القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شمس الزين 11/12 بقلم حنين علي

 


رواية شمس الزين  11/12

 بقلم حنين علي

زين: بحبك 

شمس ع وشها تعبيرات صدمه   

زين شدها وقفوا قدام البحر وطلع خاتم م جيبه 

زين: تقبلي تتجوزيني ونبدأ م الاول تقبلي تكمليلي حياتي اللى كانت ناقصه قبلك تقبلي تبقي الشمس اللى هتنور حياتي تقبلي تبقي سندي وقت م اقع واوعدك اني هكون سند ليكي 

شمس حضنته وهمست: طبعا اقبل 

زين ضمها ليكي اكتر وبعدين شمس طلعت م حضنه ولبسها الخاتم 

_______تاني يوم _________

زين: شمس

شمس:اممم 

زين: قومي يلا 

شمس: سبني شوية صغيرين بس 

زين: يلا عشان نلحق نفطر

شمس: حاضر قومت اهو 

زين: تمام

شمس قامت غسلت وشها وطلعت 

شمس: بتعمل ايه

زين: بحضر الفطار 

شمس: طب ثانيه أحضر معاك 

زين: لا متتعبيش نفسك ادخلى غيري  وأنا قربت اخلص اهو

شمس: ماشيي

زين: اشطر كتكوته 

شمس ضحكت وزين عمل فطار وخلص

شمس: الطقم ده حلو ؟؟ مش مقتنعه بيه

زين: كيف الجمر تمام 

شمس: والله م حد قمر غيرك هنا 

فطروا وخلصوا ومشيوا للجامعه

ملك: شموووسه 

شمس: اى يبت جبتيلي صرع 

ملك: كده برضو متكلمنيش انا مقموصه اصلا 

شمس: نسيت والله بس عزماكي النهارده اى خدمه 

ملك: ايوا بقيي 

شمس: طب يلا عشان منطردش 

ملك: يلا 

دخلوا المحاضره وسجلوا كالعاده وخلصوا وطلعوا 

ملك: أنا فرهدت م أول محاضره 

شمس: وانا اويي

ملك: أنا قولت اصلا البت ملهاش الا بيت جوزها 

ضحكوا ونزلوا الكافتيريا 

طلبوا اكل وبيبسي وقعدوا

ملك: مقولتليش بقي اي علاقتك بدكتور زين شوفتك واقفه معاه المره اللى فاتت 

شمس: اا لا مفيش كنت بسأله ع حاجه كانت واقعه مني ف المحاضره 

ملك: امم ماشي هعتبر نفسي مصدقه 

شمس: ماشيي

ملك: يلا ده معاد المحاضره اللى جايه

شمس: اها يلا

دخلوا تاني محاضره حضروها وخلصت

ملك: يلا؟

شمس: يلا ايه لسه في محاضره تانيه دلوقتي 

ملك: هنطلع بسرعة ونرجع 

شمس: لا خلينا مشقادره 

ملك: اشطا 

الدكتور دخل وخلصوا المحاضره وطلعوا

ملك: يلا هخلع انا متنسيش تكلميني 

شمس: عيوني

ملك: تسلملي عيونك يجميل

ف مكتب دكتور زين 

دق دق دق 

زين: اتفضل 

شمس: يلا 

زين قام حضنها 

زين: يلا 

شمس: هنروح فين ده مش طريق البيت 

زين: ......

يتبع.....

البارت الثانى عشر م روايه شمس الزين


شمس: هنروح فين ده مش طريق البيت


زين: راجعين الصعيد العمده اتصل بيا وقالى ان مريم تعبانه 


شمس: اها الف سلامه عليها 


زين: الله يسلمك 


عدى وقت ووصلوا الصعيد 


زين: يلا 


شمس: يلا 


زين: أول مرة متناميش ف الطريق 


شمس: مش جايلي نوم خالص


زين: لما تطلعي فوق هترتاحي وتنامي 


شمس: اها بس نطمن ع مريم الأول 


زين: تمام 


دخلوا البيت 


زين: صفيه 


صفيه: نعم ي بيه


زين: العمده فين 


صفيه: ف اوضه مريم هانم


زين: طيب 


دق دق دق 


العمده: ده أكيد زين 


زين: اى اللى حُصل وتعبت امتي 


العمده: والله م انا عارف ي زين وجبتلها دكتور كتبلها ع شويه علاج وجال تعتنوا بيها كويس وهتبجي زينه


زين: خير ان شاء الله الف سلامه عليكي ي مريم 


مريم: الله يسلمك ي زين امال فين شمس


شمس: أنا هنا اى الاخبار دلوقتي 


مريم: كويسه الحمدلله انتوا اخباركوا ايه


شمس: كويسين الحمدلله هنسيبك ترتاحي شويه 


مريم: تمام 


شمس وزين طلعوا الاوضه يغيروا


شمس: هنزل أقعد مع مريم شوية يمكن محتاجه تتكلم 


زين: تمام ماشي  


عند مريم ف اوضتها


مريم: ايوا يبنتي لا طبعا عملت كده عشان عارفه عمي هيتصل عليه ويرجعه 


مريم: بتقولى ايه ميصحش اللى بعمله وهو كان يصح لما يتجوز غيري لما سافرت 


مريم: لا مش غلط وايام اعدادى كان واعدنى انه هيتجوزني أنا 


مريم: انت متخلفه لا طبعا مبفكرش ف فلوس انا بحبه بجد 


مريم: ايوا ي ستي ارتاحى بحبه وبحب فلوسه بس متنكريش انى بحبه وانت عارفه ده ومش هرجع عن اللى ف دماغي 


مريم: تمام اقفلى انت وانا هنام شويه سلام


شمس: اى الاخبار دلوقتي 


مريم: ا ا بخير الحمدلله 


شمس: يارب ديما تكونى بخير 


مريم: اا نت هنا م بدرى؟


شمس: لا لسه جايه مالك متوتره كده ليه 


مريم: لا لا مش متوتره ولا حاجة المهم انت اخبار الجامعه ايه وكده 


شمس: كله تمام متقلقيش انا قولت اجي أقعد معاكى شويه لو ف حاجه وحابه تفضفضي 


مريم: اا لا مفيش حاجه ده انا حتي كنت رايحه نام بس أنت جيتي نقعد شويه بقي


شمس: تمام هسيبك تنامى شويه 


مريم: تمام 


شمس طلعت الاوضه 


زين: م تيجي تنامى 


شمس: حاضر 


زين كان نايم وشمس مش جايلها نوم وقاعده 


ترن ترن ترن 


شمس: الو


ملك: الو فينك برن عليكى ننزل شويه


شمس: رجعت الصعيد النهارده


ملك: الصعيد !! المهم صوتك متغير كده 


شمس: م السفر راجعه مفرهده خالص 


ملك: اشطا كنت هحيلك ع حاجه بس هسيبك تنامى 


شمس: لا احكي مش جايلي نوم اصلا 


ملك: اشطا فاكره الولد اللى وقفك تاخدى منه الكشكول 


شمس: ايوه ماله ده 


ملك: لما دبستيني معاه وكده 


شمس: حساكى عامله مصيبه 


ملك: انا يبنتي شكرا ع ثقتك الغالية 


شمس: طب قوليي 


ملك: طلب ايديي 


شمس: بتهزراااى 


ملك: لااا 


شمس: اى خدمه وفقت راسين ف الحلال 


ملك: المهم اتفقنا هنعمل الخطوبه ف البيت يوم الجمعة الجايه انت جايه وش


شمس: طبعااا دى فيها كلام 


ملك: اشطا هقفل انا عشان يوسف بيرن


شمس: ايوا بقيي 


ملك: بس بتكسفف


شمس: يلا هقفل أنا سلام يبيبي


ملك: سلام يروحي


زين: بتكلمى مين


شمس: بسم الله خضتني دى ملك صاحبتي 


زين: اممم 


شمس: كانت بتعزمنى ع خطوبتها الجمعه الجايه 


زين: اممم


شمس: امم ايه !


زين: هفكر 


شمس: تمام 


زين: مالك متغيره اكده 


شمس: مفيش


زين شدها لحضنه: لا في لاويه وشك ليه اكده 


شمس طلعت م حضنه: بقولك مفيش ي زين 


زين: ماشي بس أكيد هعرف فيه ايه 


شمس: ماشي 


طلعت عملت شاى بالنعناع ووقفت ف البلكونه


زين: يعني مش هتعزمى عليا بالشاى 


شمس: هقوم اعملك 


زين: لا اجعدى هشرب معاكى م كوبايتك 


شمس: ماشي 


زين: مش هتقوليلي بقي في ايه 


شمس: زين طلقنى 


يتبع 

قلمى_حنين_علي

تفاعل ♥️

تعليقات

التنقل السريع
    close