أخر الاخبار

رواية المنتقبه والاعمى بقلم الكاتبه هويدا زغلول حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية المنتقبه والاعمى بقلم الكاتبه هويدا زغلول حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية المنتقبه والاعمى بقلم الكاتبه هويدا زغلول حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


الحلقه الاولى

وقبل ما نبدا احب اعرفكم بنفسي انا اسمي عاصي عايش مع بابا وماما في الفيلا وبابا صاحب شركات كبيره 


وفي يوم كنت داخل الفيلا وسمعت بابا وماما بيتخانقوا مع بعض وبيقولوا 


الاب عماد 

وبعدين يا هانم يعني انت عاوزه تثبتي لي ان انت ما لكيش ذنب في الكلام ده طب ازاي انا سايب لك الورق الشركه ده معاكي انت ازاي وصل للمنافس بتاعي شوقي 


ابتسام الام 

والله ما اعرف يا عماد اخص عليك هو انت بتشك فيا حرام عليك ليه بتعمل كده طب انا هاذيك ليه 


عماد 

وانت يا هانم بقى لك فتره كبيره متغيره معايا وعاوزه تطلقي فاكيد عملتي كل ده علشان تنتقمي مني وتكسريني قبل الطلاق 


ابتسام 

اخص عليك يا عماد انا استحاله اقعد معاك في بيت واحد ابدا انا همشي من هنا وهلم كل هدومي وقبل ما امشي احلف لك ان انا ما وديتش الورق لشوقي وما اعرفش هو ازاي وصل له 


عاصي دخل وقال لهم 

عاصى

اهدى بس يا بابا ما تعملش كده في ماما انت عارف ان هي بتحبك هو كان في بينكم مشاكل لكن استحاله تؤذيك في شغلك ابدا 


عماد 

ملكش دعوه انت يا عاصم الكلام ده انا متاكد وعارف ان هي اللي كل ده علشان تاذيني مامتك الفتره الاخيره كانت كرهاني وعاوزه تطلق مني 


عاصى

بس مهما حصل استحاله تاذيك برده انا هطلع فوق في الاوضه عند ماما شكلها بتلم هدومها عشان خاطري يا بابا راضيها بكلمتين 


عماد 

قلت لك يا عاصى ملكش دعوه بالكلام ده


وبعد كده عاصي طلع فوق في اوضه ابتسام ولقاها عماله تعيط وعماله تلم هدومها وقال لها 


في اوضه ابتسام 

عاصى 

عشان خاطري يا ماما ايه دي ما تكبريش الموضوع بابا كان متعصب شويه وغصب عنه قالت الكلمتين دول 


ابتسام 

لا يا عاصى انا استحملت كثير قوي من باباك وكنت مستحمله عشانك انت وانت ما شاء الله كبرت وبقيت راجل فما لهوش لازمه ان انا استحمل اكتر من كده انا ماشيه ورايحه بيت بابا هو اه بابا ميت بس البيت لسه موجود هقعد فيه لوحدي وابقى تعالى زورني وبص عليا يا حبيبي 


عاصى

عشان خاطري يا ماما ما تكبريش الموضوع بابا شويه وهيراضيكي 


ابتسام لمه هدومها وقفلت شنطتها وقالت 

ابتسام 

حتى لو هو جاي راضيني انا استحاله اقعد معاه ابدا بعد ما اشك فيا وفكرني ان انا انسانه خاينه اوعى يا عاصى ما تحاولش تيجي ورايا 


عاصي 

محاولتش اجي وراكي ايه بس يا ماما انا مش هسيبك اصلا ولو انت مصممه تروحي بيت جدي يبقى انا اللي هوصلك لحد هناك بعربيتي 


وفعلا عاصي وابتسام نزلوا من على سلم الفيلا واول ما عماد شافها قال 


على سلم الفيلا 

ابتسام 

انا لميت هدومي وماشيه ومش هاجي الفيلا دي ثاني ابدا يا عماد واحب اقول لك قبل ما امشي اني مش انا اللي عملت كده انا استحاله اخونك ابدا 


عماد 

بدل انت ايه استحاله تخونيني بتهربي ليه اكيد عامله عامله وخايفه منها 


عاصي 

عشان خاطري يا بابا بلاش الكلام ده ايه الكلام ده بجد يزعل وكفايه اللي ماما فيه 


ابتسام 

سيبه يا عاصم يقول اللي هو عاوزه هي اصلا اخر مقابله بيننا ويا ريت ورقه طلاقي توصل لي يا عماد في هدوء ومن غير شوشره علشان انت لو ما عملتش كده انا فعلا هتطلق علني قصاد الكل وانت هتكون سيره في السوق بين الشركات 


عماد 

يعني برده وانت بتطلقي بتهدديني ازاي عاوزاني اصدق بعد كل اللي بتعمليه ده ان انت ما وديتيش الورق لشوقي ده اكيد انت اللي عملت كده 


ابتسام 

يلا بينا يا عاصي ما فيش فايده في ابوك هو مصدق اللي في دماغه مش عاوز يصدق كلام اي حد غير نفسه 


وبعديها عاصي ركب ابتسام العربيه وداها على بيت جده


في بيت الجد


ابتسام 

ياه البيت ده عمري ما هنسى الحنيه والحب اللي انا شفته فيه من ساعه ما خرجت من البيت ده يا عاصي وانا عمري ما شفت ولا حنيه ولا حب 


عاصي 

بس البيت مترب قوي يا امي ومتبهدل قوي ازاي هتقعدي هنا عشان خاطري تعالي معايا وما لكيش دعوه بابا


ابتسام 

خلاص يا عسل انا خدت قرار ومش هرجع فيه تاني خلي عماد يعرف قيمتي عشان انا اللي سكت كثير على اسلوبه واتنازلت على حاجات كثيره قوي 


عاصي 

طب انت هتعرفي تقعدي في البيت ده لوحدك ده شكله مخيف جدا ازاي مش هتخافي منه 


ابتسام بضحك 

هههه بيت ايه اللي مخيف يا عاصى ده اامن بيت في الدنيا ده بيت ابويا وامي الله يرحمه شفت فيه العز كله والامان والراحه كلها استحاله اخاف منه ابدا روح انت يا حبيبي وما تخافش علي 


عاصى

وانا استحاله اسيبك في البيت المخيف ده لوحدك 


في الوقت ده دخل عماد وقال 

عماد 

انا اصلا مش هسيبكم انتم الاثنين هنا لوحدهم اتفضلي قدامي يا ابتسام على الفيلا هو انت فاكراني هسيبك علشان تبعتي لشوقي بقيت اخباري مش هيحصل وهتفضلي في الفيلا تحت عيني 


ابتسام 

برده يا عماد اللي في دماغك في دماغك صدقني مش انا اللي عملت كده بدل ما تيجي تراضيني تيجي تزود الموضوع مشاكل اكثر 


عماد 

لو انت فعلا ما عملتيش كده يبقى تثبتي لي والاثبات على ده ان انت تيجي معايا الفيلا تفضلي تحت عيني لحد ما اعرف مين اللي ودا الورق المهم ده لشوقي 


ابتسام 

حاضر يا عماد انا هاجي معاك بس ده مش حبا فيك ده علشان اثبت لك ان انا ما عملتش حاجه واثبت براءتي وبعديها انت هتطلقني يعني هتطلقني وهاجي اعيش هنا في بيت ابويا لوحدي 


عماد 

وانا ما عنديش مانع ولسه عند كلمتي اول ما براءتك تظهر وتاكد ان انت ما وديتيش الورق لشوقي هطلقك واسيبك في حالك لكن لو طلعت انت اللي مودياه للورق هسجنك يا ابتسام بالفلوس اللي اخواتك واخدينها مني وانت عارفه ان انا اقدر اعمل كده وزياده 


عاصي 

ما ينفعش اللي انت بتقوله ده يا بابا ده انتم بينكم عشره عمر ايه اللي بيحصل لكم بس 

ده اكيد شيطان دخل بينكم واللي اسمه شوقي ده اكبر شيطان في الدنيا 


ابتسام 

سيبه يا عاصي هو خلاص كده ابوك قفل كل حبال الود والمحبه اللي بينا واول ما اثبت براءتي هتطلق منه على طول 


عماد 

وانا موافق يلا بينا 


وبعديها ابتسام وعاصي وعماد نزلوا من عند بيت الجد وعاصي قال 


عاصي 

خلاص يا بابا اتفضل انت روح بعربيتك وانا هجيب ماما في عربيتي ونيجي وراك على طول 


عماد 

لا كلنا هنروح في عربيه واحده وسيب عربيتك هنا يا عاصي ابقى هاتها بكره 


عاصى

اللي يريحك يا بابا اتفضل 


وبعديها عاصي فتح الباب لمامته علشان تركب وهو راكب جنبها وعماد سائق العربيه ومشي بيها


في العربيه 


عاصي 

عشان خاطري يا بابا انت وماما ابعدوا الشيطان عنكم وابعدوا اللي اسمه شوقي ده عنكم واكيد هنعرف مين اللي بعد الورق لشوقي 


عماد 

طلع نفسك من الكلام ده كله يا عاصي يا ابني الدايره الشر دي اخرتها وحشه انا متاكد ان اقرب الناس ليا خانوني 


ابتسام 

الله يسامحك يا عماد مش هقول لك غير كده وانا هفضل معاك لحد ما اثبت براءتي وبعد كده انت مش هتشوف وشي ثاني ابداع


عماد 

وانا ولا يفرق معايا اي حاجه انا مصدوم فيك انت اكتر واحده خنتيني وصدمتيني لما بعثت الورق لشوقي 


ابتسام بصريخ

انت مصمم ان انا اللي عملت كده انت ليه مش مصدقني وقف العربيه يا عماد انا هنزل ومش مروحه معاكي الفيلا انا غلطانه ان انا سمعت كلامك في اي حاجه انت بقيت قاسي قوي بقول لك وقف العربيه 


عماد جاي يوقف العربيه وقال بصدمه 

عماد بصدمه 

ابتسام شوقي اكيد عملها العربيه ما فيهاش فرامل ومش عارف اوقف العربيه 


ابتسام 

ايه اللي انت بتقوله ده يا عماد حاول كده اكيد انت غلطان معقوله القذاره وقله الادب توصل مع شوقي ان هو يموتنا استحاله 


عماد 

بحاول اهو ما فيش فرامل انا متاكد يا ما فيش غير شوقي هو الوحيد اللي نفسه يموتنا ويخلص مننا 


عاصي بخوف على اهله 

عاصي 

ايه اللي انت بتقوله ده يا بابا طب وسع كده انا هحاول 


ومره واحده العربيه اتقلبت وعملوا حادثه وكانوا الثلاثه فقدوا الوعي وفي حاله متاخره جدا 


اما عند شوقي في الشركه دخل عليه ابنه احمد وقال له 


في شركه شوقي 

احمد 

ايه يا بابا الفرحه اللي انت فيها دي اول مره اشوفك فرحان كده ما تفرحني معاك 


شوقي 

لاول مره افش غاليلي من واحد حبيبي قوي قوي هو ومراته 


احمد 

ايه ده الجمله مش راكبه على بعض يا بابا افش غاليلي وواحد حبيبي ازاي الكلام ده انت عملت ايه 


شوقي 

لما تكبر في السوق هتعرف يعني ايه كلمه افش غليلي من واحد حبيبي على العموم النهارده اجمل يوم في حياتي السوق فضي وبقى لي انا وبس وبكره الشركه دي تبقى اثنين وثلاته


احمد 

ان شاء الله يا بابا انا بتعلم منك انت رجل اعمال شاطر جدا وان شاء الله هبقى زيك 


شوقي 

اهم حاجه تركز معايا انا ومع اسلوبي ما لكش دعوه باسلوب امك امك غلبانه وانا عارف ان هي عاوزه تسحبك ليها لكن اوعى تسمع كلامها لو بقيت زي امك هتتاكل في السوق ومش هتعرف تعيش يا ابني 


احمد 

حاضر يا بابا اهم حاجه ايه هي الصفقه الجديده وهنعمل فيها ايه 


شوقي 

فاكر الصفقه اللي انا كان نفسي ادخلها بس ما عرفتش علشان  المنافس بتاعها خدها مني النهارده بس اقدر اقول لك ان الصفقه بقت بتاعتنا واحنا خدناها منه 


احمد 

وهو سابها لك يا بابا عادي بالسهوله دي ولا ايه 


شوقي بضحك 

هههههههههههه لما تكبر في السوق وتفهم هتعرف انا عملت ايه ولازم تعرف يا ابني ان انت لو عاوز حاجه خدها بايدك ما تستناش الدنيا لما تحن عليك وتديها لك 


اما في العربيه عن عاصي واهله 

كان في ناس ماشيين في الشارع وقالوا 


مروان 

يا نهار ابيض العربيه اتقلبت وشكل الناس اللي جواها ماتوا يلا يا جماعه ايديكم بايدي نوديهم المستشفى يمكن يكون فيهم الروح ونقدر ننقذهم


وفعلا مروان والناس اللي في الشارع نقلوا عاصي واهله المستشفى وهناك في المستشفى 


في المستشفى 

الدكتور 

حضرتك تعرفهم 


مروان 

لا انا ما اعرفهمش انا كنت ماشي في الشارع ولقيت العربيه عملت حادثه وجبتهم هنا انا واهل الشارع بس الناس مشوا انا اللي فضلت موجود هم عاملين ايه دلوقتي 


الدكتور 

الاب البقاء لله توفى 

والام البقاء لله توفت هي كمان 


مروان بصدمه 

يا نهار ابيض ايه اللي حضرتك بتقوله ده يا دكتور انا كان نفسي يكون فيهم الروح الله يرحمهم طب كان معاهم وشبك بيها اكيد ابنهم حصل له ايه 


الدكتور 

ده الحمد لله عايش بس للاسف فقط بصره


مروان بصدمه 

يا نهار ابيض ايه الدنيا دي بس هو فعلا صعب عليا انا فعلا ما اعرفوش لكن مش هقدر اسيبه بعد ما بقى اعمى على الاقل استلمه واوديه بيته اكيد هو دلوقتي مش هيقدر يروح بيته 


الدكتور 

لازم تتم اجراءات الدفن لوالده ووالدته ولازم نعرفه الكلام ده واحنا لقينا تليفون معاهم وكلمنا قريبهم عشان يجي المستشفى 


مروان 

طب كويس ان حضرتك وصلت لحد من اهله لان انا ما اعرفش اي حد ولا اعرف بيتهم فين حتى 


اما في الشركه عند شوقي دخل عليه محمود اخو ابتسام وقال له 


في الشركه 

محمود بعصبيه 

لا يا شوقي مش هو ده اللي احنا اتفقنا عليه انا اتفقت معاك ان انا اجيب لك الورق ايه اللي انت كنت عاوزه من عماد لحد عندك لكن توصل للدم وروح اختي ده اللي احنا ما اتفقناش عليه 


شوقي بضحك 

هههههههههههه 

وانت مين انت عشان اتفق معاك ولا اعرفك انا هعمل ايه ولا مش هعمل ايه انت جبت لي الورق واخذت فلوسك يبقى خلاص ما شفتش وشك في الشركه هنا تاني اطلع بره 


محمود 

قد ايه انت واطي ورخيص وانا مش هسكت على موت اختي ده والله لاخد حقها انا غلطان ان انا سمعت كلام خبيث وشيطان زيك كان عنده حق عماد الله يرحمه لما قال كده عليك 


شوقي بضحك 

الله كلمه عماد الله يرحمه مفرحه قلبي قوي ايوه كده السوق بقى بتاع لوحدي عشان كمان عماد يكون عبره لكل الشركات اللي حواليا عشان ما حدش يتجرا يقف قصادي اطلع بره يا محمود وما شوفش وشك هنا تاني عشان ما تحصلش عماد 


وبعديها عماد مشى عشان يروح عند اخته في المستشفى


 في المستشفى

الدكتور ومروان دخل الاوضه عند عاصي وقالوا له 


في اوضه المستشفى عند عاصى 


مروان 

ازيك يا كابتن عامل ايه انا اسمي مروان ولحقتكم لما العربيه اتقلبت بيكم وجبتكم هنا المستشفى 


عاصى

شكرا جدا ليك الله يخليك انا اسمي مروان ممكن تطمني على والدي ووالدتي هم عاملين ايه دلوقتي 


مروان 

بس ممكن تهدى وبلاش انفعال الله يخليك بصراحه والدك ووالدتك البقاء لله ربنا يرحمه 


عاصي بانهيار 

انت بتقول ايه لا طبعا ما فيش الكلام ده اكيد هم عايشين اكيد الدكتور بيضحك عليك وديني ليهم انتم طافيين النور ليه انا مش شايف حاجه ولعوا النور وديني للدكتور 


الدكتور بحزن 

انا جنبك اهو يا عاصي يا ريت تهدى شويه انت كبير وعاقل وفاهم ان الموت علينا حق ربنا يرحمهم ويصبرك 


عاصى

طب انتم طافيين النور ليه والله النور كلموني انا مش شايفكم 


الدكتور 

انا اسف جدا يا عاصى ان انا بقول لك الخبر ده بس انت لازم تعرف انت الحادثه اثرت على بصرك وبقيت اعمل ربنا يشفيك 


عاصي بصدمه 

انت بتقول ايه يعني انا بقيت اعمى 

وبعد كده حصل.......

المنتقبه والاعمى 


الحلقه الثانيه


عاصي بصدمه 

انت بتقول ايه يعني انا بقيت اعمى 


في الوقت ده دخل محمود خال عاصي وقال 


في اوضه المستشفى 

محمود 

اهدى يا عاصي ما تعملش في نفسك كده يا حبيبي انا خالك محمود جنبك اهو هو ايه اللي حصل يا دكتور 


الدكتور 

للاسف حصل حادثه جامده جدا والاب والام ماتوا وهو اللي فضل عايش بس للاسف فقط بصره 


محمود 

لا حول ولا قوه الا بالله يا حبيبي يا عاصي انا جنبك مش هسيبك ابدا 


عاصي 

انا مش عايز حد يبقى جنبي انا مش عايز شفقه من حد كل اللي انا عاوزه ابويا وامى سابوني ومشيوا بدري قوي 


محمود 

طب احنا دكتور نقدر نروح بيه البيت امتى 


الدكتور 

في الوقت اللي انتم عاوزينه بس لازم راحه تامه لعاصي وكمان لازم حد يكون مقيم معاه علشان يدي له الدواء في ميعاده 


محمود 

ما تقلقش كل حاجه تبقى كويسه يا عاصي 


وبعديها محمود دفن اخته وجوزها واخد العزا وخد عاصي وروحوا الفيلا بتاعته 

وكل ده ومروان بقى صاحب عاصي وما سابوش ابدا ولا لحظه 


وبعد شهر من موت ابتسام وعماد 

في فيله عاصى 


عاصي 

كفايه كده يا مروان عليك انت بقى لك شهر قاعد معايا وما سبتنيش خالص متشكر جدا سبحان الله انا حاسس ان انا عارفك بقالي سنين مش من يوم الحادثه 


مروان 

والله يا صاحبي كل ما اقول همشي قلبي ما يطاوعنيش وبكون عاوز اقعد معاك بس خالك محمود بيجي كل يوم يطمن عليك ساعه كده وبيمشي 


عاصي 

هي ما بقتش فارقه مين يجي ولا مين ما يجيش خلاص ما بقاش في بعد امي وابويا بعديهم انا ما ليش حد في الدنيا 


مروان 

كده برده يا صاحبي ينفع تقول الكلام ده في وشي كده وعيني عينك احنا بقى لنا شهر اصحابي يا جدع هههههههههههه 


عاصي 

لا فعلا ربنا يخليك ليا انت فعلا ما سبتنيش وطلعت جدع صدق ان انا نفسي افتح عشان اشوف الصاحب الجدع ده شكله ايه 


مروان بضحك 

هههههههههههه اوعى تفتح عشان اول ما تشوفني هتتسارع من شكل 


عاصي 

هههههه ضحكتني والله يا مروان ربنا يخليك ليا يا حبيبي انت اللي مهون عليا بعد موت ابويا وامي وما سبتنيش ودايما قاعد معايا 


وفي الوقت ده دخل محمود عليهم الفيلا وقال 

في الفيلا 


محمود 

عامل ايه دلوقتي يا عاصي يا ابني طمني عليك 


عاصي 

عامل ايه يعني يا خالي اديني بحاول امثل وابقى كويس لكن انا قلبي مكسور نفسي ومش قادر ارجع اعيش زي الاول 


محمود 

ربنا يصبرك يا حبيبي ويصبرني على فراق اختي من بعد ما ماتت وانا ما ذقتش طعم الفرحه ولا طعم السعاده ابدا 


عاصي 

مش عاوزك تشيل هم يا خالي بلاش تسيب شغلك وتيجي انا مروان جنبي ومش هيسيبني 


مروان 

ايوه فعلا يا استاذ محمود انا هفضل جنبه ومش هسيبه الا لما هو يطلب 


مروان 

انا كتبت اعلان ان احنا عايزين حد يجي هنا عندنا يكون مقيم مع عاصي عشان لو انا رحت شغلي ولا حاجه تدي له العلاج وتاخد بالها منه لحد ما انا اجي 


محمود 

برافو عليك انا كنت برده بفكر فيك كده 


عاصي 

والله انتوا تعبين نفسكم علاج ايه اللي بتتكلموا فيه انا الدنيا ما بقتش فارقه معايا اصلا ولا عاوزه اعيش ولا عاوز الدنيا دي من اساسه 


محمود 

كفايه تشاؤم بقى واكتئاب يا عاصي يا ابني عاوزك ترجع عاصي بتاع زمان وما فيش حاجه بعيده عن ربنا وان شاء الله العلاج هيخليك تفتح وترجع زي الاول واحسن 

بس كنت عاوز اسال بالنسبه لشغل ابوك وشركاته هتعمل فيه ايه 


عاصي 

ما هو ده اللي انا كنت هتكلم فيه يا خالي مروان هيسيب شغله وهيجي يستقر معايا هنا في الفيلا لان مروان هو اللي هيكون عيني هناك في شركات بابا ويعرفني ايه اللي بيحصل وانا هعرفه يعمل ايه 


محمود بصدمه 

ايه ده يا عاصي ده انا كنت بحسبك يا ابني هتقول لي امسك انت شركات ابويا للدرجه دي انت مش واثق في ابدا 


عاصي 

معلش يا خالي انا واثق فيك وبحبك لكن شغل بابا انا فاهم فيه اكتر وهكون عارف انا هعمل ايه وفي حاجه في مخي انا لازم اعملها ومش هرتاح غير لما تحصل 


محمود 

وده يبقى ايه بقى 


عاصي 

لما تحصل يا خالي هتعرفها في وقتها بس كل اللي انا هقدر اقوله لك انا مش هنام ولا هدوق طعم الراحه غير لما تحصل وافش غاليلي 


اما في فيله شوقي كان قاعد وبيتكلم مع مراته كوثر وقال لها 


في فيلا شوقي 

شوقي 

الله الله الحق يا كوثر فيله عاصي بن عماد منزلين اعلان ان هم عاوزين خدامه تكون مقيمه مع عاصي علشان بقى اعمى انا مش عارف هو ايه اللي خلاه يتنيل يعيش مش كان يحصل ابوه يخلصنا 


كوثر 

بتهيا لي يا شوقي عاصي استحاله يقدر يقف قصادك في السوق من بعد اللي حصل لابوه امه انا حاسه ان هو هيخرج من السوق خالص 


شوقي 

يا ريت ده يبقى هو كده ذكي وعمل الصح بدل ما دبر له مصيبه هو كمان زي ما دبرتها لابوه 


وفي الوقت ده رحمه بنوته منتقبه كانت شغاله عند شوقي في الفيلا جت وقالت له 


رحمه 

تحت امرك يا شوقي حضرتك عاوزني في حاجه


كوثر 

ما حدش نادى لك اصلا انت ايه اللي جابك من المطبخ 


شوقي 

لا يا كوثر انا اللي ناديت عليها بصي بقى يا رحمه انت النهارده اخر يوم ليكي هنا في الفيلا عندنا 


رحمه بزعل 

طب ليه كده يا شوقي بيه هو انا عملت حاجه حضرتك عارف ان انا غلبانه ومحتاجه الشغل جدا ليه بس تمشيني من الشغل هو انا عملت ايه 


شوقي 

انا فعلا همشيكي من الفيلا عندي بس هوديكي فيلا ثانيه هتكوني فيها هناك عيني اللي بشوف بيها تعرفيني كل صغيره وكبيره وتفهميني ايه اللي بيحصل هناك ولما اديك الامر تخلصي عليه تخلصي على طول 


كوثر 

هو انت ما لقيتش غير رحمه دي تغرق في شبري ميه ما تعرفش تعمل كل الكلام ده طبعا وهتكشفنا من اول لحظه دي متخلفه هي منقبه بس توتر عينيها هيبان من اول ما يبص لها 


شوقي بضحك 

هههههههههههه يبص لمين يا كوثر بقول لك عاصي بقى اعمى خلاص كده عاصي خلص بس زياده امان هزرع هناك رحمه عشان اعرف هو بيفكر في ايه ورحمه شاطره هتجيب لي كل صغيره وكبيره هناك وتعرفني كل الاخبار صح يا رحمه ولا ايه 


رحمه 

طب ليه اعمل كده ما انت حضرتك عارف اني انا بتوتر بسرعه وخايفه اعمل حاجه غلط ما تعجبش حضرتك وتزعل مني 


شوقي 

ما هو انت هتروحي وهتعملي كده غصب عنك عشان لو انت ما عملتيش كده ابوكي عم صبري الجنايني هخلص لك عليه ساعه زمن وهتسمعي خبره قلت ايه 


رحمه بخوف على ابوها 

رحمه 

لا حاضر هعمل كل اللي حضرتك هتقول لي عليه بس الله يخليك خلي بابا بعيد ما تدخلهوش في الكلام ده بابا كبير في السن مش في حمل اي تعب ولا فهم لاي حاجه 


شوقي 

برافو عليك يبقى يلا ادخلي لمي كل هدومك وهخلي السواق يوصلك قرب الفيلا وانت بتدخلي لوحدك وعرفيهم ان انت جايه بسبب الاعلان بتاعهم 


رحمه 

حاضر يا شوقي بيه على اذن حضرتك 


وبعديها رحمه راحت تلم هدومها من الاوضه بتاعتها ودخل عليها احمد ابن شوقي وقال لها 


في اوضه رحمه 

احمد 

هو الكلام اللي انا سمعته ده حقيقي ولا خيال يعني ايه بابا هيمشيكي من هنا ما انت عارفه ان انا بحبك وبموت فيك ليه بابا بيعمل معايا كده 


رحمه 

اعمل ايه يا استاذ احمد غصب عني انا لازم امشي من هنا وربنا يسترها لان انا خايفه من الشغل الجديد قوي بس مغصوبه عليه


احمد 

ده انت رايحه عند عاصي عارفه يعني ايه عاصي يعني اخبث واحد في الدنيا يعني اقذر واحد في الدنيا على العموم انا كمان عاوز اعرف اخبار عاصي كلها سامعه ولا لا 


رحمه 

هو للدرجه دي اللي اسمه عاصي ده مخيف قوي كده وكلكم متوترين منه ده حتى انتم بتقولوا عليه ان هو اعمى يعني لا حول بيه ولا قوه ليه بقى خايفين منه 


احمد بعصبيه 

اخرسي مين ده اللي انا اخاف منه هو في بيننا بس طار قديم وانا هاخده منه يعني هاخده وكل حاجه هتحصل هناك انا لازم اعرفها سمعتي ولا لا 


رحمه 

حاضر يا استاذ احمد تحت امر حضرتك ممكن بقى تسيبني الم هدومي 


احمد 

حاضر يا رحمه هسيبك انا بس كل اللي زعلان منه ان انا مش هعرف اشوف العيون الجميله دي تاني ولا هعرف اسمع الصوت الجميل ده تاني 


رحمه 

ربنا يجبر بخاطرك يا احمد بيه عن اذنك بقى عاوز الم هدومي 


وبعديها احمد خرج ورحمه لمت كل هدومها وراحت عند صبري ابوها في الجنينه وقالت له 


في الجنينه 

رحمه 

انا ماشيه يا بابا رايحه اشتغل في فيلا ثانيه عشان شوقي بيه هو اللي قال لي كده ما تخافش علي خلي بالك من نفسك وبلاش تدخل نفسك في اي حاجه عشان خاطري 


صبري ابو رحمه 

انا مش فاهم حاجه يا رحمه هو في ايه هو انت عملت حاجه وحشه لشوقي بيه عشان كده مشاكي ولا ايه اللي حصل ولا زعلتك كوثر هانم في حاجه 


رحمه 

انا ما عملتش اي حاجه يا بابا هم اللي عاوزين يمشوني من هنا علشان يودوني اشتغل في حته ثانيه بس ما تخافش ان شاء الله كل مده هاجي واطمن عليك وكل يوم هكلمك في التليفون اطمنك عليا ما تقلقش يا حبيبي وخدي الدوا في ميعاده وخلي بالك من نفسك 


صبري 

ماشي يا حبيبتي انت اللي خلي بالك من نفسك وما تخافيش اللي بيرزق العباد ربنا مش شوقي به ولا غيره ان شاء الله ايه الشغل الجديد يكون فاتحه خير عليك وترتاحي فيه اكثر من هنا 


رحمه 

يا رب يا بابا خلي بالك من نفسك يا حبيبي مع السلامه 


وبعديها السواق وصلها قرب الفيلا بتاعه عاصي وقال لها 


في العربيه 

السواق 

انزلي يا رحمه الفيلا هناك اهي وزي ما شوقي بيه يفهمك اول ما تدخلي تعرفيهم ان انت الخدامه الجديده اللي جايه عن طريق الاعلان ومش عاوزين اي غلط فاهمه ولا لا 


رحمه 

حاضر فاهمه وربنا يستر وما غلطش 


السواق 

لا انت ما ينفعش تغلطي لان انت لو غلطتي عم صبري هو اللي هيروح فيها سامعه ولا لا 


رحمه 

سمعه وفهمه وشايفه وربنا يستر وما غلطش عشان انا اعصابي متوتره جدا من الشغل الجديد ده


وبعديها رحمه نزلت من العربيه ودخلت على فيله عاصي وخبطت على الباب وفتحت لها فتحيه الخدامه وقالت لها 


في فيله عاصي 

رحمه 

مساء الخير انا الخدامه الجديده جيت لكم عن طريق الاعلان 


فتحيه 

والنبي يا بنتي ما فاهمه منك حاجه ادخلي ادخلي عاصي بيه وصاحبه جوه يمكن هم اللي يفهموكي 


وبعديها فتحيه دخلت ورحمه دخلت وراها وراحوا عند عاصم مروان وفتحيه قالت 


فتحيه 

هو انت ناوي تستغنى عني يا عاصي بيه ولا ايه هو انا عملت حاجه تزعلك يا ابني ليه جايب خدامه جديده غيري 


مروان 

ما تخافيش يا فتحيه ما فيش حد يقدر يستغنى عنك ده حتى عاصي بيشكر في اكلك جدا احنا بس جايبين واحده جديده علشان تكون مقيمه مع عاصي وتخلي بالها منه في الوقت اللي انا هكون فيه في الشغل وانت كنت بتشتغلي فيه قبل كده واسمك ايه


رحمه 

انا اسمي رحمه وكنت بشتغل في فيلا ناس محترمين وكويسين بس هم ماتوا وانا قعدت في بيتنا ما بقتش اشتغل واول ما شفت الاعلان جيت على طول ممكن تقبلني في الشغل 


مروان بص لعاصي وقال له 

مروان 

بص يا عاصي هي شكلها محترم جدا على فكره بس هي منقبه وشكلها شاطر ومتعلمه صح يا رحمه 


رحمه 

اه انا متعلمه والنقاب مش هيضايقني في شغلي بل بالعكس حضرتك هتشوف مني اسلوبي في الشغل هيعجبك جدا 


مروان 

بلاش توجهي الكلام ليا انا وجهي الكلام لعاصي بيه هو ده اللي انت هتقعدي معاه وهتكوني مقيمه معاه واللي يريحه لو مش موافق على النقاب متاسف جدا هنشوف غيرك 


عاصي 

ما فيش مشكله يا مروان النقاب هعمل بيه ايه ولا هيضايقني في ايه خليها بس اهم حاجه تديني الدواء في ميعاده وتكون متعلمه وما تتدخلش في اللي ما لهاش فيه 


رحمه 

لا طبعا انا ما ليش دعوه باي حاجه انا جايه هنا اكون مقيمه مع حضرتك وخلاص انا كنت شغاله فيلا قبل كده وما كانش لي دعوه باي حاجه 


فتحيه 

ماشي يا عاصي بيه يعني انا اروح اشوف شغلي ولا ايه 


مروان 

اه يا فتحيه روحي شوفي شغلك وما لكيش دعوه برحمه هنا قلت لك علشان تكون مقيمه مع عاصي بيه وبس 

وانت يا رحمه تعالي معايا عشان اعرفك الدوا بيتاخد امتى واوقاته امتى عشان انا يا دوبك هروح شغلي وانت تخلي بالك من عصبي 


وفعلا رحمه راحت مع مروان وفهمت كل حاجه وبقت تدي لعاصي دواه في ميعاده بالظبط 


وفي اخر اليوم بالليل فتحيه كانت داخله بالعشا في اوضه عاصي ورحمه قالت لها 


رحمه 

لا هاتي انا اللي هدخل ادي له العشا 


فتحيه 

ربنا يبارك لك يا بنتي خدي اديه له 


وفي الوقت ده رحمه تليفونها رن وردت وقالت 


رحمه 

الو 


المجهول 

خلصت عليه زي ما قلت لك بالسم اللي معاكي 


رحمه 

لا لسه هحط السلم اهو في الاكل واخش اديه له 


المجهول 

يا ريت بسرعه ساعه زمن وتتصلي بيا تفرحيني وتعرفيني ان عاصى مات 


رحمه بخوف 

حاضر 


وفعلا راح حطه السم على الاكل ودخلت بيه في اوضه عاصي


في اوضه عاصي 

رحمه 

اتفضل يا عاصى بيه العشا قوم عشان تتعشى 

وبعد كده حصل .......

لو جاب 300 تعليق هنزل جزء جديد 

المنتقبه والاعمى 


الحلقه الثالثه 


في اوضه عاصي 

رحمه 

اتفضل يا عاصى بيه العشا قوم عشان تتعشى و


عاصي 

تمام حط الاكل على الترابيزه وانا هبدا اكل 


رحمه 

حضرتك هتعرف تاكل لوحدك ولا اساعدك 


عاصي بزعيق 

يعني ايه تساعديني للدرجه دي انت شايفاني عاجز لو قررت كلامي ده ثاني اعتبري نفسك مرفوضه سامعه ولا لا 


رحمه 

حقك عليا يا عاصي بيه انا اسفه


وبعديها عاصي قام وقاعده على الترابيزه ولسه هياكل قامت رحمه وقعت الصينيه الاكل كلها على الارض وقالت 


رحمه 

معلش يا عاصى بيه اتكعبلت وانا ماشيه علشان كده الصينيه وقعت على الارض انا اسفه ثواني وهحضر لك عشا ثاني 


عاصي بزعيق 

هو انت غبيه ولا عاميه ولا ما بتفهميش ولا نظامك ايه بالظبط انا ما بحبش الغباء 

مش هتلعبي بره واندهي لي فتحيه هي اللي تيجي تعمل لي بعد كده الاكل انت لا 


رحمه 

حقك علي هندهلك فتحيه حاضر 


وبعديها رحمه خرجت وندهت فتحيه ولموا الاكل ورموه طبعا وكان الاكل ده المسموم 

وفتحيه حضرت لعاصي العشا من جديد وتعشى عاصي 


اما في اوضه منى كلمها في التليفون وقال لها 


في اوضه منى 

احمد 

ها يا منى اعدت الساعه والزياده كمان وانت ما كلمتنيش وقلتي لي ان خلاص عاصى مات للدرجه دي اسم مش مقصر فيه ولا ايه 


منى بخوف 

بصراحه يا احمد بيه انا ما قدرتش اموته انا خفت واتوترت وما قدرتش اعمل كده 


احمد 

نعم يا اختي خفت واتوترتي اه حلو قوي الكلام ده يبقى ما تزعليش بقى ولا تخافي ولا تتوتري لما تحضري عزاء ابوكي بكره 


رحمه بخوف 

الله يخليك يا احمد بيه طلع ابويا من الموضوع هو ملهوش ذنب هو غلبان وانا غلبانه دخلتوله بس ليه في التمثيليه دي 


احمد 

هي الدنيا كده عرض والقوي فيها بياكل الغلبان ما هي معروفه يا بنتي من زمان خلص الموضوع موت عاصي يكون في اقرب وقت سمع ولا لا وهديك فرصه ثانيه 


رحمه 

حاضر يا احمد بيه بس الله يخليك مش عايزه ابويا يحصل له اي حاجه وانا هعمل لك كل اللي انت عاوزه بس اهم حاجه ابويا يكون في امان 


احمد 

تمام ابوك هيكون في امان لو سمعت الكلام يا ريت تخلصينا بقى من الموضوع ده بسرعه وترجعي لي لان انا مش عارف اقعد في الفيلا من غيرك ابدا ولا من عيونك الحلوين 


رحمه 

حاضر يا احمد بيه لازم اقفل مع حضرتك دلوقتي عشان ما حدش يسمعني ويشك فيا 


وبعديها رحمه قفلت مع احمد السكه وكانت خايفه قوي وقالت لنفسها 


رحمه في نفسها 

يا رب خلصني من الموضوع ده على خير انا مش هقدر اموت نفسي بريئه عاصي بيه ده شكله غلبان قوي مش كفايه ان هو عاجز وما بيشوفش كمان عاوزين يموتوه قد ايه انت جبروت وحش قوي يا احمد انت وشوقي بيه 


اما تاني يوم في شركه عاصي محمود راح وقعد في مكتبه والسكرتير دخل 


في شركه عاصي في مكتبه 


السكرتير عمر 

اهلا بيك يا استاذ محمود بس الاوامر اللي جايه لي ان استاذ مروان صاحب عاصي بيه هو اللي هيمسك الشركه مش حضرتك ولا الكلام اتغير 


محمود بزعيق 

الكلام ما تغيرش ومن هنا ورايح انا اللي همسك الشركه على اخر الزمن الناس الغريبه هي اللي هتيجي تحط ايديها على مالنا ولا ايه 


في الوقت ده مروان دخل المكتب وقال 

مروان 

بس انا مش غريب يا محمود بيه انا صاحب عاصي وهو اللي اداني الاوامر ان انا امسك الشركه وانا اصلا ما كنتش راضي بس اعمل ايه بيثق فيا ومش واثق فيك دي حاجه ترجع له بقى 


محمود بعصبيه 

قصدك ايه يا مروان ان انا خاين ومش قد المسؤوليه ولا انتم قصدكم ايه انت واصي وبعدين مين ده اللي مش غريب لا طبعا انت غريب ومش مننا ودخلت علينا وضحكت على العاصي واستغلت عجزه علشان تمسك شركته 


مروان 

والله الكلام ده تقوله لعاصي مش ليا انا 

عاصي بيه حملني مسؤوليه الشركه ولو حصل اي حاجه في الشركه انا اللي هكون مسؤول عنها ودلوقتي بقول لحضرتك اتفضل مع السلامه 


محمود 

ايه الجراه اللي انت فيها دي يا مروان انت بتطردني من مالي واملاكي حلو قوي الكلام ده صدقني انت كده بدات العداوه بيني وبينك ما تزعلش من اللي هيحصل 


مروان 

اتفضل يا استاذ محمود عشان ورايا شغل كثير ويا ريت ما تعطلنيش 


محمود كان خارج من المكتب وهو متعصب جدا وعلى اخره من الزعل وقال لنفسه 


محمود في نفسه 

بقى على اخر الزمن انا يحصل فيا كده من عاصي ابن اخويا ليه هو انا عملت ايه لكل ده ماشي يا عاصي انت اللي بدات وانا هوريك اما وقعت لك شركتك ما بقاش انا خالك محمود 

وبعديها محمود ساب الشركه ومشي 


اما في الفيلا عند فتحيه رحمه واقفه معاها في المطبخ وفتحيه قالت لها 


في مطبخ الفيلا 

فتحيه 

ما تزعليش يا رحمه يا بنتي من اللي عمله امبارح عاصي بيه هو زعق لك جامد انا كنت سامعاه بس هو غلبان وعمره ما غلط في حد هو من ساعه ما حصلت له الحادثه دي والبيه والهانم راحوا وهو من ساعتها مش طايق نفسه 


رحمه 

لا طبعا انا مش زعلانه ربنا يقويه ويشفيه على اللي هو فيه انا لازم اروح دلوقتي علشان ادي له العلاج ما ينفعش اتاخر عليه اكثر من كده 


فتحيه 

ماشي يا حبيبتي ولو زعق لك ثاني اوعي تزعلي اصل انا شفتك امبارح وانت عماله تعيطي وبصراحه قطعتي قلبي انا من ساعه ما شفتك يا رحمه وانا قلبي اتفتح لك قوي يا بنتي 


رحمه 

ربنا يخليك يا حبيبتي 


وبعديها رحمه دخلت اوضه عاصي علشان تدي له الدوا 


في اوضه عاصي 

رحمه 

صباح الخير يا عاصى بيه اتفضل دوا حضرتك 


عاصي 

يا ترى هترميه هو كمان على الارض ولا ايه 

شكلك فعلا مش فاهمه حاجه في الشغلانه واول مره تشتغلي عند حد 


رحمه 

صدقني يا عاصى بيه انا من صغري وانا شغاله في البيوت خدامه بس ما اعرفش ايه اللي حصل وغصب عني اتكعبلت ووقعت الاكل انا اسفه غلط مش هيتكرر تاني 


عاصى

طيب طيب ماشي يا ريت تبطلي رغي كثير لان اكثر حاجه بكرهها الكذب والخيانه والرغي 


رحمه بلعت ريقها وكانت خايفه جدا وقالت 


رحمه 

طب اتفضل الدوا بالشفاء ان شاء الله


وفي الوقت ده جه مراد صاحب عاصي علشان يعزيه وفتحيه جات وقالت 


في اوضه عاصى


فتحيه 

يا عاصي بيه في واحد اسمه مراد بيقول صاحبك جاي عشان يعزيك وانا قعدته في الصالون لحد ما حضرتك تنزل له 


عاصي 

ماشي يا فتحيه انا هخلص وهنزل له اهو 


وبعديها رحمه سعدت عاصي ومسكته من ايده علشان تنزله في الصالون ويقابل مراد صاحبه


في الصالون 

مراد 

عامل ايه يا عاصي البقاء لله انا زعلت قوي اول ما عرفت ان الحج والحاجه راحوا ربنا يصبرك 


عاصى

الحمد لله على كل شيء يا مراد انت عامل ايه اتفضل اقعد وانت يا رحمه روحي هاتي لنا حاجه نشربها 


رحمه اول ما شافت مراد اتصدمت ووقفت مكانها مش عارفه تتحرك ومراد قال 


مراد اول ما بص لرحمه قال لها 

مراد 

انا العيون الجميله دي شفتها فين قبل كده انا متاكد ان انا عارفك 


رحمه 

انا منقبه من زمان قوي اكيد انت بتشبه عليا وما تعرفنيش 


مراد

لا طبعا متاكد ان انا اعرفك صوتك مش غريب عليا

والعيون دي كمان مش غايبه عليا خالص متاكده ان انت ما تعرفنيش 


رحمه 

اه متاكده ان انا ما اعرفش حضرتك تؤمرني بحاجه تاني يا عاصي بيه 


عاصي 

لا يا رحمه هاتي لنا بس حاجه نشربها اتفضل يا مراد اعمل ايه 


وبعديها رحمه مشيت راحت على المطبخ انت حاطه لهم حاجه يشربوها ومراد قال 


مراد

انا زعلت قوي يا صاحبي لما عرفت الحادثه اللي انتوا عملتوها وباباك ومامتك راحوا ربنا يصبرك ويقويك يا رب وانت عامل ايه 


عاصي 

عامل ايه يعني يا مراد زي ما انت شايف كده عايش وكاني مش عايش ومش عاوز الدنيا دي بس هعمل ايه اهي عيشه وخلاص 


مراد

ما تقولش كده يا عاصي انا معاك وهفضل جنبك ومش هسيبك ابدا ده احنا اصحاب من زمان يا عم 


في الوقت ده دخل مروان عليهم وقال 

مروان 

عامل ايه يا عاصي دلوقتي واخبار صحتك ايه رحمه اديتك الدوا في ميعاده ولا ايه 


مراد

رحمه مين يا عاصى البنت اللي هي كانت واقفه هنا المنتقبه صح 


عاصي 

اه يا مراد هي بتسال ليه


مراد 

لا عادي مش تعرفني على صاحبك بقى لي صحاب غيري يا صاحبي كده برده 


عاصي 

ده هيبقى مراد اتعرفت علي في المستشفى يوم الحادثه هو اللي نقلني انا واهلي المستشفى وفضل معايا وما سابنيش لحد دلوقتي 


مراد 

اهلا بيك يا مروان اتشرفت بيك وبمعرفتك 


مروان 

وانا كمان اتشرفت بيك اهلا وسهلا 


وبعد كده رحمه حطت العصير وقالت 

رحمه 

تؤمرني بحاجه تاني يا عاصم بيه 


عاصي 

لا يا رحمه شكرا لو عاوزت حاجه هبقى اندهلك 


مراد بس في عينيها وقال في نفسه

مراد

من حقك تزعلي مني ومن حقك ما تكلمنيش كمان ولما تشوفيني تتهربي مني بسبب اللي عملته فيكي بس صدقيني يا رحمه حبيتك ومحبتش غيرك بس الظروف كانت اقوى مني بكثير قوي 


وبعديها مراد قال 

مراد 

انا هقوم امشي يا عاصى وهاجي لك وقت ثاني عشان اطمن عليك عاوز مني اي حاجه وتشرفت بمعرفتك يا مروان عن اذنك 


وبعديها مراد مش 


ورحمه دخلتها وافتكرت اللي مراد عمله معاه


في اوضه رحمه 

رحمه 

كانت بتفتكر كل حاجه مراد عملها معاها 


                           فلاش بااااك 


رحمه 

وبعدين يا مراد هتيجي تتقدم لي امتى ما انت عارف ان انا بحبك وانت بتحبني ايه الجديد بقى


مراد

الجديد شديد قوي وبصراحه كده يا رحمه انا هاجي معاكي في الكلام دوغري انا جات لي فرصه عمري ومش هينفع اضيعها ابدا وابقى غبي لو سبتها تروح من ايدي 


رحمه 

وايه هي فرصه عمرك بقى انا مش فاهمه حاجه 


مراد 

كل الحكايه يا ستي اني صاحب الشركه اللي انا شغاله عنده عاوز يجوزني بنته يعني تخينه حبتين ثلاثه كده وفاتها الجواز وقال لي لو اتجوزتها هتبقى مدير الشركه وبصراحه كده دي فرصه عمرها ماضيه مني وما ينفعش اسيبها 


رحمه بصدمه 

قصدك ايه يا مراد ان انت عاوز تسيبني وما تتجوزنيش ده احنا بنحب بعض بقى لنا سنين كثير قوي ورفضت عرسان كثير ورفضت فرص حلوه كتير قوي عشانك وعشان حبك ليا دلوقتي عاوز تسيبنى


مراد 

ما تصعبهاش عليا يا رحمه اسمعي بس انا هعمل ايه انا هتجوز البنت دي لحد ما ابقى مدير ولما الدنيا تتظبط واعرف اقف على حيلي يكون معايا فلوس كثير صدقيني هاجي اتجوزك 


رحمه 

يا سلام اكون انا بقى الزوجه الثانيه ليه عملت لك ايه عشان استاهل منك كده على العموم انا مش بصعبها عليك يا مراد كل شيء قسمه ونصيب 


مراد 

ياه للدرجه دي انت بتستغني عني ومش عاوزه تستحملي كم سنه بس انت استحملت كثير ايه المشكله يعني 


رحمه 

استحملت كتير لاني عارفه ان انت بتحبني لكن تروح تتجوز واحده غيري وعاوزني استحمل لا يا مراد انت كده حسبتها غلط وانت كده طماع كل اللي انا هقدر اقوله لك كل شيء قسمه ونصيب ويا ريت ما اشوفش وشك في حياتي تاني 


                     بااااااااك 


رحمه 

ياه للدرجه دي يا مراد انت طماع واناني ولحد دلوقتي مش ناسي صوتي ولا حتى عيوني لكن لا يا مراد استحاله دخلك حياتي تاني لو ايه اللي حصل 


اما في الشركه عند شوقي كان قاعد مع السكرتيره نانسي وقال لها 


في مكتب شركه شوقي 


شوقي 

وبعدين يا نانسي هو انت هتفضلي كده متغيره معايا كتير ولا ايه بقول لك ايه انا ما بحبش دلع البنات ده 


نانسي 

وانا مش بتدلع يا شوقي قلت لك انا عاوزه الناس كلها تعرف ان احنا متجوزين ليه نتقابل في السر كده وليه ما حدش يعرف حوار جوازنا هو انا مانيش حق عليك انا كمان ولا ايه 


شوقي 

هنرجع تاني نتكلم في الموضوع ده بقول لك ايه انا ما صدقت سبت مراتي ميرفت وقرفها ونكدها اجي الاقيك انت كمان منكده لا بقى انا كده هتجوز الثالثه عليك 


نانسي بزعل

كده برده يا شوقي بتقارني بمراتك اللي اسمها ميرفت ده انا نانسي يعني الدلع كله ولا نسيت ميرفت مين دي الكئيبه 

ويا سلام عايز حبه دلع من اللي اتمنع من عيني الاتنين 


وبعديها قامت نانسي ايد شوقي وقعدت بهزر معاه وكانت قريبه منه قوي 


في الوقت ده ميرفت دخلت وقالت 


ميرفت 

الله الله من امتى واحنا يا شوقي بنعمل للموظفين الجرابيع دول قيمه وكمان خليها تمسك ايدك انا يا راجل مش عارفه امسكها 


شوقي التوتر 

ايه اللي انت بتقوليه ده يا ميرفت وطي صوتك شويه انت في الشركه محترمه يلا يا نانسي روحي على مكتبك واعملي الشغل اللي انا قلت لك عليه 


نانسي 

ثواني يا شوقي بيه والشغل كله هيكون جاهز تحت امر حضرتك وانت يا مدام تحبي تشربي ايه كوبايه ليمون عشان تهدي اعصابك صح 


ميرفت 

لا يا حبيبتي روحي اعملي لنفسك كوبايه ليمون انت يمكن تهدي شويه وتهدي اعصابك بدل انت معصعصه وعانس كده وما فيش ولا عريس عايز يبص في وشك 


نانسي ضحك 

مين دي اللي عانس انا هههههههههههه بصراحه حضرتك دمك خفيف قوي وضحكتيني جدا بعد اذنك ورايا شغل كتير وهوصيهم على الليمون عشان بجد انت فعلا محتاجاه اعصابك متدمره خالص 


وبعديها نانسي خرجت من المكتب وميرفت قالت لشوقي بعصبيه 


ميرفت

ايه المنظر اللي انا شفته قصادي ده يا شوقي البنت نانسي دي لازم تمشي وتجيب سكرتيره غيرها سامع ولا لا


شوقي 

بقول لك ايه يا ميرفت ما لكيش دعوه بشغلي ما يكونش نكد في البيت وهنا كمان وايه اللي جابك الشركه عاوزه ايه 


ميرفت 

وانت يتعاز منك ايه يا حبيبي غير الفلوس وبس هات فلوس عشان اروح اعمل شوبينج مع اصحابي 


شوقى

ما هو ده اللي مخليني بعيد عنك اكتر واكتر اللي انت معتبراني للفلوس وبس عمرك ما عملتيني كاني فعلا زوجك وحبيبك امسكي يا ميرفت ما تقلبيش المواجع وروحي اعملي شوبنج زي ما انت ما عاوزه 


ميرفت

طيب هات ومش فارقه معايا اي حاجه في الدنيا دي غير نفسي وبس كفايه اللي بيحصل لي وكفايه اللي انا عايشه وشايفاه 


شوقي 

انا كل اللي كنت عاوزه منك تعاملي احمد ابننا عدل وتعمليه بطريقه كويسه ده بيحبك جدا ما بيحبش حد قدك 


ميرفت 

اعدل الكلمه يا شوقي بيحبك انت وابنك انت اما انا مش فارق معايا اي حاجه ولا حب اي حد سلام مش عاوزه اقفل اليوم بالنكد 


وبعديها ميرفت مشيت وخرجت من المكتب نانسي قالت لها 


فى مكتب نانسي

نانسي 

يا نهار ابيض ايه اللي مشاكي بس ده خلاص انا بصيت لك على الليمون الساقع علشان اعصابك تهدى 


ميرفت 

لا يا حبيبتي الليمون الساقع ده اللي تشربه واحده بارده زيك مش انا 


وبعديها ميرفت سابتها ومشت ونانسي قالت في نفسها 


نانسي في نفسها 

اصبري عليا يا ميرفت انا هعرفك شغل الضراير على حق وانا اللي هبقى الكل في الكل بعد كده وانا اللي هاجي اقعد في الفيلا الكبيره دي وانت هتبقي خدامه عندي انا مش هسكت تاني وهتشوفوا كلكم 


اما في شقه مراد رجع من شغله ودخل شقته ولقى مراته شروق بتقول له 


وطبعا شروق مراته دي هي بنت صاحب الشركه وبنت تخينه جدا واتجوزها عشان خاطر فلوسها 


في بيت مراد 

شروق وبعدين يا حبيبي هو انت النهارده ما جبتش فطار ليه ايه الثلاجه كانت فاضيه قوي وانا اقعد حرام عليك يا شيخ على فكره انا هشتكي لبابا على بخلك ده 


مراد 

تلاجه ايه اللي فاضيه دي كان فيها كرتونتين بيض وكيلو جبنه و3 كيلو حلاوه وديتيهم فين يا شروق 


شروق 

نعم يا اخويا وانت هتسمي ده اكل ده مسح صوره بس بقول لك ايه انزل دلوقتي هات لي اكل كثير عشان انا جعانه قوي ولا هتصل ببابا واقول له ان انت بخيل 


مراد

لا يا اختي وعلى ايه ما تتصليش بابوكي هنزل اجيب لك المحل كله هنا علشان ما تاكلنيش نفسي ومنى عيني اعيش معاكي لحظات رومانسيه يا شروق من ساعه ما اتجوزتك وانا عمري ما شفت رومانسيه في حياتي ابدا 


شروق 

لا والله انت فعلا من ساعه ما اتجوزتني ما شفتش رومانسيه في حياتك لكن شفت فلوس كثير واملاك اكثر ولا دي حاجه انت تنكرها عاوز ايه يا مراد هتتعدل ولا اخلي بابا يعدلك 


مراد 

لا وعلى ايه هتعدل وهنزل اهو السوبر ماركت عشان اجيب لك كل الاكل اللي انت عاوزاه 


وبعديها مراد نزل علشان يجيب لها الاكل اللي هي عايزاه وقال في نفسه 


قصاد الاسانسير

مراد في نفسه 

والله نفسي انزل وما اطلعش تاني دلوقتي ده انت يا شروق كرهتيني في الدنيا باللي فيها يا ريتني ما اتجوزتك ويا ريتني ما فكرت في الفلوس ابدا


اما على اخر اليوم كانت ميرفت رجعت من الشوبينج وقعدت علشان ترتاح احمد دخل عليها وقال لها 


في فيله شوقي 

احمد 

عامله ايه كنت فين طول اليوم دورت عليك كثير عشان تفطري معايا ما لقيتكيش 


ميرفت 

وانت تدور عليا ليه وتقعد في الفيلا ليه اصلا ما تروح الشركه عند ابوك اشتغل معاه ولا اقول لك هات له سكرتيره عدله بدل نانسي السكرتيره اللي ما لهاش لازمه اللي هناك دي 


احمد

هي زعلت لك في ايه بس يا ماما دي نانسي غلبانه قوي وطيبه جدا 


ميرفت

والله انت اللي طيب على نيتك 


احمد 

ممكن بقى توريني جبت ايه النهارده لما عملت شوبينج 


ميرفت 

ممكن ملكش دعوه وبطل فضول زي ابوك كده وما تحشرش مناخيرك في اللي ما لكش فيه 


احمد 

طب خلاص نقعصبيش كده انا هخلي فوزيه تحضر لنا العشا عشان تاكلي معايا 


ميرفت 

اكل مع مين يا حبيبي من امتى اصلا وانا باكل معاك انت عاوز ايه يا احمد النهارده وفي ايه عملت تلف وتدور على ايه لو عاوز فلوس انا مش معايا فلوس يا حبيبي 


احمد 

الف وادور على ايه بس يا ماما نفسي اقعد معاكي واكل معاكي على سفره واحده ونفسي نتكلم انا وانت وافضفض لك على كل اللي جوايا ايه المشكله يعني او حصل كده 


ميرفت 

لا مشكله ومشكله كبيره كمان ولو سمحت انا بحب اقعد لوحدي في اوضتي يا فوزيه يا فوزيه حضري لي العشا وطلعه لي اوضتي لو سمحتي 


فوزيه 

حاضر يا ميرفت هانم


 احمد بزعل

هو انت بتعملي معايا كده ليه انت امي والمفروض ما تقسيش عليا بالطريقه دي وتاخديني في حضنك انت عمرك ما خدتيني في حضنك 


ميرفت 

يادي النيل على الاسطوانه اللي ملهاش ثلاثه لازمه بتاعه كل يوم بقول لك ايه يا احمد اطلع من دماغي انا جايه من اشربي مصدعه هتعشى وانام 


وبعديها ميرفت طلعت اوضتها وفوزيه جت وقالت له 


فوزيه 

ما تزعلش نفسك يا احمد بيه احضر لك العشا يا حبيبي واجيبه لك 


احمد 

لا يا فوزيه ما تحضريش حاجه مش عاوز اكل شبعت قوي قوي من اللي امي بتعمله معايا 


فوزيه 

ما تزعلش مينها يا حبيبي يمكن بس زعلانه مع شوقي بيه شويه عشان كده متعصب انا اروح اطلع لها العشا علشان ما تتعصبش علي انا كمان 


وبعديها فوزيه راحت المطبخ وبتحضر لها العشا وقالت في نفسها 


في المطبخ 


فوزيه 

منك لله يا ميرفت كل يوم كده منكده على الواد ومنكده عليه عيشته انت اللي زيك عيش عيشه ما حدش عايشها ايه المشكله يعني لو خدت الواد في حضنك مش هيحصل حاجه لكن انت غبيه وقاسيه من يومك انت وشوقي جوزك


في اوضه احمد

وبعديها احمد طلع نام وراح في النوم من غير اكل دخلت عليه ونامت جنبه واخذتها في حضنها

وقعدت تقول له كلام جميل وحنين 


في الوقت ده شوقي دخل عليها ولما شاف المنظر ده اتصدم وقال 


شوقي 

انت اتجننتي ايه اللي انت بتعمليه ده لا انت كده خلاص اتجننتي رسمى اوعي اشوف المنظر ده تاني انت سامعه ولا لا 


وبعديها شوقي امسكها من ايديها عشان يطلعها بره وهو بيزقها الفازه وقعت على الارض واحمد صحي وبعد كده حصل 


المنتقبه والاعمى 


الحلقه الرابعه


وبعديها شوقي امسكها من ايديها عشان يطلعها بره وهو بيزقها الفازه وقعت على الارض واحمد صحي وقال 


احمد 

ايه ده انت بتعملي ايه هنا يا دادا فوزيه

وانت يا بابا لسه جاي من الشركه ولا ايه 


فوزيه بتوتر 

حقك عليا يا احمد بيه كنت داخله يا اخويا انظف لك الاوضه الفازه وقعت على الارض غصب عني معلش قلقتك من النوم 


احمد بضحك

 في حد برده يروق بالليل كده يا دادا روحي نامي وريحي نفسك وخلي بالك من صحتك شويه 


فوزيه 

حاضر يا احمد بيه حقك علي يا حبيبي 


احمد 

وانت يا بابا كنت جاي ليه كنت عاوز مني اي حاجه 


شوقى

اه يا احمد كنت جاي اقول لك انت من بكره هتنزل معايا الشركه كفايه دلع على حد كده انا قبلت في السن يا ابني وعاوز حد يمسك مكاني 


احمد 

حاضر يا بابا من بكره هكون معاك سيبوني انام بقى عاوز انام يا ناس 


وبعديها شوقي وفوزيه خرجوا من الاوضه ودخل الصالون وشوقي قال لها 


شوقي 

انت اتجننت يا فوزيه ولا ايه ايه اللي انت بتعملي ده هو احنا مش اتفقنا على الموضوع ده من زمان وخلاص خلصنا 


فوزيه 

حرام عليك كفايه جبروتك ده انت ومراتك تعبتوني وقهرتوني على ابني ده ابني يا ناس حتى مش عارفه اخده في حضني ليه اللي انا فيه ده ليه الظلم ده 


شوقي 

انت عاوزاني اعمل لك ايه يعني احنا اتفقنا على الكلام ده من زمان بقول لك ايه اعملي نفسك ان انت بتروقي عشان انا سامع خطوات رجلي ميرفت جايه 


فوزيه 

ما هو ده اللي انا بعمله طول حياتي اخدمكم وبس 


شوقي 

بقول لك ايه انا مش فاضي للكلام الفارغ ده احنا اتفقنا وانت وافقتي ومش عاوز كلام كثير وما اشوفش وشك في اوضه احمد ثاني سامعه ولا لا 


وبعديها شوقي خرج من الصالون ولقه ميرفت قصاده وقالت له 


ميرفت 

هو ما فيش فايده فيك هو انت عمرك ما هتبطل رمرمه حتى كمان مع شغاله يا شوقي انا قرفت منك احترم نفسك شويه واحترم سنك يا اخي 


شوقي 

انت اتجننت يا ميرفت ايه اللي انت بتقوليه ده هو انت فاكراني هبص للشغاله ولا ايه 


ميرفت 

ما تبصلهاش ليه يا حبيبي ما كفايه السكرتيره بصيت لها هي كمان ما انت رمرام ومتعود على الاشكال اللي زيك 

اما الاشكال اللي زيي انا مش متعود عليها خد بالك انا لولا فلوس ابويا انت ما كنتش عرفت تقف على رجلك 


شوقي 

ما ترحميني بقى هو انت كل مره دايما كده تقل مني فلوس ابوك فلوس ابوكي يغور ابوكي بيغور فلوسه انا اللي عملت نفسي يا ماما وكل الكيان اللي انا فيه ده انا السبب فيه ولا ابوك ولا غيره اوعي من وشي كده 


وبعديها شوقي مشي وميرفت قالت لنفسها 


ميرفت في نفسها 

حلوه قوي الكلام ده ماشي يا شوقي خد بالك ان انت اللي ابتديت بالغدر وكل شويه عمال تبص لواحده شكل انا بقى هعرف اخلي السوق كله يقلب عليك ازاي 


اما في الصالون عند فوزيه كانت قاعده عماله تعيط وافتكرت كل اللي فات 


                     فلاش بااااك 


في الفيلا 

فوزيه دخلت عند شوقي المكتب بتاعه وقالت له 


في المكتب الفيلا

فوزيه

يا شوقي بيه الحقني واستر عليا الله يخليك انا حامل 


شوقي 

نعم يا اختي وانا مالي حامل ولا مش حامل شوفي انت عملت ايه ولا رحت فين انت هتلبسيني مصيبه ولا ايه 


فوزيه 

حرام عليك يا شوقي بيه بلاش تعمل فيا كده انت الوحيد اللي عملت كده الله يخليك استرها علي انا لو رحت الاهلي في البلد مش هيرحموني 


شوقي 

يبقى خلاص تنزلي العيل اللي في بطنك انا مش ناقص قرف في وجع دماغ 


فوزيه 

حرام عليك يا فوزي بيه ده يبقى ابني وابنك ما ينفعش تعمل كده بلاش تعمل كده فى ضناك


شوقي 

ما تحاوليش تضحكي عليا بكلمتين هو ده اللي عندي 


فوزيه 

يبقى خلاص انا هروح لاهلك في البلد واعرفهم كل حاجه هو انت فاكرني هغلب ولا هغلب يعني 


طبعا شوقي قلق جدا وخايف وقال 

شوقى

اى التخاريف اللي انت بتقوليها دي انا كل اللي اقدر اقوله لك ان انا هربي ابني عندي في الفيلا وانت تشتغلي خدامه عندي لكن حسك عينك تعرفي ان انت امه سامعه ولا لا 


فوزيه 

حاضر يا شوقي بيه راضيه بس اهم حاجه اكون جنبك وهتقول ايه لمراتك ميرفت هانم 


شوقي 

ميرفت ما ينفعش تعرف اي حاجه وبالذات الموضوع ده هقول لها ان انا كنت متجوز وامه ماتت سمعتي 


فوزيه 

حاضر يا شوقي بيه 


وفعلا شوقي خد فوزيه وراح بيها على الفيلا ولما ميرفت سالته مين ده قال لها كنت متجوز عليك ام ماتت ولازم يتربى معانا في الفيلا لانه ابني وهيعرف ان انت امه يا ميرفت وطبعا فوزيه كانت قلبها بيتقطع لكن ما قدامها حل غير انها تسكت


                            بااااااااك 


فوزيه 

ودلوقتي بقول لك لا يا شوقي انت ظالم ابنك واللي اسمها ميرفت دي بتعامله معامله قاسيه قوي حرام عليك ما ينفعش اشوف ابني زعلان كده واسكت


اما تاني يوم في اوضه رحمه تليفونها رن وكان احمد ابن شوقي وكلمها وقال 


في اوضه رحمه 

احمد 

الو ازيك يا رحمه خلاص خلصنا من موضوع عاصي ولا لسه ما عرفتيش تعملي حاجه 


رحمه 

انا نفسي اعرف هو اذاك في ايه هو ما عملكش حاجه لكل ده انت ليه عاوز تموته يا احمد بيه 


احمد بعصبيه 

انت مالك انت انت تعملي اللي انا اقول لك عليه وخلاص عاصي لازم يموت من زمان وهو احسن مني في سوق الشركات واحسن مني في كل حاجه كنت دايما ابويا بيعايرني بيه عشان هو احسن مني وافضل مني عاصي لازم يموت يا رحمه سامعه ولا لا 


رحمه 

طب انا لازم اقفل معاك دلوقتي يا احمد بيه عشان ما حدش يسمعنا ولو عملت حاجه هبقى اعرف حضرتك 


وبعد كده راح قفلت السكه وقالت لنفسها 

رحمه في نفسها 

وبعدين بقى هم ليه بيعملوا معاه كده مش كفايه بيته اتخرب وابوه وامه ماتوا عاوزين ايه تاني منه وكمان اتعامل منك لله يا شوقي انت واحمد 


وبعديها رحمه قامت تشوف شغلها وراحت عند اوضه عاصي وقالت له 


في اوضه عاصي 

رحمه 

صباح الخير يا عاصى بيه تحب احضر لك الفطار دلوقتي 


عاصى

اه يا رحمه حضري وودي الجنينه وانا هاجي افطر هناك 


رحمه 

اى التغيير الجميل ده حساك مبسوط النهارده 


عاصي 

مبسوط جدا يا رحمه فوق ما تتصوري الحمد لله اني نفسيتي بدات ترتاح شويه 


رحمه 

 تحت امرك يا عاصي بيه ثواني والفطار هيكون جاهز في الجنينه 


 وفعلا رحمه حضرت الفطار وراحت توديه الجنينه لقيت عاصي هناك وقالت له 


في الجنينه 

رحمه 

ايه ده يا عاصي بيه هو حضرتك عرفت تيجي لوحدك بالسهوله دي انا كنت جايه اساعدك 


عاصى

لا يا رحمه ما فيش داعي انا عرفت اجي لوحدي بس الجو جميل النهارده والورد جميل النهارده 


رحمه

انا مبسوطه جدا ان انت بقيت كويس ونفسيتك ارتاحت شويه 


عاصي 

ربنا يخليك يا رحمه ما تزعليش مني على اي عصبيه اتعصبتها عليك انا كنت الفتره اللي فاتت تعبان نفسيا جدا ودلوقتي الحمد لله بقيت كويس 


رحمه 

ما فيش زعل ولا حاجه يا ريت كل الناس تبقى زيك طيبه وحنينه كده


اما عندي ميرفت ركبت عربيتها وراحت عند باباها فتحي وقالت له 


في بيت فتحي ابو مرفت 


ميرفت 

بابا انا عاوز اخلص من شوقي في اسرع وقت 


فتحي 

يا حبيبه بابا نورت الفيلا كلها طب وهو اللي يدخل يسلم ويطمن على صحه اللي قاعدين ولا يقول الكلمه دي اقعدي بس كده وعرفيني ايه اللي حصل 


ميرفت 

ايه اللي حصل اللي بيحصل كل يوم واللي هيحصل كل يوم وشوقي عمره ما يتغير عشان خاطري يا بابا لازم تخلصني منه 


فتحي 

ما انا قلت لك قبل كده يا ميرفت فتحي ملوش امان يا بنتي ولازم نخلص منه انت اللي ما رضيتيش 


ميرفت 

كنت غبيه يا بابا انا دلوقتي اللي بطلب منك انا مش عاوزه شوقي عاوزه اوديه في 60 داهيه 

هتعرف يا بابا ولا صعب عليك 


فتحي بضحك 

هههههههههههه 

صعب عليا هو انا عشان كبرت يا بنت يا ميرفت تقولي عليا كده لا طبعا انا لسه ليا كلمتي في السوق ولو عاوزانا ندمر فتحي وشركته ما فيش غير شركه العماد 


ميرفت

بس الشركه دي يا بابا اصحابها ماتوا في حادثه انا عارفه حاجه زي كده ومتاكده اني شوقي هو اللي لقيت فيها 


فتحي 

ما هو احنا هنشارك ابنهم عاصى دماغه سم زي ابوه بس على مين كلها اسبوعين وهتسمعي خبر شركه شوقي جوزك اتدمروا بقت في الارض 


ميرفت 

يا ريت يا بابا ريح قلبي واعمل اي حاجه تبرد نار قلبي من اللي عمله فيا شوقي 


اما في بيت مراد كان قاعد مع شروق مراته وقال لها 


في بيت مراد 

مراد

مالك يا شروق شعرك منكوش كده ليه وشافتك يخوف كده ليه ما تخليكي زي بقيه الحريم يا حبيبتي اموره وجميله ايه اللي هيحصل يعني لو بقيتي كده 


شروق 

الله الله دلوقتي ما بقتش عاجبك يا عم مراد وده من امتى الكلام ده انت عايز مكالمه لبابا علشان يقرص ودنك في الشركه ويظبطك 


مراد بعصبيه 

هو انت دايما كده بتهدديني حرام عليك بقى انا كاني خدام ليكي ولا ابوكي كان نفسي احس ان انا راجل في بيتي ومتجوز اللي بحبها بس اعمل ايه نصيبي الاسود 


شروق 

يا نهارك اسود ومنيل انت بتقول عليا انا يا مراد نصيبك الاسود لا بقى ده انت كده شايف لك شوفه ثانيه مين امتى وكنت تقدر تعلي صوتك عليا انت مرفوض من شركه بابا يا حبيبي واترمي في الشارع بقى وريني هتروح فين 


مراد 

مرفوض مرفوض غوري في 60 داهيه انت وابوك

انا غلطان ان انا اتجوزت واحده زيك شبه الغوريلا انت يا بنتي لو انا ما كنتش اتجوزتك ما كانش حد بص لك بس اقول ايه يخرب بيت الفقر 


شروق 

اطلع بره يا مراد وغلاوه بابا ده هخليك تمشي حافي في الشارع زي ما كنت جاي لي حافي 


وشروق تطرد مراد وترمي له هدومه على السلم وتقفل الباب في وشه ومراد يقول لنفسه 


على السلم 

مراد في نفسه

طب وبعدين هروح فين انا دلوقتي انا عارف ان كل ده ذنبك انت يا رحمه انا ظلمتك ومن ساعه ما رجعت اشوف جمال عيونك تاني وانا مش عارف انساك انا هروح لعاصي هو الوحيد اللي هيفتح لبيته وبالمره ارجع علاقتي برحمه تاني يمكن تحبني وتسامحني ونرجع نتجوز 


وفعلا مراد راح على فيله عاصي واول ما دخل عاصي قال 


في فيلا عاصي 

عاصي 

مين جه 


مراد 

انا يا عاصي يا حبيبي جيت اقعد معاك يومين علشان اطمن عليك وعلى صحتك عامل ايه دلوقتي 


عاصي 

فيك الخير والله يا مراد انا الحمد لله كويس اتفضل 


مراد 

 احنا النهارده هنسهر مع بعض عشان انا هبات معاك يومين ومش هسيبك غير لما نرجع لايام الشقاوه وايام 


عاصي بضحك

ياه ده انت جاي سخن علينا بقى بقول لك ايه يا عم هتقعد معايا شويه وفوق في اوضه فاضيه اطلع اقعد فيها من غير سهر انت عارف ان انا ما بحبش اسهر من يومي 


مراد 

انت هتقول لي يا اخويا من يومك وانت بتحب الالتزام والنوم بدري وكنت بتحب المذاكره زي عينيه عشان كده كنت بتطلع من الاوائل وانا اللي كنت بسقط من يومك وانت سوسه يا عاصي 


عاصي 

وانت من يومك وانت بتقر وبتحسد يا مراد هو ما فيش فايده فيك ابدا يا ابني 


مراد بضحك 

هههههههههههه وانت ما بتنساش اي حاجه كده خالص 


في الوقت ده فرح ما جات علشان تدي عاصي الدوا بتاعه وقالت 


رحمه 

اتفضل الدوا يا عاصي بيه 


مراد 

بس لها في عيونها بكل رومانسيه وضحك لها وقال لعاصي 


مراد 

يا بختك يا عاصي ان في بنت جميله زي رحمه بتديك الدواء بنفسها يا ريتني اكون تعبان ومكانك عشان هي تديني الدواء 


عاصي بغيره

بقول لك ايه يا مراد انا تعبان وهطلع انام اوضتك فوق اتفضل روح ارتاح فيها شويه وانت يا رحمه خلاص انا خدت الدواء اطلعي على اوضتك واقفلي الباب 


وبعديها عاصي طلع على اوضته


ورحمه راحت اوضتها وقالت في نفسها


في اوضه رحمه 

رحمه في نفسها 

وبعدين يا مراد انت مش ناوي تعدي الموضوع ده على خير انا عارفه وعارفه دماغك انت فاكرني هحن لك وهرجع احبك زي زمان انا هعمل زي ما عاصي بيه قال لي هقفل الباب ومش هخرج من الاوضه لحد ما هو يمشي من هنا انا مش عاوزه مشاكل 


اما عاصى في اوضته كان سرحان وبيقول لنفسه 


في اوضه عاصي 

عاصي في نفسه 

هو في ايه يا عاصي مالك ايه اللي بيحصل لك لما بتسمع صوت رحمه طب وبعدين معقوله حبيتها طب وليه لا انا حاسس انها محترمه جدا وكويسه جدا انا شكلي حبيتك وبغير عليك يا رحمه 


اما في اوضه مراد كان بيكلم نفسه ويقول 


مراد في نفسه 

مش هينفع كده انا مش هينفع اقعد مكتف ايدي واقعد ساكت انا لازم اروح واعرفها ان انا بحبها ومستعد اتجوزها دلوقتي ونعيش مع بعض اجمل ايام حياتنا واحس ان انا متجوز ست بجد مش الغوريلا اللي انا متجوزها

انا هستنى لما كل اللي في الفيلا يناموا وهروح لحد عندها وانا متاكد ان رحمه لسه بتحبني وهسامحني 


اما في بيت نانسي كانت قاعده مع صاحبتها فريده وبتقول لها 


في الكافيه 

نانسي 

على فكره انا مش عاوزه شوقي يتجوزني في السر بالطريقه دي انا عاوزه الناس كلها تعرف ان هو متجوزني واروح اعيش في الفيلا الجميل اللي هو عايش فيها 


فريده 

ايوه طبعا من حقك كل الكلام ده انا اصلا مش عارفه انت ازاي ساكته على حقك 


نانسي 

طب اعمل ايه يا فريده ما انت عارفه ان شوقي عصبي جدا ولو عملت اي حاجه من غير ما يعرف ممكن يطلقني 


فريده 

يبقى خلاص احنا لازم نعرف مراته بس بطريقه ما تخليناش نتكشف 


نانسي 

مش فاهمه حاجه قصدك ايه 


فريده 

بصي يا ستي قصدي ان انت تجيبي رقم تليفون جديد وتبعتي لميرفت مراته رسايل وصورك معاه وتعرفيها ان هو متجوزك يمكن هي تغور في داهيه وتطلق والموضوع يبقى فاضي ليكي انت فهمتيني 


نانسي 

يخرب بيت دماغك تصدقي عندك حق انا التفكير ده زي ما كانش في دماغي لحد دلوقتي قومى  معايا نعمل كل اللي انت قلت عليه ده 


فريده 

لا يا حبيبتي اعملي انت انا مروحه بنت انت عارفه امي ست وحيده وكبيره في السن وما بتعرفش تقعد لوحدها سلام وابقي طمنيني وعرفيني انت عملت ايه 


اما ناسي روحت بتاع وجابت رقم التليفون الجديد وبقيت تبعت لميرفت رسايل بينها وبين شوقي وبتقول لها جوزك متجوز عليك وكمان بعتت لها ورقه جواز اللي بينهم وصورهم مع بعض كمان 


نانسي 

حلوه قوي قوي الكلام ده كده الحربوقه ميرفت لما تشوف الكلام ده هتتخانق مع شوقي وهتسيب له البيت وتمشي كمان وكده هيفضلي انا اتجوز واروح اقعد في الفيلا لوحدي وابقى انا ست البيت 


اما في البيت عند ميرفت مسكت التليفونها وشافت الرسائل اللي مبعوثه ليها وقالت 


في اوضه ميرفت 


ميرفت بصدمه 

يا نهار اسود ومنيل كده برده يا شوقي يا رمرام انت مش ناوي تبطل رمرامه ابدا متجوزه عليا الحيوانه السكرتيره اللي اسمها نانسي ده كلام ما يتسكتش عليه ابدا ابدا 


في الوقت ده دخل احمد وقال لها 


احمد 

عامله ايه يا ماما مالك قاعده في اوضتك كده ليه ولا فطرتي معايا ولا اتغديتي معايا فيك ايه يا حبيبتي 


ميرفت 

تعالى يا احمد وشوف ابوك وعمل فيها ايه ما هو من يوم وهو بيحب الرمرمه متجوز السكرتيره نانسي بص وشوف بنفسك الصور دي 


احمد ماسك التليفون واتصدم وقال 

احمد 

اخص عليك يا بابا ليه تنزل مستواك للدرجه دي ما لقيتش غير نانسي السكرتيره 

حقك عليا انا يا ماما ما تزعليش انا هتكلم معاه وهخليه يطلق نانسي 


ميرفت 

ولا تتكلم معايا ولا يتكلم معاك انا كده كده خلاص كلها اسبوع وهسيب لكم البيت كله وهمشي واروح اعيش عند ابويا وانت خليك مع ابوك يا احمد وربنا يسترها وما تطلعش ابعد 


احمد 

طب ليه كده يا امي اديني قاعد معاكي في الفيلا اهو وانا بشتغل ولا بروح في حته مش هو ده طلبك عشان مش عاوزاني ابقى زي بابا اعمل ايه ثاني 


ميرفت 

لو عاوزني احبك بجد اقفل الباب وراك واخرج الله يخليك مش عاوزه اتكلم مع حد يا احمد سيبني وامشي 


وفعلا احمد خرج وقعدت الصالون زعلان قوي على حاله وليه هم بتكرهه كده وجت فوزيه وقالت له 


في الصالون 

فوزيه 

مالك يا احمد بيه زعلان من ايه يا حبيبي


احمد 

تصدقي يا فوزيه انا بشوف منك حب وحنيه ما بشوفهاش من امي وابويا 


فوزيه 

ما عشان انا يا حبيبي ابقى 


ولسه فوزيه هتكمل كلامها دخل شوقي وقال 

شوقي 

احمد تعال عاوزك 


احمد 

نعم يا بابا خير 


شوقي

هو انا مش قلت لك عاوزك معايا في الشركه قاعد في الفيلا لحد دلوقتي ليه هو انت فاكر نفسك عيل صغير ولا ايه 


احمد 

حاضر يا بابا هاجي الشركه بس قبل كل ده لازم تعرف ان ماما عرفت ان انت ونانسي السكرتيره متجوزين في السر في حد بعث لها رسائل وورقه 

الجواز بكده 


شوقي

يا ليله سوداء انت شكلها هتقلب بغم بقول لك ايه انا كاني ما جيتش من الشركه انا طالع انام في اوضه ثانيه


هو فعلا شوقي طلع نايم في اوضه لوحده وقفل على نفسه الباب عشان مش عاوز وجع دماغ من ميرفت اما ميرفت كانت قاعده في اوضتها ومش فارقه معاها اي حاجه لانها ناويه تنتقم منه 

اما احمد كان زعلان وحزين على عيلته اللي عماله تتفكك وتدمر 


اما في الفيلا عند عاصي 

مراد استنى لما كله نام وبعد ما كلهم ناموا اتسحب وراحوا على اوضه رحمه وخبط عليها وقف على جنب واول ما فتحت رحمه دخل بسرعه وقفل الباب 


في اوضه رحمه 

رحمه 

يا نهار اسود ومنيل انت ايه اللي جابك هنا امشي اطلع بره وودي وشك الناحيه الثانيه لحد ما البس نقابي الله يسامحك 


مراد بصدمه 

انت لسه جميله زي ما انت بل بالعكس احلوتي كمان وكمان يا رحمه سامحيني يا رحمه انا بحبك وعاوزه اتجوزك 


وبعد ما رحمه لبست النقاب قالت له 

رحمه 

امشي اطلع بره يا مراد انت مصدقني هصوت والم عليك كل الناس اللي في الفيلا ما يكون شكلك وحش قوي اطلع بره بقول لك 


مراد 

عشان خاطري سامحيني وليك عليا هطلق الغوريلا اللي انا متجوزها وهتجوزك انت ونعيش مع بعض اجمل ايام حياتنا وهعوضك على كل الايام اللي انا سبتك فيها 


رحمه 

يعني انت مصمم تفضل هنا طيب انا بقى هصرخ وهلم عليك كل الناس ودلوقتي يا مراد تلم هدومك وتمشي عشان لو صحيت من النوم ولقيتك لسه موجود هقول  لعاصي بيه على كل حاجه وهعرفه ان انت جيت وتهجمت عليا


مراد

افهميني بس يا رحمه انا بحبك وعاوزه اتجوزك 


رحمه 

انت شكلك كده ما بتفهمش صح ماشي 

الحقوني يا ناس مراد بيتهجم عليا الحقوني يا ناس 


مراد بصدمه 

ايه ده انت اتغيرتي قوي يا رحمه قلبك ما بقاش طيب زي زمان على العموم خلاص انا همشي من هنا ولو عاوز تسال عليا عرفيني مراتي تعبت ومشيت فجاه


وبعديها مراد لم هدومه ومشي على طول 


اما تاني يوم رحمه دخلت الفطار لعاصي وطبعا داخله بفستان احمر وطويل لكن من غير النقاب لانها عارفه ان هو اعمى ومش بيشوف 


في اوضه عاصي 

رحمه 

اتفضل الفطار يا عاصى بيه على فكره امبارح مرات صاحبك لما هدوم ومشي 


عاصى

احسن برده اعمل خير انا ما كانش عجبني اسلوبه اصلا عشان كده قلت لك اقفلي عليك الباب


رحمه 

اتفضل الدوا والفطار اهو الشفاء ان شاء الله


عاصى

بس اللون الاحمر عليك حلو قوي قوي يا رحمه 

مش انت برده منقبه ليه داخله على الاوضه بتاعتي من غير النقاب 

وعلى فكره طلعتي اموره وجميله جدا 


وبعد كده حصل ........


المنتقبه والاعمى 


الحلقه الخامسه والاخيره


في اوضه عاصي 

عاصى

بس اللون الاحمر عليك حلو قوي قوي يا رحمه 

مش انت برده منقبه ليه داخله على الاوضه بتاعتي من غير النقاب 

وعلى فكره طلعتي اموره وجميله جدا 


 رحمه كان في ايديها الصينيه اللي عليها الدواء وكوبايه الميه رميتها على الارض من الخضه اللي هي فيها وقالت 


رحمه

ايه اللي حضرتك بتقولي ده هو حضرتك بتشوف ولا ايه  متاسفه جدا ان انا دخلت من غير النقاب بتاعي بس انا عشان عارفه ان حضرتك يعني يعني 


عاصي 

كملي عشان عارفه ان انا اعمى عشان كده كنت بتخشي عندي من غير النقاب بس لا يا رحمه انا فتحت من مده بسيطه وما كنتش عاوز اعرف اللي حوالي ان انا فتحت عشان اشوف الحقيقه اللي حواليا عامله ازاي وطلعت انت محترمه وكويسه 


رحمه 

يا لهوي يا لهوي هو انا لسه واقفه بكمل كلامي معاك ثواني اروح البس نقابي واجي على طول 


وبعد كده رحمه راحت تلبس نقابها وعاصي قال بضحك 


عاصي في نفسه

ما كنتش متصور يا رحمه ان انت اموره وجميله قوي كده ان شاء الله تكوني فعلا كويس وما يكونش حد زقك عليا


وبعديها راح ما لبست النقاب رجعت تاني عند اوضه عاصى وقالت له


رحمه 

طب يا ترى بقى حضرتك شفتني كم مره من غير النقاب


عاصي 

صدقيني كنت كل مره بتخش عليا من غير كنت بحاول اودي وشي الناحيه الثانيه علشان انا عارف ان انت منقبه ما ينفعش حد يشوف وشك 


رحمه 

طب دلوقتي حضرتك تحب تروح تقعد في الجنينه ولا احط لك الفطار فين 


عاصي 

اه حطي للفطار في الجنينه وانا هاجي افطر هناك 


رحمه 

يا نهار ابيض هو انا ازاي ما خدتش بالي فعلا من يومين رحت حطيت لحضرتك الفطار في الجنينه وانت جيت لوحدك من غير ما حد يمسك ايدك ازاي ما جاش في بالي ان انت ممكن تكون فتحت عينيك وعرفت تشوف 


عاصي ضحك 

طب يلا روحي حضري الفطار ويا ريت تحضري الفطار اللي انت بتحبيه علشان هتقعدي تفطري معايا 


رحمه بيكسوف

ربنا يخليك يا عاصي بيه العين عمرها ما تعلى على الحاجب برده 


عاصي 

العين اول ما جت عليك وشافت جمالك وجمال عيونك وادبك واحترامك حبيتك مش عارفه تنساكي 


رحمه بكسوف

هو الكلام ده ليا انا يا عاصي بيه طبعا اذن حضرتك اروح احضر الفطار 


ورحمه على المطبخ بكل كسوف من كلام عاصي رومانسي وعاصي قعد يضحك عليها 


اما في فيله شوقي 


شوقي 

يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم مالكم زعلانين ليه كده على الصبح في ايه يا فوزيه 


فوزيه 

اصل الجنايني ابو البنت رحمه الله يرحمه يا شوقي بيه 


احمد 

ازاي الكلام ده راح ازاي في حد عمل له حاجه ولا ايه 


فوزيه 

لا يا احمد بيه ده راح دي حاجه بتاعه ربنا الله يرحمه من يومه وهو غلبان دي البنت رحمه يا حبه عيني ملهاش غيره في الدنيا انت هتزعل قوي 


شوقي 

 كلميها يا فوزيه وعرفيها على الخبر ده الله يرحمك كان طيب وما كانش بياذي حد 


احمد 

ايه اللي حصله بس ده هو كان اخر كارت معايا في ايديا عشان اخلي رحمه تخلص من الزفت اللي اسمه عاصي 


اما فوزيه كلمت رحمه في التليفون 


في الفيلا عند عاصى 


في الجنينه عاصي كان قاعد بيفطر مع رحمه وتليفون رحمه رن ورحمه قالت 


في الجنينه 

رحمه 

ايه ده دي الست فوزيه خير يا رب 

الو ازيك يا ست فوزيه عامله ايه 


فوزيه 

الحمد لله يا رحمه يا بنتي انا عايزه اقول لك خبر بس امسكي اعصابك 


رحمه 

قولي يا ست فوزيه ايه اللي حصل بابا كويس 


فوزيه 

ابوك راح يا بنتي الله يرحمه ويصبر قلبك 


رحمه بصريخ 

انت بتقولي ايه يا ست فوزيه ابويا ايه اللي حصل له اكيد في حد اذاه اكيد احمد او شوقي اكيد الكلاب دي هم اللي اذوه قولي لي مين اللي عمل فيه كده 


فوزيه 

دي حاجه بتاعه ربنا يا بنتي ما حدش عمل له حاجه 


وبعد كده  رحمه قفلت السكه وقعدت تعيط وعاصي قال لها 


عاصى

ايه الكلام اللي انا سمعته ده يا رحمه احمد مين وشوقي مين وابوك ايه اللي حصل 


رحمه 

انا احكي لك على كل حاجه بصراحه كده انا كنت شغاله عند شوقي وعند احمد ابني في الفيلا وهم اللي جابوني هنا عشان احط لك سم في الاكل واخلص منه لكن انت كل مره كنت بتصعب عليا وما قدرتش اعمل كده وكانوا بيهددوني ان لو ما عملتش كده هياذوا بابا لكن ربنا رحمه من الدنيا كلها 


عاصي 

 معقوله يا رحمه انت كمان زقوكي عليا وايه اللي ما خلاكيش تسميني وتخلصي مني 


رحمه 

ما قدرتش شفتك طيب حنين جدا وانا عارفه ان هم الوحشين مش انت عشان كده ما قدرتش اعمل فيك اي حاجه 


عاصي 

طب اهدي يا رحمه بطلي عياط ادعي له ربنا يرحمه اهم حاجه دلوقتي ان احنا لازم نروح ناخد ابوك وندفنه ما انت عارفه اكرام الميت 

انا مش هسيبك وهفضل جنبك يا رحمه اوعي تخافي وحقك هجيبه لك لحد عندك من شوقي وابنه


وفعلا بعديها رحمه وعاصي راحوا بالعربيه وخدوا ابو رحمه علشان يتم دفنه 

لكن عاصي كان قاعد في العربيه ورحمه دخلت في الفيلا وقالت 


في فيلا شوقي 

رحمه بصريخ 

انت فين يا شوقي انت فين يا احمد انا خلاص ما بقتش اتهدد عاوزين تاذوني اعملوا اللي تعملوه بس خلي بالكم الايام الجايه هتبقى سوداء عليكم من عاصي بيه


شوقي 

يا نهار ابيض تصدقي خفت قوي يا رحمه دلوقتي بقيتي تتحامي في عاصي يا عيني يا عيني 


احمد 

ماشي يا رحمه وعاوز اللي انت فرحانه بيه ده انا هموته لك واخلص منه وابقي وريني هتعملي ايه 


رحمه 

ما بقتش اخاف اعملوا اللي تعملوه خلاص اللي كنت بخاف عليه راح 


وبعديها رحمه مشيت هي وعاصي ودفنوا ابو رحمه


اما مراد يروح يلاقي شروق قاعده على مكتبه وتقول له 


في مكتب مراد 

مراد 

انت ايه اللي جابك انا يا شروق وايه اللي مخليك قاعد على مكتبي كده 


شروق 

هو انت عبيط ولا ما بتفهمش مش قلت لك عشان عاوزه اشوف وشك الشركه ولا في البيت وطلقني يا مراد 


مراد 

يا نهار اسود ومنيل هو انت عاوزاني اعيش مع واحده غوريلا طول حياتي ومضحي بنفسي ومضحي بسعادتي عشانك انت وفي الاخر اطلع من المولد بلا حمص لا يا حبيبتي ده نجوم السماء اقرب لك 


شروق 

تمام ما فيش اي مشكله لو ما طلقتنيش انا هخلعك واطلع بره يا مراد مش عاوزه اشوف وشك تاني انت في واحده في حياتك وانت من النهارده ما تلزمنيش 


مراد 

 يا سواد الحلل يعني انا كده خسرت كل حاجه يا ريت يتم ظهرتي في حياتي يا رحمه كنت عايش وراضي اه يا انا ياما اترميت في الشارع ياما الحقيني ياما 


وبعديها مراد فعلا رجع شحات تاني وخسر شروق مراته وطبعا هو خسر رحمه من زمان 


في فيله عاصي 


عاصي 

رحمه انا عارف الفراق باباك مش حاجه سهله خالص وانا عارف يعني ايه فراق الحبايب بس عشان خاطري انا مش قادر اشوفك كده 


رحمه 

غصب عني يا عاصي بيه ابويا ده كان كل ما ليا وكان طيب وحنين ما كنتش بحب حد في الدنيا 

قده 


عاصي 

بلاش كلمه عاصي بيه دي انت هنا ست البيت يا رحمه انا مستني الوقت المناسب ومستني لما تفوقي من الحزن باباكي علشان اكتب كتابي عليك تقبلي تتجوزيني يا رحمه 


رحمه 

انت بتتكلم بجد يا عاصي 

انا مش عاوزاك تندم انك في الاخر اتجوزت واحده خدامه 


عاصى

الخدامه دي اللي خافت عليا وحامتني من غل وسم وشر شوقي وابنه 

انا اقدر امنلك على بيتي وعلى حياتي يا رحمه


رحمه 

ربنا يخليك يا عاصى انا من بعد النهارده ما بقاش ليا حد غيرك انت 


عاصي 

يبقى معلش هسيبك النهارده بس لاني لازم اروح الشقه واشوف شغلي وصل لايه ولازم اعرف الناس كلها ان انا فتحت عشان اللعب يكون على المكشوف 


رحمه 

عشان خاطري يا عاصي خلي بالك من نفسك شوقي وابني دول اخطر ناس في الدنيا وانا خايفه عليك قوي 


عاصي 

طول ما انت جنبي ومعايا انا مش خايف من اي حاجه خلي بالك من نفسك انا جاي على طول 


وبعديها عاصي راح شركته ودخل مكتبه ولقى مروان صاحبه شايف الشغل على اكمل وجه وفعلا كان مخلص وقال 


في شركه عاصي 

في مكتبه 


عاصي دخل ولقى مروان عمال يشتغل وعاصي قال 


عاصي 

من يوم ما شفتك يا صاحبي وانا ارتحت لك وعرفت ان انت فعلا ظهري وسندي في الدنيا 


مروان بص قصاده كانت الصدمه الكبيره وقال 

مروان 

ايه ده يا عاصي هو انت فتحت امتى عرفني يا حبيبي يا عاصي وليه ما عرفتنيش حاجه زي دي


عاصي 

كنت اعملها لك مفاجاه يا صاحبي وانت ورحمه اكتر اتنين فرحتوني لما فتحت عينيا ربنا يخليكوا ليا 


مروان 

اه يا سوسه يا عاصي وبدل انت جيت الشركه يبقى اكيد ناوي على حاجه


عاصي

طبعا فتحي حمى شوقي كلمني كذا مره وعاوز يقابلني وقلت له هيقابلني في شركتي قصادك يا صاحبي عشان نعرف طلباته 


وفعلا في الوقت ده السكرتير دخل واقف 

سكرتير 

حمد لله على سلامتك يا استاذ عاصي في واحد بره اسمه فتحي استني يقابل حضرتك 


عاصي 

دخله 


وفعلا بعديها عاصي قاعد على مكتبي ومروان واقف جنبه وفتحى دخل وقال 


فتحي 

ازيك يا عاصي بيه حمد لله على سلامتك ايوه كده نورت السوق ونورت شركتك 


عاصي 

الله يخليك يا فتحي خير كنت عاوزني ايه 


فتحي 

بصراحه انا جاي احط ايدي في ايديك علشان ندمر شوقي 


عاصي 

وانا مش محتاج حد يحط ايده في ايدي انا هدمره لوحدي ده هو ليه عندي احلى مفاجات في الدنيا هيشوفها الايام الجايه 


فتحي طلع مستندات من الشنطه وقال

فتحي 

بس متهيالي مفيش احسن من الورق ده ومن المفاجاه دي المستندات اللي معاك دي تودي شوقي في 60 داهيه ويا ريت انت اللي تعمل كده بنفسك لان انت عارف انا حماه ومش هقدر اعمل كده لاني شوقي مؤذي وانا راجل كبير في السن ما بقتش اقدر عليه 


عاصي 

خد الملف من فتحي يا مروان هديه مقبوله يا فتحي وعلى العموم الايام الجايه ايامي انا وبس 


فتحي 

وانا اتمنى كده يا عاصي بيه ان انت اللي تمسك السوق وشير كده تبقى احسن الشركات في السوق زي ابوك الله يرحمه 


عاصي 

الله يرحمه يا رب ان شاء الله هو ده اللي هيحصل وشركه شوقي مش هيكون لها وجود اصلا 


اما في الفيلا عند ميرفت كانت قاعده وسرحانه في حياتها هي وشوقي ودخلت عليها نانسي بس سكرتيره وقالت لها 


في فيلا شوقي 

نانسي 

مساء الخير يا مدام ميرفت مالك سرحانه كده ليه 


ميرفت 

نعم خير جايه ليه لو بتسالي على جوزك يا حبيبتي جوزك في الشركه مش هنا ايه اللي جابك بقى 


نانسي 

حلوه قوي الكلام ده يبقى احنا كده هنلعب على المكشوف انت خلاص عرفت ان انا ضرتك وان انا ست البيت هنا يبقى من غير اي شوشره وكلام كثير خلي عندك دم وتطلقي وامشي اطلعي بره 


ميرفت 

مين دي اللي تطلع بره تربيه الشوارع انا مش عارفه على ايه صحيح ما هو رمرام لما يجي يبص بيبص على الرمامه اللي زيه 


احمد نزل على سلم الفيلا وقال 

احمد 

مالك يا امي بتزعقي كده ليه وايه اللي جابك هنا يا نانسي او انت جايه تعملي مشكله ولا ايه 


نانسي 

بقول لك ايه ولا اعمل مشكله ولا ما اعملش مشكله خلاصه الكلام انا من بكره هجيب هدومي كلها وهاجي اقعد هنا انا هنا ليا في الفيلا زي ما انتم ليكوا بالضبط انا ست البيت يا احمد مش امك 


احمد بعصبيه 

لا بقى ده انت زودتيها قوي هتطلعي بره ولا اوريكى النجوم في هذا الظهر يا نانسي


نانسي

عيب كده يا احمد ما ينفعش اتكلم مرت ابوك يا حبيبي بالطريقه دي انا ممكن بكلمه مني لابوك اطلعك بره انت وامك انت ما تعرفش شوقي بيحبني قد ايه بصراحه يا ميرفت بيقول عليك الحربوقه وندم ان هو اتجوزك


ميرفت بصريخ 

امشي اطلعي بره يا حيوانه انا غلطانه ان انا وقفت اتكلم معاكي اصلا انا عمري ما هنزل مستوايا لمستواكي 


احمد 

بس يا امي اهدي اطلعي بره يا نانسي علشان بجد انا ممكن ااذيكي 


نانسي 

يا روحي يا روحي ده نونو زيك بياخد مصروف من بابا هياذيني انا بلاش تزعلني منك عشان ممكن اقطع عنك المصروف يا احمد هو انت فاكر نفسك ليك شخصيه يا حبيبي انت عديم الشخصيه يا بابا 


احمد مره واحده جاب اله حاده وهو ما كانش في وعي من كتر العصبيه اللي كان فيها وموت نانسي وقعت على الارض وهي سايحه في دمها وميرفت قالت 


ميرفت 

ايه اللي انت عملته ده يا احمد انت كده هتتسجن وهتروح في 60 داهيه ليه عملت كده 


احمد 

ما قدرتش يا ماما اشوفها بتزعلك واسكت انا 


ميرفت 

انا ما ليش دعوه باي حاجه البوليس لو جه انت اللي موتتها فاهم ولا لا انا ما ليش دعوه باي حاجه 


فوزيه خرجت من المطبخ وكانت عماله تصرخ وتقول 


فوزيه 

ابني ابني راح في داهيه ابني راح مني ربنا ينتقم منك يا ميرفت انت  وشوقي ليه عملت كده يا احمد يا ابني ليه يا حبيبي توجع قلبي عليك 


ميرفت بصدمه 

ايه يعني انت امه يا فوزيه بعد العمر ده كله عمال ادور على امه الحقيقيه وتطلعي انت 


احمد 

ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده هو انت مش امي يا ميرفت وفوزيه هي امي 


فوزيه 

ايوه يا قلب امك انا امك الحياه يا حبيبي عشت خدامه تحت رجل ابوك وامراه ابوك ميرفت علشان افضل جنبك واربيك وفي الاخر منهم لله ودوك في داهيه 


ميرفت 

ايوه يا احمد انا مش امك انا اصلا ما بخلفش ابوك زمان جابك البيت وقال لي ما تساليش مين امي احنا هنربيه وخلاص اتاري فوزيه هي وانا ما اعرفش اي حاجه 


احمد 

ايه الكلام الغريب اللي انتوا بتقولوه ده معقوله يعني انا كل القساوه اللي شفتها مني دي يا ميرفت عشان انت مش امي فعلا انا شفت فوزيه كميه حنيه غريبه الضنا غالي وانا كنت غالي على فوزيه ومش غالي عليك انت 


فوزيه

الله يخليك يا ميرفت هانم ابوس ايدك كانك ما شفتيش حاجه وهمشي انا وابني من هنا ومش هنسهر تاني الله يخليك بلاش تاذي ابني ده ما عملش حاجه في دنيته وحشه ابدا كل الوحش اللي في حياته ان شوقي يبقى ابوه


ميرفت 

لا طبعا ايه الكلام ده مش هيحصل انا هبلغ البوليس دلوقتي غوروا كلكم في 60 داهيه انا مش عاوزه اعرف ولا اشوف فيكم حد ثاني في حياتي كويس ان انا خلصت من احمد الدور الجاي هيبقى على فوزي لازم اخرج وانت يا ست انت مش عايزه اشوف وشك تاني في حياتي اغوروا كلكم من حياتي


وفعلا ميرفت بلغت البوليس والبوليس جه خد نانسي وقبض على احمد ودخل السجن 


اما في الشركه عند شوقي كان قاعد في مكتبه ودخل عليه محمود وقال له 


في مكتب شوقي 

محمود 

انا عاوز اي فلوس يا شوقي الكلام ده ما ينفعنيش انت اخذت الورق اللي انت عاوزه وموته اختي وجوز اختي وسكت وما اتكلمتش وفي الاخر سبتني كده شحات ولا معايا فلوس ولا معايا وظيفه 


شوقي 

وانا قلت لك مره ما بشغلش عندي مجرمين ولو على الفلوس انت قبضت الفلوس من زمان يبقى كده خلاص يا حبيبي ما لكش حاجه عندي وهي مش هيطلع بره بطل اسلوب الشحاته ده 


محمود 

لا بقى انا مش شحات انا غلطان ان انا سلمتك ورق شركه جوز اختي بنفسي وخربت بيتها وزعلتها وفي الاخر انت اللي فكيت فرامل العربيه وموتها الكلام ده مش هيعدي بسهوله يا شوقي عاوز تسكت بقي اديني فلوس كثير وانا هسكت ومش هتكلم 


شوقي بضحك 

هههههههههه صدق انا خفت خفت قوي قوي كمان اللي عندك اعمله يا حبيبي خلاص انتم عيلتكم وقعت من ساعه موت اختك وجوزها ومن ساعه ما عاصي اتعمى كده خلاص كش ملك وانا اللي كسبت وشركتي هي اللي هتفضل فوق قوي وعمرها ما هتنزل وامشي اطلع بره علشان ما اعملش فيك زي اللي عملته في اختك واخلص منك انت كمان وانت عارف ان دي حاجه سهله قوي 


محمود 

بدل هي حاجه سهله يبقى انا كمان اعملها ونخلص الدنيا كلها منك ومن شرك موت يا شوقي موت 


ومحمود قاعد يخنق شوقي بايديه يخنقه يخنقه وشوقي ما كانش عارف ولا ولا ينده لحد ولا حد لحقه وشوقي راح في ايد محمود


 وبعديها محمود قال في نفسه 

محمود 

غور في 60 داهيه اخيرا ريحت الناس كلها من شرك انا لازم افتح الخزنه واخذ كل الفلوس اللي فيها واهرب بسرعه قبل حد ما يمسكني 


وفعلا محمود فتح الخزنه وخد كل الفلوس اللي فيها وجه يخرج من المكتب السكرتيره دخلت عليه ومسكت محمود وقعدت تصرخ وقالت 


السكرتيره 

الحقوني الحقوني شوقي بيه شكله مات الحقوني بسرعه تعالوا انا ماسكه المجرم 


وكل الموظفين جم ومسكه محمود وبلغوا عنه البوليس 

وبعد شويه البوليس جه ومحمود قال 


محمود 

سيبوني سيبوني محدش يمسكني ده انا عملت فيكم احسن واجب ده انا خلصتكم من شره شوقي ده شر وخلصتكم منه اوعوا سيبوني سيبوني 


الظابط 

يعني انت معترف يا محمود ان انت اللي عملت كده في شوقي 


محمود 

اه يا حضره الظابط عملت كده وكان لازم اعمل كده من زمان قوي انا كده مرتاح خدت حقي وحق اختي وجوز اختي


الظابط 

اقبضوا عليه 


اما في شركه عاصي كان قاعد على مكتبه ودخل عليه مروان صاحبه وقال له 


في مكتب عاصي 

مروان

لك عندي خبرين يا صاحبي خبر حلو وخبر وحش 


عاصي 

قول الخبر الوحش قوي هي ما بقتش تفرق معايا وبعد كده قولي الخبر الحلو 


مروان 

من اللي عرفته من الموظفين اللي عند شركه شوقي اللي خالك محمود اتقبض عليه لانه موت شوقي بسبب انه خد حقه وحق اخته منه عشان خالك محمود هو اللي كان مدي الاوراق لشقي 


عاصي 

ياه يا خالي انت اللي طلعت مدى الاوراق لشوقي ده انت اخر واحد كنت ممكن اشك فيه 

طب والخبر الحلو ايه 


مروان 

ايه الخبر الحلو خلاص احنا هنركز في شغلنا ومش هنتعب نفسنا وندمر شوقي ونعمل في شغلنا احنا مش فاضيين كل اللي هقدر اقوله لك كده خلاص كش ملك انت اللي كسبت يا ملك شوقي مات ومحمود اتسجن واحمد كمان وكده خلاص السوق بقى ليك انت وبس يا عاصي 


عاصي 

يا ما كان نفسي يكونوا موجودين على حياه عينهم عشان يشوفوا اللي انا هعمله فيهم ويشوف الانتقام هيبقى ازاي ويشوفوا التدمير يبقى ازاي اصل حظهم حلو انهم مش موجودين 


مروان 

على فكره يا صاحبي في شركات كثيره عاوزه تشاركك اول معرفه ان انت نزلت في السوق من تاني وان انت اللي بقيت ماسك شركه ابوك كله عاوز يرجع يشاركك تاني الف مبروك يا صاحبي دنيتك رجعت لك من جديد عقبال العروسه 


عاصي 

ما هو ده اللي انا كنت عاوز اكلمك فيه النهارده تروح تجيب الماذون وتطلع على الفيلا هتلاقيني هناك قاعد انا عشان النهارده هكتب كتابي على رحمه 


مروان 

انت بتتكلم بجد يا عاصي يا زين ما اخترت البنت دي محترمه كده وكويسه قوي احلى حاجه فيها نقابها الجميل 


عاصي 

احم احم 

خد بالك انا بغير هههههه يلا بسرعه روح هات الماذون هروح على الفيلا 


اما في الفيلا عاصي روح ولقى رحمه قاعده متوتره جدا واول ما شافته جريت عليه وقالت له 


في الفيلا 

رحمه 

طمني يا عاصي انت عامل ايه دلوقتي حد اذاك احمد ابو شوقي انا عارفاهم مجرمين 


عاصي 

انسيهم يا رحمه خلاص كل واحد فيهم خد جزاؤه واهم حاجه دلوقتي الماذون جاي في السكه عشان اكتب كتابي عليك 


رحمه 

ربنا يخليك ليا يا عاصى انا دلوقتي ما بقاش ليا حد في الدنيا غيرك انت 


عاصى

ربنا يقدرني واقدر اساعدك واعوضك على كل الايام اللي انت شفتيها يا رحمه 


هو فعلا مروان جه بالماذون وعاصي كتب كتاب وعلى رحمه كان اجمل يوم في حياه رحمه 


اما ميرفت صوره راحت عند فتحي ابوها وعاشت معاه في بيته وكانت حزينه جدا على الايام اللي عاشتها مع شوقي 


اما احمد دخل السجن وكان حزين وزعلان على شبابه


اما محمود دخل السجن وكان زعلان انه خير اخته وجوز اخته وفي الاخر عارف ان هو خد جزاته يستاهل كل ده


اما فوزيه قعدت في البيت لوحدها حزينه وعماله تعيط على ابنها اللي راح منها وشبابه ضاع منه في السجن 


اما مراد اترمى في الشارع وبقى شحات 


وعاصي ورحمه اتجوزوا وعاشوا اجمل ايام حياتهم 


وبكده تبقى خلصت 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close