أخر الاخبار

رواية ماسة الرعد الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الثلاثون بقلم نور الشمس جميع الفصول كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية ماسة الرعد الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الثلاثون بقلم نور الشمس جميع الفصول كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


الفصل { 21 }

🌹🌹🌹🌹

عند عمر 

🌹🌹🌹


خرج عمر من مستشفي الحديدي بعد رأيته لماسة وعلى بعد


 حوالى مترين شاهد سيارة وقفة فى نصف الطريق بشكل


 مريب ركن عمر ونزل يشوف في ايه فى العربية بس لقي


 العربية فاضية وسمع صوت صرخة مكتومة من حارة أخرج


 عمر سلاحة ودخل الحارة بخطوات بطية وفوجي بثلاثة


 شباب يمسكون فتاة ويحاولون الاعتداء عليها وهى تقاوم


 وتبكى بشدة ضرب عمر اول شاب وصارت معركة طاحنة مع


 الشابين التنين وانضم لهم الشاب الثالث بس فى الاخر انتصر عمر وهرب الشباب الثلاثة وتوجة عمر الى الفتاة وهى تضم نفسها واخذها عمر من ايديها وخرج برة الحارة و أخذ يسبها ويلعنها على خروجها متأخرة من المنزل 


الفتاة بصراخ : اخرس بقه 

عمر بصياح : اخرس تصدقى انك هتباتى فى الحجز النهاردة

الفتاة : ولا تقدر انت متعرفش انا مين 

عمر بسخرية : هتكونى مين الملكة ديانا

الفتاة : انا الدكتورة ميرا الدمنهوري دكتورة قلب واوعية دموية ويشتغل فى مستشفي الحديدي 

عمر : هااااااا 

ميرا : خرست دلوقتى صح بس انا هوريك 


رفعت التليفون وكلمت أخوها وقفلت 


عمر : انا اسف جدا 

ميرا : لا رد

عمر : انتي متأكده انك دكتورة قلب 

ميرا : بصتلو باندهاش 

عمر : اصل قلبي وجعنى اوى ممكن تكشفي عليا 

ميرا : لا رد 

عمر : انا  عمر شاكر

ميرا : لا رد

عمر : عندى 27 سنة واعزب وضابط شرطة وبحب الضحك 

ميرا : تقاوم الضحك بصعوبة 

عمر : ونبي تبسم اضحكى بقه خلي القمر يطلع 😉 وغمزلها 

ميرا : لا رد


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند ماسة 

🌹🌹🌹


كانت ماسة تتواصل مع فريقها عن طريق سماعات الأذن و دخلت مكتبها لقت جاك نايم على السرير افلت مع الفريق وجت جنب جاك وبصياح 


ماسة : جاااااااااااااااااااااااك 

جاك وهو يقع من على السرير : في ايه مين مات 

ماسة : 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

جاك : الله يلعنك يا شيخة هقطع الخلف بسببك

ماسة : وهى تكتم الضحك هو أنت جاء هنا تنام 

جاك : امال اخش معاكى العمليات انا قلبى ضعيف 

ماسة : بقي الجلاد قلبو ضعيف الله يرحم 

جاك : بقولك ايه اخرسي خليني انام الله يحرقك

ماسة : نام نامت عليك حيطة 

جاك : ملكيش دعوة هنام بردو 

ماسة : جاك انا خايفة اوى 

جاك باهتمام : مالك ماس خيفة من ايه

ماسة : حسه ان فية حاجة هنحصل معرفش ليه 

جاك : طفلتي  الحلوة متخفيش انا اموت فداكى 

ماسة : ربنا يخليك ليا يا رب 

جاك : هى المستشفى ده مفيهاش اكل 

ماسة : تصدك انك راجل فصيل 


تليفون ماسة بن لقت دكتور التحاليل رد عليه


ماسة : ايوة د / عزت 

الشخص : بس انا مش د / عزت 

ماسة : برعب انت مين

المجهول : لسه معرفتيش صوتى 

ماسة وهى تقعد بصعوبة : انت مين

المجهول : وحشتيني دونا العزيزة 

ماسة : انت عاوز مني ايه 

المجهول : كلك على بعضك ليا انا وبس 

جاك وهو ياخد التليفون منها : وانا هوصلك لجهنم بأيدي 

المجهول : اهلا جاك ولا اقول الجلاد

جاك : لا انا جحيمك الى هوصلك لجهنم ماشى 

المجهول : 4 3 2 1 بوووووووووووم


حدث انفجار فى مستشفي الحديدي واصفر عن حالة زعر ورعب وهرج ومرج بين الناس توجه جميع الحرس الى غرفة ماسة لاخرجه هى وجاك من الغرفة ولكن ماسة رفضت الخروج وذهبت مع جاك علشان تعرف ايه الى بيحصل وصلت ماسة وجاك الى مكان الانفجار وشافت على الحيطة كلمة ودنا العزيزة مكتوبة بانار انهارت ماسة فى حضن جاك 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عودة لعمر 

🌹🌹🌹🌹


بعد مرور بعض الوقت وصل اسطول عربيات نزل منها ياسر بسرعة وتوجه الى ميرا وخدها في حضنة واخذ يطبطب عليها وهى فى حضنة ونظر لعمر  وقالو 


ياسر : انت مين

عمر : انا الهوا رمانى وانت لافتني 

ياسر : نعم 

عمر : هو أنت تقربلها ايه

ياسر : أخوها 

عمر : حبيبي يا عمي 

ياسر : عم الدبب لما يبقي يعميك 

عمر : عاوز جوز اختك الوحيدة يبقي أعمى 

ياسر : هو فين ده جوز اختي 

عمر بفخر : انا طبعا 

ياسر : انت مجنون يالا هو انا اعرف حاجة عنك 

عمر : انا عمر شاكر عندى 27 سنة واعزب وضابط شرطة وبحب الضحك والهزار وان شاء الله خطيب اختك بس قول يا رب 

ياسر : يا رب 

عمر : يطاعلك ضب ههههه

ميرا : ههههههههههه 

ياسر : انتي بتضحكي ده اهبل وانتى عبيطة لو اتجوزتو هتخلفو مجانين 

عمر : متخفش جوزهالى بس وملكش دعوة 


وأثناء ذلك سمع الجميع صوت الانفجار فى مستشفي الحديدى


عمر بصراخ : ماسة 

ياسر : هى ماسة فى المستسفي

ميرا : ايوة ماسة هناك 


جري عمر وياسر على المستشفى وخلفهم البودى جارد ودخلو بسرعة ووصلو الى مكان الانفجار لقوا ماسة فى حضن جاك وبتتنفض من الرعب حرب عمر ليها وخدها في حضنة واخذ يطبطب عليها وهى تقاوم الاغماء لحد ما استسلمت للاغماء حملها عمر واتجه إلى غرفة بعيدة 

عمر جاك الرجالة بتنضيف الحائط وطمانت الناس وذهب خلف عمر حتى يطمان على ماسة 

دخل عمر حجرة ووضع ماسة على السرير وبسرعة طلب من ميرا الكشف عليها 


ميرا : ممكن كله بطلع برة

عمر : ونا مش خارج من هنا 

ميرا : ارجوك عمر اخرج برة 

ياسر : تعالى عمر خليها تكشف عليها 

عمر : هى كانت حسه ان فيه حاجة هتحصل 

ياسر : هو أنت تقرب ايه لماسة 

عمر : أخوها 

جاك : اهدى عمر ماسة قوية لا تخاف 

عمر بشرود : يا رب 


بعد فترة خرجت ميرا 


عمر : فيها ايه

ميرا بحزن : هي كويسة بس عندها ارقاق 

جاك : الحمد لله 

عمر : انا هدخل ليها 

ياسر : تمام 


عمر وهو يمر بجانب ميرا 


عمر : على فكرة ماسة اختى 

ميرا : هااااااا

عمر : غمزلها 😉😉 ودخل 


ميرا وشها حتى الوان ومشيت مع ياسر 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى قصر الحديدى 

🌹🌹🌹🌹🌹


فى غرفة لميس 

🌹🌹🌹🌹🌹


كانت لميس نايمة على السرير زعلانة لقت حاجة بتمشي على وشها بعد كده بوسة على خدها 😘لميس بفزعة 


لميس : مين

الشخص : انا يا قلبي 

لميس : مازن حبيبي انا اسفة وعيتط 

مازن : وهو بيمسح دموعها مش قولت كذا مرة بلاس دموع لانها بتجرح رجولتي 

لميس : اسفة اسفة 

مازن : خلاص يا قلبي محصلش حاجة 

لميس : يعني انت مش زعلان 

مازن بغمزة : حد يزعل من القمر لا ولابس أحمر كمان يخرابي يولاد

لميس : مازن بس بقه بطل تكسفني 

مازن : اموت انا فى الكريز بلاش تكلى شفيفك انا موجود ونفسي اكل 

لميس : بطل القت أدب صحيح هو انت دخلت هنا ازاى

مازن : من البلكونة يا قلبي 

لميس : يالهوي زمان الحرس شافك وهيجو هنا دلوقتي 

مازن بضحكة قوية : يا قلبي انا تعلب المخابرات 

لميس : يعني ايه 

مازن : يعني حاجة كبيرة فهمتي 

لميس : لا مفهمتش 

مازن : خلاص مش لازم تفهمي اه صحيح جدك بيسال عليا

لميس : يعني ايه

مازن : طلب من لواء ملف كامل عنى 

لميس : وهتعمل ايه

مازن : ولا حاجة من حقه يسأل ويطمن عليكى يا قلبي متجيبي بوسة 👄

لميس : امشى يا مازن من هنا خليني انام 

مازن : طيب خليني في حضنك 

لميس : براااا يا مازن 

مازن : خلاص ماشي وبسها👄 بسرعة ومشي 

لميس : مجنون بس بحبك 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في غرفة منه

🌹🌹🌹🌹


دخلت منه الحمام ووقفت تحت الدش وأخذت تبكي بشدة واخذى جسدها يرتجف من البرد وبعد فترة خرجت من الحمام وتوجهت الى الصلاة 


منه : يا رب انا عارفة اني بعيدة عنك بس انا غلبانة اقف جمبي وحميني من هذا الشخص هو خلاص خد كل حاجة منى يا رب نجيني منه انا خايفة جدى ولا عمار ولا رعد يعرفو دول ممكن يقتلونو وأخذت تعيط بشدة 😭😭😭😭😭😭😭 نامت مكانها على سجادة الصلاة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند الشخص 

🌹🌹🌹🌹


هو انا ليه عملت كده فى منه ليه قلبي وجعنى اوى لما شفت كسرت عنيها ليه حسيت اني عاوز اخدها في حضني ومخرجهاش منه ابدا انا عارف يا رب ان البداية خلط بس ان شاء الله خير 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌹


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 22}

🌹🌹🌹🌹🌹


فى صباح اليوم التالي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


البداية عند قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في غرفة لميس 

🌹🌹🌹🌹🌹


صحيت لميس علي صوت رسالة في  التليفون وكانت من مازن 

( صباح العيون الحلوة طول عمري بحب لون العيون الزرقة بس من سنة و نصف حبيت لون العيون الرومادية لملكة قلبي وروحي وعقلي من يوم مشفتك وبقيت أسير نظرة عملتلك مشاكل كتير بس علشان اشوفك انتى تاني اهم شخص فى حياتي بعد توامي اتمني ان نقضي اليوم مع بعض النهاردة لاني شكلي كده فى شغل مهم هطلعة لو موافقة كلميني  وانتى هتلاقيني فى الانتظار بحبك وعمري محبيت حد زيك غير المجنونة توامى احلى بوسة صباحية لاحلى لميسي في الدنيا 💋💋 ) 


لميس : ههههههه بحبك يا زومي ربنا يخليك ليا وبعتت رسالة ليه 


( لو حد قلي فى يوم أمس هحب وهخرج من دور العصبية مكنتش صدقته بس يوم مشفت العيون الخضرا وانا بقيت أسيرة ليها من يوم مشفتها لقيتها حلوة ولما بتضحك بتبقي أخضر فاتح زي الزرع وأول مرة خفت منها يوم متعصبت لقتها أخضر غامق خفت اوى منها واتمنى طول عمرى اني مشفش اللون ده تانى بحب جنانك وبعشق طفولتك واسيرة رجولتك ان شاء الله هشوفك النهاردة وعزمة نفسى على الغدا على حسابك ب ح ب ك  يا اغلى شخص فى حياتي 👄👄 ) وضغتط على زر الإرسال وتوجهت إلى الحمام 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في غرفة عمار 

🌹🌹🌹🌹🌹


صحي عمار وقعد على السرير افتكر انه خلاص كلها أيام وهيملك صاحبة العيون العسلية حب حياتة حبيبتة وبنتة واختو وكل حاجة فى الدنيا من صغره وهو الحارس بتعها اى حد كان بيزعلها كانت بتستخبا في حضنة أبتسم وقام دخل الحمام 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة منه 

🌹🌹🌹🌹


صحيت منه على صوت خبط على الباب لقت نفسها نايمة على الارض بازدال الصلاة رد على الى بيخبط وقامت أعدت على حرف السرير والدموع عرفة مجراها على خدودها وقالت يا رب ساعدنى اخلص منه بس ازاى بعد معتدى عليا لو حد عرف مش هيخلونى عيشة وهفضحهم وسمعه العيلة كلها لقت تليفونها بيرن برسالة 


( صباح الخير اوعى تفكرى تاذى نفسك علشان لو عملتي كده كل صورك والفديو بتاع امبارح هيكون انتشر على النت والتلفزيون والصحافة وعلتك هتضفضح علي مستو غالى اصلك كنتى جامده اوى بصراحة شوفي بقه سمعه احنا البنات ولا جدك هيستحمل الفضيحة على كبر وهو مريض يعني علتك هتضمر كلها ودلوقتي تبطلى دموع وتروحي تغسلي وشك وتجهزى علشان تروحى الجامعة مفهوم  سلام يا جامد 😉😉 ) 


فضلت منه تعيط كتير وقامت غسلت وشها ولبست ونزلت 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


على الاكل

🌹🌹🌹


كان الكل متجمع نزلت منه وباست جدها وخضنته جامد وبعد كده رعد بسته وقعدت جمبه 


فهد : مالك يا منه 

منه : لا رد

رعد : طفلتي الحلوة مالك 

منه : لا رد

عمار : وهو بيحط ايده عليها مالك 

منه بفزعة ودموع : فيه ايه 

رعد : قام قعد جمبها مالك يا حبيبتي 

منه : مفيش انا كويسة 

فهد : انتي متأكده 

منه : ايوة 

فهد : ماشي لو عوزة حاجة انا موجود 

عمار : بضحك شكل فى رحلة وهى عملة الجو ده صح 

منه : بصت للكل وقامت وقفت وقالت اسفة اسفة وسبتهم ومشيت 

رعد : هى مالها بقلها كان يوم متغيرة 

فهد : روح وراها يا رعد 

رعد : تمام وقام باس دماغ امه ومشي 

فهد : ميار خلصتي حاجتك ولا لسه

ميار : لسه يا جدو فاضل هموم البيت 

عمار : ركزى بس انتى فى هدوم البيت وخصوصا النوم 

لميس : يا بني بس البت بقت شبة الكاتشب

سيف : كاتشب ولا طماطم 

لميس : اهي كلها بتدى اللون الأحمر 

فهد : لميس جيلك عريس 

لميس : شرقت وقالت عريس مين

ميار : هتبقي عرسة يا قطة 

عمار : وبكرة تحمر ذيك يا قمر 

سيف : هو مين حد نعرفة 

فهد : ضابط فى المخابرات برتبة مقدم 

عمار : اكيد اكبر منها بكتير 

فهد : لا صغير عنده حوالى  27 سنة

مروة : ما شاء الله صغير وبرتبة عالية 

سيف : عليته كويسة 

فهد : كل المعلومات هتجيلي النهاردة 

لميس : هو عرفني منين

فهد :  ايوة هو الى حل مشكله القرية السياحية من حوالى سنتين 

لميس : العيل الرزل ده عليه رخامة 

عمار : سبحان الله رخم زيك 

لميس : انا همشي ورايا شغل كتير سلام 

رعد : رجع ملحتهاش بس خدت معاها عربيتين حرس ليه

سيف : من امتى وهى بتمشي بحرس  

فهد : خلاص مس مشكلة انا ماشي 


اتجه كل شخص الى عملة


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في عربية منه 

🌹🌹🌹🌹


وصلت ليها رسالة 

( هو انتى مفكرة لما تمشي بحرس مش هعرف اوصلك تبقى عبيطة اوى سلام يا موزة اريب اوى هتكونى معايا ) 


فضلت منه تعيط 


احدي الحراس : انسة منه انتي كويسة 

منه : اطلع على المطار 

أحدي الحرس : بس ازاى الباشا الكبير يعرف

منه : ايوة 


وصلت منه المطار وقبل متنزل من العربية تليفونها رن


منه : الو

الشخص : حالا ترجعي مع الحرس للجامعة يا هانم فهمه

منه : حاضر فهمه 

الشخص : شطرة يا صغيرتي 


أفلت منه وأخذت تعيط كتيييييييييير 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى مستشفي الحديدي

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فاقت ماسة لقت عمر وجاك كل واحد  قاعد على كرسي جنبها


ماسة : جاك عمر أصحو جااااك عمررررررر

جاك و عمر : فى نفس واحد في ايه 

ماسة : ههههههههههههه هبل أصحو بقه

جاك : ماس انتي كويسة 

ماسة ببرود : اه جهز نفسك علشان نروح المستسفي التانية 

جاك : امرك وذهب 

عمر : هو مين

ماسة : ملكش دعوة 

عمر : ماشي يا ماسة اعرفي أننا جمبك

ماسة : ماشي يالا امشي سوف وراق ايه


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


داخل المخابرات 

🌹🌹🌹🌹🌹


اجتمع قائد المخابرات مع رجلته 


المدير : عرفنا ان الجلاد وصل مصر من كام يوم 

يوسف : إذ ده دخل مصر من غير منعرف 

مازن : ظهر فين 

المدير : في الاسكندرية 

مراد : اوع تقول ان الحادثة بتاعة ضرب النار كانت تبعة

المدير : للأسف صح وكانت معاة واحدة 

يوسف : هى مين 

المدير : الدكتورة ماسة المنصوري 

مازن بغضب : انت بتقول ايه

يوسف : انت اتجننت ماسة اختي اذاي 

المدير : هو ماسي ذى ضلها فى كل حته ومعاه رجالتو 

مراد : يعني انت عاوز تقول ان اختي تبع المافيا

يوسف : انت اتجننت يا مراد

مازن : مافيا ايه ناقص تقولى انها رئيسة المافيا

المدير : انا قولت الى وصلي 

يوسف : انا هعرف بطريقتي 

مازن : اوعي تنسى انها اخت مين التعلب والفهد والذئب 


خرج يوسف ومازن ومراد من عند المدير واتجه لماسة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


الفصل 23 

🌹🌹🌹🌹


وصل كلا من مراد ومازن ويوسف بسرعة البرق الى المستشفي التي تعمل فيها ماسة 


مراد لإحدى العمال : لة سمحت فين الدكتورة ماسة 

العامل : الدكتورة فى مكتبها 

مراد : شكرا 


توجهو الى المكتب ودخلو وكانت المفاجأة حيثو وجدو ماسة مع جاك ويتناولون الطعام 


يوسف : ماسة مين ده

ماسة : فيه ايه انا اتخضيت 

مازن : مرضتيش مين ده 

ماسة : وانت مالك

مراد : مااااااااسة ردى عدل 

ماسة بنرفزة : فيه ايه صوتكم عالى على فكرة 

يوسف بهدوء : انتي عرفة مين ده

ماسة ببرود : عرفة هو مين 

مازن : يعني ايه عرفة 

ماسة : من الاخر كده ده الجلاد الذراع الأيمن لالياس الأندلسي 

يوسف : صلاة النبي احسن 

مراد : انعم واكرم 

مازن : والأخت عرفاه منين

ماسة : عادى جدا أصحاب 

مراد : انتى عرفة أنه ذراع الأيمن لقائد المافيا الروسيا

ماسة : بطلو زن بقه انا ورايا عمليات سلام 

جاك ببرود : ماس انا هنام لحد متخلصي تمام 

ماسة 😄 : تمام سلام 

مراد : عليه النعمة البيت ده مجنونة 

يوسف : او متخلفة 

مازن : لا وانت الصادق ده جامدة طحن 

مراد : رئيس المافيا الروسيا صاحب اختى لولولولوى

مازن : زغرطى يأم فاروق 

يوسف : داحنا هنشوف أيام 👄 سودة 

مازن : او سومة عادى يعني 

مراد : هههههه امشي انت وهو من هنا 

يوسف : الا هو مدير المخابرات هيعمل فيما ايه

مراد بفخر : اكيد هينفخنا 

مازن : صقة فى الله هنتنفخ 😃😃😃😃😃


نزلو وركبو العربيات ومشيو 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى شركة لميس 

🌹🌹🌹🌹🌹


اتصلت لميس على مازن 


لميس : حبيبي انت فين 

مازن : قلبي يا ناس انا هنا 

لميس : ايوة يعنى هنا فين 

مازن : فى قلبك يا عمرى 💕💕💕

لميس : انا جعانة اوى 

مازن : روحى انا هروح مكانا دلوقتى 

لميس : تمام وانا هتحرك حالا 

مازن : ماشي يا عمري 

لميس : سلام يا مجننى 

مازن : سلام يا حبيبتي 


( معدش عارف أننا عندنا جفاف عاطفي 😢😢😢 )


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


ندخل مكان اول مرة نروحة 


فى جامعة منه

🌹🌹🌹🌹🌹


وصلت منه الى الجامعة وكانت منهارة من الدموع فضلت فى العربية فترة كبيرة لحد تليفونها رن 


منه : نعم 

الشخص : لسه منزلتيش من العربية لحد دلوقتي 

منه : ايوة 

الشخص : عندك محاضرة بعد ربع ساعة بسرعة تكونى هناك 

منه : لا رد

الشخص : يالااااااا 

منه : بدموع حاضر نزلة 


نزلت منه وعنيها كلها دموع مخدش بالها من السلالم ووقعت ورجليها اتجرحت اوى 

منه شافت الدم وفضلت تترعش جامد لحد مواحد من الرجالة رحلها بسرعة وطبطب عليها ومسح الدم 


تليفونها رن


الشخص : والله العظيم لو مقمتيش حالا لهوريكى

منه : حاضر حاضر 

الشخص : اومى حالا ولا نسيتي الفديو 

منه بخوف : حاضر 


قامت منه وراحت المحاضرة وفضلت مش مركزة فى حاجة 

جيه رسالة ليها 


( ركزى يا روحي فى المحاضرة علشان  هسمعهالك كلها وانتى فحضني 😀😀😀 ) 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى جهة امن الدولة 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


اسر : الله يحرقك يا ماسة 

سليم : ماسة مش عاوزة الحرق ده عوزة تتصفة فى مدان عام

عمر : هو كل ده ليه 

اسر : يا برودك يا اخى 

عمر : لا بجد انا عاوز اعرف ماسة عملت ايه

سليم : الحلوة مصاحبة الجلاد الذراع الأيمن لالياس الاندلسي 

عمر : اه مانا شفته امبارح

اسر : نعم يا روح امك شفتوة فين

عمر : عند ماسة فى المستشفى 

سليم : عمرررررر براااااا 

اسر : حسبي الله ونعمة وكيل قيمة يا ماسة انتى وعمر 

سليم : ههههههههه ههههههه

اسر : بتضحك على ايه يا اهبل 

سليم : اصل انا افتكرت اني شوفته اقبل كده

اسر : الطم والا اجيب لطامة 

عمر : مالك يا ام فاروق 

اسر : تعبانة يا ختى اه اه اه

سليم : هههههههههههههه 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى مكتب فهد 

🌹🌹🌹🌹🌹


دخلت السكرتيرة الى مكتب فهد 


السكرتيرة : فهد بيه حاتم بيه برة وعاوز يقبلك

فهد : خليه يدخل فورا وامنعى اي مكالمات 

السكرتيرة : حاضر يا فندم 


خرجت السكرتيرة الى حاتم ودخلتة الى فهد 


حاتم : صباح الخير يا فندم 

فهد : اهلا حاتم اذيك 

حاتم : الحمد لله ولدى قلى على كل حاجة والملف ده فيه كل حاجة 

فهد : تمام جدا 

حاتم : انا بس عاوز أعرفك على حاجة 

فهد : حاجة ايه

حاتم : سياتك ده شخص مهم جدا فى جهة أمنية وصعب اوى اني اوصل لكل حاجة

فهد : امال الملف ده فيه ايه 

حاتم : أساسيات بس عن حياتة الشخصية 

فهد : تمام سلامي لولدك 

حاتم : بعد إذن سياتك

فهد : اتفضل 


مشي حاتم وفهد فتح الملف واخذ يقرأ فى الملف 


مازن أدهم محمد 

ضابط فى المخابرات العامه

برتبة مقدم 

لقبه التعلب 

السن 27 سنة 

يعيش مع والدية 

والده دكتور مخ واعصاب 

وولدته دكتورة أمراض نسا 

وشقيقته دكتورة قلب 


اقفل فهد الملف ورماة على المكتب ههههه اكيد ضابط مخابرات يعنى هلاقي ايه فى الملف بتاعة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى مكتب رعد 

🌹🌹🌹🌹🌹


علم بما حدث فى المستشفى من انفجار خرج رعد من مكتبة بسرعة ذى اسمة وراح على المستشفى وعندما وصل ودخل إلى مكان الانفجار ولكن لم يجد أي شئ أخذ يضحك بشدة وذهب الى مكانه المفضل 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند ماسة 

🌹🌹🌹


خرجت ماسة من المستشفي وتوجهت إلى مكانها المفضل 


وصلت ماسة إلى هضبة المقطم ونزلت من العربية وقعدت على الارض وغمضت عينها وسندت عليها 


وفى نفس المكان وصل رعد ونزل من العربية وقعد على الارض وغمض عينة 


بعد مرور وقت كتير كان الليل قد دخل قامت ماسة من مكانها وحاولت تدور العربية ولكن لم تدور أخذت تضرب على دركسيون العربية بغيز نزلت من العربية واقفلتها ومشيت

لقت ماسة عربية فيها شباب نزلولها 


الشاب الاول : مالك يا حلوة 

شاب الثانى : هو فلسعك

شاب الثالث : احنا موجودين يا قمر 

ماسة : يالا يروح امك انت وهو من هنا 

الشاب الأول : يا جامد انت 

الشاب الثانى : وحش انت بس عليكي عيون تدبح 

الشاب الثالث : ولا جسمها حاجة تهبل 


ابتد الشباب يقربو يقربو منها قامت ماسة بضربهم وأخذت تجري 

الشباب جريو وراها ومسكوها حاولو يشدوها ويخدوها على العربية فضلت ماسة تصوت أحد ملقت شاب بيقع على الارض  ضربت ماسة الشاب الثانى وفى نفس اللحظة توجة يد راجل ومع يد ماسة وضربو الشاب الثالث 

لفت ماسة الى الرجل حتي تشكرة وجدة رعد 


ماسة : اهلا اصل هيا نقصه 

رعد : ماسة وحشتينى 

ماسة : يا رب ارحمنى أصلها كانت ناقصة 

رعد : ماسة انتي كويسة انا عرفت بالحادثة الى حصلت

ماسة : بقولك ايه أبعد عنى احسلك

رعد : انتي ليه كده

ماسة : أبعد رجالتك عنى يا رعد مش انا سفلة 

رعد : ماسة انا 

ماسة : انتهى الكلام ومشيت 

رعد : استني هنا هتمشي ازاى


ماسة لسه هتتكلم لقت عربيات دخلت ونزل منها جاك وخدها ومشي 


ماسة : بصت عليه وركبت مع جاك 

رعد : انا اسف يا ماسة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل 24 

🌹🌹🌹🌹


فى سيارة جاك

🌹🌹🌹🌹🌹


جاك : انتي بتحبية 

ماسة بصوت مكتوم : انا حبيت مرة قبل كده 

جاك : انسي صغيرتي الماضي بكل المه 

ماسة : اذاى انسي وهو لسه بيطريدنى 

جاك : اسمة ايه

ماسة : رعد اه 

جاك : انا مرة شفتية امتى 

ماسة : كنت جاية من كوريا لإيطاليا 

جاك : بس شكلة اتخطى مرحلة الحب 

ماسة : ههه انت عارف كل مرة يشوفنى يلاقي شاب معايا ياما كلهم 

جاك : بصراحة انا مستغرب كمية الشباب ده حوليكي

ماسة : هههههه انت هتعمل ذيه 

جاك : هتروحى فين دلوقتي 

ماسة : انا نفسي انام هطلب يوسف هشوفة فين

جاك : نفسي اعرف مازن توامك ليه بتخلي يوسف اكتر 

ماسة : ههه حرام عليك مازن حنين اوى وهو روحى بدعي ربنا يرزقة بواحدة تحبه اوى هو صحيح اهبل بس يتحب اما يوسف ده قلبي بيحس بيا علطول من

اقل حاجة عرفني من نظرة عنية بس شديد بدعي ربنا يرزقة بواحدة تحبه اوى بس تربية الأول على كل شئ 

جاك : هو لو ظلم واحدة هتسعدى مين البنت ولا هو

ماسة : انت عارفنى كويس مش بحب الظلم لو ظلم حد انا هكون ضهرها  

جاك : اتصلي يا ختى شوفية فين 

ماسة : انا عرفة هو قاعد على قلبك 

جاك : والله هضربك لو مسكتيش

ماسة : بقولك ايه متيجي ناكل 

جاك : هناكل ايه انا جعان جدا 

ماسة : هاكلك فى احلى مكان فى مصر 

جاك : سؤال بس فى مستشفي قريبة من المكان 

ماسة : متخفش انت بطنك تهضم الحديد متبقاش فافى كده 

جاك : يالا ياخر صبرى بقا انا الجلاد الى كل الناس بتخاف منى 

ماسة : هههه يا عم اتنيل 

جاك : أدعي عليكى بقيه وانتى فيكى كل العبر 

ماسة : هههههههههه بقيت لوكل اوى 

جاك : لوكل مين ياعنيه ده انتى الأستاذة

ماسة : هههه انزل وصلنا 

جاك : ايه المكان ده

ماسة : بفخر مسمط أم فتحى 

جاك : يع يعنى ايه مسمط

ماسة : انت هتعملى فيها ابن ناس 

جاك : امال انا ابن مين

ماسة : انت ابن ريتشر ومايا 

جاك : خشي خلينا ناكل فى ام المكان ده 😡😡😡

ماسة : ههههههه ههههههه 😄😄😄😄😄😄😄

جاك : اتضحكى اوى يا جرستي وسط القتلة 

ماسة : ابقه حط برقع على وشك


( البرقع : هو شبه الطرحة بس خفيفة كان النساء زمان بيستخدموه ) 


جاك : انتي عرفة اخرك ايه رصاصة 


شخص من خلفة : ده على اساس انت هتخرج عايش 

ماسة بصويت : يووووووووسف هههههههه

يوسف : حبيتي وحشتيني اوى 

جاك : ده على اساس مكنتش شيفها الصبح 

ماسة : 😛 ملكش دعوة 

جاك : دعوة فى البيت 

ماسة : خفيف اوى يا جامى 

يوسف : اه البرود ده 

جاك : اصل احنا اصحاب وبنحب نعملكل حاجة مع بعض 

ماسة وجاك : هههههههههه 

ماسة : يالا ناكل

يوسف : على فكرة كل الشباب جوة 

ماسة : وااااااااو مين هيحاسب اكيد مش انا صح 

يوسف : يالا يا جذمة انتي بتدفعي باليمين وتخديهم بالشمال 

جاك : هههههه يالا

ماسة : مساء الفل على احلى شباب فى مصر 

الجميع : ماسة يخربيتك بتعملي ايه هنا 

ماسة : بعمل محشى 

اسر : ممكن طبق 

ماسة : 😛 يا نوسه عوزين ناكل

ياسين : نوسه مين شكلنا هنضرب هنا 

ملك : متخفش يا كوتش انتم هتضربو لاكن انا لق

مراد : ليه يا روحى 

ملك : اصل انا حامل ومحدش هيضربنى هيخافو عليا لموت 

اروي : الله عليك يا حبيب والديك

سليم : العب يالا 

عمر : طب العب يالا 

جاك : شكلكم بيئة طحن 

ماسة : جامى حبيبي اوع تنسي نفسك 

عمر : بدون مقدمات شباب انا حبيت 

اسر : هى مين 

عمر بسرحان : ملاك ميرا اوووو

ماسة : ميرا الدمنهوري صح

عمر : عارفة ماسة احلى حاجة عملتيها انك شغلتبها معاكى 

ماسة : بس خلي بالك ده اخت ياسر الدمنهوري 

اسر : مش ده صاحب مستشفي الدمنهوري 

عمر : اه ادعو بس انه يوافق 

ياسين : يا كلو بقه الاكل هيبرد


نسبهم ياكلو ويهزرو بقى 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


طلب فهد من الجميع التجمع فى الصالة بعد الكل 


فهد : العريس إلى متقدم لى لميس ممتاز 

سيف : هو مين 

فهد : مازن أدهم محمد ضابط فى المخابرات وفوق الممتاز 

عمار : الحمد لله أخيرا هستريح منك 

لميس : سامع يا جدى

فهد : خلاص يا عمار أهو هنخلص من زنها 

لميس : طيب انا بقه مش هجوز 

رعد بصوت واطى : تانتى هتموتى عليه 

لميس : اخرس انت يا بتاع دنا 

رعد : تصدقى انك عيلة فصيلة

فهد : هى فين منه 

مروة : من ساعة مرجعت من الجامعة وهى فى غرفتها 

رعد : اه صحيح الحرس قالى حاجة غريبة جدا عنها

عمار : اقولك ايه

رعد : بعد ماخرجو من هنا طلبت منهم يروحو على المطار واول ما وصلو جالها تليفون وبسرعة رجعت الجامعة تانى 

مروة : انت مش عارفة هى بقالها فترة متغيرة 

فهد : معلش سبيها الفترة ده عندها امتحانات اكيد زعلانة 

ميار : ههههه منه بتذاكر ده اكيد مصر هتدخل كاس العالم 

عمار : أنا اختى طول عمرها الاولى بس من ورة 

سيف : ده ما شاء الله عليها بقالها سنتين فى سنة رابعة بتاكد المنهج 

الكل : هههههه ههههه 😂😂😂😂😂😂😂😂😂


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في غرفة منه 

🌹🌹🌹🌹


كانت منه تبكي بحرقة على ما حدث معها وفجأة لقت شخص بيمسح دموعها 


منه : برعب انت دخلت هنا اذاي 

الشخص : مالك بس يا قطة 🐭🐭

منه : الله يخليك أبعد عني 

الشخص : مليش مزاج

منه : انت ممكن اصوت واهلى كلهم تحت 

الشخص ببرود : ومالو صوتى ولمى الكل وهخليهم يكشفو عليكى ويعرفو كل حاجة يا قطة 🐭🐭 تعالى بقه ده حتى السرير هنا ناعم اوى 😉😉

منه : أبعدعني الله يخليك انا خلاص مبقتش مستحملة 

الشخص : دانا هشرحلك المحاضرة بتاعة النهاردة بس عملي 


وهجم عليها 😣😣😣😣😣😣😣😣😣😣😣


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى مكتب فهد 

🌹🌹🌹🌹🌹


اتصل فهد على مازن 


فهد : مساء الخير استاذ مازن معايا 

مازن : ايوة انا مين معايا 

فهد : انت فهد الحديدي جد لميس 

مازن : اهلا وسهلا فهد بيه خير

فهد : خير ان شاء الله انا مستنيكيوم الخميس انت واهلك ان شاء الله

مازن : طيب مينفعش بكرة وخير الى  عاجلو 

فهد : يا بني ده بكرة الاربعاء مش هتفرق يعنى 

مازن : معلش انا اسف بس انا مش هستحمل كل الايام ده

فهد : اهد كده ده فاضل بكرة وبعد بكرة انت هتيجى 

مازن : يعنى مفيش فايدة مش هصعب عليك 

فهد : ههه خلاص تعالى بكرة وامرى لله 

مازن : ربنا يخليك ليان يا احلى جدوفى الدنيا 

فهد : انت متاكد انك ضابط فى المخابرات 

مازن : شوف انت عاوز انى اشتغل فين وانا معاك 

فهد : خلاص بكرة نتقابل ان شاء الله

مازن : تمام يا فندم سلام 

فهد : سلام يا بني 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة لميس 

🌹🌹🌹🌹🌹


اتصل مازن عليها وبلغها بالخبر السعيد واتفق معاها على كل شئ 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة رعد 

🌹🌹🌹🌹🌹


انا تعبت يا ماسة معاكى كل شوية شاب يطلع جمبك انتى ايه حكايتك بقه طيب طلع أتنين منهم اخواتك طيب والباقى يبقى مين انا خلاص تعبت اوى يا رب 

توجة رعد الى الحمام وتوضا وصلي واخذ يدعى ربنا ان يجمعه مع ماسة لو فيه الخير وبعد كدة توجة الى السرير ونام 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في صباح اليوم التالى 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فى قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


كان العمل على قدم وساق لستقبال العريس وعائلتة 

توجه الجميع لتنفيذ أوامر مروة من تنظيف وتحضير اكل وحلويات ومشروبات 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة منه 

🌹🌹🌹🌹


صحيت منه على وجع فى رسها شديد جدا وافتكرت الشخص الى جلها أمبارح اتنفضت منه وبصت على نفسها لقت نفسها لسه بهدومها لقت تليفونها بيرن


منه : الو

الشخص : متخفيش اوى كده محصلش حاجة امبارح 

منه : مش فاهمة

الشخص : اصلك إمبارح اتخبطى جامد واغمى عليكى وانا محبتش يحصل حاجة وانتى مش فوعيك

منه : حرام عليك انت عاوز منى إيه 

الشخص : بليل هتعرفي 

منه : لو عاوز فلوس انا هديك الى انت عوزه 

الشخص : يا روحى لو على الفلوس انا معايا كتير اوي

منه بصراخ : حرام عليك بقه انا تعبت خلاص 


رمت منه التليفون وقعدت تعيط جامد دخل عليها رعد بسرعة وخدها فى حضنة جامد فصلت منه تعيط لحد منامت فى حضنة شالها رعد ونيمها على السرير وسبها وخرج واتصلعلى الدكتور يجي


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة عمار 

🌹🌹🌹🌹🌹


دخل رعد على عمار وقعد يصرخ فيه على اهمالة لمنه  وقلو انها تعبانة والدكتور جاء بعد شوية 

خرج عمار بسرعة لغرفةمنه وبعد فترة جيه الدكتور وامر ان الكل يخرج بعد مرور ربع ساعة خرج الدكتور من عندها 


رعد : مالها يا دكتور 

الدكتور : ضغط عصبي 

رعد : اه وده من ايه

الدكتور : فى عوامل كتير ممكن علشان المذاكرة 

فهد : وهى من امتى بتخاف من المذاكرة 

الدكتور : خلاص يا جماعة المهم محدش يضغط عليها مفهوم

الكل : مفهوم 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


مر النهار وجاء وصل مازن وعائلتة الى قصر الحديدي 


مازن :  اهلا فهد بيه

فهد : اهلا مازن اتفضل 

مازن : الدكتور أدهم والدى 

         الدكتورة شمس والدتى 

         يوسف أخويا 

فهد : اهلا وسهلا بس انا عارف انك عندك اخت هى فين 

مازن : اختى فى المستشفى عندها شغل 

فهد : تمام اتفضل استريح 

مازن : حاضر 

جاءت مروة واول مشافت شمس 


مروة : شمس مش معقول 

شمس : مروة وحشتينى اوى 

مروة : كل الوقت ده غياب وشوفى الزمن 

شمس : أهو ابني هيجوز بنتك

عمار : هو ايه النظام

مروة : شمس كانت جارتي وزملاء فى المدرسة 

سيف  : وااااو عرفة او كنت شفتها عارفة كان ايه الى هيحصل

مروة : وايه الى هيحصل

سيف : ولا حاجة كنت حبيتك واتجوزتك 

شمس : ههههههههههههه 

مازن : في ايه يا جماعة انا عاوز أتجوز 

سيف : يا عم اتنيل الى اتجوزو خدو ايه 

مازن : جوزونى لميس محدش ايه دعوة 

فهد : هيموت ويجوز 

الكل : ضحك عليه هههههه 

فهد : لإحدى الخدم بسرعة نزول البنات 


بعد فترة نزلت لميس وميار و منه 


شمس : ما شاء الله هم دول بناتك يا مروة 

مروة : ايوة 

أدهم : اكيد ديه العروسة وكان بيشاور على ميار 

عمار : لا معلش ده بتعتى انا 

أدهم : خلاص يا عم انا هاخد التانية 

مازن : لا معلش ده بتعتى انا وشاور على لميس 

سيف : خلاص خد الأخيرة 

يوسف : لا معلش ده بتعتى انا وشاور على منه

الكل : الى هو اذاى 

يوسف : انت بطلب من حضرتك يا فهد بيه ايد منه 

فهد : بس منه لسه صغيرة 

شمس بفرحة : ولا صغيرة ولا حاجة 

فهد : اشوف رأي العروسة 

يوسف : تسمحلى اتكلم معاها شوية 

فهد : تمام جدا اتفضل 

مازن : وانا كمان ونبي  

سيف : روح يا بني دانتا صعبت عليا اوى 

مازن : ربنا يخليك لينا يا رب 

سيف : روح يا بني ربنا يهديك


خرج يوسف و منه و مازن و لميس 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند يوسف ومنه

🌹🌹🌹🌹🌹


يوسف : اسمعي كويس هتخشي جوة وهتقولى انك موافقة 

منه : انت عاوز منى إيه مش كفايه الى حصل 

يوسف : انت قولت اخر كلام عندى تمام

منه : حاضر بس والله العظيم لتندم على كل حاجة عملتها معايا 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند مازن و لميس 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


كان كانريا الحب حوليهم وكانو فى غاية من السعادة والانبساط 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


بعد فترة توجة الكل الى الداخل  وعند وصولهم قد جاء رعد


مازن : اهلا وسهلا استاذ رعد 

رعد : اهلا وسهلا 

يوسف : أستاذ رعد اذيك

رعد : اهلا وسهلا 


جاي الجميع واخذ الحديث مستمر 


رعد : ويا ريت بقه العرس خلص كل علاقاتة السابقة 

مازن : علاقات سابقة معلش مش فاهم

رعد : اقصد علقتك بالدكتورة ماسة المنصوري

مازن : اه ماسة ده روحى نصي التانى 

يوسف : اه ماسة ده قلبي من جوة

رعد : يا برودك منك ليه عينى عينك كده

يوسف : وفيها ايه 

رعد : انت هتستهبل معنديش اخوات للجواز 

شمس : انت مش فاهمة مالها ماسة 

رعد : ماسة عشيقة ولادك 

أدهم : أخرس انا بنتى اشرف من اى حد 

الشخص : سيبو يا بابا انا متعودة منه على كده

الكل : ماسة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


 💎 ماسة الرعد  💎


الفصل 25 

🌹🌹🌹🌹


توقفنا عند وصول ماسة قصر الحديدي 


ماسة : سيبو يا بابا انا اتعوت منه على كده

فهد : اهلا ماسة 

ماسة : وحشتني يا جدو 

سيف : انت مش فاهم حاجة 

ماسة : مش فاهم ايه بالظبط يا عمو 

مروة : هو انتى تقربي ليهم 

ماسة : انت ماسة أدهم محمد المنصوري توأم مازن ويوسف اكبر منى بشهر واخوية بالرضاعة 

عمار : الى هو اذاى 

يوسف : انا والدى ووالدتي نانا بعد شهر من ولتى وماما شمس هى الى ربتني 

مازن : وهو يبقي ابن عمنا محمود 

ماسة : المهم انتم اتكلمتم فى حاجة 

فهد : لا طلباتك يا طفلتي أوامر 

ماسة : حبيبي يا فوفا 😉 

مازن : نتكلم الأول بعد كده حبو في بعض براحتكم 

أدهم : طلباتك فهد بيه

فهد : اهم حاجة يحفظو على احفادى 

ماسة : تمام نحدد موعد الخطوبة 

مازن : حبيبتي يا دنا 😙

ماسة : ايه رايك جدو يكون مع فرح عمار وميار

سيف : بس احنا مش هنلحق ده الفرح بعد أسبوعين 

ماسة : الكلام ده لو انا مش موجوده 

لميس : بس احنا موضبناش حاجة خالص 

ماسة : الفساتين بمجرد تليفون هتكون هنا والشبكة نتصل بالجواهري ونحدد معاد والقاعدة فى أشهر فنادق مصر 

فهد : طيب والناس 

ماسة : كروت الدعوة هتخلص يوم السبت 

مازن : وافق بقه عاوز اخطب 

ماسة : جدو ونبي وافق علشان خطري 😔😔

فهد : خلاص علشان خاطر طفلتي الحلوة 

ماسة : احلى جدو فى الدنيا 

شمس : يبقى كده الخطوبة يوم  الخميس الى جاء 

مازن : الى هو بكرة 

فهد : لا الى هو النهاردة 

ماسة : أخرس بقه فضحتنا 

مروة : بس هما هيعيشو فين 

شمس : كل شاب ليه جناح كامل فى الفيلا لو عوزين

يعيشو كل واحد فى بيت لوحده احنا معندناش مانع 

لميس : لا انا هعيش معاكم 

ادهم : متخفيش اصل احنا مش بنقعد كتير فى الفيلا 

ماسة : اصل دومى وشوشو بيسفرو كل شوية شهر عسل جديد 

فهد : على خيرة الله نقرا الفاتحة 


قراء الكل الفاتحة وستمر الضحك والهزار 


ماسة : على فكرة كده ظلم

ميار : ليه ظلم يا قمر انتي 

ماسة : يعنى توامى الغالى هيجوزو وادهم متجوز وعمو سيف متجوز وانتى هتتجوزى مش فاضل غيري انا وفوفا متيجي نتجوزاحنا كمان 

عمار بمكر : طيب متتجوزى رعد على الأقل صغير وحلو 

ماسة : لا خلاص انا ققرت متجوز 


تليفون ماسة رن وردت بفرحة 


ماسة : وحشتني اوى اليأس 

اليأس : بطلي يا نصابة 

ماسة : انا نصابة طيب مش ناوي تيجي مصر 

اليأس : هاجى يا طفلتي المدلله

ماسة : على فكرة خطوبة مازن ويوسف يوم الخميس القادم 

اليأس : تمام يا قلبي هكون موجود انا كده كده جاء علشان عوزك 

ماسة : تمام قلقاسي 

اليأس : قلقاس فى عينك 

ماسة : ههههههههههههه سلام يا قلقاس 🍜

اليأس : سلام يا قردة 🐒🐒🐒🐒


فقلت ماسة مع اليأس ومر الليل واتفق البنات على كل شئ وغادر الجميع 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة منه

🌹🌹🌹🌹🌹


اخذت منه تعيط بحرقة على كل شئ وأخذت تصلي وتدعى ربنا ان ينجيها من يوسف 


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فى فيلا المنصوري 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


أدهم : انا عاوز اعرف كان رعد يقصد ايه بكلامه 

ماسة ببرود : ولا حاجة 

أدهم : بطلي برودك ده شوية 

يوسف : أهدي بس يا بابا فى ايه

أدهم : ردى عليا يا بردة 

ماسة : انت عاوز تنكد علي اخواتى وخلاص

شمس : ماسة اتكلمي عدل مع ابوكى 

مازن : اهدو بس يا جماعة في ايه لكل ده 

ماسة : والله يا زومى انت الى فيهم والباقى كله ضارب 

أدهم : ردى عليا يا بردة الله يكون فى عون الى هيجوزك 

ماسة : انت خايف عليا لبور يا دومى

أدهم : منك لله يا مازن 

مازن : وانا مالي بتدعى عليا ليه 

أدهم  : علشان طفس من صغرك لو مكنتش رضعت من خالتك وعمتك ومرات عمك كان زمان أي حمار فى العيلة كان اتجوزها 

ماسة : هو ده مربط الحمار اقصد الفرس

شمس : الى هو اذاى 

ماسة : رعد كل ميشفني يلاقيني مع واحد فيهم افتكر انى شمال هههههههههههه 

أدهم : ربنا يخدك يا ماسة يا رب 

ماسة بحزن : بتدعي عليا يا أدهم 

شمس : أدهم انت اتجننت بتدعي على بنتي 

مازن : يا حجة مهو لسه داعي عليا 

يوسف : تفرقة يبنى علشان نفس لون عنيها 

أدهم : يا رب انا زهقت منكم انا هنام احسن 

يوسف : تصبح على خير يا دوك

أدهم : يالا يا شمس 

ماسة : لا شمس هتنام معايا علشان انا خيفة انام لوحدى 

أدهم : نامت عليكي حيطة يا بعيدة 

يوسف : بس هي قريبة مش بعيدة 

ادهم : ربنا يخدكم كلكم 


نزل ادهم وشال شمس وطلع على غرفتة 

اتجة الكل الى غرفهم 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


ذهب الشباب وخلصو كل حاجة من شبكة وفساتين وحجز القاعة وكروت الدعوة 

مر الوقت الى أن جاء موعد ارتباط العشاق مازن و لميس وعمار وميار وارتباط الرعب والخوف والقوة بين يوسف ومنه 

وصل اليأس إلى مصر لحضور حفل الخطوبة 

تالقت الفتيات بفساتين غايه من الجمال 

لبست لميس فستان من لون البنفسج 

ومنه فستان من لون الأزرق

 ولبست ميار فستاز زفاف بالونة الابيض

 أصبحت الفتيات ايه من الجمال 

وتألق يوسف ببدلة من لون الاسود 

وتألق مازن ببدلة من اللون البنى 

وتألق عمار ببدلة من اللون الأسود 


فى غرفة البنات كان الضحك والهزار على أعلى مستوى ولكن كانت هناك قلوب حزينة وتفضل الموت ولكن لديها أوامر بإظهار الضحكة على وجهها 


وفى غرفة الشباب كان جو من المرح والضحك ولما لا وكل شباب عيلة المنصورى متجمعين وصل رعد الى غرفة الشباب وعندما وجد الكل كان جالس على نار لان حبيبته سوف تسير مع شخص منهم ولكن لحظة اين هيا اه يا تعبة قلبي 


مر النهار وفرض الليل ستائرة على النهار واصبح هذا الليل هو مجمع العشاق 


وصل كل رجال الاعمال ووصل وزير الداخلية ولما لا وهو خال العرسان وهو والد اسر وعلاء ووصل النائب العام وهو عم العرسان وهو والد مراد واروى ووصل رجل الاعمال توفيق الالفى وهو والد ياسين وسليم وملك 

وفى لحظة واحدة كانت القاعة على اتم استعداد لاستقبال العرسان حيثو ذهب كل عريس واخذ عروستة 


اخذ عمار ايد ميار من عمه سيف

اخذ مازن ايد لميس من جدها فهد 

اخذ يوسف ايد منه من أخيها رعد 


جلس الشباب فى مكانهم المخصص وما هى الا لحظات وانبهر جميع الحضور بتلك الملكة التى خطفت أنفاس الكل بفساتنها الناري وهي تتالق فى يد ياسين الالفي 


توجهت ماسة الى أخواتها اخذتهم بالحضان ولما لا وهما كالجسد الواحد 


ابدا العرسان بالرقص بعد ذلك انضم لهم كل ثنائي


ذهب رعد الى ماسة لعرض عليها الرقص ولكن كانت هناك يد أسرع منه وهى يد اليأس الأندلسي ذهبت ماسة معه ورقصت معه وبعد انتهاء الرقصة وعندما ذهب الكل الى أماكنهم يد مسكت يد ماسة وفضيت حلبه الرقص من الجميع ماعدا شباب عيلة المنصورى ورقص معها الشباب 

موسيقي 🎼🎶🎵🎼🎹🎷🎺🎸

يا اجمل عيون 

يا احلى عيون 

صحيتي ليل العاشقين 

صحيتي الشوقمن غير ميعاد 

وسفيرتي ليه اخر البلاد 

يا اجمل عيون يا احلى عيون 

صحيتي ليل العاشقين 

صحيتي الشوق من غير ميعاد 

وسفيرتي ليه اخر البلاد 

والله بحبك موت وحب برج الحوت 

واعشقك تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت

لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت 

والله لا حبك موت واحب برج الحوت 

والله حبك موت وحب برج الحوت 

لانك الدنيا ولا يفوت يفوت 

🎸🎺🎷🎹🎼🎵🎶🎸🎺🎷🎹🎼🎵🎶🎸


يالى انتي عيونك بحر ليل ونهار فيها سحر وفيها قلبي داي وحتار 

يا صوت الحياة حبيتة وعشقتة صداة 

والله بحبك موت واحب برج الحوت 

واعشق تفاصيلك وبكي وسكوت 

لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت 

والله لا حبك موت واحب برج الحوت 

واعشق تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت 

لانك الدنيا وإلى يفوت يفوت 

🎺🎸🎶🎵🎼🎷🎺🎸🎶🎵🎼🎹🎷🎺🎸🎶🎵🎼🎹🎷🎺🎸🎶🎵🎼🎷🎺🎸🎶🎵🎼🎹🎷🎺🎸🎶🎵🎼🎹🎷🎺🎸🎶


امانك ليه صوتك عزي وملائكي همسات صوتك وضحكت تروي عطش روحي نظرة عيونك ملهمة وانتى دواء روحي 

والله بحبك موت واحب برج الحوت 

واعشق تفاصيلك ضحك وبكي وسكوت 

لأنك الدنيا وإلى يفوت يفوت 

والله لا حبك موت واحب برج الحوت  


بعد انتهاء الأغنية صاح الجميع بالتصفيق 👏👏👏 والتصفير 

مر الوقت وانتهى الحفل وعند خروج الجميع حصل ما لا يتوقع ضرب نار  اختطاف ماسة من وسط الجميع هاج اليأس وجاك وامرو الرجالة بسرعة احضار السيارات ورجال العيلة جريو بسرعة على العربيات ورجال الشرطة خلفهم استمرت المطارتات حتى وصلو الى الصحراء حيثو تم محاصرة عربية الخاطف وسط سيارات العائلة وطلق جاك الرصاص على عجل السيارة وامر من فى السيارة بالنزول منها نزلت ماسة وفى خلفها شخص ملتم 


الملتم : اتركونى اذهب بها

مازن : انت فعلا هتمشي بس على ابرك 

الملتم : دونا ده حبيبتى انا 

يوسف : انت مجنون يالا 

الملتم : سوف أخذها وأذهب 

اليأس : ادور اترك ماسة هى ليست لك

ادور ( الملتم ) : اهلا اليأس اسم كنت 

اليأس بسخرية : انا دائما في ظهر ماس

اسر : ماسة حبيبتي انتى كويسة 

ماسة : هزت رأسها وسكتت 

ادور : دونا مالك ردى عليهم وقوللهم انك عوزانى 

ماسة ببرود : انا فعلا عوزاك بس روحك 

ادور : يعني ايه 

ماسة : يعنى هنهى الى محصلش زمان 

مازن : احنا مش فاهمين حاجة مين ده

ماسة : ده ماضي ولازم يموت

جاك من خلف ادور : انتهي الكلام ادور اترك ماس

يوسف : ماسة تعالى هنا 

جاك : اذهبي ماس عند اخواتك

مازن وهو يمد ايده ليها : تعالى حبيبتى 


فى لحظة واحدة كان ادور طريح الأرض وقد انطلقت رصاصة صدرة نظر الكل لبعضة ووجدو ماسة ماسكة مسدس وذهبت إليه وضحكت


ماسة : كنت فاكر انك هتقدر عليا كل حاجة كانت متخططلها كويس اوى مجيك هنا ووصول جاك ورجلته ووصول اليأس وكل حاجة بس انت سبقتنى بخطوة انك عكننت على اخواتى فى يوم حلو صح انا لازم انهى كل حاجة بس المرة ديه مش بالحرق بالرصاص

 أطلقت ماسة خازنة كاملة من الرصاص فى صدر ادور وكانت فى حالة من الهيجان  ذهب رعد إليها واخذ المسدس من يديها ورماة بعيد واخدها فى حضنة وفضل ييهدى فيها حتى اغمي عليها في حضنة 


اليأس : جاك خلى الرجالة تنضف المكان مش عاوز اي أثر تمام 

جاك : تمام اليأس 

اليأس : يالا شباب نروح بيها المستشفي 


حاول جاك حمل ماسة من رعد ولكن لم يرضي 


وضع رعد ماسة فى السيارة واتجة الجميع الى المستشفي 

ظل الجميع فى الخارج حتى أنهى الطبيب الكشف عليها وخرج


الكل : فيها ايه 

الدكتور : ضغط عصبي الظاهر مش اول مرة 

اليأس : تمام يا دكتور شكرا ليك هى فاقت

الدكتور : ايوة فاقت  بعد اذنكم 

جاك : يالا ندخل 


دخل الكل الى غرفة ماسة 


مازن : انتى كويسة يا عمرى 

يوسف : مين ده 

رعد : مش وقتو الكلام ده المهم انها كويسة 

ماسة : انا كويسة هو فين اليأس 

اليأس : انا هنا ماس 

ماسة : فين الجثة 

جاك : ليه جعانة عوزة تكليها 

ماسة : لا عوزة ااكلهالك 

اليأس : هتفضلو كده على طول نائر وناير 

ماسة : ههههه اه عندك مانع

اليأس : البعد عنك غنيمة 

ماسة : ماشي قلقاسي 

اليأس : اه اقتلك ولا أقتل نفسي 


استمر الجميع معها بعض الوقت بعد ذلك خرجت ماسة من المستشفي 

ذهبت ماسة الى المنزل وطلبت من مازن النوم فى حضنة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل 26 

🌹🌹🌹🌹


في فيلا المنصوري 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


وصلت ماسة مع الشباب وطلبت من مازن ان تمام فى حضنة اتجة الشباب كل واحد لغرفتة 

بعد مرور وقت توجة يوسف الى غرفة ماسة ونام جمبها 

ما الليل على الجميع ما بين خوف وقلق ورعب على طفلتهم الصغيرة ماسة 


فى الصباح استيقظت ماسة ووجدت مازن ويوسف  ضحكت وأخذت ماسة فى اللعب معهم حتى يستيقظو 


يوسف : صباح الخير حبيبتي عملة ايه

ماسة : صباح النور چو انا كويسة 

مازن : انتى كويسة 

ماسة : اه والله كويسة متخفوش 


الباب خبط ودخلت امهم شمس 


شمس : حبيبتي عملة ايه دلوقتى 

ماسة : الحمد لله شمسي 

شمس : طيب قومي يالا اغسلي وشك وانزلى الكل تحت 

ماسة : شمس هو مين الى تحت 

شمس : 😕 العيلة كلها يا روحي 

ماسة : احيه احيه بسفيه 

شمس : بلاش تكلمى مازن كتير 

مازن : هو مازن مالو مانا حلو اهوه 

ماسة : انت نصي الحلو يا روحى 

مازن : ربنا يخليكي ليا

يوسف : يا رب يالا يا حبيبتي اغسلي وشك وانزلى ماسة : حاضر ربنا يستر 


نزلت ماسة إلى الأسفل ووجدت الكل فى الانتظار 


ماسة : متجمعين عند النبي ( صلى الله عليه و

وسلم )

الكل : عليه افضل الصلاه والسلام 

فاروق : انا عاوز اعرف ايه الى حصل امبارح 

ماسة : علمى علمك يا خالو

أدهم : بلاش برود 

ماسة : حاضر يا دومي 

مراد : انا عاوز اعرف ايه علاقتك باليأس وجاك 

اسر : ومين هو ادور وليه موتية


الباب خبط ودخل رعد وفهد وسيف 


ماسة : كملت أصلها كانت ناقصة 

فهد : انتى كويسة يا  بنتي

ماسة : اه كويسة حالا هقوم اعمل قهوة للكل 

فارق : بشدة  اترزعي هنا متتحركيش

ياسين : يا ريت تفهمينا ايه الى بيحصل 

سليم : اكتر من محولة قتل حوالى 3 مرات 

أدهم : ثلاتة اذاي مش هي واحدة 

عمر : لا واحده بتاعة انفجار العربية والتانية فى الإسكندرية والتالتة فى المستشفى الحديدي 

مازن : يعني انا لما كنت بحس بقبضة قلب كان صح 

يوسف : من فضلك يا ماسة ردى علينا 

توفيق : متنطقي يا بت 

رعد : براحة عليها شوية يا جماعة 

مدحت ( النائب العام ) : رعد بيكلم صح متنسوش انها تعبانة 

علاء : ارحمينا وردى 

ماسة بصراخ : فى ايه كلكه عليا ليه 

أدهم : صوتك ميعلاش انتى فهمة

ماسة : ولو موطتش صوتى 

أدهم : وهو يقوم شكلي هربيكى من اول وجديد

رعد : أهدي بس يا عمي وهى هتتكلم 

أدهم : استغفر الله العظيم 

رعد وهو يجلس بجانبها : ممكن تحكي علشان هماجابو آخرهم 

ماسة : تمام انتم عوزين تعرفو حاضر 

اولا :  اليأس وجاك اصحابي 

ثانيا :  ادور كان شخص بيحبني 

سليم : نعم يا ختى وقتلتية عادى كده

ماسة ببرود : اه 

فارق : وليه قتلتية 

ماسة : لان الدنيا مش هتستحمل ان احنا الإتنين نعيش فيها مع بعض 

مراد : نعم يا عمر وانتى قررتى تنهي حياتة 

ماسة : اه فى مانع 

علاء : وفين الجثة 

ماسة بضحكة : الله واعلم بس اكيد ادفن 

مدحت : عارف يا أدهم انا من راي تقوم تضربها 

ماسة : أهدي شوية يا مدحت هو مش ناقص غليان 

اسر : بردة يخربيت برودك يا بعيدة 

عمر : ربنا يرزقك بعريس يصبحك بعلقة ويمسيكى بعلقة 

ماسة : نعم نعم يا روحي ومين الراجل الى يقضر عليا 

اسر : بردة 

ماسة : يعنى ما شاء الله عندى فى العيلة كلها رجالة 

ياسين ومراد واسر متجوزين 

علاء خاطب 

يوسف ومازن اخواتى ميجزليش 

سليم مينفعش علشان بحب أخوه

عمر اهبل وعيبط

أدهم ابوية ميجوزليش 

فوفا خالو حبيبي 

دوحه عمو روحي وعقلي 

تيفا مراتة تقتلني فورا 

فهدى جدو حبيبي 

سيفو مراتة تقتلني فورا 

وكده مبقاش فى رجالة فاضلة

فهد : ناقص رعد مشمحسوب 

ماسة : رعد بالزاد مينفعش بكل المقايس 

رعد : ليه منفعش

ماسة : علشان لو شفتنى بكلم اى راجل هتتهمني فى شرفي

أدهم : هو انتى هتسفري امتى 

ماسة : قعدة على قلبك ومربعة  😛😛

أدهم : بس انا خلاص تعبت منك ربنا يخدك يا رب 

شمس بصراخ : أدهم لتانى مرة بتدعى على بنتى 

مازن : يا حجة ما انا ابنك بردو وهو كل شوية بيدعى عليا عادى انا 

يوسف : ياريت تخرس 


الباب خبط ودخلت الخادمة تعلن عن أشخاص يريدون الدكتورة ماسة 


أدهم : اهلا وسهلا مين حضرتكم 

ضابط : انا الرائد محمد من القوات المسلحة 

أدهم : خير يا فندم 

الرائد : كما عوزين الدكتورة ماسة 

مراد : ليه ان شاء الله 

الرائد : مطلوبة للتحقيق 

ماسة 😃😃 : ايه كملت الجيش دخل معاكم زغرطى يا شمس 

الرائد : دكتورة ماسة من فضلك تعالى معانا 

ماسة : فاروق ومدحت يعنى مش سمعة صوتكم واحد وزير و التانى نائب عام 

الرائد : من فضلك تعالى معانا 

ماسة : تمام تسمحلى ابدل هدومى 

الرائد : اتفضلي طبعا 

ماسة : شكرا يا سيادة الرائد 


ذهبت ماسة وبدلت ملابسها ونزلت 


ماسة : شمس ابئ تعالى زرينى ماشى 

مراد : احنا هنيجي معاكى 

الرائد : اسف يا فندم مينفعش 

مازن : انت اتجننت انت متعرفش رتبتنا ايه 

الرائد بسخرية : فى قطاع عملك بس لكن عندنا لا 

فاروق : مازن أسكت روحي معاه يا ماسة 


ذهبت ماسة و لقت ثلاثة عربيات جيش وشباب ملتم ركبت معاهم وخرجت العربيات إلى طريقها 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 


داخل مبني القوات المسلحة 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


جلست ماسة وسط رجال التحقيق لم يعرفوان يستجوبو ماسة وكانت فى قمة من البرود 


بعد فترة خرج الكل وتركوها بمفردها على سبيل الترهيب والخوف ولكن من يخاف وهى قمة من البرود المتناهي 


مر وقت كبير ودخل شخص اقل ما يقال عليه وسيم وجميل 


الشخص  : اهلا دكتورة ماسة 

ماسة : بتنهيدة اهلا يا عسل 

الشخص : بيقولو انك صعبة مش عوزة تتكلمى ده صحيح

ماسة : مين قال كده انا تحت امرك 

الشخص : تعرفى منين اليأس الأندلسي وجاك ريتشر 

ماسة : هو أنت اسمك ايه 

الشخص : انا الديناصور 

ماسة : اه ديناصور الجيش

 سيادة المقدم كريم ماجد إسماعيل السيوفي 

كريم : نعم هو انتى عرفتي اسمي منين 

ماسة : هههههههههههه  وحشتني يا كوكو 😃😃😃

كريم : كوكو مين يا روح امك 

ماسة : توتوتوتوتو محبكش وانت كده

كريم : انتي عارفة انا ممكن اعمل فيكي ايه

ماسة : لو وقفت على راسك مش هتقدر تعمل حاجة

كريم 😡 : جاوبي على السؤال 

ماسة : معرفش حد بالاسامى ده 

كريم : اذاي وهو جاك كان حارسك الشخصي

ماسة : حارسي الشخصي كان اسمة جامى مش جاك

كريم : انتي عرفتية منين 

ماسة : صديقة ليا بعتتهولى من امريكا 

كريم : عارفة شكلك بتحبي العنف والرجالة الى برة مشفوش ست من فترة كبيرة شكلهم هيبستوكى 

ماسة : ههههههه عارف كريم انا درست مخ واعصاب علشان خاطر بابا ودرست قلب واوعية دموية علشان مزاجي ودرست أورام علشان خاطر جدى الله يرحمه ودرست طب نفسى علشان مزاجى بس 

كريم : وانا مالى بقصة حياتك 

ماسة : علشان انت كداب انا قرأت عيونك وعرفت انك كداب 

كريم : تعرفى انك بااااااااردة اوى 

ماسة : ههههه مش اول حد يقولى كده 

كريم : عارفة انا هقوم من ادامك 

ماسة : عارف فايدة الأيام السودة ده ايه

كريم : ايه 

ماسة : الاكل والنوم بقولك ايه

كريم : عوزة ايه 

ماسة : انا هنا من بدري اوى وبصراحة جعانة اوى 

كريم : اجبلك كام تعبان وكام سحلية

ماسة : هههه ممكن كمان كام برص 

كريم : مقرفة 

ماسة : على فكرة فكرة ناس كتير محتاجة عمليات ولازم امشى

كريم : حاضر دكتورة ماسة 

ماسة : شكرا كوكي 


خرج كريم من عند ماسة واخذ يضحك بشدة على برودة ماسة وسرح فى لون عيونها الأزرق وجمال بشرتها الخالية من اي مواد تجميل


كريم بشرود : يا بخت جوزك بس انتى مش متجوزة يعنى فيه أمل 

ههههههه هههههههه هههه جننتينى حرام عليكى 


امر رئيس القوات المسلحة بسرعة إخراج الدكتورة ماسة وانهاء التحقيقات معاها 

خرجت ماسة ولقت كريم واقف ادمها


ماسة : اهلا سيادة المقدم 

كريم : اهلا دكتورة ماسة 

ماسة : هو انا هروح ازاى 

كريم : عربيتي تحت امرك 

ماسة : لاق خليك مستريح اكيد هلاقى اخواتى برة

كريم : هو انتى عرفتي اسمى منين 

ماسة : ههههههههههه اهدى شوية وانت هتفتكرنى 

كريم : طيب سعديني 

ماسة : مش عيب تبقى الديناصور ومش فاكر شخص

كريم : خليها عليكى 

ماسة : انا لسه قدامى فترة فى مصر اول متفتكر تعالى عرفني 

كريم : تمام دكتورة ماسة 

ماسة : سلام 👋 كوكي ههههههههههههه 

كريم بضحكة : سلام ماستي الحلوة وغمزلها 😉😉


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فهد : انا مش فاهم هى اذاى بالقوة ده

رعد : اه على لون عيونها تدبح اي حد 

فهد : بتحبها اوى 

رعد : بحبها ده كلمة قليلة عليها قول بعشقها 

فهد : بس لازم بدا معاها من الاول 

رعد : اذاي انا مش فاهم 

فهد : يعني الثقة اساس في علاقة 

رعد : عندك حق انا لازم اثق فيها 

فهد : الى زى ماسة بتحب تتعامل مع الناس على طبيعتها من غير اي حواجز واصتناع 

سيف : صح ما شاء الله عليها قوية بحق 

رعد : انت مسفتهاش امبارح وهى بتقتل الراجل 

فهد : اكيد كانت خايفة

رعد : ولا اتهز فيها رمش فضت خزنة المسدس كله فيه من غير متتهز 

سيف : اويه اوى وجرية 

فهد : على فكرة بدارى ضعفها ببردها 

رعد : صح  امبارح لما خت المسدس منها وختها فى حضني حست بالأمان 

سيف : هتروح تخطبها امتى 

مروة : نروح بكرة ان شاء الله

رعد : لسه بدرى اوى لازم أعرفها انى بثق فيها 

فهد : شكلك هتتعب معاها اوى 

رعد : ادعولى ان ربنا يوفقني 

الكل : ربنا معاك 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💓💓 دعونا نبدأ بالصلاة على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله واصحابه اجمعين . 💓💓


الفصل السابع والعشرون 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


مرت الايام ولا جديد غير بتقرب رعد من ماسة 

استمرار كريم فى التذكير باين شاهد ماسة قبل سابق 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


ابتدا العرسان بتجهيز الأجنحة الخاصة بهم


فى قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 

وصل مازن ويوسف الى القصر وكان فى استقبالهم سيف وفهد وبعد الترحيب نزلت لميس وذهبت مع مازن لقضاء اليوم فى الخارج 

اما منه فرفضت النزول وتحججت بالمذاكرة نزلت مروة وقالت لسيف على رفض منه 


سيف : انتي بتستعبطي يا منه

منه : انا مش عوزة أخرج معاه

سيف : بغضب هتخرجى معاه وحالا فاهمة يالا 

منه : حرام عليكو انا مش عوزة أخرج 

سيف بغضب : اومي البسي خلينا ننزل للراجل 

منه بدموع : حاضر 

سيف : امسحي دموعك ده وحطى مكياج داري منظر عيونك اخلصي

منه : حاضر 

تذكرت منه رسالة التهديد التى أرسلها يوسف لها 


( انا هاجى دلوقتى تقومي تلبسي علشان هنخرج يا حلوة اصلك وحشتينى اوى 😉😉 )


نزلت منه بعد مرور وقت واتجهت إلى يوسف الذي أبتسم بسخرية 

توجة يوسف إليها وخدها ومشي 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في عربية يوسف

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


كانت منه تجلس بجوار الباب وتركا باقى الكرسي وكانت ترتعش من الخوف 

ركن يوسف على جمب 


منه : هو حضرتك ركنت هنا ليه

يوسف : مالك يا قطة 🐭🐭🐭

منه : من فصل حضرتك ممكن نمشي 

يوسف : ليه

منه : علشان خايفة وعنيها دمعت 😢😢😢

يوسف وهو يقرب منها : بلاش عياط ممكن انزلى 

منه بانهيار : ونبي امشي من هنا انا اسفة 

يوسف : أهدى يا منه 

منه : انا عوزة ماما يا رب اموت واستريح 

يوسف : منه انا اسف ارجوكى أهدى 

منه : انت ليه بتعمل فيا كده انا اسفة اسفة 

غابت منه عن الوعي بين احضانة عندما نظر يوسف لقلها مغمي عليها اتصل بماسة 


يوسف : انتى فين 

ماسة : مالك چو 

یوسف : منه اغم علیها 

ماسة : انا فى مستشفي الحديدي تعالى بسرعة 

يوسف : حاضر مسافة الطريق 


بعد فترة وصل يوسف حاول الممرضين شيل منه ولكن رفض يوسف بشده 


ماسة : خلاص شباب هو هيشلها 

يوسف : اروح بيها فين

ماسة : تعالى معايا 


بعد مدة خرجت ماسة من عند منه ونظرت ليه 


ماسة : ورايا على المكتب

يوسف : حاضر 

ماسة : عوزة اعرف ايه الى حصل 

يوسف : مفيش حاجة حصلت 

ماسة : يووووسف انطق عملت فيها ايه 

يوسف : انا وهمتها بانى اغتصابتها 

ماسة : نننننعمممم الى هو اذاى 

يوسف : من فترة كبيرة قبل متيجي انتى مصر كنت ماشي بالعربية ووصلت إلى منطقة الأهرامات وشفت عربية مركونة بشكل مريب ولما رحت شفت شاب بيحاول يعتدى على بنت وهى بتصرخ رحت انقذتها وفضلت اضرب فى الواد ده ولما لفيت ملقتش البنت كانت خدت العربية بتاعتها ومشيت بسرعة ولما سألت الواد عنها قالى اسمها منه الحديدي حفيدة رجل الاعمال فهد الحديدي وسالتو ليك علاقة بيها قالى انه كان متراهن عليها هو واصحابة علشان يدمر مستقبلها وعرفت انها متكبرة ومغرورة ومبيمهاش حد خرجتها من دماغي بس بعدها بيومين رحت المقابر وشفت نفس العربية ولما اقربت من مكان المقبرة لقيت بنت قاعده جوة بتعبط وبتطلب من ربنا انها تموت قلبي حزن عليها اوى ومشيت محولتش حتى اشفها وبعد أسبوع شفتها فى النادى مع جماعة أصحابها وياريتنى ماشفتها شفت امى فيها نفس لون عنيها و كانت عمالة تضحك ولما سألت عليها قلولى انها متكبرة ومغرورة بعد كده ابتديت ارقابها واعرف كل خطواتها لغاية ممرة نزلت من عربيتها 


فلاش باك 

🌹🌹🌹🌹


منه : انت مين 

يوسف : نعم انتى هبلة

منه : على فكرة انت بقالك كام يوم بتراقبنى ليه 

يوسف : مزاجى كده 

منه : انت عارف انك بارد 

يوسف : تعرفي انك عجبانى اوى 

منه برعب : يعني ايه 

يوسف بمكر : جسمك حلو اوى وأكيد هتبقى بين ايدى احلى 

منه : انت قليل الأدب وضربيته بالقلم 

يوسف : والله لدفعك تمن القلم ده غالى 


باك 

🌹🌹


اتنرفزت اوى وبعد يومين لقيتها راحت عند هضبة المقطم  وبعد شوية كنت ادمها فضلت تزعق وتشتم قلتلها انك خلاص كلها أيام وهتبفى معايا وسبتها ومشيت بس هي راحت المقبرة وبعد شوية جيه حرس عليتها وخدوها ومشيو وقبل الفرح بأسبوع خطفتها من المقابر ورحت بيها شقة واحد صاحبى وكانت متخضرة ولما صحيت لقت نفسها من غير ملابس ووهمتها بانى اغتصابتها وكنت كل شوية ارعبها لدرجة رحتلها البيت ودخلت غرفة نومها بس كانت دموعها بتوجع قلبي اوى بس الى عرفته انها ذيك طفلة اكتر إنسان بتحبه رعد هو كل حياتها لان  كل همها ان رعد ميعرفش بالى حصل غرت منه اوى

ماسة : لغاية منهارت وحصلها انهيار عصبي حاد وحاولت تنتحر اكتر من مرة

يوسف : انتى بتقولى ايه

ماسة : جسمها كله جروح وفيه علامة قطع الشرايين 

يوسف : ماسة ونبي متخلهاش تموت هى لو جرالها حاجة انا هموت 

ماسة بعصبية : دلوقتي خايف عليها عارف انا بس دلوقتى عزرت رعد لما كل ميشوفنى يلاقي معايا واحد منكم وقال عليا باني ومدوراها 

يوسف : انتى اختى الى هيتكلم عليكي انا هقتلو 

ماسة : برافو عليك شاطر انت عارف انك زيك زى ادور هو عمل معايا كده وسكتت

يوسف : عمل معاكى ايه انطقي 

ماسة برعب منه : مهملش حاجة 

يوسف : ضربها بالقلم على وشها انطقى 

ماسة بدموع : حاول يختصبني بس انا ضربته على دماغة وجريت على المطبخ وولعت البتجاز ورميت عود كبريت 

يوسف : ايه علاقتك باليأس و جاك

ماسة : ابن اليأس اتولد عنده مشاكل فى القلب وانا عملتوا العملية بعد متولد بحوالي ربع ساعة وجاك خال الطفل واخو زوجة اليأس وصحبة المقرب

يوسف : ماسة الحيوان إلى اسمه ادور عمل معاكى حاجة 

ماية بدموع : والله العظيم معمل معايا حاجة واليأس هو الى خرجنى من روما من غير محد يعرف والحادثة اتايدت ضد مجهول 

يوسف : انتى متأكده انك ولعتى فيه وهو فى البيت 

ماسة : الشرطة لقت جثه فقالو انها بتعتو وكان شارب خمرة ومخدرات 

يوسف : انا اسف يا حبيبتى 

ماسة : المهم انت بجد بتحب منه 

يوسف : والله العظيم باعشقها وعوزها تسامحني 

ماسة : خلاص روح قعد جمبها لغاية متصحة واحكلها الحقيقة 

يوسف : خايف تبعد عنى 

ماسة : مش عيب يكون اسمك الذئب ووحدة متقعش فى مكرك 

يوسف : شكرا يا قلب يوسف 

ماسة : سلام 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


اتجه يوسف الى غرفة منه وفضل جمبها لغاية مصحيت 


منه : حرام عليك أبعد عنى 

يوسف : حاضر بس عاوز قولك على حاجة 

منه : حاجة ايه 

يوسف : انتى لسه عذراء انا ملمستكيش

منه : انت كداب أبعد عنى اه اه اه اه اه 

يوسف : خدها فى حضنة وفضل يهدئ فيها : والله بحبك انا اسف على الى عملتو معاكى 

منه : برااااااااا سبني فى حالى بقه انا عوزة رعد هتولى رعد 

ماسة : حاضر منه انا هجبلك رعد بطلي عياط 

يوسف : انا اسف يا منه ارجوكى سمحينى 


اتصلت ماسة على رعد 


رعد : اهلا ماسة اخبارك ايه

ماسة : اهلا رعد انا كويسة كنت عوزة اقولك على حاجة

رعد : ايه هيه

ماسة : منه عندي فى المستشفي 

رعد : ايه حصلها ايه 

ماسة : انهيار عصبي حاد ممكن تيجي 

رعد : مسافة الطريق نصف ساعة وهكون عندك 

ماسة : تمام انا فى انتظارك

رعد : ماسة ممكن تخليكي معاها 

ماسة : حاضر يا رعد متخفش 


مر الوقت وجيه رعد لقي يوسف قاعد برة الغرفة 


رعد : يوسف منه مالها 

يوسف : منه هتسبني ذي امي 

رعد : أهدى بس وقولى ايه الى حصل 

يوسف : حكي ليه على كل حاجة قلها لماسة 

رعد بغضب : انت حيوان وضربه بالبكس 👊👊

ماسة خرجت على الصوت لقت رعد بيضرب يوسف 

ماسة : رعد أبعد عنه حرام عليك 

رعد : انتى تخرسي خالص اصلك انتى حيوانة ذيه 

ماسة : انا حيوانة يا رعد 

رعد : ايوة وذقها ووقعت فى الأرض 

يوسف : ماسة قومي اقفي حقك عليا 


اتجة يوسف لرعد واخذو فى الضرب حتى تجمع كل عمال المستشفى وحاولو يحجزو بينهم 


فهد : يوسف رعد كفاية فضايح 

رعد : الحيوان ده أذى منه كتير 

فهد : هنتكلم بعدين 

رعد : خلاص خلصت كل حاجة الخطوبة اتلغت 

يوسف : محدش هيقدر ياخد منه منى

فهد : اخرسو انتم الاتنين 

يوسف : أرجوك جدو متبعدنيش عن منه 

فهد : أهدى بس وانا هعرف كل حاجة منها 

ماسة : جدو منه نايمة دلوقتى 

فهد : مالك ماسة وايه الدم ده 

ماسة : مفيش حاجة 

رعد : ماسة انا اسف 

ماسة : أبعد عنى رعد انا وحدة زبالة ودلوقتى بقيت حيوانة شكرا 

رعد : والله غصب عنى منه ديه مش بنت عمى لق ده بنتى انا كل حاجة بالنسبالى 

ماسة : خلاص رعد انتهينا 

فهد : تعالى ماسة عوزك 

ماسة : حاضر اتفضل على المكتب 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى مكتب ماسة 

🌹🌹🌹🌹🌹


فهد : انا عاوز اعرف كل حاجة 

ماسة : انا مش هقدر احكي 

فهد : انا عارف كل حاجة من يوم يوسف مخد منه معاه البيت لغاية دلوقتى 

ماسة : حضرتك عارف كل حاجة 

فهد : الشعر الأبيض ده مش من فراغ 

ماسة : طيب هنعمل ايه 

فهد : ولا اي حاجة الإتنين لازم يتربو 

ماسة : بضحكة شيطانية 😼😼: وانا معاك يا فوفا 

فهد : الله يخربيتك مجنونة 

ماسة : انا فى الخدمة يا فوفا بس سؤال 

فهد : ايه هو 

ماسة : لما انت عارف ليه موقفتش كل حاجة 

فهد : منه مدلعة وبقت متكبرة و مغرورة ويوسف راجل بجد وهيعرف يحافظ عليها 

ماسة : من غير زعل انا هقف مع منه 

فهد : ربنا يستر 

ماسة : ههههه متخفش عندما يجتمع السيدات يخاف الرجال اشطا يا فوفا 

فهد : يالا يا ختى ادامى 

ماسة : هههههههههه ههههههههههههههه  يالا 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


اعتذر بشده على فصل أمس 😉😉😉😉😉😉


دعونا نبدأ بالصلاة على اشرف المرسلين محمد ابن عبد الله وعلى آله واصحابه اجمعين .


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


الفصل الثامن والعشرون 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


ذهب كلا من فهد وماسة الى غرفة منه 


ماسة : هاي منه اخبارك ايه

رعد بغضب : انتي بتعملى ايه هنا 

فهد : رعد أهدي شوية

ماسة : منه انتى ضعيفة اوى 

منه 😢😢 : انتى متعرفيش هو عمل فيا ايه

ماسة ببرود : لا عارفة بس انتى موصقتيش فى أهلك

رعد : براااااااا 

ماسة : على فكرة يا رعد انا ممكن اطلب الأمن يرميك برة زى شوال البصل 

رعد : نعم يا ختى انتى هتستهبلي 

ماسة : توتوتوتو هدى اعصابك احسن يجيلك شوجر ( سكر ) 

فهد : منه حبيبتي انتى عملة ايه دلوقتى 

منه : انا خايفة والله انا معملتش حاجة هو الى عمل 

رعد : ششششش خلاص أهدى انا معاكى حبيبتي

ماسة : فوفا هو انت ليه سميته رعد المفروض يبقي غبي 


رعد بغضب اعماه مسكاها من رقبتها وزقها على الحيطة 

رعد : تحبي تعرفي الغبي ده هيعمل ايه 

شخص من خلفة : قولى هتضر تعمل فيها ايه وانا هنا 

ماسة وهى بتتنفس بصعوبة : اهلا كرررريييمممم 

كريم : اخبارك ايه

ماسة : اناااا تمممامممم اوىىىىى 

رعد : يلعنك يا شيخة انتي مش بترحمي

ماسة : ورحم ليه وكل الرجالة بتحبني 😉😉

فهد : سبها يا رعد البت هتموت فى ايدك 

رعد : تموت ولا تطلع رحه 

ماسة : مهو انت لو قتاتنى انت هتتسجن

رعد : لا متخفيش مش هتسجن لان محدش يقضر 

ماسة : انت اهبل انا خالى وزير الداخلية وعمى النائب العام وكريم فى الجيش يعنى هتتنفخ هتتنفخ

رعد : عرفة لو شفت حد من عيلتك قريب من عليتي عمل فيكى ايه

ماسة وأصبح وشها أزرق : ولا تقضر لانك اضعف من انك تعمل شئ

فهد : رعد سيب ماسة البت بتموت 

رعد : لا 

كريم وهو يشد رعد : انت غبي 


جلست ماسة فى الأرض تحاول تنظيم تنفسها 


ماسة : رعد رعد انده اى دكتور بسرعة وغابت عن الوعي 


توجة كريم حتي يحمل ماسة ولكن صاح فيه رعد بأن يتركها حملها رعد ووضعها على سرير وطلب دكتور بسرعة 


الدكتور : من فضلكم اخرجو كلكم بره

فهد : يالا يا رعد وانت كمان يا بني 


ما الوقت ووجد الدكتور يخرج بسرعة من الغرفة ويطلب من الممرضين ان يجهزو جهاز الصدمات حاول الدكتور امام عيون رعد وفهد وكريم افاقتها مرة واتنين وثلاتة واربعة وخمسة الى ان اعلن الدكتور خبر وفاتها انهار رعد وذهب اليها 


رعد : ماسة حبيبتي ردى عليا انا اسف والله غصب عنى 

الدكتور : من فضلك لازم نخرجها من هنا وتروح ثلاجة الموتى علشان إجراءات الدفن

كريم بغضب : مفيش دفن لازمن اي قتلها يتسجن 

رعد : هي اكيد هتصحي بس بتهزر حبيبتي اصحي بقه

كريم : أبعد عنها وسبها بقه 

فهد : سبها يا رعد ان لله وان اليه راجعون 

رعد بغضب : ماسة ممتتش هى عايشة 


نزل رعد لمستوى ماسة على السرير وقرب منها 


رعد : حبيبتي ايوة انتي حبيبتي من يوم مشوفتك فى الطيارة أول مشفت عيونك الزرقة حسيت بسحر غريب اوى سمحيني ضربها على قلبها 💛💛 بس مفيش استجابة وقرب من شفيفها وبسها بوسه طويلة اوى💏💏💏 💏💏💏👄👄👄👄👄

وبعد كده بعد عنها بردو من غير استجابة بسها تانى 👄👄👄 بس بحنية اوى حس بحركة تحت شفيفة بص عليها لقاها بتحاول تفتح عنبها اول مفتحتها شفت رعد ادمها وبيضحك وخدها فى حضنة 


ماسة : أبعد عنى مش عرفة اتنفس حرام عليك

رعد بصوت مخنوق بالدموع : حمدلله على السلامة يا قلبي 

ماسة : كتك وجع قلبك يا بعيد وهو ايه الى حصل 

رعد بخبس : بلاش تعرفي اصل انتى موتى وانا بستك مرتين وصحيتي كنتي شبة الأميرة النائمة 

ماسةوهى تضربة : ربنا يخدك انت اذاى تعمل كده 

رعد : وفيها ايه عادى

ماسة : حرام عليك ليه كان نفسي حبيبي وجوزى هو الي يبسني يا حيوان  براااااااااااا

فهد : انتى كويسة يا ماسة 

ماسة : ايوة كويسة 


خرج الكل علشان يسبوها تستريح شوية 


كريم : انتى بتحبية

ماسة : بحب انرفزة وجننة 

كريم : على فكرة هو مش بيحبك لا ده بيعشقك حفظى عليه 

ماسة : كريم انت لسه مفتكرتش شفتنى فين

كريم بضحكة : لا مفتكرتش 

ماسة : ولا هتفتكر عارف ليه

كريم : ليه

ماسة : علشان اول مرة شفتك فيها كانت يوم التحقيق

كريم : بس انتى جبتي اسمي بالكامل اذاى 

ماسة : اصل انا كنت حاطة سماعة فى ودنى واول ما سمع مراد أخوية صوتك عرفك وقلى اسمك بالكامل 

كريم : انتى بتهزري صح كنتى فى مبنى الجيش ومحدش عرف انك حاطة سماعة فى ودنك 

ماسة : ايوة 

كريم : ماشى يا ستي بس بصراحة الله يكون فى عون رعد دانتى هتجننية هههههه

ماسة : ههههههههههههه هههههههههه 

كريم : لو احتجتى حاجة انا موجود اه على فكرة انا عارف انك تعرفى اليأس وجاك 

ماسة : انا صحبه كويسة مليش فى الغدر لو عوزت حاجة انا موجودة 

كريم : تمام سلام ماسي 

ماسة : سلام كيمو 


خرج كريم وبص على رعد 


كريم : يوم ما هتكسر قلبها انا هكون موجود وهقتلك 

رعد : انت حبيتها 

كريم : مين ميشفهاش وميحبهاش ربنا يوافقك معاها

رعد : شكرا واوعدك عمري مهازيها 

كريم : سلام موقت يا رعد لانى هفضل حوليها

رعد : اهلا بغريمي الجديد 


مشي كريم وبص رعد لفهد 


فهد : هتفضل غبي ومتهور و ترجع تندم 

رعد : غصب عنى والله مستحملتش منظر منه 

فهد : هتعمل ايه معاها 

رعد : اكيد هخليها تسيبة 

فهد بغضب : هتفضل غبي ومتسرع على طول انت ملكش دعوة الموضوع ده انت سامع 

رعد : يا جدي بس 

فهد : من غير بس انا مستات انها تعقل شوية 

رعد : حاضر هدخل اشفها 

فهد : لأ انت هتروح لماسة تعتزرلها 

رعد : على فكرة انا كنت أقصد ماسة مش منه 

فهد : يا رب صبرنى 

رعد : مالك بس يا فوفا 

فهد : فوفا فى عينك مفيش غير طفلتي بس هي الى تقولها 

رعد : ماشي بس تعرف من يوم معرفنها وهى قلبت حياتنا الأول كانت حياتنا مملة اوى بس دلوقتى بقت ليها طعم ولون 

فهد : صح حتى لميس من يوم معرفت مازن يقت تضحك 

رعد : الحقيقة عيلة مجنونة اوى 

فهد : لأ مش مجنونة بيحبو بعض وبيخافو على بعض مس زينا

رعد : تقصد ايه بي مش زينا 

فهد : هما اهم حاجة عندهم الترابط والتجمع والحب والهزار لكن احنا عوتكم على القسوة والقوة 

رعد : جدى انا والله العظيم بنحبك 

فهد : سالت اختك فى يوم بتحب عمار ولا لأ 

سألتها فيوم حبت فى أيام الجامعة مين ملك قلبها طبعا لا بس انا قررت انها تتجوز عمار وبس انا عارف ان عمار بيحبها بس هى الله واعلم روح يا بني دور على حبك وامسكة واوع تسيبة بس اوع تخليه كانه صفقة لان الحب عمرة مكان صفقة انا فى شخص قالى الكلام ده زمان بس انا استهزاقت بكلامة ياريت ترجع الايام الى فاتت علشان اركع تحت رجليها وخليها زوجتى و استمتع بحبها اوعى يا رعد تسيب ماسة علشان انت الى هتخسر كتير اوى روح يا بني 


مشي رعد لغرفة ماسة 


فهد : يا رب تكونى سمحنينى يا نرمين يا حبيبتي انا اسف 😢😢😢😢😢

( عجبكو كده انا عيط والله يا رب تكونو فرحنين دلوقتى بس والله لنكد عليكم بس ه 😈😈😈😈 )


توجة رعد لغرفة ماسة وخبط ودخل 


رعد بابتسامة : وحشتيني اوى

ماسة : وحش يشيلك يا بعيد

رعد : توتوتوتوتوتو أهدي كده علشان ميغماش عليكى تانى واتر افوقك بطريقتي 

ماسة : برااااااااااااااا ربنا يخدك 

رعد : وانتى معايا يا قلبي 

ماسة : جتك وجع فى قلبك يا رعد يا بن طنط مروة 


دخل فهد بسرعة عليهم 


فهد : رعد منه مش الأوضة ومحدش عارف هى فين

ماسة : الى هو اذاى ده 

رعد : ليه راحت فين دلوقتى 

ماسة : استنا بس يا رعد فين تليفونى 

فهد : تليفونك اهوه


اخدت ماسة تليفونها ودخلت على كاميرات المستشفى ولقت المفاجأة 


ماسة : منه اتخطفت 

رعد : نعم 

فهد : انا هخلى الرجالة يدورو فى كل حته

ماسة ببرود : محدش هيلقيها خالص 

رعد : ليه مين الى خاطفها 

ماسة ببرود : يوسف هو الى خدها من هنا 

رعد : والله العظيم

ماسة : ايوة والله هو الى خدها 

فهد : الحمد لله 

رعد : هو ايه يعني الحمد لله

فهد : يعنى يوسف مش هيازيها لأنه بيحبها 

ماسة : والله انت عسل يا فوفا بقولك ايه

فهد : عوزة ايه

ماسة : متتجوزنى وتلمنى فى بيتك 

فهد : ههههههههههههه من عيوني يا قمر وغمزلها 😉


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏


دعونا نبدأ بالصلاة على اشرف المرسلين محمد ابن عبد الله وعلى آله واصحابه اجمعين  .


🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


الفصل 29 

🌹🌹🌹🌹


توقفنا عندما علم رعد باختفاء منه 


رعد : ماسة ارجوكى قوليلي يوسف فين 

ماسة : معرفش 

رعد : يا بنتى قوليلي 

ماسة : عليا الطلاق بالتلاتة منك معرف

فهد : طلقتى الواد

ماسة : ههههههههههههه اه 

رعد : جدى هو انت مش خايف عليها

فهد : لا علشان عارف انه هيحافظ عليها 

ماسة : بقولك ايه يا فوفا متعزمنى على الأكل 

فهد : ههه يالا يا حبيبتى عرفة انا بحبك ليه

ماسة : ليه فوفا

فهد : علشان انتى شبة واحدة كنت عارفها من زمان 

ماسة : الحب الأول ولا ايه

فهد : اه كانت اجمل بنت شفتها فى حياتى نفس لون عيونك ونفس روحها الجميلة 

ماسة : مش يمكن تكون انا 

فهد : يا ريت تكونى انتى علشان كده انا واثق في اخواتك وفيكى 

رعد : طيب وانا جعان هاجى معاكم 

ماسة وفهد فى نفس واحد : بس على حسابك 

رعد : بسخرية تمام يالا ادامى 

ماسة : يالا فوفا 


نسبهم يروحو ياكلو 🍝🍜🍛🍲🍞🍚🍗🍖🍤


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃🌄🌃


تمر الأيام والليالي ولا احد يعلم مكان منه ويوسف 


بعد مرور أسبوعين على اختفائهم 


اتصلت ماسة على فهد 


ماسة : جدو حبيبي ايه رايك فى مكان تهدى فيها عصابك 

فهد : تمام اوى بس فين 

ماسة : تجهز انت بس وبلغ الكل عندك تمام

فهد : تمام هنسافر امتى 

ماسة : ان شاء الله يوم الخميس يعنى بعد بكرة 

فهد : تمام بس انا منه وحشتني اوى 

ماسة : متخفش چو عمرة هيازيها 

فهد : عارف بس هي كانت دلعتى الصغيرة 

ماسة : طيب وانا 

فهد بضحكة : انتي وش السعد علينا انتي صغيرتى الجميلة 

ماسة : تمام حبيبي اجهز وهعدى عليكم الصبح بدري

فهد : اجيب رعد معايا

ماسة : طبعا نارو طلباه بالاسم 

فهد : مين نارو 

ماسة : نارو ده البيك برص بتاعه العيلة كلها 

فهد : شكلها مسيطرة اوى 

ماسة : اوى اوى يالا جهز نفسك ماشي

فهد : تمام يا فندم سلام 

ماسة : سلام 


مر اليومين وجاء صباح يوم الخميس ذهب أدهم وشمس فى سيارة واتجهو نحو فيلا الشافعي واتجهت ماسة مع مازن فى سيارة واتجهو الى قصر الحديدى 

وصلت سيارة مازن الى القصر ونزلو منها 


ماسة : يا اهل البيت اين انتم 

فهد وهو ينزل من على السلم : انا هنا اهو وجاهز 

ماسة : والنعمه انت الى فيهم والباقى سلطة 

سيف : طيب نوع السلطة ايه 

ماسة وهى تسلم عليه 😙😙 : سلطة ارنبيط

مروة : هو الارنبيط بيتعمل سلطة 

مازن : طبعا عند ماسة كل الاكل عندها سلطة 

ماسة : 😛😛😛😛

لميس : صباح الخير 

مازن : صباح الهنا والدلع والفل على احلى عيون 😉

ماسة : على فكرة نفس الكلام لسه قيلو لوحدة وحنا جيين

لميس : ملكيش دعوة هو حر 

مازن : حد يا جماعة شامم ريحة شياط 

فهد : ولد احترم طفلتي الجميلة 

رعد : انا من راي تتزوج يا جدو وتريح 

ماسة : وانا موفقا شبكة وكتب كتاب ودخلة في ليلة واحدة 

رعد : هو انتى بتصدقى هو يجوز وحده من سنة 

ماسة : اه قول بقه انك غيران 

رعد : وانا اغير ليه انا حلو وكل البنات بتحبنى 

ماسة : شكلك مشفتش نفسك فى المرايا 😛😛😛

فهد : يالا 

ماسة : عمو سيف وطنط مروة مع بعض 

          مازن و لميس مع بعض 

          وانا وجدو مع بعض 

رعد : وانا ان شاء الله هركب مع مين 

ماسة : لق ما انت هتبقه السواق بتاع عربيتى انا وفوفا 

رعد : نعم يا روحى السواق ليه كنتى مين 

ماسة : كنت ماسة أدهم محمد المنصوري 

رعد : يالا يا ختى 


توجه الجميع الى فيلا الشافعي وبعد ذلك  انطلق الجميع الى الطريق السريع للتوجة الى نارو 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في سيارة رعد 

🌹🌹🌹🌹🌹


فهد : هو احنا هروح فين 

ماسة : عزبة الأخوة 

رعد : يعنى ايه 

ماسة : بص بقه يا سيدى عزبة الأخوة ده كانت مجرد بيوت عادية فيها ثلاثة شباب وثلاثة بنات 

شافعى ومنصور والفى كانو اكتر من اخوات شافعي حب اخت منصور وادادم ليها واتجوزها والفى حب اخت شافعى واتجوزها ومنصور كان بيعشق انا الفى واتجوزها واصبحو الثلاثة اخوات وأهل ونسايب ومرت الأيام شافعى خلف بنتين ومنصور خلف ولدين والفى خلف ولد وبنت وحصل تبادل لغاية موصل لي أدهم أتجوز شمس الشافعي ، فاروق أتجوز مرفت الألفي ، و توفيق أتجوز مها المنصورى ،

ومدحت أتجوز منى الالفى 

 شمس ومنى ومها ومرفت خلفو 8 الشباب و 5 البنات  بس هما دول كل العيلة 

فهد : ماشاء الله ربنا يبارك فيكم 

رعد : ومين اكتر واحد عاقل فى العيلة 

ماسة : لا يا عم احنا سبنه العقل واخترنا القلب ❤

فهد : بس بصراحة عيلة مجنونة اوى 

ماسة : هو أنت ليه شفت جنان اصبر بس 

رعد : إنما قوليلى خطوبة مين الى هتحصل هناك 

ماسة : اه ده خطوبة عمر على ميرا الدمنهورى 

رعد : اخت ياسر الدمنهوري 

ماسة : ايوة هى بنت عسل اوى 

فهد : هو كده فاضل كان واحد مش خاطب او متجوز 

ماسة : اتنين انا وسليم 

فهد : لا انتي خلاص ارطبتي كده ناقص سليم 

ماسة : عارف انا خايفة اوى 

رعد بسخرية : ماسة بتخاف 

ماسة : نارو ممكن تحرمنى من الاكل

رعد : هههههههههههههه تحرمك من الاكل ليه

ماسة : علشان بقالى كتير مشفتهاش 

فهد : هى محضرتش خطوبة مازن ويوسف 

ماسة : لا كانت برة مصر 


وصلت السيارات التى تحمل العائلة والسيارات التي تحمل الحرس الى عزبةالأخوة فى الفيوم 

توجه إلى الداخل الجميع واخذو يسلمون على نارو 


ماسة بصوت واطى : حد يخبينى اصل انا جعانة اوى

نارو : تعالى هنا يا طفسة 

ماسة : هههههههههههه انا نارو حبيبتى 

نارو : حبيبتي وحشتيني اوى يا جزمة

ماسة : بلاش شتيمة فى ناس غرب 

نارو : هتلقيكى حرقة دمهم

ماسة : انا دانا غلابانة 

رعد وهو يقف بجوار ماسة : صباح الخير هى مش بس حلقة دمنا وتعبه قلبى اوى 

نارو 😄😄 : ما شاء الله انت بقه رعد 

رعد : ايوة انا اذى حضرتك جدتى 

نارو : 😡😡 ليه شايف سنانى وقعة ومشيه على عصاية 

ماسة : اشطا عليكي يا نارو 

رعد : اسف بس اقول ايه لحضرتك 

نارو : الواد ده محترم اوى 

مازن : اوى اوى يا نارو 

نارو : بس غبي ومتهور ومتسرع

ماسة : مجيتش حاجة من عندي سبحان الله مكتوب على وشك

رعد : ملكيش دعوة 

ماسة : دعوة فرح ولا دعوة حفلة 

الكل : ههههههههههههه ههههههههههههه 

نارو : بت اسكتى اهلا حبيبي قولى زى اخواتك نارو 

ماسة : بصي بقي ده جدو فوفا

نارو : أصدق فهد محمود الحديدي 

لميس : هو حضرتك تعرفي جدو 

نارو : طبعا اعرفه كانت احلى عشرة 

فهد : نرمين الألفي 

نارو : ايوة نرمين الألفي اذيك يا فهد

فهد : الحمد لله وحشتينا اوى 

نارو : لو كنت وحشتك كنت سالت بس انت سافرت ومفكرتش تسال 

فهد : والله كان غظب عنى ابويا هو الى أمر 

نارو : شوف بقى سبحان الله احفادى واحفادك جمعونا تانى 

ماسة وهى تكلم رعد بصوت واطى : ايهجو العشق الممنوع ده 

رعد : شكله كده فيلم حبيبي دائما 

مازن : لا شكلة كده من النظرة التانية 

يوسف : لا شكلة كده فيلم الخطايا 

مراد : لا شكلة كده فيلم عودة الابن الضال 

ماسة : عمو سيف شكلك كده هيبقة عندك مرات اب 

نارو : لا يا جزم ده فيلم اصحاب ولا بزنس 

ماسة : ههههههههه العب يا نارو 💃💃💃💃💃💃

نارو : يالا يا حبيبى كل واحد يروح على غرفته علشان الفطار زمانة هيجهز 


توجه الجميع الى غرفهم وكانت نارو تقسم 

 كالتالى 


يوسف و مازن وسليم فى غرفة 

ملك ومراد فى غرفة 

اسر واروى فى غرفة 

عمر وعلاء فى غرفة 

ياسين ولما فى غرفة 

أدهم وشمس فى غرفة 

توفيق ومها فى غرفة

فاروق ومرفت فى غرفة 

لميس ومنه فى غرفة 

سيف ومروة فى غرفة 

ياسمين وسما فى غرفة 

رعد وفهد فى غرفة 

ماسة فى غرفة لوحدها 


الكل : اشمعنا ماسة غرفة لوحدها 

نارو : علشان ده ماستى الحلوة 

شخص : خلاص انا هقعد مع ماسة 


التفت الكل لهذا الشخص وكانت ميرا الدمنهوري بحب بيها الجميع 

نارو : يبقه كده 

رعد و ياسر فى غرفة واحده 

ماسة : ههههههههههههه شكلها هتولع 

ياسر : ههههه لا وانتى الصدقة الصداقة رجعت أقوى بفضلك 

ماسة : خلاص عد الجمايل ياعم 

ياسر : يالا وكسه واحده نايمةوواحده قعده 

مازن : بقولك ايه يا ياسر هو انت متجوز 

ياسر وهو ينظر الى سما : قريب اوى اوى 

ماسة : ارحم البت خلاص وحملت

ياسر : انتى ايه يا شيخة ملقاط 

ماسة : مش دكتورة لازم ابقه على درايا بكل شئ 

نارو : يالا الكل على غرفة 


اتجه الجميع الى غرفة وبدلو ملابسهم ونزلو يفطرو وبعد الفطار 


ماسة : مين هيركب خيل 

الكل : انا انا انا انا انا انا انا 

ماسة : بس يالا على الاسطبل 


اختار الجميع الخيل وابتدت المنافسة بين الجميع استمر فى السباق رعد وماسة وانتهى السباق بفوز ماسة بجدارة على الجميع 


ماسة : وهى تنظر الى الجميع علشان تعرفو انى أقوى منكم 

مازن : كده طب تعالى بقة وجري وراها 

مازن : يالا يا شباب لازم البت ده تضرب 

ياسين : عندك حق 

اسر : اشطا 


جريت ماسة واخذ الجميع فى الجري وراها لغاية ممسكوها واخذو يزغزغوها وهى تضحك بشدة وكل هذا تحت عيون رعد الضاحكة 


ياسر : لو بتحبها اتستغل وجودك هنا 

رعد : وانت هتستغل وجودك هنا وتافش سما 

ياسر : وهو انا مفضوح اوى كده

رعد : اوى اوى يا بني 

ياسر : طيب انا رايح اتمن على نتيجة تانية جامعة 

رعد : روح  يا خويا

ياسر : انا من راي تلحق ماسة علشان شكلها كده بتموت 

رعد : ان شله انت 

ياسر : هههههههههه 

ماسة : رعد ونبي الحقني 

رعد : خلاص يا جماعة يالا كل واحد ياخد خطبتو ولا مراتو ويسرح من هنا

الشباب : تمام سلام يا كبير 

ماسة : رعد هات ميه بسرعة ونبي 

رعد : أهدى بس الأول وهجبلك تشربي 

ماسة : تمام انا هديت هات ميه بقه 

رعد : مجنونة خدي اشربي 

ماسة : هات يا خويا  


مر الوقت بسرعة وجاء الليل وتجمع الكل على الأكل 


رعد : ايه ده يا نارو تسلم ايدك الاكل تحفة 

نارو : بالف هنا وشفا يا حبيبي وهو انت خاطب 

رعد : لا بحب من اول ما شفت العيون الزرقة وانا بقيت أسير ليها 

يوسف : انت هتقولى على العيون الزرقة 

مازن : ولا جمال العيون الزرقة 

مراد : ولا رقه العيون الزرقة 

اسر : ولا دلع العيون الزرقة 

سليم : ولا رشاقة العيون الزرقة 

علاء : ولا قوة العيون الزرقة 

عمر : ولا رموش العيون الزرقة 

ياسين : ولا رزانة العيون الزرقة 

ياسر : ولا سرعة العيون الزرقة 


كانت ماسة بتاكل وشرقت وقام رعد جري يشربها ميه واخذ يمرر يده على ظهرها 

قامت ماسة بسرعة واتوجهت الى الخارج

الكل : ههههههههههههه 

نارو : ينفع كده البت كانت هتروح فيها 

يوسف : يمكن تحس 

رعد : بعد اذنكم انا هروح ليها


ذهب رعد الى مكان ماسة ووجدها تجلس امام الشلال 


رعد : ماسة انا بحبك 

ماسة : عارفة يا رعد 

رعد : طيب ايه رايك اروح اتقدم لعمي أدهم 

ماسة : رعد انا مريت بتجربة حب فشلة جدا

رعد : حبيتي ادور

ماسة : تصدقني لو قولتلك لا 

رعد : اذاي يعنى لا 

ماسة : كان مشعري برده اوى معاه معرفش ليه عمرى محبيتة وكنت دايما بحس انو فيه حاجة غريبة من ناحيتة لغاية ما اليأس اتصل بيه وقلي انه بيلعب فى تجارة الاعضاء خفت على اسمي وسمعتى ولما وجهته حاول يعتدى عليا ضربتة وخرجت أجرى واول ما خرجت البيت ولع ومر شوية وقت ورجعت مصر والباقى انت عارفة 

رعد : طيب ايه رايك تعالى  نبقى اصحاب والايام كفيلة بتداوى الجراح قولتى ايه

ماسة : بس انا مش بصاحب وبثق بسرعة 

رعد : عارفة انا اتعلمت من شغلي الصبر وطولة البال وانا هصبر عليكى وهتبقى صحبتي غصب عنك

ماسة : ههههههه شكل اسم عيلتك من صفاتك 

رعد : تقصدي الحديدى من صفاتي 

ماسة : ايوة 

رعد : بس قريب اوى هتشيلي صك الرعد 

ماسة : يعنى ايه 

رعد : الكل جوه عاوزك تشيلى الصك 

ماسة : لونى مش فاهمة بس موفقة 

رعد : ههههههه ههههه

ماسة : تعرف ان ضحكتك حلوة اوى 

رعد : وايه كمان 

ماسة بتوهان : عيونك زى عيون الصقر 

رعد وهو يقرب منها : وايه كمان 

ماسة : ه مش عارفة 


اصبح رعد امامها مباشرة ومرر ايده على وشها وقرب من شفيفها وبسها بوسه طويلة اوى وبعد كده بعد عنها وابتسم وقرب من ودنها وقالها شكلك قريب اوى هتشيلي صك الرعد وسبها ومشي 

جلست ماسة بشرود تفكر فى الاتى وأخذت تمرر يديها على شفيفها وكل هذا تحت أنظار رعد 


مر باقى اليوم وذهب الجميع الى غرفهم حتى ينامو حتى يجهزو لخطوبة عمر و ميرا 


 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل الثلاثون  

🌹🌹🌹🌹🌹


في صباح يوم جديد فى بيت عيلة المنصورى الكبير ابدا منظمي الحفلات فى التوافد حتى يبدو فى تنظيم خطوبة عمر وميرا 

نزل الجميع الى الأسفل وأخذت نارو فى القاء الأوامر على الجميع 


مازن : نارو حبيبتي هو انتى مش شايفة أننا نقصين

نارو : مين الى ناقص 

يوسف : يعني ماسة ورعد 

مراد : اكيد ماسة هانم نايمة ورعد باشا اكيد بيشتغل 

ماسة من وراهم : مين ده الى نايمة يا حيوان منك ليه

مازن : سلام قولا من رب الرحيم هم بيطلعو امتى 

ماسة : الساعة ستة يا خفيف

مراد : ماسة هانم هو انتى كنتى فين 

ماسة : طول عمرك غبى يا روحي 

يوسف : عندك حق بس انتى كنتى فين

ماسة : كنت بعمل عجين الفلاحة 

اسر : الحمد لله انا الدكتور محرج عليا اكول من العجين ده

ماسة : دانتا اول واحد هتاكل منه

اسر : لا اصل انا صايم النهاردة 

سليم : صايم ليه النهاردة 

ياسين : تكفير ذنوب اكيد

اروي : لا وانت الصادق ده كله ذنوب لازم يصوم عمرة كله علشان يتغفرلو

ماسة : ههههه شكلك ولا الفلنة امو حملات 

الكل : ههههههههه هههههههههههههههههه 

علاء : يعني اكيد ماسة لبسه ترنج اكيد كانت بتجرى

ياسر : السؤال المهم كانت بتجري لوحدها ولا ايه 😉😉😉😉

ماسة : لا طبعا مبعرفش أجري لوحدى كان معايا التليفون 📱📱📱

ياسر : مشفتيش رعد 

ماسة : شوفت برق ينفع 

رعد وهو ينزل : مين بيسال عليا 

ياسر : لا يا كبير اصلك طول عمرك شاطر فى الشغل وبس 

يوسف : مكنش يومك يا خويا 

فهد : حفيدى شاطر فى الشغل والدراسة وبس 

ياسر : حبيبي يا كبير معايا على الخط 

ماسة : خط شبرا وإلا العبور 

سليم : لا المحور 

رعد : كل واحد عنده كلمة يلمها الواحد مش ناقص على الصبح

مازن : امرك يا برق يوه أصدى رعد 

لميس : ههههههههههه بس احنا فى الصيف ممكن يبقه شمس

مازن : شمس ده امي يا ميمي 

يوسف : ميمي ايه الدلع ده 

منه : مش احسن من منامينو 

ماسة : ليه كان مزنوق في طبق منامين

رعد : مش احسن من دلع ماس محسسانى انك كهربا 

ماسة : نعم هى مين ده الى كهربا على الأقل ماس اسم غالى مش احسن من رودي 

فهد : شكلى كده هموت النهاردة 

رعد : مين قلك الاسم ده

ماسة :هههههه فوفا من غير أي ضغط رودي 

رعد : حد يمسكلى البت ده 

سليم : أمر انت بس يا رودي 

ماسة : هههههههه على الاقل اسمة رودى مش سومو 

رعد : هههههههههه حلو اوى سومو ده 

ماسة : بص يا عمو رعد انا هقولك على أسامى الدلع 

اسر ⬅ سوسو

سليم ⬅ سومو 

ياسين ⬅ ياسو 

يوسف ⬅ يويو 

مازن ⬅ ميمو 

علاء ⬅ لولو

عمر ⬅ ميرو

مراد ⬅ مارو

اروي ⬅ رورو 

ملك ⬅ ميكو 

سما ⬅ سيمو 

ياسمين ⬅ ياسيمو 

انا ⬅ دانا 


رعد : هما كلهم بينتهو بحرف الواو ليه

ماسة : هههههه كانت أزمة حروف 

يوسف : شكل البت ده عوزة يتعمل معاها الصح

اسر : انا من رايك وانتم شباب

الكل : اكيد معاكم 

ماسة : اخواتى حبيبي مش هيعملو حاجة صح 

اسر : خالص هنضربك بس 

يوسف : وهنعضك بس 

سليم : وهنشدك من شعرك بس 

ماسة : 😢😢😢😢 أهون عليكم 

الكل : اه تهونى 

ماسة : هقول ايه حسبى الله ونعمه وكيل فيكم 

ياسين : بتدعي علينا 

ماسة : تنحت وشورت وراهم بخوف وصوتت مرة واحده حريقة حريقة 


التفت الكل وبيضورو على الحريق ملقوش حاجة 


علاء : يا بنت اللزينة 

يوسف : هي راحت فين 

رعد : هههههه بقه ده شكل ضباط شرطة وفى جهات أمنية بنت تتحك عليكم يا عيني على الرجالة 

ماسة من ورا رعد : ونبي يا خويا الرجالة راحت فى الحرب 

رعد : الله يهدك يا شيخة بقا انا مخبيكي انتي تتكلمى 

ماسة : عادى عادى يقدرو يعملو حاجة 

عمر وهو يمسكها من قفاها : بقه الرجالة ماتت فى الحرب 

ماسة : او ماتت فى النكسة او الوكسة 

ياسين : دانتى هتتنفخى 

رعد : لا معلش هى جسمه حلو كده 

ماسة برومانسية : يعني وزنى حلو 

رعد : جامد اوى 😉😉

علاء : ايه رايكم فى شجرة واتنين لمون 🍹🌳🍹

ماسة : ممكن مانجة بدل اللمون 

رعد : ممكن كل واحد يروح يعمل حاجة مفيدة 

ياسر : وانت هتعمل ايه

رعد بسخرية : اكيد هديكو أوامر 

ياسين : ليه ان شاء الله على فكرة انا الكبير 

رعد : مش بالكبر ولكن بالخبرة 

ماسة : وهى تغمز 😉 : يا عم الخبرة انت يا عسل 

رعد : عمر ممكن تسيب ماسة وتروح توضب نفسك علشان خطبتك ولا ايه

عمر : عندك حق خدها اهيه


رمي عمر ماسة على رعد مسكاها وكانت فى حضنة وضحك وغمزلها 


نارو : يالا شباب القطار جاهز 

رعد : شكلك مس جعانة اكل عوزة حاجة تانية انا موجود وباس خدها وضحك وغمزلها 😉😉😉

ماسة : انت قليل الأدب

رعد : بس بحبك وانتى

ماسة : انا ايه

رعد : بتحبيني 

ماسة : لا مش بحبك

رعد : بتحبيني

ماسة : لا مش بحبك

رعد : بتحبيني

ماسة : لا مش بحبك

رعد : مش بتحبينى 

ماسة : ماسة بحبك 

رعد وهو يقرص خدها : بتحبيني سلام يا قطة وسبها ومشي

ماسة : والله لوريك يا رعد 


انتهى الجميع من الفطار وتوجة الجميع لمباشرة أعمالهم 

وبعد فترة وصلت ميار وعمار من السفر 


ياسر : سما ممكن التكلم معاكي شوية 

سما : ليه 

ياسر : هو ايه الى ليه

سما : عاوز تتكلم معايا فايه 

ياسر : تعالى نتمشي وهقولك 

سما : ليه 

ياسر : بت امشي ادامى

سما : انت بتقول لمين بت 

ياسر : ليكي يا اخر صبري

سما : عاوز ايه 

ياسر : تصدقى انتى صح بقولك ايه تتجوزينى 

سما : ليه 

ياسر بحنية : علشان بحبك من يوم مشفتك 

سما : وايه كمان 

ياسر : وبعشقك وانتى جامده

رعد : يا عم خدها وامشي برة 

ياسر : ها يا سما ممكن نتمشي شوية 

عمر : هتروحو فين 

ياسر بغضب : انا من راي مفيش خطوبة خالص 

عمر : برحتك يا عمو 

ياسر :عمو فعينك امشي من هنا وانتى امشي ادامى

سما : حاضر متزعقش 


مر الوقت وجاء ياسر بعد ما أقنع سما على الخطوبة 

أصبحت التجهيزات على اكمل وجه ولما لا وكانت الخطوبة امام شلالات الفيوم الرائعة 

استمر الضحك والهزار بين الجميع الى أن جاء أحد الخدم 


احد الخدم : دكتورة ماسة فى شخص عاوز حضرتك 

ماسة : مين ده 

احد الخدم : بيقول من بيت الأزياء 

ماسة : خليه يدخل بسرعة 

احد الخدم : امرك دكتورة


دخل شخص ومعه ثلاثة أشخاص يحملون علب الفساتين وسلموهم لماسة ومشيو 


ماسة : صبايا الفساتين جت افرحو 

سما بزعل : بس انا كده مش هلبس فستان خطوبة 

ماسة وهى تقعد جمبها : عيب عليكى طول ما انا موجودة محدش يقلق 

سما : يعني ايه

ماسة بضخكة جميلة : يعنى احلى فستان خطوبة ليكي انتى وميرا 

ميرا : انتى ان ماسة فى الدنيا ربنا يخليكي لينا 

ماسة : ههههه وانتم احلى اخوات وأصحاب فى الدنيا كلها 

ياسر : ايه جو الدراما ديه

ماسة : ماشي يا خفيف 

نارو : يالا الكل ينام علشان الناس هيوصلو الصبح 

الكل : حاضر 

ماسة : نارو ممكن انام معاكى النهاردة 

نارو : تعالى يا روح قلب نارو 

ياسين : وانا يعني يا نارو 

نارو : سبحان الله طول عمر جدك منصور بيحب البنات اوى 

ماسة : هو انا مكنتش بحبه من شوية ده كان روحى 


اتجه الكل الكل غرفهم وجاء الصباح واستمر التجهيزات النهائية وجاء الليل حتى تتالق حوريات الحفلة 


داخل أجواء جميلة وعائلية ووسط الأصحاب تمت الخطوبة على اكمل وجة واستمرت الحفلة حتى مشارف الفجر وبعد مغادرة الناس توجة الجميع الى الداخل وسط فرحة وهنا تكلم يوسف

 

يوسف : جدو فهد انا عاوز أتجوز 

فهد : ومالو يابني على بركة الله

مازن : حبيبي يا كبير ايه رايك اخر الشهر ده 

فهد : يعني بعد عشرين يوم مينفعش 

ماسة : لا ينفع علشان انا لازم أسافر آخر الشهر الجي

رعد : هتسفري فين 

ماسة : هرجع شغلي اكيد 

رعد : الي هو فين 0

ماسة : بين إيطاليا و كوريا وألمانيا 

يوسف : ها قولت ايه يا كبير الليلة 

فهد : خلاص على خيرة الله بالتوفيق 

مازن : حبيبي والله اخيرا هتلم مع حبيبتي 

الكل : ههههههههه ارحم البت بقت شبه الطماطم 

أدهم : يالا يا شباب علشان نلحق ننام علشان السفر الصبح 

نارو : السفر بالليل مش الصبح 

أدهم : يا امي مينفعش 

نارو : انا قولت كلمه ومش هتتغير يالا 


ذهب الكل للنوم بعد يوم شاق منهم من نام مرتاح البال ومنهم من نام مشغول البال 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀يتبع🍀🍀🍀🍀🍀🍀

👇👇👇👇👇👇👇


تكملة الرواية من هنا



 بداية الروايه من هنا



 لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه


👇👇👇👇👇


جميع الروايات الكامله من هنا




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close