القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وعشقت ياجبل الصعيد الحلقه الاولي بقلم ميمو مصطفى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية وعشقت ياجبل الصعيد الحلقه الاولي بقلم ميمو مصطفى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية وعشقت ياجبل الصعيد الحلقه الاولي بقلم ميمو مصطفى حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


في احد قصور الصعيد الفخمه يوجد عيله معروف عنهم القوه والقسوه يرتعب منهم  من يراءهم ولا احد يتجراءه ان يتحدث معاهم ولا يخطي خطوه امام قصرهم الفخم 

في احد غرف القصر وهيا غرفه باسل المغازي وزوجته &&&

&&&باسل يقف امام مرايا يمشط شعره وقفت من خلفه زوجته فيروز &&&

فيروز : اي مهتفطرش ولا اي

باسل ببرود : لع مهفطورش هعوج ( لا مش هفطر هتاخر ) 

فيروز : ماشي

باسل بستغراب : مشوفتش حرمه مستهتره زيك اكدي رجلها يقولها مهفطرش تقولو ماشي 

فيروز : مهجول ايه اياك مانت اكدي واصل 

باسل بنرفزه :- ولا تجولي ولا مهتجوليش انا ماشي 

فيروز بحزن : باسل يا باسل وجف اجولك اسمعني طويب

&&نزل باسل مسرعا لايستمع اليها ولا ينظر اليها €€€

فيروز بحزن : يا جلبي ياني يامه لميتا هيفضل جاسي علي اكدي اني زهجت

♧♧♧نزل باسل الي الاسفل ليجد والده وزوجه والده لكنه يعتبرهاوالدته وشقيقه وشقيقته وزوج شقيقته ويبقي شقيق فيروز زوجه باسل يجلسون جميعا حول طاوله الافطار ♧♧♧

باسل : صباح الخير كيفكم 

الجميع : صباح النور 

والد باسل سليم المغازي :- اجعد يا ولدي اوفطور وينها مرتك منزلتش ليه عشان توفطور 

باسل :مخبرش اني ماشي 

ام باسل : - اجعد يا ولدي افطر مسمعش بوك بيقولك اوفطور 

باسل : معايزش اوفطور اني 

نزلت فيروز : هاملو يا مرت عمي علي راحته هو بيلاقي راحته بره الدار دا لكن اهني كتمين علي نفسه 

باسل بغضب : فيروز اصطحبي و جولي يا صوبح عشان مهتندميش علي كلامك 

مروان شقيق فيروز : فيروز اقفلي خشمك 

باسل : عجل خيتك يا مروان وفهمها الصوح ملغلط انا ماشي

♧♧♧خرج باسل من القصر وكان لا يطيق حتي نفسو ♧♧♧

سليم المغازي بغضب : انتي هتفضلي بهيمه لحد ميتا فهميني اكسبي جوزك اكسبي 

فيروز ببكاء : اسوي ايش تاني يا عمي اكتر من اللي بعملو هو ولدك جلبه جاسي اكدي علي طول ولدك مشفتش حد في جسوته واصل ياعمي 

سليم بعصبيه خبط بقضبته يده علي السفره : لع انتي اللي مقتدرش تكسبي يا بت خوي وولدي شريكي لحد دلوجت ومعايزش يبيعك لو معايزكيش ومهحيبكيش كان اتجوز عليكي عشان يجبلو حتت عيل يشيل اسمه لكن هو هيحبك وكل ما اكلمه اجوله اجوزك يجولي مهغدرش ببت عمي فعقلي اكدي وخليكي ناصحه 

مروان : عمي عندي حج يا بت بوي اعجلي واكسبي جوزك عشان مهتخسريهوش للابد 

&&في مزرعه باسل &&

طيب انا قالولي انكم عايزين دكتوره بيطريه هنا في المزرعه وجابني عمي سيد 

عدي المسؤل عن المزرعه في غياب باسل : فعلا احنا محتاجين دكتوره بيطريه اسمك ايه 

........: اسمي ليندا 

عدي : ليندا وانتي منين يا ليندا شكلك زيي مش من الصعيد 

ليندا بابتسامه : فعلا انا من القاهره 

عدي : منا بقول برضو القمر دا مش من الصعيد 

ليندا : ههه ميرسي جدا لحضرتك بس الصعيد في قمرات احسن مني كمان 

عدي : بس انتي قمر برضو 

اي المسخره وجله الادب في ايه يا استاذ عدي ايه يا ست هانم جيالو تتمسخري خدي وامشي من اهني مش تتمسخري في وكل عيشه 

عدي بتوتر ولغبطه :  ها مفيش دي دي ( قاطعته كلام عدي زعيق ليندا ) 

ليندا بعصبيه من كلامه : مسخره ايه وقله اداب ايه وجيالو مين انت اتجننت ولا ايه انت مين اصلا شكلك مفكر الناس كله زيك حقيره 

عدي بيتوتر زيادة وبيحاول يخليها تسكت : انسه فيروز مش كدا دا باسل بيه 

ليندا بعصبيه اكتر : باسل مين ولا باسم مين ولا زفت ايه ( فجاه اسكتها قلم علي وجهه من قبل باسل ) 

باسل بغضب كلبركان : اقفلي خشمك بدل ما اخليكي متتحديش واصل واقطعلك لسانك اللي كيف المبرد دا 

♧♧♧ليندا مسكه خدها ومصدومه فجاه ذهب سريعا بعيون مدمعه ♧♧♧

$$$استمر يراقبها وهيا تجري وبعد ذلك اتوجهه الي عدي $$$

باسل يحاول كتم غيظه : ممكن تخبرني ايه اللي كان بيحصول اهني دا ومين دي

عدي بتهتهه ويبتلع ريقه : والله ما حاجه حصلت يا باسل بيه دي كانت جايه تتعين في المزرعه مكان الدكتوره اللي مشيت 

باسل : امممم مكان الدكتوره اللي مشيت ومين جايبها دي شكلها وطريقتها مش من اهني 

عدي : ايوا من القاهره 

باسل : طيب بس برضوك حسابك معي بعدين يا عدي 

عدي : بس انا اصل

باسل : اجفل خشمك واصل معايزكش تتحدت معي بلا اصل بلا فصل غور شوف شغلك 

♧♧♧في مكان ما مثل الحديقه جلست ليندا وبكت بحرقه ♧♧♧

ليندا ببكاء : ليه يا ماما سبتني اتمرمت لوحدي ليه مفيش سند يحميني الله يرحمك انتي الوحيده اللي كنتي مهونه عليا بقيت ملطشه لكله حتي بابا الله يسمحه ولا سال فيا

&&&في قصر المغازي &&

♧♧في مكتب المغازي ♧♧♧

سليم : اجنع خيتك ان باسل يتجوز باسل وهيا لازم ولابد يبجي عندهم عيال 

مروان : بس يا عمي معرفش هجدر اجولها شي كيف اكدي ولا لا  دي بس بتسمعك هتجول اكدي بتموت مهجدرش 

سليم بنرفزه : لا هتجدر يا مروان ولازم تجولها 

مروان بعصبيه : واشمعنا اني اللي اجولها وان جدرت عليها وجولتلها ووفقت هتجدر انت علي ولدك 

سليم بعصبيه : اجدر علي وعليك وعليها واللي بجوله يتنفذ بلحرف الواحد كفايا علي اكدي ولدي بقاله 7 سنين متجوز اللي زيي كان بجي معا عيل وتنين 

مروان بيكتم غضبه احترامه وخوف من عمه : االلي حضرتك شايفه يا عمي اني هعملو ليك بس انت تقدر علي ولدك 

♧♧♧في المزرعه ♧♧♧

رجل من احد عمال المزرعه :باسل بيه يا باسل بيه الحقنا 

باسل : في ايه يا ولد المركوب انت مالك متسربع اكدي ليه 

العامل :الفرسه مهجه تعبانه جوي بتولد وجاموسه مفرهده شكلها هتودع 

باسل : خلي دكتور يشوفهم انت جيلي اني ليه 

العامل : مانت خابر سيادتك اننا مفيش دكتوره في المزرعه والوحده البيطريه بعيده جوي جوي عن اهني 

باسل بغضب وتافف : اني معرفش ايه الاهمال اللي في المزرعه دي هخرب بيتكم كلكم لو مهجه حصولها حاجه 

العامل : مش كان في دكتوره  جايه تتعين راحت وين 

باسل :معرفش روح جبلي سيد بسرعه هو اللي هيعرف يجبها 

العامل : حاضر يا بيه صاروخ 

باسل بتنهيده : ايه اليوم الملغبط دي استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم 

♧♧♧في قصر المغازي ♧♧♧

♧♧♧في المطبخ يقف جميع الشغالات وتقف علي راسهم مرات ابو باسل الذي يعتبرها والدته وتقف بجانبها فبروز ♧♧♧

فيروز : اني تعبت مع باسل يا مرت عمي تعبت من المداديه من المحايله مبجتش واثجه في نفسي جدامه حاسه انه هيتجوز علي في اي وجت حاسه اني هيرميني في اي وجت نفسي اجيب مني عيل افرحه بي يكون منيي علي اسمه لكن مبياديش

ام باسل : يا جلب مرت عمك اكسبي انتي بس وانتي هتبجي عندي بعيال الدنيا كلها في مره بتعوض الرجل عن العيال خليكي جدعه كدا ومتبجيش مجفله دماغك وكل ميجولك حاجه تردي عليه بكلام بايخ سايسي دلعي متخليهوش يشوف غيرك انتي بت سلفي و زي سلمي بتي بنصحك كيف ما بنصحها بظبط 

فيروز : ربنا يخليكي لينا يا مرت عمي ويباركلنا في عمرك يارب

&&&في المكان التي تسكن في ليندا عباره عن غرفه واحده تعيش فيها خبط باب الغرفه &&

ليندا من الداخل كانت بتبكي مسحت دموعها وباستغراب وبهمس : مين اللي بيخبط عليا يا تري ( ثم بصوت عالي ) مين بيخبط 

سيد من الخارج : اني يا ليندا يا بتي سيد 

ليندا قامت سريعا : عمي سيد ايوا حاضر جايه ( ثم ارتداءت اسدالها وفتحت الباب ) خير يا عمي سيد اتفضل 

سيد بينهج :- لا يا بتي مش وجت اتفضل دلوجت 

ليندا : خير يا عم سيد مالك في ايه 

سيد : لازم تيجي دلوجت معاي المزرعه في فرسه هتموت بتولد و حالتها صعبه وملجينش حد يولدها يابتي وجاموسه مفرهده ينوبك ثواب يا بتي تعالي الحقيهم 

ليندا باصرار : لا لا استحاله ادخل مزرعه المتخلف دا تاني دا طعني في شرفي 

سيد برجاء : معلاش يا بتي هو غصب عني برودك وهو طابعه جاسي اكدي لكنه غلبان جوي واللي حصلو هو اللي خلي جاسي اكدي اعذري 

ليندا بستغراب : ايه اللي حصله وانا مالي بلي حصله ايه خصني عشان يبهدلني ويضربني معرفش ليه 

سيد : يا بتي سيبك من الحديت دا دلوقت وتعالي نلاحج البهايم اللي هتموت دي هتشيلي ذنبهم انتي 

ليندا : مش هروح برضو عن البني ادم دا 

&&&في المزرعه يقف باسل امام الفرسه المتالمه &&

باسل عينه بطلع شرار من الغضب : اه يا بت ال   كل دا يا سيد لما تجيلي 

عدي : وبعدين الفرسه هتموت من الوجع ومش قادره تولد لوحدها ولا احنا حد عارف يولدها باسل :  داني لو الاجي الدكتوره دي دلوقت هقبض في زماره رجبتها واخلص منيها 

عدي :طيب هيا ذنبها ايه مانت اللي مشيتها من قبل حتي ما تتعين وضربتها كمان من امتي بتضرب ست يا باسل مش من عاداتك 

باسل بخنقه : عدي فوتني دلوجت مش فايجلك اني ولا فايج لحديتك دا دلوجت 

عدي لسه هيمشي لاقي سيد و ليندا داخلين عليهم : اهي الدكتوره جات يا باسل بيه 

باسل بغضب بص ناحيتها وقال... يتبع

تفاعل حلو بقى عشان تشجعونا نكمل نشر الروايات 🌹❤️ لايك و10 تعليقات عشان باقي الفصول توصلكم 💯الحلقه التانيه

نظر باسل ناحيته ليندا بكل غيظ ثم بادل نظرته الي سيد &&

باسل بغضب ويحاول تملك اعصابه : جرا ايه يا عم سيد كل دا هتجيب جنابة الدكتوره يا البهايم هتموت

ليندا بغيظ : عن اذنك طيب كدا هواء لو سمحت 

باسل يجز علي اسنانه : اتفضلي

$$$في القصر في غرفة سلمي ومروان $$$

مروان يجلس في الغرفه بسرحان وضيق اقتربت منه زوجته بحنان 

سلمي بحب : فيك ايه يا قلبي مين دايقك 

مروان : هو في حد منغص عشتي غير بوكي 

سلمي : ماله بوي 

مروان : مصمم المرة دي يجوز باسل وبيؤمرني اني اني اتحدت مع خيتي كيف اتحدت معاها في موضوع كيف دا 

سلمي ببساطه : خلاص متحدتهاش 

مروان : يا بوي عليكي يا سلمي كل شي واخده ببساطه قوي بوكي مصمم خابره يعني ايه مصمم ولا انتي معرفاش بوكي 

سلمي بدلع : عارفه طبعا يا روحي بس عارفه برضو جوزي انه هيتصرف جوزي قوي 

مروان نظر لها بحب وشوق : وانتي اتوحشتي جوزك قوي سيبك دلوقت من بوكي وخوكي وتعالي فحضن حبيبك 

♧♧في المزرعه ♧♧

@@ليندا بتمسح عرقها بعد مجهود كبير جدا @@

سيد بفرحه خرج لباسل : باسل بيه باسل بيه مهجه جابت مهره جميله مبروك

باسل بثبات وغرور ولا يبتسم لان الابتسامة لا تعرف لوجهه باسل مكان : طيب كويس  مبروك خد حلوتك يا عم سيد 

ليندا موجهه كلامها لعدي : حلوه قوي المهره الصغيره 

عدي بابتسامه : تعرفي مفروض تتسمي علي اسمك 

ليندا بضحكه بسيطه : يبقي عايزها تتقتل من صاحب المزرعه دا مش بيطقني 

&&كان استمع لتلك الكلام باسل فجز علي اسنانه ودخل اليهم &&

باسل بتنحنح : احم الف شكر يا دكتورة بتشكرك جدا 

ليندا ترد عليه بلعافيه : الشكر لله 

عدي : ها هتسميها ايه يا باسل بيه 

باسل بكبرياء وتاديب لي ليندا : مش اتولدت علي يد الدكتوره يبقي تتسمي علي اسمها

اتحرجت ليندا قليلا : احم لا شكرا سميها اي اسم تاني

باسل بتصميم : لا لا لا مهيصحش لازم تتسمي علي اسمك لازم كل مهره تتسمي علي اسم اللي اتولدت علي ايديها 

ليندا بطيبة : يعني الفرسه مهجه اتسميت علي اسم اللي اتولدت علي ايديها 

باسل وكانها طعنته في قلبه بسكينه بارده : عدي يالا شوف الدكتورة خليها تتعين عشان محتاجينها انا ماشي شوفو شغلكم 

ليندا باستغراب : هو ماله حصله ايه 

عدي : معرفش يالا تعالي معايا المكتب عشان نخلص الاوراق 

سيد : يالا يا بتي روحي مع عدي بيه ربنا يوفقك 

ليندا : مع اني مكنتش حابه اني اشتغل في المزرعة دي بس مجبره اولا عشان مفيش دكتورة في المزرعه والبهايم والخيل محتاجين مراعيه وثانيا انا بامس لحاله لشغل 

سيد : معلش يا بتي والله باسل بيه طيب ومسيرك هتعرفي 

ليندا : اعوذ بالله من دي معرفه انا اهم حاجه شغلي ولا عايزه يعرفني ولا اعرفه الله الغني عن معرفته 

♧♧في القصر ♧♧

سليم خرج من مكتبه بصوت جهوري : فيروز فييييروز 

نزلت فيروز من غرفتها مسرعا : خير يا عمي نعم 

سليم : تعالي وراءي عايز اتحدت معاكي 

فيروز باستغراب : حاضر يا عمي جايه

خرج مروان من غرفته علي صوت عمه وبتساءل : ماله عمي بيزعق ليه 

رد عليه باسم شقيق باسل : دا عايز خيتك فيروز في مكتبه يتحدت معاها 

♧♧سرح مروان قليله ثم امسك بديل جلبابه الذي يرتدي وعاد الي غرفته ♧♧

مازالت سلمي علي سريرها نظرت الي مروان بتساؤل : في ايه يا مروان بوي بيزعق ليه 

مروان بعصبيه رايح جاي في الغرفه مثل الاسد الحاير : بوكي بعت لخيتي عشان يحدتها علي موضوع الجواز دا اني بصراحه مقدرش استوعب ان ممكن واحده تيجي الدار مكان خيتي 

سلمي بطيبة : لا مش هتيجي مكان خيتك هيا هتيجي هتبقي مع خيتك وتجيب ولد ويبقي ابن خيتك برضو 

مروان اقتراب من سلمي بغيظ ومسك كتفها بكل غل : يعني انتي كيفهم وموافقهم كويس قوي اني لو خيك اتجوز علي خيتي وخيتي اتجرحت في يوم هيبقي علي وعلي واعداءي فهماني وانتي هتبقي اول حد في طريقي و متزعلوش من اللي هيجرا 

سلمي بتالم : طيب سيب ايدي هتوجع 

سابها مروان بكل غيظ : الوجع بعد اكدي هيبقي بقوم 

سلمي بعدم فهم : قصدك ايه 

مروان : بلا قصدي بلا مقصديش انا نازل اشوف بوكي عمل ايه في خيتي 

$$$في مكتب سليم $$$

&&تجلس فيروز وهيا تبكي مما سمعته من عمها &&&

سليم بقابضه قوية علي المكتب : اسمعيني بدون بكي دا هيبقي شي مؤقت اللي هتيجي دي هتبقي مجرد معون هتخلف بس وبعد كدا هتغور انتي اهني هتبقي الكل في الكل بس ولدي لازم يبقي عنده ولي عهد ووريث دا ولدي الكبير ولازم افرح بخلفو قبل ما اموت 

فيروز بتمسح دموعها : بعد الشر عنيك يا عمي عنديك حق باسل لازن يتجوز بس اني عندي شرط 

سليم :- مع اني محبش حد يشرط علي بس اشرطي يا بت خوي حقك 

فيروز : العيل هيتكتب باسمي اني ودا شرطي الوحيد في اني اقنع باسل 

سليم بتكبر : ودا اني مهعتبرهوش شرط عشان اني كنت ناوي اعمل اكدي اصلا 

فيروز بابتسامه : بجد يا عمي انت ك  ( قاطع كلامهم دخول مروان فجاءة ) 

سليم بزعيق : انت ازاي تدخل عليه كدا بدون استاءذن يا بغل انت 

مروان بيكتم غيظه : بغل متشكر يا عمي بس جيت اطمن علي خيتي 

سليم بتريقه :- ها تتطمن علي 


علي اساس ان خيتك مسافرة مثلا دي معايا في مكتبي اخرج بره غور من خلقتي دلوقت 

♧♧♧جاءه باسل علي صوتهم العالي ♧♧♧

باسل بتساؤل : خير يا بوي خير يا مروان هتزعقو ليه 

انسحب مروان بهدوه : مفيش حاجه يا ولد عمي عن اذنكم انا خارج 

باسل باستغراب : يعني انتي اهني يا فيروز 

فيروز : اصل عمي كا  ( قاطعه كلامها سليم ) 

سليم : اني اللي بعتلها تجيلي كنت عايزها في شي 

باسل ببرود : لا ابدا يا بوي مفبش يالا قدامي يا فيروز عشان تحضريلي الحمام عايز اتحمم وانام 

فيروز : حاضر يالا 

■■■خرجو فيروز وباسل من غرفة المكتب مواجهين الي غرفتهم ■■■

في غرفتهم جلس باسل علي طرف السرير وجلست تحت قداميها فيروز تسحب له الحذاءه الذي ●●●يرتدي باسل ثم امسكها من ايديها الاتنين ورفعها تجلس بجانبه علي السرير ●●●●

باسل بحنان ينظر اليها : مش اني 100 مره اقولك متعمليش الحركة دي تاني اني بعرف اقلع شرابي وجزمتي لحالي علي فكره 

فيروز : وفيها ايه يا قلبي لما اقلعك جزمتك بيدي دا شي بيفرحني علي فكره مهيزعلنيش 

باسل : لكن بيزعلني اني انتي هنا مش خدامتي انتي هنا ملكتي 

فيروز بسعادة : يا بوي علي كلام الحلو لما بتكون رايق بحبك قوي لما بتكون رايق 

باسل : طيب يالا قومي حضريلي الحمام وعقبال ما اتحمم تكوني جبتلنا الوكل عشان ميت من الجوع وعايز اتقتل نوم 

فيروز : بعد الشر عليك يا حبيبي ان شاء الله اللي يكرهك وميحرمنيش منك واصل

باسل مسك راسها وباسها في الجبين : ولا يحرمني منك واصل يالا بقي روحي بطلي رغي 

●●●●فيروز جريت ناحيته الحمام بسعاده ووقف باسل ينظر من وراءه زجاج الشرفه سرح في الماضي ●●●●

■■■في المزرعه ■■■

ليندا تعرفت علي احد البنات في المزرعه وكانت تجلس معها

البنت :- بس انتي مش من اهني مش اكدي

ليندا بابتسامه : ايوا انا من القاهره مش من هنا 

البنت : نورتينا وانستينا 

ليندا : منوره بيكم يا قمر انتي 

&&&في القصر &&&

$$$في غرفه باسل $$$

خرج من الحمام وفي يده فوطه ينشف به شعره الحرير الذي ينزل منه خصله علي احد عينه وكان لايرتدي ملابس الا بنطلون فقط 

باسل : الله الله ايه الجمال والحلاوة دي  وكل علي الشموع و زوجه قمر يا بوي داني محظوظ بقي 

■■قربت منه فيروز وكانت ترتدي قميصا احمر شغافا طويله بعض الشي و بعد لمسات الميكب الخفيفه وتجعل شعرها حرا علي ظهرها ■■

قربت منه وعانقته وارتمت علي صدره العاري وعضلاته البارزه كثيره : انا يا قلبي حلوه وجميله بيك انت طول مانت راضي عني اني بكون جميله معايركيش تكون قاسي علي تاني يا باسل بموت لما بتقاسي علي 

باسل وهو يتحسس علي شعرها : انتي اللي دايما تعنديني وبتخليني اقسي عليك 

■■■شدها باسل وجلس بها علي السرير ■■■

باسل : كل اللي اني عايزه منك انك تريحني وبس تسمعي كلامي متعندنيش لاني انتي خابره زين اكرهه المعانده وان حد يمشي كلمته علي 

فيروز بعد تفكير وتردد : حتي لو بوك 

باسل كرمش جبينه بعدم فهم : حتي لو بوي ايه 

فيروز : حتي لو بوك ماشه كلامه عليك 

باسل بغضب : واني من ميتا حد هيمشي كلامه علي 

فيروز : بوك مصممه انه يجوزك 

باسل بغضب مثل البركان : ايه مصمم دي ليه شايغني مش رجل عشان يصمم وميصممش 

■■■ثم مسرعا نزل للاسفل وبصوت جهوري ورجولي عالي جدا يفظع كل من في القصر ■■■

باسل : بوي يا بوي هو فين بوي 

خرج سليم متعصبا من صوت باسل : في ايه ولد 


ليه اتوتر باسل عند سؤال ليندا عن الفرسه مهجه وايه سبب تغيره من السؤال 

يا تري ايه اللي هيحصل ما بين باسل وسليم 

وهل يا تري هو بيحب فيروز ولا لا... يتبع



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙




تعليقات

التنقل السريع
    close