رواية بنت الريف البارت الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم شمس العمراوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية بنت الريف الجزء الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم شمس العمراوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
دخلت بدر الي غرفتها ثم دخلت الي المرحاض وأخذت شاور يريح أعصابها ثم خرجت ورمت نفسها علي السرير وراحت في سبات عميق لم تأخذه منذو ثلاثة أيام
في صباح يوم جديد فتحت جودي عينها ثم جلست مفزوعه وهي تنظر بجوارها ، وجدت فهد الحديدي ينام ، مشت يدها علي شعره الأسود الكثيف الذي ينزل علي جبهته وهي مطمئنه أنه بجوارها ، اعتقدات أنها كانت تحلم أنه رجع ، قبلت جبهته وقالت : حمد لله علي سلامتك يا قلب ماما
فتح فهد الصغير عيونه ثم ابتسم وهوا يتمطع
فهد بصوت طفولي قال : ماما تهد تعان
جودي : حبيب ماما هروح اجبلك اكل واجي خليك هنا
خرجت جودي من الغرفه ثم نزلت الي المطبخ لتحضر طعام الي ابنها الصغير
كانت بدر تنام شعرت بيد صغيره تمشي علي وجهها
بدر وهي تفتح عينها رفعت غطاء ثم قالت : حبيبي تعالي
طلع فهد الصغير علي السرير ثم نام علي بدر كعادته ووضع يده في ملابسها من الامام
بدر وهي تحاول أن تخرج يده قالت : يا ابني الله يهديك انت بتحط ايدك هنا ليه
تزمر فهد عندما مسكت بدر يده لتزيحها من ملابسها
بدر : اف عليك .. فين امك ياله
فهد بصوت طفولي قال : تجيب لي تهد الهام
بدر وهي تقلده قالت : بتجيب لتهد الهام … ومتجبسي لبدل حاجه
فهد : بدل تاتل مع تهد
بدر : حبيب بدر وروحها انت … تعرف لو عندي بنت كنت حجزتك ليها
فهد : لا اس عيز
بدر : مش عايز اي انت تطول .. تك نيله عليك وانت حلو كدا
دخلت عليهم جودي وهي تنظر بفزع في الغرفه وجدت بدر تنام علي ظهرها وفهد الصغير ينام عليهاوهم يتحدثون
نظرت جودي لهم ثم قالت : الله يسامحك يا فهد خوفتي عليك مش قولتك متخرجش من القوضه
بدر : حصل خير يا جودي
جودي بمتان قالت : حمد لله علي سلامتك يا بدر
وبجد شكرا لكي انك انقظتي ابني ورجعت به بالسلامه
بدر : مافيش بنا الكلام دا
وضعت بدر يدها علي معدتها وقالت وهي تضم شفتها : انا جعانه عملين اكل اي انهردا
جودي : تعالي افطري الفطار اتحط تحت
بدر : ماشي …. ابنك بقوله لو كان عندي بنت هجوزك لها يقولي لا اس عيز
جودي وهي تضحك برقه قالت: اتجوزي انتي بس وخلفي بنوته تكون قمر زيك وانا اجوزها له غصب عنه
كان فهد العمري يمر من امام غرفة بدر واستمع الي كلام جودي وشعر بالغضب كثيرا
ثم دخل الي الغرفه قال بصوت غاضب: يبقا مش هتخلف
جودي وهي تنظر الي فهد باستغراب قالت: ليه بس
فهد بعصبيه قال: جودي انهي علي الموضوع
جودي وهي مستغربه رد فعل فهد الغريب في وجة نظرها
جودي: طيب انا هروح اكل فهد
نظر فهد العمري الي بدر وهي تجلس علي السرير
ابن اختها يجلس علي قدمها ويضع راسه علي
ف صدرها والغطاء عليهم … اراد ان يذهب اتجاه ذلك الصغير المشاغب وازاحته من علي قدم بدر
نظر فهد الصغير الي خاله وجده ينظر اليه بغضب
رد نظرته بنظره تحدي ثم اخرج له لسانه من غير ان يراه احد
فهد بصوت لم يسمعه احد قال:كلب بيغظني والله لعرفك بس نكون لوحدنا
اخذت جودي فهد الصغير الذي لم يرد ترك بدر ثم رحلت
نظر فهد الي جودي وهي تخرج ثم نقل نظره اتجاه بدر بغضب ذهب لقفل الباب ثم رجع لها
بدر باستغراب:انت قفلت الباب ليه يا جدع انت
فهد وهوا يقترب منها بخطوات هادئة قال ببرود: عاوزه تتجوزي
بدر لي اغاظته: ايوا هوا مش من حقي ولا ايه
وبعدين اخرج برا لو حد شافك هنا هيقول عليا اي
قالت هذا الكلام وهي ترفع الغطاء عليها لي مدارات
جسدها عن فهد
نظر فهد الي بدر والي حركتها التي فعلتها اكثر من مره عند دخوله الغرفه قال: و حضرتك مش واخده بالك انك متجوز ا ولا ايه، وعلي عصمة راجل تحترميه في حضوره بدر وهي وتنظر الي فهد بشراسه وغيره كانت تحاول قدر الامكان ان تداريها في الايام السابقة
بدر: والله انا محترمه غصب عنك، وبعدين فين جوزي دا حضرتك انت الي متنساش ان الجواز علي الورق يعني فتره وتعدي، لان انا مش من مستواك ولا اشبهكم في حاجه، هيجي اليوم الي هتطلقني فيه
سعتها هشوف حياتي واتجوز الي قلبي يختاره
وكمان انت خاطب وفتره وهتتجوز وزي ما انت شايف حياتك اشوفها انا كمان
كان فهد ينظر اليها بغضب شديد لفكرة ان رجل اخر سيكون زوجها يرى ما هوا حقه
اقترب فهد منها بعصبيه وقال: وانا مش هطلقك
وشوفي هتتجوزي ازاى
بدر بستفزاز: عادي هرفع عليك قضية خلع
فهد وهوا ينظر لها بسخريه قال: وانتي معاكي ايه بدل
تديه لي
بدر بابتسامة: مش مديك حاجه عشان انت ملمستنيش
ودي اولا يعني اصلا متجوزناش
وكمان احنا متفقين ان الجواز علي الورق
ودا مكروه لان الزوج انعقاد نيه ل انشاء اسره، عقد ابدي مش لمده محدده باتفاق بين طرفين
فهد: وانتي بقا عرفتي منين
بدر: عادي واحده صحبتي في القريه كانت في تجاره شعبة قانون ودي حاجه من الي بتدرسها في ماده،
وكنا بنذاكر سوا وكانت بتقولي علي الحجات دي
عشان المستقبل
فهد وهوا يفكر بعض الوقت وكان يقف امامها وانفاسه
تضرب في وجهها قال بصوت هامس : انت عوزه اي
بدر وهي تبتلع ريقها قالت بربكه: مش عيزه حاجه غير لما تحل مشكلتك مع مروان وتبعده عني نتط…….
اشتدت عين فهد من الغضب والغيره عند نطق اسم مروان واشتد غضبه اكثر عندما كانت تقول انها تريد ان تطلق منه لم يستحمل… ف اسكتها بشفته ونهك عزرات شف تها
عندما قب، ل فهد بدر حاولت بدر ان تزيحه بعيد عنها فان قبلته كانت قاسيه بشده
كان فهد يعاقب بدر بقبله قاسيه لكن بعد ذالك هدأت واصبحت رقيقه
لف فهد زراعه علي وسط بدر ثم حملها وجلس علي السرير و اجلسها علي قدمه
كانت بدر تقاوم فهد في البدايه لكن لم تعد لديها القدره ولم تعد تعي ما يحدث
وبعد فتره ابتعد فهد عن بدر التي كانت تاخذ نفسها بصعوبه وهي تنظر اليه
وضع فهد جبينه علي جبين بدر وقال: لو سمعتك بتجبي سيرة الطلاق او اي راجل علي لسانك…
مشي فهد يده علي شفة بدر التي تضررت بسبب عنفه معها في البدايه و اكمل حديثه، تكون دي دعوة صريحه منك اني ابوسك
احمرت بدر من شد الخجل ثم حضنت فهد وقالت: انت قليل الادب
فهد وهو يحاول ان يبعدها عن حضنه قال بخبث: ليه انا عملت حاجه…. لسانك يا حبيبتي هو الي عاوز يسكت وانا الي بسكته بطرقتي
بدر وهي تشتد في احضان فهد قالت: طريقه سفلة
فهد بمكر : بس بتنفع.. بتقلبك كتكوت مبلول
… وبعدين انتي لزقه فيا كدا ليه ورني وشك
بدر وهي تدمع من الخجل فهي كانت تنام وهي ترتدي
شورت قماش يصل الي نصف فخد، ها وعليه فنله كت وكانت مقدمة صدرها مكشوفه …. احضرتهم لها يمن لان ملابسها حرقت في القصر الثاني
بدر في خاطرها: منك لله يا يمن
عندما غابت بدر عن الرد لف فهد يده علي وسط بدر ثم حضنها وازاح شعرها البني من علي رقبتها ثم قبل رقبتها
قبل متفرقه
وعندما اذاح شعرها نظر الي ما ترتدي ثم ابتسم بخبث
عندما علم انها خاجله منه
فهد: بدر لو مبعتيش عن حضي هتكون دي دعوه صريحه منك اكمل الي كنت بعمله
ابتعدت بدر عن فهد مره واحده
ثم نظرت الي ما ترتدي ثم جاءت لي الذهب الي المرحاض امسكها فهد وحضنها من ظهرها ووضع رأسه علي كتفها وقال: بدر
كانت بدر تشعر بي رعشه تسري في جسدها بسبب
يد فهد التي تمشي علي كتفها ويده الثانيه علي وسطا، شعر فهد بتلك الرعشه، نظر الي المرأة التي امامه وجد بدر تغمّض عينها، و وجهها شديد الاحمرار
وتعض شفتها
بقي مصلت نظر علي شفت، ها بعض الوقت ثم قال بصوت متحشر من فرط مشاعره الي بدر: اسف
بدر وهي تفتح عينها قالت: علي اا…
في الاسفل كانت جوري شارده في ما قاله فهد كيف لي بدر انها لم تخلف ابد… ترا لماذا قال ذالك
جاءت يمن وجلست مكانها وقالت: صباح الخير
لم ترد عليها جودي
يمن باستغراب: جودي مالك
جودي: اي
يمن: بقولك صباح الخير
جودي: صباح النور
يمن: اومال فين فهد وبدر و يسرا هانم و بشرا
جودي: فهد هتلقيه خرج راح الشركه وبدر في غرفتها
و يسرا هانم راحت النادي و بشرا سافرت
يمن: سافرة راحت فين
جودي: فرع الشركه في فرنسا فيها مشكله و فهد طلب منها تروح تشوفها
يمن وهي تحمل فهد وتجلسه علي قدمها قالت: حبيب خالته الي كانت همو،، ت من الخوف عليه
وحشتيني
فهد وهوا يقبل خد يمن قال: تلتو بيبي
يمن: والله انتي الي حبيبي.
جودي: بقولك اي ماتجي نخرج
يمن: ايوا عاوزه اروح اجيب هدوم غير الي اتحرقت
جودي: وانا كمان عيزه هدوم وفهد هوا كمان عوز
يمن: خلاص هروح اقول لي بدر لو هتجي معنا
جودي: نبقا نشتري لها احنا معندهاش حاجة تخرج بيها… وبعدين كانت مخطوفه واكيد عوزه ترتاح
يمن: خلاص ماشي يا له نخرج خرج كلا من يمن وجودي وفهد الحديدي الي مركز التسوق لي شراء ما يحتجون
عند مروان في منزله كان ينام ودخلت عليه والدته
وهي تقول: مروان
مروان وهوا يفتح عينه بكسل قال: اممم
والدته واسمها اسماء: قوم يا مروان
فتح مروان عينه ونظر الي والدته قال: ايوا ايا ماما عوز اي
اسماء: عوزه اشوف ابن ابني يا مروان، عوزه اطمن عليه
مروان: حاضر يا ست الكل بالليل يكون الكل اجتمع في البيت
اسماء: ليه مش دلوقتي
مروان وهوا يجلس ثم قبل راس ولدته ب محبه
قال: يا حبيبتي الكل بقالهم تلات ايام ما نموش
ولا دقو طعم ال راحه…. ف اكيد دلوقتي نا يمين
اسماء بقتناع قالت: ماشي انا هروح اشتري شويت حاجات لي فهد واجي
نزلت اسماء الي لاسفل وجدت كل من جودي ويمن وفهد الصغير يجلسون
اسماء بسعاده قالت: جودي حبيتي نورتي بيتك
جودي بابتسامه جميله قالت: منور بي اهله يا ماما
ثم حضنتها وقبلت يدها فهي تحب والدة زوجها كثيرا فهي تعتبرها والدتها، و تحترمها كثيرا
اسماء: تعبتي نفسك ليه بس يا بنتي كنت جتلك انا
جودي: تعبك راحه لينا يا ست الكل
يمن: ازيك يا طنط عامله وحشتيني
اسماء: بقيت كويسه لما شفتكم والله، كنت لسه بقول لي مروان اني عوزه اجلكم اشوف فهد
ثم قبلت حفيدها الذي يجلس علي قدمها وقالت عامل اي يا حبيب تيتا
فهد: حو و
اسماء: يارب ديم يا حبيبي
يمن: انا وجودي كنا ريحين مركز التسوق الي قريب منكم قولنا نمر نشوف حضرتك و بالمره تشوفي فهد
اسماء: دا من اصل كم يا حبيبتي
جودي: اومال فين سمر
اسماء: راحت الجامعه
يمن: دحاحة العيله، والله كان عندي اسكشن انهردا بس كسلت
اسماء: لا اتجدعني كدا و بطلي دلع
جودي: ماما انتي فطرتي و ختي الدواء
اسماء: الحمدلله يا حبيبتي ، اقعدو بقا لل غد اتغد معنا
جودي: معلشي يا ماما مره تنيه
اسماء بصرامة قالت: جودي خلص الكلام وقدمي علي المطبخ انتي وهيا وانت فهد روح لي عمو مروان في غرفته
نزل فهد الصغير من علي قدم اسماء وذهب اتجه غرفت مروان فتح الباب ودخل الي الغرفه وطلع علي السرير و خلع سترته وطبقها وبقي با البنطال مثل ما ينام فهد ومروان و نام علي بطنه نفس نومت مروان
و اغمض عينه وراح في ثبات عميق
فتح مروان عينه بكسل علي من دخل غرفته التي محرم علي اي احد دخولها معدا ولدته واخته
ثم ابتسم علي طريقة نوم فهد ثم اغمض عينه ونام هوا ايضا
في قصر الحوت
يجلس كلا من حربي وجلال علي طاولت الافطار
حربي: بابا هتعمل اي مع البنت الي كانت هنا
هي اسمها اي
جلال: هتعمل اي بي اسمها اهم حاجه تجبلي الي ها نطلبه منها
حربي: واي الي هتطلبه منها
جلال: كل حاجه في وقتها حلو
نظر حربي الي والده كثيرا ثم وقف وقال: طيب انا ماشي ثم خرج من القصر....
رواية بنت الريف
البارت الثاني عشر
______________
و تولات الايام و اصبحت علاقته فهد وبدر من عدمه تماما منذ ذالك اليوم الذي أتم فيه فهد زواجه من بدر وهو يهرب من مواجهتها ، شعرت بدر أنها كسرت علي يد فهد عندما أتم زواجهم ثم رحل من غرفتها بكل برود، ندمت أنها لم تقاوم ، لكن ماذا تفعل هو بالاخير زوجها الذي أحبته ولم تكن تريد أن تبعد عنه، لكن بعد ما فعله معها شعرت أنها لا قيمة لها عند فهد ،وأن ما حصل بيهم نذو عابره
لم يرن عليها جلال ولا حربي ولم تهتم بعدم اتصالهم ، تعلم أنهم يخططون لي شيء ، لكن لا يهم لم يعد هناك شيء يفرق معها ، اصبحت أيامها مثل بعض
كانت بدر في الشركه وهي تعمل علي ترجمة بعض الملفات حتي جاء شخص وجلس امامها
رفعت بدر رأسها ثم نظر إلي من يجلس امامها
تفاجأ ت في أول الأمر ثم نظرت ببرود وقالت : خير
حربي بابتسامته خبيثة قال : اصلك وحشتني
بدر ببرود قالت : خير
حربي بخبث : كل خير
بدر ببرود : وفين هيجي وانت موجود
حربي بخبث : بلغي مديرك بوجودي
بدر بعمليه قالت : أقوله مين
حربي بخبث : قدرك
بدر ببرود : اسمك قدر علي ما اعتقد دا اسم بنت
حربي بغيظ قال ببرود : حربي الحوت
رفعت بدر سماعة الهاتف ثم رنت علي مكتب فهد
كان فهد يعمل علي أحد الملفات حتي وجد هاتف المكتب يرن رفع السماعه وسمع صوت من اهلكته
و ازحت النوم من عينه
سمع صوتها وقال ببرود : الو
بدر ببرود مماثل : حربي الحوت برا عاوز حضرتك
فهد ببرود: دخليه وبعد ما يدخل اعملي قهوه
حربي وهو ينظر إلي بدر قال ببرود : يستحسن انك تندني ب حربي بيه الحوت
بدر بسخريه قالت : فين البيه دا انا مش شيفا ،
وتفضل بشمهندس فهد مستنيك
ضغط حربي بأسنانه علي شفته بغضب من بدر، وقف وقال : هيجي يوم وقص لسانك دا
بدر وهي تخرج لسانها : نننننن في المشمش أو عند ام ترتر ان شاء الله
دخل حربي الي مكتب فهد
وقف فهد وسلم عليه
حربي : اهلا يا بشمهندس فهد
فهد : اهلا يا بشمهندس حربي اي سر الزياره دي
حربي : في مشروع عاوزين مشاركتك معنا فيه
فهد : مشروع اي
دخلت بدر بعد أن انهي فهد حديثه وهي تحمل صينيه عليها قهوه
وضعت بدر القهوه علي المكتب وهي لا تعر اهتمام لي اي احد
نظر حربي إلي بدر ثم قال بخبث يريد أن يعلم ما علقت بدر ب فهد : بشمهندس فهد
نظر فهد الي حربي ببرود لكن في داخله يريد أن يفقع له عينه التي تأكل بدر
فهد ببرود : امم
حربي وهوا ينظر إلي فهد ثم نظرا الي بدر بخبث وقال : حلوه السكرتيره بتاعتك ممكن اخدها شركتي فتره وارجعها
نظر فهد الي حربي ببرود وقال : لا
لم تعر بدر اي اهتمام لي اي حديث يقع في المكتب وعندما انتهت من وضع الفناجين همت بالخروج من المكتب لكن أوقفها صوت حربي وهوا يقول : استني لحظه ، نظر إلي فهد وأكمل حديثه : طيب انا ها اسالها إن كانت عوزه تجي شركتي وتسيب شركتك
نقل نظره إلي بدر وقال بمكر : تقبلي تجي تشتغلي في شركتي فتره وتخدي ضعف مرتبك
لم تلتفت بدر ولم تعر لي كلام حربي اي اهتمام
وبكل بساطة فتحت الباب ولم تتحدث أو تقول اي شيء ثم خرجت من المكتب
بقي فهد مسلط نظره اتجاه حربي الذي ينظر إلي الباب بعد أن خرجت بدر منه ، وهومستغرب رد فعل بدر بعد الذي قاله
هي لم ترفض ولم تقبل لم تجاوب بي اي شيء
لا النسبه له هو حربي الذي ينظر إلي الباب وهويضغط علي أسنانه كأنه يحاول لجام غضبه
بقي فهد مسلط نظره اتجاه حربي
نظر حربي اتجاه فهد ثم قال : احم ممكن نكمل الي كنا بنتكلم فيه
هز فهد رأسه وبدء في العمل
عند جودي كانت تجلس في غرفتها حتي وجدت اتصال من ولدة زوجها المتوفي اسماء
اسماء : ازيك يا بنتي
جودي ب محبه: اهلا يا ماما عامله اي
اسماء : الحمد الله يا بنتي انتي الي عامله اي
جودي بهدوء : الحمد لله بخير
اسماء : ممكن اقبلك
جودي : اكيد طبعا مش محتاجه استذان
اسماء بابتسامه قالت : خلاص اقبلك في النادي كمان ساعه
جودي : تمام
عند يمن كانت تجلس في المرسم الذي يخصها وكانت ترسم عيون لي رجل
كانت يمن ترسم وهي حالمه ، ترسم بي قلبها ،
تشعر أن أكل كيان بها يرسم معها
نظرت يمن الي تلك العيون التي اثرتها منذ ما كانت صغيرا
عيون واسعه شديدة السمار تزينها رموش طويلة سوداء
ابتسمت ثم قالت : يا حبيب الروح متي يحق لي النظر إلي عينك دون أن أبعد نظري عنها …. متي يحق لي أن امرر يدي علي تلك الرموش التي تغرني أن المسها ليتك تعلم ما في قلبي تجاهك ..
احبك يا من أثرت قلبي منذ الطفوله …
بعد أن أنهت من كتابة هذه الكلمات التي تشعر ان قلبها من يتكلم وأن دقات قلبها تزيد طربا مع كل حرف تكتبه
قفلت المذكره الخاصه بها ثم نظرات الي اللوحه وقالت : امتى تحس اني بحبك وعديت مراحل الحب من زمان …. معنديش الشجاعه اني اقولك ايه انا بحبك … يكفي أن الله يعلم
تعرف يا دومي اني بدعي ربنا كل يوم تكون من نصيب … زي انا وثقه أنه
مش هيخزلني …. نظرات الي اللوحه ثم ضحكة وقالت : انا اتجنينت ولا ايه بكلم لوحه
أما اروح الكليه
ذهبت يمن الي الجامعه
عند ادم كان يجلس في مكتبه وهوا شارد فمن اثراته بي طفولتها وجمالها الهادي الأثر للقلوب
دخلت عليه سكرتيرة وتدعي هنا
هنا: مسيو ادم دي الملفات الي حضرتك طلبتها
ادم: تمام تقدري تمشي
هنا وهي تنظر اليه بعيون تلمع قالت: مش عاوز حاجه تاني
ادم وهوا ينظر الي الملفات قال: لا تقدري تخرجي
هنا وهي تنفخ خدها بغيظ لانه يتجاهلها ثم خرجت من المكتب
نظر ادم في الساعه ثم رن علي احد رجاله وقال ببرود: هي فين
الرجل: في الكليه يافندم
اغلق ادم الاتصال ثم وقف وأخذ مفاتيحه ورحل
خرج من الشركه وركب سيارته السوداء ثم رحل
كانت يمن تجلس في حديقة
حتي جاءت وجلست بجواره فتات وتدعي انجي
انجي: هاي يا يمن
يمن بهدوء: اهلا يا انجي عامله اي
انجي: بخير…. بقولك عمله حفله لي عيد ميلادي
ثم اخرجت من حقيبتها دعوه و أعطتها لي يمن
نظرت يمن الي الدعوه ثم قالت بحرج : معلشي يا انجي مش هعرف اجي
انجي: ليه
يمن:مش بحب جو الحفلات وكدا
انجي: بصي تعلي خمس دقيق وامشي تاني
يمن: خلاص ماشي هشوف كدا وبقا اقولك
انجي: خلاص انا مستنياكي
وقفت انجي ورحلت الي الشله
احد من الشله واسمه اسامه قال: اي عملتي اي
انجي: عيب عليك هتجي
اسامه بخبث قال: اشطا
تكلمت فتات وتدعي دينا قالت: بنات بصو علي البوابه كدا
نظرات الفتيات الي من يدخل الي الكليه
بطلته الخاطفة للانفاس
وصل ادم الي الجامعه ودخل من البوابه وأخذت عينه تبحث علي حبيبته حتي وجدها تجلس تحت احد الشجيرات وهي شارده
عبر من امام انجي و شلتها
دنيا: هو جي لمين
انجي: مش عرفه
اسامه بغيره : علي فكر هوا مش حلو اوي
ياسر احد من الشله : عندك حق
مي واحده من الشله: اسكتو انتم دا موزز اوي
محدش يدني رقمه
دنيا: اي دا دا ريح عند يمن
انجي بغيره: هي تعرفه منين
اسامه بغيره: عمله فيها شريفه اهي ديرها وبيجولها الجامعه
وصل ادم عند يمن التي تجلس لوحدها
ادم: السلام عليكم
نظرات يمن الي ادم بعيون لامعه ثم ابتسمت وقال: وعليكم السلام.. بتعمل اي هنا
ادم وهوا يجلس: ولا حاجه كنت معدي من هنا شفت عربيتك بره قولت اشوفك
يمن: فيك الخير… عامل اي
ادم: بخير الحمد لله وانتي
يمن بخجل: الحمد لله بخير
ادم: خلصتي ولا لسه عندك حاجه
يمن: ايوا خلصت بس قعده شويه وكنت لسه هقوم اروح
ادم وهوا يقف ثم مد يده وابتسم وقال: اي رأيك نتغده سوه انهردا
يمن وهي تقفل عينها بعض الشيء قالت : ها تغدني اي حلو
ادم: الي انتي عوزه
يمن: اشطا بس انتي الي ها تحاسب
ادم: خلاص ماشي
يمن: في عربية كبده قريبه من هنا هنكل عليها
ولا اقول اي ريك في كشري
ادم: علي اخر الزمن اكل كبده من عربيه علي الطريق و كشري
يمن بابتسامه: ايوا ياله بس تعالي
ادم وهوا ينظر اليها قال: ماشي
يمن وهي تخرج هاتفها قالت: طيب لحظه هرن علي فهد اقوله
ادم: هوا لزم
يمن: ايوا لزم يعرف انا ريحه فين
ادم بابتسامة لي طفلته قال: ماشي ياله نخرج
يمن: ماشي
خرج كل من يمن وادم من الجامعه
في النادي
كانت كلا من اسماء وجودي ومعها فهد الحديدي يجلسون في المطعم
جودي: ازيك يا ماما
اسماء: كويسه الحمدلله يا حبيبتي انتي الي عامله اي
جودي: بخير الحمدلله يا ماما
اسماء بهدوء: جودي عوزه اقولك حاجه بس بلاش تقطعني
جودي: اتفضلي
اسماء: بنتي انتي حلوه ولسه صغير
كشرت جودي وقالت: خلاص يا ماما متكمليش انا عرفت انتي عوزه اي بس احب اقولك انا كرست حياتي لي ابني ومش عايزه اتجوز
اسماء: ليه يا بنتي انتي لسه صغيره والعمر بيفوت
جودي: يا ماما انا بحب اسلام جدا متخيله ان حد يجي مكانه
اسماء: عشان خاطري و فقي مش انا زي امك
جودي: انتي امي الي مخلفتنيش اصل انا لحد دلوقت مش متخيله انك حماتي
اسماء بتكشيره قالت: ليه ياختي مش متخيله ليه
جودي بضحك قالت: اصلك حلوه اوي مشاء الله
وكمان الي يشفنا ما يقولش انك حماتي يقول انك اختي دا غير المحبه ما بنا كبيره
اسماء: والله يا جودي كل منك انتي الي حببتيني فكي
جودي : تسلمي
اسماء: هاا قولتي ايه
جودي بعند: لا
اسماء: طيب يا جودي انا وركي وركي لحد ما خليكي تتجوزي وبيقوله الزن علي الودان اقوي من السحر
رواية بنت الريف
البارت الثالث عشر
____________
كان مروان يجلس في مكتبه وهوا شارد حتي دخلت عليه امه اسماء
اسماء وهي تجلس امام ابنها ثم نظرات اليه وقالت بهدوء ورقه: مروان
نظر مروان الي امه ثم قال: ايوا يا ماما
اسماء ,: هنروح انهردا قصر العمري
مروان باستغراب قال: اي السبب
اسماء بهدوء : هنروح نطلب جودي ليك
مروان بهدوء قال : مش عايزه ، انا هطلب بدر
اسماء : مين دي
مروان : بنت عيشه معهم في القصر
اسماء بصرامة : مروان انا كلمتي وحده مش هاخد غير جودي ، وبدر دي تنساها خالص
مروان وهوا ينظر إلي ولدته بي عناد قال : وانا مش هتجوز غير بدر
اسماء بصرامة قالت : وانا بقولك الي ها تدخل بيتي وتكون زوجتك في جودي يا غير كدا مش هتتجوز ،
وبعدين اي غير ريك مش كانت موافق
مروان وهوا يبرأ موقفه : يا ست الكل انا وفقت من لاول عشان خاطرك لاكن بعد مع شفت بدر ، لقيت نفسي بقول هي دي الي هتكون زوجتي
اسماء بصرامة قالت : بص يا مروان انا مش ها تدخل وحده تانيه البيت غير جودي ، وبعدين ابن اخوك مينفعش يعيش بعيد عن بيته و عائلته ، دا ابن ابني يعني حفيد الحديدي ، يبقي يتربا في عز أبوه وجده
ثم وقفت وقال بصر’امه : جهز نفسك هنروح الساعه تسعه ، وبعد أن أنهت الحديث خرجت من المكتب
عند بدر كانت تجلس في المكتب وهي شارده في مقابلة حربي وفهد ، كيف لا يعلم فهد أن حربي عدوه
اتخبره ام لا، أ تدخل الي الغرفه وتقول له كل شيء وأن الذي يجلس في مكتبه هو من تفاعل حريق القصر وهو من أثرهم عنده لمدة الثلاثة أيام
ماذا يا ترا رد فعل فهد أن علم هل يا يقتله
خرجت بدر من حالة الشرود على رنت هاتفها ،
نظرات بدر الي الهاتف وجدت رقم مجهول،
فتحت الاتصال
بدر بصوت عملي قال : الو
اجهزي للمطلوب
بدر وهي تشعر أنها استمعت الي هذا الصوت ،من قبل قالت بهدوء : مين
الرجل : اي لحقني تنسيني
بدر ببرود قالت : وهوا في حد ينسي مصيبه
، خير اي فكرك بي، كنت مرتاحه من خلقتك انت وابنك الرزل
جلال ببرود : هيجي يوم وهقص لسانك دا
بدر ببرود مماثل : دا لما تشوف قفاك ، اخلص قول عاوز اي مش فضيه ليك
جلال : لا انتي لزم تفضي لنا ، في فلاشه مكتوب عليها العمري با الرقعه موجوده في مكتب فهد تحبيها
بدر ببرود : الفلاشه دي فيها أي
جلال : شيء ما يخصكيش
بدر : يبقا مش هجيب حاجه
جلال : فيها صورة لي صفقه مهما عاوزه لي صفقه
بدر بي بعض القلق قالت : ودي هتاذي فهد بحاجه
جلال : جيبي الي قولتك عليه وقدامك اربع ايام
، لو الفلاشه ماجتش فهد الحديدي ها تعزو فيه اليوم الخامس .
ثم اغلق الاتصال
نظرت بدر الي الهاتف بعد أن اغلق جلال الاتصال وهي شارده
استفاقت من شرودها علي رساله في هاتفها
فتحت بدر الرساله وجدت صور لي فهد الحديدي هوا وجودي وهم يدخلون الي النادي
و واحده اخرى وهم يجلسون مع سيده
نظرت الي ملابسهم وجدتها نفس الملابس التي كانت ترتديها جودي وكذالك فهد الصغير
شعرت بدر بالخوف عليهم وقررت أن تبحث عن تلك الفلاشه وتعطيها الي جلال
كانت كل من يمن وادم يتمشون علي النيل وكل واحد يمسك قرتاص من الترمس
ادم وهوا ياكل من الترمس قال : يمن
يمن وهي تضع حبت الترمس في فمها وقالت : نعم
ادم : انا قرارت أخطب
يمن وهي تنظر إليه ببعض من القلق قالت : تخطب مين
ادم : وحده كانت زميلتي ايام الكليه
يمن وهي تحاول أن تمسك الدموع التي في عيونها قال بصوت متحشر : الف مبروك
ادم وهو ينظر إليها ب طرف عينه ثم نظر أمامه وقال : الله يبارك فيكي
حاولت يمن قدر المستطاع أن تصيتر علي دموعها
يمن وهي تبتسم ابتسامه مزيفه وقالت : ادم انا تعبت من المشي انا هروح
ادم : تمام تعالي اوصلك
يمن برفض ف هي تريد أن تمشي وحدها قالت : شكرا هروح لوحدي
ادم بحزم قال : اركبي يا يمن خليني ا روحك
هزت يمن رأسها ثم ذهبت الي السياره ثم دخلت
وجلست و وضعت يدها علي الشباك وأخذت تنظر إلي الطريق وهم يسيرون بالسياره
وصل ادم أمام قصر العمري
نزلت يمن من السياره ثم دخلت الي القصر وهي لم تتحدث مع ادم
دخلت يمن الي غرفتها ثم قفلت الباب وجلست خلفه وهي تبكي كثيرا من وجع قلبها ، لا تصدق أنه سيتزوج من غيرها ، وأن له حبيبه وهي التي كانت تتمنى أن يكون زوجها ،ان ترتدي له الفستان الابيض وهوا يقف علي أول درجات السلم ويخذها من اخيها
لا تصدق أن حلامها الورديه تحطمت وان غيرها سيعيش معه تلك الأحلام
لا تصدق أن من ملت المرسم خاصها برسم وجهه علي الورق الابيض ، أخذ غيرها لتكون زوجته
تشعر أن قلبها تحطم ، أصبح مثل شزيا زجاج منثور
علي الارض ، لكن لا يجرح الماره بال هوا المجروح
وقفت يمن وذهبت الي السرير ثم نامت عليه وهي متقوره مثل الطفل الصغير ، كانت عينها تزرف الدموع بصمت ثم أغمضت عينها وهربت من الوقع الذي وضعت نفسها فيه ، ف هي من أحبته ، هي من شغلت قلبها به ولم تكن تحسب أنه ليس من نصيبها
بعد أن وصل ادم يمن ذهب إلي مطعم ودخل وجد زميلته تجلس ، ذهب اتجاهها وجلس علي الكرسي الذي امامها وقال : مساء الخير
زميلته وتدعي ليلي قالت بابتسامه : مساء الخير حبيبي
ادم وهوا ينظر إليه ثم ابتسم وقال : رنتي عليا
ليلي بهدوء : ايوا كنت عوزه اعرف منك هتجي تتقدم ليا امتا
ظفر ادم بعض الهواء ثم قال : بعد بكرا
ليلي : اوك هقول لي مامي
ادم : تمام
ليلي وهي تمد يدها اتجاه يد ادم تحاول أن تمسكها قالت : ادم حبيبي انت عرف قد ايه انا بحبك
بقي ادم مصلت نظره اتجاه يد ليلي ثم قال ب شرود : عارف
ليلي : مالك يا حبيبي
ادم : بهدوء مافيش انا هامشي
ليلي : اي مش ها ناكل سو
ادم : بالهنا انتي سبقتك
ثم وقف وقال : عندي شغل و لازم امشي
وقفت ليلي ثم قال: ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك
عند بدر كانت تجلس وهي شارده ف ماذا تفعل حتي تخرج من الورطه التي هي بها
قطع شرود ها خروج حربي وفهد من المكتب
حربي : تمام كدا يا فهد باشا يبقا متفقين ، احب اعزمك علي العشاء ونمضي العقود
فهد : تمام ها احدد الموعد وقولك
خرج حربي من الشركه وذهب اتجاه سيارته وذهب
وهوا ماشي يصفر في الطريق نظر من الشباك وجد فتاه تجري خلف أحد السارقين الذي أخذ حقيبتها
أوقف السياره ثم نزل جاء السارق من المرور بجواره امسكه من ملابسه ثم أخرج مسداس وقال : اسبت
جاءت الفتاة ثم خلعت حذاءها وأخذت تضرب به علي جسد السارق وهي تقول : وحياة امك لا اعرف الذي تخلني مشيه وتخد كل ما املك
حربي: خلاص يا انسه سبيه
نظرت له وقالت : شكرا يا اسطا ثم نظرت اتجاه السارق وقالت : هات الشنطه ياله
السارق وهوا يتالم قال : خدي اهي
اخذت الفتاه وتدعي شهد الحقيبه ثم نظرت إلي حربي وقالت : خليك مسكه اما اشوف حجتي لا يكون أخد حاجه من الشنطه
فتحت الحقيبه ونظرات داخلها ثم نظرت إلي السارق وقالت : اب ياله بي الخمسين جنيه الي ختهم من الشنطه
السارق بصوت عالي : خمسين جنيه مين ياما هي كانت عشرين جنيه ، و الواحد نفسه انقطع منك لله
شهد بشراسه قالت : وانا بقا هخدها منك خمسين يا كدا يا اخدك من افاك و اوديك الحابس
السارق : وانا مش مدكي حاجه وعلي ما فخيلك اركابيه
شهد وهي تمسكه من ملابسه ثم أخرجت مطوه ووضعتها علي خده وقال : هتجيب الخمسين جنيه ولا أخدهم منك متين وكل ما تقاوح هزود المبلغ
نظر حربي إلي تلك الفتاة وهي تخرج السلاح الأبيض بحاجب مرفوع، لا والادها من ذالك أنها تتعارك مع السارق لي أجل خمسون جنيه
والأغرب بي النسبه ليه أنها كانت ترقد خلف السارق كل ذا الوقت لي عشرون جنيه
أخذ حربي تأمل جمال شهد ف هي تمتلك وجه مستدير مع بشره بيضاء ببعض الحمار في وجنتها مع عيون واسعه باللون الاسود اهداب طويله وشديدة السمار وأنف صغير وشفاء صغيره ممتلئه بعض الشيء كانت قصيره القامه مع جسد صغير
عندما اشتد العراق بين شهد والسارق قال حربي : خلاص هوا اخد منك كام
شهد: متين جنيه ويجبهم دلوقت حالا
السارق قال : كدابه يا باشا هما عشرين جنيه بس
البنت دي بتنصب عليك
اخرج حربي ورقتين بي ميتين جنيه اعطي لل السارق واحده ولي شهد واحده وقال : خد يابني وغور
شهد بصوت عالي انت بتديله فلوس ليه
أخذ السارق المبلغ و هرول بعيدا عنهم
نظرت شهد إلي السارق بغيظ ثم نظرات الي حربي وقالت : اي الي انت عملته دا
حربي وهوا يمد إليها المال وقال : خدي دول واسكتي مش نقصه وجع دماغ
نظرت شهد إلي المال ثم انحنت وأخذت حقيبتها التي علي الارض ثم أعطته ظهرها ورحل بدون أخذ اي قرش
بقي حربي ينظر إليها وهي تمشي أمامه ثم نظر إلي المال الذي في يده
تنهد حربي ثم دث المال في جيبه وركب سيارته ورحل
في الشركه
نظر فهد الي بدر التي عندما خرج وجدها تفتح ملف وتنظر بداخله وهي تتجنب النظر إليه
ذهب فهد اتجاهها ثم قال :بدر
بدر : نعم يا فهد باشا
فهد : ممكن نتكلم شويه
بدر بيرود قالت : في ايه
فهد بهدوء : بخصوص حلتنا
بدر ببرود قالت : اتفضل انا سمعاك
فهد : قررت أن نعلن جوزنا وبعد سنه ها طلقك
بدر وهي تحاول أن تتحكم في نفسها بأن تذهب إليه وتخلع شعره قالت : ممكن اعرف اي لزمتها انك تعلن جوزنا ما نطلق وخلاص
فهد بهدوء : مينفعش لازم الكل يعرف انك كنتي مراتي
بدر وهي تبتسم بستهزاء قالت : اه عشان الي حصل مش كدا
فهد ب قسوه وبرود قال : الي حصل بنا دا حقي اني اخده في أي وقت ، بس مش انتي الي تكملي معايا
ولا انتي الي تلقي بي فهد العمري
انتي من مستوى فقير بنت ريف جيبها من وري البقره تقدري تقولي ليا لما حد يسالك انتي مين ولا اهلك مين هتقولي ايه
بدر وهي تبتلع إهانته ثم نظرات إليه ببرود وكبرياء قالت :……………..
رواية بنت الريف
البارت 14
____________
نظرات بدر الي فهد ثم قالت بكبرياء : انا افتخر اني بنت ريف . ثم مش عيب ولا حرام إن كنت بحلب بقرا . ثم متنساش انك الي طلب نتجوز وان انا الي كنت رفضه من الاول . واحب اقولك اني الي متشرفش انك تكون جوزي .. وانا بحمد ربنا اني من المستوي الفقير لأن احنا احسن بكتير منكم
اكبر هم لينا هوا غدا بكرا اي .. واحب اقولك اني الي كنت هطلب الطلاق .. مش انت
نظر إليها فهد ببرود وقال : زي ما قولتك هعلن جوزي منك وبعد سنه نطلق ثم وقف و دخل الي مكتبه
نظرت بدر الي باب مكتبه وهي حزينه نزلت دمعه متمرده من عينها .. مسحت بدر الدمعه ثم قالت : حبيتك بس بحب كرامتي اكتر ومش انت الي تكسر بدر الزيني… مهما كانت محبتك لي اي شخص لا تجرح كرامتك لي اجله… وهذا كان احد القواعد التي وضعتها بدر في القاموس الذي صنعته لنفسها حتي تقدر علي العيش بمفردها في هذا العالم
في المساء اجتمع الاسره العمري علي طاولة الطعام
كانت جودي وفهد وفهد الحديدي فقط من يجلسون
نظر فهد مكان مجلس يمن وجده فارغ ف نظر إلي جودي وقال : فين يمن
جودي : نيمه في الاوضه
فهد باستغراب قال : من دلوقتي
جودي : نيمه بعد ما جيت من الكليه
وقف فهد وقال : تمام هروح اشوفها
ذهب فهد الي غرفة يمن ثم خبط علي الباب لم يجد رد فتح الباب علي مهل ثم نظر إلي الغرفه المظلمه باستغراب يعلم أن يمن تكره الظلام لماذا الغرفه بهذه العتمة
فهد بقلق علي اخته قال : يمن
ضغط علي زر الاناره .. أنارت الغرفه
نظر إلي اخته التي تنم علي السرير وهي تضم نفسها مثل الجنين في بطن أمه ..
ذهب فهد إليها بقلق وهزها وقال : يمن
وضع يده علي جبينها وجد حرارتها مرتفعه
اخرج فهد الهاتف ثم رن علي الطيب وقال : في خلال عشر دقيق لو ملقتكش قدمي هموتك
ثم اغلق الاتصال ونزل إلي الأسفل
فهد لي جودي : جودي روحي علي أوضة يمن
جودي بقلق قالت: ليه ملها
فهد وهوا يدخل الي الطبخ قال : حرارتها عليا
ذهبت جودي غرفة يمن وفي الطريق قابلت بدر
بدر وهي تنظر إلي جودي قالت : مالك يا جودي وشك مخطوف كدا ليه
جودي بزعل علي اختها قالت : يمن حرارتها مرتفعه
بدر: طيب ها جي أشفها بس عوز ميا اعملها كم دات
جودي وهي تعطي فهد لي بدر وقالت : طيب خدي فهد هنزل أجبها واجي
بدر : طيب في هنا علبة اسعافات
جودي : ايوا في غرفة يمن افتحي الدرج الي في الحمام هتلقيها هناك
هزات بدر رأسها و اخذت فهد وعطته الي أحدي الخادمات وقالت : خليه معاكي عشان ميتعديش
ثم ذهبت الي غرفة يمن وبحثت عن علبة الاسعافات الاولية واخذتها وذهبت عند يمن
وضعت جهاز مقياس الحراره في فم يمن وجدت حرارتها أربعين درجه
نظرت الي العلاج الموجود في العلبه وجدت حبوب نظرت بدر الي يمن وأخرجت ورقه وقلم وكتبت عليها
دخلت جودي الي المطبخ وجدت فهد يحمل وعاء به ماء وثلج
جودي : كنت جيه اجبهم
طلع فهد وجودي الي غرفة يمن وجد بدر في الغرفه
بدر الي جودي قالت : جودي عوزه التركيبة دي ضروري
فهد بحده قال : التركيبة اي دي
بدر : دي تركيبه للسخنيه بتخفضها
جودي وهي تاخذ الورقه من يمن ثم نزلت الي الأسفل وعطتها الي الحارس علي البوابه وقالت : روح اقرب صيدليه وهات التركيبة دي
في الغرفه كانت بدر تفك زراير القميص الذي كانت ترتديه يمن ثم نظرات الي فهد وقالت : ممكن تتفضل علي ما اغير لها هدومها
خرج فهد من الغرفه والقلق ينهش قلبه علي اخته الصغيرة التي مرضت
دخل الغرفه
بدر : يمن حبيبتي ممكن تقومي معيا
يمن بتعب قالت : مش قدر اقف
بدر وهي تمسك يدها وتحاول علي إسنادها قالت : قومي كدا وانا هسعدك انا مليتلك الحوض ميه خديلك دش يفوقك
يمن بتعب قالت : لا انا سقعانه
بدر : معلشي يا حبيبتي قومي بس معيا
حاولت يمن الوقوف وكانت بدر تسندها ثم أدخلتها المرحاض وقالت انزلي في البنيه بي هدومك و لما تحسي أن جسمك هدا اخلعي الهدوم
سعدات بدر يمن في وضعها في حوض الاستحمام المليء بالماء البارد بعض الشيء
عندما وصل جسد يمن الي الماء شهقت من برودت الماء وبدأت في الارتعاش
بدر : معلشي عشان تتحسني
بعض وقت قليل بدأت يمن بشعور ببعض الراحه لكن كانت ترتعش من شدة السقعه
بدر وهي تخرج من المرحاض ثم حملت ملابس لي يمن و دخلت الي المرحاض وقالت : يمن حبيبتي هدوم ايه قومي ياله عشان تلبسيهم
ساعدت بدر يمن في ارتداء ملابسها
وخرجو من المرحاض
في الخارج جاءت جودي من الاسفل ومعها الدواء الذي كتبته بدر وجدت فهد يقف أمام الباب
جودي : هوا انت وقف بره ليه
فهد : بدر بتغير ل يمن هدومها
فتحت بدر باب الغرفه و قالت لي جودي : جيبتي العلاج
جودي : ايوا اتفضلي
مسك فهد الحقيبه الموجود بها الدواء وقال : اختي مش هاخد حاجه من العلاج ده الدكتور هيجي دلوقتي يكشف عليها
بدر ببرود قالت : لو سمحت هات العلاج
فهد ببرود قال : مش واحده جايه من ورا الجاموسه أمن على أختي معها تعالجها
نظرت بدر إليه ثم رحلت بهدوء الي غرفتها وقفلت الباب
نظرت جودي إلي فهد وقالت : ليه كدا يا فهد انت ناسي أنها كانت شغاله ممرضه مع دكتور قبل كدا
وحلمها تكمل وتادم تمريض
لم يرض عليها فهد بل أخرج الهاتف ثم رن علي الطبيب وقال ببرود : انت فين
الطبيب قال : انا داخل علي القصر يا فندم
في غرفة بدر كانت تجلس وهي تبكي علي ما قاله لها فهد ، لا تعلم لماذا يعاملها بتلك الفظاظه ، تفكر في ترك هذا القصر والرحيل لكن اين تذهب إن عادن الي القريه سيجدها جلال وحربي ، حقا أن الشعور بالنقص في شيء يألم ، هي لا تزعل علي انها بنت ريف أو أنها كانت تعمل بعض الأحيان في حلب البقر
فهذا العمل ليس عيب ولا حرام بل هذا افضل من اي شيء
بدر وهي تمسح دموعها قالت : تمام هيجي يوم وتعرف أن بنت الريف الي مش عجباك دي تعرف امتها .. نظرت الي الهاتف وجدت رساله من جلال
فتحتها ونظرت اليها
متنسيش الموعد
زفرت بدر بعض الهواء ثم قالت: اما نشوف الفلاشه فين وفيها اي….. يا ترا ابدا أبحث عنها منين
في غرفة يمن كان الطبيب يتفحصها ثم كتب بعض لعلاج علي ورقه وقال : ممكن حد يجيب الدوا داه
آخذة جودي الورقه ثم نظرات إليها وجدت أن أغلب المكتوب مثل الذي طلبته بدر
لكن يختلف أنها كتبته بالعربيه والدكتور كتبه بالانجليزي
الدكتور : كويس أنها خدت دش خفض الحراره شويه
العلاج دا هيخلها تعرق ياما عوزه بقي جهزوا لها هدوم عشان متتعبش
جودي وهي تذهب الطاوله الموضوعه في الغرفه وقالت : دكتور ممكن تشوف العلاج دا كده
أخذ الدكتور العلاج الذي طلبته بدر وقال : طيب كويس انكم جبت التركيبة
جودي : هي نفس التركيبة الي حضرتك طلبها
الدكتور : ايوا
بدء الدكتور في تجهيزها ووضع الابره في زراع يمن وعلق المحلول بجوارها وقال خلي بالكم منها
ثم لم ادوته ورحل
جودي وهي تجلس بجوار اختها وتمشي يدها علي شعرها قالت : فهد اعتزر ل بدر انت غلطت في حقها
لم يتحدث فهد بل كان شارد في نظرة بدر التي كانت حزينه
وقف فهد وقال : خليكي جنبها انا ها اغير هدومي وأجي
خرج فهد وذهب الي غرفة الرياضه وأخذ يضرب كيس الملاكمه وهوا متعصب من نفسه ،علي
لماذا يفكر بها ، هو لا يحبها لا تعني له شيء
هي لا تليق به ، ليست من تحمل اسمه او تكون ام للأولاده هذا ما كان يفكر به فهد وهو يضرب كيس الملاكمه بقي شارد بعض الوقت وقرر أنه لن يعتزر منها وأنه سا يعاملها بتلك الطريقة حتي لا تتعلق به
لكي يسهل عليها الانفصال
خرج من شرود علي رنت الهاتف نظر إلي الهاتف وجد
سامح رايس الحراس
فهد: الو
سامح : فهد باشا مروان باشا و اسماء هانم و سمر هانم دخلو القصر من شويه
اغلق فهد الاتصال ولم يقول شيء
ذهب إلي غرفة ودخل الي المرحاض اخذ شور ونزل إلي الأسفل
في الاسفل
كان كل من اسماء و مروان و سمر يجلسون في غرفة الاستقبال
دخل عليهم فهد وسلم علي اسماء وسمر لاكن لم يسلم علي مروان وكذالك مروان لم يسلم عليه
فهد لي اسماء قال بهدوء : اهلا وسهلا بكي يا اسماء هانم عامله ايه
اسماء برقه وهدوء قالت : الحمد الله بخير يا ابني انت الي عامل اي
فهد : بخير ، بس اي الزياره الحلوه دي ما عملتهاش من زمان
اسماء : معلش
لم يتكلم مروان اي حديث
فهد وهوا ينظر إلي اسماء قال : هروح اجيب فهد واجي
اسماء بهدوء قال : انا جيبه عوز حضرتك
فهد باستغراب قال : خير
وهنا تكلم مروان وقال : جين نطلب ايد جودي ليا
فهد وهوا ينظر إلي مروان قال ببرود : معنديش اخوات بتجوز
اسماء بهدوء قالت : لا عندك جودي وانا الي جيبه اطلبها لي ابني زي ما جيت انا الي طلبتها لي اسلام
فهد بهدوء قال : ما يعز عليا طتلبي حاجه ومنفزهاش . لاكن الطلب دا بذات مش موفقه عليه
اسماء : كل بنت مسيرها تتجوز .وجودي لسه صغيره وحلوه مشاء الله ومن حقها تتجوز
فهد : انا مش معترض علي انها تتجوز بس مش مروان إلي يتجاوزها
اسماء بهدوء : ممكن اعرف السبب ابني مشاء الله راجل وحلو وعنده الي ياهل اي واحده توافق عليه
فهد : احترامي لكي انتي لو حد معتبرك عدوته و اذاكي في شغلك وصحتك وجه اتقدم لي بنتك هتوفقي عليه
اسماء بتلقاييه قالت :لا بس مروان مش كدا
نظر مروان إلي فهد ببرود ينتظر منه أن يخبر أمه علي ما فعله معه لكن
علم فهد أن اسماء لا تعرف ما يفعله مروان له من مكائد ل تدمير امبراطوريه التي سعي هوا لي تكبيرها
اسماء عندما طال صمت فهد قالت بهدوء : ممكن تسال جودي بس مش عاوزين تسرع في القرار ممكن اخد وقتها وتفكر ، فهد يا ابني انا عوزه ابن ابني يعيش معيا في بيته براحته مش مجرد زياره والسلام عوزه اعيش الي بقي من عمري مع ابن ابني ودا كله مش هيحصل غير لما جودي تتجوز مروان
وبعدين مروان أولي بيها من الغريب
تنهد فهد وقال : تمام هسالها لكن لو رفضت محدش له أنه يجبرها علي حاجه
اسماء وهي تقف قالت : تمام بس اتمني انكم تدوها وقت تفكر ما تتسرعش في القرار واعرف حاجه هي لو رفضت هجي لها واقنعها انا ومش هَياس
فهد : ان شاء الله
عند حربي كان يجلس في البار وهوا شارد في تلك الفتاة الشرسه
حتي جاءت أحدي العاه.....رات وجلست بجوار ووضعت يدها علي كتفه وقال بدلع مقزاز : اي يا باشا مالك مش مروق انهردا يعني
لم يتحدث حربي بل رفع كاس المشروب الي فمه يرتشف منه بتمهل
الفتاه وهي تمشي يدها علي كتفه حربي قالت : ما تجي أروق عليك .. ثم اقتربت من اذنه واكملت كلامها بهمس : هنسيك الي بتفكر فيه مش هت فكر غير فيا
حربي ببرود قال : امشي من هنا
الفتاة باستغراب قالت : اي
حربي وهوا ينظر إليها قال : امشي من هنا
نظرت الفتاة برعب من منظر عينه التي اخافت منها
ثم وقفت وابتعدت عن مكان مجلس حربي
اخرج حربي الهاتف ثم رن علي أحد وقال : في معلومات لي بنت عوزك تعرف عنها كل حاجه
ثم اغلق لاتصال
في حاره من حواري القاهره في منزل مهتراء قديم كانت تجلس شهد علي الاريكه المهترءه وهي تفرد شعرها الذي يصل الي نصف ظهرها وهي تربط حجابها عليه مثل العمة تضع علي قدمها طبق مليء بال لب الابيض وتتفرج علي التلفزيون وتسمع
مسرحية سك علي بناتك استمعت الي طرق علي الباب
وقفت وحلت حجابها ووضعته علي شعرها ودارت رقبتها البيضاء التي بيها شامه عند عظمة رقبتها
شهد : مين
أحد خلف الباب وكان صاحب الشقه
قال : الجار
شهد وهي تنظر إلي ساعة الحائط وجدت الساعة تشير الي الثانية عشر والنصف ليل
شهد بشراسة قالت: جايلي في الوقت دا يالي يجيلك مصيبه تَخدك
الرجل: افتحي الباب دا كدا الاول
شهد بعصبيه قالت: بكرا هيكون عندك
الرجل بسماجه: ما تفتحي الباب دا كدا نتكلم علي روقان
قالت شهد وهي تقف خلف الباب المغلق بصوت عالي :وهيجي منين الروقان وانت موجود
استمع احد الجيران صوت شهد العالي ف فتح باب منزله وقال بي يأس من افعال ذالك الرجل الذي لا يمل من فعل المشاكل مع تلك اليتيمه
الرجل ويدعي حسين قال: في ايه يا زيدان
ما تسيب شهد في حالها
زيدان بغل قال: وانت مالك يا عم حسين ما تخليك في حالك يا جدع
فتحت شهد الباب ثم قالت بشراسة لي زيدان : ما تخليك انت الي ف حالك وتحل عن سميا
زيدان وهوا ينظر اليها من الاعلي الي الاسفل ثم غمز بعينه وقال: ما انتي حالي يا بطل و عاوزك في الحلال
حسين هوا يستغفر ربه قال: استغفر الله العظيم
حلال اي وانت علي ذمتك اربعه يا جدع انت
زيدان بخبث قال: وفيها اي ما انا هطلق واحده من الاربعه وبعدين دي بنت لوحدها و في شقه والله اعلم بقا بتعمل اي او بتجيب مين و بتغفل الكل
شهد بشراسة قالت : لا يا بغل لو كنت مفكر اني هسكت لك تبقا غلطان.. مش معنا اني بنت وسكنه لوحدي ابقا زي ما انت بتقول…لا دا بميت راجل
يعني لو حد حاول بس يفكر مجرد تفكير يتكلم في حقي كلمه واحده بس فيها مو”ته.. والكل عارف اني بنفذ اي كلمه بقولها
زيدان وهوا يبتسم بجانب واحد قال: طيب انا بقا بقول انك وحده شمال و ديرها…. تقدري تقولي انتي بتجيب ي فلوس دي منين كل ما أغلي عليكي الايجار
بتجبيه في معاده رغم ان شغلك لوحده ميكفيش
يبقا اي…. يبقا شغاله مع اياهم
شهد وهي تمسك ملابسه ثم خلعت الحذاء و حملته في يدها و قال: طيب والله انت راجل عاوز يتربا وانا بقي الي هربيك
ثم نزلت عليه بالحذ”اء علي راسه
حاول حسين التدخل ومنع العراق بينهم لكن
قد انتها الموضوع فقد اخرج زيدان سلاح ابيض
الذي يطلق عليه المطوه
وحاول جرح شهد لكن شهد تصدتها… لكن
اصابت …………
ماذا ستفعل بدر هل ستجد الفلاشة؟؟
هل اقتنع مروان من الزوج من جودي حقا ام انه يخطط لي فعل شيء؟؟
هل سا توفق جودي من الزوج من مروان ام سا يحصل شيء اخر؟
من اصاب ا شهد ام زيدان؟؟؟
رواية بنت الريف
البارت الخامس عشر
_______________
في صباح يوم جديد
في غرفة يمن كانت تنم علي السرير وهي تنظر الي السقف وتبكي بصمت حتي دخل عليها فهد وهو يرتدي الملابس الخاصه بالرياضه
عندما دخل فهد الي غرفة يمن نظر اليها وهي تمسح دموعها حتي لا يراها
ذهب فهد اتجاه السرير الذي تنم عليه يمن ثم جلس بجوارها ومشي يده علي وجهها يتفقد ان كانت حرارتها مرتفعه
فهد بهدوء قال: مالك يا حبيبتي اي حصل معكي مخليكي زعلانه كدا
يمن وهي تحاول ان تمسك دموعها من النزول قالت بصوت متحشر من شدة انفعالها: مافيش
فهد وهوا يعدلها وثم اخذها في احضانه وقال بهدوء : مش عايزه تحكلي
يمن وهي تنزل دموع بصمت قالت: مافيش حاجه صدقني
علم فهد ان اخته لا تريد ان تتحدث لكن هوا يرد ان تخرج طاقة الحزن تلك ف قال بهدوء: عيطي
وكأن كانت تلك الكلمه مفتاح لي يمن لي ان تبكي
فقد امتلأت عيونها بالدموع التي نزلت بغزاره علي وجنتها، ثم بعد ذالك بدء صوت بكائها يعلو شيء ف شيء
كان فهد حزين علي حالة اخته لكن لم يتكلم احتراما الي رغبتها يعلم انها كتومه لا تحب ان تتحدث لكن علي الاقل تخرج ما تريد قوله بالبكاء
ف يجب ان لا تحبس ذالك الكم من الحزن دخلها لان يوم ما قلبها لم يتحمل تلك التركومات و ان البكاء ينفع في بعض الاحيان في تهدئة النفس
ضغط فهد علي يمن وهي في حضنه
لي ان يجعلها تشعر انها ليست وحيده وان لها اخ تلجاء اليه
بعد وقت طويل من بكاء يمن المستمر نامت من شدة التعب لكن كانت تتنهد ببكاءغطي فهد يمن ثم مسح دموعها … وخرج من الغرفه ثم ذهب الي غرفته واخرج الهاتف ثم رن علي الحارس الذي عينه علي اخته من غير ان تعلم تحسبا لي اي موقف يحصل معها
فهد : جبلي تقرير في خلال خمس دقايق علي اللى عملته يمن امبارح من ساعة ما خرجت من القصر لحد ما دخلت و عوزه بادق التفاصيل الي حصلت في يومها
ثم اغلق الاتصال ودخل الي المرحاض وقلق ينهش في قلبه من ناحية يمن
في غرفة بدر كانت تجلس وهي تفكر ماذا تفعل لي دخول مكتب فهد الموجود في القصر.. فهي قررت ان تبدا من القصر
خرجت من غرفتها وهي شارده حتي اصتدمت بي حائط بشري ووقعت علي الارض رفعت نظرها الي من تسبب في وقوعها وهي تقول: مش تفتح يا اعمي
لم يتكلم معها فهد بل مر من جوارها بهدوء
بدر وهي تضغط علي شفتها بغيظ قالت: طور
ثم وقفت وذهبت الي غرفة يمن تطمئن عليها
في غرفة الطعام كان فهد يجلس وبجواره جودي
فقال فهد لها: اسماء هانم جات امبارح و طلبتك لي مروان
جودي بهدوء قالت: مش موافقه لا علي مروان او غيره
فهد: طيب فكري في الموضوع دا تاني
جودي بهدوء قالت: مش محتاجه اني افكر انا مش عيز اتجوز من حد، بص يا فهد فكرة اني اتجوز حد بعد اسلام دا مسحيل ومش هيحصل ف قول لي ماما اسماء انها مش موافقه
هز فهد راسه ثم اكمل شرب القهوه وهوا يقرا الجريدة
في غرفة يمن دخلت بدر عليها الغرفه وجدتها نائمه
ذهبت اتجاه السرير ثم مشت يدها علي وجه يمن وجدت حرارتها منتظمه
عدلت عليها الغطاء ثم جاءت للرحل سمعتها وهي تبكي ف علمت انها مستيقظه
بدر وهي تجلس علي السرير و ربعت قدمها ثم قالت: طيب والله حمار
لم ترد عليها يمن
بدر وهي تزيح عنها الغطاء وقالت: اقعدي كدا عشان اقولك هوا حمار ليه
جلست يمن بتعب وسندت ظهرها علي تنجيدت السرير لكن لم تتحدث
بدر وهي تبتسم قالت: انا عرفه انك عوزه تعرفي هوا حمار ليه
بدر وهي تنظر الي هيئة يمن التي تشبه الزهره الذبلا
قالت: عشان خلي الوردة تدبل
قالت يمن وهي تبكي : بس الورده هي الي عملت كدا في نفسها
ذهبت بدر اتجاهها و مسحت دموعها وقالت: مش مشكله بس تقدري انك تتعلمي من الغلط دا وتنسي
يمن وهي تبكي قالت: بس انا مش هقدر انسي
بدر: مش مشكله بس انتي تقدر انك تقفي علي رجلك تاني وتبقي اقوي من الاول…. الضربه الي ما تموتك تقويك
يمن وهي تبكي: مش هعرف حسه ان قلبي بيوجعني
بدر: ليه بس هو خانك
يمن: مليش اني اقول انه خاني… انا حبيت شخص مش من نصبي
بدر: مش حرام انك تحبي ودا مش بي ايدك
بس يا حبيبتي لازم نفكر هل الشخص دا يستاهل ولا لا
يمن وهي تبكي قالت: يستاهل والله
بدر: طيب لو حبه تحكي لي قولي
يمن: انا بحب وحد بس
بدر: بس اي هويعرف
يمن وهي تبكي قالت: لا ميعرفش… بس هيخطب
بدر: يعني انتي بتحبي وحد ميعرفش وهو هيخطب وحده تانيه
يمن ببكاء : ايوا
بدر بمزاح قالت: اممم عندي فكره اي ريك اخطفه و اجوزهولك غظب عنه…. ولا اقولك اي ريك اعملك في خطيبته دي زي ريه وسكينه وتويها في اي حته
ثم قلدت صوت ريه وقالت: دحنا هريحوووووكي
ضحكت يمن وقالت: و انا موفقه اعملي انتي ريه وانا سكينه ونقتل البت الي هتاخد حبيبي مني
بدر وهي تمثل انها ريه قالت وهي تتلكم شبهم: قومي يا شبا خدي لك شور محدش يستاهل انك تعي عشانه ثم صمتت بعض الوقت
ونظرت اتجاه يمن وهي تفتح عينها بشروقالت: دا انا جتلي حتة فكرا
يمن وهي تضحك علي منظر بدر وقالت: اي هي
بدر بضحك: اقولها اذي وانتي رحتك وحشه كده افيييه قومي خدي شاور علي ما انزل المطبخ اجهز لك فطار حلو ناكل في الجنينه….. ولا اقولك نكل في الحمام بتعك..
يمن بقرف قالت: ايوا ناكل علي الريحه
بدر بهزار : ريحة اي دا الحمام بتعكم انظف من حياتي شخصين يا بنتي دا قد بتي
يمن وهي تحضن بدر قالت : شكرا
بدر بهزار قالت: ابعدي يا ماما لو حد شفنا كدا هيفهم غلط
يمن وهي تبعد عن بدر قالت: غلط ومعاكي … دا يبقي حمار
بدر: يالي يا بت روحي خدلك شاور وانتي رحتك عرق كدا … انا هنزل اجبلك تاكلي علي ما اخطط ازي نوقع الواد علي بوزه
يمن بامل قالت: بجد ازي
بدر وهي تهز راسها قالت : شوف البت جليلة الربايه ما صدقت ، روحي يا ما خديلك دوش انا بهزر
ومش ساعة ما تدخلي تبدء تعيطي
مش نقصين نكد
ثم نزلت الي الاسفل ودخلت يمن الي المرحاض
عند ادم كان يجلس في غرفته وهو يفكر في ليلي
تلك التي تعمل سكرتيرة فهد
شعر ان قلبه تحطم عندما نظر الي رد فعل يمن
شعر انها ليست بخير لكن ماذا يفعل يجب عليه ان يتم تلك المهمه ويعلم من وراء ليلي ويجب ان تثق به لمعرفة من ورائها علمو انها احد جواسيس لكن ليست ل مروان … ف حاول ان يوقعها في شباكه لكن تظاهرت انها لا تحدث رجال وقالت ان من يريدها يدخل من الباب نظر الي الهاتف وجد ه يرن نظر الي لاسم ثم ظفر بعض الهواء ورد علي المتصل
ادم: الو
ليلي: حبيبي عامل اي
ادم: تمام
ليلي: ديما.. انا قولت لي ماما و مستنينك
ادم: اتمام
ليلي بدلع قالت: حبيبي انت وحشتني خالص
ادم وهو ينظر الي الهاتف بقرف ثم قال: الو
ليلي: ايوا يا روحي
ادم وهو يدعي انه لا يسمعها قال بهدوء : الو
ليلي: ايوا سمعاك
ادم وهوا يقفل الاتصال قال: دهيا تخدك
منك لله يا فهد مش عارف اي خلني اقول لي يمن اني هخطبها…. بس هي كدا كدا هتعرف
الصبر يارب
في شركة الحوت كان حربي يقرأ الملف الخاص بشهد حتي دخل والده
قفل الملف عندما دخل والده جلال قبل اي يراه
جلال: حربي
حربي: ايوا يا بابا
جلال: عملت اي في الصفقه الي بينا وبين ابن العمري
حربي: كله تمام يا بوب
جلال: تمام
حربي بفضول قال: ممكن اعرف انت بتكره فهد كدا ليه
جلال: كل حاجه ف وقتها حلوه
هز حربي راسه وهوا يفكر ماذا فعل فهد ب والده لي ان يكره هكذا
في بيت شهد كانت تجلس في منزلها حتي وجدة باب يطرق شهد بصوت علي قالت: مين
الشخص: افتحي الايجار
شهد وهي تذهب الي غرفتها ثم تفتح حصاله وتخرج منها المبلغ المطلوب ثم ذهبت اتجاه الباب وفتحته وقالت: خد اهم وبعد كدا ابقي تعالي بالنهار مش باليل
زيدان: لكي يوم عندي يا جميل
شهد وهي تنظر الي يده التي ملفوفه با الشاش الطبي قالت: المره الجايه هتكون في عينك
ف خلي بالك منهم
ثم قفلت الباب في وجهه ثم دخلت الي غرفة النوم وجلست علي السرير وشردت فما حصل امس
عندما حاول زيدان في طعن شهد بالمطوه
قدرت شهد في ان تتصدي له وردات علي يده ف تسببت في خمس غرز لي زيدان
شهد: يستاهل دي اخرة الي يفكر انه يئذني
يا رب انا وكلت امري ليك قويني عشان اقدر اعيش وسط الناس دي.. ناس بستقوي علي الضعيف
يارب قويني واديني الصبر انا مليش غيرك
تكملة الرواية حتى الفصل العشرون من هنا
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق