القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رمضان في حارتنا البارت الثاني الكاتبة أية علي الشربيني كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات والوصفات

 


رواية رمضان في حارتنا 

البارت الثاني

الكاتبة أية علي الشربيني 


أستغفر الله العظيم وأتوب إلية 


تجهزت جميلة وهنا وهدير وسعاد لذهاب الي الجامع لقيام صلاة التراويح وتبدء الصلاة وبعد الانتهاء تجلس جميلة وبصحبتها قمر وباقي فتيات الحارة حتي تنظر سيدة تبلغ من العمر ٦٠ سنه وتسأل سيدة أخري وتقول : 

مين البنت الا هناك الحلوة دى 


ردت السيدة وتدعا عفاف وقالت : 

دى اسم النبي حراسها جميلة بنت الحج سيد والا جمبها من الشمال اختها هنا والا عبي اليمين اختها هدير 


ردت السيدة ب ابتسامة وقالت : 

ما شاء الله عليهم تبارك الله 


ردت عفاف وقالت : 

دول الله واكبر عليهم متربين تربية كويسة بنات اصل والحج سيد والست سعاد يتحطه علي الجرح يطيب ادب واخلاق وعندهم كمان اسم النبي حراسة يوسف شاب مفيش زيه 


ردت السيدة ب ابتسامة وقالت : 

ما شاء الله ربنا يحفظهم ويبارك فيهم 


ردت عفاف وقالت : 

هو انتي من الحارة ولا من الحارة الا جنبنا 


ردت وقالت : 

انا شادية مرات الحج فتحي السمسار 


ردت عفاف وقالت : 

يامليون مرحبا ياحجة اتشرفت بيكي عندك عيال 


ردت شادية وقالت : 

عندي بنتين وولدين الكبير عمر ودة عندو ٢٩ سنه وأمنية ٢٧ متجوزة ومعاها ياسين وحبيبة ومازن عندو ٢٦ واخر العنقود شرين عندها ٢٢ 


ردت عفاف وقالت : 

ما شاء الله الله اكبر ربنا يحفظهم والكبير اسم النبي حراسة عمر مش متجوز 


ردت شادية وقالت : 

لا والله دة مدوخني ومش عجبه حد وجاهز والله ياحبيبتي عندو شقته في مكان راقي وشغال في بنك وعندو عربية ومحترم بس مدوخني 


ردت عفاف وقالت : 

طيب هو عاوز العروسة صفتها ايه 


ردت شادية وقالت : 

والله ياحبيبتي جبنالو كتير الا طالع عليه مش مرتاح تعبت ونفسي افرح بيه 


ردت عفاف وقالت : 

أن شاء الله تفرحي بيهم كلهم 


ردت شادية وقالت : 

يارب يسمع منك ربنا 


بت ياقمر فرحك بعد رمضان عاوزين نلبس فساتين 


ردت جميلة وقالت : 

هتموتي وتلبسي فستان ياهنا 


ردت قمر ب ابتسامة وقالت : 

ان شاء الله تلبسي وانتي مخطوبة ياهنونا ياجميلة 


ردت هنا وقالت : 

يسمع منك ربنا 


الجميع ضحك عليها ثم قالت هدير : 

انا وانتي في يوم واحد 


ردت جميلة بضحك : 

حتي انتي عاوزة تتجوزي 


ردت قمر وقالت : 

ما انتي معطلهم لو بتوافقي كان زمانهم الطريق مفتوح ليهم 


ردت جميلة وقالت لها : 

لا عادى احنا معندناش موضوع ان لازم الكبيرة تتجوز الاول وبعدين انا مش هوافق علي حد غير لما اكون متقبلة كفاية الخطوبة الا فاتت عقدتني من كل حاجه 


ردت قمر بحب وقالت لها : 

يابنتي متتعقديش من حقك تفرحي انك كشفتيهم من البداية دول ناس غشاشة يضحكه عليكي ويطلع متجوز ومراته مش بتخلف وخدينك استبن للعيال ناس ناقصة 


ردت هنا بضحك وقالت : 

اختي هدير عملت منهم شاورما لما امه واخته العقربة قعدو يتنكة 


ردت هدير وقالت : 

دول ناس غم 


ردت جميلة وقالت لهم : 

كدة هناخد سيئات بلاش نغتاب حد في غيابة وكل شئ قسمة ونصيب والحمدلله ربنا نجاني 


الكل قالها : 

انتي جميلة وكل حاجه فيكي جميلة 


_________________________


في الكافية يجلس يوسف ومعه زميلة طارق وعمرو ويقول عمرو : 

بقولك يايوسف اجازتك طويلة ولا كام يوم 


رد يوسف وقال : 

والله اخدت اسبوع بس وهرجع وانزل علي العيد 


رد طارق وقال : 

حلو احسن من مفيش دول لو عليهم مش عاوزين ينزلوك 


رد يوسف وقال : 

امي لو منزلتش اجازة كانت هتعلن الحزن علي البيت واخواتي البنات كل شوية يقولولي لازم تنزل والحج كلمني لان منزلتش من ٣ شهور وكويس انهم وافقه 


رد عمرو وقال : 

بقولك يايوسف ما تاخدنا الحارة عندك بجد من كلامك حبيت الجو اووى 


رد يوسف وقال : 

خلاص بكرة تعالو افطرو عندى ونقضي بعد الفطار قاعدة في الحارة 


ردوا اصحابة وقالوا : 

اشطا 


عمرو وطارق قاعدين بعيد عن المناطق الشعبية حالتهم المادية كويسة متوسطة بس قاعدين في ابراج بعيدة عن المناطق الشعبية 


_______________________


طلعت هنا من الجامع وتتجة عند والدها لتأخذ منه نقود همت للخارج حتي اتصدمت في أحدهم ليقول : 

انا اسف مأختش بالي 


ردت هنا وقالت : 

حصل خير يااستاذ 


رفعت رأسها ونظر إليها وظل في عالم اخر حتي قالت : 

افتح طريق بعد اذنك 


ذهبت من قدامة وقال في سره : 

يخربيت جمالك هو معقول الحارة فيها بنات قمر كدة 


رن هاتفة ليرد وقال : 

ايوة ياامي 


ردت وقالت : 

انت فين 


رد وقال : 

انا عند الجامع الكبير رايح اقعد مع كمال 


ردت بحب وقالت : 

ماشي ياحبيبي انا بردو في الجامع ومروحه 


ظل شارد في تلك الجميلة التي سحرته ببرأتها وقال : 

شكلي وقعت ولا ايه شكلك هتفرحي بيه ياام عمر 


____________________


في صباح يوم جديد استيقظت جميلة وادت فردها وتجهزت لتذهب الي العمل وفي طريقها للشركة تمشي بخطوات ثابته الي مكتابها لتنصدم ب احدهم وهي تقول : 

اسفه بجد 


ليذهب بدون اي كلام وقالت في سرها : 

صحيح قليل زوق 


لتدخل المكتب وتسلم علي الموجودين وانهت عملها بأمتياز غير متوقع لتدخل سكرتيرة تنادى علي اسمآ وتقول : 

الاستاذة جميلة سيد 


ردت جميلة وقالت : 

ايوة انا 


ردت السكرتيرة وقالت : 

اتفضلي رئيس القسم عاوزك 


ذهبت معاها وجلست ونظرت له فهو في سن ٥٠ سنه ويدعا الاستاذ أسماعيل حتي قال : 

استاذة جميلة أحب أقولك انك ما شاء الله متميزة في شغلك جدا ودة هيخليكي توصلي بسرعه انتي تاني يوم ليكي بس ما شاء الله لو فضلتي كدة نشيطة هرقيكي بأذن الله تقدري تظبطيلي الدفتر دة في قد ايه 


ردت جميلة بحماس وقالت : 

نص ساعة ويكون كله تمام 


رد بندهاش وقال : 

منتظرك 


ذهبت والسعادة تغمرها فها هي حقا اثبتت نفسها 


وبعد انتهاء تلك الدفتر ذهبت الي مكتب رئيس القسم وشرحت اليها كيف اشتغلت وظبطط له جميع الحسابات بتقنية عالية حتي اندهش من تفوقها وقال : 

مستر زين لما يشوف الا انتي عامله دة هيخليكي السكرتيرة الخاصة بتاعته بيحب جدا الناس المتفوقة في شغلها ربنا يحفظك يابنتي 


ابتسمت له وقالت : 

شكرا جدا استاذ اسماعيل 


ذهبت لتلم اشيائها ونزلت الي خارج الشركة ليراها احدهم تمشي مع فتاة وجن جنونه من تلك الابتسامة الرائعة 


انظلقت الي منزلها لتدخل المنزل بسعة وهي تقول يااهل المنزل انا جيت 


طلع يوسف وامسكها من قفاها وقال : 

اسكتي يامجنونه اصحابي جوة 


ردت وقالت : 

اوبس مش تقولو او تتنحنحو 


رد وهو ينظر لها وقال : 

طول عمركم هبل وذهب الي ولدته وهو يشم روائح الطعام الشهية وقال : 

تسلم أيدك ياسوسو 


جلست جميلة في غرفتها لتستريح وامسكت المصحف لتقرأ وردها بصوتها العذب الجميل حتي سمعها طارق وعمرو وقال طارق : 

الله مين الا بيقرأ قرأن بجد الصوت جميل جدا 


رد يوسف وهو يعرف ان تلك صوت اخته وقال : 

دة صوت أختي هي متعودة على كدة 


ردوا وقالوا : 

ما شاء الله عليها 


اتي وقت اذن المغرب ليجهزه الطعام لهم ول اصحاب يوسف بداخل وحين انتها كل منهم من الفطار اخذهم يوسف الي القهوة التي بالحارة وهم يشهدون 


احتفال تلك الحارة وجمالها وترابط الناس ببعضها وعند وقت صلاة العشاء ذهبت جميلة واخواتها وامها الي الجامع لينظر طارق وعمرو علي تلك الثلاث بنات ويقول عمرو : 

الحارة عندكم جميلة وكمان عندكم بنات ما شاء الله احنا مش بنعاكس بس بجد حقيقة 


نظر يوسف الي ما هم ينظرون وقال : 

طيب عينيك انت وهو لان دول اخواتي البنات 


نظر طارق له وقال : 

بجد دول اخواتك ما شاء الله 


ذهبت لتدخل من باب الجامع اتصدمت به مرة ثانية وقالت : 

لا انت كدة محتاج نضارة 


هم ليرود 


علق ب ٢٠ ملصق ليصلك باقي الأجزاء ❤❤❤❤❤

نكمل في البارت الجديد بقا 😍😍😍😍😍😍😍

مع كاتبة أية علي الشربيني كاتبة روائية مصرية 🙈💞


متنسوش التفاعل ورأيكم لو الروايه عجبتكم ولسه الا جي أحلي مع الكاتبة يوكا .....♥️

علقو ب20 ملصق وأعملو #متابعة لحسابي ليصلك كل جديد اضغط هنا 👈👈 👇👇👇👇👇👇👇👇

أية علي الشربيني 

أعملو #متابعة لحسابي ليصلك احلى واجمل الروايات من العيار الثقيل 🙈💞😉 اه صحيح بحبكم قد البحر وسمكاته 💞😉🙈

البارت التالت من هنا 👇👇👇

من هنا


بداية الروايه من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close