القائمة الرئيسية

الصفحات

وامتلكتها عيون الصقر الفصل الخامس عشر بقلم اميره على

وامتلكتها عيون الصقر

 الفصل الخامس عشر

بقلم اميره على

عاوزه تفاعل. حلو. بقي وريفيوهات. كتير. بقا. 

وقفنا البارت اللى فات. لما فريد تعب. وذهب الى المستشفي. وملك وادم. راحولوا. وقابلوا الدكتور 

ملك:دكتور. جدو ماله. ارجوك. طمني 

الدكتور:انا اسف. بس جد حضرتك. حالته. سيئه. جدا. القلب تعبان خالص. 

ملك بصدمه:بس جدو. مكنش بيشتكي من اي حاجه

الدكتور:هو اكيد مكنش حابب يقلقكم 

عليه. على العموم. هو هايفضل فى العنايه. المركزه. يومين. تكون الحاله. استقرت وبعدين ننقلوا. غرفه. عاديه. عن اذنكم 

غادر الطبيب. 

اما ملك. بعد ان سمعت هذا الكلام لم تحملها قدميها. ووقعت فى الارض وهي تبكي. 

ملك بدموع:يارب يارب. انا مليش غيره 

لم يتحمل ادم ان يراها. هكذا. فجلس بجانبها. واخذها بين احضانه 

ادم وهو يحاول تهدئتها:اهدي ي حبيبتي ان شاء الله هايبقي كويس ويقوم بالسلامه 

في. شركه الدمنهوري 

فى مكتب امجد 

كان يجلس امجد وهو يتابع اعماله. وسمع صوت رنين هاتفه فنظر اليه فوجده رقم حمزه فرد عليه

امجد:اهلا. ي باشا 

حمزه:ازيك يا امجد 

امجد:تمام الحمد لله. وانتا 

حمزه:تمام. بقولك

امجد:اي؟؟؟

حمزه:انا قولت. لاسيل. على الشغل. وهي موافقه. ومعندهاش مشكله. خالص. 

امجد:طب كويس جدا 

حمزه:طيب هي ممكن تيجي الشركه امتا 

امجد :بكره. لو ممكن 

حمزه:طب تمام هابلغها 

امجد:وانا في انتظارها. 

حمزه:تمام. سلام

امجد:مع السلامه. 

اغلق امجد الهاتف. ووضعه. على المكتب وارجع رأسه للخلف. 

امجد بتنهيده:لما نشوف اخرتها معاكي اي ي اسيل. 

في مكتب ماجد. 

كان يجلس ماجد في مكتبه. ويفحص الاوراق التي امامه. وفجأة. سمع. صوت طرق على باب المكتب. 

ماجد:ادخل. 

دخل الطارق. ولكن ماجد لم يرفع عينه. عن الاوراق. 

ماجد:افندم 

شمس :الاوراق دي محتاجه توقيع حضرتك 

بمجرد سماع ماجد الى صوتها. رفع. رأسه سريعا. 

ماجد:انتى.  

تنحنح. ماجد وقال :طيب هاتيهم. 

اقتربت شمس من المكتب. وناولته الاوراق. 

اخذ ماجد منها الاوراق وتفحصهم. سريعا. ووقع عليهم  واعطاهم الي شمس 

اخذت شمس الاوراق. وكانت ستذهب. ولكن. التوي. كاحلها. كانت ستقع لولا. يد هي التى حالت بينها. وبين الارض. 


ظلوا ينظروا. في اعين بعضهم. وكل واحد منهم. فى قلبه. الف سؤال وسؤال. ولكن. هل يوجد اجابه. على هذه الاسئله 

كان ماجد هو اول من فاق. من شرووده. فأفاقت. شمس ايضا واعتدلت فى وقفتها. 

شمس بارتباك:انا اسفه جدا 

ماجد:حصل خير 

شمس:عن اذنك 

كانت شمس على وشك الخروج ولكن اوقفها. صوت ماجد

ماجد:شمس 

نظرت شمس خلفها

شمس:افندم 

ماجد. بتردد:ممكن اعزمك النهارده على العشا 

صمتت شمس ثوانى وبعدها. قالت 

شمس بهدوء:ممكن اعرف السبب 

ماجد:هاتعرفي كل حاجه النهارده بليل. 

شمس:بس

ماجد:عشان خاطري. مش هأخرك. نص ساعه بس

شمس:ماشي

ماجد:هستناكي النهارده. الساعه. 7 في مطعم (....) عرفاه

شمس:ايوه عرفاه 

ماجد:تمام. هستناكي

شمس:طب عن اذنك 

غادرت. شمس المكتب سريعا. 

في المستشفي 

كان يقف كلا من ادم وملك امام غرفه العنايه المركزه. وفجأة خرجت الممرضه من الغرفه. واخبرت ملك ان جدها. افاق. ويريدها. فرحت ملك كثيرا بهذا الخبر. طهزت الممرضه. ملك. للدخول لغرفه العنايه. دخلت ملك الغرفه. ورأت. جدها. ممد على الفراش. نزلت دموع ملك وهي تري جدها يرقد هكذا لا حول له ولا قوه. 

اقتربت ملك من الفراش وجلست على الكرسي المجاور له. وامسكت بيد جدها وقبلتها 

ملك بدموع:الف سلامه عليك ي جدو. ان شالله ان مكانك. 

فريد بصوت ضعيف:بعد الشر عليكي. انا عاوز اطلب منك طلب

ملك:اتفضل 

فريد:انا عاوزك لما اموت. متبكيش عليا. وتبقي. قويه. كده. 

ملك:متقولش كده انتا مش هيحصلك حاجه 

فريد بتعب:وكمان عاوزك تنفذي الوصيه بتاعتي. هي موجوده. عند المحامي. وياريت. تسامحيني 

ملك :جدو انتا هاتقوم انا مش هاقدر اعيش من غيرك 

فريد:خلي بالك من نفسك. 

وفجأة صفر الجهاز. واعلن. عن انتهاء حياه. فريد. وصعود روحه. للذي خلقه 

لم تصدق ملك ما يحدث. ظلت تهز في فريد لكي يفيق

ملك:جدو جدو. قوم. قوم يلا عشان نرجع البيت مع بعض

ارتفع صوت ملك. ووصل لادم بالخارج. فدخل الى الغرفه. ورأي ملك وهي فى حاله. عصبيه. وتحرك فى فريد الذي فقد روحه. 

امسكها ادم. جيدا. وحاول تهدئتها. اتي الطبيب ايضا. واعلن عن وفاه فريد وغطي وجهه بالغطاء  اول ما رات ملك هذا. فقدت وعيها. حملها. ادم سريعا

فحصها الطبيب. 

الدكتور:عندها انهيار عصبي حاد. ولازم ترتاح. 

ادم:اوك

الدكتور:ياريت تيجي معايا عشان نخلص اجرائات الدفن   وانا هاخلى ممرضه. تفضل معاها 

ادم:ماشي

غادر ادم مع الطبيب لكي ينهي اجرائات دفن فريد. 

اتصل ادم. بامجد. وحسام. 

وعلم ايضا. ماجد وشمس. وذهب الجميع. للمستشفي ليكونوا بجانب ملك 

استوووب 

انا اسفه عشان البارت. صغير بس ان شاء الله بكره. هيكون في فصلين. تعويض عن النهارده. 

توقعاتكم اي. 

اي اللى هايحصل لما الوصيه. تتفتح 

ولى فريد طلب من ملك انها تسامحه

كل ده هاتعرفوه. في الحلقات القادمه. من 

وامتلكتها عيون الصقر 

ميرو

بداية الروايه من هنا

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙💙

بداية الروايه من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close