![]() |
عشق الودق بين العشق واللعنه
بقلم إيمان صالح
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
الجزء الخامس
غچريه ••يااادي الحزن لمحزن !!آني عارفه إني ماهلحجش أفرح ،،،
$$زاد الخبط علي الباب وواحد من اللي بره رزع الباب برجله إتفتح الباب وبقو قدامهم وبدأت ودق وغجريه يصوتو مش عارفين فيه إيه !! واللي مسكهم مسكهم من قفاهم وعمال يسحب فيهم بمنتهي الإهانه ويشتمهم ،،جدامي يامره ياغچريه منك ليها ،،يلا ياجتالين يارجاصين،،
غچريه ••بس ياچدع إنت جطع لسانك ،،إنت أعمي البصيره؟؟ماشايفنيش عاميه جدامك ياچته الطور إنتااا؟؟
وبدأت ودق تصدر الأصوات المعتاده مع جملتها المشهورة ،،مسكين ياإبن آدم مسكين بتخاف الموت وآخرتك للطين ،،،
المخبر••ضرب غجريه على قفاها بعد ماشتمته ،،يلا يامره(وليه بالصعيدي) بجي ،،بلاش غلبه وطولة لسان ،،دفعهم للخروج وبدأت ودق تزعق أكتر ،،بيدفعها هيا كمان ومن الظاهر انه جني علي نفسه ،،فجأه وبدون مقدمات ،،ودق اللي كل جسمها حروق مسكت ذراع الراجل وهوا بيزقها تاني هيا وغجريه ،،لم تكن مسكه ياساادة بل عصره ،،وكأنها ثعبان أناكوندا يعتصر فريسته حتي يبتلعها،،،وبصوتها الحاد المفخم قالت له ،،
ودج••وهيا بتكز علي أسنانها وبتضغط علي ذراعه ،، يدك دي !!ممكن تيجي من غيرها ،،تخليها مطرحها ولا تستغني عنها ؟؟
المخبر••صرخ بعزم بعد ماتصدم وخاف من اللي قالته ،،ااااي ،،ااااي ،،يابت الجادره ،،يابت المفتريه ،،وبدأت ودق تردد تاني نفس الكلام وتعمل نفس الحركات ،،خرجو من الباب قدام الظابط وفضلت غجريه تولول علي نفسها قدام الظابط ،،،
غچريه••أبايبايبايباي ،،،الحكوومه ،،الحكووومه اللي بتحمي الخلج !!تبهدلهم وتضروبهم بالجفيااان ؟؟اااه ياجفايا اللي طرشج من الجلم؟؟يرضيك ياباشا؟؟فين الظابط ودوني للمأمووور !!داني هاخرب بيتك ياللي ضربتني انتا ،،رد الظابط اللي كان فعلااا واقف وشتم المخبر وقاله ماتمدش إيدك عليهم ،،في المركز إبقي إتصرف بلاش شوشره هنا ،،،وخدوهم عالبوكس وغجريه عماله تصوت وتنادى على عبد الرحمن بيه ،،
غچريه••إلحجونا يااخااالج !!ياااعبدالرحمن باااشيه ،،،ياعبد الرحمن ياولدي؟؟الحجووونا ياناس ماعملناش حاچه وربنا ،،،وطلعو عالمركز بالبوكس ،،،بعد شويه وصلو للمركز والبهدله اللي كانت مستنياهم كانت أكبر مما تخيلو بكتييير،،esa
سحبوهم نزلوهم وفضلو يضربوا فيهم الاتنين بشده لحد ماتعرضوا علي مأمور الإسم ،،وفي الوقت دة عرفو إيه السبب،،،
غچريه••بتألم ,,ياباشا ؟آني بيچرالي كلت دة ليه ؟؟آني بدي أفهم اني وبتي كل البهدله دياتي ليه ياخلج !!من حجنا نعرفوا ،،،عياااط
المأمور••يعني مانتيش عارفه ياغچريه ؟؟بتك كانت بتعمل إيه من ليلتين عند بيت چماعة صجر؟؟ مش كانت واجفه هناك ساعة ما البيت ولع؟؟ غجريه إتفاجئت بالكلام لأنها أول مرة تعرف هيا إتحرقت منين وبدأت بدهشه تكلم المأمور ،،
غچريه•• أباااي؟؟يعني عشان إكده چايه مولعه؟؟
المأمور••باااس !!اديكي جولتي وأثبتتي عليها التهمة أهو تبجي بتك راحت إهناك عشان تولع في الدار مش إكده عجل ومنطج؟؟
غچريه••ياباااشا !!عجل إيه ومنطج إيه بس ؟؟إنت تعرف بتي دياتي مالها؟؟بتي دياتي ياچنابه عجلها علي جدها ،،متوحدة ياباشه وتكلم عالم ماعرفهومش وااصل !!وبتعمل حچات !!عچب العچاب !!تجولش فيها ذكاء العالم كلاته ؟؟بس تأذي مخلوووج ؟؟لاه لاه إستحاله يابني إستحاله دى غلبانه ي بتخرچ توكل الجطط وهيا مش لاجيه اللجمه تبجي عتموت حد؟؟
المأمور••أومال كيف الدار كلها ولعت ؟؟إنتي تعرفي إن كل اللي في الدار شهدوا عليها؟؟إنها كانت چار الدار ساعه الحريجه ؟؟وتعرفي إن منچاش من أهل صجر غير نفرين تلاته ومن ضمنهم إبن صجر !!اللي مرمي متربط من كل چيهه بين الحيا والموت؟؟esa
غچريه••وهوا اللي كار علينا بجي !! اااه ماهو ياباشه آني عحكيلك ،،الشهر اللي جبل دواتي خرچت بردك ،،وحصلت ماس كهروبائي في بيت إمن لبيوت وچم كلاتهم إتهچمواىعليا آني وبتي فجلب داري ،،ومن ضمنهم الواد دة وكان عاوز يضروبني ياباشه ،،عياااط ،،والناس اللي سكتته عني نعمل إفحالي آني وبتي إيه يابيه ؟؟إنهچو؟؟وبعد إكدة لما خرچت !!الله أعلم ،،يمكن يكون هوشها بشعله ولا كبريت ولا أي حاچه وولع فيها إكدة !!
المأمور ••بتك في مصيبه كبيره ياغچريه،،ومتهمة بالجتل ،،وهما عاوزين يالجصاص وياخدو بتارهم ،،يايتدفعلهم تعويض عن الناس اللي راحت دى ،،
غچريه••يااعااالم والله حرااام ؟؟آني بتي علي الله خاالص يانااس. !!إهئ إهئ إهئ إهئ إهئ،،طب اني هجول لچنابك حاچه ،هاتها وحجج معاها ،،وإنت عتعرف إن كلامي صُح،، ولو طلعت تفجه بس نص الكلام اللي عتجوله چيبها وحاسبني ،،،ُ،
المأمور••عيحصل حاالا ،،خدها عالحچز وهات المتهمه التانيه ،،نطق العسكري ،،تمام يافندم ،،جدامي يامتهمه ياوش الشوووم ،،،esa
وخدها ودخلت ودق مكان غجريه ،،بصلها المأمور وهوا متعجب من شكلها ،،بنت حوالي تمنتاشر تسعتاشر من عمرها واقفه بجنب ،،خايفه وبترتعش كتف ساقط خااالص لتحت بدراعها وكتف مرتفع لفوق ،،الرقبه منهدله على الكتف اللي ساقط بترتعش رايحه جايه ،،ودق عماله تغمض عنيها وتفتحها بسرعه ببربشه شبه القطط،،بقها مقفول ،،بإصبعها السبابه عماله تحك مناخيرها من الخارج رايحه جايه،،تنظر للأرض قليلااا ،،وقليلااا تنظر للمأمور،،وكأنها الفنانه الهنديه بريانكا شوبرا وهي متقمصه شخصيه جليميل في الفيلم الهندى بارڤي ،،نظر لها المأمور ومن أول وهله تعاطف معها ،،esa
المأمور ••جوليلي ياحلوة إسمك إيه ؟؟ بصلها تاني وهي في صمت ،،
ودج••آني؟؟أأأ ،،أأااااا ،،زئيير ،،
المأمور••لأ اني مش عاوزك تخافي ،،إنطجي عشان تروحي ،،بصت ودق بعنيها للعسكري اللي واقف وشاورت بصباعها ،،،
المأمور••إطلع يابني أجف بره ولما أعوزك هناديلك ،،خرج العسكري ،،هاااة ؟؟جوليلي بجي ،،مين حرجك بالنار إكدة؟إنتي ولا مييين؟؟
ودج••بصوت نابع من أعماقها ،لااه لااه ،،ولا ،،لا وبدأت تهوش بإيدها ولا نااار رمي عليا ،،إحرجت ،،كشفت دراعها للمأمور وظلت تردد كلمه إحرجت نااار سخنه ،،سخننه ييح إعورت ،،ولا ولا إبيللل ،،،
المأمور••مين الولا الكابير دة؟؟وهوا اللي مسك النار وحرجك؟؟
ودج••فضلت تهتز رايحه جايه وهيا بتقول ،،اه ،،اه ولا اه نااار ،،esa،
المأمور••دخل الناس اللي نچت من الحريج يابني ،،دخلو الناس عليهم وبدأو يهللو ،،أهي ياباشه !!اللي جتلت عيلتنا ،،إجتلوها ياباشه ،،
المأمور••بس يخويا انت وهو ،،البت بتجول إن إبنكم اللي تهمها في الجضيه ها اللي رفع عليها النار،،صاح الناس ماحصلش يابااشه ،،ماحصلش كدابه ،،وبدأت ودق تهتز وتزأر أكتر ،،، وترك الطرفين المأمور محتار في الأمر ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
أما بالعودة لعبد الرحمن العمدة المستقبلي ،،أنضف شخصيات النجع ،،،كالعادة بعد ماتناول فطوره وعدي علي أملاكه وتفحص كل شئ وعرف إن كل شئ تمام ،،وبيستعد للذهاب لمشواره الاهم ،،وهو مشواره لبيت غجريه وبنتها ،،،،،لكن خرج حكم عليه وهوا نازل من أوضتع زي مابيخرج أي ثعبان من جحره ووقفه للكلام معاه ،،
حكم••خير يااخووي؟؟ياود أبووي !!كل يوم متجمع متبرفن وخارج محاو هبابه !!خيرك ؟؟چديدك ؟؟أخباارك ؟؟عتحب چديد ولاييه؟؟؟
عبد الرحمن••نفض الشال العريض الأبيض اللي علي كتفهوهوا بيقول••ياريييت ؟؟هوا انتو سايبين حد إهنه يحب ولا ،أخد نفس عمييق ،،ولا يتنفس حتي؟؟دانتو جاعدين علي جلوب الكل كيف الطواغيييت ياابوي !!هملني ،،أشار بيديه مرتين ،،هملني ووسع خليني أروح لحالي ،،
حكم••أممم ،،وماله تروح ،،ماتروحِش ليه؟؟بس سمعت إنك بتروح نواحي الغچريه أديلك يامين ،،صُح الكلامده ؟؟esa
عبد الرحمن ••ولو صُح !!إنت شريكي يااچدع؟؟ مالك ماتظبط ياحكم ؟؟
حكم•• بتهكم وسخريه ،،ياصلاة الزييين ؟؟الواد بجي رااچل صُح أهاا
!! طب ماكدِة بجي نشوفلك مُصْلحه تعملها ؟؟
بصله عبد الرحمن بكل قرف وقاله ،،
عبد الرحمن••اللي ماتعرفهوش ياحكم إني أنضف منك ومن اللي چابوك !!
أم وأب يامعزز إنت يامدلل !!فهمان ؟؟وآني في الوجت اللي إنت نايم عتشخر فيه آني مريت علي أرضي وزراعتي ،،لاه وفطرت كماني. !!الدور والباجي عليك إنت ياللي لسه ماغسلتش وشك وچاي تكلمني وريحة حنكك تجرف الكلب الأجرب ،،يااراااچل روح إكدة إتسبح الللول وإغسل إسنانك بفرشه ومعچونه عشان بجرف ،،،وسابه ومشي كام خطوة ،،نده عليه حكم تاني ،،esa
حكم••صرفت ستين ألف چنيه ليلة عشيه فإيه ياعبروحماان بييه !؟عالغوزاي الغچر؟؟اااه ياأخلاااجه العااليه ،،ووقف يغني ويرقص ويغيظ في أخوه زي الحريم ويقول ،،الفراوله إبتاع الفراوله ،،الفراوله إبتاع الفراوله ،،،هههههههههاااي يابوووي ؟؟كل ولادك طالعين عطاطين كيفك تماااام ،،
رجعله عبد الرحمن،،،esa
عبد الرحمن••رفع إيده لفوق،،يدي دااي !!معاوزش أمدها علي أخوي اللي أكبر مني ،،مش إحترامااا ليك لاااه ،، بس لچل راحة دماغ أمي آني ،،هيا منجصاشي وچع جلب من العجربه أمك ،،ولم تعابينك وعيونك عني ،،منتاش وصي علي ،،إفهمت ياحكم؟؟ده آخر تحذير ليك إفعمري ياود أبووي ،،ولو إتخطيت حدودك !!ماتزعلش من اللي عيحل مني لييك ،،،وسابه ومشي علي رنة التليفون اللي أظهرت رقم المهندس ،،،رد عبد الرحمن بره علي باب القصر،،
عبد الرحمن ••إيوة يابشمنهدز؟؟رحت وفتحولك؟؟أيه ؟؟بتجول إيه ؟؟كيف الباب مفتوح ومفهوش حد يعني كييف ؟؟طب خليك عنديك آني دجيجه وچااي ،،،
بعد دقيقتين تلاته ،،وصل لبيت ودق وفعلااا لقي الباب مفتوح مافيش حد بالداخل ،،،بدأت ملامح الدهشه تظهر علي وجه عبد الرحمن،، وبدأ يتساءل ،،esa
عبد الرحمن••يعني عيكونو راحو فين دولي بس ياخلج ؟؟طارو ولا الأرض إنشجت وبلعتهم ؟؟
من بعيد جه عيل صغير نده عليه،،
الطفل••ياعبرووحمان بييه !!ياعبرووحمان بييه ؟؟تعالي أجولك ،،راح ناحيته عبد الرحمن وكلمه ،،
عبد الرحمن••ايه ياحبيبي عاوزايه؟؟
الطفل••معاوزشي تعرف خاله غچريه وبتها راحو فين؟؟
عبد الرحمن••لاه عاوز طبعااا،،جول واديك حاچه مسكرة esa
الطفل••لاه يااعم !!أنا عاوز چنيه !!
عبد الرحمن••يااابوووي ؟؟چنيه واحد؟؟طلع محفظته ،،طلع عشرين جنيه وادهاله ،،خد أهي بس جوول هما فين
الطفل••چه البوكس خدهم الصبح وجعدو يصوتوا والراچل الكبير ضربهم چامد جوي جوي ،،إلحجهم عالجسم بجي ،،عبد الرحمن راح واخد من الطفل العشرين وإداله خمسين جنيه ،،الطفل فرح وقعد يهلل ويقول هيييه هييه ،،،،وطلع يجري على بيتهم اللي جنب البيت بشويه ،،
نده المهندس علي عبد الرحمن وقاله ،،
المهندس••»هاة ياباشه ؟؟نشتغلو ولانوجفو؟؟
عبد الرحمن••لاه لاه خش ياسيدي إشتغل ،،انا عاوز الدار دي تخلص في يامين تلاته لحد ماخلص المشكله اللي هما فيها ,,هعاود لحد الجسم وأرچع ارد عليكم إهنه اشوفكم وصلتو لحد فين ،،،
المهندس••تمام يابو عمو ،،يلا ولد منك ليه ورانا شغل علي چوة يلاا علي چوةةة،،،ودخلو عشان يشوفو شغلهم وإتجه عبد الرحمن ناحية القسم ،،،
يتتتبع,,,,,,,,,,،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك الجزء الجديد علقي واذكري الله واكتبي رأيك في الكومنتات 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
إيمان صالح عوض
إيمان صالح
عشق الودق بين العشق واللعنه
الجزء السادس
ارد عليكم إهنه اشوفكم وصلتو لحد فين ،،،
$$المهندس••تمام يابو عمو ،،يلا ولد منك ليه ورانا شغل علي چوة يلاا علي چوةةة،،،ودخلو عشان يشوفو شغلهم وإتجه عبد الرحمن ناحية القسم وعفاريت الدنيا بتتنطط في وشه ،،باله بيودي ويجيب ،،مي دة اللي أخدهم وإتجرأ يجي جنب ست غلبانه كفيفه ،،وبنت مش فاهمة ولامسؤؤله عن تصرفاتها ؟؟عبد الرحمن متعصب ومتضايق ومستعد يعمل أيي حاجه عشان يعرف مين وإيه السبب في اللي هما فيه ودقيقه وكان وصل للقسم ومجرد مانزل من العربيه كانت ميت عين عليه ،،،ومنهم عصافير فرحانه ،،فرحانه اللي عامله نفسهاكبيرة البلد بسبب جبروت وطاغوت حكم إبنها،،من أوفي العصافير لفرحانه عصفورتها المفضله (غزال),,غزال هو الفتى المخلص لفرحانه بسبب إستعطافها ليه وعطفها عليه أيضاا ،،عطفهامكانش عطف لوجه الله ،،عطفها عليه كان لمصالحها ،،وبسرعه شاف غزال العربيه واقفه قدام المركز ونزل منها عبد الرحمن وطار غزال علي قصر العمدة سياف عشان يبلغها بالأخبار،,,,,,,,,,,,,,,،،،
وصل غزال القصر وهوا بيجري زي الفريره لدرجة انه كان هيقع في دخلة القصر ،،
غزال••ياخاله فرحانه ،،خاله فرحانه ياخاله فرحانه ياخاله فرحانه،،،سمع القصر كله وطلعت فرحانه تزعق فيه ،،
فرحانه ••فيه إيه يااوااد يامخبل إنتااا ؟؟الجصر كله سمع يااچمووسه وفكت مالك ؟؟شفت عفاريت يااض إنتااا؟؟
غزال••لااه ،،شوفته هوا ،،
فرحانه ••طيب ،،تعالي أجولك چوا عوزاك ،،ودخلو في أوضه الجلوس ،،،
فيه إيه يااحزييين ؟؟مين ديه اللي شوفته يامخبل؟؟
غزال••عبروحمان،،عبروحمان بيه ياخاله ،،شوفته هناك ،،
فرحانه ••هناك فين يا منيل إنتااا ؟؟ماتتحدت على طول !!
غزال••شوفته حدا الجسم ،،نازل من عربيته ،،مارحش نواحي هناك إلا عشان الغچربه وبتها ياستي ،،،وكمااان ،،سمعت إنه چايبلهم مهندسيين يبنولهم ڤيلللا ،،وخدم وحشم ياااماا !!! قطعت كلامه فرحانه وهيا بتقلع الشبشب اللي في رجليها وكانت هتحدفه بيه وبتقوله ،،
فرحانه••ياااواااد. !!هتنجطني ،،عطچلتني ،،عتموتني ناجصه عمر يخربيت عجلك ،،مش جولنا متين مره !!!الأخباار الحلوة على چرعه واحدة والوحشه واحده واحده؟؟هاااة ؟؟مش جولت !!!
وقف المنيل علي عينه مش فاهم حاجه وبيهزلهاراسه وبس ،،
غزال••صووح ياستي صووح ،،بسس اني عاوز الحلاوه بجي بتاحتي ،،
بصتله فرحانه بقرف وقالتله ،،
فرحانه••حاچه حيلوااه ؟؟جصدك حاچه عفشه على وچك ده،،،روح فوج ،،الكومودينو عليه ميت إچنيه ،،خدها وروح يلا معوزاشي منك أخبار دلوكيتي خااالص ،،فاهم؟؟ولا أجولك ؟؟لوفيه حاچه إمهمه بس ،،مفهووم ؟؟إمهمه ،،،
غزال••ميت إچنيياااه؟؟ليا آني يابوووي؟؟؟إيوااة ياابو عمو ،،وقعد يتنطط وطلع خد الفلوس وإطمنت فرحانه إنه أخد الفلوس وطلع ،،قعدت تبرطم مش طيقاه ،،
فرحانه ••چتك البلا في هبلك وهبل أمك ،،حاچه تچن ،،،وإنت يااسي عبروحمااان !!عاملي فيها عمدة وبتصرُف عالغچريه وبتها !!وديني لاهنوروك كيفها ضيجة الرچال ،،وكيف رااچل يتحم في خووه !!وطلعت تجري على فوق علي أوضة إبنها حكم وهيا بتزعق بعزمها ،،،
فرحانه ••حكم ؟؟إنت يااا وِلد؟؟ياااحكااام ؟؟طلعت علي أوضته لاكن حكم في عالم تاني ،،حكم محزم مراته التانيه ومعبي الأوضه دخان شيشه وممنوعات ،،وعايش في عالم آخر مش دريان ،،قعدت فرحانه تنادي بس ماردش النداء راحت داخله هجم خابطه باب الأوضه برجلها بعنف فتحته ،،،وبقت في قلب الأوضه ،،إتفاجئت بالمنظر اللي شافته ،،دمها غلي في عروقها كالعادة ،،من جبروتها راحت ماسكه زجاجه الميه اللي علي كومودينو في الأوضه مغرقاه بيها هوا ومراته ،،غرق حكم بالميه وفاق من الشعفه ،، ومراته كمان اتخضت عالأخر،،
فرحانه••فوج ياأهبل يابو رياله وجوملي إهنه ,,وإنتي ياااخايتي ،،لمي وسطك اللي عاوز حشه دي إبدال ماحشهولك بمجص الصچر واخد بالك عليا زيين ؟؟بطلي مرجعه خليه يفوووج لحاااله !! أباااي !!ياااچو يشوفو اللي جالو عليا ملعب وخرابه وجادرة يشوفوكي !!وسحبت إبنها من رقبة الصديري اللي لابسه وخدته علي أوضتها ،،،
حكم••يمااا بجي ؟؟إنتي فيه ااإييه ؟؟مابراحه عاااد ؟؟إنتي چرة ورا منك عچل ؟؟چاموسه آني عتدبحيها ؟؟چرا إيييه ؟؟
فرحانه••بإديها سقفتله وخبطت كفينها في بعض،،،يااريتك عچل !!كنت دبحتك صُح ووزعتك عالغلابه !!إنتا فيه إيه ياواااد ؟؟إنتا مستني لما إبن مَلكه يلم الچمل بما حمل ؟؟وتجعد تشحت على چنب إنتا وعيالك وأمك ومرتك وبالمرة الغزيه اللي چبتها مش إكدة؟؟هتنجطنييي ،،هتنجطناااي ،،
حكم••فيه إيه يما لكل دة عاااد ؟؟إنهي ؟؟هاتي من أبو ناهيه ،،
فرحانه ••أخوك يااخووى !!لافف على كيف كيفه في النچع ،،وداخل الجسم ورا الغچريه ،،وكمااني راح يچددلها البيت !!شفت الهنا اللي آني فيه يامعدووول؟؟؟
حكم••أباااي؟؟وإيه المشكله يعني ؟؟ممالك إنتي ؟؟
فرحانه ••بصت لإبنها بصه تفوق ،،،والله عااد ؟؟إنت شايف إكدة إنه عاادى؟؟طب بلاش أفكِرك بالجديم؟؟؟ لما يمشي ورا فال الشوم في البلد ويعملها دار هيا وأمها يبجي عادى؟؟؟ وإحنا بنعملو إيه وفإيه تجولي عاادي ؟؟
حكم••يما ماتشغليش بالك بحاااچه ،،ساعة مايتصرف في جرش واحد في حاچه معچبناش يتلغاله التوكيل طوالي ،،،
فرحانه••لفت حوالين إبنها وخبطت علي كتفه مرتين بكفها ،،،حافظ علي مالنا ياولدي،،مش لازم إبن ملكه يبعزجه في اليمين والشمال,,فاهمني ياجلب أمك؟؟معوزاهوشي يده تطول ،، معوزاش كعبه يعلي علي حبة جلبي ،،عوزاك إنت تفضل الأول والأخير إوبس ،،فاهم ياحكم؟؟
حكم••متخافيش يمااا ،،ولدك كيف الصجور ،،بيصتاد فريسته بحكمه وتأني ،،وآني سايبه براحته لحد مايثبت تحت مخالبي هواا التاني لچل ماتبت عليه چااامد ،،ووجتها عيكون الخلاص منيه سااهل جوووي ،
فرحانه ••عفااارم عليك يا ولدي ،عفارم ياإبن بطني،،هوا دة ولدي صح ،،،،وسابته وطلعت تاني على فوق وفضل حكم ينفخ ويشد في الصديري ،
حكم••أباااي. ؟؟منك لله يمااا ،ضيعتي مني النفسين والحچرينةاللي عاملهم عشان أتچلع آني والبت ،،،،يااابوووي ؟؟؟وطلع علي أوضته هوا كمان ،،
بالعودة لقسم الشرطه أو المركز اللي فيه غجريه وبنتها بقالهم ساعتين أو أكتر ،،عبد الرحمن وقف بره كلم محامي عشان يجيله ،،لكنه مازال ماعرفش ايه الحكايه ،،،،
بعد شويه جاله المحامي وبدأ يتكلم معاه في التفاصيل ،،،
عبد الرحمن••آني لسه ماعرفش أي حاچه يامتر،،آني جولت ندخلو آني وانت ونشوفو عشان لو فيه إمكانيه خروچ نخرچهم ولو مافيش تعمل اللاازم تمام ؟؟
المحامي••والله هما لوشهود في جضيه بس شهود تجال يبجي هيخرچو ،،إنما لو متهمين فحاچه يبجي لازم نعرفو التفاصيل ونعرفوهم لازمن يعملو إيه ،،إنمااا أنتااا ،،إنتا مالك ومال الغچربه وبتها ياباشا لامؤاخذة؟؟
عبد الرحمن••ياعم دى ست غلبانه بتها چابتها وچت بيها محروجه من كل ناحيه مش لاجيه حد يطفيها من كام يوم ،،ولما إستنچدت بدار العمدة كان لازم أجف في ضهرها ،،صُح ولا نسيوبها هيا وبتها يولعو!!!
المحامي••لأ صح طبعااا بس ربنا يعديها چمايل وتبجي حاچه صغيرة ،،،
عبد الرحمن••آمين ياارب ،،يلا ندخلو ؟؟
ودخل المحامي ومعاه عبد الرحمن علي جوة ،،ضرب العساكر تعظيم سلام لجناب العمدة المستقبلي ودخلوه وعاملوه كالوزير ،،،وقعد عبد الرحمن وحط رجل على رجل وبدأ يتكلم مع المأمور،،،
عبد الرحمن••آني چاي أعرِف ،، إنتو واخدين الغچريه وبتها ليه ؟؟
إندهش المأمور من السؤال وحاول يتوه في الكلام معاه ،،
المأمور••ياچنابو ماتشغلش بالك دى مره سو هيا وبتها ،،،قاطعه عبد الرحمن بشخطه ورزع علي المكتب،،
عبد الرحمن••بجولك حاچزين الغچريه من الصبح ليه هي وبتها؟؟
إتخض المأمور من الرزعه وبصله بدهشة أكتر من الاول ،،
المأمور••إييييه ياعبروحمان بااشاا؟؟أنا بنفذ الاوامر ،،ودول مش عاملين حاچه هينه يعني !!
عبد الرحمن••إيواااة !!!عاملين إيه بجي؟؟كلمني عالدغري الله يسترك انا خلجي ضيج وانتا عاارف !!!
المأمور••متهمين في جضية جتل ،،
عبد الرحمن••إستحااله ،،نشوفهم أنا والمتر ونتكلمو معاهم عشان المتر هيترافع عنيهم ،،
المأمور••كدة كدة هيتعرضو عالنيابه ،،والقانون ياخد مچراه ،،
المحامي••وأنا المحامي بتاعهم ولازم أتلكم مع موكليني من فضلك ،،
عبد الرحمن••ايوة لو سمحت ،،وآني كمان عاوز أشوفهم وأعرف ايه اللي حصل
المأمور••ماينفعش أنفذ أوامر چنابك ،،إنت مش چهة مسؤؤله ،،
عبد الرحمن••مسك في خناق المأمور ،،تحب أچيبلك إقاله من مكتب وزير الداخلية بنفسييه ؟؟
المأمور••لالا ،،تمام تمام ،،حاضر ،،ياعسكري ؟؟رد تمام يافندم
هاتلي يابني المتهمة غچريه وبتها من تحت ،،،إتفضلو مع العسكري ،،إتكلموةمعاهم وشوفو اللي عاوزينه ،،،
عبد الرحمن••عدل الكوفيه أو الشال العريض اللي علي كتفه وبص للمأمور بتحدي وطلع هوا والمحامي عشان يكلمو غجريه ،،،
بعد خروجهم ،،مسك المأمور التليفون سريعااا وعمل مكالمه ،،
المأمور••ألوووه !!إيوة ياحكم بيه؟؟إحنا ماتفجناش على إكدة !!إحنا إتفجنا اننا نأدبو الوليه وبتها ونكنوها لكن ماتفجناش إن أخوك ياچي ينط كيف الفرجع لوز ويبوظ الشغل !!كدة هيخرچها بالمحامي ،،، طب سلام سلام،،،
قفل السكه ومناخيره كأنها بتطلع نار ،،،
في الخارج ،،،قابل المحامي غجريه وبدأو يتكلمو معاها هوا وعبد الرحمن
المحامي••إحكيلنا ياحچه فيه إيه ؟؟
غچريه••إنت بتسألني آني ياولدي؟؟آني اللي بسأل فيه إيه ؟
عبد الرحمن••بجولك إيه ؟؟إحكي هما جالولك وخدينكم ليه ؟؟
غچريه••عالم ظلمه يالولدي ،،جال إحنا جاال اللي موتنا اللي فبيت صجر،،إحنا مالناش صالح بيهم خاالص ياولدي خاالص ،،والبت جالتلي لما إتجابلنا تحت إنه طلع عليها بالشعله ،،فهمت بالعافيه ياولدي مانتا عارف هيا كيف بتتحدت بصعوبه ،،يعني هوا اللي حرجه إكدى ،،،
المحامي••»يعني إنتو متهومين في الحريجه ،،وبتك الحروج اللي فچتتها دى من ياميها؟؟
غچريه ••أيوة چاتني يومها مولعه وإسأل عبروحمان بيه هوا اللي ساعدني وطفاها ،،أصلنا مالناش رچاله يابيه ،،
عبد الرحمن••ماتجوليش إكدة ياخاله ،،آني راچلكم ،،بص لودق جاامد ،،متخافيش ياودج آني چارك أهو ،،
ودج••هزت دماغها بمعني حاضر ،،،
المحامي••ميل على عبد الرحمن,,هيا مالها؟؟
عبد الرحمن••تعبانه بالتوحد يامتر ،،،وآني عاوزك تستغل النجطه دى ،،
المحامي••أيوة ممكن لو هيا خرچت أمها مش هتخرچ إلا لو بكفاله ،،
عبد الرحمن••موافج ،،
المحامي••لااااء ماتستعچلنيش ،،دة لسه فيه عرض نيابه وتحجيجات وبلاوي زرجه ،،وكمان لوجدرنا نتواصلو مع الطرف الخصم يبجي أفضل طبعااا
عبد الرحمن••أي حاچه المهم يخرچو بالسلامه،،،
أما عن خروجهم بعد تليفون المأمور لحكم ،،فبقي من الصعب خروجهم على طول،، صمم المأمور على رأيه إنهم لازم يتعرضو علي النيابة بحجه إنه بيمشي الأوامر والقانون ،،،،
بعد مرور أربعه أيام من البهدله والمرمطه لغجريه وبنتها ومحاولات ةفاشله من عبد الرحمن إنه يحطهم في زنزانه لوحدهم أو حبس إنفرادي ،،مكنش قدامه ألا انهم يستنو عرض النيابه كن عبد الرحمن لجئ لحيله أذكي بعد العرض ،،وراح للخصم اللي هما أهل صجر،،صحاب البيت اللي ولع ،،وبدأ يتكلم معاهم وعرف منهم إنهم عاوزين الديه ،،ديه البيت ومش هياخدو العوض في الضحايا ،،،دة كان كلامهم الأخير مع عبد الرحمن،،
عبد الرحمن••يعني دية داركم على جتتكم جد إيه !؟معأنكم ممعكمش دليل واحد ةإن البت الغلبانه دي هيا اللي عملت إكدة بس يلا مش مشكله ،،
فرد من أفراد العيله رد ،،
كيف بجي ،،الحرجواللي على چتتها هوا أكبر دليل ،،وإحنا مش عالم مفتريه لاسمح الله ،، وحرج دارنا يساويله تمانين ألف چنيه ،،غير إكدة معانتنزلوش ،،
عبد الرحمن••يااصلاااة النبي !!تمانين ألف؟؟ولو اني جبلت عتتنازل علي طول ولإيييه ؟؟
الرجل••فلوسك تچز نتنازلو، ،بس سيبني نتشاورو آني والآخرين
عبد الرحمن••لو مشيت من إهنه وماسمعتش ردك إعتبر العرض لاااغي ،،ديييل أور نو ديييل؟؟إبجي أجعد لفلف بجي عالمحاكم ،،آني من الأول بجول نكملوها هنااك بجي ،،
الرجل••مسك عبد الرحمن من إيده ،،وحد الله يارااچل طيب ،،ماشي موافجين ،،بس جولي الأول ،،هوا مال حكم خوك ومال الوليه الغچريه دياتي؟
عبد الرحمن••هوا إكدة حكم براوي عالكل إشمعني يابو خالو ؟؟
الرجل••أصل الصراحه إكدة ومن غير ماتديله خبر ،،أخوك بيجلب البلد كلاتها عالوليه دياتي ،،وكنا إحنا من ضمنهم ،،عمومااا فلوسك بكره تكون چاهزة ونروحو نتنازلو عشا يطلعو ،،
عبد الرحمن تنح وبصله جاامد مستغرب من كلامه ،،
عبد الرحمن••حااضر حااضر ،،بكرة هنتجابلو وتكون معايا الفلوس في الجسم تمام إكدة؟؟
يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك الجزء الجديد اذكري الله وماتنسيش رايك بكومنت 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
إيمان صالح عوض
٧&٨
عشق الودق بين العشق واللعنه
الجزء_السابع
$$$عبد الرحمن••حااضر حااضر ،،بكرة هنتجابلو وتكون معايا الفلوس في الجسم تمام إكدة؟؟
رد عليه الراجل تمام ومشي عبد الرحمن مذهول بيكلم نفسه ،،،هوا حكم ماله ومالهم بس؟؟
بعد اربع أيام مما جري،،،
عبد الرحمن مش بيقعد علي حيله،، جري عالمركز عشان يطلع غجريه وودق وجري علي بيتهم عشان يخلصه قبل جروجهم،، حكم عرف بخبر الصلح اللي هيتم وحاول يمنع الراجل من إتمام الصلح رد الراجل عليه يبقي ادفع انت المبلغ ورفض،، مع رفض حكم عطل الصلح لكام يوم وفي اليوم التالت راحو عالمركز وتم الصلح،، في اليوم الرابع،، خلصت إجراءات النيابه وتم إخلاء سبيلهم بعد ماشرط شرط على كلامن الطرفين بعدم التعرض لأي منهم للآخر،، وخرجو على هذا الاساس،،وخرجت غجريه ومعاها بنتها وهما مش مصدقين إنهم خرجو،،لحظة الخروج،، غجريه وطت عالأرض باستهاوحمدت الله على نعمة الحريه تانى،،
غچريه••الحمد لله ياربي،، الحمد لله،، همي يابتي،، همي نتسبحو عشان ريحتي عفشه وشبه ريحه الچاموسه الملغمطه روحها بالوحل،، ودق ضحكت بصوت عالي،،، ردت غجريه،، ههوووس يامغفلجه اكتمي عااد !! ومشيو في طريقهم للبيت
غچريه••فين عبروحمان أمال؟؟ مچاش يعنى؟؟ غريبه دياتي؟؟ بصتلها ودق وسكتت
ودج••أباااي؟؟
غچريه ••إييه؟؟ غلطانه إني بسأل عليه؟؟ إيوة آني غلطانه صُح،، چدعه إنك بتفوجيني،، مش لازم أنسي هوا مين وأخوة يبجي ميين،، ردت ودق،،
ودج••طب،، هوووس،، أسكتي،، ومشيت ودق وغجريه تتعكز العميه عالمحروقه لحد ماروحو بيتهم،، ولسه بتقرب من البيت،، لقت المنظر من بعيد مش بيتهم،، قعدت ودق تشد في غجريه وتقولها بأسلوبها،،
ودج••بيتنا مشي،، بيتنا مشي
غچريه••مشي راح فين يابت المعتوهه إنتي عاااد؟؟ ماتركزي ياودجه!!! فيه إيه أباااي؟؟
ودج••مهواااشي؟؟ مهواااشي !!!
طلعت غجريه المفتاح اللي مش بيطلع من كيسه في صدرها تشبه الخرق القماش موصله بحبل ربطاه علي رقبتها بتشيل فيها الأوراق والمفاتيح ولو فيه فلوس بتشيلها فيها،، وقعدت غجريه تقولها،،
غچريه ••هيبان دلوك،، هيبان،، هة بسم الله
وحطت المفتاح في الباب وفتحت،، الباب فتح وإتفائجو بكل حاجه في البيت متغيرة وكأنه فعلااا مش بيتهم،، البيت إتبني من أول وجديد وإتصب وبقي سقف حقيقي،، بقي فيه أوضتين أوضهلودق وفيها حاجتها وأوضه لغجريه وفيها حاجتها كل أوضه فيها دولابها وسريرها،، البيت بقي فيه مطبخ،، حمام،، تفاصيل كتيييرة مكانتش موجودة وبقت موجودة،، ريحة الدهان شدت غجريه قعدت تشمشم وتقول،،
غچريه ••وااه؟؟ الريحه دي چايه منين يابتي؟؟ من داارنا؟؟
ودج ••هزت راسها وغمزت غجريه في إيدها وقعدت تتحرك جاامد كأنها بترقص وهيا بتقول،، أيوااااة،، بييت،، أمااان،، أماان أهووة،،
غچريه ••بتجولي إيه يامخبله؟؟
ودج••بإندماج شديد،، خبطه من رجليها في الارض،،نص قفزة بالرجل الأخري،، أو بالأحري حجله برجلها،، أماان أهوووة أماان بيبي،، سمعت غجريه صوت راجل بيضحك جوة،،، اتخضت واتنفضت من مكانها،،
غچريه ••حاااه ؟؟ ياامرري؟؟ مين اللي چوة يابت؟؟ عبروحمان؟؟ إنطجي لايكون حراامي؟؟
رد عبد الرحمن عليها،،
عبد الرحمن ••إيوة ٱني ياجمر،، لاااه،، جمرين !! إبتعرفي تحچلي يادوج؟؟ يابووي؟؟ جمر ياخاله جمر !!
غچريه ••أكيد ياولدي تشبهك،، لمهم جولي إنت دخلت إهني گيف؟؟
عبد الرحمن••ولاحاچه،، چيت يوم ماخدوكم،، وكنت عاملكم مفآچاه،، إني عهد الدار دااي،، وأجومها تانى لجيتكم مش موچودين،،
غچريه••وإنت ياولدي اللي دفعتلنا كلفة الدار اللي إتحرجت؟؟ والدار دياتي كماني؟؟
عبدالرحمن ••إيوة ياخاله،،
غچريه ••وعليك مندا بإيه ياضنايا،، لااه،، إكدة كاتير عليك يابو عمو !!!
عبد الرحمن ••علي كيفي،، وبمزاچي،، ماحدش عاوز لامنيكي ولا منيا حاچه إه !!
غچريه ••ياولدي حكم خوك ماهيسيبكش،،
عبد الرحمن ••أني مباخدش منه جرش صاغ،، وبعدين آني مش عيل إصغير ياخاله !!
غچريه ••ماعاش ولا كان اللي يجول عليك إكدة ياحباية جلبي،، دنتا سيد الرچال كلاتهم،، بس جصدى،، جصدي أنبهك من خوك،، الواد دة سمه أزرج ونابه مبيطلعش غير بالدم،، فاخلي بالك منيه زين وحرص،،
عبد الرحمن••مش بجولك كنك عشرة جديمه جوى!!
غچريه •• واااه؟؟ كني عشان ماني عميه يبجي ماعرفش أجري أشخاص؟؟ لااه خلي بالك أني بفهم الشخص من صوت زين جووي جووي،،
عبد الرحمن ••عفارم عليكي ياخاله،، المهم،، آني هجوم دلوك عشان أروح اتسبح واسيبكم إنتو كمان تفرحو ببيتكم الچديد،، ودج،، معوزاشي حاچه؟؟ بصتله ودق ومشيت ناحيته وقالت،،
ودج••ودج آوزة بوظه،، ألااوة،، وفتحت ذراعيها يميناا وشمالاا علي الناحيتين طالبه منه ضمه أخويه،،
بصلها عبد الرحمن بتسبيله،، ورد عليها وهوا بيبص في وشها،،
عبد الرحمن ••حااضر،، هچيبلك البوظه والحلاوة،، وقرب منها وباسها في قورتها من بعد وأخد بعضه وطلع وهاو بيقول لغجريه،، سلام عليكم ياخاله،، عاروح اريح وعاود تاني عالعشيه إكدة،، وأخد بعضه ومشي
قفلت وراة ودق الباب،،
ودخلت هي وغجريه عشان يستحمو ويرتاحو،،، بعد ساعات ذاع خبر الصلح اللي تم بين الغجريه وبنتها وبين بيت صجر اللي كانو تاهمينها في الحريه وكل البلد عرفت إن عبد الرحمن هوا اللي دفع الفلوس،، وهوا كمان اللي بنالهم البيت من أول وجديد،،
بطبيعة الحال في النجع إن الأخبار تنتشر فيها بسرعه كبيرة جدااا،، وبعد مالف الخبر ودار،، وصل للي عامله نفسها ست البلد والدار فرحانه أسوء روح في النجع كلها،، عرفت الخبر من عصفورتها المقربه غزال،، ولما عرفت جن جنونها من عبد الرحمن واللي بيعمله،،
فرحانه ••قاعدة في القاعه اللي دايماا بتقابل فيها غزال،،، بحدة،، إنت بتجول إيه ياولااا؟؟ إيه إيه إيه إيه!! هوا اللي عجد الصوولح؟؟ ياامرري ياامري!!! ايديها فيها طرحه صغيرة بتشلشل بيها حبه وتخبط بكفيها علي دماغها حبه،،
فرحانه ••إنت متأكد ياوااد من الرجم اللي جولته؟؟ تمانين إيييه؟؟
رد عليها
غزال•• تمانين ألف چنيه،، لأ ومش كدة وبس ياست الناااس !!
فرحانه••أمال ايه ياولااا؟؟!إنجطني إنجطني !!! شلني شلني !!
غزال••بيقرقض في تفاحه عطيتهاله عشان يتكلم بسلاسه وهوا شبه الفار بياكل بسرعه راحت زغداه في كتفه،، إنطج ياولا،، كمل غزال،، إئيييي،، ايوة كنا بنجوول،، سي عبروحمان بنالها بيتها تانى من أول وچديد،، ويكأنها عروسه هيا وبتها،، رقعت فرحانه ألف صوت حياني،،
فرحانه ••بتشلشل تانى بالطرحه،، يااامووورااااي،، يامري،، يامري،، فللوسي؟؟ فلوس إبني،، فلوس چوزي يااإبن الفجريه ياعبروحمااان !! ماشي،، ماشي ياحكم الكلب ياهلهووله الرچاله ياعرة العمد،، آني هتصرف،، بصت لغزال اللي لسه قاعد وهيا متغاظه،،
إنت لسه جاعد ياولا؟؟ جووم !! مسكت المقشه البلح اللي قدامها اللي معروفه في الصعيد والارياف وفضلت تضرب فيه بيها،،
فرحانه••جوم ياولا،، جوم ياحارج دمي،، جوم ياولا غوور،، حرج أبو اللي چابك غووور،، إتسرع غزال ونط من القاعه عالشارع وهوا ماسك جلابيته في سنانه وقعد بيرطم ويقول،،
غزال••أباااي !! ملبوسه المرا دى ولايييه؟؟ حرج أبو اللي چابك ياملبوسه !! وطلع يجري على بيتهم وهوا مستغرب هيا بتضربه ليه،، ماهيا اللي بتقوله تعالي وبتاخد منه الاخبار !!!
طلعت فرحانه علي إبنها بزعابيبها صحته من أحلى نومه وهوا علي السريربجردل ميه،، حكم فاق والميه مغرقاه وقام مسروع وبيصرخ،،
حكم••حاااااه،، اباااي ياولااا،، ياولااؤؤؤ،، أباااي !! أما؟؟ في حد بيعمل إكده يماا إفحد نعسان؟؟ هتموتييني ناااجص عمر من حسرتي على حالي منك لله !!
فرحانه ••ايوة فيه حد بيعمل إكدة !! مش آني عملت؟؟ يبجي فيه ياروح امك،، وجووم وفووجلي،، شوف فلوسك بتتبعتِر على مين في الارض،،
حكم••قام وقعد وهوا غرقان مياه،، وربع عالسرير،، نعم؟؟ نعم يما بتتبعتر على مين؟؟ علي مشتشفي المچانين؟؟ ماتنطوجي!!
فرحانه••إتريج ياحيلتها اتريج،، لا عالغچريه يااخوويييه،، جوم إجتل الوليه دى حالااا جووم،، وإجتل أخوك راااخر جووم !!
حكم••حاضر يما وهجتل أبوياارااخر،، معوزانيش أجتل حد تاني؟؟ بس أما أكمل نومي حراام عليكي بجي،،
فرحانه ••رفصته في رجله،، تتسخمط إبسخميييط،، أخوك صارف ميت ألف چنيه علغچريه لحالها يابن البرطوووش،،، حكم اللي كان بيستهزأ بكلام أمه قام وقعد وركز للكلام،،
حكم••بتجولي كام؟؟ ميت ألف چنيه؟؟ ليه إن شاء الله؟؟
فرحانه ••تكفير ذنوب ياروح خالتك !! أكييد !! أكيد سحبته السحابه دياتي كيف ماكانت إبتعمل زمان مع الرچاله كلاتهم !! إيوة ومعاها بتها كمااني !! إسمعني زيين،، إنت لازم تتصرف وتجص يد خوك اللي بتبعزج في المال يمين وشمال دي وإلا هيخلصها كلياتها،،
حكم••نجصها؟؟
فرحانه ••بصتله••نجصها،،
حكم••يبجي نجصها،،
فرحانه ••خلاص، إعمل اللي عليك وآني هتصرف في الباجي،،
بعد يومين،،،،،،،،،،
إكتشف عبد الرحمن إن التوكيل اللي كان حكم عاملهوله عشان يتصرف في أي أمر لو حكم مش موجود إتوقف،، والحساب اللي كان فاتحه حكم بإسم عبد الرحمن أخوة إتقفل هووالفيزة اللي كانت معموله لحسابه تبع حكم،، حكم وقف كل مصادر الفلوس الخاصه بيه وبأبوة ومنع أخوة منها لإنها كلها تحت إمرة حكم أولااا،، وبعد معرفه عبد الرحمن،،جن جنونه وكان رايح لحكم في قمه غضبه،،،،
طلع عبد الرحمن لحكم الاوضه وهوا غضبان وحلف لايعلمه الأدب،،، أول ماوصل قدام الاوضه فتحها عليه بالرجل ومسك حكم من خناقه وهاتك يابوكس في وشه وفي ذقنه ويضرب وهوا بيقوله،،
عبد الرحمن ••لييه؟؟ لييه هوا آني عملت فيك اييه؟؟ كل مايضربه بوكس يديله كلام يوجع أكتر من الضرب،،
عم تحرمني من حجي فمال أبووي ليه يااظالم ياجتتال الجتله لييه؟؟ خدت منيك إيه عشان توجفلي حالي وفلوسي؟؟
حكم••زقه لبعيد عنة،، وزنق يإيدة على رقبته كان هيموته وقعد يضربه هواكمان ويقوله،، عشان مايتصرفوش عالغوازي ياواكل نااسك،، وقعدو يضربو في بعض هما الاتنين لحد مادخلت علي حكم مراته وشافت المنظر قعدت تصوت وتصرخ،، إلحجوووني ؟؟ الحجووني يااناااس!! هيموتوا بعض ،، طلعت فرحانه تجري على إبنها وتضرب في عبد الرحمن ويا حكم،، وطلعت أخيرااا ملكه تجري عشان تلحق عبد الرحمن إبنها،، ملكه كانت كبيرة وطيبه لكن قويه قوة الصعيديات وبتتمتع بعافيه أقوي من عشر رجاله في بعض،، لكنها كانت دايمااا شاغله نفسها بالمصحف وقاعدة في أوضتها عشان تكفي خيرها شرها مع فرحانه وخصوصااا انها عارفة إنها ست شر،،،
لكن ملكه عندها حدود،، وحدودها هيا إبنها عبد الرحمن،، ساعه ماسمعت الصويت طلعت تحميه،، شافت المنظر راحت مصرخه،،
مَلكه••ولدي،، ولدي ياولاد الحرام إنتي وإبنك،، والله ماهسيبك ياخاااطيه،،وراحت جايبه فرحانه من شعرها تحت رجليها وقلعت الشبشب ونزلت بيه خبطتين علي دماغها ومسكت حكم بالإيد التانيه شدته من فوق عبد الرحمن وقالتله
مَلكه ••إطلع بره ياوَد الحرااام،، بررة،، أخرچ لاچيبلك الحكومه بالمخدرات اللي بجفشها عنديك ياإبن الل،، خرج حكم يجري وساب أمه تحت رجليها وخلع عشان عارف انها بتبقي هاديه هاديه لكن في غضبها هما مش قدها،، رفعت رجلها عن فرحانه اللي عماله تصوت،،
فرحانه••فلفصت منها،، اااي،، يامفتريه يااجاادرااة،،، اني هروح المركز وهشتكيكي،،
يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك الجزء الجديد علقي وإذكري الله وماتنسيش رأيك اللي بيهمني ✨✨✨🌙🌙🌔💜💜💜💜👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
إيمان صالح
إيمان صالح عوض
عشق الودق بين العشق واللعنه
الجزء_الثامن
اني هروح المركز وهشتكيكي،،
مَلكه••لو بنت رچاله وريني شغلك،، ياخااطيه،، وطلعت تجري فرحانه منها علي برة ودخلت على أوضتها،، قعدت تقوم في عبد الرحمن اللي راح مرمي تحت رجليها وقعد يبوسها ويحط شبشبها علي راسه،، وقام خدها بالحضن وقعد يعيط في حضنها،،
عبدالرحمن ••ليه كدة يماا ؟؟ خرچتي من جاعتك لييه؟؟ دولي عالم سووو ممكن يتبلو عليكي،،
مَلكه ••ماتجدرش بنت الفرطووس دى تعملي حااچه،، آني مسكالها علي ذله،، عبد الرحمن مسح دموعه وهوا مخنوق حب على راسها وطلع يجري،، ملكه قعدت تنده عليه،، رايح فين ياولدي؟؟ علي فييين ؟؟
عبد الرحمن••أدخلي علي جاعتك يما وماتخرچيش منهاغير لما آچي،، ونزل تحت عالإسطبل بتاع الخيل وشد فرسه الأبيض اللي بيركبها وقت الغضب وخدها وطلع يجري بالليل عالغيطان،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
أما ملكه فخدت بعضها وجمعت قوتها كلها ودخلت علي حكم وأمه اللي لاقيتهم قاعدين الاتنين بيتوجعو من الضرب وبدأت تتكلم معاهم،،
مَلكه••إيه ياعالم يااسو؟؟ مالكم ومال إبني؟؟ عم تضربوه إنتو الچوز؟؟
فرحانه ••لساكي چايه تكملي جُدر علينا؟؟ سيبينا فحالنا،، هملينا،،
مَلكه••عهملك ياخااطيه بس مش علي كيفك،، على كيفي آني،، إسمعي زعشان اني سمعت الحديت كلاته،، لو مارحتيش إنتي وولدك وفكيتي المال اللي ربطتيه عن ولدي،، هجوم إبدال محامي ألف،، وطالب بورثي أني وولدي وانتي عارفه إني هنكسبو الجضيه وخصوصي لو أثببت جصتك الجديمه جِدام المحكمه،، فكراها ولا أفكِرك بيها جدام ولدك؟؟
فرحانه وشها إصفر وإخضر وبدأ يجيب الوان وكل االلي عليها قالتلها،، حاضر ياحچه،،، وسابتها وطلعت ملكه لأول مرة من مدة طويييله لأوضة العمدةسياف اللي فيه ممرضه مسؤؤله عنه،، دخلت ملكه الاوضه وطلعت البنت برة،،
مَلكه••أخرچي يابتي وسكي الباب وراكي،، عاوزة أجعد مع راچلي شويه،،خرجت البنت وبدأت ملكه تتكلم معااه،، شااايف ياسيااف؟؟ شااايف آخرة نچاستك إوعطك الماسخ مع الحريمات چابلنا إييه !! چابلنا العار من واحدة مش من توبك ولا من توبها انتااا،، واحدة عاوزة تحرم ولدك من أجل حجوجه وهيال مالك !!
$$ منك لله ياسياااف منك لله،، مش كان زمانات عبروحمان إبنك البكري وكبيرك وسندك؟؟ شردت مَلكه بعقلها للوراء من حوالي أربعين سنه،،،،،،،،،،
قدام القصر،،، قصرالعمدة سياف وقتها،، القصر كان منور علي طول ونوره اللي فسابع نجع يشوفه،، مَلكه كانت لسه عروسه يجي سنتين تلاته ولسه شابه حلوة عمرها عشرين سنه كانت مخليه القصر كله أنوار وبيدب بالحياه من كل ركن،، كانتيوماتي تطلع تطل علي الانوار وعلي الحرس اللي بره واقفين وشايفين شغلهم ولا مقصرين،، وفي يوم من الايام،، سمعت صريخ واحدة ست خارج السور وهيا واقفه،، واحدة عماله تصرخ برة،، ياست ملكيييه،، ست ملكيييه،، سيبوني ياخلج أجابلها،، اوعي ياراااچل متضربنيييشي،،، بسرعه راحت ملكه ناحية الصوت،،،
مَلكه ••إوعي ياغفير إنت وهوا فيه ايه؟؟ميناللي عماتزعج دياتي؟؟
ردت الست اللي برة،، اني،، آني ياستي خدامتك فرحانه الحجيني ياست،،
ملكه••خير يابت انتي !! فيه إيه انطجي؟؟
فرحانه ••بلجلجه،، إئيي،، ماعينفعش إهنه ياستي لازمن چوا،،
حاول الغفير منعها فنهرته ملكه ودخلتها،،
بعد ربع ساعه،،،
مَلكه••إنتي بتجولي إيه ؟؟ بجي العمدة سياااف !! غلط معاكي انتي؟؟(شاورت بصباعها عليها من فوق لتحت بإستحقار) ماعشتي ولا كنتي يامكدشه إنتي،، بجي العمدة هيخونني آني معاكي إنتي؟؟
فرحانه ••ياستي الله يسترك،، دة البلاوى ياامه والفضايح يااامه !! آني چيالك إنتي واجعه فعرضك،، ضحك عليا بالفلوس ياستي والله،، إ٨ئ اهئ إهي،،،
مَلكه••عارفه يابومه إنتي لوطلعتي كدابه آني هعمل فيكي ايه؟؟ هخليهم يرموكي للسباع اللي عالچبال،،
فرحانه ••والله ماكدابه،، إتأكدي منييه،،
بعد مراوغه من العمدة وأسأله وتهديدات من ملكه بالفضايح،، أخيرااا إعترف سياف،،
سياف ••يعنى انتى عاوزة إيه؟؟ خَلصِيني !!
مَلكه••الحجيجه••عاوزة الحجيجه ياعمدة،، من غير غش ولا خداع أكتر من إكده،،
سياف••بصي بجي،، إيوة البت دياتي فيه مابيني وبينها علاجه،، بس ماعرفش آني أبو العيل ولا لاااه،،،
مَلكه ••رقعت بالصوت،، يااالااااهوي،، يالاااهوى،، يامرك ياملكه !!
كتم سياف نفسها بإيدة،،
سياف ••أسكتي سااكته يامغفلجه انتي،، هتفضحيني إيااك ؟؟
مَلكه••هفضحك؟؟ دنا هموتك أحسن،، طَلجِني ياسياف الكلب،،،، ،،،،،،،،
رجعت ملكه بعقلها لوقتها الحالي،،،
مَلكه••ياريتني ماكنت سمعت كلامك ياماايه !! ياريتني ؟؟ كنت إطلجت وخلصت،، شايف !! المرة السو دياتي داخله من الاول عشان تاخد مالك إوبس،، بتجش بالكارت الكسبان اللي معاها،، مش جولتلك؟؟
آااااه ياااني !! ربنا يحفظك ياوليدي ياعبروحمان وتخرچِنا من الكربه اللي إحنا فيها دياتي علي خير،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
أما عن عبد الرحمن اللي ركب خيله وجري في الغيطان،،، في ظلام الليل عبد الرحمن واقف متلفع بالفضا،، واليل محاوطه من كل حته زي تيابه،،،
صفيرالهواء من حوله بيحش في الزروع حش يخلي السامع يهيأله إن بعض الناس بتصرخ من بعيييد،،، عبد الرحمن واقف كالجبل الشامخ في وسط الظلام،، ولا الاصوات شغلاه ولا الضلام هزه،، باله بيفكر بس في أخوه حكم وامه فرحانه،، وازاي دى بقالها النفوذ وإزاي أمه لأ!!
عبد الرحمن••يااااه يابوي!! مكنتش لاجي غير المرة اللي شكلها شبه السنين العچاف دياتي وتتچوزها علي أمي؟؟ وإيه جصةإنها الچوازة التانيه وهوا خوي الكابير،، ياتري الالغاز دى هاتتكشف امتي ؟؟ وصُح هوا إبن خطيه بحج وحجيج؟؟ ولو هوا إكدة !! أمي ماسابتوش لييه؟؟ هيا الوليه العچوزة اللي عارفه كل حاچه غچريه،، كنها فخشمها الحديت ومعوزاشي تطلعه !! والله وحشتني هيا وبتها !! أما اروح أجعد اروج عنديهم شويه وأعرف منيها إيه اللي حُصُل في الزمانات،،،،،،،، هة،يااابووي !! دى سجعت وبردت جووي،، لما اروح اتدفي عنديهم عالأجل مافيش عنديهم هم،،،
وركب الفرس اللي خرج بيه وطاروسط الحقول بخيله زي برق الشتاء مابيشق السماء،،، وبسرعه وصل لبيت غجريه وكان الوقت متأخر،، قامت غجريه مفزوعه من نومها علي الخبط هيا وودق،، ونادت بعلو صوتها،،
غچريه ••ميين !! مين بيخَبِط؟؟
عبد الرحمن ••بصوت واطي،،، إفتحي ياخاله آني عبروحمان،، همت ودق عالباب عشان تفتحه وهيا بتدعك في عنيها،،
فتحت الباب ولأول مرة عبد الرحمن يشوفها وهيا نضيفه ومش متبهدله،، مع فتح الباب كان حد شد باب قلبه معاه لما شافها،، شهق شهقه خفيفه،، حااه،،،
عبد الرحمن ••بسم الله ماشاء الله،، هوا الجمر دخل الدار إهنه!!
وقفت ودق عالباب وردت بكل سذاجه وهيا بتشاور عالسما،،،
ودج••فووج،، فووج هوة،، هُش،، وشاورتله بالدخول،،، دخل،،
غچريه ••أخل ياولدي وسك الباب وراك،، البت لسه ماعتعرفش تجفل الباب الچديد كيف التاني الجديم،،
عبد الرحمن ••الله عالدفااا،، بيتكم بجيِ داافي جووى ياخااله !!
غچريه ••الفضل لله ثم ليك ياودي،، خير فيه إيه ياحبيبي تعالي أجعد چاري،، إعملي شاي كيف ماعلمتك ياودجه عتعرفي؟؟
وقفت ودق تتهز وقالت لها،،
ودج••آاااادر،، آاااادر،،،، وراحت تعمل الشاي،،
وبدأ عبد الرحمن وغجريه يتبادلو أطراف الحديث،،
عبد الرحمن ••آني چايلك وفراسي ميت سؤال،، ياتري هتريحيني ولا هتتعبيني ؟؟
غچريه ••خير ياولدي فَضْفِضْ !!
عبد الرحمن ••ايه جصة فرحانه وابنها ؟؟ صح خوي دواتي ود حرام ؟؟
غچريه ••ولزومه إيه الحديت دى عاااد ياولدي؟؟
عبد الرحمن ••ريحي جلبي الله يريح جلبك وإحكيلي اللي تعرفيه،،
غچريه ••سكتت،، إِيوة ياولدي،، اللي عتجوله صُح،،
عبد الرحمن ••إيوة بجي عرفها مِنّين؟؟
غچريه ••بوك كان لفاف وبتاع نسوان،، نسوانچي جراري،، بيغوي النسوان بماله،، واللي ماتجعش بالمال تجع بالغصبانيه،، دة العمدة وماحدش يجدر يجوله لاه،، كل بنات النچع كانت بتسمع عنه سمع وكات كل بت تتمناه،، معادا آني وواحده تانيه نضيفه زيي وكل البنات الشريفه اللي في النچع،، ا فرحانه كانت بت ناس غلابه،، چعانين أغلب الوجت،، كنت أعرفها وكان فيه بينا صداخه جديمه مادامتش بعد ماوسخت شرفها،، مع بوك بس الحج يتجال،،
فرحانه كانت نفسها تبجي حاچه في البلد،، كانت ساعة ماتشوف ملكه وبوك چايبها ولا موديها مشوار بالتموبيل تولع إفروحها،،،، وفي يوم من الايام كنت آني وإياها وواحدة كماني من صحباتنا بنتريجو عليها وعلي غيرتها من أمك وهريناها ضحك،، غلت فرحانه مننا وحلفت علينا بالله،، وكسبت الحلفان،،،،،
غجريه شردت بعقلها،،،،،،،،،،،،
غچريه ••بحبك يااعوومدييه،، آني أحلي من ملكه يااعووومدييه،، هههههههههه، ضحكات البنات اللي جنبها تعالت أيضااا،،
فرحانه ••متغاظه،، بلاش إنتي غچريه،، إنتي بتعرفي تمثلي أهو،، إحلفي إكدة بالله إنك لو چاتلك فرصه متوجعيهوشي؟؟
غچريه ••وآني أوجع راچل متچوز ليه ؟؟ ربنا يطرحله البركه في مرته الجمرة دياتي،، وبعدين هوا عايسيب ملكهالچمال اللي معاه وعيبصلك إنتي يابايره ؟؟ تعالت ضحكات البنات ثانية،،، وردت إحداهن،،،
الحمد لله يابنات إني مخطوبه وعحب خطيبي،، ولا كانت بجت العاركه شديدة جوووي،، هههههههه، ضحكات،،
فرحانه ••بجي إكدة ياشَرَف إنتي كماني ؟؟ بجي إكدة ياغچريه ؟؟ طيب وحياة امك وامها وامهاتكم چميعاا،، عدو من إهني لحد خمس إشهور بس،، ووجتها هبجي آني چوة،، مرته وفي جصره،، وانتو كلاتكم عتبجو لسه چرابيع،،
وفجأه وعربية العمدة جايه ضحكت فرحانه جامد وكهكهت عطياهم وشها وضهرها للعربيه،،، وفضلت ترجع بقوة كأنها مش شايفه حاجه لحد ما العمدة خبطها بالعربيه بتاعته،،،،،،،،،،،،
بالعودة للواقع،،،، تعجّب عبد الرحمن مما تسرد عليه غجريه،،
عبد الرحمن ••يااابوووي !! يعني هيا اللي وجعت أبويا في هواها؟؟
غچريه ••جالت لنا عدو خمس إشهور، وفعلااا حدفت روحها تحت التموبيل ياولدي عشان تاچي لبوك سكه،، ولما خبطها طلعاا نزل ينچدها،، مع حبة تغنيچ وتعويچ وتأويه،، إهه،، وجعته،، وعچبته البضاعه ووجع في حبالها،، حبلت منيه وراحت لأمك من بچاحتها تستنچد بيها،، وامك ولدتها كانت طيبه كيفها إكدى،، جالت لها اتحملي عشان بيتك إوغيطك،، وجعدت واتحملت،، وچه خوك بعد ماعجد بوك عليها رسمي ودارو الفضيحه،، وإنت چيت بعديها يچي بكااام سنه،، ماعرفش جديه بالظبط !! بس عاوزة أجولك أن من وجت چوازها وكنها بتعاملنا كلنا خدامين عنديها،، متخيل ياولدي؟؟ عبروحمان؟؟ يعبروحماان ياولدي؟؟
بصت عليه ودق لقيته نايم،،
ودج••نام،، نام،،
غچريه ••أبااي؟؟ نام إففرشتي؟؟
ودج••صحيه؟؟
غچريه ••هسسس،، سيبيه،، سيبيه وتعالي ننام في فرشتك الليلادي،، سيبيه ماحدش عالم إبحاله غير ربنا،،
ودج••رفعت اديها لفوق وهيا بتقول ياارب،،،
في الصباح،،،
حكم خلي إبنه الكبير من مراته الاولي يروح يدور علي عمه،،، إبنه الكبير إسمه قاسم،،، قاسم لف علي عمه البلد كلها لكن لم يجده،، إتصل بأبوه قاله لااازم تلاقيه،،، بحث قاسم كثيرا حتي هداه تفكيرة انه يروح بيت الغجريه،،،، حيث فتحت له ودق،،، وعندما رآها،، كانها خطفت قلبه وطارت للسماء،،،،،، وبدأت ودق تحدثه،،
ودج ••مين ؟؟ أمااا،،، بدأت تذئر،،، خاف قاسم تاني،،، امااا زوفي مين
قاسم ••سلام عليكم،، آني جاسم إبن حكم،، عمي عبروحمان إهني؟؟
غچريه ••ايوة ياولدي أدخل،، دخليه ياودج،، عمك اهااا،، نايم كيف الاطفال واحنا كماني نمنا زين،، أعملك إفطوور؟؟
قاسم ••لاه ياخاله يسلمو،، بس فوجيه،،
غچريه ••سلامه الشوف ياولدي،، اني مشيفاشي،، خش انت فوجه،، دخليه ياودج،،
ودج ••آدررر،،، وشدته من إيدة،، بصلها قاسم بتعجب
غچريه ••سيبيه يدخل يبتي مش إكدة؟؟ معلشي ياولدي أصلها علي كدها،، تعبانه،، ادخل،، وبدأت تنادي علي عبد الرحمن،، ياعبروحماان ؟؟ جوم بجي،،
قام عبد الرحمن من نومه مفزوع،،
عبد الرحمن ••إه،،،،، يابوي؟؟ اني نمت مكاني ولييه؟؟؟ إصباح الخير ياخاله،، صباح الخير ياجمرة انتي،،
غچريه ••إيوة ياولدي،، نمت سبناك،، صعبت علينا نجوموك كنت تعبان،، ثوني نعملو الفطور،،
عبد الرحمن ••لاه ياخاله يسلمو،، اني هروح إنشوف فيه إيه لا الباعته دياتي زمان وراهاجصص كتيره،، يلا ياخوويا يلااا،،،، وخرج عبد الرحمن هوا وقاسم اللي البيت،،،
عبد الرحمن ••ولا ياجااسم !! عارف لو اللي شوفته دة اتحكي لابوك !! انت عارف اللي فيها،،
قاسم ••عيب ياعمي ؟؟ علي صديجك بردك !! داني سرك ياعم عاد !!!
عبد الرحمن••هنشوف ياخووي هنشوف يلااا،،،
يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك الجزء الجديد اذكري الله ومتنيسش رايك 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
إيمان صالح
٩&١٠
عشق الودق بين العشق واللعنه
الجزء التاسع
$$$قاسم ••ألا بالحج ياعمي !! إيه البت الجشطه ديااتي وإيه حكايتها؟؟ دي مليحه جوي وكيف كوز الچمار،، بس حسيتها عجلها علي كدها صح؟؟
عبد الرحمن ••ياغشيييم،، دى متوحده،، غلبانه بردك بس تحسها إكدة فاهمه ومش فاهمة،، مش عارف،، بس حاسسها كنها من دمي،، مني،، عاوزها دايمااا چاري،،
قاسم••ايييه ؟؟ طبينا؟؟ وخطيبتك عاااد ؟؟ دى أمي تعملك سقيه وتعمل بيك شلولو هههههههه،،
عبد الرحمن••عيب ياواااد،، احترم حالك،، وبعدين احب ايه بس،، آني ماعرفش ايه بيچرالي لما بشوفها !! بحسني ابوها !! حبيبها !! معارفش ليه،، سبحان الله الكمال لله وحده مفيش حد بياخد كل حاچه مرة واحدة لازم لوخدت حاچه تتحرم من حاچه والا تطغي،، يعنى إحنا أه آني وبوك عندنا الفلوس كيف الرطريط !! بس مابنطيجوش بعضينا،،
قاسم••لمهم ياعمي إوعي تجول الكلام دة لبوي،، بوي مش صافيلك واصل،،
عبد الرحمن ••طب بس لعصفورة من عسافيره تسمعك يافالح بس،، في الطريق،، الشوارع مكسره وزى مايكون فيه فحت تاني،، إمتعض عبد الرحمن وزعق اللي بيشتغلو،، يااخاالج ؟؟ الشوارع ناجصه فحفرة؟؟
رد عليه المهندس وقاله،،
مهندس••معلش ياباشا،، المواسير بايظه بنظبطوها،، لازم كامني نشيكو عليها كل فترة،،
عبد الرحمن ••طيب ياسيدااي،، شوفوها !! لمهم ماتضروبش تاني،، وذهب في طريقه اللي منزله هو وقاسم،،
عبد الرحمن كان سايب الكل في حالة قلق وتوتر وبالأحري أمه،، مَلكه،، ملكه أول ماشافته نزلت من الدور الخاص بيها تجري،حضنته وفضلت تطبطب عليه وإتكامت معاه بتودد،،
مَلكه••ولدي،، حبة جلبي،، تعالي يانضري،، ضلت الام تحضن إبنها وتدلله امام الجميع رد حكم بغيظ،،
حكم••حمد الله عالسلامه يابطل،، يكش تكون جعدتك عند الغزيه ريحتك،،
قاسم••غزية ايه يابووى؟؟ اني چايبه من الغيط،،
عبد الرحمن ••أستني ياجاسم إكدة دجيجه !! إنت مالك ياچدع بيا ؟؟ إنت مالك ؟؟ عاوز مني اييه؟؟ مش خلاص !! وجفت كل حساباتك الخاصه اللي كانت تحت إمرتي؟؟ بس تعالي أجولك علي حاچه عتفرسك عاااد،، الفلوس اللي كانت معايا من تبعيتك مش هيا فلوسي الوحيدة لاااه،، آني معايا غيرها كاتيير،، وكتير جوووي جووي كمااني،، وفوج ماتتخيل ياحكم،، وإيواااه،، فيه مفاچآاات تانيه ماعتعرفاشي الا في الوجت المناسب،، ارتحت؟؟ ويمكن فلوسي وفلوس أمي اللي بديرها أكتر من ثروتك اللي خدتها مني ياعرة الإخوات يامعفن،،
وبعدين تعالي إهنة؟؟ مش تتكسف على حالك انت وأمك؟؟ دنتا ولد حرام بحجيج !! مش آني عرفت؟؟
صرخت فرحانه،،،
فرحانه ••إخراااس،، هووس،، پإيديها علي فم عبد الرحمن،، هس ياولدي الله يهدييك،، هس
عبد الرحمن••هس لييه؟؟ مش دة نتيچه غلطك عشان تچيبي بوي سكه؟؟ مش أمانيكي بتتحجج عاد؟؟ بس عجولك ماتفرحيش كتير،، ولدك ظلمه مخلي الناس معوزاهوشي عمدة،،
مَلكه••قربت من إبنها،، لع ياولدي معوزينش منيهم حاچه،، إحنا نروحو المبني بتاعنا تاني،، صرخ عبد الرحمن،،
عبدالرحمن••لاه يمااا،، اللي مخنوج منينا هوا اللي يمشي،، إحنا جاعدين،،
فرحانه••ياچماعه إهدو الله يخليكم،، ماحدش عيمشي،، حجكم عليا آني،،
مَلكه•• بتهكم،، همئ،، بعد ماولعتيها؟؟ يلا ياولدي،، تعالي عوزاك،، تعالي إتسبح وافرد چتتك،، وطلعت هيا وإبنها علي إوضهم، وبص قاسم لأبوه اللي مش بيحبه وسابه ومشي،، ووقفت فرحانه تقول لحكم،،
فرحانه ••لطم عالخد،، إيه اللي إنت هببته دة !! أجولك إتصرف تجوم تچفف كل فلوسه؟؟ وزعلان عشان ضربك!! آاااه ياغبااائوو!! مااشي،، ماشي،، وسابته وطلعت لفوق هيا كمان،،، ومرت أياام وأيااام،،، وعبد الرحمن بدل ماكان بيروح لوحده عند غجريه بقي بيروح هوا وقاسم،، الاتنين بقو جزأ لايتجزأ من حيات ودق وغجريه اليومي،، وفي ليله من الليالي،، طلعت ودق عالسطوح بتاع بيتهم،، ليله صافيه وهاديه والقمر فيها واضح،، طلعت لوحدها ولما شافوها الشابين زعقو علي غجريه ينبهوها،،
عبد الرحمن وقاسم في نفس الوقت،، لااه انزلي هتجعي عاد،، الحجي ياخاله غچريه،،، تبسمت غجريه،، هههه
غچريه ••فيه ايه ياولااد ؟؟ طلعت فووج!! سيبوها ماتخافوشي،، عتنزل لوحديها،، وطلع عبد الرحمن وراها يلحقها،،
عبد الرحمن ••إنزلي ياودجه لاتجعي،، تعالي،، مسكها من إيدها،،
ودج••حااسب ياود خالو،، شدت ذراعها،، يدي مش للمس،،
عبد الرحمن ••إيه الغَلوبّه دي !! أنا خايفك لاتجعي !!
ودج••مايجعش الا الشاطر ياخووي ،، نظرت لعبد الرحمن نظرة مباشره فيه عينيه وبادلها نفس النظره،، ردت،، عمرك وجعت جبل إكده؟؟
عبد الرحمن ••والله شكلك وجعتيني،،
رجعت ودق تتنطط زي المختله تاني،،
ودج••إلحجي يمااا عبروحمان وجع،، عبروحمان وجع،، هم قاسم يلحقه،،
قاسم ••يابوووي ؟؟ خرعتيني ياشيخه منك لله،،
عبد الرحمن••متخافش علي عمك يااااض إنته،، اني جرد،،،
وبص تاني في عيون غرامه الاول وقال،، إنتي اييه ؟؟ لغز؟؟ إنتي عيونك رااكزه ولا تايهه؟؟ إنتيفهماني زين ولا درويشه وتايهه في الملكوت؟؟ وعيونك دياتي؟؟ اللي جلابه كيف البحور السابعه؟؟ لونها زُرج كيف موچ البحر ولا خضر زي الزرع !! سبحانك چل شاانك ياربي!!
ودج••مالك يابو عمو؟؟ عما تكلم مين ؟؟
عبد الرحمن ••إيوة صحيح،، آني بكلم مين؟؟ مجصدش،، فوجيني صُح،،
ودج••أهووه،، ولمست وجهه بإيدها وخبطت عليه خبطتين وهيا بتقوله،، فووج،،
عبد الرحمن ••وااااه!! يابووووي ؟؟
ودج••مسكين،،
عبد الرحمن ••مين؟؟
ودج••مسكين يابن آدم،، أباااي !!
عبد الرحمن ••آني فعلااا مسكين وبدأ يمسك إيدها عشان تلمس وشه تاني نتشت إيدها منه وبدأت تهتز وتتوتر،،
ودج••مسكين يابن آدم مسكين بتخاف الموت وآخرتك في الطين،، عااااااهااااا،،
فاق عبد الرحمن من الحلم اللي عاشه،، وخد بعضه ونزل علي تحت،، وطلع بعديه قاسم،،
قاسم لودق،،
قاسم ••ودج،، إنتي فهماني صح ؟؟
ودج ••امممم،،
قاسم ••انتي عمر حد حبك جبل كدة؟؟
ودج•• أممم،،
قاسم•• بغضب، مين دة بجي ؟؟
ودج••غچريه،،
قاسم ••ولو حد حبك وحب يرتبط بيكي،، إتوافجي؟؟
ودج ••بهزة من جسدها ورفع السبابه،، لااه لاه لاه،، انا مش هچوز،، أنا جاعدة وغچريه،، إمشي،، إمشي،، وخدت سلم السطوح جري لحد تحت،،، دخلت أوضتها وقفلت الباب،،
عبد الرحمن ••بص في الساع اللي فإيده،، ياااه وجتنا اتوخر جووي،، يلا عشان ننامو،، بكره هناچي يامو الجمر،،
غچريه ••تعيش يابن الجمرين،، سلملي علي ملكه،، ومشي عبد الرحمن وقاسم،،،
في الصباح،،،، دق باب غجريه وإذ بمفااااجأه،، فتحت غجريه،،
غچريه ••مين عاد ؟؟ مشيفاشي!! رد من علي الباب
فرحانه•• فرحانه،، ستك فرحانه ياغچريه ياغزيه،،
تعجبت غجريه مما سمعت،،
غچريه ••ميين؟؟ لااه ؟؟ لاه لاه لاه،، مش معجووول !! خير چيالنها ليه يام جَدم إمحني !!
فرحانه••لاه بسيطه ماتجلجيش،، چاني خبر ان ابن مَلكه عنديكي كل يامين والتاني!! جلت آچي أعرض عليكي عرض هايعيش هانم بدال الهم اللي إنتي فيه والصعبانيه عالناس،،
غچريه ••خير؟؟ مين اللي عايچيني ؟؟ إبن ملكه ؟؟ ماحصلشي يست البلد،،
فرحانه ••برفعت حاجب،، لااه حُصل،، وعاتسمعي اللي بجوله زين وعاتنفذيه،،
غچريه ••أؤمري ياست،،
فرحانه ••نفضي چيوبه إفجريه،، خلي ماحيلتهوش اللضا،، عاوزاة يفضل محووچلإبني وتحت يده،، حتي لو طولتي تخليه ببجي مدمن خليه،، عادى،،
غچريه ••بتعجب،، أبااي!! هوا مش واخد جريبتك؟؟ وانتي مش خدتي منيه كل اللي حيلة ابوه؟؟ عاوزة ايه تاني عاااد؟؟
فرحانه ••معوزاشي،، عاوزاة شحات إوبس،، ولو مانفذتيشي،، رجبت الحلوة اللي چبتيها بعذاب دياتي هتطير،،،
غچريه ••حاضر هنفذ،، من إعنيا،، هااه ؟؟ حاجه تانيه؟؟
يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك الجزء الجديد ماتنسيش تقولي رأيك في الكومنتات واذكري الله 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
إيمان صالح
إيمان صالح عوض
عشق الودق بين العشق واللعنه
الجزء العاشر
غچريه ••حاضر هنفذ،، من إعنيا،، هااه ؟؟ حاجه تانيه؟؟
$$$
فرحانه ••لاااه،، وسيرتي متاچيش في الحديت واااصل،، سلام،، وسابتها ومشيت من علي باب البيت،،
قفلت غجريه الباب وهيا بتتحسبن عليها،،
غچريه••حسبي الله ونعم الوكيل أعوذبالله شيطان إبيسعي،،
ودج••إيييه ؟؟ مالك؟؟
غچريه ••الحيه،، فيه غيرها؟؟ لعبها بجي عالمكشووف خلاص !!
ودج••هااانت يمااا،، هَاانت غچريه هانت جووي جووى،،
غچريه ••عبروحمان بيه يتخاف عليه منيها،، دي تتلفح بالحنش حي،،
ودج ••ماتخافيش عليه،، دة چوايا من چوة،،
غچريه ••والله انتي غلبانه ومعرفاشي حااچه !! إسكتي ياضنايا إسكتي،،
سابتها ودق ومشيت وهيا ساكته وبتردد الجمله الشهيرة،، مسكين يابن آدم مسكين،، بتخاف من الموت وآخرتك للطين،، هاااه،، هااانت هااااة،،، هااانت،،،
وعدي يوم كااامل علي لقائهم،،، في الليل،،، وهدوء الليل،، ليله هاديه ليس بها أي شر،،، غجريه نايمه ومستسلمه للنوم،، وفجأه دق باب بيتها صحيت من أحلي نومه،،
غچريه ••مين؟؟ مين اللي عيخبط؟؟
عبد الرحمن ••آني ياخاله،، آني،،
غچريه ••واااه،، حاضر ياولدي،، جومي ياودج إفتحي الباب،، ياودج ؟؟ يابتي؟ اباااي؟؟ نومك تجل إكدة لييه ؟؟ حاضر ياولدي چايه،،
وقامت فتحت الباب هيا،،
عبد الرحمن••ايه ياخاله ؟؟ نمتو؟؟
غچريه ••إيوة ياولدي والله،، كنا نمنا وصحيت اهاا،، بس البت معرفاشي غاطه چامد في النوم،، ادخل ياولدي،، ادخل،، دخل عبد الرحمن
عبد الرحمن ••أمال فينها ودجه !! إتوحشتها!
غچريه ••إتوحشتها ؟ كيف يعني؟؟
عبد الرحمن ••بتوتر،، أااا،، يعني إكدي،، لجيت نفسي نفسي ريحالها جولت آچي واشوفها،،
غچريه ••ماتعلجش روحك بيها ياولدي،، ودجه لاتچوزلك ولا تليج بك،،
عبد الرحمن ••انتي بتجولي ايه؟؟ انتو ناس غلابه وتليجو لأي حد،،
غچريه ••لاااه ياولدي،، بعصبيه،، أباااي؟؟ ماسمعش الحديت الماسخ دة تاني فبيتي وإلا،،
عبد الرحمن ••وإلا اييه؟؟ ماچيش اهنه تانى؟؟
غچريه ••لاااه ياولدي،، دى دارك ياحبة الجلب،، بس أسكت ساكت عاااد،، إنت ماتعرفش عنيها حاچه اكتر من تعبها بس،
عبد الرحمن ••ونفسي أعرف عنيها كل حاچه عااد،،
غچريه ••أباااي ؟؟ تاني؟؟ إنتااا،، انت عتحبها ولا احساسك كييف؟
عبد الرحمن ••تنهد وخبط بكفيه علي جنابه،،، أبجي كداب لو جولتلك حبيت،، وأبجي كداب لو جولتلك جادر أبعد !! أنا حاسس إنها مسؤؤله مني آني،، حااسس انها لازمن عشان تبجي بخير تبجي چاري،، حاسس إني حاميها الشخصي،، فهمانه حاچه ياخاله؟؟
غچريه ••إيوة فهمانه كتييير،، إحساسك دة،، يهمني جووي جووى،، وماتنساش إنك تعتبر متچوز!! ماتنساشي اللي علي ذمة خطوبتك،، جريبة مرت أخوك !! بالحج ياولدي،، فيه حاچه مهمة جووي حصلت ولازمن تعرفها،،
عبد الرحمن ••إيه هيا ياخاله ؟؟ فيه إيه؟؟
غچريه ••المخفيه مرت أبوك،، چت إهنه وجالتلي جااال،، جال إيه لااازمن أخليك تخسر فلوسك واللي حيلتك كلااته،،
تعجّب عبد الرحمن من كلامها،،،
عبد الرحمن ••آني معرفش هيا عاوزة مني إيه؟ عوزاني خسران لييه ؟؟
غچريه ••الغل،، الحجد يعمل أكتر من إكده !! بصلي عالبت كده ياخوي،، لاتكون تفسها إتكتم ولا حاچه عااااد،،
خطي عبدالرحمن خطوتين ناحية أوضتها،، وخبط عالباب،،
عبد الرحمن ••ودج،، ياودج إفتحي الباب،، لقي الباب مفتوح وهيا مش جوة،، الحجي ياخاله ودج مش چواا بتك مش چوااا،،
وطلع عبد الرحمن يدور عالسطوح،، مش فووج ياخاله ودج مش فووج استر ياارب،،
غچريه ••كيف داااي؟؟ البت فيينها عااد ؟
عبد الرحمن ••هچيبها،، لو تحت طجاطيج الارض هفحت وأچيبها،، وطلع يجري على بره وغجريه تنادي عليه لكنه ماردش عليها،،
غچريه ••ياولدي،، ياااولدي اصبر على رزجك،، يااادي النكبه اللي طبلت علي روسنا كلنا،، عملتيها بردك ياودج؟؟ جلبي مامرتاحش ياارب سلم،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في صباح اليوم التالي،، قام الكفر علي نكبه جديدة،،
سكون الليل،، الشتاء،، ودق وخروجها،، قامت البلد علي كارثه،، خامس بيت من جيران دوار العمدة،، والبيت اللي بعديه بأرض فضاء ثرايتهم أو قصرهم علي طول،، إتفحم كليااا،، وفي نفس البيت الصبح لقو البهايم بتاعتهم كلها مسمومه بفعل فاعل،،،، سم البهايم وبعديه تفحم البيت كامل،، مصيبتين ورا بعض،، كل الاصابع بتشير للمتهم الوحيد وهو ودق،،
البلد كلها بتتكلم،، ودق محبوسه في البيت،، كلام البلد مش نابع من الفراغ،، كلام البلد جاي لإن الدوار والبهايم اللي إتسمت والعيله اللي إتفحمت دى،، يبقي بيت أخو فرحانه،، الهم مخيم علي البلد كلها،، ولو مش بمزاج الجميع يبقي غصب عنهم،، فرحانه ناصبه خيام المعازى في كل حته في النجع،، حكم واقف مشدود وعلي آخره هوا وحرسه،، عاوز يتجنب غضب أمه عليه وبيراضيها،، حاطط الحرس علي بعد مترين من بيت الغجريه وودق،، فرحانه شغاله ولوله ولطيم وصويت وشق في الثياب هيا والمعدداتيه اللي معاها،،
في المقابل،، المبني الثاني من القصر،، اللي مكتوب بيع وشراء ملكاااا لعبد الرحمن بدون علم حكم،، قاعد عبد الرحمن بيوضبه للنقل فيه هوا وأمه ثانية،، عبد الرحمن إستغل مشغوليه حكم وفرحانه وخلص القصر وخلاه قصر مهول،، وسع مداخل ومخارج وبني فيه ملحق آخر،، يشبهه في العراقه،، بعد اسبوع من نصبة العزا والولوله والتعديد علي اللي ماتو،، كان عبد الرحمن بينقل الأمتعه للمبني،، دخلت أمه معاه في نقاش،،
مَلكه ••مع عبد الرحمن في المبني الجديد،،، واقفين مع العمال اللي بيحطو الفرش،، حدثت ابنها،، مستغربااك ياولدي !! ياتري عما تخطط لإيه؟؟
عبد الرحمن ••إيه ياملكه ؟؟ هوا آني مفروض آخد اذنك لول لمن آچي أعمل حاچه علي كيفي عاااد ؟؟
مَلكه ••علي كد منا بفرح إبطبعك إني مش سيجاك وانك رااچل!! علي كد مابجلج منييك،، عجلك كيف الشوارع لمغفلجه،، اللي الغريب مايعرفش يسلك فيها وااصل !!
التفت عبد الرحمن لأمه،،
عبد الرحمن ••عاوزة إيه يمااا؟؟ بدك تفهمي ايه؟؟
مَلكه ••بِدي أفهم،، الملحج اللي إتبني دواتي لمين ؟؟ إنتا جولتلي إنك ماهتتچوزش لزج فيا ولا في المبني دواتي،، ببجي دة لميين؟؟
عبد الرحمن ••ليا بردك يمااا،، بس لوجت عوزة،، هاااح،، بكره هتفهمي كتير يمااا،، هتفهمي كااتييير،،،
مَلكه ••ماتفهمني دلوك ياوليدي،، مش لازم بكره ولا بعده،،
عبد الرحمن ••لااه،، كله بأوانه ياطيبه،، هااانت علي رأي الحبايب،، هااانت،،
مَلكه••بتنهيدة،، هااااه،، ماشي ياولدي طلاما إمصمم خلاص،، بس اهم شي،، لاتكون ناى علي اذي حد ولا ضرر مخلوج،، مش إحنا ياولدي اللي نأذي،، مش إحنا،،،
عبد الرحمن ••والله ماخايف غير علي البنيه اللي الحرس محاوطينها هنكا دياتي،، ربنا يستر من ام دماغ سم،، دلوك هترچع وتفوج وتخططلها على خطه،،
مَلكه ••نظرت الام لولدها نظرة دهاء،، حبيتها ياولدي؟؟ تبجي مختل لو عملت إكدة،، دى آخرها نشفجوا عليها عشان حالتها لكن عمرها ماهت،،، قاطعها ولدها،،
عبد الرحمن ••عمرها إيييه ؟؟ ههههههه،،، هشششش،، أسكتي يمااا،، بكره هتفهمي كل حاچه لغز دلوك،، بس كل اللي عايزه منيكي لما أجولك تعملي حاچه تجولي حاضر إوبس،، تجولي إيه ؟؟ وماتخافيش ماهأذيش حد،،
مَلكه ••طيب،، مش بس تفهني حاچه عن العبارة؟؟ ولا هتسيبني كيف
الأطرش في الزفه إكدة؟؟
عبد الرحمن ••عتفهمي كل شئ في وجتيييه،، أهم حااچه لما أجولك تعملي كذا ببجي تعملي ماشي ؟؟
دخل عليه في نفس اللحظه قاسم إبن اخوة متسرعا،،،
قاسم ••إيهه ياعميي!! البلد مجلوبه بره وإنت جاعد إهنه؟؟ أبوي عاوزك عاااد،، وستي عماله تزعج وتصرخ وحالفه لاتجتل ودج إبيدها،،
عبد الرحمن ••ستك معاتعرفش تعمل حاچه لودجه،، مااخافش،، تعجّب قاسم من ثقته وسأله،،
قاسم ••ياااسلااام؟؟؟ إيه الثجه دياااتي !! دى حاالفه تخلي الناس يجتلوهم،،
عبد الرحمن ••مش بعيده على ستك وبوك،، عادي عليهم جتل النفووس ياولدي،،
قاسم ••وة ياعميي،، وجته الغاز عااد !! تعالي طيب كلم بوي عشان عاوزك،، يادى ودج اللي موجفه البلد كلاتها على رچل واحده،، هيا توجف على رچل صراحه،، نهره عبد الرحمن،،
عبد الرحمن ••إتحشم ياااض،، إتحشم يابغل،،
قاسم ••أباااي؟؟ ايه ياعمي ؟؟ مش سألتك الف مرة جولتلي مالكش فيها شوووج ؟؟
عبد الرحمن ••وة؟؟ جولنا إتحشم بجا عااد،، ويلا نشوف لمبوم بوك عاوز مني ايه !!
في ذات اللحظه،، لقي بضعة أشخاص داخلين عليه،، فرحانه وحكم وبعض الغفر،،، فرحانه بتجرجر ملسها الاسود عليها وتراب الطريق علي دماغها من فوق،، الخدود وارمه من لطمها،، الملس مترب علامه لهيل التراب علي راسها (عادة جاهليه تُفعل في المآتم)،، في اديها طرح مشقوقه ومتبهدله،، دخلت فرحانه بهما قعدت تولول وتلطم لما شافت القصر،،،
فرحانه •• بصريخ،، يااامررري !! ياااعچزززى !! ياااهمممي ياااني !!! ياحظي المشندل في كل حااچه ياااني !! أغيب سبوع ولا تنين من يوم موت خويا تجومو تهدو وتبنو وتجلو كمااني؟؟ انتو إييه معتحسوووشاااي؟؟ خوووى بعياله متفحميين !! وانتو عما تهدو وتبنو وتعزلوا؟؟
عبد الرحمن ••البجيه فحياتك يامرت أبوووي!! بس هوا اللي بيحصل ده ماعيفكركيش بحاچه إكدة ولا إكده ؟؟
فرحانه ••عما يفكرني؟؟ عما يفكرني بإيييه ؟؟ بخيبتك ياخوويه !! خلصوا الحاچه دياتي،، إوفيش نجلان دلوك الا بعد اربعين يوم،، وإسمع،، تاسيب اللي فيدك ده،، وتاروح تاچيبلي مجصوفة الرجبه اللي إسمها ودج دياتي هيا وأمها حالااا،،، إنتفض عبد الرحمن من مقعدة قاائلااا،،
عبد الرحمن ••لااااه،، وإترزعي إكدة وإنتي بتحدتيني زيينه،، جعمزي جعمزززى،،، دانتي بعد إكدة،،
يتتتبع،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لو عجبك المنشور علقي وإذكري الله
إيمان صالح
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇