رواية حكاية عشق الفصل السابع والثامن حتى الفصل الأخير بقلم نهله مجدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية حكاية عشق الفصل السابع والثامن حتى الفصل الأخير بقلم نهله مجدي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
لينا بدهشه:حسااااام!! انت بتعمل ايه هنا
حسام:عندي شغل في شرم واخوكي قالي انك تبقي معايا واخلي بالي منك
لينا بغضب:ليه انت شايفني طفلة مش هعرف اخد بالي من نفسي
حسام ببرود:صوتك يوطى احنا في الشارع واتفضلي يالا اركبي عشان نمشي
لينا:هو ايه اللي اركب..
قاطعها رنين هاتفها وكان احمد
لينا:ايوا يا احمد حسام بيعمل ايه هنا
احمد عبر الهاتف:حسام هيبقى معاكي ويخلي باله منك
لينا:ليه يا احمد هو انا عيلة صغيرة
احمد:لينا هي كلمة واحدة ياحسام معاكي ياما ترجعي
لينا بحنق:اوووف يا احمد
احمد:اخلصي مش هبقى غير وهو معاكي
لينا:يعني هو هيحروسني وبعدين انا رايحه اشم هوا تكتم على نفسي ليه
احمد:هو مش هيبقى معامي 24 ساعة هو عنده شغل برضه ويالا بقى مش فضيلك سلام
حسام ببرود:يالا قدامي
لينا:مش راكبه هركب الباص مع صحابي
حسام:قدامي
لينا:بااااارد
حسام:عارف
حبيبة:خلاص بقى يا لينا روحي عشان خاطري
نظرت لينا لحسام بغيظ وركبت السيارة بصمت ،ركب على كرسي القيادة وانطلق الى شرم الشيخ...
******************************************
في تمام الساعة الرابعة عصرا في لندن وصلت ايمي بصحبة لارين الى المركز ووجدوا العمال يمارسون عملهم وطارق وعماد يعطونهم الاوامر ،التفتت طارق للخلف فوجد ايمي ولارين خفق قلبه بشده عندما وقعت عيناه عليها ،كم هي جميلة اقترب منهما ومد يده ليصافحها قائلا:ازيك يادكتورة
ايمي:كويسة ازيك يا باسمهندس
نظر لها بتفحص لبشرتها البيضاء وعيونها التي عندما تنظر اليها كأنك تنظر لنهرا من الشكولاته رغم ذلك فهناك حزن عميق في عيناها يحكي الف حكاية ،ظل يتأملها لمدة دقائق حتى جاء عماد فاشار اليه قائلا:باشمهندس عماد المساعد بتاعي ثم اشار الى ايمي وقال:دكتورة ايمي مديرة المركز
عماد بابتسامة:اهلا بيكي
ايمي:اهلا يا باشمهندس
لارين:هو المركز هياخد قد ايه
طارق:مش اقل من شهر ونص
لارين:اوكي
عماد:هروح اتابع مع العمال بعد اذنكم
الجميع:اتفضل
رن هاتف لارين فستأذنت وذهبت بينما ظل طارق وايمي وحدهم ،تحدث طارق قائلا:انتي عايشة هنا بقالك كتير
ايمي:9 سنين
طارق:ياااه انا بقالي 5 سنين
ايمي:انا هنا من وانا في الكلية درست واشتغلت هنا
طارق:واهلك معاكي
ايمي بحده:مش شايف ان حضرتك بتسأل اسأله ملهاش علاقه بالشغل
طارق بحرج:انا اسف مقصدش اضايق عن اذنك
ذهب طارق ووقفت ايمي نادمه على حدتها معه وارادت ان تعتذر له ولكنها تذكرت انها لا تثق في اي رجل ولن تهين كبرياؤها ابدا مهما حدث من اجل رجل حتى ان كانت اخطأت ،ابتعد طارق وهو يشعر بضيق لحدتها معه ،جاءت اليها لارين بعد ان انهت اتصالها فقالت ايمي:يالا بينا
لارين:مالك في حاجة صايقتك
ايمي:لا ابدا بس فرصه نشتري لبس قدام لسه بدري
لارين اوكي
*******************************************
"في مصر"
داخل شركة عز الدين للمقاولات جلس احمد على مكتبه ووضع رأسه بين راحتيه وهو يحدث نفسه:كدة حسام معاها هي في امان انا مش هأمن حد على اختي غيره هو بس
ثم تنهد بحزن وامسك هاتفه لهاتف طارق شقيقه انتظر قليلا حتى جاءه الرد
احمد:ازيك ياطارق
طارق:الحمدلله ازيك انت
احمد:الحمدلله
طارق:ماما ولينا عاملين ايه واخبار الشغل عندك
احمد:بخير الحمدلله...مالك ياطارق انت مضايق
طارق:هه لا ابدا ضغط شغل بس مش اكتر
احمد:مع اني مش مصدق بس برضه عارف انك مش هتحكي بس ماشي
طارق:متشغلش بالك بيا انا تمام
احمد:ارجع ياطارق امك هتتجنن عليك
طارق:ان شاء الله يا احمد احمد:طيب اسيبك عشان عندي شغل سلام
طارق:سلام
اغلق طارق الهاتف ومر الوقت سريعا وعاد الى منزله وجلس وهو يشعر بالضيق من ايمي وطريقتها معه بالحديث ،هو ايصا لا يعلم لما سألها عن اهلها ولكن كان فقد يريد التحدث معها باي شكل ،تنهد بحزن وقال:بلاش بلاش ياطارق مش عايز وجع
********************************************
في سيارة حسام انطلق الى شرم الشيخ انقضت الرخلة دون كلام فقط يختلس حسام النظر لها من الحين للاخر ويراقبها في صمت ،اخذ قراره وتحدث قائلا:هتفضلي ضربه بوز كدة كتير
لينا بحده:انا حرة
حسام:يعني انا وجودي مضايقك اوي كدة
لينا:اه
شعر حسام بالضيق من نفورها منه وقال:بس انا مبسوط بقى
ليزا بضيق:مبسوط انك بضايقني
حسام باستفزاز:اه
لينا بحنق:بااااااارد
حسام:عاااااارف
لينا بضيق:ياربي انا ايه اللي خلاني اتنيلت اطلع الرحلة دي مع بني ادم زي ده
حسام:لينا اسكتي شوية خلاص يعني الدنيا مخربتش
لينا:اوف اتكتمت
*********************************************
في شركة عز الدين للمقاولات وقفت فريد السكرتيرة الخاصة باحمد في مكان بعيد عن الاعين واخذت تتحدث بصوت منخفض
المتصل:ها اقتنع
فريدة:عيب عليك يا باشا انا مش اي حد
المتصل:برافو عليكي
فريدة:الفلوس هتوصل امتى
المتصل:بمجرد مانمضي العقد الفلوس هتوصل
فريدة:ماشي بس متنساش دي مخدرات يعني لو اتكشفتوا انا معرفكوش
المتصل:طب اسكتي بقى وخلاص سلام
فريدة:سلام
اغلقت فريدة الهاتف وابتسمت بانتصار وهي تقول:اخيرا الواحد هيقب على وش الدنيا اشرب بقى يا احمد باشا
الذي لم تعمل حسابه ان كان هناك من يسمعها
*****************************************
عادت ايمي الى منزلها ودخلت غرفتها وهي تشعر بالضيق وقالت وهي تلوم نفسها:مكنش ينفع اكلمه كدة الله
لا ماهو اللي بيدخل في اللي ملهوش فيه يسألني ليه اصلا
سؤال عادي وايه يعني
لا مش عادي
وكالعادة نامت بعد ما اقتنعت انها مذنبه ويجب ان تعتذر له عن ما بدر منها
******************************************
اما في مصر ظلت منه تذاكر حتى وقت متأخر ثم خلدت الى النوم ،دخل سمير غرفة ابنته وجلس بجانبه وظل يتأمل ملامحها عن قرب ،فهي تشبهه كثيرا على عكس ايمي فهي لديها شعر اسود لامع اما منه فشعرها باللون البني الغامق ،قبل جبينها وظل يتذكر ايمي في اوقات امتحاناتها عندما كانت لا تخرج من غرفتها الا وقت الامتحان فقط حتى لا تختلط بامها ،تنهد بحزن وقال في نفسه:ارجعي انتي بس يا ايمان وانا اعوضك عن كل حاجة
*******************************************
وصل حسام مع لينا الى شرم الشيخ وذهبت هي مع اصدقاءها ووقف حسام مكانه امام سيارته يراقبها حتى اختفت ثم تنهد وقال:لامتى يا لينا
ثم ركب سيارته وذهب ليمارس اعماله ،بينما صعدت لينا الى غرفتها بصحبة حبيبة فقالت حبيبة هو حسام ده صاحب اخوكي من زمان
نظرت لها لينا وقالت:اه بتسألي ليه
حبيبة بلامبالاة:عادي يعني اصله شكله كيوت اوي
لينا بضيق:وانتي مالك شكله كيوت ولا زفت
نظرت لها حبيبة بنصف عين وقالت:دي غيرة بقى
لينا بارتباك:غي غيرة ايه بس انتي هبله
حبيبة:طيب انا هنام شوية تصبحي على خير
لينا:وانتي من اهله
نامت حبيبة وظلت لينا مستيقظة حاولت ان تمنع نفسها من التفكير في حسام ولكن فشلت حتى خلدت في نوم عميييق
*****************************************
في اليوم التالي كان احمد يجلس في مكتبه ختى سمع اصوات عاليه في الخارج ،خرج بسرعه وجد فريدة ومعها احدى الموظفات بالشركة يتعاركون فقال بغضب:ايه وطي صوتك انتي وهي انتوا فاكرين نفسكم في الشارع
فريدة:انا اسفه يا مستر بس رنا هي اللي علت صوتها
نظر احمد لرهف وقال:في ايه يا انسه رهف
رهف:مستر احمد انا بقالي ساعة بقولها اني عايزة اقابل حضرتك وهي مش راضيه
احمد:طب تعالي ورايا
عاد الى المكتب ورهف خلفه جلس وامرها ان تجلس هي الاخرى
احمد:خير يا انسه رهف في ايه
رهف بارتباك:آ آ..آ بصراحه
احمد بنفاذ صبر:يابنتي اتكلمي
نظرت له رهف واخذت نفش عميق وقالت:حضرتك مش لازم توافقعلى الصفقه
رفع احمد احد حاجبيه وقال:افندم
رهف:صدقني يا فندم بلاش توقع العقد بتاع الصفقه
احمد بحده:انتي هتعلميني شغلي
رهف:يافندم في شحنة مخدرات هتدخل البلد عن طريق شركتك
احمد بصدمه:انتي بتقولي ايه
رهف:انا سمعت فريدة وهي بتكلم حد وبتقوله..وقصت عليه ماحدث
احمد:انتي متأكدة من الكلام ده
رهف:ايوا والله
احمد:طيب شكرا يارهف روحي انتي وانا هتصرف
رهف:حاضر بعد اذن حضرتك يافندم
ذهبت رهف وظل احمد يفكر في كلام رهف وكيف يتأكدة من ذلك ،فقال محدثا نفسه:لازم اتأكد بس ازاي يارب ساعدني
يتبع...
بقلمي:#نهلة_مجدي
الفصل الثامن
في اليوم التالي ذهبت ايمي الى المركز بعد ان قررت ان تعتذر لطارق عن ماحدث وبالفعل وصلت الى هناك وكان طارق واقفا يتحدث في الهاتف
طارق:ياحبيبتي انا مش هعرف ارجع دلوقتي خالص عندي شغل كتير
المتصل...........
طارق:طب اعمل ايه طيب متزعليش عشان خاطري ده انا تيتو حبيبك
المتصل................
طارق:ماشي ياحياتي مع السلامة
كانت ايمي تقف تستمع اليه وهي تشعر بالضيق لا تعلم لماذا وبعد ان اغلق الهاتف كادت تذهب حتى اوقفها صوت طارق الذي التفت اليها قائلا:دكتورة ايمي
ايمي:ازيك يا باشمهندس
طارق:كويس
ايمي بارتباك:آ...انا
طارق بتفحص:كنتي عايزة حاجة
ايمي:كنت عايزة اقولك انا اسفه مكنتش اقصد اكلمك وحش
طارق ببرود:طيب
نظرت له ايمي وانتظرت حتى يتكلم فقال:حاجة تاني يادكتورة
ايمي بضيق:لا شكرا يا باشمهندس عن اذنك
ذهبت ايمي بينما ابتسم طارق فهو تعمد اغاظتها وان يكون بارد معها ،فهي من بدأت فقال لنفسه:البادي اظلم يا ايمي
اما ايمي فذهبت وعلى وجهها علامات الضيق لقد ندمت انها اعتذرت منه فهو مغرور ومتعجرف ويستحق ماقالته له ،من ثم ابتسمت ولمعت في عقلها فكرة فانتظرت لارين حتى اتت وذهبت معها الى طارق مرة اخرى وقالت:معلش يا باشمهندس عايزة حضرتك دقيقة
طارق ببرود:اتفضلي
ايمي:انا عايزة اغير الالوان
طارق:نعممم الوان ايه اللي تغيرها
ايمي ببراءة:الوان المركز
طارق بغضب مكتوم:احنا هنهزر مش حضرتك اللي اختارتيها
ايمي:طب اعمل ايه غيرت رائي
طارق بنفاذ صبر:حاضر يادكتورة بس كدة هناخد وقت اكتر
ايمي:تؤ تؤ تؤ انا عايزة استلم المركز في معاده
طارق بغضب:انتي اتهبلتي ولا شكلك كدة
ايمي بحده:لم لسانك واتكلم عدل
طارق:ده انتي مجنونه بقى
ايمي:حد قالك قبل كدة انك قليل الزوق
طارق:بت انتي احترمي نفسك
ايمي:انا محترمه غصب عنك
كل هذا ولارين تتابع الموقف بصمت فرأت عماد يقترب ،نظر لهم بدهشه وقال:ياجماعه صلوا على النبي مش كدة اهدى ياطارق
طارق:انت مش شايفها بتتكلم ازاي
ايمي:يعني تغلط فيا واسكتلك
لارين:ايمي please اهدي وتعالي معايا
طارق:احسن خديها من وشي
ايمي بغضب:بني ادم قليل الزوق ومتعجرف
طارق:اللهم طولك ياروح يابنتي متخلنيش اتعصب عليكي
عماد:ياطارق مينفعش كدة اهدى بقى...بعد اذنك يا انسه لارين ممكن تخدي الدكتورة بعيد شوية
ذهبت ايمي بصحبة لارين ووقف عماد مع طارق وقال:ايه يابني ده اسيبك ساعتين اجي الاقيك ماسك فيها
طارق بضيق:قولتلك من الاول مش بحب اشتغل مع ستات بعد ما بدأنا شغل جاية عايزة تغير الالوان وتستلمها في نفس المعاد
عماد:بس انت غلط فيها
طارق:اهو اللي حصل بقى
عماد:تعالى معايا اعتذرلها
طارق:نعم اعنذر لمين
عماد:ليها يابني
طارق:لا طبعا ده على جثتي
عماد:عشان خاطري بقى يالا
بينما وقفت لارين مع ايمي وقالت:يابنتي ايه البلاعه اللي انفجرت في وش الراجل دي
ايمي:ماهو قليل الزوق
لارين:بس انتي غلطي فيه وكمان عايزة تغيري الالوان
ايمي بابتسامة:بيني وبينك انا عملت كدة عشان يبقى يتكلم معايا ببرود تاني
لارين بضحك:طب يالا ياختي عشان تعتذري له
ايمي:نعم ياختي
لارين:انتي غلطانه يالا
اقنرب طارق من ايمي ونظر اليها وقال هو وهي في نفس الوقت:انا اسف /انا اسفه
ثم نظروا لبعضهم وضحكوا
عماد:عن اذنكم دقيقة
الجميع:اتفضل
ايمي:خلاص ياباشمهندس مش عايزة اغير حاجة في المركز
طارق بابتسامة:طب مانا عارف
ايمي:والله
طارق:والله
ظلوا ينظرون لبعضهم وهم مبتسمين ثم اخفضت ايمي نظره
لارين:طب يا ايمي مش يالا
ايمي:اوكي بعد اذنك
طارق:اتفضلوا
ذهبوا هما الاثنين وظل طارق يتبع ايمي بعيناه حتى اختفت ،جاء عماد وربت على كتف صديقه قائلا:اللي واخد عقلك
طارق بابتسامة:مش عارف
عماد:اوعى تكون وقعت
طارق:وقعت ايه ياعم يالا نمشي
عماد:ماشي هتلف هتلف وتحكيلي وانا متأكد لو موقعتش دلوقتي هتقع بعدين
****************************************
عادت منه من مرستها وطمئنت والديها ،ثم دخلت غرفتها ومسكت الهاتف لتهاتف شقيقتها ايمي
منه:وحشتيني
ايمي عبر الهاتف:وانتي كمان ياحبيبتي عملتي ايه في الامتحان
منه:الحمدلله كان كويس
ايمي:الحمدلله ربنا معاكي ياحبيبتي
منه:مش هتحني علينا وتنزلي
ايمي:لما ابقى اخلص المركز ويستقر الوضع هبقى اشوف
منه:مفيش حاجة اسمها هتشوفي انتي هتنزلي غصب عنك
ايمي بمرح:الله الله هو مين فينا الكبيرة يابت طب اعملي حساب ال10 سنين الفرق اللي بيني وبينك
منه:ايمان بطلي هزار بقى
ايمي:قدام قولتي ايمان تبقي زعلانه بجد
منه:يا ايمي انتي مشوفتنيش من وانا عندي 8 سنين
ايمي:والله ظروف شغلي معلش هحاول انزل قريب
منه:لما نشوف
ايمي:طب يالا يابت من هنا عشان اشوف هعمل ايه
منه:ماشي خلي بالك من نفسك
ايمي:حاضر وانتي كمان وسلميلي على بابا وماما
منه:الله يسلمك باي
اغلقت ايمي الهاتف وجلست واغمضت عيناه ،مر شريط حياتها امامها وفجأة ظهر طارق امامها وتذكرت المكالمه التي سمعتها فقالت محدثه نفسها:معقول يكون كان بيكلم حبيبته
طب وانا مالي
عادي يعني فضول
لا مش فضول
اوف اسكتي بقى انتي مش فاهمه حاجة
جاءت لارين من خلفها وقالت:انتي بتكلمي نفسك يا ايمي
ايمي:ها لا ابدا
لارين:قدمتي استقالتك
ايمي:اه النهاردة الصبح
لارين:وانا هقدمها بكرا
ايمي:ان شاء الله خلاص هتلبسي الحجاب من بكرا
لارين:اه اخيرا
ايمي:هقوم اعمل نسكافية تشربي
لارين:امممم اوكي
*******************************************
اما في مدينة شرم الشيخ فكان حسام يتابع لينا من بعيد دون ان تعرف وهي ان رأته تتجنب الحديث معه ،وفي المساء استئذنت لينا من اصدقاءها وذهبت لتتمشى على البحر وقفت امام البحر واغمضت عيناها وتركت نسمات الهواء تعبث بوجهها وشعرها ،كان الطقس في هذا الوقت من العام رائع ،ولينا كانت تعشق الوقف امام البحر وتنظر لامواجه وهي تتخابط في بعضها البعض بهدوء واحيانا بقوة كانهم في حرب لم يقطع تأملها سوا شخص يقول:الجميل واقف لوحده ليه
التفتت لينا وجدت شاب لا تعرفه كادت ان تمشي لكنها امسك يدها بقوة وقال:استني بس مستعجلة ليه
لينا:ابعد عني ياحيوان
الشخص:مالك بس ده احنا هنتعرف ،ثم جذبها بقوة وهو يقول:تعالي معايا
صرخت لينا وهي تحول ان تخلص يدها منه وفجأة تركها وسقط على الارض ،ولم تكون هذه الا لكمه من حسام لذلك الشخص فتحت لينا عيناها ووجدت حسام يمسك بهذا الشخص من قميصه ويضربه بقوة وهي تنظر له برعب ،صرخت لينا ببكاء:كفاية يا حسام كفاية
لم يتركه حسام الا عندما فقد الوعي ،ركض الى لينا التي جلست على الارض وهي تبكي وامسكها من كتفها وقال بقلق:عملك حاجة الزفت ده
لم تجيب بل ظلت تبكي
صرخ فيها حسام وقال:ردي علي
حركت رأسها بمعنى لا فجذبها حسام من يدها وابتعدوا عن البحر ،حاولت لينا ان تتخلص من قبضته عليها ولكن لم تستطيع فقالت بصراخ:سيبني بقى اوعى
التفت لها حسام وقال بغضب:اسيبك !!! لو كنت سيبتك من شوية كان ايه اللي هيحصلك انا خلصت شغلي وانتي هترجعي معايا القاهرة دلوقتي
لينا:هو بمزاجك
حسام:اه بمزاجي قدامك 10 دقايق تطلعي تلمي حاجات وتنزلي عشان نمشي
لينا بعند:لا مش همشي معاك
حسام:متخلنيش اخدك كدة زي ما انتي وامشي
لينا:قولتلك مش همشي معاك
حسام:طيب انتي اللي جبتيه لنفسك
حملها حسام واتجه بها نحو السيارة وكاد ان يدخلها ولكن هي صرخت وقالت:خلاص نزلني همشي معاك
حسام:ما كان من الاول اتفضلي يالا
لينا:انت رايح فين
حسام:طالع معاكي
لينا:اوووف طيب
صعد معها وانتظرها خارج الغرفة وبعد نصف ساعة خرجت لينا وركبوا سيارته وانطلقوا الى القاهرة
********************************************
وبعد يومان لم يحدث فيهم اى جديد بين طارق وايمي الا ان طارق يتضايق من معاملة ايمي الجافة يضطر ان يعاملها ببرود وهي ايضا تشعر بالضيق من بروده المستفز ولارين وعماد يشاهدونهم دون تدخل ،اما احمد فقد تأكد ان فريدة ومن معها سيستغلوا شركته في دخول شحنه مخدرات ،فهو وضع مسجل صغير بمكتبها وسمعها وهي تتحدث مع شخصا ما ،وجاء يوم توقيع العقد الخاص بالصفقة ،دخل احمد غرفة الاجتماعات هو وحسام ووجدوا رجلان ،فقدمتهم فريدة له وهي تشير للرجل الاول:مستر يوسف بكري واشارت للثاني قائلة:مستر عادل مدير اعمال يوسف بيه
صافحه يوسف وهو يقول:اتشرفت بمعرفتك يا باشمهندس
احمد:الشرف ليا
كان يوسف في اواخر الثلاثينات ولكن لم يظهر عليه علامات تقدم السن فهو كان ذو جسد رياضي ليس طويل ولا قصير يتمتع بقدر من الوسامه تكمن في عيناه الزرقاء
جلسوا جميعا فقال يوسف:نبدأ بقى
احمد:اوي اوي اتفضل فين العقد
اعطاه عادل العقد ،امسكه احمد وفتحه وظل يقلب في اوراقه ،وفريدة وعادل ينظرون له بتوتر واضح ،امسك احمد القلم ليوقع فارتاحت ملامحهم ،فجأة وقف احمد فقال يوسف بهدوء:وقفت ليه
نظر له احمد وقال:توقيع مش هوقع ثم كسر القلم الى نصفين
فقال يوسف بغضب:هو لعب عيال
احمد:ايه الصفقة مش عجباني فرفضتها
يوسف:انا غلطان اني من الاول وفقت اشتغل مع عيال
احمد بحده:الزم حدودك انت في شركتي ،واتفضل انت ومدير اعمالك برا بدل مااجيب الامن يخرجكم من هنا
يوسف بتوعد:هتندم يا احمد مش يوسف بكري اللي يتعمل معاه كدة
احمد بسخرية:اعلى ما في خيلك اركبه
حسام:اهدى يا احمد مش كدة
خرج يوسف وهو غاضب يتوعد لاحمد بينما وقفت فريدة تنظر لهم بصدمه فالتفت اليها احمد وقال :انتي مطروده
فريدة........
#حكاية_عشق
الفصل التاسع والعاشر
احمد :انتي مطروده
فريدة بصدمه:حضرتك بتقول ايه
احمد بصوت عالي:براااا اطلعي برا
حسام:في ايه يا احمد
احمد:ملكش دعوة انت ثم وجه حديثه الى فريدة وقال:مشوفش خيالك في الشركة ولا في اي مكان يالا برا
خرجت فريدة بسرعه بينما جلس احمد يلتقط انفاسه وحسام ينظر له بدهشه فقال له:هتفضل وقف تبصلي كدة كتير اقعد
جلس حسام امامه وهو مازال مندهشا من موقف احمد مع فريدة ويوسف فقال:فهمني بقى ايه اللي حصل ده
احمد:هحكيلك
قص احمد عليه ماحدث
حسام بدهشه:ياولاد ال.... دول عصبه
احمد:ملناش دعوة المهم ان انا طلعت من الموضوع
حسام:بس تفتكر يوسف هيسكت ده يوسف بكري مش اي حد
احمد:انا مبخفش من حد
حسام:ربنا يستر
احمد:ان شاء الله يالا روح على شغلك
حسام:طب كنت عايزك في موضوع
احمد بتفكير:خير
حسام:لينا
احمد بقلق:مالها حصلها حاجة
حسام:اهدى ياعم محصلهاش حاجة الموضوع يخصني انا
احمد:حسام انا قولتلك نأجل الموضوع ده شوية
حسام بضيق:لحد امتى يا احمد
احمد:لما تخلص الكلية
حسام:هيحصل ايه لو خطبتها دلوقتي ونتجوز لما تخلص
احمد:مش عايز حاجة تشعلها عن درستها صمت قليلا ثم قال:اوعى تكون فتحتها في الموضوع ده
حسام:ليه هو انت اول مرة تعرفني انا بحب اختك من وهي لسه في ثانوي وعمري ما لمحتلها بحاجة
احمد بضيق:ايه بحب اختك دي
حسام بتأفف:تصدق بالله انك بارد طب يارب يعودك بوحده تحبها واهلها يجننوك عليها زي ما انت مجنني كدة
احمد بضحك:احسن واسكت بقى بدل ما اقولك معنديش بنات للجواز
حسام:ساعتها بقى انا هكلم طارق حبيبي وهو يجوزهالي
احمد بشرود:طارق ياريت يرجع بقى
حسام:بإذن الله هيرجع قريب
******************************************
كان طارق يجلس في مكتبه شاردا في تلك الفتاة التي شغلت تفكير ،ابتسامتها ،ضحكتها ،غضبها ،عنادها ،عيناها ،برودها في بعض الاحيان كل شئ فيها يجذبه ويجبره على التفكير بها ،كان يشعر بالاختناق فقد تبقى على ميعاد تسليم المركز يومان فقط وبعدها لن يراها ،ضرب بقبضته سطح المكتب وقال:مش هقدر مشوفهاش تاني لازم اعمل حاجة
جلس قليلا ثم نهض واخذ مفاتيح سيارته وخرج من المكتب وركب سيارته متجه الى المركز
*****************************************
كانت تقف في حديقة المركز تتابع التجهيز ،فقد قارب المركز على الانتهاء ،ولن ترا طارق مرة اخرى ،مجرد ان تأتي تلك الفكرة تشعر بالضيق ،كانت تقول في نفسها:انا مالي مضايقه ،معقول اكون ؟! لا لا لا مستحيل مينفعش مينفعش ،انا مش هستحمل كفاية اللي انا فيه كفاية عليا اللي حصل ،طب مش يمكن هو كمان يكون كدة ،لا مش لازم ده يحصل انا منفعهوش انا لازم ابعد لا ابعد ايه عادي طارق بالنسبة ليا المهندس وبس وحتى لو هو قرب مني هيبقى صديق وبس ايوا بس!
اغمضت عيناها وتركت نسمات الهواء تعبث بفستانها ووزادت خفقات قلبها ،تذكرت عندما سمعت من احدى صديقتها في ثانوي " الرومانسية موجودة بس في الافلام وقت ما البطلة بتحس ان البطل قريب منها بس هي مش شايفاه وقتها بتيجي نسمة هوا تطير فستانها وقلبها يفضل يدق جامد"
هذا ماشعرت به في تلك اللحظة ففتحت عيناها والتفتت خلفها فوجدت طارق ينظر اليها بابتسامة ساحرة
وصل طارق الى المركز ووجد نفسه يتجه الى الحديقة ،وجدها تقف بفستانها لم تشعر بوجوده اقترب منها وظل يتأملها عن قرب ،كم هي جميلة وجد نفسه يبتسم تلقائيا وهو ينظر اليها ،حتى التفتت اليه وظلت تنظر اليه بدهشه حتى ابتسمت وقالت:هتفضل تبصلي كدة كتير
طارق:اسف لو ضايقتك همشي
التفت ليذهب ولكن اوقفه صوتها وهي تقول:طارق متمشيش
نظر اليها وجدها تنظر اليه بحزن واضح ،فهي لاول مرة تنطق اسمه منذ ان رأها ،اقترب منها وقال:هو انا اسمي حلو اوي كدة
ابتسمت بخجل واخفضت نظرها ارضا فوضع اصبعه على ذقنها ورفع رأسها وقال:بيبقى شكلك حلو اوي وانتي مكسوفة
ابتعدت عنه بخجل وقالت بخفوت:انت جيت امتى
طارق:انا واقف هنا من نص ساعة بس انتي كنتي سرحانه...كنتي سرحانه في مين
ايمي:ينفع مجوبش
طارق:براحتك
ايمي:اظن كدة المركز هيخلص بكرا
طارق بحزن:ايوا
نظرت للحزن الذي على وجهه وقالت:اكيد هتيجي الافتتاح
طارق:انتي عايزاني اجي
اومأت ايمي برأسها علامة الموافقة
طارق بحب:يبقى هاجي عشانك
ايمي:هستناك..انا لازم امشي دلوقتي
طارق:ماشي خلي بالك من نفسك
ايمي:وانت كمان
ذهبت ايمي وبداخلها سعادة كبيرة على قرب طارق منها ،اما طارق فظل يراقبها بابتسامة حب ،وقال محدثا نفسه:انا دلوقتي بس اتأكدت
***************************************
اما منه فقد انهمت اختبارت اخر العام وظهرت نتيجتها والتحقت بكلية العلوم ،كانت تجلس في غرفتها حتى اتى اليعا والدها ،طرق الباب ثم فتحه وقال:ممكن ادخل
منه:طبعا يا بابا تعالى
دخل سمير وجلس بجانب ابنته وربتت على شعرها بحنان وقال:ايه ياحبيبتي اللي مسهرك لدلوقتي
منه:عادي مش جايلي نوم
سمير:على العموم انا كنت عايزة اتكلم معاكي شوية ممكن
منه:اتفضل يا بابا
سمير:انتي جايلك عريس
نظرت له منه بدهشه وقالت:انا!!
سمير:ايوا انتي
منه:بس يا بابا انا لسه صغيرة
سمير:طب اعرفي مين الاول
منه:مين؟!
سمير:خالد ابن عمك
منه بدهشه:خالد
سمير:ايه ماله
منه:ملوش يا بابا بس يعني انا تقريبا متعملتش مع خالد غير كام مرة يتعدوا على الايد لما كان بيجي اجازة وكمان ده اكبر مني بكتير
سمير:طب وايه يعني اومال الخطوبة معموله ليه ولو على السن انا اكبر من امك ب13 سنه وهو تقريبا اكبر من ايمي بسنه
صمتت منه ولم تجيب فاكمل والدها قائلا:بصي يامنه انا مش بجبرك بس انا بس عايزك تدي نفسك فرصه انكم تتخطبوا وتعرفوا بعض ولو مرتحتيش انا بنفسي اللي هقوله كل شئ قسمه ونصيب انتي بنتي مش هرميكي في النار واسيبك ها قولتي ايه
منه:خلاص يا بابا اللي حضرتك تشوفه بس حضرتك قلت لو مرتحتش مش هكمل معاه
سمير:وانا عند وعدي يا منه هبلغم انك وافقتي عشان نتفق على ميعاد الخطوبة واهي حاجة نخلي ايمي تنزل عشان تحضر الخطوبة
منه بفرحه:بجد كدة ايمي هتنزل
سمير:قولي ان شاء الله يالا تصبحي على خير
منه:وانت من اهل الخير
خرج سمير من الغرفة وترك منه تفكر في مستقبلها التي ستقبل عليه ،فهي سمعت من اقاربها ان خالد شخصية سريعة الغضب وجاد جدا في تعامله ،اغمضت عيناه وتمنت ان تستطيع التعامل معه بهدوء
*******************************************
جلست ايمي في الحديقة وهي سعيدة على قرب طارق ،من ثم تبدلت ملامحها للعبوث بعدما تذكرت انها لا تستطيع ان تكون معه ،نزلت دمعه حارة على وجنتيها واخذت تحدث نفسها:انا مينفعش احبه لا انا حبيته اصلا مش لازم ابين حاجة طارق صديق بس مش اكتر ،ليه يارب كل ما احب حاجة تروح مني اكيد انت شايلي الاحسن مش هعترض على قضاءك
صرخ هاتفها معلنا عن اتصال جديد ،نظرت للهاتف فوجدت ان شقيقتها منه هي من تتصل مسحت دموعها واجابت:منوش وحشتيني منه عبر الهاتف:انتي اكتر ياقلبي عاملة ايه
ايمي:الحمدلله وانتي
منه:الحمدلله
ايمي:ايه اللي مصحيكي لدلوقتي
منه:عندي ليكي خبر مش عارفه بقى هو حلو ولا وحش
ايمي:ارغي
منه بخجل:انا جايلي عريس
ايمي بضحك:ومين ابن الهبلة اللي قرر يضحي بنفسه ويتجوزك
منه:بقى كدة يا ايمي خلاص اقفلي مش هقولك حاجة
ايمي بسرعة:لا لا والله بهزر ياحبي ده انتي عسل ها مين
منه:عسل! ماشي ياختي على العموم هو خالد ابن عمك
ايمي:خالد!!!!
يتبع...
بقلمي:#نهلة_مجدي
#حكاية_عشق
الفصل العاشر
تبدلت ملامح ايمي سريعا وقالت:خالد عايز يتجوزك
منه:ايوا هو في حاجة
ايمي:لا ابدا
منه:المهم انك لازم تنزلي عشان تحضري الخطوبة
ايمي:صعب في الوقت الحالي افتتاح المركز بعد بكرا ولازم افضل هنا لحد ما الاوضاع تستقر
منه بحزن:يا ايمي بقى دي خطوبتي
ايمي:ياستي دي خطوبة اكيد مش هسيبك في الفرح بإذن الله
منه:يعني برضه مش هتيجي
ايمي:هشوف يا منه لما اعرف هتعملوها امتى
منه:يارب وقت يكون مناسبك عشان تيجي
ايمي:ان شاء الله مبروك ياروحي
منه:الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك بقى
ايمي بصوت مختنق:ان شاء الله
منه:مال صوتك
ايمي:مفيش ياحبيبتي انا هقفل عشان عايزة انام
منه:طيب ياحبيبتي سلام
اغلقت الهاتف مع شقيقتها وبكت بحرقة على نفسها فهي لا يمكننها الزواج ،من سيقبل على نفسه ان يتزوج فتاة حدث لها ذلك ،هو ليس ذنبها ولكن في نظرهم ستظل هي المذنبه ستظل تحبه في صمت لن تقول له هذا القرار اتخذته بعد تفكير طويل في الامر وعزمت على تنفيذه..
*****************************************
في اليوم التالي في منزل احمد كانت لينا جالسه في الحديقة تنظر للفراغ الذي امامها وتفكر ،الى متى ستظل هكذا ستظل تعامل حسام بنفور حتى لا يكشف حقيقة مشاعرها ،فهي احبته بل عشقته منذ ان رأته وهي في المرحلة الثانوية ،عندما كان يأتي مع والدته وهو صغير "والدت حسام صديقة مقربة لحنان ولكنها توفيت منذ فترة" ، كانت تكرهه بشده هو كان في الثامنة عشر وهي في العاشرة ،كان يتعمد مضايقتها وظلت هكذا حتى توفت والدته ،كانت لينا وقتها في الخامسة عشر من عمرها ،وقتها بدأت تنظر اليه تراقب تصرفاته ،احبته منذ ذلك الوقت لم تكن تتخيل انها في يوم من الايام ستعشق حسام لهذا الدرجة ولكن ما الفائدة فهو لا يراها مطلقا ولا مرة لمح لها بشئ انه لا يحبها مثل ماتحبه ،تنهدت بحزن وقالت:لحد امتى هفضل احبك في صمت نفسي تحس بيا وبقد ايه انا بحبك
هبطت دموعها ولكن محتها بسرعة عندما وجدت احمد يقترب منها ،جلس بحانبها وقبل وجنتيها وقال:صاحية ليه
لينا:عادي
احمد:في حاجة مضايقاكي
لينا:لا ابدا بس زهقانه شوية
احمد:اممممم زهقانه تحبي تخرجي
نظرت له لينا بدهشه وقالت:دلوقتي؟!
احمد مؤكدا:اه دلوقتي
لينا:احمد الساعة 10 هنروح فين
احمد:قومي البسي محدش ليه حاجة عندنا
ضحكت لينا بشدة وقالت:مجنون
ونهضت بسرعة واتجهت الى غرفتها وبدلت ملابسها وذهبت معه ،ذهبوا الى احد المطاعم تناولوا العشاء ثم اخذها احمد وجلسوا على كورنيش النيل ،ظلوا صامتين كل منهم شارد في همه ،نظر لها احمد وقال:اللي واخد عقلك
ابتسمت لينا وقالت بحب:احمد انا بحبك اوي
احمد بمرح:تؤ تؤ تؤ انا مرتبط
ضحكت لينا بشدة وقالت:من ورايا طب كنت قولي ياعم والله هفرحلك
جذبها احمد لحضنه وقال:عارفه يا لينا انتي مش اختي انتي بنتي وقت ما بابا مات انا كان عندي 22 وانتي كان عندك 13 سنه من يومها اعتبرتك بنتي مش اختي فوقت لنفسي لما حسيت ان انا وطارق بقينا بالنسبة ليكي انتي وماما الامن والسند ،لينا عايزك تعرفي ان انتي وماما وطارق اغلى حاجة عندي في الدنيا
لينا:ربنا يخليك لينا انت وطارق وميحرمناش منكم ابدا
وظلوا يتحدثون ثم ذهبوا الى المنزل وهم سعداء
******************************************
جاء يوم الافتتاح وبدت ايمي في احسن صورة بفستانها الرقيق هي ولارين واعجب كثير من الاطباء من اصدقاءها هي ولارين بالمركز وتمنوا لهم السعادة.
دخل طارق هو وعماد للمركز ظل طارق يبحث عنها بعينه حتى وجدها خفق قلبه بشده لرؤيتها بتلك الطاله الرائعة ،ظل ينظر لها ولم يتحرك من مكانه شعر ان قدمه لن تحمله امام جمالها ،انتبه عماد الى شرود صديقه ،فربت على كتفه نظر له طارق فقال له:مش هسيبك النهاردة غير لما اعرف كل حاجة
طارق:طب يالا ياخوي نبقى نشوف الكلام ده بعدين
اقتربوا منهم بمجرد ان رأته امامها خفق قلبها بشده حتى كاد ان يخرج من مكانه ،تبا لتلك القلب سيفضح امرنا ،قالتها في نفسها ،قسمت ان صوت خفقات قلبها كاد ان يسمعها جميع الحاضرون
ابتسم طارق وقال:مبروك يا ايمي
ايمي بابتسامة:ميرسي ياطارق الله يبارك فيك
عماد:مبروك يا بنات
لارين:الله يبارك فيك يا باشمهندس
ايمي:ميرسي
عماد:لا باشمهندس ايه خليوها عماد بس ولا ايه ياطارق
طارق وهو ينظر لايمي بحب:طبعا
عماد:بصراحه كدة انا اعتبرتكم صحابي مش دكاترة ممكن تقلونا كدة
ايمي:اه طبعا ده شرف لينا
لارين:طب بعد اذنك هروح اشوف الناس
الجميع:اتفضلي
عماد:طب بعد اذنكم انا كمان هعمل تليفون واجي
لم ينتظر ردهم وذهب ،ظلوا صامتون فقطع طارق الصمت قائلا:المركز حلو اوي
ايمي بابتسامة:شغلك يا باشمهندس
طارق:لا لا زوقك يادكتورة
ضحكت ايمي بخفوت وقالت:مش هتفرق كتير انا اخترت الالوان وانت نفذت
طارق:اممم ممكن اطلب منك طلب
ايمي:اتفضل
طارق:تقبلي تقضي معايا اليوم بكرا
ايمي.....
الفصل الحادى والثاني عشر
طارق:تقبلي تقضي معايا اليوم بكرا
نظرت له ايمي وقالت بدهشه:نعم
طارق بارتباك:مقصدش حاجة يعني بمناسبة افتتاح المركز كنت عايز نحتفل انا وانتي وعماد ولارين مش احنا اتفقنا نبقى صحاب
ايمي:ايوا بس
طارق:بس ايه
ايمي:هاخد رأي لارين
في تلك اللحظة اتت لارين وقالت:تخدي رأيي في ايه
ايمي:طارق كان عايزنا نحتفل بكرا بمناسبة افتتاح المركز
لارين:الله انا موافقة
طارق بابتسامة:اظن ملكيش حجه
ايمي:خلاص معنديش مانع
وظلوا معا حتى انتهى الحفل وعاد كل منهم الى منزله هم سعداء
****************************************
عاد طارق الى منزله ومعه عماد الذي اصر على معرفة كل شئ اليوم جلسوا قليلا فقال عماد:ها احكي سامعك
طارق:احكي ايه سمعني
عماد:يالا ياغلس احكي بقى ايه حكايتك مع الدكتورة
تنهد طارق وقال بابتسامه:لا حكاية ولا رواية كل مافي الموضوع اني حاسس انها بتجذبني كل حاجة فيها عيناها ضحكتها كسوفها عصبيتها كل حاجة بتجبرني اني افكر فيها
عماد:هاا وبعدين
طارق:خايف
عماد:خايف!!! من ايه
طارق بشرود:خايف احبها خايف اتوجع خايف متحبنيش
عماد:طب ما تقولها
طارق:مش عايز اتكلم الا لما اتأكد من حقيقة مشاعري الاول مش عايز اجرحها هي كمان عايز اقرب بس خايف
عماد:لا متخفش اتوكل على الله وهي هتظبط معاك
طارق:تفتكر
عماد:جرب مش هتخسر حاجة بس اهم حاجة احنا مش عايزين نلعب بجد ايمي ولارين حستهم طيبين بجد واعتبرتهم اخواتي
طارق بمرح:لارين ماشي لكن ايمي انا اعتبرتها بنت عمي بنت خالتي كدة
ضحك عماد وقال:يخربيت عقلك
طارق:ماتبات معايا النهاردة
عماد:عندك اكل
طارق:عندي ياخويا
عماد:خلاص هقعد
طارق:واطي
ظلوا يتحدثون قليلا عن العمل ثم خلدوا الى النوم
*******************************************
في مصر وفي اليوم التالي جاء خالد الى منزل عمه سمير مع والده عبدالرحمن ،خالد كان في اواخر العشرينات متوسط الطول جسده متناسق لديه لحية خفيفة تعطيه وسامه وعيونه رمادية ،مزاجه متقلب يغضب بسرعة لا يعرف كيف يتعامل مع الجنس الاخر "النساء" ،جلسوا جميعا واتفقوا على موعد الخطبة التي ستكون بعد 10 ايام وبعدها جلس خالد مع منه في حديقة المنزل ،لحظات من الصمت فقطعه خالد قائلا بجدية:عمي قالي انك متعرفيش حاجة عني تحبي تسألي ولا اتكلم انا؟!
منه بخفوت:اتكلم انت
خالد:ماشي...انا خريج كلية تجارة عندي شركة استيراد وتصدير بس مش هنا برا مصر وان شاء الله بعد الخطوبة هسافر عشان اصفي كل شغلي برا وارجع هنستقر هنا ،هنقعد مع ابويا وامي في البيت عشان مسبهمش لوحدهم ،مبحبش كلمة لا مبحبش العند كلمتي تتسمع من اول مرة مبحبش اعيد ملمتي مرتين عصبي اوي فياريت متحوليش تشوفي وشي التاني
قاطعته منه قائلا:ياسلام والمفروض مني اسمع واقول حاضر ونعم حتى لو مش مقتنعه
خالد:ادي حاجة من اللي بكرها مبحبش حد يقاطعني
منه:المفروض ان يبقى بينا تفاهم مش واحد بيتفاهم والتاني لا
خالد بهدوء:بصي يا منه انا راجل صعيدي واحب مراتي تسمع كلامي
منه:اولا انا لسه مش بقيت مراتك ثانيا بقى انا مقولتش مش هسمع الكلام بس بالهدوء والتفاهم كل حاجة هتمشي كويس
خالد:تمام نبقى متفقين ،عندك حاجة تانية عايزة تعرفيها
منه:لا
مر الوقت وغادر خالد وعائلته ودخلت منه غرفتها والقت بنفسها على الفراش واغمضت عيناها بتعب وقالت محدثه نفسها:شكلي كدة مش هعرف اتعامل معاك يا خالد والله لولا اني وعدت بابا اني هديك وادي نفسي فرصه نعرف بعض مكنتش وفقت اصلا ،يالا ربنا يستر
*******************************************
"في لندن"
تقابل طارق وعماد مع لارين وايمي
عماد:ها يا طارق هتودينا فين
طارق:نروح نتغدى وبعدين نشوف تحبوا تروحوا فين
وذهبوا الى احد المطاعم وجلسوا يتناولون الطعام وهم يتحدثون
عناد:انتوا هنا من امتى
لارين:انا مولوده هنا
ايمي:وانا هنا من 9 سنين
طارق:يااه من قبلي انا جيت هنا من 5 سنين
عماد:انتوا عايشين لوحدكم
لارين&ايمي:لا عايشين مع بعض
نظروا لبعضهم ثم ضحكوا جميعهم ،شارد طارق في ضحكتها الرائعه وظل ينظر اليها ،انتبهت ايمي انه ينظر اليها فقالت بتوتر:مش نمشي بقى
عماد:ايه رأيكم نتمشى شوية وناكل ايس كريم قبل ما نرواح ايه رأيك يا طارق
طارق:هه بتقول حاجة
لارين:يوووه ده احنا قولنا حاجات
عماد:هنتمشى وناكل ايس كريم
طارق:تمام يالا
خرجوا من المطعم وذهبوا معا الى احد محلات المثلجات
عماد:ها تخدوا بايه
طارق&ايمي:فانيليا
ابتسم طارق لايمي التي ابتسمت بخجل
لارين:انا شكولاته
عماد:طيب حد يجي معايا هشيل لوحدي
لارين:خدني معاك
ذهبوا هما الاثنين ووقفت ايمي تنظر للارض بشرود ،لفت انتباهها طارق وهو يقول:ايه اللي خلاكي تيجي هنا
نظرت له ايمي ولم تجيب فقال:مقصدش اتدخل بس احنا اتفقنا نبق صحاب
اومأت ايمي برأسها وقالت:ممكن اسمعك لحد ما ابقى مستعدة احكي ايه رأيك
طارق:وانا معنديش
جاء عماد ولارين وظلوا يمشون حتى جلسوا في حديقة امام البحر ،جلس عماد ولارين بينما فضلت ايمي الوقوف امام البحر ،وقف طارق بجانبها ولاحظ شرودها فقال:بتحبي البحر
نظرت له ايمي بابتسامة وقالت:جدا بس بخاف منه
طارق:بتخافي منه!!! ليه
ايمي:البحر غدار زي الدنيا تمشي معاها زي ماهي عايزة ووقت ماتحب تعاندها تغرق ،نظرت الى البحر واكملت:هو البحر كدة لازم تمشي مع موجه لو عندته هيغرق عشان كدة بخاف منه
طارق:وانتي عندتي الدنيا قبل كدة
ايمي بحزن:الدنيا هي اللي معنداني
تنهد طارق وقال:مش لوحدك
نظرت له ايمي وقالت بتساؤل:معنداك ازاي
طارق:عندك قدرة تسمعيني
ايمي بابتسامة:جربني
طارق:ماشي....من وانا في الجامعه وانا بحلم اني احب عرفت بنات كتير محبتهمش بس هما كانوا بيمثلوا انهم بيحبوني بس ولا واحدة فيهم كانت بتحبني كلهم كانوا شايفين ان وجدهم مع طارق عز الدين ده شرف ليهم ،صمت قليلا ثم اكمل:عمري ما لاقيت الحب اللي بجد ولا حبيت شوية بشوية صدقت ان مفيش حاجة اسمها حب كدبة كبيرة بيضحكوا علينا بيها في السنيما ،اقتنعت 100% ان الستات كلها مش بتشوف غير المظاهر والفلوس
ايمي:اتعقدت يعني
طارق:حاجة زي كدة
ظلوا ينظرون لبعضهم قليلا وخفقات قلبهم تزداد
طارق:هو حد قالك قبل كدة انك زي القمر
ايمي......
يتبع...
بقلمي:#نهلة_مجدي
#حكاية_عشق
الفصل الثاني عشر
طارق:هو حد قالك قبل كدة انك زي القمر
ايمي بصدمه:هه
طارق بهمس:بقولك زي القمر
ابتسمت ايمي بخجل ولم تعقب
طارق بابتسامة:هو انتي من اقل حاجة بتتكسفي كة
ايمي بخجل:طارق
طارق بهيام:يالهوي على اسمي هو حلو كدة ازاي
ايمي بخجل:طارق هسيبك وامشي
طارق:لا لا اوعي اوعي تسبيني ابدا
نظرت له فبادلها نظرة حب ،فقالت وهي تلتفت حولها:هي لارين فين؟!
اشار طارق في اتجاه لارين وعماد وقال:اهي هناك
ايمي:طب يالا نروحلهم
طارق:خليكي معايا شوية عشان نتكلم
ايمي:طيب ،احكيلي بقر عن نفسك
طارق:عايزة تعرفي ايه بظبط
ايمي:عادي عيلتك عندك اخوات ولا لا ؟! بابا ومامتك كدة يعني عايزة اعرف كل حاجة اصل انا فضولية اوي
تنهد طارق قائلا:ماشي ياستي
انا اسمي طارق عز الدين عندي 35 سنه مهندس ديكور...عندي اخت واخ ، احمد ولينا ،احمد مهندس معماري اصغر مني ب5 سنين ولينا في اخر سنه كلية اداب بابا اتوفى من 8 سنين من ساعتها بقيت انا واحمد كل حاجة لماما ولينا ،لينا بالنسبه ليا انا واحمد مش اخت دي بنتنا ،لما بابا مات انا واحمد مسكنا الشركات مكانه مسكت انا الشركة الاساسية وشركتين تانين وهو مسك شركة كان ساعتها في اخر سنه في كلية هندسة بس وبعد 3 سنين سبت الشغل لاحمد وجيت
ايمي:طب وايه اللي خلاك تسيب الشغل وتيجي مع انك عندك فرصه ادارة بدل الشركة 3
تنهد طارق ونظر في اتجاه البحر وقال:هروب
ايمي بدهشه:هروب
طارق:اه هروب
ايمي:من ايه
طارق:من الناس من الحب من كل حاجة من الدنيا كلها
ايمي:يااااه ده انت لغز كبير اوي
طارق:لا لغز ولا حاجة انا حكتلك كل حاجة عني
ايمي:اممم بس شكلك موجوع اوي
طارق:مفيش في الدنيا دي واحد مش موجوع
صمتوا قليلا ثم قال طارق:مش هتحكيلي عن نفسك
نظرت ايمي في ساعتها وقالت:الوقت اتأخر هحكيلك بس مش دلوقتي
طارق:ماشي وعد
ايمي بابتسامه:وعد
طارق:تعالي نروحلهم عشان نمشي
ذهبوا اليهم واستقلوا سيارة طارق واتجه بها إلى منزل ايمي ولارين ،اوصلهم ونزلوا من السيارة ،دخلت لارين للمنزل بينما نزل طارق من السيارة ليودع ايمي ،صافحها وقبل يدها بحب سحبت يدها ونظرت للارض بخجل فقال طارق بحب:تصبحي على خير
ايمي:وانت من اهل الخير خلي بالك من نفسك
طارق بابتسامة:حاضر هشوفك قريب
ايمي:ان شاء الله
طارق:امتى يعني
ايمي:يومين بس كدة شغل المركز يستقر واشوف
اخذ طارق الهاتف من ايمي وسجل رقمه وقال:هسجل رقمك واكلمك
ايمي بابتسامة:ماشي سلام
طارق:سلام
استقل طارق سيارته مع عماد وانطلق بها ظلت ايمي تتابعه حتى اختفى بسيارته ،دخلت الى المنزل وجلست على الاريكة بسعادة ،جلست لارين بجانبها وظلت تراقب ابتسامتها السعيدة وقالت بحب:انا مبسوطة اوي
نظرت لها ايمي باهتمام فاكملت:انا حاسه ان طارق بيحبك
نظرت لها ايمي بوجه خالي من المشاعر بعد ان كانت سعيدة وقالت بحزن:مينفعش
لارين:ليه يا ايمي
نظرت لها ايمي بعيون تملأها الدموع وقالت:يعني مش عارفه ليه؟!!! عشان انا منفعهوش عشان مفيش راجل هيقبل على نفسه ولا رجولته ان يتجوز واحدة لامسها غيره حتى لو غصب ،عشان مش عايزة اشوف في عينه نظرة الاتهام اللي شوفتها في عين اهلي ،عشان مش عايزة اوجعه هو مش قد وجعي
لارين بدموع:ولو طلع بيحبك
ايمي بجمود:هخليه يبعد
لارين:حرام عليكي نفسك
ايمي:قدري كدة
لارين:بس انتي بتحبيه باين عليكي من نظرتك كلامك حتى دموعك دي بتقول كدة
ايمي:هدوس على قلبي بس مش هستحمل ان كرامتي تتهان ،طارق صديق وبس!
تصبحي على خير
تركتها ودخلت غرفتها وظلت تبكي حتى نامت من التعب..
*******************************************
في اليوم التالي في "فيلا يوسف بكري" ظل يوسف ينظر امامه بشرود حتى قاطعه دخول مدير اعماله عادل ،جلس عادل امامه وقال:كله تمام يا باشا
يوسف:اتفقت على معاد التسليم
عادل:ايوا هيكون بعد شهر ونص من دلوقتي
يوسف:تمام
عادل:هتعمل ايه مع اللي اسمه احمد
ابتسم يوسف بشر وقال:هعمل كل خير ،سيبك نخلص شغلنا وبعدين افضى لاحمد بيه
عادل:اوامرك يا كينج
يوسف:اسبقني انت على الشركة وانا هحصلك
عادل:اوامرك
خرج عادل فابتسم يوسف بشر قائلا:اما اشوف انا ولا انت يا...يا احمد
*******************************************
مريومان اخرين ولم ترى ايمي طارق فيهم ،كانت تشعر بالحزن فقد اشتاقت كثيرا له ولابتسامته وظلام عيناه ،كانت تجلس في مكتبها بالمركز حين سمعت طرق على الباب فسمحت للطارق بالدخول ،دخل احد العاملين بالمركز وهو ممسك بباقة ورد من اللون الابيض ،اعطاها لها وخرج ،امسكت بالبطاقة وقرأت ما عليها "صباح الورد....يارب يعجبك
طارق"
ابتسمت بسعادة وامسكت الباقة واشتمت رائحتها واغمضت عيناها لتستمتع برائحتها ،ثم امسكت هاتفها وقررت ان تهاتفه انتظرت اقل من ثلاث ثوان حتى حاءها الرد
طارق:صباح الخير
ايمي:صباح النور
طارق:عاملة اية
ايمي:كويسة وانت
طارق:قدام انتي كويسة انا كويس
ابتسمت بخجل ولم تعقب فقال:عجبك الورد
ايمي:اه حلو اوي ميرسي عرفت منين اني بحب الورد الابيض
طارق بهمس:حسيت
زادت خفقات قلبها مع صوته الهامس الذي يدغدغ مشاعرها حتى ان قلبها كاد ان يخرج من مكانه
ايمي:متشكرة اوي ياطارق
طارق:مفيش بينا شكر
ظلوا يتحدثون قليلا ولم يشعرون بالوقت كل ما كان يشعرون به هو نبض قلبهم الذي ينبض حبا للاخر...
******************************************
انهت ايمي عملها في وقت متأخر عن كل يوم ،كانت لارين قد عادت الى المنزل قبل ساعتين ،خرجت من المركز وتفاجأت عندما وجدت طارق يقف مستندا على سيارته ويبتسم لها تلك الابتسامه التي سحرتها من اول يوم ،اقتربت منه بابتسامتها الجميلة وسلمت عليه وقالت:انت هنا ليه
طارق:ايه مكنتيش عايزاني تشوفيني
ايمي بارتباك:لا مش...مقصودش يعني بس متوقعتش يعني انك تيجي
طارق:عادي لاقيت نفسي قريب قلت لما اجي اسلم.....القمر يسمحلي اوصله
ابتسمت بخجل وامأت برأسها علامة الموافقة وركبت السيارة بحانبه وانطلق بها نحو منزلها..
#حكاية_عشق
الفصل الثالث والرابع عشر
انطلق طارق بسيارته مع ايمي الى منزلها في صمت ،قاطع صمتهم رنين هاتف ايمي برقم شقيقتها ،اجابت بسرعة
ايمي:وحشتيني
منه:وانتى كمان وحشتيني اوي
كان طارق يراقبها وهي تتحدث بصمت
ايمي:عاملة اية وبابا وماما كويسين
منه:احنا كويسين المهم انتي
ايمي:انا الحمدلله كويسة
منه:خطوبتي بكرا خلاص
ايمي:ربنا يتمملك على خير ياحبيبتي
منه:انا خايفه اوي يا ايمي
ايمي:ليه بس
منه:خايفه من خالد شكله صعب اوي
ايمي:طول ما وراكي بابا اوعي تخافي لو عملك حاجة قولي لبابا ومتخافيش
منه:حاضر
ايمي:خلي بالك من نفسك
منه:وانتي كمان سلام
ايمي:باي
اغلقت الهاتف وزفرت بتعب وشردت قليلا في امر خطبة شقيقتها وظلت تقول في نفسها:"ربنا يستر عليكي يامنه...انا من زمان مش برتاح خالد ولا طريقة معاملته يارب ميزعلهاش يارب وتقدر تتعامل معاه"
قاطع شرودها صوت طارق قائلا:سرحانه في ايه
نظرت له وقالت:هه مفيش
طارق:كنتي بتكلمي اختك
ايمي:اه منه
طارق:شكلك بتخافي عليها اوي
ايمي:اه
طارق:اسكت مش عايزة تتكلمي انا مضايقك
ايمي:لا ابدا انا بس قلقانه شوية
طارق:على اختك؟!
ايمي:ايوا
طارق:لو عايزة تحكي انا معاكي اهو
ايمي:مش قادرة دلوقتي طارق:فاضية بكرا
ايمي:لا مش فاضية غير بعد يومين
طارق:خلاص يبقى يوم الجمعه هنقضي يوم سوا ينفع
صمتت قليلا حتى ظن طارق انها سترفض ولكنها اجابت:موافقه
ابتسم طارق بسعادة وقال:هخليكي تقضي يوم مش هتنسيه ابدا
ابتسمت ايمي ولم تعقب ،وصلت السيارة امام منزل ايمي ،مدت يدها لتصافحه فقبل يدها بحب وقال:خلي بالك من نفسك
ايمي بخجل:حاضر وانت كمان
نزلت من السيارة ودخلت منزلها وانطلق طارق عائدا الى منزله..
******************************************
مر الوقت وتم خطبة منه وخالد وايمي وطارق يتحدثون كل يوم على الهاتف واستقر عمل ايمي ولارين بنجاح ،اما خالد سافر لكي ينهي اعماله خارج البلاد اما منه فهي كانت تخشى الحديث مع خالد فهو سريع الغضب وايضا يتعامل معها بحدة وهي رقيقة جدا لا تستطيع ان تجادل معه فتبكي وتصمت.
جاء يوم الجمعة اليوم الذي انتظره طارق بفارغ الصبر ،ارتدى بدله سوداء وقميص ابيض وربطة عنق ووضع عطره المميز ،ركب سيارته واتجه لمنزل ايمي وصل امام المنزل وهاتفها ،بعد دقيقتين ظهرت ايمي بطلتها الرائعه كانت ترتدي بنطلون من الجينز وقميص يصل الى قبل الركبة بقليل وحجابها ،نزلت من سيارته واقترب منها وقبل يدها بحب وقال:شكلك حلو اوي
ايمي بخجل:ميرسي
استقلوا السيارة وذهبوا الى المطاعم على البحر وجلسوا ،كانوا بتحدثون وهم يتناولون العشاء
طارق:انتي عندك كام سنه
ايمي بمرح:طب ليه الاحراج ده
ضحك طارق بشدة وقال:احراج ليه انتي شكلك صغير
ايمي:عندي 27 سنه
طارق:بتهزري صح شكلك ميديش كدة خالص
ضحكت ايمي وشرد طارق في ضحكتها ولون عيناها
طارق بحب:انتي عينكي حلوة اوي
ايمي بخجل:بجد
طارق:ايه محدش قالك ان عينكي حلوة قبل كدة
ايمي:لا في واحد
طارق بضيق:ومين ده
ايمي:خالو
طارق:اها وباباكي ومامتك لا
ايمي بحزن:بابا وماما عمرهم ماقالولي حاجة
طارق:ايمي انتي ليه دايما عينكي حزينه
نظرت له ايمي وعيونها تلمع بالدموع ولم تجب
طارق:طب خلاص انا اسف ممكن تحكيلي عن نفسك
نظرت ايمي ناحية البحر واشارت الى صخره كبيرة عند البحر وقالت:طب انا عايزة اروح عند الصخرة دي
نظر طارق للصخرة وقال بحب:اوامرك
امسك يدها واخذها في اتجاه الصخرة وجلسوا عليها امام البحر ،ظلت تنظر للبحر وبشرود اخرجها من شرودها صوته قائلا بمرح:لا ما احنا جاين هنا عشان تتكلمي مش تسرحي
ايمي بابتسامة:معلش بقى
طارق:بتقولي ايه للبحر
ايمي:بشتكي له
طارق:من مين
ايمي:من الدنيا
طارق:احكي يالا
ايمي:اسمي ايمان سمير عندي 27 سنه بشتغل دكتورة نسا وتوليد عندي اخت اسمها منه اصغر مني ب10 سنين جيت هنا بعد ما خلصت ثانوية عامه مليش صحاب غير لارين بس
طارق:ايه اللي خلاكي جيتي هنا
ايمي بهروب:عادي حبيت ادرس برا
طارق:واهلك وافقوا عادي
ايمي:لا طبعا بابا وماما كانوا رافضين بس خالو اللي اقنعهم
طارق:باين ان خالك بيحبك اوي
ايمي:ايوا وانا كمان بحبه جدا انا بقوله يا بابا اصلا هو اللي مربيني
طارق:ولما خلصتي دراسه ليه مرجعتيش
ايمي:من يوم ماجيت هنا وانا قررت مش هرجع تاني...طارق يالا نقوم نتمشى
نهضوا وظلوا يمشون وهم يتحدثون
طارق:ليه كنتي قلقانه على اختك
كادت ان تجيب ولكن قاطعها صوت تعرفه جيدا يقول:ايمان
التفتت لتجده كما توقعت ،نعم خالد!!
اقترب منها وقال:ازيك يا ايمان
ايمي:كويسة ازيك انت
وهو ينظر لطارق:كويس
نظرت ايمي لطارق وقالت:باشمهندس طارق ده خالد ابن عمي
خالد باشمهندس طارق مهندس ديكور
صافحه طارق قائلا:فرصه سعيدة يا استاذ خالد
خالد:انا اسعد
نظر طارق لايمي بمعنى هل ارحل ،اومأت ايمي براسها فرحل طارق ،كان يود ان يبقى معها اكتر ولكن مجيئ خالد دمر كل شئ ،نظرت ايمي لخالد وقالت:انت بتعمل ايه هنا
خالد:هنتكلم واحنا واقفين تعالي نقعد في اي حته نتكلم
وافقت ايمي وذهبوا لاحدى الكافيهات وجلسوا
خالد:انا كنت جاي عشان اصفي شغلي هنا وارجع استقر في مصر
ايمي:طب كويس
خالد:مش ناوية ترجعي مصر
ايمي:مش دلوقتي
خالد:اومال امتى ده ابوكي وامك نسيوا شكلك من كتر ما انتي بعيد ده حتى اختك متعرفيش شكلها من وهي عندها 8 سنين
ايمي:خالد لو سمحت متتكلمش في الموضوع ده
خالد:مين اللي كان معاكي ده
ايمي:ما قولتلك مهندس ديكور هو اللي كان بيجهز المركز بتاعي
خالد:وايه اللي جابه معاكي النهاردة
ايمي بضيق:وانت مالك لسه بتدخل في اللي ملكش فيه
خالد بحده:ايمان لمي لسانك
ايمي:الزم حدودك معايا يا خالد
امسكها خالد من يدها حتى تآلمت
ايمي بآلم:خالد سيب ايدي الناس بتبص علينا
خالد بغضب:لما الاقي بنت عمي ماشيه مع راجل غريب واسيبها ايه قالولك عليا اريال
ايمي:انا حره ملكش دعوة واوعى تستخدم اسلوبك الهمجي ده مع منه اذا كانت هي متعرفكش انا عارفاك كويس ووش الملاك اللي راشمه قدام ابويا ده ميخلش عليا فاهم يا خالد
تركها خالد بقوة وقال:ماشي يا ايمان ليكي اب يترد عليه
وتركها وذهب زفرت ايمي بضيق وعادت الى المنزل وعي غاضبه..
يتبع..
بقلمي:#نهلة_مجدي
الفصل الرابع عشر
عادت ايمي الى المنزل وهي غاضبة ،جاءت لارين من غرفتها عندما سمعت صوت ايمي ،جلست بجانبها وظلت صامته قليل ثم تحدثت وقالت:مالك يا ايمي طارق زعلك
ايمي:لا مش طارق
لارين:اومال مين
ايمي بضيق:زفت خالد
لارين:خالد ده خطيب اختك
ايمي:ايوا هو
لارين:شوفتيه فين
ايمي:شافني مع طارق و"قصت عليها ماحدث"
لارين بحده:ايه الحيوان ده..... بس افرضي قال لابوكي
ايمي:يقوله انا معملتش حاجة غلط قبلت مهندس الديكور صدفه ووقفت اسلم عليه
لارين:بجد ليكي حق تقلقي على منه من خالد ده
ايمي:ربنا يستر نكد عليا الله ينكد عليه
لارين:معلش ياحبيبتي تتعوض ان شاء الله
ايمي:انا هدخل انام تصبحي على خير
لارين:وانتي من اهل الخير
*******************************************
مر اسبوع وايمي وطارق يقتربان من بعضهم اكثر وفي يوم كانت تجلس في مكتبها ،سمعت صوت طرقات على باب المكتب فأذنت بالدخول ،فتح الباب ودخل منه طارق
طارق بابتسامة:ممكن ادخل
ايمي بفرحة:طارق تعالى اتفضل
دخل طارق ومد يده ليصافحها
طارق:عامله ايه
ايمي:الحمدلله وانت
طارق:الحمدلله... وحشتيني
اخفضت ايمي نظرها بخجل فاكمل طارق:هو انا موحشتكيش
ايمي:طارق مبحبش الكلام ده
طارق:هو انا قلت حاجة عيب
ايمي:اقعد ياطارق
جلس طارق في المقعد المقابل لها وقال:هو انا معطلك
ايمي:لا ابدا انا مش بعمل حاجة كنت ماشية
نهض طارق وقال:طب يالا اوصلك ونتكلم ايمي:اوكي
خرجوا من المركز واستقلوا سيارة طارق
طارق:عملتلك مشاكل مع ابن عمك صح
ايمي:عادي
طارق:عملك حاجة
ايمي:ميقدرش
طارق بمرح:واثقه انتي
ابتسمت ايمي وقالت:خالد من يومه سخيف وبدخل في اللي ملهوش فيه وبيحب يتهزق
ضحك طارق وقال:ده انتي مشكلة... هو ده خطيب اختك
ايمي:هو بعينه
طارق:ربنا بعينها عليه
******************************************
اما في مصر عاد خالد من لندن ويتوعد لايمي فذهب الى منزل عمه ،بمجرد ان علمت منه انه عاد شعرت بالخوف لا تعلم لماذا ،جلس خالد ينتظر عمه في الحديقة ،جاء سمير
سمير:ازيك ياخالد حمدلله على السلامه
خالد:الله يسلمك ياعمي.. عايز اتكلم معاك في موضوع بخصوص ايمي
سمير بقلق:مالها ايمي
خالد:حضرتك ليه مقولتليش ان ايمي في لندن
سمير:مانت مسألتنيش ليه في ايه
خالد:في ان احنا هنا نايمين على ودانا والهانم دايرة على حل شعرها هناك
سمير بغضب:احترم نفسك يا خالد انا بنتي متربية
خالد:اه بامرة اني لاقتها ماشية مع راجل ولما اسألها مين تقولي وانت مالك
سمير بغضب:خااالد متنساش ان دي بنتي اتكلم عنها عدل
خالد:انا قولتلك اللي شوفته واللي عندك اعمله سلام
تركه خالد وذهب اما سمير فدخل بسرعة الى منزله وامسك هاتفه ليهاتف ايمي
******************************************
ظلوا حوالي 10 دقائق صامتين فقال طارق:مكملناش كلامنا المرة اللي فاتت مش هتكملي
ايمي:خلاص شوف فاضي امتى
كاد ان يتكلم ولكن قاطعه رنين هاتف ايمي ،نظرت ايمي للهاتف وعندما وجدت والدها اجابت بسرعة:بابا ازيك
سمير بغضب مكتوم:الكلام اللي ابن عمك قاله ده صح
ايمي بعدم فهم:كلام ايه
سمير بصوت عالي:ايمان بلاش استعباط
ايمي:بابا لو سمحت اهدا انا مش فاهمه حاجة
ظل طارق يراقبها بقلق وهو يرى دموعها تنهمر على وجنتيها
سمير عبر الهاتف: الظاهر اني كنت غلطان لما وافقت انك تسافري وتعيشي في بلد الناس اللي فيهم لا عندهم دين ولا اخلاق والظاهر كمان انك اتعلمتي منهم
ايمي بدموع:بابا بلاش تقول كدة انت عارف بنتك كويس
سمير:الكلام ده ميفرقش معايا قدامك اسبوع وترجعي كفاية لحد كدة
ايمي:انا اسفه يا بابا بس انا مش راجعه تاني
سمير:براحتك يا ايمان بس خليكي عارفه انك عصيتي ابوكي
واغلق الهاتف ظلت ايمي تبكي بشده ،اوقف طارق السيارة والتفت اليها وقال بقلق:ايمي اهدي
ظلت تبكي اكثر كلما تذكرت ما قاله والده وماضيها الصعب
ربت طارق على يدها بحنان وحاول تهدأتها ولكنها لم تهدأ وجد نفسه يضمها بشده تمسكت ايمي به وظلت تبكي كأنها وجدت امانها في حضنه ظل طارق يهمس لها:اهدي عشان خاطري... ايمي كفاية بكى دموعك دي صعبه عليا اوي
ظل يضمها كانه يريد ان يخبئها بداخله حتى هدأت ايمي ووجدت نفسها في احضانه ،رفعت نظرها اليها بخجل فمسح دموعها وظل يملس على وجنتيها وقال بحب واضح:دموعك دي بتوجعني اوي
ايمي.....
اكمل طارق:انا مش عارف انتي عملتي فيا ايه عايزك دايما جانبي ،بحب اشوفك دموع لما بتنزل بحس نار جوايا قوليلي ده ايه
ابتعدت ايمي عنه وقالت بدموع:طارق روحني
طارق:ايمي ٱآ
ايمي:ارجوك روحني انا تعبانه
طترق باستسلام:حاضر
ادار محرك السيارة واوصلها الى المنزل وذهب ،دخلت ايمي للمنزل ووجدت لارين ارتمت في احضانها وظلت تبكي ،تركتها لارين حتى تهدأ ولم تتكلم ،بعد فترة هدأت ايمي وقصت الى لارين مكالمة والدها ولكنها لم تقول لها عن ماحدث مع طارق
لارين:طب اهدي وفكري هتعملي ايه
ايمي بدموع:معرفش معرفش انا تعبت تعبت من حياتي دي
لارين:ياحبيبتي اهدي يعني هترجعي مصر
ايمي:مش عارفه لسه يعني هسيب شغلي وارجع ازاي هستنى شوية لما الامور تهدى وبعدين اشوف
لارين:ماشي ياحبيبتي ادخلي ارتاحي انتي شكلك تعبانه
ايمي:ماشي
*******************************************
في اليوم التالي استيظت منه على صوت رنين هاتفها وجدته خالد اجابت بسرعة
منه:الو
خالد:مش بتردي ليه
منه:كنت ناينة مسمعتش الموبايل
خالد:طيب عاملة اية
منه:كويسة وانت
خالد:كويس هتتغدي معايا الاول
منه:طيب هقول لبابا واكلمك
خالد:ايه نقول لبابا دي هو انا مالي عينك
منه:لا مقصدش بس لازم استأذن بابا
خالد بضيق:طيب ياختي نص ساعة وهكلمك تاني
اغلق الهاتف دون ان يسمع ردها
منه محدثه نفسها:اووف ياربي انا اين اللي كان وقعني الوقعه المنيلة دي
نهضت ودخلت المرحاض وتوضاءت لتصلي وبعدها خرجت لوالدها وجدته يجلس في الحديقة شاردا
منه:بابا بابا
سمير:هه منه انتي صحيتي
منه:اه ياحبيبي صباح الخير
سمير:صباح النور ياحبيبتي ايه الي مصحيكي بدري مش عادتك يعني
منه بضيق:خالد هو اللي صحاني
جاءا منال وجلست هي الاخرى
منال:صباح الخير يامنه
منه:صباح الخير يا مامتي... بقول لحضرتك يا بابا خالد كان عايزني اتغدى معاه النهاردة قولتله هستأذن حضرتك الاول
سمير: ومتصلش هو يقولي ليه
منال:طبعا ملهوش عين. بعد اللي عمله
منه بعدم فهم:عمل ايه
سمير ليغير مجرى الحديث:ولا حاجة روحي يا منه
شعرت منه بالاحباط فهي كانت تتمنى ان يرفض والدها الخروج مع خالد فهي حقا تخشى التعامل معه بسبب حدته ولكن والدها خيب امالها
******************************************
كان طارق جالسا في منزله لم يذهب الى عملها فجاء اليه عماد
عماد:ايه ياعم مجتش الشغل ليه مش عوايدك
طارق:مش فايق خالص للشغل
عماد:مالك
قص عليه طارق ماحدث في الايام الماضية
عماد:وهتعمل ايه؟!!
طارق باصرار:هقولها اني بحبها
الفصل الخامس والسادس عشر
عماد:هتعمل ايه
طارق باصرار:هقولهاواني بحبها
عماد:وتفتطر رد فعلها ايه
طارق:معرفش المهم اني مش هفضل ساكت لحد ماتضيع مني
عماد:عندك حق
طارق:انا هكلمها دلوقتي واقولها اني عايز اشوفها
امسك هاتفه واخرج رقمها وانتظر حتى تجيب
***************************************
اما ايمي فكانت تجلء في مكتبها بعد ان انهت عملها وكانت شاردة في مايحدث لها ودموعها تنهمر بهدوء على وجنتيها وظلت تسأل نفسها:انا ليه بيحصلي كدة ؟! هو انا عملت ايه في حياتي عشان كل حاجة تقف ضدي ؟! يارب انا عارفه انك شايلي الخير ؟! بس انا تعبت لحد امتى هفضل كدة ،كل ما اقول هانت ترجع اسواء من ما كانت"
اخرجت دفترها من المكتب ولكنها لم تعرف ماذا تكتب ،تعالى رنين هاتفها باسم طارق ،كانه جاء ليعرفها ماذا تكتب
"ما الذي قالته عيناك لقلبي فاستجاب"
تلك الجملة كتبتها وبعدها اجابت
ايمي:الو
طارق:ازيك يا ايمي
ايمي:الحمدلله انت عامل اية
طارق:كويس... كنت عايز اشوفك خلصتي شغل ولا لسه
ايمي:اه خلصت
طارق:طب هعدي عليكي ونروح اي مكان ونتكلم
ايمي:ماشي هستناك
طارق:10 دقايق بالكتير وهكون عندك
ايمي:لا ياطارق please سوق على مهلك
طارق:خايفه عليا
ايمي:اكيد يالا بقى مستنياك
بعد 15 دقيقة وصل طارق عند المركز واستقلت ايمي بجانبه في السيارة ،نظر لها طارق بتفحص وقال:كنتي بتعيطي صح
اشاحت ايمي بوجهها ناحية النافذة وقالت:هنفضل واقفين كتير
طارق وه. يدير محرك السيارة:مشكلتك اني بتهربي من كل حاجة حتى الاسئلة
ايمي بمرح:مهندس وكمان محلل نفسي
طارق:تخبي تروحي فين
ايمي:عايزة اروح عند البحر
طارق:من عنيا
ابتسمت ايمي له ولم تعقب
بعد وقت قليل وصلوا امام البحر كما طلبت ايمي وكالعادة نظرت للبحر وشردت
طارق:ايمي
ايمي:نعم
طارق بابتسامة:على فكرة انا مش هجيبك عند البحر تاني
ايمي:ليه كدة
طارق:عشان بتسبيني وبتفضلي تبصي عليه
ايمي وهي تنظر للبحر:بحب ابص للبحر اوي
طارق بهيام:يارتني كنت البحر
ايمي بخجل:مكنتش هبصلك برضه
طارق:طب ليه كدة ده انا زي ابنك برضه
ضحكت ايمي وقالت:اهو كدة مش عايزة اعرفك تاني
طارق:ايوا كده اضحكي بيبقى شكلك حلو وانتي بتضحكي
ابتسمت ايمي بخجل فاكمل:وبتبقي قمر وانتي بتعيطي
ايمي:لا والله
طارق:اه والله..... نتكلم جد شوية بقى
ايمي بجديه مصطنعه:احم اوكي
طارق:مش احنا صحاب
ايمي:sure
طارق:يعني لو سألتك اي سؤال هتجوبي
ايمي:اه
طارق:انتي ليه متجوزتيش لحد دلوقتي
صمتت ايمي وتجمعت الدموع في عيناها وجاهدت الا تظهر امامه وقالت بصوت مختنق:النصيب
طارق:يعني انتي مفيش حد في حياتك
ايمي:لا عمري ماكان في حد في حياتي
طارق:عارفه انا في حياتي كلها محبتش حد ابدا غير واحدة بس
ايمي:ومرتبطش بيها ليه
طارق:خايف تكون مش بتحبني
ايمي:لو بتحبها بجد اكيد مش هترفضك
كانت ايمي تنظر باتجاه البحر فادارها طارق لتقف امامه وقال بهمس:بحبك
ايمي:ايه
طارق بصوت دافي مليئ بالحب:بحبك بحبك عمري في حياتي ماحبيت حد غيرك
ابتعدت ايمي عنه وقالت بدموع:بس ياطارق اسكت
وقف طارق امامها وقال:لا يا ايمي مش هسكت انا حبيتك من يوم ماشوفتك اول مرة
ايمي:ارجوك كفاية انا ماشيه
امسكها طارق من يدها وقال:قولي انك بتحبيني دي باينه في عينكي كل تصرفاتك بتقول انك بتحبيني
ايمي بدموع:سبيني
طارق:لا يا ايمي انا بحبك مش هقدر اعيش من غيرك ومش هسمحلك تضيعي مني
ايمي بدموع:انا وانت مننفعش نبقى مع بعض
طارق:ليه
ايمي:ابعد ياطارق ارجوك ابعد عن اذنك
تركته وذهبت ولم تعطية فرصه ام يلحق بها استقلت اول سيارة اجرة رأتها وظلت تبكي ،ظل طارق يراقبها وهي تبتعد وقلبه وروحه معها ،وصلت ايمي للمنزل ودخلت غرفتها واغلقت الباب خلفها وجلست على الارض وظلت تبكي ،تبكي على نفسها وعلى قلبها ،تبكي على حبها وعلى طارق وقالت محدثه نفسها:ليه يارب ليه انا بيحصلي كدة مكنش لازم احبه ولا ينفع ابقى معاه يارب صبرني على وجع القلب اللي انا فيه ده انا مش عايزة حاجة من الدنيا غير اني اعيش من غير وجع
ظلت لارين تطرق باب الغرفة حنى فتحت لها ايمي وظلت تبكي في حضنها
لارين:قولتلك يا ايمي انتي بتحبيه ومش هتقدرس تبعدي عنه
ايمي ببكاء:لازم ابعد لازك يا لارين
لارين:اما انتي بتعيطي ليه دلوقتي
ايمي ببكاء:عشان هبعد عنه
لارين:طب ماتحكيله يا ايمي
ايمي:لا لا مقدرش مش هيصدق ولو صدق المرة دي هو اللي هيبعد كرمتي وقلبي اللي هيتهانوا لو هو اللي سابني
لارين:هتفضلي كدة
ايمي:هنسى زي ما لازم انسى حاجات كتير اوي لازم انسى طارق
******************************************
عاد طارق لمنزله وعلى وجهها علامات الحزن وجد عماد ينتظره
عماد:مالك عملت ايه
طارق.............
عماد:يابني ماترد مالك في ايه
طارق:قالتلي ابعد
عماد:ايه
طارق:قالتلي احنا مننفعش نكون مع بعض عماد:طب اهدى كدة وبكرا يحلها ربنا
طارق بحزن:ليه.... ليه عايزاني ابعد انا بحبها بحبها اوي يا عماد مش متخيل اني ممكن مشوفهاش
عماد:صدقني يا صاحبي لو ربنا كاتبلك نصيب معاها اكيد هتبقى معاك
طارق:يارب يا عماد يارب
****************************************
اما في مصر خرجت منه بصحبة خالد الى احد المطاعم وبعد ان تناولوا الغداء كانوا في السيارة وجلست منه صامته
خالد:مالك ساكته ليه
منه بارتباك:هه عادي
خالد:انا هتفق مع عمي انك تخلصي السنه الاولى في الكلية ونتجوز على طول
منه بدهشه:نعمم انا هيبقى فضلي 3 سنين
خالد ببرود:عايزة تكملي تعليمك مش همانع بس وانتي في بيتي
منه:انا مش موافقة على الكلام ده اما مش هتجوز الا لما اخلص كلية
خالد:مش بمزاجك
منه بغضب:انت ملكش انك تتحكم فيا احنا لسه مخطوبين
خالد:منه وطي صوتك
منه:اسمع يا خالد انا محدش يمشي كلامه عليا غير ابويا شغل سي السيد وامينه ده مش عليا
لم تكون اجابة خالد الا صفعه على وجهها ،وضعت منه يدها على وجهها بصدمه فجذبها خالد من معصمها بشدة وقال بغضب مكتوم:صوتك ده ميعلاش عليا واذا كان ابوكي معرفش يربيكي انا بقى اللي هربيكي كلمتي هي اللي هتمشي
ظلت منه بتبكي ولا تعرف ماذا تفعل فاكمل قائلا:انا هروحك دلوقتي وهتفق مع عمي ولو سألك تقولي موافقة واوعي يا منه اسمع ان اي حاجة حصلت بينا ابوكي او امك عرفوها سامعه ولا لا
اومأت منه برأسها بخوف ،دفعها خالد بشده فكان ان يرتطم رأسها بباب السيارة التفت اليها خالد وقال بحده:امسحي دموعك
مسحت منه دموعها ولكن كانت بداخلها تبكي ،ظلت صامته حتى وصلوا الى المنزل ،دخلت الى غرفتها واغلقت الباب خلفها وظلت تبكي بشده على حالها ،هي خائفة ان تخبى والدها بما حتى لا تشتعل المشكلات بينهم.
في تلك الليلة بات ثلاث من ابطالنا والحزن صاحبهم
ايمي:فقد شعرت ان الخياة لن تبتسم لها ابدا وانها لن تستطيع ان تنسى طارق بسهوله فهو اول حب بحياتها واول رجل تثق فيه بعد ما حدث لها
طارق:كان قلبه معها خائف ان يفقدها بشده احبها بل عشقها بكل تفاصيلها ولكن عزم على ان يحارب من اجل حبه لها
منه:نأكدت في ذلك اليوم ان شخصيتها ضعيفه وخالد سيتحكم بها هي تريد ان تلغي تلك الخطبة ولكن تخشى ان يحدث اي خلاف بين والدها وعمها دعت ربها ان يخلصها من تلك الازمه
نام ثلاثتهم وهم يتآلمون وكل منهم بداخله وجع لا يقدر وصفه بكلمات
*****************************************
في اليوم التالي طرق والدها الباب فمحت اثر الدموع حتى لا يعرف والدها شئ ،فتحت الباب لوالدها وجلست وجلس هو بجانبها على الفراش وقال:خالد عايز لما تخلصي السنه دي نعمل الفرح
نظرت له منه ولن تعقب فاكمل قائلا:بس انا رفضت
نظرت له منه وقالت بفرحة:بجد يا بابا
سمير:ايوا قولتله ان مفيش جواز الا بعد ما تخلصي دراسة... هو انتي كنتي موافقة
منه:لا انا عايزة اخلص الكلية الاول
سمير:وانا اهم حاجة عندي مستقبلك
ضمته منه وقالت:ربنا يخليك ليا
احن اي في الدنيا
*****************************************
اما طارق فذهب لايمي وظل امام المركز حتى وجدها تتجه الى سيارتها ،جاءت تقتح باب سيارتها ولكن وجدت من يغلقه ،نظرت وجدته طارق
طارق:ممكن نتكلم
ايمي:هنقول ايه
طارق:ايمان بلاش كدة
ابمي:طارق قولتلك احنا مننفعش لبعض
طارق:ليه
ايمي:انا ليا اسبابي
طارق:ممكن اعرفها
ايمي:لا
طارق:هو ايه اللي لا
ايمي بدموع:ارجوك ابعد عني انا مش عايزاك ولا عايزاك تحبني
طارق بحزن:ليه يا ايمي انا بحبك بجد مقدرش ابعد عنك مقدرش متوحشنيش
ايمي:لا لازم تبعد اوعدني يا طارق انك تبعد عني
طارق بغضب:عارفن انا غلطان اني حبيتك غلطان اني عمتل اتذل ليكي عشان تحبيني اصلك لو كنتي حبتيني ربع الحب اللي حبتهولك مكنتيش طلبتي مني ابعد لكن انتي حتى محبتنيش
ظلت دموعها تنهمر بغزارة على وجنتيها وهي ترافب انفعاله وةتهامه لها بعدم حبها له
اكمل طارق قائلا:همشي يا ايمان اوعدك اني هبعد مش هتوحشيني ومش هرجع تاني سلام
يتبع...
بقلمي:#نهلة_مجدي
الفصل السادس عشر
تركها طارق وذهب وظلت ايمي مكانها ودموعها تنهمر بغزارة ،جلست على الارض صرخت:يااااااارب يارب خلاص تعبت
استقلت سيارتها وعادت الى منولها وظلت تبكي حتى خدغلبها النوم.
في اليوم التالي اسيقظت لارين وذهبت لتيقظ ايمي ولكن لم تجدها في غرفتها خرجت للحديقة وجدتها تجلس شاردة ودموعها تغرق وجنتيها ،اقتربت منعا وهتفت بقلق:ايمي
نظرت لها ايمي ولم تحيب جلست لارين بجانبها وقالت:مالك يا ايمي
قصت لها ايني ما حدث
لارين:مش انتي كنتي عايزاها يبعد اهو قالك انه هيبعد
ايمي بدموع:مكنتش اعرف ان قلبي هيحبه كدة مشي وخد قلبي معاه
قالت لارين في تفسها:انا مستحيل اسبها كدة لازم اعمل حاجة
لارين:اهدي وربنا هيحلها من عنده انا هروح المركز متروحيش انتي شكلك تعبان
ايمي:انا فعلا مش قادرة اشتغل خالص
لارين:طيب ياحبيبتي هروح انا عشان متأخرش
خرجت لارين من المنزل ولكنها لم تذهب الى المركز بل الى مكان اخر
*****************************************
كان طارق جالسا في مكتبه وهو حزين على حبه لها وهي لم تعطي لنفسخا فرصه ان تحبه ،دخل عماد ووجده حزينا
عماد:مالك قاعد زي المطلقين كدة ليه
طارق بضيق:اسكت الله يكرمك ياعماد انا مش فايقلك
عماد:في حاجة حصلت تاني
طارق:روحتلها امبارح وقالتلي ان احنا مننفعش لبعض ولما سألتها ايه السبب مرضيتش تقولي قولتلها اني ندمان اني حبتها واني هبعد عنها
عماد:وبعدين
طارق:عارف ايه اللي وجعني... اني شوفت الحب في عيناها ،عيناها اللي بتلمع لما تكون معايا كسوفها نبرة صوتها لما اكلمها بيبقى كلها حنان ودفى كل ده راح فين؟!
عماد:مش يمكن فعلا في سبب مخليها تبعد
طارق:سبب ايه اللي يخليها تسبني لو كانت بتحبني كانت هتعمل المستحيل عشان تبقى معايا
في تلك اللحظة سمعوا طرقات على باب المكتب فأذن طارق بالدخول ،دخلت لارين وقالت:صباح الخير
عماد&طارق:صباح النور
عماد:ازيك يا لارين
لارين:الحمدلله ازيك انت
عماد:تمام
لارين:ازيك ياطارق
طارق:الحمدلله اقعدي
جلست لارين بينما قال عماد:هستأذن انا عشان عندي مشوار للشغل سلام
بعد خروج عماد قال طارق:تشربي ايه
لارين:طارق انش مش عايزة اشرب حاجة انا عايزة اتكلم معاك بخصوص ايمي
طارق بقلق:مالها
لارين:متقلقش هي كويسة بس انا لازم اتكلم معاك وافهمك هي ليه بتبعد عنك ده لو انت بتحبها بجد
طارق:ايوا طبعا بحبها ايمي اول حب في حياتي مكنتش متخيل اني هلاقي الحب ده بس لاقيته معاها هي بس
لارين:يبقى هحكيلك بس قبل اي حاجة عايزاك تعرف اني ايمي بتحبك وبتحبك اوي كمان من اول ما عرفتك تقريبا
طارق:احكي انا سامعك
تنهدت لارين وقالت:من 10 سنين ايمي حصلها حادثه.. صمت قليلا ثم قالت:حادثه اغتصاب
طارق بصدمه:اغتصاب!!!!!!!
لارين:ايوا وجتلها صدمه عصبية وفضلت في المستشفى شهر وبعدها قعدت متتكلمش فترة وحالتها كانت بتسوء اكتر بسبب اهلها ونظرتهم ليها ودايما كانوا بيجرحوها بالكلام من ساعتها وايمي زي ماتقول اتعقدت بس خالها شجعها ورجعت تذاكر تاني وخلصت ثانوية عامة وجت لندن درست طب واتعرفنا على بعض في الجامعه ومن ساعتها وايمي قافله على نفسها وبتبعد عن كل الناس ومبتسمحش لاي راجل يتقرب منها لانها مش بتثق فيهم بس انت الوحيد اللي هي حبيتك بجد...ليك انك تختار لو بتحبها بجد هتحاربها هي نفسها عشان تبقى معاك نهضت لتذهب وقالت:عن اذنك
ذهبت لارين وتركت طارق وحده يفكر ،يا الله ايعقل ان تلك الفتاة البريئة تعرضت لتلك الجريمة البشعه ،لماذا الفتاة التي احببتها وضع رأسها بين كفيها وقال بتعب:يارب مش عارف اعمل ايه
****************************************
عادت لارين للمنزل ولم تجد ايمي ،هاتفتها ولم تجيب شعرت بالقلق عليها انتظرت ساعه وبعدها جاءت ايمي
لارين:كنتي فين يا ايمر قلقتيني عليكي
ايمي:كنت في المركز انتي اللي كنتي فين مروحتيش المركز ليه
لارين بتلعثم:كنت... آآآ كنت في مشوار
ايمي:مشوار ايه؟!
لارين:مشوار آ مشوار وخلاص
ايمي يتوجس:لارين اوعي تكوني...
قاطعتها لارين قائلة:ايوا يا ايمي روحتله
ايمي:قولتله؟
لارين:ايوا
انهارت ايمي على الارض وبكت وقالت:ليه لييييه عملتي كدة هو كان هيبعد لوحده
جلست لارين وضمتها وقالت:كان لازم يعرف يا ايمي
ايمي ببكاء:وانتي فاكرة انه صدقك دلوقتي هيبعد اه كنت عايزة كدة بس اتكسرت قدامه وكرامتي اتهانت ليه يا لارين عملتي فيا كدة
لارين بدموع:مكنتش قادرة اشوفك وانتي كدة كان لازم يعرف وهو لو بيحبك مش هيبعد
*****************************************
في مصر في فيلا عز الدين كانت حنان تجلس في الحديقة عندما عاد احمد من عمله
احمد وهو يقبل رأسها:ازيك يا امي
حنان:الحمدلله يا حبيبي مالك شكلك تعبان
احمد:عادي ضغط الشغل
حنان:ربنا يعينك..... مكلمتش طارق
احمد:لا والله بقالي يومين مكلمتوش هكلمه بكرا
حنان:طيب ياحبيبي
احمد:لينا فين
حنان:نامت من شوية... الواد حسام اخباره ايه
احمد:كويس
حنان:تبقى سلملي عليه وخليه يجي يتغدى معانا وحشني اوي
احمد:من عنيا ياست الكل يالا تصبحي على خير
*****************************************
مر يومين وايمي لا تتحدث تبكي فقط ولارين ندمت انها حكت لطارق لانه لم يفكر حتى يهاتف لارين ،اما طارق فظل في منزله يفكر في الامر ،هل يبتعد ويتركها كما طلبت؟! ام يعود لها ويتقبل الامر؟! ظلت الافكار تصارعه حتى اتخذ قرار وعزم على تنفيذه
***************************************
في اليوم التالت عادت ايمي من المركز بعد عودت لارين بساعتين ،جلست لارين بجانبها وقالت:انتي لسه زعلانه مني؟!
ايمي:لا
لارين بدموع:ايمي بجد انا قولتله عشانك انتي عشان خاطري انا اسفه
ضمتها ايمي وقالت:وانا مبعرفش ازعل منك انتي الوحيده اللي بقيتي جانبي في وحدتي انتي اكتر من اختي
لارين:طب هتعملي ايه
ايمي:هرجع مصر..
لفصل السابع والثامن عشر
لارين:طب هتعملي ايه
ايمي:هرجع مصر...
لارين بدهشه:ايه؟!!! هترجعي
ايمي:ايوا مبقاش في حاجة اقعد عشانها هنا
لارين:انتي متأكدة من قرارك ده
ايمي:ايوا وبعدين انا حجزت خلاص
لارين:هتسافري امتى
ايمي:بكرا الصبح
لارين:يعني خلاص هتسبيني لوحدي
ايمي:خلاص انتي كمان ارجعي مصر
لارين:ممكن نبقى نتابعه من هناك وابقى اجي كل فترة اشوف حالات وارجع..... انا هقوم احضر الشنط
جهزت ايمي حقائبها وجلست مع لارين قليلا ثم استقلوا السيارة وذهبوا الى المطار.
بعد وقت قليل وصلوا الى المطار ووقفت لارين تودع ايمي ودموعهما تهبط
لارين بدموع:هتوحشيني اوي
ايمي:وانتي كمان... انتي بتعيطي ليه دلوقتي
لارين:عشان مش متعودة ابقى من غيرك
ايمي:عشان كدة خليكي جدعه ومتتأخريش عليا هستناكي هتعيشي معايا زي ما كنا عايشين هنا
لارين:اسبوعين بالكتير وهجيلك
ضمتها ايمي وقالت:خلي بالك من نفسك يا لورا
لارين:وانتي كمان لا اله الا الله
ايمي:محمد رسول الله
ركبت ايمي الطائرة وذهبت لارين للمنزل وهي حزينه على فراق صديقتها ،حلقت الطائرة في السماء متجهه الى جمهورية مصر العربية ،وضعت ايمي سماعات في اذنها وزلت تستمع لاغنيات "نجاة" كانها جاءت في ذلك الوقت لتوصف حالها ،توقفت عند مقطع جعلها تبكي
"ياللي امر من بعدك لقاك.... ياللي هجرك رضاك
ياغربتي وانت بعيد عني ... بعيد عني
ياغربتي وانت قريب مني.... قريب مني"
تبدلت الاغنية وانطلق صوت ام كلثوم
فات الميعاد.... وبقينا بعاد
والنار بقيت النار دخان ورماد فات الميعاد
تفيد بايه ايه يا ندم
وتعمل ايه ياعتاب
طالت ليالي.... ليالي الآلم
"واتفرقوا الاحباب"
وكفاية بقى .. تعذيي وشقى
ودموع في فراق
ودموع في لقا
اغمضت عيناها واستسلمت للنوم ،وبعد فترة وصلت الطائرة الاراضي المصرية ،خرجت ايمي نن المطار واستقلت سيارة اجرة وبعد سلعة وصلت الى منزلها ،نزلت من السيارة وظلت تنظر للبيت باعين مشتاقه ،نعم لقظ اشتاقت لمنزلها كثيرا المنزل الذي شاهد طفولتها ومراهقتها وشاركها حزنها وفرحها ،اقتربت من الباب ودقت الجرس وانتظرت حتى يفتح لها.
كانت منه تشاهد التلفاز عندنا سمعت صوت الباب نهضت لتفتح لان والديها ليسوا بالمنزل ،اقتربت من الباب وقالت:مين
لم يأتيها الرد ففتحت ،كان الضيف الغير متوقع "ايمي" وقفت منه مندهشه قليلا ثم صرخت:ايميييييي
اتمت في احضان شقيقتها وبكت لقد اشتاقت لها كثيرا ،دخلت ايمي مع منه وجلسوا معا وظلت منه في حضت شقيقتها
منه:مش مصدقه انك معايا دلوقتي
ايمي:لا صدقي ياحبيبتي انا جانبك اهو
منه بدموع:كنت محتاجالك اوي يا ايمي
نظرت لها ايمي بقلق:مالك في ايه
منه مطمئنه:متقلقيش انتي بس كنتي وحشاني وكان نفسر احضنك اوي متسبنيش تاني
ايمي:حاضر ياحبيبتي عمري ماهسيبك تاني
*****************************************
في لندن كانت تجلس لارين في المنزل وحدها وتنظر في كل ركن دنوعها تهبط ،كل ركن من ذلك المنزل يذكرها بأيمي فهي لم تجد الا ايمي بجانبها بعد موت والديها اجمل ذكرياتهم عاشوها معا فرح حزن كل شئ لم تعد ايمي هنا لقد ذهبت قالتها في نفسها ،سمعت صوت جرس الباب مسحت دموعها واتجهت الى الباب وفتحته لتجد امامها...
لارين بدهشه:طارق!!!
****************************************
ظلت ايمي مع منه حوالي ساعتين يتحدثون بفرح ولكن بداخلها كانت تخشى مقابلة والدها بعد اخر مكالمة لهم ،شاردت قليلا في طارق وابتسامته ومزاحه وضمته لها عيونه السوداء التي عشقتها حتى برود اعصابه احبته ،اغمضت عيناها حتى لا تبكي اخرجها من شرودها صوت اغلاق باب المنزل ودخول والديها ،وقفت ايمي ونظرت لهم وهم مندهشين ثم اقتربت من منال وابتسمت وقالت:وحشتيني يا ماما
ارتمت في احضان والدتها لقد شعرت بالحنان التي افتقدته طوال حياته ،بكت منال وهي ترى ابنتها في ضانها بعد 9 سنوات وهي بعيده عنها لم تكون تريد ان تخرجها من احضانها امسكت وجه ايمي بين كفايها وقالت بدموع:انتي رجعتي بجد يعني انا متجننتش
ايمي بابتسامة:يا ماما مانا في حضنك اهو
منال:الحمدلله انك رجعتي لحضني تاني وحشتيني يا ايمان وحشتيني اوي
ضمتها ايمي مرة اخرى وقالت:انتي اكتر يا ماما
ابتعدت عن والدتها واقتربت من والدها ووقفت امامه وهي خائفة نظرت له وحاولت ان تتكلم ولكن سمير لم يمنحها فرصه بل صفعها على وجهها ،شهقت منال بفزع بينما صرخت منه:بابا
وضعت ايمي يدها على وجهها واغمضت عيناها وهبطت دموعها ،ظل سمير ينظر لها قليلا ثم جذبها الى حضنه ،تمسكت ايمي بوالدها وبكت بشده وهي في حضنه ايضا سمير نزلت دموعه وقال:مش هتبعدي عننا تاني انتي فاهمه
قبلت ايمي يد والدها وقالت ببكاء:انا اسفه
مسح سمير دموعها وقال:بس متعيطيش ادخلي ارتاحي من السفر اوضتك زي ماهي من ساعة ما سبتيها
ايمي:لا انا مش عايزة ارتاح انا عايزة افضل في وسطكم كدة
شعرت ايمي في تلك اللحظة بدفئ العائلة التي افتقدته منذ 10 سنوات ولكن كان ناقصة شئ ،قلبها الذي تركته بجانب طارق... دخلت الى الغرفة وظلت تنظر لها وتذكرت كل شئ متذ طفولتها ،جلست على فراشها واغمضت عيناها ثم نهضت وبدلت ملابسها وتمددت على الفراش واغمضت عيناها واستسلمت للنوم
*****************************************
وقفت لارين مندهشه من مجيئ طارق
طارق:ازيك يا لارين
لارين:الحمدلله
طارق:هنفضل واقفين كدة
لارين:اسفه اتفضل
دخل طارق وجلس هو ولارين بحديقة المنزل
لارين:تشرب ايه؟!
طارق:شكرا مش عايز حاجة
صمت قليلا ثم اردف قائلا:ايمي فين
نظرت له لارين وقالت بحزن:ايمي رجعت مصر
طارق.........
*****************************************
بعد ساعتين استيقظت ايمي وخرجت من غرفتها وجدت والدها يجلس امام التلفاز ،جلست بجانبه وطبعت قبلة على جبينه
سمير:نمتي كويس ياحبيبتي
ايمي:الحمدلله.... بابا عايزة اشوف بابا علي
سمير:خلاص بكرا روحيله
ايمي:لا لا انهاردة اتصل بيه وقوله ان انتوا هتستنهم على العشا ومتقولوش اني رجعت عايزة اعملهاله مفاجأة
سمير بضحك:مجنونه من يومك الراجل كبر مبقاش حمل مفاجأت
ايمي بمرح:حرام عليك ده لسه شباب
وبالفعل هاتف سمير علي واخبره انهم ينتظرونه هو وزوجته ،وبعد وقت ليس قليل جاء علي مع زوجته وجلسوا مع سمير ومنه ومنال
منه:عملينلك مفاجأة حلوة ياخالو
علي:مفاجأة ايه؟!
جاءت ايمي من خلفه وقالت:انا
التفت علي لمصدر الصوت ولم يكن مصدق عندما رأيها وقال بذهول:ايمي!!!
يتبع....
بقلمي:#نهلة_مجدي
الفصل الثامن عشر
لارين:ايمي رجعت مصر
طارق بذهول:ليه
لارين:ايمي اضايقت اوي لما عرفت اني قولتلك ولما فات يومين وانت بعدت عنها خالص حجزت للسفر من قبل ما تقولي وقالتلي قبل طيارتها بكام ساعة ومشيت النهاردة الصبح
طارق بيأس:اكيد افتكرت اني مش بحبها بس والله انا كنت مستني انها تهدى شوية عشان اجي ليها تاني لارين انا بحبها بجد
لارين:وهي بتحبك جدا
طارق:يبقى مش هضيعها من ايدي عن اذنك
لارين:طارق انت ناوي على ايه
طارق:هرجع ايمي ليا
ذهب طارق وتىك لارين في حيرة من امرها نفسها قائلة:ياترى هيعمل ايه؟!
*****************************************
وقف علي وقال بذهول:ايمي!!!
ايمي بحب:وحشتني يا بابا
ركضت ايمي وضمت علي بشده وقالت:وحشتني اوي اوي
علي:انتي رجعتي امتى
ايمي:النهاردة يا بابا
علي:تعالي في حضني وحشتيني اوي
ايمي:انا رجعت اهو وهفضل معاكوا على طول
علي:قوليلي ايه اللي خلاكي غيرتي رأيك ورجعتي
ايمي:عادي يا بابا
علي:طب والمركز
ايمي:لارين هتخلي بالها منه وهتظبط الدنيا وتيجي بعد اسبوعين
علي بهمس:فيكي حاجة غلط مالك
ايمي بنفس الهمس:تعالى معايا جوا وهحكيلك كل حاجة
علي:طيب يالا
نهضوا هما الاثنين فقالت منال:هي لحقت تخدك مننا
علي:وجود ايمي معايا بينسيني الدنيا كلها
ايمي:يالا بقى
اخذته من يده ودخلت غرفتها وجلسوا في الشرفه ولم ينطقوا... بعد قليل تحدث علي قائلا:هتفضلي ساكته كتير... يالا احكيلي شكلي شايلة كتير
ايمي:كتير اوي يا بابا
علي:مالك ياحبيبتي
قصت ايمي لخالها كل ماحدث منذ ان تعرفت على طارق حتى ذهاب لارين له
علي:وهو بعد لما عرف مكلمكيش
ايمي بدموع:لا
ضمها علي وقال:بتحبيه
ايمي ببكاء:اوي يا بابا عمري ماكنت متخيلة اني هحب حد كدة حاولت اني محبوش بس غصب عني حبيته حبيت كل حاجة فيه حاسه اني مش عايشه وانا بعيد عنه
علي:ياحبيبتي لو ربنا كاتبلك نصيب معاه هتتلاقوا....."عسى ان تكرهوا شيئا هو خيرا لكم"
ايمي:عندك حق يا بابا
علي:يالا ياحبيبتي امسحي دموعك
محت ايمي دموعها. ابتسمت وقالت:ربنا يخليك ليا يا بابا انا بجد بحبك اوي
علي:ربنا وحده اللي عالم انتي بالنسبة لي ايه انتي اكتر من بنتي
ايمي:ربنا يخليك ليا ياحبيبي
مر اليوم في سعادة على الجميع بعودة ايمي لهم ولكن لم يمر اليوم بسلام بسبب مجيئ عمها وخالد
عبدالرحمن:حمدلله على سلامتك يا ايمان
ايمي:الله يسلم حضرتك ياعمي
عبدالرحمن:ان شاء الله هتستقري هنا مش كدة
ايمي:مش بظبط بس ان شاء الله مش ناوية اسافر دلوقتي خالص
خالد:وانت ياعمي هتخليها تسافر تاني مش كفاية سبيتها 9 سنين عايشه لوحدها
ايمي بحده:اظن ان دي حاجة تخصني لوحدي ملكش انك تتدخل فيها
خالد:شايف بنتك ياعمي
سمير:والله ايمان مبقتش صغيرة وقدرت تعتمد على نفسها وتعمل لنفسها اسم واهي بنت
عبدالرحمن:عندك حق ايمان بنت ب100 راجل
خالد بسخرية:اه فعلا
نظر له سمير بغضب بينما نهره عبدالرحمن بحده:خالد
امسكت ايمي دموعها وقالت وهي تنهض:بعد اذنكم
منه:خديني معاكي
ذهب الجميع وجلست ايمي في غرفتها وظلت تبكي لان خالد عرف كيف يجرحها ويكسرها ولكن هي لن تسمح له ان يفعل ذلك مرة اخرى ،ظلت هكذا حتى غلبها النوم
*****************************************
في اليوم التالي دخل عماد للمكتب ووجد طارق يعمل
عماد بمرح:اللهم صلي على النبي طارق بنفسه جه وبيشتغل
طارق:قدامي شغل كتير قبل ما اسافر
عماد:تسافر فين
طارق:نويت ارجع مصر
عماد:وهترجع امتى
طارق:مش عارف بس ممكن اطول
عماد:اشمعنا
طارق:مش هرجع الا لما اتجوز ايمي
عماد:تفتكر هتوافق
طارق:هعمل المستحيل عشان اتجوزها حتى لو هتجوزها غصب عنها
عماد:بركاتك ياست ايمي جننتي الواد
طارق:بقولك ايه ماتيجي نبيع الشركة ونرجع مصر وهناك نشتغل في الشركة عندنا
عماد بتفكير:والله فكرة.... انت مسافر امتى
طارق:بعد بكرا
عماد:تمام سافر انت وانا هخلص الامور هنا واجي وراك على طول
طارق بابتسامة:تمام اوي كدة
*****************************************
جلست ايمي مع شقيقتها بغرفتها وكانوا يتحدثون
ايمي:انا مش فاهمه ايه الي خلاكي وافقتي على خالد
منه:سيبك من خالد واحكيلي بقى انتي مفيش حد كدة ولا كدة
ايمي بارتباك:حد ازاي يعني
منه:الله هو مين فينا الكبير
ايمي:بس يابت بلاش رخامه انا مش فاضية لكلامك الفارغ ده..... لارين صاحبتي هترجع مصر وانا عايزة اقول لبابا انها تيجي تعيش معايا هنا
منه:هي ست لارين هتخدك مني ولا ايه
ايمي:لا طبعا ياحبيبتي بس لارين ملهاش غيري ومتعرفش اي حاجة في مصر
منه:خلاص ماشي
ايمي:هقوم اكلمها واطمن عليها
وبالفعل هاتفت ايمي لارين وتحدثوا قليلا ومر اليوم بسلام وجاء اليوم التالي ووصل طارق الى مصر وذهب الى الشركة دون ان يقول لاحمد ليفاجأه ،وقف امام مكتب السكرتيرة وقال:صباح الخير
السكرتيرة:صباح الخير يافندم اقدر اساعد حضرتك في حاجة
طارق:الباشمهندس احمد موجود
السكرتيرة:ايوا يافندم في معاد سابق
طارق:لا بس قوليله معرفه قديمه وعايز اقابله ضروري
طرقت السكرتيرة باب المكتب وعندما سمعت الاذن بالدخول دخلت وقالت لاحمد:مستر احمد في واحد برا عايز يقابل حضرتك
احمد:مقلش مين
السكرتيرة:لا يافندم بس قال معرفه قديمه وعايز يقبل حضرتك ضروري
احمد بنفاذ صبر:طب خليه يدخل
خرجت السكرتيرة وسمحت لطارق ان يدخل ،دخل طارق وقال بمرح وهو يغلق الباب بقدمه:ايه ياعم لازم اعمل interview عشان اعرف اقابلك
انتفض احمد بذهول عندما سمع صوت طارق وقال:مش معقول
طارق بابتسامة:وحشتني يا باشا
احمد:بالحضن ياتيتو
عانقه احمد بشوق وقال وهو يبتعد عنه:مش مصدق نفسي انك رجعت
جلس طارق ووضع ساق فوق الاخرى وقال:زهقت قلت اما اجي اتجوز واستقر بقى
احمد:وكمان تتجوز لا لا براحة كدة واحكيلي من الاول
طارق:ارواح بس اسلم على ماما ولينا وحشوني اوي وليك ياعم هحكيلك كل حاجة
احمد:تمام
خرجوا هما الاثنان وامر احمد السكرتيرة بالغاء كل المواعيد الخاصة بالعمل
وصلوا الى المنزل ودخل طارق الى الحديقة ووجد والدته تجلس هناك ،اقترب منها ووقف خلفها وقال:لسه قاعدة هنا من يوم ماسيبتك
التفتت حنان للصوت وكادت ان تفقد الوعي لولا ان امسكها احمد وقال:لا ونبي اوعي يغم عليكي ابنك اهو
عانقت حنان ابنها وظلت تضمها اليها وتبكي
حنان بدموع:حمدلله على سلامتك يابني
طارق:الله يسلمك يا امي وحشتيني حضنك اوي
حنان: مش هسمحلك تسبني تاني ابدا
جاءت لينا من خلفهم وهتفت:ابيه طارق
التفت اليها طارق فركضت هي اليه حملها كارق وظل يلف بها ثم انزلها وقال:كبرتي ياقردة
ضربته بقبضتها على صدره وقالت:بس متقولش قردة
احمد بمرح:زعلانه ليه انتي قردة واخوكي شامبنزي
طارق:طب احترم فرق السن مفيش فايدة مهما كبرت هتفضل عيل
حنان:اهو على الحال ده كل يوم يفضلوا يشتموا في بعض .. اطلع انت ارتاح انت تعبان من السفر
طارق:لا انا عايزكم في موضوع مهم
لينا:خير ها ها
طارق:مبدأيا البت دي تمشي من هنا
لينا بزعل طفولي:بقى كدة يا ابيه
طارق:خلاص بقى نتكلم جد شوية
حنان:خير ياحبيبي
طارق:انا قررت اتجوز
حنان بفرحة:بجدددد
طارق:ايوا بجد
لينا:هي مين وعرفتها فين واسمها ايه ووو
طارق:بس بس اسكتي شوية
احمد:لينا استني بقى خلي طارق يكمل
طارق:هي اسمعا ايمان دكتورة اتعرفت عليها لندن بنت طيبة ورقيقة جدا
لينا:اتعرفت عليها ازاي
لينا:كنت بجهزلها المركز بتاعها
حنان:طب هتروح تخطبها امتى
طارق:هاخد معاد مع اهلها بإذن الله واروح اتقدم لها بس مش خطوبة جواز على طول
احمد:مالك ياعم داخل سخن كدة ليه
طارق:مش ناوي اضيع وقت تاني اللي جاي في العمر مش قد اللي راح
حنان:ربنا يتمملك على خير يا حبيبي
طارق:يارب انا هطلع ارتاح عشان بكرا عندي كذا مشوار
لينا:ايه ده ملحقتش اقعد معاك
طارق:ياستي بكرا هقعد معاكي زي ما انتي عايزة بس اخلص اللي عايزة اعمله
حنان:يالا ياحبيبي اطلع
****************************************
في اليوم التالي كان سمير يجبس في مكتبه بالشركة التي يعمل بها كمدير تنفيذي ،دخلت السكرتيرة واخبرته ان هتاك من يريد ان يقابله فاذن لن بالدخول
صباح الخير
نظر سمير للشاب الواقف امامه وقال:صباح النور يابني انت مين
الشاب:طارق عز الدين
الفصل التاسع عشر والعشرون
سمير:انت مين؟!
الشاب:طارق عز الدين مهندس ديكور
سمير:اهلا وسهلا اتفضل
جلس طارق امام سمير وقال سمير:قهوتك ايه؟!
طارق:مظبوط
طلب سمير القهوه وبدأ طارق بالحديث
طارق:انا متأسف طبعا اني جيت من غير ميعاد سابق بس انا محتاج اتكلم مع حضرتك في موضوع ضروري
سمير:اتفضل
اخذ طارق نفس عميق وقال:انا طالب ايد ايمان بنت حضرتك
سمير بدهشه:بتقول ايه؟! وانت تعرف ايمان منين
طارق:ياعمي ارجو ان حضرتك تسمعني للاخر من غير ما تقاطعني
سمير:سامعك
طارق:انا اتعرفت على ايمان في لندن انا مهندس الديكور اللي جهزلها المركز وحبتها......حبتها من اول يوم شوفتها فيه لاقيت نفسي مش هقدر اعيش من غيرها بس هي رفضتني وعدتها اني هبعد عنها بس كنت بقول كدة وخلاص وكنت خايف تكون مش بتحبني
سمير:لو سمحت يا باشمهندس الكلام سهل لكن...
قاطعه طارق قائلا:انا عارف كل حاجة
سمير:عارف ايه؟!
طارق:عارف الحادثه اللي حصلت لايمان زمان
سمير:ايمان هي اللي حكتلك
طارق:لا لارين صاحبتها عشان هي عارفه ايمان بتحبني زي ما بحبها وهي كانت واثقه اني بحب ايمام بجد عشان كدة حكتلي
صمت سمير فاكمل طارق بتوسل:ارجوك يا عمي انا مش عايز اضيع عمرر انا وهي في البعد انا بحبها بجد ولو مكنتش بحبها مكنتش جيت وراها من لندن لحد هنا انا جيت لحضرتك عشان عارف انك هتقف جانبي وانك يهمك سعادتك بنتك
صمت سمير يفكر في الامر ثم قال:المطلوب مني ايه دلوقتي
طارق بسعادة:يعني حضرتك موافق
سمير:ايوا موافق بس المهم ايمي توافق......ايمي كرامتها غاليه اوي عندها وممكن تفتكر انك عايز تتجوزها شفقه ودي اكتر حاجة هي بتكرهها
طارق:لو على ايمي انا هقنعها انا بس محتاج اشوفها
سمير:هي من ساعة ما رجعت وهي مبتخرجش من البيت على طول قاعدة في الجنينه ياما في اوضتها مع اختها طارق:انا عايز اشوفها دلوقتي وانا مرتب كل حاجة
سمير:طيب تعالى معايا
خرج سمير من الشركة مع طارق واستقلوا السيارة وطارق بداخلهوفرحة كبيرة انه قطع نصف المشوار وباقي فقط موافقة ايمي وبعدها ستكون له وحده ولن يسمح لها ان تبتعد مرة اخرى
*****************************************
كانت ايمي تجلس في حديقة المنزل وهي شاردة في ذكرياتها مع طارق حقا لقد اشتاقت له كثيرا تتمنى تن تراه مرة اخرى لترتمي في احضانه وتستنشق عطره ،وصلتها رسالة على هاتفها المحمول امسكت الهاتف وجدت رسالة من رقم غيى مسجل
" وعدتك الّا أحبك
ثم أمام القرار الكبير جَبُنت
وعدتَ إلا أعود
وعدت
وعدتك إلا آموت اشتياقًا
ومت
وعدتك الا
والّا..وألا
وحين اكتشفت غبائي
ضحكت
#نزار_قباني
(بحبك)"
شعرت ان قلبها ينتفض بشده فهي تشعر بطارق قريب مها نهضت من هلى الارض وجاءت لتلتفت فوجدته وراءها ظلت تنظر اليه وبادلها هو نظرة اشتياق وشوق وقال بهمس:وحشتيني
ايمي بدموع:جيت ليه
طارق:بحبك
ايمي:انت مش وعدتني انك هتبعد رجعت ليه
طارق:عشان عيل ومقدرش اعيش من غيرك وبحبك
ايمي:ليه
طارق:معرفش معرفش ليه حبيتك لاقيت نفسي فجأة بحب اشوفك واشوف ضحكتك بحب اشوفك وانتي مكسوفه بحب كل تفاصيلك حتى لما طلبتي من ابعد حسيت انك بتسحبي روحي مين ايمان انا وصلت اني بقيت بعشقك انا مش عايز حاجة في الدنيا دي غير اني ابقى معاكي مش عايز اي حاجة غير اني اصحى كل يوم الاقيكي في حضني
ايمي بدموع:حتى بعد اللي عرفته
امسكها طارق من كتفها وقال بحب:مش فارق معايا اي حاجة... اي حاجة حصلت زمان مليش علاقة بيها احنا ولاد النهاردة انسي الماضي وخلينا نعيش حياتنا سوا بحلوها ومرها انا مش عايز غيرك... انتي وبس بحبك وهتتجوزيني حتى لو غصب عنك
ايمي:طارق انت مجنون
طارق:اه مجنون بيكي هتتجوزيني ولا لا
ابتسمت ايمي بخجل ولم تجيب
طارق:يعني اجيب ماما واجي للحاج
انتفضت ايمي فجاة وهتفت:بابا.... طارق انت بتعمل ايه هنا انت اتجننت بابا لو شافك هنا هتبقى مصيبة
سمير:مصيبة ليه يا ايمي
ايمي بفزع:بابا
طارق:طيب استأذن انا ياعمي
سمير:اتفضل
ذهب طارق ونظرت ايمي لوالدها وقالت بدهشه:بابا عمي اتفضل يابني ايه ده
سمير:مالك ياايمي انتي اتجننتي
ايمي:بابا حضرتك تعرف طارق منين
سمير:طارق طلب ايدك مني
ايمي بذهول:اييييه!!!
سمير:طب اقعدي عشان نتكلم
جلست ايمي مع والدها وبدأ سمير بالحديث قائلا:قبل اي حاجة بتحبيه؟!
اومأت ايمي بخجل علامه الموافقة
سمير:طارق حكالي على كل حاجة وقالي انه بيحبك ومستعد انه يتجوزك النهاردة قبل بكرا انا اكيد مش هغصبك على حاجة بس قدام بتحبه بعض ليه تبعده
ايمي:خايفه يا بابا
سمير:من ايه يا ايمان
ايمي:خايفه بعد مانتجوز يبطل يحبني خايفه اللي حصلي يفرق بينا بعد ما اتعلق بيه اكتر ساعتها مش هقدر اطمل حياتي من غيره
سمير:بس الاصرار والخب اللي شوفته في عنيه يأكدلي انه عمره ماهيفرط فيكي ابدا
ايمي:يعني ده رأي حضرتك
سمير:ايوا انتي بقى موافقة تكملي حياتك معاه
ابتسمت ايمر بخجل وقالت:ايوا
فجأة جاءت منه من خلفها و:لولولولولي وتقوليلي انا مش فاضية للكلام ده ده انتي طلعتي جامدة اوي
نظر سمير لابنته بذهول وقال:ايه يابت يامنه مالك اتجننتي ولا ايه
منه:ايه ياحاج اختي فرحانه بيها
سمير:ده انتي مفرحتيش كدة يوم ما اتخطبتي
تحدثت منه بداخلها بحزن وقالت:افرح على ايه ده هم ،ثم وجهت حديثها لايمي وقالت وهب تعانقها:مبروك ياحياتي بجد مبسوطة اوي بيكي
ايمي:الله يبارك فيكي ياقلبي
رن هاتف منه برقم خالد فستأذنت بتأفف لتجيب فانتهزت ايمي الفرصه لتتحدث مع والدها
ايمي: بابا عايزة اتكلم مع حضرتك في موضوع مهم
سمير:موضوع ايه
ايمي بضيق:هو انت ملقتش غير خالد وتوافق تخطب منه ليه
سمير:ماله خالد
ايمي:في يا بابا انه بني ادم حيوان
سمير:ايمي سوء التفاهم اللي حصل زمان ميأثرش على حياة اختك
ايمي:بابا ايه اللي حضرتك بتقوله ده انا اصلا مكنش فارق معايا موضوع خالد زمان واصلا استحالة كنت هوافق عليه بس خالد عارف ان منه متعرفش حاجة عن اللي حصلي وممكن يقولها في اي لحظة ومش بعيد يعايرها بالموضوع واظن حضرتك اكتر واحد عارف ابن اخوك شوفت لما كانوا هنا قال ايه قدمكم انا خايفه على منه ،والله خالد مضايقها في حاجة وهي خايفه تقول
سمير:متزعليش يا ايمي انا مقصدش على العموم انا هشوف الموضوع ووالله لو عرفت بس انه عملها حاجة انا اللي هرمي الدبلة في وشه
ايمي:ربنا يخليك لينا يا بابا
جاءت منال وهي تقول:ربنا يخليك لينا يا بابا واولعي يا ماما
ايمي وهي تضم والدتها:بعد الشر عنك ياست الكل ده انتي الخير بركة
سمير:ياساتر عليكي غيرانه حتى من حبه الحب اللي عيال بيحبوا ليا
منال:قصدك انهم مش بيحبوني
ايمي:بس بس انتوا الاتنين اغلى حاجة عندنا
منال:ربنا يحميكوا ياحبيبتي......الكلام اللي منه قالته ده بجد
سمير:ايوا بجد انا اتفقت مع طارق يجيب اهله ويجوا يوم الخميس اللي جاي
منال:ربنا يكملك على خير يا ايمي
ايمي:ربنا يخليكي يا ماما بعد اذنكوا هروح اشوف منه
ذهبت ايمي لغرفة منه وجدتها تجلس شاردة اقتربت منها ووضعت يدها على كتفها وقالت:منوش مالك
انتبهت منه وقالت:ابدا مفيش
ايمي:منه هو في حاجة انتي مخبياها عليا
منه بضحك:يابت مفيش تعالي واحكيلي اتعرفتي على طارق ازاي
جلست ايمي بجانب منه وابتسمت وبدأت تقص عليها:طارق مهندس الديكور اللي عملي المركز من يوم ما شوفته حسيت ان في حاجة بتشدني ليه بس كنت خايفه ، طارق طيب جدا ومتخلاش عني بالعكس رجع من لندن عشاني انا بحبه اوي يا منه بجد مش مصدقه اننا هنبقى مع بعض
منه بحب:ربنا يسعدك ياحبيبتي واشوفك مبسوطه دايما
ايمي:المهم قوليلي خالد عامل معاكي ايه
منه بشرود:ولا اي حاجة
ايمي:اوعي يكون بيضايقك قوليلي بس وانا اخدلك حقك منه
منه:هه لا ابدا هو كويس معايا
ايمي بعدم اقتناع:طيب
****************************************
في اليوم التالي خرجت ايمي لشراء بعض الاشياء رن هاافها برقم طارق
ايمي:الو
طارق:وحشتيني
ايمي:ازيك ياطارق
طارق:كويس بس بقولك وحشتيني
ايمي:يارب على طول تكون كويس
طارق:ماشي ماشي على العموم عايز اشوفك
ايمي:اشمعنا
طارق:هاخدك معايا اعرفك على احمد اخويا في الشركة
ايمي:طب هكلم بابا وارد عليك
طارق:اوكي متتأخريش عليا
ايمي:حاضر باي
اغلقت ايمي مع طارق وهاتفت والدها سمير
ايمي:ايوا يا بابا
سمير:ايوا ياحبيبتي
ايمي:عايزة استأذن حضرتك اني اقابل طارق
سمير:ليه
ايمي:هو كان عايزني اروح معاه الشركة اتعرف على اخوه
سمير:على العموم هو كلمني وقالي اصلا روحي بس خلي بالك من نفسك
ايمي:حاضر ياحبيبي سلام
اغلقت وارسلت رسالة لطارق "بابا مش موافق"
ابتسمت بانتصار لانه كذب عليها اتصل بسرعة فاجابت
ايمي:ايوا
طارق بضيق:يعني ايه بابا مش موافق ماهو لسه مكلمني وقالي ماشي
ايمي:يعني انت كلمته
طارق:احم ايه ده
ايمي بضحك:وقعتك في الكلام
طارق:طيب يا ايمي هانت كلها كام يوم وتبقي ملكي وساعتها ابقي اتحديني برحتك
ايمي بتحدي:متقدرش تعمل حاجة
طارق:اما اشوف.... المهم انتي فين
ايمي:انا في "...... "
طارق:تمام 10 دقايق وهكون عندك
ايمي:اوكي
بعد 10 دقائق وصل طارق لايمي ،استقلت السيارة بجانبه وقالت:هما دول ال10 دقايق
طارق:طب اعمل مصر بقت زحمه اوي
ايمي:خلاص مسامحاك
امسك طارق يدها وقبل يدها وقال:ايه القلب الطيب ده هو انا بحبك من فراغ
ابتسمت ايمي بخجل ولم تعقب فقال طارق:مش ناوية تقوليها بقى
ايمي بخجل:بس بقى يا طارق
طارق وهو يدير محرك السيارة:ماشي بعد كدة هتخليكي تقوليها ليل نهار
انطلقوا معا الى الشركة ولم يخلوا الوقت من نظرات طارق العاشقه لايمي مغازلتها ببعض الكلمات ،حتى وصلوا الشركة وصعدوا الى الطابق المخصص للادارة ،وجد السكرتيرة تجلس على مكتبها فسألها:احمد موجود
السكرتيرة:لا بس هو قالي اقول لحضرتك تستناه في المكتب
طارق:طيب شكرا
دخلوا المكتب وجاء طارق ليغلق الباب فقالت ايمي:طارق سيب الباب مفتوح
طارق بابتسامة:حاضر
جلسوا على الاريكة وظلوا يتحدثون ونهضت ايمي ووقفت امام النافذة ،في تلك اللحظة دخل احمد المكتب وقال:اتأخرت عليكوا
التفتت ايمي لمصدر الصوت والتقت عيناها ب "احمد"
يتبع...
بقلمي:#نهلة_مجدي
لفصل العشرون
التفتت لمصدر الصوت فالتقت عيناها باحمد ،توقف احمد قليلا ينظر لايمي ولكنه انتبه على صوت طارق
طارق:ايه ياعم كنت فين؟!
احمد:مشوار كدة كان لازم اخلصه
طارق:ماشي ياسيدي
واقترب من ايمي وقال:دي ايمي يا احمد ،ده بقى ياستي احمد اللي حكتلك عنه
مد احمد يده وصافحها قائلا:اهلا وسهلا مبسوط اني شوفتك
ايمي:ميرسي
احمد:احنا متقبلناش قبل كدة
ايمي نافية:مظنش
طارق:ايمي بقالها 9 سنين في لندن ولسه نازله من كام يوم
احمد بحيرة:يمكن....المهم مبسوط اني اتعرفت عليكي
ايمي:ميرسي
احمد وهو ينظر لطارق:الواد ده بيحبك اوي على فكرة
اخفضت ايمي رأسها بخجل احمرت وجنتيها بشدة فقال طارق بضحك:اهي احمرت ياعم ينفع كدة
احمد بضحك:اسف والله مقصدش وبعدين هو انا بكدب مش انت اللي قلت كدة
ضربها طارق على رأسه بمرح وقال:طب اتوكس وخليك في حالك
ايمي:طارق انا لازم امشي
طارق:ليه
ايمي:عشان بابا كدة اتأخرت
طارق:طب تمام هوصلك
صافحت احمد وقالت:فرصه سعيدة يا باشمهندس
احمد بابتسامة:انا اسعد
خرجوا من الشركة واوصلها الى المنزل ،دخلت ايمي وهي سعيدة بوجودها مع طارق ،تذكرت ايمي انها لم تهاتف لارين امسكت الهاتف بسرعة وهاتفتها
لارين عبر الهاتف:وحشتيني
ايمي:انتي اكتر ياقلبي اخبارك ايه
لارين:لندن وحشه من غيرك.....على فكرة طارق جه سأل عليكي بد ما سافرتي
ايمي:ما انا مكلماكي عشان كدة طارق رجع مصر وطلب ايدي من بابا
لارين بفرحة:انتي بتتكلمي بجد
ايمي:ايوا والله واتعرفت على احمد اخوه النهاردة واهله هيجوا يوم الخميس عشان يطلبوني من بابا
لارين:انا هكون جيت
ايمي:ايه ده بجد
لارين:ايوا انا خلصت وحجزت على يوم الاربعاء الصبح
ايمي:الله بجد الحمدلله انك هتكوني معايا
لارين:اخيرا ياقلبي هشوفك عروسة
ايمي:عقبالك يارب
لارين:طيب انا هقفل دلوقتي عشان ورايا شغل
ايمي:ماشي هتوحشيني
لارين:وانتي كمان يالا سلام
ايمي:سلام
******************************************
مرت الايام سريعا وجاء اليوم الذي ستأتي فيه لارين ولكنها طلبت من ايمي ان تنتظرها خارج المطار ،دخلت لارين صالة الوصول فرن هاتفها نظرت في حقيبتها لتجلب الهاتف ولم تنتبه للشاب الذي كان يمشي باتجاهها فصطدمت به
لارين:انا اسفه مقصدش
ظل الشاب ينظر لها للحظات ثم قال:هه ولا يهمك
ذهبت لارين بعد ان اعتذرت منه مرة اخرى ظل يتبعها حتى اختفت من امامه انتبه من شروده على صوت يقول:مستر احمد الوفد وصل
احمد:طيب انا جاي اهو
*****************************************
وصلت لارين مع ايمي للمنزل وقابلت عائلة ايمي واحبوها كثيرا بعد ذلك جلست مع ايمي في غرفتها
لارين:انا مش مصدقه اني جيت مصر
ايمي:عمرك ماجيتي قبل كدة صح
لارين:اه بابا وماما عمرهم ماجبوني مصر
ايمي:المهم انا فرحانه اوي
لارين:كفتية رغي بقى ونامي عشان بكرا وراكي يوم طووويل
ايمي:عندك حق تصبحي على خير
*****************************************
في اليوم التالي وقف طارق امام المرآة ونظر لنفسه وابتسم ،جاء طارق من خلفه وقال بمرح:ايوا بقى ياعريس
ابتسم طارق وعانق شقيقه وقال:عقبالك يا ميدو
احمد بشرود:ان شاء الله
طارق:مالك يا احمد فيك حاجة غلط
احمد متهربا:لا ابدا انا تمام
طارق:اخلص موضوعي انا ايمي وهتقولي مالك ماشي
احمد:ان شاء الله
دخلت حنان الغرفة وقالت بابتسامة:بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيبي
احمد بضحك:القرد في عين امه غزال
ضربه طارق على رأسها وقال وهو يخرجه خارج الغرفة:قرد طب امشي بقى مش هتيجي معايا
احمد بضحك:لا ونبي ده انا اللي هقول "ان شاء الله والف الف مبروك"
ضحكت كل من حنان وطارق وجاءت لينا في ذلك الوقت وهي تقول بتأفف:مش معقول كدة يا ابيه انا البنت خلصت وحضرتك لسه
طارق:انا خلصت واخوكي اللي معطلني
حنان:يالا بقى ياولاد هنتأخر على الناس
طارق:ايوا يالا بقى
احمد:طبعا مين قدك
طارق:ما تبطل قر بقى
حنان:هسيبكم وامشي
طارق:ايوا يالا يا ماما
خرجوا جميعا من المنزل واستقلوا السيارة وانطلقوا الى منزل ايمي.....
****************************************
كانت ايمي تجلس في غرفتها وهي متوترة ،سمعت صوت جرس الباب وعلمت انهم وصلوا خفق قلبها لمجرد سماع صوت طارق ،دخلت لارين للغرفة ووجدتها جالسه
لارين:مالك يا ايمي
ايمي بتوتر:خايفه اوي وبعدين انا معرفش مامته هتعملني ازاي
لارين:انا شوفتها وهي داخله شكلها طيبة اوي
ايمي:ربنا يستر
لارين:طب يالا مامتك قالتلي انديكي
ايمي بخوف:لا لا بلاش
امسكتها ايمي من يدها واخرجتها من الغرفة وقالت بهمس:يالا بلاش دلع
دخلت ايمي في غرفة الصالون بخطوات خجلة بينما عادت لارين للغرفة لتنتظرها ،عندما دخلت تعلقت نظرات طارق العاشقه لها راقب احمرار وجنتيها وابتسم ،اقتربت ايمي من حنان فقالت حنان بابتسامة:بسم الله ماشاء الله انتي احلى بكتير من كلام طارق
ايمي بخجل:ميرسي ياطنط
طارق:ها ياعمي نقرأ الفاتحة
سمير:على بركة الله
بدأوا في قراءة الفاتحه بين نظرات ايمي وطارق لبعضهما وابتسمتهم التي لم تفارقهم ،بعد ان قرأوا الفاتحه قال طارق:ايه رأيك يا عمي نعمل فرح على طول
سمير بابتسامة:انت مستعجل ليه
طارق:اصل انا وهي مش محتاجين نعرف بعض يبقى ليه نضيع وقت
سمير:انت قدامك قد ايه وتبقى جاهز
طارق:شهر مش اكتر
حنان:خلاص انا عندي اقتراح...... ايه رأيكم نعمل كتب كتاب اخر الاسبوع عائلي كدة عشان يجهزوا نفسهم مع بعض وبعد شهر نعمل الفرح
منال:فكرة كويسة ها ايه رأيك ياسمير
سمير:والله انا معنديش مانع بس برضه ناخد رأي ايمي.....ها ايه رأيك يا ايمي؟!
ايمي بخفوت:اللي حضرتك تشوفه
سمير:يبقى هلى بركة الله ان شاء الله الخميس اللي جار هنعمل كتب الكتاب هنا في البيت وتجهزوا على راحتكم
ابتسم طارق بسعادة وقالت لينا لايمي:بس ابيه طارق مقليش انك حلوة اوي كدة
ابتسمت ايمي بخجل وقالت:والله انتي اللي حلوة
احمد:طب مش نسيبهم يقعدوا مع بعض شوية
سمير:ماشي اتفضلوا
خرجوا جميعا من الغرفة جلسوا في الغرفة المقابلة ،تحدث طارق اولا
طارق بابتسامة:مبروك
ايمي بخجل:الله يبارك فيك
طارق بفرحة:مش قادر اوفلك انا مبسوط قد اية
ايمي:وانا كمان
طارق:بجد يا ايمي انا مش مصدق ان كلها كام يوم وتبقي مراتي ..... اه صحيح عايز اخد رأيك في حاجة
ايمي:ايه؟!
طارق:يعنب عندك مانع لو قعدنا مع ماما واخواتي في البيت
ايمي:لا عادي
طارق بابتسامة:طمنتيني كنت خايف ترفضي
ايمي:ارفض ليه انا حبيت طنط جدا معنديش مانع اننا نعيش معاها
طارق:ماشي هقول لعمي ننزل نشتري الشبكة بكرا
ايمي:ماشي
خرج طارق من الغرفة وقال:طيب نستأذن احنا بقى
منال:ما لسه بدري
حنان:معلش بقى الوقت اتأخر
سمير:خلاص يبقى تغدوا معانا بكرا
طارق:ان شاء الله ياعمي
منال:لا هتقضوا معانا اليوم
طارق:بإذن الله
سلمت لينا على ايمي ومنه وصافح طارق سمير وايمي ثم عادوا الى منزلهم.....
****************************************
في ذلك اليوم بات كل من طارق وايمي بسعادة بالغه ظلوا كل منهم ساهر حتى وقت متأخر يفكرون في حياتهم معا ،اغمضت ايمي عيناها وظلت تتذكر ابتسامة طارق وهو يعترف لها بحبه ،كانت تريد ان تقول له انها تحبه ولكن انها خجلت ولكن اخذت قرارها عندما تصبح زوجته ستقولها له دون خوف او خجل ،ظلت تفكر حتى غلبها النوم...
*****************************************
في اليوم التالي ذهب طارق وعائلته الى منزل ايمي وكانوا في انتظارهم ،جلست ايمي هي وطارق ومنه واحمد ولينا في الحديقة بينما جلس سمير وزوجته وحنان داخل المنزل ،كانوا يتحدثون في تلك اللحظة جاءت لارين
طارق:ازيك يا لارين
لارين:الحمدلله ازيك انت ياطارق
طارق:الحمدلله ،وجه طارق حديثه الى اخواته وقال:اعرفكم لارين صاحبة ايمي ،ثم وجه حديثه الى لارين واشار الى لينا وقال:دي بقى لينا اختي الصغيرة اخر العنقود
لارين:اهلا بيكي
لينا بابتسامة:مبسوطة اني شوفتك
طارق:وده احمد
التفت طارق ليجد احمد يحدق في لارين فهتف:احمد
احمد:هه
طارق:بقولك دي لارين صاحبة ايمي
صافحها احمد قائلا:اتشرفنا
لارين بابتسامة:اهلا وسهلا
احمد:انا شوفتك قبل كدة .... في المطار صح
لارين:اه تقريبا
منه:تعالوا نقعد بقى هنفضل واقفين
جلسوا على الارض في الحديقة وقال طارق:عارفين القاعدة دي ناقصه مين
احمد:مين؟!
طارق:عماد وحسام
احمد بضحك:وللاسف الاتنين مسافرين
لينا:ايه ده هو حسام سافر
احمد:اه بتسألي ليه
لينا بارتباك:هه لا عادي
ايمي:منه ماتغني اي حاجة
لينا:ايه ده هي منه بتغني
ايمي:اه صوتها حلو جدا
منه:لا لا اغني ايه
احمد:امتي مكسوفه مننا ولا ايه احنا خلاص بقينا اهل
طارق:يالا يا منه بقى
منه: ماشي بس هتغني معايا يا ايمي
ايمي:اوكي
منه:"عيون القلب... سهرانه مبتنمش
وانا صاحية ولا نايمة مبقدرش
يبات الليل... يبات سهران على رمشي
وانا رمشي ماداق النوم
وهو عيونه تشبع نوم
وانا رمشي ماداق النوم
وهو عيونه تشبع نوم
روح... روح يانوم من عين حبيبي روح يانوم
ايمي:حبيبي.... حبيبي اه من حبيبي
عليه احلى ابتسامة لما بتضحك عيونه بقول يالا السلامة
حبيبي.... حبيبي اه من حبيبي
عليه احلى ابتسامة لما بتضحك عيونه بقول يالا السلامة
لما يسلم عليا ولا يقولي كلام
عايزة ورا كل كلمة اقوله ياسلام
لما يسلم عليا ولا يقولي كلام
عايزة ورا كل كلمة اقوله يا سلام ياسلام
منه:ده قالي في يوم ياحبيبتي خدي القمر
وروحت معاه وما اداني الا السهر
وانا رمشي ماداق النوم وهو عيونه تشبع نوم
وانا رمشي ماداق النوم وهو عيونه تشبع نوم
روح... روح يانوم من عين حبيبي روح يانوم
ايمي:تقولي كلام وافرحي بيه انا افرح بيه
اسيب النوم وافكر فيه انا افكر فيه
انت تقول وتمشي وانا اسهر منمش ياللي مبتسهرش ليلة ياحبيبي
انت تقول وتمشي وانا اسهر منمش ياللي مبتسهرش ليلة ياحبيبي
سهرني حبيبي حبك ياحبيبي بكتب ع الليالي اسمك ياحبيبي
سهرني حبيبي حبك ياحبيبي بكتب ع الليالي اسمك ياحبيبي"
صفق لهم الجميع وقال احمد:بجد صوتكم حلو اوي
لينا:ماشاء الله عليكم
طارق:اول مرة اعرف ان صوتك حلو يا ايمي
لارين:معقول دي كانت بتصدعني في لندن
ايمي بغيظ:كدة ماشي
مر الوقت سريعا وهم يمزحون وتناولوا الغداء وطلب طارق من سمير ان يأخذ ايمي لشراء الشبكة ووافق ،مر اليوم في سعادة وعاد كل منهم الى منزله يفكر في الايام وماذا ستخبئ لهم....
******************************************
عاد عماد من السفر دون ان يخبر طارق وكان في طريقه بالسيارة عندما وجد فتاة تصرخ انر السائق بان يتوقف عندما وجد شاب يضربها ،نزل بسرعة من السيارة وركض باتجاهها وقال للشاب:ميصحش كدة يا استاذ انت في الشارع
الشاب:ملكش دعوة
عماد:ياكابتن مينفعش تمد ايدك علل بنت في الشارع
الشاب:وانت مالك يا اخي ،ثم التفت للفتاة وصفعها مرة اخرى وهو يقول بغضب:فضحتينا
صرخت الفتاة مرة اخرى وقالت ببماء:ابعد عني ياخالد
عماد وهو يحاول تخليص الفتاة منه:يا استاذ مينفعش كدة
خالد:وانت مال اهلك واحد ومراته ايه اللي يدخلك
صرخت مه وقالت:والله مش مراته
كاد ان يصفعها مرة اخرى ولكن اوقفته يد عماد الذي امسكت به وناوله لكمه اوقعته ارض وقال:دي عشان طولة لسانك
ثم امسك منه من يدها واركبها التاكسي وركب بجوارها وامر السائق بالانطلاق .،بعد ان ابتعدوا عن مكان خالد امر عماد السائق بان يتوقف وكانت منه لازالت تبكي وقفوا امام الكورنيش وحاول عماد تهدأتها
عماد:هو مين ده وايه اللي يخليه يمد ايده عليكي
منه ببكاء:ده ابن عمي وخطيبي
عماد:هو عشان خطيبك يضربك
منه ببكاء:انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه بجد متشكرة
عماد:متشكرنيش اي حد في موقفي كان هيعمل كدة واكتر اهم حاجة انك مترجعيش مع البني ادم ده تاني
منه:لا انا خلاص هقول لبابا اني مش عايزة اكمل معاه بس يارب يوافق
عماد:طب يالا عشان اوصلك
مه نافية:لا لا متتعبش نفسك انا هرواح
عماد بحزم:مينفعش الدنيا ليل وكمان انا عايز اشوف والدك عشان اقوله اللي حصل
ذهبت منه معه باستسلام واستقلوا سيارة اجرة الى منزلها ،رن عماد الجرس وانتظر حتى فتحت له
عماد بدهشه:ايمي!!!
الفصل الحادى والثاني والعشرون
رن عماد الجرس وانتظر حتى فتحت له
عماد بدهشه:ايمي!!!
ايمي بذهول:عماد ثم نظرت لمنه التي احمرت عيناها من كثرة البكاء وقالت بفزع:منه مالك
ارتمت في حضن شقيقتها وظلت تبكي ،ادخلتها منه الى المنول هي وعماد وقص عليها عماد ماحدث
ايمي بغضب:الحيوان انا من الاول قلت لبابا ان في حاجة غلط
عماد:ايمي انا عايز اشوف والدك
ايمي:طيب دقيقة واحدة
عماد:ياريت تخلي انسه منه ترتاح كفاية اللي حصل
ايمي:ميرسي اوي يا عماد مش عارفة اقولك ايه
ادخلت ايمي منه الى غرفتها وجلست لارين معها وذهبت الى والدها وطلبت منه ان يأتي لان هناك من يريد التحدث معه ،دخل سمير غرفة المعيشة وصافح عماد
عماد:باشمهندس عماد
ايمي:عماد يا بابا صاحب طارق
سمير:اهلا يابني اتشرفت بيك
عماد:كنت عايز اتكلم مع حضرتك
سمير:اتفضل.... ايمي اعملي للباشمهدس حاجة يشربها
ايمي:حاضر
جلس سمير مع عماد وبدأ عماد يقص عليه ماحدث ،ظهر على وجه سمير علامات الغضب ،اكمل عماد قائلا:انا حكيت لحضرتك اللي شوفته ياريت حضرتك تتصرف مينفعش تسيب بنتك في ايد واحد زي ده
قال سمير متفهما:عندك حق بجد متشكر جدا يابني على اللي عملته
عماد:انا معملتش حاجة دن وجبي وبعدين كفاية انها اخت ايمي ... ايمي زي اختي وكمان كلها كام يوم وهتبقى مرات صاحبي
سمير:ربنا يخليك يابني
جاءت ايمي بالقهوه ووضعتها امام عماد وجلست فقال عماد:مبروك يا ايمي
ايمي:الله يبارك فيك يا عقبالك
نهضت ايمي ودخلت الى غرفة منه ووجدتها غطت في النوم ،جلست بجانبها ونظرت لها وتنهدت بحزن عندما رأت مكان صفع ذلك الحقير خالد لها اغمضت عيناها وزفرت بضيق وهي تتذكر قبل الحادثة بفترة
************************************
كانت ايمي تجلس مع زوجة عمها ووالدتها بينما يجلس والدها مع عمها ،في ذلك الوقت وصل خالد الى المنزل وعندما رأى ايمي فرح كثيرا وطلبت منه ايمي ان تتحدث معه وحدهم ،خرجوا الى الشرفة وجلسوا ،كانت ايمي متوترة للغاية لا تعلم كيف تبدأ
خالد:مالك يا ايمي
ايمي:بصراحة انا عايزة اتكلم معاك في موضوع بس خايفه تزعل
خالد:انا نش ممكن ازعل منك ابدا
ايمي:بصراخة كدة انا سمعت عمي وهو بيتكلم مع بابا عننا
خالد بترقب:وبعدين
ايمي:بص يا خالد بابا ميعرفش اني عرفت بس انا مش موافقة
خالد:ليه يا ايمي بس انا بحب....
ايمب مقاطعه:خالد متكملش عشان خاطري انتي بالنسبة لي زي اخويا
خالد:يعني انتي رافض خطوبتك مني
ايمي:خالد انا مش عايزاك تفهمني غلط
خالد:والمطلوب مني
ايمي:انها تيجي منك انت انك ترفض
خالد:ماشي يا ايمي انا هعملك اللي انت عايزاه
تركها وذهبت بينما زفرت ايمي بارتياح لانها ستتخلص من ذلك المازق
************************************
عادت الى ارض الواقع ونظرت الى شقيقتها نرة اخرى وحدثت نفسها:معقول يا خالد تكون بتعمل كل ده عشان تنتقم مني
قبلت جبين اختها وعادت الى غرفتها وظلت تفكر حتى غلبها النوم
************************************
اما خالد فعاد الى منزله وهو غاضب بشدة وتوعد لمنه على مافعلته ،دخل غرفة المعيشة ووجد والده ينتظره
خالد:مساء الخير
عبدالرحمن:مساء النور.... ايه اللي في وشك ده
خالد:هه اتخنقت مع سواق تاكسي
عبدالرحمن:امممم عمك عايزك تروحله بكرا
خالد:اشمعنا
عبدالرحمن:روح وانت تعرف
خالد:طيب تصبح على خير
************************************
دخل عماد الى منزله ونظر الى كل ركن فيه فهذا منزل طفولته وشبابه ،تركه بعد موت والدته مباشرة لم يستطيع تحمل العيش بدونها ،قرار السفر لم يكن صعبا عليه في تلك الظروف فان الحياة اخذت منه كل من يحبهم والده اولا عندما كان رضيع ثم والدته بعد ان اتم ال25 من عمره ،سافر استقر في بلاد لا يعرف فيها احد حتى جاء اليه طارق وظلوا معا حتى عادوا الى ارض الوطن تمدد على الفراش وشرد قي تلك الفتاة التي قابلها ،كيف لشخص عاقل ان يتعامل بتلك القسوة مع تلك الفتاة الرقيقة ،ليست فقد رقيقة بل رائعة الجمال اغمض عيناه وتذكرها وهي تبكي ،وجنتيها وانفها الحمرواتين وشفتيها المنتفختان من كثرة الضغط عليها ،ظل هكذا حتى غط في نوم عميق
**********************************
في اليوم التالي استيقظت منه وهي تشعر بصداع شديد من كثرة البكاء في تلك اللحظة دخلت والدتها وعندما رأتها شهقت بفزع وركضت اليها وضمتها وزلت تربت على ظهرها بحنان وقالت:الهي يتشل في ايده البعيد
ظلت مع ابنتها قليلا حتى دخل سمير ونظر الى وجه ابنته المتورم ولمعت عيناه بغضب قم نظر الى منال وطلب منها ان تخرج لانه يريد التحدق قليلا مع منه ،خرجت منال وجلس سمير بجانبها وضمها وقال بأسف:انا اسف ياحبيبتي
منه ببكاء:متتأسفش يا بابا انت معملتش حاجة
سمير:ايه اللي حصل خلاه يمد ايده عليكي
منه:دي مش اول مرة يعملها
سمير بدهشه:نعم؟!!! ازاي
منه:يوم ما طلب مني اخرج اتغدى معاه فالي انه هيتفق مع حضرتك اننا نتجوز بعد ما اخلص اولى كلية ولما رفضت ضربني بالقلم وقالي اني لو قلت حاجة مش هيحصلي كويس سكت ومرضتش اتكلم عشان ميحصلش مشاكل بين حضرتك وعمي عبدالرحمن ولما حضرتك رفضت بقى بيتعامل معايا لطريقة وحشه اكتر
صمتت منه وام تستطيع ان تكمل من كثرة البكاء ،ربت سمير على ظهرها وسألها:وعمل كدة ليه امبارح
نظرت له منه وقالت:طلب مني اننا نروح نشوف الشقة اللي هنقعد فيها قولتله مينفعش اروح معاه لوحدي كان عايز يوديني بالعافية نزلت من العربية عشان امشي راح ضربني لولا عماد مكنتش عارفه هعمل ايه
اتسعت حدقتي سمير بصدمه عندما سمع ذلك من ابنته وتوعد لخالد عندما يراه ،ظل يربت على ظهر منه بهدوء حتى هدأت وقال:خلاص ياحبيبتي متعيطيش انا هتصرف
دخلت ايمي الغرفة وقالت:صباح الخير
سمير:صباح النور... ايمي خليكي جانب اختك
ايمي:حاضر يا بابا
خرج سمير من الغرفة وجلست ايمي بجانب منه ودخلت لارين وجلست معهم ،حدثت ايمي نفسها:منك لله يا زفت
لارين:منه. Please بطلي عياط ده حيوان ميستهلش
ايمي:اما هو عمل كدة معاكي مقولتليش ليه
منه ببكاء:كنت خايفه
ايمي:خلاص ياحبيبتي متعيطيش بابا هياخدلك حقك
لارين:الحمدلله عماد جه في وقته
منه:صحيح انتي تعرفي عماد ده منين
ايمي:ده صاحب طارق وكان معانا في لندن
منه:اها
في الخارج بعد قليل وصل خالد هو ووالده الى منزل عمه ،جلس ينتظر عمه في غرفة المعيشة جاء سمير ونظر اليه بغضب ثم صفعه مرتين على وجهه ،نظر له عبدالرحمن بصدمه وقال:سمير انت اتجننت
سمير لخالد:القلم ده عشان تبقى تفكر ترفع ايدك على بنتي تاني والتاني عشان الطلب اللي طلبته من بنتي
عبدالرحمن:ماتفهمني ياسمير في ايه
سمير بغضب:في ان ابنك مد ايده على بنتي في شارع عشان رفضت تروح معاه الشقة لوحدهم
نظر عبدالرحمن لابنه بذهول وقال:الكلام ده بجد
صمت خالد ولم يجيب صرخ فيه عبدالرحمن:هي دي اخرة تربيتي فيك
امسك سمير بعلبة من اللون الازرق واعطاها لخالد وقال:معنديش بنات للجواز
خرج خالد من المنزل مسرعا وخرجت وراءه ايمي وهتفت باسمه فتوقف
خالد بضيق:نعم
ايمي:اللي انت عملته مع منه ده مش هيتسكت عليه انت فاكر نفسك مين عشان تمد ايدك عليها
خالد بتحذير:ماتخليكي انتي في حالك يا ايمي وبلاش تخليني اتكلم
ايمي:ما تتكلم سمعني هتقول ايه
خالد بسخرية:من ناحية هقول ف انا هقول كتير.... هو ياترى الباشمهندس يعرف ان اللي هيتجوزها مش....بنت
اتسعت عينا ايمي بصدمه وقالت بذهول:انت انت بتقول ايه
خالد:بصي ياحلوة خليكي في حالك بدل ما تليفون صغير لحبيب القلب وكل حاجة تخرب
ايمي بسخرية:اطمن طارق عارف عني كل حاجة
خالد:ماشي الجايات اكتر سلام يا... يا ايمي
في المنزل دخل عبدالرحنت الى غرفة منه واقترب منها وقال:حقك عليا يابنتي
منه:حضرتك ملكش ذنب ياعمو
عبدالرحمن:لا ليا عشان معرفتش اربيه ربنا يحميكي ويرزقك باللي يحافظ عليكي
منه:ربنا يخليك ياعمو
خرج عبدالرحمن مع سمير من غرفة منه وجلسوا في غرفة المعيشة فقال سمير بأسف:انا اسف ياعبدالرحمن عشان مدت ايدي على ابنك
عبدالرحمن:انت مغلطتش كفاية اللر عمله في بنتك
سمير:حصل خير انت عارف اهم حاجة عندي في الدنيا مه وايمان مقدرش اشوف بيحصلهم حاجة واسكت
عبدالرحمن:ربنا يخليك ليهم
************************************
جاء يوم عقد قرآن ايمي وطارق وظهرت ايمي بفستانها الرقيق وحجابها البسيط ،وطارق ايضا كان رائع الجمال ،اقتصر الحفل على العائلتين وعبدالرحمن وزوجته وخالد ابنه وعماد وحسام اصدقاء احمد وطارق ،جلس المأذون بين سمير وطارق وبدأت مراسم عقد القرآن ،ظلت ايمي تنظر لطارق بحب انتبهت على صوت طارق وهو يقول:وانا قبلت زواجها
تعالت الاصوات وتردد
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في الخير"
اقترب طارق من ايمي وقبل جبهتها بشوق وقال بهمس دافئ:مبروك ياحبيتي
ايمي بخجل:الله يبارك فيك
طارق بحب:اخيرا بقيتي مراتي
ايمي:انا فرحانه اوي ياطارق
طارق:ربنا يقدرني اسعدك
في مكان اخر ابتعد احمد عن الناس قليلا وظل واقفا وحده شاردا يفكر في لارين ،كم هي رقيقة وهادئة التفت وجدها تقف هي الاخرى وحدها اقتىب منها وقار:احم ممكن اقف معاكي
لارين:اتفضل
كان يريد ان يتحدث ولكن اختفت كل الاحديث فوجد نفسه يقول:هو انتي مصرية
نظرت له لارين بدهشه وقالت:ايوا مصرية
احمد بحيرة:ميبنش عليكي خالص ملامحك كلها اوروبية
ضككت لاىبن بخفوت وقالت:ماهي مامي بريطانية وبابي مصري
احمد:اها وهما فين ؟!
لارين بحزن:اتوفوا من فترة
احمد بحزن:اسف
لارين:ولا يهمك
احمد:ملكيش قرايب
نظرت لارين للسماء ثم تنهدت وقالت:لا مكنش ليا غير بابي ومامي.....لمعت الدموع في عيناها وهي تقول:مامي تعبت اوي وماتت بابي مستحملش الحياة من غيرها فمات هو كمان سابني لوحدي وملقتش حد جانبي غير ايمي
اقترب منها احمد ومسح دموعها باصبعه وقال:متعيطيش كلنا جانبك
ابتسمت لارين ابتسامة باهته وقالت:هروح اشوف ايمي
تركته وذهبت بينما رفع هو رأسه للسماء وقال:يارب
جاء صوت من خلفه يقول:احمد مش معقول؟!
التفت احمد لذلك الصوت الذي يعرفه جيدا.... نعم لم يكن سوا
هتف احمد بذهول:خالد!!!!
يتبع
بقلمي:نهلة مجدي
الفصل الثاني والعشرون
التفت احمد لذلك الصوت الذي يعرفه جيدا.... نعم لم يكن سوا
هتف احمد بذهول:خالد!!!!
خالد بابتسامة:وحشتني ياصاحبي
احمد:انت بتعمل ايه هنا
خالد:انت اللي بتعمل ايه هنا
احمد:انا اخو العريس
خالد بضحك:شوف الصدف وانا ابن عم العروسة
احمد:طيب عن اذنك
امكه خالد من معصمه وقال:رايح فين بس؟!
احمد:عايز يا خالد
خالد:مالك يابني في اتنين صحاب مشفوش بعض من 10 سنين يتعنلوا مع بعض كدة
احمد:اولا احنا كنا صحاب ثانيا انا قولتلك انا من طريق وانت من طريق ابعد عن طريقي احسنلك
خالد بسخرية:هتعمل ايه يعني
احمد:بلاش تعرف عشان انا مبقتش احمد بتاع زمان
قالها والتفت عائدا الى الحفل مره اخرى ،انتهى الحفل وعاد الجميع الى منازلهم ان خلد الجميع الى النوم هاتف طارق ايمي وزل يتحدث معها
طارق:اخيرا يا حياتي... همس بصوت خفيض:بحبك
ازدادت خفقات قلبها كلما استمعت الى كلمة"بحبك" منه كانت تشعر بسعادة كبيرة انها اصبحت زوجته
طارق:عارفه يا ايمي نفسي اخلف منك ولاد وبنات كتييير اوي وكلهم يكونوا شبهك
ضحكت ايمي وقالت:وليه ميبقوش شبهك
طارق بحب:عشان كل لما ابصلهم اشوفك فيهم
ايمي:ربنا يخليك ليا
طارق:ويخليكي ليا ياحبيبتي... هشوفك بكرا انا استأذنت عمي
ايمي:اوكي
طارق:هعدي عليكي الساعة 10 عشان نفطر سوا
ايمي:ماشي
طارق:تصبحي على خير
ايمي:وانت من اهل الخير
***************************************
في اليوم التالي جاء طارق وانتظر ايمي امام المنزل واصطحبها الى احدى تدالمطاعن على النيل وتناولوا الافطار وبعظها طلبت منه ايمي ان يتمشون على الكورنيش.
وقفوا قليلا امام الكورنيش وامسك طارق يدها وقبلها بحب وقال:بحبك
نظرت ايمي في عيناه وقالت بحب:وانا كمان
طارق بعدم تصديق:ايه؟!
اقتربت ايمي منه وقالت بهمس:بحبك
لم يشعر طارق بنفسه الا وهو يعانقها وتعلقت هي برقبته وظل يدور بها امام نظرت الجميع ثم انزلها وقال بصوت عالي:بحبك بحبك بحبكككككك
وضعت ايمي يدها على وحهها وقالت بخجل:مجنون
ظلوا طوال اليوم معا حتى حل المساء وعادت ايمي الى منزلها وقصت على منه ولارين ماحدث معها ثمزخلدت للنوم
**************************************
مرت الايام وايمي وطارق وايمي يحضرون لزفافهم والجميع يتمنون لهم حياة سعيدة ،وجاء يوم الزفاف سريعا وتألقت ايمي بفستانها الابيض وحجابها ،اما طارق فكان يرتدي حلة سوداء وقميص من اللون الابيض كان الزفاف في احد الفنادق ،نزلت ايمي الدرج وهي متعلقة في ذراع والدها نظر لها طارق رأها كأنها ملاك يهبط من السماء تعلقت انظار الجميع بها واولهم طارق الذي كاد سيحترق من كثرة الغيرة ،اقترب طارق من سمير وايمي وعانق سمير ،قبل سمير جبين ابنته وقال لطارق:خلي بالك منها دي اوعى تزعلها
عانقت ايمي والدها ودمعت عيون علي وهو يرى صغيرته اصبحت عروس اقترب منها وضمها ثم امسك وجهها بين كفيه وقال:اخيرا شوفتك عروسة يا ايمي مبروك ياحبيبتي
ايمي بابتسامة:الله يبارك فيك يا بابا
التفت ونظر لطارق وقال:عارف لو زعلتها انا اللي هاجي اخدها منك
طارق بسرعة:لا لا ازعلها ايه حياتي قال تاخدها مني قال
ضمت منال ابنتها وقالت بدموع:ربنا يسعدك يابنتي
اقترب طارق من عروسه وقبل جبينها قبله طويلة وقال بحب:مبروك يا حياتي
ايمي بخجل:الله يبارك فيك ياحبيبي
تعلقت بذراعه ومشوا حتى "الكوشة" وجلسوا يستقبلوا التهنئات ،جاءت لهم تهنئة لم يتوقعوها
مبروط يا طارق
نظر طارق لمصدر الصوت وقال بصوت مندهش:يوسف
يوسف:ايه نستني
طارق:هو انت حد يقدر ينساك
نظر يوسف لايمي وقال بابتسامة:مبروك
ايمي:ميرسي
نظر لطارق مره اخرى وقال بهمس:مراتك حلوة
طارق بحده: ماتحترم نفسك
ضحك يوسف وقال بهمس:قول لاخوك انها قربت اوي
وتركه وذهب دون ان يمنحه فرصه للرد ظل محدقا امامه في حيرة من امره ما الذي يربط بين احمد و"يوسف بكري" ،وجدته ايمي شاردا فوضعت يدها على كتفه وهتفت بقلق:طارق انت كويس
نظر لها طارق وابتسم ثم قبل يدها وقال بحب:هو في حد يبقى جانبه القمر وميبقاش كويس
ابتسمت ايمي بخجل واخفضت نظرها ولم تعقب
طارق:بصي هروح اقول حاجة للواد احمد واجيلك
ايمي:اوكي متتأخرش عليا
طارق:عنيا يا قلبي 💓
ذهب طارق مسرعا الى احمد ووقف معه بعيدا عن الضوضاء وقال:ايه اللي بينك وبين يوسف بكري
احمد:يوسف بكري ؟!! حوار حصل كدة من فترة
طارق:ايه هو
احمد:بذمتك يعني انت سايب عروستك وجاي واقف جانبي عشان تعرف ايه اللي حصل بعدين يا طارق هحكيلك
طارق:ماشي بس ياريت متكنش دخلت معاه في خلاف عشان يوسف مبيرحمش وشكله نويلك على حاجة
احمد:متقلقش عليا..... المهم بس انت تخلص شهر العسل بتاعك وترجع تمسك الشركة زي زمان
طارق:ان شاء الله
عاد طارق بجانب ايمي وجلس قليلا حتى طلب منهم "الدي جي" الاتجاه الى ساحة الرقص امسك طارق يدها واتجه بها وضع يده على خصرها وتعلقت هي برقبته وبدأوا يرقصون على انغام الاغنية التي اخذتهم لعالم اخر
"اجمل نساء الدنيا جوا عيوني انتي
اجمل نساء الدنيا انتي ياحبيبتي
خدني الغراااام خدني لحكاية حب حلوة عشت فيها شوفت فبا اجمل حيااااة"
في تلك اللحظة طلب الدي جي من كل الcouple التوجه لساحة الرقص ،ذهب حسام لاحمد وقال بتوسل:احمد ونبي ونبي ارقص معاها
احمد:لا
حسام:يا احمد بقى ده قدامك مش هخطفها يعني
احمد:لا برضه
حسام بغيظ:بقى طب والله لاروح ارقص مع لارين
امسكه احمد من سترته وقال بغضب مكتوم:ابقى اعملها عشان ابيتك في المستشفى النهاردة.... غور اهي عندك
ذهب حسام للينا بسعادة وقال:تسمحي ترقصي معايا
نظرت لينا لحسام ثم لاحمد الذي كان يتابعهم بعينه ،اومأ احمد برأسه علامه الموافقة وضعت يدها في يده وذهبت معه وذهب احمد الى لارين وطلب منها الرقص معه
"انا مش مصدق نفسي انك بين ايديا
من يوم ماحبك خدني مش بتنام عنيا
جوايا شوق قد الحنان اللي في عينيكي
روحي فيكي نظرة ليكي هي الحيااااة "
عند ذلك المقطع حمل طارق ايمي ودار بها امام صقفات الجميع
"اجمل نساء الدنيا في عنيا انااااا
قدرت تخدني في ثانيه من روحي هنا
وعد مني ما احب غيرك في الوجود
احساس جميل جوايا اكبر م الغرام
واللي مابيني وبينك اكتر م الخيال احساس جديد خدنا بعيد ملوش حدود
يا اجمل من كل النساء.. "
انتهى حفل الزفاف وعاد الجميع الى منازلهم وسافر طارق وايمي لقضاء اجمل ايام حياتهم في مدينة شرم الشيخ.
وصلوا الى الفندق ودخلوا الى الجناح الخاص بهم وبدلت ايمي ملابسها وارتدت اسدل الصلاة ليبدأوا حياتهم بطاعة الله ،بعد ان انتهوا من الصلاة وضع طارق يده على رأسها وردد الدعاء:اللهم ارزقني خيرها وخير ما جلبت عليها واعوذ بك من شرها وشر ما جلبت عليها
بعدها عانقها طارق بشوق كبير وبادلته العناق بدأوا حياتهم في حب وسعادة تمنوا ان تدوم...
**********************************
مر اسبوعين في سعادة على الجميع طارق وايمي عاشوا اجمل لحظاتهم معا ،اما احمد كان قد تأكد ان لارين تكن له مشاعر مثله ايضا واراد ان يقترب منها ولكنها كان خائفا ،وايضا تذكر اين رأى ايمي لكنه اراد ان يتأكد عندما يعودوا ،اما عماد فكان يفكر في منه التي شغلت تفكيره من اللحظة الاولى واخذ يتذكر ابتسامتها وعيناها الخضرواتين وبشرتها البيضاء فهي حقا جميلة ،اما حسام فكان يتوسل لاحمد بان يسمح له بخطبة شقيقته ولكنه كان يرفض فقرر ان يتحدث مع طارق في اليوم التالي عند عودته ،عاد طارق من السفر في مساء اليوم التالي دخل للمنزل وجد احمد وحسام وعماد يجلسون وبدا على وجههم القلق ووالداته تبكي ،اقترب منهم وقال بقلق:في ايه مالكم
احمد:مش لاقين لينا
ايمي بقلق:يعني ايه
عماد:خرجت الصبح مع صاحبتها ومرجعتش اتصلنا بكل صحابها محدش يعرف عنها حاجة وموبايلها مغلق
طارق:يعني هتكون راحت فين
حنان ببكاء:اكيد بنتي اتخطفت
ايمي:يعني مين اللي هيخطفها
نهض حسام بسرعه وقال:مفيش غيره يوسف بكري.
انتبه له الجميع وقال طارق:وايه اللي عرفك
حسام:مفيش غيره ليه مصلحة في خطفها ،نظر لاحمد وقال:مش هو هددك
ايمي:بس متوصلش للخطف
طارق:اكتر انتوا متعرفزش يوسف ده ممكن يعمل اي حاجة
في تلك اللحظة رن هاتف احمد برقم خاص اجاب
احمد:الو
يوسف عبر الهاتف:ابو حميد ليك وحشه
احمد:يوسف
يوسف:الله ينور عليك الا قولي اختك عاملة ايه
في تلك اللحظة سمع احمد صوت لينا وهي تصرخ ،فهتف برعب:لينا
انتفض حسام عندما سمع اسمها واخذ الهاتف منه وفتح السماعة الخارجية فقال يوسف:بس مكنتش اعرف انك عندك اخت حلوة كدة فقلت اتأكد بنفسي
حسام بغضب:ورحمة امي لو لمست شعره منها هقتلك يا يوسف
يوسف:طيب ياحبيبي انا مستنيك تيجي تقتلني وتاخد الانسه لينا ops قصدي مدام لينا ماهي هتبقى مدام حالا
اغلق الهاتف فهم حسام بالرحيل فقال احمد:استنى انت رايح فين احنا لازم نبلغ البوليس
حسام بغضب:وانا لسه هستنى البوليس انا هروح اجبها اقسم بالله لو لاقيته عمل فيها حاجة مش هيكفيني فيك قاتلك يا احمد
وركض خارج المنزل ركض خلفه احمد وقال:انا جاي معاك
وجاء طارق ليذهب امسكت ايمي يده وقالت:هاجي معاك
طارق:تيجي معايا فين
ايمي بدموع:مش هسيبك تروح لوحدك عسان خاطري
طارق باستسلام:يالا
استقلوا سيارة حسام فقال طارق:انا وحسام هنروح الفيلا وانت يا احمد هتاخد ايمان وعماد وتروحوا تبلغوا البوليس
ايمي:لا انا مش هسيبك
طارق بحده:ايمان اسمعي الكلام خلينا نخلص
احمد:طيب عشان نكسب وقت تعالر يا ايمي في عربيتي
نزلت ايمي واستقلت السيارة بجانب احمد وانطلقوا الى قسم الشرطة بينما انطلقت سيارة حسام بسرعة البرق الى منزل "يوسف بكري".
**********************************
اما في منزل يوسف بكري كانت لينا جالسة على الارض تضم ركبتها لصدرها وتبكي اقترب منها يوسف وامسكها من شعرها وقال وهو ينظر لجسدها بتفحص:بصراحة كنت ناوي اهوش اخوكي بس انتي عجبتيني
لينا ببكاء:ابعد عني يا حيوان
صفعها يوسف على وجهها وقال:لسانك طويل زي اخوكي
لينا:انت فاكر نفسك راجل كدة
يوسف بغضب:انا بقى هوريكي اذا كنت راجل ولا لا
حملها والقاها على السرير وحاول تقبيلها ولكنها كانت تقاومه وهي تصرخ ،صرخت اكثر عندما مزق ملابسها ظلت تصرخ اكثر واكثر..
**********************************
وصلت سيارة حسام امام منزل يوسف نظر طارق الى المنزل ووجد الكثير من الحرس
طارق:في حرس كتير اوي هنعدي منهم ازاي
حسام وهو يخرج مسدسا من التبلو:متقلقش
طارق بقلق:انت هتعمل ايه
حسام بحزم:اللي هيقف في سكتي هخلص عليه
طارق:بطل جنان انت هتودي نفسك في داهيه
حسام:يالا بس عشان نلحق لينا
ترجلوا من السيارة واقتربوا من السور خلفي وتسلقوا ودخلوا المنزل ،كان يمشون ببطئ حتى لا يشعر الحراس بهم ولكن رأهم احد الحراس فنده زملاءه ،اقتربوا منهم بسرعة وتعاركوا معهم ولكن نحج حسام وطارق في التخلص منهم فجاء واحدا اخر فهتف طارق:الحق انت لينا وانا هحصلك
ركض طارق ودخل الى الفيلا سمع صوت صراخ لينا جن جنونه وركض مثل المجنون حتى وصل الى الغرفة حاول فتحها لكنه فشل ،حاول كسر الباب حتى نجح داخل الغرفة وجد يوسف يحاول ان يعتدي علر لينا اقترب منه بسرعة وضربه بقدمه في رأسه ثم امسكه من قميصه ولكمه عدة لكمات حتى فقد الوعي ،اقترب من لينا وغطى جسدها بالملأه في تلك اللحظة دخل طارق واقترب من لينا الذي حاولت ان تبقي عيناها مفتوحتان ولكن لم تقدر ،اغمضت عيناها وفقدت الوعي ،استعاد يوسف وعيه وحاول النهوض ولكن انتبه له حسام فاخرج سلاحه وضغط على الزناد وانطلقت الرصاصه...
**********************************
في احد المستشفيات وقف الجميع في حالة قلق على لينا ،كنت ايمي تبكي هي وحنان بينما ظل احمد يجوب الطرقة ذهابا وايابا ،اما طارق ظل يدعو الله ان يشفي اخته ،وحسام الذي جلس على الارض ووضع رأسه بين كفيه ينهشه القلق على حبيبته ،بعد فتره خرج الطبيب من الغرفة ركض الجميع اليه
طارق بقلق:طمنا يا دكتور
الطبيب:محاولة اغتصاب
#حكاية_عشق
الفصل الثالث والعشرون
الطبيب:محاولة اغتصاب
اتسعت عيناهم بصدمه جميها اما ايمي فشعرت بدوار عندما سمعت كلمة اغتصاب ،اما احمد فنظر لايمي واغمض عيناه بتعب
الطبيب:بس الحمدلله انكم لحقتوها
زفر الجميع بارتياح اما ايمي كادت ان تسقط على الارض ولكن لحقتها ذراع طارق وقال بقلق:ايمي انتي كويسة
اومأت ايمي برأسها وقالت:كويسة كويسة متقلقش
عماد للطبيب:طب ويوسف
الطبيب:متقلقش هو كويس الرصاصه جت في كتفه
الجميع:الحمدلله
حسام:هو انا ممكن اشوفها
الطبيب:مش قبل ساعتين
تركهم الطبيب واقترب احمد من حسام قال:انا متشكر اوي على اللي عملته يا حسام
حسام:مجرد ما لينا تفوق انا هقولها اني بحبها وهتجوزها لو انت مش عارف تحميها انا بقى هحميها بس وهي في بيتي
اومأ احمد برأسه بتفهم وذهب لطارق فقال له:رةاح ماما وايمي وانا هفضل هنا مع حسام وعماد عشام لينا والتحقيق
احمد:ماشي يالا يا ماما
حنان:لا انا هفضل جانب بنتي
طارق:ياماما عشان خاطري روحي وبكرا تعالي
حنان باستسلام:ماشي
طارق:ايمي ايمي
ايمي:هه ايوا
طارق:يالا روحي مع ماما ولينا
ايمي:حاضر
ذهبت ايمي ومعها حنان وورأهم احمد الذي لم يزيح عيونه عن ايمي ،وصلوا الى المنزل ودخلت ايمي غرفتها والقت بنفسها على الفراش وظلت تحدق في السقف ثم بدلت ملابسها وتمددت على الفراش،حاولت النوم ولكن فشلت كلما اغقت عيناها تذكرت ماحدث في الماضي ،زفرت بضيق وهي تنهض امسكت هاتفها وطلبت طارق جاءها الرد
طارق عبر الهاتف:حبيبتي عاملة ايه
ايمي:الحمدلله لينا كويسة
طارق:لسه مفقتش كان شكلك تعبان
ايمي:ابدا شوية صداع
طارق:طب ياحبيبتي ارتاحي
ايمي:حاضر ياحبيبي خلي بالك من نفسك
طارق:ماشي ياحبيبتي نامي يالا
ايمي:مش هعرف انام وانت بعيد عني
طارق:عارفه لولا ان اختي اللي في المستشفى دي كان زماني جيتلك جري
ايمي:طب خلي بالك من لينا سلام
طارق:سلام
اغلقت الهاتف واغمضت عيناها لتنام ولكن طرق باب الغرفة ،نهضت وقالت:مين؟!
اتاها ووت من الخارج يقول:انا احمد يا ايمي
ايمي:دقيقه واحدة
ارتدت اسدال الصلاة وفتحت
ايمي:ايوا. يا احمد
احمد:احم انا صاحيتك
ايمي:لا انا لسه منمتش
احمد:طب بعد اذنك عايزك تحت شوية
ايمي:اوكي هغير هدومي واجي وراك
احمد:تمام عن اذنك
اغلقت باب الغرفة وهي في حيرة ماذا يريد منها احمد؟!!! بدلت ملابسها ونزلت الدرج ودخلت الى غرفة المكتب بعد ان طرقت الباب ،دخلت وتركت الباب مفتوح
احمد:اقعدي يا ايمي
ايمي وهو تجلس:خير يا احمد
نظر لها احمد قليلا وكاد يتحدث ولكن تذكر انه لم يتأكد فنظر لها وقال:هي لارين مرتبطة
لعن لسانه في ذلك الوقت الذي تفوه بذلك الحديث ،نظرت له ايمي ورفعت احدى حاجبيها وقالت:لا ليه
احمد بتلعثم:انا انا عارف ان الوقت مش مناسب بس انا... انا بحبها
ابتسمت ايمي وقالت:اطمن لارين مفيش حد في حياتها
احمد:شكرا يا ايمي واسف ازعجتك
ايمي وهي تنهض:ولا يهمك تصبح على خير
احمد:وانتي من اهله
صعدت ايمي لغرفتها وجلست على فراشها تحاول النوم
**********************************
اما في المستشفى كان حسام يجلس بجانب لينا ويمسك بيدها ويقول:خلاص يا لينا مش هسيبك تاني قومي يالا عشان نتجوز محدش هيقدر يقربلك تاني طول ما انا عايش
دخل طارق في ذلك الوقت واقترب من حسام ،رفع حسام رأسه لطارق وقال:عملت ايه
طارق:قولنا انه كان بيحاول يعتدي على خطيبتك يعني دفاع عن النفس وكمان طلع شغله مشبوه ف ده ساعدنا كتير
حسام:الحمدلله
طارق:طب يالا قوم روح انت
نظر حسام للينا وقال:لا مش هسيبها
طارق:يابني ما انا معاها اهو
حسام بحزم:مش هسيبها قلت روح انت لمراتك المفروض انك عريس يالا حرام عليك تسيب مراتك الغلبانه لوحدها وبعدين كلها ساعتين والنهار يطلع
طارق:طيب هروح استريح شوية واجيلك
حسام:طيب
خرج طارق من الغرفة وذهب الى منزله بينما ظل حسام يتأمل ملامحها وتعهد ان يحميها حتى من نفسه
**********************************
دخل طارق غرفته وجد ايمي تجلس في الشرفه وتنظر للسماء بشرود ،اقترب منها وقبل وجنتيها وقال:منمتيش ليه
ايمي:معرفتش انام من غيرك
ابتسم طارق وقال بحب:بحبك اوي يا ايمي
ايمي:وانا كمان بحبك اوي
اقترب من شفتيها وطبع قبله عميييقه بث بها حبه لها ،ابتعد عنها ونظر لعيناها ببحر الظلام الذي في عيناه وقالت ايمي:اوعدني يا طارق انك مش هتسبني مهما حصل
طارق:اوعدك ياقلب طارق اني عمرر ماهسيبك ابدا الا في حالة واحده
ايمي بقلق:ايه هي
طارق:اني اموت
وضعت ايمي يدها على شفتيه بسرعة وقالت:بعد الشر عنك اوعى تقول كدة انا مش ممكن اتخيل حياتر من غيرك
قبل يدها وهي على شفتيه وقال:ربنا يديمك نعمه في حياتي
حملها ووضعها على الفراش وضمها الى حضنه وخلدوا للنوم
**********************************
في الصباح فتحت لينا عيناها بتعب ووجدت حسام نائم وهو ممسكا بيدها ،حركت يدها ببطء انتفض حسام ونظر الى لينا بحب وقال:حمدلله على سلامتك ياحبيبتي
انهمرت دموعها على وجنتيها بغزارة ضمها حسام مهدأ ايها:شششش اهدي محصلش حاجة انتي كويسة
لينا:ايه اللي حصل
حسام:محصلش حاجة والله محدش عملك حاجة
لينا:بجد
حسام:ايوا والله
تمسكت لبنا به وقالت بدموع:متسبنيش ياحسام
حسام:عمري ماهسيبك يا لينا انا بحبك
لينا:وانا كمان بحبك بحبك اوي
حسام:اول لما تخرجي من هنا هنتجوز على طول مش هسمح لحد يبعدك عني
لينا بسعادة:بحبك ياحسام بحبك اوي
في تلك اللحظة دخل احمد وطارق وحنان وايمي الغرفة ابتعد حسام عن لينا بسرعة ،شهق احمد وقال:نهارك اسود انت وهي حسام بارتباك:احمد اهدى انت فاهم غلط
احمد:لا انا فاهم صح كنت حضنها ولا لا
اخفض حسام رأسها وقال:ايوا
طارق:يادي الفضايح
احمد:كتب كتابك عليها الخميس اللي جاي عشان نداري فضحتكم
كل هذا وايمي وحنان يتابعون الحديث وحاولوا كتم ضحكاتهم ولكن لم يستطيتوا وهم يروا وجه لينا الذي اصبح مثل ثمرة الطماطم
حسام بفرحة:ده بجد
طارق:ايوا بجد
اقترب احمد من شقيقته وضمها وقال:حقك عليا انا السبب
حنان:خلاص يا احمد اللي حصل حصل المهم انها بخير
طارق:حمدلله على سلامتك يا لولو
لينا:الله يسلمك يا ابيه
ايمي:سلامتك ياقلبي
لينا:الله يسلمك يا ايمي
احمد:طب ياجماعة هستأذن انا
طارق:على فين
احمد:مشوار لازم اعمله
قالها احمد وهو ينظر لايمي ثم ذهب
**********************************
وقف احمد امام باب شقة ورن الجرس ،انتظر قليلا حتى فتح له... خالد
خالد:مش معقول احمد باشا بنفسه هنا
دفعه احمد للداخل واغلق الباب بقدمه وقال:كانت بنت عمك
خالد:هي مين
امسكه احمد من لياقه قميصه وقال بغضب:متستعبطش كان ايمان
احمد بسخرية:برافو عليك عرفتها لوحدك
لكمه احمد فوقع على الارض ثم بثق عليه وقال وهو يخرج:حقير
خرج احمد من المنزل وهو غاضب استقل سيارته وظل يدور بها قليلا وبعدها عاد الى المنزل ووجد ايمي تجلس في الحديقة ،ذهب اليها وقال:طارق وماما فين
ايمي:طارق راح الشركة وماما طلعت ترتاح
احمد:عايز اتكلم معاكي
ايمي:اتفضل
احمد:انتي اتجوزتي طارق ليه
ايمي بدهشه:اتجوزت طارق ليه؟! عشان بحبه اكيد
احمد:وهو اللي بيحب حد بيضحك عليه
ايمي:وانا ضحكت على طارق في ايه
احمد:عايزة تقوليلي انك لما اتجوزتي طارق كنتي بنت
نظرت لها ايمي بصدمه وقالت:انت... انت بتقول ايه
احمد:ايه كنتي فاكرة ان محدش هيعرف وياترى طارق سكت ازاي على الموضوع ده ولا يمكن هو ميعرفش اصلا
ايمي بدموع:اسكت بقى انت مش فاهم حاجة
احمد:طب ما تفهميني
ايمي:طارق عارف عني كل حاجة من قبل ما نتجوز.... انا بحب طارق بجد واستحاله كنت اضحك عليه عمر مافي رجل دخل حياتي غيره ولا حبيت ولا هحب غيره وبعدين اللي حصل ده كان غصب عني مكنش بأيدي
احمد بندم:انا اسف
نظرت له ايمي وقالت:انت عرفت منين؟!
احمد:انتي مش فاكرة اي حاجة من يوم الحادثه
ايمي:مش فاكرة غير اني كنت راكبه تاكسي وفجأة ناس وقفوا التاكسي وضربوني بحاجة واغم عليا صحيت لاقيت نفسي في بيت غريب وهدومي متقطعه وبعدها محستش بنفسي غير وانا في المستشفى...... برضه مقولتليش عرفت منين
احمد:انا اللي ودتك المستشفى
ايمي بصدمه:اييييه
احمد:انا هحكيلك اللي حصل... انا وخالد ابن عمك كنا صحاب من ايام الجامعه وكنا كل يوم مع بعض لحد مافي يوم..
**********************************
كان احمد يحلس مع اصدقاؤه في احدى الشقق
احمد:انا همشي
خالد:ما لسه بدري
احمد:مش عايز اتأخر النهاردة سلام
بعد خروج احمد تحدث صديقهم الاخر قائلا:يعمي هي رفضتك
خالد بغيظ:بقى انا ترفضني هطق يا محمد
محمد:ناوي على ايه
خالد بشر:هنفذبها طلبها بس بعد ما اذلها
علي:ازاي
خالد:هصلط عليها كام واحد يعملوا فيها ما بدلهم ويبقى حادثه
علي:يابن الجنيه
لم يكون يعلم خالد ان احمد كان يسمعهم ،مر يومان واحمد يفكر ماذا يفعل؟ قرر ان يواجه خالد وان يحاول ان يمنعه ،وبالفعل حدث
احمد:بطل جنان يا خالد مش معنى انها رفضتك تضيع مستقبلها
خالد:قدام مش هتبقى ليا يبقى مش هتبقى لغيري احمد:مش بالطريقه دي
خالد:خليك في حالك انت يا احمد
خالد:لو عملت كدة يبقى انت من طريق وانا من طريق
***********************************
اكمل احمد بوجع:حاولت امنعه بس مقدرتش وفي يوم كنا في ديسكو وسمعت انهم هينفذوا النهاردة وعرفت المكان ركبت عربيتي وجيت بسرعة بس عقبال ماجيت كان اللي حصل حصل خدتك في عربيتي وودتك المستشفى وكلمت باباكي ومشيت قبل ما يجوا
رفع نظره ليقابل عيون ايمي التي تحجرت الدموع في عيناها ،هي لا تصدق ان خالد من الممكن ان يفعل ذلك ،نطقت دون وعي:ليه..... ليه انا عملت ايه عشان تعملوا فيا كدة
احمد:سامحبني يا ايمي والله حاولت امنعه مقدرتش انا من يوم اللي حصل وانا مش قادر اسامح نفسي مبقتش عارف اعمل ايه حياتي بقت عبارة عن كوابيس انا اسف بجد اسف
ايمي:انت بتتأسف ليه انت مش ذنبك
تركته وركضت الى غرفتها وظلت تبكي حتى سمعت صوت سيارة طارق ،محت دموعها بسرعة حتى لا يعلم انها كانت تبكي ،دخل طارق الغرفة وجلس على الفراش وقال:وحشتيني
ايمي وهب تعانقه:وانت كمان
طارق:مالك
ايمي بابتسامة باهته:مفيش ياحبيبي
طارق:امال عنيكي حمرا ليه
ايمي:اصلي عايزة انام
طارق:طيب ياحبيبتي نامي
بدل طارق ملابسها ونام بجانبها على الفراش ،لم تذق ايمي طعم النوم في ذلك اليوم لا هي ولا احمد ،هو ايضا لم يكون يتوقع ان من كان يريد انقاذها ستصبح زوجة اخيه...
**********************************
في اليوم التالي استيقظ سمير على صوت هاتفه فاجاب
سمير:الو
جاءه صوت اخيه وهو يقول:خالد مات يا سمير مات
اتسعت عينا سمير بصدمه وقال:انت بتقول ايه انتوا فين
عبدالرحمن:في مستشفى "...... "
اقيم العزاء في منزل عبدالرحمن بعد ان علموا ان سبب الوفاة ان صدمته سيارة وتوفى في ساعتها.
مرت الشهور ولا احد يعلم ما فعله خالد سوا ايمي واحمد الذي سامحته بعد وفاته لعل اللي يغفر له ،في ذلك الوقت طلب احمد الزواج من لارين وتم تحديد موعد الزفاف مع لينا وحسام ،اما منه وعماد فقد تم عقد قرآنهم حتى تنهي منه دراستها ،بالنسبة لابطالنا فهم كانوا يعيشون في سعادة معا يحاولوا قدر الامكان التغلب على اي مشكلات تواجهم ،كان طارق يجلس في غرفته يضم ايمي لصدره ويقول:حد يصدق ان فات 10 شهور على جوازنا
ايمي:حاسه ان احنا مع بعض من زمان اوي
طارق:بحبك اوي يا ايمي
ايمي:وانا بموت فيك ياعيون ايمي
النهاية
تمت بحمد الله
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق