رواية ضربت أمي علشان أرضي حماتي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده

رواية ضربت أمي علشان أرضي حماتي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده

رواية ضربت أمي علشان أرضي حماتي الفصل الاول بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده


الحلقه الاولي 

في البدايه اعرفكم بنفسي أنا مروه عايشه مع ماما واختي وفي يوم كنا كلنا قاعدين في الصاله 

وماما قالت 


الام 

لا يا مروه يوسف لا يعني لا أية اللي يخليني 

اجوزك واحد كان متجوز وخلا مراته تتوفي علي ايدو 


مروه 

تاني يا ماما هنتكلم في الحوار ده كانت قضيه 

شرف ولو فيه حاجه مكنش خرج من القسم 

ولا اي


مريم 

حرام عليكي اللي بتعملي في نفسك ده يا 

بنتي هو انتي ليه راضيه علي نفسك كده


مروه 

وانتي مالك انتي يا مريم ما تخليكي في حالك 

ماما انا بحب يوسف وعمري ما هتجوز 

واحد غيرو


الام 

خالص يا حبيبتي اقعدي بقي من غير جواز 

احسن انا لا يمكن اوافق عليه 


مريم 

عايزه اقولك ان هو طمعان فيكي والله 

مش اكتر مش عايزك حب يعني 


مروه 

يووووو هو انتي ايه عايزه تخربيها علشان

اقعد بايره زيك مش بيجي ليا اي عرسان


مريم 

اخس عليكي يا مروه والله بقي أنا بايره

شكرا ليكي وبعدها قومت ودخلت جوا 


الام 

متزعليش منها يا مريم والله دي عبيطه 

ومش عارفه هي بتقول ايه


مريم 

برحتها يا ماما خلاص انا كده كده مش زعلانه

الا عليها والله 


الام 

ربنا يكملك بعقلك با حبيبتي وبعدها 

دخلت الاوضه وكلمت حماتي


الحما 

طلما اتصلتي علي طول كده يبقي خلاص 

مامتك وافقت نيجي نتقدم 


مروه 

مش عارفه يا طنط اقولك اي لا مش موافقه 

وبجد انا لو اخد يوسف متعرفيش أنا ممكن 

اعمل في نفسي اي 


الحما 

بنتي حبيبتي متقولش كده لا طبعا يا حبيبتي

اوعي تعملي في نفسك حاجه انتي متعرفيش 

انتي غاليه عندي ازاي والله 


مروه 

طيب اعمل اي يعني انتي شايفه اللي بيحصل 

اهو 


الحما 

اسمعي يا حبيبتي انتي مش صغيره وتقدري

تجوزي نفسك 


مروه 

لا طبعا يا حماتي انا مقدرش اتجوز من وراهم 

انتي عارفه ماما عامله ازاي 


الحما 

اخس عليكي هو انا اقدر اقولك تعملي كده 

برضه مينفعش يا حبيبتي انا بقول هنعمل 

فرح وكل حاجه بس تجوزي نفسك 


مروه 

عالعموم هشوف وارد عليكي 


الحما 

بقولك اي يا مروه انتي عارفه أن طول عمري 

نفسي يكون عندي بنت بطلي 

تقولي يا حماتي دي قوليلي يا ماما 


مروه 

حاضر يا ماما وبعدها قفلت السكه 

وكان يوسف قاعد جنبها 


يوسف 

نفسي افهم انتي عامله تعملي كده ليه 

انا مش عايز اتجوز البت دي يا ماما مش بحبها 


الحما  

واللي كنت بتحبها عملت لينا اي يا حبيبي 

بقولك اي يا واد انت بطل هبل بقي 

البت دي اللي هتجيب ليك فلوس 


يوسف 

مانتي شايفه امها واختها عاملين ازاي معايا 

وعمرهم ما هيوافقوا أننا نتجوز 


الحما 

هو انت بلعب ولا اي يا حبيبي 

بكره هتكون مراتك وهتشوف 


وتاني يوم ماما دخلت الاوضه 


الام 

بقولك اي يا مروه قومي اللبسي يلا 

علشان لازم نسافر البلد عمك عايزنا علشان 

خاطر نخلص ورق الأرض 


مروه 

ماما انا ورايا مشوار مهم انهارده روحي وانا 

هاجي ليكي بكره علي البلد 


الام 

مروه اوعي متجيش انا عايزه اخلص موضوع 

الارض دي بقي خلينا نخلص 


مروه 

عنيا يا ماما والله اكيد هاجي هتسيبي 

مريم ونيجي سوا 


الام 

لا مش هينفع لازم حد يكون معايا المهم بكره 

متتاخريش عليا وبعدها مشيت وانا كلمت 

يوسف 


يوسف 

الو ازيك يا مروه عامله اي 


مروه 

بخير والله يا يوسف بقولك اي أنا 

عايزه اشوفك اوي انتي وحشتني جدا 

وماما خرجت هي ومريم 


يوسف 

بس انا مش فاضي وفي الوقت ده حماتي 

اخدت منه التلفون 


الحما 

ده مسكوف يقولك تعالي هنا عاملين الغدا 

اتغدي معانا 


مروه 

اي معقول اصل يا ماما 


الحما 

بقولك اي أنا مش هاكل الا لما تيجي 

يلا بقي بسرعه 


مروه .حاضر ماشي وبعدها قفلت السكه 


يوسف 

ينفع اللي انتي عملتي ده بقولك اي أنا 

مش عايز اقعد معاها يا ماما 


الحما 

مانت فعلا مش هتقعد معاها بقولك اي 

انزل يلا هات الماذون الفرصه جت 


يوسف 

اي الكلام الغريب ده مينفعش كده يا ماما 

انتي عارفه امها عامله ازاي 


الحما 

عامله اي بقولك اي يا واد انت بطل 

عبط بقي والله لو ما ضحكت  حسستها انك 

عايزها متعرفش هعمل فيك اي وبعدها 

نزل وطلع الخط التاني وحطه في التلفون 

وكلم مريم 


مريم 

الو ايوه يا احمد حرام عليك انت قافل تلفونك 

بقالك فتره دي انا كنت خايفه عليك 


يوسف 

معلش يا حبيبتي الفتره دي مشغول اوي والله 

ومش عارف اتكلم في التلفون انتي وحشاني اوي والله 


مريم 

وانت كمان هو انا بقي مش ناويه اشوفك

احنا بقلنا سنه بنتكلم بس تلفون ونفسي 

بجد اشوفك 


يوسف 

اوعدك اول لما ارجع من شرم الشيخ المره 

دي هنتقابل انتي كمان وحشتني اوي 


مريم 

طيب بقولك اي أنا هقفل السكه دلوقتي 

لاحسن ماما جايه عليا وانا مش عايزها 

تعرف ان اعرف حد دلوقتي 


يوسف 

خدي بالك من نفسك وبعدها قفل السكه 

وقال خايف اقولك ان انا يوسف جارك 

تسبيني بجد متعرفيش أنا بحبك ازاي با مريم 


وفي شقه الحما الجرس رن وفتحت 


الحما 

كويس انك جيتي بدري ادخلي يلا اللبسي 

الفستان اللي علي السرير علشان الناس اللي جايه 


مروه

مش فاهمه هو انتي جايلك ضيوف ولا اي 


الحما 

اصل انا عملت ليكي مفاجاه وطلبت الماذون 

يجي يا حبيبتي خالص هتتجوزي يوسف انهارده 


مروه 

اي الكلام ده لا طبعا انا مش هقدر اعمل كده 

يا ماما طيب سبيني اقول لماما المره دي 

كمان يمكن توافق وبعدها دخلت 

اقعدت وعملت نفسها بتعيط وقالت 


الحما 

انا عارفه انك كنتي هتقولي لا انا مش عارفه 

ليه يا ابني ملكش نصيب تفرح خالص 

ده قالي انا مروه بتحبني اوي يا ماما وعمرها 

ما هترفض ليا طلب 


مروه 

دي حقيقه والله يا ماما بس انا خايفه 


الحما 

عيب تقولي خايفه دي وانا جنبك بس انتي 

عارفه ظروف يوسف ومش معاه يجيب 

عفش اليومين دول 


مروه 

انا قدامي شهرين بس والوديعه تتفك 

وهجيب كل اللي نفسنا فيه 


الحما 

طيب بقولك اي أنا راي نروح نستلف فلوس 

من ام عمار تجيبي العفش بس هي 

مش راضيه تسلفني علشان عليا مبلغ 

ينفع أمتي تمضي ليها علي وصلات امانه 


مروه 

اي أنا عمري ما عملت كده بس حاضر علشان 

يوسف اعمل اي حاجه نفسك فيها 


الحما 

كنت عارفه يا حبيبتي انك عمرك ما هتقولي 

لا بقولك اي مش قدامنا الا انهارده علشان 

نجيب كل العفش 


مروه 

بس عايزكي تحميني من أمي ارجوكي انتي 

مش عارفه هي ممكن تعمل فيا اي 


الحما 

فشر جوزك في ظهرك يا حبيبتي ومحدش 

هيقدر يقرب منك 


وفي البيت الكبير عمي كان قاعد وقال


العم 

الا هي مروه مش جت ليه انتي متعرفيش فاروق نفسه يشوفها ازاي


الام 

جايه بكره هي معلم سليمان علشان تمضي على العقود هو انت ناسي ان الارض باسمنا احنا الثلاثه


العم 

انا كنت ماجل الموضوع ده لحد ما  اخويا يعدي عليه وقت علي فارقه فاروق عايز يخطب مروه وبصراحه انا عمري ما هلاقي عروسه احسن من مروه 


الام 

طبعا انت بتقول ايه وهي هتلاقي فين احسن من ابن عمها ليحافظ عليها وعلى مالها انا موافقه ودخل فاروق 


فاروق 

بس انا عايزها هي اللي توافق يا مرات عمي انت عارفه ان هي مش بتحبني خالص


الام 

مين اللي قالك الكلام الفارغ ده دي خالص ده بتحبك يا ابني زي اخوها بس ما تعرفش ان انت عايز تتجوزها


مريم 

الف مبروك يا فاورق ربنا يكمل ليك علي خير 


العم 

وانا مش هسيبك الا لما تتجوزي من عندنا من البلد انت كمان يا مريم


مريم 

كل شي نصيب يا عمي 


فاروق 

بس انا حابب احط النقط على الحروف من الاول يا بابا يا مرات عمي انا مروه هتعيش معايا هنا في البلد


الام 

طيب ما انت عارف ان ابوهم سايبلهم ورث كثير في مصر وانا مش هقدر اعيش من غير بناتي


فاروق 

خلاص انا هجيب شقه بس بفلوسي انا مش عايزه شقه حد 


الام . عارفه انك بتفهم في الأصول يا ابني 

ومتربي علي العموم هي جايه بكره 

واكيد هي مش هترفض يعني 


وفي الشقه دخلت الحما وقالت 


الحما 

ايه رايك يا حبيبتي بزوقي بقى فرشتلك الشقه كلها اهو بس الشقه كبيره اوي بسم الله مشاء 

الله 


يوسف 

فعلا انا مكنتش عارف ان الشقه حلوه اوي كده 


مروه . بجد انا فرحانه ان انت مبسوط قوي يا يوسف


يوسف 

ومكنتش مبسوط ازاي وانا معايا مراتي 

حبيبتي 


مروه 

انا طلبت عشا من برا واكيد هتكلي معانا 

يا ماما مش هينفع تمشي الا لما تكلي 


الحما 

مهو أنا نسيت اقولك يا حبيبتي انا هعيش 

معاكوا هنا اه احسن معرفش مامتك ممكن 

تعمل اي فيكي ولا في ابني 


مروه 

ربنا يسترها انا خايفه لما تيجي وتعرف 

على العموم انا مسافره البلد بكره مش هتكلم معاها في اي حاجه غير لما تيجي هنا


الحما 

مش فاهمه كلامك يا حبيبتي هو انت عايزه تمشي من البيت ده من غير جوزك ولا ايه من هنا ورايح رجل جوزك على رجل


مروه 

بس يا ماما عمي ما يعرفش ان انا اتجوزت وانا مش عايزه اعمل مشاكل هناك وبعدين احنا 

رايحين نبيع الأرض 


يوسف 

مشاكل في ايه هو انا اتجوزتك عرفي ده انا متجوزك على سنه الله ورسوله وخلاص لو انت مش عاجبك احنا ممكن ننفصل عادي 


مروه 

اي الكلام الغريب اللي انت بتقولوا ده 

لا طبعا انا مقدرش اعيش من غيرك 


الحما 

يبقي يا حبيبتي قبل ما تمشي بكره 

تروحي تعملي ليه توكيل ب كل حاجه 


يوسف 

ماما بتتكلم صح يا مروه لازم يكون 

معايا توكيل ب كل حاجه علشان خاطر 

محدش يقدر يتكلم معانا 


مروه

اللي تشوفه يا حبيبي وبعدها دخلت

 الاوضه 


الحما 

ده ايه اللي غيرك كده مش كنت مش موافق على الجوازه دي من الاول


يوسف 

خلاص اتجوزتها يا ماما واللي كان كان احاول استفاد منها بقى وخلاص المهم شهر شهرين وهطلقها


الحما 

طلاق اي يا ابو طلاق دي تلبس قضيه 

شرف زي اللي قبلها 


يوسف 

تاني يا ماما انا مش عايز اي مشاكل 

المره اللي فاتت قولتي كده وخليني الموضوع 

يوصل لجريمه وكنت هروح فيها 


 ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا



الفصل الثاني من هنا



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا



الروايات الحديثه من هنا



جميع الروايات الكامله من هنا



🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS