![]() |
وإمتلكتها عيون الصقر
الفصل. التاسع عشر
بقلم اميره على
وقفنا البارت. اللى فات. لما. امجد. قال. قدام. موظفين الشركه. ان اسيل تبقي خطيبته. وبعدين وهما فى المكتب. اسيل. سالته.
اسيل:وانتا بقي عاوز. تتجوزني ليه.
لم يرد امجد. عليها. وذهب فى اتجاه. الباب وفتحه
امجد:روحي البيت. وانا النهارده. بليل. هاجيب اهلى. عشان اتقدملك.
اسيل. بذهول :افندم
امجد:يلا. روحي
اسيل :بس انا مش موافقه. على الجوازه دي
ذهب امجد اليها. وامسكها من ذراعيها. وقربها اليه. ولم يفصل بينهم. سوي بضع سنتيمترات.
امجد.:لا انتى. هاتوافقي غصب عنك. كمان. عشان لو موفقتيش. هايحصل. حاجه. مش هاتعجبك خالص
خافت. اسيل. منه. ولكنها اظهرت. عكس ذلك
اسيل. بشجاعه مزيفه :اعلى ما فى خيلك اركبه. انا مش خايفه. منك.
امجد. :وياتري. ده. هايبقي ردك بردو. لما اخوكي يشوف الصور دي
واخرج من جيبه. ظرف. واعطاه اليها.
اخذت اسيل. منه الظرف. وفتحته. وشهقت. من الصدمه.
اسيل :مستحيل. الصور دي مش حقيقيه.
امجد ببردو :ايوه. مش حقيقيه. بس انا وانتى بس اللى نعرف كده. وخليكي عارفه. لو موافقتيش على الجواز. الصور دي هاتبقي مع. اخوكي. وفى كل الجرايد.
اسيل :انتا اي. انتا مستحيل تكون انسان. انتا. حيوان.
امسكها امجد. من معصمها. وضغط. عليه. حتي آلمها.
امجد. بتوعد:لسانك. ميطولش عليا. انتي فاهمه. ولا لأ
اسيل بالم:فاهمه.
تركها. امجد.
امجد:يلا امشي واعملى حسابك. هانكون عندكم. بليل. يلااااااا.
خرجت اسيل. سريعا وهي تبكي. وخرجت من الشركه. وركبت سيارتها. وقادتها. بسرعه عاليه جدا
عند امجد.
جلس امجد على كرسي مكتبه.
امجد بتنهيده :سامحيني. بس مضطر اعمل كده. عشان احميكي. منه.
في النادي.
كانت تجلس مريم. وهي تمسك بروايه. رومانسيه. فهي تعشق الروايات. جدا. كانت مريم مندمجه. كثيرا. ولم تشعر بالشخص الذي جلس امامها.
ظل ينظر لها. كثيرا. فملامحها. جميله. جدا وهو اشتاق لها. كثيرا.
حسام :وحشتيني. اووووي
انتفضت. مريم. فى مكانها. ونظرت اليه.
مريم:انتا ااي اللى جابك هنا
حسام بحب:وحشتيني.
سكتت مريم ولم. ترد عليه.
حسام :انا مش جاي عشان اضايقك. بس عاوز من طلب
مريم:اي هو
اخرج حسام. دفتر مذكرات. من جيبه. ووضعها امام مريم
حسام:عاوزك. تقرأي دي
مريم باستغراب:اي دي
حسام:المذاكرات. دي انا كتبت. فيها. كل حاجه. بحسها من ناحيتك. عاوزك. تقرأيها. وتحسي بكل كلمه. فيها
مريم:انتا عاوز توصل لاي بالظبط ي حسام انا قولتلك. ان كل حاجه انتهت
حسام:اقرائيها. وبعدين. قرري. هاستني. رئيك
غادر حسام دون كلمه اخري
اخذت مريم دفتر المذكرات. وفتحت اول صفاحاته وجدت. اسمها. مكتوب. بخط جميل. جدا. فتحت صفحه اخري. وجدت بها. ثلاث كلمات فقط (مريم حبيبتي. الصغيرة)
فى صفحه اخري بها قصيده جميله
بين سكون الليل و هدوئه أرى صمت عينيك رغم صوت حروفك .. و أرى عينى تعشق ذلك الصمت المقيم طويلا فى ملامحك .. و يعشق سمعى تلك الحروف المنبعثة فى شجون من شفتيك .. و ما بين حدود و مسافات يصيبنى الحزن لعجزى عن ترجمة معانى الصمت ، و الفرح و السعادة لتلقى تلك الكلمات الحانية ؛ و ما الذى بمقدوره وصف السعادة فى قلبى حينما تخرج ابتسامتك و أرى نفسى سببا فيها .. و ما أضعفنى وقت غيابك حينما تجتاحنى أعاصير الحنين إليك .. حبيب القلب و منية الروح .. بلغ الشوق منى ما بلغ ، و تخطت نوازعه كل مدى ، و لكن مع الشروق يتجدد الامل ، و وقت الغروب يتجدد الإحساس .. و فى هدوء الليل يثور القلب و تنتفض اوردته ، و تفيض العبارات الواصفة لسحرك الذى قد تخلل فى الاعماق و اتخذ طريقه يداعب مهجتى ، ما عرفت مع حبك قسوة ، و لا رأيت من الدنيا غير الحنان منذ اشرقت شموسك على قلبى من عالم الغيب ، و لكن القلب إذا صبر و استمتع بما يشعر به ، فكيف للعين أن تصبر و قد عشقت ملامحك ، و كيف للسمع أن يصبر و قد شهد صوتك نغمات لحن تعزفه موسيقى الكون .. ما لنا من حيلة و ما علينا إلا الصبر حينما تنطق الجوانح ثائرة لتعلنها لك وقت الاشتياق .. و ما وقت الاشتياق لينتهى طالما كانت فى القلب حياة ، و ما حياة القلب الا فى الحب ، و ما الحب الا قليلا بين ما اشعر به ، و ما اشعر به لا يستطيع الواصفون وصفه كما أن كتب العاشقين لم تعهد حبيبا مثلك بين صفحاتها..
(بقلم. نور. احمد)
اغلقت مريم الدفتر. وهي تفكر
مريم:انا بجد محتاره. مش عارفه اعمل اي. انا. لازم اكلم. ملك. هي الوحيده. اللى هاتقدر تساعدني. فى الموضوع ده.
اخرجت مريم هاتفها وطلبت ملك وانتظرت الرد
بعد قليل ردت ملك عليها
مريم:الووو
ملك:ازيك ي مريم عامله اي
مريم:كويسه الحمد لله. ملك انا كنت عوزاكي فى موضوع. مهم
ملك بقلق:خير فى حاجه
مريم:عاوزه اتكلم معاكي شويه
ملك :طيب عدي عليا انا فى البيت
مريم:طيب انا مسافه الطريق وهابقي عندك
ملك:مستنياكي
مريم:اوك سلام
ملك:مع السلامه
اغلقت مريم الهاتف ولمت اشيائها. وخرجت من النادي وركبت سيارتها. وذهبت الى فيلا السباعي
فى قصر البحيري.
في غرفه. حمزه. يجلس. حمزه. وهو. حزين وفي يده. صوره
حمزه:وحشتيني اوي. ي حبيبيتي. مش عارف انتي فين. نفسي ترجعيلى. تاني. وحشني. كل حاجه. فيكي. بحبك. اوي. يا. لين. بحبك. قبل حمزه الصوره. ووضعها. فى. مكانها. ونهض. من على الفراش. ونزل الى الاسفل. وخرج. من القصر وركب سيارته. واثناء. قيادته. فجاءة. ظهرت امامه. فتاه. من العدم. وكان سيصدمها. ولكن فرمل. السياره فى اخر لحظه.
نزل حمزه من سيارته وهو. ينوي ان يوبخ هذه الفتاه. لانها. لم تنظر امامها. وهي تعبر الطريق
ولكن. بمجرد. ان رئها. لم يستيطع. ان ينطق بحرف.
حمزه بصدمه:انتي......
استوووووب. الفصل خلص على كده
توقعاتكم. اي بقي.
امجد. عاوز يحمي اسيل. من اي. واي الصور اللى هي شافتهم.
مريم ممكن تسامح. حسام.
مين. لين. واي علاقتها. بحمزه.
كل ده هاتعرفوه. فى الحلقات القادمه. من
وامتلكتها. عيون الصقر.
ميرو
يجماعه. انا. مش عاوزه. ملصقات. ولا جميله. ولا الحاجات دي انا عوزاكم. تقولوا. رئيكم تناقشوني فى الحلقه. عاوزاكم تقولوا. اجمل شخصيه اي واي الشخصيه اللى مش حلوة
تعليقات
إرسال تعليق