القائمة الرئيسية

الصفحات

وامتلكتها عيون الصقر الفصل الرابع. عشر بقلم اميره على كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

وامتلكتها عيون الصقر

 الفصل الرابع. عشر 

بقلم اميره على


تذكر. للاشخاص اللى نسيوا الاحداث. اخر الحلقات لما ادم اتقدم لملك. وهى وافقت. وعملوا الخطوبه. وهو كان محضرلها. مفجأة. وعملوا كتب الكتاب. وحسام عرف الحقيقه. وان هو ظلم. مريم وحاول يرجعلها. لكن هي رفضت


فى صباح. يوم. جديد. 

فى قصر. البحيري. 

فى غرفه. اسيل 

استيقظت اسيل من نومها ونهضت هن الفراش. وذهبت. فى اتجاه حمامها اخدت شاور وخرجت. وارتدت. ملابس عباره. عن. بنطلون جينز. وتي شيرت. بنص كم. وربطت شعرها. ذيل. حصان. وارتدت. حذاء. رياضي. 

ونزلت للاسفل. 

فى الاسفل. كان يجلس. حمزه يتصفح حاسوبه. ويتابع اعماله. توقف عن. التصفح. حينما رن. هاتفه. فالتقت الهاتف ورأى. رقم. امجد

حمزه:الوووو

امجد:الوو. اى ي عم فينك مش بتسال لى

حمزه:انا بردو اللى مش بسال اومال انتا اي

امجد: سيبك من كل. ده انا عازمك. عندنا على العشا النهارده. 

حمزه:بمناسبه اى ده انتا طول عمرك بخيل 

امجد:اهلص بقا. على العموم. العشا بمناسبه. خطوبه ادم

حمزه:هو ادم خطب 

امجد:ايوه

حمزه:امتا

امجد:الخطوبه. كانت امبارح. ومكنتش كبيره اوى. عشان. كده. عملنا عشا. النهارده. وعزمنا فيه المقربين بس

حمزه:والله ي امجد مش عارف. اذا كنت هاقدر اجي ولا

قاطعه امجد:لا ازاى انتا لازم تيجي. والا بجد هازعل. منك. اوى 

حمزه:بس. اسيل. 

امجد. :طب ما تجبها. معاك مفهاش. مشكله. خالص 

حمزه:طيب هاقولها. واشوف

امجد:هاستناكم الساعه. 8 ماشي

حمزه :ان شاء الله. 

امجد:سلام

حمزه:مع السلامه 

اغلق حمزه الهاتف. ووضعه. من يده. وعاد ليتصفح. الحاسوب. ولكن اوقفه. صوت اسيل. وهي تنادى. 

اسيل بصوت عالى:حمزه. حمزه. حموزي 

حمزه. بانزعاج:اي ي بنتي براحه. في اي

اسيل وهي تدعي البراة :عاوزه فلوس

كتم حمزه ضحكته على شكل اخته المضحك:وعوزاهم لي

اسيل:عاوزه انزل اشتري شويه حاجات. 

حمزه:طيب. خدي الفلوس اللى انتى عوزاها من الدولاب فوق. 

اسيل. وهي تتجه للاعلى:مرسي ي قلبي

حمزه:استني

وقفت اسيل ونظرت اليه:اي

حمزه:النهارده بليل معزومين على العشا. جهزي نفسك

اسيل :عند مين العزومه دي

حمزه :عند امجد. صاحبي. اللى قبلناه. فى قصر الدمنهوري. من فتره

اصطنعت اسيل التفكير:اه عرفته. وهو عزمنا بمناسبه اي

حمزه:ادم الدمنهوري. خطب. وهو يبقي ابن. عمه. امجد. وعاملين. عزومه النهارده. وامجد عزمني. وانتى لازم تيجي معايا

اسيل:طيب هاتبقي امتا

حمزه:النهارده. بليل. الساعه 8

اسيل :ماشي عن اذنك 

حمزه:اتفضلي 

صعدت اسيل للا على لكي تأخذ النقود. 

وعاد حمزه ليتابع اعماله. 

في فيلا السباعي. 

في غرفه ملك. 

استيقظت ملك وهي تشعر بسعاده عارمه. فهاذا اول صباح. ياتي عليها. وهي زوجه ادم. نهضت من فراشها. وتوجهت. الى الحمام. واخذت شاور واتوضت. وخرجت ارتدت ملابسها وادت فرضها. واخذت هاتفها وكانت ستخرج من الغرفه. ولكن. اوقفها. رنين الهاتف. نظرت فى الهاتف. فرأت. اسم ادم ينير. الشاشه. ردت ملك عليه 

ملك:الووو

ادم بحب:صباح. الورد والياسمين. على اجمل ملاك 

ملك بخجل:صباح الخير 

ادم:وحشتيني 

احمر وجه ملك من الخجل. ولم تقدر ان ترد عليه 

ادم:الووو. ملك انتى معايا

ملك بصوت منخفض:اه

ادم:مالك

ملك:مفيش 

ادم:اوك. متنسيش العشا. النهارده بليل

ملك:مش ناسيه 

ملك:ادم ممكن. طلب

ادم:انتى تأمري

ملك:ممكن شمس صحبتي تحضر معانا العشا

ادم:مفيش مشكله ي حبيبتي تشرف 

ملك:مرسي جدا. انا هكلمك بعدين 

ادم:ماشي ي حبيبتي. اشوفك بليل. 

ملك:سلام

ادم:مع السلامه 

اغلقت ملك الهاتف. ونزلت للاسفل. 

في الاسفل. كان يجلس فريد وهو يفكر فى الوصيه وما هو السر الذي يوجد بها 

قطع تفكير فريد نزول. ملك. 

ملك وهي تقبل فريد من خده:صباح الخير على احسن جدو فى الدنيا

فريد:صباح الورد على اجمل حفيده في

الدنيا 

ملك:فطرت ولا لسه

فريد:لسه كنت مستنيكي نفطر. سوا. بقالنا كتير مقعدناش مع بعض. 

ملك:ي سلام اجمل فطار فى الدنيا .

حضرت ملك الفطار وجلست هي وجدها لكي يتناولوا  الفار معا 

فريد:تسلم ايدك ي قلبي. مش عارف لما تتجوزي هاعمل اي من غيرك

ملك غامزا:تشوف نفسك بقا وتتجوز

قهقه فريد :اتجوز مستحيل. انا مش ممكن ابص لواحده بعد جدتك ملك الله يرحمها

ملك:الله يرحمها هو صحيح يا جدو انا شبه تيته ملك 

نظر فريد اليها وقال 

فريد:بالظبط. نفس لون العيون 

سيبك من السيره دي. قررتو انتي وادم. هاتتجوزا امتا 

ملك: لسه بدري على الموضوع ده

فريد:براحتكم ي حبيبتي 

ملك:صحيح ي جدو شمس هاتيجي معانا. النهارده. بليل على العشا 

فريد:ماشي ي حبيبتي. بس قولتى لادم

ملك:ايوه ي جدو قولتلوا. 

فريد:تمام. 

ملك وهي تنهض:انا هاقوم اكلم شمس واقولها. عشان تجهز نفسها. 

فريد:ماشي 

صعدت ملك لغرفتها. وامسكت بالهاتف. وطلبت رقم شمس وانتظرت الرد

بعد لحظات ردت شمس على الهاتف 

ملك:الووو 

شمس:الوو. ازيك ي لوكه

ملك:الحمد لله وانتى. 

شمس:تمام. 

ملك:بقولك جهزي نفسك النهارده عشان معزومين. عند ادم فى القصر على العشا 

شمس:طب وانا هاروح لي

ملك:انتى مجنونه ي بت انتى اختي. ولازم تكوني معايا 

شمس:بس 

قاطعتها ملك :مفيش بس جهزي نفسك وانا هعدي عليكي انا وجدو بليل. الساعه 

شمس بقله حيله:ماشي

ملك:يلا سلام

شمس:مع السلامه 

اغلقت شمس الهاتف وجلست تفكر مع نفسها 

شمس:ياتري. اي اللى هايحصل انا كل ما ابقي عاوزه ابعد عنه القدر يخليني اقرب منه اكتر. المشكله اني مش عارفه انا حاسه اي من ناحيه. ونظرته. ليا. مش بتريحني. مره تبقي نظرته. ليا. فيها اساله. كتيره اوى 

وحيره كمان. 

تنهدت شمس. يارب. 


في فيلا الصياد 

في الغرفه الخاصه. بحسام 

يجلس حسام وينظر الى صور مريم بندم 

حسام بحزن:انا اسف. ي حبيبتي. بس والله انا عملت كده من حبي فيكي. وغيرتي عليكي 

يارب تسامحيني بس انا مش هسيبك. انا هافضل وراكي. لغايه ماتسامحيني. وترجعي ليا. وهخليكي. ترجعي تثقي فيا. تاني. وتحبيني 

خرج حسام من الغرفه. وذهب الى غرفته. لكي يتجهز للعشاء ويبدء خطته. لرجوع حبيبته اليه 

مر النهار سريعا واتي المساء 

فى قصر البحيري. 

انتهي كلا من اسيل وحمزه من تجهيز نفسهم. فارتدت. اسيل. فستان. باللون. الاسود. طويل. يصل الى كاحلها. وفردت شعرها الطويل. على ظهرها. ووضعت. ميك اب خفيف. فكانت جميله. جدا. وارتدي حمزه. بدله. باللون الرمادي. وقميص ابيض وصفف شعره. فكان جذاب جدا. خرجوا من القصر. وصعدوا الى السياره. واتجهوا الى قصر الدمنهوري 

في منزل شمس انتهت. شمس من ارتداء ملابسها. فارتدت. فستان. باللون السماوي. وحجاب يليق به ووضعت كحل وملمع. شفاه. فقط. 

سمعت شمس رنين هاتفها. ورأت رقم ملك فردت عليها 

شمس:الووو

ملك:انتى فين انا مستنياكي تحت يلا انزلى بسرعه. 

شمس:طيب نازله. باى

اغلقت شمس الهاتف. واخذت حقيبتها. وخرجت من غرفتها. ولم تري احد فحمدت ربها ونزلت للاسفل. ورات سياره. ملك فذهبت اليها. وسلمت على ملك وفريد. وصعدت للسياره. واتجهوا. لقصر الدمنهوري

فى القصر. 

كان كلا من امجد وادم. وسعاد ومريم وعاصم. يجلسوا. فى الصالون ينتظروا الضيوف. 

ادم:اومال فين ماجد ي خالي

عاصم:مش عارف كان هنا من شويه

مريم:انا شوفته. كان بيتكلم فى التليفون. وخرج الجنينه

ادم:طب تمام 

فى الحديقه. انتهي ماجد من مكالمته. مع صديقه. الذي يعيش فى باريس. وكان سيدخل. الى القصر. ولكن. فجأة تسمر. مكانه. 

عند بوابه القصر. وصلت. سياره. ملك. ونزل كلا من ملك وفريد وشمس. دلفوا. ملك وفريد اولا. 

وكانت شمس ستدخل خلفهم ولكن اوقفها رنين الهاتف. نظرت اليه. ورأت رقم اخيها. 

ردت شمس عليه 

شمس:الووو

اخيها:الوو. انتى فين

شمس:وانتا مالك انا فين

اخيها:ما تردي عليا كويس ي بت 

شمس:ملكش دعوه انا فين ولا بعمل اي وسلام بقي عشان انا مش فاضيه

اغلقت شمس الهاتف وهي منزعجه جدا. 

كانت على وشك التحرك للتذهب للداخل. ولكن تسمرت مكانها. حينما رأت ماجد يقف امامها 

كان ماجد مسحور بها. فهي جميله. جدا. 

وعيونها. ايضا. ساحره. 

ماجد فى نفسه:انا اي اللى بيحصلي لما بكون. ادامها لي بحس اني مسحور. بيها. بس هي فعلا جميله. جميله. اوى 

كانت شمس ايضا. تحدث نفسها 

شمس:اااه. انا مش عارفه. لي هو الوحيد. اللى بحس اني مبسوطه. لما بشوفه. 

كانت لغه العيون. هي السائده. بينهم. 

ماجد. عيونه. تسأل عيون شمس. الآف الاسئله

وشمس ترد عليه. بأنها. لا تملك الجواب لأسئلته 

ترك. ماجد. شمس. وذهب سريعا. دون كلمه واحده. 

ذهبت شمس للداخل. 

فى الداخل. 

سلم كلا من ملك. وفريد على الجميع. وجلسوا وانضمت لهم شمس 

بعد قليل. اتي. حمزه واسيل. فذهب الجميع ليتناولوا. العشاء. 

بعد. ان انتهوا. من تناول العشاء. 

جلس الجميع. يتحدثوا. 

حمزه. وهو يحدث امجد:امجد متعرفش شركه. تكون محتاجه مهندسين 

امجد:لي

حمزه:اصل اسيل. عاوزه. تشتغل عرضت عليها تشتغل معايا. مش موافقه 

فكر امجد للحظات وبعدها قال:لو معندكش مانع ممكن الانسه اسيل. تشتغل. فى الشركه. عند ادم 

حمزه:ياريت كويس جدا انا معنديش مانع. هابلغ اسيل واشوف. رئيها وارد عليك

امجد بمكر:ماشي 

انتهت. السهره. سريعا. وغادر. الجميع. الى منازلهم 

في صباح يوم جديد 

فى شركه السباعي 

فى مكتب فريد. 

كان يجلس فريد يتابع. اعماله 

وفجأة احس بوجع. في قلبه. اتصل. على السكرتير الخاص به. فأتي اليه سريعا. واسنده. ونهض. وسار به فى اتجاه الاريكه. ولكن فجأة فقد فريد وعيه

فاتصل السكرتير. بالاسعاف. سريعا. 

بعد قليل اتت عربه الاسعاف. ونقلت. فريد الى المستشفي 

في شركه الدمنهوري 

كانت تجلس ملك مع ادم ويتحدثوا فى العمل وفجأة رن هاتفها برقم جدهت فردت عليه

ملك:الووو ي جدو 

شخص:لو سمحتي صاحب التليفون ده موجود فى مستشفي...... 

هبت ملك وافقه:طب انا جايه حالا

ادم:فى اي

ملك بدموع:جدو فى المستشفي 

ادم :طب يلا بينا

ذهب كلا من ادم وملك الى المستشفي 

بعد قليل. وصلوا للمستشفي وذهبوا للداخل. 

ذهبوا للاستقبال

ادم:لو سمحتي فى واحد جه هنا من شزيه اسمه. فريد السباعي 

موظف الاستقبال:ثوانى ي فندم

بعد لحظات

الموظف:ايوه يا فندم. الدور الرابع. 

اوضه رقم(..)

ذهب ادم وملك للاسانسير. وصعدوا للطابق الرابع. وذهبوا للغرفه. وقبل ان يدلفوا. رأو الطبيب وهو يخرج من الغرفه

ملك:دكتور جدو عامل اي ارجوك قولى

الدكتور:......

استووووب 

توقعاتكم. اي 

اي اللى هايحصل. مع فريد 

واي اللى هايحصل. مع ماجد وشمس 

وامجد واسيل 

وامتلكتها عيون الصقر 

ميرو 

انا عندي طلب منكم. ياريت كل شخص. يقول رأيه فى الروايه. واي اكتر حاجه عجبتكم فى الروايه. واي اكتر. حاجه. مش عجباكم. واي اكتر شخصيه عجبتكم

تكملة الرواية من هنا

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙💙

بداية الروايه من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close