expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

مطلوب عريس صعيدي من الحلقه وأحد وعشرين حتي السادسه والعشرون والاخيره بقلم ايمان وائل كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات

مطلوب عريس صعيدي

من الحلقه وأحد وعشرين حتي السادسه والعشرون والاخيره

بقلم ايمان وائل

مالك:اه هعملهم كلهم

مايا بانهيار:مش هعملها تاني وعد وعد وعد

مالك :ولو خلفتي وعدك

تكلمت بنبرة ضعيفه من كثرة البكاء

مايا :هسيبك تعمل الي عايزة بس دي اخر مرة واللهي وعد

مالك:هو انتي ليه بتتكلمي بطريقه غريبه

مايا ببكاء:انا مريضه نفسي ف مش بعرف اتكلم غير كده

مالك :كمان مريضه نفسي مدمنه ومريضه نفسي

يجلس مالك بجانبه ويسند ظهره للحائط ويمسح علي شعره ويضحك علي حاله

مالك :ايه الحظ ده مدمنه ومريضه نفسي 

مايا ببكاء كالاطفال:معلشي معلشي

مش هكلمك بالطريقه دي تاني ولو عايز تطلقني يلا انته ملكش ذنب انك تتحملني كده 

يضمها اليه ويمسح علي شعرها بحنان 

مالك :بس يا بت كفايه عياط مش وحش كلامك ده مسلي حته هوديكي عند دكتور نفسي وتتعالجي وتبقي حلوة

مايا :الوسخ بيفضل وسخ ذي ما انته قولت

مالك: بس انتي مش وسخه انا كنت متعصب بس بس انتي ضحيه ظروف ووحده 

مايا بفرح:يعني مش هتعذبني

مالك :لا هتتعقبي برده عشان متعمليش كده تاني

مايا :الله يخاليك اخر مرة

مالك : طيب سماح اخر مرة هقتلك المرة الجايه فاهمه

مايا :انته انته٠٠

مالك :انا ايه

مايا:انته هتسبني هتطردني من بيتك امته 

مالك : اما ربنا يخدني او يخدك هبقا اسيبك 

مايا :بعد الي عرفته ده ولسه عايز تحميني انا مدمنه ومجنونه كله بيقول عني مجنونه 

مالك : المريض النفسي عمره ما كان مجنون

مايا ببكاء:بس انته ملكش ذنب وبعدين انا مجرد عب عليك بس من يوم ما دخلت بيتك وانا بعملك مشاكل

مالك :تعرفي هقولك علي حاجه

مايا :قول

مالك :انا كنت الاول بأجي من الشغل متأخر او لما اجي بدري اتغدا واطلع انام كنت بقعد مع نفسي هنا ساعات وساعات مكنتش باجي البيت احيانا بس لما انتي جيتي خليتي لحياتي طعم غيرتي الروتين المملل بحب كلامك اوي وبحب عندك اوي تعرفي لو رجعت يوم ومكنتيش هنا في الاوضه تنقريني هزعل اوي 

مايا :_هتمسك دبدوب مايا وتعيط

مالك بابتسامه: لا هزعق لمايا وقولها متسبنيش لوحدي 

مايا :ومايا برده هتزعل وتعيط لو مكلمتش مالك 

مالك :اخدنا علي بعض بسرعه صح 

مايا:اه 

مالك :استني هفكك يفك مالك قيدها

مايا :عارف انته بتبان قاسي بس انته مش قاسي انته صريح اوي 

مالك : يمكن 

مايا : مايا هتفضل معاك وعد هفضل معاك دايما وهنقرك دايما وعد مش هسيبك حته لو جرالي حاجه هجيلك في احلامك دايما اطمن عليك

يضع مالك اصبعه علي فمها

مالك :مايا هتفضل كويسه دايما وهتبقا زوجه مطيعه وام عسل

--------------------------------------------

وفي الصباح

تستيقظ مايا بنشاط وتعد الفطور لمالك وتحضره له في الغرفه

مايا :مالك اصحه

مالك :خمسه بس

مايا :يلا قوم الفطار جاهز

مالك :ايه النشاط ده

مايا :قوم يلا

مالك :طيب

تضع مايا الفطور علي السرير

مالك :انتي الي عملتيه

مايا بابتسامه:ايوة مالك انا هتغير عشانك عشان انته ملكش ذنب معايا هحاول ابدا من جديد معاك موافق تستحملني

مالك : اكيد موافق هستحملك وهستحمل غباء حضرتك

مايا :تصدق الفطار خسارة فيكي يا خسارة الصحين بدري

مالك بحده:نعم

مايا :بكلم نفسي

مايا :استنا

مالك :ايه

مايا:هأكلك بايدي

مالك :😯 يا ساتر استر

مايا :يلا افتح بوقك

تطعم مالك بيدها 

مالك :افتحي بوقك انتي كمان هم يا جمل

مايا بفرح : اهو

مايا في خاطرها احساس حلو اوي ان يكون عندك حد يسندك ياها يا رتني كنت عرفتك من زمان 

-----------------------------------------

وفي مقر الامن

مي:ممكن افهم حضرتك هحبسني من امبارح ليه

ياسر:مزاجي بقا

مي:لا واللهي

ياسر:عايزة تعرفي ليه عشان طولت لسانك علي ضابط

مي:ده اسمها استخدام السلطه بتستخدم سلطتك عليا

ياسر: ايوة وعملتلك محضر تعدي علي ضابط وممكن اعملك اسوء من كده

مي:ده انته مجنون بقا

ياسر:اتلمي احسنلك كده هتتسجني ٣سنين 

مي:اتسجن من غير ذنب

ياسر:ايوة حد قالك تشتميني بس ممكن اطلعك واتنازل علي المحضر

مي: انته عايز ايه مني

ياسر:عايزك ليا

مي بغضب:انته سافل ومش محترم ولا عندك اخلاق

ياسر بخبث:فهمتي غلط عايز اتجوز وبدور علي عروسه وانتي هي الي هتبقا مراتي

مي باستغراب:نعم

ياسر:اظن سمعتي قولت ايه

مي: هو حضرتك مش ملاحظ اني متهمه في قضيه تانيه كمان دنا اتسجن احسن ما ابقا مع واحد ذيك دنا مش بضيقك كدك القرف

ياسر بغضب ويمسك من حجابها

ياسر: انا غلطان اني عايز اعملك بني ادمه تانيه ويكون عندك عيله بنا ممكن اخد الي عايزة من غير جواز بس انا قولت لا حرام خليها مراتك احسن 

مي بتألم :دنا السجن ارحملي منك انته واحد

يخرسه بقبله منه تقطع انفاسهم ويبتعد عنه ليتركه مصدومه وضعت يدها تتحسس شفتاها

مي بغضب:انته واحد قليل الادب وسافل

ياسر: اول مرة اعملها الله يخربيتك عملتي فيا ايه

مي: يخربيتك انته اللهي يلعن اليوم الي شفتك فيه ده اسمه زنا انته متخلف 

ياسر: امسكي اقري الورق دي

تمسك مي الورقه 

مي بصدمه:انته واحد مجنون

ياسر:اخد توقيعك من علي المحضر وحطيتها علي

ورقه بيضه وعملتها عقد جواز عرفي

مي:تزوير ومسمي نفسك ظابط

ياسر: هكتب كتابي عليكي بكرة لامه الورقه الحلوة دي هتتنشر وهتبقا فضيحه ليكي وانا هقولك انا مزورة التوقيع وبتغريني ها قدامك النهارده تفكري فضيحه ولا جواز

مي:انته مستحيل تبقا بني ادم 

---------------------------------------

وفي كليه بسنت

فارس:اهلا انسه بسنت

بسنت:انته

فارس:اه انا بعتلك اد بس انتي رفضتي

بسنت:عايز ايه

فارس:انا معجب بيكي جدا

بسنت : وانته تعرفني منين 

فارس:حب من اول نظرة

بسنت:بجد

فارس:اه تحبي اثبتلك

بسنت:اذاي

فارس: اقول قدام الكل اني بحبك

بسنت :انته اكيد مجنون اسمع اخويا لو عرف هيقتلني

فارس:ليه هو الحب حرام

بسنت:لا

فارس:طب ليه منعه نفسك وانتي شكلك معجبه بيا

بسنت :انته بتقول ايه

فارس:انسه بسنت الحوارت دي مش عليا اخوكي ومش اخوكي انتي مش صغيره وعلي ما اعتقد ان اخوكي متجوز يعني انتي ليكي حريه في اختيارك

بسنت:اه بس 

فارس:اسمعي قلبك وبلاش عقلك انا جيت قولتلك عشان بحبك ها قولتي ايه

------------------------

وعند مالك

مصطفي:دول البنات الي انقذنهم من المخزن

مالك:متخفوش عايز اعرف كل حاجه واوعدكم كل واحده منكم هتبقا مأمن عليها

تنظر الفتيات لبعضهم البعض

فتاه : يا باشا احنا منعرفش حاجه

مالك:نعم يا ختي ومخطوفين ليه يا نسرين اسمك نسرين صح

نسرين :اه بس احنا منعرفش حاجه 

مالك بغضب بحده:لو كانت تجارة اعضاء مكنتوش لسه عايشين الحوارت دي مش عليا

نسرين:هم قتلوا نرمين قدامنا

مالك :ليه

يفتح الباب وتتدخل مايا فجأه لينظر مالك لها بعيون مشتعله


الحلقه٢٢

مطلوب عريس صعيدي

نظر لها بعيون مشتعله 

مالك:بغضب كله يطلع بره 

مصطفي:بس

مالك بعصبيه:اعملوا ذي ما قولت كله بره

وقفت كالتمثال مرعوبه من رد فعله وخرج الجميع من المكتب

جز علي اسنانه بغضب شديد وامسك ذراعها وجذبها لتقع علي الاريكه وتحدث بغضب عارم وصوت كحفيف الافاعي

مالك: انا قولت ايه امبارح ولا كلام الليل والوعد اتنسه

بلعت ريقها وحولت استجماع شجاعتها

مايا : كنت لازم اجي اقولك

مالك بعصبيه:تقولي ايه

مايا ؛ حد باعت الرساله دي وفيها تهديد ليك وكنت خايفه فجيت

مالك :وريني

يقرأ مالك الرساله

مالك بغضب:انتي متخلفه كانوا بيتأكدوا اني اعرف ان انتي الاميره ولا وانتي مشيتي وراهم

مايا:بنا بنا كنت خايفه

مالك بغضب :تقومي تطلعي من غير اذن وتمشي لوحدك ما شاء الله

مايا: مكنش قصدي اخالف كلامك بس كنت خايفه اوي متزعلش هروح اهو

مالك بعصبيه :انتي متخلفه ولا غبيه هم مراقبينك والمرة دي هيخطفوكي ممنوع تمشي لوحدك

مايا:يعني هستنا هنا

مالك :ايوة هتعقدي هنا لحد اما خلص شغل

مايا :طيب 

مالك:عصبتني

مايا :Sorry

مالك :اترزعي علي الكرسي الي هناك ده ومتعمليش صوت

مايا :حاضر

مالك :_انته يا بني قولهم يدخلوا

يدخل مصطفي والفتيات

مالك :نكمل بقا يا نسرين كنا وافقين عند ايه

نسرين : عند قتل نرمين

مايا: قتل نرمين مين

مالك بغضب:اخرسي انتي صوتك مسمعوش فاهمه

مايا:بس

مالك بحده:فاهمه

مايا :حاضر

مالك:كملي يا نسرين

نسرين:هم قتلوا نرمين بسبب المخدرات كانت المفروض توزع كميه كبيره من المخدرات علي البنات بس هي بعته واخدت فلوسها

بنت اخري:مش صح السبب واحد اسمه فارس

نسرين:اسكتي

مالك:كملي يا نسمه سمعك فارس الشافعي ينظر مالك لمايا التي كانت تبلع ريقها بخوف

نسمه:ايوة لانها خلت باين حبيبته مدمنه

نسرين:مش صح يا باشا الصفقه الي كانت هتم كانت هتم بخطف البنت دي وتسليمها لخيري المهدي بمساعده نرمين بس فارس عرف وهو بيحب البنت دي اوي نرمين خانت ثقتهم فخلصوا عليها

مالك:اه كانت عايزة تبيع الاميره لخيري

نسرين:اه

مالك:طب انتوا كنتوا مخطوفين ليه

نسرين:عشان كانوا هيسافرون بره نشتغل مكنش خطف 

مالك بخبث:اه يعني انتوا من الهجره الغير شرعيه الي هتم قريب

نسرين:اه مكنش خطف كان بمزاجنا

نسمه ببكاء:بس انا مش عايزة اسافر وخطفوني يا باشا

مايا:حبيبتي مش هتسافري خلاص

مالك بغضب؛قولت لسانك مينطقش اخرسي

نسمه :يا حضرة الضابط احنا معملنش حاجه

مالك : اكتب يا بني يتم حبس المتهمين علي ذمه التحقيق بتهمه تجاره المخدرات والهجرة الغير شرعيه خدهم لسجن لوحدهم

مصطفي:طيب

نسرين ببكاء:يا باشا احنا معملنش حاجه

مالك :هنشوف ده بعدين خدهم يا بني واقفل الباب وراك

تبلع مايا ريقها وكانت ترتجف

مايا :انا معملتش حاجه وهم معملوش حاجه هنتسجن ليه

مالك بحده:اخرسي خالص كفايه مبتسمعيش الكلام

مايا : كده ظلم المفروض ابقا معاهم دلوقتي في السجن

مالك : دول بيتشغلوا شغل تاني اخرسي انتي ملكيش في ده

مايا : كل حاجه اخرسي انتي انا زهقت بلاش اتكلم

مالك :قعدي ساكته لحد اما خلص روحي اقعدي علي الكنبه الي هنا وخدي كلي دي

مايا:شكولاته بتضحك علي عقلي مقبوله منك

مالك :ماشي

كان مالك يقرأ الاوراق والملفات ويراقب حركه مايا وهي تأكل 

مالك في خاطره:يخربيت كده مش هركز 

تضغط مايا علي شفتاها بالخطأ 

لينهض مالك فجأه

مايا :في ايه مالك 

لينزل الي مستواها ويقبلها لفترة طويله لتنقطع انفاسهم 

تلتقط انفاسها بصعوبه

مايا:ايه الي عملته ده

مالك :متحكمتش بنفسي

مايا:انته في شغلك غلط 

مالك بخبث :انتي الي بتغريني

مايا :انا اذاي

مالك :😒أسالي نفسك بتجيبي حته شكولاته

مايا😛:لا بتاعتي

مالك : طب هأخد انا الشكولاته بتاعتي

تنهض مايا :انته شكلك معدش عندك احترام لشغلك

مالك : هو عشان جعان مفيش احترام ولا انتي الي دماغك شمال

تشعر مايا بالدوار

مايا انا برده ولا انته الي منحرف اوي 

مكنتش كده بس شكلك اتغيرت اوي تقع مايا ويغما عليها وهي تتكلم

مالك بقلق:مايا يحملها مالك الي سيارته ويذهب الي المستشفي

------------------------------------- 

وعند راجي يذهب لبسنت الكليه

بسنت:ايه الي جابك

راجي:جي اطمن عليكي

بسنت :انا كويسه بس لو حد شفنا سوا هيقول ايه

راجي:متخفيش مي هنا

بسنت:مي معاك هنا

راجي:ايوة

مي:اهلا 

بسنت:با انتو حلوين مع بعض اهو لايقين لبعض

مي:بتقولي ايه

بسنت :بقول الي سمعتيه انتي ماشيه مع ابن عمي ليه هو كان من بقيت عيلتك ولا بيجبلك هدايا عشان كده طمعانه فيه

راجي :بتقولي ايه

بسنت:الي سمعته

مي:احب اقولك انك انسانه متخلفه وعلي فكره انا مش محتاجه حد وعندي فلوس تغرقك وانتي واقفه انا مش ماديه ذيك وان كان علي راجي فصديق وبس

بسنت :وماشيه معاها علي طول دا حب ولا صداقه ومش خايفه علي سمعتك 

راجي بغضب:بسنت

بسنت بتمثيل البكاء:بتزعق كده ايه عشان بتحبها انا مقولتش حاجه غلط

راجي:مي ذي اختي

بسنت:بس هي خطافه

رجاله اهي لهتك في مشاكلها وبعدتك عني انته كنت بتهتم فيا بس لم جت بقيت معاها

مي:بتحترمي نفسك بقا انا سكتلك من الصبح

بسنت بدموع تمثيل:شفت وانته ساكت اذاي

راجي:مي مينفعش اكده

مي ببكاء:هي الي غلطانه مش انا

يصل ياسر في الوقت المناسب

ياسر:مي بتعيطي ليه

مي:عشان هي بتغلط فيا من غير ذنب عشات معنديش حد يدافع عني

ياسر بغضب:مين دي

مي ببكاء:بسنت بتقول عني خطافه رجاله واني معنديش سمعه

بسنت :ايوة انتي كل شويه مع واحد ومين ده

ياسر:احترمي نفسك دي مراتي روحي شوفي انتي واقفه مع مين الاول واتكلمي يلا يا حبيبتي تعالي

راجي بصدمه :مراتك

ياسر:ايوة وكتبنا الكتاب الصبح عندك مانع اصلا انته ملكش دخل عشان تسأل 

بسنت :متجوزه

ياسر:ومش متجوزه اي حد اسألي اخوكي عني وانتي تعرفي

تذهب مي مع ياسر لسياره وتمسح دموعها

مي:خلصت المسرحيه

ياسر:اي خدمه

مي:كان شرطي الوحيد

فلاش

يتصل راجي بمي وهي مع ياسر

مي:خير

راجي:بسنت مفكرة اني بحبك

مي:بتغير

راجي:لا لما كلمتها قالت اني ماشي معاكي مشي عفش واني خنت ثقتها

مي:طيب اقبلني في الجامعه وانا هحل المشكله دي

راجي:كيف

مي:ملكش دعوه بقا

ياسر:بتكلمي مين كل ده

مي: انته عايزني

ياسر:اه 

مي:بشرط واحد

بااااك

ياسر:اظن الشرط اتحقق يلا نكتب الكتاب

مي: مستعجل علي ايه

ياسر:لا يا ماما مش عليا دنا اقتلك

مي:طيب هنروح فين

ياسر:المأذون وبعدين عش الزوجيه

مي في خاطرها اما دفعتك التمن غالي عش الزوجيه دنا هخليك تسميه عش الجحيم بس اصبر عليا بقا بتعملي عقد مضروب

-------------------------------------

وفي مكان اخر

خيري:يعني ايه لسه مخلصتوش عليه

&&:اتجوزت ضابط

خيري:اخلصوا منها ومنه عايز البت دي تموت هي وصحبتها

&&:حاضر

-------------------

وفي المستشفي

مالك:خير يا دكتور

الطبيب: مبروك بدايه حمل الاسبوع الاول

مالك بفرح:بجد طب شكرا

الطبيب:بس خلي بالك منها في الشهور الاولي

مالك:والعلاج

الطبيب:هكتب العلاج اهو بس بدايه حمل مش مستقر هيبقا في مضعفات

مالك :يعني هيبقا في خطر عليه

الطبيب:لسه هنشوف لما تدخل في الشهور 

---------------------------

هاجر:بعد بكرة يوم٢٨

فهد:ايوة ربنا يستر

هاجر:انته رايح قين

فهد:شغلي 

هاجر:هترجع امته

فهد :يوم ٣٠لما المهمه تنجح 

-------------------

وعن فارس 

عملت الي قولتلك ليه نفذ بقا

التفاعل


الحلقه ٢٣

مطلوب عريس صعيدي

وفي المستشفي تستيقظ مايا

مايا :ايه الي حصل

مالك بفرح:مبروك انتي حامل

مايا :حامل مين

مالك بفرح :انتي حامل هتبقي ام وانا اب ياه اليوم ده كنت بحلم بيه 

مايا ببرود:طيب

مالك :بتقوليها من غير نفس كده ليه

مايا :تعبانه شويه

-------------------------------

تزوجت مي بياسر وذهبت معه لبيته

ياسر: نورتي بيتك يا عروسه

تنظر مي للفيله ولا تجد بها احد

مي: فين اهلك واخواتك

ياسر: سافروا امبارح طفشتهم عشان نبقا لوحدنا شويه

مي: نعم انا مش معقد معاك لوحدي

ياسر😒:انا جوزك

مي:ورق بس اوعا تفكر انك هتلمسني

ياسر😶:يا شيخه ومين بقا الي هيقدر يمنعني

وضعت يدها حول وسطه

مي بغرور:انا 

ابتسم ابتسامه لطيفه لها ووضع يده تحت ذقنه 

ياسر:هسيبك لحد اما تتعودي عليا 

مي باستغراب:طيب

ياسر:اسخنلك حاجه معايا تتأكل

مي: هو معندكش حد يطبخلك

ياسر: سافروا امبارح اسخنلك معايا

مي:لا مش عايزة منك حاجه

ياسر:هتموتي من الجوع

مي: احسن

ياسر:عنك طب اقعدي لحد اما احضر الاكل ووريكي الاوضه

مي: طيب

تجلس مي ويغلبها النعاس 

ياسر:نامت 

ليقترب منها وهي نائمه 

ياسر : 😮جميله اوي ويمد يده لينزع حجباها

مي بخضه :بتعمل ايه

ياسر😶:عايز اشوف شعرك عشان انا شعري حلو لو شعرك حلو هنجيب عيال اجانب😮انا عيني زرقا وانتي عينك عسلي يعني لما نخلف هيبقوا عيونهم خضرا ولو شعرهم حلو هيبقوا اجانب 😀

مي :بتقول ايه انته بتفكر في عيال 

ياسر: هيبقوا شكلي عسولين

مي:مغرور اوي

ياسر😮:وانتي عسل اوي وريني شعرك بقا نشوف شعر مين الاحلي

مي : شعري اكيد تنزع مي الحجاب وتفرد شعرها

ياسر😮:شعرك طويل وحلو بس شعري انعم

مي😩:صبرني يارب

ياسر:تعالي كلي معايا افتحي نفسي بدل ما بأكل لوحدي

مي :انته مش عندك اخوات بتأكل لوحدك اذاي

ياسر بتوتر:عشان هم سافروا

مي: شكلك وحداني وبتكدب عليا

ياسر: انتي صح في الحقيقه انا معنديش حد عرفتي اذاي

مي:من شكل بيتك في شبه من شقتي الوان كاتمه وبيتك حسيت انه مطفئ حتي ابتسامتك حسيت انها مختلفه بس كدبت ليه

ياسر :انا يتيم الاب والام كان عندي اخت واحده وماتت من ٧سنين ماتت في البحر معنديش حد وحداني بس قولت اني عندي اخوات عشان اجيبك تعيشي معايا

بصراحه حبيتك من اول ما شوفتك 

مي: وحدني ذي بس بتضحك وبتبتسم كتير وعادي كده

ياسر:الناس عايزة كده انا بضحك وبهزر بس من جوايا حاجه تانيه

مي: بس انته مجنون برده

ياسر:تعرفي يا مي انا نفسي في عيله اوي نفسي ارجع ابويا وامي واختي بس الله يرحمهم لم شوفتك حسيت انك شبه اختي الي ماتت حبيتك عشان كده زورت الورقه 

مي :انته شكلي وانا كمان نفسي في عيله

ياسر😀:نجيب نونو ونبقا عيله

مي :انته غريب انته عرفني من يومين وعايز تكون عيله معايا

--------------------------------

وفي البيت يصل مالك ومايا 

فريده :اتأخرتوا

مالك :كنا في المستشفي

فريده بقلق:ليه

مالك بابتسامه:مايا حامل

فريده بفرح :_بجد مبروك يا بني مبروك يا مايا

مايا :الله يبارك فيكي انا هطلع عشان تعبانه شويه

وفي الغرفه

كانت مايا صامته ليدخل مالك ويلاحظ انها لا تتكلم

مالك :_في ايه

مايا :مفيش

مالك:اول مرة تبقي فاصله شحن كده

مايا :_تعبانه تعبانه تعبانه حس بيا شويه ارحمني

مالك بقلق:اوديكي عند الدكتور

مايا :لا اقتلني وارحمني زهقت 

مالك :من ايه

مايا :من حياتي يا مالك انته عارف اذاي واحده مدمنه ومريضه نفسي هتبقا مسؤاله عن عيله زوج وطفله

مالك :تاني

مايا :تاني وتالت انا مش عارفه ابطل ادمان والعلاج الي بأخده اكيد هيأثر علي البيبي

مالك :مش هيأثر ولا انتي الي مش عايزة تخلفي ولا ايه

مايا ببكاء:بالعكس دنا نفسي في بيبي اوي نفسي ابقا ام بس

مالك بحنان : مفيش بس انتي بقيتي كويسه وهتخفي خالص شيلي بس الاوهام دي من دماغك وعايزك ترتاحي عشان الحمل مش مستقر 

مايا :؟؟

مالك تعالي كده يا حلوة نامي هنا كده مفيش قوم من السرير نهائي غير لما تدخلي في الشهور الاولي

مايا :نعم

مالك :ذي ما سمعتي هترتاحي والخدم هنا

مايا :ايه الحنان ده

مالك :فرصه من عند ربنا رينا بعتلك عيله حفظي عليه

مايا 😮:بس لو البنوته طلعت ذيك هيبقا في اتنين شياطين

مالك بابتسامه :وهنسميها مايا

مايا😀:انا حامل صح

مالك :ايوة

مايا :يعني تعملي الي عايزة عايزة شكولاته وبيتزا واكل كتير عشان جعانه عشان البيبي يتغذا

مالك😒:البيبي ولا انتي

مايا😜:انا 

مالك :من عنيا هجبلك الي عايزة وارجع

يخرج مالك من الغرفه

مايا :مالك هوريك ومش هتقدر تعمل حاجه😁😁بس انته اضايقت لما لاقتني هاديه طيب😇😇

---------------------------------------

وعند بسنت

بسنت :فارس بيحبني وراجي كمان هعمل ايه اختار مين بس راجي وشه في اثر حرق اما فارس ف جنتل

تقبل بسنت طلب الصداقه من فارس وتتحدث معه

-------------------------------------

اما في بيت احمد

زينب:شفت بنتك

محمود:كانت كويسه 

زينب:بس شفت عملت فينا ايه

محمود : اتغيرت زينب: اتغيرت اوي بس كده خطر علينا

محمود:اذاي

زينب:انته ناسي ان العز الي احنا فيه كله ده بتاع امه 

محمود:بس تعبي وشايقه

زينب:بس كل حاجه امينه سجلتها باسم مايا يعني لو مايا عرفت هتأخد كل حاجه

محمود:وهنعمل ايه

زينب:تزور وتكتب كل حاجه باسم احمد

محمود :بس

زينب:مفيش بس ابني مش هيطلع من المولد بل حمص كفايه اني قبلت ابقا الزوجه التانيه عشان خطرك عشان المحروسه اتأخرت في الحمل ولم خلفت خلفت الزفته دي

محمود : طيب يا زينب

--------------------------

وفي جامعه الحقوق

احمد:منه انا

منه :بص يا احمد انا وافقت علي الجوازة دي عشان بابا بس انما انته متستهالش انته بعت اختك ومعزمتهاش علي خطوبتك معملتش حته جبر خواطر ليها ياه جايب القسوة دي منين

احمد ؛انا عملت كده عشان مصلحتها كان نفسي امن حياته وانتي شفتي اتغيرت اذاي بس غلطي اني معزمتهاش

منه : كنت تعقلها انته بدل ما تعمل كده كده معملتهاش كرامه عارف كويس انك اخترت مالك مبعتهاش لحد تاني لان مالك انسان جدع ومحترم روح يا احمد صالح اختك

احمد :تفتكري هتسامحني

منه :حاول معاها متسبهاش كده احمد انته كويس بس مشكلتك انك بتسمع كلام امك مفكرتش حته في اختك الغلبانه ربنا يهديك ويهدي مامتك

احمد :يارب

-----------------------------

مصطفي:نعم 

ياسمين :عايزة اروح لمايا

مصطفي :هتصلحيها

ياسمين :ايوة

مصطفي:خلاص تعالي نروح ليهم

-------------------------------

وعند فارس

فارس :اخته وقعت اخيرا استنا بس يا مالك وشوف هعمل ايه فيك 

-------------------------

يحضر مالك لمايا الشكولاته

مالك : مبتكليش ليه

مايا :٠٠

مالك :مالك

مايا😑:

مالك :في ايه

مايا :سبني انام

مالك :نعم احنا لسه العصر فوقي انا مش هعقد اكلم نفسي

مايا :نام انته كمان

مالك :انتي قلبه عليا ليه

مايا😕 :_مالك انا فصله شحن انا مش راغيه

مالك :_هو انا قولت حاجه

مايا :انته عايز ايه

مالك :كلميني ذي ما بكلمك

مايا 😉:يعني وحشك كلامي ولا ايه

مالك :اتعودت علي زنك انطقي ومتنميش

مايا :هتكلم اقول ايه

مالك :اي حاجه

مايا :تأكل شكولاته

مالك :لو هتأكليني ماشي

مايا: افتح بوقك الطياره جيا بوم هام يا جمل

مالك😅:كل ده

مايا :يلا هام يا جمل

مالك :دورك يلا

مايا: طعمها حلو

مالك في خاطره ايه الهبل ده بس انا مبسوط المجنونه دي خلتني ذيها هو انا حبيتك ولا ايه

مايا :افتح بوقك يلا هام

تدق فريده الباب

فريده : احمد وياسمين ومصطفي تحت عايزين يشوفكي

مايا بحزن :مش عايزة اشوف حد

مالك :انا هنزلهم متطلعيش بره الاوضه

ينزل مالك

مالك :اهلا عايز ايه يا احمد

احمد :عايز اشوف اختي

مالك :ياه افتكرت انك عندك اخت

احمد :عايز اشوف مايا

مالك بحده :اسم مراتي ميجيش علي لسانك ملكش اخوات هنا 

احمد :انا عايز اقولها حاجه

مالك :الي عايز تقوله قولوا ليا انا

ياسمين :مالك كده مينفعش

مالك :مينفعش ليه طول عمرهم رمينها وسيبنها لوحدها اشمعنا دلوقتي عمرك قولتلها مالك عمرك رفعت تليفونك وقولتها اذيك حته في خطوبتك مردتش تعزمها وجي دلوقتي تقول اختي

احمد :اختي يا مالك ومش هتمنعني اشوفها

مالك :اختك دي تبقا مراتي وانته الي سلمتلي اختك يعني ملكش حق تشوفها 

ياسمين:مكنش بمزاجنا يا مالك بتتكلم يا مصطفي

مصطفي:الصراحه مالك مع حق انته يا احمد الي بعتها لمالك يعني هي مسؤاليه مالك 

احمد :عايز اعتذر ليه واقولها حاجه

مالك :تقولها ايه

مايا :انا هنا يا احمد عايز ايه

مالك بغضب :انتي نزلتي ليه

مايا : هقبل عقابك بس اسمعه للمرة الاخيره اتكلم يا احمد

احمد :مايا انا اسف اقسم بالله ما هكررها تاني انتي عارفه اني بحبك قد ايه

مايا بسخريه :حب هو انته تعرف يعني ايه حب

احمد : يعني مالك القاسي يعرفه

مالك بغضب:بتقول ايه

مايا : مالك مالك الوحيد الي حسسني اني بني ادمه اداني فرصه جديده انته استعريت مني وانته اخويا عشان طريقه لبسي وكلامي طب اسمع بقا الي بتقول عليها قاسي اتقبلني باسوء ظروفي مدمنه ومريضه نفسي واتقابلني

مالك بغضب:اسكتي

مايا :لا لازم الكل يعرف انك مش قاسي ولا وحش بالعكس انته احسن منهم 

احمد بصدمه:مدمنه

مايا بسخريه :ايوة مدمنه وكنت بشرب سجاير ومريضه نفسي ومالك بيعالجني واتقابلني كده انته شفت شكلك اذاي رغم ان انته اخويا طب هو مكنش يعرفني ولا قريبي حته بس وقف جمبي اول مرة حد يبقا حنين عليا ويساعدني فكرت مرة تسأل عني وانا في امريكا لا انته وابوك كنتوا بتسافروني بره عشان تخلصوا مني وابقا لوحدي عشت اسوء ايام حياتي عمري ما شفت يوم حلو غير لما اتجوزت مالك خلني بني ادمه مكنتش بعرف اصلي علمني وخلني اتحجب بس عارف شكرا ليك لانك السبب في كده 

ياسمين :مايا انا

مايا :انتي ايه اعتبرتك اختي تعرفي ان الغريبه احسن منك ومي طلعت احسن منك علي الاقل مبتتعرش مني علي كل حال الماضي تقفل وانا مش عايزة اشوف حد منكم تاني لا انتي ولا احمد معنديش عيله عيلتي هي مالك وبنتي الي هتيجي بس

ربنا عوضني بيهم مش عايزة اشوف ولا اعرف حد منكم 

بكت مايا بمراره واخذها مالك في حضنه

مالك :اظن انك سمعت انته وهي يحمل مالك مايا للغرفه

مالك :قولتلك متنزليش

تسمح مايا دموعها 

مايا :فكيت الكبت الي عندي

مالك ؛كبت دا انتي جامده وبدفعي عني 

هو انتي حبتيني

مايا : بصراحه بميل ليك اوي ولو اتأخرت بقلق عليكي ايوة حبيتك بس انته مش بتحبني مش عايزك تجبر نفسك انك تحب واحده ذي

مالك في خاطره وثقت فيك وحبتك بس 

يا مايا يا ترا لو عرفتي هيكون رد فعلك ايه بس انا عايزك عيلتي انتي وبنتي وعمري ما هتخل عنك

----------------------

راجي:يا بوي اتزوج

حمدي:اتزوج كيف يعني 

راجي:اتزوج كيف اذاي

حمدي:انا جي اسكندريه حالا اقفل يا وش النحس

حمدي:يا وليه حضري الشنطه هسافر الاسكندريه

------------------------------

فريده :الي سمعته صح يا مالك مايا مدمنه

بسنت :بنا قولت انها مش طبيعيه 

مالك :ايوة مدمنه حد عنده سؤال تاني

بسنت :ومقعده في بيتك بدل ما ترميها برة

مالك بغضب:احترمي نفسك وانتي بتكلمي اخوكي وتتكلمي علي مرات اخوكي باداب 

بسنت :ياه هي نستك انك ضابط وبتسجن المدمنين والمجرمين مش تحب المدمنين

مالك بغضب:مدمنه وعجباني محدش ليه دخل لو كنتي في ظروفها كنتي بقيت العن من كده

فريده : بس يا بني

مالك :ولا كلمه مايا مراتي وهتفضل مراتي

كانت مايا تسمع الكلام وتبكي وهي في الغرفه

ويرن الجرس فجأه وتفتح فريده

فريده :الحاج حمدي

حمدي: ايوة مفيش اتفضل ولا ايه 

فريده :اتفضل يدخل حمدي ومعه شابه جميله

مالك :اهلا يا عمي

حمدي:عمك انته لسه فاكر انك ليك عم

مالك :يعني حصل ايه

حمدي:وليك عين تسأل مكنش العشم

مالك :تقصد عشان اتجوزت

حمدي:ومين المصونه دي حاجه عاليه احسن من بنت عمك

بسنت :لا يا عمي دي مدمنه

مالك بغضب :بسنت

حمدي:الله الله مدمنه كمان يا حضرة الضابط جبتها من اي شارع دي

مالك بغضب : بس انته عمي اه بس مقبلش انك تتكلم علي مراتي كده وعلي فكره هي احسن من ناس تانيه مبدورش علي مصلحته

حمدي:يعني خلفت وعدك

مالك :دا مكنش وعد دي كانت صفقه عايز تجوزني بنتك عشان الاراضي 

حمدي:ووصيه ابوك نسيتها ابوك كان موصي انك تتزوج زهرة بنتي نسيت ابوك الله يرحمه وانا خابر انك بتحب ابوك اوي هتكسر كلمته عشان مدمنه هتعمل ايه يا ولد الشهاوي

مالك :بس انا متجوز ومش هسيب مراتي

حمدي:الشرع حلل اربعه وبعدين انته معملتش فرح عملت خطوبه ومحدش عارف انك متجوز مدمنه وده احسن الجوازه والفرح هيكون فرحك علي زهرة والكل هيفكر انك متجوز زهره بس 

مالك :نعم هو ده العدل 

حمدي:هو ده الصح هتظهر جوزك بزهرة اما التانيه هتفضل معاك برده بس محدش هيحس انها مراتك عشان لو حد عرف انها مدمنه اسم عيلتنا والاسم الي ابوك الله يرحمه عمله هيضيع قولت ايه عشان خاطر ابوك يا ولدي ووصيته

مالك :بس مايا ملهاش ذنب عشان تعيش كده ومحدش هيتكلم عليها وهي بتخف

وبتتعالج

حمدي:وبعدين معاك يا ولدي هسيبك تفكر احنا هنعد اهنه لحد اما تكرر

يصعد مالك الي الغرفه وهو مهموم

ليجد مايا تمسح دموعها

مالك :انتي سمعتي

مايا : اه خبر حلو ربنا وعدك بواحده عسوله اوي ومحترمه 

مالك :بس

مايا : كلامهم صح يا مالك وصيه ابوك الله يرحمه وبعدين انا هفضل معاك صح يا مالك مش هتتخل عني برده صح 

مالك :لا مش هتخل عنك

مايا : انا حبيتك وهفضل احبك لاني معنديش غيرك بس مش همنعك انك تتجوز وتعيش حياتك وكده كده انته مش بتحبني اتجوز وعيش حياتك وسيبك من المسؤاليه دي ووعد مش هعملك ازعاج بس ليا طلب واحد انك تبقا تيجي تكلمني عشان انا اخدت علي كلامك اوي هو بعد اما تتجوز هتكلمني ذي الاول ولا هتسبني

مالك : مش

مايا بصلابه :متقطعنيش كده كده انا طول عمري واحده منحوسه اتمنيت البس الفستان الابيض ومش هلبسه هي هتطلع احلي بيه لانه مش ذي انا عشت معاك بصراحه احلي ايام حياتي بس انته ليك حياتك وهبقا زوجه جاهريه بس هبقا معاك برده 

مالك : بطلي بقا كفايه قسوة علي نفسك

مايا ببكاء :بس دي الحقيقه هي هتبقا احسن مني في كل حاجه وهي احسنلك ووصيه ابوك وانا مدمنه وبعدين انته مش بتحبني يعني مش هتتأثر انا الي هتأثر 

مالك :بس

مايا :هات 

مالك :اجيب ايه

مايا :الدبله الي عليه اسمي

مالك :لا ليه

مايا :عشان لما تيجي تلبس الدبله التانيه مترميش اسمي علي الارض عشان هزعل اوي

مالك :لا مش هقلعه 

مايا :😞 هات يا مالك انا مش زعلانه منك كده كده عارفه اني منحوسه بس امانه عليك لم تخلف بنوته سميها علي اسمي

مالك :كفايه بقا 

مايا :عايزة مصلحتك وبعدين كده كده هتتجوزها بس هو انا هقعد في الاوضه انهين وهتبقا تيجي تشوفني ولا هتنساني بس متنسنيش وابقا تعاله كلمني هكلمك مش هزعل هستناك تكلمني دايما بس 

يضمها مالك اليه وتبكي بحرقه 

مايا ببكاء:بحبك اوي 

مالك في خاطره يارب ساعدني هي ملهاش ذنب تتحمل كل ده هحطمها بايدي حرام واللهي الي بيحصل فيها ده حرام مايا انا اسف


الحلقه ٢٤

مطلوب عريس صعيدي

نامت مايا في حضن مالك وكان يمسح علي شعرها ويفكر في خاطره

عرفت عن الوصيه انا خبيت عنك عشان كنت عايز اوصل لحل انا دلوقتي في نارين نارك ونار ابويه لو وافقت يبقا بظلمك وهحطمك بايدي ولو رفضت هشيل زنب وصيه ميت ابويا الله يرحمه وانا ابنه الوحيد اول مرة في حياتي ابقا ضعيف كده 

ظل يفكر طول الليل ولم يغفل له جفن 

وفي الصباح دلف مالك الي الحمام واخد شوار فتحت عيناها بكسل لتجده يرتدي ملابسه

مايا :انته هتروح الشغل 

مالك :ايوة

مايا :وقرارت ايه

يتجنب مالك النظر في وجهها 

مالك ببرود :هتجوز زهرة

مايا بحزن :الف مبروك وتنزل دموعها غصب عنها لكنها تمسحها 

خرج من الغرفه وهو يلعن نفسه وتركه تكلم نفسها

مايا ببكاء:اهو فشل في الاختبار اهو وطلع فعلا مش بيحبك بس انتي حبيته بطلي اوهام شويه كنت نفكؤة انه حبك وهيتمسك بيكي بس كل الناس ذي بعضها غدارين ماشي يا مالك اتجوز ذي ما انته عايز بس انا مش انهارت باكيه وتندب حظها العاثر 

اما هو نزل الي الاسفل

حمدي :قرارك

مالك بصلابه :موافق حدد الميعاد المناسب ليكم

بسنت بفرح :مبروك يا زهرة

زهرة :الله يبارك فيكي

فريده :رايح فين يا مالك

مالك :الشغل

فريده :مش هتفطر

مالك : ماليش نفس 

-------------------------

وفي مقر الامن

مصطفي:دا انته مسخرة خليت يوم ١٢يوم ٢٨

فهد :التليفون يخربيته

مصطفي 😀كلت كل ايام الشهر يا مفتري

فهد :اسكت بقا كفايه ضحك هاجر عليا 

يدخل مالك

مصطفي :تعاله شوف الي فاكر النهارده ٢٨

فهد.:مالك يا مالك مكشر ليه

مصطفي:هتلاقي مايا معكننه عليه

مالك بحزن : مايا دي غلبانه اوي ومنحوسه اوي وانا بكمل عليه

مصطفي:مالك يا بني اول مرة اشوفك كده

مالك :انا هتجوز

فهد : با انته متجوز ولما كلمتك امبارح كنت فرحان انك هتبقا اب قالب وشك كده ليه

مالك :هتجوز زهرة بنت عمي

مصطفي:نعم ومراتك انته مشفتش امبارح كانت بتتكلم عنك اذاي دا انته عالمها الوحيد

مالك بعصبيه :غصب عني ارحموني بقا كفايه الي انا فيه

مصطفي:اه افتكرت وصيه ابوك

مالك :ايوة

فهد :وهطلق مايا امته

مالك :مش هسيب مايا هتفضل معايا

فهد :وهي هتستحمل هتستحمل تسمع صوت اغاني فرحك عليها ولا انك تبقا مع واحده غيرها 

مصطفي :شابوه ليك يا مالك هتديها الضربه القضيه

مالك بغضب:سبني في حالي بقا انته مش عارف انا حاسس بايه مفكرني مبسوط 

مصطفي بخبث:انته كده كده مش بتحبها يعني مش هتخسر حاجه هي الي حبتك مش انته 

-----------------------------------------

وفي الفيله

كانت مايا نائمه تبكي لتدخل فريده لها

فريده :مايا حبيبتي مش هتفطري

مايا :مش عايزة

فريده :بس البيبي لازم يتغذا

مايا : البيبي بتاعي بس مش بتاع حد دي هتبقا بنتي لوحدي ولا عشان انا مش علني مفكرين هديكوا بنتي استحاله

فريده :اهدي يا حبيبتي محدش هيأخد منك حاجه

مايا :كدب كلكم كدابين 

فريده :طب هسيبك تهدي 

--------_--_–---------------

وعند ياسر

مي:انته يا اخ انته مش هتروح شغلك

ياسر ؛واخد عرضه

مي: طيب

ياسر:يا مزة عايز افطر

مي :😒جهز لنفسك

ياسر😁:وانتي فين احنا متجوزين وبعدين دي اول مرة نأكل سوا كانت امبارح يلا يا حبيبتي هنساعد بعض في المطبخ

مي: متقولش حبيبتي

ياسر :حبيبتي عندك مانع

مي:مجنون

ياسر:انتي اجن

----------

وفي الطريق يوقف مالك سيارته

مالك :لو سمحت عايز علب شكولاته حلوة يشتري مالك شكولاته وبيتزا لمايا ويعود للبيت

حمدي:اهلا يا ولدي حددنا الخطوبه بكرة ايه رأيك

مالك :اي حاجه

يدخل مالك لفريده المطبخ

مالك :_مايا اكلت

فريده :لا مأكلتش اي حاجه ولا نزلت

مالك : طيب

تنظر بسنت للكيس هي وزهره

بسنت :ايه ده 

مالك :حاجات لمايا

بسنت :طيب زهرة ملهاش في الحب ده شويه

زهره بخجل :بسنت اسكتي

مالك : في فرق مايا مراتي زهرة لسه مش مراتي وبعدين لو كان عندك دم كنتي اطمنتي علي مرات اخوكي تشوفيها منزلتش ومأكلتش حاجه ليه 

بسنت :انا

مالك :انتي تخرسي وعلي فكره مايا ليها في البيت ده وانا مش هسيبها 

يصعد مالك للغرفه ليجدها نائمه والدموع في عيناها ليمسح علي شعرها برفق

مالك :مايا اصحي

تستيقظي مايا وتنظر لمالك

مالك :جبت دول تعالي نأكل سوا

نظرت اليه بحزن مصاحب غيظ

مايا :مش جعانه

مالك :بس انتي مأكلتيش حاجه يلا عشان تأخدي العلاج

مايا :قولتلك مش جعانه ومش عايزة منك حاجه

مالك :عارف انك زعلانه مني بس واللهي غصب عني انتي متعرفيش ابويه كان بالنسبه ليا ايه كان مثلي الاعلي انا وصلت للي انا فيه دلوقتي بسبب تشجيع ابويا مايا انا مش هسيبك يلا كلي بقا اقسم بالله مأكلتش حاجه من الصبح نأكل سوا

يطعمها مالك بيده 

مايا :بتضحك علي عقلي بالشكولاته والبيتزا 

مالك في خاطره

عشان عارف انك قلبك طيب وبتسمحي بسرعه وبينضحك علي عقلك بسهوله.

مايا بحزن:هي الخطوبه بكرة

مالك :ايوة

مايا:وهتعمل ليه الي كنت عمله في الحفله ولا ليا بس 

مالك :ليكي بس وبعدين لسه هنشتري الدهب

مايا بحزن:مالك يعني انا كده هبقا زوجه في السر يعني مش هخرج معاك خالص ولا هيبقا ليا الحق اني قول انك جوزي

مالك :لا ليكي الحق في كل حاجه انا جوزك وهفضل جوزك والكل هيعرف انك مراتي وعد واللهي الكل هيعرف انك مراتي بس اصبري شويه وانا هعملك الي عايزة 

مايا: ٠٠٠

مالك :_ بتعملي ايه

مايا :هنام علي ما اظن انك لازم تروح تجيب الشبكه ودور علي عروستك 

---------------------

يصل خيري المهدي الي مصر 

خيري:يعني في اسكندريه

&&:ايوة

خيري:طب عايزك تنفذ بقا حاول تخلص منها قريب

&&:تمام

------------------------

ينزل مالك الي الاسفل

زهره :احضرلك الاكل

مالك :لا شكرا

زهره بلطف:طيب اعملك شاي

مالك بحده :قولت لا 

----------------------

وعند ياسر كانت مي واقفه في المطبخ لتحاوط خصره يد ياسر

مي:وبعدين في السافله بتاعك بتحترم نفسك شويه

ياسر:بنا محترم اهو انا عملت حاجه

يرن هاتف مي

مي:اوعا اما شوف مين

ياسر:هرد انا خليكي

راجي:الو ايوة يا مي

ياسر بغيره :_انا جوز مي 

راجي:_اهلا يا حضرة الضابط اخبارك ايه

ياسر :الحمد لله وانته

راجي :بخير ومي اخبارها ايه ممكن تديهالي اطمن عليها

ياسر بغيظ :نايمه اصل سهرنا سوا امبارح انته عارف بقا عرسان جدد

راجي:اه ربنا يوفقكم

ياسر :يارب

يغلق ياسر الخط 

مي:مين

ياسر بغضب وغيره :راجي 

مي: وقفلت ليه كنت عايزة اكلمه

ياسر بغضب:لا واللهي وانا قفص جوافه ممنوع تكلمي راجي ولا اي حد تكلميني انا بس فاهمه 

مي:انته بتقول ايه

ياسر :ذي ما سمعتي والتليفون اهو يهبد ياسر الهاتف في الارض لينكسر ويفشي غضبه في الهاتف ليدوس عليه عددت مرات

مي:انته واحد

ياسر:قبل اي حرف تنطقيها انا جوزك وراجل مسمحش لمراتي تكلم راجل غيري

مي:بس راجي ذي اخويه

ياسر :واللهي لو ابوكي حته مفيش كلام

مي:انته بتستعبط

يجذبها اليه 

ياسر:انا حمش برده واللهي مش فرفور واعجبك اوي

مي :انته واحد

يقبلها علي شفتاها بقسوة وعنف ويتركها بعد ان تذوق طعم دماءها 

وقفت تلتقط انفاسها بصعوبه ووضعت يدها علي شفتاها المتورمه

ياسر بحده:اسمعي بقا انا مش كيس جوافه ان كنتي انتي متربتيش فأن هربيكي

----------------------------------

وفي الصباح

فريده :رايح فين يا مالك

مالك _:الشغل

فريده :خطبتك النهارده

مالك:عندي شغل وهاجي علي العصر نجيب الشبكه ونخلص

حمدي:الشغل مقطع نفسه

مالك:ايوة مش فاضي

يخرج مالك وتنزل مايا

فريده : حبيبتي صباح الخير

مايا :صباح النور

حمدي:هي دي المحروسه

بسنت :ايوة يا عمي

حمدي: اسمعي انتي هتسيبي مالك هتطلبي منه الطلاق

مايا :مكنش الاتفاق كده

حمدي: يعني هتقبلي علي حالك تعيشي في الذل ده وبعدين انتي مش مناسبه ليه

مايا :يعني بنت حضرتك الي مناسبه

بسنت :علي الاقل مش مدمنين ذيك ولا مكرهوين ذيك من الكل

زهره بسخريه :يا واقعه مربرة مدمنه ومريضه نفسي خلي عندك دم وسيبي مالك في حاله 

وقفت مايا تبكي بحرقه ولم يشفق عليها احد بل اسمعوها ما يأذي قلبها لتصعد الي غرفته تبكي بحرقه

جلست تبكي بحرقه ظنت انها عب عليه

لتتذكر هاتفها القديم بعد ان احضرها احمد لتفتح الهاتف 

ليصل رساله لفارس بأن الهاتف متاح حاليا

فارس:تليفون مايا اتفتح

يرن هاتف مايا

تمسح مايا دموعها وتنظر للهاتف

مايا :فارس

مايا :الو

فارس:ياه اخيرا فتحتي دنا نفسي اسمع صوتك

تنفجر مايا باكيه

فارس:مالك يا مايا احكيلي احنا اصحاب برده اصحاب بقالنا١٣ احكيلي هسمعاك 

مايا ببكاء:فارس انا 

حكت مايا لفارس كل شئ

فارس:بقا بيتريقوا عليكي 

مايا :اه

فارس:مش كنت انا احسن من مالك بس خلاص يا ستي متزعليش كده انا هجبلك حقك ولو انتي عندك فارس الشافعي مش اي حد

مايا :متعملش حاجه وانساني ماشي

فارس بكذب :اكيد احنا اصحاب وهنفضل دايما اصحاب

مايا :ان شاء الله هقفل سلام

فارس:بقولك هتفتحي الخط ده دايما

مايا بحزن :اكيد بنا هبقا لوحدي تاني

فارس بخبث: هكلمك كل يوم اطمن عليك

ماشي

مايا :بس

فارس: مفيش بس صحاب واخوات دايما

مايا : اكيد بس بقولك انته قتلت نرمين عشاني

فارس:مش انا الي قتلتها بس انا السبب في موتها انا اعمل اي حاجه عشانك 

مايا :_وصلت للقتل يا فارس

فارس:فارس بيعمل اي حاجه عشان الي بيحبهم مش واحد بينفذ واصيه 

مايا : اقفل يا فارس عشان بتعصبني

فارس:عايز اشوفك

مايا :_مش هينفع انا مش بخرج وبعدين خيري عايز يقتلني 

فارس: متخفيش من خيري انا هتصرف معاها لو خيري خلص انتي هتنزلي الجامعه صح

مايا :ايوة

فارس:تمام كده هتصل كل يوم اطمن عليكي ولو عايزة حاجه قوليلي سيبك من الناس بتوع حرقه الدم دي انتي عمرك ما كنتي ضعيفه ولا هتبقي فين القطه بتاع زمان مايا الحب عمره ما بيكون ضعف انسي مالك ميتسهالش زعلك وعياطك ده

مايا :بس هو وقف جمبي 

فارس بمكؤ:وفي المقابل دمرلك نفسيتك وخله ناس ميسوش يرفعوا صوتهم عليكي فاكري بعقلك مش بقلبك لو كان عايزك كان عمل المستحيل عشانك

مايا بحزن :معاك حق كل الناس خاينه وغدرين

فارس:انا معاكي دايما فكري كويس 

مايا :شكرا لانك سمعتني

فارس:ولو في الخدمه اميرتي 

مايا :اقفل بقا سلام 

فارس: اوامرك جلاله الملكه

يغلق فارس الخط

فارس:ياه اخيرا فرصه جتلي ومايا هتبقا ليا قريب وابقا وريني بقا يا حضرة الضابط هتتطلع من المشاكل دي اذاي

وتجلس مايا تفكر في كلام فارس

مايا :فارس كان صح انا اتسرعت لم قولت لمالك اني بحبه خلاص انا قرارت مايا عمرها ما هتتضعف وان كنت حبيت مالك فنا هكره مالك ذي ما حبيته حته لو قسيت علي قلبي هيكون ارحملي من الذل ده وانا بقا هوريهم 

---------------------------

حمدي:اذان العصر اذن وابنك مجاش

فريده :رني عليه 

بسنت : مغلق

حمدي:هنجيب الدهب امته نص الليل والناس المعزومه

تنزل مايا وهي ترتدي فستان جميل وتجلس علي الاريكه

بسنت :ايه الي نزلك الناس زمانها علي وصول

مايا :وانا هفضل محبوسه عشان الناس 

حمدي:بقولك ايه مش عايزين مشاكل

مايا :علي فكرة بقا لما مالك يجي هقوله علي المعامله دي وكلام الصبح

حمدي بسخريه :وهيصدقك اياك انتي مش شايفه الفرق بينك وبين بنتي ولا ايه

مايا : ايه الفرق يعني علي الاقل انا مش راجل بس مبترجعش في كلامي

يرفع حمدي يده ليصفع مايا لكن مالك يمسك يده

حمدي:مالك 

مالك :دي مراتي مقبلش حد يرفع ايده عليه حتي لو كنت انته يا عمي

بسنت :هي الي غلطانه 

مايا :غلطه في ايه انتوا الي غلطانين

حمدي: قليله الادب اهلك مربكويش

مايا :انا قليله الادب انا الي بترجع في كلمتي وعايزيني اطلب الطلاق انا الي بذل حد في كلامي واقولها مدمنه واهالي معرفوش يربوني وانا العب الكبير

مالك :ايه

مايا ببكاء:اسال عمك واختك وزهرة يا باشا ولو كدبت في حاجه هقبل حكمك يا مالك انا رضيت بالعيشه الذل دي عشان انا معنديش غيرك بس انا مش وحشه ولا برجع في كلامي مالك انته لو عايز تسبني معنديش مانع ولو عايز تطلقني خلاص انته حر مش هزعل 

مالك بحده :حصل كده

حمدي: ايوة حصل

مالك بحده وغضب:اظن انك عارف اني وافقت علي الجوازة دي عشان الوصيه بس وعارف اني مش هطلق مراتي وحي تتطلب من مراتي انها تتطلب الطلاق

حمدي:وهي هتقبل علي نفسها الذل ده لحد ميته

مالك :زعل ليه الجوازه هتتعلن مايا مراتي وهتفضل مراتي وعلني مش سر كمان والكل هيعرف انها مراتي هي ذيها ذي زهرة وانته مبتحبش حد يغلط في بنتك متغلطش في بنات حد فاهم يا عمي واسمعوا بقا ان مش عايز مشاكل 

حمدي:لو الناس عرفت ان دي مراتك هتتأذي في شغلك 

مالك :ميهمنيش 

تمسك مايا بيد مالك 

مايا :مالك شكرا علي كل حاجه عملتها وقولتها بس بلاش تعلن اني مراتك هتتأذي متخفش انا هستحمل مش مشكله كلمهم اهم حاجه انته بس ومش مشكله سر او علني كفايه انك معايا بهو حظك بقا وقعت مع مدمنه ومريضه نفسي

مالك :مايا انا عارف اني بظلمك معايا وبحطمك بس واللهي غصب

فريده :الضيوف علي وصول يلا يا مايا اطلعي

مايا :حاضر

تصعد مايا للغرفه وكانت عين مالك عليها حتي دخلت تدخل مايا الغرفه

مايا بدأنا بقا هوريكوا بقا يا زهرة انتي وحمدي وبسنت ان مالك بتاعي بس وذي ما شعللت الدنيا النهارده هوريكم عشان تعرفوا اني مش طفله معاكم وهقعد اعيط ومش هقوله هو بيعتبرني مسؤاليه وبيحب يحافظ علي المسؤاليه اوي ودورك تتألم ذي ما جرحتني 

-------------------------------

وفي المساء تسمع مايا الزغاريط وتضع يدها علي اذنها تبكي وتشعر بالوحده 

مايا ببكاء :يا ماما تعالي خديني من الالم ده يا ماما بنتك ما شفتش يوم عدل

وفي الاسفل 

كان الجميع سعيد مع عدا مالك الذي كانت عيناها علي الغرفه

فهد بحزن:مبروك

هاجر:الف مبروك بس ممكن اطلب منك طلب

مالك ؛قولي

هاجر:ممكن اطلع قعد مع المدام شويه اصل زمانها دلوقتي بتتقطع من جواها

مالك :اطلعي يا هاجر 

تصعد هاجر للغرفه وتجد مايا نائمه علي الارض وتبكي

هاجر بشهقه:يا قلب اختك

مايا :هاجر

هاجر:حبيبتي قومي انتي حامل غلط عليكي كده

مايا :يعني هتفرق بهو خلاص راح

هاجر : امسحي دموعك اجبلك تأكلي زمانك جعانه

مايا :_لا شكرا هو مالك خلص ولا لسه

هاجر:لسه هيلبسوا الدبل 

مايا :ممكن اطلب منك خدمه

هاجر:قولي

مايا :انزلي قوليلي هات الدبله الي انته لبسه

هاجر؛حاضر

تنزل هاجر لجلب الدبله ويرفض مالك خلعها

فريده :مالك مينفعش حد يشوفك لبس الدبله دي

مالك :محدش ليه دخل مش هقلعها

يرفض مالك خلع الدبله 

راجي:عقبالك يا بسنت

بسنت :ان شاء الله 

وبعد الانتهاء يصعد مالك لغرفته

مايا بغيره :خلصت

مالك :ايوة

مايا :_مبروك عقبال الفرح تصبح علي خير

مالك :هتنامي

مايا :اومال هقعد اكلم جنابك مخصوص با انته خطبت واحده كمان يا بجح وجي تكلمني كده عادي

مالك بحده :بت اتعدلي انتي بحالات

مايا بغضب: دلوقتي مش عجباك طبعا اه اصل انا مش ذي بنت عمك بالدم بيحن اطلع بره مش عايزه اشوفك هنا مش هتنام جمبي ولا هكلمك تاني

مالك باوي

:نعم

مايا :اسمع بقا كلام معايا ممنوع فاهم انا غلطانه اني حبيتك كويس اني اعقلت وطلقني فاهم طلاق نهائي

مالك :انتي في حد بيلعب في دماغك بانتي الي قولتي امبارح والصبح وتعاله كلمني يا مالك مش انتي دي

مايا :كنت بختبرك بس خلاص فشلت واسمع بقا انا مش بريئه كده انا قطه بتخربش

مالك :اموت انا في كده خربشي برحتك انا قدامك اهو

مايا :انته معندكش دم

مالك :اخرسي بقا واسمعي كلامي كويس بس كلامي ميتقلش لحد

مايا :مش عايزة واطلع بره انا بكرهك روح لمراتك الجديده

مالك بغضب :اخرسي بقا انتي ايه

اقترب منها وامسك بذراعها بقوة مفكرني مش حاسس بنار انتي عارفه كان منظري اذاي بقالي يومين منمتش بفكر عشان جناب حضرتك

مايا : بتفكر في ايه بكل حاجه واضحه وانته هتتجوز وتسبني احسن هرتاح من تحكمك ده تصدق فارس احسن منك 

جز علي اسنانه بغضب وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناه وبصوت كحفيف الافاعي

مالك :فارس احسن مني

مايا :ايوة احسن منك

مالك : عارفه انتي شكلك عايزة علقه من بتوع الاول ولا انا دلعتك

مايا بغضب : ليه عشان بقول الحقيقه انك واحد خاين واناني وانا بكرهك روح لعند حبيبه قلبك

لوا مالك ذراعها

مالك : بنا عندها اهو وسكت سكت

لحد اما هديها قلم يسقطها

مايا :انا مش حبيبتك الي بيحب حد بيعمل عشانه اي حاجه مش ذي واحد رايح يخطب انا بس رغبه عند الباشا 

جز علي اسنانه اكثر واكثر وضغط علي ذراعها بقسوة

مالك :قولتي رغبه رغبه اني عايز اعمل عيله معاكي رغبه انك سيطرتي علي قلبي وعقلي وقلبتي حياتي رغبه مني اني مطبقش شغلي واقبض عليكي عشان متهمه رغبه مني اني بحب اكلمك واعندك رغبه مني انك لو زعلانه ازعل علي زعلك ول رغبه مني انك لو مأكلتيش افضل ذيك رغبه مني اني معرض شغلي للخطر عشانك لو هتتكلمي علي الرغبه فأن من اول يوم شفتك علي البحر وقولت هي دي رغبه مني اني هسجن عمي قريب رغبه مني اني ادوس علي قلبي واعمل خطوبه مزيفه لو هتتكلمي علي الرغبه فأن اه عندي رغبه بيكي في لسانك الطويل في شفتك الي طعمه حلو الي ادمنت عليها في شعرك في كل حاجه فيكي بس ده اسمه حب ايوة انا بحبك بحبك اوي كمان من اول يوم شفتك فيه لم رفعت المسدس عليكي ولم اتقابلنا في المول بحبك وبعشقك بعشق كل حاجه فيكي قبلها بقسوه علي شفتاها وتذوق الدماء في فمه وتركها لتتنفس 

وقفت مذهوله ومصدومه من كلامه

مايا :انا مش فاهمه حاجه

هكمل بس بعد التفاعل


الحلقه ٢٥

مطلوب عريس صعيدي

مايا :مش فاهمه حاجه

مالك :احسن

مايا😮:بس قولت بتحبني بس قولتها بسرعه عيد تاني

مالك😒:هي مرة واحده مليش في الكلام الرومانسي

مايا😏: طلعت حبيب اهو

مالك: نامي يا مايا

مايا :فهمني بقا هتسجن عمك ليه وخطوبه مزيفه مش فاهمه يعني هتتجوز ولا لا

مالك :اظن اني قولتلك قبل كده مش هتجوزك غيرك فا افهمي بقا

مايا : لا واللهي وخطوبتك دي انته بتضحك علي عقلي

مالك :طب فكري شويه شوفي انا اتجوزتك اذاي مش كتبت الكتاب علي طول ليه معملتش نفس الكلام

مايا😏:عشان انته كنت جبرني عليك فهمني بقا ناوي علي ايه

مالك :مش هقولك عشان عارف لسانك مش بيسكت ولما بتتعصبي بتجيبي الي في بطنك كله

تقترب مايا من مالك وتضع يدها حول رقبته وتقف علي اصابعها لتصبح في مستواها وتكلمت بلهجه ساحرة

مايا :هتخبي عليا يا لوكه دنا حبيبتك برده

حاوطت يده خصرها وتكلم بخبث

مالك : مش لابق دور الرومانسيه ليكي

مايا :شرير 

تقابلت انفاسهم واقترب من شفتاها لكنه ابعددت وجهها

مايا😏:لا مفيش غير لما تقولي

مالك : انا معرفش لا لا تلوك 

مايا :لو مقولتليش مش هحكيلك الي حصل معايا

مالك :هعرف لوحدي

مايا :اذاي

يخرسه بقبله لكنه تبعده

مايا :هتعرف اذاي

مالك :هو ده وقته 

حاول تقبيلها مرة اخري لكنها صرخت صرخه بسيطه لتتمكن من ابعاده

مالك بحده :في ايه

مايا : قولي هتعرف اذاي

مالك بغضب:والي عملتيه دلوقتي اسمه ايه

مايا:انته بتضغط عليا وانا مش فاهمه حاجه ومخبي عليا حاجات

مالك :نعم بضغط عليكي 

مايا : بهو

مالك :عايزة تعرفي بعرف اذاي 

يشغل مالك الشاشه 

مايا بتوتر:كاميرات مراقبه في الاوضه هنا

مالك :_البيت كله كاميرات وبالصوت ينظر مالك لشاشه كنتي بتكلمي مين بقا يعلي مالك الصوت ويسمع اسم فارس

جز علي اسنانه بغضب واحتضنت جهنم عيناها ليكشر الوحش عن انيابه نظر لها نظرة ارعبتها

مالك بصوت كحفيف الافاعي:عشان كده منعه نفسك عني

ظلت تبلع ريقها من الخوف وارتجفت من منظره

مايا :انته فاهم غلط هو بس

امسكها مالك من شعرها وهو يجز علي اسنانه اكثر واكثر

مالك :فاهم غلط اومال الصح ايه يا روح امك

صرخت من الالم

مايا :صديق بس واللهي

زاد من قسوته عليها

مالك :مفيش صداقه بين شاب وبنت

مايا بألم :طب هفهمك ايه الي حصل

مالك بغيره :بهو واضح اهو وقلبه عليا بسبب حبيب القلب بس اسمعي بقا انتي بتاعتي بس بمزاجك او غصب بتاعتي ملك لمالك الشهاوي فاهمه

مايا ببكاء:واللهي فاهم غلط رماها علي السرير وجلس بجانبها يتطلع لها بغضب

مالك :سمعيني

مايا ببكاء:كنت مقهورة من كلام اهلك وشفت تليفوني القديم ولما فتحته هو رن وكنت وقتها مخنوقه فكلمته كصديق واخ عادي

مالك بغضب:يا حلوة يا هانم معكيش رقم تليفوني تكلميني ولا انا مش عجبك

مايا :كنت متغاظه منك وبعدين انته عملت فيا كده عشان كلمت فارس اومال انته خطبت غيري 

مالك بحده :اسم راجل غيري ميجيش علي لسانك وبعدين انا كنت بعمل كده عشان عندي هدف في دماغي 

مايا :مش هكررها تاني

مالك بصوت كحفيف الافاعي:متقدريش اصلا تكرريها دنا ادفنك حيه انا اعترفت بمشاعري اهو يعني اعلنت انك بتاعي بس لاخر يوم في عمرك يا انا يا مفيش غيري فاهمه ولو هموت هموتك معايا عشان انتي بتاعتي بس وانسي انك هتخرجي من البيت ده تاني وفين الزفت التليفون 

مايا بخوف :في الدرج

يجلب مالك الهاتف وتنهض مايا لتدلف للحمام ليمسك بذراعها

مالك :راحه فين

مايا :هغسل وشي

وقف امامها مباشره وتحسس وجهها ومسح دموعها بيده

مالك :كده حلو

مايا :بس فجأه هجم عليها بقبله افقدتها صوابها يعبر فيها عن غضبه وغيرتها وحملها الي السرير

ظل يقبلها بوحشيه ولم يهتم بشئ 

كانت دموعها تنزل من عيناها لكن لا حياه لمن تنادي فقد عاد الوحش من جديد ليعلن عن ملكيته لها

مايا في خاطرها متوحش انا مش عارفه اذاي حبيتك معقول انته مالك نفسه الغيره تعمل فيك كده 

-----------------------

وفي الصباح تستيقظ مايا وتنزع يد مالك من حول وسطها ليستيقظ

مالك:راحه فين

لم ترد عليه ودلفت للحمام وكانت تبكي بحرقه علي ما فعله بيه وتري اثر عضه وقبلته علي جسدها للتذكر ما قاله

فلاش

مالك:هعملك علامات في جسمك عشان تعرفي ومتنسيش انك بتاعتي بس 

بااك

وتخرج من الحمام

مالك بحده :مردتيش ليه

ترتدي مايا الحجاب وتفتح الباب لكن مالك يغلقه

مالك بغضب:انا مش بكلمك

مايا بغضب:عايز ايه مش مكفيك الي عملته امبارح

مالك بحده :صوتك ميعلش عليا فاهمه

مايا :_خلاص هسكت خالص اهو عندك مانع

مالك بحده :طب انزلي حضرلي الفطار اما شوف هتسكتي لامته

تنزل مايا لاسفل وكانت زهرة وبسنت في المطبخ

زهرة :نوم العوافي لسه صحيه

بسنت :النموسيه كحلي

مايا بغضب:بقولك ايه انتي وهي انا اىي فيا مكفيني

زهره :_غيرانه

مايا بسخريه :انا اغير منك انتي ليه ملقتش غيرك يا بتاعه انتي

زهرة :بتاعه

فريده :بس اسكتوا لو مالك سمعكوا بتتخانقوا هيخلي النهار اسود علينا

بسنت :مش شايفه كلامه

مايا :وانتم ملاك يا اخواتي

زهرة :مش عارفه مالك مستحملك اذاي

مايا :اللهي يارب تشوفي الي بشوفه من الملاك ابن عمك

تسمع مايا صوت مالك يناديها ليقع الصحن من يدها

فريده :مالك يا بنتي

مايا :مفيش وتنظر الي زهرة بخبث زهرة روحي شوفي خطيبك عايز ايه مش انتي خطبته برده

زهره بفرح :اكيد

تذهب زهرة لمالك

زهرة : بتنادي

مالك بحده :فين الزفته 

زهرة :في المطبخ هي الي بعتاني

مالك في خاطره بقا كده مفكرني هسكتلك عشان نزلتي تبقي غلطانه

ينزل مالك وهو غاضب ويتواعد لمايا ويدخل المطبخ

مالك :ماما بسنت اطلعوا شويه

فريده :خير

مالك :شويه بس عايز مايا لوحدها

تنظر لها مايا بعدم اهتمام وتخرج فريده وبسنت

ويمسك مالك بذراع مايا

مالك :مجتيش ليه

مايا:مش طلبت احضر الفطار وبعدين هي خطبتك برده

مالك :لا واللهي بقا كده

مايا :سيب دراعي عشان بيوجعني ولاحظ اني حامل بس بتصرفاتك دي الحمل هيضيع بسببك

مالك بتواعد : ماشي اما وريتك

--------------

كانت مي تجلس تشاهد التليفزيون ليقف ياسر امامها

مي:خير

ياسر: انا هخرج بالليل تيجي معايا

مي:لا

ياسر:لا هتيجي

مي :قولتلك لا

ياسر: هتيجي يا روحي 

مي:يوه

ياسر: هبسطك

مي:مش كفايه الصبح

-----------------

كانت مايا تجلس علي الاريكه تقرأ في الكتاب بعد ان غادر مالك

زهرة : ياه يا بسنت تعرفي مالك قالي ايه

بسنت :ايه

زهرة :قالي بحبك يا زهرة

ضحكت مايا 

مايا :مالك قالك كده

زهره:ايوة

مايا بخبث وبرود:مبروك حلال عليكي لوكه تستاهليه الصراحه مبروك😏😏ولا بيهمني اشباعي بيه 

وقفت بسنت وزهرة مستغربان من برودها

----------------

اما في مقر الامن

مالك :امسك التليفون ده تجيب كل المعلومات الي عليه

مصطفي:طيب وده الورق الي جه من البوليس الامريكي

مالك :فتحته

مصطفي:لا بشمع الاحمر ذي ما طلبت

مالك :كويس

مصطفي:عرفت الجاسوس

مالك :ايوة بس لازم اعمل المصيده

مصطفي :وهتعملها اذاي

مالك : اسمع الي هقولوا ده ترقب فارس الشافعي كويس اوي

مصطفي:بهو تحت المرقبه

مالك :عايز كل تحركته

مصطفي :طيب

-------------------

وعند بسنت يتصل عليها فارس ويطلب مقابلتها وتخرج هي وزهره ويذهبان الي الحديقه

فارس:بالضبط الاتنين الي هناك عايزكم تتدمجوا الحكايه اوي

الشاب:اوامرك

فارس:انا بقا هوريكي يا بسنت انتي ومرات اخوكي الجديده الي بتذل مايا

يذهب شابان لبسنت وزهرة 

بسنت :انتوا مين

الشاب الاول: امسكي الدبدوب ده من فارس باشا

بسنت : هو فين فارس

الشاب:جي اهو امسكي ده

الشاب الثاني:يلا عشان هنتأخر لو سمحتي ممكن تمسكي دي لحد اما نجيب حاجه ونيجي

زهرة:طيب

تمسك زهرة بكيسه كبيرة وبسنت بدبدوب ويرحل الشبان وتأتي لهم سيده كبيره في الخمسين

السيده :فين البضاعه

بسنت :بضاعه ايه

السيده :الي فارس بعتها

بسنت :تقصدي دي اتفضلي

يصل البوليس 

الضابط :اقبض عليهم

بسنت :في ايه

الضابط :تجارة مخدرات في عزا النهار يا ولاد ##

بسنت :مخدرات فين

الضابط :هتعرفي في القسم هتوهم

كان فارس يراقب من بعيد 

فارس:باي باي بسنت دبدوب وكيسه فيها مخدرات وبلاغ لشرطه وتأجير واحده عصفورين بحجر واحد اما اشوف اخوكي هيعمل ايه

-----------------------

وفي القسم

بسنت ببكاء:يا حضرة الضابط معرفش حاجه انا اخويه ضابط واللهي

الضابط :بطلي كدب بقا شويه بتبانوا محترمين وانتم اوساخ

زهرة :انا معرفش حاجه هي الي اخدتني وياها هي المسئوله

بسنت :بتقولي ايه

زهرة :منك لله 

بسنت :طب ممكن التليفون لو سمحت مسموح بكلمه حته

الضابط :اخلصي

تتصل بسنت بمالك

بسنت ببكاء:الحقني

مالك بقلق:انتي فين

بسنت :في القسم 

مالك : بتعملي ايه هناك

بسنت :الضابط قبض علينا

مالك :ادهولي 

تعطي بسنت التليفون لضابط

الضابط :نعم

مالك :انا الرائد مالك الشهاوي مباحث امن الدوله

الضابط بخوف:اهلا بحضرتك

مالك :ايه الي حصل واختي عندكم ليه

الضابط:اتمسكت متلبسه بتجارة مخدرات والست الي كانت معاها اعترفت عليها

مالك بغضب:مخدرات 

الضابط :ايوة

مالك :طب انا جي حالا

يصل مالك للقسم

الضابط :اهلا وسهلا بحضرتك

مالك : فين بسنت

بسنت ببكاء:هنا

زهرة :الحقنا يا مالك

مالك :انتوا الاتنين كنتوا بتعملوا ايه هناك عايز الحقيقه

تحكي بسنت ما حصل لمالك

مالك بصدمه :فارس الشافعي

بسنت : ايوة

مالك :وايه الي وصلك ليه

الضابط: هسبكم لوحدكم شويه

يصل مصطفي بورق الكفاله

مصطفي:الكفاله اهي

مالك :اختي مستحيل تتسجن يوم وحسابك اما نرجع البيت

وفي البيت يصل مالك وبسنت وزهرة

فريده ببكاء: بسنت ايه الي عمل فيكي كده

حمدي:ولا عال يا زهرة انتي وبسنت

تنزل مايا من علي السلم

مايا😏:كنتوا بتقولوا عني مدمنه هيتقال عليكم تجار مخدرات كما تدين تدان

مالك بغضب:مايا ادخلي الاوضه

مايا :استنا بس هطمن عليهم انتي كويسه يا بسنت عرفتي طعم الاتهام ظلم وحسيتي بالوجع وانتي يا حوستي السوده يا واقعه مربرة مدمنه ومريضه نفسي وطلعتي ما شاء بتبيعي مخدرات شابوه ليكم بتجيبوا حبايه اصل انا مدمنه مدمنه وانتم تجار

مالك بغضب: عليا النعمه لو مطلعتيش الاوضه دلوقتي هخلي يومك اسود وانتي عارفه

مايا :طيب كنت بطمن عليهم انا واحده موجبه عرفتوا بقا ان كما تدين تدان وفي خاطرها فارس ده عسل مش هيعرفوا يقولوا عني حاجه دلوقتي

تصعد مايا للغرفه وبعد قليل تسمع مايا صراخ بسنت لترتعب وفي الاسفل

مالك بغضب:اديكي ثقتي كله وتخوني ثقتي تكلمي شاب غريب يا متدينه وكنتي ماسكه مايا تريقه بقيتي العن منها 

بسنت ببكاء:انا ضحيه يا مالك

مالك :وهي كانت ضحيه ذيك طب هي الاقل اهلها رموها مش وحده متربيه ووخده ثقه اهلها

بسنت :انا هقبل بي اي حاجه تقولها

مالك :بعد ايه بعد اما خربتي كل حاجه

يضرب مالك بسنت ليدخل راجي

راجي:كفايه يا مالك كفايه هتموت

مالك :تموت ولا تروح في داهيه 

راجي:مالك اتته متعصب دلوقتي

مالك بغضب:سبني اخلص عليها

كانت مايا تراقب وتصعب عليها بسنت لتنزل لاسفل

مايا :مالك كفايه حرام

مالك :حرما عليكي عشتك اطلعي

مايا :هي ضحيه مالك حرام انضحك عليها المفروض تأخدها بالراحه مش كده

تقف بسنت محميه في مايا

مالك:ابعدي عنها

مايا :لا حرام كفايه انته قاسي كده ليه كفايه امبار

لم تكمل مايا لانه صفعها علي وجهها

مالك بغضب وعصبيه:اطلعي علي الاوضه وحسابي معاكي اما خلص

راجي:مالك كفايه سماح المرة دي دي اختك

مالك :تقدر تقولي هتواجه الناس اذاي افرض اتقدملها عريس هقوله عندها قضيه مخدرات عشان واحد لعب عليها

راجي:انا هتجوزها

الحلقه الجايع بعنوان جبروت العاشق

طيب فيه تفاعل عشان انزل تانى النهاردة ولا كفايه عليكم كدا


الحلقه ٢٦

مطلوب عريس صعيدي


راجي:انا هتجوزها

مالك :تتجوزها

حمدي:ايوة يبقا المشكله انحلت كتب كتابك انته وزهرة وكتب كتاب راجي وبسنت في نفس اليوم

صدمت مايا من الكلام ووقفت تنتظر رد مالك وقف مالك ينظر لمايا وقبض علي يده بقوة 

مالك :موافق يوم كتب كتاب بسنت وراجي كتب كتابي علي زهرة

مسحت مايا دموعها وانسحبت الي غرفتها بهدوء تحت انظار مالك 

فريده :وكتب الكتاب امته

راجي:هعملها خطوبه الاول عشان محدش يتكلم وفي الخطوبه بكتب الكتاب

مالك :الي تشوفه 

يصعد مالك ليجد مايا تبكي وعندما تراه تمسح دموعها

مالك:انا

مايا بصلابه: سمعت الي اتقال ومبروك يا باشا يوم كتب كتابك الماذون الي هيكتب كتابك هو الماذون نفسه الي يطلقني منك 

مالك بغضب:طلاق ابقي قابليني

مايا بعصبيه وغضب: لا هطلقني انا معدش مستحمله اكتر من كده انته وحش وكمان ضربتني قدام الكل عشان بدافع عن اختك

امسكها من شعرها وجز علي اسنانه بغضب

مالك :انا ضربتك لسبب تاني انك عصيتي كلامي وكام مرة قولتلك الي بينا محدش يعرفها لسانك كان هينطق علي ليله امبارح 

مايا : انا تعبت منك ومن الدنيا تضربني وتبهدلني وهتتجوز عليا كمان لازمتها ايه اني ابقا معاك كده كده هتتجوز غيري

مالك :لازمتك اني محبتش غيرك انتي دلوقتي حياتي انتي مبتفهميش

مايا بسخريه :حياتك بهو باين

امسك معصمها بغضب

مالك :اسمعي يا بت انتي طلاق مش هطلق وانك تطلعي من البيت ده هتكون علي قبرك بس اما موضوع جوازي عليكي ده انا الي هقرر بس انا بعشق واحده بس وكام مرة قولتلك اني مش هتجوزك غيرك انتي توثقي فيا بس فاهمه

مايا ببكاء:بس الي حصل في بسنت بسببي

مالك :لا مش بسببك

انهارت باكيه ودموعها علي خدها

مايا :بسبي انا وش النحس عليك

انخفض الي مستواها وارتسمت علي وجه ابتسامه خبيثه ورفع ذقنها اليه

مالك :هشش مش بقولك انتي ثقتك فيا ضعيفه انتي نسيتي انا مين ولا متعرفيش مين جوزك

مايا باستغراب:تقصد ايه

اخرج مالك فلاشه من جيبه وشغلها

مايا بصدمه :دا فارس ومعاها اتنين والاتنين راحين لبسنت وزهرة نظرت الي مالك بذهول انته كنت عارف

مالك :ايوة عارف انا مراقب بسنت وكنت حططها تحت الاختبار ومراقب فارس مش مراقبه عاديه بالعكس تسجيل وتصوير والضابط الي راح ده صحبي انا الي بعته ومتفق معاه يعني مفيش قضيه اصلا 

مايا :اذاي

مالك:الاميل بتاع بسنت انا معايه كلمه السر بتاعه وانتي ام قولتي انك كلمتي فارس قولت هيعمل فصل فا الي مراقبه واحد من الاتنين دول وعارف كان هيعمل ايه واده لفارس رقم تليفون الضابط الي انا عايزه

مايا :انته داهيه بس عملت كده ليه

مالك :بعلم اختي الادب وبعلمها انها متحكمش من المظاهر وكمان حاجه راجي كان عارف واتقدملها من يومين وكنت حطه في الاختبار اذا كان هيتقبلها ولا لا

مايا :ونجح راجي وبسنت راسبت

مالك : ايوة بس حته لو كانت اختي لازم تتعلم الادب 

مايا :بس تحت قولت جواز

مالك : جواز بسنت وراجي بس

مايا :وانته

مالك : مش هقولك حاجه غير لما خلص انا قولتلك كده عشان تبطلي عياط وعشان تعرفي اني مفتح لكل حاجه ومش انا الي بتقارن بعيل ولا حد يجبرني علي حاجه

مايا:شابوه😮انته ذكي اوي بس متوحش اوي وايدك تقيله اوي

مالك :انتي الي كسرتي كلمتي عارفها لو حد عرف حاجه عن الي قولتها هخلي الجن الازرق ميعرفش ليكي طريق

مايا😞 :بس انا زعلت انك ضربتني قدامهم

مالك : انتي الي بدأتي وبعدين في دماغي حاجه 

مايا : وانا فأر التجارب ولا ايه

مالك :لا يا قلبي انتي العشق بتاعي بس لو غلطتي هقطعلك رقبتي متفتكريش اني عشان بحبك هبقا ضعيف لا بالعكس دنا هربيكي من الاول وجديد

مايا :هو انا عملت حاجه .

---------------------------

وعند ياسر

مي:ايه ده

ياسر:جو رومانسي احتفال الجواز

مي:😮

ياسر:متنحه ليه

مي:حلو اوي

ياسر:عارف مي انا بحبك وعايز اعوضك اديني فرصه اثبتلك قد ايه بحبك وتبسم بالله هخلي حياتك عسل وفل وياسمين

مي :بس

ياسر:انسي الي فات

مي:طيب هحاول ابدأ معاك من جديد

يحملها ياسر ويلف بيها

ياسر بفرح :بحبك اوي

في خاطرها بس انا بحب راجي بس لما شفت ياسر وجنونه ملت ليه بس مش حب اعجاب بس يا ترا هحبه انا هبدأ معه من جديد ومش هفكر براجي عشان دي هتبقا خيانه لياسر وانا بكره الخيانه

يخرج ياسر من جيبه خاتم زواج يلبسه لمي ويشير لسماء لتري مي كلمه احبك بالصواريخ

مي بفرح :ده بجد ليا كل ده عشاني

ياسر:ايوة

مي:اول مرة حد يعملي كده

ياسر:هعملك كده دايما

الحلقه ٢٦

مطلوب عريس صعيدي

الناس الي قالتلي انتي قولتي حلقتين حاضر واللهي انا عرفه اني قولت كده بس اصبروا عليا بس وهعملكوا الي عايزينه انا بقرأ كل الردود علي فكرة بس والنبي توقعات بحب توقعاتكم والكلام بتاعكم جدا وبحب المناقشه بتاعكم

راجي:انا هتجوزها

مالك :تتجوزها

حمدي:ايوة يبقا المشكله انحلت كتب كتابك انته وزهرة وكتب كتاب راجي وبسنت في نفس اليوم

صدمت مايا من الكلام ووقفت تنتظر رد مالك وقف مالك ينظر لمايا وقبض علي يده بقوة 

مالك :موافق يوم كتب كتاب بسنت وراجي كتب كتابي علي زهرة

مسحت مايا دموعها وانسحبت الي غرفتها بهدوء تحت انظار مالك 

فريده :وكتب الكتاب امته

راجي:هعملها خطوبه الاول عشان محدش يتكلم وفي الخطوبه بكتب الكتاب

مالك :الي تشوفه 

يصعد مالك ليجد مايا تبكي وعندما تراه تمسح دموعها

مالك:انا

مايا بصلابه: سمعت الي اتقال ومبروك يا باشا يوم كتب كتابك الماذون الي هيكتب كتابك هو الماذون نفسه الي يطلقني منك 

مالك بغضب:طلاق ابقي قابليني

مايا بعصبيه وغضب: لا هطلقني انا معدش مستحمله اكتر من كده انته وحش وكمان ضربتني قدام الكل عشان بدافع عن اختك

امسكها من شعرها وجز علي اسنانه بغضب

مالك :انا ضربتك لسبب تاني انك عصيتي كلامي وكام مرة قولتلك الي بينا محدش يعرفها لسانك كان هينطق علي ليله امبارح 

مايا : انا تعبت منك ومن الدنيا تضربني وتبهدلني وهتتجوز عليا كمان لازمتها ايه اني ابقا معاك كده كده هتتجوز غيري

مالك :لازمتك اني محبتش غيرك انتي دلوقتي حياتي انتي مبتفهميش

مايا بسخريه :حياتك بهو باين

امسك معصمها بغضب

مالك :اسمعي يا بت انتي طلاق مش هطلق وانك تطلعي من البيت ده هتكون علي قبرك بس اما موضوع جوازي عليكي ده انا الي هقرر بس انا بعشق واحده بس وكام مرة قولتلك اني مش هتجوزك غيرك انتي توثقي فيا بس فاهمه

مايا ببكاء:بس الي حصل في بسنت بسببي

مالك :لا مش بسببك

انهارت باكيه ودموعها علي خدها

مايا :بسبي انا وش النحس عليك

انخفض الي مستواها وارتسمت علي وجه ابتسامه خبيثه ورفع ذقنها اليه

مالك :هشش مش بقولك انتي ثقتك فيا ضعيفه انتي نسيتي انا مين ولا متعرفيش مين جوزك

مايا باستغراب:تقصد ايه

اخرج مالك فلاشه من جيبه وشغلها

مايا بصدمه :دا فارس ومعاها اتنين والاتنين راحين لبسنت وزهرة نظرت الي مالك بذهول انته كنت عارف

مالك :ايوة عارف انا مراقب بسنت وكنت حططها تحت الاختبار ومراقب فارس مش مراقبه عاديه بالعكس تسجيل وتصوير والضابط الي راح ده صحبي انا الي بعته ومتفق معاه يعني مفيش قضيه اصلا 

مايا :اذاي

مالك:الاميل بتاع بسنت انا معايه كلمه السر بتاعه وانتي ام قولتي انك كلمتي فارس قولت هيعمل فصل فا الي مراقبه واحد من الاتنين دول وعارف كان هيعمل ايه واده لفارس رقم تليفون الضابط الي انا عايزه

مايا :انته داهيه بس عملت كده ليه

مالك :بعلم اختي الادب وبعلمها انها متحكمش من المظاهر وكمان حاجه راجي كان عارف واتقدملها من يومين وكنت حطه في الاختبار اذا كان هيتقبلها ولا لا

مايا :ونجح راجي وبسنت راسبت

مالك : ايوة بس حته لو كانت اختي لازم تتعلم الادب 

مايا :بس تحت قولت جواز

مالك : جواز بسنت وراجي بس

مايا :وانته

مالك : مش هقولك حاجه غير لما خلص انا قولتلك كده عشان تبطلي عياط وعشان تعرفي اني مفتح لكل حاجه ومش انا الي بتقارن بعيل ولا حد يجبرني علي حاجه

مايا:شابوه😮انته ذكي اوي بس متوحش اوي وايدك تقيله اوي

مالك :انتي الي كسرتي كلمتي عارفها لو حد عرف حاجه عن الي قولتها هخلي الجن الازرق ميعرفش ليكي طريق

مايا😞 :بس انا زعلت انك ضربتني قدامهم

مالك : انتي الي بدأتي وبعدين في دماغي حاجه 

مايا : وانا فأر التجارب ولا ايه

مالك :لا يا قلبي انتي العشق بتاعي بس لو غلطتي هقطعلك رقبتي متفتكريش اني عشان بحبك هبقا ضعيف لا بالعكس دنا هربيكي من الاول وجديد

مايا :هو انا عملت حاجه .

---------------------------

وعند ياسر

مي:ايه ده

ياسر:جو رومانسي احتفال الجواز

مي:😮

ياسر:متنحه ليه

مي:حلو اوي

ياسر:عارف مي انا بحبك وعايز اعوضك اديني فرصه اثبتلك قد ايه بحبك وتبسم بالله هخلي حياتك عسل وفل وياسمين

مي :بس

ياسر:انسي الي فات

مي:طيب هحاول ابدأ معاك من جديد

يحملها ياسر ويلف بيها

ياسر بفرح :بحبك اوي

في خاطرها بس انا بحب راجي بس لما شفت ياسر وجنونه ملت ليه بس مش حب اعجاب بس يا ترا هحبه انا هبدأ معه من جديد ومش هفكر براجي عشان دي هتبقا خيانه لياسر وانا بكره الخيانه

يخرج ياسر من جيبه خاتم زواج يلبسه لمي ويشير لسماء لتري مي كلمه احبك بالصواريخ

مي بفرح :ده بجد ليا كل ده عشاني

ياسر:ايوة

مي:اول مرة حد يعملي كده

ياسر:هعملك كده دايما

ترتمي مي بين احضان ياسر

مي:شكرا

ياسر : انتي حياتي مفيش شكرا بينا رغم اني عرفتك من ٤ايام بس حبيتك اوي

-------------------------

وعند بسنت كانت تبكي في غرفتها وتتذكر 

بسنت :يارب انا غلطت يارب انته غفور رحيم سامحني

تدخل فريده وتمسح علي شعرها

فريده :بس يا حبيبتي كفايه عياط ربنا بيسامح وانا سمحتك كمان دا كان اختبار حبيبتي انك تحكمي بالمظاهر ده غلط وانك تتريقي علي حد اكبر غلط ربنا قال لا يسخر قوم من قوم عسا ان يكونوا خير منهم ولا نساء من نساء بس انتي كنتي بتتريقي علي مرات اخوكي وبتحبي زهرة شفتي بعينك مين الي وقف جمبك وحصلها ايه بسببك والمظاهر انتي طول عمرك معجبه براجي رغم انه عندها ندبه في وشه بس انتي مكنش عندك اعتراض بس انتي اتغيرت غيرتي من مايا وسبتي كلام ربنا بس ربنا بيحبك عارفه ليه لانه سترها علي كده افرضي فارس ده كان لعب بيكي حبيبتي طول ما انتي مع ربنا متخفيش انسي الي حصل ده وارجعي ذي ما كنتي بسنت الطيبه الرقيقه الي مش بتسيب المصحف من ايديها والي كانت بتقف جمب الكل

تحضن بسنت امها وتبكي في حضانها

بسنت :انا اسفه ومالك زعلان مني ومايا انا ظلمتها كتير

فريده :مايا دي غلبانه بس بسببك اخوكي هيتجوز عليها وهتنكسر تاني

تمسح بسنت دموعها

بسنت :لا مش هيحصل مايا هتفضل مع مالك بس وزهرة بنت عمي الي من لحمي ودمي باعتني في اول حاجه عمري ما هسمح لوحدها ذيها تبقا مرات اخويا

-------------------------

فهد :حبيبتي بتعملي ايه

هاجر : بلعب مع العيال

فهد :وانا مليش في الدلع شويه

هاجر: 😒 

فهد :😴انا قولت حاجه

هاجر:علي وشك يبان

فهد :يا نداغ اللبان

هاجر بضحكه :ايه الي في ايدك ده

فهد:فستان الفرح والشبكه ولا نسيتي فرحنا بعد بكره

هاجر:بالسرعه دي ده احنا ماخدناش علي بعض

فهد بغضب:نعم يا ختي

تبلع هاجر ريقها

هاجر :بهزر

فهد :بحسب عايزة تخلعي

هاجر:😐ياريت

فهد بغضب :هاجر اتعدلي ايه معني كلامك ده

هاجر:انته مشفتش كلام الناس علينا اذاي انا بنت شارع وهفضل بنت شارع

فهد بغضب: كلام الناس كلام الناس يخربيت كلام الناس يا شيخه كلام الناس لا بيودي ولا بيجيب والناس مبتسبش حد من غير ما تتكلم عليها واسمعي بقا عمر الحب ما كان غلط والي بيحب حد مش بيشوف عيوب مش ذنبك انك كده وانا حبيتك لشخصيتك وان كان كلام الناس مهم عندك وانا لا خلاص عايزة تدمريني وتسبيني 

تضع هاجر يدها علي فمه

هاجر :استحاله اشوفك زعلان انا اسفه لو زعلتك

فهد :هاجر انتي حياتي انا معنديش غيرك انتي والعيال دي مش هقدر اعيش من غيركم

هاجر:ولا احنا

فهد : بتجيبي حاجه بقا تصبيرها

هاجر:😠قليل الادب

فهد:😂😂بهزر يخرب دماغك الشمال دي

هاجر😒:انا برده 

-------------------------

اتصل مصطفي بياسمين 

مصطفي:عامله ايه

ياسمين :_تمام وانته

مصطفي:ذي الزفت ابوكي بيأجل الفرح ليه

ياسمين :اختك مطنشه احمد سيبنهم يأخدوا علي بعض

مصطفي بغضب:وانا مالي انا واحد متجوز اصلا

ياسمين : واللهي خلي اختك تفك شويه

مصطفي:قولي لنفسك الاول

ياسمين :تقصد ايه

مصطفي:اقبل ما تشوفي منه شوفي نفسك بتعملي معايا ايه وابقي اتكلمي سلام يا ملاك

ياسمين :مصطفي انا بحبك واللهي بس انته عارف الظروف

مصطفي بغضب:ظروف ايه الي مش خليني اشوف مراتي بت انتي قصري معايا الشر

ياسمين :يعني اعمل ايه

مصطفي :تيجي لجيلك 

ياسمين بعصبيه :اجي فين انته اتجننت

مصطفي:المكان الي كنت خطفك فيه ولا نستيه.

ياسمين :استحاله انته شكلك شارب حاجه انا مش هشوفك غير قدام الناس بس كفايه الي حصلي بسبب تهورك

يغلق مصطفي الخط في وجهها

ياسمين :الو قفل الغبي يخربيت الجنان

تنام ياسمين وتنسا غلق النافذه 

ويتسسلل مصطفي منها ويراها نائمه ليغلق الباب بالمفتاح المعلق فيه ويقترب منها

مصطفي :سوسو حبيبتي

تستيقظ ياسمين مفزوعه

ياسمين :يخرب دماغك

مصطفي😒:قولتلك

ياسمين :ايه الي جابك

مصطفي :حرام عليكي ممنوع نتقابل ليه يا ظلمه

ياسمين :عشان مينفعش الناس تتكلم عليا انا اه مراتك بس محدش يعرف خطيبتك قدام الكل ومينفعش كل شويه اطلع معاك تقبل انته تقبل علي اختك حد يتكلم عليها

مصطفي ':في فرق انتي مراتي انما هم لسه مخطوبين

ياسمين :ومحدش يعرف اني مراتك مصطفي كل بنت ليها سمعه والخروجات الكتير بتخلي كلام الناس يكتر عليها

مصطفي :طيب

ياسمين :واللهي بحبك بس حظك

مصطفي :حظي اني ربنا رزقني بواحده بتخاف علي سمعتها وسمعتي علي فكرة انتي كده بتعلي في نظري انتي انسانه محترمه وانا هشيلك فوق رأسي دايما

ياسمين :وانته واللهي محترم بس مجنون كفايه انك خطفتني ورغم العداوه بين عيلتك وعيلتي انك مأذتنيش وحد تاني كان دمرلي حياتي بس انته لا انته خطفتني عشان تتجوزني رسمي وتصلح بين عيلتنا وعيلتكم انته انسان طيب يا مصطفي بس عينك زايغه

مصطفي:بحب اخليكي تغيري😌محبتش ولا هحب غيرك انتي العشق يا سوسو

-------------------------

تصل قوه من امن الدوله للقبض علي فارس

فارس:في ايه

الضابط : مطلوب القبض عليك بجريمه قتل نرمين محمد وتجارة المخدرات بالنهار غير انك عضو في الشبكه

فارس: نعم

يدخل مالك

مالك بغرور ويضع يده في جيب بنطلونه ذي ما سمعت اتفضل معانا شرفت امن الدوله

------------------------

وعند راجي

راجي:انتي يا بسنت تعملي اكده

بسنت ببكاء:انا اسفه انا خنت ثقتك بس كان طيش يا راجي عمري ما هعملها تاني وانا موافقه علي اي عقاب

راجي:انتي اتلعب بيكي بس انتي مش صغيره بس انا هسمحك عارفه ليه لان الي بيحب بيدي فرصه تانيه وعقابك انك تبقي مراتي وام عيالي

بسنت : بجد ده العقاب انته طيب اوي يا راجي وانا ندمت بس فعلا انا حبيتك وحبيتك من زمان بس كنت بتبعد عني 

راجي:عشان ابوي كان بيقولي ابعد عشان مش مناسب ليكي عشان انتي حلوة وانا 

بسنت : عارف انته لو كنت قولتلي واتقدمت من بدري مكنش حصل الي حصل لانك عارف قد ايه انا كنت متعلقه بيك وكنتي بتدويني المسجد في الصعيد دايما وكنت بتقربني من ربنا يمكن الي حصل ده خل حضرتك تنطق

راجي: الحمد لله علي كل شئ كويس انها جت علي قد اكده وانا سمحتك من قلبي لان الي بيحب بيسامح

بسنت :شكرا ليكي يا راجي انا عمري ما هخيب ثقتك دي

راجي:عارف يا بسنت يا بسنت انا مربيكي وعارفك وحفظك من لما جيت اسكندريه كنت حاسس انك متغيره

بسنت بحزن:بس مايا بسببي

راجي:متخفيش انا هساعدك وانا معاكي دايما مش انا الي اقبل ان حياه حد تدمر علي حسابي

بسنت بفرح :واللهي انته عسل

راجي بابتسامه :وانتي قمر ربنا يوفقك ويبعد عنك كل شر

------------------------------------

تذهب بسنت لمايا

مايا :بسنت

بسنت :انا اسفه

مايا :خلاص عادي

بسنت :مايا ممكن تبقي اختي وتسامحيني

مايا بفرح :اكيد يا ربي اخيرا هيبقا عندي اخت 

بسنت :انتي طيبه اوي

مايا😍:من ذوقك

بسنت :بتكلم بجد انتي اذاي كنتي عايشه

لوحدك في الغربه دنا متحملتش الوحده يوم

مايا :بصراحه كانت صعبه بس الحمد لله علي كل شئ ربنا كتبلي اني اقبل اخوكي المجنون ده متقوليش اني قولت عليه مجنون ليقتلني تمثل مايا البكاء امام بسنت لكي لا تشك بس هيتجوز عليا الواطي

تضمها بسنت وتمسح علي شعرها

بسنت :لا متخفيش انا هساعدك انا وراجي

مايا😁 في خاطرها انفع ممثله بس حضن بسنت دافئ هي معقول عايزني ابقا اخته كلامها صادق ياها اخيرا هيبقا عندي عيله بجد معقول الحنان الي اتحرمت منه حد هيعوضني عنه

بسنت :حبيبتي انا هبقا معاكي دايما متخفيش

تدخل فريده لهم

فريده بحنان :ربنا يحميكم من كل شر

زهره بسخريه :انتي معندكيش دم هتبقي مع مالك برده 

مايا :حد قالك اني هطلق مش عجبك انتي متتجوزهوش وبعدين الي بتتكلمي عنه ده يبقا جوزي وانتي حيلها مجرد خطيبته بس انا مراته وحامل منه يا روحي وتعرفي ان مالك ده بتاعي بس وعندك الحيطه اخبطي رأسك فيها او اقولك عصبي مالك وهو هيقوم بالواجب

زهره : وبيضربك ومستحملها

مايا بدلع :متعرفيش المثل ان ضرب الحبيب ذي اكل الذبيب جوزي وبيخاف عليا من الغلط 😛😛😛😛والي متغاظ مننا يعمل ذينا

زهره بغيظ :القاسي بيفضل قاسي

مايا :غلط ورا القسوة بيبقا حنان ومش كله ذي بعضه ان كان خايف علي مصلحتك فالقسوة عمرها ما بتكون غلط في الوقت ده مش واحد يضربك من غير سبب انا شخصيه متحررة فا تؤام روحي اكيد هيبقا شديد عشان يقدر يغيرني صح ولا لا وعلي فكرة بقا انا مش بحكم من المظاهر المظاهر مجرد خداعه انتي مبتعرفيش البني ادم غير لما بتعيشي معاها

------------------------

وفي مقر الامن

مالك بغرور:اهلا اهلا بفارس الشافعي

فارس:ممكن اعرف انا هنا ليه

يلكمه مالك في وجهه

مالك :جه وقت تصفيه الحساب يا بطه

تفاعلوا بقا تقديرا ليا


ح ٢٧

مطلوب عريس صعيدي


توضيح 

الي بيقولوا ان مالك قاسي واذاي مايا حبته وهو بيضربه واذاي ضابط وحب مدمنه

من بدايه القصه قولت ان مايا شخصيه متحررة وعنيده وغير انها مدمنه فهجيب بطل منطقي ويتكلم براحه لو وقف قدامه من خنا لسنه الجايه مكنتش هتسمع كلامه بعدين مايا شافت في مالك اب وام وعيلتها كلها يعني الاب مش بيكون شديد شويه ومالك حبها قبل اما يعرف انها مدمنه واتقبلها وادها فرصه تانيه واحد تاني كان رماها وبعدين وحده اهلها رموها وكانت وحدنيه دايما لما لاقت واحد لا تعرفه ولا يعرفه خايف عليها وواقف جمبها مش هتحبه 

ثانيا هاجر في منكم مش متقبل فهد يحب هاجر عشان بنت شوارع والكل بيقول مبيحصلش في الواقع ليه هم ولاد الشوارع ملهمش حق ان حد يقف جمبهم هم ملهمش ذنب في الي هما فيه كل شخص ليه حق ان يحب ويتحب حته لو بنت شارع القلب مبيعرفش ان كانت بنت شارع ولا بتت وزير كان زمان كل واحده مسكت قلبها ومتزعلوش ان كانت هاجر عشان بنت شارع وفهد ضابط مش واقعيه خلاص هفرقهم وتبقا واقعيه😒ومالك عشان قاسي ومبهدله تسيبها وترجع للوحده تاني😒


مالك :وقت تصفيه الحساب يا بطه

يمسح فارس الدم من فمه اثر اللكمه

فارس:حساب ايه اني لعبت علي اختك وبقت متهمه ولا عشان بحب مراتك

جز علي اسنانه بغضب عارم وكشر الوحش عن انيابه

يضربه مالك في بطنه ويلكمه بكل قوة حته اوشك علي فقدان وعيه

مالك بغضب:بتحب مين انطق

مصطفي :كفايه هيموت

مالك :يموت ولا يروح في داهيه 

يمسك مالك فارس من شعره

مالك :شعرك عامل ذي البنات يا بيضه قوم مش هتموت دلوقتي

فارس :انا هوديك في داهيه

مالك :داهيه تأخدك انته وابوك وريني بقا هتتطلع من هنا اذاي بص في الشاشه كده انته الي لبست القضيه يا فالح

فارس بصدمه :تسجيل

مالك :غير انك انته الي مدي اوامر قتل نرمين

غير ابن اكبر تاجر مخدرات ومشترك في شبكه ارهابيه وريني هتعمل ايه انته وابوك

---------

وفي قصر كبير وفخم

ياسين بغضب:اتقبض عليه 

الخادم :ايوة يا باشا

ياسين بغضب :ومين الي يفكر يقبض علي ابني هما ميعرفوش انا مين

الخادم : جنابك في ضابط من امن الدوله بره

ياسين :دخله

يدخل احمد ومعه قوه من الامن

احمد:عايزين ايه وفين ابني

احمد :مطلوب القبض عليك يعني هتحصل ابنك

ياسين بسخريه :يتقبض عليا بتهمه ايه بقا

احمد:لما تيجي معانا هتعرف كل حاجه

ياسين :محدش فيكم يعرف يعملي حاجه انتوا متعرفوش انا مين

احمد ؛واللهي هنشوف ده بعدين

-------------------------------

فهد :اخيرا اللعبه هتنكشف

مالك:جبت الي قولت عليه

فهد :ايوة وحظنا حلو ان ياسين جه مصر

مالك :هنوقف عمليه ٢٨قبل اما تقوم

فهد : ان شاء الله

مالك:جيب الزفت الي اسمه ياسر هو فين 

فهد:هرن عليه

وعند ياسر

مي :التليفون بيرن

ياسر بخبث: هو احنا في التليفون دلوقتي ولا بتتهربي

مي بخجل : التليفون اهم

ياسر:يخربيت الطماطم دي مين معكنن الاجواء ينظر ياسر الي الهاتف

ياسر:فهد

فهد:انته فين

ياسر:في البيت

فهد :يلا يا حبيبي تعاله قانون الطوارئ اتعلن

ياسر: يخربيت كده طيب هاجي

فهد :وهات مي معاك ضروري تبقا موجوده

ياسر بقلق:مي ليه عايزينها ليه هي بريئه معملتش حاجه

فهد:عارف بس شاهده في القضيه

ياسر:فهد مي مش هيحصلها حاجه انا مصدقه القي حد احبه يا فهد

فهد :يخربيتك وانته حساس كده هي شاهد ملك متخفش محدش هيأخدها منك

ياسر:طيب

-------------------------

مصطفي:مالك مايا لازم تيجي

مالك :انا مسجل اقولها يعني مش ضروري تحضر

مصطفي:بس

مالك :عامل حساب كل حاجه

يصل ياسر ومي

مالك :واخيرا

ياسر: في ايه احنا بدأنا المشاكل

مالك :ايوة 

يدخل احمد ومعه ياسين

مالك بغرور:اهلا اهلا

ياسين :فين ابني

مالك :دور علي نفسك الاول

ياسين :فين ابني

مالك :متخفش في الحفظ والصوان هاتوه

يجلب مصطفي فارس

ياسين بلهفه :مين الي عمل معاك كده

مالك :انا عندك مانع

ياسين بغضب :ومين الي اداك الحق تضرب ابني

مالك بغضب وعصبيه :صوتك ميعلش انته وابنك هنا مجرمين فاهم 

ياسين :بتهمه ايه بقا ان شاء الله

مالك :تجارة المخدرات والصفقات المشبوهه وتحريض الشباب للهجرة الغير شرعيه الي كانت الخدعه الي انته عامله انها تكون يوم ٢٨وهي النهارده واتمسكت من ربع ساعه

ياسين :بجد اذاي بقا

يدخل فهد ومعه مجموعه كبيره من الشباب

فهد :فكرني يا ياسين باشا

ياسين :انته 

فهد :حظك بقا الخدعه بتاع ٢٨مدخلتش دماغي يخرج فهد من جيبه ميكرفون بحجم حبه الذره والفضل في ده جهاز ذي ده عليها تسجيلات الاتصالات بتاعك كلها ولو اتحط في اي حته يسمع حته دبه النمله ده اكبر دليل عليكم غير الشباب الي اعترفت انا مكنتش جي العب معاكم 

ياسين :المحامي بتاعي جي

مالك بسخريه : القضايا لبساك لبساك احنا كنا بس مستنينك تنزل مصر كل حاجه مترتب ليها من بدري ولا مفكر الجاسوس بتاعك هينفعك

ياسين :جاسوس

مالك :هاتوا الواطي الخاين

يدخل ياسر ومعه شريف

شريف :انا معرفش حاجه

مالك بغضب:انته تخرس خالص شغال جاسوس انته مكشوف من زمان

شريف :يا باشا انا

مالك :انته واحد خاين وحقير انته عارف بسببك وبسبب الي ذيك كام شاب ضاع وباظ وكام قلب ام حرقتوا قلبها علي ولادها

ياسين :انا عايز اعمل تليفون

مالك بخبث:اعمل التليفون

يجري ياسين الهاتف

ياسين بغضب :نعم

يسحب مالك من ياسين الهاتف

مالك :قولتلك عملين حساب كل حاجه تحنا مكناش بنلعب وانفجار المينا اتوقف يا باشا مش لعب عيال وخدعه ٢٨ انته كنت تقصد بيها رساله مشفره تقصد بيها اليوم الي خيري هيعمل فيه الصفقه كنت بتعمل تمويه عنك عشان ننتبه لخيري وانته لا لان الي وصل مصر اول امبارح خيري المهدي اما عرفنا اليوم اذاي ده بتسجيل الي في اتصالك مع شريف انتوا الاتنين كنتوا متراقبين من اخر زيارة ليك في مصر

ياسين :هطلع بكفاله

مالك :مفيش كفاله لي واحد القضيه لبساها لاحظ حته ان امن الدوله الي قبض عليك انته اخرك السجن انته وابنك وبشاهده البنات كمان هيبقا اعدام ومتخفش صحبك خيري هيحصلك دلوقتي بقا اقوال الشهود هتتسجل

فهد :باي باي ياسين 

يتم تسجيل الاعترفات ويتم استجواب مي وكانت ممسكه في يد ياسر

مي:انا خايفه

ياسر:متخفيش ان معاكي

مالك :مي انا عارف انك بريئه والورق وصل من امريكا 

ياسر :يعني خلاص

مالك :لسه انتي مكنتيش مستهدفه من ياسين انتي مستهدفه من خيري يعني الخطر عليكي لسه موجود بس الي انا شايفه ان معاكي راجل يحميكي اهو

ياسر : تسلم يا غالي 

مي:شكرا ليك يا حضره الضابط 

مالك :ده واجبي لو هتشكري اشكري الي واقف جمبك ده عشان صدعني

مي:اذاي

مالك :هقولك

فلاش

مالك :عايز ايه

ياسر :صعبانه عليا

مالك :مين

ياسر:الملاك اقصدي مي غلبانه وملهاش حد ودخلت في قضيه صعبه

مالك:هي الصنارة غمزت ولا ايه

ياسر:باين

مالك :طب اعملك ايه

ياسر:انا عارف انك عارف الاميرة هي نفسها صحبت مي تبقا مايا مراتك

مالك :عايز ايه

ياسر:مش هقول لحد مقابل ان مي متتسجنش وتجيب ورقها هي كمان من امريكا

مالك :ابتزاز بقا

ياسر:يا جدع احنا اصحاب

بااك

مي : انا

ياسر:_انتي عسل سيبك من الناس الكئيبه دي

فهد :بقا كده.

ياسر:ياه العريس المنتظر واخيرا هتتجوز البت دي بتحبك اوي

فهد :اسمها هاجر مش بنت وانا كمان بحبها

مالك :انا ماشي مش ناقص صداع

-------------------

يصل مالك للمنزل ويسمع صراخ بسنت

بسنت :مااااايا

قلق بل اصفر وجهه عند سمع صراخ اخته باسمها وصعد علي السلم بسرعه كالفهد لتصدم عيناها 

-------------------

كان فهد يقود السيارة وتتوقف السيارة لاشارة

وتدق علي نافذة الشباك طفله صغيره

الطفله :فل يا باشا

ليتذكر فهد اول لقاء لها ولهاجر

فلاش

هاجر:عايز فل يا باشا

شريف :امشي من هنا يا بت انتي

هاجر:انا مش جربوعه عشان تتقرف كده

ينظر فهد لها وترحل هي

ينزل فهد خلفها

فهد:استني

هاجر:نعم يا باشا

فهد 😊:عايز فل

هاجر:بس صحبك بيبص بقرف وانته نازل تأخد

فهد : بحب الفل هاتيه كله

هاجر:كله تعمل بيه ايه

فهد :😁هحطه في بيتي

هاجر:بامانه ربنا هو الواحد بخمسه بس اتا ببيع الاتنين بخمسه هدهولك علي حساب الاتنين بخمسه ايه رأيك

فهد : انتي امينه انا موافق علي الواحد بخمسه

هاجر:الاتنين بخمسه يا باشا

فهد:انا الي هدفع مش انتي انتي اسمك يه صحيح

هاجر:خدمتك هاجر يا باشا

فهد :وانا فهد تشرفت بيكي يمد فهد يده لمصفحتها

هاجر باستغراب:انا معرفكش عشان اسلم عليك وايدك هتتوسخ يا باشا

بااااك

الطفله :باشا عايز فل

فهد :هاتيه كله وخدي دول وروحي علي بيتك

الطفله بفرح:ربنا يخليك يا باشا

يصل فهد لبيته ويجد الباب مفتوح وينتبه القلق ليدخل بركه دماء ويقع الفل من يده


ح٢٨

مطلوب عريس صعيدي

خدعه اما حلوه 😁😁😁😁الحلقه قبل الاخيره


وقف فهد مصدوم من المنظر بركه دماء وبصوت عالي يعبر عن قلقه وخوفه هاجر

يدخل البيت ليبحث عن هاجر ويجدها مع الاطفال في المطبخ ليطمئن قلبه ولكنها اشتعل من الغضب وتحاولت عيناه الي الوان الاحمر

فهد بغضب:هاجر

تلتفت لها هاجر لترتعب من منظره جعلها تبلع ريقها

فهد :خير

امسك يدها واخرجها من المطبخ واشار الي الدم الموجود علي الارض

فهد :ايه ده

هاجر: دم

فهد :عارف انه دم دم مين

هاجر: كيس الدم الي طلبته امبارح عشان علاج شهد وقع في الارض معرفش وقع اتفتح اذاي خد الشر وراح

فهد بغضب عارم :والباب مفتوح ليه افرضي حد دخل عليكم

هاجر:انته نسيت ان البيت متأمن والشرطه والحراس حوليها كنت متسربعه بطبخ وبجيب حاجه امسح بيه الدم

امسكها من معصمها وجز علي اسنانه بغضب

فهد :تاني مرة متتكررش انا كنت هموت من القلق انتي بتستاهبلي اصلا

هاجر بتألم :_فهد بتوجعني 

فهد :لو اتكررت مرة تانيه هتشوفي حاجه مش هتعجبك فاهمه

هاجر : حاضر

يضمها فهد اليه بين احضانه ويمسح علي شعرها كانت هاجر خائفه من فهد فهي لم تراه هكذا من قبل حاولت الافلات منه لكنها لم تستطع كان يضمه بقسوة حته شعرت بانه سيكسر عظمها

هاجر بخوف :فهد بتوجعني ابعد بقا

فهد بغضب:انا كل اما اقرب منك تبعديني ليه انا جوزك مش حد غريب انتي عارفه اني بحبك اوي بحب من اول يوم عرفتك فيه

هاجر:مش قصدي بس انته وجعتني 

فهد بعصبيه :عشان متعصب انتي مبتهتميش غير بالمطبخ هيبقا في خادمه في البيت عشان متقباش حجه البليد مسح السبورة فاهمه

هاجر😒:فاهمه 

فهد :بتبصي كده ليه

هاجر: مفيش

فهد: جناب الهانم خلصت شغل المطبخ ولا لسه

هاجر: خلصت

فهد :يعني فاضيه ليا دلوقتي

هاجر😌:لا ورايه شغل همسح الارض

فهد : هما هيعملوها تعالي بقا يحملها الي الغرفه وسط صراخها

فهد :اكتمي خالص 

هاجر:لا لسه الفرح مجاش

يخرسها بقبله تعبر عن جوعه وغضبه

ليصبحوا زوج وزوجه شارعا وقانونا

--------------------

وقف مالك مصدوما واتسعت عيناها 

مالك :مايا ليسرع اليها ويحملها مايا فوقي ايه الي حصل

بسنت :اغما عليها فجأه

يحملها مالك الي السياره ويذهب الي المستشفي 

وفي المستشفي

مالك بقلق:خير يا دكتورة

الدكتورة :ارهاق بس وضغطها عالي هي لسه في بدايه الحمل عايزة الراحه لانها كانت ممكن تسقط بس ربنا ستر ممنوع الضغط عليها ولا تتعصب وممنوع العنف 

مالك :الحمد لله حاضر يعني هي والبيبي بخير

الدكتورة:ايوة ممكن تشوفها

يدخل مالك لمايا

مالك بحنان :حمدلله علي السلامه

مايا بتعب :الله يسلامك

مالك :ايه الي حصل

مايا:مفيش كنا بنتكلم عادي حسيت بدوخها

يمسك مالك يدها بلطف وحنان

مالك :مش عايزك تتعصبي او تقلقي من حاجه ماشي

مايا :مش بحب اقعده المستشفي روحني البيت

مالك:حاضر

مايا :بسنت قلقانه عليا صح

مالك :مرزوعه برة 

مايا :لوكه حبيبي انته طيب وجدع ومز سماح المرة دي هي اعتذرت وسمحتها

مالك :ملكيش دخل

مايا 😞: مخصماك

مالك :متقدريش

مايا🙈: تحب تجرب سماح يا لوكه بقا هي اتغيرت ومش هتعملها تاني وانته اخوها وابوها متسبهاش لوحدها الوحده صعبه

مالك :طيب

مايا بفرح : بجد

مالك :عشان خاطرك بس

مايا :😉بحبك

مالك :وانا بعشقك

تدخل بسنت لاطمئننا علي مايا

بسنت :حمد لله علي السلامه

مايا :الله يسلامك

تنظر بسنت لمالك

بسنت بحزن وتنزل دموعها :مالك انا اسفه متزعلش مني واللهي ما هتكرر انا بعتبرك ابويا

مالك :ابوكي وخنتي ثقتي

بسنت ببكاء:واللهي ما هعملها تاني انته عارف انا بحبك قد ايه

نهض مالك اليه وضمها بحنان

مالك :خلاص بطلي بقا بس اخر مرة

بسنت :وعد مش هعمل اي حاجه غلط تاني

مايا بفرح وجنون :ايوة يا عم من لقا احببها نسه اصحابه حبوني معاكم شويه ولا انا معجبش ولا ايه

مسحت بسنت دموعها

بسنت :دا انتي الاساس

مايا :😌🙈مش صحلت بينكم عايزة الحلاوة😚😚😚

بسنت ومالك في نفس واحد عايزة ايه

يضحك الاثنان

مايا .😋:٣علب شكولاته كبيرة وعايزة جمبري وعايزة اكل كفته من ايد لوكه حبيبي🙈

مالك :عايزني اطبخلك

مايا 😋:اه

مالك😒:في المشمش

مايا😞:شرير

وفي منتصف الليل كان مالك واقف في المطبخ

مالك :ايه الهبل الي بعمله ده بقيت طباخ كمان يطهي مالك الكوفته ويذهب الي الغرفه

مالك : مايا اصحي

مايا بنعاس:مم حصل ايه

مالك :قومي كلي

مايا بفرح :_عملت الكفته

مالك :ايوة اي خدمه

مايا💃💃:اكلني بايدك

مالك:كمان

مايا ببرائه:يلا اكلني

مالك :طيب

يطعمها مالك بيده وكانت سعيده جدا وكان يبتسم لها بحنان 

----------------------------------

احمد :منه

منه:عايز ايه

احمد:ممكن نتكلم شويه

منه:خير

احمد :منه انا حولت اصالح مايا بس رافضت

منه :الي بيعوز يصالح حد بيصالح من قلبه ومش مرة واحده

احمد : انتي شايفه انها هتسامحني

منه : اكيد هتسامحك لانه اختك حاول يا احمد

احمد:طيب

يذهب احمد للمنزل ويسمع والده

محمود :عايزك تخلص الاوراق بسرعه فاهم لازم كل حاجه تتنقل من اسم مايا لاسم احمد 

صدم احمد من الكلام والده وصعد للغرفه يفكر بما سيفعل 

زينب:انته جيت يا حبيبي

احمد:ايوة

زينب:مالك

احمد:هي كل حاجه مكتوبه باسم مايا

زينب بغيظ :ايوة بس هننقل كل حاجه باسمك انته

احمد :اذاي

زينب:ابوك هيتصرف

احمد:بس ده حقها

زينب: وتعب وشاق ابوك

احمد : بس حرام كده

زينب:ملكش دعوه احنا هنتصرف

جلس احمد يفكر في مايا وتذكر كلام منه

فلاش

منه : انته بتحبها اه بس لازم تثبت لمالك انك واقف جنب اختك دايما وبتسمعش كلام حد اسمع كلام قلبك وافتكر اننا هتموت في الاخر ونروح عند ربنا يعني محدش هينفع حد 

بااك

احمد :لا الفلوس بتنفع ولا الاهل بينفعوا لو سكت علي حق مايا في يوم من الايام هيتعمل فيا ذيه 

------------------------------

وعند ياسر ومي

ارتدت مي واحد من قمصان ياسر لان هدومها اتوسخت وتركت العنان لشعرها 

كان ياسر يجلس امام التلفاز لتحضر مي طبق الفشار وتذهب اليه

مي:تسمح قعد معاك

ينظر لها ياسر ويتنح

ياسر :اوي اوي يخربيت القمر 

تجلس مي وتعطي ياسر الفشار

ياسر: بيتخن وانتي عارفه اني جنتل

مي:طيب

ظلت تأكل وتركز في التلفاز اما هو مركز عليه انتبهت اليه كان يأكلها بعينه يرغب في افتراسها

مي باستغراب:مالك

ياسر بخبث:القميص يجنن

مي :حلو

ياسر :تحفه عليكي هيأكلك حته منك

خافت مي من نظراته لها

مي:طيب هقوم انام عايز حاجه

ياسر : هخدك بكرة اشتريلك لبس عشان بمنظرك ده هاخلني اعمل حاجه اموت واعملها

نظرت اليه مي بخجل واحمر وجهها وتمتم 

مي:سافل

ياسر:اوي 

------------------------

وفي الصباح

مالك :ممنوع الحركه ممنوع تعملي اي حاجه

مايا :نعم هفضل محبوسه

مالك :ايوة هتفضلي محبوسه لحد اما تولدي 

مايا : طبعا لا

مالك : مايا انا مش بهزر عشان صحتك وعشان البيبي 

مايا😔:هفضل محبوسه في الاوضه علي السرير حرام

مالك : بعد فتره الدكتورة هتشوفك وتقول تتحركي ولا لا

مايا :طيب بس عايزة شكولاته وفشار وفيلم انمي لكونان

مالك :يعني ايه انمي

مايا:رسوم متحركه كرتون يعني

مالك:حاضر يا عيله 

ينزل مالك لاسفل ويجد زهرة وحمدي

مالك بخشونه وتحذير :ممنوع حد يطلع او يدخل اوضه مايا ممنوع. كلامي مفهوم 

بسنت :حاضر هبقا اوديلها الفطار

مالك : انتي او امي بس 

بسنت :حاضر

يخرج مالك من البيت وكانت هناك زيارة 

تراقب بيت مالك

-----------------

وفي السجن يرشي ياسين واحد ليحضر لها هاتف ويتصل برقم

ياسين :يعني ايه مش هينفع

&&:يعني سبتوني كده

&&:واللهي انته الي وقعت نفسك ملناش دعوه

ياسين : وانته مفكر اني هسكت هعترف عليك

&&:ده لو فضلت عايش اصل

----------------------

وفي مقر الامن

يصل مالك وكان احمد بانتظاره

مالك :خير

احمد :عايزك في حاجه تخص مايا.

مالك :مالها

حكا احمد لمالك كل شئ

مالك بغضب:هي مايا دي مش بنته ايه القرف ده

احمد:ده الي سمعته 

مالك :هلاقيها منين بالضبط

احمد :انا ممكن احل الموضوع ده 

مالك :اذاي

احمد :الشركه وكل حاجه لسه متسجلين باسم مايا مايا لو عملت توكيل ليك انته الي هتمسك كل حاجه وبابا مش هيقدر يعمل حاجه

مالك :بس انا مش عايزة

احمد:لفترة بسيطه لحد اما نوقع ابويا وامي

مالك :طيب 

يكلم مالك المحامي ويكلم بسنت

مالك :خلي مايا توقع علي الورق الي جي مع الحمام

بسنت :ورق ايه 

مالك :هفهمكوا لما اجي

يغلق مالك الهاتف ويجد فهد امامه

مالك :اتأخرت

فهد : عايز ايه

مالك :عملت الي قولتلك عليه

فهد :ايوة دي ورقه الوصيه ودي ورقه مزورة من الوصيه ذي ما انته توقعت الوصيه مزورة الوصيه الحقيقه ذي ما والدك قالك في المنام في خزنه في البنك

مالك :كنت متأكد لان الخط مش هو وقت تصفيه حسابك يا عمي 

فهد:بس هتعمل ايه

مالك :هتشوف

------------------------

يصل المحامي للمنزل وتقع مايا دوم فهم لكنها وثقت في مالك

بسنت :ليه وقعتي من غير ما تستني تفهمي

مايا :لاني عندي ثقه في مالك الثقه اهم حاجه

بسنت :اه

تدخل زهرة لمايا

زهرة :متكونش دي اوراق طلاقك

بسنت بغضب :مالك قال محدش يدخل عليها غيري انا وماما

مايا ببرود :لا مش ورق طلاق يا خفه هيطلقني وكان بيأكلني بايده وحضرلي الاكل بايده

زهره بغيظه :_انتي بارده

مايا :شبهك يا عقربتي😬😈😈البارده الي ترمي نفسها علي واحد متجوز يا خطافه الرجاله يا بايره

زهرة :انا خطافه رجاله

مايا :ايوة الي عايزة تتجوز واحد متجوز تبقا ايه

زهرة:وانا مالي هي الوصيه بس ويكون في علمك كل الناس دلوقتي عارفين اني خطبته ومحدش عارفك

مايا بغيظ : احسن علي الاقل انا الي في القلب ومحدش هيحسدنا

-------------------------------

وخارج البيت كانت تقف سيارة

السائق:انته تعرف الي هتخلص عليه

المجرم :قالوا مراته او خطبته باين ده لسه خاطب يعني المعلومات غلط قصدهم نقتل خطبته 

السائق:لازم تتأكد

المجرم :بهو مفيش غير اتنين وواحده عجوزه يبقا خطبته وواحده اخته واخته عرفتها اما المقصوده اسمها مايا بس مشفتش صورتها يعني هيكون متجوز واحده كمان ومخبيه

--------------------------------

مصطفي:خيري جه اسكندريه وشريك خيري يبقا

مالك :يبقا عمي عارف المسئول عن تجارة المخدرات في الجبل في الصعيد يبقا عمي والي ياسين كلمه يبقا عمي وهدد ياسين بالقتل ياسين بعت ورقه ليا من غير ما حد يحس عشان عقوبته تخف

مصطفي:وهتعمل ايه بهو يبقا خالي كمان

مالك :هسجنه مجرم ولازم يتعاقب

مصطفي:وجواز بسنت من راجي

مالك:راجي ملهوش ذنب وهو محترم وعلي فكرة انا كتب كتابه علي بسنت امبارح 

مصطفي:اذاي

فلاش 

راجي:مالك عايز اتكلم معاك

مالك ؛خير

راجي:مايا ملهاش ذنب انا راضي اتجوز بسنت حته لو متجوزتش اختي انته عارف اني حقاني

مالك :يعني هتواقف ضد ابوك واختك

راجي: انا بكره الظلم لاني دقته وعمري ما قبل ان ابني سعاده علي دمر حد تاني وانتي بتحبها والبنايه غلبانه انا موافق كل طلباتك وانا فتحت شغل اهنه وبدأت فيه والحمد لله مليش صالح بابوي

مالك : وهتسيب ابوك

راجي:ابوي الي طول عمره بيكرهني عشان حقاني ولا بيتقرف من شكلي 

مالك : هقولك علي حاجه الوصيه مزورة وابوك هو السبب في الحريق الي حصل في الصعيد الي اثر علي وشك

راجي :بصدمه كيف

مالك :انته عارف ان ابوي سبلي الاراضي بتاعته كلها باسمي ابوك خل واحد يقلد خط ابوي ويكتب وصيه مزورة اني لازم اتجوز اختك والحريق الي حصل ده لان ابوك كان جايب شحنه مخدرات كبيرة وناوي يطلعه الجبل والشرطه كانت شغاله فحرق البضاعه عشان محدش يعرف حاجه

راجي بصدمه :ابوي تاجر مخدرات

مالك :هوريك الادله عشان تصدق

بااك

مصطفي :واستوعب راجي

مالك :ايوة راجي راجل بمعني الكلمه وياسين خاف ليتقتل وهم يفضلوا بره فبعت رساله مع الي رشاها في السجن واداله التليفون انا مراقب جو السجن وبره السجن

مصطفي:وهتعمل ايه

يسند مالك ظهره للخلف ويضغط علي الشاشه.

مصطفي:مش ده قدام بيتك

مالك :ايوة العربيه دي واقفه من يومين تراقب البيت

مصطفي:يعني اكيد عرفوا مايا لانك وتدها المستشفي امبارح

مالك بخبث:لا لم طلعت مايا طلعته من الباب الي وراها وذي ما مايا قالت ان الوحيد الي شافه هو خيري والايد اليمين بتاعه بس قرب الصورة كده

مصطفي:مش ده لسه طالع من السجن

مالك :ايوة وهم مش معاهم صور لمايا يعني هو هيفكر زهرة مايا عشان هي الي

هي الي بتطلع ومعروف انها خطبتي

مصطفي:بهو عمك اكيد عارف

مالك بخبث:لا 

مصطفي:عرفت اذاي

مالك :حاطط كاميرا في اوضه عمي عمي بيحاول يكلم خيري من يومين وخيري قافل تليفونه تخيل بقا لو هم قتلوا زهرة مكان مايا

مصطفي:يبقا ضربه قاضيه لعمك بس زهرة ملهاش ذنب هنضحي بزهرة عشان كده عملت خطوبه وشهرته

مالك :مش هنضحي بس لو خطفوا زهرة او اقتلوها ده مفيد لينا شئ مقابل شئ

مصطفي؛دي بنت عمك

مالك :ومايا مراتي هأمن علي زهرة بس هي.وحظها بقا تجني الي عمله ابوها

----------------------------

وفي المول تشتري مي الملابس وتشعر بان احد يراقبه لتذهب الي ياسر

ياسر:في ايه

مي بخوف:خايفه يلا نروح

ياسر:مفيش حد متخفيش انا معاكي ادخلي جربي الهدوم وانا هقفلك هنا

مي :بس

ياسر:اوثقي فيا

تتدخل مي لتجرب الملابس ويلاحظ ياسر حركه غريبه ويخرج مسدسه ويعمل يعني انه مش واخد باله ليذهب الي محل مجاور وبعد دخوله يظهر اثنان مرتدين الاقنعه يهاجمان علي المحل

المقنع ١:كل واحده تسكت الي هتصوت هقتلها

المقنع ٢: يذهب ليجب مي وقبل ان يتحرك 

وتسمع مي وهي في الداخل وترتعب

مي بخوف:ياسر فين ليكون ضربوها يالهوي وقبل ان تخرج مي تسمع صوت ضرب نار وصويت لتخرج وهي خائفه لتجد قوات من الشرطه تعتقل المقناعان 

ياسر بغضب ويضربهم بقوه:عايزين تقتلوا مراتي يا ولاد الواطيه يا زباله خدوهم علي القسم اما هحصلهم اما وريتكم

ترتمي مي وتبكي بين احضان ياسر

ياسر:متخفيش كنت عامل حسابي

مي ببكاء:كنت هموت من الخوف عليك لم سمعت صوتهم وانته مش ظاهر كنت هموت

ياسر بحنان:خلاص بس متعيطيش انا بخير اهو تعالي ليحملها ياسر وكان الجميع يصفق لهم

مي:نزلني يا مجنون

ياسر:هنروح بقا اظن الصنارة غمزت وتلبسي قميصي كل يوم احسن صح

مي:سافل وقليل الادب

ياسر:بس بموت فيكي

-----------------

وعند هاجر تصل الخادمه وتساعد هاجر ويأتي فهد وهو يحمل الورد

فهد :مساء الخير علي احلي جوجو

هاجر:مساء الفل والياسمين علي عيونك

فهد :يا واد يا جامد امسكي بقا

هاجر:ورد

فهد :ورد وفشار وشكولاته وفيلم رومانسي خلينا نعيش شويه

وفي الغرفه يشغل فهد الفيلم 

هاجر:يخربيتك وانا اقول قليل الادب ليه من الي بتسمعه

فهد ؛رومانسي يا جوجو

هاجر:رومانسي ده قله ادب وسافله 

فهد :نقفل الفيديو ونعيش رومانسي انا وانتي

هاجر :ابعد يا مجنون

تجري هاجر ويجري وراها حته تقع علي السرير ونغلق الستار علي فهد العاشق

----------------------------

وعند مالك يحضر لمايا ما طلبت ويشاهد كونان معاها 

مالك :بقيت عيل اخر الزمن

مايا بمشاكسه :دا كايتو عسل هو وكونان ولا هيجي 

مالك بحده :بت

مايا :بهزر معاك انته العسل

مالك :عايز اقولك علي حاجه انتي ليه مسألتيش علي التوقيع بتاع النهارده

مايا :عشان انا بثق فيكي 

مالك :شرح مالك لمايا كل شئ

مايا بحزن :يا عني بابا كان عايز يزور حقي

مالك بخبث :بس انا ادتيه الضربه الي هي.

مايا :اذاي

يخرج مالك من جيبه دافتر وفيزة

مالك :خليت المحامي يعمل التوكيل باسرع وقت خد ربع ساعه بالضبط استخدمت الوسطه واحمد اخوكي قالي علي شريك انا بعتالها الاسهم بتاعك كلها باعلي سعر قبل اما ابوكي يعرف حاجه وفتحت حساب باسمك وحطيت الفلوس بتاعك كلها فيه وده حسابك دي فلوسك انتي

مايا :شرير بس زمان زينب هتنجلط 

مالك :بس ده حقك

مايا :دي فلوس ماما كلها انا عايز اعمل ليها صداقه جاريه عايزة افتح ليها ميتم كبير ومدرسه داخليه لاطفال الشوارع يتعلموا فيها مجاني وكل حاجه تتوافر فيها ويبقوا في الميتم كمان

مالك :هدف حلو وانا هساعدك بس ده اما تقومي بالسلامه

مايا :ان شاء الله

مالك :بتجيبي بوسه بد ل كونان ده

مايا : منحرف

---------------

وعند احمد

منه بفرح :بجد يا احمد انا مبسوطه بيك.

احمد بفرح ؛كل ده بسبك اول مرة ضميري يبقا مرتاح

منه:الحمد لله

احمد :بس لسه اما بابا وماما يعرفوا اكيد هيتصدموا

منه :اهم حاجه الحق رجع لاصحابه

------------

وفي الشركه يصل محمود

السكرتيرة :حضرتك بتعمل ايه هنا

محمود :ايه ده جي شركتي

السكرتيرة:حضرتك الاسهم بتاعك اتباعت امبارح

محمود بصدمه :اذاي

وبعد فتره يذهب محمود لمنزل مالك

محمود بصوت عالي:مالك يا شهاوي

تستيقظ مايا بفزع 

مايا :في ايه

يرتدي مالك قميصه 

مالك :خليكي هنا ممنوع تطلعي

يغلق مالك باب الغرفه علي مايا وينزل

مالك :مفيش حد صوته بيعله في بيتي غيري

محمود :انته مين الي قداك الحق تأخد فلوسي

مالك بغضب:فلوسك فلوس مايا وامه وحقها وانته كنت هتأكلها علي بنتك

محمود :ده تعبي وشقايه انا

مالك :حسب معلوماتي انك كنت مش لاقي تأكل ولم اتجوزتك شغلتك معاها يعني فلوسها هي عشان تعرف ان الفلوس مش دايمه الفلوس الي خلتك ترمي بنتك ودمرها نفسها هي فلوس بنتك

محمود :انا هعرف قضيه

مالك بثقه : اخبط دماغك في الحيطه والورق المزور الي بتعملها انته الي هتتسجن عليه 

محمود:يعني ايه

مالك :يعني الحق رجع لاصحابه ونهايه الفلوس ونهايه الفلوس والطمع وحشه دلوقتي بنتك مراتي وانا هعوضها عن كل حاجه وربنا يقدرني وابقا سندها شوف مين بقا الي هيلحقك من ايد ربنا علي الي عملته في بنتك حساب الاخرة اشد عذاب يوم لا ينفع مال كان هيجرا ايه لو اخدت الغلبانه دي في حضنك مره بدل ما ترميه في امريكا دا انته كنت هتأخد عينيها مش فلوسها بس انته انسان مريض مهم الانسان عالي في يوم هيرجع لاصلها

الحلقه الجايه هي الاخيره


الحلقه الاخيره 

مطلوب عريس صعيدي

يعود محمود للبيت ليجد زينب بانتظاره وتجده مهموم 

زينب:مالك يا راجل

محمود :خسرت كل حاجه

زينب بشهقه :يا لهوي اذاي

حكا لها محمود ما حصل

زينب بتعب:يعني خسرنه كل حاجه

محمود بحزن :ايوة

تقع زينب مغما عليها ويحضر الطبيب

احمد بقلق :حصلها ايه

الدكتور: جالها صدمه اثرت عليها واثرت علي الجهاز العصبي عندها

احمد :يعني ايه

الدكتور:جالها شلل نصفي مش هتقدر تتحرك بعد كده

وقف احمد مصدوم حزين علي امه

احمد :يعني مفيش علاج ليها

الطبيب :فيه لو مشت عليه ان شاء الله تتحسن

محمود بحزن: الطمع نهايته وحشه يارب سامحني 

-------------------

وفي الصباح تستيقظ مايا وكانت نائمه علي صدر مالك لتنظر اليه وهو نائم وتلعب في خصلات شعره بخفه 

مايا :لوكه حبيبي عسول يا ناس يا خواتي قمر وهو نايم 

يبتسم مالك علي كلامها ويستيقظ 

مالك :صباح الخير

مايا :صباح الفل علي عيونك العسلي الحلوة دي

يغمز لها مالك 

مالك :بتيجي نكمل كلام امبارح

مايا : اقوم يا بابا علي شغلك بطل سفاله شويه 

مالك :فكرتيني لحظه طلوعي من الاوضه هقفل عليكي الباب بالقفل 

مايا باستغراب:ليه

مالك :هتفهمي بعدين

مايا : مش هسألك ليه عشان واثقه فيك

مالك :شفتي الثقه حلوة اذاي

مايا : فعلا معاك حق الثقه حلوة اوي 

----------------------------

وعند فهد يستيقظ ليجد هاجر واقفه بالفطور

فهد :صباح الجمال والرومانسيه

هاجر:صباح الي بتغني حضرتلك الفطار 

فهد😏:فطار رومانسي ولا ايه

هاجر😏:بدلعك عشان متقولش مش بهتم غير بالمطبخ

فهد :اخص عليكي انا قولت كده

هاجر : لا سمح الله قوم بقا بطل كسل

فهد :ربنا يخاليكي ليا يا احلي حاجه حصلت في حياتي

هاجر :بصراحه انا الي المفروض قولك كده بصراحه انا مش عارفه حبتني ليه واذاي كان قدامك بنات كتير من مستواك ومتعلمين ووخدين شهاده عاليه وولاد عيله بس انته اختارتني انا حسستني اني بني ادمه 

وضع فهد يده علي فمها

فهد :كما مرة قولتلك بلاش تتكلمي كده الحب عمره ما كان بالمظاهر انا شفت فيكي حاجات مش في بنات تانيه انتي عارفه اني كنت بكلم بنات كتير واجي احكيلك بس انتي كنتي مختلفه كنت برتاح في الكلام معاكي اوي رغم انك كنتي بتصديني انتي مكنتيش بتحبي تكلميني عشان خايفه لكون بضحك عليكي وصنتي نفسك عكس بنات متربيه في العز وبتبيع نفسها انتي جذبتيني من اول يوم شفتك فيه كنتي امينه فاكرة الفل انا عرفتك من ٣سنين بس دول كانوا احلي ٣سنين في حياتي يوم ما قبلتك فاكرة يوم ما جيت عندكم اول مرة

فلاش

هاجر:انته تاني

فهد :مفيش اتفضل حته

هاجر:مفيش راجل هنا والعيال الصبيان مش هنا مينفعش تدخل

فهد😏:ما انتي بميت راجل ومتخفيش واللهي مش هعمل حاجه وعد وعد بس دخليني

هاجر:انته عرفت مكاني منين 

فهد😎:مشيت وراكي اول امبارح

هاجر: طب ادخل بس هسيب الباب مفتوح

فهد بمزاح :دا باب مخلع لوحده مقفول ذي مفتوح

يشعر فهد انها قد ازعاجه

هاجر _:هو مش قد المقام بس بيحمينا والخرابه دي بيتنا

فهد :انتي زعلتي انا مكنتش اقصد حاجه

هاجر:_انته عايز ايه يا باشا

فهد :ادخل الاول حته

يدخل فهد ولا يجد غير اريكه مكسور

في خاطره هي البت دي عايشه اذاي في المرمطه دي 

هاجر: عايز ايه

يجلس فهد علي الارض 

هاجر باستغراب:انته هتقعد علي الارض استنه هجبلك حاجه تقعد فوقها

فهد :لا كده حلو

هاجر:طب عايز ايه

فهد😏:انتي متسربعه ليه انا لسه داخل ارتاح من الواقفه حته اومال فين العيال

هاجر :_عايز ايه منهم 

فهد :نادلهم بس

هاجر:الله اما طولك يا روح يا شهد يا عيال تعالوا

يفتح فهد الاكياس التي كانت معه ويخرج منها طعم كثير

هاجر :اي ده

فهد :اكل

هاجر:وجايبه ليه

فهد بصراحه :انا روحت امبارح للمكان الي بتقفي فيه وملقتكيش قولت هي اكيد مشتغلتش 

هاجر:_ايوة مكنش معايا فلوس اشتري بضاعه. بس ايه دخل ده بي ده

فهد :بنا قولت اكيد حاصل حاجه وجيت

ينظر فهد لاطفال وكانوا ينظرون لطعام

فهد :قعدوا يلا نأكل سوا

يجلس الاطفال

هاجر:انتوا قعدين مع الغريب ده ليه

فهد :غريب كده هزعل احنا بقينا اصحاب

هاجر:صحاب منين انته هتهزر

ينهض فهد ويمسك سندوتش

فهد :خدي كلي ده 

هاجر:مش جعانه.

فهد بحنان :انا سامع صوت العصافير يلا كلي وانا باكل اهو يعني مش حاطط فيه حاجه

هاجر:بس ده كتير مش هعرف ادفعلك كل ده مش معايا فلوس 

فهد :مش عايز فلوس احنا اصحاب وبقينا عيله واحده

هاجر:واللهي انته شكلك مجنون

فهد.:😎 ايوة

باااك

هاجر:دي كانت اول مرة ادخل واحد البيت دا انته كنت بتهبلني اهرب منك في الشغل تجيلي البيت

كنت تيجي تشتري الفل كله وتقعد تكلمني وتحكيلي كنت بضايق انك بتكلم بنات ومفكرني واحد ذيهم 

فهد :عمري ما فكرتك ذي حد كنت عارف انك مختلفه حاولت اقرب منك بس انتي كنتي رافضه بس سرقت قلبك برده

هاجر:انته سارق قلبي من اول يوم كلمتني فيه كنت بقول لنفسي من المز الحلو ده 

فهد :دا انتي طلعتي عيني

-----------------------------

وفي المستشفي

منه :متزعلش يا احمد طنط هتبقا كويسه انا هفضل جمبك وجمبها

احمد:بجد يا منه يعني مش هتسيبني

منه :لا يا حبيبي انته اتغيرت وعملت الصح عمري ما هتخله عنك وهقف جمبك وهبقا سندك

احمد:ربنا يخاليكي ليا بس لازم اشوف مايا واعتذرلها 

محمود بندم ؛وانا كمان لازم اخليها تسامحني

---:-----------؛-----؛------

مالك :عرفت هتعمل ايه

&&:اكيد يا باشا

اتصل مالك بزهرة

مالك :زهرة ممكن اشوفك بره البيت شويه

زهره بفرح :اكيد

مالك:بس متقوليش لحد انك جايه تشوفيني

زهره :من عنيا خمس دقايق واطلع من البيت

يغلق مالك الخط ويفتح الاب توب المتصل بكاميرات المنزل ويجد السيارة تقف في الخارج وكانت زهرة تخرج من الباب

يفتح مالك الخط

مالك :اتحرك بسرعه

امام منزل مالك وقفت شاحنه كبيره اما السيارة ونزل من السيارة اربعه اشخاص مقنعين واحد من جهه زهرة وقام بخطفه و٣الاخرين خطفوا المجرمين بي السياره تحت تهديد السلاح وكان مالك يراقب كل شئ وايضا مايا كانت تراقب كل شئ من النافذة وحاولت فتح الباب لكنها لم تستطع

مايا بخوف :معقول مالك الي خطف زهرة اما عند مالك كان يبتسم بخبث ويخرج من مكتبه

تصل الشاحنه الي مينا الاسكندريه وتدخل احد المخازن ويصل مالك المخزن

قيدت زهرة ووضع علي فمها لاصق وهي فاقده الوعي

مساعد مالك :تمام يا باشا الي طلبته حصل

مالك :طيب شغل الكاميرا وانتم لو مسمعتوش الي هقول عليها هقتلكم وانتم عرفني

مجرم بخوف:مالك الشهاوي

مالك : انته تعرفني اهو يعني تسمع الكلام احسن ما فرغ فيك المسدس

نظر مالك الي زهره الفاقدة وعيها

مالك :نفذ يا بني

وفي منزل مالك

حمدي بخوف:بنتي اتأخرت

فريده :زمانها جايه

تفتح بسنت الباب لتجد شريط فيديو مكتوب عليه الي حمدي الشهاوي

بسنت :دا ليك يا عمي

حمدي:وريني

تشغل بسنت الشريط

لينظر حمدي ويجد زهرة مقيده والمجرمان

المجرم :اسمع يا حمدي بنتك الحلوة دي هتموت تمن الصفقه الي باظت 

المجرم ٢:دي تحيه ليك من الباشا الكبير اوي خيري المهدي ويغلق الفيديو

حمدي بغضب:هقتلك يا خير الا بنتي يا خيري عشان اكده مش بترد علي التليفون هقتلك الي بنتي

كان مالك يراقب كل شي بواسطه الكاميرا

ويرن هاتفه

مالك :نفذت

ياسر:_ايوة كلها تمام انا والرجاله شعللنا الولعه في مخازن خيري وبعتنا فيديو ان حمدي الي عملها زمان خيري اتهبل 

مالك :كويس كده هيقلبوا علي بعض لازم نستعد لتقيل

ياسر:دا انته داهيه

------------

يصل الفيديو الي خيري ويجن جنونه فلا احد يعلم عن الصفقه شئ غير حمدي ثبت مالك المكيده علي عمه

خيري بغضب:عايز اشوف جثت حمدي قدامي خسارني الملايين

-------------------

وفي السجن كان فارس يحاول الهرب لكنها لم يتمكن من الهرب مالك متوصي بيه 

-------------------

يفتح مالك هاتفه وكان ينظر لصورة مايا وهي نائمه

مالك :حبيبتي محدش يقدر يأخدك مني ابدا ويحرموني من المنظر ده كل يوم دنا احرق الدنيا عشانك مش عمي بس 

يدخل مصطفي

مصطفي:يا عم الحبيب يلا كل حاجه جهزت عمك طلع من البيت وهو نار وخيري ورجالته طلعوا راحين المخزن الي في صفقه يوم ٢٨

مالك :كل الرجاله تجهز 

فهد :جاهزين يا معلم خلينا نخلص من القضيه دي بقا عايز اعيش شويه

مصطفي: وانا عايز اتجوز😭حرام الي بيحصل كده

راجي:انا جيت ذي ما طلبت يا مالك

مالك :هوريك كل حاجه علي الطبيعه

------------------------------

يصل خيري الي المخزن وكان يحتوي علي كميه كبيره من المخدرات صفقه العمر بالنسبه لخيري 

خيري:كل حاجه تتنقال مش عايز غلط

المساعد:اوامرك يا باشا

وبعد قليل يصل حمدي ورجالته للمخزن

حمدي بغضب:خيري فين بنتي

خيري :جيت للموت برجيلك

يخرج حمدي سلاحه 

حمدي :بنتي فين 

خيري:بنت مين معرفش بنتك اصلا حرقت المخازن بتاعتي ليه يا حمدي قلبتها عداوة

حمدي :هقتلك فين بنتي

كانت قوات الامن تحاوط المخزن من جميع الاتجاهات وهناك طائرة هيلكوبتر ترصد المكان تابعه للشرطه

يخرج خيري سلاحه : دنا الي هقتلك حرقت البضاعه بتاعتي والبضاعه الي بعتها الصعيد خدها لحسابك 

حمدي: انا محرقتش حاجه والبضاعه دي انا دافع فيها النص 

تقتحم القوات المكان بسرعه كبيرة لم يتمكن احد من رجاله خيري ولا حمدي اطلاق النار وقفوا بذهول من دخول عدد كبير من القوات بسرعه كبير وقبل انا يستوعب احد امسك ياسر بخيري وصوب المسدس لرأسها

ومصطفي بحمدي

دخل مالك بغرور وكان يضع يده في جيبه 

مالك :مساء الخير علي الحفله الجميله دي احنا جينا من دعوه باين

فهد :باين يا صحبي

حمدي بصدمه :مالك

مالك :اهلا اهلا بضيف الشرف مفاجاه حلوة صح

كان ياسر يرغب بقتل خيري

ياسر بغضب:انته الي كنت باعت رجاله يقتلوا مراتي يا ابن ##

خيري:بسخريه مفيش دليل علينا

مالك بسخريه :والمخدرات دي كلها والمخازن الي اتحرقت

خيري:تهمه ملفقه

يشير مالك باحد اصابعه لواحد من رجاله خيري ليشغل فيديو

مالك :الكلام الي حصل بينكم اتسجل مزروع هنا كاميرات خاصه بالشرطه وده ضابط معانا

راجي: ابوي مجرم 

حمدي: هتدفع التمن

مصطفي:صوتك عالي يا خالي انته الي هتدفع التمن

حمدي:فين بنتي 

راجي:اختي روحت يا بوي مالك قالي كل حاجه وانا هرجعها الصعيد وجوزها واحد يستاهلها هي ملهاش ذنب 

مالك :قبضوا عليهم خدوهم علي البوكس

يضرب خيري ياسر في قدمه لكنه لم يستطع الافلات منه

ياسر بسخريه :بتخبط في رجل واحده يا غبي انا صلب يا بابا ومش هكون سبب انا المهمه تبوظ وهحفظ علي حياتي عشان مي

يتم القبض علي خيري وحمدي دون خسائر ويتحكم عليهم بالاعدام وفارس بي٢٤سنه اما ياسين ٥٥سنه لم يتحمل الخبر ومات من الصدمه ويتم غلق الشبكه والقبض علي المشتركين فيها

وترجع زهرة للصعيد ووتتجوز ابن خالته الي كان بيحبها 

---------------------

وفي منزل مالك

احمد :مايا ممكن تسامحيني بقا انا تعبان اوي 

ياسمين :مايا احنا عارفين انا زعلانه مننا بس سماح بقا قلبك طيب بردة

مايا😏:وهتجبولي شكولاته

احمد بابتسامه :هجبلك الي عايزة

مايا :صافي يا لبن

ياسمين :_حليب يا قشطه

يدخل محمود وهو نادم

محمود :مايا

مايا :انته

محمود :انا جيت اطلب منك طلب اخير طلب واحد بس

مايا :اي هو

محمود :انك تسامحيني انا عارف اني غلطت في حقك بس سامحني واللهي ما هزعجك تاني

مايا بحزن :بدل ما تقول نفتح صفحه جديده تقول واللهي ما هزعجك

محمود بدموع:انا اسف يا بنتي تعالي في حضني

تحضن مايا ابوها وتسامحه

مايا :مهم حصل هتفضل بابا الي بحبه

محمود :وزينب سامحيها هي ضحيه الطمع وهي دلوقتي اخدت عقابها

مايا : المسامح كريم وانا بفتح صفحه جديده عايزة انسه الماضي كله

----------------

تزوج احمد ومنه ومصطفي وياسمين وياسر ومي وفهد وهاجر وبسنت وراجي في اضخم حفل زفاف وكان الجميع سعيد

ينظر مالك لمايا

مالك:انتي زعلانه انك ملبستيش الابيض

مايا 😔:شرير يا لوكه زعلانه منك

مالك :_فرحك لوحدك عشان محدش يزعجنها من الهبل دول دا انتي قلب لوكه يا مزتي

مايا :امته

مالك :بكرة

وفي مساء اليوم التالي اقيم حفل زفاف لمايا فقط واثناء الرقص للعروسين

مايا :بقيت عامله ذي الكورة 

مالك :احلي كورة

مايا :بس مقولتش يا مالك حبتني من امته

مالك :من اول يوم شفتك فيه لفتي انتباهي حاجه شدتني ليكي كانت اول مرة افتح كلام مع بنت كنت عايز اعرف ليه

مايا بغيظ:وسمتني ام شعر منكوش 

مالك بضحكه :تعرفي ان يوم البحر والمول كانت احلي حاجه حصلت ليا اول مرة حد يرد علي كلامي

مايا:عشان انته شرير

يخرسها بقبله امام الجميع جعلت الجميع يصفر 

مايا بخجل:قليل الادب

يغمز لها مالك؛ اوي يا اميرتي

------------

وبعد اشهر يستيقظ مالك علي صراخ مايا ويحملها

مايا :منك لله 

مالك :مش انتي الي عايزة مايا صغيره كان كله بمزاجك

تشدها مايا من قيمصه وهو يحملها :شرير

وفي المستشفي

تخرج الممرضه وهي تحمل طفلان

مالك :الحمد لله مين فيهم مايا

الممرضه :دول صبيان

مالك بضحكه :شكرا ليكي هي هتفق امته

الممرضه بعد شويه كده

تستيقظ مايا بعد فترة ويدخل مالك وفريده لها

مايا :فين مايا الصغننه

مالك بضحكه :الاتنين صبيان

مايا:نعم يعني مفيش مايا

مالك 😏:متزعليش تجيبي مايا المرة الجايه

مايا :انته قليل الادب اطلع بره

--------

تنجب بسنت ولد اسمته مالك

مي وياسر تؤام بنت وولد 

هاجر وفهد جابوا جاد 

منه واحمد جابوا ريم

وفتحت مايا دار الايتام والمدرسه بالاشتراك مع فهد وزينب بدأت تتحسن وتأبت وزهرة خلفت بنت سمتها مايا وعاش الجميع في سعاده يارب الروايه تكون نالت اعجابكم

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close