رواية عروستي ميكانيكي الفصل العاشر بقلم سما نور الدين حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية عروستي ميكانيكي الفصل العاشر بقلم سما نور الدين حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية عروستي ميكانيكي الفصل العاشر بقلم سما نور الدين حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

المشهد 10

..استقبلت اصلي زوجها عند البوابة وهي تصيح به ..

.."..اتأخرت ليه..خلاص كتبوا الكتاب وبقت البتاعة دي مراته.."..

..اسرعا كل من مراد واخته نيرمين للحاق بوالدتهم التي وقفا خلفها وهي تشكو لسمير تأخره وتحكي له عما جرى من تلك الفتاة التي اقتحمت حياتهم..

.. تركت زهرة ابراهيم ليهدا قليلا ثم اتجهت ناحية ايمان التي امسكت بمرفقها وقالت وهي تمشي بجانبها ناحية عمها..

.."..تعالي سلمي على عمك سمير ..تقوليله ازيك ياعمي وحمدالله على السلامة وبس ..متقوليش حاجة تاني. "..

..التفتت ايمان براسها ناحية عمتها وقالت متسائلة..

.."..ليه ياعمتي هو مابيفهمش من العربي غير الكلمتين دول بس.."..

..وقفت زهرة وايمان امام سمير الذي توقف امامهما ينظر الى ايمان من اسفل لأعلي بكل ازدراء..

..مدت ايمان يدها لتصافحه وهي تقول والابتسامة تزين شفتيها..

.."..حمدالله على السلامة ياعمي .."..

..وقفت اصلي ونيرمين بجانب سمير الذي وضع كلتا كفيه بجيبي بنطاله وقال بنبرة ساخرة..

.."..عمك..عمك مين ياشاطرة ..انتي مين يابت انتي وبتعملي هنا ايه.."..

..صاحت به زهرة بصوت قوي خافت وهي تنظر حولها خوفا من ان يسمع احدهم ما يجري..

.."..سمير ..وطي صوتك ..ايه اللي بتقوله دا.."..

..اخفضت ايمان يدها بجانبها وهي تقول بنبرة صوت واثقة قوية ..

.."..عارف يا...عمي ..لولا انك عمي انا كنت رديت عليك رد يلوحك ويزعلك..بس انا مش هعمل كدة ..مش عشانك ..لا.. عشان خاطر الراجل الكبير التعبان دا.."..

..رفع سمير  يده لكي يضربها بعد ان ارتسمت بملامحه علامات الغضب الشديد ولكنه وجد من يوقفها بالهواء عاليا ..كان ابراهيم يقف بقبالته وهو يقول بعد ما انزل بيد عمه لأسفل ..

.."..مش هسمحلك ياعمي تمد ايدك على مراتي..واللي هي في الاصل بنت اخوك الله يرحمه ..يعني في مقام بنتك.."..

..كذلك مراد الذي قال وهو يتلفت حوله..

.."..بابا من فضلك الناس بتبص علينا ..وجدي بيشاور من بعيد .."..

..ضربت ايمان كتف ابراهيم باصبعها وقالت غاضبة ..

.."..لا ياشا بعد اذنك ..انا اقدر ادافع عن نفسي تمام اوي..سيبه سيبه ..خليه يوريني هيمد ايده عليا ازاي.."..

..استدار ابراهيم لزوجته وقال امرا اياها..

.."..ايمان ..اطلعي اوضتك دلوقتي ..وهنتفاهم كلنا بعدين.."..

..حاوطتها عمتها بذراعيها وقالت وهي تحاول ان تسير بها ..

.."..يالا حبيبتي ..يالا .."..

..زمجرت ايمان وهي تحاول ان تتسمر مكانها فقالت..

.."..سيبيني ياعمتي الله يخليكي ..هو عشان شايفني بالفستان فاكرني اكسلانس ..لا ياعمتي ..دا انا الاسطى ايمان .."..

..جمعت زهرة كل قوتها لكي لا تدعها تفلت منها ويحدث مالا يحمد عقباه..

..دلفا الاثنتان لغرفة ايمان التي زفرت بصوت عال وضيق ملحوظ فقالت..

.."..انا عايزة امشي من هنا ياعمتي ..عايزة ارجع بلدي وبيتي.."..

..صاحت بها عمتها وهي تهز كتفيها بقوة ..

.."..مافيش حاجة اسمها عايزة امشي من هنا ..لان هنا بيتك زي ماهو بيتهم بالظبط ويمكن اكتر.."..

..تهدلت كتفي ايمان واتجهت للفراش لتجلس فوقه وهي تقول بصوت حزين..

.."..انا معرفش ليه قال كدة ..مع اني اول ماشوفته لقيته فيه شبه من ابويا الله يرحمه..اتصدمت فيه ..الله يسامحه..مع اني كنت ممكن اعملها معاه..بس كويس انك حوشتيني..عشان خاطر جدي ..بس بردو انا عايزة امشي..حلو اوي اللي حصل لغاية كدة.."..

..جلست عمتها بجانبها تمسد فوق ظهرها بحنو وهي تقول..

.."..وتسيبيني وتسيبي جدك بعد مااتعلقنا بيكي..وجوزك ابراهيم .."..

..التفتت ايمان برأسها بسرعة وحدة وهي تقول ..

.."..جوزي ..جوز مين ياعمتي ..انتي عارفة كويس انها جوازة حلواني..يعني شوية كدة ...و بخ .."..

..ضاق مابين حاجبي زهرة وقالت متعجبة ..

.."..حلواني ..و بخ..انتي بتقولي ايه يابنت.."..

..مطت ايمان شفتيها وهبت لتقف امامها ..مالت بجذعها وصفقت بكلتا كفيها وقالت..

.."..يعني جوازة اونطة ..حبة وقت وفينش finish ..وكل واحد يروح لحاله.."..

..صدح صوت ابراهيم عاليا وهو يقول..

.."..ومين اللي هسيبك تروحي لحالك بعد مابقيتي خلاص مراتي ..يعني انا بس اللي اقول واحكم ..فهمتي.."..

..تخصرت ايمان وهي تقف بقبالته وتقول بنبرة صوت قوية. 

.."..لاااااا...الكلام دا ياباشا عندها ...لكن عندي انا.. تدوس فرامل وتقف انتباه..انا محدش يتحكم فيا لموأخذة.."..

..اقترب ابراهيم منها وينظر لها بقوة قائلا..

.."..اتأدبي وانتي بتتكلمي معايا ..انتي خلاص بقيتي مراتي ..يعني تحترمي نفسك .."..

..رفعت سبابتها امام وجه ابراهيم وهي تقول..

.."..انا محترمة غصبن عن اي حد هنا ..وانسى خالص كلمة مراتي دي .."..

..كانت العمة زهرة تريد ان تقف حائلا بينهما وهي تردد قائلة..

.."..اتفاهموا بالراحة ياولاد.."..

.. لكن ابراهيم لم يدع لها فرصة بذلك عندما امسك بكتفي ايمان ودفع بها ناحية الحائط وهو يقول..

.."..انتي اللي غصبن عنك لازم تفهمي ان بقيتي واحدة تانية غير اللي ساكنة بالحارة هناك..انتي هنا ايمان حرم ابراهيم بيه..واللي على هذا الاساس هتتصرفي وهتكون حياتك الجديدة.."..

..حاولت ايمان ان تتملص من بين يديه ولكن دون فائدة ..وقبل ان تصيح بوجهه ..دلفت دادة فاطمة وهي تقول ..

.."..ابراهيم بيه الحقنا..جدك تعب وبينادي عليك.."..

..هرع ابراهيم مسرعا ووراءه زهرة تارك ورائه ايمان التي تنظر للفراغ بأعين زائغة ..افترشت الارض وهي تقول لنفسها ..

.."..انا بحلم ..انا اكيد بحلم..يمكن لما اقلع الجزمة اصحى وافوق من الكابوس دا.."..

..نزعت الحذاء وهي تتأوه بشدة وتفرك اصابع قدميها وتقول ..

.."..ملعون ابو الكعب العالي.."..

..كانت دادة فاطمة تنظر لها بتعجب حتى قالت..

.."..حبيبتي مش هتنزلي تشوفي جدك.."..

..رفعت ايمان راسها وهبت لتقف وتقول وهي تهرول بعيدا عن غرفتها بهد ان استعادت وعيها كاملا..

.."..كان حقيقة..وبكل مرة يمسك فيا ويزعق في وشي..ماشي حاضر ..لما نشوف اخرتها ايه مع الناس دي.."..

..دلفت ايمان لغرفة جدها وهي حافية القدمين لتجدها مكتظة بالجميع..والطبيب يقوم بفحص جدها النائم بفراشه..اقتربت من فراش جدها لتجد من يصيح بها غاضبا..

.."..انتي السبب في كل اللي بيحصل.."..

..اشارت لنفسها وهي تردد قوله بصوت ضعيف..

.."..انا.."..

.. فصاح ابراهيم بقوة وهو يقول..

.."..عمي ..من فضلك..كلامك معايا انا.."..

..رفع الجد يده وهو يقول بصوت ضعيف..

.."..مش عايز حد في الاوضة غير ايمان وابراهيم وسمير بس ..الكل يطلع برة ..يالا.."..

..خرج الجميع من الغرفة وقبل ان تخطو زهرة خارجها ..قال الجد..

.."..استني يازهرة.."..

..هزت زهرة رأسها واغلقت الباب ..قال الجد وهو يشير لهم ..

.."..اقعدوا واسمعوني كويس..انا كنت ناوي اكتب نص ثروتي بيع وشرا لابني احمد الله يرحمه ..لكن بما ان قضاء الله كان اسرع مني ..انا كتبتها باسم ايمان ..لأن هي الأحق بثروة ابوها كاملة .."..

..هب سمير ليقف ويصيح ..

.."..بتقول ايه يابابا..كتبت نص ثروتك لبنت جاية من الشارع..منعرفش اصلها ايه .."..

..وقف ابراهيم ليقول بصوت قوي وهو يلوح بيده..

.."..اصلها تبقى بنت اخوك ياعمي ..ومش هسمح بأي كلمة تمسها او تمس كرامتها ..لان كرامة مراتي من كرامتي .."..

..صاح به سمير وهو يضحك ضحكة ساخرة وقال..

.."..لا ياابن اخويا ..المسألة مش مسألة كرامة ..المسألة انك وافقت تتجوز واحدة زي دي عشان الثروة اللي بقت ملكها ..بس صدقني انت اخدت اكبر مقلب في حياتك ..لاني مش هسمحلها تاخد قرش واحد منها.."..

..ظهرت الصدمة بملامح ابراهيم والذي انقبض صدره خوفا من ان تصدق ايمان قول عمها ..فقبل ان ينطق قال الجد بصوت هادئ مخيف..

.."..ايه ياسمير هتعملها ايه..هتهددها بالقتل وتطردها زي ما عملت مع ابوها من تلات سنين لما جيه يزورني بالمستشفى وانت منعته حتى يشوفني ..لولا انك ابني انا كنت اتصرفت معاك تصرف يخليك تندم ندم عمرك على تهديدك لأخوك .."..

..ازدرد سمير ريقه بصعوبة وقال متلعثما بكلماته...

.."..ايه.. يابابا.. اللي بتقوله دا تهديد ايه ..انا ..انا ...."..

..كانت ايمان تنتقل بعينيها بينهم بنظرات زائغة وفاه مفتوح..لم تشعر بنفسها الا وهي تقف وتتجه ناحية الباب ..ليصيح بها جدها قائلا ..

.."..ايمان .."..

..وقفت ايمان مكانها وقالت بصوت قوي وظهرها لهم جميعا ..

.."..انا همشي من هنا ..انا عايزة اروح بيتنا..واللي خايف على عمره مايقربش ناحيتي.."..



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا



اكتب في بحث جوحل( مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات) تظهر القصص كامله


القراء والمتابعين الغاليييييييين عليا إللي يدخل عندنا ميخرجش كل إللي محتاجينه هتلاقوه من غير تعب ومن غير لف في الجروبات والصفحات موجود في اللينكات بالاسفل 👇👇👇



أروع الروايات الكامله من هنا



اللي يخلص قراءه ميسبناش ويمشي أنا بحبكم أدخلوا انضموا معايا علي تليجرام واستمتعوا بقراءه الروايات من اللينكات بالاسفل 👇💙👇❤️👇



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا




اعملوا متابعه لصفحتي عليها جميع الروايات إللي عوزينها من هناااااااا




الروايات الحديثه من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




وكمان روايات كامله من هنا




🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS