القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

رواية ((بنت بمئة راجل)) الحلقه الثانيه بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


 الحلقة الثانية

 اليوم خلص تاني يوم الصبح 

 صحية عصمت ودخلت المطبخ وحضرة الفطار  ونزلت الورشة :يا فتاح يا عليم يارزق يا كريم اصتبحنا وصتبح الملك للة يا رب يا معين بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ارزقنا بالحلال يارب العالمين مالك ياض يا بلية 


بلية  بعياط :ابد ياسطي مفيش 


عصمت :خد ياض هنا مالك بتعيط لية 


  بلية بعياط :اصل ما نمتش طول الليل 


عصمت :لية بتحب جديد ياض مالك يلاة فيك اية 


بلية  بحزن :لا مش بحب بس  امي تعبت اوي المبارح  وووو


عصمت  قرب من بلية : مالك ياض وبواوء لية منطق علي طول 


بلية بحزن ودموع   :ابدا يا سطي بس امي اتحجزة  في المستشفى وعوزة تعمل عملية وحلتها خطرىاوي  وانت عرف الحال دي انا بتعلم بعافية دة لولك انت ياسطي كان زماني جهل دي اولة انت بدنيتي اكتر من حقي كان زماني انا وامي بنشحت  


عصمت وهو ليطبطب علي كتف بلية  : بس يا ياض عيب كدة  ياعبيط انت زى ادهم اخوية هي في مستشفى  اية وهي 

هتعمل العملية امتة 


بلية  بحزن :المفروض بكرة بس مفيش فلوس الجي علي اد اللي رايح وانت عارف احنا ملناش حد حتي عمي بعيد عننا  


عصمت بتنهيدة  :طب خلص يا ياض متشلش هم طول ما انا فية نفس انا سداد هو انت مش زي اخوية  بردة هما عوزين كام 


بلية  بعياط :عشرة  ألف جنيه


عصمت :خلص يا عم محلولة يلا يلا قوم كدة روق علي الورشة  وشوف شغلك 


وبعد شوية عصمت قام

 عصمت :يلاة يا بلية  انا رايح مشوار كدة في راجل هيجيب عربية شفها كدة وخلي ادهم يظبطها لحد مرجع انا مش هغيب كتير 


بلية  بسعادة: حاضر يا سطي ربنا يكرمك ويوسع رزقك ويرزقك ببنت الحلال  ويكفيك  شر ولد الحرام ويكفيك شر المستخبي يا رب 


عصمت ببتسامة :خلص ياض انت هتشحت  علية ولا اية  و مالك كدة  ياض قلبت علي خلتي فتحية بتاعت العيش   غور شوف شغلك 


ويخرج عصمت وهو خارج بشوف ابو صفاء 

عصمت  بابتسامة: صباح الخير يا حج ابراهيم 


ابراهيم بابتسامة : صباح الخير يا سطي عصمت عامل اية يا ابني 


عصمت : الحمداللة بقول يا حج ابراهيم انا لية طلب عندك بس متكسفنيش سائق عليك انبي 


ابراهيم :  علية الصلاة والسلام والله يا ابني لو في أيدي انفذ الطلب انا مستعد 


عصمت:لا في ايدك انشاء الله انت لية يا عم ابراهيم مش عاوز تجوز رجب لست صفاء بنتك 


ابراهيم :مين قال كدة يا  عصمت يا ابني 


رجب وهو داخل عليهم :انا يا عم ابراهيم انا جيت كام مرة لحد بيتك وانت تهزقني وتقول انت جزار وبنتي متعلمة طب ما انا متعلم ومعاية شهادة 


ابراهيم :واد يا رجب قول كلام صح انا مش طردك انا قلت تتجوز بنتي وانت واحد بتحشش كل يوم  وترجع سكران طب ازى يا ابن ما تحضرنا   انت يا عصمت يا ابني دى ينفع يعني بنتي تتجوز ويخدها  بعد الجواز يمرمتها 


عصمت:لا طبعا دى لو اختي موفقش بس ياحج رجب زي ابنك كسيب  انت ثواب  خدى تحت جناحك علمة من الاول يا حج  اكسب فية ثواب خد حسنات 


رجب : والله يا حج ابراهيم انا مش هينفع اتكلم  انت عارف ان أبوية مات وملقتش حد يعلمني الصح من الغلط وعلي طول كنت مع امي في السوق والله يبركلي فية امي بقة علمتني القراء  والكتابة بس صحاب السوء بق ونبي يا حج توافق انا بحب بنتك 


عصمت :عشان خاطري يا حاج انا ضامن رجب 


ابراهيم بعد تفكير:ماشي يا رجب بس خطوبة بس والله يارجب لو ماتعدلت وسبت  من الطريق اللي انت فية والله ماهجوزك بنتي لكن مسالت انك عاوز تتعدل دة ماشي بس قدام عصمت لو فضلت معوج متلمش الا نفسك  اتفقنا 


رجب : والله انا مستعد انت زى أبوية ارشدني للصح اكسب فية ثواب سائق عليك انبي


ابراهيم :ماشي يا رجب تعالي انت وامك بكرة عندنا 


عصمت :مبروك يا رجب يا صخبي بس متصغرنيش في الحتة وقدام   الحاج 


رجب :عيب عليك يا صحبي 

ومشي رجب 

وراح عصمت مشوار ورجع 

عصمت :ولاة يا بلية حد سأل علية


بلية :ايوة سطي الراجل دة 


عصمت :اهلا يا عم الحج انت مشيت امبارح ومتعرفناش 


الراجل : شاكر اسمي شاكر عمك شاكر


عصمت :اهلا وسهلا يا عم شاكر ها هي دي العربية مشاء الله مشاء 


شاكر :ايوة الصبي بتاعك قال حاجة بسيطة  


عصمت :بلية ولا ازعة


شاكر :لا ابو شعر بني اللي هناك دة 


عصمت : ايوة ازعة. طب خلص يا.عم شاكر بدل  ازعة قال بسيطة يبقة بسيطة  تعالي يا اداهم  


ادهم اللي هو ازعة :خير  ياسطي 


عصمت : طمني فيها اية يا عم العربية دى 


ازعة :ابدا دى الباستام عوزة تتسلك وفي وفضل ادهم  يقول علي اللي في العربية 


عصمت :بس كدة سبحان الله خلص يا عم ازعة اشتغل  انت فيها  وشوف اية فيها عوزها فبريكة استلمها منك  امتة  بس خد وقت انت عارف وفهم  محبش حد يعيب علي شغل الورشة 


ازعة :انشاء الله عيب عليك  ياسطي انا تربيتك  بكرة بليل 


عصمت ':سمعت يا عم شاكر بعد بكرة  علي المغربية تجي تستلم 


شاكر :بس ياسطي انا كنت عوزك انت اللي تشوفها 


عصمت : متقلقش انا وازعة واحد ادهم دي اخوية وتربيتي يعني بدل ادهم قال كدة يبقة أنا اللي قلت بعد بكرة يا عم شاكر تجي تستلم  وتجربة باذن انا يا بلية 

تعالى معاية 


ادهم :يا اسطي علي فين 


عصمت :مشوار في السريع كدة وراجع 

.ومشي عصمت وراح المستشفى دفع المصريف للامى  بلية اللي هو امير  ورجع علي طول 


----------------------------------------------

في ماكن خارج البلد 


جر اية يا ناهد كنتي فين  قلقتني عليكي 


ناهد : ابدا يا محمود   كنت بشتري حاجات عشان سمير فين سمير 


محمود بحزن  :بيلعب ناهد انا عرفت اني كامل مات 


ناهد  بصدمة : كامل مات طب وعصمت وادهم 


محمود :محدش يعرف هما فين 


ناهد : ولدي يا محمود انا عاوزة اعرف هما فين  وكامل مات ازى انا سبتهم غصب عني 


محمود :من غير ما تقولي انا بدور عليهم بس اكتشفت اني عهدى بيدور عليهم هو كمان 


ناهد  بخضة :عهدي هو الراجل دة لسة عايش منة للة  هو السبب هو والحرباية ليلي 


محمود :خلص يا ناهد انا هدور عليهم  واجبهم


ناهد :ربنا ما يحرمني منك محمود يا اخوية 

  

تعريف صغير


(ناهد ام عصمت 

محمود اخو ناهد من آلام بس حنين أوى عندة سمير ١٢سنة يتيم الأم وناهد هي اللي ربتة ))


$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

في بيت عهدى 

عهدى:,انا ميهمنيش الفلوس يهمني ولد ابن شق الأرض وجبهم يا عزت 


عزت : والله عهدي بية مش سيبين ماكن الا ودورنا فية مش يمكن ما


عهدى: اخرس متقلش كدة لا هما عيشين انا ما ستلمتش جثث حد فيهم يبقة ازى اكيد عيشين لو امهم في مصر كنت قلت عندها بس دي هربة وسبتهم  كانت عصمت لسة ١٠سنين وادهم سنة يعني مش فكرنها دور يا عزت دور وكلة بحسابة 


عزت :يا عهدى انت صاحب عمري مفيش الكلام دة بني 

انت مش صحبي وبس انا المحامي بتاعك وانت اخوية يا عهدى


عهدى:ربنا يديم المعروف بنا 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

بره عند ليلي 


ليلي :جدك جاب المحامي يا عدنان اكيد بيخطط لحاجة انا عرفها دى راجل دماغة سم 


عدنان:يا ماما مية مرة قلت بلاش جدى انت عرفة كويس جدي مش هيسكت الا لو ولد عمي رجعة 


ليلي في نفسها  :إلهي ما يرجعة ابدا  يا اخي 


عدنان :انا مش عارف اية كمية الكرة اللي انت شيله لولد عمي  


ليلي :, والله دى بقة حاجة تخصني انا 


وخرج عهدى من المكتب :ليلي سمعك بتتكلمي في حاجة 


ليلي :لا يا عمي 


عهدى:عملت اية يا عدنان 


عدنان :بردة يا جدي مفيش اي اثر ليهم انا بقة اعمل اية 


عهدى:اممممممم ابن ليلي بجد يا خسارة يا عدنان وسابة ومشي 


عدنان :انا مش عارف اعمل ايه اكتر من كدة مشغل ناس عشان يدورة علي الهانم وأخوها ومش لقيتهم  اوووووووووووف


وقام وخرج 


$$$$$$$$$$$$$$$$$$$____$$$$$$


عد اسبوع من غير اي حاجة مهمة ما تحصل 


شاكر :مساء الخير يا سطي


عصمت من تحت عربية :مساء الخير يا عم شاكر نورتنا ولاة بندق الشاي لعمك شاكر


شاكر :شكرا يا ابني انا جي عشان ابية  عجبة شغلك وعوزك عشان بقيت العربيات 


عصمت وهو بيطلع من تحت العربية : والله يا عم شاكر انا مش فاضي خالص وعندي شغل كتير  ممكن بعد بكرة 


شاكر :معلش يا ابني انت ميهنش عليك اني يتقطع   عيشي أبية قال اجيبك في أيدي 


عصمت : بس يا عم شاكر انت شايف 


شاكر :يا ابني دي ساعة زمان مش هتفرق 


عصمت :,ماشي بس اقفل العربية دى واجي 


فعلا عصمت  غير هدومة راح مع شاكر وقعد في الهول 

نزل عهدي بص لعصمت واستغرب اوي 

عهدي  بتركيز :مين دة يا شاكر 


شاكر :دة الاسطي الميكانيكي يا باشا 


عهدى وهو ببقرب منة :تمام هو دة اللي صلح العربية 

عصمت شافت عهدي وخافت جدا 

عصمت بتوتر :ايوة انا يا بية 


عهدى:اسمك اية. 


عصمت  برتباك :ععصوم 


عهدى :,اسمك عصوم 


شاكر :لا يا بية اسمة عصمت 


عهدي :عصمت !!!! عصمت اية 


عصمت بتوتر :عصمت عصمت 


عهدي :يعني ابوك اسمة عصمت 


عصمت  بارتباك :ايوة يا باشا 


شاكر :بس يا باشا مش هو اللي صلحها دة إخوة ادهم 


عندى بشك :ادهم انت من فين يا عصمت 


عصمت  برتباك شديد :اااحنا من اسكندريه يا باشا أبوية من اسكندرية وامي الله يرحمها 


عهدى:ابوك عيش 


عصمت بخوف واضح  : ها لا مات من شهر  يا باشا انا لزم امشي 


عهدى :استنا خدة دول وبكرة أصبح تجي في العنوان دة ماشي 


عصمت بخوف  :تحت امرك يا باشا 

ومشي وسبهم رجع علي البيت 


عصمت  بخوف :ادهم  ادهم 


ادهم : مالك يا سطي 


عصمت  بارتباك :لم هدومك بسرعة احنا لزم نمشي من هنا جدك عرف طرقنا 


ادهم :ازاي يا عصمت ومين عرفهم طرقنا 


عصمت وهي بتقعد علي الكرسي  :انا 


ادهم :,انتي ازى تعملي كدة 


عصمت :مش انا بالمعني المقصود 

وحكت لادهم كل حاجة 


ادهم :دة مش معنها أنهم عرفونا


عصمت :الاحطياط واجب مش بحب اسيب حاجة للظروف 


ادهم :طب اهدي كدة ممكن اعرف انتي عرفتي انهم عرفونا من فين 


عصمت :من الاسئلة اللي عهدى سألها انت من فين ابوكي ميت امتة وامك ميتة ولا لاء اسمك اية كدة يعني 


ادهم :مش معني أنة سالك يعني عرفك وبعدين انتي متنكرة في شكل راجل حتي صوتك بتعرفي تغيرية كويس 


عصمت بعياط  :ادهم انا مش حمل اني اشوفك بتموت ادامي انت كمان كفاية بابا يا ادهم 


ادهم :في اية ياسطي عصمت متنشف كدة يا عم الله ويا سيدي أن كان علي المقابلة بتاعة بكرة ارفضي لو قالو  تشتغل معهم


عصمت :ادهم انا قلقانة 


ادهم :ياسطي سبها علي الله اللي عوز ربنا هيكون 


والباب خبط 

عصمت بخضة وهي بتخضني اخوها :مين ممكن يجي دلوقت ادهم لو جدك اهرب وسبني  


ادهم :نفتح ونشوف الاول  خش جوة ظبط نفسك يا سطي 


ادهم فتح الباب :هو انت 


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔يا تري مين اللي كان علي الباب

تابعووووني 


الحلقه الثالثه من هنا


بداية الروايه من هنا



تعليقات

close