رواية بنت الجيران الفصل السابع عشر حتى الفصل الثاني والعشرون بقلم الكاتبه رحمه احمد حصريه وجديده
رواية بنت الجيران البارت السابع عشر حتى الفصل الثاني والعشرون بقلم الكاتبه رحمه احمد حصريه وجديده
رواية بنت الجيران الجزء السابع عشر حتى الفصل الثاني والعشرون بقلم الكاتبه رحمه احمد حصريه وجديده
رواية بنت الجيران الحلقه السابعه عشر حتى الحلقه الثانيه والعشرون بقلم الكاتبه رحمه احمد حصريه وجديده
رواية بنت الجيران الفصل السابع عشر حتى الفصل الثاني والعشرون بقلم الكاتبه رحمه احمد حصريه وجديده
بتقوم هنا من علي سجادتها وتمسح دموعها وتهدي نفسها وبتقرر تطلع شويه تشم نفسها ف البلكونه
بتطلع واول م تزق الباب بتشوفه قاعد ساند ايده علي جبهته وفارد ضهره ...
يزيد بهدوء تام بدون حركه: كده تخليني قاعد مستنيكي كل دا ...
هناا والكلام مش راضع يطلع ..
يزيد بيعدل قاعدته: اتأخرتي عليا اوي
هنا متصلبه مكانها.....
يزيد : مالك ي هنا
هنا : اا..ااناا.. .. مفيش
يزيد : طب بعد اذنك ممكن تقعدي عاوز اقولك علي حاجه .... ممكن
هنا بجمود: لااء ....هو انت بتراقبني !! مستنيني ليه !! ليه كل م اجي هنا اشوفك !! متسبني ف حالي ! من ساعة جيت وانت بتطلعلي من كل حته !! انت عاوز مني اي!!!!
يزيد محافظ علي هدوءه وبيبصلها بعيون مترقبه
يزيد بهدوء: طب ممكن تقعدي عشان افهمك انا عاوز منك اي
هنا: قولتلك لاء... مفيش بيني وبينك كلام .. عن اذنك
وف لحظه م هنا بتلف تدخل بيقولها يزيد بصوت عالي نسبيا
يزيد: استني ي هنا اسمعيني الاول ..
هنا : اسمعك اي هو احنا في بين....
يزيد بطريقه كوميديه :ممكن تسكتي وتسمعيني انتي بالعه راديو ع المسا
اهدي كده هو انا عملتلك حاجه يحجه انتي طالعه بتتخانقي معايا ليه
هنا بدون ملامح بصوت ضعيف: نعم
يزيد بتنهيده: من غير مقدمات كتير .... انا عاوز رقم عمي رؤوف
هنا بتقطع: ل..يه
يزيد بهدوء : عشان في عندكو حاجه من ساعة م شوفتها وانا مبقتش يزيد ..حاجه خدت قلبي وخلت حياتي هيبقي ليها معني طول م هي معايا... حاجه اول م بشوفها قلبي بيقولي أن هي دي ال عاوز اكمل معاها باقي حياتي
ومكمل يطريقه كوميديه : حاجه متر ونص واقفه قدامي عاوزه تتخانق معايا كل م تشوف وشي ومخلياني مستنيها لحد م عيني غفلت وانا قاعد .....
هنا ب صدمه : ت.. قصد ...اي
يزيد ب ابتسامه: اقصد فاضيين امتي نيجي نشرب عندكو شاي واطلب ايديك ي بنت الجيران
هنا بتعجب : شاي!
يزيد بضحك: او نسكافيه يعني ال انتي عاوزه تعمليه .. هو ده ال لفت نظرك ؟؟!
هنا بتقطع: انت .. انتت.. يزيد .. انت
يزيد: انا اي .. قولي ي هنا
هنا : بس..رضوي.. قاالت .. انك
يزيد ب تسرع : رضوي كانت بتنغاشك يستي
هنا بسرحان وصوت واطي: قالت ان عروستك زي القمر
يزيد ب ابتسامه : وهو انتي مش زي القمر !!!
هنا بتسوعب ال بيحصل عيونها بتتسع وابتسامه واسعه وترجع خطوات ورا وهي بتقول : يزيد... يعني ... اناا.
بتدخل هنا وتقفل الباب بتسرع وتقف وراه
يزيد :تعالي هنااا هاتي الرقم .. انتي يحجه
وبيضرب كف علي كف وهو داخل اوضته وبيكلم نفسه : ي نهار العبط ... هخطب عبيطه ...
واقفه هنا ورا البااب مش مصدقه ال سمعته حاسه قلبها هيطلع من مكانه صوته بيتردد ف سمعها
( عاوز اكمل معاها بقيت حياتي )
بتقول ف نفسها .... انااا ... ويزيد
وبتكمل هي بتتنطط م الفرحه.....بس ده ...لالالالا شكراا يااارب شكرااا شكراا ..
يزيد بيدخل اوضته اول حاجه يعملها يطلع تليفونه ويكلم رضوي
رضوي بنوم: الوو
يزيد : اي رضروض انتي نايمه
رضوي: اممم مين معايا
يزيد: ... فوقي ي رضوي انا يزيد
رضوي: يزيد ...في اي
يزيد مدعي الحزن : عندي ليكي خبر عاوز اقولهولك من امبارح
رضوي بخصه : في اي ي يزيد مالك .. ماما كويسه ..انت ك....
يزيد بمقاطعة: كويسين ي ستي اصبري اسمعيني ...
.. انا كلمت ماما ف موضوع هنا و....
رضوي : اييي اي ال حصل
يزيد : بصراحه ي رضوي امك منشفه دماغها بس ..ف الاخر يعني
رضوي: متقوول ي يزيد انت هتنقطنيى بالحروف
يزيد بفرحه: شكلك هتجيبي الفستان ال نفسك فيه
رضوي بتعجب: يعني ايي.... تقصد ماما واا
يزيد بمقاطعة: ماما وافقت ي رضووي وانا كلمت هناا وهكلم عمي روؤف بكرا
رضوي بفرحه وهي بتقوم تقف: بجددد..لالا كذاااب .. قول والله
يزيد بضحك: اها والله زيمبقولك كده
رضوي بتصوت بفرحه : عااااا كذاااب كذااااب
يزيد : طب ي رضوي اجيليك وقت تاني شكلك مجنونه دلوقتي
وبيقفل فوشها
ف النهايه
كل واحد فيهم كان نايم، لكن جوه قلبه كانت الفرحة مابتنمش . يزيد، وهو فارد نفسه على سريره، كان غارقان في سعادة غريبة. مش قادر يصدق إنه أخيرًا خد خطوه ناحيه مستقبله مع هنا ..بنت الجيران ال خطفت قلبه من اول مره ... وابتسم، وهو عارف إن الحياة مش هتكون زي الأول بعد النهاردة هيكون معاه شريكه حياته
هنا نايمه مغمضه عينها مش قادره تخفي ابتسامتها كانت حاسة إن الدنيا كلها بتضحك ليها، واحساسها أخيرًا بقى حقيقة
الليل عدي زي الحلم، ومع كل دقيقة، كانوا بيحسوا بالراحة اكتر. في وسط النوم، وكل واحد منهم كان بيحلم بحاجه واحده... مستقبلهم ال مستنيهم مع بعض
صباحا بيقوم يزيد يجهز لشغله بعد غياب يومين والشغل بقا متراكم عليه ف يقوم بدري وينزل ب نشاط
وهو رايح بيشوف امل راجعه من السوق ف بيجيله فكرة انه ياخد منها رقم رؤوف ف يقف يطلب ب استأذان
يزيد : صباح الخير ازيك ي طنط امل
امل: صباح النور .. الحمد لله يبني ..
يزيد ب تسرع: بعد اذنك يطنط امل ممكن رقم عمي رؤوف
امل بتعجب: ليه ي يزيد في حاجه ولا اي
يزيد بنفي : لا لا محتاجه ف حاجه بس.... متقلقيش
امل بتديه الرقم وبتسأله: لو في حاجه بس قولي
يزيد ب ابتسامه : محتاج منه حاجه كده بس
امل : طيب يبني... هي الحجه زينب ف الشغل صح
يزيد : ايوه
امل: طب يحبيبي متتعشي معانا النهارده ...
يزيد بضحك: ربنا يخليكي ي طنط والله شكرا....
امل: هتتحرج انا عارفه.. بص قولي بس هترجع م الشغل الساعه كام وعدي يجبلك العشا
وكملت بضحك: ولايمني احسن عدي يقع بالاكل
يزيد ب ابتسامه: تسلمي بجد ي طنط مش عاوز اتعبك
امل: ولا تعب ولا حاجه... دا انا هعمل بسله ورز ولحمه ولا مش بتحب البسله اعملك حاجه تانيه
يزيد بضحك : لاء بحبها
امل: طب يحبيبي ... ولو عوزت حاجه احنا البيت ف وش البيت متتكسفش دا انت زي عُدي ابني
بترجع امل للبيت بتلاقي هنا صاحيه بنشاط وواخده دش وبتسرح شعرها
امل :الله الله اي النشاط ده
هنا بتنهيده : مفيش نمت كويس اوي
يمني بتدخل: شكلها حلمت حلم حلو
هنا: متخليكي ف حالك
امل: انتي ي هنا يبنتي عقلك جراله حاجه.. ال يشوفك النهارده وشك منور كده ميشوفكيش امبارح
هنا ب ابتسامه بلهاء : ماما انا جعاااااانه
امل: ي ختاااااي .. اقفلي البلاعه دي
يمني: انا بقول نرجعك لليومين ال فاتو مكنش حد سامع صوتك كده والحياه رايقه
هنا وهي بتخبطها علي علي راسها: ولما امسكك اهبدك ف الارض امك بتزعل
امل : المهم ي استاذه يمني .. انتي هتاخدي انهارده صنينه اكل صغيره كده توديها ليزيد جارنا
هنا وهي بتنط تقوم تقف : يزيييد... لييه.. ماله
امل: في اي يبنت العبيطه .. بقولها توديله اكل .. الراجل قاعد لوحده ووالدته ف الشغل زمان بطنه نشفت من اكل برا .. صعب عليا والله
هنا بتقعد تاني :اااه وانتي شوفيته فين
امل: وانا راجعه م السوق .... وطلب مني رقم رؤوف مش عارفه ليه
هنا بتنط تاني تقف: اييييه... لالالالا
يمني ب تعجب: مالك ي هنا انتي اتجننتي
هنا وهي بتشاور بايدها : لا ..لا .. هي وصلت ل بابا ...باااباا ..
امل : في اي هنا
هنا بصوت عالي : لا مفيش ...مفييش حاجه خاالص ....
يمني: سيبك منها ي ماما عليا النعمه هنا اختي عندها سلك عريان ف راسها
امل: تودي الاكل ي يمني وتيجي ي بنتي .. ولما نبقي نعمل اكله حلوه كده نبقي نبعتله
هنا بتهكم: ربنا يخليكي للغلابه ي امل .. ربنا يخليكي
مساءا ويمني بتودي الاكل ل يزيد
يزيد وهو بيفتح الباب : اييووه ميين ..يمني ... برضو طنط امل مصمصه ..
وبياخد منها الصنيه : شكرا ي يمني وقولي ل شكرا ماما تسلم ايديك
يمني: العفو علي اي
يزيد : متتعبيش نفسك وتيجي تاخدي الصنيه انا هنده من البلكونه واناولهالك .. اشطا
يمني : اشطاا
بعد يمني تروح تسألها امل
امل: قالك حاجه ي يمني
يمني: لا يماما بيقولك شكرا وتسلم ايدك.. ولما يخلص اكل هينده من البلكونه يناولني الصنيه
امل: ..بالهنا والشفا .. شويه كده وقومي ي هنا انتي خدي الصنيه عشان يمني قصيره مش هتطول وانا هقوم اصلي العشا
هنا بعين متسعه: انااا!! لالالالا
امل: اي ي هنا هو كل ال لازق ف لسانك م الصبح لالالالا .
هنا: اقصد... اقصد انا داخله استحمي ي ماما
امل وهي بتقوم : اعقلي ي هنا شويه.. اعقلي ربنا يهديكي
وبعد عشر دقايق بينده يزيد بتطلعه هنا وهي بتترعش م الخوف والاحراج والكسوف😂
يزيد بهدوءوهو بيمد ايده بالصنيه : اتفضلي
هنا بتقطع وهي بتاخد منه: بالهنا... و .. الشفا
يزيد ب ابتسامه : تسلم ايد طنط امل الاكل تحفه
...
وبيحرك حواجبه : شكلي هاكل من ايد حماتي كتير الفتره الجايه
هنا بصدمه: ايي .. انت.. انت بتقول... حما.....
وبتدخل وهي بتقول بصوت عالي: ي مااااامااااا
يزيد ب تعجب: ينهر اسوخ البت علقت ...
بيدخل يزيد وبيفكر أن ده الوقت المناسب عشان يكلم والد هنا ويفاتحه ف الموضوع
رؤوف بيلاقي رقم مجهول
رؤوف: سلام عليكم
يزيد : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته..ازيك ي عم رؤوف
رؤوف: الحمد لله يبني.. مين معايا
يزيد: انا يزيد ي عم جاركو ال ف البيت ال قدامكو
.. اخبار حضرتك اي
رؤوف: بخير الحمد لله ي حبيبي .. في حاجه ولا اي.... الجماعه كويسين عندي ولا في.اا
يزيد بمقطاعه: كويسين ي عم رؤوف متقلقش ..
انا ال كنت عاوز حضرتك ف موضوع كده
رؤوف : معاك يبني ..اتفضل
يزيد: بصراحه كده ي عمي من غير مقدمات...
حضرتك وطنط امل ونعم الجيران .. ومن غير م اطول عليك انا عاوز اجي اشرب معاك شاي واطلب ايد بنت حضرتك
رؤوف بتعجب: والله يبني تنور ف اي وقت ...
يزيد: شوف الوقت المناسب مع حضرتك وانا هاجي انا ووالدتي وعمي ..لان والدي متوفي الله يرحمه
رؤوف: عارف يبني.. الله يرحمه .. ف انتظاركم انشاء الله..
يزيد: تسلم ي عم رؤوف.. ربنا يخليك
رؤوف: ربنا يقدم ال فيه خير باذن الله
يزيد: بإذن الله ي عمي
وبعد ي يقفل رؤوف مع يزيد بيرن على أمل
رؤوف: اي امل عاملين اي
امل: كله تمام ي رؤوف انت اي الاخبار ؟ اتعشيت
رؤوف: الحمد لله... بقولك اي اعملي حسابك في ضيوف جايلنا كمان يومين
امل: ضيوف؛ ضيوف مين
رؤوف: عريس متقدم ل هنا
امل: عريس!!! مين ده
رؤوف: يزيد جارنا ابن الحجه زينب
امل بفرحه: يزيد !!!
هنا بتراقب الموقف بعيون مترقبه واول م امل تنطق اسم يزيد تقوم تقف
رؤوف: ايوه.. هيجي هو وامه وعمه
امل: دول ينوروا ي ابو هنا... ده يزيد شاب زي الفل .. ماشي... مع السلامه
هنا بتقطع: ما..ما ...
امل بمقاطعه: مبروووك ي هنااا .. والله قلبي هيطير م الفرحه.. اتاااري خد الرقم مني الصبح
يمني وهي بترقص: ده شكل البسله بتاعتك فيها سحرر ي اموووله .... هلبس فستاااان..اوعا....
هنا ب مقاطعه وهي بتتكلم بخوف : ماا..ماا والنبي لاء دا انا لسا عيله صغيره ... وبعدين .. وبعدين ده يزيد ده اخويااا.. اااه.. بصي انا مش بفكر ف الج...
امل : ادي ال بناخده منك كل م يجيلك عريس
اقعدي انتي بس مع يزيد وانتي هترتحيله صدقيني ..
هنا بعين متسعه: اقعد معاااه .. اقعد معاه فين
امل بهدوء: اسمعي ي قلب امك هما جايين كمان يومين .. هنقعد كلنا سوا وهنسيبك تقعدي معاه لوحدك هنا قدامنا تتكلمو شويه.. بس كدا
هنا بتحس ان الارض مش شيلاها وبيغمي عليهاا.........
وبعد مرور يومين ف اليوم ال يزيد وعمه وزينب رايحين فيه
يزيد: انتي بتعيطي ليه دلوقتي ي ماما
زينب بعياط: هفرح بيك ي يزيد
يزيد: تفرحي بيا تعيطي .. اومال لو هتزعلي عليا بقا
زينب: بعد الشر عليك.. يلا عشان عمك قاعد مستني برا
يزيد: حاضر دقيقين بس هتكلم ف التلفون وجاي
زينب: طيب.. ع ما اقدمله الشاي
يزيد بيكلم رضوي
رضوي بفرحه: العرييس العريسسس.. العرييس الي هيهيص
يزيد بضحك:يبنتي بقاا
رضوي:مبسوطه اوي ي يزيد مش مصدقه اني هفرح بيك يحبيبي
يزيد: ادعيلي ي رضوي ربنا يكملها علي خير
رضوي: دا انا طول اليوم بدعيلك .. ولا ال ابنها داخل امتحان ثانويه عامه
يزيد بضحك: انا مش خايف من حاجه زي م قلقان من هنا تلخبط ف الكلام وتقول ل ابوها مش موافقه.. دي مجنونه
رضوي: الله دي عرووسه ي يزيد لازم هتبقي مكسوفه... المهم انت بس طمني لما تروح .. ماشي
يزيد: حاضر..
رضوي: مع السلامه يحبيبي
ف نفس الوقت عند هنا .. بتلبس وهي حاسه بمزيج بين التوتر والفرحه والخوف
بتلبس دريس هادي من اللون البينك وطرحه اوف وايت وبتحط ميكب خفيف جداا وكحل
امل بعياط: عروسه زي القمر ي هنا
هنا : ماما هتعيطي هقلع هدومي ومش طالعه.. انا بتلكك اصلا ..
هنا بخوف: مش عاوزه اتجوز والنبي
امل: هو انتي قايمه تتجوزي الصبح يبنت العبيطه....
هنا: طب بصي ..بصي انا هقعد معاكو متخلونيش اقعد معاه لوحدك وحياة عيالك ..هيغمي.. علي..
يمني بمقطاعه وهي بتجري: دول جممم جمممم
امل بتروح بسرعه تستقبلهم وبتقول ل هنا: روحي ي هنا ع المطبح عشان تطلعي تقدملهم تلعصير كمان شويه.. روحي ....
هنا هي بتضرب بايديها الاتنين علي خدها: عصير .. ب ايدي دي!!... دا انا هحميهم بيه مش هقدمهولهم
18
هنا هي بتضرب بايديها الاتنين علي خدها: عصير ... دا انا هحميهم بيه مش هقدمهولهم استر يارب
بتروح امل تستقبلهم مع رؤوف بترحاب
رؤوف: اهلا وسهلا اتفضلوا... اتفضلوا
امل: منورين والله ي حجه زينب
زينب: ده نورك ي ام هنا .. البيت منور ب صحابه
عبد الهادي ( عم يزيد الكبير): ازيك يحج رؤوف اي الاخبار
رؤوف: بخير الحمد لله
يزيد ب مشاوره: عمي الحج عبد الهادي عمي الكبير ي عم رؤوف وف مقام والدي الله يرحمه ...
رؤوف ب ابتسامه : اهلا وسهلا ..
يزيد: ده عم رؤوف ي عمي والد هنا
عبد الهادي بجديه: بصراحه كده ي حج رؤوف احنا جايين طالبين القرب منكم ... وعاوزين الانسه هنا ل يزيد ابننا
رؤوف: نتشرف طبعا ... ده بصراحه من ساعة م جينا وام هنا مبتبطلش شكر ف ام يزيد ويزيد
زينب: تسلم ي ابو هنا .. دا انتو ال ناس محترمه .. ونسب يشرف باذن الله
امل : والله ي ام يزيد م نلاقي زيكو ولا زي يزيد ف ادبه واحترامه
زينب: اومال فين العروسه ي ام هنا
امل: دقيقه واحده اندهلها عن اذنكو
بتدخل امل ل هنا ال واقفه سانده ايديها علي ركبها
هنا: رجلي مش شيلاني ي ماماا هقع لو مسكت العصير ده هقع وهكفسكووا
امل وبتناولها الصنيه: امسكي بس كده وانا طالعه جمبك اهو يلاا
هنا بتمسك الصينيه بايد مرتعشه وبتطلع للصالون وقلبها واقع منها
بتطلع هنا موجهه عنيها ع الصنيه يزيد بيشوفها بتترسم ابتسامه صغيره علي وشه
بتحط هنا الصنيه بهدوء ع الترابيزه وهي بتقول سلام عليكم
الجميع : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
رؤوف مشاور :تعالي اقعدي ي هنا
بتقعد هنا جمب امل ف الكرسي المقابل ل يزيد
عبد الهادي : قولت اي يحج رؤوف
رؤوف: والله يحج عبد الهادي لو عليا مش عاوز ل بنتي غير ال يصونها ويحطها ف عينيه .. وانا مش هلاقي ل هنا زي يزيد بس ف الاخر الرأي ل هنا بنتي
عبد الهادي : طب ممكن ي ام هنا العرسان يقعدوا شويه مع بعض بعد اذن ابو هنا
امل: اها طبعا اومال..
بتسبهم امل يقعدوا ف اوضهه موجهه للصالون والباب مفتوح
يزيد : مش سامع صوتك يعني ال كان طالع من يومين
هنا بنص عين : اسمع اما اقولك ... انت
يزيد بمقاطعة: اسمعي انتي اما اقولك .... انتي هتطلعي من هنا تقولي انك موافقه علي طول
اصل انا بيني وبينك كده ناوي اقرا فاتحه انهارده
هنا بعين متسعه: ايي... ودا مين قالك اني موافقه .. انا لسا محتاجه وقت افكر
يزيد بتنهيده وابتسامه بلهاء :قلبي ال قالي وبصراحه قلبي عمره م كذب عليا
هنا : انا بصراحه كده انا مش بفكر ف الجواز دلوقتي .. وبعدين انا معرفكش.. انا ي دوب لسا عارفاك من شهر
يزيد وهو بتكلم بسرعه : اعرفك عليا ... اسمي يزيد عندي ٢٧ سنه شاب عسل وزي الفل وساكن ف الشقه ال قصادكو ... ومليون بنت تتمناني
وكمل بهدوء: بس مفيش غير بنت واحده بس هي ال قدرت توقعني
هنا : انت نرجسي اوي
يزيد: علي فكره انتي واقعه علي ودنك وانتي صغيره انتي يبنتي مبتسمعيش غير ال علي مزاجك
هنا وهي بترفع صوبعها : اسمع اما اقولك .. انا بقالي يومين مبنامش .. وعاو...
يزيد بمقاطعة: بتفكري فيا
هنا بتقطع: اا لاء ...و هفكر فيك لييه
يزيد : هنا خلينا نتكلم بجد شويه..... انا قولتك وهقولك تاني ...
انا من ساعة م شوفتك وانا مبقتش يزيد .... عقلي كل م يحاول ينساكي قلبي بيرفض .. وده مش انا.. مش انا ال اقف استني بالساعات عشان اشوف طيفك بس قدامي ..
وقولتلك بوجودك شكل هعيش ال كنت بدور عليه
عاوز اكمل باقي حياتي معاكي ي هنا ... موافقه؟
هنا وشها بقا الوان الطيف
هنا بتوتر وتلقائية : يزيد.. اناا .. بص ... انا عاوزه انام ممكن تقوم تمشي
يزيد: مش قبل م نقرا الفاتحه .. وبعدين انتي بتطرديني
هنا بتسرع : لا مقصدش والله بس ان...
عدي بيجي يقعد جمب يزيد ويقوله : عارف ي يزيد هنا عملت اي لما عرفت انك جاي عندنا
يزيد وهو بيبص ف عين هنا: عملت اي
عدي: اغمي عليها ووقعت ف الارض وماما ويمني فضلوا يفوقوا فيها بالمايه
هنا : عدي... روح عند ماما.. اطلع
يزيد بضحك: هي وصلت للاغماء ... طب لا دا احنا هنقرا الفاتحه انهارده بجد بقا
بيطلع يزيد ووراه هنا يقعدوا معاهم تاني ف الصالون ..
زينب ل امل بهدوء: لا واضح اننا هنفرح ي ام هنا
عبد الهادي: وزي م قولتلك ي حج رؤوف شقة يزيد جاهزه يعني لو حصل نصيب انشاء الله هيبقي خطوبه وكام شهر ولا حاجه ونكتب الكتاب والفرح علي طول
رؤوف: سيب الامور دي ربنا يدبرها بس يحج عبد الهادي .. بلاش استعجال
زينب: لا ي ابو هنا من الناحيه دي بقا .. انا ال عاوزه افرح ب ابني علي طول .. هو مشاء الله جاهز ..
عبد الهادي: ها ي حج رؤوف نقرا الفاتحه
رؤوف بيبص ل هنا : ها ي هنا قولي رأيك يبنتي متتكسفيش .. موافقه ؟ ولا عاوزه وقت تفكري
بتخطف هنا نظره ل يزيد ال كانه بيقولها بعينه قولي ي هنا
هنا ب كسوف : ال ...با..با ..شايفه..
يزيد: يبقي نقرا الفاتحه ي جماعه
رؤوف بموافقه : نقرا الفاتحه
بعد دقيقتن
عبد الهادي: الف مبروك ي جماعه... ربنا يتمم بخير انشاء الله
رؤوف : شوف ي يزيد ي ابني .. انا اهم حاجه عندي راحة بنتي... مش هقولك هاتلها دهب ب كذا ولا هكتب قايمه ب كذا ولا اي حاجه
الدهب ده هديه منك لعروستك يارب يكون دبله بس .. بس بنتي تبقي مبسوطه
يزيد ب ابتسامه: اكيد ي عم رؤوف
عبد الهادي : يزيد هيشيل هنا ف عنيه ي ابو هنا متقلقش
زينب: ننزل بعد بكرا انشاء الله نجيب الدهب ي ام هنا
امل: انشاء الله ي ام يزيد
يزيد وهنا كل شويه يخطفوا نظره لبعض ... هنا قاعده مش مستوعبه ال حصل ويزيد فرحته مخلي قلبه هيتكلم
وبعد ربع ساعه بيستأذنوا
رؤوف : لسا بدري والله ... استنوا اتعشوا معانا حتي
عبد الهادي: المره الجايه انشاء الله ي حج رؤوف ف الفرح جاي كتير
امل: شرفتوا ونورتوا ي ام يزيد
يزيد: بعد اذنك ي عمي رؤوف انا عاوز رقم هنا
روؤف بضحك: حاضر يعم يزيد .. خلاص هتبقي خطيبتك بقا .. بس مفيش كلام بعد الساعه ١٢ .. احسن اخد التلفون منها واكلمك انا
يزيد : لاء متقلقش دا من ٩ بس
بعد م الكل يمشي بتقول امل ل رؤوف
امل: الحمد لله ي رؤوف الحمد لله ... قلبي اطمن علي بنتي
رؤوف: ربنا يكملها خير ويفضلوا ناس كويسين مع بنتك ي امل
امل بتدخل ل هنا تلاقيها واقفه قدام المرايه
امل: هنوونه .. الف مبروك ي قلب امك
هنا بدموع: هو انتو بجد هتجوزوني كمان كام شهر ي ماما
امل: ده كلام ي هنا لسا في كلام هيتقال تاني . انتي خايفه ليه يبنتي
هنا: مش خايفه... عاوزه افضل عايشه معاكو هنا مش عاوزه اتجوز دلوقتي
امل: طب م انتي عايشه معانا برضو ده بيتك هيبقا ف وش البيت .. هو احنا كنا نفكر ان ده يحصل يبنتي
: كلمي اختك فرحيها يلاا متفكريش ف حاجه دلوقتي يلاا
الساعه ١١ مساءا هنا بتلاقي رقم غريب باعتلها.رساله
..
:الف مبروك ي هناايا .
بتفهم انه يزيد بتبتسم وتفتح الرساله
هنا: الله يبارك فيك
يزيد: ممكن تطلعي البلكونه عاوز اديكي حاجه
هنا: حاجة اي
يزيد: اطلعي ي هنا خديها وادخلي تاني أنا مش هخطفك
بتلبس هنا الاسدال والطرحه وتطلع
يزيد: امسكي
هنا ب ابتسامه: شوكولاته.. عرفت منين اني بحب دي
يزيد مقلد حزلقوم: من النت هيثم ابن احلام كراويه هو ال قالي
هنا ب ابتسامه: بجد
يزيد : عرفت من الاكونت بتاعك ع الفيس ي هنا ..
بصراحه هي معايا بقالها كتير بس حضرتك كنتي عازله نفسك مكنتش عارف اديهالك
هنا: امممم وانت عرفت الاكونت بتاعي منين
يزيد: دا انا بايت فيه... كل بوستاتك عن الكليه والاكل مشاء الله مفيش ف حياتك رجل كنبه حتي
هنا بضحك: اي رجل كنبه دي
يزيد : بيقولوا ان انا هبقي رجل الكنبه
هنا: لا متقولش علي نفسك كده
يزيد بتنهيده : شقلبتي حياتي اليومين ال فاتو ي هنا ... حاجات كتير اوي حصلت عشان اقدر اقعد معاكي من شويه كده ونقرا فاتحتنا
هنا: ازاي
يزيد: بعدين هحكيلك بقا ..
. يزيد ممثلا النوم وبيتاوب: اصل بصراحه هموت وانام بقالي يومين منمتش
هنا بعدم تصديق: لا والله
يزيد ب انتباه : رضووي !!استني هرن عليها دي مستنياني اكلمها.. تاخدي انتي تكلميها؟
هنا: لا دا انا لما اشوفها.. بتضحك عليا انا
يزيد بضحك: كانت عاوزه تتاكد من مشاعرك ناحيتي ..هي الوحيده ال كانت عارفه اني بحبك
هنا ب صدمه: انت قولت اي!!!
يزيد : كانت عاوزه تتاكد
هنا: لا ال بعدها
يزيد: هي الوحيده ال كانت عارفه
هنا : يزيد
يزيد: نعم ي عيون يزيد
هنا بتحذير وتوتر: يزيد ..انسي الكلام ده .. لما نبقي نكتب الكتاب انشاء الله كمان سنه سنتين تلاته ابقا قو
يزيد:كمان اييييه يختي!!!
هما شهرين تلاته .. اربعه بالكتييير
هنا: انت بتقرر حاجات كتير من غير رأيي
يزيد: اسكتي انتي انا عارف مصلحتك
هنا: يزيد انا بتكلم بجدد.. انا لسا صغيره .. عاوزه علي الاقل اخلص ٣ كليه
يزيد: مش مشكله هتخلصي ٣ و ٤ كمان عندي
هنا: انت ليه مستعجل
يزيد بتنهيده: ال بيحب حد بيبقا عاوز ال بيحبه قصاده علي طول .. وانا عاوزك معايا علي طول
هنا ب كسوف: ..انا هدخل اناام ي يزيد .. تصبح على خير
يزيد بغمزه: وانتي من اهل الخير ي عروسه .. اجهزي كده عشان هتبقي مشغوله اليومين الجايين ف تجهيزات الفرح
هنا بتدخل وهي بتمتم فنفسها : ي خبر منيل اي ال انا عملته فنفسي ده .. هتصرف ازاي مع البني ادم ده ... دا انا ركبي بتخبط وانا واقفه قصاده ..
عند يزيد بيكلم رضوي
يزيد : شكلك نمتي
رضوي: هو انا لسا هستناك.. انا كلمت ماما ي استاذ يزيد
شكلك مشغول من دلوقتي مع العروسه
يزيد: هو انا اقدر اتشغل مع حد غيرك ي رضروض
رضوي: لا خلاص انا هتركن ع الرف
يزيد: والله م يحصل ابدا ده انتي قلبي اليمين
رضوي: طب طمني عملت اي مع هنونه
يزيد: هنونه زعلانه منك .. وبتقولك لما اشوفك
رضوي بضحك: ملكش دعوه انا هصلحها بمعرفتي ..
الف مبروك ي زوز مش مصدقه اني هشوفك عريس كمان كام شهر
يزيد: ربنا يخليكي ليا ي رضوي .. لولا عمرو وعمار وال عملوا كان زمان مفيش حاجه اتغيرت.. المهم ال جاي ....نيره لو عرفت اني خطبت بالسرعه دي هتلعب ف دماغ امك عشان كده عاوز اخلي الأمور تمشي بسرعه
رضوي: خير انشاء الله... متشغلش بالك انت وافرح انت وعروستك ...واد ي يزيد لو زعلت هنا هاجي اضربك بالفرفر انا بجولك اهو
يزيد: روحي نامي ي رضوي .. انا ربنا رزقني ب اعبط اتنين ف الدنيا... اختي و خطيبتي.. ربنا يكملك بعقلك يدعاء ي اختي يارب
بعد مرور يومين ( يوم شراء الدهب)
بيجهز يزيد عشان يروح هو وزينب ل بيت هنا
هنا بتلبس چيبه من اللون الابيض و بلوزه من اللون البيبي بلو فيها بعض النقوشات البسيطه عليها طرحه من نفس لون النقوش
امل: يلا ي هنا الجماعه مستنين
وأثناء شراء الدهب بتختار هنا حاجه رقيقه وبسيطه علي حسب زوقها اما يزيد ف بيراقب كل تحركاتها واعجابه بيها بيزيد مع كل دقيقه بتعدي
وامل وزينب بيمشوا سوا ويزيد وهنا ماشين قدامهم
وزينب واضح عليها بعض علامات الضيق لما بتفكر ان يزيد بيتجوز واحده غير نيره لكن بتحاول تخفي ده ..
يزيد : مالك ي هنا انتي ساكته كده ليه
هنا ب انتباه: هه لا مفيش ... يزيد عاوزه اسألك حاجه ... هي طنط زينب كويسه!!
يزيد: ماما!! اها مالهاا
هنا: مش عارفه انا بسألك حاسه في حاجه مضيقاها
يزيد ببعض التوتر: فرحانه ي هنا مفيش حاجه ... بقولك اي م تيجي نقولهم يروحوا ونكمل انا وانتي باقي مشوار الفستان ده
هنا : لا طبعا مينفعش نكون لوحدنا
يزيد: م الشارع كلو حوالينا اهو.. هو انا هخط..
هنا بمقاطعة: لا ي يزيد مينفعش .. لما نبقي نكتب الكتاب انشاء الله نبقي نخرج لوحدنا
يزيد: مااشي ي هنا هعملك ال انتي عاوزاه
هنا: يعني اي
يزيد بخبث: ولا حاجه هتعرفي بعدين
مساءا بعد شراء المستلزمات .. وبعد م كل واحد يروح علي بيته
، هنا كانت حاسة إنها عايشة في فيلم ... ف لحظه الشخص ال كانت بتتمني متشوفوش تاني .. بقا خطيبها
. يزيد، من ناحيته، كان مبسوط ..ولسه مش قادر يصدق إن البنت اللي خدت قلبه وحبها بقت خطيبته
امل: امل حاسه شويه تغير من ناحيه زينب.
وزينب حاسه ب مزيج بين الفرحه ل يزيد و الزعل علي نيره
عند هنا
امل ل هنا: مش عارفه ليه ي هنا حاسه ام يزيد كانت فيها حاجه
هنا: يزيد قالي انها مبسوطه ي ماما
امل: يمكن يبنتي .. المهم عاوزين بكرا ننزل نشتري حاجة يوم الخطوبه اهل يزيد ال جايين م القاهره و خلانك وكله لازم ياكل..
هنا: ماماا.. انا رجلي مفقفقه من مشوار النهارده .. ابقي خدي يمني وبعدين ..I'm bride لازم استجمم..مش نرمين جايه بكرا.. خديها
وبتقوم تروح ناحيه اوضتها: جوود نايت اموله
يمني: هاجي انا معاكي ي ماما
امل: بنتي ال مليش غير...
يمني بمقاطعه: بس هاتي ٥٠ ج
امل: بنتي ال مبتربتش....
عند يزيد
يزيد: علي فكره ي ماما هنا لاحظت انك كان فيكي حاجه
زينب: هيكون فيا اي يعني ي يزيد .. والله يبني انا فرحنالك بس حزينه علي نيره .
لما كلمت خالك محمد انهارده وقالي انها حابسه نفسها ولا بتكلم حد ولا بتاكل ولا بتشرب
يزيد: أنا هكلمها
زينب: وخالك ومرات خالي مهما كان ف هما برضو زعلانين مننا
يزيد: لازم كانو يعرفوا ي ماما انا معملتش حاجه غلط وموعدتش نيره بحاجه وخلفت
زينب: خلاص ي يزيد
بيدخل يزيد اوضته وحاسس بالضيق مش عاوز هنا تلاحظ زعل زينب ولا تعرف حاجه عن موضوع نيره بيحس انه عاوز يحكيلها بس ف نفس الوقت خايف تضايق
بيفتح تلفونه ويبعت رساله ل هنا
يزيد: ممكن خطيبتي تعملي كوبايه نسكافيه
هنا: ممكن.. بس هعملها واديهالك علي طول مش هقف
يزيد: ليه انشاء الله...
هنا: اصل النوم كابس عليا
يزيد: طب انتي وحشتيني عاوز اتكلم معاكي شويه
هنا: يزيد قولتلك انسي الكلام ده قبل كتب الكتاب
يزيد: اكبتيني اوي ي هنا اكبتي مشاعري
بعد عشر دقايق بتطلع هنا بكوبايه نسكافيه ويزيد قاعد مستنيها
هنا ب ابتسامه: اتفضل
يزيد: يزيد فضلك ي اميره...
هنا بصوت هادي: يزيد
يزيد: هنا لو نطقتي اسمي بالطريقه دي تاني هخلي فرحنا بعد شهر واحد
هنا بتوتر: انا.. مقصدش...
وكملت بزعيق: علي فكره انت كل شويه توترني وانا مش طالعه هنا تاني واقولك علي حاجه انا مش موافقه ع الخطوبه دي
يزيد وهو بياخد رشفه م النسكافيه: اممم تحفه النسكافيه ده
هنا بعصبيه: يزيييد
يزيد: هه كنتي بتقولي اي ..
هنا:بقول تصبح على خير
يزيد: خدي هنا ... عيدي ال انتي قولتيه تاني .. مش موافقه علي اي
هنا بصوت ضعيف: ع الخطوبه
يزيد: عندك حق انا شايف فعلا ان الخطوبه ملهاش لازمه انا هكلم عمي رؤوف ببقي كتب كتاب علي طول
هنا: ايي لالالاء خلاص
يزيد بتنهده: عاوزه تقولي اي ي هنا
هنا: مش.. عاوزه ..
يزيد: مش عاوزه تعترفي ب اي حاجه ده احنا خطوبتنا بعد بكرا يعني وانا ف مقام خطيبك
هنا بتوتر: هو انا ممكن ادخل انام
يزيد: ادخلي ي هنا ادخلي... انا عارف عاوزه تقولي اي .. حتي لو عاوزه تقولي حاجه هتقوليلي بعد كتب الكتاب
هنا: برافو عليك
يزيد: تصبحي على خير
هنا: وانت من اهل الخير
هنا دخلت أوضتها، قلبها بيرفرف من التوتر والفرحة وبتمتم ف نفسها: ايوه ي هنا انتي صح مينفعش تصارحيه بمشاعرك غير بعد كتب الكتاب
ببتبص هنا ل فستان خطوبتها ال اخترته هي ويزيد بتاخده ف حضنها وتبتسم وتنام ....
ف يوم الخطوبه...
بتصحي هنا اول م بتفتح عينيها تشوف الساعه كام تلاقي رساله من يزيد : هتكوني احلي عروسه النهارده ودبلتك هتنور ايديك
بتشوفها بتضحك ب تلقائيه وتعتدل خصلات شعرها ل ورا وتطلع علي صوت الدوشه ال ف بيتهم
نرمين: هنوونه احلي عروسه
هنا بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم
يمني وهي بتحرك حواجبها: لسااا شايفه يزيد ... كان بيجيب الحاجه ساقعه وسأل عليكي قولتله لسا نايمه
هنا : اممم طب شوفولي حاجه اكلها اجري
نرمين: دا امك صاحيه من الفجر بتطبخ
هنا:طب متسرقيلي صوباعين كفته الا انا هفتانه
نرمين: انتي لسا هتااكلي اخلصي امشي قدامي نعملك شويه ماسكات بدل .. يلا ي ماما مفيش وقت
مساءا وقت الخطوبه
البيت مليان فرحه واهل هنا القريبين وصلوا
هنا بتلبس فستانها ال باللون البيچ .بسيط وأنيق، مصنوع من التول. الجزء العلوي كان مزخرف بشوية دانتيل خفيف، أما التنورة فكانت واسعة وطويلة، بتتحرك برقة مع كل خطوة. ، . الفستان كله كان رقيق وانيق بدون مبالغه
ميكب خفيف مع لفه طرحه لايقه مع الفستان
بيوصل يزيد لبيت هنا لابس بنطلون اسمر وقميص ابيض ضيق يبرز عضلات كتفه نوعا ما ممشط شعره ماسك بوكيه ورد رقيق بنفس لون فستان هنا
بيدخل عند هنا بتبقي واقفه بضهرها فخطا خطوات هادية ناحيتها. كان بيبص ليها بعينين مليانين حب وأمل. أما هي، فكانت واقفة وايديها متشابكين ببعض، بتحاول تخفي توترها بابتسامة خجولة أفضل الهدايا لأحبائكم
يزيد بصوت هادي: مبروك ي هنايا
هنا بكسوف: الله يبارك فيك
رضوي بتيجي من ورا يزيد . بصوت عالي: بتتوشوا ف ااي الناااس قاعده براا
يزيد بيطلع مع هنا
الحفل كان في أوجّه، والكل مبسوط ويسلم على بعض، لكن هنا كانت مش قادرة تستوعب اللحظة دي مشاعر مختطله جواها ما بين التوتر والفرحة، والقلق
أثناء الحفل، كان يزيد مش قادر يبعد عن هنا، كل لحظة معاه كانت أكبر من اللي قبلها. لما شافها وهي مبتسمة، حس إن كل حاجه اتغيرت وبدأ يعيش ال بيتمناه
وبعد دقايق بتيجي نرمين تقدم الدهب في صينية مميزه من الاكرليك عليها اسم يزيد وهنا
والكل واقف يتفرج وسط الزغاريط من الاهل
. هنا كان قلبها يدق بسرعة، وكل خطوة كانت بتزيد من توترها وفرحتها في نفس الوقت. يزيد كان واقف جنبها، وبص لها بحنية وهو بياخد الدبله وبيقولها بصوت هادي: مش هتشليها من ايديك غير انتي بتنقيلها ف ايديكي التانيه ي هنايا
بتبسم هنا وهي بتلبس يزيد الدبلة، ويديها ترتجف شوية من التوتر.
امل واقفه وعينها فيها الدموع بالفرحه ل بنتها وهي شايفاها بتبدأ رحلة جديدة في حياتها.
وسط الاحتفال والتهاني من الأهل والجيران بيوصل محمد خال يزيد هو وعائلته ومعاهم نيره
اول م يزيد يشوف نيره وهي جايه تسلم عليهم بيبدء التوتر يظهر عليه
نيره ب غيره مختفيه: الف مبروك ي يزيد... مبرووك ي عرووسه ..لاااا انا لازم اسلم عليكي دا انتي هتبقي مرات اخوياا
نيره بتقرب من هنا بتحضنها وبتهمسلها ب غل: اوعي تكوني فاكره ان يزيد هيكمل معاكي يزيد ده ليا انا وبتاعي وبيتسلي بيكي شويه وهيرجعلي ف الاخر ...
هنا بتبعد عنها بعين متسعه متجمع فيها الدموع وهي بتبص ل يزيد ب صدمه
يزيد: مالك ي هنا
هنا:.......
#بنت_الجيران
19
نيره بتقرب من هنا بتحضنها وبتهمسلها ب غل: اوعي تكوني فاكره ان يزيد هيكمل معاكي يزيد ده ليا انا وبتاعي انااا وبيتسلي بيكي شويه وهيرجعلي اناا ف الاخر ...
هنا بتبعد عنها بعين متسعه متجمع فيها الدموع وهي بتبص ل يزيد ب صدمه
يزيد: مالك ي هنا
هنا والدموع ف عينيها بشكل واضح
هنا بصوت مبحوح: مين ال كانت بتسلم عليا دي
يزيد : ديى نيره بنت خالي واختي الصعيره ... مالك انتي كويسه ؟!!
هنا بتبعد نظرها عن يزيد : كويسه
بعد انتهاء الحفل،
هنا كانت مش قادرة تستوعب اللي حصل دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها وسط استغراب امل ورؤوف واخواتها . الدمعة مش قادره تتوقف، وعقلها مش قادر يستوعب الي سمعته
غيرت فستانها ودموعها علي خدها مش مصدقه ان يزيد يعمل فيها كده بتحاول تكدب نفسها بكل الطرق
قلعت دبلتها وحطت الدهب ف علبه ودموعها مش موقفه مسكت تلفونها بعتت رساله ل يزيد
: تعالي خد دهبك... كل شئ قسمه ونصيب
وطلعت للصاله امل شافتها بالمنظر ده وهي ماسكه علبه الدهب وطالعه بتديلها
هنا بدموع: انا قولت ل يزيد يجي ياخد دهبه انا مش عاوزه اكمل
رؤوف بحده: انتي اتجننتي ولا اي .. هو انتو كملتو ساعتين مخطوبين
امل: اي ال انتي بتقوليه دا ي هنا .. انتي بتهزري صح
هنا بصوت مبحوح: مش هكمل معاه
في نفس التوقيت عند يزيد اول م بيشوف الرساله بيطلع من بيتهم بسرعه يروح علي بيت هنا بيخبط عالباب بعصبيه اول ي يمني بتفتح بيشوف يزيد هنا وهي عنيها حمرا من العياط وماسكه علبه دهب ف ايديها
يزيد بيقف قدام هنا بيتكلم بعصبيه مكتومه: انتي بتهزري صح .. اي ال انتي بعتهولي ده .. وقلعتي دبلتك ليه !!ممكن تفهميني
امل: اهدي ي يزيد ده شيطان ودخل بينكو ي ابني اهدي
رؤوف بزعيق : متردي انتي اتخرستي
هنا الدموع نازله علي خدها بدون رد
يزيد بهدوء: بعد اذنك ي عمي رؤوف ممكن اتكلم انا وهنا شويه
هنا بجمود وهي بتبص ف عنيه بدموع: لاء ... انت بني ادم كدااب .. وابتديت معايا بكدب... انت تاخد دهبك وتنسي انك شوفتني اصلا ولا تعرفني .. فاااهم
رؤوف: اي ال هنا بتقوله ده ي يزيد
يزيد بعصبيه: معرفش يعمي .. انا واقف زيي زيكوو ...
امل: تقصدي اي ي هنا بالكلام ده ... يزيد كدب عليكي ف اي يبنتي
يزيد : هنا بعد اذنك عاوز اتكلم معاكي شويه
رؤوف كان واقف متفرج ومش قادر يصدق اللي بيحصل قدامه. أمل كانت مقهوره مش عارفة تقول اي كل اللى يقدروا يعملوه دلوقتي إنهم يسيبوا يزيد وهنا لوحدهم. ف الصالون ويطلعوا
يزيد ، وشاف الحيرة والدموع في عيون هنا
، وقال بصوت منخفض : ممكن تفهميني ال انتي قولتيه ده
هنا وهي بتيصله ب عتاب: افهمك!! افهمك انك كدااب وبتتسلي بيا!! ولا افهمك انك من دلوقتي بتخوني ومع واحده تانيه!! بس انا الغبيه ال بصدق بسرعه كنت فاكره انك..
يزيد بمقاطعه بصوت رجولي: اي الهبل ال انتي بتقوليه ده.. من ال وصلك الكلام ده !! نيره؟؟؟؟ ال من ساعه م جت وانتي وشك اتقلب
هنا بضحكه سخريه: الله م انت طلعت عارف اهوو.. اومال عامل نفسك مصدوم ليه
بيقعد يزيد بهدوء وبيشاور ل هنا تقعد: ممكن تقعدي عشان افهمك كل حاجه
هنا بدموع وصوت ضعيف: تفهمني اي ي يزيد !! انت عارف هي قالتلي اي!!! دي ... دي قالتلي انك...
يزيد: اقعدي ي هنا وانا هحكيلك كل حاجه وبعدين اعملي ال انتي عاوزاه
نيره بنت خالي زي م قولتلك وانا مش بشوفها غير انها اختي الصغيره ... امي وخالي كانو مقررين من زمان اوي ان انا ونيره لما نكبر هنتجوز ولما كبرنا وامي كانت بتروح عند خالي من كتر م بتتكلم عليا مع نيره كانت بتكبر الفكره ف دماغها لحد م اتعلقت بيا وخالي لما عرف ده هو ال فاتح ماما ف الموضوع بس انا كنت بأجل.. بأجل عشان شايف نيره اختي .. سنتين بقولها تشيل الفكره من دماغها بس مكنش في فايده ... لحد م شوفتك ي هنا غيرتيني وبقيت حاسس اني متكتف عاوز ابقي معاكي وليكي وف نفس الوقت عاوز رضا امي عليا عشان مليش غيرها ولا هي ليها غيري بعد ابويا الله يرحمه..
وكمل بتنهيده: بس انا كنت عارف ان نيره مش هتسكت وكنت هحكيلك الموضوع كله بس مستني ع الاقل فرحتنا تعدي النهارده وبعدين نتكلم
هنا بتقطع: بس... دي قالتلي.. انك
يزيد بحنان : مش عايز اعرف هي قالتلك اي ي هنا كده كده انا كلامي معاها بعدين .... انا ال يهمني دلوقتي انتي .. مش عاوز اشوف دموعك دي
هنا و بتمسح دموعها ببطء: بس هي بتحبك
يزيد: لاء ي هنا دا مش حب ..مفيش حب من طرف واحد ... نيره شيفاني الشخص ال هي رسماه ف خيالها بس اول م تلاقي ال يحبها ويبادلها الاهتمام هتنساني وتنسي تعلقها بيا
أفضل الهدايا لأحبائكم
هنا بتوهان: مقدرش! ..مقدرش اخدك منها د....
يزيد بمقاطعة: افهمي بقا يا هنا انتي مختنيش منها.. انا ال حبيتك وعاوزك وانا ال اخترتك ...
يزيد بيحاول يلمس إيديها، لكن هنا بتبعد ايدها بسرعة،
يزيد:حقك عليا ي هنا .. متزعليش مني ..انا محبتش ولا هحب غيرك .. انتي غاليه عندي اوي ي هنا
وكمل بطريقه كوميديه: ليكي عندي يستي معزمهاش ف فرحنا انشاء الله تكون اتجوزت وهاجرت مع جوزها الهند
بتضحك هنا غصب عنها وبتبصله ب عيون فيها رضا
يزيد: امسحي دموعك دي بقا .. وقومي اعمليلي كوبايه نسكافيه حلوه كده
هنا بصوت هادي: أوعدني، يا يزيد، لو في أي حاجة تانية تقولي علي طول
يزيد ب ابتسامه : اوعدك
حست بشيء من الراحة في قلبها بعد ما سمعته. لكن مع ذلك، لسا مشاعرها متشابكة، كأنها كانت في دوامة من الشكوك والألم. لكن كلماته، والاهتمام ال كان يعبر عنه، بدأت تطمن
بتطلع هنا للصاله بثقه وبتقول ل عيلتها
هنا: انا هعمل نسكافيه ل يزيد خطيبي حد عاوز
بيبصوا كلهم لبعض باستغراب من تبدل شكلها وحالها
امل بتعجب: ربنا يشفيكي ي هنا دا انتي حالتك بتسوء كل يوم
رؤوف: الصبر من عندك يارب
نرمين: الله يكون ف عونك ي يزيد
يمني: كدبتش انا عليكو قولتكلو عندها سلك عريان ف راسها
هنا: مش عاوز تقول حاجه انت كمان ي عدي
عدي: اعمليلي نسكافيه
بيطلع يزيد يقعد مع عيله هنا ف بيسأله رؤوف ب استغراب: اي ال كان حصل ي يزيد
يزيد بهدوء: مفيش يعمي سوء تفاهم بيني وبين هنا وخلاص اتحل
امل: انا قولت كده برضو والله يبني.. ربنا يهدي سركو يارب٠
يزيد: يارب
بتطلع هنا بالنسكافيه والشاي لباقي عيلتها
اجواء البيت بدأت تهدا ورغم كل شيء، كانت الأحاديث بين العيلة بتدي شعور بالراحة. يزيد كان شايف إن الأمور بدأ تتعدل
وفي النهاية ، بعد ما خف التوتر في الجو وبدأت العيلة تبقى مع بعض في جو هادي، قرر يزيد إنه يروح، بعدما حس إن الوضع بقى أفضل شوية.
يزيد ب استأذان: هستأذن انا ياجماعه تصبحوا علي خير
رؤوف: وانت من اهل الخير يبني .. متزعلش من هنا ي يزيد هي مهما كان لسا برضو صغيره يبني
يزيد بتفهم: هنا ف عيني يعمي وتعمل ال هي عاوزاه
رؤوف: ربنا يكملكوا علي خير بإذن الله
بتدخل هنا اوضتها وجواها قلبها اطمن بعض الشئ لكن جواها قلق من ناحيه نيره بتفرد نفسها علي السرير وتمسك تلفونها تتفرج علي الصور ال خدوها ف الخطوبه وتفتكر فرحتها بنفسها وبفستانها وتشوف نظره يزيد ليها ف الصور تبتسم
وفجاه بتلاقي رساله من يزيد
يزيد: عاوز انام
هنا: طب م تنام
يزيد: بصراحه مش جيلي نوم
هنا: نام ي يزيد انا مش هطلع البلكونه دلوقتي
يزيد: يبنت الايه عرفتي منين اني كنت هقولك اطلعي
هنا: احساسي
يزيد : ي واد انت ي الي بتحس
هنا:يزيد نسيت اسألك علي حاجه! هي نيره فين دلوقتي؟ هتبات عندكو ف البيت
يزيد: لاء ي هنا عند دعاء
هنا: اممممم طيب
يزيد: انا مش عاوزك تفكري فيها ولا تشغلي دماغك ب أي تفكير من الناحيه دي ..انا ليكي ي هنا لحد اخر يوم ف عمري
هنا : متزعلش مني اني فكرت ف كده بس انا تفكيري وقف لما سمعتها بتقولي الكلام ده
يزيد: عمري م ازعل منك ي هنا.. قولتلك شيلي الموضوع كله من دماغك
هنا: حاضر
يزيد: تصبحي علي خير ي هنايا
هنا: وانت من اهل الخير
بيقرر يزيد انه الصبح وقبل ميروح الشغل هيروح عند دعاء ويوقف نيره عن ال بتعمله والا هيتصرف معاها بطريقه تانيه
طريقه غير ال بتشوفها من يزيد يخليها تفكر ميت مره قبل م تعمل اي حاجه تزعل هنا او توقع بينهم
اما هنا بتنام وبتحاول تنسي كل ال حصل وتفتكر بس فرحتها بيزيد وبحبه ليها وخوفه عليها وبتقرر انها مهما حصل هتدي يزيد الثقه
صباحا بيصحي يزيد ويلبس عشان يستعد للنزول بتقابله رضوي وهي ماسكه حور ف بتأكلها وهي نايمه علي نفسها
حور : خاااالو راايح فين
يزيد: رايح الشغل ي قلب خالو هي امك نايمه علي نفسها كده
رضوي بنوم: منمتش طول الليل ي يزيد حاسه دماغي بتتفرتك
يزيد:ومنمتيش طول الليل ليه
رضوي: منها لله دعاء ونيره فضلوا سهرانين لوش الفجر وبعدين مشيوا
يزيد: اممم تمام انا نازل عاوزين حاجه
رضوي: لاء يحبيبي سلامتك .. اعملك حاجه تاكلها قبل م تمشي
يزيد: لاء هجيب ف المحل
حور بتدخل: عارف ي خالو انت كنت عريس قمور
يزيد بضحك: دا انتي ال قموره ي حووره اومال الواد حسن فين مش سامعله صوت
رضوي: راح يبات مع علي ومروان .. والست هانم ال مصحياني جعااانه ي مامااا
يزيد: الله يقويكي يرضروض
رضوي: بقولك ي يزيد قول ل هنا لما تكلمها اني هروحلها انا ودعاء انهارده ملحقناش نروح امبارح من بدري وجايبلنها هديه كده عاوزين نديهالها
يزيد: طب م تروحوا انتو بتستأذنوا مني
رضوي: منك مين ي عم ..بقولك قولها احسن تكون نايمه لما نروح او كده يعني اليوم امبارح كان طويل
يزيد: حاضر
رضوي: يحضرلك الخير ي غالي
بيمشي يزيد ف اتجاه بيت دعاء
دعاء : ادخل ي يزيد في حاجه ولا اي
يزيد : لاء .... هي فين نيره
دعاء : بتلبس عشان خالو رن عليهم وهيمشوا
يزيد: طب ادخليلها قوللها يزيد عاوز يتكلم معاكي
سلوي بعدم رضا : خير ي يزيد في حاجه
يزيد: لاء يطنط سلوي مفيش عاوزها ف كلمتين بس
بيدخل يزيد عند نيره ويقف قصادها بعيون متوعده وصوت هادي: انا المره دي هكلمك بيني وبينك ي نيره.. لو فكرتي تيجي علي هنا عشان توصلي لحاجه ف دماغك تبقي بتحملي يبنت خالي ..
نيره مقاطعه وتمثيل عدم الفهم: في اي ي يزيد مش فاهمه
يزيد بحده: لاء فاهمه... والكلام ال انتي قولتيه ل هنا امبارح لو فكرتي تكرريه بأي طريقه مش هتشوفي مني خير ابدا ي نيره .. هنا خط احمر متفكريش تقربي ناحيته عشان هتشوفي مني شخص انتي نفسك مش عارفاه
نيره بتوعد : مش هسيبها تاخدك مني ي يزيد
يزيد بيمسك ب دراعها ب غضب : ولو فكرتي تيجي ناحيتها هزعلك مني اوي ي نيره ساعتها هنسي انك بنت خالي وهخليكي تشوفي مني اللي هتندمي عليه."
نيره بتبصله بصدمة، عيونها مليانة تردد، لكن في نفس الوقت مش قادرة تعبر عن اللي جواها. تحاول تتمسك بموقفها، لكن كلامه كان قاسي زي السيف.
نيره بصوت مرتعش: مش هتقدر تعمل حاجه
يزيد بصوت حازم: " لا هقدر يا نيره. أنا مش هسمحلك تدمري اللي بيني وبين هنا. أنا حبيت هنا، ومش هسمح لحد يهدم ده مهما كان . ارجعي لعقلك كده وشوفي حياتك بعيد عني وعنها عشان متندميش ... وانا حذرتك ي ... بنت خالي"
بيمشي يزيد ويسيب نيره جواها خوف من يزيد ونظره الكره والغضب ال اول مره تشوفها ف عينيه بتحس انها هتمشي فطريق غلط لو كملت ال هي بتعمله لكن لسا جواها انها عاوزه توصل ل يزيد بشتي الطرق
بيروح يزيد لشغله واحساسه انه اتصرف صح وخد موقف ناحيه نيره بيحس بالارتياح عن تصرفه
بيمسح موبيله ويرن علي هنا
هنا بصوت نعسان: الوو
يزيد: صباح الخيرات .. انتي لسا نايمه
هنا: ااه لسا بدري! هو الضهر اذن؟
يزيد: لاء لسا بس قرب
هنا: ط..يب لسا.. بدري
يزيد: اصحي ي هنا ... علي فكره رضوي ودعاء هيجولك انهارده شويه
هنا بتسرع: ليه.. قصدي في حاجه ولا اي
يزيد بضحك: مفيش يستي هيقعدوا معاكي شويه.. وبعدين مش عيب يكون خطيبك متمرمط ف الشغل وانتي نايمه كده
هنا بتقوم بكسل: المفروض اعمل اي بقا ي استاذ يزيد
يزيد: المفروض انتي ال تفضلي ترني عليا تصحيني وتقوليلي قوووم قووم ي يزيد يا مجتهد يا شقيان قوم وروح شغلك شوف اكل عيشك عشان نتجوز
هنا بضحكه : ي جدع .....حاضر هصحيك بكرا انشاء الله واقولك مرضي كده يسيدي
يزيد: مرضي ي ابا
هنا: روح كمل بقا شغلك وابقي طمني عليك
يزيد : حاضر ي قلب ي ...
هنا بتحذير: يزيييييد
يزيد بفهم: حاااااضرر ي انسه هنا ي اختي ف الله
حلو كده
هنا: حلو كده
عصرا ف بيت هنا بيوصل دعاء ورضوي ومعاهم حور و جويريه
امل بترحاب: ي اهلا وسهلا نورتوا
دعاء: ده نورك يطنط امل
رضوي: عروووستنا القمر
هنا: حبيبتي ي رضروض
دعاء:, كنتي زي القمر امبارح ي هنا ربنا يكملكوا علي خير ويحميكم ي حبيبتي
هنا: ربنا يخليكي ي دعاء تسلمي يحبيبتي عقلبال چوچو الصغنن القمر ده
رضوي: متزعليش مننا ي هنونه كان نفسنا نيجي امبارح من بدري بس كنا مشغولين مع ماما والله معرفناش نيجي غير ويزيد خلاص كان بيلبس
امل: ولا يهمك يحبيبتي نزعل ليه بس .. انتو اخوات هنا مفيش بينكو زعل
دعاء: دي حاجه بسيطه كده مننا ي هنا ..
وبيقدمولها انسيال دهب شكله فخم جدا وفي بعض الفصوص
هنا : يخبر ابيض ي جماعه اي ال بتقوله ده مينفعش
رضوي: دي حاجه بسيطه خالص ي هنون وماما كمان كانت عاوزه تيجي معانا بس سافرت مع خالي عشان عندها شغل بكرا
امل: الله يقويها ي حبيبتي .. بس انتو كلفتوا نفسكو اوي ي بنات والله دا كفايه ال يزيد جابه
دعاء: قيمه هنا عندنا كبيره ي طنط امل
امل: ربنا يديم المحبه والود يبنتي
رضوي: يارب يطنط
مساءا بعد م يزيد يرجع م الشغل والبيت فاضي وهدوء تماما بعد م رضوي سافرت
يزيد بتعب : ااه ي ركبي .. لا لا الواحد مكنش ينفع يضغط نفسه كده .. دا انا بشر هو انسان ألي ..
هنا كانت مستنيه يزيد وبتشوفه طالع بيته متأجر بترن عليه ب : م لسا بدري ي بشمهندس يزيد راجع البيت ف نص الليل
يزيد: الله يعزك ي اخت هنا ... انا كنت ف العمل
هنا: مالك ي يزيد لسانك معوج؟
يزيد: الله يسامحك ي اخت هنا
هنا: يزيييد كنت فين كل داا؟ ف الشغل؟؟؟
يزيد : عليا النعمه كنت ف الشغل اتقرص ف لساني لو بكدب
هنا: اممم مصدقااك من غير متدعي علي نفسك
يزيد : جعاان ي هنا ميت م الجوع مكلتش حاجه مالصبح
هنا ب تلقائيه: ي حبيبي .. طب.. طب اغرفلك واطلع البلكونه خد الاكل
يزيد ب فرحه: انتي قولتي ي ايه
هنا بتلعثم: ايه !! م م قولتش ......خمس دقايق واطلع ماشي
يزيد بتمثيل زعل : لاء متتعبيش نفسك انا امي سيبالي اكل
هنا: يزيد متبقاش بقا كده بقا هه
يزيد بضحك : اي بقا كده بقا دي
هنا: اهو وخلاص.. علي فكره الكلمه طلعت مني غصب عني
يزيد بتنهيده: عااارف ... ممكن بقا اكل واخدلي دش عشان مدغدغ وبعدين نتكلم شويه
هنا: هتاكل اي
يزيد: امي سيبالي اكل والله ي هنايا متقلقيش عليا لو مفيش هقولك قومي يبت ي خطيبتي اعمليلي اكل
هنا بنرفزه: مااشي ي يزيد ماااشي
يزيد: مش هتنامي هاه
هنا بنوم: امم
يزيد: وانتي من اهله ي هنا
20
يزيد: مش هتنامي هاه
هنا بنوم : امم
يزيد: وانتي من اهله ي هنا
صباحا بتصحي هنا بخمول شديد بتطلع تلفونها من تحت المخده بتشهق بخضه
: ياااربي انا نمت ازاي... دي الساعه بقت ٩
امل بتعب: روحي ي هنا ودي عدي الحضانه انا مش قارده
هنا بخضه: مالك ي ماما فيكي اي
امل:شويه صداع بس هيفرتك دماغي يبنتي
هنا: طب ارتاحي انا هودي عدي الحضانه واجيبلك حاجه م الصيدله وانا جايه
امل: طب علي طول ي هنا احسن من ساعه م ابوكي مشي الصبح وانا الصداع مسك دماغي مش عارفه في اي
هنا: مفيش حاجه يحبيبتي هو مسكن بس وهتبقي كويسه
بتنزل هنا ف اتجاه مكان حضانه عدي وف طريقها بتلاقي مكالمه من يزيد
يزيد: صباح الخير
هنا: احمم صباح النور
يزيد: ينفع ال انتي عملتي امبارح ده
هنا: بجد نمت غصب عني استنيتك كتير علي م رجعت م الشغل بس مره واحده لقيت النوم بيغلبني
يزيد: اممم وهو ده ال هفضل ارن عليك لحد م اصحيك شكلك بتكلي بعقلي حلاوه ي هنا
هنا: والله ابدا.... انا صحيت لقيت ماما تعبانه ف اتشغلت معاها ش...
يزيد بمقاطعه: مالها .. الف سلامه عليها
هنا: كويسه شويه صداع بس .. انا نزلت اودي عدي الحضانه واجبلها مسكن
يزيد: سلامتها ... لا دا انا اجي ازورها النهارده بقاا
هنا: اممم ماشي.... هروح واكلمك
يزيد: خلي بالك من نفسك ي هنا
هنا: حاضر.. وانت كمان خد بالك من نفسك
في منزل محمد خال يزيد
سلوي: انا لسا مش قادره انسي ال اختك عملتوا ي محمد بقا تفضل معشمه البت ده كله وف الاخر تروح تخطبله .. ده ينفع
محمد بضيق: متضحكيش علي نفسك ي سلوي انتي كنتي عارفه ان يزيد هو ال مش عاوز نيره
سلوي: ليه انشاء الله هي بنتي ناقصها اي ي محمد
محمد: مش ناقصها حاجه بس هو كل شئ قسمه ونصيب ودورك مع بنتك انك تخليها تتخطي تعلقها الوهمي بيزيد .. متجبلهاش سيرته تاني ي سلوي الراجل بقا خاطب وقرب يتجوز.. خلي بنتك تنسي
سلوي بتوعد: تنسي!! بعد كل ده وتنسي .. لاء ي محمد الخطوبه دي هتتفركش يعني هتتفركش وهتشوف
محمد بزعيق: انتي اتجننتي ي سلوي .. اي هتفركشيها بمزاجك يعني .. اعقلي كده ي سلوي وعقلي بنتك
سلوي : بكرا تشوف انا هعمل اي
محمد : ورحمة ابويا يسلوي لو فكرتي تعملي حاجه م انتي قاعده فالبيت ده دقيقه واحده ... فاهمه
دي العيشه معاكي تقصر العمر
عصرا في منزل هنا
هنا: بقيتي احسن صح ي ماما
امل:الحمد لله دا .. بس شكلي داخل عليا دور برد تقيل
هنا بنغاشه: اتحسدتي ولا اي ي امووول
امل: علي ااي
هنا: دا انتي زي القمر ي امووله ... اها صحيح يزيد قالي انه هيجي بالليل يزورك
امل: والحجه زينب معاه
هنا: لاء طنط زينب ف الشغل
امل: ربنا يقويها .. بس ابقي لمحيله ي هنا يجي وقت م بابا يكون موجود.. دا لسا خطيبك يبنتي ومش عاوزين حد يتكلم علينا
هنا: حاضر ي ماما ... وبعدين الشارع كله عارف يزيد وأخلاقه
امل: معلش يحبيبتي لما نكتب كتابكو يجي ف اي وقت يعجبه اهو هيبقي جوزك .. دي الأصول يبنتي
هنا بخجل: حاضر ي ماما
يمني بتدخل: يارب ي هنا اشوفك متجوزه بكرا يااارب
هنا: هيييح عاوزه تفرحي بيا ي يويو
يمني باستنكار: افرح بيكي ايي انا عاوزه اخد الاوضه لياا لوحدييي
هنا : اسفوخس عليكي
امل: قومي ي هنا يلا شوفي الاكل علي م يمني تجيب عدي من الكُتاب
هنا: حاضر ي امول .. انت تأمر بس
بعد شويه بتاخد هنا موبيلها وتقرر تطلع ع الروف شويه وتتكلم مع صحبتها سهيله
سهيله: العرووسه
هنا: لا لا قلبي قلبي غضبان عليكي
سهيله: ليه بس كده ي هنونه... طب وحياة ربنا غصب عني .... كان نفسي اكون معاكي ف يوم زي ده بس انتي عارفه مكنش ينفع اجي لوحدي
هنا: كان كريم اخوكي يجيبك يسهيله ساعتين حتي .. انا كنت لوحدي ي سهيله محدش من صحابي جه نهائي
سهيله: حقك عليا يهنون والله ف الفرح ل اجيليك قبلها ب اسابيع
هنا: ياااه بجد طب اجهزي بقا من دلوقتي عشان أنا خلاص هتجوز اهوو
سهيله: بتهززري اكييد
هنا: يزيد عاوز الفرح بعد كام شهر..بس لسا انا بحاول اقنعه انه لسا بدري
سهيله: اوعااا المستعجل ع الجوااز هتتجوزي قبلي يهنوونه
هنا: يستي اتنيلي .. انا مش عاوزه اتجووز... انا ركبي بتخبط ف بعض وهو واقف قدامي يسهيله هتجووووز ازااي
سهيله: يبنتي بكرا تتعودي عليه وبعدين الجواز علي طول كده احسن .. ميبقي في خناقاات الخطوبه وحوارات الجهااز وكل ده كده احسن صدقيني
هنا: ربنا يسهل يسهيله ادعيلي
سهيله : ربنا يكملك علي خير ويفرحك ياارب ي هنوون
في شغل يزيد واثناء مكالمته مع عميل
العميل: محتاج ٢٠٠ قطعه ان شاء الله هتقدر تنفذ يبشمهندس
يزيد: قول يرب بس... انت محتاجهم بعد اد اي
العميل: يومين بالظبط
يزيد: كده هيبقي ضغط كبيره جدا ي استاذ محمود
محمود(العميل): و انت قدها ي يزيد والمبلغ ال انت عاوزه بس اهم حاجه شغل نضيف
يزيد: اكيد يعم محمود هو اول تعامل
محمود: لا ي اداره عشان كدا طالبك انت بالاسم ولو الدنيا تمام هيبقي في عدد اكبر انشاء الله
يزيد: ربك يسهل بإذن الله ...
مساءا الساعه ١٠ .. بتقلق هنا علي يزيد بسبب عدم اتصاله طول اليوم
هنا: اي يا يزيد انت فين
يزيد: ف الشغل يحبيبتي لسا
سلميلي علي طنط امل وقوللها كنت عاوز اجي اطمن عليها بس عندي شغل كتير لسا مش هقدر اجي دلوقتي
هنا: هي بقت احسن كتير
طب هتيجي امتي الساعه بقت ١٠ ي يزيد
يزيد: عندي طلبيه هتتسلم بعد يومين ي هنا ادعيلي اكملها علي خير
هنا: ربنا يقويك يارب... طب اكلت
يزيد : اممم يعني
هنا: يبقي مكلتش ي يزيد
يزيد: بتشغل والله ي هنا م بلحق
هنا: طب كل اي حاجه سريعه ي يزيد ... ي اما ابعتلك اكل
يزيد: لو انتي ال هتيجي وتجيبيه انا موافق
هنا بكسوف: لا هبعتلك يمني
يزيد: خلاص مش جعان
هنا: ي يزيد بقا
يزيد: حاضر ي هنايا هروح اجيب اكل اهو .. اهم حاجه مضيقيش نفسك انتي بس..
وكمل بضحك: احنا عاوزين ننول الرضا
هنا ب ابتسامه: علي طول بتعرف تغير الموضوع
يزيد:بعرف اثبتك انا صح
هنا ب احراج : لما تخلص شغل طمني ي يزيد أنا هفضل صاحيه
يزيد: ولو اني اشك ف هفضل صاحيه دي بس حاضر
يارب بس مجيش ارد عليكي الاقيكي بتقوليلي
مقلد صوته هنا وهي نايمه: الوو مين!! ااه نايمه... تصبح علي خير
هنا بصدمه : اناا بتكلم كده ي يزيد
يزيد بضحك: بهزر معاكي ي هنايا
هنا : اممم طيب سماح المره دي .. يلا بقا روح كل وكمل شغلك وابقي طمني لما تروح ... متتأخرش ي يزيد
يزيد: حاضر ي قل.... احمممم ياا ..يااا انسه هنا
بتقفل هنا مع يزيد وملامحها شارده بابتسامه هاديه ولاول مره من فتره طويله حاسه بقلبها مرتاح وجواها احساس بالرضا والاطمئنان تجاه يزيد .. بتشكر ربها ان في حياتها يزيد بالرغم علاقتهم ال لسا ف الاول لكن قلبها مطمن وسعيد معاه
يزيد بيتنهد بحب وملامح هاديه واخيرا بيعيش احلي ايام حياته مع شريكه حياته ال اختارها بقلبه بيدعي ربه يجمعهم علي خير ويبقوا اسعد شخصين علي وجه الارض ..
بيقطع شرود هنا صوت يمني
يمني: اي يست ام كلثوم السرحانه
هنا: هو انتي يبنتي لسانك متبري منك
يمني: الله انا قووولت حاجه طااه .. متقومي ي هنون تعملي كوبايتين نسكافيه لزوم السهره
هنا : لاء لما يزيد يجي
يمني بتعجب: يزيد!! هو يزيد هيجي دلوقتي!!!
هنا ب انتباه : اا لاء مقصدش اقصد بكرا لما يجي .. وبعدين سهره اي يبت هو انتي مش عندك بكرا دروس
يمني: يعني بريك بقا ي هنون وكده ..
هنا: قومي ي يمني نامي انا مش فقيالك
يمني: اااهااا طبعاا فايقه للاستاذ يزيد وأقوم اعمل نسكافيه ل يزيد خطيبي ... انما احنا .. احنا ملناااش لازمه.
هنا ببرود : عندك حق ملكيش لازمه تصبحي علي خير بقا
يمني ببرطمه وهي بتنام : يارب تنامي تصحي مسخوطه كولدير مايه ي هنا
بعد ٤ ساعات بيوصل يزيد للبيت بارهاق شديد
هنا بتغفل شويه وتصحي شويه تلاقي لسا مفيش اي رد منه وفجأه بتصحي هنا علي صوت رنه تلفونها
يزيد: انا روحت ي هنون
هنا بصوت محاول الافاقه: حمدلله ع السلامه .. زمانك تعبان اوي ي يزيد
يزيد: اوي اوي... بس معلش بنسعي عشان ربنا يكرمنا ويرزقنا ي هنايا
هنا: ربنا يكرمك ويوفقك يارب وتتحقق ال بتتمناه
يزيد: وزودي عليها ونتجوز .
هنا: بضحك :حاضر يسيدي
يزيد: هسيبك تنامي بقا ولو اني لو عليا عاوز افضل معاكي بس هعمل اي بقا
هنا: تصبح علي خير ..
يزيد: بس
هنا: بس اي
يزيد: تصبح على خير بس
هنا بعدم فهم: اومال بتتقال اي
يزيد: يعني معاها اي اضافات كده ... تصبح على خير ي حبيبي .. تصبح على خير يروحي... تصبح على خير ي قلبي .... يعني
هنا : يززيد .. احنا قولنا ااي
يزيد مقلدا صوت هنا بحزم: بعد كتب الكتاب... تمااام يفندم
هنا: شطوور . تصبح علي خير بقا.. ومتقلقش انا هرن اصحيك بكرا
يزيد: وانا هستني
بعد مرور أيام، علاقتهم بدأت تتعمق أكثر، وبدأوا يفهموا بعض بشكل أفضل. كل واحد فيهم كان بيكتشف حاجات جديدة عن التاني، وفي نفس الوقت كانوا بيحسوا بالراحة والأمان مع بعض. يزيد بقى يهتم بكل تفاصيل يوم هنا، وهنا كمان بدأت تلاحظ اهتمامه وتقديره ليها وحبه ليها ال ظاهر ف عنيه
وطبعا بعض من الخناقات والمشاكسات بين الطرفين ال بتخلي علاقتهم اقوي و فكاهيه بعض الشئ
وبعد دخول فصل دراسي جديد ل هنا ف الكليه
هنا: عشان خاطري يزيد واافق عشاااان خااطري
يزيد: لاء ي هنا انا قولت لاء يعني لاء
هنا: ي يزيد بقولك عشان خاطري هو انا مليش خاطر عندك
يزيد: لا ليكي ي حبيبتي بس انا مش هينفع اوافق ي هنا مينفعش تتطلعي رحله زي لوحدك
هنا: انا مش لوحدي ي يزيد انا معايا ناس كتير زمايلي من الكليه وكمان هاخد يمني معايا
يزيد : برضو لاء
هنا: يووووه دا أنا مصدقت بابا وافق وقالي لو يزيد وافق روحي
يزيد: مهو بيقولك كده عشان عارف اني مش موافق
هنا: انت مبتحبنيش ي يزيد
يزيد: بطلي كلام ينرفز ي هنا .. قولتلك لما نتجوز هنتطلع بدل الرحله عشره مش بس الفيوم لاء هوديكي كل الاماكن ال نفسك تروحيها
هنا : بجددد
يزيد : بجد بس شدي حيلك انتي بس كده واقنعي عم روؤف معايا بقا
هنا: لاء مليش دعوه اقنعه انت بقا
يزيد: يعني انتي موافقه
هنا: لو هتوديني الفيوم و الاقصر واسوان موافقه نتجوز بكرا
يزيد: ي بتاعه مصلحتك ... اقفلي ي هنا انا غلطان اني بتكلم معاكي اصلا... واقولك مش طالعين ف حته وهنتجوز برضوو ..
وبيقفل يزيد ف وشها
هنا بغيظ : يزييييبد
طب مااشي ماشي ي يزيد والله ل انكد عليك
شكلنا دخلناا ف الغميق ولا اي 😂😂😂😂😂
#بنت_الجيران
21
هنا: لو هتوديني الفيوم و الاقصر واسوان موافقه نتجوز بكرا
يزيد: ي بتاعه مصلحتك ... اقفلي ي هنا انا غلطان اني بتكلم معاكي اصلا... واقولك مش طالعين ف حته وهنتجوز برضوو ..
وبيقفل يزيد ف وشها
هنا بغيظ : يزييييد طب مااااشي ي يزيد ماااشي والله ل انكد عليك
في منزل محمد خال يزيد
نيره: كده تمام ي ماما فاضل بس ابعتهم ل يزيد
سلوي بغل: ابعتيهم يلا مستنيه اي
نيره: يزيد لو عرف ان الصور دي لو متفبركه معرفش ممكن يعمل اي
سلوي: يعمل ال يعمله اهم حاجه نخلص من الجوازه دي يزيد هيبقي ليكي ي نيره بكل الطرق ده وحيد اخواته وحاطط اخواته فعنيه يعني و ورث ابوه كله هيبقي ملكه واخواته مش عاوزين منه حاجه
نيره: بس انا عاوزه يزيد عشان بحبه ي ماما
سلوي: حب اي م لو كان عاوزك كان خدك اسكتي ينيره
وسبيني انا اتصرف .... ابعتي يلا
نيره: لاء ي ماما مش دلوقتي بالليل دلوقتي يزيد اكيد ف الشغل اكيد مش هيهتم .. بالليل هبعتهم
مساءا في منزل هنا ويزيد عندهم ف زيارته الاسبوعيه في وجود رؤوف
يزيد: قالبه وشك ليه
هنا بطرف عين: مبكلمكش
يزيد : الصبر يارب .. ليه ي هنا ليه ي ماما اي ال حصل .. حلمتي بيا بخونك ولا بتجوز عليكي
هنا: متهزرش معايا
يزيد:م انتي هتجنني الواحد... متقولي في اي
هنا: انا عاوزه اطلع الرحله يعني عاوزه اطلع الرحله ي يزيد
يزيد بملامح ضيق: انا قولت لاء ي هنا واقفلي الموضوع ده احسنلك
هنا بهدوء: افهمني ي يزيد عشان خاطري .. انا مخنوقه ومن ساعة م جيت هنا وانا مبخرجش عشان معرفش حاجه هنا .. عاوزه اغير جو شويه .. ومصدقت بابا قالي لو يزيد وافق روحي
يزيد: قولتلك عمي رؤوف بيقولك كده عشان عارف اني مش موافق...
هنا بزعل: كده ي يزيد
يزيد بتنهيده : تطلعي بشرط
هنا بفرحه: مووافقه علي اي حاجه..بص اجازه م النكد اسبوع ابسط يعم
يزيد: لااء... اجي معاكي
هنا : نعممممم تيجي معايااا .. مستحيل طبعا .دي الرحله كلها بنات
يزيد: م احنا نكتب الكتاب واجي معاكي... اعتبريني محرم يعني
هنا بنفاذ صبر: مششش راحه ي يزيد مش عاوزه اروح..مالها قاعده البيت زي الفل
يزيد: جدعاااه براڤو عليكي
امل بتدخل: بتتخانقوا ليه !! هو كل م يزيد يجي عندنا ي هنا تمسكي ف خناقه
يزيد بتمثيل الصعبانيه: قوللها ... قوللها يطنط امل
امل:خفي شويه ي هنا
هنا بصدمه: انتوو .. انتوو بتتفقوا علياا.. هو انا ال بنتك يست انتي ولا هو ال ابنك
امل بضحك: انتو الاتنين ولادي .. يلا قوموا عشان نتعشي انا حطيت الاكل
يزيد: والله طنط امل دي حتة سكره نفسي اعرف مطلعتيش لأمك ليه
هنا بضيق: خليك ف حالك
اثناء العشا
رؤوف: الحجه زينب مجتش معاك ليه ي يزيد
يزيد: والله ي عمي رؤوف امي من ساعه خطوبتي وانا بشوفها صدفه ياما ف الشغل وقاعده عند جدتي ولما بتيجي بتروح ل دعاء تشيل عنها جويريه شويه عشان مغلباها
امل: الله يكون ف عونها يبني انا كنت قاعده معاها اول امبارح وحكتلي ..
رؤوف: ربنا يقويها يارب
امل : انا كذا مره اقولك ي يزيد لما تحتاج حاجه تقول .. دا انت شويه وهتبقي جوز هنا ..لكن انت ال شكلك بتتحرج مننا
يزيد: ي خبر ابيض ازاي ي طنط امل والله ابدا دا انتو عيلتي
رؤوف: وانت ابننا يزيد كفايه انك واقف معاهم طول م أنا مش موجود
يزيد: اكيد يعمي ... احم بالمناسبه ي عم رؤوف .. احنا مش هنحدد معاد للفرح بقا
بتشرق هنا وهي بتاكل بصدمه وبتكح .. بتناولها يمني كوبايه مايه بضحك مكتوم
رؤوف: بلاش استعجال ي يزيد .. انتو لسا بقالكو يجي شهر مخطوبين.. اتعرفوا علي بعض اكتر يبني لسا بدري
هنا: انا مش هتجوز غير بعد رابعه جامعه
يزيد بضيق: تعرفي تسكتي..
هنا بتحدي: مش هسكت ... هتعمل اي يعني
يزيد: متنرفزنيش ي هنا
هنا: أنا معملتش حاجه ي يزيد
يزيد: كلامك بينرفزني ي هنا
هنا: سد ودانك ومتسمعنيش ي يزيد
8حب خيزيد: طب م تقفلي بوقك اسهل
هنا: ل...
رؤوف بمقاطعه: اتخانقوا.. اتخانقوا قدامنا كمان
امل بضحك: اهو هما كده علي طول لسا مسلكه خناقه بينهم حالا اهو
يمني : عاملين زي القط والفار
رؤوف: لما تتجوزا ابقي عقلّوا بعض ان شاء الله
بعد انتهاء العشاء ويزيد بيوصل ل بيته وياخد دش يتخلص فيه من كل متاعب الشغل وياخد استرخاء ويروح لسريره بيفتح تلفونه ..
يلاقي رسايل من رقم غريب بيقتحها عينيه تبرق بصدمه يلاقي شات برقم هنا في كلام مع شاب بيدل على وجود شئ مابينهم
يزيد بيحس بصدمة كبيرة، مش قادر يصدق اللي بيشوفه بيتعدل في قاعدته وبيتمتم ف نفسه ب صدمه
مستحيل .. مستحيل هنا تعمل كده.. اكيد في حاجه غلط....... عشان كده كل م اجبلها سيره الجواز بتهرب ... معقول!!!....... لالالا متخليش الشيطان يلعب ف دماغك ي يزيد .. دي هناا .. هنا ال حبتها ووجودها بقا حياة بالنسبالك .. مستحيييل
بيفتح الشاتات تاني يحس فعلا ان دي طريقه هنا ولا ده اسلوبها ف الحوار.. الخنقه والتردد يظهروا علي وجهه ويبعت رساله لصاحب الرقم
يزيد: انت مين !!!
الرقم: انا ال خطيبتك بتخونك معاه.. شكلك مش مالي عينها ... ابقي فتح وانت بتختار ي بشمهندس وخليك راجل
يزيد: لو راجل وامك تعبت فيك قابلني وانا اعرفك مين فينا الراجل الي بجد
وفجأه صاحب الرقم بيعمل بلوك ل يزيد ..
يضيق وجه يزيد اكتر ويرمي التلفون ع الارض بغيظ ويقوم يقف ويمسك راسه بين ايديه
لا لا ي هنا مش ممكن تكوني انتي.. انتي متعمليش كده فيا
ياارب اظهرلي الحقيقه ومتخليش الشيطان يلعب في دماغي... ياارب ، معقول؟!
وفجأة، حس بضغط كبير على صدره، وبدأ يشعر إن كل حاجة حوالين العلاقة دي بتنهار قدامه. مش قادر يقرر إذا كان ممكن يصدق الكلام ده، ولا لو هو فعلاً مش عارف ممكن تكون في حاجات ا بتخبيها عنه. في لحظة ضعف، فكر لو كان غبي يصدق كل حاجة، ولما طلع منها، بدأ يحس إن كل شيء كان مجرد وهم.
في النهاية، قرر يزيد إنه ما يستعجلش في الحكم، وراح ينام وهو في حالة من التوتر والقلق مسيطر عليه بدرجه تخليه مينامش ولا دقيقه
صباحا بتصحي هنا علي صوت المنبه عشان تصحي يزيد يروح لشغله
هنا بصوت نعسان: صباح الخير
يزيد بجمود: صباح النور
هنا: انت صحيت من بدري ولا اي صوتك فايق
يزيد: اها بقالي شويه... كملي نومك .. مع السلامه
هنا: مالك ي يزيد صوتك ماله
يزيد محاول عدم اظهار شئ: مفيش منمتش كويس بس
هنا: طب كمل نوم بلاش تنزل دلوقتي حتي
يزيد: قولتلك كملي نوم ي هنا .. مع السلامه
هنا ف نفسها: ماله ده ع الصبح.... والله ل انام ولما اصحي لاروحله المحل انكد عليه .. عشان يقفل ف وشي كويس
في منزل محمد خال يزيد
نيره: انا مرعووبه ي ماما بجدد يزيد لو عرف هيعمل مصيبه
سلوي: جمدي قلبك بقااا ي نيره .. متبقيش جبانه
محمد بيسمعهم وهو طالع م الاوضه
محمد: انتو بتعملوا اي
نيره بتلعثم: اا مش بنعمل ي بابا بنتكلم بس
محمد: اومال جايبن سيره يزيد ف اي
سلوي بتريقه: بندعييله... ربنا يكملوا جوازته علي خير
محمد بعدم تصديق: والله ...طب ربنا يهديكواا
عند يزيد بيفضل عقله مشلول عن التفكير الرسائل اللي شافها كانت لسه قدامه زي الكابوس ... بيفكر يروح يواجه هنا يمكن قلبه يرتاح لكن مش عاوز الثقه ال بينهم تنهار لمجرد لما يقولها وتحس انه بيشك فيها ..
لكن فجاه تجيله فكره انه ياخد الصور دي يوديها لمهندس برمجه صحابه يعرضها عليه ويقطع الشك باليقين .. بيقرر اول حاجه يعملها بكرا انه يروحلها عشان يخلص من الموضوع ده ف اقصي سرعه ويطمن قلبه
مساءا في منزل هنا..يزيد متجهلها طول اليوم ودي مش من عادته .. ومراحتش المحل بسبب انشغالها مع امل ف ترتيب البيت لكن قلبها بيقولها ان يزيد في حاجه مش طبيعيه حتي نبره صوته
بتفضل هنا مستنياه لحد م يرجع م الشغل وتكلمه تفتح معاه حوار يمكن تعبان من الشغل ومحتاج حاجه تخفف عنه
هنا : ممكن خطيبي يطلع للبلكونه يشرب كوبايه نسكافيه من ايدي
يزيد: مش قادر ي هنا معلش خليها يوم تاني
هنا بقلق: مالك ي يزيد انت صوتك مش طبيعي من الصبح
يزيد: مفيش ي هنا انا محتاج انام عشان منمتش امبارح.. تصبحي علي خير
هنا: استني بعد اذنك .. كلمني ..في حاجه !! انت مضايق مني ف حاجه!!!
يزيد بتنهيده وهو بيفتكر الشاتات بيسكت للحظات: لاء .. مخنوق شويه محتاج ارتاح
هنا بصوت هادي : طب احكيلي يبابا مالك اي ال خانقك!! في حاجه ف الشغل!!
يزيد بترقب : هنا .. هو انتي بتحبني
هنا ب استغراب: اي السؤال ده ي يزيد ..
يزيد،: محتاج اجابه ي هنا لو سمحتي
هنا بتنهيده ونبره حب: محبتش غيرك ي يزيد
يزيد: طب مش عاوزه تحكيلي حاجه مثلا ! حاجه عاوزه تقوليهاا .. اي حاجه
هنا بضحك: انت عاوز تتعرف عليا من اول وجديد ولا اي !! بتفكر تخطبني !!
يزيد بيبتسم لطريقه هنا التلقائيه ويحس بنبره صادقه يجي ف باله مستحيل واحده بالبراه والصفاء ده تعمل حاجه زي دي
يزيد بهدوء : لاء يستي بفكر اتجوزك
هنا: اممم قولتلي .. طيب ربنا معاك ... هتنام؟
يزيد: اممم تعبان ودماغي مصدعه
هنا : الف سلامه عليك يحبي... ي يزيد... عيب كده عيييب تخلي الناس تقول كلام يطلع غصب عنها..عييييب.. تصبح علي خير ي بشمنهدس يزيد
يزيد ف نفسه: لاء ي هنا مش هسمح لنفسي اشك فيكي .. دا انتي اغلي من روحي...... وحياتي كلها وافقه عليكي ي هنا .. بحبك اكتر من نفسي
صباحا بيقوم يزيد بجديه يلبس وقبل م يروح ف اتجاه شغله بيروح ل صاحبه محمود(مهندس برمجه) وبيفهم ف الحاجات دي كويس
بيعرض يزيد عليه الصور بيقلب محمود فيهم بتركيز ويقول
محمود: الصور دي حقيقيه
يزيد بصدمه: اييييي
يادي النصيبه قلبي عندك ي هنا 🥲🥲🥲🥲🥹
22
يزيد ف نفسه: لاء ي هنا مش هسمح لنفسي اشك فيكي .. دا انتي اغلي من روحي...... وحياتي كلها وافقه عليكي ي هنا .. بحبك اكتر من نفسي
صباحا بيقوم يزيد بجديه يلبس وقبل م يروح ف اتجاه شغله بيروح ل صاحبه محمود(مهندس برمجه) وبيفهم ف الحاجات دي كويس
بيعرض يزيد عليه الصور بيقلب محمود فيهم بتركيز ويقول
محمود: الصور دي حقيقيه
يزيد بصدمه: اييييي .... مستحييل .. بص تاني ي محمودد اتاكد
محمود بضحك بقهقهه: دا انت غلبااان خالص ... وشك جاب الوان الطيف... قلبك دددغيف انت ي زوز
يزيد بيمسكه من لياقه تيشرته ب عصبيه: هتنطق ولا اعلقك علي بابا المحل .. انت هتهزر معايا بروح اهلك
محمود: يعم اهدي .. دي صور ال عملها معندوش بربع جنيه احترافيه.. انت اهبل اصلا انك مخدتش بالك
يزيد: يعني متفبركه .. صح!!!
محمود: طبعا..وواضح جدا اقل عيل بتاع سيبر هيعرفها
يزيد بفرحه: عشان كده جتلك ي ابو المحاميد.. الهي تحج سبع مرات ي محمود ي ابن سعاد يارب
محمود : انت تقصد اي يلا..
يزيد : مقصدش ي حوده اقعد بس كده وصل ع النبي.. انا عاوز اعرف مين ال باعت الصور دي وليه وساكن فين.و....
محمود: مش عاوز كمان اعرفلك سنجل ولا مرتبط
يزيد: مش وقت هزار يمحمود بالله عليك
محمود: يعم يزيد هو انا ساحر..انا اقدر اعرفلك نوع الفون ال اتبعت منه الصور وموقعه غير كده انت محتاج ساحر بجد بقا
يزيد: طب حلو اعرفلي يلا
محمود ببلاهه: طب اوصل لحد اول الشارع روح هاتلي علبه كشري عشان جعان
يزيد: طفحت السم يجدع ..انا ف ايه ولا ف ايه .. متنجز ي محمود
محمود : الله مبعرفش اشتغل وانا علي معدة فاضيه يعم .. روح بس وهاتلك انت كمان علبه انشالله م حد حوش
يزيد بنرفزه: انجزززز ي محمود وهطفحك محل كشري بحاله بس انجز
محمود بتنهيده: امري لله ... مكان الفوون ( القاهره وبالتحديد منطقه.... ) اما نوووع الفون يسيدي (........)
بيبرق يزيد بصدمه لما يسمع مكان وجود نيره وكمان نفس نوع تلفونها
يزيد ب توعد: نيررره
محمود: انت مش خطيبتك اسمها هناا يبني .. انت هتجنني !!
يزيد: اسكت.. اسكت ي محمود ..
محمود بجديه: علي فكره ي يزيد انت غلطان .. انت ازاي تسمح لنفسك تشك ف خطيبتك دقيق...
يزيد بتهكم: انا مشكتش فيها ولا عمري هشك فيها .. انا كنت عاوز اتأكد عشان اثبت ل عقلي ان قلبي صح بس انا فعلا غبي ان خليت شيطاني يلعب ف دماغي ..
ومكمل بتوعد: بس معلش بكره اخد حقي
محمود: انت عرفت مين ده
يزيد ب سرحان: قصدك دي!! ورحمة ابويا لتشوف يزيد م حد يعرفه .. هخليها تندم بس انها فكرت ....
وكمل ب انتباه: وانت مال اهلك انت . عرفت ولا معرفتش .. قوم غور من هنا يلا
محمود بيتلفت شمال ويمين : حاضر .. هقوم اغور من بيتي حاضر ..
يزيد : لمؤاخذه ي محمود معلش .. انا همشي انا .. شكرا ي حوده والله م عارف اقولك اي
محمود: تقولي اي!! قصدك تجبلي اي...روح ي يزيد هات علبه الكشري بدل م ..
يزيد وهو ماشي: نجيليك ف الافرح ي حوده .. انشاء الله هعشيك ف فرحي مرتين
.........
بيمشي يزيد وجواه احساس بالفرحه ان احساسه مخنهوش وان هنا مش ممكن تعمل كده ابدا لكن بيجيله لحظه ندم انه ساب عقله ل شيطانه .. وكلم هنا ب اسلوب وحش وقاسي
ف بيقرر يتصل ب هنا يصلح طريقه كلامه معاها من امبارح
يزيد: هنايا ..صاحيه
هنا بزعل :اها واستنيت حضرتك تعبرني حتي بس شكلك نسيت ان في ف حياتك رجل كنبه
يزيد بهزار: هنااا متقوليش علي نفسك رجل كنبه
هنا بغيظ: يزيد انا مش عاوزه رخامه
يزيد: حقك عليا ي هنايا متزعليش مني .. انا كنت مخنوق امبارح غصب عني ..
هنا بزعل: كان المفروض تحكيلي مالك ي يزيد مش تهرب مني كأن انا ال مزعلاك .. المفروض انك بتعتبرني شريكه حياتك لكن انت من دلوقتي بتبعد لما تحس انك مخنوق المفروض تروح تكلم مين رجل الكنبه بجد بقا
يبتسم يزيد : وانا مقدرش اهرب منك ي هنايا ..عشان انتي هنايا ..بس صدقيني محبتش أوجع دماغك بحاجه مش مستاهله .. وخلاص اتحلت
هنا: لاء يسيدي تاني مره ابقا اوجع دماغي براحتك
يزيد: طب خلاص بقا متزعليش
هنا بتمثيل: لاء .. نكد اسبوع وبدون اعتراض يتنكد عليك وانت ساكت
يزيد بضحك: حاضر يستي شوفي عاوزه تنكدي علي اي بالليل وانا جاهز هرجع م الشغل مفضي دماغي للنكد
هنا: جدع .. هو ده يزيد ال أنا اعرفه
يزيد بتنهيده: متزعليش مني ي هنا
هنا يعدم فهم: ازعل منك!! ليه
يزيد: مش.. علي حاجه ... متزعليش مني وخلاص
هنا : انت بتخووني .. بتخووووني ي يزيد صح
يزيد: الله يخربيت شكل ال يتكلم معاكي يشيخه .. روحي ي هنا شوفي وراكي اي ..انا راجل شقيان عاوز اشوف اكل عيشي .. روحي
بيقفل يزيد ويسيب هنا بتسأل نفسها ليه قالها متزعلش منه وانها مجرد بتناكشه لما بتقوله انه بيخونها من جواها عارفه انه مش ممكن يعمل كده ولا يجي ف باله
اما يزيد ف مفيش حاجه بتدور ف باله غير انه يشوف نيره ولو طال هيقتلها لكن يفكتر انها ف الاول وف الاخر بنت خاله .. بيقرر انه هيسافر بكرا يروح لخاله وينهي الموضوع ويعرفه أفعال بنته ويوقفها عند حدها
عصرا فى منزل هنا ..
امل: رمضان داخل علينا ي هنا عاوزين ننزل نشتري خزين رمضان
هنا: ليه ي ماما بتعامليني علي اني شياله
امل: انا نفسي اعرف انتي هتفتحي بيت ازاي
هنا: زي الناس .. البركه فيكي انتي وحماتي هاجي عندك يوم وهي يوم
امل : وهي حماتك فضيالك.. طب والله انا عاوزه استعجل ف جوازك من يزيد عشان وحدته دي.. يعيني بيرجع بيته ولا بيلاقي حد معاه ولا اكله ياكلها ..وفين وفين كل اسبوع علي م حماتك تيجي .
هنا: عندك حق جوزوني بقا
امل: ي بجاحتك.. هو ده انا لسا صغيره ي ماما .. اي كبرتي فجأه امتي
هنا: امييي..مش انتي ال لسا قايله عاوزه استعجل ف جوازك
امل بجديه: عارفه ي هنا أول م اخلص جهازك ل اقول ل يزيد يجي ياخدك يومها
هنا: ماشي ي ماما الله يسامحك
في منزل محمد خال يزيد
نيره: من امبارح ومفيش حاجه حصلت ي ماماا انا مش فااهمه بجدد في اي
سلوي: وهو لو سابها عاوزاه يجيلك يومها يقولك يلا نتجوز ولا ايه
نيره : مش قصدي .. بس ده لسا حاطط انه خاطبها عالفيس مفيش حاجه اتشالت
سلوي: بطلي تفاهه ي نيره وكده كده هنعرف
وبعد فتره محمد بيرجع من الشغل واثناء العشاء بيقولهم
محمد: اعملوا حسابكم يزيد جاي يتغدي معانا بكرا
نيره وسلوي بيبصوا لبعض بصدمه
محمد: مالكو مبحلقين كده ليه
سلوي بفرحه: هه لاا.ء مفيش مقالكش جاي ليه
محمد: ابن اختي وجاي يتغدي معايا هقوله جاي ليه
سلوي : لا طبعا.. ده ينور ف اي وقت
بتبص سلوي ل نيره بخبث معتقدين ان خطتهم نجحت ويزيد اتصدم ف هنا ورجع ل عقله وجاي يطلب ايد نيره
مساءا في منزل يزيد بيرجع وزينب بتكون رجعت من شغلها ومستنيه يزيد
يزيد: ست الكل حمدلله ع السلامه
زينب: الله يسلمك ي حبيبي ... زمانك وحشك اكل امك .. عملتلك صنيه سمك مشوي ال بتحبها
يزيد: يااه اخيرااا ي زوزو .. طب ادخل اخدلي دش واطلع بسرعه تكون فرغتي عشااان واقع م الجوووع
اثناء العشاء بتسأل زينب يزيد : هنا عامله اي ي يزيد
يزيد: بخير ي ماما .. علي فكره عاوزه تكلمك دايما بس هي حاسه ان في فجوه بينك وبينها بسبب انك مش موجوده وبتتكسف تكلمك
زينب: بتتكسف مني!! هو انا عمري احرجتها او كلمتها ب اسلوب وحش يبني
يزيد:مقصدش بس علي طول تقولي انها بتحبك بس لسا مش واخده عليكي
زينب: المهم.. هي عامله معاك اي !!
يزيد: زي الفل والله ي زوزو وبتحب ابنك
زينب: وده اهم حاجه طول م هي بتحبك و شرياك انا كمان احبها واحطها ف عنيا غير كده لاء
يزيد: بكره لما تتعاملي مع هنا اكتر وتعرفيها هتحبيها زي م بتحبي ابنك كده
زينب: عمري م احب حد قدك انت وأخواتك ي يزيد
يزيد: ربنا يخليكي لينا ي زوزو ويطول عمرك وتشيلي عيالي وعيال عيالي كمان
في منزل هنا
هنا بتبعت ل يزيد: أنا هنام ي يزيد تصبح علي خير
يزيد: قديمه شوفي نكدايه كريتڤ كده
هنا : أنا حاسه برضو أن مستوايا قل ف النكد .. انا لازم اذاكر شويه
يزيد : تحبي اغششك
هنا: ياريت
يزيد: انا هسافر بكرا وهبقا مشغول مش هعرف اكلمك
هنا ب استغراب: مسافر!! مسافر فين!!!
يزيد: مسافر اجيب بضاعه للشغل.. واحممم رايحعندخاليمحمد
هنا: اييي مسمعتش اخر حته انت كلتها كده ليه
يزيد : بقولك رايح عند خاالي
هنا:انهي خال
يزيد : بصراحه ومن غير كدب خالي محمد
هنا بغيظ: اممممممممم قولتلي .. عند نيره .. ي فرحة قلبي واي كمان
يزيد : هتغدي عندهم
هنا: ي عسسل ..
يزيد: هما ساعتين زمن وهمشي والله العظيم
هنا بجديه: انت بتهزر ي يزيد رايح عند البني ادمه دي تعمل اي .. انت بجد بتهزر
يزيد: رايح ل خالي ي هنا مش رايحلها عاوز خالي ف موضوع وماشي
هنا: بجددد لا تمام براحتك اعمل ال انت عاوزه
يزيد بضحك: كده خلاص نكدتي وكله تمام
هنا: انا مبهزرش .. انت شايف مرواحك هناك عادي !
يزيد: ورحمة ابويا ي هنا رايح ل خالي ف موضوع مهم لو علي نيره مش عاوز المحها ولا اشوف وشها وتبقي هبله لو فكرتي انها ممكن تلفت انتباهيي
انتي محفوره كدا جوا قلبي لو حد فكر يطلعك هيلقيني واقف ف وشه
هنا ب ابتسامه: هتكلمني وانت هناك
يزيد: حاضر
هنا: وتقولي ... تقولي ي هناايا
يزيد بضحك: حاضر ي هنايا
هنا: وتبصلها ب قرف
يزيد: مش هبصلها اصلا
هنا : اما اشوف
يزيد: طب ممكن اشوفك قبل م امشي .. انا بقالي يجي شهر مشوفتكيش
هنا بصدمه: ي نصااب .. دا انت كنت عندنا اول امبارح
يزيد : ببقا عاوز اشوفك وانتي قاعده قصادي .. اطلعي بقا.. ومتنسيش النسكافيه
هنا: حاضر
صباح اليوم التالي اثناء وصول يزد لمنزل محمد
محمد : دا البيت نور ي يزيد ..
سلوي : اومال زينب مجتش معاك ليه ي يزيد
يزيد: لا انا ال عاوز خالي ف موضوع
نيره بتبتسم بفرحه
سلوي: اجلوا الكلام لبعد الغدا .. دا عامله محشي هتاكلوا صوابعكو وراه
يزيد: لا ملوش لزوم انا عاوز خالي ف كلمتين كده وماشي علي طول عشان عندي شغل
محمد: بقا تيجي المسافه دي كلها وتمشي من غير غدا ي يزيد هو خالك قليل ولا اي يبني
يزيد: العفو ي خالي .. لا طبعا .. بس نتكلم الاول معلش
محمد: طب قول يبني سامعك
بيبص يزيد ل نيره ب اقتضاب: تعالي ي نيره انتي قاعده بعيد ليه .. عاوز الكلام يبقي قدامك
بيدق قلب نيره وبتفكر انها هتسمع الجمله ال نفسها تسمعها
يزيد: بص ي خالي محمد .. لولا انك عارف معزتك عندي كنت انا اتصرفت تصرف تاني .. بس انا قولت فالاخر نيره دي اختي الصغيره وده طيش ومره وعدت وكلمتها بيني وبينها لكن شكل مفيش فايده
بيشحب وش نيره وسلوي والابتسامه تختفي وتبص ل يزيد ب صدمه
محمد: مش فاهم حاجه يبني .. نيره مالها.. اي ال حصل
يزيد: لما توقع بيني وبين خطيبتي مره .. والتانيه وتبعتلي رسايل متبفركه وتعمل زي العيال لا وتقولي خليك راجل.. يبقي ليا حق اضايق ولا لاء يخالي
بيرق محمد بصدمه: ال يزيد بيقوله ده ي نيره
نيره بخوف: ب بابا ..ان.. مش اناا دي دي فكرة ماما والله
بيقوم محمد يضرب نيره بالقلم لدرجه تقع ع الارض من قوته ويقول يزعيق قوي: انتي متربتيش... بس العيب مش عليكي العيب ع الست الهااانم مربية الاجيال المدرسه المحترمه ... بس هقول اي بقاا نصيبي الي وقعني فيهاا
يزيد بهدوء: بعد اذنك ي خالي انت علي راسي بس انا مش داخل هنا تاني ..لا ن الي يجي علي خطيبتي ال هتبقي مراتي يبقي جه عليا.. ونيره من انهارده ولا اختي ولا اعرفها وزي م كنت سندها واخوها ف يوم م الايام دلوقتي ولا اعرف حد اسمه نيره
.انا بقول قدام خالي اهو ينيره لو جيتي علي هنا تاني مش هستأذن خالي ف ال انا هعمله ..
عن اذنكوا
بيمشي يزيد ويسيب محمد يواجه قدره مع عيلته وزوجته
يزيد : هنايا
هنا: لا علي صوتك حاسه انها لسا مسمعتش
يزيد بضحك: انا مشيت من عندهم اصلا ي عبيطه
هنا بجز علي سنانهاا: ينهارك اسوووود ي يزيييد يومك مش معدددي
تابعووووووني
تعليقات
إرسال تعليق