رواية حكاية حب الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم فيولا عماد

رواية حكاية حب الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم فيولا عماد 


رواية حكاية حب الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم فيولا عماد 


 :تتجوزني؟

هو بسخرية:روحي العبي يحبيبتي هناك مع البنات يلا 

:انا مش بهزر انا بتكلم جد 

:وانا بتكلم جد يلا بقا امشي 

و ذهبت و هي تبكي ف الكل يقف ضدها لا احد يقف معاها و يحبه ف والدته توفيت منذ ايام و هي تلد و بعد وفاة والدته بأربعة أيام تزوج والدها بفنانة استعراضية (رقاصة ) و والدها لا يعطي لها المال و أخيها الذي تيتم منذ ولادته و فاقت علي صديقتها 

: حصل اي ي تونة ؟

فتون ببكاء: محصلش ي زينة  

زينة بحب:طب وانتي بتبكي ليه م بابا قالك تعالي عيشي معانا هو انا  م اختك برضو 

فتون ببكاء:انا مش عوزة اتقل علي حد ي زينة و بعدين حتي لو انا مشيت من عند بابا و أبلة فيفي هيقدروا يخدوني من عندك لكن لما حد يكتب عليا انا 

بابا مش هيقدر يتكلم معاه 

زينة :طب هتعملي اي انتي الظابط اللي واكل دماغك ده قولتيله و اتريق عليك هتعملي اي 

فتون :اعمل اي ط و قاطع كلامها رنين الهاتف 

ابله فيفي:انتي فين ي بت ؟

فتون بدموع و خوف : انا ف الطريق و جاية 

أبلة فيفي:طب يلا عشان تروقي الشقة قبل م اصحابي يجيوا 

فتون بدموع:حاضر جاية و اغلقت الهاتف 

زينة بدموع:معلش ربنا هيعوضك والله امسكي 

فتون بدموع و كسرة:انا بحكيلك ي زينة عشان مليش حد لأن مش عشان تعطفي عليا بفلوس كتر خيرك و اخذت اخوه و ذهبت و هي تبكي بحرقة 

زينة بدموع ل والدتها:والله ي ماما م كان قصدي حاجة وحشة انا بديها فلوس عشان تجيب لين و حاجات عشان احمد وان محدش بيرضعه و أن ابوها مش بيدها فلوس تاكل هي وأخوه انا مش بعيرها ي ماما 

والدة زينة : انا عارفة ي حبيبتي بس انتي عارفة أن فتون حساسة يلا بقا قومي عشان تذاكري انتي ثانوية عامه

و ذهبت زينة ل تذاكر و الدتها ذهبت لكي تصلي من أجل ابنتها و فتون لأنها تحبها ك ابنتها 

......

 :جالنا اخبار أن في بيت ف ***** فاتح لدعارة و الرقصات كل يوم طالعة من هناك عوزين نزرع حد هناك لأن في رجاله اثر و تجار المخدرات بيتواجدوا ف البيت ده من حوالي اسبوع مفهوم و لازم الاخبار تكون عندي قبل نهاية الأسبوع 

:مفهوم يا فندم 

اللواء:انصرف انت جاسم 

: في حاجة حضرتك ؟

اللواء: المهمة بتاعت ****** فيها جديد 

:اه ي فندم بس ****************

اللواء:تمام انصرف انت و بلغني اول ب اول ي  مالك 

مالك :بعد اذنك 

.........

أبلة فيفي:خلصي ي بت ا و قاطع كلامها عندما رأت 


#البارت_2 

أبلة فيفي:خلصي ي بت ا و أكملت بصدمة و صوت عالي الله يخربيت ابوكي ي وش الفقر بقا تأكلي الكفتة اللي انا شراية و انت تطفحيها بالسم اللي يهري قلبك يبعيدة 

فتون : والله ي أبلة ا 

لكن قاطع كلامها ضرب فيفي لها بالعصا 

و توقفت فيفي عن ضرب فتون عند سمعت الباب يدق 

أبلة فيفي:اوع اشوفك برة احسن الناس نطفش بسببك و خرجت 

أبلة فيفي بمياعة:اهلا اهلا ي بيه اتفضل 

:اي دي ي فيفي كل مد م بتحلوي 

فيفي بدلع:انا كول عمري حلوة انت بس اللي مش شايف ده كويس 

:توتو لازم نتأكد من الحلوة دي 

و شالها و ذهب ل غرفة نوم و فعل م حرمه الله 

و مع بعد م دخلت ذهبت فتيات و كل شخص لفعل م حرمه الله


ف المطبخ تحاول الهروب بعد أن لمت بعص الملابس لها و البعض الاخر ل آخاه و كادت أن تفتح الباب و لكن انتزع الباب و سقط علي الارض 

جاسم بعملية :ادخل انت هناااك 

العسكري:لقينا اتنين ي باشا 

جاسم بقرف:خدهم علي بالبوكس بالملاية يلا

العسكري و يمسك فتون:ي باشا و دي كانت هتهرب 

جاسم بقرف:خدها علي البوكس 

فتون ببكاء و صوت عالي:والله انا مش كده ده اخوي و أن 

جاسم بصوت عالي:انتي هتحكيلي قصة حياتك

العسكري و يبلغ جاسم بهمس:*********

جاسم بغضب :خد البت دي و غور من وشي يلااا

......

جاسم بعد وقت سجن كل البنات و أبلة فيفي لأن كانت فاتحه البيت من أربعة أيام بيت دعارة و تاكد من ذالك من المخبرين و الجيران 

جاسم بعصبية: مقولت كفاية زفت عياط 

فتون:والله انا مليش ف الحاجات دي 

جاسم بغضب:امال كنتي هناك ف بيت دعارة بتعملي اي سحلب

فتون بدموع و صوت عالي:ي باشا والله دي مرات ابويا و الطفل ده اخوي واسال الجيران والله انا بخاف ربنا

كاد جاسم يتكلم لكن قاطع كلامه مالك 

مالك باستغراب:ف اي ؟و نظر لذلك الجسم الصغير و أنصدم 

هو انتي 

جاسم باستغراب:تعرفها؟

مالك :لا بس بتعملي اي هنا؟

قص عليه جاسم كل شي 

مالك بهدوء:طب ابوكي فين اي حد من الجيران اتكلم عليه ي جاسم ؟

جاسم :لا محدش قال عليها حاجه قالوا إنها كويسة و ملهاش ف الكلام ده و أن البيت بقا بيت دعارة غير لما ابوها اتجوز فيفي 

مالك :خالص افراج طلما كويسة و معلهاش قواضي بس ابقي اقعدي ف مكان نضيف بعيد عنهم 

فتون بدموع و كسرة:شكرا و ذهبت

و جلست علي الرصيف المقابل لقسم شرطة تبكي فهي لا تعرف شي عن أهل والدتها أو والدها لا تعرف احد ف هذه الحياة غير اخيها و صديقتها زينة  كفاية هتعيش و هي لا تملك المال أو البيت أو الطعام ل تطعم أخيها 

......

مالك :في اي؟

جاسم بتوهان :مفيش 

مالك :طب علي العموم انا هامشي جانب القسم و همشي سلام 

و ترك جاسم يفكر ف من شغلت تفكيره 

فلاش باك

:انت حمار ؟

جاسم بغضب:احترمي نفسك و امشي يلا

:مش همشي انت كنت هتموتني 

جاسم:م انتي لسه فيكي الروح اهو 

:اشطا استقبل بقا 

و تركها جاسم و ذهب ليقابل احد ف المبني المقابل و نزل و لما يصدق م فعلتها ف كسرت جميع زجاج السيارة و كتبت علي الكابوت  حمـــار 

اند فلاش باك

جاسم يتوعد :و حياة امي م هسيبك 

.......

بتعيطي ليه ؟

فتون بدموع:مفيش حاجه

مالك :مفيش ازاي انتي دموعك بلت تيشرت الطفل 

فتون و هي تتفقد أخاه بخوف ف هي ليس معاها اي ملابس له أو مال لتجلب له 

مالك :طب اعتبرني اخوكي و احكيلي يمكن اساعدك 

فتون :لا شكرا انا هتصرف 

مالك :طب خدي المبلغ ده و

فتون :انا مش شحاته ا

مالك بسرعة:والله م اقصد انا بساعدك ك أخ 

فتون بدموع علي الحالة اللي وصلتلها:لا شكرا 

مالك :**********

فتون بدموع و صدمة :بجد ؟

#البارت_3

مالك بسرعة :انتي مش قولتي قبل كده أنك عوزة تتجوزيني ؟ أنا موافق 

فتون بدموع و صدمة:بجد 

مالك بإحساس غريب:اها طبعا 

فتون:بس انا معايا اخوي و مش هسيبه و معنديش غير ابوي و انا معرفش هو فين ؟

مالك باستغراب:ازاي متعرفيش ابوكي فين اومال انتو كنتوا بطمنوا عليه ازاي؟ و بعدين انا مش هبعدك عن اخوكي ابدا بالعكس أنا تحت امركم 

فتون بدموع:بس انا مش عوزة شفقة من حد 

مالك بحب:مين قالك أن أنا بشفق عليكي لا بالعكس أحنا هنعمل اتفاق موافقة 

فتون باستغراب:اتفاق اي ؟

مالك ينظر لها لم تفهمها : هقولك بعدين متقلقيش تعالي بقا اجبلك لبس انتي و اخوكي و اي مستلزمات 

فتون بكسرة :هتعبك معايا 

في العربية 

مالك :هو انتي مالكيش حد خالص لا أهل امك ولا ابوكي 

فتون :انا بصراحه ف وفاة امي محدش جه نهائي كنت انا و بابا و شوية جيران و زينة صاحبتي و أهله 

مالك باستغراب: وأهل والدك ؟

فتون:انا معرفش أهل بابا لأن ولا مرة كلمني عن حد فيهم 

مالك:بصراحة أنا مستغرب جدا 

فتون :عادي بقا بس انت مقولتش علي الاتفاق ؟

مالك ببتسامة:مستعجلة ليه هقولك ف الوقت المناسب كلميني عن نفسك و حياتك 

فتون بحزن: اسمي فتون سيد برعي عندي  18 سنة المفروض أن داخلة تالتة ثانوي بس للاسف وفاتة امي ضيعت كل حاجه لأنها هي اللي كانت بتخليني اذاكر و انجح كل سنة بامتياز بابا احنا مش بنشوفوا كتير و لما بيجي البيت بيحبس نفسه ف الاوضة و مامتي كانت حامل و ولدت و اتوفاها الله يوم ولادت اخوي احمد و عندي صاحبتي زينة بس انا وهي اكتر من اخوات و بس دي حكايتي 

مالك بضحك : و كنتي بتتقدميلي ليه عجبتك ؟

فتون :انا لقيت نفسي ماشية لعندك و قولت كده  لان كنت محتاجة حد ينتشلني من أبلة فيفي

مالك بتساءل:أيوة صح ابوكي ازاي ميعرفش أن فيفي دي رقاصة و شريكة تاجر مخدرات

فتون بصدمة:بابا قال إنها كويسة و هو جابها عشان تاخد بالها مني انا وأحمد لكن بعد م بابا سافر بيوم فعلا بدأت في رجاله تيجي البيت و بنات كتير شكلهم غريب بس كنت بسبهم و اقعد أما وأحمد ف المطبخ انا معرفش و اكيد بابا ميعرفش عنها انها كده 

مالك بشرود: بصراحه ابوكي ده غريب جدا يلا وصلنا تعالي نجيب لبس هاتي اشيلوا عنك 

الله اكبر اي جمال ده ده بيضحكلي 

فتون :هو بيضحك ل اي حد 

مالك و بنظر ل احمد :يلا ندخل 

و اخذ يشتري ملابس له و لها و ل احمد و مستلزماتهم 

.........

بعد وقت طويل خلصوا كل حاجه و نزلوا يركبوا 

مالك ببتسامة: *********** 

فتون بخوف و هي تلتف حول نفسها : انا 


اكمل فيها ولا لا الأحداث المشوقة جاية ف فصول اللي قدام 🤎


#البارت_4 

:بس انا لازم اسال عنك دي بنتي الوحيدة 

:اسال براحتك حضرتك بنتك هتبقا جوه عيني 

:بنتي عوزة تكمل دراستها و 

: أنا موافق واي شروط انا موافق عليها 

:علي بركة الله يبقا نقرأ فاتحة الاسبوع الجاي ؟

:علي بركة الله استأذن انا بقا 

:طب كمل الشاي 

:تشرب الشربات المرة الجاية 

و ذهب و هو يقول ف نفسه:هدمرك انا محدش يقف قصادي 

.......

مازن ببتسامة:طب نطلع على المأذون ؟

فتون و هي تلتف حول نفسها:انا 

مالك بضحك: انتي نسيتي انك اتقدمتيلي ولا اي؟

فتون بحرج:مش عارفه اقول اي؟

مالك ببتسامة:يستي عادي تتجوزيني ينوبك ثواب 

فتون بخوف:و اهلك ؟

مالك ببتسامة:انا والدي متوفي و مامتي هتشوفيها لما نوصل البيت بس عندي شرط واحد بس 

فتون بخوف :اي هو شرطك ؟

مالك بنظرة لم تفهمها : لما نتجوز هقولك 

يلا انزلي وصلنا المأذون

فتون ف نفسها:خايفة من اي هو ده اللي انتي كنتي عوزاه بس انا خايفة و كمان مليش حد معايا و يعالم عنده شرط اي ؟يارب انت عارف انا عوزة اتجوزوا ليه استودعتك نفسي و قلبي يا الله 

و فاقت علي جملة المأذون ( بارك الله لكما وبارك عليكما و جمع بينكما في خير ❤️)

مالك ببتسامة:مبروك عليكي انا 

فتون ببتسامة :الله يبارك فيك

مالك بمشاكسة:هاتي بوسه كتب الكتاب بقا

فتون بضحك:هو مش كان حضن كتب الكتاب 

مالك بمرح:هاتي اللي تحبيه حضن بوسه أو اي حاجه تاني أنا موافق 

فتون ببتسامة و قلق :قولي اي شرطك بقا ؟

مالك :تعالي يستي اقولك شرطي 

في فيلا صغيرة 

مالك بحب:اتفضلي 

فتون :ما شاء الله اي الجمال ده؟

مالك: انتي اجمل 

الخدامة:مالك بيه بعد اذن حضرتك ممكن دقيقة 

مالك ببتسامة:حاضر اتفضلي خمسة وجاي ي تونة 

فتون بصوت واطي:تونة علي اخر الزمن يقولي تونة مي 

و اعااااااااااا 


#البارت_5

فتون : اعاااااااا

مالك بسرعة: ف اي  ؟

و بص علي ما  اصبع فتون 

و اكمل بتهنيدة:دي امي متخافيش هي لبسها مسك لأنها بتحب تخوفني 

فتون بخوف:خليها تشيلوا بالله انا خايفة 

مالك و يحتضنها:متخافيش امي طيبة جدا والله تعالي معايا متخافيش يلا

و اكمل ل والدته:ماما ممكن بلاش الحركات دي و نزع المسك عن وجهها 

والدة مالك: انت خوفت ؟

مالك بضحك:انا هخاف منك برضو ي وزتي دا البت فتون 

زينب والدة مالك:هي دي مين انا مش فاكراها 

مالك بضحك:هتعرفيها منين بس ي زينبو دي فتون مراتي كتب الكتاب انا و هي 

زينب بسعادة :بجد و ده ابنكم 

مالك بضحكة عالية:بقولك لسه كاتبين الكتاب هو انا خارق ي زينبو 

و نظر ل فتون و هي تنظر إليه باستغراب و عدم فهم 

مالك بهدوء:فاطمة تعالي خليكي هنا مع ماما و امسكي الطفل ده اسمه احمد العبي معاه انتي و ماما 

و اكمل ل فتون :تعالي معايا 

هزت راسها بايجاب و ذهبت معاه 

........

:ماما هو فعلا بابا هيجوزني ؟

:اه باباكي موافق و سألنا علي الشاب و سمعنا عنه كل خير بصراحه 

:بس انا عوزة اتجوز عن حب ي ماما 

:مش الحب بس هو اللي بيبني و يدوم يحبيبتي الاحترام و أنه يدخل البيت من بابه دي حاجات هتفهميها لما تكبري و تبقي ام 

:بس انا خايفة و عوزة اكمل دراستي

:هو موافق انك تكملي دراستك عنده في بيته صلي استخارة بس انتي و سيبي الباقي علي ربنا 

.......

مالك بهدوء: الست اللي علي الكرسي دي امي كانت بتحب ابوي جدا و بعد وفاته مستحملتش و دخلت ف حاله غريبة و رجعت بالزمن و كأنها طفلة و قعدت علي الكرسي عشان رجلها فيها شلل انا يستي الشرط اللي عندي انك توافقي تقعدي مع والدتي  لأن حقيقي مش هقدر ابعد عنها دي وصيتي ابويا وانا بصراحه مقدرش اعيش من غيرها ممكن تكون حمل عليكي بس والله هي اطيب قلب ممكن تشوفيه هي مش هدايقك خالص 

فتون بحب أنها مش عوز يبعد عن أمه : انا اتحرمت من امي و يمكن ربنا بعتلي زينبو عشان تعوضني أنا هفضل معاها متقلقش و هتكون امي مش زي اني كمان بس عندي طلب ممكن ؟

مالك ببتسامة و فرح أنها قالت كده:اتفضلي

فتون بقلق: ********* 

مالك بصدمة :*** ؟


#البارت_6


فتون بقلق:ممكن مش نتمم جوازنا دلوقتي ؟

مالك بصدمة:لية؟

فتون :انا انا لسه يعني مش عارفك كويس وانت كمان بس ممكن اخد وقتي لو سمحت ؟

مالك ببتسامة:ماشي ولا يهمك  

فتون : شكرا انك فهمتني 

مالك :عادي تعالي بقا ندخل نشوف الحرب اللي جوا ؟


مالك بضحك:مالك ي زينبو ؟

زينب: الاكل طعموا وحش اوي ي مالك 

 مالك ببتسامة:تطلب اكل لينا كلنا من برة فداكي يحبيبتي

فتون بقتراح:طب انا ممكن اعملك كل الأكل اللي نفسك فيه بس انت عليكي تامري 

زينب:اعملي محشي و بط و كوباية شاي 

فتون ببتسامة:انتي تامري 

فاطمة:علي الله يعجبها أكلك 

مالك بضحك:بس ي بت هو حد برضو ياكل الاكل بتاعك اللي يجيب تلبك معوي ده 

فاطمة بغيظ:تصدق بالله انا غلطانة شكرا ي بن خالتي مكنش العشم

فتون ببتسامة:انتو ولاد خالت 

فاطمة و مالك :للاسف 

فتون بضحك:شكلكم بتحبوا بعض جدا 

مالك بقرف:اووي اووي 

فاطمة :تعالي ي بت ي فتون اعرفك علي الحاجة اللي ف المطبخ و نعمل الاكل سوا

زينب:لا انتي أكلك وحش بيوجعلي بطني 

مالك بضحك:يكسفتك يحازم

فاطمة:بقا كده ي خالتي م كنت أنا اللي علي الحجر ولا دلوقتي عشان مرات ابنك جات 

زينب:اه هي فين مرات ابني ؟

مالك بضحك:تحية اومال مين اللي واقفة دي؟

زينب:و ده ابنك ؟

مالك :عليا الطماطم م ابني تعالي بس نقعد نشوف فيلم اعبقال م يحلصوا اكل ؟

ف المطبخ

فتون:هو انتي عايشة هنا عشان خالتك

فاطمة بضحك:لا انا مقيمة هنا لحقتي زهقتي مني 

فتون : لا ابدا بس 

فاطمة:انا عايشة هنا مع خالتي من وانا عيلة ف ابتدائي بابا و ماما كانوا مسافرين لشغل برة و للاسف العربية عملت بيهم حادثة و خالتي ربتني بس اهو اديكي شايفة لا طمر ف خالتي اللي فضحتني من اول انتي م جيتي ولا حتي ابن خالتي

فتون:بس مالك باين أن هو بيحبك هو ماما زينب جدا 

فاطمة بغرور:انا ك فاطمة اتحب اصلا 

فتون بضحك:طبعا 

فاطمة :ام قوليلي صحيح اتعرفتي علي ولاا مالك ازاي عن حب بقا و كده ؟

فتون بشرود:حاجة زي كده 

فاطمة:احكي و نبي احكي 

فتون بضحك:لا و انزلي عشان الشوربة سخنة 

فاطمة: هسيبك بس عشان الجرس بيرن وهاجي اعرف يعني هعرف 

فاطمة بصوت عالي:أيوة يلي علي الباب الله م تصبري 

و أكملت و تنظر للطارق بغيظ:عوز اي ي ابن وردة 

:اوعي كده من وشي ي بت  

فاطمة:هي وكالة من غير بواب يجدع انت 

:روحي ناديلي مالك يلا 

فاطمة:مالك نايم و قال محدش يزعجه 

مالك بضحك:حبيبي عامل اي ؟

:مالك نايم و قال محدش يزعجه نينينيني 

مالك بضحك:بس ياض متزعلش القمر بتاعنا 

:دي قمر دا قمر بالستر 

فاطمة:ماشي ي جاسم يا ابن ام جاسم 

جاسم :امشي يلا و علي الله المحك بتتصنتي علينا 

فاطمة بدلع: أخص عليك يا سوما انا اعمل كده برضو 

مالك و يحدف الشبشب:برااااا 

جاسم بدون مقدمات:انا هتجوز 

مالك بضحك:وانا كمان اتجوزت 

جاسم باستغراب:امته؟ و مين ؟

مالك:فتون 

جاسم بصدمة:فتون مين ي متخلف 

مالك :مالك يلا في اي فتون البنت اللي كانت معانا ف القسم و 

جاسم بسخرية:لحقت تضحك عليك 

مالك بغضب:اطلع برة

جاسم :انا كده كده طالع مبروك و ذهب 

و دخلت فتون 

فتون بدموع:انا عارفة أن سببتلك احراج قدام صاحبك و 

مالك بهدوء:*************

فتون بدموع و صدمة: ازاي ده يحصل ؟ 


#البارت_7


مالك بهدوء:جاسم عنده عقدة من الستات و ده بسبب والدته مرة و مرة بسبب بنت كانت معنا ف الكلية يعني زي كل مرة بيقرب من جنس حواء بيخرج منها وهو متخان 

فتون بصدمة:ازاي ده يحصل ؟

مالك بضحك:انا اعرف يختي نسوان مبتخافش ربنا وأكمل بخوف مصتنع اوعي تكوني هتخزوقيني 

فتون بتصنع تضيق عينها:انا ابدا 

مالك :شكلنا هنشوف ايام عنب زيك كده 

فتون بكسوف:طب يلا الاكل جهز 

علي السفرة 

مالك :اراكي تأكلي من مال ابوكي 

فاطمة بنظرة حدة  : أن كان عجبك 

مالك بخوف مصتنع :طبعا أنا اقدر اتكلم 

فتون بحب:اتفضلي دوقي الاكل وقوليلي رايك ي طنط

زينب:قوليلي ماما 

فتون ببتسامة:حاضر ي ماما بسم الله 

زينب:المحشي طعمه حلو اووي بتفكرني باكل حد انا فاكرة بس بس و نظرة ل فاطمة هو انتي مين ؟

فاطمة :مالك ي خالتي البت تقول عليا اي دلوقتي ها لقيطة انا ف الشارع انا ي خالتي بنت اختك سهام فاكرها؟

مالك ينكزة ف كتفها:اتلمي دي امي 

زينب :انت حبيبي

مالك بحب و ضحك:والله م حد حبيبي غيرك اوعي تنسيني نبقا اتفضحنا 

و هنا صدر صوت ضحكة عالية تاهة فيها مالك بتوهان:انزل ي مدلع 

فتون بكسوف:امسكي ي ماما دوقي البط 

مالك بهمس :انا كمان عوز ادوق البط بس مش اللي علي السفرة توتو اللي جانبي ده و غمز 

فاطمة:احم احم احنا هنا خد بالك

مالك بغيظ:علفكرة  هجوزك قريب 

فاطمة :توتو علقلبك 

مالك :علفكرة دا بيتي خالي فيه احمر 

فاطمة:قول كده بقا عوز تقرشني من البيت عشان تاخد جمل بحمل يخوووي 

مالك برفعة حاجب:علي فكرة دا بيت ابوي انا يعني أنا هاخد الجمل كله ليا 

فاطمة بغرور:عمي لو كان عايش كان قسم علينا الورق بنص 

مالك بسخرية:اه من حبه فيكي اووي اطفحي يختي 

فاطمة بضحك:يخربيت الطيبة و الاحساس يعم 

مالك بحب:كلي ي فتون 

فتون بحب:باكل 

فاطمة:انتي سرحانه فيا تلاقيكي بدور علي عروسة 

مالك :لحظي أن قاعد

فتون: ابدا بس حابة اشوفكم شكلكم حلو اووي مع بعض وانتو بتتكلموا 

مالك بضحك:دا بدل متغيري عليا منها

فاطمة بردح : و هي تغير عليك مني انا ي مبقع ي مقشف اقف معوج و اتكلم عدل يخوي اها انا اصوم اصوم و أفطر علي بصلة 

مالك :روحي اللهب ينتقم منك ربنا يبعيدة سمعتنا بقات وحشة قدام الناس  

فتون برفعة حاجب :قصدك أن أنا غريبة يعني؟

مالك بضحك:ما غريب اللي الشيطان ولا اي ي ا ...ماما .. ماما 

فاطمة بخوف: خالتي خالتي ردي انتي سمعاني 

مالك و يتصل علي الإسعاف 

فتون و فاطمة  بصوت عالي:اعاااااااا

مالك و يلتف لينظر ل أمه بدموع:***** 


#البارت_8


مالك و يلتف لينظر ل أمه بدموع:ماما 

زينب ببتسامة:انت بتعيط ليه يحبيبي 

مالك و يحتضنها بدموع:متعمليش كده تاني انا مقدرش اشوفك بتبعدي عني 

زينب بحب:حبيبي متعيطش انت كبير مفيش راجل بيعيط 

فاطمة :طب خالتي كويسة اهي يلا كلنا بقا كل واحد علي اوضته 

مالك بتعب: فعلا معاكي حق انا هموت وانام 

فاطمة و تساعد زينب لتذهب لغرفتها:تصبحوا علي خير 

مالك : مش يلا احنا كمان ؟

فتون ببتسامة:مين هيشيل الاكل ؟

مالك بضحك:يلا ي فتون انا مش هاكلك في خدم في البيت هيعمله كل حاجه يلا 

في غرفة مالك

فتون :اوضتك جميلة جدا

مالك بخبث : قصدك اوضتنا 

فتون :انا هنام فين 

مالك بضحك:شغل البنات و الروايات ده مش هيدخل عليا هتنامي هنا جانبي علي سريري و ممكن نحط احمد بينا 

فتون بحب:ماشي 

مالك :طب قومي خدي دوش ولا اقوم انا ؟

فتون:انا هدخل الاول 

مالك :اشطا 

.....

 :مساء الخير يعمي انا كنت حابب ابلغ حضرتك أن هاجي بكرة 

:تنورني يبني 

:ربنا يخليك اشوفك بكرة باذن الله

......

مالك :جمر ي أبا الحاج جمر 

فتون بكسوف:انا جهزت الحمام اتفضل 

مالك و يعطيها احمد  :امسكي اعبقال م تمسكي ولادنا 

و دخل ياخد سور وهي مبسوطة لا هي مكسوف انا خايفة هنام معاه علي سرير واحد بيعاكسني كتير مال خدودي حمرا كده ليه اااه ي مالك

و فاقت من شروده علي صوت مالك

مالك :انا عارف اني حلو بس مش لدرجة 

فتون و تفتح عيونها علي مسرعها: انت ... انت ا...ا 

مالك بضحك:انتي هتتعلمي كلام عندي ولا اي؟ انا بحب انام كده متخافيش انا غلبان خالص 

فتون بخجل عيونها مسلطة علي الارض:  تصبح على خير

و وضعت احمد ف نصف السرير 

 مالك :علي فكرة أنا بتقلب كتير 

فتون و تكتم ضحكتها: متخافش انا سايبة مساحة كويسة بينك وبين احمد و أكملت بخبث احنا ممكن ننام عند ماما ز

مالك بسرعة: لا خليكم انا بس عامل علي احمد فتون :المهم راحتك  و 

مالك ببتسامة و غيظ:انا مرتاح تصبحي علي خير

فتون ببتسامة: و انت من اهل الخير

و غطوا في ثبات عميق ف احلام وردية و منهم اللي بيحبك بفارس الاحلام و الحقد و الكره و الحزن ملئي قلبه  منهم اللي خايف من المستقبل 


 في صباح يوم التالي 

فتون بشهقة:اي ده ؟ مالك 


مالك بسماجة:نعم؟

فتون :ابعد و بعدين فين فين احمد ا

مالك بهدوء:اصل انا خوفت عليه بصراحه و شلته نيمته في السرير الصغير بتاعي

فتون ببتسامة: طب ابعد عوزة اقوم 

مالك ببتسامة:خلينا شوي

في الخارج

فاطمة:مالك 

بعد دقيقة 

فاطمة بغيظ:مالك انا عارفة انك صاحي قوم فتون عشان خالتي عوزة تاكل من أيدها 

مالك بغيظ:انزل واحنا وراكي 

فتون ببتسامة: ابعد

مالك :علي فكرة انا جعان اوووي 

فتون: حاضر سبني انزل و اعملك تفطر 

قاطع كلام مالك صوت احمد يبكي 

فتون بسرعة:ابعد احمد بيعيط و قامت بسرعة تحتضن احمد و تهدؤه 

و نزلوا هم التلاتة 

فتون ببتسامة:صباح الخير

فاطمة ببتسامة: صباح النور

فتون ببتسامة ل زينب:صباح الخير يا ماما  

زينب :لا رد 

مالك بضحك: مالك ي زينبو 

زينب:لا رد 

فاطمة:زعلانة عشان انتو اناخرتوا و هي جعانة 

مالك بغيظ:طب م كنتي عملتي انتي الاكل 

فاطمة:امك قالت اكلي وحش يخوي 

فتون بحب:ممكن متزعليش وانا هعملك احلي فطار بصي امسكي احمد وانا هعملك اكل حلو

زينب ببتسامة:ماشي بس بسرعة 

تعالي شوفي ي فطوم بيضحكلي 

فاطمة : حلو زي صح؟

مالك :استغفري يختي الاستغفار حلو قولي سامحني يارب انا كدابة انا لا حلوة ولا نيلة قولي

فاطمة:متلمي جوزك ي تونة 

مالك :انا اصلا ماشي مش عوز اقعد ف وشك 

فتون ببتسامة و سرعة:استنا أفطر وامشي 

مالك بحب:والله كلمتك م نازلة الأرض 

و ذهبت فتون ببتسامة في نفسها :شكرا يارب انك خلتني  اعيش مع عائلة مليئة بالحب والحنان الحمدلله يارب 

........

:يبني فهمني مين دي بس اللي هنتقدملها 

جاسم :بنت يعمي شوفتها و عجبتني و سالت عنها لقتها كويسة  ممكن امشي بقا عشان اخلص شغلي بدري و اجي بسرعة نروح 

:ماشي ي ابن اخوي بس لينا كلام تاني مع بعض 

جاسم :سلام 

.......

:بخ 

 جاسم :شكلك رايق اووي 

مالك:اوووي اووي 

جاسم :انا رايح أخطب النهاردة ف عوز اخلص شغلي بدري بدري يلا بقا قوم

مالك : ماشي متزوقش سلام 

بعد مرور وقت كبير 

......

:مساء الخير

 عم جاسم يدعي غسان: احنا جايين نطلب ايد الآنسة زينة ل ابننا جاسم 

والد زينة باستغراب:بس انا سالت عن جاسم و قالوا إن انا اسف يعني يتيم الام و الاب ؟

غسان بحراج: اه فعلا انا ابقا عم جاسم اخو أبوه

جاسم بقوة:انا ابويا يبقا الراجل ده انا حياتي كلها كانت امي سوما و ابويا غسان انا يعتبرهم هم ابوي و امي و مسمحش لحد يغلط فيهم ابدا واحنا جايين نناسبكم مش تجرحوا ف الناس 

والد زينة بخوف:اكيد طبعا و اكمل بصوت عالي زينة زينة تعالي يحبيبتي

و دخلت زينة و هي تنظر ل جاسم بخوف و دموع :مساء الخير

سوما :الله اكبر اي الجماله تعالي يحبيبتي هنا جانبي 

غسان :رد حضرتك اي ؟

والد زينة :علي بركة الله احنا موافقين 

جاسم : ممكن اخد آنسة زينة في كلمة في البلكونة 

والد زينة:اكيد اتفضل 

في البلكونة تقف زينة صامته دموعها تنهمر منها و لا شئ آخر سوء الخوف 

جاسم بضحك و قوة :هندمك عيطي بس انا بقا هنزلهملك بالزل و الإهانة انا محدش يقف قدامي و علي الله اعرف ان كلام خرج برة أو حتي رفضتي بعد م انا و اهلي مشينا سلام يقطة 

#البارت_9

:انا جيت 

مالك بحب مصتنع :هاي ماريا اخبارك اي؟

ماريا بحب:انا منيحة كتير وانت شو؟

مالك بكره: الحمدلله رجعتي من أمريكا الان؟

ماريا :لا انا جيت الليلة الماضية اشتقتلك اكتر حبيبي 

مالك ببتسامة مصتنعة:وانا كمان بس ممكن نتكلم بعدين لأن معايا شغل

ماريا : اكيد حبيبي باي و بعد ذهب ماريا 


مالك بعملية :الو ي سيادة اللواء ماريا رجعت مصر امبارح و كل حاجة ماشية تمام و النهاردة هتتحجج و اروح معاها البيت لأن اخر معلومة وصلتلي أنها معاها الفلاش في البيت الشقة بتاعت الزمالك 

اللواء:بالتوفيق يحضرة النقيب 

مالك ف نفسه:خايف علي فتون تعرف و متفهمش اللي بيحصل و مش هقدر اقولها حاجة ف الشغل و اااه اي اللي بقولوا ده انا شاغل دماغي بفتون كتير و بعمل تصرفات اغرب كمان ممكن اكون حبيتها هي اصلا كويسة و جميلة و رقيقة و يلهووووي عليا انا ظابط و حياتي صعبة الاول كان في رقبتي اتنين دلوقتي بقا أربعة يارب بس برضو انا حبيتها اه والله ب اقسم بالله أن مشتغلت لتفشل المهمة 

و اقنع مالك نفسه بالشغل ل ينسي فتون و اعترف لنفسه أنه بيحبها ❤️ 

.......

غسان بصوت عالي:البنت اول م شافتك دمعتها نزلت انت مهدد البنتاصل مش معقول العقدة اللي عندك اتفقت بين يوم و ليلة ؟

جاسم :انا قولتك انا شوفتها و عجبتني و طلبتها اي الغريب ف كده 

غسان بغضب:الغريب أن البنت خايفة وواضح أن أهلها ميخدوش رأيها و اللي حصل زمان بيتكرر النهاردة يبن احمد الاسواني 

جاسم بغضب:عمـــــي انا قولتلك ميت مرة متقوليش الاسم ده ولا اسمعه ف بيتي انا مش شبه ولا شبه الايام دي انا حر وانا مش باجي الشهوه 

و ذهب بدموع و غضب 

سوما بزعل:انت عارف أنه مش بيحب يسمع السيرة دي و جاسم غير أبوه جاسم اه مجروح و ببكره الستات لكن ابدا هو مش زي احمد 

و تركته و ذهبت 

سوما بحب: جاسم حبيبي ؟

جاسم و يرتمي بحضنها:انا مش زيه انا غيره صح 

سوما:طبعا يحبيبي بس انت عارف وانا عارفة أن غسان بيتكلم صح ولا اي؟

جاسم :قصدك اي؟

سوما :قصدي أن البنت اول مدخلت دموعها نزلت لا ارادي و ده كان ببدل علي خوفها منك انت عامل حاجة للبنت ؟

جاسم:انا مش عامل حاجة انا مليش دخل بدموعها 

سوما بخبث:طب ابعد بقا لأن انت كداب وانت مش عاوزة اقعد معاك 

و جاءت لتذهب أوقفها جاسم و وضع رأسه علي رجليها 

:خليكي انا هتكلم بصراحة من غير كذب و قص عليه كل شي 

سوما بضحك:يعني انت زعلان و عوز تنتقم منها عشان كتبتلك يحمار و كسرت زجاج العربية؟

جاسم بزعل: ماما لو سمحتي متضحكيش علي أحزاني 

سوما بحب: لا ابدا أضحك ازاي بس انا عوزة افهمك حاجة أن اللي انت بتعمله أو اللي هتعمله ده غلط و كمان ممكن تكون شبه (تقصد والد جاسم) 

جاسم بنفور:لا انا مستحيل ابقا شبه 

سوما بحب:خلاص ااتفقنا أننا هنعامل زينة كويسة صح ؟

جاسم :بس هي شتمتني و كمان كسرتلي زجاج العربية

سوما:جاسم لو بتحبني بلاش تعمل ف البنت كده هي باين عليها انها طيبة و مودبة بلاش يحبيبي 

جاسم بحب:اتفقنا 

غسان بغيظ و غيرة:مش يلا بقا

سوما:احنا لسه مخلصناش كلامنا 

غسان بغيظ:لا يلا عشان انا عاوز انام 

و شدها عليه 

سوما :اصبر هعق علي وشي

جاسم بغضب:قالتلك اصبر هتقع استنا 

غسان بغيرة:ملكش دعوه انت 

  و نزل 


:ازاي تخليه يحط راسه علي رجلك

سوما بحب و ضحك:ده ابني ي غسان بتغير من جاسم ؟

غسان بغيرة:اه بغير منه جدا الحركة دي بتاعتي انا وبس

و قاطع كلام سوما دخول جاسم 

جاسم : ممكن انام معاكم ؟

غسان :لا 

سوما بحب:تعال يحبيبي 

و قاطع كلام غسان و اعتراضه جلوس جاسم بينهم 

غسان بغيظ:مش شايف انك بتقطع عليا ؟

جاسم بتصنع البراءة:انا بقطع عليكم ي ماما ؟

سوما بحب و ضحك عليهم:لا يروحي نام 

 

و ذلك تحت أنظار غسان المشتعلة بالغيظ و الغيرة 

 فهو يغير عليها كثرا فهي عشقه الوحيد رفيقة دربه و الان ذاك الغبي ينام بيننا

 .........

مالك بضحك: مرحبا

: لا رد 

مالك باستغراب:يلي في البيت؟

:لا رد 

و فجأة طلع صوت 

: ******************


#البارت_10


مالك بضحك: مرحبا

: لا رد 

مالك باستغراب:يلي في البيت؟

:لا رد 

و فجأة طلع صوت 

: Happy birthday to  you 

مالك بحب:اي ده؟

زينب:كل سنة وانت طيب يحبيبي 

مالك بحب:وانتي طيبة يحبيبتي

فاطمة بحب اخوي:كل سنة وانت طيب و سند ليا في الدنيا 

مالك بضحك و حب: وانتي طيبة دلوقتي سندك يا اروبة 


فتون بخجل :كل سنة وانت طيب و 

قاطع كلامها حضن مالك ليها 

مالك بحب: وانت طيبة و اعبقال سنين كتير مع بعض 

 ابتعد فتون بخجل تحت نظرات مالك التي تشع حب 

مالك : طب بمناسبة عيد ميلادي تعالوا نخرج كلنا 

فاطمة بخبث: قصدك تخرج انت و فتون 

مالك بضحك:عليكي نور يلا امسكي انتي احمد و اطلعي انتي و ماما و اقفلوا علي نفسكم لحد م نرجع باي 

و ذهب بحب و ممسك بيد فتون فتون في عالم تاني عالم رسمت فيه ايام حلوة و لحظات جميلة مع مالك 

.......

:لازم نخرج الهيروين لأن السيد مالك ليس يعلم عن ماعيد العملية ارون ؟

ارون:اعلم ذلك ماريا و علينا بالفعل خروج الهيروين في هذا الوقت لكن لما تكتمل الشحنة بعد 

ماريا :لا تخف كل شي سيكون علي مايرام  

ارون :حسنا لكن لم تعلمي أن السيد مالك متيم بعشق امرأة أخري ؟

ماريا :لا كيف ذالك و أكملت بخبث:سوف افعل شي يدمرهم لكن عليا اعلم اكثر 

.........

مالك بحب و يضع رأسه علي كتف فتون:فتون ؟

فتون بحب:نعم 

مالك:مش حابة تساليني عن حاجة ؟

فتون ببتسامة و حب:ابدا عارف ليه ؟

مالك باستغراب:لية ؟

فتون بحب:عشان انا اعرف عنك كل حاجه من يوم ما كان عندي 11 سنة 

مالك باستغراب: ازاي بقا ؟

فتون :كان عيد ميلادي ال 11 و وقتها كانت ماما الله يرحمها عايشة و جابتلي هدية ولما فتحتها كانت فيه صور كتير اووي ل شاب و لما سالتها مين ده قالتلي يوم ما اموت و يحصل حاجة اجيلك من غير م افكر و سالتها قولتلها مين ده قالتلي ده مالك و الصور اللي كانت في الصندوق كانت ليك و قولتلها أوصله ازاي انا معرفوش قالتلي هو دائما بيقعد عند البحر في مكان **** و فعلا كل يوم انت كنت بتيجي المكان ده و لما ماما ماتت افتكرت أن لازم الجالك انت افتكرتك قريبها أو كده ف عشان كده جتلك وانت عارف الباقي 

مالك باستغراب: بس انا علاقتي محدود جدا بين الناس و الستات اللي اعرفها في حياتي هي امي و فاطمة وانتي غير كده محدش ليه كلام معايا و أن كان ليا كلام مع حد بيبقا في نطاق الشغل ؟

فتون :لو مش مصدقني ممكن اوريك الصور انا محتفظة بيهم 

مالك بحب: بعدين المهم بقا 

فتون ببتسامة:اي المهم؟

مالك بحب:انا حاسس بمشاعر حلوة اتجاهك و بصراحة بفكر فيكي كتير و و حاسس ان ده الحب 

فتون بخجل:دي مشاعر و 

مالك ببتسامة:انا مش مراهق ي فتون عشان معرفش مشاعري انا بحبك أيوة انا بحبك 

فتون بحب:وانا كمان و ده مش عشان انت قولتلي لا انا فعلا بحبك من زمان من لما ماما عرفتني عليك ولما جيت وقولتلك تتجوزني قولته عشان كنت بحبك و خايفة و لجاتلك 

 مالك بحب : بما اننا اعترفنا و طلعنا بنحب بعض فلازم نحط النقط علي الحروف بسرعة 

و شالها بسرعة و ذهب للبيت 

 في غرفة مالك 

مالك بحب:النهاردة عيد ميلادي و اعترفنا لبعضنا بحبنا و بكده لازم ندي لعلاقتنا فرصة موافقة؟

فتون بحب و خجل و تهز راسها بايجاب دليل على موافقتها 

و صارت فتون زوجة مالك قولا وفعلا ❤️ 

.........

:وحشتيني عارف ان كنت مقصر ف حقك بس والله غصب عني كان لازم انتبه ل شغلي و ليكي و لابننا و بنتنا عارف انها مش اسبب مقنعة بس انتي عارفة و حاسه بحالتي واللي كنت فيه انا بحبك و هعيش ل ولادنا و هقولهم الحقيقة و هعلن قدام العالم كله عن حبي و جوازي منك اه مقدرتش اعملها وانتي عايشة بس كان بحكم شغلي ممكن تتاذوا و انتي عارفة أن بخاف عليكي من الهواء وحشتيني اوووي ربنا يرحمك انا ماشي و هجيبك تأتي انا و ولادنا سلام يحبيبتي 🥺❤️ 

.......

الساعة 3:45 صباحا بغرفة مالك 

مالك و ينسحب من حضن فتون ببطء: سامحيني ي حبيبتي بس لازم اخلص القضية دي و نعيش في سلام 

وقبل جبينها و ذهب 

.......

ماريا:تاخرت عليا كتير  مالك ؟

مالك بحب مصطنع:اسف يحبيبتي بس انا اتجوزت

ماريا بصدمة:نعم وانا 

مالك بحب مصتنع :******** 

 ماريا بصدق:حسنا لنذهب 


يتبع


تكملة الرواية من هنا



إرسال تعليق

أحدث أقدم

إعلان آخر الموضوع

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close