رواية طفلة بالإجبار الحلقة الثانية بقلم الكاتبه زهره عمر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
– فين الألعاب بتاعتي اللي قولت عليها و إحنا في المستشفى
جاسر بصلها بزهول معقولة دي رضوى بتزعق و صوتها عالي هو لسه مش متقبل أنها بقت طفله علشان يتقبل أنها تزعقله كدا
بصلها و حاول يتحكم في أعصابه و قال معلش يا حبيبتي هكلم المحل يجيلك الألعاب اللي انتي عوزاها
رضوى بعند: تاخدني دلوقتي توديني انا اختار مليش دعوه
جاسر: لا دا انتي بتدلعي بقي انتي عارفة لو مدخلتيش نمتي دلوقتي هعمل فيكي اي
رضوى بصتله ببراءة و مدت شفايفها لقدام و قالت انت وحش و انا مش بحبك و راحت معيطة
جاسر زعل عشانها و انتهد و طبطب عليها و قال :- خلاص يا رضوى متزعليش تعالي هاخدك اجبلك اللي انتي عاوزة
![]() |
رضوى ببراءة: لا انا لسه زعلانه انت بتزعقلي كتير انت مش بتحبني
جاسر بحنيه: لا طبعاً أنا بحبك جدا يا رضوى هو في أب مبيحبش عياله تعالي هجبلك العاب
رضوى اتنطنط من الفرحة و جريت على بره .
جاسر ابتسم و مشي وراها و قال في نفسه :-
البس يا معلم انت اللي جبته لنفسك حبكت يعني عينك نزوغ و انت عارف انها ممكن تطب عليك في أي وقت
جاسر أخدها و راح المول يشتري ليها ألعاب و رضوى جابت الألعاب اللي نفسها فيها كلها روحوا البيت و طلعوا اللعب غرفتها
الجرس رن و جاسر فتح الباب دخلت منه واحده بتزعق و تقول بنتي عملت فيها ايه يا جاسر دا انا هخرب بيتك
جاسر: اهدي يا طنط سوزي بس هي كويسه والله
رضوى نزلت جري و بصت عليها سقفت باديها و قالت :-
تيتا انتي جيتني و جريت عليها و حضنتها
سوزي بصت لـ جاسر بصدمة و قالت تيتا ؟ تيتا يا جاسر يا صياد عملت ايه في البنت يخربيتك و بصت لـ رضوى و قالت مين قالك إني تيتا يا رضوى
رضوى ببراءة: انا عارفه شوفت صورتك فوق في اوضة بابي و بصت لـ جاسر و قالت:-
مش هي تيتا يا بابي و بعدين انت حاطط الهدوم بتاعتي عندك في الاوضة لي حطها في دولابي
جاسر بهدوء: حاضر يا رضوي بس اطلعي انتي بسرعة العبي بالاعاب بتاعتك الجديدة
رضوى بتذمر: و انت مش هتيجي تلعب معايا
جاسر: لا هاجي بس هتكلم انا و تيتا شوية كلام كبار و بعدين هيجيلك
رضوى لـ سوزي: هتيجي تلعبي معايا يا تيتا بعد ما تخلصوا كلام
سوري هزت رأسها و هي فاتحه فمها و مش فاهمة ولا عارفه حاجه رضوى طلعت عشان تلعب و سوزي بصت لـ جاسر بصدمة و قالت:-
هي دي الأمانة بنتي مالها يا جاسر
جاسر بهدوء: حادثة بسيطة أدت أنها ترجع بعقل طفل من تاني
سوزي قعدت على الكرسي بصدمة و قالت: نعم؟! بنتي انا بقت طفله عملت ليها اي يا جاسر اعترف
جاسر: والله ما جيت ناحيتها دي هي خرجت متعصبه من المكتب عندي و عملت حادثة و لما فاقت بقت زي ما انتي شايفة كده
سوزي حطت اديها على رأسها و قالت :-
عوضي عليك يا رب .. يا رب اشفهالي مليش غيرك و بصت لـ جاسر و قالت: الدكتور قالك اي يا جاسر
جاسر قعد جمبها و قال: قالي لازم انفذلها اللي هي عاوزاه عشان متتنكسش
سوزي هزت رأسها بتفهم و طلعت قعدت مع رضوى شوية و بعدين نزلت روحت .. جاسر اتنهد و طلع لـ رضوى لقاها نايمة على الأرض و اللعب حوليها بصلها و ابتسم من براءتها و شالها نيمها على السرير
رضوى اتكلمت و هي نايمة و قالت: شلبي انت فين تعال نام في حضني
جاسر بغيره: شلبي مين دا كمان بقي نخلص من مودي يطلع شلبي
بص على الدبدوب و مسكه و ادهولها و قال :-
نامي يا حبيبتي نامي نوم الظالم عباده و سابها و خرج ..
دخل اوضته و قعد على السرير و قال :-
أنا اي اللي عملته في نفسي دا بس .. رضوى بقت طفله و المطلوب مني اقوم بدور الأب معاها انا تعبت من قبل ما أبدا بس انا لازم اكون قد المسؤولية دي لحد ما تخف و ترجع زي الأول يا رب عيني عليها و مرتكبش جناية فيها لحسن دي شقيقه أوي و نام على السرير بهدومه
في نص الليل رضوى قامت تتسحب و دخلت اوضه جاسر مسكت الدبدوب و نامت جمب جاسر و خدت الدبدوب في حضنها
تاني يوم الصبح جاسر قام لقي رضوى نايمة جمبه افتكر أنها خفت خلاص فصحاها و قال : رضوتي حبيبتي قومي يلا
رضوى نايمة و مبتردش عليه .. فهزها و قال يا رضوى قومي بقي .. رضوى فتحت عنيها و قالت: صباح الخير يا بابي
جاسر بإحباط بابي ؟! و انا اللي كنت فاكرك خفيتي بصلها و قال :-
جيتي هنا لي مش كنتي نايمة في اوضتك
رضوى: مهو أنا صحيت خوفت و انا نايمة لوحدي فجبت شلبي و جيت نمنا جمبك
جاسر: ماشي يا رضوى قومي يلا غيري هدومك عشان تيجي معايا الشغل
رضوى: ماشي يا بابي و قامت غيرت هدومها و جابت شنطة لقتها في الدولاب و لبستها و جاسر غير هدومه و خدها في العربية بتاعته و مشيهم
جاسر خدها و دخلوا المكتب و من غير ما رضوى تتكلم عشان محدش يعرف بتعبها اول ما دخلوا رضوى حريت قعدت على كرسي المكتب
جاسر: رضوى حبيبتي قومي اقعدي هنا و شاور ليها على الكرسي اللي قدام المكتب
رضوى بعند قالت: مليش دعوه انا عاوزه اقعد على الكرسي الكبير دا
جاسر كان لسه هيتكلم الباب خبت و مني دخلت و وقفت قدام جاسر بمياعه
جاسر بخوف لحاله رضوى تنتكس قال بعصبية: اي اللي جابك هنا يا مني
مني : اي يا حبيبي جاية اشوفك
جاسر: طب امشي دلوقتي و نتقابل بعدين
مني : كدا من غير ما اشرب حاجة
رضوى قامت وقفت قدمها و بصت لجاسر و حضنته و قالت: بالي مشي البهلوان دي، شكلها مش حلو
جاسر كتم ضحكته و قال: حاضر يا رضوي بس اقعدي انتي دلوقتي
رضوى: ماشي
وقفت بعيد عنهم شوية و السكرتير كانت ماشية و معاها القهوه بتاع جاسر رضوى مشيت جمبها لحد ما وصلت عند مني و مدت رجليها كعبلت السكرتيرة فوقعت القهوه على مني
مني بصريخ : اي التخلف دا انتي ازاي تعملي كدا ؟!
السكرتيرة: انا آسفة والله يا فندم غصب عني
رضوى قعدت تضحك من الموقف و مني بصتلها بضيق و خرجت و هي مسلوخه
جاسر: انتي اللي كبيلتيها يا رضوى صح
رضوى بدهشة: انا يا بابي انت تصدق عني كدا دا انا كيوت وإنت ظالمني دايما
و بصتله كتير و قالت بابي هي مامي فين؟!
يتبع….
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺
تعليقات
إرسال تعليق