أخر الاخبار

لعنة_الفراعنة عشقت_فرعون الفصل_الواحد_والعشرين حتي الخامس والعشرين كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 لعنة_الفراعنة

عشقت_فرعون

الفصل_الواحد_والعشرين حتي الخامس والعشرين

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


وأخاف أن يعاقبني الله بذنبي فيحرمني قيام الليل !

فلا تحسبنَّ أنك تقوم إليه برغبتك ؛ولكنّه اصطفاء الله لك ..لأنه يحبك!"♥️🌸


~قيام_الليل ي حفيدات عائشه~♥️🌸


فصيح اللسان و اتاه ربي بديع الكلام بيانا و حكمة رسول السلام أتى للأنام فصلوا عليه حبيبي محمد.🌸♥️


الفصل الواحد والعشرين


ليث بتركيز / اسمع اللي هقوله كويس آوي ونفذة

نظر ابريس لميسرة فهزت رأسها بايجاب فتحدث ابريس وهو ينظر حوله لهؤلاء الرجال / في الجزء الخلفي للقلاده في زر احمر اضغط عليه هيمنع صورتك توصل بس صوتك هو اللي هيوصل

فعل ليث ما قاله وفعلا اختفت الصوره ولكن مازال بإمكان ليث رؤيتهم

تحدث ليث ببسمه / اسمع بقي قوم بكل هدوء وامشي معاهم

ميسره وهي تصفق / الله عليك ياباشا بدريه طلبه فخوره بيك

تحدث ليث ببرود / اعملي زي ما قولت.... هو كل البنات كده ولا اي 

ابريس وهو ينظر بملل لميسره / هيا نفذي ما قال ميسره ولا تجادلي حتي نتمكن من الخروج من هذا المأزق

هزت ميسره رأسها ونهضت هي وابريس بهدوء ونظروا لهؤلاء الرجال وجدوهم ينظرون لهم بحده 

احد الرجال / من انتم وماذا تفعلون علي حدود مملكه الافاعي

ابريس ببسمه حانقه / حمدلله علي السلامه يا ميسرة وصلنا مملكه الافاعي

ميسره ببسمه لهم / طبعا لو حلفنا لكم اننا جئنا في سلام مش هتصدقونا

تحدث احد الرجال للباقين / يبدو انهم ليسوا من هنا فلغتهم غريبه علينا لنأخذهم للملك وهو يتصرف معهم

ميسره وهي تتحدث / ودلوقتي يا باشا هنعمل ايه

ليث وهو يبتسم ببرود / روحوا معاهم بهدوء خالص

ميسرة / احيه ده هيقتلنا

ليث بهدوء / مش عشان توصلوا لكهف الجنوب لازم تمروا من القريه دي

ابريس وهو يهز رأسه / اها

ليث وهو يبتسم / يبقي تمام امشوا معاهم ونشوف الملك لو مسالم يبقي خير مش مسالم يبقي هتصرف واطلعكم متخافوش

ميسره وهو تبتلع ريقها/ استر يارب استرها يارب

تحدث احد الرجال وهو يدفعهم بحده/ توقفوا عن التحدث هكذا ثم مع من تتحدثين انتي ومن أين يأتي هذا الصوت

ميسره بتوتر / ااا.... انه لا شيء

تحدث أحدهم / اذا انتم تستطيعون المحدث بلغتنا اذا هيا سيروا أمامنا بهدوء

سارت ميسره بجانب ابريس وخلفهم الحراس يوجهون الحراب لهم

ميسره / آه يا ميله بختك يا ميسره مش بتلحقي ترتاحي ثانيه يا مسكينه

كريمة وهي تكمل / آه عيني عليكي ياختي منه لله المز اللي جانبك ده هو سبب كل المشاكل

ضحك ابريس بسخريه/ فعلا انا سبب كل المشاكل انا نموذج قذر فعلا

دفعه أحدهم من الخلف / هييي توقف عن الحديث الغير مفهوم وتحرك بهدوء

ليث بهدوء / تمام اقفلوا التواصل دلوقتي وأما توصلوا تواصلوا معايا لان انتم لو الحجر طاقته خلصت هيكون صعب يتشحن تآني وانتم هناك

هزت ميسره رأسها ومدت يدها واطفأت القلاده بينما تحدثت دانه بتعجب/ ليه يا ليث مقولتش ليهم يقاوموا ويهربوا

ليث وهو يضم دانه ويتنهد / لان يا جنيتي كده كده لازم يعدوا من خلال القريه دي اللي اسمها ممكله الافاعي فحتي لو هربوا هيهربوا علي فين اكيد علي القريه بس وقتها هيكون الكل واخد احتياطاتة منهم وواخدين موقف عدائي ده لو وصلوا للقريه ومكانوش الحراس دول خلصوا عليهم وأساسا ايه اللي يضمنهم ان مدخل القريه خالي من اي احتياطات وأنهم هيعرفوا يدخلوها بسهوله 

اما بقي لو مشيوا معاهم بهدوء فده فيه خيارين يا يكون الملك بتاعهم مسالم ويسمح ليهم انهم يمشوا او يكون مش مسالم ووقتها هيكونوا بالفعل في القريه ويقدروا يهربوا منها ووقتها بقي انا هقولهم الطريقه علي حسب دراستي للوضع اللي هما فيه

كريمة وهي تصفق وتصفر / الله عليك يابني ربنا يحميك لمصر يارب

نظر لها ليث وابتسم بيأس منهم

نهض مراد ونظر لطمطم واشار لها / طب يا جماعه عن اذنكم هاخد طمطم عشان هنشتري حاجه كده

كريمة وهي تنهض / طب يلا عشان منتأخرش

مراد بسخريه / آيوه وانتي ايه دخلك فينا

كريمة وهي تبتسم باستفزاز / منا مش هينفع اسيبكم لوحدكم لان أولا هكون محرم وثانيا مش هفوت الفرصه دي عشان افرسك يا مراد

مراد وهو ينظر لصلاح ويشير له / شوفت عشان لو صحيت في يوم لقتها اختفت متبقاش تستغرب هي راحت فين.

ثم نظر لكريمة / بعدين يا أخت كريمة مش محتاجين محرم يا ماما لان عمي مهران مستنينا وهنفوت عليه ثانيا انا هوريكي يا جذمه إزاي تفرسيني يلا يا طمطم

ثم اخذ طمطم وخرجوا من المنزل بينما الجميع يضحك علي ملامح كريمه التي تكاد تحترق

ليث وهو ينظر لدانه ويغمز لها /ماتيجي نتمشي شويه

كادت دانه تجيب عليه لولا سماع الجميع لصوت أمرأه تدخل للباحه الاماميه حيث الجميع وتتحدث بتذمر / الله فين الشباب اللي هنا يطلع يجيب الشنط اكيد مش هتخلوا آنسات هما اللي يشلوا الشنط وانتم قاعدين

دخلت خلفها فتاه تضع ميكب كثير وتتحدث بتكبر / اووف يا مامي الشنط تقيله آوي

الام نجلاء / خلاص يا اميره الشباب هنا كتيره اهي هما هيشلوها

نظرت اميره للجميع ودخلت اختيها سلمي و اسماء  ونظروا للجميع بانبهار

تحدثت سلمي بدهشه / الحقي يامامي ده فيه شباب قمامير كتير اوي هنا

نجلاء بهمس / اخرسي يا بت هتفضحينا ويقولوا مدلوقه 

نظرت دانه لهم بعدائيه ثم نهضت وجذبت ليث خلفها / طب يا جماعه انا وليث هنخرح نتمشي اسبوع كده يكون الفرح خلص والدنيا بقت هاديه يلا ياليث

نظر ليث لها بتعجب وهي تسحبه خلفها بسرعه بينما اميره نظرت لليث بانبهار شديد وتحدثت ببسمه لعوب / اسمه ليث حلو الاسم آوي

بينما كانت دانه علي وشك الخروج فوصل لمسامعها همس أميرة فتوقفت واحمرت عيناها بشده وتركت يد ليث الذي كان يتعجب تصرفاتها ذهبت دانه ووقفت امام اميره وتحدث بصوت وبسمه مرعبه جدا قد اكتسبتها من فتره بقائها مع ليث في مكان واحد / قولتي ايه يا ننوسه عين بابا وماما

اميره وهي تنظر لها بحاجب مرفوع / قولت ايه مش فاهمه انا بس قولت اسمه حلو امال لو قولت انه.... 

ضحكت دانه ضحكه بلا روح  مقاطعه كلامها واعادت رأسها  للخلف ثم وفجأه ضربتها بمقدمه رأسها بشده فصرخ الجميع برعب بينما دانه امسكت شعرها وجذبتها بحده وتحدثت بفحيح / من أولها كده ليث لا ياروح امك فاهمه انا مش هفضل احذر كتير ليث no اعيد تآني ولا وصلت

بينما الفتاه كانت لا تعي شئ من ألم رأسها وهي تري الدنيا تدور حولها دانه وهي تعدل حجاب الفتاه وتتحدث برقه مخيفه / أنا مش بحب ازعل حد مني والله وبحب اضحك واهزر بس لحد ليث

اقتربت منها لهمس / وفرملي عشان بتقلب بجنون معايا

ثم تركتها وذهبت وجذبت يد ليث خلفها وهي تستشيط

بينما نجلاء صرخت بغضب في الجميع / بقي ده استقبالكم لينا كنتم هتموتوا البنت

صلاح بسخريه / والله يا عمتي بنتك اللي غلطت بتعاكس في الراجل قدام مراته

رفعت اميره رأسها له بصدمه / مراته

كريمة بسخريه / آه يا دلوعه مراته

نجلاء / خلصنا اتفضلوا لو سمحتوا هاتوا الشنط

صلاح وهو ينهض بملل / حاضر يا عمتو لو سمحتي خدي البنات وادخلي جوه عشان زي ما انتي شايفه فيه ضيوف هنا تحدث وهو يشير لحسام وجاسر

تحدثت سلمي بتذمر / يا سلام واشمعنا يعني نسرين وكريمة يفضلوا هنا

كريمة وهي تضع قدم علي قدم /وانا زيك يا عره انتي

هز صلاح رأسه بيأس منهم /مش هنخلص هروح اجيب الشنط

نظرت اسماء له وهو يخرج وتحدثت بهيام / شايفه يابت يا سلمي قمر إزاي ولا مشيته كلها رجوله كده و...

لم تكمل كلامها فقد تعرقل صلاح وسقط أرضا

بينما كريمة ضحكت بشده / العين رشقت ياباشا 

سلمي بضحك علي اختها / طب بطلي لأحسن الواد كان هيتكسر بسببك اهو

اسماء بتذمر / ليه يعني هحسده ولا هحسده مهو قام زي الأسد اهو

وهنا سقط صلاح من علي درج المنزل وهو يصرخ / حسبي الله فيكي يا بومه انتي اااااه 

بينما كريمه ركضت برعب / صلاح يانهار اسود 

اسماء وهي تنظر بخوف لصلاح / متخافش يا صلاح بإذن الله مفيش حاجه وهتقوم زي.....

كريمه وهي تقاطعها / بس بس اخرسي يخرببتك. هيموت مننا

نظرت اسماء  بتذمر وصمتت بينما اميره دخلت المنزل وهي تفكر في طريقه لرد اعتبارها من دانه وايضا لفت نظر ليث

بينما جاسر وحسام كادوا يموتون من الضحك لما حدث لصلاح

تحدثت نسرين بحنق / تعالوا شيلوه معانا لحد جوا

ذهب حسام له وسانده / قوم يا ضنايا قوم وخليك أسد كده

صلاح وهو يضع يده علي ظهره / أسد.... أسد ايه بقي ده لحد ما الزياره دي تخلص هكون قطه حسبي الله فيكي يا اسماء يام عين مدوره

بينما جاسر يسير خلفهم فنظرت له سلمي بهيام /انت مصري

نظر لها جاسر ببرود /اممم فيه حاجه

كادت سلمي تتحدث ولكن قاطعتهم نسرين بحده / اتفضلوا يا جماعه ندخل جوه اتفضلوا

دخل جاسر وهو يبتسم علي غيرتها ولحقته نسرين

بينما سلمي نظرت لوالدتها / هو ايه أصله ده كل ما وآحده فينا تكلم شاب منهم تطلع لينا وآحده زي العمل كده وتقطع عليها

نجلاء ببسمه خبيثه /متستعجلوش لسه قدامنا وقت


دخلت طمطم للمركز الذي تتلقي فيه العلاج ثم ذهبت لكي تتجهز بينما مراد كان يقف في الخارج وهو يقوي نفسه لأجلها هي فقط لا يجب أن يضعف اخذ نفس بهدوء ثم طرق الباب ودخل نظر وجدها متسطحه وتنظر للسقف برعب ودموعها تسقط دون أن تشعر اقترب مراد منها وانحني امام وجهها وهمس بحنان / بطوط قلبي ليه زعلانه لا وبتعيط كمان

طمطم وهي تبكي بشده / خايفه آوي يا مراد بتوجع آوي آوي

نظر مراد لدموعها بضعف / لما بشوف دموعك بحس اني ضعيف لاني مقدرتش امنع دموعك دي

طمطم وهي تنظر له بحزن / لا يا مراد متزعلش بس انا... 

مراد ببسمه / كنت حابب اقولك بس اني دي اخر مره هحضر معاكي الجلسات

امسكت طمطم يده بخوف / لا لا يا مراد متسبنيش زي المرة اللي فاتت خليك جانبي ومعايا يا مراد

مراد ببسمه وهو يضحك بخفوت / يابنتي خليني اكمل كلامي كان قصدي ان دي اخر مره هحضر الجلسه كابن عمك بس هحضرها كزوجك يا زوجتي العزيزة

نظرت له طمطم بدموع اكثر وهي تبتسم / بجد يا مراد بس مش....

مراد وهو يقاطعها / اششششش مفيش بس يا قلبي خلاص انا قررت واخر الاسبوع هنفذ يا عمري انتي

جاءت الممرضه / احم احم دكتور مراد كل حاجه جاهزه

نهض مراد ونظر لها وهز رأسه ثم نظر لطمطم الخائفة ببسمه مشجعه وهمس لها / عايزك يا طمطم لو حسيتي بالم اصرخي ومتكتميش ألمك يا حياتي اتفقنا

هزت طمطم رأسها ببسمه ضعيفه وخائفة

فبدأ مراد يجري لها الجلسات بينما هي تتألم وتحاول ان تتحمل ومراد بجانبها يبتسم لها ويشجعها


كان الحراس يدفعون ميسره وابريس تجاه أحدي البوابات المحكمه الغلق فتحدث أحدهم فتم فتح البوابه ودخل الجميع نظرت ميسرة حولها وجدت كل شئ عليه رمز الافعي وهناك بعض المباني علي شكل افعي ميسره وهي تكاد تبكي / لا اللي بيحصلي ده عمل سفلي اكيد

ابريس وهو يمسك يدها / اشششش اهدي يا قلبي هنعديها زي ما عدينا اللي فات بس ثقي بالله وكمان دلوقتي معانا حد يساعدنا ويبدو انه عارف هو بيعمل ايه

هزت ميسره رأسها وشعرت بشئ في ظهرها نظرت وجدته احد الحراس يدفعها لدخول قصر عملاق نظرت ميسره وجدت هناك تمثالين الافعي علي مقدمه للقصر ابتعلت ريقها وهي تتحدث بخفوت / ياتري المره دي هنلاقي ايه

ضحك ابريس بخفوت / هنشوف

دخل الجميع للقصر ثم أخذهم الحراس لقاعه كبيره تتوسط القصر نظرت ميسره حولها ثم تحدثت / المشهد ده بينعاد للمره التانيه في حياتي اول مره لما جيت هنا اول يوم وست والحراس اخدوني لحورس كنت واقفه نفس الوقفه بس تعرف المره دي انا فرحانه تعرف ليه

ابريس بسخريه / اشمعنا يا ختي

ميسره بضحكه كبيره / عشان مش انا لوحدي اللي وقفت الوقفه دي يا كبير

نظر إليها ابريس بغيظ ثم تجاهلها ثواني وكان هناك أحد الأطفال يخرج من أحدي زوايا القاعه ويقترب من ميسره ثم اخذ يمسك في قدمها وايضا في ثيابها ميسره بملل / يا جدعان اللي ليه عيل يبعده بلاش قرف بقي

ولكن الطفل مصر علي جذب بنطال ميسره

ميسره بغيظ / كخ  يا حبيبي يلا روح لأمك بدل ما ازعلك

ثم ضربته بقدمها بعيدا فعاد و

جذبها  الطفل اكثر فضربته ميسره علي رقبته من الخلف / بس يابابا كدة عيب الله يحرقك دماغ العيال باظت سيب ام البنطلون يا حبيبي 

انتفض الحراس عندما قامت ميسرة بضرب الطفل ثم ضرخ أحدهم / كيف تجرئين علي لمس الملك أيتها الغبيه

نظرت ميسره لابريس الذي ينظر بتعجب لما يحدث بينما هي تحدثت / أنتم هتجبولي بلوه ملك مين اللي المسه بس صلوا علي النبي هو أنا شوفته

احد الحراس بصراخ / توقفي عن هذا وتحدثي بلغتنا وانحني للملك يا غبيه

ميسره بحنق / أين هو الملك

شعرت بالطفل يجذبها فدفعته بيدها لبعيد / بس يابابا

احد الحراس / للمرة الثانيه تلمسين الملك هل تريدين الموت

ميسره بسخريه / ملك مين و...

صمتت قليلا ثم نظرت للأسفل حيث الطفل واشارت له بصدمه/ هذا الملك

احد الحراس / نعم قدمي له الاحترام وانحني له

ميسره بسخريه / احيه ده ملك مين يابا بعدين انحني إزاي لا مؤاخذه امدد علي الارض

ابريس وهو يكتم ضحكته / ميسره اعتقد ان هذا ليس طفل بل قزم اي انه كبير في السن ولكن جسدة هو الصغير

نظرت ميسره للملك مجددا وضربت كف علي كف / لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ليه بس كده معلش يا صغنن بكره تكبر ده ملك إزاي بس صحيح يوضع سره في أضعف خلقه 

تحدث الملك واخيرا وهو يبتعد عن ميسره ثم يجلس علي عرشه / من انتم ولما كنتم علي حدودنا

ميسره وهي تنظر لابريس / المفروض اني اخاف وهو بيكلمني يعني ولا اي

ابريس وهو يزجرها بعينه / احم مولاي ملك الافاعي نعتذر عن اقتحام مملكتك دون حق ولكن نحن لم نأتي لأي  اذي بل فقط كنا نريد المرور للكهف الجنوبي

تحدث الملك وهو ينظر لميسره / حسنا يمكنني السماح لك بالمرور وأعطيك امددات أيضا ولكن مقابل ذلك سوف تترك لي هذه الفتاه

ميسره وهي تتحدث بتذمر / يعني يوم يارب ما حد يعبرني يبقي البيبي ده ويوم ما ابريس يعبره حد يكونوا حوريات صحيح المنحوس منحوس

ابريس وهو ينظر لها بصدمه / ياخربيتك احنا في إيه ولا إيه

ميسره / إيه يعني هنراضيه بمصاصه ونمشي

تحدث الملك لابريس / ماذا قلت

ابريس وهو يتقدم له وتحدث بهدوء / اعتذر مولاي ولكن هي زوجتي ولا يمكن لي أن اتركها

أشار الملك لحراسه الذين احاطوا ابريس / اذن هي لي وانت ستعاقب لرفضك امر الملك

ميسره باستخفاف / والنبي يا جدعان بطلوا هزار واللي ليها عيل تيجي تلمه بلاش قرف بقي في يومكم اللي مش هيعدي ده  قال ياخدني قال روح يا قمر غير البامبرز يلا 

نظر الملك لها بحده / انتي كيف تتحدثين معي بهذه اللهجه 

ميسره بسخريه / ياغتي يا غتي عسل اوي الواد ده 

فجأه وجدت الحراس يجذبون ابريس بحده معهم فنظرت لهم بشر ثم اخذت تحاول منعهم ولكن جاء باقي الحرس ليسحبوها بعيدا عنه

وضع الحراس ابريس في قفص ملئ بالثعابين بينما ميسره تصرخ بشده ان يتركوه ولكن اخذوها لغرفه كبيره والقوها بها وهي تطرق الباب بعنف وتصرخ ان يتركوها نظرت خلفها وجدت الغرفه مجهزه من كل شئ فجلست في الأرض واغمضت عينها فجأه تذكرت القلاده وهمست بامل / ليث


كان ليث يقف مع دانه في حديقه عامه وهي فقط تنظر بضيق امامها فاقترب منها وضمها من الخلف / الباشا زعلان ليه

استدرات دانه له وتحدثت بغيظ / يا سلام يعني مشوفتش العقربة وبناتها ولا الجذمه اللي ماشيه تعاكس فيك

ليث ببسمه وهو يعيد شعرها للخلف / طب وايه يعني

نظرت له دانه بحده فامسك هو يدها وذهب لاحدي المقاعد وجلس عليها ثم قربها منه بحنان ووضع يده علي كتفها بتملك وتحدث بعشق / هو ينفع بلاك يكون غير لجنيته

هزت دانه رأسها برفض

فاكمل ليث ببسمه اكبر وهو يمرر يده علي وجنتها / طب ينفع دانه تكون غير لليث

دانه وهي تهز رأسها برفض / تؤتؤ

ليث ببسمه اكبر وهو يضم وجهها ويضع جبينه علي خاصتها / طب هو عمر ست في الدنيا دى لفتت نظر بلاك ليها غير جنيته

رفعت دانه نظرها له وابتسمت بعشق ثم قبلت خده بحنان وتحدثت بنبرة عاشقه للنخاع / بلاك طول عمره لجنيته من وقت شافها وهي صغيرها ودانه دايما لليث من وقت ما عينها وقعت عليه وهي بتشتغل معاه من وقت ما قلبها كان بيدق بسرعه جنبه وهو بقي مقدر ليها

رفعت نظرها له وابتسمت وهي تضمه / تعرف يا بلاكي لما طلبت منك الطلاق زمان

ضمها ليث بشده علي أثر تلك الذكري السيئه فاكملت هي بعشق /وقتها كنت بقول كده وخلاص عشان بس انا كنت مجروحه من كذبك عليا بس من جوايا عمري ما كنت هسيبك حتي لو وافقت انت علي الطلاق انا وقتها اللي كنت هقفلك يا بلاكي

ابعدت نفسها عن احضانه ونظرت في عينه بعشق / قلبي مش حمل يبعد عنك ثانيه يا ليث قلبي

ابتسم ليث وقبل خدها برقه / لولا اننا في الحديقه كنت عملت فعل فاضح في الطريق العام

ضحكت دانه بصخب عليه بينما هو سمع رنين الهاتف فاجاب بتعجب / الو يا جاسر

جاسر بلهفه وتوتر / ليث بسرعه ارجع ميسره في مصيبه


قبل ذلك في المنزل


كان الجميع يجلس في الساحه بما فيهم طمطم التي كان يبدو عليها التعب الشديد وايضا مراد الذي كان يركز معها فقط 

تحدثت نجلاء بحنق / إيه يا مهران يعني مجتش تستقبلنا يعني

مهران بملل من اخته / مكنتش فاضي يا نجلاء بعدين يعني انتي صغيره عشان متعرفيش تيجي لوحدك

نجلاء وهي تنظر له بتذمر / بس معايا بنات يا اخويا يا بن امي وابويا واحنا لوحدنا

مهران بسخريه / نجلاء يا حبيبتي الموقف علي أول شارعنا يعني هتنزلي من العربيه هتمشي الشارع هتكوني قدام البيت ليه بقي عامله مناحه

تدخل سالم ليهدأ الجو / خلاص يا نجلاء حصل خير المره الجايه هاجيلك بنفسي عشان نستقبلك بعدين يا جماعه

احنا في فرح افردوا وشكم كده وكمان بدل كتب الكتاب هيبقي آتنين

نظر الجميع له بتعجب فابتسم ونظر لجاسر ونسرين / الاستاذ جاسر اتقدملي وطلب ايد نسرين وانا وافقت وبأذن  الله كتب الكتاب مع مراد 

نهض الجميع ليهنئ جاسر ونسرين بينما جاسر غمز لنسرين التي خجلت بشده وتذكرت لقائها مع والدها الذي اعترف بذنبه انه ظلمها بخطبتها الاولي واخبرها بعرض جاسر فخجلت وفهم هو ردها وايضا أخبرها اقتراح جاسر بكتب الكتاب فوافقت بخجل شديد

نظرت سلمي لهم بقهر وهمست لاميره / شايفه شايفه كلهم هيتجوزوا واحنا خلينا قاعدين كده مش عارفه هو احنا وحشين ولا إيه

اسماء وهي تركز مع صلاح / اصبري بس يا سلمي وقريب آوي هتفرحي يا قلبي

سمعتها كريمة ولاحظت نظراتها لصلاح فابتسمت بسماجه وحملت صينيه المشروبات واقتربت / خدي يا سمكه يا حبيبتي اشربي

ثم أسقطت عليها المشروبات ووضعت يدها علي فمها وهي تتصنع الصدمه / اوووه يا نهاري ايه ده اسفه والله اصبري اصبري

ثم أحضرت كوب الماء وسكبته عليها / عشان بس العصير مايبهدلش اللبس 

فصرخت اسماء اكثر /يا حيوانه انتي بتعملي ايه اوعي كده 

ثم دفعت كريمة فسقطت أرضا علي كوعها 

نظر الجميع لها ونهض صلاح برعب يعرج علي قدمه إليها / كريمه 

أشارت كريمة ليصمت ثم نفضت ثيابها ببرود 

بينما نسرين نظرت برعب لطمطم فكريمة ستقتلها بالتأكيد هذه المره 

نهضت كريمه ونظرت لكوع يدها وابتسمت بسمه مرعبه ثم هزت رأسها ببرود ودخلت للمنزل بهدوء ارعب الجميع 

بينما اسماء نظرت في اثرها وهي تسبها 

نجلاء لاسماء / خلاص بقي يا اسماء انتي الكبيره 

كادت اسماء تجيب ولكن فجأه شعرت بماء يُسكب عليها نظرت وهي تشهق بفزع وجدت كريمة تمسك دلو كبير وسكبته عليها صرخت اسماء بينما نهضت اميره وصرخت بكريمة / انتي مجنونه ولا إيه 

رفعت كريمة اصبعها بتحذير في وجه اسماء وهي تتجاهل أميرة / قسما بالله ايدك القذرة دي تترفع عليا تآني هتتقطع فاهمه واتعودى يا قمر متبصيش لحجات غيرك عشان مفقعش عينك  

ثم كادت تذهب ولكن توقفت مره واحده واستدارت لها وتحدثت ببسمه بارده / صحيح ابقي شوفي بقي معطر حلو عشان ريحتك هتفوح شويه كده أصل يعني المايه كانت قاطعه فاتصرفت 

ثم غمزت لها ودخلت للمنزل وهي تبتسم بسخريه /وحياه الغاليه لوريكي يا بنت نجلاء المعفنة

بينما نيره كانت تهبط من الأسفل بعدما صعدت لتستحم ولكن رأت كل شئ فصفرت لكريمة وهي تضحك / البت دي معلمه سلمت يدكي يا اختااه

بينما طمطم ونسرين لم يتحملوا فانفجروا في الضحك علي شكل اسماء عندما عرفت ان هذا الماء هو الماء الذي يضعونه امام الطيور والبط  التي تربيها والدة كريمة وانتشرت رائحة قذره جدا فنظرت اسماء للجميع بغضب ثم ركضت للداخل وهي تبكي وتصرخ انها ستجعل كريمة تندم وبشده

بينما اميره نظرت لهم بتكبر وسارت وهي تتجاهلهم

نيرة بسخريه علي اميره وهي تمر بجانبها / جرا ايه يا عروسه بتتمختري ولا كأنه سلم الكوشه بتاعتك

ثم اقتربت منها وهمست بجديه / ولا نسيتي روسيه دانه دي لسه معلمه حتى يا قطه 

ثم ابتعدت عنها وأخذت تضحك بشده علي ملامحها وذهبت للجميع

بينما نجلاء اخذت سلمي وانسحبت للاعلي وهي تشتكي وتصرخ وتندب

بينما مهران نظر بيأس لهم / كريمة دي مش هتتعلم أبدا يلا يا احنا يا سالم نشوف مشاغلنا

ثم خرجوا من المنزل بينما حسام انفجر ضحكا / اخيرا كنت هموووت وانا كاتم الضحكه يخربيتكم ايه العيله دي هي وعيالها ملزقين آوي

نسرين وهي تتحدث بقرف / ده انت لسه مشوفتش حاجه ده بس عشان لسه مستريحوش من السفر وتعبه وبعد كده هتلاقيهم بيعملوا عروض أروع وأروع وسبحان من يصبر كريمه عليهم كل مره يجوا هنا لازم كريمة تعلم علي واحده منها وتعملها عاهه مستديمه

حسام وهو يضحك بشده / كريمة ديه بتفكرني بحد كده

نظرت له نيره بغيظ

شعر جاسر باهتزاز القلادة في جيبه فاخرجها ونظر وجد ميسره تنظر لهم بيأس وتحدثت وهي تجلس بتعب / كالعاده يا شباب مصيبه جديده 

حسام بتعجب / إيه اللي حصل

ميسره / شغلوا الصوره عشان مش هعرف اتكلم كده

ضغط جاسر علي الزر وتحدث / في إيه يا ميسره الملك طلع مش مسالم يعني

ميسره بضحكه / الملك طلع بيبي يا أخ جاسر

جاسر بتعجب / بيبي قصدك يعني الملك بيبي الثاني ولا إيه

ميسره بضحكه / لا الملك طلع بيبي بالمعني الحرفي اللي هو طفل هو مش طفل آوي بس هو حجمه تقريبا أربعين سنتي لو هكرمه يعني

نظر الجميع لبعضهم بتعجب

ميسره بتنهد / هو فين ليث لازم يساعدني اخرج من هنا عشان هو حبس ابريس في قفص افاعي والواد ياعيني زمانه متبهدل يا عين امه دلوقتي

نيره وهي تنظر حول ميسره / بس شايفه المكان حواليكي محترم انا رأي كده تدخلي تاخدي دوش وتغيري وتريحي ساعتين بعدين نفكر بالراحه كده إزاي نخرج المسكين ده

حسام وهو يضربها / اخرسي انتي عشان بتعملي مشاكل لما تتكلمي بعدين لحد ما تعمل اللي انتي بتقولي عليه ده يكون الجدع مات

ميسره / فين كريمة وليث ودانه

نيرة وهي تضحك/كريمه فوق بتهدي نفسها وليث ودانه بره بيروقوا علي نفسهم

اخرج جاسر هاتفه وحدث ليث ودانه الذين كانوا بحديقه بجانب للمنزل فقط عشر دقائق سيرا ويصلوا

هبطت كريمة من الأعلي وهي تنظر لهم بحده / آه يا جذم كده تبدأوا من غيري.... بت اميسره ايه اللي حصل

ميسره وهي تنظر لكريمة / شوفتي اكرميلا الراجل الاوزعه عايزني ابقي من النساء بتوعه

كريمة / مين الاخ ده

ميسره بحنق / ملك الافاعي بيقول لابريس سيب البنت دي

اكملت كريمة / واعطيك ميت بجره

ميسره وهي تنظر لها بقرف / أنا إللي بجره اني بكلمك

وصل ليث ودانه فجلس ليث وتحدث بهدوءه / ها ايه اللي حصل وبالتفصيل

حكت ميسره كل شئ حدث فابتسم ابريس بخبث

فقالت دانه بخوف / يا ستير يارب فيه مصيبه هتحصل بعد البسمه دي

نظر لها ليث وغمز لها / حبيبي اللي عارفني

ثم نظر لميسره / دي نقطه لصالحنا ان انتي عجبتي الملك

ميسره بتعجب / ازاي

ليث وهو ينظر لها بتركيز / اسمعي اللي هقوله وتنفذيه بالحرف الواحد

هزت ميسره رأسها فتحدث ليث بخبث شديد / اسمعي بقي الملك معجب بيكي يعني إيه.... يعني شويه وهيطلبك ليه وانتي قولتي انه قله واوزعه صحيح دي نقطه عايزك بقي تنفردي بيه عشان

وضعت كريمة يدها علي اذن نيرة / استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم

نيرة وهي تنزع يدها / اوعي يابت عايزه اسمع 

كريمة / اختاااه هذا منكر وفاحشه 

نيرة وهي تنظر لميسره / ملكيش دعوه انا هتفرج علي المنكر 

كريمة / اختاااااه احذري 

ليث بتحذير/ لو سمعت نفس منكم هغربلكم بالمسدس ده 

ثم اخرج مسدسه 

كريمة / خرسنا اهو 

نظر لها ليث بحاجب مرفوع ثم اكمل / لما يطلبك هتعملي اللي هو يقوله حسسيه انك مش معترضه علي وجودك وان انتي موافقه وكل حاجه خليه من الاخر يأمن انه يقعد معاكي لوحدكم من غير حراس لاغيه وخليه يصرف اي حد من الغرفه اللي هيطلبك فيها

هزت ميسره رأسها / ولو مطلبنيش دلوقتي لسه هستني ده يكون ابريس راح في شربه ميه 

ليث بغموض وهو يبتسم / هيطلبك الناس دي بتحب الجديد يعني وآحده جديده اكيد هيحب يجربها

كريمة وهي تنظر له وتحذب نيره وتغطي اذنها  / يا أخي معانا أطفال هنا

ليث وهو يزفر بضيق / حد يشيل البت دي من هنا عشان والله هقتلها 

ثم نظر لميسره / سمعتي اللي قولته حاولي باي طريقه ممكنه تكوني معاه في مكان لوحدكم تمام

ميسره وهي تهز رأسها بايجاب/ تمام طب وبعد كده

ليث ببسمه مرعبه / بعد كده دي هقولك عليها وقتها


بينما ابريس كان في القفص ينظر حوله لكم الافاعي الموجوده في القفص معه اخذ يحاول البحث عن أي شئ يمكنه ان ينقذه ولكن لم يجد شئ نظر لهم برعب واخذ يحاول ان يشجع نفسه وان يفعل اي شئ لينجو من هنا بميسره فتح عينه ولكن الافاعي مازالت مكانها لم تتحرك نظر لها بتعجب شديد كيف ذلك

سمع صوت خلفه / انها لا تتحرك الا بأمر من الملك

نظر وجدها أمرأه اقتربت الفتاه من القفص ونظرت له باعجاب شديد / إن الافاعي تتحرك بأوامر الملك فقط وهو عندما وضعك بالقفص لم يأمرهم بمهاجمتك

نظر لها ابريس بتعجب ثم نظر للافاعي بحيره بينما اقتربت الفتاه اكثر وتحدثت بتعجب / ولكن لما سجنك الملك

ابريس بسخريه / لا شئ فقط خلاف بسيط بيننا

تحدثت الفتاه وهي تنظر له بدقه / انت وسيم كثيرا اتعرف ذلك

نظر لها ابريس بدقه وتذكر حديث ميسره (يعني يوم يارب ما حد يعبرني يبقي البيبي ده ويوم ما ابريس يعبره حد يكونوا حوريات صحيح المنحوس منحوس) ضحك ابريس بشده وهو يهز رأسها بيأس حتي في أصعب الاوقات تمزح ولا يهمها شئ أبدا

نظرت له الفتاه باعجاب شديد / ضحكتك جميله جدا

ابتسم ابريس بسخريه ولكن سرعان ما تحولت لخبث / اممم وانتي جميله ايضا

نظرت له الفتاه بتعجب / حقا انا جميله

ابريس ببسمه مغازلة / لا بل ساحره هذه أول مره اري فتاه جميله في مملكه الافاعي

الفتاه بتعجب / هل أتيت هنا سابقا

هز ابريس رأسه / نعم هذه ثاني مره لي هنا واول مره اري جميله مثلك

الفتاه بفرحه / حقا هل تعلم هذه أول مره يتحدث معي احد هكذا 

هز ابريس رأسه ونظر لها ثم غمز لها وتحدث ببسمه لعوبه / عندما يسمح لي الملك بالخروج من هنا سوف نتحدث كثيرا

تحدثت الفتاه بلهفه / أنا يمكنني اخراجك

نظر لها ابريس / حقا وكيف ذلك فالملك هو من يمكنه فقط اخراجي

الفتاه ببسمه متلهفه / لا انا ايضا يمكنني الحصول علي مفتاح الملك فهو اخي

نظر لها ابريس بتعجب / كيف ذلك

الفتاه وهي تبعد شعرها للخلف / اخي غير الشقيق ولكن انا يمكنني الحصول علي المفتاح اسمع عندما يحين الليل سيذهب الملك لجناح أحدي نسائه وانا سأحضر المفتاح واخرجك وبعدها سوف نذهب من هذه المملكه المقيته فأنا لا احبها أبدا

اغمض ابريس عينه هو لايحب خداعها ولكن ماذا يفعل حياته هو وميسرة معرضه للخطر / حسنا موافق ولكن انتبهي لنفسك

فرحت الفتاه بشده لخوفه عليها ثم قالت وهي ترحل / حسنا لا تخاف سأكون بخير الي اللقاء الان سنلتقي ليلا عندما يذهب الملك لفتاته الجديده

اوقفها ابريس بتعجب / فتاته الجديده ماذا تعنين

الفتاه وهي تهز رأسها / الفتاه الجديده يقال انه وجد فتاه اليوم حقا اشفق عليها فأخي هذا مختل هو يعذب الفتيات فقط

وقع قلب ابريس برعب وتحرك بعنف / اسمعي يا

تحدثت الفتاه ببسمه / سمارا

ابريس وهو ينظر لها بجديه / حسنا سمارا اسمعيني جيدا هل... هل يمكنك اخراجي قبل ذهاب الملك للفتاه

نظرت له سمارا بتعجب / كيف ذلك اظن انني لن استطيع

ابريس بلهفه شديده ورعب/ لا لا ارجوكي حاولي ارجوكي فقط حاولي قبل أن يمس الفتاه بسوء

نظرت له سمارا بتعجب / وما علاقتك بالفتاه

ثواني وشهقت وعادت للخلف بدموع / هي هي حبيبتك انت هو من جاء معها كنا سمعت من الحراس 

نظر لها ابريس بحزن وهز رأسه / اسف لم أكن اريد ان اخدعك ولكن انا انا.... 

قاطعته سمارا وهي تشير له بالصمت وترحل بينما هو اخذ يضرب القفص بغضب شديد جدا


نظرت ميسره للباب الذي اخذ بالطرق

ليث بهدوء / افتحي الباب وشوفي

ذهبت ميسره لفتح الباب وجدت احد الرجال يحمل ملابس واشار لها / الملك يخبرك ان تتجهزي فهو بعد قليل سيستضيفك في جناح الجواري الخاصه به

نظرت ميسره له بصدمه وكادت تتحدث ولكن الحارس ذهب سريعا دون انتظار رد

دخلت ميسره وهي تحمل الثياب بتعجب / يا بركة... الملك بعت زي ما قولت ياباشا 

ضحك ليث ببرود / وده المطلوب يا باشا دلوقتي تجهزي عشان الليله هتكون طويله

ميسره وهي تنظر له بشك / مش مطمنه ليك ياباشا

ليث بضحكة خبيثه / ليه بس ده هيحصل كل خير

أشارت دانه لليث انها ستصعد لتحضر حقيبتها فهي قررت أن تذهب للفيلا فهي لن تنام هنا مع وجود هذه الحرباء وبناتها هز ليث لها رأسه ببسمه بينما عاد ليحدث ميسره

نزعت ميسره القلاده وذهبت للحمام وارتدت الثياب وخرجت وامسكت القلاده ونظرت لهم بتذمر / هو قصده ايه باللبس ده

كتمت كريمة ضحكتها / إيه بس يا ميسره متاخديش الموضوع بشكل شخصي

نظرت ميسره لنفسها فقد كان فستان طويل من جلد الافاعي وعلي شكل حيه / هو اكيد مش قصده حاجه يعني صح

كريمة بضحكه عاليه / لا لا توكلي علي الله قمر ماشي معاكي

ميسره بحده / اصبري بس عليا يا كريمة الكلب

سمعت ميسرة طريق علي الباب فذهبت وجدت حارسين فذهبت معهم حتي وصلوا لجناح الجواري دخلت وجدت الجناح ملئ بالحراس وآلات غريبه نظرت لهم برعب بينما ليث نظر للمكان بتعجب شديد ماهذه الآلات انها..... يالله الآلات تعذيب

تحدث ليث بجدية / ميسره اسمعيني كويس

ميسره وهي تنظر حولها ثم وقع نظرها للملك الذي يرتدي فقط بنطال كبير وواسع وينظر لها نظره غريبه / ليييييث اتصرف الراجل ده شكله مرعب بجد


بينما كان ابريس ينظر من القفص بعجز وهو يصرخ بغضب شديد هو مقيد وميسرة الان اكيد تعاني سمع صوت همس بجانبه نظر وجدها سمارا وهي تبتسم له / هيا يارجل سوف اخرجك لتنقذ فتاتك

نظر لها ابريس بامتنان كبير / سمارا انا

سمارا وهي تحاول ايجاد المفتاح في حامله المفاتيح الكبير / لا تتحدث انا اتفهمك يا صديقي

ثم نظرت له بدموع / خذها وأخرج من هنا حسنا.

هز ابريس رأسه ونظر لها وهي تحاول إيجاد المفتاح المناسب / اسرعي ارجوكي

سمارا / حسنا أحاول انتظر قليلا

_ ماذا تفعلين انتي هنا

صدمت سمارا ونظرت خلفها برعب شديد فتحت فمها بصدمه بينما ذاك الحارس نظر لهم بشر كبير وابريس نظر له بغضب شديد


كانت دانه تصعد السلم وهي تفكر في قرارها هي ستظل طوال النهار مع الفتيات ولكن عند النوم ستذهب للفيلا الخاصه بهم زفرت بضيق وهي تصعد ولكن في ذلك الوقت كانت اميره قد رأتها وهي تدخل للمنزل لذا ركضت للمطبخ واحضرت زيت ثم سكبته علي الدرج ونظرت بحقد شديد للدرج وعندما رأت دانه تقترب من الدرج اختبأت جانبا وأخذت تشاهد بينما دانه كانت تصعد وهي لا تنتبه للدرج فجأه شعرت بشئ لزج تحت قدمها لم تكد تنظر حتي شعرت بجسدها يهوي من علي الدرج صرخت صرخه عاليه / ليييييييييييييييييييييث 

وحينما وصلت لنهايه الدرج ارتطمت رأسها في حافه الدرج فشعرت بشئ لزج يسير علي وجهها واحاطت غيمه سوداء بكل شئ


ميسره بخوف وهي تري الملك ينهض وينظر اها بخبث ويتقترب منها / احم استاذ ليث لو فيه خطه يبقي ده وقتها

كاد ليث يتحدث ولكن سمع صوت افقده تركيزه وجعل ضربات قلبه تشتد والزعر يملأ ملامحه نهض بفزع وركض وهو يصرخ صرخة رنت في الارجاء / دااااااااااااانة


ميسرة ♥️

ابريس ♥️

ليث ♥️

دانة  ♥️


ايه مصير كل واحد فيهم 


استووووووووب خلص الفصل يارب يكون عجبكم مش عارفه هو كويس ولا ايه لان اليوم عانيت من صداع رهيب أثر عليا وكنت بكتب وانا مش مركزه والله يارب تكون الاحداث كويسه مستنيه رأيكم وتوقعكم للي جاي

دمتم بخير

رحمة نبيل


#لعنة_الفراعنة

#عشقت_فرعون

#الفصل_الثاني_والعشرين


۞ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ ۞

لن ينسى الله سكوتك عن الكلام ، ولا عتباً كتمته ، ولا قهرًا لجمته ، ولا ألماً تحملته ، فـثق بالله وأطمئن ⁦♥️⁩⁦♥️⁩🌻


إن الصلاة على النبي وآله يشدو بها من شاء أن يتعطرا صلوا على خير البرية تغنموا عشرا يصليها المليك الأعظمُ✨🌿


الفصل الثاني والعشرين


نظرت ميسره برعب لهذا الملك فشكله حقا يبدو مختل كثيرا ابتلعت ريقها بخوف ونادت / ليث اباشا فيه وآحده هتتنفخ هنا يا باشا

ولكن للأسف فزع الجميع بسبب صراخ دانه ولم ينتبهوا لميسرة

اغلقت ميسره القلادة وتحدثت بخفوت / اعوانك خانوك يا ريتشارد شكلنا كده هنتصرف مع عقله الإصبع لوحدنا يا ابو المياسر 

ابتسم الملك واشار لها بالاقتراب ميسره / عشره سنتي بس فيك العجب والله

اقتربت ميسره وهي تحاول أن تبتسم حتي لا يشك بشئ ثم جلست بجانبه ونظرت للحراس الذين يحيطون المكان

تحدث الملك / هم هنا لحمايتي تجاهليهم

ميسره وهي تتحدث بدلال لو رأهه ابريس لمات مشلولا /ولكن انا يا عزيزي لا احب هذا، احب ان اكون علي راحتي ولا ان اكون مراقبه هكذا 

تحدث الملك وهو ينظر لها ببسمه خبيثه / لا تحاولي اللعب علي لانني لا احب ذلك هل فهمتي يا صغيره 

تحدثت ميسره بسخريه / مين دي اللي صغيره يا فطوطه انت

الملك بتعجب / ماذا قلتي

ميسره وهي تعود للدلال مجددا / اقول انني لا العب او كما قلت انت ولكن انا فقط لا احب هذا أبدا فأنا كما تعرف لم يسبق لي أن كنت محاطه بهذا العدد من الحراس.

ثم قالت في سرها / غير خمس ست سبع مرات كده

نظر لها الملك بتركيز ثم رفع يده واشار للحراس بالانصراف

فنظر الحراس لبعضهم بتعجب وكاد أحدهم يتحدث فاوقفه الملك بنظره وآحده جعلت ميسره تنظر له بتعجب / سبحان الله الفار ده عامل رعب للتيران دي

انحني الحراس باحترام للملك ثم رحلوا واغلقوا الباب نظر للملك لميسره ببسمه مقرفه / والأن يا جميلتي هيا ارقصي لي

فتحت ميسره فمها بصدمه / نعم

الملك وهو يرفع حاجبه بتعجب / ماذا ألم تفهمي ما قلت اخبرتك ان تنهضي  الان وترقصي لي يا جميلتي


بينما سمارا نظرت برعب لذلك الحارس وابتلعت ريقها وهي ترتعش / أنا... انا انا فقط كنت

تحدث الحارس بغضب شديد وهو يقترب /كنتي ماذا كنتي تهربيه حتي تذهبي معه

هزت سمارا رأسها بخوف / لا اقسم هو... 

صرخ الحارس بشده / توقفي لقد سمعتك عندما كنتم تتفقون علي الخروج يا اميره

نظر ابريس له بدقه ثم تحدث بغموض / نعم كانت ستهرب معي وما علاقتك بالأمر اذا كنت تريد اخبار الملك فلتذهب لما تزعجنا بذلك

نظر الحارس بغضب اعمي لابريس ثم أعاد نظره لسمارا وامسك يدها واخذ يهزها بعنف / وماذا عني ها لقد قبلت بالعمل عند اخاكِ الحقير فقط لأجلك لاكون قريب منك يا سمارا والان تودين حقا الذهاب مع هذا وانا تتركيني هنا بعدما ضحيت بحياتي لاعيش بجوارك

ثم ألقاها بحده / انتي انانيه يا سمارا انانيه

سمارا وهي تهز رأسها برفض / عن ماذا تتحدث انا لا اعرف عنك شئ أبدا صدقني وهذا ( أشارت لابريس) ليس بحبيبي بل انا فقط أساعده حتي ينقذ حبيبته من يد اخي صدقني لم أكن اخطط لاهرب معه بل لاساعده فقط

نظر لها الشاب بدموع / حقا انتي لن تتركيني

سمارا / اسمع انا لا اعرفك اصلا لذا توقف عن قول انني سأتركك ودعني اساعد هذا المسكين فحبيبته في خطر

هز الشاب رأسه واخذ منها حامل المفاتيح وأخرج المفتاح المناسب وفتح القفص وقال ببسمه / اذهب وانقذ حبك وانا سأحصل علي حبي

غمز ابريس له / عرفت من البدايه بحبك لها

ثم اقترب من سمارا وتحدث ببسمه حنونه / شكرا لكي يا سمارا علي مساعدتك هذه اشكرك وبشده يا عزيزتي واذا قررتي في يوم انكي تحتاجين لاخ غير ذلك الأحمق فمنزلي في طيبه فقط اذهبي هناك وابحثي عني انا سأكون بقصر الملك

سمارا بتعجب / قصر الملك..... اوووه حسنا هذا ليس وقت الحديث هيا اذهب وانقذ حبيبتك

هز ابريس رأسه ببسمه / اشكرك كثيرا 

ثم نظر للشاب / وانت أيضا شكرا لك اعتني بأختي يا فتي 

ثم غمز لسمارا التي خجلت وبشده ثم تركها وركض في القصر يبحث عن ميسره / ياتري انتي فين يا بلوه حياتي 


ميسره وهي تردح له / لابص بقي اوزعه وقولنا ماشي 

بصاتك المريبه دي وسكتنا تقولي تعالي اقعدي جنبي وعدتيها إنما جو حريم السلطان وليالي الانس دي لا يابابا فرمل كده عشان والله احطك في برطمان ومخلي حد يعرفلك طريق 

نظر الملك لها بشر وتحدث بغضب / ماذا تقولين انتي ولما تصرخين هكذا الا تعلمين مع من تتحدثين 

ميسره وهي تصرخ بحده م/ مع مين يعني هو....... احيييييه 

كانت ميسره تصرخ به ولكن وجدته يمسك افعي كبيره وضخمه بيده 

ميسره بضحكه متوتره / جرا ايه يا سيد المعلمين ده انا كنت بهزر معاك بس ليه بتاخد الموضوع علي أعصابك كده 

الملك بلهجه آمره / هيا انهضي وارقصي لي يا جميلتي 

ميسره وهي تعض شفاهها بحده / عارف بس اخلص واقسم بالله احطك في الدرج 

ثم نهضت ووقفت ونظرت اليه فاشار لها بالدء فأخذت ميسره تتحرك بحركات غبيه وترقص مثل الجواري قديما وحركاتها كانت مضحكة كثيرا  وهي تغني / حلاوه شمسنا اه اه وخفه ضلنا اه اه حلاوه شمسنا اه اه وخفه ضلنا  اه اه الجوووووو عندنا ربيع طول السنننننه يا اااا.... 

الملك بصراخ وهو يقاطعها / توقفففففي.

ميسره بتذمر / انت فصيل ليه ده انا كنت لسه هعملك حركه دينا الرقاصه دلوقتي وألفلك لفه ٣٦٠ درجه دي بتعمل شغل عالي 

الملك بصراخ وهو يرفع الافعي في وجهها / اذا تحدثتي كلمه واحده بلغتك الغريبه تلك سأجعل الافاعي تتغذي عليكي اليوم 

ميسره وهي تنظر للافعي برعب وتبتعد وترفع يدها / انت ليه قفوش كده ده أنا بضحك معاك


بينما ابريس يكاد يجن أين هي ميسره هو لا يجدها كان يجب أن يسأل سمارا قبل الذهاب تنهد باختناق وهو مرعوب علي ميسره فتح أحدي الأبواب وجد بها مجموعه من الحراس ابريس / مش وقتكم خالص يعني 

عاد ابريس للخلف بينما الحراس حملوا اسلحتهم واتجهوا له 

ابريس وهو يغمض عينه بتعب ويخرج سكاكينه / استعنا بالله 

ثم ركض سريعا وخلفه الحراس نظر ابريس خلفه وجدهم يحملون الاسلحه صرخ ابريس بحده / كان يوم اسود يوم ما روحت ليكي السجن عشان اهربك يا ميسره يا بووومه 

احد الحراس / امسكوا به هذا الهارب 

ابريس وهو يركض / حسيت بيكي يا غاليه وانتي كل خطوه تلاقي اللي بيجري وراكي 

ثم توقف فجأه فنظر الحراس له بتعجب وجدوه يمسك احدي الشعل من جانبه ويبتسم بخبث نظروا لبعضهم بتعجب 

فامسك ابريس الشعله وتنحي جانبا فظهر القفص الذي كان به قفز ابريس لفوق القفص والقي الشعله بداخله فهاجت الافاعي التي كانت ساكنه وخرجت من القفص وهجمت علي الحراس بعنف وكأنهم كانوا مخدرين والان افاقوا نظر ابريس ثم تعلق في أحدي الستائر والقي نفسه بعيدا عنهم فسقط علي ظهره بحده / اااااااااه يا حسبي الله ونعم الوكيل 

ثم نهض واخذ يتحرك بصعوبه بسبب ظهره / هخلص الرحله متكسح اه يا ضهري 


الملك لميسره بحده / هل تسمين ما تفعليه هذه رقص 

ميسره وهي تبتسم بسماجه / انت شكلك متفهمش في الرقص يابابا 

الملك وهو ينظر لجسدها بشهوه / لنتخطي الرقص ولننتقل للمرحله الثانيه 

ميسره وهي تصفعه  / لا ولد قله ادب مش عايزه انت فاهم 

احمرت عين الملك وامسك كرباج وضرب به في الهواء 

ميسره بضحكه متوتره / مش تقول كده ياراجل وانا اللي فهمتك غلط معلش ياباشا عيله وغلطتك اعتبرني مامتك يعني ترضي الست الوالده تنضرب كده يا عاق يافاسد 

الملك وهو يقترب لها ببسمه مرعبه / لنبدأ المتعه يا عزيزتي 


ركض ليث برعب وجسده يرتجف بشده للداخل ولكن تيبس جسده عندما رأي دانه وحولها بركه دماء صرخ صرخه قطعت قلبه / دااااااااانه 

ركض لها برعب وحملها بسرعه كبيره ولكن وقعت عينه علي شئ أثناء حمله لها جعل عيناه تتحول للون الدماء  ثم ركض خارجا في نفس الوقت الذي كان الجميع علي وشك الدخول لمعرفه ما حدث 

نيرة برعب وهي تري دانه بين يدي ليث ركضت له 

بينما ليث كان يركض وعيونه ثابته امامه بجمود مخيف وضعها في السيارة بسرعه وكان بجانبها نيره وصعد في الإمام وقاد السياره بسرعه كبيره جدا 

وهو يضغط علي المقود بشده كادت تنزعه من مكانه 

نظر امامه في محدد المواقع ليري أقرب مشفي بعد عشر دقائق وصل المشفي وحملها ويده ترتجف هذه اليد التي كانت دائما تحملها وهي تداعبها الان تحملها وهي ممده تحاكي الموتي 

رأه طبيب فاحضر الترولي وركضوا عليه واخذوها بسرعه كل هذا وهو ببساطه لم ينطق كلمة وآحده فقط شارد فيما رأه فعندما كان يحمل دانه لاحظ في مرأه الاستقبال بجانب للدرج الفتاه التي ضربتها دانه صباحا وهي تحمل في يدها زجاجه من الزيت اسودت عيناه بشده بينما نيره كانت تقف امام باب العمليات ولأول مره كانت تبكي بحده وهي تتذكر رفيقتها رغم ان دانه كانت أكبر منها حيث كانت دانه في السنه الاخيره بينما نيرة كانت ما تزال في سنتها الأولي ولكن دانه وقفت بجانبها كثيرا هي تتذكر الايام التي قضتها دانه ليلا بدون نوم فقط لأجل ان تصنع لها ملخصات فنيرة لم تكن تملك ثمن الكورسات ولم تقبل باخذ مال من  دانه لذا كانت دانه تصنع لها ملخصات المواد وتجبرها علي القبول به وهي من وجدت لها الوظيفه ومن دفع لها ثمن تذكره الذهاب لروسيا في البدايه اغمضت نيره عيونها وتعالي بكائها وهي تدعي ربها ان تكون دانه بخير 

بينما ليث كانت عينه حمراء بشده وهو يستند بظهره علي الحائط ويضرب بيده في الحائط وهو ينظر لنقطه وهميه امامه 

سمعت نيره رنين هاتفها نظرت وجدت حسام فتحت المكالمه وهي تبكي بشده وشهقاتها تمنعها من الحديث جيدا / دانه......  دانه يا حسام 

حسام وهو ينظر امامه لجاسر الذي ينظر للقلاده بخوف / اهدي يا قلبي انتم فين دلوقتي 

لم تنتبه له نيره ولا لكلمته فاجابت وهي تنظر حولها / معرفش معرفش ماخدتش بالي بس هي أقرب مستشفي للبيت يعني 

حسام وهو يزفر بتعب / تمام واحنا جايين 

نيره / تمام 

نظرت نيره بعدما انهت المكالمه برعب ليد ليث فهي أصبحت تنزف بغزاره / استاذ ليث ايدك بتنزف 

لم يجب ليث فعقله وقلبه وروحه ممده بالداخل نادت عليه نيرة مجددا وايضا لا رد 

خرج الطبيب وتنهد بتعب واقترب من ليث  وهتف بعمليه / استاذ ليث 

نظر له ليث بروح خاليه فاكمل الطبيب /..... 


ميسره وهي تبتعد عنه للخلف / شوف خلبوص إزاي سيب يا قمر البتاع ده عشان هتتعور يا بابا كخ يلا  

ابتسم الملك بسمه مرعبه واخذ يقترب منها بينما ميسره تعود للخلف حتي وجدت الباب نظرت له برعب ثم رفعت الفستان وركضت في ارجاء الجناح بينما تسمع ضحكات ذلك المقيت 

الملك / هيا يا عزيزتي لن نلعب طوال الليل يا جميله 

بينما ميسره اخذت تقفز من هنا لهناك وهو فقط يلحقها ميسره وهي تركض رأت شكله وهو قصير ويركض خلفها فأخذت تضحك بشده / ياخربيتك والله عايزه اخاف منك بس مش عارفه ههههههههههههههه

بينما الملك نظر لها بغضب ثم تحدث بطريقه مخيفه ولغه غريبه نظرت له ميسره بخوف / انت بتسبلي الدين في سرك ولا إيه 

اخذ يتحدث بتلك اللغه فتحولت عينه للابيض تماما فعادت ميسره للخلف وهي تضحك بتوتر / اهدئ يا صغيري لما انت عصبي هكذا كنت امزح معك 

الملك ببسمه شريره / اقتربي يا صغيره 

ميسره / يارب نص ثقتك دي وانت بتقولي صغيره 

اقتربت ميسره بخوف / حسنا سآتي ولكن لا تفعل شئ هل فهمت 

هز الملك رأسه بخبث / لا تخافي يا عزيزتي اقتربي 

ميسره وهي تقترب / اهو بتنيل بقترب اخرس بقي 

اقتربت ميسره فوجدت الافاعي تحيطه فعادت للخلف برعب / ياربي ياربي يارب لو عدت علي خير وعد يارب مش هبلطج علي حد 

وجدت افعي تزحف ناحيتها فصرخت / ولا حنان وحموكشه يارب مش هزعق فيهم والله 

اقتربت الافعي اكثر فصرخت برعب وهي تصعد علي الطاولة / وعلي يارب والله وعلي مش هقوله ابو كرش يارب اااااااااه 

مره واحده وجدت سكين ينغرز في الافعي التي كانت تسير جهتها نظرت للباب وجدت ابريس يحمل سكاكينه وينظر  للملك بغضب شديد فكاد الملك يتحدث الا انه شعر بأحد يجذبه بسرعه من الخلف ويضع يده علي فمه ميسره وهي تتحدث له بهمس مرعب / والأن عزيزي القصير لتأمر هذه الافاعي بالابتعاد 

ضحك الملك بشده وهو ينظر لها بشر ثم هز رأسه برفض 

ميسره وهي تبتسم بشر / هكذا اذا 

ثم امسكت منه الكرباج بعد أن أخذته بصعوبه وضربت به في الهواء / طب بقي يلا ارقصلي 

نظر لها الملك بعدم فهم فضربته ميسره بالكرباج بشده / هي لا أريد رؤيه افعي وآحده هنا هيا اصرفهم فورا 

تحدث الملك بتلك اللغه الغريبه فانصرفت الافاعي مجددا لاماكن تجهلها ميسره ولا تود معرفتها بعد انصراف الافاعي استطاعت ميسره ان تسير بحريه ثم ذهبت للالات التي كانت موجوده واحضرت حبلا لتقيد الملك / انت مينفعش معاك جبل انت عايز خيط ابره كفايه عليك 

ثم تركته ونظرت لابريس الذي ابتسم لها وفتح زراعه فركضت له بسرعه وعانقته بعشق كبير /الحمدلله انك بخير يا باشا كنت خايفه عليك

ابعدها ابريس وضحك / مين اللي يخاف علي مين يا قلب الباشا بس 

ثم نظر للملك المكبل والذي لا يستطيع التحدث جيدا وامسك يدها / خلينا نمشي من هنا بسرعه قبل ما حد من حراسه يفلت 

ميسره وهي تركض خلفه / يفلت منين 

ابريس وهو يتبسم ويغمز لها / مش انت لوحدك اللي جامد ياباشا 

ضحكت ميسره بشده ثم ركضت خلفه ونظرت لحدود القصر أمامهم بفرحه شديد ولكن انمحت هذه الفرحه وهي تري الباب ينغلق وعدد كبير من الحراس يقفون أمامهم وخلفهم ذلك الملك صرخت ميسرة /إزاي يا مؤمن إزاي فكيت نفسك 

ضحك الملك بشده وصرخ / احضروهم 


كانت كريمة مرعوبه وبشده علي ميسره وايضا علي دانه بينما نسرين كانت تبكي دون أن تشعر وجاسر يكاد يجن بسبب اختفاء ميسره هكذا هو يخشي ان يتواصل معها ويلاحظ احد الموضوع ويأخذ القلاده فهي اغلقتها اذا لابد انه حصل امر ما 

بينما حسام نهض وتحدث / هروح انا واشوفهم عشان نيره صوتها منهار خالص 

كريمة وهي تنهض وتنظر لنسرين وطمطم / تعالوا هنروح معاه

نظرت نسرين لجاسر الذي يكاد يبكي وهو يفكر ماذا يمكن أن يحدث لابنه عمه واخته / لا روحوا انتم انا هفضل هنا مع جاسر 

ثم أشارت له بعينها فتفهم الجميع وتحدث مراد / خلاص روحوا انتم واحنا هنفضل هنا ونشوف موضوع ميسره 

هز الجميع رأسه 


الطبيب ببسمه / متقلقش هو بس بسبب الوقعه والخبطه حصل نزيف في الدماغ بس كان سطحي الحمدلله والاغماء بسبب كده 

ليث بجمود / اقدر اخدها أمتي 

الطبيب / لما تفوق تقدر تخدها عادي بس اهم حاجه لازم كل يوم تغير علي الجرح هبعت ممرضه 

قاطعه ليث بنبره بارده / شكرا لحضرتك انا بعرف اغير علي الجروح اقدر اخدها دلوقتي 

الطبيب بتعجب / اكيد بس هي لسه مفاقتش 

ليث وهو يتخطاه / تمام 

ثم تركه ودخل للغرفه وجدها مسطحه نظر لها بألم ووجع واقترب منها وحملها بكل هدوء يتملكه وخرج من الغرفه فرأته نيرة فذهبت معه وفتحت له الباب وقاد هو سيارته بكل برود لفيلته ثم هبط وحملها ودخل وصعد بها الدرج ووضعها علي الفراش ونيرة خلفه لاتعرف مابه ولما هذا الهدوء والجمود هو مرعب بحق اقترب ليث من دانه وقبلها علي جبينها بعشق كبير ثم ابتعد وتحدث لنيرة ببرود / ممكن تفضلي جنبها لحد ما ارجع 

هزت نيرة رأسها / اكيد متقلقش 

هز ليث رأسه بايجاب وخرج وصعد لسيارته قادها بسرعه هائله جدا 


كاد الجميع يخرج من المنزل ولكن وجدوا ليث يدخل الباحه التي يجلسون بها تحدث ليث بهدوء / فين القلاده 


ميسره بضحكه عاليه / شوف اول مره يقولوا احضروهم كنت دايما بسمع احضروها يااااه علي المتعه يااااه 

ابريس وهو ينظر لها بحده / يارب صبرني عليها يارب لحد مانخلص يارب 

ثم مد يده ليمسك سلاحه / اسمعي يا ميسره مفيش حل غير اننا نقاتلهم الملك ورانا بالحرس وقدامنا حرس تانين فأنا هقاتلهم واول ما تلاقي الكل انشغل بالقتال اهربي سامعاني اهربي يا ميسره 

ميسره برفض تام / لا يا نطلع مع بعض يا منطلعش سوا يا ابريس 

ابريس / مش هينفع يا ميسره هشغلهم بالقتال وهأمنلك الطريق وانتي تخرجي فورا بدون نقاش ولو مخرجناش من هنا اعرفي انه انتي السبب يا نحس 

كادت ميسره ترد ولكن سمعت صوت ليث الهادئ / امشوا معاهم من غير اي مقاومه  

ميسره بضحكه/ انت تآاااااني...... بعدين كنت فين ياباشا 

ليث ببسمه بارده / كنت بعمل حاجه ضروري المهم امشوا معاهم بهدوء وبينوا انكم استسلمتم وانا هخرجكم من هنا ومن غير خدش واحد 

ابريس وهو يتحدث بهدوء / اهم حاجه ميسره تخرج 

ليث ببسمه بارده / أنتم آلأتنين هتخرجوا دلوقتي بينوا انكم استسلمتم 

ميسره وهي ترفع يدها / استسلمنا اهو 

ليث وهو يجز علي أسنانه / بلاش افوره يا حجه

أنزلت ميسره يدها ثم سارت بهدوء بجانب ابريس 

ليث / ابريس معاك اي سلاح 

ابريس بخفوت / آيوه سكاكين 

ليث وهو يبتسم بشده / حلو اوي جهز نفسك في اللحظه اللي اقولك عليها تطلع سكينه 

ابريس بتعجب ماذا يقصد هذا كان ابريس وميسره يسيرون عائدين الي القصر مجددا وعندما أصبحوا بمحاذاه الملك تحدث ليث بسرعه / ليث بسرعه سكينتك وعلي الملك 

جري الأمر بثواني وبسرعه كبيره فأصبح الملك رهينه بين زراعي ابريس ابتسم ليث بخبث / دلوقتي بقي اطلب من الكل يجبولك اسلحه وامدادات للسفر بدل اللي سبتوها مكانكم قبل ما يخدوكم 

ابريس وهو يتحدث بصوت جهوري / الان وحالا اريد اسلحه وايضا طعام 

نظر الحراس لبعضهم ثم ركض أحدهم لجلب ما ارادوه ووضعه في حقيبه والقاه لهم نظر ابريس وجده ذلك الشاب الذي كان مع سمارا ابتسم له 

ليث /تمام كده انتم معاكم اللي يكفيكم باقي الرحله 

دلوقتي خلي الملك ده يأمرهم بالتنحي من قدام الباب 

ابريس وهو يجذب الملك اكثر ويضغط بالسكين / هيا أمر حراسك بالتنحي بعيدا عن الباب

‏ليث وهو يتذكر / اطلب احصنه عشان تعرف تخرج بسرعه من هنا 

‏كرر ابريس حديثه فاحضر نفس الشاب الاحصنه 

‏ليث / ميسره طلعي الشنطه الأول وبعدين انتي 

‏نفذت ميسره الأمر 

‏ليث / وانت يا ابريس متطلعش علي الحصان غير اما تطلع من القصر يعني خلي الملك رهينه وامشي جنب الاحصنه واول ما تخرج من القصر ارمي الملك وباسرع ما عندك اطلع علي الحصان بسرعه وعلي أقرب مخرج 

فعل ابريس المطلوب منهم ثم ركضوا بسرعه بالاحصنه 

حتي تحدث ابريس ببسمه واسعه / خرجنا من المدينه شكرا جدا ليك 

ليث ببسمه / متشكرنيش انا معملتش حاجه الموضوع ده كان ممكن تعمله لوحدك عادي بس عشان انت اللي جوه المشكله فمش عارف تفكر 

ميسره بصراخ / اوووووووووه احنا عايشين احنا عايشين 

ضحك ليث عليها ثم اغلق القلاده وتنهد بتعب وعاد للخلف ثم نظر للجميع وابتسم بسمته الخبيثه / الله امال فين عمتكم وعيالها عايز أرحب بيهم عشان معرفتش أرحب اول مره لان دانه كانت معايا 


ميسره وهي تنظر لابريس ثواني وانفجروا ضاحكين علي ما يحدث لهم 

ابريس وهو يضحك بشده / دي تاني مره ليا في أرض الموتي ومتبهدلتش كده اول مره 

ميسره وهي تضحك بشده/ عشان انا بركه يا حبي 

‏ ابريس وهو لا يستطيع التحدث من الضحك / انتي ههههههههههه ده انتي بومه هههههههههههه كل خطوه ببلوه ههههههههههههههه

‏توقفت ميسره في مكان به ثم هبطت وجلست وتنفست براحه / يااااه ده انا لو عملت كتاب عن اللي حصلنا ده هيقولوا خيالي واسع

‏ابريس وهو يجلس جانبها وينظر لها بعمق / رغم كل اللي حصل وأننا آكتر من مره كنا هنتكل بس بجد ايام معشيتش زيها

‏ابتسمت له ميسره ثم قالت بتفكير / صحيح يا ابريس من بين كل المصايب إللي واجهتنا ايه اكتر واحده كانت صعبه عليك

‏ارجع ابريس رأسه علي الشجر خلفه / اممممم أصعب مصيبه هي مملكه الحوريات

‏ميسره بضحكه / ياراجل ده انت كنت حتي عريس امال انا اللي كنت متعلقه زي الدبيحه 

‏ ابريس وهو ينظر لها بحب / تؤ تؤ كانت أصعب مره لاني شوفتك وقتها وانتي بتبكي وخايفه الباقي مهمنيش فيهم حاجه قد ما همني انك تخرجي بخير 

‏ميسره وهي تتحدث بجديه / تعرف أصعب مره هي المانتيكور ده مش تقليل من مملكه الحوريات ولا الافاعي لا بس البتاع ده شوفت بهدله وانا متشعلقه فيه واترجيت رج ولا كنزايه الراني قبل الشرب ياجدع 

‏ضحك ابريس بشده وهو يتذكر شكلها وهي تصرخ ومعلقه / متفكرنيش كنتي تهلكي من الضحك 

‏لوت ميسره فمها بحنق / طب قوم يلا خلينا نشوف المصيبه الجديده 

‏نهض ابريس وهو يبتسم بشده وصعدوا للاحصنه وانطلقوا مجددا نظر ابريس للسماء / يبدو أنها ستمطر اليوم لنبحث عن ملجأ 

‏ميسره / اقسم بالله تمطر ترعد ان شاء الله القيامه تقوم ما هعتب مكان تاني يا جدع ده ناقص يأجوج ومأجوج يخرجوا 

‏ضحك ابريس عليها ثم تحدث ببسمه / اذا استعدي يا جميلتي فبحلول الصباح نكون وصلنا للحكيم احمس 

‏ميسره / يااااه يا جدع مش مصدقه 

‏ضحك ابريس عليها بشده

‏ كريمة بسخريه / ماشوفتش وحش دول هما تلات نسانيس صغيرين وشامبنزي كبير 

‏ضربت نسرين كريمة / عيب دول عيلتك 

‏ كريمة بقرف / عيلتي مين ولا اعرفهم  

‏كاد ليث يتحدث لولا سماع الجميع صراخ امال الذي يٱتي من الباحه الخلفيه ركض الجميع برعب وبسرعه ليروا ماذا حدث ولكن وجدوا امال تقف امام عشه الدجاج وتصرخ برعب وتشير للعشه / جثه في جثه جوة 

‏نظر الجميع لها بتعجب فمدت كريمة رأسها وقالت بسخريه / ده الأهبل أسر هو لسه هنا 

‏ليث ببرود / هممممم علي بكره القوه هتوصل عشان تاخده 

‏جاسر بتعجب / قوه ايه 

ليث / طلبت ان التحقيق يكون في القاهره مش هنا هو متحول للتحقيق وانا هخلي حبايبي هناك يكرموه 

تحدث امال بقرف / بس ده متخرشم خالص ده ولا اكنه قطر عدي عليه فرمه 

كريمة وهي تفكر / تصدقي يا امال فكره عظمه احنا نحطه تحت القطر 

حسام وهو يتحدث بتفكير / لا أظن احنا نبعته لمخزن الكلاب يا جاسر افضل 

ليث وهو يتركهم ويرحل ببرود / مش هنحلص سيبوه متلقح كده وبكره انا هظبطه

امال بتذمر / لا طلعوه من هنا عشان فرخاتي ياخدوا راحتهم 

كريمة بحنق / جرا ايه يا امال هو هيقاسمهم في الاكل ولا إيه ما هو الراجل ميت في امان الله اهو 

امال وهي تشير للدجاج / شايفه فرخاتي العسلات خايفين إزاي منه طلعوه بره اقولكم حطوه مع الوز 

كريمة وعي تغلق للعشه بسخريه / هو طبق رز ومحتارين ناكله مع إيه يا امال يلا يلا يا قمر روحي المطبخ اعملي اي أكله اقولك اعملي لينا وزه 

نظرت لها امال بتذمر / ماشي يا كريمة والله لاقول لأمك علي كلامك ده 

كريمة وهي تلقي لها قبله في الهواء / هي عارفه اني مش متربيه أساسا يا حبي 

نظرت لها امال بحنق ثم رحلت 

ليث وهو ينظر لهم بغموض / بليل هاجي واجيب دانه معايا عايز اتعرف علي العيله بنفسي يلا سلام 

حسام وهو ينادي عليه / لحظه هاجي معاك اجيب نيره 

هز ليث رأسه ثم سار ببرود وهو يخطط في رأسه ما سيفعله مع اميره اذا ظنت انها نجت بفعلتها فقد أخطأت فقد لعبت مع جنيه بلاك ربما ليث يمكنه ان يتخطي الأمر ولكن بلاك لا 

وصل ليث للمنزل وجد نيرة تعد الطعام في المطبخ دخل حسام لها وتحدث معها بصوت لم يصل لليث ثم ابتسمت نيرة له ونظرت لليث ووضعت امامه صينيه طعام / أتفضل ده الاكل عشان دانه والعلاج جنب السرير

همشي انا وهجيلها بليل 

هز ليث رأسه ببسمه ممتنه / شكرا ليكي ومتعبيش نفسك بليل هجبها وهنيجي لان فيه موضوع مهم لازم اخلصه 

نيره بتعجب / تمام 

ثم نظرت لحسام / نمشي امعلمي 

حسام بضحكه / أتفضل يا كبير 

سارت نيره وخلفها حسام يضحك علي مشيتها التي تشبه الرجال 

بينما في الأعلي كانت دانه تضع اللاب توب علي قدمها وتتحدث بملل / خلاص بقي يا عبده يعني هي اول مره مالك يهزأك 

عبدالرحمن بغضب / آه يا ختي وبسبب مين بسبب عيالك بقي انا اللي عمري ما اتعاقبت وانا صغير علي حاجه اتعاقب وانا كبير وعلي حاجه معملتهاش وبسبب مين الشياطين بتوعك دول 

قال كلامه وهو يشير لاياد وزياد المعلقين علي الحائط 

زياد وهو يتحرك بعنف / نزلني بس ونتكلم راجل لراجل 

عبده بسخريه لدانه / شايفه الكلاب دول والله لهعلمهم الأدب علمناهم الشحاته فسبقونا للابواب ده انا اللي معلمهم الصياعه ويتعلم عليا بس اصبري هفضل سايبهم متعلقين كده لحد مايبنالهم صاحب 

ابقي نايم في امان الله الاقي مالك جاي يهزأني عشان كسرت ليه الجيم وانا كنت سايبه سليم هو اللي عملته في نور هيترد فيا ولا إيه 

دانه بضحك عليه / الله بقي يا عبده خلي روحك رياضيه بعدين يعني ما مصيبه المطبخ لبستها نور عايزهم يقولوا ان نور برضو هي اللي بوظت الجيم يرضيك عيال اختك يبقوا مفتريين ويفتروا علي المسكينه نور 

عبده بحده / لا معاذ الله يفتروا علي عبده الشيطان 

إياد وهو يضم زراعيه لصدره ويتحدث ببرود / سيبيه يا والدتي متتحيليش عليه احنا هناخد حقنا بأيدينا 

نظر له عبده بحده / هتعمل ايه يا بن ليث هتعمل ايه 

تحدث إياد ببسمه مرعبه تشبه بسمه ليث وهو يتكلم مثل الأفلام / عندك بنت صغيره صح 

هز عبده رأسه 

زياد وهو يكمل حديث أخيه / واسمها ملاك صح 

عبده وهي يدعي الصدمه / أنتم عرفتوا إزاي لا يا دانه عيالك فظاع 

إياد بدراميه / مش مهم عرفنا إزاي المهم خلي بالك منها الايام الجايه لأننا هنحطها في دماغنا 

نظرت دانه لعبده ببسمه وهي تكاد تبكي / معلش يا عبده يا حبيبي دول عيا..... 

عبده بصراخ / متقوليش عيال اوعي اسمعك تقولي عيال دول شياطين صغيرين 

زياد ببرود مثل ليث / احنا مش شياطين يا أخ عبده لو سمحت احنا بشر زينا زيك 

عبده وهو يشير لهم ويكاد يجن / شوفتي برود جوزك اهو بيقلد ليث قال يعني هخاف منه 

سمع صوت ليث وهو يضع الصينيه ويجلس 

بجانب دانه ويتحدث ببرود / نزل العيال

عبده / الحمدلله انك جيت بص بقي عيالك دول رقبتهم تلزمني

ليث بتحذير وبرود / تمام روح بقي نزل العيال

عبده وهي يكاد يصاب بالشلل بسبب بروده / يا أخي أبو ام برودك انتي وعيالك وهبل مراتك ده ومش هنزلهم ياليث وان كنت انت بلاك فأنا النمر يا ليث ها 

ثم اغلق الشاشه بينما دانه سبته في سرها / شوف يا ليث مش راضي ينزلهم  الحيوان بيستقوي علي عيالي المساكين اكمنهم طيبين وميعرفوش حاجه وهبل بيستقوي عليهم 

نظرت وجدت ليث ينظر فقط لها ويركز معها فتحدثت بتعجب / مالك يا ليث بتبص كده ليه 

ابتسم ليث ابتسامه لاتخرج سوي لها هي بعيدا عن أي سخريه او برود دانه بتعجب / هو أنا احلويت علي الواقعه ولا إيه

تفاجأت عندما شعرت بليث يضمها بشده اليه ويتنهد براحه فابتسمت بحنان وضمته بشده إليها بينما هو اخذ يشدد من عناقها لقد اختبر اسوء شعور قد يشعر به يوما شعور ان حبيبته قد تأذت او تألمت يقتله

دانه وهي تمسد علي ظهره / فيه إيه بس يا حبيبي

ابتعد ليث عنها ونظر لها بعشق واستند بجبينه علي خاصتها / كنت هموت من الرعب

دانه وهي تنظر له برعب / ياقلبي بعد الشر ابتعد عنها ليث ثم امسك الطعام واخذ يطعمها بحنان ثم أعطاها علاجها

وبعدها تمدد وجذبها لصدره بحب


كانت ميسره هي وابريس يسيرون وقد حلّ الليل وبدأ المطر في الهطول بشده فذهبوا ووقفوا أسفل شجره كبيره نظر ابريس للمطر الشديد ثم نظر لها / سقعانه 

ابتسمت ميسره باتساع ثم تركته وركضت ووقفت أسفل المطر وأخذت تقفز وتتحرك بعشوائيه وترقص بفرحه 

بينما ابريس نظر لها ببسمه علي برائتها رغم كل ما تمر به لم تنمحي بسمتها هذه 

بينما كانت ميسره تغني مثل الأطفال وهي تدور أسفل المطر / يا مطره مطري واخبزلك عيش طري واعملك حله محشي تتغدي وتفطري 

اخذ ابريس يضحك بشده علي حديثها ثم خرج من أسفل الشجره ووقف امامها فنظرت له بحاجب مرفوع فوجدته يفرد زراعه بمرح وهو يضحك ويغني معها / يا مطره مطري واااا...... مش فاكر 

ضحكت ميسره بشده وأخذت تكمل الاغنيه وهي تقفز مثل الأطفال بينما ابريس يقلدها يحاول ان يري العالم بعينها ان يراه من نظرها هي أن يخرج من ابريس البارد والصارم في حياته ان يعيش طفولته التي فقدها سابقا  

ابتسم عليها وهو يراها تحرك وسطها وتغني بصخب وضحكتها أصبحت ترن في المكان 

ابريس وهو يتحدث بصوت عالي حتي يصل لها / يا مجنونه براحه هتتزحلقي 

ميسره وهي تقفز اكثر وتضحك / يا عم سيبني اعيش دي مصر دي هتبقي قحط في المستقبل يا عم والله المطره بتيجي من السنه للسنه 

ضحك ابريس بشده بينما ميسره توقفت عن القفز ونظرت له / تعرف اني وانا صغيره كان نفسي اعمل كده آوي

ابريس وهو ينظر لها / وليه معملتيش كده

ميسره بضحكه ألم / كنت عايشه مع عمي ومرات عمي كانت بتمنعني انزل في المطره مش عشان خايفه عليا لا عشان اقعد امسح في الشقه مكان أولادها اللي طالعين نازلين في المطره

نظر لها ابريس بالك ثم اقترب وضمها بشده وابتسم بحنان لها ثم تحدث ليضحكها / حبيبتي ست بيت شاطره بتعرف تمسح

ضربته ميسره وأخذت تضحك عليه وهو فقط يتأمل ضحكتها لا يريد أن تنتهي هذه اللحظات فتتحول لذكري له


في المساء انطلق ليث بسيارته للمنزل وهو ينظر بجانبه لدانه التي تحدث عبده بحنق / هو أنا في رحله يا عبده حاضر هجبلك تذكار من هنا مشبك ايه هو انا في دمياط يا بني انا في الاقصر ماشي بس ملكش دعوه بالعيال تمام يلا سلام عشان وصلنا هكلمك بعدين

نظرت لليث ببسمه فامسك هو يدها وقبلها بحب

ثم هبط من السياره ودخل للمنزل وجدهم افترشوا الباحه الاماميه تحت النجوم وفي الهواء

ابتسم مراد بترحيب / أتفضل مستنينك

ابتسم ليث له ثم جلس وبجانبه دانه وبدأ الجميع في الطعام فمدت اسماء يدها بقطعه دجاج لصلاح / خد دي مني يا صلوحه

كريمة بصوت عالي / استغفر الله العظيم يارب

نظرت لها اسماء بتجاهل وتحدث صلاح ببسمه مجاملة / متشغليش نفسك بيا وكملي اكلك

نظرت له اسماء بحنق

بينما اميره كانت تنظر بحقد وغيظ لدانه فهي لم يحدث لها شئ لفت نظرها ان ليث لك يرفع عينه عنها منذ دخولها فابتسمت له ظنا انه معجب بها فجأه توقف الطعام في حلقها وهي تراه يغمز لها ماذا هل غمز لها للتو وايضا يبتسم لها

بينما دانه كانت تحدث نيرة / بقولك ايه سمر عايزه تكلمك بعد الأكل ياباشا عشان هتقولك علي إللي هتعمليه

ابتسمت نيره وتحدثت بمزاح / مش مكتوبلي انضف مره انخطف ومره انتي كنت هتروحي فيها دي اشاره يابنتي

ضحكت دانه بشده فمظر لها ليث بتحذير

فكتمت ضحكتها وتحدث بغيظ / اهو انكتمت

انتهي العشاء تحت نظرات كريمة لاسماء التي جعلتها خائفه من التحدث حتي ونظرات سلمي لجاسر التي لاحظتها نسرين وأخذت تغلي بسببها

بعد الطعام نهض الجميع وذهب مهران وسالم وجميع الكبار لمكان وحدهم وبقي الشباب معا فجأه انقطعت الاضواء وكانت اميره في الداخل تحضر الفاكهه لهم فجأه شعرت بأنفاس شخص خلفها وصوت يهمس لها بنبره جعلتها ترتعش / هندمك ندم عمرك علي إللي عملتيه

أسقطت اميره طبق الفاكهه وصرخت بحده / ااااااااااااااااااه


ميسره وهي تسير بتعب / مش هنوصل بقي

ابريس ببسمه / قربنا خلاص باقي القليل بس استحملي

هزت ميسره راسها وساروا مسافه ليست بالقصيره فجأه ظهرت أمامهم أمرأه تقف امام البيت وتتحدث بدلال / مرحبا هل تبحثون عن الحكيم احمس

نظرت ميسره لابريس بتعجب

المرأه بنبره لعوب / يمكنني أن ادلكم عليه

نظرت ميسره لها ثم هبطت من حصانها واقتربت من المرأه ودفعتها بحده لداخل المنزل واغلقته ثم صعدت مجددا بجانب ابريس / مش ناقصه قرف هي دلوقتي نلاقيها قلبت ديناصور وندخل في مشاكل زي ما انت يابني كمل طريقك ولا كأننا شوفنا حاجه طريقنا واكلنا ونعيش

ضحك ابريس بدهشه عليها واكملوا طريقهم حتي وصلوا لطريق ضيق جدا لم يكن ليتسع لهم مع بعضهم فسار ابريس أولا وخلفه ميسره التي قالت بحنق / ليدز فرست يا عديم الاتيكيت

ابريس بسخريه / طب تعالي الأول يا ختي ولو حاجه طلعت عليكي مسمعش صوتك 

ميسره بضحكه / لا وختامه مسك برضو 

ضحك ابريس حتي وصلوا لنهايه الطريق كان يوجد به كهف هبط ابريس وساعد ميسره الهبوط فسجدت ميسره في الأرض / واخيرا ارض الوطن يااااه لقد هرمنا من أجل هذه اللحظه 

ضحك ابريس عليها ثم رأي شخص يخرج من الكهف ويبتسم له / ابريس مرحبا بعودتك لقد انتظرتك طويلا 

ابريس ببسمه / مرحبا حكيم احمس 

ميسره بتشنج وهي تشير لذلك الشخص / ده الحكيم احمس اللي طلع عين امنا عشان نوصله لا سوري بقي بيج احيييييه يا عزيزي 


طبعا حابه اقدم اعتذتر كبير ليكم كلكم بسبب عدم ردي علي التعليقات بس والله انا بشوف التعليقات كلها وبفرح بجد بيها جدا جدا ولو لقيت سؤال بجاوب عليه وسبب تقصيري هو اني حاليا بحاول اني انتظم في كورسات عشان اللغه وصعب والله بكتب البارت بالعافيه فبعتذر جدا جدا عن عدم ردي بس والله كل التعليقات بقرأها بلا استثناء بعشقكم جدا وبحبكم آوي وبشكركم علي دعمكم ليا دايما 



استووووووووب الفصل خلص ورحلتنا كمان اوشكت انها تخلص اتمني يكون عجبمم مستنيه التوقعات ورأيكم

متنسوش فوت

دمتم سالمين

رحمه نبيل 🙂 🙂


#لعنة_الفراعنة

#عشقت_فرعون

#الفصل_الثالث_والعشرين


قراءه ممتعه يا شباب 😂 😂 

جهزوا المناديل بس مش اوي هو مش حزين آوي يعني 😅😅🌚🌚🌚


هجرت القرآن وتكاسلت في الصلوات 

وخاصمت ركعات الليل وثقل لسانك عن الذكر والدعاء،

قل لي بربك من أي بابٍ تنتظر الفرج ؟!


~قيام الليل ي حفيدات عائشه♥️🌍~


وفيك تسيل المحابر شوقا وتهفو النفوسُ حنينا إليك تطيب الحياة بذكرك دوما ويُشرحُ قلب يُصلّي عليك.🖋️🌟

صلوا عليه وسلموا تسليما 


الفصل الثالث والعشرين


نظرت اميره حولها برعب وهي تصرخ / مين مين أبعد عني انت مين

بينما ليث يتحدث بهمس مرعب / مكنش لازم تعملي كده يا اميره هتندمي وهيبقي ندمك كبير اوي اوي

صرخت اميره برعب شديده ثم ركضت بسرعه وهي لا تري امامها بسبب الظلام ولكن فجأه تعرقلت في شئ فسقطت أرضا بحده وهي تصرخ برعب تنظر خلفها ثم نهضت وأخذت تجري للخارج حيث الجميع وهي تصرخ وتنظر خلفها فسقطت مجددا وهذه المره علي صخره فجرحت قدمها بشده

نهضت نجلاء واسماء وسلمي برعب وركضوا لها

نجلاء برعب / اميره يا حبيبتي مالك كده

اميره وهي تشير للمنزل برعب / هو هو جوا هيقتلني

خرج ليث من المنزل دون أن يشعر أحد وجلس بجانب دانه وجذبها لاحضانه بحنان وهو يبتسم لها بينما مي نظرت له بشك فغمز هو لها

سلمي وهي تنظر للمنزل بتعجب / فيه إيه يا اميره مفيش حاجه انتي شكلك اتخيلتي عشان الجو ضلمه جوا قومي قومي

اميره بصراخ ورعب / لا مش بتخيل والله كان جوا وبيقولي.... 

اسماء وهي تقاطعها / قومي يا أميره هتبوظي الليله ده إحنا كنا لسه هنلعب لعبه الازازة

ثم حاولت جذبها / قومي يلا يابنتي

كريمه وهي تصفق بيدها / خلاص يا جماعه كل واحد يرجع لحاله نسناس ووقع عادي ولا كأن حاجه حصلت ترمسنا ولبنا وعيشوا

عاد الجميع لمكانه مجددا وتجمعوا حول الحلقه ونظر صلاح لكريمة بمشاكسه وغمز لها ثم تحدث / نبدأ اللعبه

وافق الجميع فلف صلاح الزجاجه وجاءت علي دانه تسأل وطمطم تجيب

دانه بخبث وهي تنظر لمراد / اغلي شخص علي قلبك

طمطم بخجل شديد / بابا مهران هو اللي رباني 

دانه / ربنا يديمه يا ستي قصدي غير والدك

خجلت طمطم اكثر واحمرت خدودها وهمست / مراد

صفر صلاح وصفق بشده / آيوه بقي يا زيدي يا زيدي

ضربه مراد / بطل رخامه

ثم نظر لطمطم بعشق كبير

لف صلاح الزجاجه فجاءت علي نيره تسأل وكريمة تجيب

نيره بضحكه غبيه / أنا معرفش آوي في الاسئله بس لو باقي يوم واحد من حياتك هتعملي ايه

كريمة وهي تنظر بشر للفتيات الثلاثه / هخلص البشريه من سلاله نجلاء

ضحكت نيره / لا بجد هتعملي ايه

كريمه ببساطه / هقضيه مع احب شخص ليا

نيره بخبث / وهو مين

كريمة / لف يا ابو صلاح اللعبه سؤال واحد يا قمر

صلاح وهو يلف / فصيله

جاءت علي سلمي تسأل دانه

سلمي وهي تنظر بهيام لليث / عملتي ايه عشان توقعي جوزك ده

دانه بقرف / حطيتله قشر موز في الطريق فوقع علي ارابيزه زي ما هعمل كده لحد تاني بس المره دي هحطله سكاكين في الطريق 

لف صلاح الزجاجه فجاءت علي اميره تسأل ليث

اميره وهي تنظر له بهيام / عمرك حبيت

كريمة وهي تشير لها / اها مجبتش حاجه من عندي مش بذمتكم السلاله دي لازم تنقرض ولا لا

اميره بتذمر / أنا قصدي مش لازم يكون حبها يعني ممكن يكون جواز صالونات مش مبني علي حب

نيرة وهي تنظر لها بسخريه / مش معقول ده عقل ده اكيد جذمه يعني حتي لو مش بيحب هيقول قدام مراته

اميره بتذمر / محدش يتدخل لو سمحتم

ليث وهو ينظر لدانه ببسمه عاشقه لأول مره يراها الجميع / تؤ محبتش انا عشقت وعشقت مجنونه

ابتسمت دانه عليه وغمزت له / حبيبي يا ابو الليوث يا مشرفني

جذبها ليث لاحضانه وهو يضحك علي رده فعله

كريمة وهي تنظر له بتعجب / طلع بيضحك عادي سبحان الله ويخلق ما لاتعلمون

لف صلاح الزجاجه فجاءت هو يسأل نسرين فتحدث بخبث / بتحبيه

نظرت نسرين لجاسر بخجل / امال وافقت ليه

جاسر وهو يغمز لها /وانا كمان بحبك اوي

مراد وهو يضربه /احترم نفسك انا هنا

سمعت دانه رنين الهاتف فزفرت بضيق / مش هخلص

نظر ليث للهاتف فابتسم عليها / ادي نتجيه التربيه بتاعتك تربيه مشرفه وقال لو سمحت ياليث سيبلي عيالي انا عارفه اربيهم إزاي اشربي بقي 

دانه بملل /  بتشمت يا ليث ماشي ماشي...... آيوه يا زياد فيه إيه

زياد بحنق وهو يصرخ / بقولك ايه يا والدتي الحاجه امك مش هتعمر معانا

نهضت دانه بعيدا عنهم / ليه يا اخره صبري

إياد وهو يأخذ الهاتف منها /تخيلي يا دانه رفضت تخلينا ندخل المطبخ

دانه وهي تتحدث بتعجب / وانتم تدخلوا لية المطبخ أساسا

زياد / عايزين نعمل اندومي 

دانه / تمام خلوا نور تعمله مش لا....

قاطعها إياد / لا احنا عايزين نعمله هي أساسا خايفه علي مطبخها الجديد ايه هناكله ولا هناكله

سمعت دانه صوت نور بحانبهم وهي تتحدث ببرود / انسوا والله لو جبتوا ليث بذات نفسه ما انتم معتبين المطبخ

ضحكت دانه علي هذه المشاكسه

ثم سمعت صوت عبده وهو يصرخ / يلا يا عيال جبت النودلز علي المطبخ بسرعه يلا يا ملاك

صرخ الأطفال بمرح وركضوا للمطبخ بينما نور تصرخ بعبدالرحمن / كده يا عبده بقالي ساعه بقولهم لا وأنت تيجي.....

اغلقت دانه الهاتف وهي تضحك عليهم وكادت تذهب ولكن شعرت بأحد يضمها من الخلف فتحدثت بحنان / إيه ياباشا سيبتهم وجيت

ليث وهو يقبل رقبتها / اي مكان انتي مش فيه مش بيبقاله طعم

دانه وهي تضم يده التي تضم خصرها / ياااه ياليث لو تعرف بحبك قد ايه 

كريمة وهي تتحدث بجانبهم / قد ايه يعني

انتفضت دانه بفزع ثم انفجرت ضاحكه عليها بينما تتحدث / يخربيتها شبهها آوي

بينما ليث قال وهو يرحل / تقريبا قصه أسد وجميله هتتكرر تآني بس المره دي فينا

كريمة بتعجب / مين أسد وجميله دول مسلسل

دانه بضحك شديد / آه مسلسل تركي

كريمة / لا لازم نتابعه بقي

كادت دانه تجيب ولكن قاطعها رنين هاتفها نظرت له ثم صرخت وهي تكاد تجن / الله يحرق دي اجازه

ثم أجابت / آيوه يا نور يا قلبي في إيه عيالي برظوا ايه تاني

نور بصراخ / بقولك ايه يا بت انتي واخوكي وعيالكم منا ميطلعش عيني معاكم وانتم صغيرين ويطلع عيني دلوقتي والله لو مكلمتي عيالك يتلموا لكون مبيتاهم في الحجز ومتسأليش إزاي

دانه وهي تزفر بملل من أطفالها  / حاضر يا نور انتي بس متزعليش نفسك

نور / آيوه لميهم عشان لو حد منهم قرب للخزين بتاعي ولمسوا بس لبانه وآحده هولع فيهم انتي فاهمه دول خلصوا الميللو كلو ولاد الطفسه

ثم اغلقت المكالمه في وجه دانه 

نظرت دانه للهاتف وهي ترمش بدهشه / متصله عشان تشتكي انهم خلصوا الميللو 

ضحكت بسخريه / نور هي نور مهما تكبر هتفضل عيله صغيره وتقولك عيالك ماهي جينات وبتتورث يابا كله من مالك هو اللي دلعك من الأول ولحد دلوقتي محسسني انك بنته الصغيره واخده الدلع كله من صغرنا ده احنا متدلعناش قدك يا وليه وقال جايه تشتكي من عيالي 

كريمة وهي تنظر حولها بتعجب / انتي انجنيتي يا حزينه بتكلمي نفسك 

دانه وهي تضحك بشده / والله يا بنتي العيله دي تجنن العاقل يلا يلا نرجع للجماعه 


ميسره وهي تنظر للحكيم احمس ثم لابريس / وحياه امك لتحلف ان ده اللي كنت هتفرم بسببه



  


سار الحكيم وضحك بصخب / احضر فتاتك وتعالي يافتي

نظر ابريس لميسره بتعجب / في إيه يا ميسره ماله الحكيم

ميسره وهي تكاد تجن / برضو هيقولي حكيم يابني ده تقريبا أصغر منك انت مش شايف بشرته دي.. دي انضف من حياتي يا جدع فين الحكيم ده

ابريس وهو يضحك / هو مش أصغر مني هو في نفس سني تقريبا او اكبر مني بكام شهر بعدين يعني هو عشان حكيم لازم يكون عجوز ولا إيه وبعدين انتي تركزي في بشرته ليه ها

قال آخر كلامه بحده وغضب

ميسره وهي تشير حيث دخل الحكيم /طب طالما هو حكيم فين الجلبيه بتاعته ولا الطربوش اي حاجه يا عم يحلل الاسم بيها ده مفيهوش ملامح حكيم ده اخر عارض ازياء بشكله ده

ابريس وهو ينظر لها بغيظ شديد / طب اتنيلي ادخلي خلينا نخلص

ثم تركها ودخل ميسره بتعجب / هو زعل ولا إيه

ثم لحقت به وجدت هذا الذي يدعي حكيم يجلس باريحيه وبجانبه بعض الكتب

جلست ميسره بجانب ابريس فنظر لها الحكيم لثواني ثم ضحك بشده / اذا انتي ميسره انتظرتك طويلا يا فتاه

ميسره وهي تنظر لابريس بتعجب / عفوا ولكن هل تعرفني

احمس وهو يهز رأسه بايجاب / اعرف كل شئ عنك وعن حياتك وعن مصائبك أيضا

ميسره / احم احم عدي المصايب دي الله يكرمك

ولكن من أين علمت هذا

الحكيم وهو ينظر لها /أنا لست عارض ازياء يا عزيزتي بل حكيم واعلم اشياء انتي لا تعرفيها

ميسره بخفوت / أحييه ده سمع الكلام بس هو فهم إزاي

رفعت نظرها له بتعجب فضحك هو بشده / نعم انا استطيع فهمك يا عزيزتي

ميسره / اوك بدأت اخاف

الحكيم بجديه / حسنا لنتحدث بالمهم

ثم نظر لابريس نظره يعرفها / حورس

ميسره وهي تتسٱل / ماله حورس

احمس وهو يمسك أحدي الكتب ثم فتحه الي صفحه معينه فوجدت صوره صولجان / للأسف حورس استطاع ان يطور الصولجان الخاص به وهذا ليس جيدا أبدا فهذا سيصعب علينا الأمر ولكن ليس كثيرا

ابريس واخيرا تحدث / اذا ماذا سنفعل

نظر احمس لميسره وتحدث بغموض / ليس نحن بل الشمس من يمكنها فعل ذلك

ميسرة بجيده / اعمل ايه

تحدث  الحكيم بجديه / لن يمكننا فعل شئ سوي عند اكتمال القمر فعند اكتمال القمر تكون الأبعاد كلها مفتوحه وبذلك يمكننا أن نستفاد من عين اوزريس مع الشمس والتي هي انتي

ميسره بدهشه / آيوه برضو مفهمتش حاجه

الحكيم / عند اكتمال القمر يجب عليكي وبأي طريقه ان تذهبي للقصر وتوجهي عين اوزريس للقمر بحيث ينعكس عليه الضوء وعند تعامد الضوء علي عين اوزريس سينعكس علي الصولجان ويتحطم تماما وبذلك نقول وبكل ثقه ان عصر حورس انتهي لان حورس حتي يحصل علي هذا الصولجان قد رهن روحه للساحر وضياع الصولجان معناه....... 

ابريس بشرود / انتهاء حورس وعصره تماما 

نظرت ميسره لابريس بحزن فهي تشعر ان عوده الملك له معتمد عليها وتخشي ان تفشل 

اكمل الحكيم كلامه / وفي نفس الوقت بعد تحطم الصولجان سنستعمل قلاده الأبعاد للربط بين عصرنا وعصرك انتي لتعودي لذا نحن بحاجه ماسه الي مساعده من عصرك 

نظرت ميسره له وعيونها تغشاها الدموع فالوداع قد اتي ميسره بصوت مبحوح بسبب كتمها للبكاء / عندي الاشخاص المطلوبه بس هيعملوا ايه 

الحكيم بشفقه علي ابريس الذي ينظر امامه بألم شديد / حسنا في لحظه انتهائك من الصولجان سوف تخلعين القلاده ليتعامد عليها ضوء القمر في نفس اللحظه التي سيقوم بها الاشخاص علي الطرف الآخر بتسليط القلاده الاخري علي الشمس ووقتها ستعمل القلادات علي نقلك لعالمك مجددا مثلما تنقل الصوره والصوت بين القلادتين  وسيعود كل شئ لوضعه الطبيعي وتعود كمت للملك ابريس والملك ست 

نظرت ميسره لابريس فهبطت دموعها ثم تحدثت ببسمه متألمه / تمام وانا جاهزه 

ثم تركتهم وخرجت سريعا حتي لا يلاحظ احد دموعها 

نظر احمس لابريس بالم فهو كان رفيقه منذ الصغر ولكن احمس انفصل عنه ليجوب الأرض بحثا عن العلم حتي حصل علي الكثير والكثير اقترب احمس من ابريس ومسد علي كتفه / أشعر بألمك يارفيق ولكن هذا هو الحل الاصح وهذا ما يجب فعله 

رفع ابريس عيونه الحمراء بشده/ قلبي ينزف يا صديقي ينزف ويصرخ طلبا لبقائها لا أريد أن ترحل أريدها بجانبي أريدها بجانب قلبي ارجوك يا احمس ارجوك امنع هذا ارجوك

ثم تحدث بلهفه يائسه / لم لا تخبرها ان ما قلته لن يتحقق مثلا أخبرها انا لا اعرف اي شئ ارجوك يا احمس انا اموت 

احمس بألم علي صديقه / اسف يا صديقي ولكن لا استطيع هذا 

ابريس بصراخ وهو يبكي وقد برزت عروقه / بلي انت تستطيع انت تستطيع يا احمس انت كااااااذب الجميع يريد ابعادها عني انت وست والجميع لما ها أخبرني 

كان يتحدث وهو يدفع احمس بعنف / أخبرني 

احمس بصراخ / لان هذا ما كان يجب فعله من البدايه كلنا انا وانت وست والجميع نعرف ما هو دور الشمس في حياتنا يا ابريس كلنا يعرف ذلك أن الشمس هنا فقط لعمل شئ معين ثم يعود كل شئ كما كان وانت تعرف ذلك 

ابريس بصراخ / نعم اعرف اعرف ذلك ولكن قلبي لا يعرف هذا 

ثم اخذ يضرب قلبه بعنف / هذا الأحمق لقد احبها الأحمق 

احمس بصراخ / احببتها وانت تعرف نهايه هذه القصه وانها محكوم عليها بالفشل يا ابريس أفق 

ابريس بصراخ قطع نياط قلبه / نعمممممممممم اعرررررررررف ولكن هذاااااا (يشير علي قلبه) هذاااااا ادعي الجهل واحبها لا حكم لي عليه اتمني ان انزعه بيدي يا احمس هو احمق احبها وهو يعلم انه جلب العذااااااب لنفسه طوال حياته 

نظر له احمس بشفقه وتنهد بألم / ارجوك يا ابريس توقف عن تعذيب نفسك هذا واقنع نفسك بالنهايه المحتومه لكلاكما سوف اتي معكم حتي ننتهي من هذا 

كاد يرحل ولكنه توقف وتحدث بالكلمة التي دمرت مابقي منه وجعلته يجثو أرضا كالجثه الهامده باكيا/ تحضر يا ابريس فاكتمال القمر بعد ثلاث ايام انتهت الرحله يا صديقي 


بينما ميسره كانت في الخارج تنظر للسماء وتصرخ بالم / ليه اشمعنا انا ليه انا اللي اتعذب كده ليه انا بذات اللي اجي هنا ليه ده بذات اللي احبه ليه محكوم عليا اعيش حياتي كلها بعذاب ليه 

ثم اخذت تصرخ بجنون / من البدايه كنت عارفه ان دي نهايتي بس قلبي مكنش مقتنع ليه حبيته لييييييه 

اخذت تبكي بشده وهي تتذكر همسه لها ( اعشقك ميسره) 

صرخت بعنف / ياااارب ياااارب 

ثم سقطت أرضا وهي تبكي /يارب مش هقدر يارب مش هقدر 


نظرت دانه لليث بتركيز فتحدث ليث ببسمه / إيه معجبه 

دانه بضحكه وهي تدخل لاحضانه بينما تنظر له / من زمان ياباشا من ايام المكتب ولما كنت كل شويه ادخل الاقيك من غير قميص 

ضحك ليث بشده وهو يضمها اكثر /وانا عاشق من قبلها بكتير ياقلب ليث انتي 

دانه وهي تتحدث بجديه / اميره مكنتش بتتخيل صح 

نظر ليث لها ثم ابتسم / انتي ايه رأيك 

دانه بجديه / رأيي ان كفايه آوي اللي حصلها انهارده البنت كانت هتموت من الخوف 

ليث وهو ينظر لها بغموض / لسه مخلصتش حقي منها 

دانه وهي تجذب وجهه لها / يا ليث انا زي الفل اهو محصلش حاجه خلاص بقي مش عايزين مشاكل 

ليث وهو يضمها بشده ويتسطح / اوعدك بكره كل حاجه هتنتهي 

نظرت له دانه بشرود / يا خوفي يا بلاك


كانت كريمة تسير في الممر المؤدي لغرفتها عندما سمعت صراخ صلاح فركضت برعب لغرفته ولكن قبل أن تفتح الباب اتضح لها صوته وهو يتحدث / بقولك ايه يا إسراء مفيش حاجه بينا عشان كل شويه تتصلي بيا فهمتي 

توقفت كريمة ودمعت عينها هل مازال علي  تواصل مع الفتاه التي تركها لاجلها 

صلاح بصراخ / حكاياتنا ايه انتي عبيطه مفيش حكايه من الأساس ده جزاتي عشان ساعدتك بتدمريلي حياتي 

زمان ضيعت حب حياتي وخسرتها بسببك وبسبب عمايلك ساعدتك عشان ابوكي المريض وعشان انقذ سمعتك اللي انتي دمرتيها وبعتيها لواحد وبعدين اول ماقالك نرجع روحتي سبتيني ورجعتي ليه واتجوزتيه وانا الوحيد اللي طلع من المعادله دي خسران وفي الاخر بعد ما يخونك ويرميكي ترجعي ليا وقال ايه بحبك انتي طلعتي وآحده و......  يا إسراء وانا فعلا استاهل اللي حصلي عشان ساعدت وآحده زيك اسمعي بقي والله العظيم لو اتصلتي تاني لاروح اقول لابوكي علي الحكايه كلها سامعه 

ثم اغلق الهاتف في وجهه والقاه بعنف علي فراشه وهو يرجع شعره للخلف بعنف ثم استدار ليخرج ولكن تجمد عندما رأي كريمة تقف علي الباب ودموعها مثل الشلال ثم ركضت بسرعه بينما هو لحق بها 


نظر الجميع لطمطم بحزن بينما مراد تحدث ببسمه /أنا بس قولت اعرفكم عشان بكره كتب كتابنا وهنخرج كتير عشان نكثف الجلسات

بكت نسرين بشده علي ابنه عمها لقد ظلمها الجميع اقتربت طمطم من نسرين وعانقتها فبكت نسرين اكثر / لا لا يا طمطم ده كدب وحياتي قولي ده كدب انتي مش تعبانه انتي حلوه اهو صح انتي عادي مش تعبانه.

طمطم بدموع / أنا كويسه يا نسرين وبتعالج وهكون بخير يا عمري 

دانه ببكاء شديد / ليه مقولتش يا طمطم عشان نكون جانبك

طمطم وهي تضمها باليد الاخري / إيه ياعيال الافوره دي منا فله اهو هو أنا موت ولا إيه 

بينما مهران كان يبكي علي ابنه أخيه فقد توفي هو وزوجته منذ سنوات وهو من قام بتربيه طمطم وشيرين اختها. 

نظر جاسر وحسام للجميع بألم 

دخلت كريمه وهي تمسح دموعها وجدت الجميع يبكي فتحدثت بمزاح / في إيه نجلاء ماتت 

نظر مهران لابنته بالم فهي اكثر من سيتألم علي اختها نعم فقد تربت كريمه مع طمطم وكانت اكثر من أخت. 

تحدثت كريمه بجديه وهي تقترب منهم / في إيه يا جماعه مالكم ليه الكل بيعيط 

دخل في ذلك الوقت صلاح.

تحدث مراد بحزن / طمطم يا كريمة مش زي مالكل كان مفكر بتكلم شباب وكده 

كريمة بمزاح / إيه هي طلعت  استغفر الله بتكلم بنات 

مراد بدموع هبطت دون أن يعي / طمطم مريضه كانسر وكانت بتعمل كده عشان محدش يلاحظ 

نظرت له كريمة بتعجب وتحدث وهي تنفي ما قاله / لا طبعا  طمطم زي الفل ومفيهاش حاجه خالص 

نظرت لها طمطم بألم ثم اقتربت منها وهي تمد يدها / كرميلا انا 

كريمة وهي تبعد يدها بعنف /لا انتم كدابين انتي مش فيكي حاجه انتم عايزين تخوفوني بس 

مراد وهو ينظر لها بألم / دي الحقيقه يا كريمه وانا اللي بعالجها بنفسي وبدأنا جلسات بقالنا مرتين 

كريمه بصراخ / كدابييين كلكم كدابييين 

ثم تركتهم وركضت لغرفتها بينما صلاح نظر لطمطم بحزن وتحدث وهو يبكي / مراد بيهزر يا طمطم صح 

هزت طمطم رأسها برفض ودموعها تتساقط 

بينما صلاح جلس لرضا وهو يبكي علي أخته الصغيره هي صغيره 

ونسرين تبكي دون توقف وحسام لأول مره يري دانه تبكي هكذا فقد كانت تبكي كالطفل الذي فقد والدته. 

هبطت دموع جاسر علي هذه العائله التي تحولت تماما من المرح والضحك للبكاء 

بينما سمع الجميع صوت صراخ كريمه الذي هز جدران المنزل وبكائها الذي علي 

أرتفعت شهقات الجميع بينما سالم اغمض عينه بألم / يارب رحمتك يارب 


نظر احمس لابريس الصامت وميسره التي تنظر امامها بشرود وكأنهم فقدوا روحهم 

ثم صعد علي حصانه وتحدث / اتبعوني سنأخذ طريق مختصر للعوده من خلف الكهف 

ثم انطلق بحصانه وخلفه ميسره وابريس الذين التزمو الصمت طوال الرحله احمس / هذا الطريق مختصر سنصل خلال يوم كحد أقصي 

نظر ابريس بروح خاليه لميسره في نفس الوقت الذي نظرت له ابتسمت له ميسره بألم فهز هو رأسه وسار خلف الحكيم بصمت تام 


تسلل ست ومعه نانيس واسينات لذلك المنزل الذي يجلس به بيك وازاي ونازيا والتي يطلق عليها تيتي زوجه ازي 

دخل ست وجد بيك يجلس مع ازي نهض بيك بسرعه / ماذا يا ست لقد مللنا من الاختباء هنا 

نظر ست لنانيس واسينات / لقد احضرتهم للبقاء بعيدا عن القصر وسيظلوا هنا مع تيتي 

بيك وهو يتسأل / ونحن 

ست بغموض / نحن سنقوم بما انتظرناه طويلا بدأ العد التنازلي للنهايه عصر حورس 


بينما حورس كان يجلس في غرفته وينظر للصولجان بشرود / حان الوقت كي نتخلص منهم جميعا وبعدها تيتي ستكون لي وايضا كمت


مر يوم ثقيل علي الجميع بين حزن والم وترقب وأمل في بدايه جديده 


كان منزل عائله مهران مزين بطريقه جميله لا توحي لك بمدي ألم سكانه حضر الجميع لمجامله العرسان فاليوم عقد قران كلا من نسرين وطمطم 

كانت دانه تنظر للفتيات بحزن فقد علمت للتو ماحدث لطمطم فكانت تجلس علي فراش غرفه كريمه بجانب دانه وكريمه وكلا من نسرين وطمطم يجلسون علي مقاعد بعد أن انتهت السيده من تزيينهم 

ثم تحدثت بهدوء لفتت انتباه الجميع / ماما كان عندها كانسر بالمخ 

نظر لها الجميع بانتباه فاكملت ببسمه متوجعه / وقتها كلنا تعبنا واتدمرنا ماما هي عمود العيله لان بابا ميقدرش يتنفس من غيرها فلو ماما حصلها خدش بابا بيتدمر وبالتالي عبده بيتدمر وانا بتدمر وكل العيله هتقع عيشنا ايام رعب وخوف بس كان أملنا في ربنا كبير ودعينا كتير  

وجه يوم العميله والكل كان في رعب بس 

رفعت نظرها لهم ببسمه / ربنا سترها واتعالجت وبقت كويسه ربنا يطول في عمرها اللي قصدي اقوله ان الدعاء افضل شي في الحاله دي ده ربكم بيقول انا عند ظن عبدي بي فاحسنوا الظن بالله 

كريمة ببسمه / ونعم بالله 

نيرة وهي تنهض / بقولكم ايه انتي وهي فرفشوا كده مش ميتم هو ده فرح لولولولولولولولولويي 

كريمة بمزاح لتغير الجو / ولما هو فرح ولولولولولولوي ليه لابسه كأنك رايحه تلعبي ماتش كوره ف الشارع 

نظرت نيره لثيابها بتعجب ثم تحدث / مالها انتي عارفه السلوبت دي بكام يا معفنه انتي

كريمة يقرف / بكام يا ختي 

نيره وهي ترفع رأسها بتكبر / وحياتك قالي آخرها 210 بس علي مين أخدتها منه 110 امال فاكر هيضحك عليا 

هزت دانه رأسها بيأس / قومي يابت انتي بعدين مش انتي كلمتي سمر امبارح 

نيره وهي تتذكر / آه ياختي متفكرنيش دي مرعبه عليا الطلاق الست دي مرعبه يخربيت كده ده انت خوفت منها 

كريمة بتهديد / يعني تقومي تلبسي فستان عدل ولا نكلم سمر 

نيرة برعب / والله ما تتعبي استاذه سمر معانا انا هلبسه زي الكلبه هو فين 

ضحكت دانه بشده وهي تخرج علبه كبيره / كان قلبي حاسس عشان كده اشتريت ده ليكي يا مانجتي 

نظرت نيره ببسمه ممتنه لدانه وهمست / شكرا علي كل حاجه يا دانه 

دانه وهي تضمها / ياقلبي معملتش حاجه يلا بقي اخلص عشان دلوقتي هينادوا علينا 


عند الشباب حسام وهو ينظر لهم / يا زيدي يا زيدي علي إللي هيتجوزا 

جاسر / نق بقي نق عشان الفرح يولع بينا ولا بنات نجلاء يولعوا في العرايس بعدين طالما يا خويا نفسك ليه مش تاخد خطوه بجد

ضحك حسام بشده / ما ده اللي ناوي اعمله فعلا 

مراد بغمزه / إيه هتشرفنا 

حسام وهو يرفع ياقته / عيب عليك يابا 

دخل ليث للغرفه وهو يبتسم / تم ياشباب أسر وصل القاهره وحبايبي كرموه اخر كرم هناك 

ضحك الجميع علي كلامه 

دخل سالم ومهران عليهم 

مهران / يلا يا شباب عشان المأذون وصل 

صفق مراد بمرح / إنهارده فرحي يا جدعان وهتجوز هتجوز لولولولولولولولولويي 

صلاح بضحك / الحمدلله اتجنن خلاص 

خرج الشباب وهبطوا للأسفل وذهب كلا من مهران وسالم واحضر سالم نسرين ومهران طمطم 

وهبطوا للأسفل فكادت أعين الشباب تخرج من مكانها 

بدأ المأذون بنسرين وجاسر فكادت نسرين تموت خجلا من نظرات جاسر 

ثم قام المأذون بعقد قرآن مراد وطمطم التي تنظر بعشق لمراد واخيرا جمعها الله بحبيب طفولتها 

في ذلك الوقت هبطت نيره ودانه فكانت دانه تسحب نيرة بالقوه وهي ترفض النزول 

كان حسام يضحك علي مشاغبه صلاح لهم ولكن وقعت عينه علي نيره التي كانت ترتدي فستان طويل من اللون السيمون وتضع ميكب خفيف جدا وتفرد شعرها خلفها كاد حسام يصاب بالجلطه 

بينما الجميع لا يصدق ان هذه نيره 

فاق حسام علي صوت الشيخ وهو ينهي عقد قران مراد / بالرفاء والبنين ان شاء الله 

ثم امسك المأذون دفتره وكاد يذهب 

حسام بصراخ / استني يا عم الشيخ انت رايح فين وانا كمان عايز اتجوز 

ضحك جاسر بقوه /بطل هبلك يا حسام 

حسام هو يمسك المأذون / والله مايحصل لازم يكتب كتابي قبل ما يمشي 

ثم ذهب لنيره ووقف امامهاا وتحدث بمزاح / ها يا اشرف ايه رأيك موافق 

بينما نيرة تنظر له بصدمه وتشير لنفسها / انا 

حسام وهو يغمز لها / آيوه انت يا أشرف يا جميل 

كريمة بصوت عالي / متوافقي يابنت المركوب قبل مايغير رأيه 

ضحك الجميع علي كريمه بينما نيره تحدثت بفرحه ودموع وهي تهز رأسها / موافقه 

ذهب حسام وجلس بجانب المأذون ليبدأ 

المأذون /أين وكيل العروس 

نظرت نيرة بحزن فهي يتيمه 

تحدث مهران ببسمه وهو يضع بطاقته / انت وكيلها أتفضل يا شيخنا 

نظرت نيره له بدموع وامتنان فابتسم هو لها بحب ابوي 

بينما كريمه عانقتها بشده وأخذت تزغرط 

المأذون / بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

اخذ الجميع يهنئ نيره وحسام وهي حتي الآن لا تصدق ما حدث كأنه حلم 

بينما صلاح هتف / الله اشمعنا انا استني يا شيخ عشان هنكملك الدستة. 

نظر له الشيخ بملل / نعم عايز تتجوز انت كمان 

صلاح ببسمه غبيه / ياريت والله 

ثم ذهب لمهران / جرا ايه يا حاج مهران مش حابب تكون وكيل العروس مره تاتله 

مهران وهو يتحدث باستفزاز /لا مش حابب تعبت يا أخي 

جاسر وهو يفتح القلادة ويتحدث لميسره / أنا قولت لازم تكوني معانا انهارده 

ميسره بدموع وفرحه / مباااارك يا باشا 

صلاح / كده يا مهران ده انا قولت عليك انت الطيب يا راجل 

سالم / وهو انا يعني اللي شرير طب يا مهران متوافقش 

صلاح /والله أبدا ياباشا ده انت البركه يا جدعان يلا عايز افرح زي الناس اللي هناك دي 

ضحك مهران / والله الرأي رأي العروسه 

ذهب صلاح لكريمة وتحدث ببسمه / ويا تري رأي العروسه ايه 

نظرت كريمة له بحاجب مرفوع ثم كتفت يدها / لا مش موافقه. 

نيرة بصوت عالي مثلها / متوافقي يابت المركوب ليغير رأيه 

مهران وهو ينظر لها / لاحظي اني واقف 

ضحكت نيره بشده بينما حسام تحدث / اسكتي ياخربيتك 

كريمة وهي تبتسم لصلاح / موافقه يابن عمي بس حسابنا مخلصش لسه 

صلاح وهو يغمز / خدي حقك براحتك بس وانتي حرمي المصون يا باشا قلبي ...... يلا يا شيخنا سمعنا احلي بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

بعد دقائق الشيخ / بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

نهض صلاح وقلد النساء وهو يزغرط / اخيرا يا جدعان اخيرا لولولولولولولولولويي 

ضحك الجميع ونظر المأذون لليث / مش حابب تكتب كتابك أصل مفضلش غيرك مش عايز تسمع بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير انت كمان 

دانه وهي تعانقه وتضحك / لا يا شيخنا ده سبقهم من زمان 

ضحك ليث بشده بينما تحدث المأذون والله ماهي راجعه / بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

ضحك الجميع بشده بينما كانت نجلاء وبناتها يستشطن 

سلمي لاسماء / اهم فلتوا مننا يا حسره

نجلاء  / ياختي بلا خيبه الفرح مليان رجاله كتير روحي شوفي اي واحد كده 

اسماء بلهفه / تعالي يابت يا سلمي شوفت واحد مز صاحب مراد ودكتور زيه تعالي

بسرعه

بينما اميره كانت ترتعش برعب من نظرات ليث لها طوال الزفاف


كانوا يسيرون بصمت تام حتي تحدثت ميسره لتخرجهم من هذا الصمت/ تعالوا نستريح ياجماعه شويه وناكل عشان جوعانه

ابتسم ابريس عليها وتوقف احمس واشار لهم / هيا هناك بحيرة قريبه هنا لنحلس عندها

ذهب الجميع وجلس وشعرت ميسره بالقلاده تهتز وجدت جاسر يضم نسرين له ويتحدث بسعاده / حبيت تكوني معانا اليوم يا باشا

ميسره ببسمه متعجبه وصراخ  / اتجوزتوا؟!!! 

جاسر بضحك / لا أكيد مش هتجوز من غير ما تكوني موجوده كتبنا الكتاب بس انا ومراد وحسام.

ثواني وضحك بشده / وصلاح هينضم لينا

صفقت ميسره بشده وأخذت تزغرط / وادي زغروطه اهي والله ما هي راجعه ههههههههههه

ضحك ابريس عليها فهي تبدو مثل الأطفال

ميسره / جاسر نادي الكل عايزه ابارك ليهم

نادي جاسر للجميع فحضر الجميع في نفس الوقت التي صدحت اغنيه ( الزين والزينه لعلي الحجار) ميسره بصراخ / مبااااااااارك يا شباب

كريمه وهي تضحك / حبيبي ياابو الصحاب والله ميسره وهي تستمع للاغنيه / الله بعشق الاغنيه دي اوي

كريمة بضحكه / وانا بعيط لما اسمعها بتاثر بيها آوي

اخذ صلاح يغني مع الغنيه ويغمز لكريمة  / حلوه عروستي..... واخدها نقاوه...... عين حسادها...... يزيدها حلاوه

واخذ الجميع يغني معها وجاسر يضم اليه نسرين وكذلك حسام الذي اخذ يغني لنيره / عروستي حلالي.... هي عفيتي وراحه بالي عيوني في عيونها........ ضيو هلالي.... قوموا غنولها..... وزفوا الغالي

مراد / وانا يابا خدت الغندور يا حبابه احلي من الصوره

ميسره بضحكه فرحه وهي تشير لهم   / وادي الزين وادي والزينه قالوا الجنه هي جنينه علي الياسمينه نشوف اسامينا لو زفينا الزين علي الزينه

انضم ابريس لها وضمها اليه بحنان بينما احمس ابتسم عليهم

كريمة وهي تبدل الاغنيه فصدحت اغنيه / عريسنا راجل جدع مهو نين عين امه 

وأخذت تغني معها وهي تغيظ امال

بينما امال تشير لها وتحدث مهران / شايف بنتك يا مهران

بينما كريمه تحرك كتفها بدلال لتغيظ امال اكثر

مهران بضحكه صاخبه / أنا أصلا مربتش وكل الناس عارفه كده

اقتربت كريمه من امال وامسكت يدها وأخذت ترقصها وهي تضمها بفرحه

بينما الجميع يرقص بفرحه

ودانه كلما ذهبت لترقص تجد ليث يجذبها من ثيابها من الخلف فترقص وهو يمسك ثيابها وهو يضحك عليها بشده وهي ترقص بغباء / ياعم سيبني بقي عايز ارقص 

اخذت تهز وسطها وتضحك بشده 

وهو يتحدث بملل / الله يسامحها سمر بوظت بنات العيله 

دانه بضحك وهي ترقص / يابا ده لسه في حصص في الكورس والله كورس الرقص بتاعها نفعنا 

ليث بضحك / آه هتقوليلي ده انا خايف تطلع مداهمه آداب والاقي عيال ناري فيها البنات انحرفت بسبب سمر 

ضحكت دانه بشده ثم اخذت ترقص وهو يجذبها بجواره كلما ذهبت لترقص معهم 

نهضت اميره وذهبت للمطبخ بخوف فهي لا يمكنها التنفس في الخارج تحت نظرات ذلك الرجل هو حقا مرعب للغايه فجأه وجدته يقف بجوارها انتفضت بفزع وأخذت تعود للخلف برعب وهي تصرخ بخوف / انت عايز مني ايه أبعد يا ماماااااا

ضحك ليث ضحكته المرعبه / محدش هيسمعك من صوت الاغاني

اميره ببكاء وهي تكاد تموت / والله كانت غلطه مش هتتكرر تآني

ليث وهو ينظر لها ببرود / يعني انتي عارفه انها غلطه ليه تعمليها

اخذت اميره تعود للخلف برعب وتبكي  / اخر مره والله اااااه

فجأه وهي تعود انزلقت قدمها وسقطت بعنف علي ارضيه المطبخ وجرحت جبينها شعرت اميره بدوار في رأسها والم. فرأت صوره مشوشه لليث وهو يقترب منها ويهمس لها / أنا ممكن أقتلك ومحدش يقدر يتكلم بس حظك ان دانه بخير وهي حلفتني اني مأذكيش وانا معملتش حاجه انتي وقعتي لوحدك واترد ليكي اللي حصل واظن كفايه عليكي الخوف اللي حسيتي بيه

ثم تركها وخرج وهي كانت تنظر امامها برعب وتبكي بشده

فجأه وجدت شاب يقترب منها ويتحدث بلهفه / مالك يا انسه انتي بخير. 

. بينما اميره ازدادت في البكاء نظر الشاب لراسها برعب ثم ركض للحمام واحضر اسعافات أوليه وساعدها بينما هي هدأت تحدثت بهدوء / شكرا

ابتسم لها الشاب بحنان/ عفوا

ثم مد يده/ أنا مازن صاحب مراد

(مازن هو الدكتور اللي كانت طمطم بتروح ليه)

اميره وهي تبتسم له وتسلم عليه / اميره بنت عمة مراد

مازن وهو يضم يدها بحنان / اتشرفت


اكمل الجميع سيرة نحو طيبه مجددا في هدوء شديد وبين لحظه واخري يتبادل ابريس بسمه مع ميسره بسمه قلقه وخائفه من القادم

وفي طريق وجد الجميع قطيع ذئاب يقطع طريقهم

ميسره / وانا اللي قولت ربنا هيتوب علينا

ابريس وهو يدقق النظر / ميسره ده نفس القطيع اللي موت القائد بتاعه

ميسره / ياراجل

هز ابريس رأسه فابتعد حصان ميسره عن ابريس قليلا وتحدثت ميسره وهي تشير لابريس / اهو ياباشا عندكم اعملو فيه اللي تحبوه انا مليش علاقه بيه ده خاطفني هو واللي معاه

نظر لها ابريس / واطيه

ميسره / ياروح مابعدك روح

ضحك احمس / لا تقلقوا سبق وتخلصت منه وسنفعل هذا مجددا

نظر. له ابريس بغموض / وانا اقول مهجموش ليه انت عملت ايه

احمس وهو يخرج سيفه ويغمز له ثم انطلق وهو يضحك / سر المهنه يا صديقي

ضحك ابريس ثم اخرج سيفه وانطلق هو أيضا بينما ميسره اخذت تنظر برعب وتتحدث بدراميه / لا يفوتك فراعنه في مواجهه الذئاب ينفع اسم روايه

بينما ابريس واحمس كانوا يقتلون الذئاب بعنف وشراسه وخصوصا ابريس واخيرا وجد متنفس لغضبه فاخذ يقتل ويقتل وهو لا يشعر ماذا يفعل فقط يري امامه رحيل ميسره وعجزه  لبقائها معه

دقائق قصيرة وكان الطريق ملئ بجثث الذئاب

نظر ابريس لهم وهو يتنفس بعنف جراء المعركه التي خاضها نظرت ميسره له برعب مما هو به

تحدث ابريس بجمود / لنكمل الطريق اوشكنا علي الوصول

سارت ميسره إليهم واكلموا الطريق دون الراحه لدقيقه وآحده وميسره فقط تنظر لابريس وملامحه وهي تفكر انه يريد أعاده كمت وهي ستساعده بذلك

علي بعد أمتار كان هناك حصان وعلي ظهره رجل مقنع عرفته ميسره هو ست اكيد اقترب الجميع لست فهز رأسه بترحيب ثم تحدث بكلمه وآحده هي ما صدرت طوال الرحله من ذلك المكان للمنزل الجديد وصل الجميع وجدوا بيك وازي ونانيس واسينات يستقبلوهم

ركضت نانيس بسرعه لميسرة وعانقتها بشده / ميسره حبيبتي حمدا لله علي سلامتك لقد قلقت كثيرا من هذه الرحله وما بها من مخاطر

ميسره بمزاح خفيف / كان لازم تقلقي فعلا ده انا اتفرمت يا شيخه 

جاءت اسينات وعانقت ميسره بحب شديد /عزيزتي الجميله اشتقت اليه

ميسره بضحكه خفيفه / باربي قلبي وانا اكثر يا جميلتي

ست للجميع / لنتوجه للداخل

هز الجميع رأسه فدخل وبعد الترحيب تحدث ابريس بكل شئ حدث لهم

بيك بضحكه عاليه / قلت لك هذه الفتاه لايجب ان تذهب معك يارجل انظر لما فعلت خلال الرحله هي اكيد مجنونه هذه ليست بتصرفات شخص عاقل أبدا كما انها فقط تجلب المشاكل فقط 

نظرت له ميسره بفم متشنج / اهو انت الوحيد اللي استريحت منه في الرحله

تحدث ست بجديه / اذا احمس كيف ننتهي من هذا

احمس بمزاح / ما بك ست ناديني بالحكيم يارجل الجميع يقول لي ذلك سواكم انتم

ست بسخريه / هيا يارجل انا من ربيتك كما انني اكبر منك هيا تحدث

ضحك احمس ثم نظر لابريس الشارد منذ مجيئهم / حسنا الموضوع هو......


بعد الانتهاء من قص عليهم ما يجب فعله تحدث ست وهو ينظر لميسره / وانتي ميسره هل تثقي في الاشخاص علي الطرف الآخر

ميسره وهي رلم ترفع عينها من علي ابريس / نعم لا تقلق اثق بهم ثقه عمياء وغدا اخبرهم بكل شئ

نهض ابريس وترك الجميع وخرج.

بينما نانيس نظرت لميسره وحدثتها بحنان / الحقي به يا عزيزتي هو يتألم

نظرت لها ميسره بألم ثم نهضت وتحدثت وهي ترحل / وانا ايضا اتألم يا نانيس

ثم خرجت للتله فأكيد ستجده هناك

بينما ست نظر لاحمس فهز احمس رأسه بايجاب اغمض ست عينه بألم شديد علي أخيه الصغير


ذهبت ميسره التل وجدته ينظر اليه بشرود فجلست بجانبه فتحدث هو ببسمه / يبدو أنه علي ان اغير مكاني الشخصي ميسره انتي تقتحمين مساحتي الشخصيه

ميسره بمزاح / مساحتنا الشخصيه ولا إيه يا باشا محنا واحد بعدين إيه ده بقالك فتره مش بتكلمني بلغتك 

ابتسم ابريس ثم نظر للمدينه امامه تحدثت ميسره وهي تنظر للمدينه / أنا عارفه انا بابا وماما ماتوا

نظر ابريس لها بفزع / إيه ميسره انا كنت سأخبرك صدقيني لقد علمت بهذا من فتره صغيره فقط قبل ذهابنا بيوم ست أخبرني 

ميسره وهي تهز رأسه بألم / وقت ما حورس كان خطفني في قصره وسابني وخرج انا كنت بحاول اهرب بس مره واحده سمعت صوته كأنه بيكلم حد روحت وسمعته بيقول


F. B

حورس بشر وهو يحدث تيتي المسطحه علي الفراش / هم أغبياء يظنون انني لم اعرفها هي الشمس وسوف تنطفئ كما قتلت والديها سأفعل ولن تتحق النبوءه باي ثمن نعم يا جميلتي انا قتلت والديها بيدي هاتين أغبياء لم يكونوا متعاونين معي طلبت منهم مساعدتي كما كانوا يفعلون مع الملك السابق ولكن رفضوا فقتلتهم عقابا لعصياني وهي ستلحق بوالديها

وضعت ميسره يديها علي فمها وركضت عائدة للغرفه التي خرجت منها

B

ميسره ببسمه متألمه / انهياري كل يوم في اوضتي كان سببه ان اهلي ماتوا اتدمرت بعد ما حسيت بالأمل ان ممكن يكون ليا اهل زي الباقي الأمل ده اتدمر يا ابريس خلاص مبقاش ليا اهل بقيت وحيده

حتي انت هما يومين وهتختفي من حياتي زي الحلم

ثم نظرت له ببسمه / بس كان حلم جميل اوي يا ابريس

بينما ابريس ضم ميسره الي قلبه واشار للنجوم / تبدو قريبه ولامعه جدا ومغريه ولكنها بعيده جدا هكذا انتي يا ميسره قريبه وفي نفس الوقت بعيده ولكن يوما ما ساقترب منك حتي ولو اضطررت انا للصعود بجانبك يا ميسره

ميسره وهي تمسك يده وتنظر في عينه بحب  / سيظل هذا القلب ينبض باسمك حتي اخر نبضه له في هذا العالم لن يحب غيرك ولن يصرخ باسم غيرك واذا لم تكن ميسره لابريس فلن تكون لاحد غيره




استووووووووب من هنا أعلن بدايه النهايه وقرب انتهاء رحله ميسره بس ده مش معناه انتهاء رحلتنا احنا 😉😉

مستنيه رأيكم في البارت وتوقعكم لمصير ابريس وميسره.

متنسوش الفوت

دمتم سالمين

رحمه نبيل 

#لعنة_الفراعنة

#عشقت_فرعون

#الفصل_الرابع_والعشرين


اقرأوا سورة البقرة على طول .. اصحوا الصبح فتحوا الشبابيك وشغلوها بصوت مسموع في البيت واستشعروا بجد معنى الراحة النفسية في الوقت ده 

الزموها هتملى حياتكم بركة ..  

الزموا قراءتها هتشوفوا معاها خير كبير اوي    

أصدق مقولة سمعتها عن سورة البقرة 

( إن طال صبرك وأردت جبرا عاجلا فعليك بملازمتها ..)  

هي أكبر حصن متين والله طول ما بتقرأها لا يمكن حد يضرك ولا يؤذيك إلا بإذن الله   

هي أكبر باب رزق في حياتنا والله كلنا غافلين عنها إلا من رحم ربي 


صدق النبي ﷺ حين قال عنها " أخذها بركة وتركها حسرة ....."


صوتُ الهـــدى تعالى ** بفرحـــــــةٍ وردّدْ

بحقّ آل المصـــطفى ** صـــلّوا على محمــدْ

💙


الفصل الرابع والعشرين


في الصباح كانت ميسره تجلس مع الحكيم احمس والباقي نائم وابريس خرج باكرا جدا

امسكت ميسره القلادة ونظرت لاحمس /طب ياباشا اقولهم ايه

الحكيم بسخريه/ هيييه يا فتاه ليس انتي أيضا تحدثي معي باحترام فأنا حكيم

ميسره بسخريه / طب بس عشان مش مقتنعه أبدا إنك حكيم فين الشعر الأبيض فين الهيبه يا راجل

احمس بحنق / أين الاحترام يافتاه لا يوجد شخص هنا يحترمني والجميع ينحني لي في باقي العالم عار عليكِ

ضحكت ميسره عليه / اخلص ياباشا اقول ايه للعيال بس الله يكرمك كلام يكون بسيط احسن دول مش فيهم  غير واحد بس اللي بيفهم والباقي عقله علي قده

ضحك الحكيم بشده / فقط تواصلي معهم وانا سأشرح لهم

ميسره / آيوه بس مصري الله يكرمك عشان ميتنحوش

هز الحكيم رأسه وقامت ميسره بإجراء التواصل معهم


كانت كريمة تجلس مع الفتيات في الباحه ويضحكن

كريمة بتذمر / والله يا دانه الكلب لو قولتي لسمر علي حاجه لهقتلك دي ممكن تطلعلي من الفون تقتلني

ضحكت دانه بشده / صحيح ناس تخاف متختشيش مكنتش اعرف ان سمر عامله رعب كده

فجأه اضائت القلادة بصوره ميسره وبجانبها شاب

نيرة وهي تصفر / يا بوووووووي ايه لهطه الجشطه مين ده يابت 

ميسره بضحك / ده احمس 

نيره / هو احمس فعلا 

كريمة وهي تنظر لاحمس / بت يا نيره انتي انحرفتي يابت المركوب ولا إيه

ميسره وهي تتحدث يقرف / والنبي يا كريمة تسكتي هو أنا عارفه انحرف في ام المكان ده

كريمة وهي تضحك / طب ماتيجي ننحرف سوا هنا

شعرت كريمة بشخص يضربها علي رقبتها من الخلف / تنحرفي يا كريمة الكلب ده انا اولع فيكي حيه

  نظرت كريمة له ثم ضحكت بغباء / أنا لا مش انا دي البت نيره

  ‏جاء حسام ونظر لنيرة بحاجب / صحيح الكلام ده يا أشرف

  ‏نيرة / انا أبدا ان شاء الله أعدم كريمة يارب

  ‏ كريمة وهي تنهض ثم تنطلق لنيرة / تعدمي مين يابنت الفلطوس انتي 

  ‏نيرة وهي تصد ضربات كريمه / يا هبله انتي هو أنا بكدب انتي اللي بتكدبي يا عبيطه ابعدي ايدك تقيله

  ‏ دانه وهي تصفر / نيره نيره نيره قومي يابت اضربيها انتي ساكته ليه

  ‏كريمه وهي تترك نيره وتكاد تقترب من دانه / طب تعالي انتي بقي

  ‏ فجأه شعرت بأحد يرفعها من الخلف وابعدها

  ‏نظرت كريمه لليث بخوف /بااشا البشوات ده انا بس كنت ههش الدبانه إللي عليها

  ‏ثم ركضت لمقعدها ضحك صلاح عليها بشده

  ‏جاء جاسر ومراد

  ‏جاسر / اهدوا شويه لله

  ‏ميسرة وهي تنظر بحرج لاحمس / قولتلك أصل عقلهم بعافيه شويه

  ‏بينما احمس كان ينظر بتعجب وهو يتحدث/ هل يفترض بهؤلاء انهم احفادي وشباب كمت المستقبليين 

  ‏ميسره / احفادك متربوش ياباشا اقسم بالله بس متقلقش في بعض الشعب المصري احم بعضه يعني لسه بعقله احنا عندنا علماء كتير اوي

  ‏احمس / حقا

  ‏ميسره / ايون امال ايه نصهم مهاجر ونصهم اتكل علي الله بس عندنا علماء كتشير آوي مصر في ايد امينه 

  ‏نظر لها بحاجب مرفوع بينما ميسره نظرت للقلاده وجدت كريمة تتشاجر مع نيرة فصرخت بحده / بسسسسس اسمعوا شويه الراجل الكباره ده هيقول ايه اخ ليث ركز الله يكرمك عشان دول هيضيعوني

  ‏تحدث احمس / أولا بكره القمر هيكتمل

  ‏ كريمة بغمزه /ليه مالقمر مكتمل اهو ولا إيه يا جدعان

  ‏صلاح وهو ينظر لها بتعجب / انتي انحرفتي بعد الجواز ولا إيه اخرسي

  نيرة / يا حلاوه يا ولاد ده بيتكلم زينا

  ‏تحدث احمس بصرامه / اللي اسمعه بيتكلم كلمه واحده هسخطه قرد سمعتوا 

  ‏صمت الجميع برعب بينما ليث تحدث ببرود / أتفضل 

  ‏ الحكيم وهو ينظر بحده لكريمة / بكره هيكتمل القمر ودي فرصتنا عشان بوابه الأبعاد تنفتح وميسره ترجع تاني لعالمها 

  ‏اخذت كريمة تزغرط بشده / الف مبروك يابت يا ميسره ربنا تاب عيلكي يافقرية 

  ‏نظر الحكيم بحده لكريمة فصمتت بخوف 

  ‏بينما هو اكمل / كل اللي عليكم انكم هتاخدو القلاده اللي معاكم دي وتروحوا المقبره وتخلوا الشمس تتعامد علي القلاده من جوا المقبره من المكان اللي ميسره اتنقلت منه 

كريمة / نروح مقبره يا أخي احمس عايزنا نتلبس 

صلاح وهو ينظر لها بقرف/ ده انتي اللي هتلبسي العفاريت مش العكس اهمدي بقي 

  ‏كريمه وهي ترفع يدها / عندي سؤال 

  ‏نظر الجميع لها 

  ‏ كريمة / لا لا والله المره دي سؤال ذكي إزاي الشمس تتعامد وانت بتقول القمر هيكتمل مش فاهمه 

  ‏ الحكيم بهدوء / الأوقات مختلفه بين العالمين 

  ‏ليث وهو ينظر لميسره بتركيز / وإنتي اتنقلتي من فين بالضبط 

  ‏ميسره وهي تحاول التذكر/ اول ما دخلت المقبره ومشيت شويه لجوه لقيت نفق ناحيه الشرق كده نزلت فيه 

  ‏كريمه / بجره عليا الطلاق بجره وانتي ايه اللي يخليكي تنزلي يا حزينه 

  ‏ميسره وهي تضحك بغباء / معرفش اللي جه في بالي وقتها

  ‏ليث وهو يهز رأسه / تمام سهل جدا بس هيكون بكره أمتي بالضبط 

  ‏ الحكيم / قبل ما ننفذ عمليه الانتقال القلاده هتشع لون احمر وقتها تروح المقبره وتنتظروا ان القلاده تهتز ووقتها تتسلط الشمس عليها ووقتها ميسره هترجع 

  ‏هز ليث رأسه بايجاب / تمام كده بإذن الله كل حاجه هتتنفذ بالحرف 

  ‏اشار احمس لكريمة / البت دي لو جات الموضوع هيبوظ صدقني فبلاش عشان مش ناقصين بدل ما نطلع ميسره كلكم تشرفونا هنا 

  ‏كريمة باعتراض / جرا ايه يا عم انت انا هروح اتفرج واستني ميسره بالبطانية 

  ‏ميسره بسخريه / بطانيه ايه يا كريمه هو أنا كنت بغرق 

  ‏كادت كريمة تتحدث ولكن قاطعها الحكيم / ها هسخطك قرد اخرسي 

  ‏صمتت كريمة بغضب شديد 

  ‏بينما احمس ضحك بشده / تمام كده اتفقنا لو فيه حاجه تانيه هتواصل معاكم 

  ‏هز ليث رأسه بايجاب / اتفقنا 

  ‏ثم نهض ليث وتحدث وهو يجذب دانه / عن اذنكم يا جماعه لازم اعمل حاجه كده 

  ‏نظرت له دانه بتعجب فغمز لها بمشاكسه فنهضت معه وهي تضحك / طب سلام يا بنات اشوفكم بليل بقي 

  ‏ثم نظرت لنيرة / صحيح متنسيش تكلمي سمر عشان عايزاكي اشطا 

  ‏نيره برعب / قولتيلها ايه يا دانه 

  ‏دانه وهي تضحك وترحل / ولا حاجه يا قلب دانه بس هي عايزه تتمم علي الشغل 


بينما علي الجانب الاخر تحدثت ميسره وهي تنظر لاحمس بتعجب / هو إنت ممكن فعلا تسخط حد قرد و هو مش في زمنك 

احمس وهو يتحدث بضحك وهو ينهض / ولا في زمني وحياتك هو أنا ساحر عشان اسخطها قرد بس كنت بخوفها بس ههههههههههه

نظرت ميسره له بتعجب منه فجأه شعرت بأحد يجلس بجانبها نظرت وجدتها نانيس تبتسم لها بحزن / اذا غدا سترحلي؟؟؟ 

ميسره وهي تضمها بشده /اوووه ننوسه قلبي هتوحشيني آوي 

نظرت لها نانيس ببسمه / وإنتي أيضا هتوحشيني 

ضحكت ميسره بشده وتحدثت وهي تنظر لها / هل تعلمين ان كلمه" آوي"، و"توحشيني" مازالت مستخدمه حتي الآن في مصر اسفه أعني كمت في عصري نستخدم هذه الكلمات 

نانيس بتعجب / حقا كيف ذلك 

ميسره وهي تتحدث بجديه / هناك العديد من الكلمات التي مازالت مستخدمه حتي عصرنا منها كلمه (آوي /وحشتوني /إزاي /معلش / دلوقتي / ملخوم / بيبرطم) وغيرهم الكثير والكثير من الكلمات مازالت مستخدمه في عصري وبكثره أعني نحن نتحدث العربيه بلهجه مصريه واللهجه المصريه تتميز بالكلمات الفرعونيه اي اننا أضفنا لللغه العربيه كلمات فرعونيه يتعدي عددها المئات وهكذا أصبحت لهجتنا خليط بين العربيه والفرعونيه ولكن رغم ذلك حافظنا علي لغتنا العربيه رغم اي محتل مصر رأت الوان استعمار عديده ولكن لكرم الله لم تتأثر ولو بمقدار بسيط بالمستعمر بل بالعكس نحن من علمنا المستعمر اللغه العربيه هههههههههه

نانيس بتعجب/ محتل هل تم احتلال كمت هل عاد الهكسوس في عصركم

ميسره بضحكه عاليه / يا ختييي دي مصر مر عليها الوان وأشكال من الاستعمار المهم لا تهمتي كنت أود أن أسألك شئ مهم

نانيس وهي تنتبه لها

فتحدثت ميسره بخجل / اريد ان منك أن تجعليني مثلك هكذا

رفعت نانيس حاجبها بتعجب / مثلي؟؟؟؟ كيف؟؟؟؟

ميسره بخجل / اريد ارتداء ثياب فرعونيه مثلك وان اتعلم حركات الرقص الفرعونيه تلك التي تحركون ايدكم فيها لا أعلم ما اسمها

هزت نانيس رأسها بايجاب / حسنا فهمتك ولكن لما تريدين معرفه ذلك

ابتسمت ميسره بحزن شديد / أود اليوم ان يكون ذكري سعيده لي ولابريس فهو اخر يوم لي هنا معه لذا

ابتسمت نانيس بشده ثم عانقت ميسره / عزيزتي لا تقلقي سأجعلك تبدين كأنك أحدي فتيات كمت يا عزيزتي اما بالنسبه للرقص فهو سهل ففي النهايه انتي من كمت يا عزيزتي مهما اختلفت السنين ولكنك مازلتي وآحده من فتيات كمت وسيكون اسلوب الرقص سهل جدا وايضا سيكون رائع فأنتي جسدك مناسب جدا له

ميسره بضحك / آه الله يكرمك يابنتي أصل مينفعش ارقصله علي واحده ونص  بيقولي حركات مثيره لما شافني بعلمك وكان ناقص يطخني عيارين والتار ولا العار يا ولد

ضحكت نانيس وهو تجذبها / حسنا انا لا أفهم ما تقولين ولكن هيا تعالي معي

ثم نادت بصوت / اسينات اسينات انتي يا فتاه 

خرجت اسينات من المطبخ بسرعه/ ماذا بكي الا ترين انني اصنع الطعام اتركيني نانيس الان

نانيس بسخريه / حقا اي طعام هذا يا فتاه انتي تفسدين كل شئ ثم يأتي ازي ويصنع لنا طعام

وضعت اسينات يدها بخصرها  / أنا اتعلم يا عزيزتي لست مثلك

نظرت نانيس لميسره التي تضحك عليها / يبدو أن الأحمق بيك اكثر في تدليلها أليس كذلك

ضحكت ميسره كثيرا بينما تحدثت نانيس / توقفي عزيزتي حتي لا تغضبيني وانا غضبي ليس جيد أبدا حسنا والان اتركي ما تفعلين وتعالي معي هناك مهمه قوميه يجب أن نفعلها قبل عوده الرجال

خرج احمس من الغرفه بجانبهم فصمت الجميع فنظر لهم بشك واشار / أنتم الي ماذا تخططون

نانيس وهي تشير عليهم / نحن لا شئ يا حكيم لا شئ

ابتسم احمس / واخيرا شخص يحترمني هنا

ثم نظر لميسره / وإنتي يا صغيره الن تحترميني وتناديني حكيم

ميسره بضحكه/ لما تلبس عبايه وقفطان هناديك حاضر

تجاهلها احمس / اذا الي ماذا تخططون.

اسينات / لا أعرف ولكن هم يعدون مفاجأه للرجال

نظر لهم احمس بحزن مصطنع / كل رجل لديه حبيبه تدلله اما انت يا احمس وحيد يجب أن افكر جديا في الارتباط

ميسره بضحك / آيوه فعلا خصوصا ان شعرك بدأ يبيض فوق اهو

فزع احمس وهو يلمس شعره / أين أين

بينما ميسره ضحكت وبشده عليه فنظر لها بشر / اعتقد انني سأفكر ماليا في موضوع تعلم السحر حتي احولك لحِمار

ثم تركهم ودخل لغرفته بينما هي نظرت له بغضب / غبي حمار في عينك

نانيس بضحكه / حسنا حسنا انسي الأمر والأن لنبدأ العمل

اسينات / أنا لا أفهم شئ ماذا سنفعل

نانيس ببسمه خبيثه / سأخبرك


كانت طمطم متسطحه علي الفراش وفي الخارج نسرين وكريمة ونيرة ينتظرون انتهاء جلستها

بينما طمطم كانت تنظر للسقف بشرود فاليوم صباحا قبل أن تأتي وجدت شعرها يتساقط وبشده هبطت دموعها

فشعرت بأحد يمسحها ويقبل خدها بحنان نظرت وجدته هو ومن غيره حبيبها مراد ابتسمت له فضحك لها بحنان / نبدأ يا  بطتي

هزت طمطم رأسها بايجاب وبسمه / نبدأ

بدأ مراد الجلسات وهو يركز عينه عليها ويمسك يدها بقوه وهي تقاوم الالم وهو يربت علي يدها بحنان وهكذا حتي مر الوقت وانتهت الجلسه فحاولت النهوض ولكن كان جسدها مرهق كثيرا فكادت تسقط فامسكها مراد جيدا وجعلها تجلس ثم قبل رأسها بحنان ونظر لها وهو يمسك وجهها بحب / حبيبي قوي وهيعدي ده كله صح يا قمري

هزت طمطم رأسها بايجاب ولكن فجأه شعرت بالغثيان فوضعت يدها علي فمها بسرعه فلاحظ ذلك مراد فحملها بسرعه كبيره واتجه للحمام في الغرفه ثم وضعها أرضا فأخذت تتقيأ بشده بينما هو يمسد علي ظهرها وهي تحاول دفعه خارجا ولكنه يرفض ذلك انتهت ثم استندت علي الحائط خلفها وهي تبكي بشده بينما هو جذب رأسها لصدره / ليه بتبكي يا قلبي ده أثر جانبي عادي جدا انك تتقيأي متبكيش يا عمري

بينما هي تبكي عليه تشعر انها تظلمه وبشده ببقاءه معها

بينما هو نهض وحملها وخرج وضعها علي الفراش ونظر لها بحنان ثم احضر منديل واخذ يمسح وجهها وثيابها ويرتب حجابها ثم قبلها بحنان وخلع البالطو الخاص بها وحملها وخرج نهضت الفتيات بسرعه وركضت كريمة بسرعه اليه وهي تتحدث بقلق من ملامح طمطم التي تنام غلي كتفه بتعب / مالها يا مراد طمطم 

مراد ببسمه / عادي يا كرميلا هو بعد الجلسات لازم تتعب 

نسرين بخوف / بس يا مراد الأول مكنش بيبان عليها حاجه 

مراد وهو يقبل رأس طمطم بحنان / احنا كثفنا العلاج 

يلا نروح عشان ترتاح 

شدت طمطم يدها حول رقبته فابتسم هو بحنان شديد وضمها لقلبه اكثر ثم ذهب واستأذن ورحل مع الفتيات

ولكن في الطريق توقف ونظر لخارج السياره بينما الجميع نظر له بتعجب فابتسم مراد وخرج من السياره وحمل طمطم وركض بها بجنون وهي تنظر له بتعجب وتبتسم بينما الفتيات نظروا بتعجب

كريمة / شوفوا ابن المجنونه ده بيعمل ايه

نسرين وهي تضربها/ دي امي انا برضو خفي

نيره وهي تفتح الباب وتهبط / أنتم لسه هتتخانقوا انزلوا نشوف فيه إيه

هبطت الفتيات وجدن مراد يضع طمطم علي مقعد مقابل للنيل ثم تركها  ذهبت الفتيات عندها وتحدثن بتعجب / هو راح فين

فهزت طمطم رأسها بجهل

ثواني وعاد إليهم مراد وهو يحمل بلالين ملونه كثيره جدا وفي يده الاخري غزل بنات وحقيبه حلويات

صفرت كريمه وهي تصفق وتصفر  / باشا اخوكي ده باشا مش التاني اللي متجوزاه

ضحكت نسرين بفرحه  وهي تنظر لاخيها الذي يحاول جاهدا جعل طمطم سعيده كانت طمطم تنظر له بتعجب وهي تكاد تبكي ولاتصدق ما يفعله لاجلها

بينما مراد أعطاها البلالين كلها ووضع بجانبها أكياس الحلوه

وذهب وعاد بأشخاص يحملون آلات موسيقيه يبدو انهم احد الفرق المتجولة  نظرت الفتيات بتعجب ماذا هل سيغني مراد فهو توقف عن الغناء منذ الجامعه ولكن الجميع يشهد له بصوته الرائع

أشار مراد الفرقه فبدأت بالعزف واخذ يغني لطمطم اغنيه ( انتي جايه من الأرض ولا جايه من السما)

بينما كريمه و نيرة يصفرون ونسرين تصفق وطمطم فقط مازالت تضع يدها علي فمها وهي مصدومه ثواني واجتمع العديد من الأشخاص والسائحين الذين أخذوا يشجعوه وهو يغني بحماس لها وكل كلمه يوجهها لها وهي فقط تبكي بفرحه عارمة بينما كريمه تصور كل ما يحدث.

جلس مراد علي ركبتيه امامها وهو يغني ويمسك يدها بحنان ثم جذبها فوقفت بجانبه فضمها بعشق ثم اخذ يغني لها  (سيبي روحك وارقصي) وكريمة ونسرين ودانه يصفقن ويصفرن بشده

اما طمطم فمن يراها الان لا يراها وهي جثه هامده منذ قليل فكان وجهها متورد بشده والابتسامه تنير وجهها بشده وكلما نظر لها مراد ووجه لها كلمه تدفن نفسها في صدره وبعد دقائق ودقائق قضاها مراد وهو يغني لها اغاني كثيره تعبر لها عن جزء صغير مما يكمن في صدره ذهب الجميع للسياره وهم يودعون الناس بينما كانت طمطم تحمل البلالين وكريمه تحمل أكياس الحلوي

نسرين / كريمة هاتي شوكلاتايه

كريمة بنفي / لا طبعا الحلويات بتاعت البنت وهديه من مراد مينفعش ناكلها كده قدامهم نرجع البيت وهما ينسوا الكيس ده ونروح اوضتي نقسمها قسمه العدل

نيره / قد ايه انتي حراميه حنينه

كريمه بضحكه / امال يابنتي انا حنونه آوي خايفه علي مشاعر البنيه لما ناكلهم قدامها

نظرت طمطم لها وهزت رأسها بيأس ثم امسكت يد مراد التي يضعها بجانبه فنظر لها ببسمه فقبلت يدها وتحدثت بهمس وصل له / بحبك

ابتسم مراد باتساع وجذبها لاحضانه بشده / وانا بعشقك


بينما ليث كان يضع عصابه علي عين دانه حتي لاتري مفاجأته 

دانه وهي لا تري شئ وتكاد تسقط / يا باشا بس قولي فيه ايه 

ليث وهو يهمس لها بحنان / اشششش هتشوفي دلوقتي. 

هزت دانه رأسها ثواني وشعرت به وهو يحملها فصرخت وهي تضع يدها حول عنقه فضحك هو علي خوفها ثم انزلها علي سطح ما ثواني ونزع عنها الرابطة وجدت نفسها في مركب كبير ومزين بالورود ومعد بكل شئ نظرت حولها بانبهار ثم ركضت لليث وقبل خده / آه ياليث شكرا شكرا شكرا 

ليث وهو يضمها بعشق / عجبك 

دانه بفرحه / آوي آوي آوي 

ليث بضحك / طب الحمدلله ان المفاجأة حلوه 

دانه بتعجب / بس إيه المناسبه 

ليث وهو يحملها ويدخل للغرفه في المركب / المناسبه اننا لوحدنا في رحله من غير الشياطين عيالك 

دانه وهي تضربه علي صدره بتذمر / متقولش عليهم شياطين دول ملايكه وكلكم ظلمينهم 

ليث بضحكه عالية/ القرد في عين امه 

ضحكت دانه / في إيه يا عم حساك جوز امهم 

ليث بضحكه وهو يهبط للأسفل / أنا بعشق امهم وبعشقهم هما كمان عشان هما حته منها انتم اغلي من حياتي يا دانه 

دانه وهي تضمه بعشق / وانت كل حياتي يا بلاكي 


نظرت ميسره لنفسها في المرأه ثم تحدثت بفخر / ميسرة بسوت 

ضحكت نانيس بشده/ تقصدين حتشبسوت 

ميسره وهي تنفي برأسها / لا ياباشا انا ميسره بسوت 

ضحكت اسينات / اوووه ميسره عزيزتي انتي جميله جدا في هذه للثياب وهذه الزينه

ميسره وهي تنظر لها بدقه / اذا كنت جميله لما تضحكين انتي 

اسينات بضحكه شديدة / لا أعرف ولكن مظهرك مضحك كثيرا يافتاه 

ميسره وهي تتجاهلها / مش هرد عليكي الان  علميني الرقص يا نانيس. 

‏نانيس وهي تضحك حسنا انظري الي جيدا 

‏ثم اخذت تقوم بحركات بيدها 

‏ميسرة وهي توقفها / بس بس ده انا ارقص علي واحده ونص احسن ايه الرقص ده حساه شبه رقصه محمد رمضان في مافيا 

‏نانيس وهي تتحدث بصرامه/ توقفي عن هذا يا فتاه هل فهمتي والان هيا افعلي مثلما قلت لكي 

‏ميسره / طب متزعقيش كده عشان بيجي بناتج عكسي معايا 

‏ثم اخذت ميسره تتحرك بشكل مضحك كأنها تعاني من وجع في البطن 

‏فسقطت اسينات أرضا من الضحك عليها بينما نانيس كانت تنظر لها بفم مفتوح من الصدمه / ماذا تفعلين انتي لقد شوهتي التراث يا عزيزتي توقفي ارجوكي 

‏توقفت ميسره وتحدثت بحده / الله منا بحاول اهو هو اللي رقص ثعباني كده ولا كأن الواحد مزنوق فيه إيه ارتقوا شويه 

‏نانيس بتعجب / انتي ماذا تقولين الان 

‏ميسره بحده / اقول ان رقصكم هذا سئ جدا 

‏نانيس بحده / هيييي يا فتاه التزمي حدودك فالرقص هنا شئ مقدس جدا انتي لا تعلمين مكانته عندنا 

‏ميسره بضحك / شعب بيقدس الرقص لا ده إحنا طلعنا شعب فرفوش من الجذور 

‏تحدثت نانيس بهدوء / هنا نقوم بالرقص في مناسبات كثيره فمثلا لكل مناسبه رقص معين مثل الحصاد والمسابقات والاحتفالات والحروب 

‏ميسره بسخريه / والحروب كمان 

‏ اسينات وهي تهز رأسها بيأس / سأذهب لاكمل الطعام انتي لافائدة منكي 

‏نظرت لها ميسره بحنق ثم أشارت لها / انظري إليها انها تسخر مني هذه الباربي 

‏ضحكت نانيس / دعكي منها والان هيا افعلي مثلي

‏ميسرة بملل / بقولك ايه ارقصلك حاجه لفيفي عبده 


بينما كان ابريس وبيك وازي يقومون بدراسه الوضع الأمني لقصر حورس وذلك بمساعدة ست بالتأكيد 

ابريس بدقه / اذا نحن سندخل للقصر صباحا 

ست وهو يهز رأسه / نعم وعند دخولكم سوف احضر لكم ثياب للتنكر بها وذلك حتي تتنقلوا براحه في القصر وعند اقتراب المساء تتجهون الي القاعه الرئيسيه سيكون هو هناك وايضا هناك بؤره في سقف هذه القاعه من حسن الحظ هذا  سيساعدنا لوصول ضوء القمر للعين 

بيك بتعجب / ماذا عن الحرس 

ست ببسمه / اذا لما برأيك ستتنقلون في القصر طوال النهار 

ازي / هل تعني انني سنقوم بقتل الحرس ولكن الن يلاحظ احد شئ 

ست بعدم اهتمام / لاتقلق سأتدبر ذلك انتم فقط كونوا حذرين وميسره ارجوكم ابعدوها عن المشاكل هذه الفتاه حقا مصيبه 

ضحك ابريس بخفوت / لاتقلق ميسرة ستكون معي 

ست / حسنا كما قلت عند غروب الشمس تتجهون للقاعة الرئيسية قبل اغلاقها وتختبئون بها 

بيك / ولكن لما سيتم غلق القاعه 

ست / هناك اجتماع مع حكام الأقاليم ونحن سنستغل ذلك للقضاء علي جميع اعوانه كما أن هناك البعض منهم حلفائنا وانا اتفقت معهم علي كل شئ 

نظر ست لابريس وتحدث  بنبره يعلمها ابريس جيدا / سيكون كل شئ بخير وسيعود كل شئ لطبيعته 

هز ابريس رأسه وتحدث بخفوت / مفهوم 


ميسره وهي تجلس بتعب / يابنتي ارحمي امي بقي قولتلك مش عايزه اتنيل اتعلم ياخربيتك 

نانيس وهي تجذبها / هيا يا كسوله انهضي هيا 

ميسره وهي تكاد تتذمر ولكن سمعت صوت الرجال بالخارج فركضت بسرعه للداخل فسقطت بحده وهي تصرخ / آآآآآآه حسبي الله 

ثم نهضت مجددا وأخذت تعرج للداخل تحت ضحكات نانيس واسينات وتعجب احمس الذي خرج للتو 

احمس / هل اخيرا جنت 

بينما نانيس كانت تضحك بشده / انتظر فهذه المجنونه ستبهركم الليله 

ميسره من الداخل بصراخ / لقد سمعتكم لست بمجنونه 

دخل ابريس والجميع وجدوا اسينات تضحك وبشده 

ذهب إليها بيك ثم ضمها وقبل  رأسها / مابها حبيبتي الجميله علام الضحك 

اسينات وهي تضحك بيدها وتهز يدها بنفي انه ليس هناك شئ ولكن انفجرت اكثر 

نظر ابريس بتعجب / ما بها اسينات يا نانيس واين هي ميسره 

علي ذكر ميسره انفجرت اسينات في الضحك اكثر واكثر 

ابريس وهو يهز رأسه بتفهم / اذا ميسره لها علاقه بهذا الضحك 

تنهد بتعب / ماذا فعلت هذه المره 

خرجت ميسره بعدما بدلت ثيابها / تبقي قاعد في امان الله تلاقي المصايب نازله عليك 

ابريس بضحكه / لا والله يعني معملتيش حاجه 

ميسره ببراءه / وحيات ابريس عندي ما عملت مصيبه جديده 

نظر لها ابريس لفتره بعشق حتي فاق علي صوت ست الذي انتهي للتو من الحديث مع نانيس / احم احم ابريس أريدك بعد ساعتين ان تسبقني للتله أريدك في أمر هام 

نظرت له ميسره بتذمر فهي تحضر مفاجأه لابريس وهو سيذهب 

ابريس بتعجب / اي امر هذا 

ست وهو ينظر له بغموض/ سأخبرك حينما تذهب لهناك والان أين الطعام 

توقفت اسينات عن الضحك بصدمه ثم ركضت للمطبخ بسرعه / الطعام سيحترق 

بينما الجميع انفجر ضاحكا فهي دائما ما تفسد الطعام 

ازي وهو يتنهد / سأغير ثيابي واطمأن علي تيتي ثم سأعد الطعام 

ست وهو يعانق ازي / آه يارجل كنا سنهلك بدونك 

ضحك ازي بصخب / العفو العفو والأن اتركني سأموت يارجل لا استطيع التنفس 

ضحك ست وتركه بينما ميسره نظرت لاحمس / وانت متعملنا اكل كده هو إنت مش حكيم وبتعرف تعمل كل حاجه متجبلنا طبقين محشي وبطايه كده اعمل اي نيله من ساعه ما شوفتك ما عملتش ميزه 

نظر احمس لابريس / هي دي اللي هتموت عليها يا خي بركه انها هتغور من وشنا 

ميسره وهي تنظر له بتعجب / بركه وهتغور .... انت  متأكد انك حكيم ده انت عامل زي النسوا..... اااامممممممم

كادت تكمل كلمتها لو وضع ابريس يده علي فمها 

احمس وهو ينظر لها بدقه / ماذا كنتي ستقولين يا فتاه 

ميسره / اممممم اممممممم اممممممم

ابريس وهو يبتسم لاحمس / لا تأخذ علي كلامها حكيم فهي لاتفكر فيما تقول المسكينه مجنونه 

هز احمس رأسه بايجاب / يبدو ان الجميع في المستقبل مثلها اعانك الله عليها 

ثم تركهم ودخل لغرفته بينما ميسره نزعت يد ابريس / إيه مسبتنيش اكمل كلامي ليه 

ابريس بصراخ متعجب / هتقولي للحكيم انت زي النسوان انتي اتجنيتي 

ميسره وهي تشوح بيدها وتدخل لغرفتها / ما هي دي الحقيقه يا جدع الله 

‏  نظر ابريس لها بتعجب وهز رأسه بيأس 


كانت كريمة تجلس علي فراشها وهي تضع امامها كيس الحلوي الذي أخذته من طمطم نظرت لنسرين ونيرة / احنا هنقسم قسمه العدل وهنطلع منهم زكاه عشان ربنا يباركلنا فيهم هندي البت شيرين اللبانه دي عشان يبقي عدانا العيب 

هزت نيره رأسها / اصيله يا ختي اصيله 

نسرين / بطلوا رغي يابت منك ليها ويلا قسموا الحلويات عايزه اكل 

كريمه وهي تمسك الحقيبه / قبل ما نفتح كده بالصلاه على النبي اي بابلي تلمزني امين

نسرين باعتراض / وده ليه يعني انا عايزه بابلي 

نيرة / وانا كمان عايزه بابلي بدل ماتبقي بزعله 

امسكت كريمة شعر نيرة الذي تفرده خلفها / البت دي من ساعه ما فردت شعرها وبقت جريئه آوي 

ثم نظرت لهم بتحذير / بصي بقي يا قمر منك ليها انا اللي اخدت كيس الحلويات من الأول وانا اللي هربته لاوضتي يعني انا إللي نفذت واللي مش عاجبه يروح ياكل كيكه امال اللي بالبرتقال فهمتوا ولا لا 

نسرين بتذمر / ده ظلم يعني اخويا هو اللي جابوا 

كريمة / وهو برضو سلفي واخو جوزي وابن عمي 

نيره / وهو برضو جوز صاحبتي واخو صاحبتي التانيه وسلف صاحبتي التالته وابن عمها يعني انا اللي أحق بيه عشام متبقاش دم هنا 

  وبينما هم يتشاجرون إذا مراد يدخل الغرفه ويسحب منهم كيس الحلوي من أمام أعينهم وهو يبتسم لهم / شكرا جدا كنت بدور عليه 

  ‏ثم خرج كما دخل 

  ‏نظرت كريمة للفتيات / تاكلوا كيكه بالبرتقال 

  ‏هزت الفتيات رأسها بيأس ثم هبطن للأسفل 

  ‏فوجدت نسرين جاسر يجلس مع صلاح وحسام ويضحكون فاشارت له فنظر لها بتعجب ثم اقترب منها فتحدثت نسرين بخجل / احم هو أنا كنت عايزه اطلب منك طلب 

  ‏جاسر ببسمه وهو يمسد خدها بحنان / حبيبي يأمر مش يطلب 

  ‏ابتسمت نسرين وتحدثت بخجل وهي تنظر أرضا / عايزه اكل شوكولاته 

  ‏نظر جاسر لخدودها الحمراء بشده وضحك كثيرا وهو يجذب خدودها بلطف / ياناس علي قلبي إللي عايز شوكلاته 

  ‏خجلت نسرين اكثر فضحك بصخب ثم قبل خدها بحنان / ياقلبي احسن شوكلاته ليكي يا قلب جاسر انتي 

  ‏ ابتسمت له نسرين ثم تركها هو وتوجه للشباب وتحدث معهم ببعض الكلمات ثم رحل 

  ‏بينما كريمه تنظر لها بفم مفتوح من الصدمه 

  ‏كريمة  بصدمه / شوفتي البت بلفته بكلمتين يخربيت كده 

  ‏بينما نسرين نظرت لهم وضحكت بشر علي ملامحهم 

  ‏ثواني وكان جاسر يدخل للمنزل بحقائب كثيره 

  ‏وضع بعضها علي الطاوله ثم اتجه لنسرين واعطاها حقيبتين مليئتين بالشوكولا والحلوي 

  ‏بينما   ‏حسام حمل حقيبتين اخرتين وذهب لنيرة واعطاها لها / وصيت جاسر يجبلك الحلويات والشيبسي اللي بتحبيه

نظرت نيرة له بفرحه ودموع فهذه اول مره يفكر بها شخص ويجلب لها شئ دون طلبه / دول ليا انا

حسام وهو يبتسم ويمسك يدها ويقبلها / اها يا قلبي ليكي انتي

سقطت دموع نيره / شكرا يا حسام انا... 

حسام وهو يضمها / في إيه يا أشرف انت بقيت رقيق كده ليه

ضربته نيره بخفه في صدره وهي تضحك

بينما كريمه كانت تنظر لنيرة بحنان وفرحه لفرحتها تلك فشعرت بصلاح يضمها من الخلف بحنان / قلبي ابو لسان طويل عامل ايه

استدارت له كريمة ونظرت له بتذمر / انتي بتمدحني ولا بتذم عشان اعرف

ضحك صلاح ثم مد يده بحقيبتين / أتفضل ياباشا دول ليك

كريمة وهي تنظر لهم ببسمه / بجد وحيات امك امال دول ليا

ضحك صلاح بصخب / يخربيت لسانك اه يا ام لسانين ليكي انا قولت لجاسر يجبلك الحجات اللي انتي بتحبيها

اخذت كريمة الحقيبتين ثم غمزت له / وانا بحبك انت يا ابو صلاح

ثم تركته وركضت بينما هو نظر في اثرها بعشق كبير


كان ابريس يقف علي التله وهو ينظر للسماء ويتنهد بضيق واختناق وكأن هموم الكون اجتمعت علي قلبه

سمع خطوات خلفه فتحدث / لماذا أردت أن تراني يا ست

ولكن لم يسمع صوته فنظر بتعجب / لما لا......... 

قطع حديثه رؤيته لميسره امامه وهي ترتدي فستان فرعوني تقليدي من اللون الأبيض يتوسطه حزام من اللون الذهب يختلط به الوان اخري  يتدلي منه خيط طويل من نفس اللون وايضا ترتدي عقد كبير علي الرقبه وفي منتصفه قلاده الأبعاد وكانت ترتدي علي شعرها شئ يشبه الحجاب ذهبي اللون ويتدلي علي الجانبين 



تحدثت ميسره بخوف / إيه وحشه 

بينما ابريس يقترب منها وهو لا يستطيع الاجابه اخذ يمرر نظره علي ملامحها التي تجملت بالكحل وعيونها الجميله التي سحرته كل ما استطاع قوله هو / ساحره 

ابتسمت ميسره بخجل / حلو 

ابريس وهو يمسك يدها بحنان /انتي جميله جدا يا ميسره ولكن كيف... 

ميسره وهي تبتسم / أردت  ان تكون الليله هذه مميزة لذا طلبت مساعده نانيس وايضا ست ساعدنا ليجلبك هنا دون أن تعلم شئ 

ابتسم ابريس ثم جذبها لاحضانه بشده وتحدث / فليشهد الله يا ميسره ان هذا القلب لم ولن يعشق غيرك أبدا 

ثم ابعدها عنه ونظر في عيونها / انتي شمسي ونور حياتي يا ميسره لو ابتعدتي لحظه اذا مرحبا بالظلام وليشهد العالم علي وفاة قلبي ومفارقته للحياه في بُعدك 

ضمته ميسره بشده وهي لا تريد للغد ان يأتي قلبها يضرب قلبه بشده وهو يترجاه الا يتركه 

ابتعدت عنه ميسره وتحدثت بمزاح / بص هو المفروض كنت ارقص رقص فرعوني وكده بس فشلت فشل ذريع فايه رأيك نرقص سلو 

نظر لها ابريس بتعجب / لا أفهم 

امسكت ميسره يده بحنان ونظرت بعينه ثم وضعت يده علي خصرها وامسكت يده الاخري ووضعت يدها علي كتفه وأخذت تحرك جسدها ببطئ وهو يتحرك معها ولا يفهم شئ بينما هي وضعت رأسها علي كتفه وتحدثت بصوت هادئ / فقط اغمض عينك واشعر بأن الهواء هو ما يحرك جسدك تمايل فقط 

بينما ابريس ضم خصرها اكثر وهو يتحرك معها وهو ينظر لها بحنان بينما هي أخذت تغني بصوت حنون وجميل / عايشه حاله حب واخداني وصعب انها تتكرر تآني وبعيشها او انت بعيد او قدااامي 

بينما ابريس كان يغمض عينه وهو يضمها له ويبعد اي حزن عن رأسه فقط ليعيش اللحظه معها



ميسره وهي تبعد رأسها عنه وتستند بجبينها علي خاصته وهي تكمل غناء بحب شديد وتبتسم له وهو ينظر لها بعشق شديد ثم ضمها بشده /بيقولوا ان القمر هو رمز الجمال واجمل وصف بس انتي مش قمري يا ميسره انتي شمسي اللي نورت حياتي كلها وعشقي الوحيد ولغايه  آخر يوم في عمري قلبي هينبض باسمك ولحد اخر نفس ليا لساني مش هينطق بالعشق غير ليكي 

ميسره بحنان / طول عمري اسمع عن الحب وانه حلو عمري ما فكرت في يوم يعني إيه حب بس بعد معرفتك عرفت ان الحب هو ابريس وابريس هو الحب ♥ 





استوووووب خلص الفصل يارب يكون عجبكم انا قولت انزل حاجه فرفشه كده عشان نكد امبارح واستعد وا بكره لفصل نار واوعدكم لو قدرت هنزل اقتباس ولمحه صغيره للي ممكن يحصل بكره بس يارب اعرف لان حرفيا والله داخل عليا دور اكتئاب رهيب 😂😂لدرجه اني عايزه اموت الابطال كلهم واسيب حورس لوحده زي الكلب في الروايه وهموت تيتي برضو عشان ميلاقيش كلبه تعبره 

😂 😂 😂 😂 😂 

والله لو حسيت اني كويسه هكتب اقتباس صغنن محترم كده يخليكوا متناموش طول الليل 🌃 😂😂😂👏👏👏


يلا 

دمتم سالمين 

رحمه نبيل 


#لعنة_الفراعنة

#عشقت_فرعون

#الفصل_الخامس_والعشرين


اللهم اجعل القرآن صاحبنا نصحبَهُ ونتمسَك به، ونقيم حدودَه ونحفظ حروفه على الوجه الذي يرضيك عنا،اللهم اجعلناإلى القرآن أقرب،وبمعانيهِ أعرف،اللهم سخّر قلوبنا وعمرنا ووقتنا للعيش مع القرآن ♥️🌍


قال رسول الله ﷺ:

“ إنَّ أولى النَّاسِ بي يَومَ القيامةِ أَكْثرُهُم عليَّ صلاةً”

.

اللهم صل وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين♥️🌍


الفصل الخامس والعشرون


كان مراد يسير وهو يضحك بشده وهو يتذكر ملامح الفتيات حينما اخذ الحلوي منهم وكان في طريقه لغرفه طمطم لكي يعطيها الحلوى سمع شهقات بكاء فاقترب وكان الباب مفتوح قليلا صدم وهو يري طمطم تخلع حجابها ورأسها محلوق تماما صدم وبشده مما يري هي لم تصل بعد لهذه المرحله مازال هناك وقت حتي يتساقط الشعر بكثره نعم سيسقط الان ولكن ليس لدرجه ان يصبح شعرها حليق تماما دخل مراد لها وهو ينظر لها بالم فادرات وجهها له وهي تبتسم بألم / خوفت استني لما يقع خوفت يا مراد 

ركض مراد لها وضمها بشده الي صدره وهي تبكي بصوت عالي / شعري كان بيقع كتير في الحمام يا مراد خوفت خوفت آوي فقصيته بنفسي يا مراد اسفه 

بينما مراد دموعه سقطت بضعف عليها وتحدث بعشق / في نظري أجمل النساء يا فاطمه أجمل النساء ياقلب مراد 

ثم ابتعد عنها وابتسم لها وذهب من الغرفه بينما هي أخذت تبكي فوجدته يعود مجددا إليها وهو يمسك شئ اتضح انه اله حلاقه نظرت له بجهل وهي تهز رأسها بعدم فهم 

فتحدث مراد بدموع وهو يحاول ان يبتسم بين دموعه / تعرفي من فتره كنت حابب احلق شعري أصل عايز اعمل استايل جديد 

ثم وضع الاله بيدها / قصيه انتي 

بينما هي بكت بصوت عالي وعانقته بشده / لااا يا مراد لا 

بينما مراد ابعدها عنه وهو يبتسم / في إيه بس يا بطتي هبقي حلو يلا قصيه وهبقي قمر زيك كده 

نظرت له بخوف ودموع مثل الشلال بينما هو امسك الآله وبدأ يقربها من شعره ويقصه وهي تنظر له بدموع شديده وشهقاتها تعلو وتعلو 

جاءت كريمه بفزع هي ونسرين ورأوا ما يحدث صدمت نسرين مما يحدث بينما كريمة كتمت شهقاتها ومراد مستمر بالقص حتي انتهي من شعره كله وضع الآله جانبا ثم نظر لطمطم وامسك يدها بحنان وهو يضحك وسط دموعه / هتعدي الايام دي هتعدي يا طمطم وشعرنا هيطول بس مع بعضه بقي وهنفتكر الايام دي ونقوول يااااه قد ايه احنا مرينا بصعوبات بس عدينها بكل قوه صح يا بطوط 

نظرت له طمطم بدموع وهزت رأسها بايجاب بينما هو تحدث / طب ايه بقي مفيش ضحكه لميرو حبيبك عشان يعرف ينام يا ستي بقي 

ابتسمت طمطم وضمها بشده بينما هو اغمض عينه بحب وهو يتنفس براحه / كل خطوه يا طمطم كل خطوه هنخطيها هتبقي سوا مع بعض يا طمطم قلبي 

جذبت نسرين كريمه لاحضانها وهن يبتسمن وسط دموعهن بفرحه علي اختهم فقد رزقها الله شريكها طوال الرحله 


بعد ليله طويلة قضتها ميسره مع ابريس عادت للمنزل وكانت متسطحه غلي فراشها تفكر ماذا سيحدث وهي تغمض عينها وكانت الدموع تسقط وبشده ولكن فجأه شعرت بيد توضع علي فمها لم تستطع الصراخ وهي تري وجهه حورس امامها ويبتسم لها بسمه بشعه جدا ويهمس لها بفحيح / حان وقت انطفاء الشمس 


واخيرا جاء اليوم الذي انتظره الكثير منهم من يطمح للانتقام ومنهم من سبق وعرف نهايته ومنهم من يسعي وراء الملك ومنهم من يكتب قدره بيده 

استيقظ الجميع واجتمعوا بالمنزل في الخارج نظر ابريس بغموض اليوم الذي انتظره سابقا ها قد اتي ولكن وهو لا يريده كانت نانيس واسينات في المنزل مع نازيا بينما ازي ينظر للمنزل بخوف 

ابريس بتعجب / ازي ما بك يا رجل هل هذه أول مره نذهب لقتال 

ازي وهو يهز رأسه برفض /لا ولكن هذه أول مره اذهب وتكون نازيا هنا فقط اريد توديعها قائد 

ابتسم ابريس / اذهب يا صديقي وودعها وخذ وقتك كما تريد 

هز ازي رأسه وذهب لغرفتها وجد نانيس واسينات بجانبها ابتسمت له نانيس وأخذت اسينات وخرجت نظر ازي لجسدها الممد واقترب وقبل رأسها وتحدث وهو يمسك يدها / حبيبتي لطالما أردت العيش بين احضانك وفقط أعدك بعدما ننتهي من هذا سنكون معا وللابد يا جميلتي 

شعر ازي بيد نازيا التي تحاول التحرك نظر لها بلهفه / نازيا حبيبيتي هل تسمعيني سنكون معا للأبد يا جميلتي فقط انتهي من واجبي مع ابريس ونكون معا عزيزتي اعشقك نازيا اعشقك يا حبيبتي 

ترك ازي يدها وخرج لهم وهو يمسح دمعته / هيا لنذهب 

بيك بمزاح / مابك يارجل هيا لاتكن مثل الفتيات سوف تعود لها مثلما فعلنا سابقا وتكونوا معا دائما 

نظر له ازي ببسمه / نعم سنكون معا للأبد 

نظر ابريس لهم ثم نظر لاسينات التي خرجت بلهفه / ميسره ليست هنا 

انتفض ابريس بفزع / ماذا ولكن كيف 

ثم دخل مسرعا وجد فراشها فارغ كما أنه غير مرتب

ارجع شعره للخلف وهو لا يمكنه التفكير كيف واين ذهبت لقد عادت معه امس 

دخل بيك وازي ونظروا للمكان بفزع 

بيك / أين هي 

ابريس وهو ينظر حوله  بفزع وكأنه ضاع من والدته ويحرك رأسه / لا أعرف لا أعرف 

انضم إليهم احمس / أنا جاهز لننطلق ف....... 

لم يكمل كلامه ثم اغمض عينه قليلا وهمس / حورس 

نظر اليه ابريس بفزع / حورس كان هنا 

احمس وهو ينظر له بتركيز / أنا أشعر أن الصولجان كان هنا لقد اتي حورس لهنا 

ابريس بغضب شديد / اقسم ان مس فقط شعره واحده منها ستكون نهايته علي يدي......... لنذهب 

ثم انطلق الجميع تجاه القصر 


بينما في القصر كانت ميسره تجلس في تلك الغرفه الفارغه وهي تنظر امامها بقوه سمعت صوت الباب يفتح ورأت خيال يدخل 

ضحك حورس بشده /انظروا من هنا انها الشمس ياللشرف تكرمتي وجئتي لقصري بنفسك يا شمس 

لم تجب ميسره عليه بل فقط كانت تنظر امامها وتتحرك بجسدها اقترب منها حورس وكاد يمد يده لها ولكن امسكتها بعنف ثم نظرت له / ليس بعد الآن يا عزيزي فهذا الخيار لم يعد متاحا 

جذب حورس يده واخذ يضحك بشده /انظروا الصغيره لقد نضجت 

ضحكت ميسره بدون روح / نعم ونهايتك علي يد تلك الصغيره ههههههههههههههههه

اقترب منها حورس وصفعها بشده / اذا انتي تحلمين لم يولد بعد من يهزمني 

ميسره بضحكه رنت في الغرفه / بلي يا عزيزي لقد وُلد وهو أمامك الان اتعرف انا اري نهايتك الان وانت ضعيف وذليل علي يدي 

حورس وهو ينظر لها بغضب / هذا ان خرجتي من هنا 

ثم تركها وخرج وضحكاتها تتردد في اذنه بكل عنف 

بينما هي صرخت بعنف / اهرررب يا حورس اهرررب حتي ان هربت لنهايه الأرض فستكون نهايتك علي يدي يا جبان اهررررررب 


نظر ست وجد الاربعه يقفون ووجه ابريس لايفسر نظر حولهم بتعجب / أين ميسره من المفترض أن تأتي معكم 

احمس بهدوء / لقد أخذها حورس من المنزل ليلا ودون ان يشعر احد به هذا الجبان لابد انه عرف ان الليله هي ليله اكتمال القمر لذا أخذها 

ست بصدمه / ماذا أخذها هذا سيصعب عملنا كثيرا 

احمس وهو ينظر له بدقه / ربما وربما لا 

ابريس بتعجب / ماذا تقصد  

احمس / استطيع معرفه مكان القلاده طالما ميسره ترتديها اذا لا خوف غليها والأن لنقم بما اتينا لأجله 

مد ست يده لهم بثياب الحراس / هذه هي الثياب نلتقي عند غروب الشمس 


استيقظ الجميع واجتمع بباحه المنزل وهم ينتظرون ليث دخل ليث ومعه دانه التي تتعلق بيده كالعاده  نظر لهم بتعجب / هو كله قاعد كده ليه 

كريمة وهي تتحدث بسخريه / عشان هنيجي نتفرج

رفع ليث حاجبه ثم أشار للسله التي معها / إيه ده 

كريمة بابتسامه غبيه / دي دي شويه شندوشتات وزمزميه فيها عصير فريش وزمزميه مايه وشويه ترمس وفشار 

نظر لها ليث ببرود وتحدث / طب اوعي تكوني نسيتي تجيبي فسيخ ازعل 

كريمة وهي تنظر له بصدمه / صدق فكره احنا نفرش هناك وناكل لحد ما...... 

ليث مقاطعا بحده / هو احنا رايحين رحله 

كريمه وهي تتحدث بتذمر/ الحق عليا لو حد جاع مش هديله اكل من معايا 

ليث وجهه ثم جلس وبجانبه دانه / هنستني هنا لحد ما الاشاره تيجي من القلاده وبعدين نروح المقبره

دانه وهي تنظر حولها / صحيح المكان هادي هي نجلاء فين هي والنسانيس بتوعها 

نسرين بضحكه / بابا راح يوصلهم للموقف 

دانه وهي تهز رأسهأ / وطمطم والدكتور مراد

كريمة وهي تتذكر ما حدث امس / طمطم تعبانه شويه فمراد بقي جنبها 

دانه بفزع / مالها هي حصلها حاجه 

نظرت نيره لهم هي الاخري بتعجب وخوف 

نسرين ببسمه / لا أبدا شويه ضعف نتيجه للجلسات عادي يعني 

هزت دانه رأسها بايجاب ونظرت لليث الذي ينظر امامه بشرود كبير وكأنه يتحضر لمهمه كبيره امسكت يده / ليث مالك سرحان ليه 

ليث وهو يتحدث بغموض / حاسس ان فيه حاجه هتحصل الموضوع مش هيكون سهل أبدا يا دانه 


بينما كان قصر حورس يستقبل حكام الأقاليم الذين جاءوا للاجتماع بالملك في نفس الوقت الذي كان ابريس ورجاله ومعهم ست وبعض الحراس المخلصين له يتنقلون في انحاء القصر وهم يقتلون الحراس بلا رحمة أبدا 

بينما ست كان يتبعهم هو وحراسه المخلصين ويجمعون الجثث ويضعوها في السجن حتي ينتهوا من هذا كله وهكذا استمر الأمر لساعات طويله جدا 

حتي اقترب الغروب 

نظر ابريس بقلق لاحمس / احمس ميسره يجب أن نخرجها بسرعه 

احمس وهو يهز رأسها / لقد عرفت مكانها منذ فتره عندما كنت نجوب القصر ولكن لمصلحتها فضلت بقائها في مكانها 

ابريس وهو يجذبه / اذا هيا لنحضرها بسرعه 

بينما ست دخل لجناحه واحضر زيه الخاص وسلاحه وارتدي قناعه ثم خرج وجد امام غرفته بعض الرجال الذين كانوا معه في الجيش ايام حكم والده نظر لهم بفخر / مستعدون يا رجال لنعيد امجادنا 

هلل الرجال بشده / نعم يا قائد نحن معك حتي الممات 

ابتسم ست بشر كبير وتحدث بنبره مرعبه / اذا لنفعلها يا رجال 


بينما ليث هو والجميع ذهبوا للمقبره واخذوا يبحثوا عن ذلك النفق التي قالت عنه ميسره ولكن لم يجدوا شئ نظر ليث حوله بغضب بينما الجميع نظر بقلق فالوقت يداهمهم 

فجأه رأي ليث انعكاس الشمس علي شئ ما يلمع بشده فركض له بسرعه واخذ يزيح الرمال عنه بعنف رغم ان الرمال حاره جدا ولكنه يقاوم الألم ركض جاسر وحسام وصلاح واخذوا يبعدون الرمال معه وكانت الرمال ساخنه لدرجه انك تشعر انها حديد مصهور 

بعد دقائق وجد الجميع غطاء كبير من الحديد 

ليث بجديه / ارفعوا معايا 

اخذ الجميع يحاول رفعه ولكنه كان محكم بشكل كبير نظر جاسر حوله وجد أدوات موضوعه في احد الأركان فركض لها بسرعه واحضر ساق حديد ثم وضعه علي طرف الغطاء واخذ يضغط عليه بشده فجاء الجميع وساعدوه بينما كان العرق يتصبب منهم وبشده واخيرا استطاعوا ان ينزعوا الغطاء 

نظر الجميع وجدوا كما وصفت ميسره تماما فهبط الجميع اليه بينما ليث انزل دانه أولا ثم نزل هو نظروا وجد مكان واسع قليلا وهناك احد الأركان تدخل الشمس منها تعجب الجميع من ذلك بينما ليث امسك القلاده وقام بالتواصل مع ميسره وجدوها تجلس في مكان مظلم جدا حتي هي لا يظهر وجهها فجأه وجدوا نور يدخل لها وسمعوا صوت ابريس وهو يصرخ باسمها 


ابريس وهو يقترب بفزع من ميسره / ميسره حبيبتي انتي كويسه عمل حاجه فيكي ها يا قلبي 

رفعت ميسره نظرها له وابتسمت ابتسامه ميته / هل حان الوقت 

نظر لها ابريس بتعجب فاكملت بدموع / هل حان وقت الوداع 

نظر لها ابريس بألم ثم ضمها لحضنه بشده وهو يغمض عيونه بألم / إذا حدث وخسرتك اعلمي اني اعشقك أكثر من روحي يا ميسره اكثر من روحي يا شمسي 

احمس  بسرعه وهو ينظر خلفه / هيا ابريس لا وقت لدينا 

نظر له ابريس ثم نهض وحمل ميسره لآخر مره بين الحضانه لآخر مره سيسمع دقات قلبها هل تعلم شعور ان تساق لموتك وانت تعلم انك ستموت ولكن يجب عليك إكمال الطريق رغم ان كل خطوه تقربك من موتك بالبطئ ولكن لابد لك من الوصول لنهايه الطريق 


انطلق ست كان خلفه الحراس ومعه بيك وازي والتقي في احد الممرات بابريس حاملا ميسره ومعه احمس نظر لاخيه هو يعلم مقدار الألم في قلبه الان 

اغمض عينه بألم واشار لهم بلحاقه فادخلهم من باب سري للقاعه ثواني وكانت القاعه تمتلئ بحكام الأقاليم نظر ست لهم نظره بمعني استعدوا ثم نظر للقاعه وجد احد الرجال ينظر لهم فهز رأسه بايجاب فهذا الحاكم وغيره من حكام المقاطعات هم من حلفاء والده ثواني فقط ثواني وكانت رجال ست تدخل من كل حدب وصوب علي القاعه نظر حورس بغضب لهم ولكن ثبتت اعينه علي ميسره التي تقف في الخلف وتنظر له نظره يقسم انه رأي فيها الموت 

ولكن ما لم يتوقعه ست ان حورس دائما ما يخفي حراس سريين في القاعه حتي يأمن نفسه من اي غدر والان أصبحت القاعه ممتلئه بالجنود والجميع يشهر بسلاحه في وجه الاخر تحدث ابريس بعنف وصوت جهوري  / والان لقد ولّي عصرك يا حورس واليوم سنضع نقطه في  نهاية صفحتك ونغلقها للأبد وكمت ستعود لنا كما يجب أن تكون 

ضحك حورس بشده / لقد أخطأت يا عزيزي اهجموا عليهم 

ثواني وكان الجميع يلتحم ببعضه

بينما علي الجانب الاخر كان الجميع ينظر بصدمه وتعجب لما يروه

كريمة / كأنك بتسمع فيلم تاريخي 

بينما ليث كانت عينه تدور في المكان بدقه ويدرس الموقف 

وميسره تقف بعيدا عن الجميع فجأه سمعت صراخ ليث بها / ميسره وطي بسرعه 

نفذت ميسره الامره وهي لاتعي بذلك فجٱه وجدت سيف ينغرس خلفها في الحائط نظرت برعب وجدت حورس ينظر لها بشر كبير 

ليث وهو يتحدث / ميسره اسمعيني كويس اللي هقولك عليه 

هزت ميسره رأسها وهي تنظر حولها برعب من هذه الدماء نظرت لابريس بفزع وجدته يقتل بشراسه لم تراها قبلا عليه وكأنه تحول لوحش 

وست يقتل بلا رحمه بينما بيك وازي يحمون ظهورهم واحمس يقاتل وبشده للدفاع عن أصدقائه 

ليث وهو يتحدث / ميسره خلي بالك في واحد جاي 

نظرت ميسره وجدت شخص يسير ناحيتها بعنف وهو يرفع سلاحه بوجهها 

ليث / ميسره بسرعه امسكي اي سلاح جنبك 

نظرت ميسره وجدت سيف فحملته 

فاخذ ليث يملي عليها تعليمات وهي تنفذها بدقه فسقط الرجل أرضا   صرخ ليث / اضربي السيف فيه يا ميسره بسرعه 

بينما ميسره تبكي وترتجف / مش هقدر 

ليث بصراخ / لو هو مامتش انتي هتموتي يا ميسره بسرعه 

ميسره وهي تصرخ وتغرز السيف به بعنف وتبكي 

بينما ابريس كان يقاتل بعنف وشراسه كل من يلمحه وهو يريد الوصول لذلك الحورس حتي ينتهي نظر حوله وجد الجثث تتكاثر ومن معه من الحراس يُقتلون 

بينما ست صرخ به / انتبه يا ابريس

نظر ابريس وجد شخص يقترب منه فقام بضربه في صدره بعنف 

‏نظر حورس لما يحدث بغضب شديد فاغلبيه حراسه والحكام الحلفاء له تم قتلهم لا لن يخسر لن تكون تلك هي النهايه 


كان حورس يقف اعلي المنصه وهو يري الحرب مشتغله بين الجانبين والجميع يلتحم مع الاخر والصراخ يتعالي والدماء تسيل وبشده فصرخ بصوت جهوووري / أنا حووووورس ملك كمت الاحق والاوحد وكل اعدائي سوف ينحنوا أمامي

كان الجميع يتنفس بعنف

وكانت ميسره تهز رأسهأ برفض لا لن ينتصر لن تكون تلك النهايه  ثم امسكت أحدي السيوف الساقطه أرضا وانطلقت له بغضب اعمي وهي تصرخ نظر لها حورس بسرعه ورفع يده عالي وتمتم بعض الكلمات فتشنج جسدها وسقط أرضا واخذت الدماء تخرج من انفها وفمها وهي تصرخ ثم فجأه توقف جسدها عن الحركة تماما ابريس بصراااااخ/ ميسره لاااااااا

ثم نظر بشر لحورس ولم يكد يتحرك الا وكان حورس يحمل رمح كبير ويلقيه تجاهه بعنف شديد

الثواني توقفت والانفاس هي فقط مايمكن سماعه في الغرفه  والعيون مترقبة لم يقطع هذا الصمت سوي صراخ بيك بألم لو كانت الجدران تنطق لبكت علي نبرته صرخ بجميع جوارحه وبصوت بكي علي اثره ست وبشده وانحني رأسه بضعف 

بيك وهو يصرخ ويركض وهو يدفع من امامه بحده شديده ولا يهتم بما يحدث ركض حتي وصل والتقط جسده قبل أن يمس الأرض وصرخ صرخه اهتزت لها جدران القصر / اززززززززززززززززززززي يا اخيييييييييي لااااااااااااااااااا ازززززززي 

نظر ابريس حوله بضياع الجميع يسقط وحورس انتصر ميسره وازي والجميع  ينهار من حوله وقع سيفه أرضا وسقط علي ركبتيه وهو يصرخ / يااااااااااارب 

بينما بيك يحرك ازي بعنف / لا انت لم تمت هيييه يا غبي من سيعد لنا الطعام انت تعرف اسينات فاشله هيا يا أخي ارجوك استيقظ يا عزيزي ارجووووووك يا ازززززززي قلبي يؤلمني يا أخي لا تتركني يا أخي من سيعتني بنازيا هيا ارجوك انا خائف يا بيك خايف كثيرا هيا لا تتركني يا أخي 

نظر له ازي ياام وابتسم / تذكرني يا أخي نازيا تناديني انها تنتظرني انا ارها تمد يدها لي 

ثم انغلقت عينه للأبد وعلي وجهه ترتسم ابتسامه جميله 

بيك بصرخه رجت الأجواء /  لااااااااااااااااااااااا نازيا هنا تنتظرك لاااااااااااااااااا ارجووووووك لااااااااااااااااااااااا ازززززززززززززززززززززززززززي لاااااااااااااااااااااا

بينما علي الجانب الاخر كان يبكي نعم صدقوا بلاك يبكي وبشده بينما كريمه تصرخ باسم ميسره بجنون ونيرة تجذبها وعلت الشهقات والبكاء في المكان وبلاك يصرخ بألم / ابريييييس لا قوووووووم اوعي تستسلم لااااا قومي يا ميسره الكل محتاجك 

كريمة  فقط تصرخ / لااااااا ميسره قومي لااااااااا


خرجت اسينات وهي تبكي وتصرخ / نانيس النجددددددددده 

ضربات قلب نازيا توقفت لقد ماتتتتتتتتت نازيا يا نانيس 

ركضت نانيس للغرفه بفزع فتوقفت علي الباب بصدمه وهي تري اسينات تبكي بشده وهي تمسك يد نازيا بالم 

سقطت نانيس أرضا بضعف وهي تفكر ما الذي سيحدث لازي وهي لاتعلم ان ازي سبقها منذ قليل بكت نانيس بشده علي هذه المسكينه التي تعذبت طوال حياتها 

بينما اسينات كانت تقريبا مدمره فهي لا تعلم نازيا ولكن تعرف مقدار حب ازي لنازيا خلال تلك الأيام 


كان ابريس مدمر من الداخل ولا يعي ما يحدث حوله لا يسمع شئ لقد خسر كل شئ وانتهي الأمر اذا فمرحبا بالموت 

كانت ميسره ممده أرضا والدماء تسيل من فمها وانفها بشده واصبحت شفاهها زرقاء بشده وأخذت الذكريات تتدفق بشده لرأسها وصوت والدها يرن باذنها 

( ميسره الصغيره / بابا بص اللعبه انكسرت وباظت خلاص مش عايزاها هي كده مبقاش ليها لازمه  

حمل والدها العروس ثم أعاد تركيبها وهو يبتسم لها / مش من اول وقعه تستسلمي يا شمسي انت الشمس يا ميسرة ومينفعش من اول سحابه تعدي من قدامك تغطي نورك وتطفيكي الشمس مش لازم تنطفي ولو وقعتي قومي واعرفي ان اخر الليل فجر منور وشمس اوعي تنطفي يا شمسي اوعي) 

فتحت ميسره عينها ونظرت حولها بألم وجدت ست ينظر للجميع بضعف والم وابريس محطم تماما وبيك يحمل ازي ويصرخ والجثث تنتشر حولها وضحكات حورس ترن باذنها وتعلن انتصاره نهضت ميسره بضعف وأخذت تزحف بألم بينما ليث انتبه لها فتحدث بانتباه / ميسره سمعاني ميسره 

بينما ميسره ابتسمت بسمه مرعبه وكانت أسنانها ملطخه دماء / عذرا يا ليث بس المره دي هحلها بطريقتي 

ليث ببسمه / انتي قدها يا شمس 

اقتربت ميسره من حورس وهو مازال ينظر للجميع بانتصار ويضحك بشده بينما ابريس انتبه لميسره وكأن الحياه عادت تنبض مجددا به نهض وهو يحمل سيفه ثم نظر لازي الذي فارق الحياه لانقاذه وانطلق تجاه حورس وهو يصرخ / حووووووووووووووورس 

نظر له حورس بسرعه ولم يكد يستوعب شئ حتي شعر بصولجانه يتحطم بالكامل نظر بفزع وجد ميسره تقف أسفل البؤره في منتصف القاعه وهي تسلط ضوء القمر المنعكس من العين علي الصولجان صرخ حورس بعنف والم / لااااااااااااااا 

وفي تلك اللحظه غرز ابريس سيفه في قلب حورس الذي سقط أرضا 

بينما هو اخذ يغرزه بشده وهو يصرخ / من أجل اخييييييييييي من أجل  ازززززززززززززي 

بينما احمس صرخ بميسره / الان يا ميسره ارفعي القلاده لتعودي الي عالمك هذا هو الوقت الان 

بينما صرخ بليث / الان 

هز ليث رأسه ورفع القلاده فتعامدت الشمس عليها القادمه من احد الأركان داخل المقبره وتركز الاشعه علي منطقه في منتصف المقبره 

بينما كريمه والجميع في ترقب كامل لما يحدث كانت القلوب تضرب وبشده 

نظرت ميسره لابريس بدموع وكادت ترفع القلاده ولكن تذكرت حديثه / اعشقك ميسره انتي نور الشمس ونور حياتي وبدونك سأموت 

أنزلت ميسره القلاده وصرخت بحده / لااااااااا

كريمه بصراخ / ميسره  بتعملي ايه 

ميسره بصراخ وهي تنظر لابريس / لااااا مش هسيبك يا ابريس مش هقدر والله ما هقدر هموت 

اقترب منها ابريس بشده ثم عانقها بعشق وهو يصرخ بألم / ياااااارب 

بينما هي بكت وبشده فجأه شعرت بيدها ترتفع نظرت وجدت احمس يأخذ القلاده ويسلطها عليها   نظرت بفزع وجدته رفع القلاده للقمر نظرت له برعب وهزت رأسها / لا لا لا يا ابريس لا مش هقدر 

ابريس بدموع ووجع فاق تحمله /بعشقك يا ميسره لآخر نفس بعشقك 

بينما ميسره شعرت بدوامه تحيطها فصرخت بشده / لااااااااااااااا يا احمس سيبها لااااااااااااااا 

احمس بدموع / اسف ولكن هذا ما يجب أن يحدث 

ركض ابريس ليمسك يدها فامسكه ست بقوه بينما هو يتحرك بجنون / لااااااااااااااا اتركني ست روحي تبتعد عني يا ست ارجوك اتركني لااااااااااااااا ميسره ارجوووووووك يا أخي سأموووووت يا أخي اتركنييييي لااااااااا

بينما ميسره شعرت بشئ يسحبها وبشده فتقطعت احبالها الصوتيه وهي تصرخ / ابرريييييييييييييييييس 

ابريس بصراخ / لااااااااااااااا ميسرررررررررررره 

ثواني واختفي الضباب من المكان ومعه ميسره وروح ابريس تركه ست ونظر له باسف والم شديد ثم نظر لاحمس وبكي علي أخيه الصغير بينما ابريس سقط علي ركبتيه ونظر لمكانها وهمس بكلمه وآحده /ميسره 

ثم سقط أرضا كالجثه بينما ست صرخ بفزع / ابريييس 

وفي أحد الأركان كان بيك مايزال يحتضن ازي وهو يتذكر حديثه وبسمته وكل شئ

_ ازي الصغير ببكاء / أنا خائف يابيك لقد قتل الجميع 

بيك وهو يحتضنه / لاتخف نحن معا دائما يا أخي


_ازي ببسمه / ماذا انت اخي قبل أن تكون صديق يا بيك الا تعلم ذلك 


_ اخبرتك يا بيك سابقا وسأخبرك الان مصيرنا واحد منذ يوم مولدنا انت اخي ولست صديق 


_ازي بضحكه عاليه / بيك توقف عن ازعاج الفتاه يارجل الا تري انها تنزعج 


_ اشتقت كثيرا لنازيا يا بيك اشتقت لها اتمني لو اذهب إليها قريبا 


_ ازي وهو يضرب بيك في كتفه بضحكه / توقف عن هذا لن امت اليوم يا غبي ليس قبل أن ننتهي من حورس وتعود كمت كما كانت وقتها سأموت براحه كبيره وعلي وجهي بسمه يا رفيق 


_ اخوه ولسنا أصدقاء تذكر ذلك 


_ عندما نعيد كمت لنا وقتها فقط يمكنني الموت يا أخي 


نظر بيك لازي الذي يبتسم وتحدث ببسمه / لقد نفذت وعدك يا غبي ولكن نسيتني في هذه الحسبه ها من سيبقي لي بعدك يا غبي هيا تحدث تركتني وحيد ها أنت غبي 

نظر حوله بألم ثم هزه بألم / هيييه ازي انظر لقد انتصرنا هيا أفق يا أخي ارجوك هيا ازي هيا يا رفيق ارجوووك ازززززي ارجوووك 

دخلت نانيس وهي تلتقط أنفاسها بسرعه ونظرت للمجزره الحادثه امامها ولجسد ابريس الملقي أرضا ثم وقع نظرها علي جثه ازي فوضعت يدها علي فمها برعب وهي تبكي اقتربت منه بارجل تأبي السير / لقد ذهبت يا ازي رفضت تركك وحدك نازيا أيضا ذهبت معك لقد ماتت نازيا يا ازي 

قالت آخر كلماتها وهي تنحني وتقبل ازي وتبكي بشده 

بينما بيك نظر لازي بالم / اذا كنت تخطط لذلك ولم تخبرني يا غبي هي معك الان ذهبت معها وتركتني يا ازي انت اناني ولكن حسنا لن اغضب بما انك لن تكون وحيدا لا بأس فلتنعم روحك يا أخي


بينما علي الجانب الاخر سقطت ميسره بحده أمامهم فركض لها جاسر بسرعه كبير وحملها برعب وهو يصرخ / ميسره حبيبتي فوقي يا ميسره 

بينما الفتيات فقط يبكين وبشده علي ما حدث منذ قليل 

فتحت ميسره عينها وقالت / ابريس 

ثم اغلقت عينها ثانيا 

فزع جاسر 

ليث / بسرعه شيلها وعلي العربيه 

فعل ما قاله بينما ليث بحث باعينه عن دانه فوجدها في ركن وحدها تبكي وبشده اقترب منها ليث / مالك يا دانه 

دانه وهي تعانقه وتنفجر في البكاء / صعب اوي يا ليث سابت حبيبها صعب اوي 

ضمها ليث بحنان وسقطت دمعه من عينه / ربنا يصبرها يلا قومي معايا 

بينما دانه كادت تقوم ولكن لم تقدر فكانت ارجلها مثل الهلام تحدث بتشنج / مش قادره ادوس علي رجلي 

حملها ليث بفزع وركض بها لسيارته  

بينما جاسر كان ينظر لميسره الذي يحاكي وجهها الأموات بينما ميسره فقط كانت تتذكر كلمات ابريس 

_ لا تخافي أنا هنا معكي


_أنا لا أعرفك فقط ازي هو من رأي الحراس وهم يحضرونك وجاء ليخبرني بأنه يبدو عليكي الغرابه وأن الحرس سيأخذوكي للملك لذا جئنا لنساعدك هذا كل شئ


_ابريس بصراخ في ميسره وازي/ اقسم إذا سمعت كلمة وآحده منكم أنتما الإثنين سوف اقتلكم هيا اتبعوني


_ابريس بغيظ / هيا نامي يا مزعجه آنتي لقد ابتليت بكي ليتني لم اركِ


_ابريس بملل / إلا يمكنك أن تصمتي لحظه ماذا افعل أكثر مما فعلت بكي هل أقوم بنزع رأسك وانتهي.


_نظر ابريس لها بملل وصرخ / ماذا ميسره ماذا بكي اتركيني لحالي ارجوكي انا لا احتمل اي حديث مع أي أحد ارجوكي


_تحدث ابريس بألم يقتله / حاسس بتعب هنا يا ميسره 

وكان يشير لقلبه


_نظر ابريس لها ثم ضحك واخذ يصرخ معها / بحبكككككككككككككككككككككككككككككك

_نظرت ميسره له بعشق فتحدث هو بعشق وهو يغمز لها بمشاكسة  / عندك حق استريحت آوي بس مش من الصراخ لا من الكلمه اللي صرخت بيها عدت علي قلبي وخليته يشعر براحه كبيره


_ ابريس ضحك بفرحه كبيره وصرخ / وابريسسسس بيعشق ميسرررررررررررة 


_هلا تكرمتي وتوقفتي عن الكلام فأنا اقاتل هنا و آنتي تشتتيني كثيرا


_كانت ميسره ترقص وتصفر له ثم أخذت تغني له / سعدك صاعد يا عنترة فخر وعزه ومقدرة 

القي ابريس نظره عليها لما تفعله فهي تحمل عصا وترقص بها خلفه انفجر ضاحكا عليها وعلي ما تفعله


_هز رأسه بيأس ثم امسك يده وسار بها / فقط لو تصمتي لدقيقه لكنتي أجمل نساء العالم


_ميسره وهي  تنظر له صدمه وتشير مثل المجنونه / انت إنت فاهمني صح فاهمني

  ‏هز راسه ببرود / أها فاهمك يعني كان لازم تلاحظي إني فاهمك من الأول


كانت كريمه تضم ميسره لها وهي تبكي برعب عليها فجأه شعرت بشئ ساخن علي يدها نظرت وجدت ميسره دموعها تهبط بشده علي خدودها فزاد بكاء كريمه وهي تضمها لقلبها / انتي قويه  يا ميسره قويه آوي انتي الشمس خليكي قويه عشانا يا ميسره خليكي قويه 

ولكن ميسره كانت بعالمها مع ابريس ولا تشعر باي شئ حولها وصوته يتررد في اذنها 


_ ابريس ضم ميسره الي قلبه واشار للنجوم / تبدو قريبه ولامعه جدا ومغريه ولكنها بعيده جدا هكذا انتي يا ميسره قريبه وفي نفس الوقت بعيده ولكن يوما ما ساقترب منك حتي ولو اضطررت انا للصعود بجانبك يا ميسره


_بيقولوا ان القمر هو رمز الجمال واجمل وصف بس انتي مش قمري يا ميسره انتي شمسي اللي نورت حياتي كلها وعشقي الوحيد ولغايه  آخر يوم في عمري قلبي هينبض باسمك ولحد اخر نفس ليا لساني مش هينطق بالعشق غير ليكي


_انتي شمسي ونور حياتي يا ميسره لو ابتعدتي لحظه اذا مرحبا بالظلام وليشهد العالم علي وفاة قلبي ومفارقته للحياه في بُعدك


ابتسمت ميسره ودموعها تهبط بشده بينما كريمة تنظر لها بألم شديد فجأه شعرت كريمه بتيبس جسد ميسرة صرخت كريمه برعب / لاااااا جاسر الحقني ميسررررررره 

بينما جاسر كان جسده ينتفض برعب وهو يكاد يطير بالسياره وينظر لاخته في المرآه ويبكي بشده 


نظر ست لابريس الذي رحب بالظلام ورحب بالموت بصدر رحب وهو يتذكر حبيبته 


_كرميلا يخربيت الحلاوه دي إلا قولي يا كابتن هو كلكم مزز كده


_ إنت قمر آوي


_ميسره وهي تدعي التفكير / آه بس خلي بالك أنا جيت من نفسي بكل شياكه يعني لو مكنتش عايزه اجي مكنتش هاجي آه معلش إحنا بنتكلم


_ميسره وهي تعود للخلف / لا مؤاخذه ياباشا بس إنت الاول الواحد مش ضامن هيا سأتبعك أنا


_ميسره وهي تضحك بشدة / إسمها فتيس


_ امسكت يده وجذبته / لف وارجع تآني لف وارجع تآني 

أخذت تركض وهو خلفها هذه المره 

ميسره وهي تركض وتصرخ / هو مفيش حد فام البلد بيدوروا عليه غيري  يعني سابوا كل المجرمين و متمسكين بقرمط آوي روحوا كشفت راسي ودعيت عليكم يا بعده 


_مش وقته شعارات يلا هتتفرم يا عمي بسرعه 


_  كان يوم اسود هو كان يوم اسود يوم ما أيدي كتبت اثار ورجلي دبت أم الكلية الزفت دي وحسبي الله ونعم الوكيل فيك يا دكتور يحي إنت وعلي وحنان والواد حموكشة والواد الرخم إللي حبسني اممممم آه والواد بتاع الاتوبيس وعامل الكافيتريا في الجامعة و عمي فرج بتاع السوبر ماركت أبو عيون زايغة وبتاع المكتبه النصاب


_هز رأسه بيأس ثم امسك يده وسار بها / فقط لو تصمتي لدقيقه لكنتي أجمل نساء العالم 

ميسره بضحكه عاليه / أنا كذلك بالفعل عزيزي ابريس


_يلا يا عمي نرجع عشان هجمد بعدين انا واحده كنت مخطوفة ومحتاجة اتغذي شويه ومحدش عبرني ولو بكوبايه مايه يا راجل


_ميسره وهي تكشر / يا ستير ياربي استغفر الله يا أخي أنا والبنات يعععع الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا


_ميسرة / يا بوووووووي شايف بقه كبيره إزاي يخربيت اهلك ده مش هناخد تحت أسنانه مضغه وآحده وهيبلعنا


_ميسره وهي تصرخ / نسيب الاخ اللي فاكرني دوا وعمال يرج فيا قبل الاستعمال ونمسك في معرفة مين اللي زفت اخللللللللللص


*كان جسد ابريس ينتفض بقوه وست يضمه وهو يصرخ بعنف / الطبيب احضروا طبيب لا اخيييييييييي ارجوووووك أفق انا اسسسسسسسف يا أخي 


_ ميسره بعشق /سيظل هذا القلب ينبض باسمك حتي اخر نبضه له في هذا العالم لن يحب غيرك ولن يصرخ باسم غيرك واذا لم تكن ميسره لابريس فلن تكون لاحد غيره


_ميسره بحنان / طول عمري اسمع عن الحب وانه حلو عمري ما فكرت في يوم يعني إيه حب بس بعد معرفتك عرفت ان الحب هو ابريس وابريس هو الحب ♥ 


ابريس ببسمه وهو يري ميسره امامه وتضحك عليه / جرا ايه باشا انت ضعيف كده ليه قوم يلا عشان أنا مستنياك يا ابريس متسبش ميسره حبيبتك لوحدها انت وعدتني مش هتسبني صح قوم عشاني 

ابريس بهمس وصوت خافت / ميسره 

فجأه توقف جسده عن الانتفاض نظر ست لاحمس الذي كان يبكي بشده 

ست بصراخ /لااااااااااا ابرييييييييس لااااا


بينما في المشفي كان الأطباء يقومون بعمل صعقات كهرباء لميسره

صلاح/ مفيش اي استجابه القلب واقف وهي مش بتجاهد 

بالخارج كان جاسر يبكي كالطفل  وفي احضانه حسام يبكي بشده علي أخته 

والفتيات منهاره 

بينما ليث يضم اليه دانه وينظر امامه بألم ودانه تبكي كثيرا 


بينما ميسره رأت ابريس امامها / عافري يا شمسي عشان خاطري وعشان حبنا عافري انا دايما جانبك مش هسيبك استنيني يا شمسي 


صلاح /  لا يا ميسره قاومي مش لازم تموتي يا ميسره سامعه 

واخذ يقوم باعاده تنشيط القلب وهو يصرخ بها ان تقاوم وتنهض 

ثواني وسمع الجميع شهقه خرجت من ميسره جسدها ينتفض بقوه 

نظر صلاح لها ثم ابتسم وسقط أرضا وهو يبكي لقد كادت ترحل توقف قلبها اكثر من مره ولكن اخيرا استيقظت

بينما عيون ميسره كانت مغلقه وهي تهمس بألم / مستنياك يا ابريس 


الحكيم بصراخ / لقد استيقظ الأمير ابرييييييييس جلاله الملك لقد استيقظ الامير 

ابريس وهو ينظر للسقف / لم تنتهي الرحله بعد يا شمسي  


لحظه انتم رايحين فين لسه قصتنا فيها فصول تانيه لسه مخلصتش الحكايه لسه معرفناش مصير أبطالنا انا

أكيد مش دي نهايه قصتنا 

أكيد القصه مش هتنتهي هنا

ومازال في الحكايه بقيه

ياتري أبطالنا هيتجمعوا ولا لا

ولو اتجمعوا هيتجمعوا إزاي

كله ده هنعرفه سوا في الفصلين الآخرين من ملحمه العشق 

ميسره وابريس

لعنة الفراعنه (عشقت فرعون) 

دمتم سالمين

رحمه نبيل

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close