القائمة الرئيسية

الصفحات

حكاية عشق "الجزء الاول" الفصل الثالث والرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه نهله مجدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


حكاية عشق "الجزء الاول" الفصل الثالث والرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه نهله مجدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



حكاية عشق "الجزء الاول" الفصل الثالث والرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه نهله مجدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


انتفض احمد من مكانه وصرخ بصوت عالي:آآآآه

اقتربت منه واحتضنته بحنان وقالت:اهدى ياحبيبي اعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

زادت دقات قلب احمد واخذ يتنفس بصعوبة ،ناولته كوب الماء ارتشف منه بعض الماء

حنان:مالك ياحبيبي 

احمد بتعب:كابوس كابوس

حنان:ما انت لو تفهمني بتحلم بايه؟!

احمد:مش مهم يا امي

جنان:مش معقول كدة يا احمد انت بقالك سنين على الحالة دي كل لما اقول الموضوع ابتدى يختفي يرجع يظهر تاني

احمد:معلش ده بس من الارهاق وضغط الشغل

ضمته حنان وقبلت رأسه وقالت بحنان بالغ:طب ياحبيبي ارتاح وبلاش تتعب نفسك زيادة 

قبل احمد يدها وقال:ربنا يخليكي ليا يا احلى ام الدنيا

حنان:ربنا يحميك يابني...تصبح على خير

احمد:وانتي من اهل الخير


خرجت حنان من الغرفة ،وضع احمد رأسنه بين كفيه بانهاك وقال بتعب:امتى اخلص من الهم ده بقى يارب

نهض من فراشه واتجه الى المرحاض الملحق بالغرفة وتوضأ ،شعر انه بحاجة الى الله اني يشكي له همه ويدعوه ان يغرف له ،وقف يصلي قيام الليل ،سجد الى ربه وبدأ يدعو الله ،هبطت دموعه ويدعو قائلا:يارب...يارب انا عارف اني غلطت بس توبت وبتمنى انك تسامحني ،يارب ريحني من الهم ده....يارب اغفرلي وريحني


*****************************************


       "في لندن"


في صباح يوم الجديد استيقظ طارق من نومه ،ودخل الى المرحاض واغتسل وبدل ملابسه واتجه الى عمله ،دخل الى مكتبه ووجد عماد ينتظره بعد ان اخبرته السكرتيرة انه بالداخل


طارق:ايه ده عماد بنفسه جاي قبلي ده انت تتحسد


عماد بضحك:دايما كدة بتظلمني


طارق:ياراجل طب يالا من هنا بقى على شغلك


عماد باستفزاز:لا انا مبسوط هنا


طارق بحنق:غور يلا مش فايقلك على الصبح


عماد:عارف بتقول كدة من ورا قلبك 


ضحك طارق بشدة وقال:امشي من هنا عشان الضغط بس


عماد:انا عندي كام مشوار تبع الشغل هجيلك على الساعة 7 عشان نرواح المكان ماشي


طارق:اوكي


خرج عماد فتناول طارق هاتفه واتصل على هاتف شقيقه احمد 


احمد عبر الهاتف:اخيرا افتكرتني يا باشا


طارق:وحشتني يا احمد اخبارك ايه


احمد:والله انت اكتر انا كويس انت عامل ايه


طارق:الحمدلله ماما ولينا عاملين ايه


احمد:الحمدلله كلنا كويسين


طارق:مال صوتك يا احمد في حاجة مضايقك


احمد بتنهيده:محتاجك ترجع ياطارق


طارق:هرجع اعمل ايه عشان امك تفضل تقولي اتجوز وعايز اشوف عيالك 


احمد:طب ماهي عندها حق يا اخي انت مبقتش صغير


طارق:ماتكلم نفسك يا ابو حميد


احمد:لا انا واخد قرار مش هتجوز الا لما اصلح كل اللي عملته غلط


طارق بعدم فهم:وايه اللي عملته غلط؟!


احمد:متشغلش بالك المهم انك لازم تنزل اجازة بقالك 5 سنين منزلتش


طارق:بأذن الله اخلص الشغل اللي عندي وبعدين ابقى اقرر يالا سلام


احمد:سلام


******************************************


استيقظت ايمي متأخرة عن موعدها ،توضاءت وادت صلاتها ثم اتجهت الى غرفة لارين وجدتها انهت صلاتها هي ايضا


لارين:صحيتي متأخر النهاردة

ايمي:بقالي فترة مش بنام كويس ها انتي جاهزة 

لارين:اه يالا بينا عشان منتأخرش

ايمي:اوكي


وبعد اقل من نصف ساعة وصلوا الى المركز وذهبت ايمي الى مكتبها ولارين الى المعمل الخاص بالتحاليل دخلت وبدأت في مراجعة بعض الاوراق ،قاطعها صوت الطبيب "جاك"


Jack: Good morning larrain

Larrain smiling: Good morning Dr. Jack

Jack: How are you?!

Larrain: i am okay you?!

Jack: I'm also okay then complete hesitantly: Can I talk to you a little bit?

Larrain: prefer

Jack reluctantly: I can not talk here, can we AAA ...

Larrain: Dr. Jack Qlguetna very occur

Jack: Can we come in an appointment

Larrain astonishment: What? !!!!!

Jack: I beg you not Tervda I do not mean anything, I just want to talk with you on our comfort


She fell silent  and continue to view him and fulfilled, saying: Can I to go out with you later today ?!

Larrain: Today I have a lot of work and also I have an appointment after work

Jack: Well tomorrow ?!

Larrain:Well, Dr. Jack

Jack happily: See you tomorrow for the meeting bye

Larrain: bye


" جاك:صباح الخير لارين

لارين باسمة:صباح الخير دكتور جاك

جاك:كيف حالك؟!

لارين:بخير كيف حالك انت؟!

جاك:انا ايضا بخير ثم اكمل بتردد:هل يمكنني ان اتحدث معك قليلا؟!

لارين:تفضل 

جاك بتردد:لا يمكنني الحديث هنا هل يمكننا ان آآآ...

لارين بقلق:تحدث دكتور جاك انت قلقتني للغاية

جاك:هل يمكننا ان نخرج في موعد

لارين بدهشه:ماذا؟!!!!!

جاك:لارين ارجوك لا ترفضي انا لا اقصد شئ انا فقط اريد ان اتحدث معك على راحتنا 


صمتت لارين وظلت تنظر اليه فاكمل قائلا:فهل يمكنني ان اخرج معك في موعد اليوم؟!

لارين:اليوم لدي الكثير من العمل وايضا لدي موعد بعد العمل

جاك:حسنا غدا؟!

لارين:حسنا دكتور جاك 

جاك بسعادة:اراك غدا لارين إلى اللقاء

لارين:إلى اللقاء"

*******************************************

انهت ايمي بعض الاعمال وجبست لتستريح قليلا وهى تراجع ملفات المرضى ،فرن هاتف مكتبها اجابت بهدوء

Quietly: hello

CALLER: hello Amy Is it possible to come to my office ?!

Amy: Well Sir Edward

She came out of her office and headed to the Office of the Center Director, knocked on the door and waited until I heard the voice of permission to enter


Amy: Good morning Mr. Edward

Edward: Good morning, Amy, how are you

Amy: okay

Edward: I learned Lankan mining Beck special status

Amy smile: Yes it is about to end soon

Edward smiling: Well, when Sttrkin Center

Amy: I do not know, sir, but at least two months and no more

Edward: Amy luck I'll admit I lose I am qualified doctor, I have a place

Amy: Thank you, Sir, on this courtesy

Edward: Go ahead, you can leave

:مرحبا

المتصل:مرحبا ايمي هل من الممكن ان تأتي إلى مكتبي؟!

ايمي:حسنا سيد ادوارد 

خرجت من مكتبها واتجهت الى مكتب مديرها بالمركز ،طرقت الباب وانتظرت حتى سمعت صوت اذن لها بالدخول 


ايمي:صباح الخير سيد ادوارد

ادوارد:صباح الخير ايمي كيف حالك

ايمي:بخير 

ادوارد:علمت انكي تعدين مركزا خاصا بيك

ايمي بابتسامه:نعم وهو على وشك الانتهاء قريبا

ادوارد باسما:حسنا ومتى ستتركين المركز

ايمي:لا اعلم ياسيدي ولكن على الاقل شهران وليس اكثر

ادوارد:بالتوفيق ايمي انا اعترف انني ساخسر اكفاء طبيبة لدي بالمركز

ايمي:اشكرك سيدي على هذه المجاملة

ادوارد:يمكنك الرحيل تفضلي


******************************************


جاء وقت الراحه وذهبت لارين لصالة الطعام ووجدت ايمي هناك ،جلست بجانبهاوظلت صامته 

ايمي:مالك يا لورا 

لارين:امممم دكتور جاك عايز يقبلني بكرا

عقدت ايمي حاجبيها وقالت:يقبلك ليه

لارين:مش عارفه بيقولي عايزني في موضوع ومش هينفع نتكلم فيه هنا

ايمي:خلاص روحي قابليه وشوفي عايز ايه

لارين:طيب 


*******************************************

         "في مصر"

 

عادت منه من إلى المنزل ،وجدت والدتها تعد الطعام القت عليها التحيه واتجهت الى غرفتها وهاتفت شقيقتها ايمي


ايمي عبر الهاتف:منوش وحشتيني

منه:انتي اكتر ياايمي عامله ايه

ايمي:الحمدلله ياحبيبتي كويسة وانتي

منه:انا تمام 

ايمي:امتحاناتك فاضل عليها قد ايه

منه:10 ايام

ايمي:ربنا معاكي ركزي كويس في الامتحان ومتتسرعيش في الاجابات 

منه:حاضر ان شاء الله 

ايمي:ربنا معاكي يالا سلام

منه:سلام


******************************************


عاد احمد إلى منزله في المساء وجد والدته جالسه في حديقة المنزل ،اقترب منها وقبل يديها وقال:ازيك يا امي

حنان:كويسة ياحبيبي انت عامل ايه لسه تعبان 

تنهد احمد وقال:الحمدلله يا امي احسن سكت قليلا ثم قال:امال فين لينا 

حنان:رجعت من كليتها من بدري واتغديت وقاعدة في اوضتها

احمد وهو ينهض:طيب هطلع اطمن عليها 

حنان:ماشي ياحبيبي ربنا يخليك صحيح مكلمتش طارق النهاردة؟!

احمد:اه كلمته 


ذهب احمد الى غرفة شقيقته وطرق الباب ثم فتحه ونظر اليها بابتسامه قائلا:ينفع ادخل 

لينا:طبعا يا احمد اتفضل

جلس احمد بجانبها وقال:عاملة ياحبيبتي اخبار الدراسة ايه

لينا:الحمدلله هانت اخر سنه بقى

احمد بحنان:ربنا معاكي ياحبيبتي 

لينا:هو ابيه طارق مكلمكش

احمد:لا كلمني النهاردة 

لينا:وحشني اوي نفسي اشوفه بقى

احمد:ان شاء الله هينزل قريب بس انتي قولي يارب 

لينا:يارب

احمد:خلي بالك من نفسك يا لينا ولو عوزتي اي حاجة قوليلي ماشي ياحبيبتي

لينا بابتسامه:حاضر يااحمد

قبل احمد رأسها وقال:تصبحي على خير

لينا:وانت من اهله


*****************************************

         "في لندن"


انهت ايمي عملها هي ولارين وذهبوا الى مكان المركز وانتظروا مهندس الديكور ولكن ايمي شعرت بالتعب فقالت:لارين انا تعبانه بصي انا هرواح وانتي استني المهندس واعتذرليله واديله معاد بكرا 

لارين بقلق:سلامتك طب هتقدري تمشي لوحدك

 ايمي بتعب:متقلقيش عليا سلام

لارين سلام 


*******************************************

         "في مصر"


دخل احمد غرفته وخلع سترته والقها على الاريكة باهمال والقا بجسده على الفراش واغمض عينه بتعب ،كلما اغمض عيناه تذكر ماضيه الآليم ،زفر بتعب وتمتم قائلا:استغفر الله واتوب اليه ،لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ،يارب ارحمني من اللي انا فيه بقى


ثم نهض ودخل الى المرحاض واغتسل وتوضأ وادى فريضته ثم اتجه الى الفراش وجلس يفكر ويحدث نفسه:ياترى ربنا غفرلي اللي عملته ،بس انا ندمت وتوبت ومرجعتش للغلط تاني انا عارف ان اللي انا فيه ده عقاب من ربنا ليا يارب اغفرلي يارب انا خلاص مبقتش مستحمل حاجة


ظل على هذه الحالة حتى غط في النوم


*****************************************

          "في لندن"


وصل طارق بصحبة عماد الى المكان المحدد ووقفوا قليلا ثم قال عماد:ايه هنفصل واقفين كدة كتير

طارق بانبهار:المكان يجنن امال لما يجهز هيقى عامل ازاي

عماد:عندك حق

طارق:طب هو فين صاحب المركز 

جاء صوت انثى من خلفهم قائلة:قصدك صاحبة المركز

التفتوا لمصدر الصوت وظلوا محدقين بها قليلا ،مدت الفتاة يدها لتصافح طارق قائلة:هاي انا لارين

صافحها طارق وقال:اهلا انا المهندس طارق عز الدين ،واشار الى عماد وقال:المهندس عماد المساعد بتاعي

صافحت لارين عماد وقالت:اهلا يا باشمهندس

صافحها عماد وهو ينظر اليها بانبهار "ازاي بتتكلم عربي"

لكزه طارق وقال بهمس:متنح ليه ياض هتفضحنا 

عماد دون وعي:اصلها حلوة اوي

لارين بعدم فهم:افندم 

ادراك عماد ماقاله فقال بدهشه:اسف هو انتي مصرية؟!

لارين بابتسامه:ايوا

عماد:ازاي ياجدع 

ضحكت لارين برقه على طريقته بينما قال طارق بحرج:معلش يا انسه هو كدة دايما بيحب يهزر

لارين بضحك:ولا يهمك يا باشمهندس

طارق:احم وهو حضرتك صاحبة المركز

لارين:بصراحه لا دكتور ايمي بس هي تعبت شوية ومشيت وقالتلي اعتذر لحضرتك واحدد معاك معاد تاني

عماد دون وعي:وهي حلوة زيك كدة

لارين بدهشه:الاستاذ ده بيقول ايه

طارق بحنق:استغفر الله العظيم اخرس شوية ياعماد ،وان شاء الله نقدر نيجي امتى ونلاقي حضرتها 

لارين:بكرا في نفس المعاد وانا اسفه مرة تانية 

طارق:خلاص ولا يهمك بعد اذنك يالا ياعماد 

عماد وهو ينظر الى لارين:لا انا مرتاح هنا

كتمت لارين ضحكتها وقالت:بعد اذنك ياباشمهندس 

وتركتهم وذهبت ،ظل عماد يتبعها حتى اختفت وقال:يانهار ابيض الصاروخ دي مصرية

طارق:عادي يعني بس شكلها ميديش خالص انها مصرية

عماد:تفتكر صاحبة المركز مزة كدة برضه

طارق:ماتلم لسانك يابني مش عايزين مشاكل 

عماد:ياعم انا بهزر انا بس استغربت لما لاقتها بتتكلم عربي ومصرية وهي شكلها كدة

طارق:طب مش نمشي بقى ولا هنبات هنا

عماد:على رأيك يالا بينا


****************************************

وصلت ايمي للمنزل كانت تشعر بصداع شديد فبدلت ملابسها واعدت كوبا من القهوة ودخلت الى غرفتها وجلست على الفراش تسترجع ذكرياتها الآليمه...


********************************************


ظلت ايمي 10 ايام في المشفى حتى تحسن حالتها ،وعادت الى منزلها ،ظلت حوالي شهر في غرفتها ،تسمع حديث والدتها مع والدها  وخالها عن ماحدث لها وقع عليها تلك الحوار كالصاعقة


منال:مش كفاية انها جابتلنا العار

علي:يعني هو كان بايدها

سمير بغضب:امال بايدنا احنا

علي:استغفرالله العظيم يارب حرام عليكوا بقى

منال:هي لو كانت ماشيه محترمة مكنش كل ده حصل

علي:يعني هي قالتله ونبي تعالى اغتصبني ارحموا البنت بقى 

سمير:اللي بنتكلم فيه ده هيرجع اللي فات 


مر اسبوع وهي على نفس الحال في يوم جاء اليها خالها "علي" وجدها جالسه في شرفة غرفتها شارده ودموعها تهبط بصمت

علي:ايمي

نظرت له ايمي ثم ارتمت في حضنه وبكت 

علي بحنان:كفاية بكى عشان خاطري

مسح لها دموعها وقال بهدوء:خلاص يا ايمان اللي حصل حصل العياط مش هيرجع حاجة 

ايمي ببكاء:تعبت يا بابا تعبت ليه انا اللي يجرالي كدة اشمعنا انا

نهرها علي قائلا:استغفري ربنا يا ايمي انتي هتعترضي على قضاء ربنا 

ايمي:استغفرالله العظيم

علي بحنان:ياحبيبتي ده ابتلاء من ربنا صلي وادعي ربنا ،ربنا عايز يسمعك بتدعي وبعدين انتي هتفضلي قاعدة كدة

ايمي:امال اعمل ايه 

علي:انتي ناسيه انك ثانوية عامه ارجعي دروسك عشان تدخلي الكلية اللي انتي عايزاها

ايمي بابتسامه باهته:كلية ايه بقى مبقتش تفرق مبقاش فيا دماغ للمذاكرة

علي:لا هتفرق طلعي كل حاجة من دماغك وحطي قدام عينكي هدفك كلية الطب زي ماكنتي بتحلمي وصدقيني مدام عندك هدف ان شاء الله هتحققيه

ايمي:يعني حضرتك شايف كدة

علي:طبعا 

ارتمت ايمي في حضنه مره اخرى وقالت بدموع:ربنا يخليك ليا يا احلى بابا في الدنيا 

مسح علي على شعرها بحنان وقال:ويخليكي ليا ياحبيبتي


*****************************************

بعد يومان اقتنعت ايمي بكلام خالها وقررت العودة إلى دراستها مره اخرى ،ارتدت ملابسها وخذت كتبها واتجهت نحو باب المنزل لتخرج ولكن اوقفها صوت من خلفها يقول بغضب:انتي رايحه فين!!!!!


يتبع..


#نهلة_مجدي


#حكاية_عشق "الجزء الاول"


الفصل الرابع


بعد يومان اقتنعت ايمي بكلام خالها وقررت العودة إلى دراستها مره اخرى ،ارتدت ملابسها وخذت كتبها واتجهت نحو باب المنزل لتخرج ولكن اوقفها صوت من خلفها يقول بغضب:انتي رايحه فين!!!!!

التفتت ايمي لصوت والدتها وقالت بهدوء:عندي درس يا ماما

منال بغضب:خشي اوضتك مفيش دروس

ايمي بدهشه:ليه يا ماما امتحاناتي قربت وانا بقالي كتير مروحتش الدروس

منال:ولا حتى في دراسه تاني 

ايمي:ده ليه بقى 

منال:هو كدة مفي...

قاطعها صوت زوجها وهو يقول:سبيها تنزل يا منال

منال بغضب:يعني ايه مش كفاية الفضيحه اللي حصلت ثم وجهت حديثها الى ابنتها وقالت بغضب:ادخلي يابت مفيش مرواح

سمير:منااااال اسمعي الكلام وسبيها تروح اهي يبقى معاها حاجة تنفعها متبقاش خسرت كل حاجة

منال:ماهو التعليم ده اللي جابلنا المصايب 


كل تلك الكلمات كانت تنغرس في جرحها الذي مازال ينزف ،يا الله من اين جاءوا بكل تلك القسوة.

صرخت بهم ايمي بدموع:حرااام عليكوا انتوا ايييييه؟! ليه محملني ذنب حاجة مرتكبتهاش؟! انا عملت ايه عشان تعملوا فيا كدة يارب خدني عشان ارتاح من العذاب ده ،ارحمووووني بقى

تركتهم وذهبت ودموعها تغرق وجنتيها ،بينما ظل سمير وزوجته ينظرون لبعضهم بصدمه ،تنهد سمير بضيق وتركها وذهب..


******************************************

انتبهت ايمي من شرودها على صوت طرقات على باب غرفتها وظهرت من خلفه لارين 

لارين بابتسامه:عاملة ايه دلوقتي ياحبيبتي

ايمي:الحمدلله احسن شويه

نظرت لارين الى كوب القهوه الموجود بجانب صديقتها وقالت بترقب:كالعادة قاعدتي سرحانه ومشربتيش القهوه لحد مابردت

نظرت ايمي الى الكوب وقالت:يووه نسيتها خالص

لارين:طب اعملها واحدة تانيه ونرغي شويه

ايمي:ممكن نرغي بس من غير قهوه عشان مسهرش

لارين:اوكي

ايمي:قابلتي المهندس

عندما تذكرت لارين عماد بدأت تضحك بشده ،نظرت لها ايمي بدهشه وقالت:مالك يا لارين انتي سخنه

هدأت لارين قليلا وتحدثت قائلة:اصلك مشوفتيش اللي انا شوفته 

ايمي باهتمام:وايه ياختي اللي انتي شوفتيه

قصت لارين  عليها كل ماحدث منذ ان رأت عماد حتى ذهبت

ايمي ضاحكه:يالهووي ده مجنون

لارين:اتصدم اول لما عرف اني مصرية

ايمي:يالا مش مهم المهم المهندس التاني ده اضايق 

لارين بجديه:اه وكان هاين عليه يشتمك

ضحكت ايمي وقالت:سيبك لما يجي بكرا ابقى اعتذرله 

لارين:بس انتي مقولتيش انهم مصريين

ايمي:انتي مسألتنيش 

لارين:مش مهم انتي هتروحي بكرا تقابليهم انتي 

ايمي:اه صح انتي عندك معاد

لارين:يالا تصبحي على خير


******************************************


         "في مصر"


دخل احمد غرفته وبدل ملابسه وجلس على فراشه ،وحاول ان ينام ولكن فشل زفر احمد بضيق وقال:يارب ارحمني بقى كل لما اغمض عيني افتكر اللي حصل اغمض عينه بتعب ثم اكمل قائلا:انا هنزل اقعد مع ماما احسن 

نزل من غرفته وجد والدته تجلس امام التلفاز ،جلس بجانبها فقالت:منمتش ليه ياحبيبي

احمد بضيق:مش عارف انام 

حنان:ليه 

وضع احمد رأسه على قدمها وقال:تعبان ياماما تعباااان 

ملست حنان على شعره وقالت بقلق:مالك ياحبيبي فيك ايه؟!

احمد:خايف ياماما خايف اوي

حنان:من ايه يا احمد

احمد بتعب:خايف ربنا ميغفرليش اللي عملته

حنان بعدم فهم:هو ايه اللي عملته

صمت احمد ولم يجيب

حنان:ماشي انا معرفش ايه الغلط اللي انت عملته بس المهم انك ترجع عن الغلط ده 

احمد:ايوا 

حنان وتوبت بجد لربنا ومعدتش ترجع للغلط ده تاني

احمد:توبت والله توبت ورجعت عن اللي كنت فيه بس مش مرتاح يا امي حاسس ان اللي عملته هيفضل يطاردني طول حياتي

حنان بترقب:هو اللي عملته ده ليه علاقه بالحلم اللي انت بتحلمه ومش عايز تحكيلي عنه

اومأ احمد برأسه قائلا:ايوا 

حنان:صلي يا احمد وادعي ربنا وهو اكيد هيغفرلك واهم حاجة انك مترجعش للغلط تاني...وبعدين يا احمد انت اتغيرت بجد بعد ما ابوك الله يرحمه مات بقيت واحد تاني مبقتش لا بتسهر ولا بتخرج وقربت من ربنا ومسكت الشركه مع انك الصغير

قبل احمد يدها وقال:ربنا يخليكي ليا يا احلى ام في الدنيا 

ربتت حنان على ظهره وقالت:ربنا يحميك يا ابني ويريح بالك ويبعد عنك اي شر

احمد:يارب...تصبحي على خير

حنان:تلاقي الخير يارب


********************************************


في لندن وفي صباح اليوم التالي استيقظ طارق وذهب الى عمله وتقابل مع عماد

طارق:عامل ايه

عماد:الحمدلله انت اخبارك ايه

طارق:زفت 

عماد بدهشه:ليه بس

طارق بضيق:انت عارف انا مبحبش اشتغل مع ستات وادي اهو شغل المركز مع واحدة ست واكيد من هنا يعني عليهم تناكه مش على حد

عماد:ياعم سيبك احنا هنعمل شغلنا وخلاص

طارق:ماهي المشكله اني مبحبش حد يفضل يغير يعني هتختار الالوان وتيجي تغيرها هولع فيها هي والمركز بتاعها

عماد ضاحكا:يخربيت كدة دي اكيد هتطفش منك 

طارق:خلاص مش مهم

عماد:بس على فكرة انا مش هاجي معاك

طارق:نعمممم ليه بقى انت هتسبني معاهم لوحدي

عماد:هما هيكلوك يابني 

طارق بضيق:خلاص بس ليه

عماد:هروح اشوف الفيلا اللي مفروض خلصت امبارح عشان تتسلم بعد يومين

طارق:خلاص تمام روح شوف شغلك انت

عماد:طيب سلام يا باشا


******************************************


ذهبت ايمي لعملها ولكن لارين لم تذهب معها ،بدأت في ممارسة عملها وبعد ان انهت المرور على مرضاها جلست في مكتبها وفتحت الدرج واخرجت منه دفترا صغيرا تدون فيه بعض الجمل التي تعجز عن نطقها او قولها لاحد ،كتبت"بعض الاشياء لا يمكننا وصفها ولكن نشعر بها فقد ،من السهل ان تضع يدك على فمك لتكتم صوت بكاءك ولكن هل يمكنك ان تكتم بكاء وآنين قلبك" 

ثم اعادت الدفتر الى الدرج وامسكت بصورتها مع والديها عندما كانت في السادس عشر من عمرها واختها منه في السادسه من عمرها ،كيف كانت ايامها سعيده مع والديها ولكن المرء لا يأخذ كل شئ ولا تأتي الرياح كما تشتهي السفن ،بعد دخولها الثانويه العامه تعرضت لابشع الجرائم تبدلت حياتها من فرحه وسعاده الى حزن وجحيم ،لم تعد تبتسم كما كانت عيناها دائما حزينه من يراها يعلم ان تلك الفتاه تحملت اكثر من طاقتها ببراءتها التي قتلت بسبب ذنب لم ترتكبه ،هبطت دمعه على وجنتيها عندما تذكرت ،يشاء الله ان يحدث لها هذا من ثم تكون ناجحه في عملها ،من اشهر اطباء النساء والتوليد في لندن ،ولكن هي حزينه على حالها لم تعد تثق في اي رجل ،بالنسبه لها جميعهم ذئب بشريه لا يركضون سوا خلف شهواتهم وملذاتهم ،استغفرت ربها وقالت:مش معترضه على قضاءك يارب....عارفه ان كما تدين تدان وانك هتاخدلي حقي من اللي عمل فيا كدة 

جففت دموعها واكملت عملها حتى دقت الساعة السادسه مساء وكانت انهت عملها فاخذت هاتفها وهاتفت والدها ،وانتظرت حتى جاءها الرد وكانت والدتها


منال عبر الهاتف:ايمان 


ايمي:وحشتيني ياماما


منال:وانتي كمان وحشتيني اوي يا ايمي عامله ايه انتي كويسة 


ايمي:انا كويسة ياحبيبتي المهم انتوا


منال:احنا بخير طول ما انتي بخير


ايمي:بابا ومنه عاملين ايه


منال:كويسين باحبيبتي...مش ناويه ترجعي يا ايمان


تنهدت ايمان بتعب وقالت:ربنا يسهل 


منال:امتى يعني


ايمي:اخلص تجهيز المركز وبعدين ابقى اشوف


منال:وانتي بتعملي المركز عندك ليه ماتيجي تعمليه هنا هو انتي ناويه تعيشي حياتك كلها هنا


ايمي:هتفرق ايه هنا من هناك وبعدين مانا بقالي 9 سنين هنا ايه اللي يرجعني


منال بحزن:طب واحنا يا ايمان


ايمي بدموع:مانا مشيت عشانكم


منال ببكاء:طب ارجعي ومش هنضايقك تاني


جففت ايمي دموعها وقالت:مبقاش ينفع يا ماما انا استقرت هنا وهفتح المركز 


منال:طب انزلي اجازة حتى


ايمي لنهي الموضوع:ان شاء الله....سلميلي على بابا ومنه


منال:الله يسلمك


ايمي:سلام


اغلقت مع والدتها وخرجت من المركز الذي تعمل به متجه الى المركز الخاص بها


******************************************

        "في مصر" 


جلست منال حزينه ،كانت تشعر بالذنب اتجاه ابنتها لانه هي السبب في رحيلها ،في تلك اللحظة دخل زوجها عليها وجدها شارده 

سمير:مالك يامنال

منال:.........

سمير:منااااال

نظرت له منال وقالت:هه بتقول حاجة

سمير:مالك في ايه

منال:ايمان وحشتني اوي

سمير:والله وانا كمان بس هي منشفه دماغها مش راضيه ترجع 

منال بضيق:طالعه لابوها

رفع سمير احد حاجبيه وقال:وماله ابوها

منال:مالوش ياخويا ثم اكملت بحزن:احنا السبب احنا اللي خلينها تطفش

سمير بحزن هو الاخر:عندك حق مقدرناش حالتها وخلنها كرهت الحياة معانا وعاشت لوحدها

منال:اتصرف ياسمير مش انت ابوها

سمير:عايزاني اعمل ايه

منال:رجعها بالعافية حتى لو اضطريت تسافر تجبها وتيجي

سمير:مش هغصب عليها حاجة وهي ان شاء الله هترجع قريب

منال:وانت عرفت ازاي

سمير:هتعرفي كل حاجة في وقتها


ونهض وتركها شارده تفكر فيما في رأس زوجها


******************************************


دخلت فريدة المكتب بعد ان طرقت الباب وسمعت الاذن بالدخول ،وقفت امام احمد ومدت يدها بملف به ورق وقالت بجدية:مستر احمد ده ملف الصفقه الجديدة 

اخذ احمد منها الملف ووضعه على المكتب وقال وهو يكمل عمله:قرأتي ولا لسه

فريد بحماس:قرأته يافندم دي صفقه متتعوضش وضمنين مكسب كويس

نظر لها احمد وقال بترقب:متأكدة يافريدة

فريدة بثقة:ايوا طبعا احمد:تمام حددي معاهم معاد عشان نتفق 

فريدة بسعادة:امر حضرتك يافندم

خرجت فريدة من مكتب وهي تبتسم بثقة لقد استطاعت اقناعه بالصفقه...


******************************************


وصلت ايمي امام المركز ودخلت الى المركز ومنه الى الحديقة المحيطه به لان موعدها مع المهندس تبقى عليه نصف ساعه ،فكانت الحديقة هي التي تم تجهيزها فقط ،وقفت امام احد الاشجار ونظرت للسماء وظلت تتأملها لبعض الوقت ،فتذكرت لارين صديقتها فعيناها تشبه السماء في الصباح وشعرها يشبهها في الليل ،لارين لديها شعر اسود يصل الى اسفل كتيفيها بقليل له سواد لامع مثل سماء بها نجوم تلمع ،وتذكرت ايضا شقيتها منه التي ستنهي الثانوية العامه قريبا ،كانت خائفة عليها للغاية ،جلست على احد المقاعد الموجودة وتذكرت الماضي الآليم....


******************************************


تركتهم ايمي وخرجت مسرعة ودموعها تغرق وجنتيها وظلت طوال الطريق تبكي حتى وصلت الى المكان الذي ستأخذ فيه الدرس ،جففت دموعها ودخلت وعندما رأها اصدقائها رحبوا بها فقد كانوا اشتاقوا اليها كثيرا ،مر الوقت سريعا وجاء معاد عودتها الى المنزل ،عادت الى منزلها ،مرت الايام سريعا وكانت لم تخلوا من تجريح منال لها دون قصد او عن قصد ولكنها كانت تضغط على نفسها وتركز في دراستها فقط، حتى انهت ايمي امتحاناتها

ونجحت بمجموع 98% ،وجاء علي وزوجته زينب ليهنئوها على نجاحها 

علي بسعادة وهو يضمها:الف مبروك ياحبيبتي كنت متأكد انك هتجيبي مجموع عالي كدة

ايمي بابتسامه:ربنا يخليك يا بابا لولا تشجيعك مكنتش هرجع اذاكر تاني

زينب:مبروك ياحبيبتي انتي تستهلي كل خير

ايمي:ربنا يخليكي ياطنط 

صمت الجميع قليلا ثم تحدث علي قائلا:ها نويتي على كلية ايه

ايمي:اممم انا قررت اسافر....


****************************** **********************************


انتبهت من شرودها على صوت يقول:معذرتا


وصل طارق الى المركز وسأل احدى حراس الامن فقال له ان الطبيبه لم تأتي بعد فقرر ان ينتظرها خارج المركز ،وبعد مرور نصف ساعه نظر طارق الى ساعة يده بضيق وقال بتأفف:استغفرالله العظيم اول مرة اشوف حد هنا مش بيلتزم بالمواعيد بتاعته 

فذهب بأتجاه واحدا اخر من الامن وسأله فقال له ان سيارته موجودة هناك هذا يعني انها اتت ومن الممكن يجدها في الحديقة ،فذهب معه الى الحديقه وهو غاضب ،فاشار رجل الامن الى الفتاة التي تقف امام الشجرة وتعطيه ظهرها فذهب اليها وقال:معذرة

التفتت اليه الفتاه نظر اليها طارق وعلامات الدهشه على وجهه!!!!


******************************************

         "في مصر"


عاد احمد الى منزله فوجد شقيقته لينا تنتظره ،قبل رأسها فقالت:احمد عايزاك

احمد:عايزة ايه 

لينا:امممم انا كنت...آآ

احمد:يابنتي ماتنطقي عايزة فلوس

لينا بمرح:من ناحية الفلوس متقلقش هاخد منك بس في حاجة تانيه

احمد:ايه هي

لينا:بصراحه كدة عايزة اطلع رحلة شرم الشيخ مع صحابي

احمد.......


#حكاية_عشق "الجزء الاول"


الفصل الخامس والسادس 


لينا:بصراحه كدة عايزة اطلع رحلة شرم الشيخ مع صحابي

نظر لها احمد وقال:لا سفر لوحدك مفيش

لينا:ليه يا احمد ماكل صحابي طالعين

احمد:مليش دعوه بحد مش هتسفري لوحدك يا لينا

لينا بتوسل:please يا احمد وحياتي عندك بقى نفسي اطلع الرحلة دي اوي وبعدين دي مع الجامعة

احمد بعد تفكير:امممم والرحلة دي كام يوم 

لينا:اسبوع

احمد بضيق:نعم ياختي عايزة تسافري لوحدك اسبوع

لينا:عشان خاطري يا احمد ورحمة بابا

احمد بنصف عين:لو مكنتيش حلفتيني بالغالي...خلاص روحي بس بشرط

لينا بمرح:ان تأمور يا ميدو

احمد:توعديني تخلي بالك من نفسك ومتسهريش برا ماشي؟!

لينا بمرح:علم وينفذ ...ثم قبلت وجنتيه وقالت:ربنا يخليك ليا يا احلى اخ في الدنيا 

احمد:ويخليكي ليا ياحبيبتي يالا بقى تصبحي على خير

لينا بابتسامة:وانت من اهل الخير

********************************************

"في لندن"

،اشار رجل الامن الى طارق الى الفتاة التي تقف امام الشجرة وتعطيه ظهرها فذهب اليها وقال:معذرة

التفتت اليه الفتاه نظر اليها طارق وعلامات الدهشه على وجهه!!!!

التفتت ايمي الى الصوت وقالت بالانجليزية:مرحبا من انت 

تسمر طارق مكانه عندما رأها ،كأنه رأى ملاك وليست بشر ظل يحدق بها لعدة دقائق غير واعي بعلامات الدهشة التي على وجهها فقالت مرة اخرى وهس تلوح بيدها امام وجهه وقالت:من انت؟!

ابتسم طارق ومد يده ليصافحه وامسك يدها وقال:طارق اسمي هو طارق مهندس الديكور

سحبت ايمي يدهاوقالت له وهي تنظر الى عيناه السوداتين الحاده مثل بحر الظلمات وقالت:مرحبا انا ايمي

قال طارق:انتي عربية ؟!

اندهشت ايمي وقالت:نعم انا مصرية

طارق باللغه العربية:بجد وانا كمان

ايمي:

how do you do 

"تشرفنا"

طارق بابتسامة:

how do you do?

"تشرفنا"

احم هو حضرتك صاحبة المركز

ايمي:ايوا انا 

ظل طارق ينظر اليها ولم ينطق فقالت ايمي:هو في حاجة حضرتك 

طارق:هه لا ابدا بس..

ايمي:بس ايه؟!

طارق ليغير الموضوع:ولا حاجة 

ايمي:طب اتفضل عشان تشوف المركز

طارق:اوكي

دخلا سويا الى المركز وبدأت ايمي ان تشرح لطارق ما الذي تريد ان تفعله في المركز ،كانت تتحدث بتلقائية وهو ينظر اليها ومبتسم:بص يا باشمهندس الدور الارضي ده هيبقى عبارة عن الاستقبال والعيادات والدور التاني خاص بالغرف بتاعت المرضى اما الدور التالت ف هيبقى فيه المعمل ومكتب الادارة وغرف برضه للمرضى 

نظرت له ايمي وجدته محدقا بها ومبتسم فقالت بدهشه:باشمهندس 

طارق بشرود:هه بتقولي حاجة

ايمي:بقول حاجة انا قلت حاجات 

طارق بحرج:احم اسف سرحت بس 

ايمي:مش مشكلة اقول تاني 

وبدأت تعيد عليه ماقالته مره اخرى وبعد ان انتهت قالت بجدية:ها كدة تحب تعرف حاجة تاني

طارق:كدة تمام هنختار الالوان بس وبعد كدة بإذن الله هنبتدي الشغل

ايمي:تمام 

بدأت ايمي تختار الالوان وكانت تختار الوان رقيقة ومريحه جدا للعين ظل طارق ينظر لها باعجاب فقالت:حضرتك بتبصلي كدة ليه 

طارق بأعجاب:زوقك حلو جدا في الالوان ثم قال :زيك بالظبط

ايمي باقتضاب:شكرا

طارق:تعرفي اني كنت جاي اتخانق معاكي

ايمي بدهشه:انا !!! ليه

طارق:ماهو مش معقول اجي امبارح ويقولولي ان المعاد اتلغى واجي النهاردة وافضل واقف نص ساعة عقبال ماتيجي

ايمي بدهشه:نص ساعة ايه انا هنا من ساعة

طارق:الامن برا قالولي انك مجتيش عشان كدة اتعصبت بصراحة

ايمي:هنا اكيد مشفونيش وانا داخله معلش انا اسفه 

طارق بهيام:اسفه ايه ده انا اللي اسف مكنتش متوقع ان صاحبه المركز هتبقى كدة ايمي:كدة ازاي 

طارق:كدة كدة يعني 

واشار الى حجابها 

ضحكت ايمي بخفوت وقالت:طب وايه يعني

طارق بابتسامه:مكنتش متوقع انك هتبقي مصرية ومسلمه كمان وبعدين اسمك اكدلي ان هتعامل مع واحدة بريطانيه او على الاقل مش مصرية

ايمي:اولا انا مش اسمي ايمي وبعدين في عرب كتير عايشين في لندن

رفع طارق احد حاجبيه وقال:نعم ؟

ايمي:اسمي ايمان بس بيقولولي ايمي ومعروفه هنا باسم ايمي 

طارق:اهااا قولتيلي

ايمي بجديه:كدة تمام يا باشمهندس هستلم المركز بعد قد ايه

طارق بجديه:شهر ونص بالكتير 

ايمي:اوكي 

طارق:

"Pleased to meet you"

"سررت بلقائك"

ايمي:

"Pleased to meet you too"

*******************************************

"في مصر"

عادت منه من احدى دروسها متأخره وعندما دخلت المنزل وجدت والدتها تجلس ويبدو عليها القلق ،فقالت بصوت مضطرب:مساء الخير

انتفضت منال عندما سمعت صوت ابنتها وتبدلت ملامحها من القلق الى الغضب وصرخت بها بحده:كنتي فين لحد دلوقتي

منه بتلعثم:ك...كن..

منال بغضب:انطقي

منه بخوف:في ايه يا ماما كنت في الدرس 

منال:لحد دلوقتي 

منه:يا ماما ذنبي ايه ان الدرس اتأخر هو ذنبي 

منال:الله يخربيت الدروس على الثانوية الزفت دي انا قلت من الاول مفيش تعليم انتر عايزة يحصلك زي اخ...

قاطعها صوت زوجها وهو يقول بغضب وهو يقول:مناااااال 

نظرت له وادركت انها كانت تفشي سر ابنتها التي حرص زوجها على عدم معرفة منه بالامر.

نظر سمير الى منه التي هبطت دموعها على وجنتيها ،فهي تتميز بالرقة الشديدة تبكي من اقل شئ ،فهي مدللة ابيها كما يسميها خالها على عكس ايمي التي كانت تعامل بحده بعض الشي ،اقترب من ابنته وربت على ظهرها بحنو وقال:ادخلي على اوضتك دلوقتي يامنه

دخلت منه الى غرفتها بينما نظر سمير الى زوجته وقال بغضب مكتوم:تعالي ورايا عايزك

ودلف الى غرفته واتبعته زوحته بخطوات بطيئة فهي تعلم زوحها عندما يغضب لا يرى امامه وهي لا تتحمل عواقب ماتتفوه به دون قصد ،وهي ايضا تخشى ان يكون مصير صغيرتها مثل مصير ايمي دخلت ورأه وجلست على الفراشدون ان تنطق تنظر اليه وهو يقف امام الشرفه في اقصى حالات غضبه ،التفت اليها فجاة ونظر اليها بقوة وقال:ايه اللي كنتي هتقوليه ده 

منال بتلعثم:كنت ه..هقول ايه

سمير بغضب:احنا مش قايلين الموضوع مش لازم منه تعرفه شوفتي يغباءك كنتي هتعرفيها كل حاجة

منال:انا مكونتش اقصد غصب عني

سمير:غصب عنك ايه 

منال بدموع:ايوا غصب عني خايفه على بنتي مش كفاية اللي حصل للكبيرة عايزني استنى لما اشوف التانية كمان زيها عايزني اشوف نظرة انكسار وذل في عينيها زي اللي شوفتها في عين ايمان لما قررت فجأة تسافر وتسيبنا وكان موقفك ايه سبتها تسافر وبعدت عني 9 سنين عيني مرأتش بنتي مش من حقي اخاف عليهم مش كفاية ان قلبي بيتقطع على اللي برا ومش عارفه بيحصلها ايه وهي مش معانا 

سمير ببرود:خلصتي! نسيتي تحبي افكرك مين السبب في انها تمشي تحبي افكرك مين اللي كل يوم كان بيقطم فيها بالكلام تحبي افكرك مين اللي كان عايزني اخليها تسيب تعليمها عشان تبقى خسرت كل حاجة 

نظرت له منال بصدمه ودموعها تهبط بعزارة ،نعم فهي من دفعت ابنتها للرحيل بعيد عن عائلتها هي من جعلتها تبتعد وتعيش وحدها فضلت الوحده على ان تحيا مع اناس لا يرعون مشاعرها ولا حالتها التي تدهورت بسبب ماحدث له ،نعم كل الذنب يعود عليها هي السبب في رحيلها ولا احد غيرها.

اكمل سمير بصوت حزين:قبل ما تحسبينا حسبي نفسك الاول وشوفي مين فينا السبب في بعد ايمان عنا

خرج من الغرفة وتركها غارقه في ذكرياتها عادت بذكرتها الى 9 اعوام للوراء...

**************************************** ******

تجمدت الدماء في عروقهم عندما سمعوا جملتها الاخيرة التي ظلت تتردد في اذانهم "انا قررت اسافر"

صرخت فيها منال قائلة بغضب:اييييه تسافري فين انتي اتجننتي

ايمي بهدوء:لا مش اتننجت ولا حاجة انا قررت ادرس طب في انجلترا

سمير بغضب مكتوم:والقرر ده خدتي كدة من نفسك 

علي:استنى بس ياسمير...تسافري ليه يا ايمي انتي عايزة تبعدي عننا

ايمي:لا طبعا يا بابا بس انا عايزة اكمل تعليمي برا

منال بغضب:تكملي تعليمك ولا تمشي على حل شعرك مش كفاية المصيبة اللي حطتينا فيها قبل كدة 

علي:منال اسكتي

دمعت عيون ايمي وجازفت الا تهبط امامهم لا تعلم لماذا دائما والدتها تريد ان تذكرها وتحملها ذنب ليس لها ،فقالت بصوت مختنق:عشان كدة عايزة اسافر عايزة ابعد انا بس ببلغكم سواء وفقتوا او رفضتوا ده قراري وانا خدته مش هرجع فيه

سمير بغضب مكتوم:ليه ملكيش كبير تخدي رأيه خلاص مبقتش مالي عينك

ايمي بدموع:العفو يا بابا بس...بس بجد محتاجة ابعد عايزة اكمل تعليمي في مكان هادي عايزة انسى مش عايزة افضل اسمع كلام انا في عنى عنه 

صمت سمير ولم يعقب فأكملت بتوسل وهي تقبل ايدي والدها:ارجوك يا بابا عشان خاطري ده اخر حاجة هطلبها منك سيبني مرة في حياتي اعمل حاجة انا مقتنعه بيها

علي:عشان خاطري سمير سيبها تسافر

منال:لا ياعلي مش هتسافر 

علي:ملكيش دعوة انتي انا بكلم ابوها

منال:لا دي بنتي مش هسيبها تسافر

سمير:خلاص ياعلي انا موافق

ايمي بفرحة:بجد يا بابا

سمير:ايوا سافري يا ايمان

مرت الايام سريعا وجهزت ايمي اوراقها للسفر وسافرت ايمي الى انجلترا لتستكمل تعليمها...

*********************************************

هبطت دموعها مرة اخرى وهي تحدث نفسها بندم:عندك حق يا سمير انا السبب انا اللي مشيتها لحد اخر يوم كانت فيه هنا وانا كنت بجرح فيها ، سامحيني يابنتي

******************************************

بعد ان ترك زوجته دخل الى غرفة منه وجدها تبكي بصمت ،اقترب منها وجلس بجانبها وضمها بحنان وقال:متعيطيش ياحبيبتي ماما خايفه عليكي 

منه ببكاء:بس هي زعقتلي جامد وانا مش عملت حاجة

سمير:معلش خلاص هي بس بتخاف عليكي بعد كدة لما يكون عندك درس متأخر تقوليلي وانا هاجي اخدك ماشي

منه:حاضر

قبل سمير جبينها وقال بحنان:يالا نامي عشان تصحي بكرا تذكري عندك امتحان بعد بكرا

ضمته منه وقالت:ربنا يخليك ليا يا احلى اب في الدنيا

سمير:ويخليكي ليا ياحبيبتي انتي واختك

*******************************************

"في لندن"

جلست على فراشها تنظر للفرغ الذي امامها وهي تسترجع مقابلتها مع "جاك"...

يتبع...


#نهلة_مجدي


#حكاية_عشق "الجزء الاول"


الفصل السادس


جلست على فراشها تنظر للفرغ الذي امامها وهي تسترجع مقابلتها مع "جاك"...

**********************************************

دخلت الى المطعم وجلست امامه صمتوا قليلا فتحدث جاك قائلا:

Jack: How are you?

Larrain: fine and you?

Jack: I'm also fine

Larrain: What is the topic that you want to talk to me in

Jack: I love larrain

Larrain: What?!!

Jack: Do not get me wrong, I just want to been linked to your

Larrain: Jack What do you say? !! Do you know what do you say

Jack: Yeah, I know

Larrain: Jack This is crazy, you know ...

Jack: I do not want to know anything, I have love

Larrain: Jack, you know I am a Muslim

Jack: Yes, I know what the problem

Larrain: This may not be

Jack: Why? !!

Larrain: because you are not of my religion.

Jack: I love you

Larrain: I'm sorry Jack, but you are for me a friend and brother no more

Jack: Well larrain as if you did not you hear the thing

Larrain: I have to go bye

جاك:كيف حالك؟

لارين:بخير وأنت

جاك:أنا أيضا بخير

لايرين:ما هو الموضوع الذي تريد التحدث معي في

جاك:أنا أحبك لارين

لارين:ماذا؟!!

جاك:لا تفهمني خطأ، أنا فقط أريد أن ارتبط بك

لارين:جاك ماذا تقول؟ !! هل تعرف ماذا تقول

جاك: نعم أنا أعلم

لارين:جاك هذا جنون، أنت تعر ...

جاك: أنا لا أريد أن أعرف أي شيء، فقد انا احبك

لارين:جاك، أنت تعرف أنني مسلمه

جاك:نعم، أنا أعرف ما هي المشكلة

لارين:هذا لا يجوز

جاك: لماذا؟!

لارين:لأنك لست من ديني.

جاك:ولكن أنا أحبك

لارين:أنا آسف جاك، ولكن أنت بالنسبة لي صديق وشقيق لا أكثر

جاك:حسنا لارين كما لو أنك لم تسمع شيء

لارين: يجب علي ان اذهب الى اللقاء

******************************************

عادت الى الواقع على صوت ايمي التي دخلت الى الغرفة وهتفت باسمها 

ايمي بمرح:الله من امتى واحنا بنسرح كدة

لارين:ايمي كويس انك جيتي

ايمي بقلق:مالك في ايه هو جاك قالك حاجة تضايقك

تنهدت لارين وقالت:اقعدي طيب وهحكيلك

جلست ايمي وقالت:اتفضلي سمعاكي

بدأت لارين تقص عليها مقابلتها مع جاك ،بعد ان انتهت قالت ايمي:احسن انك قوليله كدة 

لارين:بس انا حاسه اني جرحته

ايمي بجدية:مفيش حاجة اسمها جرحتيه انتي عملتي الصح جاك لا من دينك ولا ينفعك ولا انتي بتحبيه

لارين نافية:لا طبعا جاك بالنسبة لي صديق بس 

ايمي:يبقى خلاص كبري دماغك بقى

لارين:ماشي المهم قابلتي المهندس

في تلك اللحظة تذكرت ايمي طارق وعيناه التي تمثل بحر من الظلمات ،وطريقته معها في الحديث ،ودهشته عندما علم انها صاحبة المركز ،من ثم نفضت تلك الافكار وقالت:اه قابلته وان شاء الله هيبدأ شغل من بكرا عايزة اقدم استقلتي عشان اتابع المركز بقى

لارين:طيب بس امتى 

ايمي:اسبوع او عشر ايام

لارين:تمام مش هتنامي 

ايمي:لا هقعد برا شوية

لارين:ماشي تصبحي على خير

ايمي وهي تنهض:وانتي من اهل الخير

******************************************

دخل طارق الى منزله والقا بجسده على الاريكه واغمض عيناه بتعب ،بدأ يتذكر السبب الذي دفعه لترك مصر بعد ان كان يدير شركات والده وبجانبه شقيقه احمد ،رغم صغر سن احمد لكنه امسك ادارة شركة من شركات والده واثبت انه قادر على تحمل المسئولية ،غادر طارق مصر او هرب..كان يهرب من كل من حوله كان يهرب من الحب الذي لم يجده في احد ،جميعهم كان يطمعون في رجل الاعمال طارق عز الدين ليس لنفسه ،كلما احب فتاه يكتشف انها ليست تحبه بل تحب امواله هو لم يتآلم من ذلك ولكنه حزين على انفس الناس التى اصبحت طامعه في الاموال فقط ،فتح عيناه مره اخرى وقال محدثا نفسه:مفيش حاجة اسمها حب ومفيش ست مش بتجري ورا الفلوس والمظاهر بس 

في تلك اللحظه تذكر تلك الطبيبة بنظراتها الحزينه وعيونها اللامعه بالدموع وضحكتها التي لم يراها الا مرة واحد وعدم ابتسامتها له ،نفض تلك الافكار من عقله ودخل الى المرحاض واستحم ثم خلد الى النوم...

*********************************************

"في مصر"

دخلت لينا غرفتها وهي سعيدة ان شقيقها اقتنع ان تسافر لم تكن تعلم انه سيوافق بهذه السهولة وامسكت هاتفها لتخبر صديقتها المقربة "حبيبة" انتظرت جتى جاءها صوت يقول:لينا ها اخوكي وافق

لينا:ايه يابنتي مفيش ازيك وحشتيني 

حبيبة عبر الهاتف:بلا وحشتيني بلا نيلة هتيجي ولا لا

لينا:للاسف احمد مش..

قاطعتها حبيبة بغضب:الله يخربيتك انتي واخوكي انا مش هطلع من غيرك 

لينا بضحك:ايه يابت ده وافق والله

حبيبة:تصدقي انك جزمة عصبتيني

لينا بضحك:خلاص معلش متزعليش المهم اني هاجي الرحلة 

حبيبة:تمام جهزي نفسك عشان مش باقي غير يومين

لينا:اوكي يالا باي

حبيبة:باي

اغلقت الهاتف ونامت وهي سعيدة

*******************************************

في صباح اليوم التالي اسيقظ احمد ونزل وجدت والدته تجهز الافطار ،قبل يدها وقال:صباح الجمال على احلى ام في الدنيا

حنان:صباح النور ياحبيبي مشوفتكش امبارح

جلس احمد وقال:اه ما انا رجعت متأخر وحضرتك كنتي نايمة

حنان:اخبار شغلك ايه

احمد:الحمدلله تمام ...امتى بقى طارق يرجع كان شايل حمل كبير من عليا

تنهدت حنان وقالت:اه والله بس برضه انت كنت ماسك الشركة لوحدك

احمد بجدية:ايوا ياماما بس منكرش انه كان مريحني شغل شركة مش زي شغل 4 شركات

حنان:ربنا يعينك يابني ويرجعه بالسلامه

احمد:يارب...اومال البت لينا فين مش شايفها

جاء صوت لينا من على الدرج تقول:بت في عينك انا اهو

نظر لها احمد وابتسم ،لقد كبرت صغيرته المدللة هو وطارق من ربوها منذ موت والدهم ولكن بعد سفر طارق ظل هو لها الاب والاخ والصديق ،كانت تحكي له كل شئ وهو يخاف عليها من نسمة الهواء ،قال احمد ويقبلها عندما وجلست بجانبه:احلى بت في الدنيا هو في كدة يا اخواتي

حنان:الرحلة امتى يا لينا

لينا:بعد بكرا يا ماما 

احمد:الباص هيتحرك الساعة كام

لينا:الساعة 7 من قدام الجامعه

احمد:تمام يالا سلام عشان اتأخرت

لينا&حنان:مع السلامة

لينا:ماما هو ابيه طارق مش نازي يرجع بقى

حنان:انا تعبت والله اخوكي دماغه ناشفه ومش راضي يرجع

لينا:وحشني اوي انا مشوفتوش من وانا عندي 15 سنه ده اكيد نسي شكلي

حنان:بإذن الله هيرجع قريب انا قلبي بيقولي كدة

لينا:يارب يالا سلام

حنان:على فين مش معندكيش كلية النهاردة

لينا:ايوا بس هشتري حاجات عشان الرحلة

قبلت يد امها وهي تقول:سلام ياست الكل

******************************************

مر يومان ولم يتقابل طارق مع ايمي بسبب انشغالها في المركز قبل ان تقدم استقالتها وطارق يتابع المركز واتفقت ايمي مع لارين ان يذهبوا في اليوم الثاني ليشاهدوا المركز ،انما احمد كان يمارس عمله كما هو وايضا تطارده كوابيسه التي بدأت ان تزداد ولينا جهزت اشياءها للرحلة وجاء يوم الرحلة وذهبت امام الجامعة وتنتظر صديقتها حبيبة ،انتظرت حوالي 10 دقائق ولم تأتي زفرت بضيق وهي تقول:ياربي عليكي ياحبيبة عمرك ماتيجي في معادك ابدا تتحرقي لو عملتيها

"انا جيت اهو بلاش طولة لسان"

قالتها فتاة في العشرين من عمرها قصيرة القامة ونحيفه لها عيون بلون العسل وشعر اسود غامق 

احتضنتها لينا وقالت:وحشتيني والله

حبيبة:وانتي كمان يا لولو اخبارك ايه

لينا:الحمدلله ماشية

حبيبة:واخبار اخوك المز ده ايه

لينا بضيق:مز !! 

الفاظك سوقيه اوي

حبيبة بضحك:من الجامعه ياختي واللي بنشوفه

لينا:طب يالا نطلع الباص ونقعد فوق

جاءت لتذهب ولكن اوقفها صوت يقول:استني عندك

التفتت لينا ولم يكون هذا الشخص سوا..

لينا بدهشه:حسااااام!!!!

يتبع.



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 



تعليقات

التنقل السريع
    close