رواية غصن الفصل الثانى بقلم مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
صهيب وقف عربيته قبل ما تخبط في العربية اللي قدمها بعد ما سواق عربيه جنبه ضغط على كلاكس العربية عملت صوت عالى فوقه من
ذكرياته ركن العربية على جنب وحط راسه على الدريكسيون بياخد نفسه بصوت عالي لحد ماهداء خالص وكمل سواقة لحد ما وصل المزرعة اول ما دخلها وقف العربية وافتكر اخر مرة جه فيها من ثلاث سنين ليرجع بذكرته مرة تانيه.
صهيب وهو سايق العربية باقصي سرعه لقي عربية طلعت فجأة قدامه وانخبطوا سواه والعربيتين اتحطموا واتقلبوا
فضل محبوس في عربيته بين الحياة والموت لاكثر من ربع ساعة استسلم صهيب وغمض عينه وحاسس انه خلاص دى نهايته، بعد شويه لقي حد بينادي باسمه فتح عنيه وابتسم ورجع مغمض عينه.
سليم و شهاب اول ما صهيب مشي بعربيته وسبهم اخدوا عربية عمه وراحوا وراه
![]() |
شهاب بسرعة ياسليم صهيب حالته صعبه.
سليم : اكتر من كده حطر .
%٣٦١١
شهاب : دوس بنزين مفيش حاجه حتحصل العربية كويسه خلينا نلحق صهيب حالته مطمنش
سليم: يابني قلتلك مش هينفع
شهاب: اهدي يا سليم ومعلش زود السرعة شويه.
سليم انا هجنن احنا متأخر ناش ومهما كان صهيب سايق بسرعة وخصوصا طريق البلد صعب يسوق عليه بسرعة ازاي يختفي كده من الطريق وعربيته مش ظهره قدمنا.
شهاب ايه ده ياساتر يارب : وقف العربية بسرعة دى عربية صهيب.
وقف سليم العربية اول ما شاف عربية صهيب مقلوبه وفي عربيه تانيه
قريبه منها .
نزل يجرى هو و شهاب سليم جرى على صهيب وشهاب على العربية التانيه.
سليم صهيب صهيب سامعني.
صهيب فتح عينه وهز راسة.
%٣٦١١
سلیم ابعد وشك هكسر القزاز عشان اطلعك.
سليم بكل قوته ضرب القزاز برجلة كسره باعد القطع المتكسرة وحاول يفتح باب العربية اكثر من مرة لحد ما فتحه.
سليم: الحمد لله صهيب صهيب اسمعني انا هخرجك براحه حاول تساعدني.
صهيب بصوت ضعيف اتالم اول ما سليم مسكه من دراعة
سلیم ساب دراعه لما حس ان بيتالم وفضل يحرك في جسم صهيب لحد ما خرجه وقع صهيب على الارض مش قادر يتحرك وسليم جنبه بيأخد
نفسه بفرحه انه قدر يخرج صديق عمرة من العربية.
شهاب جرى على سواق العربية التانيه بيحاول يخرجه شامم ريحة البنزين مليه المكان وشايف الراجل مش بيتحرك كسر باب العربية من جنب السواق وخرجه على أخر لحظه وشده بكل قوته بعده عن العربية قبل ما النار تشتعل فيها
صهيب وسليم اتنفضوا وجرى سليم يصرخ وينادى على شهاب بخوف اول ما سمعوا صوت فرقعه جامد وشافوا النار ماسكة في العربية التانيه
سليم برعب سهاب سهاب هااااا هاااا.
%٣٦١١
جری سلیم ناحيه العربية المشتعله وقف يحمد ربنا اول ما شاف شهاب قاعد على الارض بيفوق السواق.
جرى عليه ركع على ركبه وهو بيقول : الحمد لله قلبي كان هيقف لما سمعت صوت الفرقعه وشفت النار.
شهاب وهو بيضرب السواق على وشه بشويش يفوقه ويحط ودنه على صدر السواق يتاكد انه عايش: الحمد لله قدرت اخرجه من العربية وابعد بيه على أخر لحظه.
سليم بتوتر هو عايش
شهاب بحزن للاسف شكلة اتوفي.
صهيب قام وقف بصعوبة بيتحرك يمين وشمال والدم نزل على وشه مش قادر يركز في مشيته بقى ينادى على صحبة وهو بيبكى وبيقول.
صهيب اول ما سمع صحابه ، كل اللي حواليا بيروحوا واحد وراء الثاني وانا الموت الدنيا استكترته عليا، وبدل انا اللي اموت واحد تانى مات.
شهاب وسليم بصوا لبعض باستغراب من كلام صهيب سليم وقف قرب منه صهيب انت بتقول ايه الخادثة ما كنتش قضاء وقدر.
صهيب سكت وبص على السواق وشهاب بيقلع جاكت بدلته ويغطى وشه بيتكلم بهستريا بيدافع عن نفسه: انا لالا مكنتش متعمد اخبط فيه هو اللي طلع قدامى فجأة أنا انا كنت سايق بسرعه كبيرة وبتمنا اخلص من حياتي صدقنی یا سلیم صدقنی یا شهاب هو طلع قدامى حاولت اسيطر على العربية ومخبطش فيه معرفتش، هو هو اللي غلطان ماشي مخالف وكمان بسرعه.
سليم اهدی یا صهيب اهدى احنا مش بنتهمك احنا خايفين عليك.
شهاب: انا هتصل على النجدة والاسعاف.
صهيب لا نجده لا تحقيق وسين وجيم ونيابه مش هقدر انا لازم امشي أريام فى المستشفى لوحدها لازم اروح اطمن عليها لو البوليس جه مش هقدر اروح لها.
شهاب بعصبية والرجل اللي مرمي على الارض ده ذنبه ايه قولی یا صهيب انت ناوى على ايه.
صهيب بلجلجه معرفش معرفش انا كمان مليش ذنب.
سليم ممكن تهدوا صهيب لازم تهدى وتعالي اقعد في العربية ارتاحمينفعش تمشي كده لازم تستنى ونثبت حالة، شهاب اتصل انت.
قطع كلامه والتفت بسرعه جرى هو شهاب اول ما سمعوا صوت العربية و صهيب بيسوقها بسرعه كبيرة.
سليم وشهاب صهيب استنى بلاش
مکملوش كلامهم وكان بعد عنهم بمسافة كبيرة.
شهاب بعصبية: صهيب اتجنن على الآخر.
سليم صهيب في حالة صعبة اول مره اشوفة محبط كده انا قلقت زيادة عليه.
شهاب هنعمل ايه دلوقتي في الراجل ده وهنقول ايه للأمن ما يجي.
سليم معرفش انا مش قادر افکر ادينا قاعدين منتظرين الاسعاف والبوليس وقتها نقول اللي حصل.
شهاب وتفتكر صهيب في حالته دى تسمح اننا نجيب سيرته في الموضوع.
سلیم امال هنعمل ايه مقدمناش حل غير اننا نقول الحقيقة ونقول انه راح للمستشفي للعلاج لانه مصاب وكمان زوجته في حالة خطيرة.
شهاب رفع ايده يبص في ساعته مش عارف دول اتاخروا ليه مفروض كانت الاسعاف وصلت من شوية.
سليم: انا سمع صوت العربية من بعيد ان شاء الله توصل.
بعد شويه اتصل شهاب تانى بعد ما عدى نص ساعه ومحدش وصل رد عليه شخص وقاله انهم مشغولين في حادثه على بعد كيلو واحد من مكان الحادث وان في عربية نجدة واسعاف جاين ليهم في الطريق.
شهاب بقلق قفل معهم وكلم سليم: انا قلبي مش مطمن صهيب كان ماشي بسرعه جنونيه وبيقول حادثة على بعد كيلو.
سليم بخوف: ليه مسألتهوش عن اللي عمل الحادثه واخدت نمر العربية.
شهاب بصوت عالى وانا في عقل اسأل انا الكلام نزل عليا زي الصاعقة.
قطعوا كلامهم مع وصول عربية النجدة والاسعاف.
سلیم شهاب زی ما اتفقنا صهيب تعبان جامد ومصاب واحنا هنا بدالة لحد التحقيق ما ينتهى.
شهاب تمام متقلقش مهى دى الحقيقه مش هقول صاحبنا هرب يعني.
الظابط قرب منهم: اسفين على التأخير واحنا في الطريق لقينا عربية دخله في عمود كهرباء وربنا جبنا في الوقت ده عشان ننقذ اللي فيها.
شهاب وسليم بصوا لبعض واتكلم سليم كانوا كتير.
الظابط : لا واحد بس بس حالته صعبة واكيد اتكتبلة عمر جديد.
بدء التحقيق ومعاينه الحادثة وجثة السواق وعرفوا هو مين بعد ما الظابط لقي بطاقته في جيب بنطلونه والظابط اخد اقوالهم وقال شهاب وسليم كل حاجه للظابط زي ما اتفقوا الاسعاف نقلت الجثة.
الظابط : لازم اتحفظ عليكم وتتعرضوا على النيابة للتحقيق، وصحبكم التالت هنبعت نستجوبه ونقبض عليه عشان نتاكد من كلامكم.
شاور الظابط العسكرى واخد سليم وشهاب ركبوهم عربية النجدة وبعد شوية وصلوا للقسم وبدء التحقيق معهم بصورة رسميه وقالوا نفس كلامهم.
الظابط اسم شركم التالت في الحادثة.
شهاب لو سمحت يا حضرة الظابط ليه حاسس بان حضرتك مش مصدق كلامنا مع اننا قلنا كل حاجه حصلت وتقدر تتاكد من كلامنا لو سالت في عزبة الخبيري
الظابط ما هو مش معقول تقفوا انتم الاتنين وتسيبوا زميلكم مصاب يسوق بنفسه.
سليم: قلنا لحضرتك بردة مكنش ينفع واحد فينا يروح معه ونسيب التاني لوحده في طريق مقطوع كده مع جثة السواق وحضرتك عارف ان المنطقة مليانه ديابة وتعالب.
الظابط اممم كلام منطقي بردة قلتلي اسم زميلك ايه.
سليم بضيق: صهيب الخبيري.
الظابط قام وقف انت بتقول اسمه ايه.
سليم بقلق : صهيب الخبيري
الظابط: ده نفس الشخص اللي عمل حادثة من شوية.
شهاب وسليم ايه صهيب عمل حدثه.
شهاب هيجنن اتكلم بخوف لو سمحت طمنا حالته ايه وهو فين دلوقتي.
سليم مقدرش يمسك نفسه بقي بيعيط زى الاطفال ويترج الظابط يخليهم يمشوا يطمنوا على صهيب.
الظابط بعد عرض النيابة وانتهاء التحقيق تقدروا تمشوا.
بعد اكثر من ساعتين خرج سليم وشهاب من النيابة واخدوا تاكسي وراحوا للمستشفى اللي قال على اسمها الظابط، وصلوا لمكان صهيب وقفوا يبصوا لبعض ويرجعوا يبصوا عليه وهو بيزعق للممرضة عاوز يمشي والممرضة بتهدي فيه.
الممرضة : اهدي يا حضرة مينفعش تمشي ولا تتحرك خطر عليك انت عندك ارتجاج في المخ غير كسر مضاعف في اديك غير الجروح اللي بوشك ورجلك مجبسة هتمشي ازاي بس وفوق كل ده دي حادثة يعني سين وجيم وبوليس وتحقيقات بعد الظابط ما ياخد اقوالك والدكتور يكتبلك خروج ابق امشي بلاش تقطع لقمه عشي الله يخليك.
صهيب افهمي ياست انتي مراتي تعبانه وبين الحياة والموت وانا لازم اكون جنبها دلوقتي مش هنا.
قرب شهاب: اهدي يا صهيب انا وسليم معاك اهو كلها كام ساعة استريح
فيهم والتليفونات معانا هنتصل بعمك ولا بالمستشفى نطمن على أريام.
صهيب شهاب سليم كويس انكم جيتم اتصرفوا وخرجوني من هنا بأي طريقه انا مش قادر افضل دقيقة واحدة ومش عارف ايه اللي حصل لاريام.
سلیم اهدی یا صهيب مش شايف حالتك عامله ازاي غير تحقيقات النيابة وعشان تهدي انا هتصل على عمك وكلمة واطمن بنفسك.
اتصل سليم اكثر من مرة جرس ومحدش بيرد مرة واتنين وعشرة نفس الحال، اتصل على المستشفى، ولسه بيسالهم اخد صهيب التليفون من ايديه بقوة بايدة السليمة وسمع رد المستشفى...
سليم لو سمحتم عاوز اطمن على حالة مدام اريام الخبيري ممكن توصلني بالمسئول عن حالتها او حد من اهلها الموجودين عند العناية.
مسئول المستشفى يا فندم منقدرش ندي اي معلومة عن مرضنا غير لاهل المريض.
صهيب بحدة انا صهيب الخبيري زوج مدام أريام الخبيري.
المسئول : للاسف حالة المدام ادهورت ودخلت في غيبوبة تامة ووالدتها مصممه نشيل الأجهزة ونعلن وفاتها، لكن دكتور اسامة رفض ومنتظر حضرتك
صهيب مقدرش يتحمل اللي سمعه وقع التليفون على الارض وجري طلع من الاوضة يمشي بصعوبه وهو بيخبط في الناس وعيونه بتدمع سليم وشهاب جريوا وراه بالعافية قدروا يوقفوه بقي يكلمهم بهستريا ويزعق فيهم.
صهيب سبوني سبوني اللحق أريام جيداء عاوزه تشيل الاجهزة من عليها سبوني اللحقها أريام هتروح مني.
شهاب استهدى بالله يا صهيب واهدي سليم اتصل على المستشفى وبلغهم انهم ما ياخدوش اي اجراء غير لما صهيب يوصل ويقرر بنفسه.
وانا هشوف تاكسي ولا هتصل بسعيد في المزرعة يجيب اي عربية ويجي
صهيب معدش قادى يتحمل الوقوف على رجلة المجبسة دماغة بقت يتوجعه بقوة وعنيه مش قادر يفتحها صرخ من الالم ووقع اغم عليه.
سليم : شهاب بسرعة وقف العربية اللي جاية هناك دي صهيب حالته خطرة والوحده هنا امكانياتها ضعيفة.
شهاب سليم انت عارف معنتها ايه ناخد صهيب من المستشفي كده وفي تحقيقات.
سليم بحده شهاب مش وقته خالص كلامك ده اسمائنا وعنونا مع البوليس ننقذ صحبنا وبعدها يقبضوا علينا يسجنونا میهمش انت شايف بنفسك مستوى الخدمة هنا غير بقنا قد ايه وقفين حد سأل.
شهاب: صهيب مش لازم يسيب المستشفي دى مسئولية عليه وخصوصا ان مشي من موقع الحادثة اول مرة ودلوقتي من المستشفي، عارف معناها ايه.
سليم كل حاجه هنقدر نحلها انا عارف انك حنبلي بس مش وقته المهم صحته.
شهاب انا خايف عليه ياسليم مش حنبلي.
سليم هنفضل نتكلم ومش هنطلع بفايدة، وقف اي عربية خالينا نلحقة
شهاب رفع ایده و يهز راسه امرى لله لما نشوف اخرتها معاك انت وياه
وقف شهاب على الطريق وشاور العربية وطلب منه مساعدته في نقل صحبه للقاهرة وعرض عليه مبلغ كبير وافق الشخص بصعوبة وقالة.
شهاب لو سمحت اخويا تعبان اوي ولازم نوديه على مستشفى في القاهرة هد فعلك اي مبلغ تطلبة.
الشخص : انا مساعدك بس عشان اخوك التعبان مش عشان الفلوس
شهاب تشكر يا اخ جزاك الله خيراً، ممكن بعد اذنك تقرب العربية شويه قدام المستشفي عشان نقدر نركبه.
قرب السواق من المستشفي وسليم كان فوق صهيب وبقي واعي لحد ما وجه شهاب وشاله هو وسليم
ركبوه العربية ركب صهيب بالكرسي وراء مع سليم وشهاب ركب جنب السواق.
سليم متشكرين يا اخ بس لو سمحت زود السرعة شويه عشان اخونا تعبان اوی.
سلیم: يكون أفضل اهو نطمن صهيب لما يفوق.
بعد ساعتين فاق صهيب ينادى باسم أريام حاول يقوم من مكانه حس بوجع شديد في راسه، حاول الدكتور يهديه وهو مصمم يخرج، دخل سليم على صوته.
صهيب لو سمحت يا دكتور لازم امشي اللحق مراتي.
الدكتور: يا فندم حالتك ما تسمحش تتحرك اي حركة غلطت عليك ااقل حاجه هتشعر بألم وهتفقد الوعى.
صهيب: أنا هتحمل اي آلم الا انها تضيع مني، خرجني على مسئوليتي يا سيدي.
سلیم اهدى يا صهيب احنا هنا في المستشفى عند اريام
وشهاب عندها بيطمن عليها هتصلك عليه عشان تطمن.
صهيب سليم لازم اروح عندها جيداء عاوزه تشيل الأجهزة وتعلن وفاتها
سليم انت بتقول ايه هي اتجننت ولا ايه.
صهيب اصرف یا سليم وودنى عندها.
سليم للدكتور: لو سمحت يادكتور زوجته في نفس المستشفي في قسم الحوادث والحلات الحرجة ياريت تسمح ليه بكرسي متحرك وممرضة يطمن على زوجته ويرجع هنا تاني دى حالة انسانيه وزي ما حضرتك سامع.
الدكتور بس حالته متسمحش للحركة والكلام.
صهيب انا.
سليم قطعة اوعدك يا دكتور انا همنعه من الكلام والحركة هنثبته كويس على الكرسي وراسه اكيد كده كده مش قادر يحركها.
الدكتور شاور للممرضة : جهزى الاستاذ واطلبي كرسي متحرك وخاليكى جنبه.
جهزت الممرضة صهيب وساعدها سليم وقعدوه على الكرسي وخرحوا
راحوا لمكان أريام لقوا شهاب واقف يهدي في جيداء والدة أريام وهي بتبكى بإنهيار، صهيب بفزع من اللي شايفه.
صهيب شهاب أريام حصلها ايه.
جيداء التفتت ليه ومسحت دموعها وقربت من صهيب وبكل قوتها ضربته بالقلم وصرخت فيه عاوز يحصلها ايه اكثر من اللي حصلها، اسمعني كويس لازم تقولهم يشيلوا الاجهزة من علي بنتي سبوها تنام بسلام بلاش تعزبوا جسمها بالاجهزة، هي كده كده ماتت ليه تحيوها بجهاز بيعد هواء سيب بنتي ترتاح يا صهيب سيب اريام حررها منك ومن تحكماتك اللي وصلتها للموت فضلت حبسها في البيت بحجة الحمل، الحمل اللي فرضته وصلتها للموت فضلت حبسها في البيت بحجة الحمل، الحمل اللي فرضته عليها وهي مكنتش موافقة عليه الحمل اللي حرمها من الحياة قيدها شهور في السرير بناء على اوامرك حتي الاكل حرمتها منه بتأكلها على مزاجك لكن انا مش هسمحلك تعزبها اكثر من كده مش هعزب بنتی بالاجهزة غصب عنك يا صهيب لازم يشيلوا الاجهزة.
صهيب مش قادر يتكلم ألم في راسة مش قادر يتحمله حاسس بغثيان ودوخه غمض عينه واتنهد بحزن من كلام جيداء مش قادر يدافع عن نفسه ولا قادر يمنعها تتكلم فتح عينه وهو بيسمع صوت عمة.
عم صهيب والد أريام جيداء ولا كلمة ابعدي عن صهيب لو حد السبب في اللي حصل لأريام يبقى انا وانتي انا لاني سبتها مع ام انانيه مستهترة میهمهاش غير نفسها ونزواتها ام معلمتهاش غير تاخد وبس تعمل اللي هي عوزاه نسخه طبق الاصل منك نفس طبعك، متملك واناني ضحيتى بالانسان اللى ساب الدنيا كلها عشانك وهى بانانيتها وتهورها ضيعت ابنها ونفسها والانسان اللي عشقها
وضحى بشغله ومنصبة وفضلها عليه انتي عملتي ايه سبتيها في اهم وقت محتجاكي جنبها فيه تراعيها وتطمنيها وسافرتي تستجمي مع عيل من دورها.
لو حد يتحمل اللي هي فيه انتي يا جيداء مش صهيب شفي حالتك وحالته انتي خايفة على جسمها وجمالها اللي ضاع من الحادثة وهو خايف عليها هي خايف على مراته حببته، انتي متأكده انها ماتت وهو عاوز يديها من عمره وتعيش انتي واقفه تصرخي وتخرجي اللي جواكي شفي هو عامل ازاي وكاتم وجعه والمه انتي وقفه تهددى وتؤمري وهو مش همه غير انه يمنعك تحرميه منها.
لوحد يتحمل اللي حصله انا لانى مربتهاش ولا وعلمتها ازاي تحترم زوجها وحياتها الزوجيه معلمتهاش دينها سبتها على رحتها لا علقت يوم على لبسها ولا على طلعها ودخلها من غير اذن سبتها لام انانيه تعلمها وتشرب منها لو حد هيتحاسب فهو أنا أنا يا جيداء انا يا صهيب انا السبب في اللي حصل لبنتي وحيدتي..
جيداء عنيها على كل اللي واقفين بيبصوا عليها شيفه نظرات احتكار في عيونهم صرخت فيهم واتكلمت
بإنهيار مالكم بتبصولي كده ليه دى بنتي ماليش غيرها في الدنيا كلها قدروا موقفي الدكتور قال انها دخلت غيبوبة كامله يعني ميتة اكلاينكيا اجهزة جسمها خلاص ماتت مفيش غير شوية هواء بسبب الاجهزة اي منطق يخلينى اسيب بنتي ميته على سرير وجسمها يدوب ويتملى قرحفراش بعد ماكانت ملكة جمال تتحول لهيكل عظمي ومشوها انا استحالة هوافق ان بنتى تتبهدل وتتحول لمسخ والناس تشفق عليها بعد كانوا مبهورين بجملها وحلوتها دى كانت بتمشي الدنيا كلها بتقف.
صهيب: أريام هتفضل اجمل ست في عيوني مهما حصل ليها، شهاب سليم اتصلوا على الشركة تبعت تلاته بودى جارد يفضلوا ليل نهار قدام العناية هنا وميسمحوش لبنادم يهوب نحية الباب.
شهاب ممكن تهدي يا صهيب انت تعبان ياريت ترجع اوضتك ترتاح وايا سليم وانا هعمل كل اللي طلبته.
جيداء بهستريا : لا يا صهيب مش هتقدر تمنعني عن بنتي فاهم انا امها انا اکثر واحده في العالم خايفه عليه اكثر واحده قلبها موجوع عشانها انا هنفذ اللي قولته غصب عن أي حد في الدنيا كلها حتى لو وقفت مليون بودي حارد انت فاهم.
عم صهيب قرب من جيداء ورفع ايده لفوق ونزل بكل قوته وضربها بالقلم على وشها خلها تقف مصدومه وبصوت قوي رعبها انتي اتمديتي على الأخر ولازم تقفي عند حدك شهاب خدها من هنا وصلها على بيتها ونبه على أمن المستشفى ما يدخلهاش وتاني مرة يا جيداء لو فكرتي مجرد تفكير تقولى كلامك ده مرة تانيه اقسم بالله لادخلك مستشفي المجانين.
جيداء لسه هتكلم سكتها بصوته وهو بيكلم شهاب : انا قلت ايه يا شهاب ماشي الست ديه من قدمي مش قادر اشفها ولا اسمع صوتها مشيها.
جيداء بذهول بتقولي انا الكلام ده يا قاسم بتقول ليا انا الكلام ده وبتضربني كمان انت اتجننت .
قاسم عم صهيب بحده لا عقلت عقلت يا جيداء عقلت وندمان اني معملتهاش من سنين مكنش حال بنتي بقي كده ندمت اني كنت سلبي وسبتلك بنتي تربيها على كيفك لحد ما شربتيها انانيتك وغرورك وحبك لنفسك بقت نسخه تانيه منك ندمت اني وافقت اجوزها لابن أخويا واشربة من نفس الكاس اللي فضلت ليومنا ده سكران منه باسم الحب بس خلاص يا جيداء خلاص انا فوقت ومصير صهيب هيفوق، يلا امشي من قدامي واقسم بالله العظيم
ما هتردد في تنفيذ اللي قولته.
شهاب قرب منها وبرجاء: لو سمحت يا مدام جيداء امشي معايا، بلاش تتكلمي دلوقتي نهائي حضرتك شيفه الوضع عامل ازاي تعالى معايا دلوقتي وانا اوعدك هكلم عمي قاسم وصهيب بس يهدوا.
مشيت جيداء مع شهاب وبعد كام خطوة التفت لوره واتكلمت بتهديد متفتكروش اني ماشيه خايفه من كلامك يا قاسم، واسمعني كويس انت وصهيب اللي جوه دي بنت انا وانا مش هسمحلكم تعذبوها، وخاليك فاكر يا قاسم القلم اللي ضربتهول ده هدفعك تمنها اضعاف مضاعفة.
صهيب بحزن عمي لو سمحت عاوز حضرتك في موضوع مهم لازم ترجع البلد عشانه.
قاسم البلد واريام بالشكل ده انت اتج.
صهيب مقطعه: اسمعني ياعمي ارجوك في الأول، حكي كل حاجه حصلت معهم في الطريق.
قاسم: استغفر الله العظيم انت اتجننت يا صهيب حاولت تنتحر ده اسمه كلام في حد عاقل يعمل اللي عملته طيب لو هانت عليك نفسك مفكرتش فيا وفي اريام مفكرتش هتقابل ربنا وتقولة ايه اعترضت على قضاك يارب.
صهيب عمي ارجوك مش وقته خالص انا مش حمل كلمة روح البلد اعمل الواجب مع أهل الشاب ده واديهم تعويض كبير وامه طلعها الحج على حسابي.
قاسم اسمه ايه الجدع ده.
صهيب سليم فاكر اسمه انا مش متذكر غير عالته.
سليم اسمه أشرف من الشرفوة.
قاسم: يا حول الله يارب أشرف بن هنيه يا سبحان الله يعني المصيبة متجيش غير مع الشرفوة احنا ما صدقنا الدنيا هدت بنا والبلد رجعت وحده بعد ما اتقسمت.
صهيب عمي انا مكنتش غلطان هو اللي كان جاي مخالف وسايق بسرعة كبيرة امكن اكثر مني انا معليش اي مسئله قانونيه اي محامي هيخرجني من الموضوع ده انا بس بعمل اللي يمليه عليا ضميري، هم ملهمش حاجه عندي دي حادثة عادية بتحصل كل يوم على الطريق ده انا بس بعوض والدته عن حرمانها منه، وآه خطبته كمان متنساش
تعوضها هي كمان.
شهاب من وراه تعويض ايه يا صهيب اللي يعوض ام عن ابنها انت مسمعتش سعد وهو بيحك عن امه واخواته الست بدل ما تزف ابنها بتاخد عزاها فاهم يعني ايه بتاخد عزاها انت مقدرتش تتحمل انك تدفن ابنك اللي لسه لحمه حمره تخيل امه حالتها ايه انت لازم تروح بنفسك تعزيها وتاخد بخطرها وان طلب الامر تطلب منها تسمحك.
صهيب شهاب انت اتجننت انا اطلب السماح صهيب الخبيري يطلب السماح من مين من.
شهاب بعصبيه من امته بتفكر بالاسلوب ده صحیح ده قضاء وقدر لكن من العدل انك تواسي الست وتواسي عروسته وانت بحالتك دى مش بعدين عشان الست قلبها يبرد لما تروح ليها.
سليم انا رايي من راي شهاب وشايف عمك رايه من راينا
صهيب انت سمعت سعد قال عنك ايه وهو لسه معرفوش مين اللي كان في الحادثة يبال لما يعرفوا بالتحقيقات.
قاسم البلد هتولع وفي ناس هتشعلها مش هطفيها، وبدل ما الخبيري عزبه وحده هترجع تنقسم من جديد شرفوه وخبيري وكل يوم والتاني ضرب ورزع ونار لا ليها اول من اخر.
صهيب بعد اللحاح واقناع عمه ومساعدة سليم وشهاب ليه وافق بشرط.
صهيب: خلاص بس انا هروح بس بشرط واحد سليم هتفضل هنا متتحركش وانت يا شهاب بلاش موعظك دي انا هروح اعزي وارجع من غير كلمة واحدة اي كلام مش هيعحبني مش هيحصل كويس، ومعنديش مانع البلد تتقسم مرة تانيه.
قاسم راح وقف عند شباك العناية فصل بصص على بنته ودموعه مغرقة وشه وكان بيكلم نفسه سامحيني يا أريام لازم امشى دلوقتي مع ان قلبي
مش مطاوعني اسيبك بس مش في ايدي حاجه اعملها غير ادعيلك وكمان انقذ ارواح بريئه هتتاخد في الرجلين بسبب اللي حصل.
صهيب حاسس بالم شديد في راسه وايده ورجليه مش قادر يتحملها لكن اتحمل الوجع وشاور الشهاب يزق الكرسي المتحرك لحد ما وصلوا للعربية دخل بصعوبه العربية وساق السواق وبعد اكثر من ثلاث ساعات كان وصلوا البلد وراحوا على العزاء وطلب قاسم من احد اهل المتوفي الدخول لوالدة المتوفي التي قالت اول ما شافت صهيب......
❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
الروايات الكامله والحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺