه / يلا يا دانه يعني دي اجازه لينا ومش هقعد معاكي؟؟؟ هي كلمه واحده مش هنقعد هنا
مراد وهو يعطي ليث ثياب عصير / اتفضل
نظر ليث للكوب بسخريه فدانه لم تقبل بالذهاب بحجه انها تريد التحدث مع الفتيات قليلا واقنعته بالبقاء بسبب عنادها الكبير
تحدث صلاح ببسمه / خلاص ياباشا اهدي وبكره خدها واخرجوا شويه طالما حابب تكونوا سوا
تجرع ليث كأسه وهو يبتسم بخبث / اممممم وليه بكره اليوم دانه هتكون معايا
نظر له الجميع بتعجب فغمز اهم ليث / متشغلوش بالكم انا عارف ايه اللي يخرج دانة هههههههههههه
هز جاسر رٱسه / أنا بدأت اخاف منك
نظر له ليث ببروده المعتاد وهز اكتافه بعدم اهتمام / لو كنت مكانك هخاف فعلا
حسام بضحكه / بس مش غريب انك بالسن ده وليك مركز كبير زي ما مانيره قالت
شرب ليث ببرود / الله يكرمها نيره هي ودانه هتكدر بسببهم بس مين قالك اني صغير
جاسر هو يسير له / شكلك صغير يعني اديك بحد أقصي تلاتين يعني انا اكبر
ضحك ليث بصخب / تلاتين
هز جاسر رأسه فتحدث بلاك ببرود / أنا 38 ياباشا
نظر الجميع له بتعجب فهو يظهر انه ببدايه الثلاثينات وصغير
صلاح وهو يشير لليث / اهو ده الحلم اللي عايز اوصل ليه بعد سنين بس كريمة هتطلعلي كرش وهتخليني اصلع بسبب عمايلها
ضحك ليث بشده / يبقي مشوفتش دانه وعمايلها
حسام بسخريه / ولا نيرة دي هتشيبني بدري بدري
ليث وهو يهز رأسه برفض / مش هتوصل لدانه واللي بتعمله فيا دي بتخليني كل يوم اتجنن اكثر وغيرتها المجنونه وخصوصا بعد الجواز دانه مش عقلت دي اتجنت وجنت عيالي معاها بقيت عايش مع عصابه
نظر الجميع له بتعجب / عندك عيال
ليث بسخريه / 38 مش هيبقي عندي عيال دول مش عيال دول حفنه من القرود تربيه دانه واخوها البايظ كنت بروح مهمات ارجع ألاقي أولادي بيضيعوا مني في الاول زعلت بس بعد كده اتأقلمت ولقيت الموضوع عادي اي نعم بقوا عيالي مش متربين بس رجعت وقولت وهو مين من عيال العيله الهبله دي متربي تربيه عدله البركه في سمر ودانه وعبدالرحمن فسدوا جيل كامل
ضحك الجميع عليه
حسام وهو يشرب العصير ولا يستطيع التحمل فضحك بشده / الله يبشرك بالخير انا شوفت مستقبلي مع نيرة وانا قاعد معاك
نظر ليث لجاسر وتحدث ببرود وهو ينظر لكوب العصير / انت كنت عارف ان ميسره في الزمن الفرعوني
جاسر بضحكه / والله خوفت اتكلم يقولوا اتجن
هز ليث رأسه وهو يفكر ان الليله ستكون دانه باحضانه وهو يعرف كيف يفعل ذلك
بينما عند الفتيات كانت الضحكه تهز جدران المنزل
سمعوا طرق علي الباب فدخل مهران ونظر لهم ببسمه / ربنا يديم الضحكه يابنات
ابتسمت له الفتيات فتحدث مهران وهو ينظر لطمطم / أنا كنت عايزك يا طمطم
احمرت طمطم بشده فقد علمت لما يريدها عمها بينما مهران ضحك بشده / يبقي قالك ها وانتي ايه رأيك
اخفت طمطم رأسها في حضن كريمة بخجل
كريمة وهي تضحك وتضمها / توكل علي الله يا حج مهران البنت موافقه ولولولولوي
اقترب مهران وقبل رأس طمطم وسألها مجددا / بجد يا طمطم مراد مش ابن اخويا ده ابني وانا متأكد انه هيأخد باله منك
أخرجت طمطم وجهها من عناق كريمة وابتسمت لعمها باتساع وهزت رأسها / عارفه يا عمي
مهران وهو يربت علي شعرها بحنان / خلاص بكره هبلغه الموافقه عشان هو عايز يكتب بأسرع وقت
ثم نظر لنسرين / طيب كده يبقي فرحين بس قولوا يارب بس
ضحكت الفتيات علي خجل نسرين الشديد واحمرار خدها
بينما نهض مهران / طب اسيبكم انتم تكملوا الليله يلا استمتعوا
هزت الفتيات رأسها
نظر الجميع لدانه
دانه وهي تنظر لهم بتعجب / في إيه بتبصوا كده ليه
كريمة وهي تحرك حاجبها / جوزك ظابط مخابرات خاص ايوه بقي يا عم علي الجمدان
دانه وهي تضحك / اها بس هو تقريبا انفضح كده
نسرين بتعجب / بس انتي ازاي عرفتيه وحبك إزاي انا اسمع ان بتوع الشرطه والناس دي معندهاش قلب ولا احساس
نيره بضحكه / آيوه زي ديك البرابر أسر
دانه بضحكه / هو اللي حبني الأول يا ماما ولمده عشر سنين بيحفي ورايا
قالت كلامها وهي تحرك رأسها بتكبر
طمطم بفضول شديد / لا احكي كل حاجه من الأول
ميسرة وهي تنظر لما ينظر له ابريس وفتحت فمها بصدمه / يا وجعه مربربة يا ولاد
ابريس وهو يبتلع ريقه / بدأت أصدق انك نحس فعلا ومغناطيس بلاوي
ميسره وهي تنظر لتلك العملاقه امامها فطولها كبير جدا يصل لاكثر من عشر امتار وعريضه جدا وعضلاتها ضخمه فهي عملاقه بصوره كبير / احيه يا ابريس هتفرم اتصرف
ابريس وهو ينظر لها بسخريه / مكنش يتعز يا قلبي بس انا متربط والله
ميسره وهي تري العملاقه تقترب منها وملامحها غاضبه / انتي بس مزعله نفسك ليه مفيش حاجه تستحق اقسم بالله لو عليا يعني وكده اعتبريني عيله هبله وغلطت.
الرئيسه بحده وبسمه خبيثه / هيا امسكي بها حتي ننهي المراسم
ميسره وهي تنظر للرئيسه / كلة منك يا خرابه انتي
ميسره وهي تنظر لها بخوف وكادت تركض ولكن سقطت أرضا من التوتر فجذبتها العملاقه من قدمها وميسره تحاول التشبث بالأرض وهي تصرخ / هي النسوان دي ملهاش راجل يلمها ولا إيه
ثم ضربتها بقدمها في وجهها فصرخت العملاقه بالم ونظرت بغضب اكثر لميسره بينما ميسره قالت وهي توشك علي البكاء / اسفه مكنش قصدي اعااااا الحقني يا ابريس
بينما ابريس يتحرك بغضب وحده ويصرخ وقلبه ينتفض مكانه من الخوف / ميسره حبيبتي اهدي والله هخرجك من هنا
ميسره وهي ترفس بقدمها بحده / هتاخدني جثه يا ابرييييس..... يابنتي كفايه بقي سيبي ام رجلي ياخربيتك لو عجباكي رجلي هلفهالك في جرنال وانا ماشيه
بينما العملاقه ملت من ميسره فانقضت عليها وامسكتها بحده ثم كبلتها بيديها بينما ميسره تحاول الفكاك منها ولكن لم تستطع توقفت ميسرة عن الحركه وهي تكاد تبكي عندما سمعت رئيستهم تتحدث / لتبدأ مراسم الزفاف
نظرت ميسره لابريس وقلبها يكاد يخرج مستحيل سيصبح لغيرها بينما ابريس وصل غضبه للقمه واخذ يحرك يده بشده حتي جرحت وأخذت تنزف ولكن وصل لحامل السكاكين في ثيابه وأخرج واحده واخذ يحاول ان يفك الحبال وهو ينظر لهم حتي لايلفت الانتباه بينما ميسره اغمضت عينها وهي تسمع أحدي النساء منهم والتي يبدو عليها انها أمرأه دين فهي من تتلو الكلام الذي يقال في الزفاف عندهم
تحدث ابريس وهو ينادي ميسره بينما هي تغمض عينها وهي تبكي ولكن هو أصر ان تسمعه / ميسره افتحي عينك انا لا يمكن اتجوز غيرك يا ميسره انا بحبك
بينما هي تهز رأسها برفض وهي تبكي لا تريد سماع شئ تحدث ابريس / ميسره إللي بيحصل ده ملوش اي فايده يا ميسره انا مسلم والمراسم دي مش معترف بيها في ديننا يا ميسره يعني مفيش حاجه هتحصل انا بحبك انتي ويا تكوني انتي مراتي يا ميكونش خالص
فتحت ميسره عينها ونظرت له ببكاء وحزن بينما هو ابتسم لها / إيه ياباشا ربنا هداكي ولا إيه
نظرت له ميسره بتعجب فاشار للفتاه التي تحملها / يعني بطلتي تحاولي تفكي منها فين ميسره المصيبه يأستي يا ميسره احنا لسه في أول الرحله اجمدي كده
ضحكت ميسره وسط بكائها ثم نظرت له وغمزت بشقاوه / عيب عليك ياباشا طب تعرف بقي انا اعرف ايه هي نقطه ضعفها
ابريس بتعجب / إيه
ميسره وهي تضحك بصخب / الزغزغه
اعقبت كلماتها وهي تقوم بزغزغه العملاقه بشده ضحك ابريس وهو ينظر للعملاقه التي تضحك بصخب وتتحرك بعشوائيه توقفت المراسم ونظر الجميع لما يحدث وصرخت رئيستهم / مالذي يحدث مارتينا توقفي عن الحركه
ميسره وهي مستمره فما تفعلي / انتي كلبوبه اسمك مارتينا يا ختي علي القمر ياختي
بينما هي بسبب ضحكها الشديد ألقت ميسره أرضا وأخذت تقفز حتي تتوقف
بينما ميسره نظرت لها بألم / ليه يارب كل شويه اخد وقعه انقح من إللي قبلها
ثم ركضت عند ابريس وجدته تحرر نظرت له بتعجب فغمز لها وامسك يدها وركض سريعا
وبعدما هدأت مارتينا نظر الجميع لم يجدوا ميسره ولا ابريس صرخت سبرينا / الحقيره خطفت زوجي
الرئيسه / امسكوا بهم ولا تعودوا بدونهم
ركض الجميع في انحاء القريه يبحثون عنهم بينما هم كانوا يكرضون عند منزل الضيوف دخلت ميسره بسرعه واحضرت حقيبتها وكذلك ابريس وكادوا يخرجون ولكن وجدوا مجموعه من النساء تدخل إليها فجذب ابريس ميسره للغرفه مجددا ونظر إليها فكادت تتحدث / اصمتي حتي افكر في شئ
بينما هو يدور حتي يجد حل سمع أحدهم يتوجه لهذه الغرفه فاشارت ميسرة لابريس بالذهاب خلف الباب فاختبئت
وامسكت تمثال وانتظرت ابريس بهمس / ماذا تفعلين
ميسره بضحكه خافته / حركة اتهرست في كل افلام الأبيض واسود
نظر له بتعجب فاشارت له بأن ينتظر ودخلت اول واحده منهم فضربتها ميسره بشده علي رأسها ثم جذبتها للداخل ابتسم لها ابريس وخبأ الفتاه وهكذا كانت كلما دخلت فتاه ضربتها ميسره علي رأسها
ثم نظرت بهدوء خارح الغرفه ونظرت ببسمه لابريس / خلصنا منهم يلا بسرعه ياباشا قبل ما يرجعوا
ركض ابريس وميسره للخارج وصعدوا علي الاحصنه الخاصه بهم وانطلقوا بسرعة كبيرة ولكن شاهدتهم الرئيسة وامرت الفتيات بإطلاق قذائف عليهم نظر ابريس فوجد بوابه الخروج امامه ابتسم ولكن انمحت هذه الابتسامه عندما رأي احدي القذائف تكاد تصيب ميسره فاقترب منها بشده فنظرت هي له ببسمه ولكن فجأه شعرت بيده تحذبها لحصانه بسرعه ويضمها له بشده فجاءت القذيقه ومرت من فوق حصانها واخيرا خرجوا من القريه ارجعت ميسره رأسها للخلف علي كتف ابريس بتعب وتحدثت ببسمه / اوووف نسوان لازقه يا جدع
ضحك ابريس بشده وابتسم لها وضمها له وسار حصانه الي جانب حصان ميسرة وهو ينظر اليه ويتنهد / يارب نوصل قطعه واحده للحكيم عشان حاسس اننا هنوصل شرايح والله
نظرت الفتيات بتعجب لدانه
كريمه بصدمه / يابوووووي كل ده للدرجه دي كان بيحبك عشان الضفاير بتاعتك طب ما انا بعمل ضفاير من وإنا صغيره ومحدش عبر اهلي
ضحكت دانه بشده / شوفي بقي ربك يصدف انه موجود في الوقت ده اللي انا اخرج بيه ويشوفني بره
طمطم وهي تغمز لها / بس جوزك طلع من الاخر يعني
نظرت لها دانه بتحذير / كخ يا ماما محدش يقول عليه كده غيري
كريمة وهي تتحدث لطمطم / وانا اللي قولت ربنا تاب عليكي يا سافله اخرسي
نسرين بتفكير / واضح ان جوزك بيعشقك آوي ربنا يديمكم لبعض بس هو شغله مش بيأثر علي حياته وطبعه وانتي أخدتي إزاي عليه
ضحكت دانه بشده / لا منا متعوده علي كده أصل بابا عميل زيه ويمكن اكبر وأقدم منه واخويا عميل برضو وماما كانت ظابط برتبه رائد بس استقالت من فتره طويله وكمان عمي سراج كان عميل مع بابا بس برضو استقال بس من وقت للتاني بيعمله كام عميله كده وكمان مرات سراج عمي هي مش عميله ولا ظابط بس للاسف من رأي المخابرات خسرت كتير عشان مشغلوهاش معاهم
نسرين / ياااه عيلتك كلها كده الله يكون في عونك تلاقي عيلتك صارمة وشديدة وعندها قوانين وضوابط صعبه اوي
نظرت لها دانه ثواني ثم انفجرت من الضحك وهي تسمع كلامها عائلتها هي منضبطه وصارمه ضحكت بشده وايضا هناك ضوابط ستموت. من الضحك / آه فعلا العيشه مع عيلتنا صعبه هههههههههههههههه هموووت مش قادره ههههههههههه صعبه اوي يعني محدش بيتحملهم ههههههههههههههه اسفه بس والله مش قادره هههههههههههه
تحدثت كريمة بشفقه / ياحرام البنت تقريبا مش بتعرف تضحك في بيتهم فجايه تضحك هنا للدرجه دي يابنتي
دانه وقد سقطت أرضا من الضحك وهي تتخيل رده فعلهم اذا حضروا أحدي اجتماعات العائله ورأوا سمر ومشاغبتها لاسد وجميله وجنون خالها عمر وحديث عمها سراج ضحكت بشده / آآآآآآه مش قادره هههههههههه
سمعت رنين هاتفها فضحكت بشده / اشششش عشان ده الحاج بيتصل احسن يفتكرني بقيت متسيبه ولا حاجه
نظر الجميع لها وهزوا رأوسهم بايجاب
طمطم / طب افتحي المايك عايزه اشوفهم بيتكلموا إزاي الناس الكبيره دي
هزت دانه رأسها وفتحت الهاتف والمكبر / مسا مسا علي عيونك يا مالك
نظر الجميع لها بدهشه ألم تقل ستحدث والدها اذن من مالك
كريمة / مين مالك ده
نيرة بضحك / ده الحاج ابوها الشديد
نظر الجميع لبعضهم ثم تابعوا بينما مالك تحدث بصوت لم يكن واضحا كثيرا بسبب الصوت بجانبه / عارفه يا دانه لو ملمتيش عيالك هتيجي تلاقيهم متعلقين عشان بيعصبوا نور وانتي عارفه اللي يزعل نور هعلقه
دانه بتذمر / جرا ايه يا مالك مش مستحمل احفادك كام يوم هي القيامه هتقوم يا جدعان ولا إيه
تحدث سراج بصوت مرتفع / ماااالك ما تلم ام احفادك يا أخي بيبلطجوا علي العيال
دانه بصوت عالي / هما مين دول يا سراج عيالي انا اللي بيبلطجوا ولا احفادك دول تربيه سمر يا راجل اتقي الله
ظهر صوت أسد بضحكه شديد / تربيه زفت علي دماغها والله بوظت احفادي الزفته مفيش جيل طلع عدل
سمر / ما بلاش يا أسد عشان لما اقطع عليكم متبقاش تزعل خد بقي السلطانه هُيام دي واطلع علي المقطم وسيبني اربي العيال
نور وهي تتحدث / من الاخر كده مفيش عيل اتربي في العيله دي
عبدالرحمن بتذمر / جرا ايه يا نبع الحنان منا فل ومتكلمتش اهو
نور / انت اكتر واحد ولا ناسي لما قفشتك مع رحمه في. امممممم
عبدالرحمن وهو يضع يده علي فمها / إيه يا نور هتفضحيني ولا إيه
سمر وهي تنظر لمراد وابنه / مفيش غير مراد وابنه القفل ده انا رأي اننا نقتلهم عشان ميبوظوش أخلاقنا الله يسامحك يا مراد بوظت اخلاق حفيدي
مراد ببروده الواضح / امممم اهدي يا سمر وملكيش دعوه بابني انا اللي هربيه
سمر وهي تكاد تتحدث فتحدث مازن / سراج مراتك هتفتح الحقها
سراج وهو يتحدث بعدم مبالاه / لم ابنك بس يا مازن عشان سمر عندها حساسيه منه ومن بروده
كادت جنه تتحدث ولكن قاطع صوت الجميع صوت مالك / بسسسسسسسسسسس لو سمعت نفس عارفين النفس انا هقتلكم واحد واحد فاهمين
عم الصمت في المكان ولم يتجرأ احد علي فتح فمه بينما مالك تحدث لدانه /طب يا دانه هكلمك بعدين في هدوء خلي بالك من نفسك سلام....... دلوقتي بقي نتناقش
اغلقت دانه الهاتف ثم انفجرت من الضحك علي ملامح الجميع / في إيه يا خربيتكم
كريمة وفكها يكاد يصل للارض / إيه العيله دي يابنتي
دانه وهي تضحك بشده / لا ده ولا حاجه دول حتي قاعدين قاعده صفا مع بعض
نسرين وهي لا تستوعب / دي قاعده صفا؟؟؟
هزت دانه رأسها / سيبك المهم
ثم نظرت لنيره / إيه حكايه الاخ حسام والنظرات الحلوه دي
نيرة بخجل / مفيش هو مديري بس ومفيش غير كده
كريمة وهي تضحك / يابنتي وكلامه اللي سمعتيه
دانه وهي تقترب منهم وتضحك / لا سوري اسمع الكلام بنفسي.
بعدما ابتعد كلا من ميسره وابريس عن القريه توقفوا في مكان به أشجار كثيفه وبحيرة صغيره هبطت ميسرة من الحصان وارتمت أرضا / اااااه يا ثريا ياللي جبتينى للغلب ياثريا الله يسامحك يا عبدالمنعم علي البهدلة دي
ابريس بضحك / ليه بس كده امسكي نفسك لسه موصلناش لليفل الوحش
ميسره وهي تصرخ بتعب / حرام اللي بيحصل ده مكنا قاعدين في بيتك معززين مهزقين ايه بس اللي خلانا نعمل كده والحكيم بتاعكم ده من بين أماكن ربنا كلها مخترش غير ام الخرابه دي اللي كل ماندب خطوه فيها نقع في مصيبه اكبر من اللي قبلها
ابتسم ابريس وهو يتسطح أسفل الشجره بجانبها ويتنهد باختناق / أولا ارض الموتي كلها كده كل خطوه فيها بمخاطرة ثانيا كل ده عشان خاطرك يا ميسره عشان ترجعي لبيتك وعيلتك وناسك
ميسره ببسمه سخريه / مليش حد يا ابريس أبدا حتي اللي انت شوفتني بكلمهم دول معرفش عنهم حاجه انا عرفتهم يوم واحد بس أي نعم هما بقوا آكتر من اهل وفي يوم واحد بس حسيت نفسي اعرفهم من سنين بس يا ابريس
نظرت له / انت عيلتي انا.... انا مش عايزه ارجع مش عايزه اسيبك يا ابريس مش هقدر انا بحبك يا ابريس
اغمض ابريس عينه بالم / بس ده اللي لازم يحصل يا ميسره كل حاجه لازم ترجع لطبيعتها انتي ترجعي بلدك واحنا نرجع كمت لينا من جديد
كان ابريس يتحدث بألم هو لا يردها ان تتركه ولكن ست محق هي يجب أن تعيش في عالمها وليس عالمه هو أصبح لا يهتم بالقضاء علي حورس بقدر ما يهتم بها هي....
حبيبته ومعشوقه الروح والفؤاد يمكنه ان يتخلي عن أي شئ وتبقي معه ولكن لايريد ان يظلمها وتندم فيما بعد هي لم تري شي من حياتهم بعد
بينما ميسره كانت تنظر له وهي تفكر انه محق يجب أن تنهي هذا الأمر حتي يحصل ابريس علي مايريد ستفعل هذا وتضحي بحبها من أجل أن يعيد الحكم له نعم ستفعل هذا من أجله شعرت ميسره بابريس بجذبها له وجعل رأسها ناحيه صدره الذي كان يخفق بعنف وصخب وتحدث وهو يتألم / استريحي يا ميسره استريحي يا قلبي محدش عارف لسه هنقابل ايه
بينما ميسره اغمضت عينها وذهبت في النوم وهو فقط يمسد شعرها ويفكر في قراره الذي اتخذه هل فعل الصواب ام لا............
دانه بحدة وصراخ / يا أخت كريمة سيبيني مش هعملها حاجه ده انا بس هعرفها غلطها الهبله بنت الهبله دي
بينما نيرة كانت تختبئ خلف نسرين خوفا من غضب دانه / اوعي يا كريمة تسبيها دي ايدها طويله
دانه بحده / بقي يا هبله الواد قال انه بيحبك من زمان وبعشقك وانتي متنيلة علي عين اهلك بتحبيه وسيباه كده
نيرة بتذمر/ وانا اعمله ايه يعني اروح اقوله بحبك يالوح ياللي مش بتنطق
دانه وهي تنظر لكريمة / خلاص يا كريمه مش هعملها حاجه سبيني كده
ثم نظرت لنيرة / اترزعي يا بت واسمعي هو حبك كده بشكلك ده مقولناش حاجه معني انه يحبك كده يبقي حبك عشان نيرة مش عشان شكلها
نيرة بتذمر / وماله يعني شكلي
دانه وهي تنظر لها بتذمر /راجل يا نيرة انتي مش شايفه لبسك يا بنتي ده بيلبس اشيك منك
زفرت دانه ثم تحدثت برفق / أنا حكيتلكم حكايتي مع ليث وطريقه تعاملي مع أي حد ببقي زيك يا نيره واسود بس مع اللي يمسني بس او يستهبل غير كده بصدر الوش الرسمي بس مع ليث يختلف تماما معاملتي مع ليث غير أي حد معاه بخرج دانه الطفله والبنوتة الرقيقه ده مش بيقلل مني أبدا بالعكس الست انخلقت عشان تبقي مصدر للحنان ده الرسول يا نيرة شبهنا بارق شئ في الكون القوارير وقال عننا المؤنسات الغاليات يبقي مينفعش نعيش حياتنا كلها واحنا بنتصرف زي الرجاله يبقي ايه الفرق بينا وفين الميزه اللي انخلقنا بيها اللي هي الحنيه والرقه مش بقول تكوني رقيقه ومسهوكه زي بعض البنات اللي بيظهروا رقه زياده عن اللزوم لا بقول الاعتدال خليكي بره بيتك زي العسكري رسمي خالص ومع صحابك خليكي فريش شويه اضحكي وعيشي ومع عيلتك اظهري الحنان ومع حبيبك وجوزك بتظهري البراءه والحنان والرقه يا نيره
نظرت لها نيره ببسمه / ياااه يا دانه عمري ما توقعت انك تقولي كده أبدا
دانه ببسمه /حياتي علمتني كتير اوي يا نيرة دلوقتي محتاجين خطه نمشي عليها
كريمة وهي مازالت تنظر لها / أنا انبهرت بيكي يابنتي والله
نسرين وهي تضربها بكتفها / يبقي نتعظ بقي وخليكي رقيقه يا كرميلا
نظرت كريمة لدانه / خطتك ايه يا بنتي
دانه وهي تفكر / تؤتؤ احنا محتاجين حد محنك كده هو اللي يحط الخطه
نظر الجميع لها بتعجب وتحدثت طمطم / مين يعني
دانه ببسمه / هو شخص واحد اللي بلجأله في المواقف اللي زي دي
ثم أخرجت هاتفها وفتحت المكبر وبعد ثواني ظهر صوت / باشا ايه الأحبار
دانه ببسمه خبيثه / فل الفل بس عايزينك في مهمه قوميه يا سموره
كان الشباب يتحدثون وبعد مرور فتره طويله من التحدث ذهب الجميع في النوم ما عدا ليث الذي لم يتمكن من النوم بعيدا عن دانه فهو لم يعتاد علي ذلك منذ زواجهم حتي عندما كانوا يتشاجرون نهض بهدوء ثم خرج لخارج الملحق ذهب الحديقه الخلفيه من المنزل ونظر النافذه المضاءه فوق فهو منذ علم انهم سينامون هنا وهو درس كل الغرف بنظره وآحده وحسب ما يتذكر هذه غرفه الفتيات ولكن الجميع مازال مستيقظ لذا لينتظر قليلا حتي يناموا
بينما في الاعلي كان الجميع يحدث سمر
سمر وهي تجيب / آيوه ياباشا فيه اي بالضبط
دانه وهي تنظر لنيرة / الحكايه يا ريسه فيه واحد بيحب وآحده آوي
سمر / يا بختها
دانه/ وهي برضو بتحبه آوي
سمر / حلو
دانه / بس هو بيحبها بقاله آكتر من عشر سنين ومخبي مع انها قدامه بس هي يعني....
سمر بترقب / مالها بتلات عيون ولا بتمشي علي ايدها ورجليها
دانه / لا هي عاديه يا سمر و...
قاطعتها سمر بصراخ / طالما مفيهاش عيب البنيه الاستاذ مش بينطق ليه قطع لسانه الحيوان هي بنتنا يعيبها ايه يعني مش فاهمه الرجاله دول عايز يتولع فيهم بجاز
سراج من خلفها وهو يضمها / قلبي مفرق الجماعات وهادم اللذات بيعمل ايه بتطلقي دانه وليث ولا إيه
سمر وهي تنظر له بتذمر / سراج هو أنا عمري اتدخلت في شغلك قبل كده
سراج بتعجب / لا ليه
سمر / يبقي بليز سيبني اشوف شغلي في مستقبل بيضيع هنا
ضحك سراج بشده وقبلها من خدها / قصدك مستقبل بيولع هنا هروح اخد شاور وانتي خلصي مع البارده دانه دي
دانه بغضب / جرا ايه يا انكل سراج ده انا حتي بحبك ياراجل
سراج وهو يتركهم ويرحل/ هههههههه باماره ال154 مره اللي كنتي هتخلي سمر تطلق مني فيها
نظرت دانه للفتيات / قلبه اسود آوي بيعدلي عدد المرات ..... المهم يا سمر خليكي معايا
سمر بانتباه / آه صحيح كنت فين.
سراج من الداخل /الرجاله عايز يتولع فيهم بجاز
سمر / تسلم احبي ايوه ليه بقي مش بيعترف المنيل علي عينه
دانه وهي تنظر لنيرة / يعني عشان نيرة في اسلوبها جامده شويه ولسانها طويل
سمر بسخريه / طب ما انا وانتي كده ايه الجديد يعني
دانه / يا سمر البت ناشفه خالص زي الرجاله حتي في لبسها برضو زيهم دول الرجاله بيلبسوا اشيك منها
نيره وهي تنظر لها بحنق /انا جنبك علي فكره
سمر / اممممممم جيتوا للشخص المناسب اسمعي يابت منك ليها
استيقظت ميسره ونظرت لابريس بابتسامه فقد كان غارق في النوم اشفقت عليه فهو يبدو متعبا ولكن وجدته فتح عينه ونهض / صباح الخير
ميسره ببسمه / مساء الخير ياباشا صباح مين بس احنا داخلين علي المغرب
ابتسم ابريس / طب يا لمضه تعالي ناكل اي حاجه قبل ما نتحرك
هزت ميسره راسها ببسمه ثم ركضت واحضرت بعض الطعام من حقيبتها وجلسوا ياكلون بينما ميسره منغمسه في الاكل كان ابريس فقط ينظر إليها يود لو يبقي هكذا معها وللابد لا يريد أن يضيع لحظه وآحده معها
كانت المملكه كلها منقلبه رأس علي عقب بسبب غضب حورس الشديد وكانوا حراسه يقتحمون جميع البيوت المشكوك بهم ليبحثوا عن حبيبه الملك وحورس ذهب بنفسه مع مجموعه من الحراس لمنزل ابريس ولكن لم يجد شئ فست سبق وحذرهم بقدومه لذا اتخذوا الاحتياطات أراد ازي ان يتخلص من حورس ولكن ست رأي بأن ينتظر ابريس افضل للجميع لتجنب اي مخاطرة بينما ازي كان لايترك زوجته ثانيه واحده فقط خوفا ان يصل إليها حورس مجددا بينما حورس أصبح أخطر واخطر
كان الجميع يجلس صباحا وهم يتحدثون في أمور مختلفه منها عقد قران مراد وطمطم وعرض جاسر لنسرين
كريمة بتعجب / صحيح هي دانه فين من الصبح مشوفتهاش
مراد بتعجب / وكمان ليث من إمبارح اخر مرة شوفته
ضحك صلاح / يبقي الباشا عملها زي ما قال
ضحك الشباب بينما الفتيات لا يفهمن شي
تحدث حسام /أصله امبارح قال ان مراته مش هتبات غير معاه زي ما خطط بالضبط وعملها البرنس
ضحك الجميع بينما كريمة نظرت لنيرة وغمزت لها فتحدثت كريمة / طب لما دانه تيجي هنخرج عشان نجهز لكتب الكتاب.
نظرت نيرة لحسام الذي لم يرفع نظره من عليها منذ جلوسها وفكرت بأنها ستفعل المستحيل من أجل حبها له
استيقظت دانه ونظرت حولها بنعاس ثم انتفضت بفزع أين هي الآن نظرت بجانبها وجدت ليث ينام بملائكيه تخالف طبعه الحاد والشرس وبروده ابتسمت بعشق شديد زاد وزاد مع مرور الايام واقتربت وابتعدت خصله شعره وقبلته ثم ابتعدت وابتسمت بخبث ثم اخذت تصرخ بشده فنهض ليث بفزع شديد ونظر لها بخوف واخذ ينظر لجسدها / دانه مالك يا حبيبتي انا اذيتك ولا حاجه مالك فيه ايه
بينما دانه فركت عينها وتصنعت البكاء / انت إزاي تعمل معايا كده انا علي فكره اهلي ربوني كويس انا بنت ناس إزاي تعمل فيا كده إزاي انا إزاي سلمتلك نفسي كده
نظر لها ليث بغضب ثم دفعها في وجهها بغضب /غوري يابت من وشي عشان هقتلك ايه البلاوي دي ده انا جايب منك عيلين يا هبله يا هبله
ثم نهض واتجه للحمام بينما هي ضحكت بشده وتذكرت كيف وصلت لهنا
F. B
نظر ليث للغرفه التي أظلمت هذا يعني انهم قد ناموا انتظر قليلا ثم ابتسم بخبث ثم اخذ يتسلق الشجره حتي وصل للغرفه بسرعه ثم دخل بكل هدوء كان الظلام يعم المكان فاخرج هاتفه وقام بالاتصال بدانه فرأي هاتفها يضئ فمن عادتها انها تغلق الصوت وهي نائمة ذهب حيث دانه ثم حملها برفق وحنان وضمها اكثر له وقبلها بحنان من جبينها ثم سار للخارج بهدوء وهبط الدرج وخرج من المنزل وذهب لسيارته وقادها بهدوء وهو ينظر لها مثل الملاك اه ياجنيتي لكم اعشقك نظر وجد نفسه وصل للفيلا التي قام بتأجيرها فهي تبعد فقط عشر دقائق عن المنزل الذي يجلسون به هبط من السياره وحملها برفق ثم دخل للفيلا واضاء الانوار وهو يصعد بها الدرج فتحت عينها وابتسمت بنعاس ثم وضعت يدها علي رقبته وقبلت رقبته بحنان / برضو نفذت اللي في دماغك
رنت ضحكه ليث المكان وهو يداعب انفها بحب / مقدرتش انام بعيد عنك يا جنيتي
B
سمعت دانه رنين الهاتف فنظرت له وجدته زياد فابتسمت بحنان واجابت /اهلا يا زيزو.
زياد وهو يتحدث / مراحب يا دانه عامله ايه ياتري ليث بيعاملك كويس ولا ايه
دانه بضحك / اها ياباشا متقلقش
إياد وهو يتدخل في الحديث / طب يا دانه احنا بس كنا حابين نصبح عليكي ونقولك اننا قررنا نعمل رياضه صباحيه كده
دانه بفخر / حبايب مامي يا ناس ربنا يقويكم يا قلبي
زياد / بس للاسف واحنا بندرب في اوضه مالك تقريبا كده اممممم الاوضه اتدمرت
دانه بحنق / اللهي تنفضحوا يا جذم عملتوا ايه
إياد ببراءه / ولا حاجه يا دانه هو بس مش عارف تقريبا الآلات بقت قديمه فباظت
دانه وهي تزفر / قديمه ايه فاكره ان مالك لسه مغيرها قريب
زياد/ ما علينا المهم دلوقتي نعمل ايه نلبسها لنور برضو ولا إيه
دانه وهي تفكر / لا يا عم لسه ملبسينها مصيبه من إمبارح هيبقي آتنين ورا بعض ايه مالك يقول علينا بنتبلي علي مراته
إياد ببراءه / لا استغفر الله احنا مش مفتريين أبدا احنا نلبسها لخالي عبده
دانه وهي تفكر / حلو اوي دي وكمان مقنع آوي يعني دخل يتدرب فبوظ الحجات لمالك واحنا ملناش دعوه
زياد /تمام يا والدتي هنروح نعمل نفسنا نايمين قبل ما مالك يصحي سلام
دانه / سلام
ليث / الواحد بدأ يخاف منكم يا قادرين انتم شله شياطين قاعده تخطط مع بعضها
ابتسمت دانه بحب له وهي تراه يخرج ويجفف شعره نهضت واقترب منه وقبلت خده / صباحك سكر يا بلاكي
ضحك لها ليث وهو يضمها /صباح الكراميل يا جنيه بلاك يلا اجهزي عشان نروح للشباب
ضحكت دانه وقبلت خده / طياره يا بلاك باشا ضحك بلاك عليها وانتظرها حتي انتهت وعادوا للمنزل وجدوا الجميع مجتمع في الساحه نظر له جاسر / ليث تعالي بسرعه ميسره بتكلمنا
ذهب ليث بسرعه ونظر للقلاده وجد ميسره وبجانبها شاب تحدثت ميسره وهي تنظر لليث بضحكه / اهلا اهلا اذكي اذكياء البيت نورتنا ياباشا
ثم أشارت لابريس / ده رفيق الكفاح ابريس
هز ابريس رأسه ببسمه
ليث وهو ينظر لهم بدقه / هو بيفهم عربي
هزت ميسره رأسهأ ببسمه / آيوه بيفهم ودلوقتي لازم نوضح كل حاجه عشان تقدروا تساعدوني
جلس الجميع ونظروا بانتباه لميسره وبدأت هي تقص عليهم كل شئ حدث معها بالتفصيل حتي انتهت
كريمة بخبث / اووووه الاڤ ولع في الكورن يابت يا ميسره
جاسر بعدم تصديق / كل ده حصل معاكي وانا... انا كنت فين كنت كنت.... سيبتك لوحدك وانا
لم يستطع ان يتحدث فقد غلبه البكاء لقد فرط في أخته وضع حسام يده علي كتفه
وابتسمت ميسره وتحدثت بمزاح / جبتك يا عبدالمعين تعين ياباشا مش وقته زعل دلوقتي بعدين انت مكنتش تعرف حاجه
ليث وهو ينظر لهم بدقه / دلوقتي ايه الخطوه الجايه ليكم وياتري ممكن تصادفوا ايه في رحلتكم السوده دي
نظر ابريس له ببسمه ثم تحدث بهدوء /مملكة الافاعي هي اخر مملكه هنمر بيها قبل مانوصل لكهف الجنوب
ميسرة وهي تبتلع ريقها بتوتر / يارب تكون مملكه الافاعي دي مجرد كنايه بس
ضحك ابريس بخفوت وهز رأسه برفض بينما ليث نظر لهم بتركيز يفكر في الخطوه القادمه
ميسره وهي تتحدث بتفكير وبسمه متحمسه / وساحره الجنوب مش هنشوفها
ابريس بضحكه شديده / انتي قولتيها ساحرة الجنوب والكهف الجنوبي
دانه بتعجب / هو ايه اللي جاب حوريه فرغلي عندكم
اقتربت كريمه من الفتيات وتحدثت بخفوت / مش حابه أبوظ الجو ده بس في خبر زي الزفت علي دماغ اللي خلفونا كلنا
نظرت الفتيات لها
فتحدثت كريمة ببسمه مغتاظه / استعدوا ياشباب لان عمتو نجلاء وبناتها الرخمين هيشرفونا بزيارتهم الغير مرغوب بيها عشان كتب الكتاب
نظرت دانه ونيرة بتعجب بينما نسرين نظرت لجاسر برعب
نيرة بخفوت / لا مؤاخذه في اللفظ لا مؤاخذه في إيه في اللفظ مين تنت نجلاء دي
طمطم وهي تبتلع ريقها / عمتنا وبناتها اللي لو شافوا راجل بيعملوا المستحيل عشان ياخدوه او يتجوز وآحده فيهم وياسواد اللي جوز وآحده منكم عجب وآحده منهم
نظرت نيره لهم /بغض النظر ان اللي هيقرب من حسام هطين عيشه اللي جابوهم وهخربها علي دماغهم بس حسام مش الأجمل هنا في غيره أجمل واجمل اللي عيونه ملونه وعنده غمازات وشعره سايح
قالت كلامها وهي تنظر لنسرين وقصدها جاسر
ثم نظرت لدانه / وفيه اللي عنده هيبه وقوه تجذب اي بنت وعيونه وشعره
طمطم بضحكه وهي تنظر لنسرين ودانه / وياتري مين الأجمل بين جاسر وليث
دانه وهي تجز علي أسنانها / ده شكله هيبقي مرار طافح عليكم وعلي عمتكم وعيالها اقسم بالله اقلع شعرهم وآحده وآحده بسناني دي ولا يرفلي جفن
ضحكت الفتيات بقوه عليها
نظر ليث وجد دانه وجهها احمر بشده فاشار لها بمعني هل هناك شئ فنهضت دانه واقتربت منه وضمت يده لها وهزت راسها برفض وهي تنظر بشراسه امامها وعلي أتم الاستعداد للانقضاض علي أي شخص يقترب منه
تحدثت ميسره وهي تفرك وجهها / كفايه يا عم ابريس تعالي نستريح
ضحك ابريس عليها/ امشي لسه شويه
ميسره وهي تهبط من علي الحصان وتجلس أرضا فجلس بجانبها / مستعجل علي البلاوي ليه ياباشا هنروح هنروح متقلقش
رأت ميسره تجمع بعيد فاشارت لابريس / ابريس بص اللي هناك ده
ابريس بحده / تآني يا ميسره
ميسره ببراءه / في إيه أنا بس عايزه اشوف ايه ده
ابريس بحده / مش هنتحرك من مكانا يا ميسره فاهمه
كادت ميسره تتحدث ولكن قاطعهم ليث وهو يشير خلفهم / مش حابب اقاطع الخناقه دي بس أظن أن فيه موضوع اهم كده جاي واركم
شعرت ميسره بظلال كثيره تحيطها هي وابريس فرفعت راسها وجدت رجال يحيطونهم من جميع الجهات ويوجهون رماح لهم
ميسره بضحكه شديده وهي تشير لهم / شوفت متحركتش وهما اللي جم لوحدهم يا جدع تبقي قاعد في امان الله تلاقي المصايب بتخبط عليك
ابريس وهو ينظر لهم ويهز رأسه بيأس / اخرسي يا بومه انتي اس المصايب هنا
كريمة وهي تلطم / يا وجعتك الطين يا ميسره
ليث وهو يبتسم بخبث / اممممممم اجازه مش بطاله شكلها هتكون رحله ممتعه آوي
ثم ابتسم بسمه تدل علي عوده بلاك / اسمعوا اللي هقول عليه ونفذوه بالضبط
استووووووووب خلص الفصل يارب يكون عجبكم
طبعا مش محتاجه اقول اني مستنية توقعتكم في اللي جاي ورايكم في الفصل دي
ومتنسوش التصويت للفصل وانتظرونا دمار في الفصول الجايه بإذن الله بمساعدة بلاك ياتري ميسره وابريس هيعرفوا يتخطوا المشكله الجديده وياتري ايه اللي هيواجهم في مملكه الافاعي ومع ساحره الجنوب وحورس هيعمل ايه وايه اللي كان ورا اختفائه
انتظروا المزيد والمزيد من المتعه في
لعنة الفراعنه (عشقت فرعون)
دمتم سالمين
رحمة نبيل
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇