Main menu

Pages

رواية حكايه حب الفصل الحادي والعشرون حتي الفصل الثلاثون والاخير بقلم فيولا عماد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية حكايه حب الفصل الحادي والعشرون حتي الفصل الثلاثون والاخير بقلم فيولا عماد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية حكايه حب الفصل الحادي والعشرون حتي الفصل الثلاثون والاخير بقلم فيولا عماد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

البارت21

احمد بترحيب :انا جمعتكم النهاردة ل سبب و أن هو انا و والد زينة قررنا قرر مهم جدا اتفضل يا محمد

محمد والد زينة: قررنا أن جواز زينة و فتون بعد سنة يعني بعد تالتة ثانوي

جاسم :لا طبعا 

مالك ببرود :مفيش مشاكل

جاسم بسرعة:لا انا مليش دعوة بيه ي عمي انا هتجوز اخر الاسبوع الجاي 

محمد :بنتي عندها مذاكرة و تحديد مصيرها ف السنة دي و بصراحة مش حابب حاجة تشغلها رجاء وافق 

جاسم :بس انا مش هشغلها والله عن مذاكرتها نهائي انا بحبها و طالما بحبها هراعي أنها بتمتحان انا كمان ممكن اساعدها ف مءاكرتها 

زينة ببتسامة:معلش ي جاسم بس بابا بيتكلم صح انا عوزة كمان اقعد مع بابا و ماما و دروس و مذاكرة ممكن توافق ؟

جاسم باستسلم:موافق 

احمد ببتسامة:إذا كان كده علي خيرة الله أن شاء الله نتجمع تاني علي يوم النتيجة الحلوة بتاعتكم ي ولاد 

فتون ببتسامة مزيفة:يارب ي بابا 

غسان بحب:طب نستاذن احنا بقا 

احمد :لسه مقعدناش مع بعض ي غسان 

غسان بحب:مرة تانية أن شاء الله مع السلامة 

محمد بحب:واحنا كمان يلا يجماعة

احمد بحب:مع السلامة 

فاطمة بنعاس:وانا كمان هطلع انا

مالك بصوت عالي و حده :لا هنمشي علي بيتنا 

احمد باستغراب:ليه مش قررنا امبارح تقعدوا يومين تلاته هنا ؟

مالك :لا معلش مش حابين نتقل علي حد يلا ي فاطمة هاتي حاجتك انتي و ماما و اكمل بتساءل... هتيجي معايا ي فتون ولا لا؟

احمد :انا قولتلك عوز اقعد مع بنتي و ابني اي؟

مالك بتساءل:هتيجي معايا ي فتون؟

فتون بدموع علي وشك نزول:لا هبعد مع بابا يومين و يبقا تعال خدني 

مالك :ماشي و اكمل بصوت عالي و حدة جعل احمد الطفل يبكي من الخوف....يلا ي فاطمة 

فاطمة بخوف :نازلة اهو يلا 


بعد وقت ذهب مالك و عائلته دون فتون 

احمد بحزن:انتي زعلتي ؟

فتون ببتسامة مزيفة:لا ابدا ي بابا معلش هطلع عشان احمد بيعيط 

احمد بزعل:براحتك ي بنتي 

____________

فاطمة:مالك احنا سبنا فتون ليه ؟

مالك بنرفزة:خليكي ف حالك 

فاطمة بخوف:حاضر 

زينب :انت زعلان ليه يحبيبي 

مالك بهدوء:مفيش ي ماما 

مالك ف نفسه :اللي عملته هو الصح انا مغلطتش 

فاطمة فنفسها : ماله ده ممكن يكون زعل أن بتكلم معاه بتلقائية و زعل مني ف حاجة بس هو حتي باين زعلان من فتون ممكن يكون حاجة تاني انا اصلا قاعدة مع خالتي 

_____________

فتون بدموع:ليه كده يارب  هو انا متحبش ده مصدق أن بابا قال الجواز بعد سنة هيبعد كل ده ؟ده حتي مقالش تعالي معايا وانك لازم تيجي مجبرش خاطري بكلمة و أكملت بتفكير و خوف .... بس ي فتون هو بيحبك بس ممكن يكون متعصب من حاجة ف الشغل بس متفكريش كده و أكملت بحزن... م لو ف حاجة ف الشغل كان جاسم برضو عمل كده و رفعت يدها ل فوق يارب انت عالم بكل حاجة في قلبي و قلبه راضيني يارب و فرحني 

و نامت بحزن و تأخذ احمد باحضانها 

_____________

مالك :انا مغلطش هو ده اللي لازم يحصل من النهاردة ي فتون كفاية كده 

و نام بحزن حاول اخفاءه و تفكير عميق 

_____________

جاسم بغيظ:عوز امسكك افرمك 

زينة بتصنع الخوف:يامي يامي 

جاسم بغضب:سنة سنة ي مفترية طب حتي نكتب الكتاب

زينة بدلع :توتو يلا بقا تكير ي بيبي 

و أغلقت الهاتف بحب و فرح و ايضا جاسم بحب و غيظ


و مر الليل علي البعض بحب و فرحة و البعض بحزن و خوف و تفكير 

#البارت_22

#حكاية_حب


في صباح يوم جديد

مالك بهدوء:صباح الخير

فاطمة ببتسامة:صباح النور

و أكملت بصوت عالي:يلا يخالتو الفطار

مالك بعصبية:بسسسس 

فاطمة باستغراب و خوف :في اي؟

زينب :بتزعق ليه ؟

مالك :صوتك عالي ليه هي طرشة؟

زينب زعل:شكرا ي مالك 

فاطمة بحزن: هو مش قصده انتي يحبيبتي 

زينب :انا عوزة اطلع اوضتي 

فاطمة بحزن:حاضر يخالتي 

و ذهبت هي و زينب بحزن و زعل من طريقة مالك 

مالك بزهق:دي مبقاتش عيشة 

و ذهب لعمله 

__________

زينة بحب:ب

صباح الخير ي ماما 

والدة زينة بحب:صباح الورد عليكي 

زينة و تغلف الطعام :اني خدت فطاري و هنشي بقا هرجع علي 2 الظهر 

والده زينة:ربنا يوفقك يبنتي 

:كل ده تأخير لا نظبط موعد شوية 

زينة بضحك:بتعمل اي هنا ؟

جاسم:قولت اطمن عليكي و اوصلك بالمرة 

زينة ببتسامة:بس انا طلبت تاكسي ولسه هعدي علي فتون 

جاسم :عادي نعدي سوا علي فتون مفيش مشكلة

زينة ببتسامة:يلا 

جاسم بحب:بس اي القمر ده؟

زينة بخجل:ميرسي 

جاسم :لو عوزتي اي حاجة ف المذاكرة رني بس هتلقيني علي دماغك 

زينة :وانت بتفهم بقا في المواد بتاعت رياضة ؟

جاسم بوقاحة :بفهم اووي و غمز

زينة بخجل:انت قليل الادب 

جاسم و يقف العربية فجاة: انا قليل الادب

زينة بخوف و تهز راسها ب لا 

جاسم بضحك :لا انا قليل الادب حتي بصي و قبلة بسرعة ف شفا*تي"ها

زينة تضربه علي كتفة:ي وقح ي زبالة 

جاسم :انزلي نادي صاحبتك احسن اتهور  

نزلت زينة بسرعة 

فتون ببتسامة:صباح الخير

جاسم ببتسامة:صباح النور

بعد دقائق مرة علي فتون بزعل أن مالك محولش يكلمها من امبارح لدقولت و حتي معملش زي جاسم حتي مرنش عليا يطمن أو أي حاجة 

زينة :فتووووون 

فتون بخضة:اي؟

زينة :بقالي ساعة بقولك الحصة هتروح علينا انزلي 

و نزلت و ذهب جاسم باستغراب من أفعال مالك 

_____________

في الجهاز 

احمد :هو في حاجة ي مالك انا معرفهاش ؟

مالك بتساءل:زي اي يفندم 

احمد :فتون و

مالك بجدية:حضرتك احنا ف الشغل و اتمنا نتكلم ف الشغل و بس بعيدا عن حياتي الشخصية

احمد بتفهم:تمام اتفضل و بعتذر ي حضرة الرائد

_________

جاسم باستغراب:حضرتك انا متاكد ان في حاجة غلط 

احمد بتعب:انا دماغي وجعاني من التفكير مش قادر ممكن عشان اكون ظهرت ف حياتهم وان بطالب بأن بنتي تقعد معايا ؟

جاسم :بصراحة أنا شاكك ف كده بس برضو مالك و فتون مش واخدين بعد عن حب ؟

احمد باستغراب:اومال اي ؟

جاسم ويقص عليه كل شي 

______________

فتون ببتسامة: لا يحلوة مش هترني علي خطيبك هو وصلنا الصبح و دلوقتي مالك يوصلنا 

زينة بغيظ:اخر مرة عشان خاطري 

فتون بضحك:والله م يحصل

و أخذت ترن علي مالك ولكن لا يرد 

زينة بفرح:احسن احسن ارن علي جاسم 

و رنت علي جاسم ورد و فعلا راح لهم 

جاسم بضحك:و ابوكي يقولي هتشغله ونبي مين شاغل مين مع تاني ؟

زينة :لو مش عاجبك طلقني 

جاسم :لما اتجوزك بس 

فتون ببتسامة زعل :تعبنك معانا

جاسم ببتسامة:ولا يهمك 

جاسم بتساءل:هي فتون  كلمت مالك

زينة:لا دا حتي رنت عليه اكتر من العشر مرات مش بيرد لحد م مده المكالمة تنتهي هو في حاجة ؟

جاسم ببتسامة:ابدا بس هو عنده شغل كتير جدا يلا ي حبيبتي باي 

زينة ببتسامة:باي 

جاسم :في حاجة ي صاحبي و مش عارفين ؟

_____________

مالك بصوت عالي:فاطمة 

:لا رد 

مالك :فاطمة ماما 

زينب بنوم:فاطمة بتعمل العشاء 

مالك بغضب:فاطمة بقالي تلت ساعة قالب البيت عليها مش بترد ولا ف اي اوضة من الاوض انا م قائل مفيش وقت خروج؟

البواب: يبة الآنسة فاطمة سبتلك الورقة دي و كان معاها شنطة هدوم و معاها عربية والدها الله يرحمه 

مالك و اخذ الورقة بخوف : **********


#البارت_23

#حكاية_حب


 مالك وأخذ الورقة بخوف: اسفة ي مالك انا معرفش عملت كده ازاي بس من يوم خطوبتك وانت متغير معانا جدا و معرفش ده بسبب اي بس انا قولت خلاص مفيش داعي أن اقعد هنا ف البيت و امشي كده كده انا قعدت كتير ومن الماكد أن قعدتي تفلت وقولت امشي انا مش عارفة همشي فين ولا اروح ل مين معرفش حد بس زعلانة اوووي أن هسبكم و ابعد عن خالتي اللي هي امي اللي ربتني وعنك اخوي الكبير و صاحبي و بجد فتون هتوحشني جدا انا حبيتها اووي و كمان زينة دي طيوبة خالص و جاسم هيوحشني معاه الخناق كلكم هتوحشوني مش عارفة هرجع تاني ولا لا أو هموت ولا اعيش مش عارفة بس انتو اوعوا تنسوني 

سلام اختك فاطمة "

زينب بدموع:انا عوزة بنتي انت اللي خليتها تمشي 

جاسم بحزن:متخافيش ي خالتو فاطمة هترجع انا ذات نفسي هرجعها متخافيش ادعيلها 

و ذهب مالك و الدموع في عينيه

_____________

في المقابر 

مالك بدموع :اسف ي خالتي اني مقدرتش أحافظ علي فاطمة بس والله كان لازم اعمل كده والا كانوا هيحصل حاجة  و انهار ف البكاء

___________

فتون: لو سمحت

:اؤمري ي هانم

فتون:عربيتي عطلت فجأة ممكن تشوفها بسرعة

:حاضر و اكمل بصوت عالي ولااا ي بلية 

بلية:نعم 

:هات مفاتيح و كرسي ل هانم تقعد

بلية:اومراك

فتون ببتسامة: شكرا ي بلية 

بلية بضحك:انتي اسمك اي ؟ 

فتون ببتسامة:اسمي فاطمة وانت بلية صح

بلية :لا انا اسمي محمد بس الاسطي بيقولي ي بلية 

الاسطي:بلية بلاش رغي و تعال 


بعد دقائق

الاسطي:بصراحة العربية باين انها قديمة جدا كتر خيرها أنها وصلتك ل هنا و بصراحة احنا لازم نمشي بكرة تعالي خديها 

فاطمة دموع ترقرت ف عينيها:بس انا معرفش حد هنا 

الاسطي :طب اتصلي باوبر يجي ياخد حضرتك و

فاطمة بدموع:مش عندي بيت 

الاسطي:كمان بصي انا والله م عندي غير اوضتين وصالة وحمام ومطبخ غير كده انتي بنت مش هينفع تقعدي معانا 

فاطمة بدموع:صح انا هشوف مكان متشغلش بالك

 :هاته معانا هتروح فين دلوقتي 

الاسطي: معنديش مشاكل طلما انتو موافقين قوللها لحد م اقفل و الم العدة 

:تعالي معانا وبكرة يبقا شوفي مكان تاني عيشي فيه 

فاطمة:ماشي 

الاسطي:اتفقتوا؟

:اه يسطا هي تقعد معايا انا و بلية وانت ف اوضتك عادي 

 بعد وقت

الاسطي:اتفضلي 

فاطمة بخوف و احراج:شكرا

بلية بفرح: اخيرا هناكل اكل بيت من ست بيت بقا 

:همك علي بطنك

فاطمة :بس انا علي قدي مش بعمل اكل حلو 

بلية بغيظ:نقيت فيها ي طفطف 

فاطمة باستغراب:انت اسمك طفطف؟

: أسمي مصطفي بس الاسطي و بلية بيقولولي كده بس انتي قولي ي مصطفي 

الاسطي:مش وقت تعارف ينحنوح انت وهو اتفضلي دي اوضتك نامي فيها ل صبح واحنا هنام هنا ودا مفتاح الاوضة 

فاطمة :بإحراج:شكرا

 و ذهب الاسطي للغرفة و فاطمة لغرفة أخري و جلس مصطفي و محمد ف الأصالة 

___________

 :اي اللي انت بتقولوا ده يجاسم ؟

جاسم:صدقيني هي دي الحقيقة أنا عارف انك مش مصدقة بس والله ده حصل بعد م مالك مشي انا************

:جاية حالا


#البارت_24

#حكاية_حب


:اي اللي انت بتقولوا ده يجاسم ؟

جاسم:هي دي الحقيقة أنا عارف انك مش مصدقة بس والله ده حصل بعد م مالك مشي انا دخلت الاوضة بتاعت المكتب و لقيت الورق والصور 

:جاية حالا


بعد وقت قصير 

فتون بسرعة:احكي يجاسم اللي حصل ؟

جاسم بهدوء:بعد خطوبتكم انا اخدت زينة واتكلمنا و سيبتكما صح في الوقت ده حد رن علي مالك و هددوا بيكي 

فتون بتذكر:فعلا انا كنت ف الحمام وقت الخطوبة م كانت شغالة و كنت طالعة بس باب الحمام كان مقفول من برة و بعدها بشوي مالك جه وفتح الباب و لما سالته قالي أن لقيني اتاخرت و قلق وجه يشوفني 

جاسم:في حد بيهدد مالك بيكم انتي و طنط زينب و فاطمة و مالك عوز يبعدكم عنه عشان محدش يتاذي في حد عوز يمضيه علي تنازل بتاع شركة الهندسة بتاعت جده والد أبوه و كمان ده ورق تنازل فاطمة عن ورثها من امها و كمان ابوها و الشركة بتاعت الهندسه الوحيدة اللي فضلت من عدة الشركات بتاعت والد فاطمة و كمان فاطمة زعلت من معاملة مالك و سالت البيت و مش عارفين نوصلها لأن فونها مغلق و مالك حاليا ف المقابر اعمل اي يفتون ؟

فتون بتوهان  :مش عارفه انا مش عارفة اقولك تعمل اي أو أي حاجة

جاسم :انا مش عوز حاجة انا عارف هعمل اي كويس بس لازم فاطمة ترجع و كمان مالك لازم يساعدنا 

:اساعدك ف اي انت ازاي تسمح لنفسك تقلب ف مكتبي و بيتي ؟

جاسم:انا سمحت ل نفسي ولا عوزني اشوفك بتكره حبايبك فيك وبتعمل غلط و اسيبك تغرق 

مالك بعصبية:انت مالك انت عارف لو حد عرف انكم عرفتوا هيعملوا اي أنا هقولك هيقتلكم كلكم و كمان هينهشوا ف لحمنا 

جاسم بغضب:بعد كل ده و عوزني اسكت دا انت اتجننت هات الرقم اللي بيرن عليك 

مالك بغضب:مش هتشوفوا ي جاسم 

وبعد هنا الاشتباك بين جاسم و مالك 

فتون بدموع:بــــــس

و أكملت بخوف..... ساعده ي مالك خلينا نخلص كفاية علينا كده انا وانت لا بنتكلم و لا بطمن عليك ولا اعرف عنك حاجة من يومين كل ده بسبب عنادك و فاطمة كمان مشيت من معاملتك و والدتك اللي مش مبطلة بكي وانت لسه ف اللي ف دماغك حرام عليك ساعدنا عشان نطلع من اللي احنا فيه ده و نعيش زي الناس مرنحين 

مالك بغضب:انتي مفكرة لو حد الرقم هيقدر ينقذكم لا دا راجل واصل و مش قليل و يموتكم كلكم دا راجل خطير انتو لو خدتم الرقم مش هتعيشوا مرتاحين زي الناس لا انتو هتموتوا

جاسم :هات بس وانا اوعدك هحميهم بنفسي بس ساعدني نوصل ل راحل ده و يتحبس و نرجع فاطمة و المياه ترجع لمجرياها 

مالك بتفكير :تعالوا 

_____________


في صباح يوم جديد


:بتعملي اي هنا ؟

فاطمة : التلفزيون و ... و 

الاسطي:انتي هتهتي اصبري

و خلع الشبشب و ضرب علي التلفزيون..... اهو كده اشتغل عوزة انهي قناة ؟

فاطمة بسرعة:توم وجيري أو الطبخ

الاسطي: يبقا الطبخ احسن 

مصطفي :الفشار اهو و السوداني و لب اي تاني 

الاسطي:انت اشتريت دول منين ؟

مصطفي :هي ادتني 50 جنية جبتلها الحاجات دي 

الاسطي: طب يلا ندخل احنا 

فاطمة:اقعدوا نتفرج علي التلفزيون و نتسلي شوي

الاسطي:الحاجات دي بفلوسك اتسلي براحتك وانا هجبلهم

فاطمة:ليه م اهو ناكل كلنا سوا 

مصطفي:احنا اساسا هننزل الشغل اتسلي انتي  عادي 

الاسطي :اجهزوا عشان نمشي و ذهب لغرفته 

فاطمة بصوت واطي:هو زعل مني ؟

مصطفي:هو مش بيحب حد يجيب حاجة البيت مش بفلوسوا 

فاطمة :بس انا مكنتش اعرف

محمد:متقلقيش احنا هنجهز و ننزل شغلنا سلام 

فاطمة :لو سمحت ممكن تفتح؟

الاسطي:نعم ؟

فاطمة:مكنتش اعرف ان حضرتك ممكن تتدايق لو جبت بفلوسي بس انا معرفش صدقني انا اسفة

الاسطي:ولا يهمك

فاطمة:هو انت اسمك اي؟

الاسطي:ده هيغير حاجة ؟

فاطمة باحراج:بعتذر مكنش لازم ادخل

:اسمي سلطان محمد الدهشوري

فاطمة بصدمة :انت ابن اونكل محمد الدهشوري صاحب شركات الهندسه جروب 

سلطان باستغراب:اه والدي 

فاطمة بدموع و صدمة:*********


قولولي رايكم في الرواية و الأشخاص و بلاش تم و ادعولي نتيجة الثانوية العامة بتاعتي تكون كويسة و باقي الطلاب 


#البارت_25

#حكاية_حب


فاطمة بدموع و صدمة:ممكن توصلني عنده رجاءا 

سلطان باستغراب:ليه ؟ 

فاطمة بدموع: ده صاحب بابا و هو كان معاه اخر فترة ارجوك وديني ارجوك 

سلطان:حاضر ثواني اجيب محمد و مصطفي


في العربية  

محمد :هو احنا هنروح فين ف الصبح اووي كده؟

سلطان :هنروح بيت محمد الدهشوري 

مصطفي بخوف:واحنا هنعمل اي هنا 

سلطان بنظرة فهموها: هنزل الآنسة و نمشي احنا علي بيتنا 


فاطمة: ليه مش هندخل كلنا سوا 

سلطان:لا انزلي انتي وحدك احنا مش هنزل اتفضلي 

فاطمة :طب ممكن تستنني هنا ممكن الحرس مش يخلوني ادخل 

سلطان 'هنستناكي هنا متخافيش 

الحارس:نعم ي آنسة

فاطمة: ممكن حضرتك اقبل اونكل محمد الدهشوري

الحارس :نقوله مين يفندم ؟

فاطمة:قولوا فاطمة محمود البناء

محمد الدهشوري بدموع:فاطمة بنتي وحشتيني عاملة اي؟ 

فاطمة بدموع :بابا ....ب 

محمد بحب ابوي: تعالي يحبيبتي اقعدي هنا و احكيلي مالك

فاطمة بدموع و قصت عليه كل شي من منذ مكثها عند مالك القناوي ل وجدها مع سلطان 

محمد باستغراب:و هو سلطان وصلك ل هنا ؟

فاطمة :اه بس اكيد مشي هو في حاجة ي اونكل ؟

محمد بحزن:الموضوع كبير جدا يبنتي المهم دلوقتي نعرف مالك اي اللي غير معاملته كده معاكم ؟

فاطمة :انا مش عوزة ارجع هناك تاني انا حاسة اني تقيلة عليه 

محمد :صدقيني مالك مش كده انا اشتغلت مع والده كتير ومعه هو كمان هو شخص كويس اكيد في حاجة

فاطمة :انا كمان عوزة ارجع بس انا 

محمد بحب:خلاص قومي تعالي 

_____________

:مساء الخير

مالك بلهفة:كنتي فين ها ازاي تمشي كده و 

فاطمة بغضب طفولي و دموع:انت اللي مش عوزني اقعد معاكم 

مالك بحزن:انا مش عوزك تقعدي معانا دا احنا روحنا فيكي و اخذها ف حضنها كفاية عياط بقا و

زينب بدموع:فاطمة 

 فاطمة بدموع تحتضن زينب: وحشتيني 

زينب بدموع:مشيتي ليه سبتيني لوحدي متمشيش انا بحبك

فاطمة بدموع: انا كمان بحبك و انهارت في البكاء 

جاسم بمرح ل يلطف الجو:انتي بتبكي زينا اهو يأتي قميلة

فاطمة ببتسامة: نينينيني

فتون بحب:حمد الله على السلامة تعالي نطلع نقعد فوق شوي 

و أخذت فتون فاطمة و زينب و ذهبوا للاعلي

_______

محمد بهدوء:انا 

مالك ببتسامة: مش محتاج تعريف طبعا انت الباشا مهندس محمد الدهشوري صاحب والدي و صاحب عمي محمود و ابو سلطان و كمان شركات الهندسه بتاعت حضرتك من أكبر الشركات ف البلد 

محمد ببتسامة:لا دا انت الذاكرة مية مية

مالك بضحك:ربنا يخليك ي عمي 

محمد بهدوء:انا عارف ان في سبب وراء تغيرك المفاجئ و عشان كده فاطمة سابت البيت ممكن تفهمني حصل اي ؟ و قبل أي حاجة هتقولها متنساش اني كنت ضابط في الجيش يعني عارف مين بيكدب و مين لا و كمان عارف ان الموضوع يخص ورث فاطمة من محمود الله يرحمه

مالك بحزن:فعلا انا في حد كلمني يوم خطوبتي و هددني ب أهل بيتي انا لو مش اتنازلت عن شركة الهندسة بتاعت جدي و كمان فاطمة تتنازل عن كل جنية ليها في ورث عمي محمود و قولت اغير معاملتي معاهم عشان اكيد بيرقبونا و بكده يعرفوا انهم مش بيحبوني ولا انا كمان و يبقا في حاجة تاني واقدر امسكهم 

محمد بهدوء:بس تعرف بقا انا الوحيد اللي اقدر ادي فاطمة حقها و ورثها معايا انا و كمان الورق اللي معاك بتاع ورثها ده ملوش لازمها لأن انا الواصي علي فاطمة محمود البناء

مالك و جاسم  بصدمة:ازاي؟

#البارت_26

#حكاية_حب


محمد بهدوء:لأن انا ابقا عم فاطمة اه انا اسمي محمد الدهشوري و والد فاطمة اسمه محمود البناء بس انا و محمود اخوات من نفس الأم بعد طلاق امي من ابويا اتجوزت والد محمود البناء و بكده امي خلفت محمود و عشت انا و محمود بس بعدها امي أطلقت للمرة الثانية و خدتني و سافرنا بس علاقتي ب محمود كانت كويسة وكلها حب و كمان قبل م يموت ب اسبوع كلمني و كلم المحامي و قاله انو ينقل كل حاجه باسم فاطمة وان فاطمة هتبقا أمانة عند محمد الدهشوري اللي هو اخوي من امي و كمان لما تتم السن القانوني و عوزة فلوس أو تتجوز ترجعلي انا الاول ولما محمود مات و نزلت انا مصر كنت انت لسه صغير و انا و ابوك اتكلمن و فعلا ده اللي حصل و اتفضل الورق اللي ياكد اللي انا بقولها 

و اعطاء مالك ورق يدل علي صحة كلامه 

مالك و جاسم بصدمة:ازاي 

محمد :هو ده يبني و الورق يثبت 

مالك:انا مصدق حضرتك بس 

محمد :انا عارف أنه صعب و كمان علي فاطمة بس هو ده اللي حصل و مينفعش ننكره و لازم دلوقتي ناخد قرر عشان نعرف مين اللي وراء كل المشاكل دي 

جاسم :فعلا احنا اخدنا رقم من مالك اللي بيحصل عليه بيها و طلع اسم واحد ***** من منطقة***** و بكده ممكن نتبع الشاب ده و نوصل لحاجة و كمان كمل ي عمي محمد انت قولت انك حد بعتلك و كلمك ممكن تفهمني اكتر 

محمد: انا حصل معايا  مشكلة و بصراحة شاكك ف واحد كنت اعرفه انا و والد مالك و محمود و هو نفسه اللي عمل معايا كده ف 

فاطمة ببتسامة:اتفضلوا  العصير 

جاسم :الله يرحم العصير ابو ملح 

فاطمة بغيظ:اشرب وانت ساكت 

مالك :كمل يعمي مشكلة اي ؟

محمد بتعب:تخص سلطان ابني و كمان هو سبب بعده عني 

فاطمة بتوتر و كذب :مالك ممكن اقعد معاكم فتون و ماما فوق بيتكلموا ف حاجة وقولت اسيبهم يتكلموا براحتهم ممكن اقعد

مالك :اقعدي وبلاش تدخل ف الكلام تمام 

هزت راسها بايجاب و أكملت ف نفسها: انا هسمع كل حرف بتقولوا 

محمد بتعب: من حوالي ست سنين كان سلطان التخرج من كلية الشرطة و و بعدها عمل حادثة لما كان بيحتفل معه الصحابة ولما كان راجع عمل حادثة و حوله المستشفي و الممرضة اللي كانت بتعالجه حبه و هي كمان حبته و انا كنت موافق بس بعد سنة من حبهم اكتشفت أن ابوها هو رياض المحمدي و ده كان صاحبنا اووي بس فجأة شركة اقترحت علينا أننا نشتغل معاهم ف تهريب مخدرات تحت بند ده شغل هندسي و بنعديها انا رفضت و كمان محمود بس رياض وافق و من بعد خناقات و مناقشات احنا فركشنا الشراكه اللي بينا و بين رياض و اشتغل معاهم و كمان بعد ابوك بلغ عنه لما عرفنا أنهم هيهربوا مخدرات ف شنحة و اتسجن و لما اكتشفت أنه هو نفسه والد البنت اللي بيحبها ابني رفضت و سلطان مستوعبش كلامي و رفض ف انا اضطرايت امشي البنت و البنت نفسها اول م عرضت عليها قالتلي كلام فاجأني جدا و هي والله اللي مشيت انا ابني بعد عني بسببهم و بعدها حصل خناقة كبيرة بيني انا و رياض و بعدها رياض حرض سلطان و قاله كلام بعد مشي سلطان بقالو اربع سنين مدخلش بيتي  و انهار ف البكاء علي حزن فراق ابنه وحيده 


يارب ڤيولا تنجح شكرا على الدعوة ♥️


#البارت_27

#حكاية_حب


جاسم :يعني كده احنا شاكيم ف رياض المحمدي يبقا لازم نرقبه كويس جدا 

محمد بس انت تعرف بيته فين ؟ أو أي حاجة عنه ؟ 

بسرعة:سلطان يعرف عنه كل حاجه بيته و بيطلع فين و كل حاجه كلمه و هو  هيفيدكم 

مالك بضحك:و سلطان بيه هنلاقيه فين

فاطمة بسرعة:انا عارفة بيته 

مالك برفعة حاجب :و ده ازاي ي هانم ؟

فاطمة بسرعة :لما مشيت من البيت و خدت العربية عطلت بيا قدام ورشة ميكانيكية و نزلت عشان إصلاحها فطلع سلطان صاحب الورشة و كمان مليش مكان اروحه و بلية و طفطف قالولي اقعد معاهم ل

جاسم باستغراب: مين بلية و طفطف ده ي بت انت بتبرشامي من ورانا 

فاطمة بغيظ:اخرس ده محمد و مصطفي ه

جاسم:احية كملت بتقولك محمد و مصطفي و من شوية سلطان احية علي التربية 

مالك بعصبية :بس بقا ي جاسم 

فاطمة :بلية و طفطف دول اطفال سنهم بتاع 10 أو 11 سنة كده شاغلين ف الورشة مع سلطان و هم اللي خدوني اقعد عندهم 

محمد :طب يلا بينا علي بيت سلطان نحكيلوا و يساعدنا

مالك : تمام اسبقوني انتو وانا هاجي وراكم علي طول 

____________

مالك بحب:فتون ممكن نتكلم شوية

فتون بحب:اكيد 

مالك :انا عارف اني غلطان و كمان غلط لما سبتك ف بيت عمو احمد و علي معاملتي بس كنت خايف اسف ي فتون حقك عليا انا شوفتك لما خرجتي بعد الخطوبة عشان دروسك حقك عليا اسف بس كان كل همي ان محدش فيكم يتاذي انا بحبك والله 

فتون بحب:وانا كمان بحب و مش زعلانة منك اه يمكن كنت زعلانة منك بس انا حاليا فهمت السبب و انا عذرك و بحبك 

مالك بغمز: امشي بقا لأن ممكن اعمل حاجه هموت و اعملها 

و ذهبت فتون ل بيته بحب و اطمئنان 

________

مالك ببتسامة:مساء الخير

سلطان برفعة حاجب:خير 

محمد والده:ازيك ي حبييي؟

سلطان بعصبية: خير ي فندم 

فاطمة برقة غير عادتها:عامل اي ؟احنا كنا جايين نتكلم ف موضوع يخص حد انت تعرفه 

سلطان باستغراب:انا معرفش حد

محمد :و رياض المحمدي متعرفوش برضو

سلطان بسخرية: لا م انت بعدتهم عني خسرتني اغلي ناس علي قلبي 

محمد بغضب:كانو عاوزين ياذوك وانت ابني وحيدي عوزني اعمل اي  يعني اقف اتفرج عليك و هو بيدمرك 

سلطان بصوت عالي:محدش دمرني غيرك انت انت بعدتها عني و كمان انت خليت ابوها أفلس و خليته يتقبض عليه تاني انا مش عوز اشفكم هنا تاني 

و الق الباب ف وجههم


جاسم بغيظ:عجبكم كدا م كن خدناه براحة لازم تصدمه 

فاطمة بتفكير:**********


#البارت_28

#حكاية_حب


سلطان بغضب: حسابكم عندي بعدين وانتو اتفضلوا برة 

فاطمة:اهدي لو سمحت و فهمنا احنا مش بنشحت منك الموضوع اونكل محمد هيفهمك و الموضوع ملوش دعوة ب حبيبتك و رياض المحمدي الموضوع يخصني و يخص عائلة كاملة رياض عاوز يفككها و يموتنا لو سمحت ساعدنا

محمد :رياض المحمدي كان صاحبي انا و والد فاطمة و هو عوز ورثها و عوز ورث مالك و عوز يفكك العائلة عن بعض و يشردهم ف الشارع و ده كله عشان محمود ابو فاطمة كشفه و سلمه للشرطة عشان بيتاجر ف المخدرات و احنا جايين نقولك اكتبلنا عنوانه لأن احنا متأكدين انك عارف و علي تواصل معاه ف قول عشان نقدر نخلص العائلة دي من شره 

و خلص كلامه و نزل عربيته تحت

مالك :ساعدنا لو سمحت احنا دلوقتي حياتنا ف ايدك يعني انت اللي بكلمة واحدة تقدر تخلينا مع  بعض و كمان انت بسكتك ده هتخلينا نتشرد فكر فينا كده

سلطان :انا معرفش عنه حاجة كل اللي اعرفه انه كان قاعد بعيد في الصحراء و بس انا معرفش حاجة تاني 

فاطمة بزعل :خلاص شكرا يلا ي مالك 

و ذهبت هي و مالك و جاسم و محمد 

________

زينة بعتاب:فين ي جاسم بقالك قد اي مش بشوفك ولا نتكلم ؟

جاسم بحب:و الله يحبيبتي غصب عني انا عندي مأمورية و مش عارف اكلمك بس صدقيني هتتعوض 

زينة بزعل: ماشي ي جاسم اسيبك ل ماموريتك سلام 

______

محمد ف نفسه: حتي مقولتش ازيك ي بابا ولا اتفضل وكاني راجل غريب عنك معرفتش تحضني ولا احضنك همك بس حبيبتك اللي كانت عوزة تنتقم ل ابوها و انت بعيد عني انت فعلا خلتني اعيش وحيد و مليش حد بس ده كله عشان وقفت البنت و ابوها عند حدهم و قولت ابني بس انا اللوم عليا ربنا يسامحك ي سلطان 

__________

فتون ببتسامة:ها يمالك حصل اي؟

مالك بهدوء:محصلش مرضيش يقول اي حاجه و سبنا بس جاسم هيبدا ف التحريات عنه

فتون بحب:مالك ي فاطمة ؟

فاطمة بخنة :مفيش انا هخرج الجنينة شوي 

بعد دقائق سمعوا صوت ********


#البارت_29

#حكاية_حب


سلطان :انا عندي دي كل التقارير عن رياض المحمدي 

مالك ببتسامة:شكرا ليك جدا اتفضل 

سلطان :لا بعد اذنك و المكان انت عرفته تقدر تيجي ف اي وقت سلام 

فاطمة ف نفسها:هدؤءك و جودك ف المكان ليك هيبه مميزة مش فاهمك مع اني عندي نظرة ف الناس بس انت مختلف اووووف معرفش حتي اقولك نص كلمة من اللي بكلمها مع اي حد 

و ذهبت 

جاسم بصدمة:يخربيته دا اقل حاجة هياخده اعدام ياربي 

فتون بصدمة:قتل بنته قتل بنته عشان مقدرتش تنتقم من سلطان كل ده عشان فلوس 

مالك بقسوة و دموع:هو السبب في موت ابويا و عمي محمود و كمان خالتي و حتي امي اللي بقات قاعدة علي كرسي و عندها تأخر عقلي لو القانون محبش حقهم كلهم انا هقتله 

سلطان:هتقتله ازاي هو مسافر كمان ساعة إلا تلت تلت جيت عشان انبهك 

فاطمة بدموع:مالك انا مليش غيرك و من يومنا و امي تقولي خليكي مع اخوكي اللي هو انت هاتلي حق ابويا و امي 

مالك و يقبل رأسها:اوعدك هاجيبه و هخليكي تشوفيه وهو بيتعدم و النار اللي ف قلبنا تهدأ 

و تركها و ذهب هو جاسم و سلطان اللي لما شاف دموع فاطمة حزن 

__________

زينة بخوف:في اي ي فتون ؟

فتون باستغراب:مفيش حاجة هيكون في اي؟

محمد والد زينة:جاسم رن علينا وقال نروح عند اللواء احمد و اهو جاين بسرعة 

اللواء أحمد :بصراحة ي عم محمد في خطر علينا كلنا من اول واحد انا ل احمد ابني الصغير واحنا اي غير عائلة ؟

محمد : طب ممكن تفهمني ؟

احمد و قص عليه كل شي

زينة بدموع:طب هم فين كويسين ؟

زينب بدموع:مالك كويس هو راح ليه هيموت ابني هيسبني مالك 

فتون بدموع: لا ي ماما متخافيش مالك هيرجعلنا أن شاء الله بس انتي ادعي ربنا يجيبه بالسلامه 

___________

جاسم و يأمر بعض العساكر:كل واحد عارف مكانه وانت شوفه كويس مش عوزه يهرب لو  هرب أو ضاع من واحد فيك هيتعاقب من اللواء أحمد مش مني كل واحد مكانه 

العساكر:تمام يفندم 

سلطان :متخافش حقهم هيرجع و اكمل بحزن عوزك كمان تضيف قضية و هي قتل بنته عوزه كمان يتعاقب عليها هي مكنش ليها ذنب رجاءا 

مالك :متخافش مش هسيبك غير و هو علي حبل المشن*قة و 


و قاطع كلام مالك دخول راجل يبان أنه شب ببدله الماركة و مشيته و ثقته كبير و ذاك العلامة علي  الوجة زي ندبه بس كبيرة اوووي نص وشه كله


:استنا عندك ي ابن المحمدي 

رياض:اووووه مالك مرحب ي راجي 

مالك :مرحب بيك انت ف الجحيم 

رياض بسخرية :انت مسافر ؟

مالك بنظرة حادة:توتو انت اللي هتسافر هتسافر علي حبل المشن*قة

_________

سلطان بسرعة ل مدير المطار :لو سمحت فاض المطار من الناس مش عوزين اي خسائر

جاسم بصوت عالي:ماااااااااالك

و هنا مالك اخد رصاصة ف القلب 

_______

في قناة الاخبار 

المذيعة:و الان نحن ب مطار القاهرة الدولي أمام هجوم كبير بين أحدي الظابط و الطرف الآخر لما نعرفه بعد ظلوا معنا 

 

__________

: الو مدام مالك القناوي ؟

فتون بخوف:اه 

:حضرت الظابج اضرب بنار و حالة صعبة و هو ف مستشفي********


#البارت_30

#حكاية_حب


:مدام مالك القناوي

فتون بخوف:اه

:حضرتك الظابط اضرب بنار و حالة صعبة و هو في مستشفى*********

فتون بدموع و جري:مالك اضرب بنار يالاا

_____

في المستشفي

فتون بدموع و خوف:مالك فين ي جاسم ها كويس اي اللي حصل اضرب ف

جاسم بخوف:اهدي هو ف العمليات منعرفش حاجة 

احمد و ياخد جاسم لبعيد بهدوء:احكي اي اللي حصل بالحرف

جاسم بخوف :احنا خلاص كنا هنحط الكلبشات ف ايد رياض بس سمعنا صوت ضرب نار و بعده رياض هرب و مالك جري وراه و حطوا مسدسات علي بعض فهو ضرب مالك في صدرة و بعده في حد ضرب مالك ف ضهره و وقع بس بعدها سلطان قدر يمسك رياض المحمدي و هو حاليا ف السجن لكن مين ضرب مالك في ضهره دي كانت عصابة سرقين بنك و ظبطوا أمرهم و كانوا هيهربوا ف لما شافوا ضربوا نار و مسكناهم مفيش مشاكل غير أن مالك يفوق و دي الدكاترة مش متأكدين منها واحد ف المئة 

احمد :أن شاء الله خير

فاطمة بدموع:كل ده بسببي انا انا اللي قلتله و بدأت الحرب من عندي و هو اللي بينهيها يارب خدني يارب 

سلطان بهدوء:متقوليش كده الحرب دي بدأت برياض من قبل 15 سنة و هتنتهي بيه هو و مالك هيفوق ادعولوا انتو بس 

امممممممم

انطفاء لمبة غرفة العمليات

للدكتور بخزل:احنا بنعتذر الحالة البقاء لله 

__________

بعد مرور ستة سنوات

:عز استنا ي زفت انت ي ابن الكلب عزززززز

:الكلب وصل ي فاطمة الكلب 

فاطمة بغيظ:بقولك اي لم عيالك عني 

سلطان برفعة حاجب:براحتهم 

محمد بمرح:جد الكلب وصل وصل 

عز بمرح:وصل وصل احلي واحد ف الكون وصل وصل 

محمد بضحك:حبيبي حبيبي انت 

سلطان باستغراب:ماله ماما ياض 

مراد :عز ي بابا قص ل ماما الفستان الجديد بتاعه 

سلطان بغيظ:انت حمار انا مش منبه عليك أن متقربش لهدوم ماما دا تالت فستان اجيبه و تبوظه 

عز بلا مبالاة:علي قلبك فلوس قد كده و بعدين انا بعملك فيه موضة جديدة كل دي موضات قديمة 

سلطان :انت حسابك بعدين 

و اكمل ل مراد 

وانت ي بيه مين اللي ضرته في المدرسة ده مكسر اربع كمبيوترات ليه فتوه حضرتك

مراد :كان عاوز ياخد الاكل بتاع ميرا اسيبه ياخده و هي تاكل اي ؟

سلطان :ياكلكم كلب انتو الاتنين

و ذهب للاعلي 

مراد:ماله ده متعصب علينا كده  ليه ؟

محمد الجد:مين ميرا دي 

عز بسرعة:الجو بتاعته 

محمد بصدمة:جو جيتوا منين الكلمة دي؟ 


________

سلطان بحب:معلش ي حبيبتي حقك عليا عيال و غلطوا

فاطمة بدموع:دول قصو شعري بص 

سلطان و يضع قبله على رأسها:حقك عليا ي حبيبتي والله ل أعقابهم متزعليش بقا 

فاطمة:مش زعلانة يحبيبي 

(نسيت اقولك أن فاطمة و سلطان اتجوزوا و بقا معاهم مراد و عز توام اشقياء جدااا و العلاقة اللي بين محمد الاب و سلطان بقات اقوي من الاول و كمان بلية و طفطف محمد و مصطفي سلطان مش سابهم و فتحلهم شركة ميكانيكى كبيرة و هم بقا اذكياء و عايشين ف سعادة 

)❤️❤️❤️❤️

_______

: ي حلو صبح ي حلو فل ي حلو صبح نهارنا فل 

:اي ي حلو انت؟

زينة بخضة:حرام عليك ي جاسم 

جاسم بحب:وحشتيني اوي

زينة بسخرية:لو وحشتك كنت بايت بارة امبارح ؟

جاسم بحب:والله غصب عني كان عندي شغل كتير بس تتعوض دلوقتي 

واشتالها بسرعة 

زينة بصدمة:بتعمل اي ي مجنون ؟

جاسم:وحشتيني اوي ي زوزو  و بدأ ينزله علي السرير برفق 

:ااااااع 

جاسم بخضة:بتعملوا اي بولاد المجنونة 

وردة :انت اعمل اي حد يرمي حد علي  نايم 

جاسم بغيظ:وانا مش عملك سرير و اوضة نائمة ف اوضتي ليه ها ؟

لين و تجلب وش ابوها لها :اوضتنا صغيرة دي كبيرة 

جاسم :انتو صغيرين لما تكبروا هعملها كبيرة حلو كده 

وردة :احنا نام هنا معاكوا 

جاسم و يضع يده علي خصره:لا مفيش نام هنا معاكوا في هتنام هناك ف اوضتكم 

زينة بحب و غيظ:لا حبايب مامي يناموا معاها صح 

لين و وردة:صح ي مامي 

وناموا بحب ومرح علي السرير 

جاسم بمرح:وانا نام معاكوا انام بين الالف و نون انام معاكوا و همس ل زينة :انام معاكوا و اتجوزكم و طبع قبلة سريعة على خدها 

__________

فتون بجري:احيه احيه حريقة جديدة 

مالك بغيظ:ي بت استني 

في المطبخ 

فتون بخوف:بتعملوا اي يولاد الجزم 

زينب بزعل: يعني انا جزمة ي مالك

مالك بحب:لا يروحي انا الجزمة 

زينب ببتسامة:ماشي 

فتون بغيظ :حتي الفرن مسلكش منكم 

سلسبيل :نعمل كيك 

فتون :هو انا حرمكم من حاجة م ف التلاجة اهو 

يزن :انتي بتزعقي ليه ي ماما ده جزتنا أننا عوزين نعملك حاجة حلوة 

فتون:انت اخرص بقا ي كلب اغيب تلت ساعة مع جدتك لاقيك مولع ف مفرش السرير منكم لله 

مالك:هتتخنقوا وانا واقف اسكتوا يلا و اطلعوا حضروا نفسكم لحفلة بليل و ع الله اعرف انكم عملتوا مشاكل 

__________

في المساء 

احمد والد فتون:يااه الواحد ميشبعش من قاعدة العائلة الحلوة دي 

فتون بحب:ربنا ميجرمنا منك ي بابا 

محمد والد زينة:فعلا لمتنا مع بعض حلوة الحمدلله

فاطمة ببتسامة:انا حبيت نجتمع عائلة واحدة و اقولكم أن أنا حامل 

سلطان ف نفسه:احيه عليك ي ابو سوسو احيه 

محمد الجد بفرح:الف مبروك يبنتي 

و حلت التهاني و المباركة و الفرحة من الجميع ل سلطان و فاطمة 

سلطان بهمس ل فاطمة:مبارك يحبيبتي 

فاطمة بحب:الله يباركلي فيك 

سلطان:شكرا ي فاطمة انك جمعتينس بعائلتي و ابويا و شكرا ل ربنا و ليكي أن رزقنا باطفل زي القمر شكرا ي فاطمة لو فضلت اشكرك مش هوفي اللي عملتيه معايا  بحبك ❤️

فاطمة بحب:وانا بموت فيك ❤️❤️

جاسم بهمس :تعبتي معايا كتير و كنت عوز انتقم منك بس انتي بروحك الحلوة حليتي ايامي شكرا لوجدك ف حياتي ي ام البنات ❤️

زينة بحب: ربنا يخليك لقلبي ❤️

مالك بعشق: بحبك ي فتون و بحب ايامي و حياتي ربنا عوضني بيكي و بحبك بحبك 

فتون بحب:بحبك ي احلي حكاية حب عرفتها و عاشتها معاك بحبك ❤️❤️

 اتاخرت كتير و يمكن النهاية جات بسرعة بس حقيقي حبيت اخلصها لأن الفترة دي انا مشغوله جدا 


تمت ❤️❤️



بداية الروايه من هنا



Comments