((أحببتُ قريني))
((البارت 4/5/6
ــــــــــ
دخلت لين الغرفة بتاعها وبدقت تعيط وتفتكر ان كل ال بتعمله ده غلط في غلط
وفاجأة لون الغرفة اتغير تماماً والهوووا كان شديد وكل حاجه ف غرفتها اتبهدلت ووقعت ف الأرض
لين بزهول" بسم الله الرحمن الرحيم إي ده
مجهول وبصووت مخيف وبخاار طالع من الغرفه شديد"بتعيطي لي ي أميرتي
لين ول أول مره متخفش وتكلم بجراءه" انت مين
مجهول " أنا ال دوم بتنهدي عليه
لين " نيل؟
مجهول " وناا حالياً واقف قدامك
لين بفرحه " إزاي انا مش مصدقه حالي ده حقيقي بجد
مجهول ومن هنا إسمه نيل" أيوا ي أميرتي حقيقي
لين وهي تفتكر كلام صاحب المكتبه إن البنت إختفت ومعتش حد يعرف عنها حاجه لين وهي تقوال بخوف" اا انت هتخدني ومعتش حد هيعرفلي طريق
نيل" لا لا مين قالك كدا
لين"صاحب المكتبه
نيل " لا ي ستي بس تعالي معايا أوريك العالم بتاعي
لين بخوف وطفوله" لا انت بتضحك عليه وعايز تخدني ومعتش ترجعني
نيل وهو يضحك علي كلامها " ي أميرتي هرجعك متخفيش
لين " وعد
نيل " م فاهم بس علموم يلا
لين " وعد إنك هترجعني مكاني تاني
نيل " أه بصي عندنا نحط ايدنا ف أيد بعض وكدا يبقا بنوعد بعض هاتي ايدك
لين بخوف " لاا بتضحك عليه
نيل " مش بضحك هاتي ايدك
لين وهي ترجف من الخوف تعطيه يديها الصغيرتان"
نيل " ي حلاوة ايدكي الجميله دي يلا ي ستي وديني حطيت ايدي علي ايدك وصدقيني ي أميرتي بأني هرجعك عالمك تاني
لين بفرحه وطمنت لي نيل " طب يلا بينا
نيل " يلا
لين بدهشه سابت ايدو وجريت علي السرير وحطت مخده وغطتها عشان لما ممتها تيجي وتبص عليها تلقيها نايمه لين "يلا بينا
نيل وبإبتسامه علي ذكاء لين" يلا ي أميرتي
"بااااااك"
العالم ال لين هتروح فيه اكيد كله مختلف عن عالم لين لان لين إنس.. ونيل جن ولو العالم بتاع نيل شاف لين اكيد هيئزوها..» نكمل»
ــــــــــــــــــــــ
نيل أخدها علي الغرفه بتاعه ال مفيهاش حد خاالص عشان محدش يشوفها " هاا ي أميرتي اي رأيك ف الغرفه بتاعي
لين بزهول"ياااه كل حاجه انا بكرهاا عندك
نيل "ممم ي ستي كل حاجه انتي بتكرهيها انا بحبها
لين" واووو عاالم غريب
نيل " بضبط كداا
لين "طب انا عايزه اشوف العالم والنااس كلها مش الغرفه بس
نيل بغضب" لاااا لاا
لين بخوف " عاايزه اروح
نيل بضحك "ي خربيتك فصلتيني ضحك متخفيش بس مش وقته اوريكي العالم بتاعي
لين" اشمعنا يعني
نيل " كداا
لين وهو يقوال ف عقله" لانك ي لين لو شوفتي العالم بتاعي رح تتخضي ويجيلك سكته قلبيه ونتي لسه صغيره وناا بحبك ومش عايز حد فيهم يأزيك
لين " نيل. نيل بتفكر في اي
نيل " لا لا مفيش تعالي اقعدي جمبي عشان احكيلك قصه
لين " واو انت بتعرف تقوال قصص
نيل " ايوا يلا تعالي
لين طلعت قعدت جمب نيل وهو اشتلها علي رجليه كان شيلها اكنها طفله بريئه وبعدها فضل يحكلها قصص ويضحكك معاها وهي بدقت تضحكك وكانت فرحانه جاامد
«بعد مروررر ساعات»
نيل " لين لين بسررعه لازم اودديك العالم بتاعك لان ممتك بتخبط علي الاوضه بتاعك
لين بدهشه" بسررعه وديني
نيل وده لين الغرفه بتعها ولين نامت في مكنها ورميت كل المخداات ال كانت حطاها
نيل" عايزه حاجه ي اميرتي
لين " انت كتيررر طيب انا فرحت اوي
نيل " دوومك الفرح ي اميرتي وبسها من راسها وبعدها سبها ومشي
الام تخبط علي لين الباب" تك. تك. تك. لين افتحي
لين "جريت علي الباب وفتحت وحضنت ممتها ماما انا كتيرر فرحانه ومن انهارده خلاص معتش في خوف
الام بإستغراب" غريبه حصل اي
لين" مفيش بس نمت وصحيت حسيت ان مرتاحه ومعتش بخااف اكيد مش هتقوال لي ممتها
الام بفرحه " الحمدلله ي قلبي واخيراً بنتي الشطوره معتش هتخاف تاني علموم انا جيالك اقوالك ان رايحه لدكتور لان تعبانه ومش هتااخر
لين بحزن " مالك ي ماما هاجي معاك
الام " لا يلا روحي كملي نوم ونا مش هتاخر وهجبلك شوكلاته ونا جايه يلا ونا كويسه متخفيش
لين بخوف علي ممتها حضنتها " بحبك ي ماما مش تتأخري
الام " حااضر سلام
لين دخلت تنام لانها كانت لسه منمتش وكانت لاول مره تانم فرحااانه ومش خاايفه
«البارت الخامس»
ـــــــــــــــــ
ــــــــــــــــ
صباح جديد في منزل لين
نيل دخل الغرفه بتاع لين عشان يطمن عليها فضل يبص عليها وعلي برائتها وطفولتها كانت ف عيونه جميله جداا
نيل" ي أميرتي يلا أصحي كل ده نوم
لين قامت مخضوضه من النوم وبصوت عالي" ماااااما
نيل اتخض علي لين" اي ي بنتي مالك
لين" ماما ماما فين
نيل" اي ي لين انتي كويسه مالها ممتك
لين قامت تجري من علي السرير ودخلت علي غرفه ممتها لقتها نايمه لين" ماما ي ماما
ممتها••••••مفيش صوت ولا نفس
لين بخوف" ماااما رودي عليه بالله عليكي
الام......
نيل دخل علي لين لان لقاها بتعيط وهو اكيد بيحس بيها
نيل " ف اي ي لين بتعيطي لي
لين ببكاء شديد " ماااما ماما مش بترود عليه
نيل " دقيقه استني
لين " هتعمل اي
نيل " هجيب عربيتي واخدها واخدك واوديكوا لدكتور
لين " وي الناس لو شفوكك وشافو عرببتك
نيل " لاا متخفيش مش مهم هما هيشفوكي ويشوفو ممتك بس ومش هخلي حد يشوفنا اخلصي
لين وهي خائفه علي ممتها ركبت ف السياره بتاع نيل ونيل نيم ممتها ف السياره وبدق يسوق
لين ببكاء وخوف " يااااربي انا خااايفه اوي عاااا
نيل بحزن علي لين" اهدي ي اميرتي مش بحب اشوفك بتبكي
نيل وقف السياره ونزل من العربيه وقال لي لين " بصي ي لين اندهي لي عمو ال هناك ده خليه يجي عربيه الاسعاف وياخد ممتك علي جوه عشان مينفعش حد يشوفني غيرك
لين طلعت تجري علي صاحب المستشفي وتقوال وهي تبكي بطفوله" عمووو عمووو الله يخليك تعالي شوف ماما واقعه هنااك ومش راديه ترود عليه
الدكتور " حااضر نده علي الإسعافات ودخلو ممتها الغرفه بتاع الكشف
لين وهي قاعده علي الارض وحاطه راسها علي رجلها وتبكي كاا الطفله " ي رب ونبي ماما تبقا كويس ي رب ونبي
نيل راح قعد جمبها وحط ايده علي راسها " لين ي اميرتي متخفيش هتبقا حلوه
لين وهي تنظر ف عيون نيل وتبكي وتقوال" نيل ماما هتبقا كويسه صح
نيل وهي ينظر لعيونها البريئه ومسكك ايدها الصغيرتان" اكيد ي حببتي متخفيش
"" وبعد مرور ساعتين ونصف""
الدكتور خرج ونده علي لين " انتي ي بنتي
لين طلعت تجري علي الدكتور" اي ي عموو ماما فاقت
الدكتور" فين بباك ولا اخواتك او اهلك
لين بدموع وحزن" انا معنديش غير ماما
الدكتور بحزن علي هي الطفله البريئه " بصي ي بنوته تعااي معايا
لين بطفوله " علي فين
الدكتور " تعالي بس وهاتي ايدك
نيل ظهر لي لين وينظر لهاا بغضب ويقوال " اياكي تمسكي ايدوو انتي سامعه
لين خافت " لا انا همشي كدا مش بحب امسك ايد حد
الدكتور بإستغراب " طب تعالي
دخلها الغرفه بتاعه وقالها اقعدي علي الكرسي عشان اقوالك حاجه لين قاعدة علي الكرسي واكيد نيل معاها ف كل وقت مش بيسبها
لين " في اي ي عموو ماما فين هي وحشتني اووي
الدكتور خااف يقولها للبنت يحصلها حاجه بس كان لازم يقولها " بصي ي بنتي اولا انتي اسمك اي
لين " اسمي لين
الدكتور" الله اسمك. جميل جدا
لين "ماما فين
الدكتور" طب اجبلك شوكلاته ولا اجبلك اي اطلبي اي حاجه وناا اجبهالك
لين " عااايزه ماما
لين صممت علي انها عايزه والدتها والدكتور حاول ينسيها بس مفيش فايده هي مصممه
الدكتور " ي لين ممتك توفت راحت عند ربنا زي بباك
لين مش مصدقه ".......
الدكتور" ليييين
ولاكن لين راحت في غيبوبه اخدها الدكتور وبدق يعلجها وحطلها محلول مع ان سنها صغير جداا وجبلها ممرضه تبقا جمبها لحد م تقوم
نيل جمبها ماسك ايدها وبيبكي عليها نيل بخوف وبكاء" ي اميرتي يلا اصحي هخدك ف العالم بتاعي بعيد عن كل الناس ال بتأذيك دي بس اصحي ي عمري
لين•••••••••
نيل فضل جمبها اكترر من ساعات وهو يبكي ويقوال " يلا يلا ي اميرتي اصحي
والحمدالله بعد "ربع ساعه بدقت لين تصحي من الغيبوبه"
الممرضه " دكتوور دكتورر الحمدالله الطفله صحيت
الدكتور جري علي لين وكان فرحان وقعد جمبها " هاا ي لين صحيتي
لين بحزززن شديد "مااا..
ولكن راحت في غيبوبه تااني
الدكتور" ي حول الله يارب ي ممرضه خلي بالك منها لحد م تصحي تااني
الممرضه " حااضر
الممرضه جالها اتصال خرجت بره تكلم
نيل رجع تاني لي لين "ي لين انا لازم اخدك معايا ف العالم بتاعي
وبدق يشتلها واخدها من المستشفي لي الغرفه بتاعه في مكاان هادء مفهووش صووت وبدق يجبلها اكل ونام جمبها وفضل ماسك ايدها ويبص عليها وهي ناايمه......
البارت السادس
ــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــ
صباح جديد في عالم نيل
نيل فضل طوال الليل جمبها منمش ونايم جمبها وماسك ايدها ومستنيها تصحي بس الحمدلله لين بدقت تتحرك
نيل بهدوء وهو يوسوس لين ويقوال" يلا ي اميرتي انتي قويه اصحي بقاا عشان اوريكي العالم بتاعي
لين بدقت تفتح عيونها وبدقت تقوال بتعب" ما.. ا
نيل بفرحه لان لين قامت بعد انتظارر ساعات من الوقت" واخيراً ي اميرتي صحيتي
لين بدقت تقوم تعد وبصت علي نيل
نيل" اي ي لين بتبصيلي كدا لي
لين بحزن" ماما سبتني حته بابا وبقيت لوحدي
نيل وهو ينظر ف عيونها " حببتي متخفيش انا مش هسيبك ابداً
لين وهي تبكي حضنت نيل بي اديها الصغيرتان"عااااا
نيل بهدوء" خلاص ي اميرتي معتيش تبكي انا معاك
لين ببرائه" وعد
نيل" هاتي ايدك طيب
لين عطاته ايدها الصغيره وهو مسكها وبسها وقال" بوعدك ي اميرتي ان مش هسيبك ابدا ابدا
لين حضنته ثانياً وفضلت تبكي كاا طفل صغير يُريد حضن أُمه
نيل " طب بس بقاا هاا مش عاايزه تاكلي يلا تعالي لما أجبلك تاكلي
لين " مش عايزه اكل
نيل " هاا لا مينفعش كداا خالص لازم تاكلي يلا قومي ادخلك الحمام تغسلي وشكك وبعدها اجبلك شوكلاته وجبلك الاكل ال بتحبيه
لين بإبتسامه حزينه " مااشي
لين قامت من علي السرير ونظرت لي نيل
نيل" اي ي اميرتي في حاجه تانيه
لين" الحمام فين؟!
نيل " هاتي ايدك اوديكي
لين عطاته ايدها ومسكها ودخلها الحمام
نيل" يلا اغسلي وشكك اعبال مجبلك تكلي
لين بصوت عالي" اي ده
نيل" اي ي ستي
لين بطفوله فضلت تجري في الحمام لان كان شكله جميل جداا فيه كل حاجه هي كانت عايزاها بس عشان هي كانت فقيره مكنش عندها حمام زيه " شكلههه جميل جداا
نيل بفرحه" امممم
لين" كنت بتمني اروح مكان شكله حلو كدا
نيل" ويستي امنيتك اتحققت ومن انهارده اي حاجه انتي تعوزيها هتلقيها
لين جريت علي نيل وحضنته" انت احلي نيل
نيل " هنفضل بقاا نحكي كتيرر ومش هتغسلي وشكك ده في يومك
لين " لا هغسل اهو
وبعد م لين خلصت خرجت من الحمام ودخلت غرفه نيل وقعدت علي السرير تصرح شعرهااا الناعم
«بااااااك»
لين عيونها خضر وشعرهاا طويل لحد ركبتها ولونه أصفر وبنت بي منتها الجمال اما نيل زيها بي الظبط نفس شكلها "نكمل"
نيل دخل الغرفه وهو ماسك الاكل
لين قامت من السرير كان شكلها كيوت جداا وصغيوره وجريت علي نيل " انا جعاانه يلا نااكل ومسكته من ايده وقعدته جمبها علي السرير
نيل" براحه ي ستي كنتي هتوقعيني وبتجري كدا لي
لين" طب جبتلي أكل اي
نيل" ممم جبتلك جميع أنواع الشوكلاته ال بتحبيها وجبتلك كمان الاكله ال بتحبيها و....
لين" الله هاكل كل ده
نيل" ايوا ي اميرتي ولو عوزتي كمان هجبلك
لين بفرحه مسكت الشوكلاته في ايدها الصغيره الشوكلاته كانت كبيره جداا علي ايدها
نيل وهو يضحك علي منظر لين " هههههه ي ربي اي ده
لين بصت لي نيل وعطتله الشوكلاته " افتحها كبيره ومش عارفه
نيل " حااضر ي ستي لين هاتي وفتحلها الشوكلاته خدي ي اميرتي
لين" ممم طعمها جميل جداا
وبعد دقايق»
نيل" كفايا أكل شوكلاته عشان ده غلط عليكي
لين " طب خود كُل
نيل" لا مهو انا مش باكل الاكل الي انتي بتكليه قولت
لين" ممم ايوا صح
نيل" طب هاتي يلا الشوكلاته دي
لين " طب انا عايزه اتفرج علي العالم بتاعك
نيل وهو يفكر" ممم هشوف
لين وهي تنظر ليه "لاا دلوقتي يلا قوم
نيل" مش دلوقتي ي لين
لين" يوووه كل شويه تقوالي كدا
نيل" طب قومي تعالي اورهولك
لين" يلا
بدق لين يخرجها من الغرفه بتاعها وفضل يفرجها علي الاماكن
لين" كل حاجه هناا شكلها مخيف جداا
نيل" ااه منا قولتلك بلاش افرجكك علي العالم بتعنا
لين" لا انا مش بخااف
نيل" مااشي تعالي افرجكك علي الباقي
وفجاءه اصوااات تطلع من كل مكاان واصواات مخيفه جدااا وبخااار شديد
نيل خااف علي لين " يلا ي لين تعالي اوديكي الغرفه عشان تنامي
لين" لااا انا لازم اتفرج علي المكان كله
نيل" الوقت الجوو مش كويس هجيبك بعدين
لين مصممه انها تشوف كل الاماكن"لا لا
بدقوو يمشوو والاصواات تزيد لحد
مجهول بصووت مرعب' نــــــــيــــل
نيل بدهشه" انت عايز اي
مجهول' مـيـن دي
نيل وهو يمسك ايد لين" ونت ماالك
مجهول بضحكه عاليه ومخيفه' هــاااااااهـا بـقا كـدا
لين وهي تصرخ بصووت عالي " ااااااااه
نيل بدهش....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«نكمل البارت الجاي وياتري لين هيبقا ملها والمجهول ده يبقا مين كل ده هنعرفه في البارت السابع»
بــــقلم Dina Al Husseini

تعليقات
إرسال تعليق