قصه مسك الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده

قصه مسك الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده 


قصه مسك الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده 


انا خاتون كنت قعدة وبفكر في فكرة قصة جديدة لقيت اللي بتتكلم فون رديت 

خاتون :الو مين (علي فكرة دي مش طرقتي في الرد علي رقم غريب انا برد بنعم مين معاية )


...:خاتون عبد المنعم 


خاتون :أيوة مين معاية 


...:انا مسك كنت عوزاكي في خدمة صغيرة 


خاتون :خير انشاء الله 


مسك :انا عرفة انك بتكتبي قصص من الواقع عشان كدة عوزة اخد رايكم رايك في حاجة 


خاتون : رايكم ولا رائي 


مسك :لا طبعا رايك وكمان رائي المتابعين 


خاتون : اتفضلي 


مسك :هي قصة ومش قصة هي حكاية عشتها بس لحد دلوقتي متخيلتش اني عشتها نفسي احكي واخد راي حد يعرفني انا صح ولا غلط 

خاتون :طب احكي وانا اللي احكم وطبعا قبل مني الفانز 


مسك :طب اسمعي 


الحلقة الأولى 

      (((مسك )))

انا مسك عند ٢٠ سنة في كلية طب  عمرى ما تخيلت اني هعيش كل دة انا بنت وحيدة بابا مات وعيشة مع ماما الحمدالله معاش بابا مكفيني انا وماما غير  في فلوس بابا سيبها في البنك وديعة كل كام شهر ماما بتجيب الأرباح بتاعتها وعيشن الحمدالله ومش نقصني حاجة و عندي عمي طيب جدا ماما كانت بتقول اني بابا شريك عمي في مجموعة شركات بس انا معرفش حاجة عن الموضوع دة   ولا اعرف احنا لية عيشين مش في نفس مستوي عمي لأن عمي غني جدا وحنا يعني علي قدنا عمي  عند بنت وولد دنيا ومازن  ومرات  عمي  اصلا مش بتحبنا ولا بطيق ماما ولا  بتحبها  وقطعة علاقتها بينا نهائيا  بس بنت عمي دينا علي طول بتتصل بماما وكل فطرة كدة مازن بيتصل بس هو انسان غامض اوي نظرة لية غريبة بس عادي جدا ابن عمي تعرفي يا خاتون انا فكرة مازن اوي مع اني لم سبت بيت جدي كنت صغيرة  يعني ٦سنين بس فكرة اهتمام مازن  بية وانا صغيرة مش عرفة دي اسمة اية اهتمام ولا حب ولا تعود  بس اللي اعرفه اني انا من صغري بحب مازن وبحب قربة لية كنت عيش علي ذكرى  ايام زمان هتقولي ذكرى اية انتي كان عندك  ٦سنين لحقتي تكوني ذكرى  هقول أيوة اصل في حاجات عمرها ما تنسي ابدا   

المهم في يوم صحيت علي صوت ماما زي كل يوم 


امال :مسك مسك اصحي بقة 


مسك :صباح الخير يا ماما 


امال :صباح الفل يا دكتورة اية متأخرة يعني مفيش كلية ولا اية انهاردة 


مسك وهي بتحضن امها  :,لا في بس متاخر البنت همسة متصلتش


امال :لا


ومرة وحدة لقيت الباب بيخبط  

تك تك تك تك تك تك تك تك تك تك تك تك تك تك

مسك بزعيق  :اييييييية في اية مين الحمار اللي بيخبط كدة 


همسة بمرح  :انا يا صحية الحمار فتحي يا زفت 


مسك بمرح  :زفت في عينك بتخبطي كدة لية يا بنت  البوليس بيجري وراكي ولا اية يا بنت قول اقول 


همسة  بمرح : دمك  خفيف اوي يا بنت خالتي


مسك :طول عمري دمي خفيف 


همسة :لا يا نصحة مش البوليس اللي بيجري واراية بس احنا  متأخرين 


مسك بستطعباط : متأخرين علي اية 


همسة سكتت وبصة لخالتها 

همسة بنت اخت ماما مسك  :ازيك يا خلتو عمل اية ماما بتسلم عليكي يلا يا زفتة الدكتور بتاع المادة دى رخم


مسك بغرور  :اولا انا مش ريحة انهاردة انتي نسية النهاردة اية 


همسة  بستعباط :ايوة صح النهاردة عيد العمال إجازة 


مسك  بتكشيرة :لا يا ظريفة مش عيد العمل 


همسة بنفس الاستعباط  :أيوة أيوة  ٦اكتوبر صح 


مسك  بغيظ:لا يا خفيفة  انهاردة عيد ميلادي يا ظريفة 


همسة برخامة   :يا شيخة  كنت فكرة حاجة عدلة 


مسك  بغيظ :كدة يا همسة انا بنت خالتك  واختك وانتي يا ماما بتنسيني  


امال  بخضن:عمري ما نسيت يا حبيبتي بس انتي ديما كدة  متسرعة لو كنتي اسانتي لبليل  كنتي عرفتي اني خالتك عملة عيد ميلاد في فيلاتها  وبعتة همسة عشان  تخدنا ونروح عندها 


مسك بفرح : الله ربنا يخليكي يا خلتو وانتي يا همسة  الكلب وربنا لربكي وجرية وري بعض  


امال  وهي بتحط لديها علي رأسها من الدوشة :خلص يا بنات بقة يلا عشان نلحق الحفلة 

ونزلنا وكانت الحفلة جميلة جدا وجوز خلتي عمو محمد دى راجل طيب اوى انا بحبة جدا بخسة بابا  


ناهد  بفرح :اية رايك يا ست مسك في الحفلة 


مسك  بفرح :مش عرفة اشكرك ازى يا خلتو انتي وعمة محمد واللة كانت حفلة هيلة 


ناهد  بحزن : الحمدالله اني عرفت افرحك 


امال :مالك يا ناهد 


ناهد بحزن .:ابدا اصل محمد جي لية فرصة لا تعوض أنة يمسك مجموعة شركات راجل اعمال كبير برة وانتي عرفة هو محامي كبير 


امال بستغراب  : واية اللي  يزعل في كدة 


ناهد  بحزن :ابدا اصل لزم نسافر كلنا حتي همسة كمان لزم تسافر 


مسك  بزعل :يعني اية يا خلتو طب والكلية 


محمد  بحب ابوي :ممكن ننقل همسة هناك دى فرصة كبيرة اوى بس انا بفكر ارفض 


امال : لا طبعا يا محمد وافق دي فرصة متتعوضش وبعدين متنساش اني احنا بنكبر ولزم تأمن مستقبل بنتك 


ناهد بحزن  :  يعني عوزاني  هسيبك لوحدك 


امال بحب  :اية تسبيني لوحدك  دى هو انا لسة صغيرة يا  ناهد سفري ما متخافيش  علية طول عمرك محسسني انك  امي  ربنا ما يحرمني منك ابدا 


محمد :ربنا يخليكم لبعض فعلا يا امال ناهد بحسها امك 


ناهد :طبعا بنتي انا اللي ربتها بعد موت ماما وبعدين متنساش انا الكبيرة


امال :عمرك ما حسستني اني امي ميتة كنتي ونعم الام والاخت  


مسك بحزن  :طب هتسافرة  امتة يا عمة 


محمد :متخافيش بعد الامتحانات مش عوزك تزعلي يا مسك في أي وقت عتعوزني انتي وماما هرجع 


همسة بزعل :تعرفي انتي هتوحشني يا كلب البحر 


مسك  بعيط :,انتي اكتر كلب البحر 


الكل. ضحك عليهم وعدة ايام وايام وجت الامتحانات وانا وهمسة كل يوم مع بعض وجة يوم السفر 


محمد :هتوحشيني  يا امال وانتي يا مسك لو عوزتي اي  حاجة اتصلي علي طول 


ناهد بحزن .:كل يوم هنتكلم مع بعض  يا امال خلي بالك من نفسك ومن مسك ماشي 


امال :متخافيش علية 


همسة  بدموع :اوعي تنسي  يا مسك هتوحشني اوى يا خلتو 


امال :انتي اكتر يا حبيبتي 

وسفرة همسة وخلتو وعم محمد 

والإجازة خلصت وكان أول يوم كلية 


امال وهي بتصحينها  :,يلا يا مسك عشان متتاخريش 


مسك :,حاضر 

ورحت كليتي وانا رجعة لقيت باب الشقة مفتوح والجران  في الشقة 


مسك بخضة  :,ماما في اية 


وحدة من الجران :,مفيش يا حبيبتي بس ماما تعبت حبة وجبنة الدكتور 

 

وخرج الدكتور 


مسك :خير يا دكتور ماما ملها 

الدكتور :,انتي بنتها 


مسك :ايوة 

وحدة من الجران : دي دكتورة اصلا 


الدكتور :انتي دكتورة 


مسك :لا لسة انا في السنة الأخيرة 


الدكتور :طب كويس انتي اكيد هتفهمي اللي هقولة بصي التحليل دي لزم تتعمل ضروري هي والأشعة 


مسك بشك  :حضرتك شاكك في اية 


الدكتور : والله انا شاكك في كانسر في المخ 


مسك :,اية كانسر ربنا يستر 

حاضر يا دكتور اكيد هنعمل التحليل والأشعة شكرا يا دكتور 

وفعلا عمال كل حاجة وفعلا طلع عند ماما كانسر في المخ وكمان في المرحلة الأخيرة يعني مفيش علاج غير المسكنات ماما دخلت المستشفي عشان تعبت جدا شهر وهي تعبانة جدا


امال  بتعب :,مسك اتصلي بعمك يا بنتي 


مسك  بستغراب :عمي لية يا ماما 


امال  بتعب :,ريحني يا بنتي واتصلي بعمك بسرعة 


مسك بحزن  :,انا قلت لخلتو وهي هتنزل 


امال بتعب  :,متتعبنيش يا مسك اتصلي يا بنتي  بعمك 


مسك  بطاعة :حاضر 


امال بتعب شديد :مسك لو عمك ملحقنيش عمك محمد عارف كل حاجة خلية يحكيلك وخشي اوضتي هتلقي جواب سلمية لمحمد وهو هيتصرف  


مسك : حاضر 

واتصلت فعلت 


امال  بتعب:الو رفعت انا امال ام مسك رفعت انا بموت تعالي يا رفعت ياريت بسرعة 


رفعت  بستغراب :,امال مالك يا ام مسك 


امال  بتعب :رفعت انا عندي كانسر والمرحلة الأخيرة تعالي يا رفعت من فضلك 

رفعت  :أصبح هكون عندك 

وفعلا عمي جة  


رفعت بعتاب : لية يا امال كدة  ازي متعرفنيش من أول مرضك 


امال بتعب  :انا لسة عرفة من  شهر  رفعت مسك ملهاش حد غيرك انت عمها يعني في حكم ابوها مش هأمنك  علي بنت اخوك يا رفعت  انت عارف اني مصطفي  مكنش لية غيرك اوع يارفعت تنسي حق بنت اخوك ولا الوصية اللي ابوك وصي بيها بس قبل اي حاجة خد راي مسك اوع تغصبها علي الوصية يا رفعت اوع نفذ كلام مصطفي يا رفعت


رفعت بحب اخوي  :بنت اخوية في عيني انتي اللي بعدتي وختي مسك وسافرتي الاسكندريه لختك وانا سكت بدل بنت اخوية مستريحة وانتي عرفة انا كنت بحب اخوية ازى 

وبعدين متخافيش انا مش هقدر اغصب مسك علي حاجة ولو هي مش هتوافق خلص تغور الوصية كفاية اني اخوية مات بعيد عني وكفاية أنة كان عندة فلوس كتير بس شغال عند الغريب تغور الوصية بس مخسرش بنت اخوية  


امال بتعب  : كدة انا استريحت  وبعدين انا بعدت عشان معملتش مشاكل مع مراتك سوسن انت عارف هي مش بتحبني من ساعة ما عرفت الوصي


ودخلت مسك:ازيك يا عمي 


رفعت : الحمدالله مشاء الله زى القمر عملة اية في الكلية يا دكتورة 


مسك : الحمدالله انا في آخر سنة 


رفعت ،: انا عارف يا حبيبتي ربنا يوفقك 


امال  بتعب شديد :مسك اسمعني 

انا عرف. انك صرفتي كل الفلوس اللي في البنك علي العلاج وعلي المستشفى مسك لو حصل  حاجة ومت سافري مع عمك وعيش هناك 


مسك  بعياط :ماما لية بتقولي كدة من فضلك إنشاء الله هتخفي


امال  بتعب : اسمعني انا بموت اوعدني يا مسك انك هتعيشي مع عمك يا بنتي اوعدني انك تسمعي الكلام وتطلعي دكتورة اوعدي يا مسك عمك يعرف كل حاجة وبيحبك اوعدني انك مهما حصل متسبنيش حقك متهربيش زي 


مسك  بعياط :ماما لية بتقولي كدة 


امال بتعب شديد :اوعدني يامسك 


مسك يعياط  :وعدك.يا ماما بكل حاجة اني اسمع كلام عمي واني اعيش مع عمي واني اطلع دكتورة واني مسبش حقي 


امال بضعف  :ريحتني يا بنتي ربنا يريح قلبك يا مسك اهةةةةة  اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله


مسك  بصراخ :ماما مممممماما يا ماما متسبنيش لوحدي يا ماما 


عمي خدني في حضنة 

ماما ماتت وسبتني لوحدي وخلتو في نفس اليوم نزلت عشت اسود اسبوع في حياتي  كنت بنام في حضن حاجة ماما 


ناهد بحزن :افتحي يا مسك خلص يا بنتي دة عمرها والله لو كنت اعرف أنها تعبانة مكنتش سبتها 


رفعت :مسك يا حبيبتي ماما في مكان احسن من اللي احنا فين ادعي لماما يا مسك ربنا يرحمها 


مسك خرجة :,اللة يرحمك يا ماما 


ناهد :ايوة كدة اخرجي وعيشي ماما مكنتش هتحب تشوفك في الحالة دى ابدا 


مسك :حاضر يا خلتو 


ناهد :رفعت عملت اية في ورق مسك حولتة للكلية في مصر 


رفعت :ايوة من بدري 


مسك :هو انا خلص هسيب هنا 


رفعت.:ماما قالت اية  قبل ما اموت ياحبيبتي 


مسك :حاضر يا عمو 


رفعت :انشاء الله بكرة هاجي اخدك انا كلمت سوسن وهي محضرة اوضة  في البيت ليكي والله انتي هتحبي  ولدي اوى مازن ودنيا 


مسك :انشاء الله 


رفعت :انا همشي دلوقتي وبكرة الصبح هجي يلا اسيبك تلمي  احاجاتك ناهد سلمي علي محمد وهمسة 


مسك :انتي هتاسافري امتة يا خلتي 


ناهد :بعد بكرة انشاء الله والله يا مسك محمد لسة ماسك الشغل مكنش ينفع ينزل وهمسة هتتجنن عليكي بس الدراسة بقة انشاء الله في الإجازة هننزل وبعد اذن رفعت طبعا  هتجي تقدي معانا الإجازة 


رفعت:مفيش مانع حتي لو هتسافر مش مشكلة يلا اسيبك بقة تخلصي اللي هتخدية معكي 

سلام عليكم


ناهد ومسك :وعليكم السلام


ناهد خرجة وري رفعت :رفعت مسك امانة عندك رفعت مسك لو حد ديقها انا هكون في وشة وانت فهمتي الزمن مش هيعيد نفسة تاني انا زمان سكت عشانك وعشان عمي واختي هي اللي سكتتني لكن مسك مش زي امال


رفعت :متقلقيش يا ناهد مسك بنتي وآمال هي اللي مشية زمان وانا مرضتش تغصب عليها متقلقيش  


ناهد :ماشي يا رفعت 

ودخلت خلتي 

مسك :انا خايفة اوى مرات عمي مش بتحبني يا خلتو 


ناهد :اسمعي يا مسك لوحد ديقة اتصلي  بية وعوزكي تعرفي حاجة اني انتي  مش هتقعدي عندهم  ولاوحد فيهم هيصرف عليكي لا هتقعدي في حقك وحق ابوكي وامك  وفلوس ابوكي وعدي بس السنة دى وانشاء الله هخدم عندي بس خلصي السنة دى اتفقنا 


مسك  بستغراب :ماشي  هتعملي اية في البيت يا خلتو 


ناهد :هنقفلها وهنبلغ اني هي مغلقة متخافيش يا حبيبتي 


فعلا لميت هدومي وتأني يوم عمي جة ومشيت بعد ما سلاما علي خلتي 


في الطريق


رفعت :انشاء الله هتحبي دنيا اوى هو زيك كدة كيوت 


مسك :هي في سنة كام يا عمي 


رفعت :لا هي مخلصة بتشعالة معاية هي ومازن  فكرة مازن يا مسك


مسك برتباك :يعني مش اوي انا سبتة لم كان عيل صغير


رفعت : مازن مش زي زمان مازن بقة راجل مش العيل الصغير 


مسك :يعني عندة عضلات وشنب 


رفعت :هههههههههه أيوة 

متتكسفيش كدة دي ابن عمك بردة 


مسك  بكسوف :ربنا يخلي يا عمي 


رفعت :مسك مهما سوسن قالت متردش ولم ارجع تحكي كل حاجة وانا هترصف اتفقنا 


مسك:يا عمو انا  مش جية عشان اعمل مشاكل انا هخلص السنة اللي فضلة وهسافر لخلتو انا مش عوزة  اعمل مشاكل لحد صدقني يا عمي لو لقيت اني قعادي عنك  هعمل مشاكل انا هنسحب وهعيش في بيت المغتربات لحد ما السنة ما تخلص 


رفعت :لا طبعا لو حد ديقك تقولي علي طول انتي بنت اخوية زى بنتي بظبط وبعدين انتي هتقعدي في حقك  وملكك  ولا بنت اخت مراتي اللي عيشة في بيتي زيها زى ولدي  احسن لا طبعا انتي   انتي لحمي ودمي يا مسك انتي بنت اخوية اللي اتحرمت منة 


مسك : حاضر لو حصل حاجة هقول 


ووصلنا اول ما دخلت قلبي اتقبض خفت بس مكنش في جوابة  خوف اوى 


وزنزلة دنيا والكل 

دنيا  بحب : حمدالله بسلامة يا مسك وحشتني البقاء لله


مسك :انتي اكتر  ونعم بالله


مازن كان بيبص بطريقة غريبة بيبص من فوق لتحت بس انا مش خايفة منة 

مازن :البقاء لله


مسك :شكرا 

ندى بنت اخت طنط سوسن كانت بتتكلم بغرور  :ازيك البقية في حياتك 


مسك :مرسي 


سوسن  برخامة : البقاء لله يا مسك 


مسك :شكرا يا طنط 


رفعت :دادة يا دادة خدي مسك علي اوضتها 


الدادة  نعيمة :من عيني البقاء لله يا بنتي 


مسك :شكرا لحضرتك يا دادة 


مازن  وهو بيبص لمسك:انا ماشي هتاجي علي الشركة يا بابا 


رفعت :لا هنزل من بكرة في حاجة مهمة 


مازن :لا مفيش 


دنيا :انا كمان مش هجي هقعد  مع مسك 


والكل دخل يعمل اللي كان بيعملة 


سوسن خدة ندي ودخلت بيها اوضتها


ندي :شفتي يا خلتو دي حلوة اوى يعني ممكن مازن يبصلها ويسبني


سوسن :انتي وشرطرتك يا ندي متخلهاش تقعد في البيت 

ندي :يعني اطردها  


سوسن بمكر  :لا تديقيها بزوق وانتي بقة علي طول مع مازن الفتي  نظرة لكي 


ندى :من عيني بس عمو رفعت ممكن يزعل 


سوسن :من غير ما يعرف يعني ممكن تعملي الحاجة وتقولي مش انا فهمتي 


ندى :طبعا  خلص مش  هقعدة هنا كتير  


سوسن لنفسها:يعني زمان خلصت من أمها البت رجع لية لا وكمان شبة امها اوى كأن امال وقفة ادامي بس لا زى عملت في امك هعمل فيكي 

وعدة اسبوع والدنيا كانت كويسة وانا في الكلية مش برجع غير بليل هلكلنة وتعباتة  جدا مليش دعوة بحد 

 في يوم 

سوسن  بمكر:اية يا مسك كل يوم كدة ترجعي متأخر مش كلام دة الناس تقول اية علينا 


مسك :اسفة يا طنط بس انا الكلية باعتي عملي وانا آخر سنة فلمحاصرات بتكون كتير اسفة هحاول متاخرش 


رفعت :مسك بلاش مواصلا وانا هعمل ليكي سواق يكون معاكي 


مسك :شكرا يا عمو جدا  


ندي  بغرور :وانتي بقة كلية اية 


دنيا وهي بتغيظ ندي بأن ندي فاشلة  :كلية طب بشري قسم مخ واعصاب اصعب قسم بتاع الناس الاذكية يا ندي 


ندي بغيظ  :ايوة ربنا معاكي 


فون مسك رن 

مسك : الو ازيك يا خلتو معلش والله كنت فعلا قفل الفون اسفة  


ناهد.:انتي عملة اية 


مسك : الحمدالله همسة عملة فية 


همسة بجنان  :كلب البحر حبيبي عمل اية 


مسك  بنفس الجنان :جموسة البحر اخبارك اية في الكلية

 

 سوسن بديق : اية الجنان دة 


همسة :مخ واعصاب طبعا 


مسك :بجد والله كويس زى بظبط طول عمرنا مع بعض 


محمد:يا بنت هاتي بقة ازيك يا مسك 


مسك :عمي حبيبي عمال اية 


محمد : الحمدالله انشاء الله في  الإجازة انتي جية صح 


مسك :مش عرفة اصل 


ناهد بمقطعة  : مفيش اصل انا هبعت التذكرة 


مسك :ربنا ما يحرمني منك يا خلتو 


ناهد:يلا يا مسك اسيبك بقة سلامي على كل اللي عندك ومحمد هيكلم رفعت عشان تجي في الإجازة 


مسك :, حاضر يا خالتو سلام


سوسن :,اية قلت الذوق دي مش المفروض تسلام علينا 


مسك :هي فعلا بتسلم عليكم عمو عمو محمد بيقول اني هروح في الإجازة عندهم 


رفعت :ايوة فعلا بس مش دلوقتي في الإجازة الكبيرة 


مسك :اللي تشوفة الحمدالله شبعت 

كل دة ومازن قاعد بيتفرج وبيبص علية ومبتسم ابتسامة غريبة اوى 

وعدة شهر كمان كل حاجة كانت كويسة 


رفعت :مسك خدي دول خليهم معاكي 


مسك :انا معاية معاش بابا 


رفعت :لا خلي دول معاكي انا اصل مسافر وهرجع بعد اسبوع 


مسك : مسافر لية وبعدين  انا لو احتاج حاجة هطلب من  دنيا 


رفعت بتوتر :  مسافر في شغل و دنيا هتسافر معاية مازن هو اللي هيكون هنا لو عوزتي اي حاجة اطلبي من مازن انا مسافر الصبح بعد ما تروحي الكلية 


مسك :توصل بسلامة انشاء الله 


وسافر عمي ودنيا 


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


الحلقة الثانية

((((مسك )))) 

عمي سلم علية وانا رحت جمعتي بس قبل ما يمشي كلم مازن 


رفعت  وهو ماشي :مازن يا ابني  خلي بالك من بنت عمك اي حاجة عوزها اديها وانا مش هتاخر  ادعيلي أخرج من العملية بالسلامة لو مرجعتش خد راي مسك قبل متعرفها الوصية واللي فيها و  متنساش يا مازن  هي مسؤليك انت و متنساش بردة غير انها بنت عمك هي بتكون  


مازن  بمقطعة وبديق وبغضب  :خلص بابا خلص حاضر  ارجوك انا اصلا علي أخري ومش طيقها انا نفسي اخلص منها باي طريقة  فلو سمحت مطغضش  علية اكتر من كدة أظن  انت عارف هي متهمنيش اصلا  


رفعت  بمقطعة:,اضغط عليك وهي متهمكش   انت  اية غيرك كدة دي مسك حبك اوع تكون  فاكر أنها تعرف حاجة عن الوصية زي ما امك ما قالت  ولا   وأنها تعرف انها تكون مراتك  البت عملت اية عشان تكرها كدة دي مشية من هنا وهي صغيرة عرفت عنها اية ولا مين قلك عليها اية  دي انت كنت بتموت لم مشية هي وامها  انت نسيت لم مشية حلتك كانت ازاى 


مازن بغضب وحزن  وحسرة : كنت كنت بحبة (وبديق)  وبعدين تعرف بقة متعرفش دي حاجة. تخصك انت وبنت اخوك انا  اصل مش موافق علي الجوازة دي بس هعمل اية مش هقدر اسيب اللي تعبت فية لغيري انا هنفذ اللي هيتقال  في الوصية مش اكتر من كدة وهي بقة هسبها كدة  مش اخوك وجدي هما اللي حكمة تبقى هي تستحمل غلطة ابوها  


رفعت بزعيق وغضب  :تستحمل اية وغلطة اية اية اللي جرالك يا مازن دي مسك مسك اللي لم مشية انت جالك حمة وسخنية وكنت بتموت مسك اللي كنت بتنام في اوضتها بعد ما مشية ولحد دلوقتي مسبتش اوضتها مالك كارها كدة لية  


مازن  بمقطعة و بحزن شديد :كفاية ارجوك بقة كفاية بقة  انتم حكمتم  علية اني اربط نفسي بوحدة زيها وحدة .......(وغير الموضوع)انت عاوزني اخد بالي منها حاضر 


 رفعت بستغراب من حالة ابنة : طب لية دموعك دي لية دموعك محبوسة لية 


مازن بحسرة :وانا هدمع علي وحدة زى دي لية هي اختارة وسبتني وعاشة ووو( وراجع نفسة في اللي هيقولة ) انت عوز اية مني عوزني اخد بالي منها لحد ما ترجع حاضر 


 رفعت :خلصت يا ابن امك طول عمرك غبي مش بتسمع غير كلام امك وبس 


مازن بغضب :,بابا انا مش ابن امي مش عشان هنفذ اللي جدي  قال علية هكون ابن امي لا انت عارف اني من وانا في ثانوي بشتغل في الشركة وبكبر فيها  بردة كان حكم جدي اني اشتغل واذاكر تعرف   جدي دة انسان ظالم واخوك وافق علي اني يربط بنتة بوحد مش بحبها ووافق علي اني  اربط نفس بوحدة معرفش حاجة عنها غير أنها بنت عمي بس حب لا (ومع نفسة انا حبتها بس هي خاينة  ) 


رفعت :كمل مالك سكت لية 


مازن بحسرة  :جدي مكنش بيفكر في الحب لا كان بيفكر بس في الورث في الفلوس مش اكتر  أما بقة بنت اخوك اكيد امها زرعة فيها حب المال واكيد تمثيلية مرض امها دى معمولة من زمان  فأرجوك  بقة كفاية 


رفعت بزعل  :خلص يا مازن ملكش دعوة بيها  انا هتصرف واخلي حد غيرك  حد غريب عنها   يخلي بالة منها ويحافظ عليها ويحافظ علي عرضك يا راجل يا  غبي 


مازن بغضب :خلص حاضر  هنفذ اللي انت عوزة بس بردة هي مش اكتر من وحدة طماعة انا هتعامل معها علي كدة 


رفعت بحزن : تعرف يا مازن هيجي يوم وتندم علي كل كلمة قولتها علي مسك نفسي اعرف انت اتغيرة كدة ازاي ومسك عملت اية لكل الكرة دة بكرة تندم وتبوس الايادي عشان تسمحك انا معرفش انت كرها لية بس اللي اعرفه اني البت متربية ومش طماعة 


مازن بسخرية :ههه دى حاجة بتعاتها مش بتعتي وانا خلص قرارات اني مسك مش اكتر من شرط لوجود الثروة وانا هتجوز واعيش و اخليها كدة مش جدي وأبوها هما اللي حكمة عليها تبقى تستحمل 


رفعت :غبي انت فعلا غبي بس مش وقتة الكلام لم ارجع انشاء الله نكمل كلامنا 


ومشي عمي  وسب  مازن وانا كنت في حالي مش لية دعوة بحد خالص اروح كليتي وارجع منها مهدودة ويوم الجمعة اقعد  اذاكر عدة اسبوع بس عمي  مرجعش قلت اكيد في شغل كتير  وعدة اسبوع تاني وكل ما اتصل بدنيا تقول اني عمي مشغول في الصفقة الجديدة ولم يفضة هيكلمني وعدة كمان اسبوع والفلوس إبادة تخلص مني 

كنت  محتاجة اجيب حاجات عشان الكلية والفلوس خلصت لأن اشتري حاجات كتير للكلية انا اخر سنة طبعا ومصاريف كتير  كلمت دنيا وعرفتها اني في حاجات محتاجها وهي ردة وقالت اطلبي من مازن  ورحت لمازن 


مسك  بإحراج :مازن لو سمحت ممكن طلب 


مازن  بديق :نعم خير عوزة اية 


مسك بإحراج :انا انا  محتاجة فلوس عشان في حاجة عوزها ضروري 


مازن  بديق: فلوس لية حد قال إني بنك تسليف 


مسك بإحراج :لا مش كدة  بس عمو قال لو عوزة حاجة  اطلب منك وانا محتاجة حاجات عشان مشروع التخرج 


مازن برخامة  :امممم مشروع التخرج طب  سبيني افكر  وبعدين مش بابا سبلك فلوس لحقة تخلص 


مسك بغيظ :مازن انا انا محتاج الحاجة  ضروري يعني  النهاردة  من فضلك ارجوك واللة انا معاش بابا خلص وفلوس اللي عمي ادهاني كمان خلصت  لو كان معاية مكنتش طلبت منك 


مازن  بتفكير : اممممممم خلصة في أية و    محتاجة الفلوس اوي لية 


مسك :أيوة. خلصة  عشان اشتريت حاجات كتير فلو سمحت انا عوزة فلوس  واعتبرها سلفة لحد ما اخد معاش بابا 


مازن مع نفسة :اكيد محتاجاها عشان  حاجة وسخة من اللي بتعمليها بس انا بقة مش غبي مش هديكي فلوس وهربيكي 


مسك :مازن  مازن انت سمعني لو سمحت وافق ممكن 


مازن :مش لزم انهاردة خلها بكرة بعدة وقت ميكون معاية فلوس ولا خليها لم تخدي معاش ابوكي 


مسك برجاء :مازن معاش بابا لسة بدري علية ارجوك لو سمحت 


سوسن  بزعيق :ما خلص قلت لم يكون معة فلوس 


مسك بترجي  :يا طنط انا لزم اجيب الحاجة دة اخر ميعاد اخر الاسبوع والا هعيد السنة 


ندى  ببرود :مش لزم تجيبها اية يعني ماتعيدي السنة  عادي  


مسك برجاء :مازن عمي موصيك علية 


مازن بديق:بقولك اية انا  مش بحب الزن  كتير قولت لم يكون معاية فلوس وبعدين انا مش فاضي  الدلع دة  عن اذنكم 


مسك بدموع : دلع اية دي  مستقبلي ارجوك 


مازن بغباء :مستقبلك  طب اسمعي يا بقة يا حلوة مفيش فلوس و اتصرفي انتي بقة واكيد انتي عرفة تتصرفي ازاي 


 مسك كانت مستغربة :اتصرف طب ازي 


مازن :معرفش تتصرفي ازي   بطرقتك 

(وقرب مني اوي وبص حولية ملقاش حد  همس في ودني )انا ممكن ادفع كل حاجة انتي عوزها بس تبسطيني لو عوزة الفلوس تعالي بليل اوضتي وتنفيذ كل حاجة انا عوزها 


مسك بزهول من اللي قالو مازن : اخرس انت سافل وحقير وقليل الادب  


مازن : يبقة برحتك حتي انتي متعجبنيش مش زوقي وآيوة صح مفيش فلوس وشوفي هتجيبي فلوس من فين 

وسبني وخارج بس كنت مستغربة لية بيعمل كدة  انا كان معاية فلوس الموصلات و كدة يعني  وبصيت في ايدى علي الخاتم بتاعي وخرجت  وبعت خاتم بتاعي و جب الحاجة علي قد الفوس اللي  معاية وتصلت بخلتو 


مسك  بحزن :الو خلتو عمل اية 


ناهد  بفرحة :مسك ازيك حبيبتي عمل اية


مسك بحزن  :خلتو محتجاكي جنبي  


ناهد  بقلق :,مالك يا مسك  في اية 


مسك  بإحراج:اصل انا محتاجة 


همسة:,ماما عوزة فلوس عشان اجيب (###),


ناهد :حاضر اطلبي من بابا دي مسك يا همسة 


همسة بفرح  :مسك عمل اية 


مسك  : الحمدالله 


همسة؛:اشترتي (##)


مسك برتباك  :ايوة عمو مش مخلني عوزة حاجة دة حتي مازن لم عمي سافر مش محسسني اني. عمي سافر وكل اللي بعوزة بخدة  دي حتي لسة سألني لو عوزة حاجة أو في حاجة نقصاني بس بصراحة مفيش حاجة نقصاني  


ناهد :مسك انتي كنتي عوزاني مالك في حد عملك حاجة 


مسك  بتوتر :لا لا ابدا كنت بسال علي عمو محمد وهمسة يلا اسبك بقة عشان عندي محضرة باي 


مخدش بالي من اللي بيسمعني ومستغرب من كلامي 

( حد هيقول لية مطلبتش من خلتي  هقول يعني هما عندهم زى واكيد المصريف كتير عليهم وكمان لسة مستقروش  مش عرفة بقة  وكمان بنتهم طلبتها كتير زى  انشاء الله عمو هينزل وكل حاجة تتحل) أما اتصل بية أو بدنيا 

يوة رصيدي خلص 

مش مهم  وعد كمان اسبوع ومحدش بيسأل فية  كلت ولا  شرب حتي الاكل مكنتش باكل معهم يوم الجمعة كنت بذاكر في الجنينة وحسيت بالجوع طلبت من واحد من الحرس يجبلي اكل بس هو رفض وقال اني مازن قال محدش ينفذ اي طلب لية  وخرجة وجبت اكل وقعدة اكل  لقيت اللي بقول 


مازن :يعني الفلوس ظهرة اها جبتي فلوس من فين 


مسك :حاجة متخصكش يا مازن 


مازن وهو بيشدني من ايدي  :اسمعي يا بنت انتي البيت دة طاهر. ومحدش فية لية في الوساخة وكل كبيرة وصغيرة بعرفها فقولي جبتي فلوس من فين احسلك 


مسك  وانا بنكر ايدة بعنف ؛:اسمع يا مازن انا معرفش انت بتكرهني لية بس انا مش هسمحلك تتكلم معاية بطريقة دي وايو  معاية فلوس عشان بعت الخاتم بتاعي وعلي فكرة انا أنضف من اي حد تعرفة  


وسبتة ومشيت  فضل الأمر دة علي كدة محدش فيهم ولا   يعرف 

   رجعت ولا مرجعتش ولا حتي حد حاسس  اني موجودة ولا لا وانا مطلبتش من مازن حاجة بعد اخر مرة  اتكلمان فيها 

مرة اصبح كنت خرجة اروح كليتي كنت متأخرة 


مسك :صباح الخير ونبي يا عم صالح بسرعة اصل مستعجلة اوى متأخرة علي المحاضرة 


صالح  بإحراج :انا اسف يا بنتي . بس تعليمات  الهانم اني موصلكيش   وانتي تروحي لوحدك 


مسك  بزعل :مين قال كدة 


صالح : الهانم بتقول مازن بية هو اللي قال 


مسك :مازن بية شكرا يا عم صالح انا اسفة 


صالح :انا اللي اسف يا بنتي لو بايدى بس انتي عرفة 


مسك :ولا يهمك يا عم صالح سلامه عليكم


وخرجت وركبت موصلت وبليل وانا رجعة اكتشفت اني محافظتي مش موجودة  مش معاية فلوس اروح بيها  وكمان مش معاية رصيد وقفت محتارة. جدا مش عرفة اعمل اية كنت اتصبحت علي بنت طيبة جدا اسمها لميس 


لميس:مسك وقفة كدة لية 


مسك  بإحراج :اصل فلوس ضاعت ومش معاية فلوس محافظتي مش عرفة راحت فين 

 

لميس:بس كدة اتفضلي يا ستي فلوس سلف لم تجي الصبح هاتيها 


مسك  بحزن :,انا مش هقدر اجي بكرة اصل  انا 

لميس بقلق  :مالك يا مسك 


مسك  بإحراج :اسفة يا لميس بس ممكن تستني علية حبة في الفلوس اصل انا هقبض بعد اسبوع هديكي فلوسك انشاء الله من معاش بس  ممكن تبعتلي المحاضرات اصل مش هعرف اجي الكلية 


لميس بحب :لية في حاجة ولا اية


مسك باحراج :معلش بس ممكن تستني علية في الفلوس شوية 


لميس : يا بنتي اللي بتقولية دة وصحيح  فين العربية والسواق 


مسك  بإحراج :اصل 


لميس :لا لا انتي مالك فيكي اية 


مسك حكت كل حاجة للميس 


لميس بديق : معقول حتي الاكل اية أناس دى 


مسك بعياط  :, والله زي ما بقول لو اتاخرت حبة طنط سوسن  تزعق وتقول مفيش اكل وحتي مازن ابن عمي مش بيسأل عني ولا يعرف انا موجودة ولا لا 

تعرفي انا مش كلت من امبارح حاجة غير بسكويت وبس كان في شنطتي 


لميس بديق   :لية مش قلتي وانا معاية السندوتشات طب تعالي أنا جعانة تعالي ناكل 


مسك  بإحراج :لا شكرا انا لزم امشي 


لميس  بتفكير : بقول اية   انتي زي اختي 


لميس صممة اني نروح نتغدى وبعد فطرة 


لميس :بصي يا مسك بعد اللي حكيتية  انتي لزم تشتغلي كدة مش هينفع  انا عندي مطعم بتاع بابا وماما بيقدم  اكل بيتي وحاجات كدة يعني بس محتاجين حد معانا انا بشتغل هناك بغسل موعين اية رايك تشتغلي معاية 


مسك  بتفكير :هشتغل اية 


لميس :معاية نغسل موعين ولو فية عجز في الجرسونات   بننزل احنا مكنهم ولو في ضغط شغل بردة بتنزل مكنهم  وكلة حاجة عليها أجرها يعني لو غسيل مواعين ليها فلوس لو في ضغط شغل بأجر تاني وكدة يعني  قولتي لية 


مسك بتفكير  : مش عرفة بس  ماشي موفقة هنزل امتة 


لميس :من اول الشهر ولا اقولك من بكرة. 


مسك:طب مش تسالي الاول 


لميس :يا بنتي انا  بنت المدير  متخفيش بابا مش بيرفض طلب لية يلا بقة روحي وخدى دول كمان من حسابك في المحل 


مسك :انا لسة مشتغلتش 


لميس:,سلفة لحد اول الشهر ولم تقبضي  هخدهم


مسك : بجد انا متشكر جدا علي زوقك يلا سلام

روحت وقلت اعرف مازن لأن ممكن اتاخر في أي وقت فلزم حد يكون عارف  ودخلت لقيت مازن وندي قعدين 

مسك  بديق :مازن لو سمحت ممكن اتكلم معاك 


مازن  ومن غير ما يسمع مني وبغضب :ايوة انا اللي قلت مفيش مروح كلية بالعربية انا حر وكمان قلت مفيش تاخير مش عجبك مع السلامة مطرح ما جيتي ترجعي  وسبني ومش


مسك  بزهول :مع السلامة وارجع  مطرح ما جيت  


مازن :ايو مطرح ما جتي ترجعي انتي مكانك الشارع مفيش  بيت محترم  تخش بتهاا متأخر زيك انتي اللي زيك ميسواش 

 


 مسك :انت بتكلم مين كدة الزم حدودك معاية 


مازن :ولو ملزمتش حدودي هتعملي اية مبقاش غيرك انتي اللي تقولي كدة انتي وحدة رخيصة متسواش ومن النهاردة  لو اتاخرتي مترجعيش البيت دة تاني 

مسك ':انت بتطردني من بيت عمي بس حاضر يا مازن هخرج بس  ممكن الصبح ولا تحب دلوقتي 


مازن بزعيق  :,اللي يريحك انا مش ملزم بيكي مش ابوكي يتفق مع جدي علي  الورثة وانتي تجي تمثلي علينا البرأة انتي فعلا مش عندك دم ولا كرامة كلبة فلوس 


مسك بزهول  : انا معندش دم  ولا كرامة وكلبة فلوس  لا يا ابن عمي  انا مش كلبة فلوس ولا معنديش كرامة  ولا دم لا انا مسك الحديدي اللي الكرامة نفسها تتكسف منها بس  فعلا انت صح انا  اسفة انت عندك حق انشاء الله بكرة مش هكون موجودة واسفة اني ديقتكم 


مازن :طبعا لقائها فرصة عشان تكوني براحتك وتمشي علي حل شعرك 


  مسك رفعت اديها وضرب مازن قلم :اخرس انا أنضف منك 


سوسن بمكر:في اية يا مازن 


مازن بديق :مفيش حاجة 


وسبتهم  طلعت اوضتي بس اية دة في هدومي 


مسك  بزعل :طنط. طنط فين هدومي 


سوسن  ببرود :اسفة يا مسك بس ندى انتي عرفة أنها مخطوبة لمازن وبنحضر للفرح فحتاجنة اوضتك  فخدنها 


مسك  بزعل:ايوة طبعا لزم تحتاجها  طب فين هدومي وحاجتي 


ندي  ببرود :برة في اوضة  الجنينة 


مسك بدموع محبوسة :ايوة صح لزم تكون في اوضة  الجنينة عن اذنكم 

وخرجة شفت الحاجة مرمية بكل اهمال  وقعد الم فيها وفضلت قعدة لحد ما أصبح طلع مكنتش عرفة اروح فين قلت اسافر اسكندرية في بيت بابا بس انا وخدة من لميس فلوس طب هعمل اية خرجت  اتصلت بلميس


مازن طلع  اوضتة وقعد حزين 

مازن  بحزن :اه يا مسك  كسرتني وقتلتي قلبي قلبي اللي كان بينبض ليكي انتي اةةةة بس لا وحيات حرقة قلبي  لتشوفي العذاب وحيات كل دقيقة حب عشتها عشانك لتشوفي العذاب  يا خائنة يا غدارة ( وطلع صورة لية هو ومسك وكانت هي صغيرة وهو مسك اديها  )وقال مسك حبيبتي وحشنتي اةةةة هي دي مسك مش الخائنة اللي تحت مسك بنت قلبي ونبض قلبي وحياتك انتي لعذب اللي تحت دى ورجعك لية يا قلبي 

 (وخد الصورة في حضنة ونام )  


عند ندي وسوسن 

ندي :شفتي لم اقولك اني هطردها من هنا بسرعة تبقي تصدقي يا خالتو 


سوسن :رافو يا ندي بس خلي بالك رفعت لو رجع مش هيسكت 


ندي متقلقيش يا خالتو انا هقدي عليها قبل ما عمو رفعت يفوق من الغيبوبة 


سوسن :تعرفي الغيبوبة دي جت في وقتها 

ندي :فعلا جت في وقتها ( ومع نفسها ولسة انا هخليكي تمني الموت واخلي مازن هو اللي يموتك والبطيء  )


مسك  خرجة واتصلت بلميس من برة 

مسك بحزن :الو. لميس انا مسك 


لميس :اية  دة انتي غيرتي رقمك 


مسك :لا بس بتصل من برة عشان مش معاية رصيد  لو مش هتقل عليكي ممكن تتصلي بية عوزاكي 


لميس  بقلق :طب قفلي انا هتكلم 


وقفلت وبعد دقيقة 


مسك :الو.  ايوة يا لميس معلش ممكن تقولي ممكن اعرف اقدم في بيت المغتربات ازي 


لميس  بستغراب :لية هو انتي مش عيشة في بيت عمك 


مسك : اطرة بشيلك يا لميس 

 

لميس :مش فهمى حاجة 


مسك :ام اشوفك هتعرفي بس المهم  تعرفي ازي اقعد في بيت المغتربات

 


لميس :ايوة طبعا  انتي فين 


مسك :في بيت  عمي لسة ما.مشتش 


لميس :طب خليكي مكانك انا جية. 


وانا ماشة رجعة البيت بعد ما كلاما لميس شفت محل لبيع دهب قلعت خاتم  تاني كانت خلتو جابت في عيد ميلادى وبعتة عشان لو معرفتش اقدم في بيت المغتربات ارجع اسكندرية تاني 

وفعلا بعد ساعة كانت لميس جتة

لميس بستغراب  :هو دى بيت عمك وهو عمك رفعت الحديدي 


مسك :ايوة هو اية متعرفيش اسمي  يلا نمشي 


لميس بستغراب اكتر  :لا انا قولت تشابة اسماء هو انتي بنت عم مازن الحديدي 


مسك بديق  :ايوة مش يلا بقة 


لميس بستغراب  :غريبة بس انتم ناس غنائي اوى ازي انتي كدة 


مسك  بغضب :انا مش غنية انا عيشة بمعاش بابا  لو مش عوزة تساعدني خلص شكرا هشوف تاكسي وتفضلي دي فلوسك 


لميس :,أنت عبيطة انا بسال بس اصل عمك كان مسافر عشان يعمل عملية في القلب وهو عملها بس دخل في غيبوبة ومش عارفين هيفوق منها امتة 


مسك بخضة  :عمي هو فين تعرفي مكانة وانتي عرفتي  من فين 


لميس : من الاخبار وهو انتي متعرفيش دة برة في إنجلترا مش هنا بس انتي ازي متعرفيش 


مسك  بعياط :أيوة معرفش ربنا يشفية يا رب يا عمي عشان كدة اطرة  عشان مبقاش لية حد طب أنا هعمل اية  


لميس :هدي نفسك احنا اخر سنة ولزم نركز انا معاكي لحد ما نخلص السنة دي 


 لميس خداني في عربيتها ومشيت وعرفت خلص اني مش لية حد ولميس خدتني وقدمت في بيت المغتربات وشرحت كل ظروفي والمديرة. وفقة والحمدلله انا عيشة بدرس الصبح واشتغل بليل مش بنام يعني هي ساعة اريح فيها حتي يوم الجمعة مخلية للمذكرة مديرة. البيت ست طيبة جدا كانت بتشجعني   جدا وعد شهر وجة الامتحانات نص السنة والحمدلله نجحة زى كل سنة

وخلتو اتصل عشان اسافر دورة كتير علي الباسبور بتاعي مش موجود وعرفت اني حد خدة من الشنطة وحولت اعمل بدالة بس كل الورق واقف علي أمضى عمي لأن هو الواصي علية  قلت لخلتو اني مش هينفع اجيى حكيت اللي حصل بس مقلتش إني عيشة في بيت المغتربات

ورحت اشتغلت في المطعم عند ولد لميس والدنيا كانت كويسة اوى  لحد ما يوم 


مسك:مساء الخير يا فندم طلبت حضرتك 


مازن بزهول :مسك انتي بتعملي اية هنا  


مسك بحترام  :تحت امرك يا فندم اتفضل 


ندي بغرور  :هاتي ٢عصير مانحة 


مازن بديق  :,انا عاوز قهوة مظبوط


مسك  باحترام :تحت امر حضرك  تأمر بحاجة تاني يا فندم 


مازن  بديق :لا شكرا  بس انتي 

مسك مشيت من قبل ما مازن يكمل كلمة  وجابت الطلبات بس ندي حتطة رجليها و مسك  بتحط الطلبات ووقع العصير  علي ندي 


ندي بزعيق  :انتي غبية مش بتشوفي انتي عامية 


مسك  بإحراج:انا اسفة جدا ثواني هجيب حاجة هنضفها 


ندي بغرور  :انتي تعرفي تمنها كام يا حيوانة يا متخلفة 

 وهب قلم علي وشي 

مازن بغضب :ندي خلص وبص لمسك   امشي انتي 


ندي بغرور :لا طبعا مش هتمشي  أنا مش هسكت البنت دي لزم تترفض والا هقفل المطعم دة 


مسك  بحزن :انا اسفة جدا يا فندم بس حضرتك اللي 


ندي  وهي بتضرب مسك قلم تاني  :اخرس انتي هاردي علية كمان مبقاش غير الخدمين والشحاتين كمان يتكلم معانا 


مسك وهي بيتص لمازن  وبحزن :خدامين وشحاتين  انا اسفة 


ندي بزعيق  :انا عوزة مدير المطعم دة 

وجة سعد ابو لميس :خير يا فندم 


ندي :,البنت دي قليلة ادب دلقة علية العصير وبتارد علية كمان انت متعرفش انا مين انا ندي خطيبة مازن الحديدي 


سعد :اسف جدا المطعم ممكن يجيب بلوزة جديدة 


ندي  بمكر :لا انا هكتفي بس بطرد البنت دي متشغلش هنا  والا انت عارف مين هو  مازن الحديدي 


مازن  بزعيق : خلص يا ندي قلت


ندي :لامش خلص  


مازن بزعيق : أنا ساكت من بدري وهي اعتزرت خلصنا  بقة  


سعد :لا خلص يا فندم تحت امرك وبص لمسك اتفضلي خدي باقي حسابك وبرة


مسك بدموع محبوسة  وبتبص لمازن  وبحزن شديد :حاضر  

فعلا  مشيت من غير ماخد باقي حسابي مشيت  ادور علي شغل بس مفيش لميس اتصلت بية مردتش وروحت وانا مرهقة جدا من الف علي شغل 


مديرة البيت:مسك يا بنتي مالك 


مسك لنفسها  :كل حاجة ضدي حتي اهلي اعمل اية بس ومعاش بابا علي اد  اجرة ومصريف الاوضة اللي عيشة فيها طب اعمل اية ارجع تاني اسكندرية طب الكلية دة فاضل ترم واحد وهحقق امل ماما  حتي لو خة مشور الكلية مشي هتعب طب والعمل 


الست عطيات دي مديرة البيت:مسك انا بكلمك يا بنتي 


مسك  بسرحان :ها نعم يا مدام عطيات اسفة مش سمعة حضرتك 


عطيات :مالك يا بنتي 


مسك  بسخرية :مالي مفيش ابن عمي واقفي في كل حتة حتي شغلي سبتة بسبب ابن عمي  عاوز مني اية معرفش وحكت كل اللي حصل قولي اعمل اية دة حتي لو قلت همشي لحد الكلية  طب والطلبات بتاعة الكلية هعمل اية دى اخر سنة امل امي اعمل اية يا مدام عطيات 


عطيات :يا بنتي بدل ما انتي بتكلمي نفسك كدة اسمعني انا اعرف وحدة صحبتي عندها محل ملابس  ممكن تشتغلي عندها الكام شهر دول اية رايك 


مسك :بجد ربنا يخليكي يا رب انا موفقة  طبعا 

والباب خبط وكانت لميس 


لميس :انتي مش بترديد لية علي الفون يا مسك 


مسك :اسفة اصل كنت عملة صامت 


لميس :انا اللي اسفة بس والله من متزعلش  انتي معانة بردة ماما قالت هتشتغلي في الفرع التاني 


مسك :لا خلص انا شفت شغل وهستلم من بكرة انشاء الله 


لميس : والله انا  اتخانقة مع بابا عشانك 


مسك : لية كدة بس انا مش جية اعمل مشاكل لحد. انا عرفة اني مازن الحديدي اسم معروف في السوق والكل بيخاف منة وباباكي عندى حق بردة يخاف علي اكل عيشة. وانا والله ما زعلانة ابدا وبعدين احنا صحاب صح مش مشكلة زي دى هخسرنا بعض 


لميس :ماما بعتة بقيت الشهر ومكافأة لكي 


مسك :لا باقي الشهر ماشي بس المكافأة  لا انا مش شحاتة يا لميس 


لميس :انا اسفة بس في حاجة لزم تعرفيها   خطيبة ابن عمك هدد بابا أنها ممكن ترفدني من الكلية وضيع مستقبلي  لو عرفتك  


مسك :انا مش زعلانة والله ربنا يبعد عنك الشر خلص يا لميس متتكلمش معاية انا مقدرة كل دة


لميس :,حقك علية واللة انا امل بابا وماما 


😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

  

الحلقة الثالثة


((( مسك )))

عند ندي ومازن 

مازن روح ندي وسبها ومشي كان مدايق جدا من اللي حصل لمسك  ندي دخلة لسوسن 


ندي بسعادة : مساء الخير 


سوسن :مساء النور طمنيني 


ندي:متقلقيش علية طبعا قطعة عشها وهي دلوقتي هتشحت وترجع منطرح ما جت 


سوسن :برافو يا ندي اظن كدة انتي مستريحة وممكن بسهولة نقنع مازن يتجوزك 

ندي :لا لسة انا لزم اكرها في مازن وكسر منخرها وحط رسها في الأرض 


سوسن : يعني هتعملي اية 


ندي بغل  :بكرة تعرفي 


سوسن مع نفسها بقيت اخاف منك يا بنت اختي 


نرجع لمسك لميس راحت لمسك 


لميس بخجل  :انا اسفة يا مسك بس خطيبة ابن عمك هدد بابا انها ممكن ترفدني من الكلية لو عرفتك وانتي عرفة انا امل بابا وماما متزعليش مني بس  

مسك  بحزن :,مبسش أنا ميهنش علية اني اكون السبب في اذية حد بجد انا مش زعلانة منك ولا زعلانة من  حد فيكم ربنا معاية  انشاء الله هكون قدهم  متقلقيش وبعدين انتي صحبتي وطبعا مينفعش تضيعي بمستقبلك عشاني انا اللي بقولك تبعدي عني 


لميس بدموع  :مسك انا حبيتك اوي انا مليش اخوات بس انتي زي اختي انا معرفش هي لية بتكرهك كدة 


مسك : وانتى واللة زي اختي انا كان لية  همسة بنت خالتي زي اختي  وبقيتي انتي كمان اختي بس متخديش في بالك حتي انا كمان مش عرفة هي بتكرهني لية المهم اني القي شغل 


كل دة ومدام عطيات وقفة تسمع وانا صعبان عليها أوى ودموعها سبقة كلمها 


عطيات   بدموع بحزن :لا حول ولا قوه الا بالله في ناس كدة معلش يابنتي ربنا يهدي   


لميس  بحزن علي فراق مسك :بابا بيقول خلي بالك من  نفسك عشان  هو  سمعها وهي  بتكلم حد أنة يجي  هنا في البيت ويهدد أو يعمل مشكلة معرفش بظبط هتعمل اية  عشان تطردي من هنا بفضيحة  فلزم نشوف مكان تاني يكون امان ليكي  بابا  بيعتزر منك وباعت معاية فلوس عشان تعرفي تاجري مكان وتعرفي تصرفي  لحد ما تلقي شغل 


مسك  بحزن : لية  كل دة انا مش فاهمة (وبتفكير ) ومازن عرف يعني كان سامعها وهي بتتكلم مع الحد دة


لميس بحيرة :معرفش بس بابا بيقول كان واقف بعيد عنها يعني سامع و موافق علي كل حاجة 


مسك  بحزن :, معقول مازن يعمل كدة فية انا (وعنيها دمعت ) يارب انت عالم بحالي وغني عن سؤالي دبرني يا رب اعمل اية انت عالم بية معقول مازن 


عطيات  بحزن علي اللي سمعتة :,مسك يا بنتي انتي حزينة لية كدة علي مازن وهو دي  اللي قبلها طردة 


مسك :انا مش حزينة انا مقهورة علي ح .....علي اللي بيعمل ابن عمي فية


عطيات :خلينا في المهم انا عندي مكان وارخص من هنا كمان 


مسك بلهفة   :, بجد هو فين 


عطيات :,في البيت اللي انا سكنة فية في اوضة  علي السطح هي مش كبيره وليها حمام خاص وباب يتقفل عليكي من جوة ومن برة يعني السطح كلة هيكون ليكي محدش يطلع غير باذنك   بس في مشكلة 


لميس  بتسأل :اية هي  واحنا نحلها 


مسك :بابا خاص طب وباقي السكان مش هيعترضة علي اني الباب مقفول 


عطيات :, لا أصل في بابا تاني بعيد عن بابك والمشكلة انها مش نضيفة يعني عوزة بياض  ونضافة وكدة يعني وعفش 


لميس :سهل اتفقا مع صاحب البيت عليها وبكرة  نكوني  فيها الصبح نشتغل فيها وبليل تنامي فيها يا مسك اية رايك وانا بقة متزعليش مني مش هقدر اكلمك غير في حدود وبس متخفيش  هنعرف نتكلم  علي الفون طبعا  يلا بينا بسرعة قبل ما الحربية ما تجي خدى يا مسك 


مسك  بإحراج :لا لميس انا معاية 


لميس :,من غير احراج ولا  انا احنا اخوات يا هبلة يلا بسرعة وبعدين اعتبريها سلفة 


وفعلا رحت وأجرت الاوضة  ووضبتها وخلتها تجنن   مدام عطيات طلعت من عندها سرير وكرسي وتربيزة ولميس جابت بوتجاز مسطح من غير فرن واتلاجة صغيرة وسجادة 

انا بقة قلت لم اشتغل هجيب الباقي وفعلا بعد ما مشيت بيومين حد جة وسأل ومدام عطيات قالت اني مشيت عشان مدفعتش الحساب وكمان  إدارة  البيت  خدة حاجات بتعتي  لم اجيب الفلوس اخدها انا فعلا كنت سيبة باقي حاجاتي لحد ما انضف الاوضة بصراحة مدام عطيات مكنتش سيباني كانت ونعم الام كان بطلع اكل ودايما تطمن علية 

وعدة السنة وتخرجة بتقدير زي كل سنة ونسيت مازن وندي وكل المشاكل  كنت فرحانة جدا خلص ايام الشقة والمرمتة راحت خلص بقية دكتورة وحققة أمنية ماما كنت علي طول بكلم خالتو  بس  ماكنتش بحكي لخلتو حاجة  وخلتو كانت فكرة اني عند عمي لسة 


وفي يوم كنت رجعة من المستشفي كان عندي شفت ليل وكنت رجعة هلكانة و الباب خبط فتحت 


...:انتي مسك مصطفي محمد الحديدي 


مسك  بخضة:ايوة انا  خير 


..:تعالي معانة 


مسك  بخوف :فين انا معملتش حاجة انت مين اصلا 


..:,لم توصلي هتعرفي 


وخدوني بالعافية قومت معهم   رشة مخدر في وشي   اغم علية فقت لقيت نفيس متكتفة  وندي وطنط سوسن وقفين


ندى  بتصنع الكلام في الفون : ايوة يا مازن لقتها خلص لا طبعا أنا مش هسبها لزم تطلع اللي خدتة ازى دى  حرمية خلص انا هتصرف سلام يا حبيبي 


ندي وهي بتبصلي :فين العقد يا مسك 


مسك  بستغراب :عقد اية انا بقالي كتير  معرفش عنكم حاجة 


سوسن  بحقد :العقد فين اللي ختية . قبل ما تمشي 


مسك بغضب  :ختة اية و ازى  يعني وانتم اللي مخرجين  الحاجاتي مش انا 


سوسن :معرفش  بس مفيش غيرك اللي غريبة دخلتي البيت 


مسك  بشجاعة مصطنعة :,هي تلكيك وخلص انتي عوزة اية يا مدام سوسن انتي وبنت اختك وانا اعملة 


سوسن بستغراب  :اية بسهولة كدة مفيش مقاومة مفيش انكار مفيش اي رد فعل غريبة اوى 

ولنفسها مش ممكن نفس رد فعل امال زمان كأن شيفة امال ادامي 


مسك بستكانة  :لا مفيش اي مقاومة أو رد فعلا عشان انا عرفة انك ممكن بسهولة تودني في داهية وقولي طلبتكم وانا هنفذ 


ندي بسرعة  :مشفش وشك تاني حتي لو صدفة 


مسك :حاضر 


سوسن :اوعي في يوم تفكري ترجعي وتقولي حقي فين  ولم حد يطلب تقبلي المحامي ترفضي اللي المحامى هيقولة 


مسك  بستغراب :حاضر  حاجة تاني  بس ممكن سؤال محامي لية وهيقول علي اية وحق اية انا مليش حق عند حد  


سوسن  بعصبية :انتي نفذي وبس ولم المحامي يطلب منك انك تمضي علي اي ورق ترافضي وتقولي انك تنزلتي عن كل حقك لمازن  


ندي :و لو خلتك قالت تعالي تروحلها  مترجعيش مهما حصل حتي لو مازن قال مفيش سفر ارفضي وسافري 


مسك :ياريت اسافر لخالتي انا اصلا مش معاية باسبور  وبعدين مازن هيعترض لية دي مش بيطقني 


سوسن : انتي تنفيذ وبس وبعدين سهل نعمل بسبور تاني 


مسك:انا حولت لزم عمي يمضي انا اصلا مش لقية الباسبور بتاعي 


ندي وهي بطاعة من الشنطة  :خدى اهو مشفش وشك تاني  وعشان اتاكد انك مش رجعة  خالص واخليكي  مكسورة وكل ما تحولي ترجعي تفتكري (وببتسامة غل)حرس 

معاكم الدكتورة اشبعو بيها برحتكم دي فوق الفلوس هدية مني  ليكم انا ومازن بية 


سوسن همس :لا يا ندي متفقناش علي كدة قولت تهديد وبس كدة لا انا عندي بنت اخاف عليها لالا 


ندي  بحقد : بس يا  خالتو متخافيش مهو بردة تهديد مش حقيقة مش هيحصل حاجة (وبتفكير مسكت الفون  وبعدة عني وعالة صوتها عشان مسك تسمع  الو ايوة يا مازن هي وفقت خلص طبعا ياحبيبي زي ما تفقنا هكسر منخرها لالا تصوير لا انا بس هخلي الرجالة يعملة منها مدام   يا حبيبي عرفة اني احنا متفقناش علي كدة وعرفة انك.عاوز تكسرها  بس دي بردة بنت لا طبعا يا حبيبي خلص مش هصور زى ما تحب سلام ياروحي 


مسك بخوف  : انتي بتقول اية لالالالا خلص انا هبعد والله هبعد طنط سوسن انتي عندك بنت ابوس ايدك متعمليش كدة فية 


ندي  بشماتة :سهرة سعيدة يا رجالة وعشان اكون اول وحدة تصبح عليكي صباحية مباركة يا دكتورة 

ومشية وسبوني ورجلين هجمة علية وفضلة يقطعة في هدومي وانا اقاوم وصوت لحد ما واحد خبطني  في راسي واغم علية  فقت كنت شبه عريانة بس هدومي علية بصيت لقة دم علي هدومي  وااااااااااااااه من كسرة النفس وااااااااة من العار اللي شلتة وبعد شوية لقيت ندي دخلة علية و بتقول بكل شماتة اتبسطي طبعا  يا دكتورة علي فكرة مازن عارف وموافق علي كل حاجة  وبيقولك صبحية مباركة يا عروسة  ومع تحيات مازن الحديدي 


في الوقت دة حسيت بقهر و كسرة قلبي من مازن معقول دي مازن حبيبي  مازن اللي كنت بحلم بية من وانا صغيرة معقول هونت علية  معقول هو دة حب طفلتي  معقول هو دي الحب اللي عشت عمري مستنية  بصية لسوسن وانا مكسورة 

ندي  مسكت راسي وشدنني من شعري :لو شفتك تاني هخلي مازن  يقتلك انا اللي مخلتهوش يقتلك المرة دي  انا هسيبك تمشي بس اوعي تفكري حتي تبصي وراكي 


بصتلها وانا مقهورة و معرفتش ارد كنت مكسورة  وقبل ما و سبوني امشي لقتها بتدني عباية سودة مقطعة 

ندي :مش الخسارة فيكي يا مدام مسك    لبست العباية ومشيت بس اروح فين وانا بعاري ومين السبب  ابن عمي ومرات عمي روحت وانا حطة راسي في الأرض كنت مشية وحسة اني الكل طمعان فية طلعت لقيت مدام عطيات 


مدام عطيات:كنتي فين يا مسك 


مسك: .........


عطيات : مالك مين  عمل فبكي كدة  ردي علية يا بنتي 


مسك :............. 


عطيات :,لا كدة انا مش هسكت انتي مبهدلة كدة لية وهدومك مقطعة كدة لية وآية العباية دى 


مسك بقهر  :عوزة اموت  سنيني الموت ااااااااااااة  ااااااااااااة ااااااااااااة 


عطيات  وهي بتخضني :, مالك فيكي اية  طب احكي انا مش زي ماما 


مسك  بقهر :ابن عمي  وحبيبي وحب طفلتي  كسرني  وقهرني قتلني بالحياة وحكت كل حاجة حصلت 


عطيات وهي بتضرب علي صدرها  :,نهار اسود مش ممكن يا حبيتي يا بنتي لية كدة 


مسك بخوف وعياط :,ونبي اتصلي بخلتي واحكي كل حاجة ونبي انا عوزة ماما يا مامممممممما

عطيات وهي بتعيط وخدة مسك في حضنها :حاضر حاضر  من عيني يا بنتي ربنا علي الظالم ربنا ينتقم منهم  

وفعلا اتصلت وحكت كل حاجة وكانت مدام عطيات جاب الدكتور في البيت لحد ما خلتو تيجي  وخلتي نزلت تاني يوم  وجت البيت 

ناهد  بخضة :مسك مالك 


مسك  بقهر ::لا يا خلتو اوعي تلمسني  انا مش نضيفة انا مش عوزة حاجة انا عوزة اموت يا خلتو  وبصية لعم محمد  طلع مسدسك يا عمة وقتلتي انا بقيت عار انا مبقتش مسك انضيفة اقتلني وريحني 


ناهد :لا انتي انضف بنت في الدنيا 


محمد :انتي انضف بنت شفتها بس قولي مين عمل كدة فيكي 


مسك :لا انا جبتلكم العار  يا عمو ابوس ايدك اقتلني وخلصني من عاري 


مسك كانت منهارة جدا 

محمد، بعصبية :ناهد انا مش هسكت حق البنت دي لزم يرجع(وبص لعطيات ) لو سمحتي ممكن اعرف اية اللي حصل 


عطيات  وهي بتحكي كل حاجة من ساعة ما عرفتني : يا استاذ نشوف البنت الاول وبعدين تشوف حقها  دي من المبارح وهي بتحاول تموت نفسها 


ناهد :يا مصبتي يا مصبتي هي وصلة لكدة  يا محمد  اصرف اعمل حاجة 


محمد : متخافيش انت هتصرف 


ناهد بعصبية:انقلها للمستشفي يا محمد البنت بتموت  


 محمد بتفكير  :مينفعش  لزم قبل ما   انقلها لزم نعمل اثبات حالة قبل ما أثار الجريمة تضيع و نعمل تقرير بالحالة 


ناهد.:وأفضح بنت اختي لا محمد  انا هاخد . مسك معاية مش هسبها بس رجعة ليهم تاني مش هسكت زمان سكت دلوقت لا 


مسك بعياط :مش عوزة حاجة ابعدو عني أنا عوزة ماما عوزة خلتو يا  خلتو  موتني ارجوكي 


ناهد وهي يتحضنها  :انا جنبك يا مسك متخافيش يا حبيبتي 


مسك مسكت فيها  بعيلط وشهتفة  :,خخخخلتو   ااانا والله مش عوزة حاجة بس خليهم يبعدة عني ننندى وووومممازن  هههي قالت كدة 

ممممامما فين انا عوزة ماما سبوني اموت انا عوز اموت 


ناهد ؛بزعيق ,:اتصل بالاسعاف يا محمد البنت منهارة 


محمد:حاضر 

وجت الإسعاف ورحت المستشفى 


الدكتور بعصبية  :فين اهل البنت دى البنت دي اتعرضة لمحولت اغتصاب ومحولة هتك  عرض بس مكملتش 


ناهد  بصدمة : اية يا مصبتي يا  نهار اسود طب يعني اية  هي لسة بنت 


الدكتور :ايوة بس اثر الاعتداء واضح جدا من الضرب والكدمات اللي علي جسمها أنا لزم ابلغ البوليس 


محمد بعصبية  :اعمل تقرير بالحالة فورا وبلاش تبلغ انا عمها لو سمحت مش عوزين فضائح احنا من عيلة الحديدى 


الدكتور :اللي تشوفة بس 


محمد :ما بسش لو سمحت اعمل تقرير بالحالة فورا 


ناهد :انا مش هفضح بنت اختي  يا محمد 


محمد  بعصبية :مفيش فضيحة ولا حاجة دة بس تامين ليها عشان لو حد حاول يجي جنبها 


الدكتور كمل :في كمان شرخ في الجمجمة وكسر في الدراع  اليمين وأضح اني كانت بتقاوم بس حصل عنف  وعندها انهيار عصبي حاد ودي ممكن يادي انها تفكر في الانتحار 


محمد :اعمل تقرير بكل دة 


ناهد :, هي عمل اية يا دكتور 


الدكتور :منهارة جدا احنا ادنها مهدء 


ناهد : ممكن اشفها


الدكتور :اسف مينفعش هي وخدة مهدء


وسبنا ودخل تاني لمسك 


ناهد وهي بتبص لجوزها  :ممكن اعرف انت عاوز تعمل اية 


محمد  بتفكير  :,ابدا هعمل تنازل بسيط جدا من رفعت لكي بوصاية علي  مسك يعني محدش يقدر يجي جنبها ولا يتحكم فيها غيرك انت يا ناهد 


ناهد   :, ارجوك يا محمد مش عوزة فضائح للبيت وانا موفقة يا محمد اعمل اي حاجة بس البنت تكون معاية 


محمد بحب ابوي  :بعد اللي حصل لزم مسك تكون معاكي انتي يا ناهد انا عمري ما هنسي وقفة مصطفي معاية ولا هنسي كمان أنة دفع حق المأذون يوم كتب كتابي عليكي دي لية حقي عندي وبنتة بنتي زي همسة بظبط 


ناهد:كل دة ورفعت فين ازى ساكت كدة 


محمد :رفعت كان بعمل عملية في القلب واخر مرة سالت علية عرفت أنة  في غيبوبة من ساعة ما عمل العملية في القلب وهو في غيبوبة 


ناهد :,انت عرفة لو كان موجود عمرة ما كان حصل كدة مع مسك ابدا  انت عرف رفعت بيحب مسك ازى ربنا يشفية 


محمد :يا رب بس انا بقة مش هسكت لابنة دة ابدا 


ناهد : ابنة انت عرفت حاجة يا محمد 


محمد.:لا بس كنت مركز مع مسك وهي بتتكلم وسمعتها وهي بتقول اني مازن وندي هما اللي عملة كدة فيها 


ناهد :يعني ممكن يكون عمل اية  مازن بيحب مسك بجنون من زمان معقول هو اللي حاول يعمل كدة فيها طب ازي 


محمد : الزمن بيغير يا ناهد الزمن بيغير يا حبيبتي 

ناهد :خلص يا محمد مش وقتة خالص اطمن علي البنت بس ونشوف هعمل اية 


وبعد فطرة

حصل جري ودربكة 

ناهد  بخضة :في  اية بنت اختي 


محمد وهو بيوقف ممرضة :في اية 


الممرضة :البنت  اللي جت من شوية قطع شرين   اديها. الاتنين بمشرط جراحة 


ناهد.:مسك بنتي 


محمد  بشر :وديني ما هسيبك يا مازن لا انت ولا امك ولا اي حد كان السبب في حالة مسك 


بعد فطرة خرج الدكتور : الحمدالله هي بقة كويسة بس الحالة النفسية وحشة جدا شكلها اتعرضة لحاجات صعبة جدا 


محمد بعصبية  :ربنا يستر بس  ازى يعني تسيبة مشرط كدة في متناول اي مريض


الدكتور : والله ابدا الممرضة كنت خرجة من عمليات ووقفت حبة  وبنت حضرتك اتسحبت وخدة المشرط من غير ما حد ياخد باله 


محمد بغضب  :انا   وفون محمد رن 

محمد  بعصبية : الو مين دنيا  يعني   دنيا مين ايوة اهلا وسهلا 


دنيا :عمو ازيك انا بسال علي مسك هي سفرت ليكم 


محمد  بستغراب :لا هي في مصر وانا وناهد في مصر رفعت عامل اية يا دنيا 


دنيا :بابا الحمدالله كويس فاق من الغيبوبة من اسبوعين احنا وصلنا مصر امبارح وبابا  سأل عليها وماما قالت إنها سفرت عندك انت وطنط


محمد بدهشة  :بجد كويس المهم ابوكي صحتة كويسة 


دينا : الحمدالله بقة كويس جدا 


محمد :تمام يا دنيا هو ممكن اجي بليل اشوف بابا بس يا رب مازن يكون موجود هو ومدام سوسن  وكمان ندي 


دنيا :انشاء الله هيكون الكل موجود 


محمد :ماشي يا دنيا سلامي على بابا يا حبيبتي 


دنيا :انشاء الله بس بردة فين مسك 


محمد :لم اجي هتعرفي سلام


ناهد :دنيا بنت رفعت صح 


محمد :ايوة رفعت فاق ونزل مصر 


ناهد :هتعمل اية يا محمد 


محمد بمكر  :,كل خير انا مش هسيبك مسك لحد فيهم خلص بقة كفاية ملعونة دة وصية يا شيخة 

ناهد :انا عاوزة اجيي معاك 


محمد :هتسيبي مسك لوحدها 


ناهد :هاجي معاك يا محمد لزم بقة سوسن تقف عند حدها كفاية كدة زمان سكت علي امال عشان مكانش في اي اذى بس كدة لا سوسن فجرة اوى   


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


الحلقة الرابعة 


((((مسك )))


في نفس اليوم اللي حصل لمسك فية كل دة رفعت وصل من السفر هو ودنيا وكانت سوسن بتزعق لندي بسبب اللي عملتة في مسك ولم رفعت دخل خاف يكون سمعها 


سوسن بخضة :رفعت انت جيت امتة


رفعت بستغراب  :اية يا سوسن مخضوض كدة لية هي دي حمدالله  بسلام اللي بتقوليها لجوزك بعد غياب جوزك اللي كان في غيبوبة اللي كان ممكن يموت هو في الغيبوبة 


سوسن برتباك  :طبعا يا حبيبي حمدالله بسلام بس أنا كنت متفاجاء مش اكتر وبعدين انت لي. ما قولتش  عشان نبعت عربية المطار 


رفعت :انا اخت القرار فجاء  انا المفروض اكون في المستشفي دلوقتي بس انتم وحشتوني 


ندى : حمدالله بسلام يا عمو 


رفعت : الله يسلمك يا ندي  امال فين مسك ومازن


سوسن برتباك:ممسسك اها  أيوة سفرات عند خالتها وقالت هتقعد حبة هناك ومازن في الشركة وانت عارف الحمل كلة علية بعد ما سافرة 


رفعت :ربنا يعينة دنيا اتصلي بعمك محمد وقولي خلي مسك ترجع عشان وحشاني اوى حد عرف هي عملت اية السنة دي 


دنيا : حاضر يا بابا 


سوسن وهي بتغير الموضوع : ها مش وقتة يا رفعت  تتصل بيهم انت عارف فرق التوقيت بينا خليها بكرة اكيد نايمين 


رفعت  بإصرار :لا فرق التوقيت مش كبير دى ساعة بني ومبنهم  ومحمد بسهر اصلا اتصلي يا دنيا 


ندي بخوف :رحنا في دهيا يا خالتو 


سوسن :ربنا يستر  منك للة انا اية خلاني اسمع منك 


فعلا دنيا اتصلت بمحمد  وحصل اللي اتقال الحلقة اللي فاتت


محمد قفل مع دنيا وبص لناهد وبابتسامة  مكر :ههه رفعت فاق ورجع مصر  حضري نفسك انتي ومسك  عشان مسك هتيجي معنا 


ناهد :ازاي عرفت من فين اني رفعت فاق 


محمد :دنيا لسة متكاملة ومتعرفش حاجة لا وسوسن هانم قالت اني مسك سافرة لينا 


ناهد بغيظ  :بجحة بس انا مش هسكت كفاية زمان سكت علي حق اختي بس مسك لا مش هسكت كفاية اختي اطردة بسببها ومردتش تتكلم عشان سمعة العيلة منك للة يا سوسن  انا الزم اجي معاك 


محمد وهو بيحضن ناهد   :خليكي جنب مسك انا هتصرف 


وبالليل الكل اتجمع

رفعت وسوسن وندى ومازن ودنيا ومحمد جية ووشة في غضب الدنيا  


محمد بجمود  :مساء الخير حمدالله بسلامة يا رفعت 


رفعت  بابتسامة وبيحضن محمد  : الله يسلمك يا محمد وحشتوني بس فين مسك 


محمد بغل   :مسك!!!!! وقام  وبص لمازن بتحدي اسال سوسن هانم ولا ندي ولا بلاش دول  اسال......وبصوت زي ارعد  ابنك 


رفعت  بستغراب :فية اية يعني اية اسال ابنك مسك فين  يا محمد هي مش عندك بنت اخوية فين  يا مازن هي مش عند خالتها  


مازن بستغراب  :انا معرفش هي فين بس اكيد هي عندك يا عمي

 

محمد بغضب شديد  وضرب مازن قلم : اخرس انا مش عمك  ولا يشرفني اني اكون عمك ولا هي  مش عندي هي في المستشفى عندها انهيار عصبي ودخلة في حالة  اكتيأب حاد وحولت تموت نفسها قطعة شارين  اديها كانت عوزة تخلص من حياته يا مازن بية يا حديدي 


كل دة ومحمد باصص لمازن بتحدي وغضب وغل 

مازن بخضة  :اية 


رفعت  بصدمة :لية اية اللي حصل  ومازن اية علقتة بكل دة 


محمد  وهو بيبص لمازن وسوسن وندى :يا تري مين فيكم اللي  هيحكي  ماتتكلم يا مازن بية يا حديدي وصلت بيك الجحود لكدة  


مازن بستغراب  :يا عمي انا مش عارف انت بتتكلم علي اية بظبط 


محمد بغضب  : بتكلم عن اية وانتي يا سوسن هانم ولا انتي يا ندي مش عرفة انا بتكلم علي اية  


رفعت بزعيق :متكلم علي طول يا محمد في اية  بنت اخوية ملها وفي المستشفي لية 


محمد بعصبية   :ابدا يا رفعت  كل الحكاية اني عشت وشفت عيلة الحديدى بتاكل في بعض لا وبوسخ  لا وكمان  بدوس علي شرف حرمها   لا والرجال ليقدم مراتة للرجالة غيرة عشان تتكشف علية  مسك  يا رفعت يا حديدي يا ابن عمي  (وحكي كل حاجة سمعها من عطيات)  بس  بعد كدة هي اللي بس  تعرف عملة فيها اية  بس الدكتور قال إني اتعرضة للاغتصاب و محلوة هتك عرض و كل اللي قالتة ندى ومازن ودخلت في حالة اكتئاب حاد وبعدها قطعة شارين اديها وانا سايب ناهد عندها  ملعون ابو دي وصية اللي تخلي ابنك يتحكم في مراتة ماعون ابو دي وصية اللي تخلي ابنك يتحكم في البت الغلبان بشكل  دة 

 وسبهم  ومشي 


رفعت بعصبية وصدمة  :اغتصاب وهتك عرض محمد استني انت بتقول اني مازن هو اللي عمل كدة عرفت ازاي 


محمد بعصبية :من مسك قبل ما تنهار قالت اني مازن وندي عملة كدة فيها 

وسابة ومشي 


رفعت :عملت اية في مراتك   يا مازن  خليت رجالة غريبة  تحاول تغتصبها عملت كدة في مين اللي هتكون  مراتك لا مش هتكون دي مراتك  صدق فعلت انت متستهلش مسك انت  انسان زبالة وحيوان 


مازن  بصدمة  : والله يا بابا ما اعرف حاجة عن اللي بتقولة (وبص لندي) ندي متتكلمي  في اية عملتي اية من ورايا


ندي بمكر  :اقول اية بس انا معملتش حاجة. من وراك انا  قولتلك  وانت وفقت علي  كل حاجة 


مازن  بعصبية :قلتي اية قولتي انك تعرضيها للاغتصاب ما تنطقي  


ندي بمكر اكتر  : لا ابدا انا هعمل كدة انا أيوة  اتفاكر لم  مسك مشيت وسابت البيت بعد ما عمي سافر  بعد ما انت تطرتها  انت قلت اني لزم مسك ترجع قبل ما بابا يرجع من السفر  وانا قلت اني هرجعها انا رحت ليها  هي مرديتش ترجع اتحيلت  عليها  كتير  بردة مرديتش   (وبمكر اكتر ) وبعدين اصلا بصراحة  هي كانت تعرف الناس اللي كانت معهم اللي عملة فيها كدة  انا كنت بسمعها بتتكلم وتتفق علي مواعيد   وفلوس في مواعيد الكلية باعتها بس  اكيد اختلف معهم علي الفلوس وعملة كدة فيها انت ناسي أنها اصلا بتحب الفلوس  انت يا مازن اللي قلت كدة وقولت أنها كلبة فلوس  انت اللي طرتها لم طلبت منك فلوس ولا نسيت  


كل دة و مازن مزهول مش عارف يرد  يقول اية هو فعلا عمل كدة بس مطلبش تعرضها الاغتصاب 


مازن بعصبية :بس مقلتش يا ندي تخليها تتعرض للاغتصاب قولت رجعيها بطرقتك  


رفعت بصدمة:اخرسسسو انتم الاتنين بقة انتي  يا وقحة بتقولي كدة علي بنت اخوية  انا بنت اخوية اشرف منك وانت يا راجل بتوافق علي كلام حريم وتزعل مني  لم اقول عليك  ابن امك وانتي يا سوسن مكفكيش اللي عملتة زمان مع امال قلتي اكمل مع مسك


سوسن بخوف  :انا معملتش حاجة 


  رفعت :منك للة بس حسابك جي  وسبهم وخرج راح لمسك 


كل دة ودنيا مزهولة من اللي بتسمعة 

دنيا بزهول  :لية كل دة انت يا مازن طب ندى معروفة أنها بتاعة مصلحتها وطماعة وممكن تعمل اي حاجة عشان مصلحتها  وانت  تعمل كدة لية دة مسك  اللي كنت بتحبها اللي كنت بتحكي عليها وبتحكي عن حبك ليها دي مسك اللي كنت بتقول دي حلم كبير نفسي احققة  دي في حكم مراتك دي بنت عمك سيبك من اي حاجة توافق تعمل كدة في بنت عمك وانتي يا ماما مشتركة معهم طب كنتي حطيني مطرح مسك مش يمكن كنت اتعرضة لنفس  اللي مسك فية. دلوقتي 

انتم اية حرام عليكم  


مازن  بزعيق : والله معرف حاجة عن اللي حصل يا دنيا 


دنيا بحزن  :بس وفقت اني ندي تتصرف وفقت اني بنت عمك تازل وفقت اني ندي تمد اديها علي بنت عمك وفقت اني ندي تفضحها وفقت علي طرد صحبة كل اللي عايشين فية دة  بجد انت قرفانة منك اوى  ويا تري بقة صورتها وهي بيحصل فيها كدة 


مازن بغضب :لالا انا معرفش حاجة عن كل دة متتكلمي يا ماما 

 

دنيا بصتلهم وسبتهم  ومشيت راحت تشوف مسك و مازن خرج ورها بس قبل ما يخرج 


مازن  بجدية  مسك ندي من اديها :انا كنت طلبت منك تعملي كدة يا ندي اوع تتخيلي في يوم اني ممكن اربط مصيري بيكي أو اني افكر اني اتجوزك لا انسي كل دة كان مسلسل مش اكتر عشان لو كانت ام مسك قالت  حاجة عن الوصيلة  اللي جدي كتبة عشان مسك متفكرش فية انتي اخر وحدة افكر فيكي  يا ندي اوعي تفتكري اني ممكن اكره مسك لا مسك دي مكنها قلبي وانتي يا ماما سكتة لية انا كنت طلبت  منك كدة هي غلطتي اني سمعت كلامك يا امي  انا فعلا غلط لم صدقتك زمان في كل كلمة قولتها عنهم 


سوسن :انا كنت بس بهدد مش اكتر وبعدين هي تستهل دي مش بنت عمك يا مازن انت نسي أن أمها خائنة  وخانت عمك 


مازن : انتي بتكدبي الكدبة وأصدقائها صدقي يا ماما انا دلوقتي مش مصدق ولا كلمة من اللي بتقولية وابتدية اشك في الكلام اللي قولتية قبل كدة 

وخرج كان محتار يعمل اية يصدق مين مسك ولا أمة  


مازن  بندم:مسك يا رب اصدق مين بس انا شفتها بعيني وهي بتكلم غيري وبتضحك وغير كدة شفت صورها مع نفس الولد يا رب اعمل اية  


محمد رجع لناهد 


محمد :اية الاخبار 


ناهد  بحزن :,لسة فيقة من شوية بس زي ما انت شايف مش بتتكلم خالص  وفي دنيا تاني اللة إعلام بتفكر في اية 


محمد:,مازن بيقول إني ميعرفش حاجة عن اللي حصل 


مسك سمعة اسم مازن وبنهيار  :لالالالالا ابعدو عني أنا لالالالالا وبني خلص مش عوزة حاجة انا هبعد والله  خلتو ابعدية عني ونبي يا خلتو  ااانا هي قالت  اني هو مازن هو هو قال اني شحاتة وكلبة فلوس انا يا خلتو بابا انا عوزة اروح لبابا ونبي انا عوزة ماما خلتو ابعدية عني ونبي


ناهد  بدموع :انا جنبك يا بنتي فوقي يا مسك يلا يا حبيبتي عشان نسافر لهمسة


مسك : همسة انا عوزة همسة هي جت صح لالالالا خليها بعيد  عشان ممكن يعمل فيها حاجة 


محمد.بحب ابوي:مسك  يا حبيبتي اهدي  انا عمو محمد


مسك  وهي بيغم عليها :عمو محمد اننننننا واغم عليها 


ناهد بخضة. :الدكتور يا محمد 


محمد   وهو بيفتح الباب :دكتور


وفتح الباب وكان مازن وقف يشوف مسك  والدموع في عينة :مسك انا اسف  


محمد بتحدي  : اسف علي اية بس يا رب تكون مستريح يا مازن بس انا مش هسيبك 


مازن بعياط : والله معرف حاجة عن اللي حصل 


محمد هو بيدوس علي سنانة  :مش وقتة بس انا مش هيسبك يا ابن الحديدى 


مازن  بندم :يا عمي انا فعلا عملت حاجات غلط بس مش هتوصل  لكدة ابدا والله ما  عارف انا كنت غبي وغلط بس والله العظيم معرف حاجة عن اللي حصل لمسك 


محمد.  بجمود :خلصنا انا مش عوزة  اشوف وشك تاني ممكن وابعد عنها بقة  


وجي رفعت


رفعت  بغضب :انت جيت لية يا مازن اية عاوز تنقل التقرير لمك وديني لو عرفت انك ليك يد في كل دة لتندم انت وامك وبنت خلتك يا راجل 


مازن  بديق:يا بابا والله ما اعرف حاجة عن اللي حصل لمسك صدقوني والله معرف حاجة 


رفعت  بجمود:انا خلص قلت للمحامي انك هطلق مسك 


مازن  بحزن  وعياط  :من غير ما تقول أنا هطلقها بس الاول اعرف مين كان وريا كل دة و والله معرف حاجة صدقني يا عمي 


رفعت :انا خلص اتنزلت عن كل حاجة المحامي هيعمل قعدة  عشان نخلص من كل دة محمد انا كلمت المحامي اني اتنازل لناهد عن الوصاية بتعتة مسك 


محمد :ربنا يسهل بس الاول اطمن علي مسك انا هخدها واسافر مش هتشفوها تاني يا رفعت انت عاوز تشفها اهلا وسهلا  


مازن  بحزن وضعف  :عمي انت عرف اني بموت في مسك من صغري بس والله  معرف حاجة 


محمد بحيرة :خلصنا انت ملكش حق اني حد فينا يصدقك 

 

مازن بندم ودموع  :بابا فعلا جة اليوم اللي اندم فية علي مسك أطلقها ازي يا عمي 


محمد بحيرة  :هنروح للمحامي تقطع العقد وطلقها 


مازن بحزن شديد:حاضر 


وخرج مازن ومحمد محتار من موقف مازن ومصدق من جوها أنة ميعملهاش بس حالة مسك بتقول غير كدة وكل اللي عملة يثبت اني ممكن يعملها


جوة عند.مسك 

مسك كانت نايمة بس بتحلم بمازن 


فلاش باك 


في الوقت دة مسك كانت في تانية  ثانوي  ومازن راح يشفيها هي  وآمال مسك كانت لسة رجعة من المدرسة 

مسك :ماما ماما انتي فين 


امال :انت هنا يا مسك تعالي 


مسك :ماما مازن ازيك 


مازن بحب :مسك عمل اية وحشاني 


مسك  بكسوف : الحمدالله انت عمال اية 


مازن : الحمدالله تعالي اقعدي 


امال :طب أنا هحضر الغدة 


مازن :تماما 

 وآمال خرجة. وسابت مسك مع مازن  عمل اية في المدرسة يا مسكي 


مسك :مسكك 


مازن :ايوة مسكي انتي نسيتي انا علي طول كنت بنديكي بكدة ولا نسيتي 


مسك :لا هو انت لسة فاكر 


مازن:عمري ما انسي حاجة تخصك مسك عوز اقول حاجة 


مسك :اتفضل 


مازن :انا بحبك 


مسك :وانا كمان بحبك انت زى اخوية 


مازن :لا انت مش اخوكي انا بحبك بجد انتي حبيبتي 


مسك : مازن انت بتقول اية انا لسة صغيرة وانت 


مازن :عارف اني الفرق  بين ١٣سنة بس انا بحبك بجد 

مسك تقبلي تكوني حبيبتي 


مسك بكسوف :طب سبني افكر  واخد راي ماما 


مازن :واللة الحب مفهوش تفكير  وعلي فكرة طنط امال عرفة اني بحبك ويعتبر كل العيلة عرفة اني بحبك 


مسك بكسوف  :,انا متلغبطة بس انا بحس بحاجة وانا معاك 


مازن :بتحسي بأية


مسك :بحنان بابا وحبة  لية 


مازن :طب كويس يعني بتحبني

مسك :مش عرفة بس بكون مستريحة معاك 

مازن :يعني بتحبني  


مسك اتكسفت و جرة علي اوضتها 

ومازن ضحك عليها  وكل ما هما كان بيكلة مسك مكسوفة من مازن

وعدة سنة ومسك نجح. وبقة في ثانوي ومازن رحلها عند المدرسة  


مازن :مسك مسك 


مسك بفرحة : مازن انت جية امتة 


مازن :من شوية مسك انا سبتك تفكري السنة اللي فاتت وعوز رد منك 


مسك بتهرب :رد علي اية انا مششش فكرة حاجة 


مازن : والله  طيب يا مسك اسمعي انا بحبك تقبلي تكوني حبيبتي ولم تخلص دراسة تكوني مراتي 


مسك  بكسوف :لم اخش الجامعة اعترفاك  ردي بس في الوقت الحاضر انا موفقة 


مازن  بفرحة :,وانا مستني  بس قولي بحبك 


مسك :تؤ اتكسف 

باك 

مسك كانت بتترعش وبتعيط وهي نائمة 


  مازن خرج 

ومشي وقف في مكان بعيد وافتكر لم كان صغير 


###فلاش باك ###

محمد الجد :صباح الخير يا ولد 


الكل :صباح الخير 


مسك بفرحة :ددو  ددو خل (جدو  جدو صباح الخير)  


محمد الجد :,صباح الخير علي احلي عيون صباح يا مازن 


مازن :صباح الخير يا جدو 


الحد : مصطفي رفعت عوزكم بعد الفطار في مكتبي


الاتنين :أنشأ الله


 بعد الفطار في المكتب 


محمد  الجد :انا قرات قرار  انا قرارت اني اكتب وصيتي قبل ما اموت 


مصطفي :لية كدة يا بابا بعد الشر عليك يا حبيبي 


محمد :الموت مش شر يا  مصطفي 

انا قرارات اني مازن يتجوز مسك بنتك يا مصطفي 


مصطفي  بستغراب :مسك بنتي بس دي لسة  صغيرة دي ٣،سنين ومازن ١٣,سنة يعني لسة صغيرين 


محمد :عرف اني مسك صغيرة ومازن صغير بس انا مش عاوز العيلة تطلع برة بعضها زي ما جوزتك بنت اخوية  هجوز مسك من مازن مش كفاية رفعت اتجوز من برة العيلة 


رفعت : يا بابا العيلة كان فيها امال وناهد مفيش غيرهم كنت هتجوز مين بس  وبعدين  يا بابا في فرق   مصطفي بيحب امال يعني كان الجواز مضمون لكن كدة لا 


مصطفي :يا بابا يعني لم مازن  يكبر  و يخش الجامعة اكيد هيشوف غير مسك ويحب غير مسك واكيد كمان هيحصل نفس الحكاية لمسك انت كدة بتظلم الاولاد يا بابا 


محمد بزعل  :يعني أنا ظالم من وجهة نظرك يا مصطفي 


مصطفي :انا اسف بس كدة حرام يا بابا انا مش قصدي طبعا انك ظالم  بس انت كدة بتظلم الاولاد 


محمد :خلص انت قلت اللي عندك وانا سمعت وانت يا رفعت مسمعتكش يعني 


رفعت :يا بابا حرام عليك لية كدة يعني لو مكنتش ناهد اتجوزت قبل امال كنت  جوزتهاني 


محمد.:ايوة بس ناهد اتجوزة من العيلة  وبردة محمد  جوزة ناهد مش غريب دي من العيلة   الحديدى ابن عمها  ابن اخوية 


رفعت: انت كدة بتحكم علي العلاقة دة بالفشل 


محمد :ويمكن بنجاح 


مصطفي :انا مش موافق  سيب كل حاجة لزمن يا بابا 


محمد :انا قولت اللي عندي واللي مش عجبة يمشي وملهوش حاجة عندي 


رفعت :يا بابا  انت كدة  بتطرد اخوية  التوام وانا مقدرش علي بعدة 


محمد.:مازن يا مازن تعالي 


مازن :نعم يا جدو 


محمد :حبيبي اية رايك انت بتحب مسك 


مازن  بطفولة :ايوة بحبها ونفسي اتجوزها 


محمد :انت عاوز تتجوز مسك يا مازن 


مازن :ايوة انا عوز اتجوزها ونلعب مع بعض 


محمد :سمع يا مصطفي مازن بيحب مسك 


مصطفي :بيحب اختة حب اطفال مش حب الكبار يا بابا بردة انا مش موافق 


محمد.:تمام برحتك يا مصطفي بس انا قرارات انت كدة مش ليك حاجة عندي 


وفعلا جدي كتب وصية وبعدها عمي مصطفى مات ومحدش يعرف مات ازاي 


###باك ###


مازن  بتعب :انا تعبت ومش فاهم حاجة  جدي عمل كدة لية  وآية الصور اللي شفتها ومين كان بيبعتها ومين الواد اللي شفتها معها دة يا رب 

فاق علي ايد بتتحط علي كافة 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

ياترى محمد الجد كتب اية في الوصية وياتري مسك هتعيش ازاى وهتسامح مازن 


 ومازن هيظهر برأتة ازي  اية حكاية خيانة امال ولية اطردة من العيلة كل دة واكتر في الحلقة الجاية 


 ،😭😭😭😭😭😭


اسفة جدا اني اتاخرة عليكم بس والله مشكلة صدقتي اتعقد جدا  وكان  هيحصلي مشكلة بسببها بس انا بعرف اتصرف 

طبعا بشكر كل من قال راي وكل من نصح بس والله الموضوع صعب اوي 

       (((((امهم)))


الحلقة الخامسة 


(((مسك )))


نرجع لندى وسوسن بعد ما الكل مشي 


سوسن  بتحزير :انا قولت بلاش اللي حصل واللي عملتية  يا ندي قولت خليها تهديد وبس بلاش محاولات ربنا يستر 


ندي ببرود :متقلقيش يا خلتو دى بنت هبلة مش هتقول حاجة لحد  


سوسن  بتحزير : متبقيش غشيمة كدة مازن مش طيب زي ما انتي فكرة ومش  زي رفعت يا ندي مازن يهد الدنيا  علينا احنا استخدمنا اسمة من غير ما يعرف مازن مش سهل رغم اني مسيطرة علية بس لم بيقلب ربنا ما يوريكي 


ندي  بنفس البرود :يا طنط قولت  متقلقيش


سوسن بعصبية  :ازاي مقلقش وو ومحمد عرفة اللي عملنها فيها اوعي تستهتري بمحمد دي تعلب ميغركيش سكوتة  


ندي بثقة :ولا يعرف يعمل حاجة متخافيش كدة 


سوسن بعصبية  : قولك  يا بنت اختي ميقدرش يعمل حاجة  محمد مش سهل طب  لو عرفتي تقنعية باني مازن هو اللي قال نعمل كدة فيها وهو سكت طب  هتعملي اية في مازن خلي بالك لو  محمد ومازن اتفقا مع بعض .....انتي متعرفيش حاجة دول   دمغهم  سم 


  ندي بعصبية :متقلقيش بقة قولت مازن دة خاتم في صباعي الصغير 


سوسن بتكشيرة  :يعني اية يا بنت اختي خاتم في صباعي الصغير  انتي مسمعتيش قال اية لم عرف 


ندي  بنرفزة :يوة يا خلتوة قولت متخافيش


سوسن بستغراب  :فهمني يعني اية مازن خاتم في صياعك الصغير (وسكتت حبة )انتي غشيمة  ومتعرفيش حاجة زمان مازن كان لسة صغير وحصل اني حد اتحدهم في الشغل وعمي ابو رفعت كلم محمد عشان مكنش عارف يتصرف مع الرجال دة الكلام دة كان بعد مصطفي ما ساب عمي ومشي   وجه  محمد سمع من عمي ولم حب يتكلم مازن قال اللي خل محمد يقول اني مازن دماغ.سم و مش سهلة واتفقا هو مازن علي الراجل وخلة يعلان افلسة  انا معرفش أنفقو علي اية فبلاش الغشم في التعامل معهم 


ندي بديق  :انتي خائفة لية مش انتي خلص مسيطرتي علي مازن وخلتية يبعد عنهم متقلقيش وبعدين مازن بيحبك وبيخاف علي زعلاك        

 

سوسن :بردة ما قولتيش  اني وثقة كدة لية 


ندي :  ولا وثقة ولا حاجة  بس طول انا انتى بتهديد مازن انك لو هو مسمعش كلامك هتموتي نفسك هو مش هيعمل حاجة خوف عليكي  بقول ايةانتي عوزة فلوس عيلة  الحديدي من  زمان وعشتي كل دة علي امل انك. تخديها صح انا بقة بنفذ اللي انتي عوزة ولا انتي نسيتي عملتي اية في امال ام مسك 


سوسن  بزعيق :ندى الزمي حدودك متنسيش نفسك 


ندى  بتحدي :انا بمفكرك بس متخافيش مازن ميقدرش يتكلم عشان بيحبك وبينفذ كل اللي بتقولية من غير يفكير  وانتي يا خالتي هتساعدني في اني اتجوز مازن 


سوسن بتريقة  :تتجوزى مازن يا مدام ندي طب  ازي مازن لو عرف انك مش بنت هيقتلك 


ندي بخضة :انتي  عرفتي يا خلتو 


سوسن  بتحدي :طبعا عرفت اية خوفتي 


  ندي بتحدي: لامش خائفة عشان انتي  هتساعدني ولا سر زمان يتكشف ويتعرف انك انتي اللي قتلتي مصطفي الحديدي

 لم حبيتي يكون لكي عشان وعرضتي نفسك علية وهو رفضك وطردك  عشان بيحب امال  كنتي بتحبية وممكن تعملي اي حاجة عشان تكوني جنة   واتجوزتي رفعت عشان تفضلي جنب مصطفي  بس هو رفض وانتي عشان ميقفش في وشي الجوازة  اتحجكتي أنك افتكرت رفعت من الشبكة الكبير اللي بنهم ولا لا استني  انتي اللي وصلتي لمصطفى اني امال بتخونة واني مسك مش بنتة عشان يطلق امال وانتي تخلصي من رفعت وتتجوزي مصطفي   ولا اية كمان يا خالتي   (وبالبتسامة تهديد)   هتساعدني صح 


سوسن  بخوف :عرفتي كل دة من فين 


ندي  ببرود:من ماما اصل ماما كانت بتحكي لبابا علي كل اللي بتعملية وأنها سمعتك وانتي ببتكلمي مع حد يعمل نفسة عشيق امال     ومكنتش تصرفاتك عجبها وكانت هتروح تقول لعمي مصطفي هو وبابا 


سوسن  بخوف  :نوال كانت عرفة هي ادهم 


ندى  بتحدي :امممم بس القدر بقة لعب لعبة  وماتو سبوني ليكي تربني كنت بريئة طيبة انتي بقة علمتني ازى اكون زبالة كنت بسمعك وانتي بتتفقي علي حد من صحابك تخربي بيتها زمان رماتي امال في الشارع  وتبعديها بس انا لا مش هيكفني اني مسك تبعد انا لازم اخلص عليها وكل العز دة يكون لية انا مازن ابنك  


سوسن بقلق  :انتي مش طبيعية انا بقيت اخاف منك 


ندي :اية يا خلتو فين القلب الجاحد بتاع زمان واضح انك كبرتي وضعفتي  وعمالة تقولي بطلي غشم ومكنش لية لزمة اخلي الرجالة تحاول معها انا جنبك يا خلتو ملاك انا مش زيك انتي بعدتي امال عن العيلة انا ميكفنيش بعاد  مسك عن العيلة لا انا لزم اخلص منها وتموت  فلو سمحتي متمثليش علية يا خلتو انتي اقنعتي ابنك اني مسك وامها طماعين وكلب فلوس  هاة بردة هتساعدني اني اتجوز مازن وكمل مكانك في اني اخلص من مسك 


سوسن بحفوف  :انتي شيطان بس  اية يضمن انك متتكلمش


ندي :طول ما انتي بتساعدني اني اكون مع مازن مش هتكلم لو فكرتي بس انك .....


سوسن : حاضر هساعدك بس أنا عوزة ضمان 


ندي ببرود: خالتو  محدش ياخد ضمان من الشيطان انتي قولتي  أنا شيطان من بعض ما عندكم يا خلتو مفيش ضمان طول ما انتي بتساعديني متخافيش 


سوسن  بستسلام :تعرفي اية تاني يا ندي 


ندي  ببرود :مفيش حاجة جديدة بس اعرف انتي ازاى زرعتي في عقل مازن كره مسك لدرجة أنة مصعبش عليكي لم قال أنة بحبها و زودتي وكرهتة وخلتية يطردها من ملكها افكرك يا خلتو الرسايل اللي كنتي بتبعتيها لمازن والصور المتفبركة لمسك 


سوسن :خلص  خلص قولت هساعدك


ندي :بس عوزة اعرف انتي بتعملي كل دة لية متقوليش عشان الفلوس لا اكيد في حاجة اكبر


سوسن بحزن علي اللي وصلتلة  :عشان مصطفي كنت بحبة ورحت لية و طلبت منة يتحوزني طردني وقال أنة بيحب بنت عمة لم شفت رفعت حولت أحبة بس حب مصطفي معشش في قلبي رفعت ضعيف الشخصية لكن مصطفي كام شخصيتة قوية كارزما كان عجبني اوى 


ندى  بسرحان :عمل زي مازن صح 


سوسن  :بظبط مازن حتة من مصطفي واخد كل حاجة فية وانا اللي عملت فية كدة خائنة ضعيف ميسمعش كلام حد غيري  خلص يا ندي هساعدك 


ندى : كدة تمام    


نرجع حبة لمازن 

كان وافق لوحدة ومحتار يعمل اية يصدق مين مسك ولا أمة ولا الرسائل ولا الصور 

لقة اللي بيحط ايدة علي كتفة 


مازن بخضة :عز 


عز صاحب مازن ظابط مخابرات بس مش بيقعد في مصر علي طول مسافر وخطيب دنيا اخت مازن وبيعشقها 

عز :مالك في أية اتخضيت كدة لية


مازن بتنهيدة : حمدالله  بسلام  يا عز جبت امتة وعرفت طريقي ازاي 


عز :ابدا كنت جي لصحبي كان مصاب في عملية وكنت جي غزورة شفتك وانت خارج زي المجنون جيت وراك في أية مالك 


مازن :مفيش حاجة  انا بس مديق حبة دنيا تعرف انك وصلت 


عز :لا انا ملحقتش  مش عاوز تحكي مالك 


مازن :مش وقتة انا ماشي ومش هقول لدنيا انك جيت 


عز :لا عادي انا اصلا في إجازة بس لسة واصل من ساعة

مازن :معلش يا عز انا لزم امشي متزعلش مني لم اهدي هحكيلك   


عز :براحتك انا بس كنت خايف عليك يلا قوم اركب عربيتك وروح وانا هروح لصحبي اطمن علية وهكلم دنيا  


مشي مازن ورجع البيت عشان يسمع من أمة ومن ندي بس سمع اللي خلها مش مصدق نفسة ولا عارف يعمل اية 

كان وقاف برة وسامع كل حاجة استغبا نفسة اوى اني سمع كلام أمة وصدق اني مسك وامها طماعين واني ام مسك ممكن تكون خائنة  واني الصور دي مكن تخون مسك وعرف اني مسك مظلومة  وخد قرار أنة لزم يعرف ازاى عمة مات ازاى امال اطردة ولية أمة بتعمل كدة وخد.بعضة وراح عشان يشوف مسك  ويعتزر ليها ويخليها تسمحة 


عند مسك 


محمد. دخل للدكتور :اية الاخبار 


الدكتور : والله لزم تتعرض علي دكتور نفسي الحالة بتسوى انهاردة الممرضة شفتها وهي بتتسحب  هي بتخش الصيدلية عشان تسرق أدوية عشان تخدها يعني بردة فكرة الموت مسيطرة عليها 


محمد  بتوتر :طب اطلب اكبر  دكتور  نفسي انا عاوز بنت اخوية تكون كويسة ولو  سمحت أمنع  اي زياره ليها انا ومراتي وبس 


رفعت من خلف رفعت :وانا يادكتور اية يا محمد انا حتي عمها توام ابوها 


الدكتور : تمام انا فعلا عملت كدة وكلما دكتور وزمانة علي وصول اتفضلة معاية علي المكتبة

وفعلا راحة والدكتور وصل 


الدكتور النفسي :مساء الخير انا الدكتور حازم اعرف الحالة اية 


الدكتور التاني :ابدا وابتدية يشرح حالة مسك 


الدكتور النفسي :تمام انا ممكن اشفها 


الدكتور :اكيد 


 الدكتور النفسي :فين والد الحالة 


رفعت :للاسف مات بس انت توأمة 

 الدكتور :كويس انا  محتاج حضرتك معاية يا رفعت بية 


رفعت :انا تحت امرك بس بنت اخوية تخف 

الدكتور راح يشوف مسك ولقها مش متزنة والصدمة مخليها رفضة الواقع وعمل واقع لنفسها  بس فكرة ابوها وخلتها وهمسة وجوز خلتها 


خرج الدكتور من عند مسك 

محمد :طمني


الدكتور :الحالة مش مطمنة هي رفضة اللي حصلها وعملة لنفسها واقع تاني هي لسة عيشة في واقع اني مامتها لسة عيشة واني خالتها موجودة فطرة وجدها في بيت عمها هي مش عوزها نسيها 


محمد :طب والحل


الدكتور :انشاء الله خير وسبهم ومشي 

وابتدي الدكتور العلاج وسمع منها كل حاجة  في  الاول كانت رفضة الدكتور لوحدة  كان ديما رفعت هو اللي بيكون معها وهي فكرة ابوها بسبب الشكل الكبر اللي بين ابوها وبين عمها وابتدة مسك تتحسن بس لسة في خوف جوها من حاجة هى مش عوزة تقول عليها في يوم مسك كانت  مخلصة الجلسة ودخلت تنام والكل اللي راح يجيب قهوة واللي دخل الحمام واللي رح يشرب سجارة ومسك لوحدها والباب فتح 


ندي :ازيك يا مسك 


مسك بخوف:اااانا همشششة والله خلص والله انا مش لية دعوة بيكم ابعدي عني ونبي متخليش حد يجي جنبي 


ندي :متخافيش اوى كدة انا عوزاكي بس تمشي  بقة كفاية علاج كدة لزم تسري انك تمشي ولا اجيب اللي عملة فيكي تاني المرة دي مش هتكون محولة لا هتكون حقيقة يعني هيغتصبوكي بس  مازن المرة اللي فاتت كان بعيد المرة دي هيجي بنفسة وهيصورك ويفضحك 


مسك بخوف  :خلص خلص انا همشي ونبي يا خلتو يا عمو محمد يا بابا يا بابا   الحقني يا بابا 

الكل جة جري بس مفيش حد في الغرفة ومسك بتقول في حد محدش صدقها وقالو ممكن عشان نفسيتها تعبانة بليل نفس الحكاية ندي جت وهددة تاني واستمر الموضوع دة لمدة ٣ايام ومسك حلتها رجعت تسوء تاني الدكتور قرر أنها لزم تتنقل لمصلحة لأن كدة ممكن تتجنن وفعلا مسك دخلت المصلحة


 

نرجع بقة لمازن 


لم رفعت رجع شاف مازن واقف برة البيت وفي حالة عدم تصديق


رفعت :انت واقف كدة اية 


مازن برتباك  :بابا اااانا 


رفعت :عما مش مهم وكويس انك هنا عشان دي مكانك الطبيعي 


مازن :,علي نفس الوضع :بابا انا انا غبي مغفل 


رفعت بستغراب :اسمع يا مازن من انهارة غوع اشوفك في الشركة وحتي البيت منرجعش اية غير لم ترجع راجل ترجع مازن اللي زي عمة مازن  ابني مش ابن أمة


مازن خرج وساب البيت وهو عارف اني أبوه عند حق  

كان قاعد في الشركة بعد ما رفعت منعة من دخلو المجموعة هو كان عامل شركة بفلوسة شركة سياحة كان قاعد.مهموم ودخل علية صحبة عز 

عز ظابط مخابرات :اية يا عم مالك 


مازن بديق  :مفيش حاجة ازيك يا عز اية اخبارك 


عز :ازيك يا عز اية اخبارك الحمدالله انت بقة مالك 


مازن  بتفكير :طالب منك طلب يا عز 


عز :مازن الحديدي بيطلب مني انا لا وكمان بأدب واحترام في  أية ياض انا هتموت صح 


مازن بديق  :عز لو سمحت انا تعبان 


عز :في اية يا صحبي مالك اول مرة اشوفك كدة  فين مازن وفين السهرات دي انا نازل إجازة عوز افرفش انت تجبلي اكتياب 


مازن :عز والله انا عوزك جدا 


عز بمرح :يفضحتي لا يا سي مازن احنا في الشركة حد يشفنا  طب عندي ولا عندك يا عسل 


مازن بتحزير  :عز لو سمحت مش طلبة هزار 


عز :لا دى بجد بقة في اية ياض مالك 


مازن :ابدا مسك (بدموع) بضيع مني وأنا غبي صدقت كل حاجة عليها وعلى امها صدق بابا لم قال إني ابن امي مش راجل كلام حريم بيمشني


عز :بص كدة مش هينفع في الشركة تعالي عند في البيت واحكي كل حاجة عندك وانشاء الله هيكون في حل 

وفعلا مشيوة ورحة بيت عز 


عز :احكي بقة 


مازن :زمان وانا صغير جدي عمل وصية انا معرفش فيها اية عشان كنت صغير انا ومسك 


##فلاش باك ##


محمد الجد :خلص يا متر كدة 


المحامي :بس انت كدة بتعمل تفرقة  بين الاخوان 


محمد :لا ابدا ولا تفرقة  ولا حاجة انا عرف ولدي انا خليت مصطفي وبنتة متحكمين في الكل حاجة عشان رفعت ضعيف صحتة علي قدها وغير كدة شخصية ضعيفة بسبب صحتة وانا وأمة كنا علي طول مش بنقسا علية ولا  بنعرضة لحاجة  نظيفا من خفنا علية مصطفي بقة مع اني توام رفعت بس شخصية قوية ويعرف يسيطر علي كل حاجة  غير رفعت 


المحامي :طب و العقد العرفي اللي عملتة لمازن ومسك دي ممكن يتاخد ضادك لو زي ما انت بتقول شخصية رفعت ضعيفة ممكن مرات رفعت تخلية يرفع عليك قضية حاجر 


محمد :الوصية دى مش هتظهر غير لم اموت ولو سوسن ورفعت عملة كدة طلع ورق الملكية بتاع مسك اظن انا عامل الورق من  زمان اوى 


المحامي :طب مازن هيمضي ازاي ومسك 


محمد :متخافش انت عاوز الورق امتة 


المحامي :في اي وقت بس مسك مش هتمضي  ولا هتبصم ابوها هو اللي هييمضي عشان ولي أمرها 


محمد :متقلقش في أقرب فرصة الورق هيكون عندك 

وقام ومشي 


محمد :مصطفي تعالي عوزك انت لسة مش موافق علي جواز مسك من مازن صح 


مصطفي :مش كدة بظبط انا يشرفني اني اجوز ابن اخوية لبنتي بس هما لسة صغيرين علي كدة واكيد لم يكبر هيكون ليهم حياتهم 


محمد :خلص يا مصطفي انا قرات وهنفذ انت بقة مش ليك حاجة عندي اتفضل أمضي علي الورق دة 


مصطفي :يا بابا 


محمد :أمضي وانت ساكت 

وفعلا مصطفي من الغيظ والغضب مضي من غير ما يقراء مضي علي الوصية ومضي علي جوزا مسك من مازن


##باك##


 وطبعا بكل سهولة انا  مضيت عشان جدي  فهمى اني بلعب معا وبقة مسك مراتي  بعدها مصطفي ومراتة مشيوة وخدة مسك ومصطفي اشتغل في شركة واحد صحبة وبعد فطرة  حصل خناقة كبيرة بين عمي ومراتة وطنط امال رجعت تاني البيت وفهمت أن اتخانقة عشان بتخون عمي وطبعا هي ملهاش غير جدي بعد كدة معرفش عمي مات ومن حزن جدي تعب اوي وبقة صحتة مش كويسة وانا نزلت اشتغل في الشركة 

 

عز :بردة انا مش فاهم حاجة انت عاوز مني اية 


مازن :عوز افهم 


عز :,تفهم اية بظبط 


مازن :عاوز اعرف عمي مات ازاي ولية امال بعد ما كنت عيشة خافت ومشية والأهم من دة كلة لية اتقال عليها خائنة  وفي حاجة تاني بس مش وقتة 


عز :انتي بتخبي حاجة علية يا مازن انت بتحكي   القشر فين الموضوع 


مازن :انا 


عز :مازن عارف اني دى اسرار عيلة بس متنساش اني خطيب اختك يعني مش غريب 


مازن :خلص هحكي بعد ما جدي خلني امضي 


عز : ثواني انت ازي مضيت وانت  مش معاك بطاقة 


مازن :لا كنت طلعتها  في الوقت دة انا كنت في ثانوي فكان لزم تطلع بطاقة 


عز :تمام كمل بس بتفصيل لو سمحت لأن التفاصيل مهمهة جدا 


مازن :بعد ما جدي خلني امضي عمي مات من غير ما حد يعرف ازاي  بس جدي تعب ومات طنط امال كانت عيشة معانة المحامي جة وقال لزم الوصية تتفتح وفتحني الوصية وكانت الكارسة


##فلاش باك##


المحامي :استاذ رفعت انا عارف اني دة مش وقتة بس لزم الوصية تتفتح 


رفعت :ماشي اتفضل 


المحامي :الكل مجتمع صح 


رفعت :ايوة اتفضل 


المحامي :بسم الله الرحمن الرحيم

    ( الوصية ) 


سلام عليكم ورحمه الله وبركاته 


اوصي انا محمد محمد صادق الحديدي بكل الملكي مناصفة بين ابني رفعت وابني مصطفي بس بشرط مسك تتجوز مازن ولو ما حصلش كدة بيكون كل شيء لغي وكل حاجة تتنقل ملكيتها لمسك وما تمسكش الحاجة غير بعد السن القانوني في فطرة وصية مصطفي علي مسك بيكون المتحكم في كل حاجة ولدي مصطفى ورفعت وكل آخر سنة يتعمل كشف حساب يتقدم للمحامي ويتحط في رصيد لوحدة وكل من مصطفي ورفعت في الفطرة دي يخدة مرتب شهري يكفيهم وزيادة هما وعيلهم واللي مش عجبة الوصية دة يقدر يتنازل عن املاكة لاي جمعية خيرية مصطفي في ظرف ليك بعد قرأة الوصية طلعة وشوف اللي فية 

وانت يا رفعت عارف اني  صحتك هي اللي عملة فيك دة يا ابني بس خلي بالك من نفسك ومن اللي حوليك انت مش ضعيف لا انت بتخاف بس  وانتي يا سوسن بلاش اللي في دماغك انا عرفك كويس يا بنت الصاوي اوعي تكون فكرة اني عبيط لا انتي فهمك يا سوسن وانتي يا امال يا بنت اخوية بطلي طيبة انتي وخلي بالك من جوزك  ومن بنتك وفي الختام مصطفي انت السند والضهر لخوك اوع تصدق اي حاجة تتقال علية لو ايدك سابت ايد اخوك يا ابني يعني الضياع وفق يا مصطفي علي اللي في الظرف لو سمحت 

وفي الختام هتوحشوني اوى 

اسبكم بقة سلام عليكم 


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


يتبع



إرسال تعليق

أحدث أقدم

إعلان آخر الموضوع

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close