القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت امرأه الفصل الاول بقلم الكاتبه مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية جبروت امرأه الفصل الاول بقلم الكاتبه مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية جبروت امرأه الفصل الاول بقلم الكاتبه مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


ايه الجبروت دا في ستات بالشكل دا تخطت وتنفذ وتخرج منها زى الشعرة من العجينه وبعد دا كله تقول مظلومة بس بصراحة انا عن نفسي رفعت لها القبعة وخصوصا انها مغلطتتش غلطه واحدة تخلي حد يشوك فيها او يمسك عليها  حاجه. 

بتقول اللي عملته جبروت اومال اللي عشته انا سبع سنين يبقوا اي لو انا زى ما بتقول ست جبارة تعالي احكيلك اي حصل معايا عشان  تقدر توصفني صح  اسمع بقي حكايتي بدءت من امته واي اللي خلاني بقيت بالشكل دا، الموضوع  بدء في يوم  عيد الأم من كام شهر في اليوم دا. 


داخل الشقة ماسك في ايده بوكيه ورد وشنطة ورق كبيرة وبينادي على امه وبيقول لها. 

ماما ماما انتي فين يا ست الحبايب. 

ردت عليه  وقالت… تعالي يامدحت أنا في الصالون. 

دخل مدحت وببتسامه  ومد ايده بالورد والشنطة قال لها… صباح الروقان يا ست الحبايب كل سنة وانتي طيبة ومنورة حياتنا قولت اصبح عليكي واديكي هديتك قبل ما اخرج واسافر لشغلي، يلا بقي افتحي الهدية وقولي رايك. 

امة من غير ما تكلم فتحت الشنطة وقالت… اي دي عباية هو حد قالك انا نقصني لبس رايح جايب لي عباية وشنطة. 

مدحت بذهول قال… لو مش عجباكي سعاد عارفه المحل روحي معها واختاري العباية او الهدية اللي تعجبك.قبل ما نسافر. 

امه… اه قولت لي سعاد ما انا كنت لازم اعرف لوحدي ان فيها ست سعاد هانم، وياتري بقي جابت لامها دهب ولا ادتها فلوس. 

مدحت بنفي… لا لا لا دهب ولا فلوس  دي اشترت لها عباية اخت عبايتك بس لون تاني انا اللي اقترحت كدا حتى الشنطة بس هي قالت ان امها مش بتحب الشنط جابت لها بوك صغير. 

امه وقفت وبعصبية… ايه ايه ايه جايب لحماتك نفس العباية دي بقي سعدية المقشفة تلبس عباية معدية 1500ج وكمان اخت عبايتي بقي بتساوي امك بحماتك ياخسارة تربيتي فيك يامدحت يابن بطني انا اللي غلطانه ياما اختك قالت بكرة مدحت يمشي وراء سعاد وينسانا وانا اللي قولتلها لا يمكن يحصل مدخت ابني راجل وانا مربياه. 

مدحت بحزن… هو انا عملت ايه ياماما مش حضرتك اللي قولتي من كام يوم واحنا في المول ان العباية دى عجباكي حتى الشنطة والشوز حضرتك قولتي انهم يجننوا وليقين على العباية.  

امه بعصبية… اه قولت بس مش عشان تجيهم لي انا قولت عجبني و لما ابوك يقبض معاش ولا يجيب ايراد المحل بعد ما يصفي حسابة اخر الشهر ابقي اشتريهم تقوم انت تمشي وراء الهانم مراتك وتروح تشتري لحماتك اختها اه يا اني يابحتك يا نادية الهباب في ابنك وحيدك سندك في الدنيا بعد ابوه.ماشي وراء شور مراته وغيرته حتى على امه واخته الله اعلم بعد كدا هيعمل فينا  اي. 

مدخت قرب منها وباس راسها وايدها وقال بحزن… اقسملك 

ياماما سعادمالهاش دعوة انا اللي اخترت واللي صممت على الهدايا هي قالت اهد حضرتك وانتي تختاري بس انا اللي صممت وقولتلها مفيش وقت وخصوصا انا مسافر بليل الشغل. 

باس ايد مامته وراسها وقالها… ماما متزعليش نفسك وارضي عليا انا مش عاوز اسافر وانتي وخده على خاطرك مني. 

امه بمكر… بصي يامدحت يابني انت ابني الوحيد وأغلي عندي من روحي بس بجد زعلتني منك اوي اوي فوق ما تتخيل ولو عوزني ارضي عليك اسمع كلامي ونفذ اللي هطلبه منك. 

مدحت بسرعة… انا تحت امرك ياماما انتي تؤمري أمر من غير كلام انا هنفذ كل أوامرك. 

 امه… تسمع كلامي وتجوز انا نفسي اشوف لك حته عيل واسمع منه كلمة تيته قبل ما اموت وقبل ما تقول لاء اعمل حسابك قلبي مش هيرضي عليك غير لما توافق وتعمل اللي قولتلك عليه. 

مدحت وقف بذهول وقال… ماما حضرتك بتقولي اي عوزاني اجوز على سعادبعد السنين دى كلها وبعدين حضرتك ناسية اني انا اللي عندي المشكلة وسعاد سليمة. 

امه… جينا للكلام اللي لا بيودي ولا يجيب اسمع انا مش دقة عصافير ولا بريالة وعشان حبك للست سعاد ضحيت بانك تبقي أب واتهمت نفسك بأنك معيوب هصدقك، بتحبها على عيني وراسي  حبها بس اجوز وخلف عشان نفسك وعشاني انا وابوك اسمع مني يا مدحت العمر بيجري دلوقتي  الدنيا لا هيك و شغلك واخد وقتك قدام شوية هتلاقي نفسك كبرت وفرصتك راحت وهتشوف سعادعدوة ليك لانك بعملتك دى حرمت نفسك والحب هيتحول لكره وحقد الحق نفسك وهاتلك حته عيل يشيل اسمك واسم ابوك. 

مدحت لسه هيكلم امه قالت له… متدنيش رايك دلوقتي  خلي رايك بعدين بعد ما تسافر وتفكر كويس وتشوف العروسة اللي اختك اختارتها يالهوي يامدحت لو شفتها ايه قمر لا قمر اي دي خيال وهم عمرى ما شفت بنت بجمالها حتى سعاد بتاعتك دى متجيش فيها حاجه. 

مدحت بذهول وفضول… معقولة ياماما اللي حضرتك بتقوليه في بنت بالجمال دا ولسه متجوزتش ليه الرجالة اتعموا ولا فيها عيب. 

امه بسرعه ضحكتك وقالت… عيب عيب اي يا ابو العيب  دى بيجلها عرسان ملهمش عد ولا وصف لكن هي بترفض واهلها كمان رفضين تجوز اي جوازه امها بتقول مكنش واحد يعرف قيمتها ويتقلها  بالدهب تقعد في بيت ابوها احسن. 

مدحت… واللي زى دى هتوافق عليا ليه وازاي اصلا  هتوافق تجوز واحد متجوز، وتعرفوها منين معتقدتش ان في حد من قريبنا بالموصفات دى.

يتبع 


تعليقات

التنقل السريع
    close