![]() |
رواية رمضان في حارتنا
البارت التالت
الكاتبة أية علي الشربيني
أستغفر الله العظيم وأتوب إليه
ذهبت لتدخل من باب الجامع اتصدمت به مرة ثانية وقالت :
لا انت كدة محتاج نضارة
هم ليرود حتي قالت :
انت شكلك قاصدني لو سمحت ابقا اخبط في حد تاني لان خلعتلي كتفي
نظر لها وقال :
مينفعش اخبط في حد غيرك بخبط بس في حاجه ملكي وتخصني
نظرت له بدهشة وفرت من امامه الي الداخل ليبتسم علي طفولتها وقال :
شكلي وقعت فيكي يامجنونتي
______________________
في المسجد
جلست سعاد ومعاها عفاف وانضمت اليهم شادية
لتقول عفاف :
بناتك ياسعاد ياختي ما شاء الله عليهم
ردت سعاد بحب وقالت :
تسلميلي ياعفاف ياحبيبتي ربنا يحفظلك عيالك
ردت شادية وقالت :
بجد فعلا بناتك محترمين جدا
ردت سعاد بحب وقالت :
حبيبتي تسلميلي والله انا اتشرفت بيكي
ردت شادية بحب وقالت :
والله انا الا حصلي الشرف بمعرفتك ياحبيبتي
عن الفتيات بدأت جميلة تقرأ القرأن وهي تجمع بعض الفتيات والاطفال فالجميع يحبونها حتي انتهت وقالت لها قمر :
جميلة انا عاوزاكي معايا هروح احجز الكوافير والفستان
ردت جميلة بحب وقالت :
من عيوني ياعروسة بس اعرف الحج سيد والست سعاد
قبلتها قمر بحب وقالت :
عقبال فرحتي بيكي يارب
جلست هنا وهي متوترة حتي لحظت جميلة وقالت :
بت مالك انتي من ساعه ما دخلتي وانتي مش علي بعضك فيكي ايه
ردت هنا ب ارتباك وقالت :
مفيش حاجه
ردت جميلة وهي تنظر لها وقالت :
هنا بلاش تخبي صرحيني لو في حاجه
ردت هنا وقالت :
بصي هقولك وامري لله وقصت عليها ما حدث مع تلك الشاب
ردت قمر وهي تبتسم :
ايوة بقا قوليلي المهم شكله حلو
ردت هنا وقالت :
قمررررر جدا
ضحكه علي طريقتها وقالت جميلة :
بصي انتي لحد دلوقت مفيش اي غلط ولا هو غلط بس متدلوش اي فرصة يقف تاني معاكي ماشي
ردت هنا وهي تقبلها :
حبيبه قلبي ياناس حاضر
بعد الانتهاء من عادات كل يوم ذهبه الي منزلهم وجلست جميلة في غرفتها تعمل بعض التصميم التي تستخدمها في شغلها ف الشركة التي تعمل بها شركة الدمنهوري لتصميم المواقع
ظلت تصمم جميلة بعض التصميمات المطلوبة منها من رئيس القسم وبعد الانتهاء جلست لتعمل تصميم خاص بها فجميع التصميم ليست هي التي تصممها هي فقط تراجعها وتكتب المقاسات وظلت تصمم موقع تجاري ومتقسم لأقسام وظلت جالسة حتي انهته ونظرت له وهي لا تصدق فهي فعلتها
وفي صباح يوم جديد علي بطلنا
يقوم ب استيقاظ ولبس زية الرسمي واتجة الي الاسفل حتي سمع صوتاً لا يحبه وهي تنادي وتقول :
زينو عامل ايه
رد بعصبية وقال :
انا اسمي زين وكويس بعد اذنك لاني مشغول
وتركها وذهب حتي خبطط علي الارض وذهبت حيث تجلش ثريا وقالت :
ابنك دة صعب يا خالتو ومش هفضل كدة دة ايه مش بيحس ابدا وعلطول مشغول
ردت وقالت ثريا :
ياخيبة حاولي تشوفي بيحب ايه واعملي طول عمرك خيبة
ردت جيجي وقالت :
بصراحة ابنك دة غير ابنك زياد بصراحة فرق كبير بينهم
ردت ثريا وقالت :
زياد بطبعه بيضحك زين بتاع شغل وبس وانتي غبية قربي من الشئ الا بيحبه
لمعت في اعين جيجي فكرة وقالت :
هشتغل عندو وامري لله
وصل زين الشركة وفي طريقة للممر الذي يوصلة لمكتبة وتمشي جميلة وهي حامله بعض التصميمات وتمشي بخطوات ثابته ليأتي ويخبط بها لتقع كل التصميمات من يديها وتنظر له بعصبية وهو يمشي ولا يعتزر فقط قال :
بصي قدامك
ردت جميلة بعصبية وقالت له :
من الزوق تقف تعتزر لتاني مرة تخبط فيه وبردو قليل الزوق ابقا البس نضارة بعد كدة
وقف مكانه ولف لها نظر لقها بترتب التصميمات ودخلت عن رئيس القسم الأستاذ أسماعيل واعطه التصميمات وذهبت الي مكتبها حتي دخل اليها وقال :
مين البنت الا كانت هنا
رد أسماعيل ب ابتسامة وقال :
دى الانسة جميلة
رد زين بعصبية وقال له :
البنت دى مطرودة
انصدم اسماعيل وقال :
ليه يامستر زين دى لسه جايبة التصميم ولسه مرجعتهاش
اقترب زين وحمل التصميم والتقرير الذي عملتها علي كل تصميم فرأي نظامها في الشغل بأتقان عالي ونظر لكل تصميم حتي وقع عيونه علي تصميم وقال :
من الا عمل التصميم دة يااستاذ أسماعيل ومش مكتوب عليه اي حاجه غير G:S
ابعتلي البنت دى علي مكتبي وحضرتك تيجي معاها وذهب حتي قال اسماعيل ربنا يستر
بلغ جميلة انها تأتي واتت وذهبت معه وهي حامله التقرير والتصميمات من استاذ أسماعيل واعطت السكرتيرة خبر ل زين حتي سمح لهم بدخول
دخل اسماعيل وقال :
مستر زين حضرتك شوف الاخطاء واحنا نقدر نصلحها اكيد
نظرت جميلة وقالت :
اخطاء في اية بظبط يا استاذ أسماعيل
لف كورسية وقال :
التقرير اولا مش مظبوطة في التصميم شئ وفي التقرير شئ
انصدمت حين رأته وعرفت ان تلك المغرور هو مستر زين ردت بثقة وقالت :
تقريري مظبوطة لكن التصميمات مش مظبوطة وكلها محتاجة تعديل
نظر لها وقال :
وتصميم كمان مش علية اسم ليه مكتوب في G:S دة خطأ
ردت وقالت التصميم دة ميخصش التصميمات هو يخصني ولما حضرتك خبط فيه كل التصميمات دخلت في بعض وحضرتك مأختش بالك من التقرير لا الخبطة كانت جامدة
نظر لها بصدمة فهي تتحدى واقتربت منه وامسكت اول تصميم وقالت :
اتفضل يااستاذ أسماعيل دة تصميم المقاسات في غلط وكمان مش ظاهر هو تصميم ايه بظبط
وتاني تصميم لمطعم كبير وبردو كله اخطأ في المقاسات ودة تصميم لمزرعه وبردو مش متحدد ان دى شكل مزرعه ولا لا وظلت تشرح لهم حتي انتهت
ثم قال زين بنبهار يخفية والتصميم دة انا شايفة ممتاز ولا هتطلعي في اخطأ بردو
ردت جميلة بثقة وقالت :
شرف كبير جدا ان عجب حضرتك واحب اقول لحضرتك دة تصميمي انا ودة لموقع تجاري وشرحت له النظام وهو يعلم انه لا يوجد اي اخطأ وحين رأى باقي التصميم يعلم جيدا ان بها اخطأ
نظر لها اسماعيل وقال :
ما شاء الله عليكي ياجميلة يابنتي تصميم رائع ومكنتش اعرف انك بتصممي ب احترافية ولا ايه رأيك يامستر زين
رد زين وقال :
فعلا ممتازة
خجلت جميلة وقالت له :
شكرا لحضرتك اوووى يامستر
نظر لها وذهب الي عالم تاني يراها هي فقط حتي فاق وقال :
استاذ أسماعيل أستاذة جميلة تتنقل لقسم التصميم والسكرتيرة الخاصة بتاعتي هحتاجها جدا
ردت جميلة وقالت له :
مينفعش اخد مكان حد تاني حرام
رد وقال :
متقلقيش هي هتفضل بس هتروح قسم تاني
شكرته وذهبت الي مكاتبها حتي اتاها الاستاذ أسماعيل وقال :
جميلة جهزي حجاتك وتبدئي من بكرة في مكتب مستر زين هو طلب كدة
ردت وقالت :
حاضر
نظر الجميع لها وقالت رباب :
انتي هتشتغلي في مكتب مستر زين
ردت جميلة بتنهيدة وقالت :
اه ياستي وقصت لها ما حدث
ردت رباب بحب وقالت :
الله يسهلك دة مستر زين دة قمر ويجنن
ردت جميلة وقالت لها :
استغفر الله العظيم غضي بصرك يافتاة اللهم اني صايمة
ضحكت رباب وقالت :
اوبس اللهم اني صايمة هيفطرني ابن اللذينة
_______________________
بقولك ايه ياولية انا قولتلك متصحنيش غير والأذن بيأذن
ردت بحزم وقالت :
يارجل حرام عليك ما تقوم هتفضل نايم كدة لا بتصلي ولا بتذكر ربنا حتي سايب كل حاجه علي دماغي تعبتني
رد عماد وقال :
ياشيخة ايه سدت النفس دى علطول كدة منكدة فكي تكشيرة وشك دى بقا
ردت بغلب وقالت بنفاذ صبر :
حس علي دمك وقوم افتح الباب بتاع الكهربا برة هيقطع علينا النور
رد عماد بعصبية وقال :
مش طالع يانعمة ومعيش فلوس وسيبيه يخبط قفلي النور وكدة هيعرف ان محدش هنا وسبيني اتخمد بقا
ردت بعصبية وهي ماشية :
جاتك الهم رجل تجيب الضغط يارب ريحني
طلعت نعمه وفتحت الباب وقال محصل الكهربا :
عليكم فلوس متأخرة ٤ شهور والشهر دة يبقا ست شهور وكل مرة اجي محدش بيكون هنا كويس انكم موجودين
ردت بغلب وقالت :
الهي يعمر بيتك يااستاذ لو معايا مش هشيل عنك بس اعمل ايه اني مقطوعه من شجرة لا اب ولا ام ولا اخ اتسند عليهم وجوزى اقول علية ايه بهدلني وطلقني وهج من البلد وسابني
رد محصل الكهربا وقال :
لا حول ولا قوة الا بالله ياست طيب اعمل ايه دة شغلي
ردت عليه وقالت :
بص ان شاء الله كل ما يجيلي مبلغ هشيلو والمرة الا جيه وعد مني هديك جزء من الفلوس
رد وقال :
ربنا معاكي ياست امري لله
ردت وقالت :
شالله يخليك يارب
قفلت الباب ولفت وجهها لقيت جوزها وراها يصفق لها وقال :
تصدقي بالله انا صدقتك تنفعي ممثلة يابت بقا انا طلعتيني ندل كدة عيني عينك
ردت وقالت :
ما انت طول عمرك ندل وبتسبني في الموقف دى لولة مكنة الخياطة معرفش هعمل ايه تعبت كنس وطبخ وشغل وانت موركش غير انك تنام وتشرب الزفت الا بتشربة
رد وقال ب غضب :
وليه نكد اعوذ بالله
وطلع سجارة وجات نعمة بتقولة :
بتعمل ايه يارجل لسه المغرب مأذنش
رد وقال :
انتي السبب خلتيني افطر ياله قومي اعمليلي كوباية شاي بقا
ردت نعمه وقالت :
صبرني يارب
_________________________
انهت جميلة عملها وذهبت مع صديقتها رباب فهناك من يرقبها بصمت حتي اختفا ظلها
وصلت جميلة علي اول الحارة لتمشي بخطوات ثابته ليقول أحدهم :
ايه الجمال دة لا بطل
ردت في سرها وقالت :
استغفر الله العظيم
رد الشاب وقال :
بقولك ايه ياما نفسي فيك ياتفاح بس هاخدك هاخدك ولا مش براضاكي هيبقي غصب عنك يابطل
مشيت جميلة بخطوات سريعه لتتحاشي كلمات تلك البلطجي
ليقول فارس :
يابني البت دى محترمة بلاش تغوط لانك هتتعب
رد يحيي وقال :
طالعه من عيني البت جامدة يااخي
وصلت جميلة الي منزلها لتدخل وتعمل كما تفعل كل يوم لتجلس مع اخواتها حتي امسكت المصحف وقرأت به وقامت لتجهز الطعام مع ولدتها وبعد الانتهاء جلست مع اخواتها يمزحون حتي لبست لتصلي صلاة التراويح في المسجد
عند زين وصل الفيلا
لينعم بدش سريع ولبس ملابسة البيتي لينول الي اهله ويجلس معهم ليأتي اخية زياد ويقول :
باشا مصر اخبارك
رد زين بجدية وقال :
مش ناوي تنزل الشركة ولا هتفضل زى ما انت كدة من بكرة تجهز نفسك علشان هتنزل معايا ودة اخر كلام
رد زياد وقال :
حاضر يازين
ردت ثريا وقالت :
ربنا يحفظكم ياولادى وافرح بيكم قريب
رد أكرم الدمنهورى والدهم وقال :
يارب نفسي اشوف احفادى
نظر زياد وقال :
جوزوني انا موافق اجبلكم احفاد
ضحك الجميع عليه وعلي شقاوته فهو لا يشبة زين نهائياً
علق ب ٢٠ ملصق ليصلك باقي الأجزاء❤❤❤❤❤
بداية الروايه من هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق