expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='1477310355715762718'>

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل العاشر والحادي عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده


رواية قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل العاشر والحادي عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده 

رواية قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل العاشر والحادي عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده

كان هادي بيسمع كلام روزي ومصدوم ازاي الجوكر ق"تل مارك إبن ألكسندر وازاي قابله عادي وفضل يفكر لو الجوكر بيخطط لحاجه ! 

روزي بصت لهادي وقالت" هادي في ماذا تفكر" 

هادي حط ايده علي دماغه بتعب وقال" افكر في طريقه للهروب من هنا! 

روزي قربت منه وسندت عليه وحطت دماغها علي كتفه بتعب وقالت" لقد حاولت كثيرا ولاكن رجال جون في كل مره كانو  يقبضون علي  ومن كثرة المخاولات   أصبحت يائسه تماما واستعد للموت !! 

هادي بصلها بحزن علي حالتها وقال" انا اعدك روزي بانني سأنقذك وسنخرج جميعا من هنا؟ 

روزي ابتسمت وبصتله بتركيز وهيا بتقول" انت وسيم جدا هادي " وكملت بتساؤل"هادي هل لديك حبيبه؟ 

هادي بصلها بإستغراب  من سؤالها وبعدها ابتسم وهوا بيهز راسه وبيقول" أجل لدي حبيبه في مصر!! 

روزي ابتسمت وبعدها رجعت نامت علي الارض وهيا بتحاول تستحمل الآلم الناتج عن الكدمات الي في جسمها! 

هادي وقف وهوا بيدور علي اي مكان يحاول الخروج منه  وبعد وقت  سمع صوت دوشه جايه  من برا وصوت رجل بتقرب عليهم رجع تاني  قعد مكانه   لحدما الباب اتفتح ودخل منه  جون ورجالته  بصلهم هادي بإستغراب و لقي جون جاي  عليه وهوا بيقول بابتسامه" لم اتوقع بأنك صادق  في الحقيقه كنت اريد التخلص منك'

هادي وقف وهوا بيبصله بعدم ارتياح  من كلامه وجون قال" لقد علمت بان مارك إبن ألكسندر توفي منذ شهرين ولاكن  الغريب في الأمر هو انت  هادي  اخبرني كيف قمت بخداع ألكسندر بهذه الطريقه المزهله   وجعلته يصدق بأنك ابنه الحقيقي!! 

هادي مردش عليه وجون اتعصب من سكوته وبص   لروزي  الي نايمه علي الارض بتعب  قرب منها بغضب  وكان هيركلها برجله الا ان هادي  اتحرك بسرعه ووقفه وقال" اتركها جون لا تفعل بها اي شئ اخر ! 

جون بصلها بغضب ورجع بصله بسخريه وقال" لماذا تقوم بحمايتها هذه خائنه وتستحق الق"تل" 

هادي وقف قدامها ومنع انه اي حد يقربلها وقال" سأفعل لك اي شئ تريده مني مقابل ان تتركها وشأنها!! 

جون بص لهادي بإستغراب من كلامه ولاكن عجبه قوة شخصيته  .

بص لرون دراعه اليمين وقال" هل تعتقد بانه يناسب العمليه القادمه" 

رون دراعه اليمين بص لهادي  بتفحص وقال" نعم زعيم  ولاكنه يحتاج لبعض الميكب اب لكي نخفي ملامحه المتشابه بين مارك" 

جون الزعيم ابتسم وبص لهادي وقال" موافق علي طلبك ولاكن هل انت مستعد لتنفيذ ما أريد! 

هادي بص لروزي  وطمنها ان كل حاجه هتكون بخير " بس هيا   هزت راسها بلأ وقالت بصوت ضعيف  يسيبها ويمشي! 

هادي بصلها برفض ورجه بص لجون و هز راسه بالموافقه وقال" سأفعل اي شئ تطلبه مقابل ان تترك روزي تخرج من هنا و تعمل معي! 

جون اتعصب من طلبه ولاكن هادي كان مصر علي طلبه وجون وافق وقاله انه يحرص منها لأنها خائنه!! 

هادي هز راسه  بالموافقه وبعدها اخدوه هوا ورزي وخرجوهم من المخزن " 

هادي راح لاوضه كبيره كان فيها رجالة جون الي قاعدين وبيشربوا " مخد"راات ومكنوش ف وعيهم تماما وكأنهم مش حاسين بأي حاحه بتحصل حواليهم" 

واحد منهم قرب من هادي وهوا بيديله حق"نه وبيطلب منه ياخدها في دراعه " 

هادي  اتوتر من كلامه ورفض ياخدها وقاله انه مش بياخد حاجات من دي وانه كدا كويس" 

الشاب هز راسه  وقال" انت حقا غبي لم تعرف قيمه هذا الشئ الثمين" 

بقيت الرجاله ضحكوا  بسخريه  والشاب دا  رجع قعد جمبهم وضرب هوا الحقنه واطلق صرخة عاليه  اتفاجئ  هادي من قوة صوته وكان مصدوم من الي بيحصله وحاول يبعد عنهم بقدر الامكان ..

وعند  روزي اخدها رون مساعد الزعيم لغرفه الطبيب وطلب منه يعالج كل جروحها في أسرع وقت  وعرفه انهم  محتاجينها ولازم يخفي اي كدمات وميسبش اي اثارليخا  !!! 

الطبيب هز راسه ورون خرج وفضلت روزي تقاوم الحقن الي كان بيديهالها الدكتور وبيطلب منها تستحمل الآلم وهيا فضلت تقاوم لحدما صرخت بوجع وكانت صرختها  عاليا جدا وصلت لمسمع هادي والي قلق ليكون جون غير اتفاقهم واذاها! 

ولاكن واحد من الي موجودين قاله انها اكيد بتتعالج من الجروح الي في جسمها   سأله هادي الشاب دا بإستغراب وقاله ! هيا ليه بتصرخ بالشكل دا!

الشاب قال بخمول" تاخذ حقن معالجه للجروح وفي الحقيقه الموضوع مؤلم حقا!! 

هادي استغرب وقلق علي روزي من الي بيحصل معاها وفضل يبص للي بيحصل حواليه وهوا بيقرر انه لازم يخرج من هنا في أسرع وقت لان لو قعد معاهم أكترمن كدا  ممكن يبقي زيهم ولو هوا دخل في الدوامة دي مستحيل هيخرج منها! 

فبعد عنهم وهوا بيخطط ازاي هيقدر يهرب من جون ويرجع مصر!!!

__________

وفي مصر وبالتحديد في مبني المخابرات المصرية!! 

كان الجوكر قاعد علي كرسي وموجود شال اسود  علي  راسه  مانعه من الرؤيه !  

اللواء حمدي كان قاعد قدامه وهوا بيكلمه بالمصري وبيقول" انت كنت فاكر ان الحكومه مش هتعرف توصلك " 

الجوكر ضحك بسخريه وقال" بس حلوه الحركه الي عملتها دي يا سيادة اللواء " 

اللواء حمدي فضل ساكت والجوكر  كمل كلامه وقال" 

الجوكر" جايبين واحد زي مارك بالظبط وقدرتوا تقنعوا ألكسندر انه فعلا ابنه " 

ضحك بهستريا وقال" الي انتو متعرفهوش ان أنا الي قت"ات مارك إبن ألكسندر بنفسي! 

اللواء اتصدم من كلامه وقال" وعملت كدا ايه مش دا الراجل الي حماك ووقف جمبك" 

الجوكر ضحك بسخريه وقال" دا يستاهل اني أقت"له إبنه ومش بس كدا يستاهل اني أقت"له هوا شخصيا!! 

اللواء " انا كنت عايز اتعاطف معاك بس للاسف انت تستحق مش بس حبل المشنقة انت تستاهل ان اجيب ال 120 مليون كل واحد فيهم يدربك سك"ينه تخليك من الألم تحس باللي عملته في كل شاب من الشباب الي ضاعت وضاع مستقبلها بسبب القر"ف الي بتاجرو فيه ! 

الجوكر اتعصب من كلام اللواء  وقال لفظ خلي اللواء ريتعصب ويأمر الرجالة الي واقفين جمب الجوكر يض"ربوه وياخدوه لغرفة التع"ذيب لحدما الحكم يتنفذ عليه!!! 

••••••••••

خرج اللواء حمدي وراح للمكتب بتاعه وكان هناك حسن وشادي والي مستنينه علي نار" 

شادي " انا لازم ارجع روسيا ياسيادة اللواء انا لازم ارجع هادي لمصر دا ملوش ذنب في اي حاجة" 

اللواء بهدوء " اهدي بس ياسيادة المقدم انت بتقول ان الي اخدوه دول رجالة جون ،

ودا أخطر من ألكسندر بأضعاف  ومينفعش ناخد اي قرار من غير ما يتدرس كويس دي روح انسان ، ولازم اي قرار يتاخد نكون متأكدين انه في صالح هادي ،لان ذنبه في رقابنا كلنا وبعدين الي انا عايزهك تعمله  هو انك تاخد اجازه  كام يوم وترتاح  وتريح اعصابك  فيهم وانا هبعت حسن تاني لروسيا ومهمته انه ميرجعش من غير هادي! 

شادي هز راسه  بالموافقه بانه كان فعلا تعبان واستأذن  منهم وخرج وبعدها اللواء بدأ يتكلم مع حسن عن الي هيعملوا في روسيا والحجات الي لازم ياخد باله منها كويس  ويحرص منها علشان ميقعش في نفس الورطه الي وقعها شادي وفريقه ؟

________

في قصر الجارحي "

كانت ساندي قاعده في اوضتها وبتتكلم مع شاب في الموبايل وبتقول" عادي يا عزيز انت تيجي في اي وقت 'دا  انكل أحمد هيرحب بيك  جداا!! 

عزيز" انا خايف يرفضني تاني يا ساندي انتي مش عارفه انا ايه الي حصلي المره الي فاتت لما قالي اني طايش ومش قد المسؤليه!! 

ساندي باصرار" المره دي مش هيقولك كدا لاني انا موافقه وهقنع مامي طبعا بس انت تعرفني هتيجي امتي! 

عزيز بابتسامه" انا هاجي بكره ولاكن المره دي لو اترفضت مش هاجي تاني! 

ساندي بقلق" انت بتقول اي يا عزيز اكيد مش هيرفضوك وبعدين لما  انكل احمد يسمع المهر الي هتدفعه اكيد هيوافق!! 

عزيز ابتسم  بفرحه وقال" خلاص يبق تقومي تلبسي علشان هاجي اخدك ونخرج" 

ساندي قالت بسعاده" بجد يا عزيز! 

عزيز" أكيد ويلا بق علشان   دقايق   وهتلاقيني قدام  القصر!! 

ساندي قامت بفرحه علشان تلبس وهيا بتتخيل عزيز لما يجي يطلب ايديها تاني وياخدها للقصر بتاعه وتقدر تخرج من القصر الي قرب يفضي من العش دا!!

وتقدر ترجع لمستواها المادي تاني وتكمل حياتها ساندي هانم !

بعد وقت كانت جهزت ساندي  وخرجت   من اوضتها  بسعاده كانت باينه علي وشها نزلت تحت لقت مامتها وصافي وجوزها قاعدين وبيتفرجوا علي التلفزيون قالت بابتسامه" انا خارجه يا مامي " 

انتبه احمد ليها وقال" رايحه فين يا ساندي" 

ساندي بتوتر" خارجة مع واحدة صاحبتي اصل بقالنا كتير مشوفتاش بعض!! 

احمد هز راسه وساندي بصت لمامتها لاقتها بتهز راسها بالموافقه وقالت" ماشي يا حبيبتي بس متتاخريش علشان بقلق عليكي" 

ساندي هزت راسها بابتسامه  وخرجت وكان عزيز وصل بالعربيه الي كانت فخمه وهيا اول ماشافتها عينيها لمعت بفرحه وقالت ' عزيز هي دي عربيتك الجديده؟ 

عزيز هز راسه وقال" ايوا ولما تبقي مراتي هيكون عندك زيها.. ساندي ابتسمت بفرحه وحست ان قلبها بيدق جامد  بصت لعزيز وقالت" انا اكتشفت اني بحبك جداا! 

عزيز بص علي جسمها وقال" وانا كمان بموت فيكي!!! 

______________

في روسيا كان هادي واقف وجمبه روزي والي كانت خفت نوعا ما عن الاول وكان قاعد علي الكرسي  الي قدامهم  جون الزعيم،، 

جون " لديكم مهمتان الاولي هيا قت"ل ألكسندر والثانيه   سرقت كل ما يملكه ألكسندر ؟؟ 

هادي بص لروزي بقلق ورجع تاني بص ل جون وقال،، وكيف يمكنني قت"ل ألكسندر هل تعتقد بانني لدي القدرة علي هذا؟ 

جون ابتسم وهز راسه وقال" لديك القدرة علي اي شئ هادي الم تتذكر انك قمت بخداعه وقمت بتقليد مارك ابنه ونجحت في ذلك" 

هادي بتوتر من كلامه" بس اكيد الجوكر  عرف  ألكسندر   بانه قت"ل ابنه! 

جون هز راسه وقال"  لم اعتقد ذلك لان الجوكر تم القبض عليه من قبل الظباط المصريين  "

هادي بصله بعدم ارتياح وقال" ورزي مهمتها اي في الموضوع!

جون بصلها بخبث وقال" اعتقد بانها تعلم ما هي مهمتها ! 

هادي بص لروزي وهيا بصتله بعدم فهم ولاكنه قال" وفي اي وقت ستبدأ المهمه! 

جون وقف وابتسم وقال" ستبدأ الأن ! 

هادي حس برعب من جون وحس ان في خطر علي حياته وكمان نظراته لروزي مكنتش مريحه!! 

هز راسه بالموافقه وجون اخدهم يعرفهم ازاي هينفذو مهمتهم!!! 

جون " ألكسندر الان في إيطاليا وكل املاكة هناك أيضا وانت ستذهب اليه علي انك  مارك ابنه  وتقرب منه وهوا عندما يشعر بانك تحسنت وتريد معرفه كل شئ اعتقد بانه سيخبرك عن مكان ثروته !! 

هادي قال"  لم اعتقد بان رجل مثل ألكسندر سيخبر اي احد بهذه الاشياء المهمه!! 

جون بصله بابتسامه وقال" الم اقل بأنك ابنه وهوا يحبك بجنون وعندما يعلم بانك قمت بالمهمه التي تم تكليفك بها سيخبرك عن كل شئ!

هادي بصلها وقال" وازاي هق"تل ألكسندر! 

 جون" بعد معرفه مكان املاكه ستفذ المهمه فورا وبالنسبه لكيف تقتله " خرج حون مسدس وقال" بهذا ؟؟ 

هادي هز راسه وقال" ليس لدي اي هويه ولا بسبور سفر كيف ينكمنني السفر لإيطاليا ؟؟ 

جون شاور لواحد من رجالته والي خرج بطاقة مارك الاصليه وجواز سفره الاصلي واداهم لهادي ! 

هادي قال بقلق " وكيف يمكنني معرفه مكان ألكسندر" 

جون هز راسه وقال" ستخبره فقط بانك في ايطاليا ومعك صديقتك وهوا سيأتي اليك راكضاا! 

هادي هز راسه وبص لروزي والي كانت معاها هويتها والبسبور الخاص بيها ورجع تاني بص لجون والي كان لسا باصص عليهم وقال" 

جون بصلهم وقال بتحذير" في الواقع اريد ان اخبركم  بشئ مهم  انت  مراقبون  من قبل قناصين محترفين " بمعني انه في اي لحظة  تحاولون  فيها الهرب سيتم التخلص منكم قبل التفكير في كيف ستذهبون" 

هادي هز راسه بخوف وبعدها اخدوه الرجالة واخدو روزي معاه  وركبوا العربيه وعرفوا انهم في طريقهم للمطار!!!! 

____________

وفي مصر في منطقة قمر " 

عبدالله كان واقف جمبها ومقرب منها كالعاده  وبيتكلموا  في الشغل" 

خالد قرب منهم  بضيق من قرب عبدالله منها وقال وهوا بيبعد عبدالله عن قمر وبيخلي في مسافه كبيرة بينهم " 


خالد بغيرة!!بقولك اي يا قمر انا عاوز اتكلم معاكي في موضوع مهم" 

قمر هزت راسها بالموافقه وطلبت من عبدالله يرجع شغله  وقالته انهم هيتكلموا في الشغل لما ترجع" 

عبدالله هز راسه ومشي وكان مستغرب طريقة خالد الي يعتبر غريبه جداا! 

خالد مسك قمر من ايديها  وشدها علشان يبعدوا عن الورشه  ويتكلموا .

قمر بعدت ايديها وقالت بغضب" انا ملاحظة انك بتعمل تصرفات سخيفه الفتره دي  وانا مبحبش كدا ! 

خالد قال " قمر انا بحبك وبعمل كدا علشان بغير عليكي ! ومش عايز اي حد يقرب منك غيري" 

قمر هزت راسها برفض وقالت "و انا مش مستعده للارتباط دلوقت واتا قولتلك قبل كدا انا مبفكرشي في الجواز يا خالد  هو مش بالعافيه ! 

خالد بعصبيه" طيب اديني فرصه اقرب منك حتي لو صداقه انتي بتقربي من كل الشباب عادي وبتيجي عندي انا وتحطي مسافه كبيره  ليه يا قمر" 

قمر بصتله بعصبيه وقالت" اولا انا مبقربش من حد انتو كلكوا اغراب عني ومينفعش حد يقرب مني حتي والي بتقوله دا بيمس شرفي وسمعتي انا عمري مافكرت اقرب من واحد ولا اتلزق فيه" 

خالد بصلها وقال بندم علي كلامه " قمر انا مش قصدي و"

قمر قاطعته وقالت بضيق " اسمع ياخالد انا في البدايه اعتبرتكوا زي اخواتي وانت بالزات كان ليك معززة خاصه  عندي ولاكن بتصرفاتك دي والي بتعمله دا بتقل كل يوم درجه عن التانيه  …. لو سمحت احترم قراري  ومتعملش كدا تاني!! 

خالد بصلها بحزن وهيا سابته ومشيت وهيا بتهمس بضيق" غبي ومش عايز يفهم  ان الحب مش بالعافيه!!! 

خالد بصلها وهوا متاكد ان اكيد في حاجه في الموضوع و اكيد بتحب هادي وعلشان كدا بترفضو دايما " قال" انتي ليه بتفرقي بينا رغم اننا في نفس المستوي " كمل كلامه بسخريه وقال" فاكره انو هيفتكرك  اصلا  لما يرجع تاني ولا هيعبرك دا  واحد عايش حياته كل يوم ما واحده شكل  ونايم في حض"نها اكيد مش هيفتكرك انتي بالزات !!!

قمر رجعت للورشة تاني وهيا بتمسك الدفتر وبتكتب فيه كل الي محتاجينه للأسبوع دا!!!؟ وتجاهلت خالد الي رجع تاني للشغل وعينه عليها!

•••••••••

في الغرفه الي كان قاعد فيها الجوكر والي في الحقيقه اسمه عادل !! 

كان اللواء  حمدي واقف قدامه وقال" انا نفسي اعرف جايب القوه دي منين !!! 

الجوكر بضحكه " عايز اسمع خبر موت الظابط بتاعك قبل ما اموت" 

اللواء حمدي باستغراب" وانت واثق كدا ليه انه هيموت" 

 الجوكر  ضحك وقال" الي انتو متعرفهوش ان في رساله هتوصل ل ألكسندر مكتوب فيها ان الظابط بتاعك جاسوس وانه مش ابنه وكمان في صوره ل ابنه وهوا ساي"ح في دم"ه ووقتها ألكسندر بما يعرف الحقيقه  مش هيرحمه !!!!! 

اللواء اتصدم من كلامه وقال" ايه الي بتقوله دا وفين الرساله دي" 

الجوكر ضحك بهستريا  علي خوف اللواء ونظرت الرجاء الي بانت في عيونه وقال بشر" اكيد رجالتي وصلوها ل ألكسندر ومتقلقش ألكسندر اول مهيعرف مش هيخلي في الظابط بتاعك حته سليمه تدفنوها في قبره!!!! 

اللواء بصله بصدمه اكبر وقرب منه مسكه من هدومه وقال"  دا مش ظابط دا شاب عادي "" 

الجوكر ضحك وقال" يبق كدا الذنب هيبق أكبر ' قال كلامه وضحكه" 

اتعصب اللواء اكتر وض"ربه وهوا بيقول"بقولك فين الرساله دي " 

الجوكر ضحك ومردش عليه "" ودا خلي اللوا  يسيبه وهوا هيتجنن   

 و خرج من الغرفه بسرعه وبعت للمسؤلين الكبار عن الكلام الي قاله الجوكر والكل اتصدم من كلامه وسأله واحد منهم" انت متأكد من كلامه يا سيادة اللواء ما يمكن بيشتغلنا!!! 

اللواء بتأكيد" متاكد ونص دا شخص معندوش رحمه ويعمل اكتر من كداا!! 

الشخص" طيب وانت هتعمل ايه في رجالتك" 

اللواء " انا بعت فريق من الظباط يبحثوا عنه في روسيا!! 

الشخص" انا عايزك تبعت لأهل الشاب دا كل الفلوس الي وعدته بيها وعلشان لو حصل اي حاجه تكون وفيت بوعدكك ليه؟؟ 

اللوا هز راسه بالموافقه وأمر واحد من المساعدين يخلص المهمه دي وهوا اتواصل مع حسن وعرف انهم لسا موصلوش لحاجة!! 

اللواء قعد بحزن وهوا بيقول" انت لو مت يا هادي هكون أنا السبب وهعيش ندمان طول عمري ؟؟؟؟ بقلمي شيماء صبحي 


فصل هديه للمتابعين🌸🎁 

الفصل الحادي عشر….

رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان🌸

#بقلم_شيماء_صبحي

هادي وروزي وصلوا لايطاليا وكانو ماسكين في ايد بعض " 

  هادي بص  لروزي وعلي ملامحه القلق وهيا قالت" هادي هل تعلم اننا يجب ان نقب"ل بعض امام ألكسندر يجب ان يصدق اننا حبيبان بالفعل !! 

هادي بصلها بإستغراب وقال برفض" اعتقد باننا يمكننا اقناعه  ولا يجب ان نفعل هذا؟؟ 

روزي نهت كلامه برفض وقالت" الأمر صعب اعرف هذا فانت لديك حبيبيه وانا أيضا لدي حبيب ولاكن هذه مهمه ويجب ان ننفذها !! 

هادي هز راسه بالموافقه وبعدها مس"كها من وس"طها وفتح هاتفه وكلم  ألكسندر. وفي خلال دقايق كان جاله الرد" 

هادي بفرحه" ابي انا الان في إيطاليا! 

 ألكسندر قال بفرحه" هل تمزح معي مارك هل انهيت مهمتك حقا!! 

هادي بتعب" ماذا تقول ابي الم يخبرك رجالك بان المخزن قد انفجر ومات جميع الجواسيس والجوكر أيضا!!! 

ألكسندر بص لمساعده بإستغراب وقال" لا لم يخبرني أحد وكيف حدث ذلك" 

هادي بحزن" الأمر كان مدبر له أبي لقد مات الجوكر معهم  بالخطأ" 

ألكسندر حزن علي موت الجوكر صديقه   وقال"    اين انت الان مارك" 

هادي" انا خارج من المطار  الان ومعي صديقتي !! 

ألكسندر هز راسه  وبص للمساعد بتاعه وبلغه انه ياخد الرجاله و يروحوا يجيبو ابنه وحبيبته علي هنا!! 

وقف مساعده وهز راسه بالموافقه واخد الرجاله واتحركوا !! 

وبعدما رجالة   ألكسندر مشيوا  وقف بحزن وهوا بيقول" كيف تموت جوكر كيف حدث ذلك"" 

 وفي المطار هادي كان لسا ما"سك روزي من وس"طها لحدما لما في عربية  فخمه وقفت قدامهم" بقلمي شيماء صبحي 

رجالة ألكسندر نزلوا وفتحوا الباب لمارك وصديقته وبعدما ركب هادي ورزي الرجالة ركبت تاني في العربيه واتحركوا؟؟ 

روزي كانت بتبص لهادي علشان يقب"لها زي ما اتفقوا وهوا كان بيرفض لحدما روزي قربت منه وانتبه ليهم رجالة ألكسندر ولاكنهم بعدوا عينيهم بسرعه علشان ميزعجوش ابن الرئيس  ويبصوا عليه ؟؟ 

هادي استغرب حركتها ولاكنه تجاوب معها وبعدما خلص تقب"يل بصلها بغضب وهيا نا"مت في حض"نه بابتسامه وهوا كان حاسس بخنقه من الي بيحصل رغم انه متعود علي كدا بس المره دي كان رافض رفض تام انه يعمل كدا ؟؟

وصلت العربيه قدام قصر كبير  جدا  وقربوا رجالة ألكسندر وفتحوا الابواب نزل هادي وروزي ورجع مسكها تاني واول ما خرجوا كان ألكسندر واقف  في أستقبالهم وعلي ملامحه الحزن!!

هادي قرب منه بابتسامه وحض"نه ورحب بيه ألسكندر بحب وهادي وقتها حس بحزن لانه مش متوقع اي هيا رده فعله لما يعرف الحقيقه و ان ابنه مات وان الي قدامه دا مجرد خدعه "" 

ألكسندر بص لروزي وقال" من هذة الجميله" 

هادي بص لروزي وقب"لها قدامه بسرعه  وقال"  اعرفك ابي  حبيبتي روزي!! 

ألكسندر بصلها بابتسامه ورحب بيها ودخلوا "" 

ولاكن ألكسندر كان حزين جدا علي الخبر الي سمعه وموت الجوكر ولاكنه حاول ميبينش دا قدام أبنه " 

هادي بص ليه وقال بإستغراب" ما بك أبي! 

ألكسندر قال بحزن" حزين علي موت صديقي الجوكر لما اتوقع بان يحدث كل هذ ا ويموت بهذه البشاعه !! 

هادي بصله بصدمه وقال في نفسه" ازاي انت حزين عليه وهوا عمل فيك كل دا .... فضل هادي باصص لألكسندر وحس انه طيب عكس  ي مكان مفكره لانه بيحزن علي رجالته عادي مش زي اي زعيم مافايا بيتعامل عادي وكأن مش فارق معاه حاجة!! 

ألكسندر اخد مارك ودخلوا المكتب يتكلموا وطلب من الخادمات ياخدو روزي ويودوها علي غرفة مارك المجهزه وبعدما دخل هادي وألكسندر فضل هادي يشرحلوا الي حصل وعرفة ان دا حصل بسبب تخطيط من شخص  !! 

فضل ألكسندر يفكر في كلام أبنه وهوا بيحاول يعرف مين ممكن يعمل كدا!! 

هادي قال " أبي انا اتذكر بانني سمعت أشخاص يقولون يجب ان ننهي المهمه سريعا لكي لا يغضب  الزعيم جون" 

ألكسندر بصله بصدمه وقال" هل تقصد جون عدوي!! 

هادي بصله بتفكير وقال" اعتقد بانه هوا لاني ذهبت الي الخارج لأقضي حاجتي وعندما انتهيت وفي طريقي للعوده انفجر المكان بأكملة  وقد لاحظت هروب هذة الأشخاص !!! 

ألكسندر اتعصب من كلامه وهوا بيقول" نهايتك علي يدي جون سأنتقم من أجل صديقي!!! 

هادي بصله وقال" أبي هل يمكنني ان اذهب لغرفتي لكي أرتاح فأنا متعب من السفر!!!! 

ألكسندر هز راسه بالموافقه وخرج هادي وسأل الخادمات عن مكان غرفته واخدوه ليها" 

وفي مكتب ألكسندر اتصل بمساعده وقاله عن الي حكاه مارك ومساعده اتعصب من كلامه وقاله ان جون اخد منه الصفقه وانهم خسروا الفلوس الي كانو هيشتروا بيها اخر صفقه هرو"ين !! 

ألكسندر اتصدم من الي بيحكيه مساعده و بلغة  انه  يجيلوا  علي القصر في اسرع وقت  !! 

قفل ألكسندر الهاتف وهوا بيتوعد لجون بالمتخلص منه في أسرع وقت والانتقام منه علي كل ما فعله به وعلي انه كان قد يتخلص من ابنه ولاكنه نجي بمعجزه ؟؟؟

__________

في غرفة هادي كانت روزي قاعده مستنياه واول ما دخل قربت منه وحض"نته هادي كان بيبعد عنها ومستغرب الي هيا بتعمله لانه ملوش داعي يمثلوا هنا كمان،  روزي مسكته  من ايده وقربتها منها وهمست في ودنه  وهيا بتقول  ان الاوضه فيها كاميرا وجهاز تصنت !! 

هادي بصلها بصدمه وهمس وهو بيسألها " ليه ألكسندر بيتصنت علينا" 

روزي همست وردت عليه وهيا بتطلب منه يشيلها ويلف بيها بفرحه علشان ممكن يكون ألكسندر بيتفرج عليهم دلوقت !! 

هادي هز راسه  بنفاذ صبر وفعلا عمل الي هيا طلبته  وهيا قالت" أعتقد بأن مارك ابنه كان  فعلا فتي طايش وهوا بيتجسس عليه دايما"" 

هادي بصلها بابتسامه وهيا قربت من شف"ايفه قب"لته  وهوا كان بيق"بلها غصب عنه وبعدما بعد عنه عرفها انه قال لألكسندر ان المكان ولع  والجوكر مات هناك  وان الي كان السبب  في كل دا كان جون!! 

روزي بصتله بصدمه وقالت بهمس" كيف فعلت هذا هادي لقد عرضتنا للخطر !! 

هادي قال" وهوا لسا حاض"نها ". يجب ان نكون اذكي منهم علشان نقدر نهرب بآمان! 

روزي قالت بخوف" لقد اخبرتك انه من الصعب الهروب منهم ؟؟ 

هادي هز راسه بلأ وقال" يمكننا ان نفعل اي شيئ  لان جون لم يراقبنا لقد اخبرنا  هكذا لكي يخيفنا ؟

روزي قالت بتسأول" كيف عرفت هذا يا هادي؟؟

هادي قب"لها تاني وبعد عنها وقال " لم تنتبهي ان ألكسندر يملك كل هذة القريه وكلها مليئة برجاله بمعني ان من المستحيل دخول اي شخص غريب هنا" 

روزي ابتسمت بفرحه وقالت" انت محق لماذا لم انتبه الي هذا الشئ" 

هادي ابتسم لما لاقاها بتقرب  منه تاني  فبعد وهوا بيقول " اريد ان ارتاح قليلا يجب ان ننام لكي يكون لدينا القدره للتخطيط بتركيز" 

روزي هزت راسها وهوا دخل يبدل هدومه وهيا لبست هدوم من شنطتها ونامت علي السرير وهوا لما خرج وشاف لبسها اتصدم  لانه كان لبس كاشف نص جس"مها  " لف وشه وهو بيبص علي الكاميرا وقرب منها وحط عليها الفوطه ورجع تاني ليها وهوا بيهمس" يمكنك النوم علي السرير وانا سأنام علي الارض" 

روزي بصتله بضيق وهزت راسها وهوا ابتسم علي الي عمله وفرش الملايه علي الارض ونام" 

___________

وفي روسيا كان موجود جين حبيب روزي وهوا واقف مع واحد من رجالة جون وبيسأله عليها " 

الشاب  بهمس" روزي سافرت ايطاليا مع   مارك ابن الكسندر" 

جين اتصدم وقال" ماذا تقصد بـ مارك ابن ألكسندر؟؟ 

الشاب هز راسه بالموافقه وقال" اقول لك مارك ابن الكسندر زهيت معه   في مهمه    "بقلمي شيماء صبحي 

 جين كان بيبصله وهو  مش مستوعب الي بيسمعوا وازاي  مارك عايش   ومش مصدق ازاي دا حصل  للن مارك  ما"ت قدامه علي ايد الجوكر وقتها افتكر الجوكر والمهمة  الي قاله عليها وقتها افتكر الرساله الي طلب منه  يبعتها لألكسندر وهوا نساها !!! 

الشاب قرب من جين  وهمس في ودنه وجين هز راسه  و خرج من جيبه كيس ابيض واداه للشاب دا وبعدها مشي وهوا مقرر يروح إيطاليا يفهم من روزي ايه الي بيحصل وازاي مارك لسا عايش وقرر يفهم ايه هيا الرساله الي هيبعتها لألكسندر وايه الي مكتوب فيها "" 

الشاب اخد الكيس من جين بفرحه ودخل لبقيت اصحابه وهوا ماسك الكيس والكل جري عليه وهما عايزين ياخدوه منه وكله بق بيض"رب التاني وعايز ياخد الكيس  واتقلبت الاوضه علي بعضها  وكله بدأ يعو"ر التاني وهما مش في وعيهم؟؟؟؟

جين. رجع بيته واخد الرساله وفتحها ومسك السي دي وحاطه في اللاب توب وبدأ يسمع الرساله واتصدم من الي فيها وان في شاب نفس مواصفات مارك بالظبط وبدأ الجوكر  يكمل كلامه ويقول   انه  الشاب الي قدامه  مش ابنه انما شابيهه وانه  قتل مارك ابنه علشان يستغله وسكت ورجع كمل كلامه وقال  وان الشاب الي قدامه دا جاسوس ولازم يخلص منه علشان يرد لابنه حقه وطلب منه يقط"عه ويرميه للملاب علشان ناره تهدي " 

جين اتصدم من الي الجوكر كاتبه واتعصب لانه عارف الحقيقه وان الي قت"ل ابن ألكسندر هوا الجوكر مش الشاب دا " 

جين كسر الس دي بغضب وقرر انه يروح إيطاليا ويعرف الحكايه بنفسه ويساعد روزي والشاب لانه عارف انه برئ وكمان حبيبته في ورطه ولازم يساعدها!!!

_______________

تاني يوم صحي هادي علي صوت خبط علي الباب قام بسرعه وصحي روزي وظبتو السرير بسرعه ورجعت روزي تنام تاني  وهادي قام فتح الباب" 

مساعد الكسندر قال" الزعيم يريدك يا سيد مارك""

هادي هز راسه بالموافقه والمساعد نزل وهادي قفل الباب    وصحي  لروزي وطلب منها تقوم تغير هدومها وهو لبس هدومه بسرعه وخرج علشان يروح لألكسندر!! 

نزل لمكتبه ولقي ان ألسكندر قاعد ومستنيه " 

هادي" صباح الخير ابي" 

ألكسندر رد عليه " صباح الخير بني تعال اريد ان اخبرك شئ مهم ! 

هادي هز راسه و قرب من ألكسندر والي بدأ يتكلم" سأسافر روسيا الليله لكي اصفي كل حساباتي مع جون لقد علمت انه قد اخد مني اهم صفقه امس واريد ان انتقم منه علي ما فعله معي!! 

هادي بصله وقال بخوف" انا ارفض قرارك ابي اريد ان اقضي معك بعض الوقت ايمكنك تأجيل هذا لاحقا  لا اريد منك الذهاب الان" 

ألكسندر وقف وقال " تعال معي يا  مارك أريدك ان تعلم شيء مهم"

هادي  بصله بتوتر وبعدها مشي وراه لحدما وصلوا عند غرفة ألكسندر هادي حس ان في حاجه خطر عليه ولاكنه فضل هادي ومنتجش اي رد فعل ملفته؟؟


كانت غرفه ألكسندر كبيره ومصنعه بأعلي واحود  التصاميم الحديثه " 


هادي كان مركز مع كل حاجه في الاوضه وعاجبه تصميمها لحدما  ما وقف قدام حائط شكله غريب" 

ألكسندر ظغط عند منطقه معينه في الحائط وبعدها الحائط اتحرك"

كان هادي مندهش من كل الي بيشوفوا لحدما الحائط بعد وظهر قدامهم باب ألكسندر حط ايده علي البصمه وبعدها مسك ايد هادي وعمله بصمه  وهوا  بيقول" الان كل شئ ملكك عزيزي!! 

هادي كان ساكت لحدما الباب اتفتح وظهر قدامه رفوف مليانه فلوس ورفوف مليانه دهي وكان في رف كبير مليان بقطع الألماظ  الضخمة " 

هادي كان مصدوم من كميه الفلوس والمجوهرات الي قدامه ومش مستوعب ان ممكن يكون في شخص فس العالم يمتلك كل دا " 

ألكسندر قال" الان انت تملك كل  هذا  انا سأذهب لـ اجون لتصفيه كل الحسابات القديمه وان عدت سنكمل حياتنا معا وان لم اعود فاستمتع بكل هذا!! 

هادي بصله وقال برفض" لا اريد ذهابك والدي" 

ألكسندر قال برفض" اريد منك ان تستمع لي ولو للمره الاخيره" 

هادي هز راسه وألكسندر قال" نفذ كل  ما اطلبه منك حتي وان عدت فكله  سيقي ملكك"" بقلمي شيماء صبحي 

هادي هز راسه وبعدها الكسندر شرحله لو هوا عايز يبيع الالماظ هيروح لمين  وازاي لو عايز يسيب البلد يهرب الفلوس"" 

هادي كان مستغرب كميه الغموض والخدع الي بيعملوها المافيا من ورا الحكومه لتهريب كل حاجه هما عايزينها!!! 

ألكسندر خرج وهادي معاه وبعدها ودعه ومشي واخر حاجه قالهالو انه يمشي في اسرع وقت  !!!!!  هادي استغرب كلامه وهز راسه بالموافقه ؟


هادي رجع غرفته وحكي لروزي عن كل حاجه وعرفها ان ألكسندر ناوي يسافر روسيا علشان  ينتقم من جون ومن كلامه عرف انه مش ناوي يسيبه غير لما يخل"ص عليه!!! 

روزي ابتسمت بفرحه وقالت ان جون يستحق  الموت لانه شخص مؤذي وخطر علي جميع البشر وقالت بحزن  بسببه جميع عائلتي   قت"لوا   وبسببه ايضا  تركت  حبيبي  !! 

هادي بصلها بحزن وقال" أنا عايز ارجع مصر حاسس اني وقعت في  دوامه  انا مش قدها !  

روزي "حض "نته وطمنته ان كل حاجه هتكون بخير!!!  وانهم اول ما يخرجوا من هنا هترجع معاه مصر" 

ابتسم ووافق وقال انها هتنور مصر!! 

••••••••

في روسيا جين كان بيكلم واحد من اصدقائه الي موجودين مع ألكسندر في إيطاليا وهوا بيسأله عن ايه الي بيحصل هناك" !

الشاب حكي لجين عن ألكسندر وعرفه انه جاي روسيا علشان يخلص حسباته مع جون وانه ناوي ينتقم منه ومش هيمشي غير وهوا مخلص عليه!!! جين اتصدم وقفل مع صديقه وهوا مقرر انه يحضر دا بنفسه  ويشهد علي الي هيحصل وانه بعدما هيخلص الرئيس يتاعه مهمته هيعرفه بالي الحوكر عمله 

وانه هو الي قت"ل اينه وان الشاب دا ملوش طنب 

______________

في مصر وبالتحديد عند اللواء حمدي كان بيتابع مع حسن والي بيقوله انوجاتله معلومات ان ألكسندر جاي روسيا علشان ينتقم من جون"

اللواء  سأله عن هادي  بقلق واكد عليه انهم يحموه "  

حسن جاوبه انهم لسا ميعرفوش اي  حاجه عنه وان الرجالة بتوع حون محرصين انهم ميدخلوش اي حد غريب معاهم! 

اللواء قفل المكالمه مع حين وخرج من مكتبه وهوا مقرر يروح  للجوكر    يطلع كل غله فيه ويض"ربه علشان هوا السبب في كل الي بيحصل واكيد دا من تخطيطه """ 

  الجوكر كان بين"صرب من اللواء وبيضحك ودا الي كان بيعصب اللواء اكتر ومن كتر عصبيته خرج مسدسه وضر"ب الجوكر طلق"ه في قلبه مات في وقتها !!! 

جري الظباط علي صوت النار وهنا قلقانين ليكون اللواء جراله حاجه بس لما شافو الجوكر هو الي ميت اطمنوا واخده علشان يتم اخذ الإجراءات ويقوموا بدفنه!!

•••••••••••••

تاني يوم صحي هادي ولقي ان روزي نايمه في حض"نه ! 

اتخض وصحاها بسرعه وهوا بيسألها لو حصل حاجه بينهم 

روزي قالت برفض" لا تقلق هادي لم يحصل اي شئ!

هادي قال براحه" الحمد لله لم اتوقع بانني كنت افعل مثل هذا الشيئ" 

روزي قامت من جمبه وراحت للحمام تاخد شاور وهوا كان قاعد بيفكر في قمر الي وحشته  اوي وبيقول" انا هرجع قريب اوي يا قمر متقلقيش  ووقتها هخرجك من المنطقة دي ونعيش في مكان خاص بينا؟؟ ! 

خرجت روزي من الحمام وشافته سرحان قالت بشك" مابك هادي لماذا انت شارد بهذه الطريقه المخيفه " 

هادي  ابتسم علي كلامها ووقف وبصلها وقال" استعدي روزي   سنذهب من هنا !! 

روزي اتصدمت بس فرحت من كلامه وقالت " ماذا تقول هادي ،كيف سنذهب واين " 

هادي قالها انهم مش هياخدوا اي حاجه من الي ألكسندر سابها وانه هياخدها ويروحوا اي دوله تانيه ويبدأ حياته من جديد! 

روزي رفضت كلامه وقالتله ان من حقهم ياخدو كل حاجه وانه عرض حياته للخطر مقابل عيلته فلازم ينجح ويرجع مصر ناجح ومحقق نجاح كبير" 

هادي قال انه مش عايز يبني نفسه بفلوس حرام"" 

روزي قالت ان الفلوس دي ملهاش علاقه بالحرام لان ألكسندر لديه شركات كبيره  وان الفلوس والمجوهرات دي من مكسبها وان فلوس الهروين دي هوا عاينها في مكان تاني اكيد ومستحيل تكون دي فلوسها لان التجاره  دي بتكسب وهيا عارفه كل المعلومات عن مكاسبها لانها كانت بتحضر الاتفاقات الي كانت بتم بين جون وبقيت المافيا" 

هادي قال" مش من حقي اخد اي حاجه مش ملكي يا روزي " 

روزي اصرت انهم ياخدو كل حاجه ولاكن هادي كان متردد لحدما قرر انهم هياخدو المجوهرات بس وانهم هيقسموها وبكدا يكونوا  اخدو حقهم" 

روزي وافقت وفعلا اخدو الالماظ والدهب وبعدها هربوا من القصر علي اساس انهم خارجين في نزهه !! 

————-

في روسيا وبالتحديد قصر ألكسندر كان وصل وهوا مجمع كل رجالته وبلغهم انهم يجمعوا كل الرجاله الي تخصهم في البلد كلها علشان عندهم مهمه هتنتهي النهارده بموت حد من الاتنين يا جون او ألكسندر!! 

جين كان بيسمع كل الي بيحصل في دهشه ولاكنهم نفذوا كلامه وراحوا يستعدوا للمهمه الي هيتكلفوا بيهاا " 

كان وسطهم الجاسوس الخاص بفريق حسين وبلغه باللي هيحصل النهارده بين جون وألكسندر " 

حسن بلغ اللواء بالمعلومات وبدأ حسن وفريقوا يخططوا ازاي هيروحوا هناك ويحضروا الي هيحصل بينفسخم!!! 

وعند الكسندر بلغ المساعد بتاعه وكان جميهم جين وقالهم ألكسندر عن المعلومات الخاصه بالفلوس الي جمعها من شغله في المافيا وقلهم انهم بعدما يخلصوا المهمه النهارده هتتفرق علي كل الرجاله بالتساوي" 

جين بدأ يقلق من الي بيحصل ولاكنه فرح باللي ألكسندر عمله معاه  هو والرجاله!! 

ألكسندر مشي وبعد وقت وصلت الرجالة وهما مسلحين ووقف ألكسندر يديهم التعليمات ويعرفهم انهم هيق"تلوا اي حد يقف قصادهم !! 

الرجاله هزت راسها  بالتاميد علي مللمه والموافقا عليه وبعدها خرجوا كلهم وركبوا العربيات وفي طريقهم لقصر جون" 

الجاسوس بعت رساله للرائد حسن و بلغه بكل الي بيحصل وعرفه انهم هيقت"لوا كل الي في القصر بتاع جون________ بقلمي شيماء صبحي 


الفصل الثاني عشر من هنا


بداية الرواية من هنا


 🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



تعليقات

close