Main menu

Pages

نوفيلا أمنية قلبي بقلم فيولا عماد كامله وحصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 نوفيلا أمنية قلبي بقلم فيولا عماد كامله وحصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

نوفيلا أمنية قلبي بقلم فيولا عماد كامله وحصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

:مش هتحني ي أمنية قلبي ؟

أمنية بتعب:ما قولتلك ي ابن عمي شيلني من دماغك 

:ليه بس ي أمنية قلبي انا بحبك و انتي عارفة اني عشقك 

أمنية بحزن:مش هينفع صدقني لازم اشوف احمد الاول انا من يوم حادث امي وأبوي و انا الام و الاب بالنسبة لخواتي وانت ي حسن شوف حياتك انا عايشة لخواتي و خلاص اهو علي الاقل لما واحده فيهم تزعل مع جوزها أو احمد يتجوز والبيت يبقا مفتوح متعلقش نفسك بيا 

حسن بمرح:وانتي يرضيكي ابوس حد غيرك 😉

أمنية بابتسامة:انت مش هتبطل ابدا حركاتك دي ؟

حسن بعشق:بموت فيكي اعمل اي؟

أمنية بحب و تفهم: طب يرضيك اسيب احمد لوحدوا و هو في كلية طب مين هيعملوا ياكل مين هيستنا لما يرجع متأخر مين هيفضل جانبه يحسن افهمني و بعدين انت متعلم ومعاك شهادة و طبيب نفسي ممتاز هتتجوزني انا ؟

حسن بحب:اها هتجوزك انتي وبعدين ما انتي كمان معاكي ثانوية عامه ي بت دا انا كنت بغش منك 

احمد بمرح :يبني انتو مش عندك بيت م تقعد فيه لازم كل يوم اشوف وشك هنا 

حسن بعصبية مصطنعة:ما لو اختك توافق تتجوزني مش هتشوف خلقتنا احنا الاتنين   

احمد بخبث:وانا اساسا مش موافق عليك انا لسه شايفك وانت واقف تضحك مع واحدة تحت في العمارة اللي جانبنا يسافل 

حسن بدون وعي:اكيد مش ماشي وراء فاطمة ام فخاد البت الفرسة يعني؟

احمد بخبث:شوفت اهو اعترف بلسانه أنه كان ماشي وراء فاطمه بتبص علي فخادها ليه ها يسافل ؟

حسن و هو يتحسس صدره:حلوين بت وتكة كده ملبن ياض احمد

أمنية بحزن :أخرج برة يحسن 

حسن بصدمة :احية انتي مش كنت برة ؟

أمنية بغضب:قولت برة ي حسن 

حسن بمرح :مش فرسة غيرك انت يحلو اسف بقا هاتي خدك ابوسوا احم قصدي دماغك 

أمنية بزعل :هي حلوة و احلي مني وممرضة شاطرة و 

حسن بحب:مش احلي منك ي أمنية قلبي خلاص بقا و الله ما في حد في قلبي غيرك يجميل 

أمنية بغضب مفاجأ: بس برضو مش هتجوزك ي حسن ويلا بره بقا 

حسن من الخارج:طب بوسة طيب 

..

احمد بحب:انتي بتحبي حسن ليه بقا تعذبيه كده؟

أمنية بزعل :هو انا بعذبه ما انا قولتوا اتجوز ي احمد هو المصمم اعمل اي بقا؟

احمد و هو يقبل يدها:متشليش همي انا لما اعوز حاجه و الله هقولك اتجوزي و عيشي حياتك انتي اتحملتي كتير  جوزتي فاطمة و وردة و دخلتيني طب و هبقا دكتور شاطر و انتي مش هتشوفي حياتك؟

أمنية :ممكن مش نتكلم في الموضوع ده و كل عشان تذاكر بقا 

احمد بزعل:مش عوز اكل ولا اذاكر 

أمنية :طب عوز اي واعملوا 

احمد :صلي استخارة و اتجوزي و عيشي حياتك عشان خاطري 

أمنية :وانت لما تتعب ولا لما ترجع متأخر مين هيقعد يستناك ولا مين يعملك اكل ولا يغسلك ولا يروق البيت عشان اخواتك لما يجوا هم و عيالهم ها مين قولي ؟

احمد :خلاص ي أمنية براحتك عن اذنك 

أمنية بزعل من نفسها :عاجبك كده ي أمنية زعلتي اخوكي و اهو مش كل حتي ولا هيذاكر    

:اتجوزيني ينوبك ثواب 


#البارت_2

#بقلم_ڤيولا_عماد


حسن بحب و مرح:اتجوزيني ينوبك ثواب

أمنية بخضة:الله يخربيتك دخلت منين؟

حسن بفخر:من شباك المطبخ 😉

أمنية بزعل:احمد زعل ي حسن ومش هياكل ولا هيذاكر بسببك 

حسن برفعة حاجب: وانا مالي يلمبي ؟

أمنية :بسبب أن اتجوزك انت وازز اخواتي عليا

حسن بضحك:انتي عبيطة ي بت انت برضو هعمل كده وبعدين انا لو عوز اتجوزك غصب هتجوزك وانتي عارفة 

أمنية بسخرية: والله

حسن :احنا مش هنبعد ي أمنية دا احنا هنتجوز في الشقة اللي قدام شقتكم و قت ما تعوزي تعملي اكل او تستاني احمد و تطمني عليه هتفتحي باب الشقة و تدخلي و افقي اللهي تنستري و يخليلك اخواتك 

أمنية بحب و خجل :انا هوافق عشان انا عارفة انك بتحبني واخواتي كمان موافقين وكمان هبقل جانب احمد و 

حسن بمقاطعة:وانتي بتحبني قوليها ي أمنية بقالي كتير مسمعتكيش بتقولهالي 

أمنية بتهرب :بس انا مش عوزة لا فرح ولا حاجه كفاية عني ومرات عمي و مصطفي اخوك واخواتي نكتب الكتاب و ابقا معاك في بيتك 

:و احنا مش موافقين علي الجوازة دي 

#البارت_3


احمد و فاطمة و وردة في نفس واحد بعصبية :و احنا مش موافقين علي الجوازة دي

أمنية بزعل جاهدت لتخفيه:ليه؟

وردة بصوت عالي ل حسن :انت عبيط يلا انت مفكر أنها  عشان غلبانة و منكسرة

هنخليك تاخده سكتي كده ؟

فاطمة بنفس الطريقة:لا يحلو دانت تيجي أنت وامك و ابوك و تتقدم و نسأل عليك و نعمل خطوبة و حنة و دخلة و زفة كبيرة كمان انت هتاخد اي واحدة ولا اي؟

احمد بغيظ ل حسن :تيجي تطلبها مني و ي اوافق ي م وافقش انت وحظك بقا 

أمنية بحب و فرح من اخواتها:اي اللي انتو بتقولوا ده انا مش صغيرة عشان اعمل خطوبة و زفة و

فاطمة بمقاطعة:ليه كبيرة عندك 50 ولا 40 سنة دانتي 27 سنة و لا مطلقة ولا أرملة عشان تدخلي سكتي 

وردة بمايدة: فاطمة معها حق خلينا نفرح 

احمد :انا عوز اعزم اصحابي ي أمنية و بعدين انا زهقت من المذاكرة و عوز افك عن نفسي شوية 

أمنية :قصدك أن لو انا مشيت من هنا مش هتذاكر و 

احمد بسرعة:يحبيبتي والله هذاكر المهم انتي شوفي حياتك و افرحي و اكمل باستغراب:اومال حسن فين ؟

أمنية باستغراب:كان هنا لما دخلتوا 

وردة بضحك:تلقي راح يجيب عمك و مرات عمك م هو مجنون 😂😂

(و بعد ذلك اجتمعوا الاخوة و جاي محمد زوج فاطمة و هشام زوج وردة)

احمد ابن وردة:خاتو انتي اجوزي خالو حسن ؟

أمنية بحب:أن شاء الله يحبيبي 

احمد الصغير:يعني ماما هتجبلي هدوم جديدة ؟

هشام بضحك:شوف بيفكر ف اي يعفريت ؟

محمد بضحك:دا أمنية و أميمة من لما عرفوا أن في فرح و هم بابا هات فلوس بابا عوزة فستان بابا بابا جننوني 


(احمد الصغير ابن هشام و وردة و أمنية و أميمة بنات فاطمة و محمد )

.........

هدي ام حسن بعصبية:لا يحسن وانا مش موافقة علي البت دي دي كبيرة في السن ومش محترمة و يعالم بتجيب فلوس منين ؟

حسن بضحك :هههههههه انتي صدقتي ي هدهد أن انا برضو اتجوز واحدة مش محترمة اكمل بهيام انا هتجوز أمنية قلبي 

هدي بصدمة: ******


#البارت_4

#امنية_قلبي


هدي بصدمة : احلف ؟... أمنية بنت عمك يجمالو ي ولاد انا موافقة و علي باركة الله أمنية تستاهل كل خير وانا بحبها و طيبة و مودبة و ست بيت شاطرة و مطيعة و كفاية عليا انك بتحبها و بتحبك؟

حسن بحب:يخليكي لينا ي ست الكل....طب مين بقا هيقول ل بابا؟

هدي بحب:ولا يهمك أكلمه انا و نروح بليل نقرأ فاتحة و نشوف هيقولوا اي؟


حسن بحب:هم مش عوزين حاجه غير أن أمنية تكون مرتاحة انتي عارفة أن اخواتها بيعتبرها امهم مش اختهم الكبيرة وخلاص 

سالم والد حسن:بتتكلموا علي اي ؟

هدي:ابدا ي حاج بس حسن عوز يتقدم ل أمنية و من عوزينا نروح النهاردة نقرأ فاتحة و نشوف طلباتهم

سالم بحب:علي خيرة الله أمنية تستاهل كل خير وانا بحبها و متاكد منها لانها تربية اخوي و كفاية مطلعة اخواتها كويسين و سمعتهم زي الورد 

.... كلمها ي حسن و قولها هنيجي نشرب شاي  بليل علي الساعة 7 كده 

حسن بحب:من عنيا ي حاج يخليك لينا و ذهب 

..... 

أمنية: الو

حسن بمرح:احلي الو سمعتها في حياتي 😂

أمنية بخجل:حسن 

حسن بهيام:قلبه

أمنية و تغلق ف وجهه :لما تتكلم كويس يبقا رن عليا و اغلق الخط

و ضحك حسن علي خجلها و بعث لها رساله و عبارة عن (انا كلمت بابا و هنيجي نشرب شربات علي الساعة 7 هتوحشيني 😘)

رأتها أمنية بحب و قلبها يرفرف من الفرح و السعادة والحب و أخبرت الجميع و انهمكوا في الأمور الخاصة بالمنزل و الضيافة 

بعد عدة ساعات و قد أصبحت الساعه5:45 

فاطمة: ي أمنية حطي روج حتي دا حتي لونه هادي مش فاقع 

وردة بغيظ :و بعدين البسي فستان حلوة عن ده ي أمنية م عندك كتير و لبسها الخمار ليه هو في حد غريب البسي حتي طرحة صغيرة بلاش خمار النهاردة و اي الاسود اللي تحت عينك ده 

فاطمة :حطي بس كونسيلر يفتح تحت عيونك شوية بلاش روج 


أمنية بهدوء: انا مش عوزة اجمل من نفسي انا حلوة كده و حسن و عمك و مرات عمك مش غرب ف خليني علي طبيعتي احسن انا كدة هكون مرتاحة اكتر 

حسن من علي باب غرفة:انتي عندك حق الطبيعي يكسب و غمز 

رأته أمنية و وردة و فاطمة بعد أن اقتحم الغرفة 

و اكمل :يلا عشان عوز انقي الشبكة  و نكتب الكتاب يلا

وردة :هو سلق بيض 

حسن بغيظ:اسكتي ي ام أربعة و أربعين

و ذهب ل أمنية و طبق يده في يدها و خرج بيها و هي تكد تموت من الخجل

هدي بحب:الله اكبر عليكي يحبيبتي تعالي اقعدي جانبي 

أمنية و هي تقبل يد هدي :عاملة اي ي مرات عمي؟

هدي بحب: الحمدلله يحبيبتي والله وحشتيني 

سالم بمرح:وانا مليش في الحب ده ولا اي ي أمنية ؟

أمنية و تقبل يد سالم : ربنا يطولنا ف عمرك يعمي اخبارك اي؟

سالم بحب وهو يقبل رأسها و يحضنها بحب ابوي:انا الحمدلله يبنتي انتي اي رايك في كلام  الواد حسن

أمنية بخجل :اللي تشوف ي عمي 

سالم بحب:علي بركة الله نقرأ فاتحة

و تمت قراية الفاتحة بكل حب و سعادة 

هدي بحب:بصو ي ولاد أمنية أن شاء الله هتسكن في الشقة اللي قدام الشقة دي عشان احمد برضو و باذن الله بكرة الصايغ يجي ننقي الشبكة و بعدها نعمل خطوبة كبيرة وتلبس فيها الشبكة و بعدها يبقا انتو ي ولاد حددوا معاد الفرح و انت ي احمد عندك شروط او حاجه يبني؟

احمد بدموع ف عيونه :اهم حاجه أمنية تكون مرتاحة و مبسوطة 

 أمنية و هي تحتضن احمد بحب و دموع:متحرمش منك يحبيبي و أخذته فحضنه  و طبطبت عليه بحب ف هو ليس اخ فقط بلا هي أمه بالنسبة له و أخته و صديقته و معلمته  و كل شي بحياته 


و ذهب سالم و هدي و حسن بعد وقت من الحب و السعادة و استرجاع ذكريات من الماضي 

و طلبت أمنية من وردة و فاطمة و احمد أن يناموا مع بعض لأنها تفتقدهم و لا تريد اشعار احمد بالزعل و الوحدة

في صباح التالي جاء الصايغ و اختارت أمنية ابسط الاشياء مثل الخاتم و السلسال و بعض الاساور و أهداه احمد طقم كامل من دهب (خاتم و انسيال و قلادة و اسوارتن و حلق كبير  ) و اخذتهخ أمنية بحب و هي تراه أخاه يفعل مثلما يفعل كل اب ل ابنته 

و أهداه هشام و وردة سلسال كبير و أهداه محمد و فاطمة خاتم في غاية الابساطة 

و اهداتها هدي و سالم اساور العائلة التي كانت تملكها ام سالم و بعدها اخذاتها ام أمنية و ام أمنية اهداتها ل هدي مرات سالم و هدي اهداتهل لزوجة الغالي أمنية 

و تم تحديد الفرح الاسبوع القادم

تحت إصرار حسن بقرب و استعجال موعد الزفاف ♥️


الخامس والأخير


ي الله ف اليوم سأضع النقط علي الاحرف و تبقا هي ليا ل اخر انفاسي و اليوم ستكتب أمنية قلبه علي اسمه بالله علي هذه اللحظة 

و بعد أن هندم نفسه خرج من الجناح الفندقي و هو يدندن: و لينا رقصة لينا راقصة انا و انت مفيش حاجه ناقصه و

ووقف قلبه و عقله و كل حواسه عندما رآه أمنية قلبه ي الله علي هذا الجمال 

و فاق من شرودة بها علي احمد و هو يسلمها له : انا مش هوصيك ي حسن انا بامنلك علي حته من قلبي امي قبل م تكون اختي و حبيبتي و صاحبتي اختي أمانة كون ليها الأب و الاخ قبل الحبيب دمعة من أمنية ي 

و قاطعه حسن :مقدرش أنزله دمعة الا إذا كانت دمعة فرح 

واخذها و طبق يده على يدها و هو لا يصدق أنها بعد دقائق ستكون زوجته 

بعد عدة دقائق أطلق 

المأذون جملته الشهيرة

و لما يكلمها و اخذ حسن اول قبلة من أمنية خجل ساد المكان ممن فعله حسن 

حسن ل أمنية بعشق: مبارك يعروسة 

تكاد تموت من فرط الخجل لما تنتبه علي من بارك لها من شدة خجلها 

حسن و هو يقعد علي  المكان المخصص لهم:اااه الواحد مش مصدق ... امنية؟ 

أمنية بخجل:نعم 

حسن :نعم الله عليكي اي مفيش يحبيبتي لسه بدري علي الكسوف ده دا احنا ه

أمنية بخجل:بس ي حسن عشان خاطر ربنا

حسن و هو يشدها ليرقصوا :يلا يلا بس نرقص 


و اشتغلت اغنية ل تامر عاشور (خليني ف حضنك ♥️👀) 


خليني ف حضنك يا حبيبي ....♥️


ده ف حضنك بهداه و برتاح ....♥️


انا كل مشاعري معاك راحوا....♥️

و كمان قلبي ل قلبك راح ....♥️

ولا بضحك و افرح من قلبي .. ♥️

غير لو جنبي انا  كانوا عينيك .....♥️

لو تبعد عني و لو ثانية ...♥️

 بتجنن ي حبيبي عليك ...♥️

و بتحلي الدنيا في عيني ....♥️

و هنا شهقت أمنية بسبب غيرة احمد 

احمد:احترم نفسك كل شوية عمال تبوس ف اختي و انا ساكت اي ؟

حسن برفعة حاجب:مراتي مالك انت ؟

احمد بخانقة :عندك بيتكم مش قدامي 

وهنا استغل حسن الفرصة و حمل أمنية و هرب 

احمد بصوت عالي:رايح فين يلااا واخد اختي علي فين ؟

حسن بصوت عالي:انت مش قولت ليكم بيتكم انا واخد مراتي علي بيتنا ابوس براحتي و ذهب حسن و أمنية تموت من الكسوف 

في منزل حسن 

بدل حسن و أمنية ثيابهم و أقام حسن بها الصلاة بكل حب و دموع ف اليوم تحققت أمنية قلبه ♥️🥹 تمت بحمد الله 


Comments

close