القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني البارت الاول والثاني بقلم الكاتبه ندي على حبيب حصريه وجديده

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني البارت الاول والثاني بقلم الكاتبه ندي على حبيب حصريه وجديده 


بعد 4 سنوات 

عمر ونورهان ليهم بيت كبير في القاهره  قريب من الجماليه 


قاسم ونسمه قاعدين في الدور التالت من بيت منير الالفي 


نور وغسان غسان اشتري فيلا في المقطم في القاهره بيروحو في الصيف ولكن قاعد في الجمالية مع العيله 


اسر بقي عنده 9 سنوات 


وعاصي 4 ونص سنوات 


منير ونفين عايشين في بيتهم الطبيعي بسعاده واحترام 


سكينه عايشه في بيتها في القاهره والبنات بيروحو احياناً يعدو معاها 


.....................

في شقة غسان 


غسان صحي من النوم عاري الصدر ملقاش نور جنبه 


غسان بستغراب قام دخل الحمام اخد شور وطلع لبس شورت والفوطه على رقابته 


نور دخلت ببتسامه :صباح الخير 


غسان وافق بيلبس قدام المرايا :صباح الفل يا مزة 


نور قربت عليه وعدلت لياقة القميص :انت رايح فين كدا 


غسان حط ايده علي وسطها :رايح الشغل هروح فين انا 



نور :طب يلا انا خلصت الفطار يلا علشان تفطر 


غسان اخد المفاتيح و الفون :يلا 


نور طلعت دخلت علي اوضه الولاد 


نور :عاصي اسر قومو يلا علشان تفطرو 


عاصي بنوم :ياماما سبيني ثويه انام الله 


نور :لا حول الله انتو نايمين بدري يعني 


غسان دخل :في ايه بتزعقي ليه 


اسر وعاصي قاموا علي الفور 


اسر :ولا حاجه يا بابا كنا ريحين نغسل وشنا علشان نفطر وراحو علي الحمام جري 


نور بصدمه :يعني انا بصحي فيهم من ساعت ماصحيت وانت تدخل بس يعملوا كدا 


غسان بصرامه :قدامي يانور يلا خلصي الفطار علشان مش فاضي 


نور راحت تجهز الفطار علي السفره وكان غسان والولاد اعدو 


.......................

في شقة قاسم 


قاسم واقف قدام المرايا بيلبس لبسه الشرطي 


نسمه قامت وكانت لبسه قميص قصير لحد الركبه بحملات 


نسمه :صباح الخير يا روحي 


قاسم :صباح الورد يا قلبي 


نسمه :انت رايح الشغل 


قاسم :بلبس وماشي اهو المهم خليكي نايمه لسه بدري وانا هنزل افطر تحت 


نسمه قربت ليه بحب وباست خده :انا اللي اعمل اكل حبيبي بأيدي يا روحي 


قاسم باس خدها ايضاً : طب يلا بسرعه علشان متأخر 


نسمه :حاضر وراحت علي المطبخ اشرت البطاطس وقطعتها وقلتها وطلعت الجبن واللانشون والمربه وحطيتهم علي صنيه ووقفت قدام البوتجاز تقلي البطاطس 


......................

عند عمر ونورهان 


عمر بعصبيه:يا بنتي قومي شوفي هدومي فين 


نورهان بنوم :5 دقايق بس 


عمر بعصبيه :نورهان بقالك ساعه بتقولي كدا اخلصي بجد 


نورهان بنوم :ايه الكذب دا 


عمر بغضب وهو قالع التيشرت :حسبي الله انتي مكنش ليكي جواز كنت شايف فيكي ايه انا مش عارف 


نورهان وهي نايمه :كنت انطسيت في نظرك وشوفتي ليه انا قدرك اللي كان مستخبي يا حضرت القبطان 


عمر بستغراب :بتبرطمي بتقولي ايه 


نورهان غطت وشها :انا ولا نطقت حتي 


عمر :فين ايام امي هدومي مترتبه اكلي جاهز هي اللي بتصحيني فين الكلام دا 


نورهان وهي تتمغط:دا كان زمان دلوقتي انت معايا انا محتاجه شهر علي ما اتأكيد ان صحيت 


عمر بعصبيه رزع الباب:اما انزل احسن ما طلقها واخلص وسبها ونزل 


نورهان ببرود:هو متعصب ليه كدا 


........................

وبعد مدة 


اتجمع الشباب علشان يروحو الشغل تحت بيت الالفي  


غسان راح باس ايد ابوه:صباح الخير يابا 


منير :صباح النور ياحبيبي 


قاسم :صباح الخير ياحج 


منير :صباح الفل رحين الشغل ولا ايه 


غسان :ايوا هنروح بس القسم اللي هنا مش الكتيبه يعني 


جمال صاحب القهوه :شاي يا حضرت الرائد 


غسان :متأخر والله يا جمال وانا راجع 


قاسم :القهوه مليانه ناس النهارده كدا ليه 


منير :المتش كمان ربع ساعه 


غسان :يووو كنت عاوز اسمعه المهم احنا هنمشي علشان اتأخرنا ولما ارجع ابقي اسمعه 


نور مسكة شنطة اسر وكانت لبسه قميص مجسم والطرحه علي رقابتها ونزله جري 


نور:غسان غسان 


غسان بغضب من منظرها مسكها من شعرها دخلها جوا


نور بوجع:غسان في ايه سيب شعري 


غسان بغضب:قسماً بالله لو لمحتك برا في البلكونه حتي بالبس دا هيكون اخر يوم في عمرك اطلعي 


نور طلعت جري بدموع 


اسر :بابا لو سمحت الباص فات عليا ممكن توديني بالعربيه 


غسان :اركب ياباشا 


غسان :يلا سلام عليكم ومشي بالعربيه بتاعته 


......................

في شقة نفين 


نفين :نور تعالي يابنتي يلا نعمل القمه للشباب علشان يجو يكلو علطول 


نور :حاضر يا ماما 


عاصي:ماما انا نازل اسلب شيشة مع جدو تحت 


نور :عاصي تشرب ايه اسمع انا مش ناقصه كلمة من ابوك ويقول مش قد المسؤليه وهو ما بيصدق 


عاصي :خلاس انا اسف 


نفين بضحك :انتو متخانقين ولا ايه 


نور :والله يا ماما انا عرفه مابيصدق يلاقي حاجه علشان يخانق فيا وبعدين يجي يقولي ضغط شغل وعيطت 


نفين اخدتها في حضنها:بس بيحبك وميعرفش يبعد عنك هو انتي عملتي ايه 


نور مسحت دموعها:المهم سيبك انا هطلع لحمه نعملها علي الغدا تمام 


نفين :اللي يريحك نسمه منزلتش ليه 


نسمه وهي علي السلم :انا جيت اهو صباح الخير يا نفين 


نفين بضحك:صباح النور ادخلي يلا افطري 


نسمه :يااه فطرت انا وقاسم قبل ما ينزل 


نور :يبقي يلا خلينا ندخل نعمل غدا يا اخت 


نسمه :يلا ياباشا مصر ودخلو المطبخ 


.........................

في القهوة


منير :عمر القعده مش مريحاني في ايه نورهان حلوه 


عمر :هي دي ايه اللي هيخليها مش حلوه 


منير بضحك مكتوم:اقول في ايه انجز


عمر :اسمع يا خالي وانا جي اطلبها مكنش ليا شغله كنت عاطل يعني 


منير :لا لا 


عمر:عمري بصيت لوحده ست غير نورهان وغير لما بقت مراتي 


منير :لا لا مفيش كلام من دا 


عمر :طب انا ذنبي ايه تجوزوني نورهان اللي مبتقومش من النوم 


منير :عمر من الاخر كدا مش عوزها اتصل بيها ونطلقها وانتهي الموضوع 


عمر :يعني انا جي اشكي ليك اقول طلقها 


منير :طب اقول ايه 


عمر قام :خالي انا ماشي سلام 


......................

في القسم 


احمد  :حضرت الرائد 


غسان :اتفضل يا احمد خير في ايه 


احمد :انا جي بخصوص سلوي 


غسان بستغراب:مالها سلوي 


احمد :......


حين تقع في الحب 2

البارت الثاني 

للكاتبه /ندي علي حبيب 


احمد :بصراحه يا حضرت الرائد حالتها مش كويسه نهائي بتصرخ طول الوقت محتاجه علاج نفسي علشان عندها زي صدمه تقريباً


غسان رجع راسه لورا علي الكرسي :اسمع ياحضرت الظابط انا مش عاوزك تشغل نفسك بيها خالص ولا كأنك اللي ماسك القضيه تمام 


احمد :اللي تأمر بيه يا فندم وطلع برا 


غسان مسك الملف تاني بيقراء فيه فونه رن لقي نور 


غسان :الو 


نور بزعل:لو سمحت جيب لبن وانت راجع علشان عاصي وقفلت 


غسان غمض عينه :اقفلي في وشي وانا ارجع اربيكي عادي وقفل فونه وكمل قرأت القضيه 


...................

عند نورهان 


سكينه :اول*ع في نفسي واخلص منك 


نورهان وهي ورا الكرسي مستخبية :يا سوسو اهدي انا عملت ايه لكل دا


سكينه قعدت علي الصالون بتعب:الساعه بقت 1 الضهر  و الهانم لسه صاحيه طب جوزك مين قام عمله فطار وهو رايح الشغل 


نورهان بتوتر:ا ا انا قومت وهو رايح الشغل عملت ليه فطار وشربنا الشاي بكل حب ونزل وبعدين دخلت نمت مش عرفه انتي متعصبه كدا ليه 


سكينه بشك:والله يا نورهان لو جوزك اشتكي منك في يوم لكل مول*عه فيكي وانا عرفتك اهو 


نورهان قربت منها بخوف وقعدت جنبها:ياسوسو انتي فهماني غلط دا عمر ميقدرش يتكلم حتي اقصدي علشان مش مقصره يعني 


سكينه :المهم قومي يلا علشان تعملي غدا بدل الحلل جديده جوا كدا 


نورهان بتوتر:يلا دا انا مفيش حد يعرف يعمل الاكل اللي بعمله 


......................

في منزل منير الالفي 


نسمه قعده في الطربيزة اللي في المطبخ بتقشر التوم :عوزين نروح نشوف سوسو يا نور وحشاني اووي 


نور وهي بتشيل بياض الحمه :والله وانا كمان خلاص اخر الاسبوع نروح ناخد نورهان ونروح ليها 


عاصي دخل جري علي المطبخ :مااااامااااا ماااااماااااا


نور بخضه :في ايه يا عاصي القيامة قامت 


عاصي بنهج :لاء لاء بس تعالي بسرعه نزلي العجلة بتاعتي علشان العب مع اسر سباق في السارع بسرعه 


نور وهي بتمسح علي شعره :روح خلي اسر يجي ينزلها ليك يا روحي 


عاصي بزهق:اوووف يعني انا مقلتش ليه قالي لاء 


نور لبست طرحه وراحت وقفت في البلكونه :اسر اسر انت ولد اسر 


اسر رفع وشه ليها:ايوا يا ماما في ايه 


نور :تعالي نزل عجلة اخوك وخلي بالك منه 


اسر :يووه كل ما اجي اروح مكان عاوز يجي عيل بارد 


نور :اتصل با بابا يا اسر ايه رأيك 


اسر بخوف:انا طالع اهو طالع 


منير :في ايه صوتكم في الشارع ليه 


نور :مفيش يا بابا كنت بنادي اسر ينزل عجلة عاصي 


منير :طب ادخلي جوا علشان الحموله جايا مش ناقصين عريس جديد وعاصي يحلف عليكي 


نور بضحك :حاضر دخله اهو ودخلت علي جوا 


.........................

في القسم 


قاسم :يعني دلوقتي مين اللي سرق 


وحده من اللي متهمين 1 :مش انا والله يا بيه


وحده تانيه 2 :كذابه انتي محدش يعرف مكان الدهب غيرك 


وحده من المتهمين 1:ميكونش انتي ليه انتي بصالي في الشغله من يوم ما اتوظفت وحده غلويه


قاسم حط ايده علي دماغه :بااااااااس اسكتو انا بسأل مين فيكوا كان موجود في الفيلا لما الدهب اتسرق 


الإتنين سكتو 


قاسم رفع ايده وخبط المكتب :عسكري احبسم 


العسكري :تمام يا فندم 


قاسم قعد علي المكتب بتعب:الله يحر*قكم انا كان ايه اللي خلاني ادخل شرطه انا ناقص 


...........................

في البحر عند عمر


عمر ماسك السيلكون بيتكلم فيه :اسمعو عوزين حمايه زياده علي سفن الالمانيه 


عسكري :تمام يا حضرت القبطان 


عمر :واجمع فريق البحث احنا مش في رحله وخدين السفن دي كلها ليه 


عسكري :تحت امرك يا فندم 


سعيد القبطان :ازيك ياقبطان


عمر :بخير انت اخبارك ايه 


سعيد :الحمد الله المهم انا هنزل مكانك الرحله دي 


عمر :والله انا مش عارف احضنك ولا اعمل ايه الرحله دي مكنتش نزله ليا من زور الحمد الله ان خلصت منها تسلم 


سعيد :دا الواجب يا باشا 


عمر :حبيبي والله استأذن انا بقي العشا هتأذن اهي 


سعيد :الف سلامه ومشي عمر ركب عربيته ورجع بعد تعب كبير 


......................


في منزل الالفي 


الجميع متجمع علي السفره 


غسان :الماتش كان حكاية النهارده سمعت من الشباب في الشغل 


قاسم :مسمعتوش ولا ايه 


غسان :ملحقتش بس ادام الجماليه مش علي بعضها والصويت والفرح دا اذن مصر كسبت 


منير :3/2 الحمد الله انا كنت قاعد علي القهوه هفرقع 


نفين :بالله خلصونا من قصه الماتش وخلونا نعرف ناكل 


اسر بدموع وهو ماسك الكراسه:ماما 


نور بصت عليه :نعم يا حبيبي 


اسر :مش عارف احل المسأله دي خالص ومش فاهم اي حاجه في الماده 


نور :خلاص لما نطلع هذاكر معاك دلوقتي اعد كل 


اسر مسح دموعه :تمام 


غسان :انت بتعيط في ظابط بيعيط 


نور بصت عليه ولكن احتلت بصمت 


اسر :انا اسف يا بابا 


نور :اشرب يا حبيبي الينسون دا 


عاصي بصوت عالي:مليش دعوه انا عايز لبن 


غسان :في ايه يا استاذ عاصي تشرب الموجود 


عاصي بغضب:البن جوا بس محدش رضي يغليه 


غسان :تعالي علي نفسك المره دي واشرب الينسون 


عاصي مسك الكوباية وشربها بغضب 


نسمه :نفسي مره وحده نفطر او نتغدا او نتعشا من غير درس الجغرفيا بتاع نور وعيلها 


الجميع ضحك علي كلامها 


منير :مين فيكو بقي اللي هيعمل الشاي 


نسمه :نور تعبت النهارده هعمله انا 


قاسم غمز ليها وهي اتكسفت وراحت علي المطبخ تعمل الشاي ونور بتلم السفره 


................

عند عمر ونورهان 


عمر دخل وحط المفاتيح علي البار وقلع الجاكت بتاعه بإهمال ودخل بتعب


عمر :نورهان نورهان ودخل علي المطبخ لما حس بخبط ورزع 


عمر بصدمه :في ايه كان حر*يق كبير ولا اي 


المطبخ تقريباً كل المواعين برا والدقيق مالي المكان ومتبهدل خالص 


نورهان بصت لعمر بغضب:انت داخل بجزمه يا عمر 


عمر بضحك :جزمه ايه انا لو طايل ادخل بالمطافي كنت دخلت 


نور بعياط:مش عرفه اطبخ خالص حولت بس مش عرفه 


عمر راح عندها ومسح الدقيق من علي شفايفها وباسها برقه :مش مشكله يا روحي اطبخ معاكي 


نورهان مسحت دموعها :انت جي مش الشغل تعبان واكيد جعان 


عمر بص لسقف :والله تعبان وجعان ونعسان بس اعمل ايه لما يكون بنتي مش عرفه تطبخ 


نورهان بضحك:تساعدها 


عمر :شوفي بقي يا حلوه انتي تغسلي كل الحاجات دي وانا هطبخ مكرونه بصوص الجبنا وبنيه تمام 


نورهان :هو دا طبخ يا عمر 


عمر برفع حاجب :مش تحمدي ربنا ان بعرف اعمل دول يلا اخلصي 


نورهان بدأت في غسيل الاطباق وعمر بدأ في عمل الطعام مع مشاكساته ليها 


......................

في شقة نسمه 


نسمه قعده وقاسم نايم علي وجلها في الصاله بيسمعوا فلم رعب 


نسمه بخوف :قاسم اقلب 


قاسم :استني يا نسمه هشوف الحته دي واقلب علطول 


ايجة حته رعب جامد 


نسمه صوتت وضربته بالم 


قاسم حط ايده علي عينه بصدمه :.........


تفتكرو ايه ردة فعل قاسم ؟


وايه اللي هيحصل بين نور وغسان؟


والمجنونه نورهان حياته هتفضل سعيده ولا لاء؟


(انتظرو القادم )


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


الروايه كامله من البارت الاول حتى البارت الثلاثون من هنا



تابعوا صفحتي عليها كل الروايات بدون لينكات علشان يوصلكم اشعار فور نزول الروايات من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات



❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌹🌺💙❤️






تعليقات

التنقل السريع
    close