القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية الاميره والمغترب البارت 7 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده

 رواية الاميره والمغترب البارت 7 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده 

رواية الاميره والمغترب البارت 7 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده 

سحر: اهو كدة كل حاجة فل و السفرة جاهزة  نتغدى انا و انتي ؟!

أميرة : لا يا سحر خلينا نستناهم أحسن مش لطيفة ناكل من غيرهم

- بس انتي تعبانة و محتاجة تتغذي...اوعي تفتكري اني مش ملاحظة تصرفاتك 

أميرة بتوتر : تصرفات ايه ؟؟

سحر : طول ما انتي بتاكلي معانا بتبقي محرجة تحطي ايدك على أي حاجة .. و عمرك ما اخذتي راحتك لحد ما جالك هبوط!

أميرة بتذكر: اه فكرتيني يا سحر !! هوما ما ادونيش أي ادوية امبارح ؟؟

سحر بتوتر : هاا...لا الدكتور قال مفيش داعي!

أميرة بتعجب: مفيش داعي ازاي و انتي بتقولي فقر دم؟؟

سحر بكذب: ماهو ... ماهو مش النوع الحاد اوي يعني الدكتور بيقول بالأكل الكويس ممكن تبقي كويسة

أميرة بعدم اقتناع : طيب تمام 🤨

سحر  بحماس و هي تحاول أن تغير الموضوع : يبقى انا هأحط الاكل ليا و ليكي شكل المسقعة يفتح النفس بجد بقالي كثير اوي ما كلتهاش 🥰

سكبت سحر طبقين و بدأتا في الأكل 

في هذه الأثناء وصلت كل من فاتن و حنان 


حنان اول ما شافتهم قاعدين عالسفرة دخلت اوضتها من غير كلام

توجهت فاتن نحوهم

فاتن بجمود:  مساء الخير 

سحر : مساء النور يا ماما يالا بسرعة حطي اللي ف ايدك و تعالي تذوقي أحلى مسقعة في الدنيا كلها..

فاتن بتهكم : و انتي تعرفي تعملي مسقعة من امتى ؟

سحر بتلذذ : أميرة اللي عملتها  لدرجة اني ما قدرتش استنى دقيقة كمان 🥰

فاتن بجمود: اه ما انا ملاحظة ...واخذين راحتكم اوي و لا كإن البيت ده  ليه اصحاب تستنوهم !!


احست أميرة بالإحراج الشديد و وضعت الشوكة من يدها و هي تقول بإرتباك: انا و الله قلتلها كدة يا خالتي هي اللي اصرت ما تست...

قاطعتها فاتن بجمود دون ان تنظر إليها و هي متوجهة الى المطبخ : خلاص خلاص خلصوا اكل يالا  على ما اصحي صالح  عشان احط لينا انا و حنان و هو


دخلت فاتن و نظرت أميرة الى سحر بلوم : قلتلك نستناهم شفتي نتيجة اصرارك ؟؟

سحر: ولا تاخذي ف بالك يالا كلي انتي عشان تروحي ترتاحي 

أميرة : لا انا لازم أطلع ادور على شغل هشوف المطعم اللي حاطط اعلان ده يمكن لسة ما وظفوش حد 

- شغل ايه بس انتي لسة تعبانة ؟؟

أميرة: معلش يا سحر سيبيني براحتي 


نهضت متوجهة نحو الغرفة

سحر بدهشة: مش هتكملي أكل طيب ؟!

أميرة بحزن تحاول أن تخفيه: الحمد لله شبعت كلي انتي بالهناء 

دخلت أميرة و بقيت سحر تنظر الى الصحن الذي أمامها بحزن: شبعتي ايه بس ده الطبق زي ما هو. ...

تنهدت بحزن و همست بغيظ : لولا انك أمي كنت قلت منك لله يا فاتن ! بس للأسف ما اقدرش أقول حاجة 😓


خرج صالح و حنان و توجها نحو السفرة بينما وضعت فاتن الأطباق 

سحر : انا شبعت عن اذنكم .

دخلت سحر و بقيت حنان تفكر كيف تبدأ كلامها 


في غرفة سحر

سحر بحزن: أميرة حبيبتي ما تزعليش من ماما عشان خاطري تمسحيها فيا المرة دي 

مسحت أميرة  دمعة بدون ان تنتبه سحر و قالت بتصنع الإبتسامة: قلتلك مش بازعل من خالتي و يالا ما تعطلنيش عايزة اطلع قبل ما الدنيا تظلم 

خرجت أميرة و بقيت سحر تنظر في اثرها بحزن

سحر : ماشي يا قلبي ...ربنا معاكي 


حنان : بابا انا كنت عاوزاك في موضوع 

صالح بآلية و هو يشرب الماء : خير يا حنان ؟

حنان بجدية : حضرتك انا  كنت عاوزة 1000 دولار 

شرق صالح من الصدمة: ألف دولار حتة وحدة ؟؟ ليه بقى؟؟

حنان : عاوزة اعمل مشروع كدة انا و وحدة صحبتي 

صالح بتعجب: مشروع ايه ده كمان ؟؟

حنان : هنشتري مستحضرات تجميل اتفقنا مع صاحب المختبر اللي بيصنعها اننا ناخذها بنص ثمنها و نبيعها تاني اونلاين بس محتاجة راس مال عشان اشاركها

صالح : بس انا مش معاي المبلغ ده !

فاتن : مش انت لسة قابض؟

صالح : ايوة بس دي يا دوب تكفي مصروف الشهر لما اديهملها هنكمل باقي الشهر منين؟؟

حنان : يا بابا مش مشكلة ...خذ من الفلوس اللي انت محوشهم

صالح : انني عارفة ان دول شقى عمري مش مستعد احط ايدي عليهم و تنسي انهم موجودين اصلا !!

- بس انا مستعدة ارجعهملك اعتبرها سلف و هأردها بعد ثلاث اشهر 

صالح بتردد: مش عارف ..

فاتن : مش عارف ايه ؟ يعني  عاجبك قاعدة البت كدة من غير شغلة ولا مشغلة؟! مش يمكن مشروعهم ينجح و تساعدك في مصروف البيت بدل ما انت ملخوم في شغلانتين و ممو"ت نفسك ليل نهار !!

صالح : انتي شايفة كدة؟! 

فاتن : انا رأيي نديها فرصة مش خسرانين حاجة .

صالح : امري لله ... 

حنان بفرحة : ميرسي اوي يا بابا ربنا يخليك ليا 🥰


توجهت الى غرفتها و هي تبتسم بخبث و تتذكر ما حدث 

فلاش 

حنان : انا نسيت اوراق العربية و الرخصة هأدخل اجيبهم و انتي اطلعي شغلي العربية على ما اطلع

اخذت فاتن المفاتيح و خرجت

في هذه اللحظة اسرعت حنان الى الداخل و هي تلتفت يمينا و يسارا

دخلت الى غرفة والديها و اخرجت صندوقا صغيرا من أعلى رف في دولاب والدها و أخذت كل المال الموجود فيه و وضعته في حقيبة يدها ثم اعادته الى مكانه و غادرت مسرعة بعد أن تعمدت ترك باب غرفة والديها مفتوحا على مصراعيه و كذا باب غرفتها.

فور ان اوصلت والدتها إلى الهايبر توجهت الى دانيال و أعطته المال و عادت مسرعة الى والدتها

باااك 

حنان : آسفة يا بابا .. يا رب بس تقدر  تستحمل الصدمة لحد ما يتم اللي احنا عاوزبنه.


فُتح باب غرفتها و كانت سحر التي رمقتها بنظرات حارقة

حنان بتهكم: خير ؟ مالك داخلة عليا كدة زي ملك المو"ت؟؟ 

سحر بغضب: انتي فاكرة اني مش عارفة اللعبة الحق'يرة اللي بتلعبيها يا حنان ؟؟


في مكان بعيد في كندا لاول مرة نذهب اليه 

يجلس احدهم على مكتبه الفخم بوقار و هو يتحدث عبر الهاتف 

- انت بتقول ايه يا خالد ؟و انت كنت فين لما حصل كل ده ؟؟

خالد : قلتلك يا ياسين الظاهر ان اللعبة محبوكة بشكل دقيق عشان كدة ما اكتشفتش اي ثغرة في الحسابات ، بس زي ما قلتلك قبل كدة .... انا من الاول مش بأثق في اللي اسمه ميشال ده ولا مستريحله عشان كدة فتشت وراه و وصلت للي وصلتله 


ياسين و هو يمسح وجهه بمحاولة منه للهدوء: طب ما تعرفش تدبرها انت من غير وجودي؟؟

خالد : للأسف يا ياسين انت لازم تجي بنفسك عشان تعاين البضاعة قبل ما نسلم الشحنة للشركة الامريكية ..و ما تنساش انا معاي نسخ بس من صفقة الخشب اللي اتفقت فيها مع الامريكان بس الورق الاصلي معاك انت بإعتبارك المدير العام للشركة...و كمان انا معنديش أي صلاحيات اني اتدخل في شغل ميشال و الجماعة اللي تحت مسؤوليته و ده اللي خلاه يستجرأ و يعمل شغل من وراك ...فاكر انك مش هتقدر تجي هنا و تكشفه و عارف إن صلاحياتي محدودة 

ياسين بإستسلام : تمام ...أنا هأضبط أمور الشركة هنا و اجيلك ..بس خلي الخبر ده سر مش عايز حد يعرف ان انا جاي فاهم يا خالد ؟؟

- عيب عليك ...ده انت صاحبي قبل ما تكون المدير بتاعي 

ياسين بإمتنان : ده عشمي فيك يا اخويا 

اقفل ياسين الخط و باله مشغول بما سمع 


أتصل بالسكرتيرة لتحضر على الفور 

احضري لي ملف صفقة الخشب و صفقة الورق  التي اجريناها مع شركة B NS  الامريكية و إحجزي لي  غدا على أول طائرة ذاهبة إلى أوتاوا 

السكرتيرة بإحترام : لك ذلك  سيد ياسين .

ياسين بتفكير :لا ... انتظري !! جهزي الملفات و ألغي كل مواعيدي للأيام القادمة ..سأذهب بالسيارة اليوم 

السكرتيرة : أمرك سيدي 


في هذه اللحظة دخلت فتاة شقراء طويلة ترتدي بلوزة جلدية و تنورة جلدية قصيرة جدا و تضع كما هائلا من التبرج

اقتربت منه و عانقته و هي تق'بله بشغف : وحشتني


احست السكرتيرة بالإحراج : عن اذنك سيدي 

ابعدها  ياسين بضيق : قلتلك مية مرة يا ليليان مش بحب الحركات دي !! ده مكان شغلي و بعدين مش كان مفروض تخبطي عالباب قبل ما تدخلي؟؟! 


ليليان بدلع : يوه بقى يا حبيبي !! ما الكل عارف اني خطيبتك ! و بعدين انا مش بأشتغل عندك عشان عايزني اعاملك بتحفظ يعني ايه لزمتها اخبط  و انا كلها شهرين و ابقى مراتك ؟؟ 

ياسين بضيق: نفس الاسطوانة  ...عموما انا مش فاضي ورايا مشوار روحي البيت انتي دلوقت 


ليليان بتصنع الزعل : مشوار ايه ده ؟ يعني انا واخذة اذن من المجلة و جاية اشوفك و انت ماشي و سايبني !؟

ياسين بحدة: ليليان مش وقت دلعك انا عندي مشكلة في اوتاوا لازم اسافر فورا عشان أعرف احلها بأقل خساير 

ليليان بحماس و فرحة مصطنعة  : يبقى أسافر معاك انا كمان نفسي اغير جو اوي !!

ياسين بملل: هو انا بقولك رايح اتفسح في الملديف عشان تقوليلي جاية معاك  ؟؟! دي اوتاوا !! مفيش غير ثلج و مطر و برد !

ليليان : طيب هتقعد هناك كام يوم ؟؟

ياسين: 3 او 4 ايام على أقصى تقدير

ليليان بتصنع الحزن: و هأعمل ايه من غيرك اربع ايام بحالهم؟


زفر ياسين بحنق: تروحي مجلة الازياء بتاعتك تشوفي شغلك انتي كمان ...يالا انا متأخر أصلا !

خرج مسرعا و تركها داخل المكتب تنفخ بغضب و هي تهمس بفحيح كالأفاعي 

- ماشي يا ياسين .. مضطرة اتحمل عصبيتك المهم اني بعد شهرين هابقى حرم ياسين المنشاوي و ساعتها هيبقى لينا معاملة تانية  ..مضطر تحترمني و تعاملني كويس و الا فأنت عارف القانون الكندي ... مش بيتسامح أبدا في حالات العنف ضد المرأة .. و انا بقى أكثر وحدة تعرف ازاي  تطلعك من طوعك وتخليك تطلع الوحش اللي جواك و ساعتها كل املاكك هتبقى ملكي  😁..هااااانت يا ياسين 


في غرفة حنان 

حنان بتصنع البرود: لعبة اي دي مش واخذة بالي ؟؟!

سحر: لا واخذة بالك اوي و عارفة انا قصدي ايه ؟؟بقى عايزة تبيعي لحم بنت خالتك اللي من دمك ؟! وصلت بيكي الحقا'رة لكدة ؟؟ مش كفاية انتي بايعة نفسك برخيص؟؟

حنان بتوتر: ابيع ايه و اشتري ايه انتي بتتكلمي عن ايه ؟؟

سحر بحنق : أميرة اللي كنتي واخذاها لدانيال لولا ستر ربنا و  لحقتها في الوقت المناسب كانت ضاعت بسببك ..انتي ايه ؟! شي'طان ؟؟ ده انتي حتى بنت زيها ؟؟؟ 


حنان كانت ستتكلم لكن سحر اوقفتها بحركة من يدها 

- على فكرة انا  اخترعت الحكاية إياها و ما قلتش لحد على الحقيقة  لا أميرة ولا ماما عشان صورتك بس قدامهم و كمان عشان مهما كان انتي برضو اختي و ما يهونش عليا تتفضحي...بس اقسم بالله يا حنان لو الموضوع ده اتكرر و اعرف انك حاولتي توصلي القذ'ر اللي اسمه دانيال ده لأميرة مرة تانية لأكون ناسية الاخوة و فا'ضحة علاقتكم انتي و هو و لعبتك الوا'طية دي  هأطربقها فوق دماغك فاهمة !!! و أظن بابا مستحيل يسكت لما يعرف علاقتك بالقذ"ر دانيال واصلة لحد فين 


كانت حنان ستتكلم لكن اوقفها صوت والدها العالي و صراخه الذي هز ارجاء البيت 

صعقت سحر حين سمعت صراخه الهستيري و خرجت من غرفة حنان مسرعة بينما ابتسمت هي بمكر : حلو اوي ..اهي الحكاية كلها هتتقلب دلوقت يا سحر ..و كلها ساعتين و حبيبة قلبك  الحرامية  هتكون بين ايدين دانيال 

ألناس اللي مستنية المغترب ...أخيرا ظهر و هتبتدي حكاية  كفاح أميرة الجديد بداية  من البارت الجاي ...تفاعل حلو 


البارت الثامن من هنا


بداية الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close