القائمة الرئيسية

الصفحات

وامتلكتها عيون الصقر الفصل. الثامن عشر بقلم اميره على كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 وامتلكتها عيون الصقر

الفصل. الثامن عشر 

بقلم اميره على

 وقفنا البارت اللى فات. 

لما فتحوا الوصيه واكتشفوا. ان ملك ليها اخت. واختها. دي هي نفسها شذي. وشمس مسكت الصور

شمس:مستحيل

ملك:في اي 

شمس :الصور دي تبقي ...

ملك :تبقي اي

شمس:تبقي 

مسكتها ملك. من زراعها وهزتها وقالت لها بصوت مرتفع

ملك بعصبيه:تبقي اي انطقي 

شمس:تبقي. صورري. 

تركتها. ملك. بصدمه. 

ملك :مستحيل. مش ممكن. 

انصدم. جميع. الحضور. وكانت الصدمه الاكبر من نصيب ماجد. 

ماجد في نفسه :مستحيل دي شذي. ازاى. مش ممكن. انا كنت حاسس. ان في شبه. بنهم. بس متخيلتش ابدا. انها. تكون. هي نفسها. شذي

كان اول. من فاق. من هذه الصدمه. هو ادم 

ادم وهو يوجه. حديثه. الى شمس:انتى متاكده 

شمس بدموع:ايوه. انا متاكده. والسلسله. دي كمان. عندي. 

ملك. :انا عاوزه. اشوفها. 

شمس:هي عندي فى البيت .

ملك:طب يلا بينا. وبعدين. نطلع على المستشفي. 

ادم باستفهام:مستشفي لى 

ملك:عشان نعمل تحليل. DNl

ادم:امممم. ماشي

ملك:يلا عشان نروح 

الجميع :يلا 

خرج الجميع. وصعد الجميع فى سياره ادم 

وذهبوا في اتجاه منزل. شمس

بعد. وقت ليس بطويل. 

وصلت السياره الى منزل. شمس. 

صعدوا. للمنزل. وفتحت شمس الباب بمفتاحها الخاص. ودلفوا للداخل. رئوهم. كلا من. على. وسميره (اهل شمس بالتبني) 

على :فى اي انتو بتعملوا اي هنا 

شمس:استني لو سمحت 

وجهت شمس كلامها. لادم:ثوانى هاجيب السلسله. 

دخلت شمس غرفتها. وخرجت منها. بعد عده. دقائق. وفي يدها سلسله. دهب. على شكل قلب. ذهبت فى اتجاه. ملك واعطتها السلسله. اخذتها. ملك منها بايدي مرتعشه. وامسكت القلب. وفتحته. وكانت الصدمه بالنسبه. لها. انه يوجد. فى القلب. صوره للفتاه الصغيره. وصوره. ايضا. لوالدها يوسف. لم تتمالك ملك نفسها. وكانت ستسقط لولا يد ادم التى حالت بينها وبين سقوطها 

ادم. بقلق:ملك انتى كويسه ي حبيبتي 

ملك:اه  انا كويسه. 

ادم:تحبي نروح للدكتور

ملك:لا انا كويسه جدا. 

وجهت. ملك. نظرها في اتجاه. شمس وظلت. تحدق بها. وشمس ايضا كانت تنظر لها. وكانت. دموع الاثنين تنزل. من عيونهم كالشلال. وفجاءة. اندفع الاثنين. وعانقوا. بعضهم. وسط. دموعهم. 

ظلوا. كثيرا على هذا الوضع. اوقف هذا العناق. على

على باستفهام:ما تفهمونا. في اي. 

ادم:انا هافهم حضرتك 

حكي ادم. ل على.  كل شي. 

ماجد:مش يلا بينا عشان. نروح المستشفي. عشان نعمل التحليل

ملك:لا انا مش هاعمل التحليل انا متاكده. انها. اختي من غير اي تحاليل. 

انقضي. اليوم. سريعا. 

وطلبت ملك من ادم. ان يبدء فى اجراءات. اخراج شهاده ميلاد وبطاقه. باسم. شذي. يوسف. السباعي.  ولكن. شمس رفضت. وطلبت. ان يكون اسمها. شمس. وليس شذي. وافقت ملك على طلبها. 

عاد كلا من ادم وماجد. ومريم الى القصر. وحكوا للجميع اللى حصل انصدم الجميع. فلم يكن يخطر على بال اي شخص. ان. يكون لملك اخت. وايضا. ان تكون هذه. الاخت. هي. شمس

جلست مريم. مع. ماجد. 

مريم:انتا مصدق اللى بيحصل ده 

ماجد: بشرود مش عارف.

مريم :بقي شذي اللى كنا بنلعب مع بعض واحنا صغيرين. تطلع. هي نفسها شمس انا بجد مش قادره اصدق

ماجد وهو ينهض:تبصحي علي خير 

مريم :مالوا. ده. 

صعد ماجد الى الاعلى وذهب الى غرفته. وابدل ملابسه. وجلس على الفراش. 

ماجد :ياااه. القدر ده غريب اوي. خلاني احب شذي من واحنا صغيرين. وافضل ادور عليها. طول السنين دي. وبعدين اقابل شمس ولما كنت ناوي اصارحها. باللى في قلبي من ناحيتها واقولها اني بحبها. تطلع. هي نفسها. شذي. انا بجد. متلخبط. ومحتار جدا. بس انا لازم. اتكلم معاها. لازم. 

في صباح يوم. جديد

في شركه الدمنهوري 

كانت. تجلس اسيل. هي ومازن فقط في المكتب. وكانت اسيل تعمل على المشروع التى كلفها. به امجد. ووقفت امامها بعض النقاط. 

اسيل:استاذ مازن 

مازن:بلاش استاذ دي. اتفضلى

اسيل:فى حاجات مش فهماها. في المشروع ده ممكن حضرتك تشرحهالى. 

مازن وهو ينهض من مكانه:اكيد 

ذهب مازن ووقف. بجانب كرسي. اسيل. وبدء يشرح لها. وفجاءة دخلت عليهم.بسمله. 

بسمله :اي اللى بيحصل. هنا ده 

اسيل:مفيش حاجه. بتحصل. 

بسمله بصوت مرتفع :والله. اومال انتى والاستاذ مازن كنتوا بتعملوا اي بقي ان شاء الله 

اسيل:اخرسي انا مسمحلكيش 

اتي الموظفين على صوت. بسمله. ليرو ماذا هناك 

وفي هذا الوقت اتت. هنا ابضا. 

هنا:فى اي اللى بيحصل هنا 

بسمله:تعالى اتفرجي. ي هنا هانم. شوفي المهندسه المحترمه. هي وخطيبك. الاستلذ مازن. بيعملوا اي 

هنا :انتى قصدك اي 

بسمله:انا لما جيت كانوا. مقربين على بعض. ومنظر استغفر الله العظيم 

اسيل بدموع:كدب والله العظيم كدابه. 

لم تصدقها. هنا. فهي تعرف بسمله. جيدا. وتعرف ايضا. انها. تريد ان تشوه صوره مازن. لانها كانت تحبه. ولكن هو لم يكن يريدها. وخطب هنا وتركها. هي وفعلت اكثر من خطه. للتفرقه بين هنا ومازن. وخطتها الجديده هي هذه المسكينه 

هنا:وانتى اي دليلك على اللى بتقوليه. ده 

بسمله :بقولك انا شوفتهم بعنيا. 

اي اللى بيحصل. هنا ده. 

كان هذا صوت امجد. الذي اتى على الصوت العالي. فمكتب امجد فى نفس الطابق. 

بسمله:ي فندم انا شوفت البشمهندسه. اسيل. والمهندس مازن فى وضع. مش كويس. 

اسيل:والله العظيم كدب. انتى. كدابه. 

سكت امجد. للحظات. وبعدها. ذهب فى اتجاه بسمله. ووقف امامها. وقال لها 

امجد بهدوء:تاخدي باقي حسابك ومشوفش وشك في الشركه. تانى 

بسمله بذهول:لى انا عملت اي 

امجد:اللى تحاول تسوء. سمعه. خطيبتي. بالشكل ده ملهاش شغل هنا. 

بسمله:خطيبتك. 

امجد:ايوه. الانسه. اسيل. تبقي. خطيبتي واي حد هايجيب سيرتها. بكلمه. هاقطعلوا. لسانوا. انتوا فهمين. يلا كلوا على شغله. 

ونظر لبسمله وقال:وانتى مش عاوز اشوفك هنا تاني بره. 

خرجت. بسمله. سريعا. وهي تتوعد لامجد. واسيل. 

كانت اسيل. تقف. مذهوله. مما قاله. امجد فهو قال انها. خطيبته امام. الجميع. ولكن. لماذا قال هذا. 

ذهب امجد في اتجاه اسيل 

امجد:اسيل انتى كويسه 

اوماءت اسيل. بالموافقه. ولم ترد عليه 

فهم امجد سر سكوتها

امجد:ممكن تيجي معايا. على المكتب 

اسيل:ماشي 

ذهب كلا من اسيل وامجد. الى مكتب امجد. 

وتبقي في المكتب. هنا ومازن  

ذهب مازن الى هنا سريعا 

مازن:هنا حبيبتي اوعي تصدقي. اللى هي قالته. ده 

هنا:انا مستحيل اصدق لانى واثقه. فيك اكتر مت نفسي وعارفه. انك مستحيل تعمل كده 

مازن بحب:بحبك 

هنا بكسوف:وانا كمان 

في المكتب عند امجد 

استعادت اسيل قوتها ووقفت امام امجد وقالت له 

اسيل:ممكن افهم. اي اللى حضرتك قلته ده 

امجد ببرود:قولت اي 

اسيل:انتا قولت اني خطيبتك وده مش صح 

امجد:بس انا قولت الحقيقه 

اسيل:يعني اي 

امجد:يعنى انا فعلا طلبت ايدك من حمزه. بس طلبت منه انو ميقولكيش حاجه. وان انا اللى هاقولك. 

لم تصدق اسيل ما تسمعه. فهي كانت. تحلم كثيرا ان تكون لامجد. ولكن. لماذا تقدم امجد لخطبتها. هل معقول ان يكون احبها. لا لا يمكن 

اسيل:وانتا عاوز تتجوزني لي 

امجد:......

استووووب 

عارفه ان البارت. صغير. وكمان مفهوش تفاصيل. كتير. بس معلش. استحملوني. على العموم. الروايه قربت تخلص. وهاترتاحوا مني خالص 

انا كنت وعدتكم. بفصلين. وان شاء الله هانزل الفصل التاني بس هانزله متاخر شويه. لاني لسه هاكتبه

تكملة الرواية من هنا

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙💙

بداية الروايه من هنا


تعليقات

التنقل السريع
    close