ترويض_ليث
بقلمي_بدور_عاطف
الفصل الاول والتاني
في احدي حقول الذرة كانت تقف تنتظر شخص ما و كانت تلتفت حولها خوفا من ان يراها احد
....يا صباح الخيرات علي احلا مزه في البلد
نور بخضه حرام عليك خضتني
....خضيتك ما نتي الي خفيفه ما تجمدي كدا و استرجلي شويا
نور استرجل لا كفايه انت
...انا هو في احل و لا اطعم مني بقول اي ما تيجي كدا شويا
نور بزهق اللهم طولك يا روح
...لا روح لو طولت اكتر من كدا هتبقي عمود نور يا نور انتي يا قطعة بنور يا موردن و حلو انت
نور ههههه الله يخرب بيتك
...يا رب يسمع من بقك ربنا احم المهم جبتي الحاجه
نور اه جبتها
...و انا جبت الفلوس ليميني بقا ع البضاعه
نور بضاعه هو احنا بنبيع مخدارات
.... و حياتك عندي دي بقت ادمان
نور طب خد
....ياخد عدوينك يا قطتي يا جمر انتي
ممكن امشي بقا
....استني بس تمشي تروحي فين هو احنا لسه قعدنا و بعدين انتي وحشتيني و عاوز اقعد معاكي
نور في الدرة
...هههه و ماله الدرة دا حتي الحب و لع في الدرة اقعدي بس هنشوي و نهيص
يا بدور يا بدور
بدور يا بن المضيقه يا علي
علي كنت بدور عليكي
بدور و هي تمسكه من اذنه تقوم تنادي عليا بعلو صوتك و تفضحنا هننقفش يخرب بيتك
نور ههههه تنقفش ازاي بس بالانتي عملاه دا دا انا خايفه حد يشوفني معاكي يفتكرك راجل
بدور و يا فلحه كنتي عاوزاني اخرج من البيت ازاي مالازم البس جلبيه و طقيه و شال
علي كنتي عاوزاني ليه
بدور بص يا علوه انا عاوزه اكل درة ظبطلي الدنيا و نشوي و ناكل
علي عنيه بس ف السريع بقا عشان ما تاخرش ع ابويا
نور اوعي تنسي الدرس النهارده بابا مستحلفلك
علي غصب عني اعمل اي بس
بدور و لا يهمك يا علوه و الي ناقصك انا هذكرهولك يلا بقا اجري هتلنا الدرة
نور دي كل الكتب اهه عاوزه اي تاني
بدور لا كدا تمام اوي هخلصهم و اجبهملك
نور و اخرتها اي يا بدور
بقلمي/ بدور عاطف
بدور اخرتها فل و عال العال
نور انا مش بهزر انتي فاضلك سنه في الجامعه و مصرة تعملي ماستر و دكتوراه
بدور لازم اكمل و مش هقف ابدا
نور ابوكي لو اكتشف دا هتروحي في داهيه
بدور كل مرة تقوليلي كدا و اقول مش هيحصل هو قالي طلاما خلصتي ثانويه خلاص كدا مافيش تعليم تاني بس انا مايأستش و كملت و ماما اهي بتساعدني شويا و انتي معايه اهو
نور طيب و لو اكتشف خروجك كل يوم كدا
بدور هيكتشف ازاي و انا متنكرة في لبس راجل كدا و النبي انا واد مز و حليوه ههههه
نور ياختييي يا بت انتي هتفضلي مسترجله كدا لحد امتي انا غلبت معاكي
بدور امال امي تعمل اي دي هتكلني و كل شويا بنات عمك اتجوزوا بنات خالك خلفوا طب اعمل اي يعني اروح اطلق انا بم ان دول اتجوزا و دول خلفوا و لا اعمل اي
نور الله يكون في عونه صاحب القسمه و النصيب
بدور هههه دا هيتجن يا قلب امه ههه
ثم سمعن شئ ما
نور اي الي هناك دا
بدور اوبا بقا و الجيبه ضيقه هو في كدا فيلم الحرام
نور يلا من هنا قبل ما يشفونا
بدور استني نتفرج
نور يلاه يا بت
بدور طيب ثم قالت بصوت رجولي هااا مين هناك ثم جرت مسرعه
بقلمي/ بدور عاطف
نور يخرب بيتك اي الي عملتيه دا
بدور عملت اي يعني الواد ماسك البت في الدره و هاريها بوس اسيبه قمت خضيته ههههه
نور يخرب عقلك الواد علي اتاخر كدا لي
بدور اهو جه هناك اهو
علي الحاجه اهه يلا عشان نشوي بقا
و بعد فترة ، بدور عاوزين بقا يا علوه ناكل بلح
علي النخله الي في غيط خالي طرحه ابقي تعالي و نجيبه
نور غيط خالك الي ع السكه
علي اه
نور و هي تنظر لبدور مستحيل تعملي كدا
بدور انا لا طبعا دا الواد الي جوايا هو الي هيعمل
نور لا دا جنان رسمي الناس هتشوفك
بدور تشوف و بعدين احنا هنبقا الصبح بدري اطمني انا هتصرف و لا اي يا علوه
علي معاك يا شقيق
بدور اشطا يا صاحبي
نور مع نفسكوا بقا
بدور واطيه من يومك ثم نظرت في الساعه ياه انا اتأخرت اوي لازم امشي
نور يا رب تنقفشي
بدور امشي ابت ابو شكلك يلا يا علوه سلام، ثم ذهبت
بداخل احدي المنازل الكبري في البلد التي تضم اكبر العائلات و هي عائله الزناتي كانت تقف في ساحه المنزل تنتظر مجئ ابنتها
مني يا رب استر ان ما وريتك يا مقصوفت الرقبه
بدور من خلفها انا جيت
مني و هي تخلع حذائها و ترفعه يا بت الورمه ان ما ربيتك ما بقاش انا
بدور و هي تجري من امامها اي يا ورمه قصدي يا مني في اي
مني في ان طلاثي علي ايدك
بدور طب و اي يعني ما تطلقي و الله هتبقي مزه مانتش شايفه الفنانين لما بيطلقوا بيبقوا ازاي الست غاده عادل و الأخت سمية الخشاب و انتي هتبقي مني صالح ههههه
مني ليكي عين تهزري ادعي عليكي بقي
بدور بصوت واطي ان ربنا ياخدني دي دعوتك المفضله سلام يا مزه و صعدت الي الاعلي
مني ربنا يهديكي يا بنتي
مصطفي في اي يا مني وقفه كدا ليه
مني بخوف ابدا يا ااخويا ما فيش
مصطفي امال البت بدارة فين مش باينه من الصبح
بقلمي/ بدور عاطف
مني دي دي في اوضتها فوق هطلع اشوفها
مصطفي يلا بسرعه و جهزي الغدا
مني ح حاضر
في غرفه بدور كانت تجلس تتفحص الكتب ثم انفتح الباب مرة واحده
بدور حرام عليكي امني خضتيني
مني و هو الي زيك بيتخض و لا بيخاف سيبي الي في ايدك دا ابوكي عاوزك
بدور عاوزني في اي
مني عاوز يشوفك بقالك يومين مرزوعه ف الاوضه و مشفكيش يلا علي ما اجهز الغدا
بدور حاضر
تركت بدور ما بيدها و خرجت من الغرفه و كادت ان تنزل فوجت تلك القادمه نحوها
صفاء ازيك يا بدور
بدور ازاك ابت اصفاء عامله اي
صفاء الحمد لله
بدور احلويتي ابت هو الجواز بيحلي كدا
شوفتي بيحلي ازاي اعمليها بقا
بدور عاوز تخلص مني ااسلام دا انا اختك بردوا
اسلام البيت كله عاوز يخلص منك
بدور لا صريح يا واد
اسلام احترمي نفسك انا اكبر منك احترميني
بدور هههه اشحال ماكناش رضعين ع بعض انت مسمي الشهر و نص دول كبير دا انت حتي ابن سبعه امشي بعيد ياض و اتكلم ع ادك
اسلام ماشي يا بت عمي اشوف فيكي يوم
ثم نزلوا جميع الي الاسفل و جلسوا علي طاولت الطعام
مصطفي اخبارك اي يا بدارة
بدور الحمد لله
مصطفي بم ان الكل متجمع احب اقولكوا ان بدارة جاله عريس
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
ترويض_ليث
بقلمي_بدور_عاطف
الفصل الثاني
ترويض ليث
بقلمي / بدور عاطف
مصطفي بم ان الكل متجمع كدا احب اقولكوا ان بداره جالها عريس
كانت بدور تشرب و عندما سمعت هذا الكلام قامت ببخ الماء في وجه إسلام الجالس أمامها
إسلام يخربيتك غرقتيني
بدور دعوتك استجابت يا فقري ربنا ياخدك
صفاء بعيد الشر عليه
إسلام تسلميلي يا غاليه
بدور علاقه قذرة جاتك القرف انت و هي
مني و مين العريس دا يا حج
مصطفي دا ابن حاتم المنشاوي
محمد عم بدور ابنه دا عايش في القاهرة و مش بينزل البلد خالص
مصطفي هينزل قريب عشان يشوف عروسته
بدور الحمد لله ثم وقفت و ذهبت
مني و هي تنظر عليها ربنا يستر
في فيلا المنشاوي بالقاهره كان يقف حاتم المنشاوي و يتحدث الي ابنه
حاتم انا خلاص لقتلك عروسه بنت كويسه و اهلها ناس محترمين و من البلد يعني مننا و علينا
ليث انا مش صغير يا بابا عشان تجبرني ع الجواز انا الي هختار مراتي و انا الي هتجوز
حاتم انا اديت كلمه للراجل و مش هرجع فيها و الموضوع خلاص انتهي قال ذالك و تركه و ذهب
بقلمي/ بدور عاطف
مديحه اسمع كلام ابوك يا بني هو ادري بمصلحتك
ليث هو انا بنت هتجبروها ع الجواز و لا صغير هغلط يعني في اي يا ماما انا ليث المنشاوي صاحب اكبر شركات في البلد يعني مش عيل صغير و لا مراهق عشان تعملوا فيا كدا دي مابقتش عيشه
مديحه و هي تنظر له و هو يصعد السلم ربنا يهديك يا بني
ماتقوليش كدا يا ديحه دا الدعوه بتنقلب بالعكس اسأليني انا
مديحه اتاخرت كدا ليه يا زفت منتش عارف الحريقه الي حصله في البيت
أحمد هو انا علي طول الي بتهزء في البيت دا نفسي القي حد يحترمني
مديحه لا انت شكل فريال وحشتك
احمد اي يا ديحه فريال اي بس ربنا يجعل كلامنا خفيف عليها و بعدين دي قلبه عليا يعني مش ناقص و كله بسببكوا
مديحه بسببنا احنا
احمد اه تومه يقلي ليث في الشقه ماتسبوش لوحده اروح اقعد معاه تصلحوه ارجع البيت تقلبوا عليه يرجع الشقه الم هدومي و اروح تاني لما منظري بقا زباله قدام السكان و هي تقولي اهمد في حته روحت سبتلها البيت و استقريت في الشقه و دلوقت عاوزاني ارجع
مديحه سيبك منها انا عدهتصرف معاها بس انت زي الشاطر تطلع تعقل صاحبك
احمد و هو دا ينفع حد يعمل في حد كدا
مديحه مش بإيدي دا فرمان و واجب التنفيذ و حاتم دماغوا ناشفه و خد القرار و هينفذه
احمد و ابك دماغه انشف منه هقنعه ازاي بس
مديحه بص بقا اتصرف و اقنعه و الا هخلي حاتم يصدر فرمان بموتك انت فاهم
احمد حرام و الله انا غلبت ف ام العيله دي
مديحه يلا اطلع انت لسه واقف
احمد ربنا ع المفتري
مديحه اظاهر اني هعمل زيارة لفريال قريب
احمد انا طالع انا طلعت خلاص ثم صعد مسرعا الي غرفه ليث
بداخل الغرفه كان ليث متسطحا علي فراشه و فجاه انفتح بابا الغرفه عليه و دخل احمد
احمد يا سيدي ع الروقان اي الجمال دا
ليث مش ناقصاك
احمد بصوت انثوي لي بس يا بيبي هو في غير الي فاهمك و بيظبطلك مزاجك
ليث ما تتعدل ياض في اي
احمد احم في مصيبه و الحل عندك
ليث لا و اطلع بره
احمد بقا كدا طيب ثم قام ب..
(ترويض ليث)
بقلمي/بدور عاطف
احمد بقا كدا ثم قام بالجلوس بجانبه علي الفراش و قال طب هنتكلم جد و مفيش هزار
ليث اشجيني
احمد ابوك خايف عليك من سالي دي و امك كمان
ليث سالي شريكه معانا و الي بينا شغل و بس
احمد بس هي مش واخده الموضوع كدا
ليث مش شغلي انا من جهتي الي بيني و بنها شغل
احمد طب انت لي رافض انك تروح مع ابوك
ليث انت هتجنني بقولك دا هيجوزني هنزل البلد اتجوز و اجبها في ايدي و انا جاي
احمد مش يمكن تطلع صغيرة في السن يعني سنها مش قانوني و بكدا يبقي الجوازه مش نافعه
ليث هه و هو حاتم المنشاوي هيعمل كدا بردوا و حتي لو هي كدا هيذوروا و يلبسهالي
احمد بس انا ساعتها هتصرف و هثبت ان البنت قاصر و حلني بقا علي مايشفلك واحده تانيه
ليث و قدر طلعت سنها مناسب ابقي اعمل اي
احمد ابقي حطها في صنيه و طقش عليها بضتين هههه
ليث طب و حياة مديحه ماانا سيبك تعالي بقا
جري احمد مسرعا و خرج من الغرفه و خلفه ليث
احمد بصوت هالي وسع السكه طور هايج ف عنبر سابعه
ليث انا طور يا كلب البحر انت طب و الله لاجيبك
اثناء ذالك خرج حاتم من غرفة المكتب علي صوتهم
حاتم في اي
احمد و هو يقف خلفه الحقني يا تومه الطور دا هيموتني
حاتم و هو يخبط علي رأس احمد تومه يابن سعيد و الله اسيبه عليك
احمد هو مين سعيد
حاتم لا الطور
احمد اه بحسب هه لا و النبي دا انا خلاص اقنعته
حاتم بجد يا ولاه
احمد وحيتك عندي يا تومه دا انا حماده هههه
ليث هتنيك واقف عندك كتير
احمد انا واقف في ملك الحكومه و في حما الحجه تومه ههههه
ليث انا مش عارف انت ازاي دكتور بدرس في جامعه دا انت اهطل
احمد معاك انت بس يا قلبي
ليث و هو ينظر لابيه ما تشوف ابن صاحبك دا
حاتم دوره جاي بس اخلص منك انت الاول
احمد و هو يبلع ريقه قصدك اي يا ابا الحج
حاتم و هو يمسكه من خده يعني هجوزك يا بيضه
ليث ههههههه
احمد بيضه دي اخرتها يا ميله بختك يا بن فريال
عند بدور كانت تجلس تتحدث مع صديقتها نور
بدور قوليلي اعمل اي دا الراجل جاي هو و ابنه يعني خلاص القرار صدر بالحكم
نور اهدي بس لس ما فيش حاجه حصلت
بدور ماشي بس انا ابسط حل هو اني اهرب من البيت و البلد كلها
نور انتي اتجننتي
بدور دا اقتراح مش اكتر بس و حياه امي لطفشه
نور جاحده و تعمليها
بدور هههه فاكره العريس الي فات
نور هههه الواد بيتعالج لحد دلوقت اموت و اعرف عملتي فيه اي
بدور و لا حاجه انا هعمل في اي يعني
اثناء ذالك دخلت عليها والدتها
بدور تاني يا مني بتخضيني انتي
مني بشك انتي كويسه
بدور عال العال كله ألسطه اباشا
مني وعلي كدا موفقه ع العريس
بدور مش لما اشوفه الاول
مني يعني عاوزه تشوفيه
اومات لها بدور بمعني اه
مني بشك مش مرتحالك يا بت بطني ثم تركتها و ذهبت
نور نويه علي اي يا بت
بدور و الله انا زهقانه فاهلعب شويا اهو نتسله مع عريس الغفله
نور يبقا إنا لله و إنا اليه راجعون في شبابه يا حبه عين امه
بدور بصوت ريا و سكينه دا احنا هنبسطوه ههههههه
يتبع.