أخر الاخبار

الصغيره_والديب البارت_التاسع حتي الخامس عشر بقلمي ميرو محمد

 

الصغيره_والديب

البارت_التاسع حتي الخامس عشر

بقلمي ميرو محمد

 تنسوش التفاعل عشان انزل تاني بليل


عم الظلا.م في ارجاء الحفله.....

احمد : بسرعه يامراد شوف في أيه وانا هروح عند حلا اشفهم 

مراد: تمام يلا بسرعه 

جري احمد عند حلا ومراد راح يشوف في أيه 

وفجاءه النور جيه ....

نظر احمد حوله لما يرا حلا بجانب علا جري احمد علي علا ...

احمد: فين حلا 

علا : كانت هنا دلوقتي والله 

احمد: مرااااااد بسرعه اقلب الدنيا ودور عليها وشوف الحرس 

كانت في نفوس من جواها الفرحه اوي وهم نانسي ومرام ثم نظرو الي بعض وهما فهمو ان حلا خاف.ت وهرب.ت ثم ابتسمت نانسي لمرام 

مراد: جري علي مخارج الفندق واحمد طلع الفندق الي اعلي حتي يبحث عنها ....

ظل وقت طويل ولم يجدو تلك المسكينه وطبعا علا في موقف لا تحسد عليه بتعيط خالص 🥺

احمد: لقتها يامراد 

مراد : لاء يااحمد 

احمد افتكر الكاميرات بتاعت الفندق جري بسرعه حتي يشوفها 

عند احمد نظر شاف ان حلا بتعدي الطريق وهي بت.جري في الشارع الرئيسي من الفندق 

احمد : اتصل علي مراد بسرعه خد العربيات شوفها في الطريق الرئيسي يامراد .

مراد جري واخذ العربيه وطلع يشوف حلا 

احمد : نزل بسرعه هو كمان وخد الحرس وفي طريقو الي مراد حتي يعثرو علي هذه الطفله .


عند نانسي ومرام 

مرام: تفتكري خاف.ت عشان كده هربت 

نانسي: انا مفتكرش هي فعلا خا.فت ههههه 

 وكانت في اذن تسمعهم وهي علا التي اتصدمة من كلامهم 


عند حلا ......

ظلت تجري تجري ولا كنها لا تعلم اين تمشي او تروح فين وكانت الدموع تنهمر علي خدها 

حتي جلست في استراحة علي الطريق وهي تفكر هل احمد سوف يأك.لها الي النمر ام ستكون في هذه الغرفه الفئران وكانت لا تعلم ماذا سيحدث ليها حتي وجدت رجل عجوز يجلس بجانبها وابتسم لها وهو يظهر عليه علامة الصلاه والطيبه علي وشه 

العجوز: الجميل بيعيط ليه 

ابتسمت حلا رغم حزنها ولاكن مازلت وهي تبكي وهي جميله طفله مثل الورد الچوري بعيونها التي تسحر وخدودها الحمرا من كثرة البكاء 

حلا: عشان انا سبت أبيه احمد 

العجوز: وسبتي ليه 

حكت حلا كل الحصل 

ثم قال العجوز........


عند احمد ومراد لم يعثرو عليها وذهبو الي الفندق وهم في اعتقدهم ان ممكن تكون رجعت. وصلو الفندوق

علا : ها لقيتوها 

مراد: للاسف لاء حد منكم ز.علها 

علا نظرت الي نانسي ومرام الذي تصنعو الكذ.ب لا طبعا حد يقدر يز.علها 

احمد: اومال ميشيت ليه ليه 

علا: عشان .....ثم نظرت الي نانسي ومرام 

احمد: انطقي 

علا: .........


في قصر عائلة الديب ......

حامد: نعم راحت الحفله ازاي 

كريمه: هي قالت هروح 

كامل : بنتك مش هجبها لبر

المنشاوي: انا عارف بنتك دماغها فيها أيه 

دلوقتي البت هر.بت هيقولو ان احنا الخط.فنها 

كريمه: يعني عيزين تفهموني انكم ملكمش ايد في خ.طفها 

حامد: مراتك شكلها اتجنن.ت انتي فاكرا ان الديب لو شاكك بس نص شك ان احنا كنا زمانا قاعدين كده 


.............


عند حلا والعجوز......

العجوز : انتي غل.طانه يابنتي لان لو هو هيعمل كده هياخدك بيته ليه من الاول هو بيحبك وعمل معروف معاكي وانتي تعملي كده فيه زمانه زعلا.ن منك

حلا : طب اعمل أيه دلوقتي

العجوز: انتي تعرفي العنوان 

حلا: لاء مش عارفه بس اعرف الشركه عشان روحت عندها لوحدي قبل كده 

العجوز : طب ياستي انا هخدك معايا بيتي وبكرا تاخديني ونروح عند الشركه

ابتمست حلا وقالت ماشي ياعمو .


............

عند احمد ....

علا: انا سمعت ان مرام هانم ونانسي وهما بيكلمو ..

مرام ونانسي نزلت عليهم الصدمه 

احمد: انطقي كانو بيقولو أيه 

مرام: دي كدا.به احنا معملناش حاجه

احمد: نظر اليها بش.ر ثم قال وانتي كنتي سمعتي قالت أيه 

مرام الخو.ف دب في قلبها 


في بيت صغير في حاره شعبيه توجد بنتين يجلسان ويدرسون 

ملك : انا خا.يفه من محاضرة بكرا وكمان عاوز امشي بدري عشان هروح لعلا اخد منها الفلو.س 

هنا: وتخا.في ليه يابنتي وبعدين شكله دكتور اسلام معجب 😂

ملك : ونبي اسكتي احنا فين وهو فين لم يكملو كلام حتي دخل الحج محمد والد هنا ومعه حلا 

هنا : شكله بابا جيه خرجت هنا وملك الي الخارج 

هنا: بابا حمدلله علي سلامتك 

الحج محمد بابتسامه : الله يسلمك يابنتي 

ملك : حمدلله علي سلامتك ياعمو

ثم نظرت هنا وملك الي هذه الحوريه 

هنا : الله مين دي يابابا 

الحج محمد : دي حلا وضيفه عندنا انهارده لحد مخدها بكرا شركة احمد اديب

ملك نظرت بصدمه لان هي عارفه ان أختها شغاله في بيت احمد اديب 

ياترا هيحصل أيه ........... 


........

احمد : قولي ياعلا سمعتي أيه 

علا مرام هانم ونانسي هانم كانو بيقولو انها خا.فت  وهر.بت بسبب القالو ليها ...

احمد: قالو أيه ليها 

علا: معرفش انا سمعتهم بس كده 

مرام: دي كد.ابه 

احمد: هلاقي حلا وبعدها لو كلام علا صح والله انتي وهي محد هير.حمكم مني 

(مرام ونانسي هي.ظيطو 😂😂)


عند بيت الحج محمد ....

ملك : انتي تعرفي احمد الديب منين 

الحج محمد : انتي تعرفي ياملك 

ملك : إيوه علا اختي شعاله عنده 

حلا : ابله علا صاحبتي 😳

ملك : اوعي تكوني انتي حلا العلا مرافقه ليها 

حلا : إيوه انا 

الحج محمد : بس كده اتحلت انتي تعرفي العنوان ياملك يابنتي 

ملك : إيوه ياعمو علا بعتتو ليا عشان اروح عندها بكرا 

الحج محمد : يبقا خلاص الوقت اتاخر دلوقتي احنا ننام وحلا ناخدها اصبح ونروح نوديها 

كلهم قالو ماشي 


في قصر عائلة الديب...

حامد وكريمه والمنشاوي وكامل منتظرين نانسي 

دخلت نانسي القصر

المنشاوي : كنتي فين يااستاذه 

ناسني : بخو.ف كنت في حفله 

حامد: حفلة مين يانانسي هانم 

نانسي : حفلة واحده صاحبتي 

كامل: قام من مكانه وضر.بها بلقلم وكمان كدا.به 

كريمه جريت عليها وقالت انت اتجنن.ت ازاي تم.د إيدك علي أختك كده 

كامل : ماهو اخر دلعك تروح لحد عنده 

المنشاوي: اوعي تكوني انتي ورا مروحها هناك 

كريمه: إيوه انا 

حامد: والله عال الام وبنتها 

المنشاوي : اطلعي اوضتك يانانسي وانتي ياكريمه هانم ليا كلام معاكي بعدين ونظر اليها وهو يتو.عد لها...


هوب وهنعرف هيحصل أيه البارت الجاي 

رد فعلا احمد هيكون أيه ولايه حكاية ملك الظهرت دي 

ومرام ونانسي هيحصل فيهم أيه 

وكمان حلا القدر مخبي ليها أيه انتظروني ....

يتبع…

#البارت_العاشر

#بقلمي ميرو محمد

#الصغيره_والديب تفاعل بقا 😘


يذهب هذا الليل وتأتي شمس الصباح الجديد وتأتي معه احداث كثيرا يلا نبداء ........


تقوم ملك وتدخل الحمام حتي تجهز نفسها لذهب الي أختها قبل الجامعه وطبعا حلا هتروح معاها  

خرجت ملك من الحمام وبداءت تقوم حلا من النوم .

ملك: حلا حلا يلا ياحبيبتي عشان منتاخرش .لما تكمل كلام حتي الباب خبط .

الحج محمد : ملك يابنتي يلا قومي عشان نمشي 

ملك : انا قومت أهو وبقوم حلا 

تفوق حلا من نومها وتبتسم لملك

وتقول .

حلا: صباح الخير ياابله 

ملك بابتسامه : صباح الخير ياقلبي يلا قومي اجهزي عشان نمشي 

حلا: هنروح عند أبيه احمد 

ملك : إيوه ياحببتي يلا .

ذهبت حلا الي الحمام .وقامت هنا من النوم وقالت .

هنا : انتو هتمشو دلوقتي 

ملك : إيوه لازم امشي عشان أرجع علي الجامعه ومتاخرش 

هنا : تمام متتاخريش وانا هستناكي هناك علي متيجي 

ملك : اوكي 

خرجت حلا ثم جهزت وخرجو من الاوضه .

الحج محمد : جاهزين يابنات 

ملك وحلا : إيوه 

الحج محمد: اتكلنا علي الله يلا بينا .ونزلو الي الاسفل واتجهو الي القصر .......


عند احمد ....

طبعا احمد مشفش النوم طول الليل ولم يهدا وكانه روحو ذهبت مع هذه الصغيره كان جالسا شاردا علي الكرسي حتي خبط الباب 

احمد: ادخل 

مراد : أيه يااحمد هتفضل هنا قوم نروح الشركه ونشوف هنعمل أيه 

احمد: مليش نفس لااي حاجه يامراد وزي ميكون شريط حياتي بيتعاد تاني قدامي ياترا حلا عامله أيه انا الغلطان مكنش لازم اخرجها من البيت مكنش لااااااازم وكس.ر كل ال علي التربيزه 

مراد : اهدا يااحمد اهدا هنلاقئيها ويمكن ياعم تيجي علي الشركه زي مجتلك قبل كده 

احمد: والله ممكن قوم بينا نروح الشركه 

مراد: هتروح كده 

احمد: إيوه يلا .

ثم ذهبو الي الاسفل .ونزلو شافو علا احمد قال ليها 

احمد : احنا رايحين الشركه لو في حاجه حصلت اتصلي بينا واحنا كمان .

علا: حاضر والله ( طبعا علا زعلانه اوي وبتلوم نفسها ان مخدتش بالها منها ) 

مراد : خلي بالك من نفسك .ثم خرجو وذهبت علا تصلي وتدعي الله ان ترجع هذه الصغيره وتكون بخير . خرج احمد ومراد وركبو العربيه ومشيو ......


عند حلا ....

راكبين التاكسي هي والحج محمد وملك .

حلا: ممكن أبيه يزعق ان مشيت صح 

ملك : لاء ياحبيبتي هو بيحبك واكيد انتي هتعتزري منه وهو هيقبل اعتزارك 

حلا : بجد ياابله 

ملك : ياحبيبتي اكيد واحنا خلاص بقينا صحاب

حلا : إيوه طبعا .


في مدرسة حلا ....

تجلس زينه وهي حزينه لان حلا مجتش وبستال نفسها ياترا حصلها حاجه ولا اي حتي قطعت عليها هذه الصغيره الملعو.نه زهره 

زهره : أيه يازينه صاحبتك مجتش ليه لتكون خا.يفه مني او تكون ما.تت مثلا 

زينه : قط.ع لسا.نك صاحبتي كويسه وهي هتيجي وهتشوفي 

زهره: لما اشوف هعمل معاكي أيه انتي وهي (كانت ناقصه دي كمان الصبر يارب 😂😂)


عند احمد وصل الشركه وطلع يجري علي الامن .


احمد: مشوفتوش البنت الكانت معايا مجتش هنا .

الامن: لاء يافندم مجتش .

احمد: لو جات محدش يمشيها تتصلو بيا علي طول 

الامن : حاضر يافندم .

ثم ذهب احمد ومراد الي اعلي .

احمد: هدي تنزلي اعلان بصورة حلا ان ال يلقئيها ويبل.غ هياخد مليون جنيه .

هدي: حاضر يافندم .ثم دخل احمد المكتب هو ومراد .

مراد: يابني إهدأ اهدا عشان نفكر كنت عاوز اسالك سؤل .

احمد : سؤل أيه .

مراد: ممكن يكون المنشاوي هو ورا القصه دي وجود نانسي وكلام علا دا خلاني أشك .

احمد: لاء لو هو كنت عرفت منتا عارف يامراد كل حاجه عنهم بتوصلي حتي النف.س البيخرج منهم 

مراد : انا قولت بس واهو بنفكر 

احمد: مظنش هما او ممكن يكون ثم نظر الي مراد ومراد اتصدم لاء لاء مظنش مستحيل يكون هما .....


عند حلا ....وصلت الي القصر ونزلت هي وملك والحج محمد .

الحج محمد : مشاء الله هو دا البيت ياحلا يابنتي .

حلا: إيوه ياعمو .

ملك : وابله علا هنا بردو .

حلا: إيوه ياابله .

الحج محمد : طب يلا يابنات ندخل .ثم ذهبو علي ان يدخلو حتي وقفهم حرس البوابه .

الحرس : انت مين وعاوز أيه 

الحج محمد : عاوز استاذ احمد يابني 

الحرس : مش هنا يلا اتكل من هنا 

الحج محمد : يابني انا كنت عاوزو عشان لم يكمل حتي نطقت حلا الكانت متخبيه ورا ملك وخا.يفه .قولو حلا برا 

الحرس : ادخلو بسرعه احنا من امبارح قلبين الدنيا عليكي 

حلا والحج محمد وملك دخلو ثم قال الحج محمد : شكرا يابني ثم ذهبو الي الداخل .

كانت علا جالسه في غرفة حلا تصلي وتدعي الله ان تكون حلا بخير وترجع إليهم .

لم تكمل حتي الباب خبط وكانت الداده فاطمه .

علا : ادخل 

فاطمه : حلا رجعت يابنتي 

علا: بفرحه بجد ياداده هي فين 

فاطمه : تحت ومعاها ناس .ثم ذهب الي الاسفل وعلا بتجري علي السلم وأول ماشافت حلا خدتها في حضنها وفضلت تبوس فيها وخشتني اوي ياحببتي كده تسبيني ياحلا كده ينفع تمشي وتسيبي أبيه احمد كده 

حلا: كنت خايفه ياابله 

علا : عارفه ياحبيبتي عارفه ثم نظرت الي الموجودين وقالت ملك والحج محمد ؟

ملك والحج محمد تعالي نقعد وهنحكيلك كل حاجه حصلت .ثم جلسو وبداء الحج محمد يحكي الحصل .


عند احمد ومراد.....

كان جالس احمد يعمل اتصالاتو ومراد يابحث في اللاب توب عن دار الأيتام والمس.تشفيات والأقس.ام يمكن يكون جر.لها حاجه

حتي دخلت الانسه مرام ( نفسيتي تعبت منها شخصيا 😂 بس هتكون حلوه الايام الجايا والله ) 

مرام: أيه مفيش اخبار عن اسمها أيه أقصد حلا 

نظر احمد اليها ثم قال مش وقتك يامرام خالص .

مرام : انا غلطانه ان كنت جايا اسال عرفتو حاجه ولا لاء  .

مراد : لاء ليسه مرام ادعلنا نلقئيها

قالت مرام يارب هو حد يكر.ها 

لم يكملو كلام حتي علا رنت علي احمد .

احمد: إيوه ياعلا 

علا : احمد بيه حلا رجعت وهنا معايا .

احمد : بفرحه بجد ياعلا انا جاي حالا 

مراد : خير في أيه 

احمد وهو بيلبس الچاكت حلا رجعت يامراد رجعت 

مراد بفرحه بجد طب يلا بينا .

ومرام في نفسها  ياريتها كانت ما.تت ثم خرجو من الشركه واخذو الحرس ومشو الي القصر ...


.......

في القصر عند حلا 

علا: اوعي تعملي كده تاني ياحبيبتي .

حلا: حاضر ياابله أبيه احمد وحشني اوي 

علا : وهو كمان انا كلمتو وهو جاي دلوقتي .ثم نظرت الي ملك وقالت ليها وانتي عامله أيه ياحبيبتي .

ملك : انا بخير ياعلا والله المهم انتي .

علا : كويسه لما رجعت حلا 

الحج محمد : ربنا يخليكم لبعض يابنتي .ثم دخل احمد وهو يجري علي حلا واخدها في حض.نه وقاعد يبو.س فيها ويقولها ليه كده ليه ياحلا ياحبيبتي 

حلا : اسفه ياابيه والله مش هعمل كده تاني 

مراد : اكيد مش هتعملي كده تاني هاتي بقا حض.ن لاابيه مراد جريت عليه وحض.نتو ثم طبع بو.سه علي راسها .

ثم نظر احمد  الي الحج محمد وملك وقال حلا كانت معاكم صح .

ابتسم الحج محمد وقال : إيوه يابني انا لقئتها امبارح وبداء الحج محمد يحكي الحصل ل احمد ثم قال احمد .

احمد : وهي كانت خا.يفه من أيه 

ردت حلا : من حضرتك 

احمد : مني انا ليه ياحلا .

حلا : ابله مرام وابله نانسي قالو انك عندك نمر بي.كل الاطفال واوضة فئران ممكن تح.بسني فيها 

ثم تجمع كل غض.ب العالم كله واعيون احمد قل.بت احمر اوي ونظر الي الواقفه وهي عامله زي الفار المبلول 😂😂😂😂😂وهي مرام ......

#البارت_الحادي_عشر

#بقلمي ميرو محمد 

#الصغيره_والديب 


نظر احمد الي هذه الاف.عي مرام 

ثم ضحك بخ.بث وقال وقالت أيه تاني ابله مرام ياحبيبتي 

مرام: والله مقولت حاجه تاني 

احمد: يعني انتي قولتي 

مرام : اصل اصل هو نانسي 

احمد: اصل أيه يامرام هانم عارفه لو ان ابوكي موصيني عليكي وان بعتبرو زي ولدي والله لكنت ند.متك علي كل لحظه عياشها علي وش الارض 

مرام: والله اسفه اسفه يامراد ثم بداءت في العياط ( إيوه هو عياط التماسيح هو 😂😂😂) 

احمد: اسكتي خالص انا مش عاوز اسمع صوتك 

مرام قامت جريت علي حلا وباستها وقالت حقك عليا ياحلا انا كنت بهزر معاكي عشان تسمعي كلام أبيه احمد ياحبيبتي معرفش ان دا كله هيحصل.

حلا : ببرائتها خلاص ياابله مش زعلانه منك ثم ابتسمت .

مرام: ياحبيبتي هاتي بو.سه بقا 

ثم طبعت بو.سه  علي خد حلا وهي تقول في نفسها  (والله لند.مك ياحلا علي اليوم التولدتي فيه )

ثم اتعرف احمد علي الحج محمد وعلي ملك أخت علا واعجبو باحترام ملك فاهي مثل أختها 

واتعرف احمد علي الحج محمد ثم قال احمد .

احمد: بص بقا ياحج محمد بما انك انت ال لقيت حلا فاانا كنت هنزل اعلان ان اليعثر علي حلا هياخد مليون جنيه .

انصدم الحج محمد من المبلغ ثم قال .

الحج محمد : بص يابيه انا راجل علي اد حالي إيوه بس عمري مكلها غير بعرق جبني وبعدين يابيه ال خلاك تاخد المسكينه دي في بيتك وترعها بحنانك دا انا مستكتر عليا يوم احتوتها فيه لاء يابيه كتر خيرك انا عملت زي اي راجل لو كان في نفس الموقف 

ابتسم احمد علي هذا الرجل وقال : انا عمري مشوفت شخص زيك ولو كده بقا فاانت هتيجي تشتغل عندي في الشركه وهتكون اب ليا وجد لحلا .

الحج محمد : دا شرف ليا يابيه .

احمد: بيه أيه بقا منا قولتلك انك اب ليا 

الحج محمد : بابتسامه حاضر يابني 

مراد : وانا يحج محمد وانا عاوزك تكون اب ليا ونعمه انا غلبان 😂😂😂😂

ضحكو علي هذا المراد . ثم قال احمد بلمنسبه دي كلنا هنتغدا سوا .

ملك : معلش انا اتاخرت اوي علي الجامعه وخايفه الدكتور يزعقلي 

احمد: يبقا تروحي والعربيه هتوصلك لحد الجامعه ووتخلصي وتيجي لحد هنا وبردو العربيه هتكون مستنيكي 

ملك : معلش مش هينفع عشان هنا 

احمد: هنا مين 

الحج محمد : دي بنتي الوحيده وصديقة ملك 

احمد : بس كده انتو فوق دماغنا هتيجبيها وانتي جايه وانت ياحج هتكلمها عشان تيجي 

الحج محمد : بس مش..

احمد: والله ماانت قايل حاجه خلاص بقا 

الحج محمد : خلاص ياملك خلصو وتعالو علي هنا 

ملك : حاضر ثم نظرت الي علا عشان كنت طلبت منها فلوس وعلا بردو بقت تبصلها وعاوزا تفهمها انها مقلتش لااحمد بيه بسبب الحصل علي الفلوس .نظر احمد إليهم وفهم ان في حاجه ثم قال .

احمد : علا تعالي معايا في المكتب 

علا : حاضر . ثم أستأذن احمد من الموجودين وقام هو وعلا ودخلو المكتب .

احمد : ها ياستي في أيه 

علا : ها لاء مفيش 

احمد : لاء في ياعلا وبعدين انتي زي اختي واتمنى تقوليلي في أيه 

علا : بصراحه يامراد بيه انا كنت هطلب منك طلب بس الظروف الحصلت خلتني مطلبش .

احمد : وانا سامعك ياستي طلب أيه 

علا : كنت عاوزا مبلغ من مرتبي عشان ملك عاوزا تدفع مصريف الجامعه دا بعد ازنك طبعا .

ابتسم احمد وقال بس كده ياستي الانتي عاوزا تحت أمرك ومصاريف الجامعه بتاعت ملك عليا .

علا : بس دا كتير اوي 

احمد : انا قولتلك انك اختي متقوليش كده ( رغم عص.بيت احمد وانه ممكن يتحول لذ.ئب بشر.ي الي انه رحيم وبيعطف علي اي حد محتاج دا غير الاعمال الخيريه البيعملها ) 

شكرت علا احمد ثم اعطها الفلوس وخرجو للخارج ......


في مكان فقير خالص 🥺...

بنتك مجتش لحد دلوقتي ليه يافايزه .

فايزه : ونا عارفه ياخويا لما تيجي ونشوف .

تدخل الفتاه الصغيره حتي تأخذ نصيبها من زوج امها القا.سي.وهي زينه صاحبت حلا في المدرسه.

زينه بخوف تدخل .

حسن زوج امها : اتاخرتي ليه يابت .

زينه : والله غصب عني انا جايا بجري 🥺

حسن : اومال لما بتجري اتاخرتي ليه يابنت كل.ب ونزل ضر.ب في هذه الصغيره قامت فايذه تحوش عن هذه الضعيفه 

خلاص ياخويا البت هتمو.ت في إيدك .

حسن : خشي وايكي أشوفك برا عتبت البيت بلا مدرسه بلا زف.ت

(لااله الا الله هو في كده 🥺)

تدخل زينه ودموعها علي خدها من كثرة الو.جع ..


في قصر عائلة الديب......

كريمه : احكلي الحصل يانانو بقا 

نانسي : ياماما دي الدنيا اتهد.ت بسبب اختفا.ء البت دي 

كريمه : يبقا مهمه بنسبه لااحمد 

نانسي : إيوه ياماما اصلك مشوفتيش احمد لما عرف انها هر.بت

كريمه: يبقا لازم تغر.يه يانانو بسرعه عشان كل الأملاك دي تكون بتاعتنا احنا 

نانسي : هيحصل ياماما هيحصل .(كل دا وليسه حامد والمنشاوي شر.هم مظرهش )


في الجامعه .....

هنا : كل دا يابنتي انا قولت انتي مش هتيجي 

ملك : لاء يلا بس ندخل وبعدين احكيلك .

هنا : اشطا يلا .


عند احمد في القصر .......

احمد : يلا ياحلا روحي غيري هدومك وابله علا هتساعدك ونامي شويا .

حلا : لاء ياابيه انا هغير واجي العب مع أبيه مراد 😂.

مراد: 😳😳 هنلعب ينهار ابو.ك اسو.د يامراد 😂😂😂

احمد: أيه يامراد في حاجه 

مراد: لاء يابرنس نلعب وفيها أيه 😂😂

احمد: احسب بس .ذهب حلا الي اعلي وغيرت هدومها ثم قالت 

ياترا زينه عامله أيه .

علا: زينه مين ياحبيبتي 

علا : دي صاحبتي في المدرسه بس عندها جوز مامتها بيضر.بها اوي 

علا : ياحرام طب ودي نطمن عليها ازي .

حلا: بكرا اروح واشوفها في المدرسه.

علا : ان شاء الله ياحبيبتي يلا ننزل .نزلو الي الاسفل .واخذ مراد هذه الصغيره حتي تنعم ببعض من السعاده بعد الحصلها واحمد ظل يتحدث مع الحج محمد وعلا تساعد فاطمه في تجهيز الطعام  .....


في الجامعه .......

ملك : او.ف اخيرا خلصنا 

هنا : إيوه ياختي ويلا تعالي نقعد عشان تحكلي 

ملك يلا ثم جلسو وبداءت ملك تحكي الحصل كله لهنا 

هنا: بصدمه مليون جنيه .

ملك : إيوه يابنتي دا غني اوي انتي متسمعيش عن احمد اديب 

هنا : اسمع ياختي اسمع طب ياعني هنروح هناك .

ملك : إيوه دا حتي السواق بلعربيه مستنينا برا 

هنا: كمان 😂

ملك : إيوه ويلا بينا عشان منتاخرش .ذهبو هنا وملك وركبه العربيه واتجهو الي القصر .......


في قصر عائلة الديب .....

حامد : انا لازم اتحرك 

المنشاوي : يعني هنعمل أيه اخوك قافل كل السكك في وشنا 

حامد : ابتسم وقال هتشوف انا هعمل أيه .........


في القصر عند احمد ....

وصلت ملك وهنا الي القصر ثم دخلو والقو تحية السلام علي الموجودين ..

هنا : اسلام عليكم 

احمد : عليكم سلام انتي هنا بنت الحج محمد .

هنا : إيوه مش باين ولا أيه 😂

احمد : ضحك وقالها بصراحه لاء انتي بد.مك دا زي واحد صاحبنا ونظر الي مراد .

مراد : ونبي هو انا في حد زي حتي اسال علا كده ثم نظر الي علا 😂

علا : 😳😳 ها لاء إيوه أقصد يلا الاكل جهز 🤭

قامو كلهم وجلسو حتي يكون غداء فيه محبه واحترام (علي فكرا مرام بعد الحصلها خدت بعضها وروحت بيتها )

وفي اثناء هذه الاجواء السعيده يدخل هذا الش.ر وينذع هذه السعاده وهو حامد الديب  هديلو لقب (😂😂مفرق الجامعات)

اوب تفاعل بسرعه 😂😂😂 عشان نعرف هيحصل أيه ........

دا البارت هيبقا فله الجاي 

يتبع…


#البارت_الثاني_عشر والثالث عشر 

#بقلمي ميرو محمد 

#الصغيره_والديب

*عاوزا تفاعل بقا انا بنزل أهو زي ماانتو عاوزين صباحكم عسل ❤️ يلا نبداء 😘


وفي ظل هذه الاجواء يدخل حامد عليهم .

احمد : حلا يلا كلي عشا.......

ولم يكمل كلامه ونظر لهذا الذي ينظر اليه نظرات الش.ر والخب.ث  ثم قام احمد وقف لف مراد وشه عشان يعرف في أيه .اتصدم اول ماشف حامد . 

احمد : انت بتعمل أيه هنا ومين دخلك اصلا. 

حامد : تؤتؤ في حد يقول كده بدل متقولي تعالي اتغدا معانا دنا حتي زي اخوك (طبعا حامد بيقولها بتر.يقه )

احمد : اخرج حالا بدل ما هر.تكب جر.يمه اخرج 

حامد : دا مش اسلوب يااحمد تعامل بيه اخوك ولا أيه 

مراد : اظن سمعت احمد قالك أيه يبقا اخرج من نفس المكان الدخلت منه .

حامد : تؤ بلاش انت ياحضرت الظابط سابقا ( وابتسم بخب.ث )تجمع غض.ب الكون كله وبرزت عضلات مراد واسود.ت عيو.نه من الغض.ب وقام مراد ضر.به بل.بكس في وش.ه

قام الحج محمد واحمد مسك.و مراد ونظرو الي الوا.قع علي الارض من شدة الضر.به ..

ثم نظر حامد علي البنات وقال معندكم حلويات أهي 😂 (طبعا حامد بيقولها عشان يض.يق احمد ومراد ) كان هيروح مراد يضر.به تاني .بس الحج محمد واحمد مسك.ينو ثم نظر حامد علي حلا التي كانت تختبيئ في علا من الر.عب وقال متخفيش ياحلوه انتي الايام الجايا هتحبني اوي ثم ابتسم بمك.ر وخرج وقد دب الر.عب في قلب احمد   وجلس الكل وهم خا.ئفين ومنهم الزعلان ثم قال الحج محمد .

الحج محمد : هو مين دا يابني .

احمد : دا حامد اخويا بس في مشا.كل بنا كتير .

الحج محمد : ربنا يحلها من عنده بس انا سمعت حاجه غريبه هو مراد ظابط.

مراد : سابقا وابتسم 

الحج محمد : يعني انت استقلت 

مراد : وقد رجع بزكراتو لورا 

فلاش باك ......

(حامد ومراد واحمد كانو صحاب اوي وكان حامد بيحب بنت اسمها سلمي والبنت دي دكتوره وفي يوم ...

حامد : أيه مش هنخرج ولا اي .

احمد : انا مبحبش خروجتكم دي 

مراد : سيبك منه دا عيل فق.ر😂

حامد : اشطات بقا 😂 بس اوعو حد يقول لسلمي لتزعل تاني مني .ثم ذهب مراد وحامد الي مكان سهر ليلي....

جاءت فتاه عا.رية الملابس وعطت حامد كأس من الخم.ر وكذلك مراد ثم ذهبو في منام وغابو عن الوعي  وجاء اتصال الي سلمي ان حامد بيخ.نها في شقة مراد ...

قامت سلمي وخرجت من المستشفي بسرعه وذهبت الي شقة مراد طلعت وقبل متدخل لقيت باب الشقه مفتوح دخلت راح حد ضر.بها علي راسها وغا.بت عن الو.عي ...

قام حامد من النوم وهو دماغو فيها صد.اع ثم قام يدور في الشقه لقي اوضة مفتوحه داخلها وكانت الصدمه ..... كانت سلمي ومراد من غير هد.وم وسلمي نايمه جنب مراد 

حامد : قومي قومي يا وس.خه انتي والحقي.ر دا قامت سلمي ومراد وهم مش فاكرين حصل أيه وازاي دا ...

مراد : يابني والله إهدأ احنا منعرفش حصل ازاي دا ..

حامد: اخر.س مش عاوز اسمع صوتك لما انت عاوزاها كده كنت قول بدل ماتخو.ن صديقك وطبعا سلمي في حالة زهول وصدمه ان ازاي دا يحصل ومش قادره تكلم .

حامد: انا مش عاوز اعرفك تاني من انهارده وانتي مش عاوز أشوفك في حياتي تاني .قام مراد من جنب سلمي ولبس ومشي وهو مش عارف ازاي دا حصل . ساعتها سلمي انتحر.ت  ما.تت ومراد حس بز.نبها استقال من شغله وسافر عشان يقدر ينسي الحصل وانه أتحمل زنب سلمي ورجع بعد فتره رجل اعمال كبير في البلد) 


باك ......... 

كل دا تحت نظرات الكل والصدمه هي الموجوده في دا كله ...

الحج محمد : ياه يابني كل دا حصل طب محولتش تعرف مين حطلكم المخد.ر .

مراد : لاء لانه مش هيغير حاجه وحق سلمي ما.ت معاها ولا هي هترجع تاني .

الحج محمد : ربنا يصلح حالكم يابني بس دا ملوش علاقه بزعلك يااحمد انت واخوك .

احمد : لاء انا حكايتي حكايا هبقا احكيلك بعدين ونظر الي المسكينه حلا البتتر.عيش في حض.ن  علا 

احمد : حلا ياحبيبتي تعالي 

قامت حلا من حض.ن علا وجريت علي احمد حتي تستمد الاطمئنان من حض.نه وفعلا بداءت تهدت ......


عند مرام ......

مرام : اما اتصل علي نانسي احكلها الحصل كله طلعت تلفونها وبداءت ترن جرز .

مرام : ازيك يانانو عامله أيه .

نانسي انا كويسه المهم انتي ولايه الاخبار 

مرام : اسكتي علي الحصل دا ربنا بيحبنا وبداءت مرام تحكلها عن الحصل كله ...

نانسي : ينهار ابيض يعني كنا هنروح في داهي.ه بس انا مش هسكت 

مرام : قوليلي هتعملي أيه يانانو 

نانسي بداءت تحكلها بس ياستي 

مرام : يخر.بيتك انتي مش سا.هله بس أيه هتبقا خطه جهنمي.ه 

ثم ابتسمت نانسي بخب.ث 


عند زينه ...........


فايزه : زينه يازينه انتي يابت قومي عشان تكلي .

حسن : قومي ياختي ماهي تكيت ابو.كي 

قامت زينه بخو.ف وقالت هو انا مش هروح المدرسه تاني 🥺🥺

حسن : وانا أدفع د.م قلبي ليه معنك متعلمتي 

فايزه : ياخويا سبها مااحنا دفعين مصاريف السنه خليها تروح 

حسن : خلاص حليها تروح السنه دي وخلاص تقعد في البيت وشوفلها بيت تخد.م في.نظرت تلكه المسكينه وهي منظره مسيرها وهل هيتغير ام ستظل في هذا العناء 


في القصر عند احمد ........

الحج محمد : يلا نقوم احنا بقا يلا يابنات .

احمد : أشوفك بكرا بقا في الشركه ياحج .

الحج محمد : ان شاء الله يابني المهم خلي بالك من علا 

احمد : عي.ب ياحج دي اختي 

الحج محمد : ربنا يباركلك يابني ذهب مراد ليوصل الحج محمد وملك وهنا الي منزلهم واحمد قال لحلا تطلع ترتاح عشان عندها مدرسه .

حلا : إيوه انا هطلع انام عشان اقوم علي طول عشان اروح اشوف زينه 

احمد : ومين زينه دي ياحببتي .

حلا : دي صاحبتي وبداءت تحكي عن زينه والبيحصلها من جوز امها.

اخذ يفكر احمد في شيء لهذه الطفله المسكينه ثم قال 

احمد : خلاص ياحبيبتي قومي نامي عشان تقومي بدري عشان تروحي مدرستك . اخذت علا حلا وصعدو الي الاعلي تحت نظرات احمد بعد مطلعو اخذ احمد تلفونها وبيكلم بيقول ...

احمد : إيوه عاوزك تعرف مين زينه محمود عز وتعرفلي كل حاجه عنها ضروري.

..........بوم خلص 🤭

هل احمد هياخذ بيد هذه الصغيره من هذا الظلام مش هتعبكم إيوه هياخد زينه من اهلها وهتكون مع حلا بس ازاي هنعرف البارت الجاي 🤭

وياترا حامد هيعمل أيه 

ونانسي ومرام إتفقو علي أيه البارت الجاي تحفه اخر حاجه 🤭 

يتبع.. 


#البارت_الثالث_عشر

#بقلمي ميرو محمد

#الصغيره_والديب *قدرو تعبي واتفاعلو شويا 🥺*


جاء صباح اليوم الجديد ياترا مخبي أيه ..........


في قصر احمد........

علا : حلا ياحلا يلا قومي ياكسوله 

حلا : قامت بابتسامة جميله صباح الخير ياابله وبعدين انا كسوله ☹️

ضحكت علا علي شكلها وقالت .

علا : احلي كسوله في دنيا يلا قومي مش انتي من امبارح عاوزا تقومي بدري عشان تروحي مدرستك وتشوفي صاحبتك .

حلا : إيوه ياابله يلا بسرعه يلا وقامت تجري علي الحمام تحت ضحكات علا علي شكلها 😂.


عند احمد قام من النوم وهو طبعا نام متاخر لانه كان بيقراء حكاية زينه وعرف كل حاجه عنها واخذ يفكر ماذا سيفعل مع هذه الفتاه الضعيفه .دخل الحمام واخد دوش وخرج لبس بدله راسميه لونها كحلي مع ساعه شيك وبرفانه الخاص ونزل الي اسفل .....


خلصت حلا ولبست هدوم المدرسه وخرجت هي وعلا من الغرفه ونزلو الي الاسفل ..

كان احمد جالسا ماسك تلفونه ويبحث فيه .

حلا نزلت وجريت علي حض.نه .

احمد : صباح الخير يالولو 

حلا : صباح الخير ياابيه .

احمد : بسرعه افطري عشان تروحي مدرستك .

حلا: إيوه انا هفطر بسرعه عشان اروح اشوف زينه بس بس .

احمد بااستغراب بس اي ياحبيبتي .

حلا: هي الميس هتضر.بني تاني 

احمد : اخذها في حض.نه لما شاف نظرة الخو.ف في عنيها وقال لاء ياحبيبتي وبعدين حلا الديب متخفش من اي حد طول ماانا معاها وعاوزك توعديني ياحلا.

حلا : اوعدك أيه ياابيه 

احمد : ان لو اي حد عملك حاجه او قالك حاجه تيجي تقوليلي علي طول .

حلا : اوعدك ياابيه .

احمد : يلا ياعلا خديها وافطرو وانا هستنها اخدها .

علا : وحضرتك مش هتفطر 

احمد : لاء انا هفطر في الشركه .ذهبت علا وحلا واخذ احمد يعمل اتصالاتو بخصوص الشغل .


عند زينه ........

فايزه : قومي يابت عشان مدرستك 

زينه : حاضر حاضر وقامت تجري 🥺 

حسن : انا مش عارف لازمتها أيه مش لو اشتغلت عند حد كانت جبتلنا قرشين .

فايزه : ياخويا البت ليسه صغيره واحنا دفعنا خلاص سبها بقا .

حسن : لاء ماهي تشتغل بلقومتها انا مش هصرف عليكي وعليها .من بكرا هشوفلها مكان تشتغل فيه .

فايزه : وهي ام وتخا.ف علي بنتها ولاكن لا مفر من هذا الواقع وقالت التشوفو ياخويا . خلصت زينه ونزلت علي مدرستها ..........


في قصر عائلة الديب ......


قامت نانسي من النوم ثم عملت اتصال وقالت .

نانسي : الو جاهزا وعارفه هتعملي أيه ..

هي : إيوه يانانسي هانم.

نانسي : تمام اول مارن عليكي تنفزي 

هي : حاضر ياهانم .

نانسي : وفلوسك هتكون عندك بعدها .ثم اغلقت الهاتف وابتسمت بش.ر وقامت تجهز نفسها لنزول .

في الاسفل كان المنشاوي جالسا ومعه كامل ابنه.

كامل : هنعمل أيه يابابا لازم نتحرك قبل متكشف الحقيقه 

المنشاوي: فعلا ياكامل لو حامد عرف هتبقا نها.يتنا علي ايدو .

كامل : هو ليسه في اعتقاده ان احمد ال مو.ت عمي ابراهيم .

المنشاوي : اسكت اسكت انت حتي الكلام دا متقولوش بينك وبين نفسك .

كامل : مدا الخا.يف منه ان يعرف ويعرف كمان انك شغال في الما.فيا .

المنشاوي: مش هيل.حق يعرف حاجه ثم ابتسم بش.ر ( ياستر يارب الراجل وعيالو ومراتو 😂 هما الش.ر نفسه ) ............


....... 

عند حلا واحمد وصلو المدرسه ونزلت حلا وفي اثناء النزول شاف احمد زينه وهي بتحض.ن  حلا وبتقولها كنت خايفه عليكي .نظر احمد عليهم ثم إنطلق الي الشركه .....


عند مراد ........

مراد : الو إيوه بجد هتيجي انهارده 

هو : إيوه يابني وهفطر معاكم كمان احمد وحشني اصلا هاجي من المطار عليكم .

مراد : اخيرا يااخي طب وشركتك الهناك .

هو : صفيت كله وقولت هنزا اشركم انت واحمد .

مراد : يااخي دنا فرحت والله واحمد كمان هيفرح اوي وانت هتيجي لوحدك ولا هجيب شهد معاك .

هو : لا هجبها حتي تغير جو وتشوف بلدها شويا .

مراد : مستنينك انا هروح عند احمد وهبلغو ... قام مراد وجهز ونزل واتجه الي الشركه ........


في بيت الحج محمد ......

قامت هنا وملك وجهزو وعملو فطار ليهم وللحج محمد فهو اول يوم عمل في شركة احمد الديب للمعمار.

واتجه كل من هنا وملك الي الجامعه والحج محمد الي الشركه ........


عند حلا في المدرسه ...

زينه : احكلي مجتيش ليه امبارح 

حلا : غصب عني يازينه وبداءت تحكي لزينه الحصل 

زينه : يعني ابله مرام شر.يره هي ونانسي دي 

حلا : معرفش بس هي بستني وقالت انها كانت بتهزر 

زينه : اوعي تسيبي عمو احمد عشان هو بيحبك ياريت انا عمو حسن يحبيني كده ثم نزلت دمعه من عين زينه 🥺🥺

حلا : متعيطش يازينه انا معاكي ثم عيطت حلا علي صديقتها ........(  ياترا أيه متخبي لزينه الايام الجايا )


عند احمد في الشركه ......

دخل مراد عليه وقال.

مراد : صباحو يابو الصحاب 😂😂 

احمد : صباح الخير يابني مش هتعقل بقا 

مراد: لاء واسكت بقا عشان ليك خبر بمليون جنيه ( ناس بتلعب بلفلوس ربنا علي الظا.لم 😂🥺)

احمد: ياريت يكون خبر حلو عشان اخبارك كلها منيله 😂

مراد : عي.ب عليك 😂 هاني نزل مصر هو واخته .

احمد : وقد الخبر نزل عليه زي مياه ساقعه 😯

مراد : في أيه يابني مش مبسوط انه رجع ولا أيه 

احمد : لاء مبسوط بس .

مراد: انت ليسه شهد في دماغك يااحمد .

احمد: لاء يامراد وكل حاجه انتهت من يومها .

مراد : يبقا خلاص ياصاحبي انسي كل الفات .

احمد : نسيت يامراد المهم قالك انه راجع تاني .

مراد : لاء هو صفا شركته هناك وهيستقر هنا هو واخته .

احمد : طب كويس ثم ذهبو الي عملهم.......


 ( وايه حكاية شهد دي كمان )هنعرف البارت الجاي 🤭

ونانسي اتفقت مع مين وعلي أيه 

وزينه الدنيا هتعمل معاها أيه وايه حكاية المنشاوي وقت.ل ابراهيم ابو حامد واحمد وانه شغال مع الما.فيا

وهنا وملك هتكون ليهم حكايه واحداث هنعرفها .....انتظروني 

يتبع…

#البارت_الرابع_عشروالخامس عشر 

#بقلمي ميرو محمد

#الصغيره_والديب *تفاعل عشان انزل بارت كبير بليل بقا 😘* (في مفجاءت جاي عيشو بقا 😂)


في المطارررر...........

تأتي صاحبت الشعر الدهبي والعيون الزرقاء مثل لون البحر والبشره البيضاء والجسم الانوثي وها قد اتت هذه الجميله ( شهد ) في صوره 👇👇 

(طبعا حلا هتكبر وهتكون احلي حتي لو شهد جميله فحلا اجمل وأجمل اوع حد يشت.م 😂😂) 

وينزل شاب في اوخر الثلاثين وهو هاني الشيمي (حد كده مز المزميز زي اختو 😂).....

هاني : يلا ياشهد هاتي الشنط عنك .

شهد: سبهم ياابيه (طبعا شهد عندها ٢٠ سنه )..

هاني : لاء ياحبيبتي هاتي عنك .

شهد : هو احنا هننزل في شقة ماما 

هاني : إيوه ياحبيبتي لحد بس مشوف فله كويسه هنا .

شهد : ولا يهمك ياابيه اصلا شقة ماما كويسه ثم ابتسمت وخرجو من المطار وفي طريقهم الي الشقه ....(ربنا يستر من الهيحصل بنها هي وحلا )😂😂😂😂


عند حلا في المدرسه .......

كانت قاعده بتحل وتذاكر هي وزينه وتشوف الفاتها امبارح .

حلا : يااه انا ايدي وجعتن.ي 

زينه : خلاص هاتي اكتب عنك حبه 

حلا : ازاي بس وايدك وجعك.ي من ضر.ب  عمو حسن .

زينه : ياريت جات علي كده دا عاوز يخليني اشتغل خدامه عند ناس .

حلا بصدمه ازاي دا والمدرسه 

زينه : والله مش عارفه بقا .

وفي اثناء حديثهم جاءت الطفله الملعو.نه زهره .

زهره : انتي محر.متيش من ع.لقة الدور الفاتت .

حلا : لاء ولو عملتي حاجه هقول للأستاذ وخلي يتصرف معاكي فاهمه 

زهره : لاء دا انتي عاوزا تتر.بي 

وكانت رايحه تضر.بها بس دخل المدرس وقال . في أيه هنا 

حلا : يااستاذ دي كانت عاوزا تم.د ايديها عليا 

المدرس : اتفضلي مكانك يازهره ودا اخر انظار ليكي . نظرت زهره الي حلا وهي تتو.اعد ليها ....


عند احمد في الشركه  ..........


احمد : الو ياعم محمود هات حلا علي هنا في الشركه . ثم قفل 

وفجاءه الباب فتح . الناس الوحشتني .

احمد قام يجري علي هاني ياه وانت كمان والله ياراجل تعالي 

هاني : منا قولت نقرب المسافات وكون هنا جنبكم .

احمد : احسن قرار والله .

هاني : بس أيه هكون شريكك انت ومراد .

احمد : ياه انت تؤمر ياهاني خلاص ياعم نعمل اجتماع وتجيب مراد وانا هجيب شهد كمان .

احمد : احم هي جات معاك .

هاني : إيوه وطبعا انت عارف ان الشركه الانا سبتها في امريكا كانت ورثي انا وشهد وهي شريكتي في كل حاجه .

احمد : ربنا يخليكم لبعض طب تمام خلص انت الهتعملو وانا هقول لمراد وكمان مرام .

هاني : هي ليسه موجوده 😂

احمد : للاسف وكمان ليها أسهم معانا .

هاني : تمام يلا ونتقابل في غرفة الاجتماعات ...............


عند ملك وهنا في جامعه .......

ملك : ها هتكلي أيه قبل المحاضرا 

هنا : تصدقي وحشتني الفول والطعميه 😂😂😂😂

ملك : ياشيخه اتوكسي اومال لو مكناش وكلنها اصبح 🥺🥺😂

هنا : علي اد لحافك مد رجليك ياماما وانا ممعيش فلوس كتير 

ملك : امري لله نكل فول وطعميه ويلا عشان هنخرج ونروح لعلا عشان اديها التليفون بتاعها نسيتو معايا 

هنا : اشطات يامزتي يلا بينا 😂😂.........


عند حلا وزينه ...........

الجرس رن وهيروحو .

زينه : أشوفك بكرا بقا ياحلا .

حلا : ماشي يازينه وخلي بالك علي نفسك 

زينه : ابتسمت وقالت حاضر .

حلا : بقولك أيه تعالي اركبي .

زينه : اركب فين .

حلا: تعالي هوصلك .

زينه قالتلها ماشي بس تنزليني علي اول الحاره عشان عمو حسن 🥺

حلا : حاضر يلا .وركبو العربيه وحلا قالت لعم محمود يوصل زينه الاول .

العم محمود : ماشي بس هتصل علي احمد بيه .ثم اتصل علي احمد وقالو ماشي ويخلي بالو منهم ....


في الشركه ........

احمد : إيوه يامراد كله تمام 

مراد: طيب تمام يلا وانا كلمت مرام وجايا وهاني بعت العربيه لشهد تيجي واتصلت بلمحامي يجي ويجهز الورق المطلوب .

احمد : تمام اوي يلا بينا .ثم خرجو في غرفة الاجتماعات .


بعد فتره من الوقت وصلت حلا زينه وطلعت علي الشركه عشان تروح لااحمد . اما زينه ستذهب الي مصيرها وهو زوج امها حسن 

حسن : اهلا ياست الحسن . 

زينه نظرت له بخو.ف ان يضر.بها زي كل مره .ثم قال 

حسن : انا شوفتلك شقه هتخدمي فيها انما أيه ناس غنيه وهيدولك مراتب حلو يابت .

فايزه : بجد ياخويا يعني هتاخد كام 

حسن : وانتي مالك ياوليه 

فايزه : خلاص ياخويا .ثم نظرت إليهم زينه بحزن علي مصيرها الجاي .......


في قصر عائلة الديب ........

نانسي: إيوه اجهزي انا جايه في طريق .

هي : لاء ياهانم احمد بيه انهارده مش هينفع عشان هاني بيه جيه هو واخته.

نانسي: تقصدي هاني واخته شهد .

هي : إيوه ياهانم.

نانسي: اقفلي انتي دلوقتي ثم قفلت ونظرت بش.ر ونزلت وخرجت الي الخارج واخدت عربيتها وذهبت ....


تنزل شهد من العربيه وتدخل الشركه   بجمالها الرقيق حتي لفتت انظار الموظفين  وتدخل  هي وهاني  ثم دخلو غرفة الاجتماعات .

وتقبلت العيون . 

احمد: اهلا وسهلا ازيك 

شهد : اهلا بيك يااحمد وفضلو شوا يبصو لبعض .ثم قال مراد. 

مراد : احم يلا ياجماعه نجهز علي متيجي مرام .

شهد : هي مرام شريكه معاكم .

احمد: إيوه وهتكون شريكتك 

شهد: تمام اوي .ثم جلسو يتناقشو في الاجتماع ثم تدخل مرام بطلتها وتنظر الي شهد وتقول .

مرام : اهلا نورتي ياشهد .

شهد : بدون نفس اهلا .

هاني : كده كله تمام يلا بقا ياجماعه نبداء .

مراد : يلا بينا .وبداء الاجتماع .


تنزل حلا من العربيه وتدخل جوا الشركه .وكل دا تنظر لها عيون بش.ر وتضحك . تطلع فوق وتسال هدي السكرتيره وتقول .

حلا : هو أبيه فين ياابله هدي 

هدي: في غرفة الاجتماعات .

حلا: تمام انا هروح .

هدي: استني اوصلك .

حلا : لاء انا عارفها هروح انا ثم تذهب حلا الي غرفة الاجتماعات .وتفتح الباب وتجري علي حض.ن احمد .

وطبعا في المصدوم والمستغرب والهت.جنن و....... بح خلص 🤭 😘

ياترا رد فعل شهد أيه 😂

ومرام في أيه بنها هي وشهد 

ونانسي ناويه علي أيه ومين البيراقب حلا .😳

وزينه هتعمل أيه في الجاي🥺 وشهد واحمد أيه هيحصل بينهم 😬😬

يتيع..  


#البارت_الخامس_عشر

#بقلمي ميرو محمد

#الصغيره_والديب *بارت كبير اشوف تفاعل عشان انزل واحد تاني*


دخلت حلا غرفة الاجتماعات وجريت علي حض.ن احمد .

احمد : حبيبتي وحشتيني .

حلا : وانت كمان ياابيه 

احمد : قلب أبيه 

هاني: مين الكيوت دي .

مراد: دي الفاكها ال في حيات احمد .

هاني : بس يااحمد انا كنت بدرو علي عروسه .

احمد: نعم لا طبعا حلا هتكون معايا وبس .

مراد: انت هتخللها جنبك .

احمد : إيوه في مانع صح ياحبيبتي .

حلا: إيوه ياابيه ثم طبعت بو.سه علي خد احمد .

مراد : يعني اطلع منها انا 😂😂😂 

احمد : بظبط كده .

مرام: وقد لحظت ان شهد مضي.قه اوي ثم قالت ازيك يالولو ياحبيبتي 

حلا : كويسه ياابله .

مرام : ياروحي انتي ( ان كيدهن عظيم 😂😂) 

شهد : مش هخلص بقا .ثم نظرت الي احمد.

احمد فهيم انا غيرنا من حلا ثم ابتسم فاهي زي ماكانت من قبل .

احمد : روحي ياحلا اقعد في مكتبي وهخلي هدي تجبلك العصير البتحبي ياحبيبتي .

حلا : حاضر ياابيه ثم خرجت من عندهم وذهبت الي مكتب احمد .

احمد: يلا نكمل ثم نظر الي شهد .


عند حلا وهي ماشيه شافت الحج محمد ( ماهو اشتغل في شركة احمد ) 

حلا : عمو ياعمو 

الحج محمد : حلا يابنتي بتعملي هنا أيه .

حلا : انا هنا مع أبيه احمد .

الحج محمد : ماشي ياستي بس انتي شكلك ليسه جايا من المدرسه .

حلا : إيوه ياعمو ليسه جايا 

الحج محمد : شكلك جعانه 

حلا : اوي بصراحه 🤭

الحج محمد : ماشي ياستي تعالي معايا . وخدها الحج محمد وراحو يكلو سوا .


في غرفة الاجتماعات ......

شهد : انا عاوزا مكتب هنا ( أهي كملت 😂) 

احمد : نظر اليها وقال ومالو مراد جهز مكتب للانسه شهد .

مراد : تمام هقول يجهزو انهارده 

احمد : طب في مشك.له كده 

الكل اي هي .

احمد : الفرع ال في السعوديه عاوزين حد يروحو يشرف عليه ويرجع تاني .

مراد : ودا المفروض امتي.

احمد : يعني بعد عشر ايام .

هاني : ليومها يحلها ربنا يااحمد 

احمد : ماشي كده احنا اتفقنا علي كله . ثم قامو وهاني قالو 

هاني : أيه ياناس انا جعان وحشني اكل داده فاطمه 😂

احمد : والله فكره يلا نروح كلنا عندنا . الكل وافق ثم خرجو الي الخارج ......


ذهب احمد علي مكتبه ولم يجد حلا 

جري احمد برا المكتب .

مراد : في أيه يابني .

احمد: حلا يامراد مش في المكتب 

هدي : إيوه يافندم ماهي مع الحج محمد 

احمد : مش تقولي .

هدي : حضرتك مسالتش جري احمد ومراد وهاني وفضلت شهد ومرام .

مرام : ياحرام دا بيخاف عليها اوي .نظرت شهد الي الفراغ .

عند الحج محمد : حلا اعملي سندوتش تاني .

ابتسم الحج محمد علي هذه الطفله .ثم دخل احمد ومراد وهاني .

احمد : حلا مش تقولي انك روحتي مع الحج محمد .

الحج محمد: معلش يابني انا ال جبتها عشان كانت جعانه .

احمد : معلش ياحببتي الشغل خدني عنك .

شكر احمد الحج محمد ثم خرجو .

وذهبو جمعيا الي قصر احمد ......


عند ملك وهنا وصلو القصر ...........

الباب خبط فتحت فاطمه .

فاطمه : اهلا يابنات .

ملك وهنا : ازيك ياداده علا فين .

فاطمه : فوق بتصلي .

البنات : طيب احنا هنطلع ليها .

ثم صعدو الى اعلى .

دخلت ملك وهنا الي داخل غرفة علا .

علا : كل دا تأخير ياستاذه انتي وهي 

هنا : معلش الطرق زحمه ياعلعوله 😂😂😂

علا : بت مش قولتلك متقوليش الاسم دا ليا تاني .

ملك : بطلي هزار ياهنا عشان نلحق نروح .

علا: أيه العقل دا ياخواتي انتي ملك اختي 😂😳

ملك : دي اقل حاجه عندي .

علا : طب اسكتو عشان عاوزا اقولكم حاجه .

ملك وهنا : حاجة أيه 😳😳......


وصلو احمد والباقي القصر ......

نزلت حلا وهي مسكه في ايد احمد . وشهد خلاص جابت اخيرها 

شهد : انت مساكها كده ليه هي هضيع .

احمد نظر اليها وقال : انا بحب تكون ايدها في ايدي لانها ملكي 

شهد : تقصد أيه .

احمد : مقصدش وتفضلي ادخلي .كل دا وحلا سامعه وهي حاسه بشيء غريب اتجاه شهد ( أيه هو ربنا يستر ) 


دخلو جوا وأثناء دخولهم نزلت علا وملك وهنا .....

شهد : ودول أيه دول كمان .

احمد : شهد لمي لسانك 

مراد : دي العسل علا وسرحان .😂😂😂

هاني : والجميلة التانيه دي مين .

مراد : انهي واحده دي الي علي اليمين .🤭 وكان قصدو علي ملك 

مراد : دي أخت العسل واسمها ملك 😂

احمد : كان سامعهم متتلم انت وهو 

ابتسمت هنا وملك وقالو : حلا وحشتينا .

حلا : وانتي كمان ياابله ملك انتي وهنا .

هنا : هو انا مهز.قه كده 😂😳 مقلتليش ابله ليه 😂

احمد : ازيكم يابنات 

هنا وملك : الحمد لله يااستاذ احمد عن ازنكم احنا .

رد هاني وقال : ليه متخليكو اتغدو معانا 🤭🤭

نظرت ملك اليه بستغراب .

احمد : إيوه خليكم .

هنا : معلش هنمشي عشان بابا .

ثم ذهبو تحت نظرات هاني لملك 😉.....

احمد : يلا ياحلا غيري وتعالي عشان تتغدي .

حلا  : ابتسمت ثم قالت حاضر ذهبت هي وعلا الي اعلي


شهد : البيت زي ماهو 

احمد : واغير فيه ليه 

شهد : لاء عادي بقول بس 

احمد : اه تمام 

شهد : مين بقا الست حلا دي .

احمد : شهد حلا حاجه تخصيني ملكيش دعوه بيها عشان لو كلمتيها ( دي مش هسمح بيها اظن انتي عارفه كل حاجه ) نظرت شهد بتوعد وقالت في نفسها (ماشي ياست حلا لما اشوف مين انتي وماله مهتم بيكي كده ليه ) 

مرام : هاهاها مش قولتلك انها خاصه بنسبه لديب. نظرت لها شهد من فوق لتحت وذهبت الي السفره ثم ذهبت مرام ...


في قصر عائلة الديب ........

حامد : هاني الشيمي وصل هو واختو .

المنشاوي : هاني مش سهل وصعب نوصل للاحنا عاوزينو وهو موجود .

كامل : سبوها عليا دي .

حامد : هتعمل أيه .

كامل ابتسم بخب.ث 


نزلت حلا هي وعلا الي الاسفل ... وجريت علي رجل احمد وجلست 

وكانت شهد قد احمر وشها من الغيره .

حلا : أبيه كنت عاوزاك في موضوع .

احمد : حاضر ياحبيبتي ناكل وبعدين نحكي يلا تعالي جلسو علي السفره وكانت شهد تجلس علي الكرسي الجنب احمد . 

حلا : دا مكاني بتكلم شهد 

شهد : ودا كان مكاني قبلك .

حلا : بزعل يعني أيه 

احمد : تعالي ياحلا مكانك هنا علي رجلي ( بوم تاخ كسفها 😂😂😂)

جلست حلا علي رجل احمد وبداء الكل في الطعام وفجاءه شهد وقع.ت طبق الشور.به علي حلا ...............

(ياحزني 😂😂😂) نكمل بعدين بقا وليسه التقيل جاي.......

ياترا أيه هيحصل لحلا ورد فعل احمد 

وشهد الايام الجايا هتعمل أيه مع حلا 

وزينه هتعمل أيه مع حسن جوز امها 

وكامل ناوي علي أيه 

وملك وهاني حكايتهم هتبداء 

وحلا كانت عاوزا احمد في أيه وموضوع أيه احداث كتيرررررر انتظروني ..... 

يتبع..

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close