Main menu

Pages

رواية ماسة الرعد الفصل الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم نور الشمس جميع الفصول كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية ماسة الرعد الفصل الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم نور الشمس جميع الفصول كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


💎الفصل الحادى عشر 💎

فى صباح يوم جديد توجهت عائلة الحديدي إلى المستشفى للاطمئنان على عمار 

الجميع : صباح الخير 

عمار : صباح النور 

الجد : اخبارك ايه دلوقتي 

عمار : الحمد لله 

مروة : دايمن يا حبيبي تكون بخير 

سيف : على فكرة انا قاعد 

مروه : روحى للست ماسة بتعتك

عمار : هو حد فيكم شاف الحوار امبارح

الجد : كلنا شفناه 

عمار :هى ليه قالت انها استلمت المركز وان العطل كان من الأجهزة 

رعد : هتلقيها عوزة تكسب بنط على حسابنا 

ميار : لا يا رعد ده أشهر دكتورة قلب فى العالم 

الجد : صح ميار بتتكلم صح

ميار : دانا او راجل كنت اتجوزتها ده عليها عيون تدبح ولا شعرها ناعم وحرير كأنك نايم على ريش نعام 

رعد : ما شاء الله حتى الستات معجبين بيها 

عمار : ليه وهو مين كمان معجب بيها

مروة : عمك المبجل معجب بيها 

عمار : اوبا ده ماسة خطر على الرجالة 

سيف : والله يا عمرى لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقى وحده ذيك 

رعد : شجرة واتنين لمون هنا 

عمار : لا انا بقول يخوشو يريحو  فى الأوضة الى جمبنا 

سيف : اخرس يالا انت وهو حبيبتي بتتكسف 

اخذو يضحكون ويتسامرون


في فيلا ماسة 

استيقظت ماسة وأدت فروضها وتوجهت إلى الدولاب ولبست ونزلت سألت عن أخواتها الولها فى الشغل توجهت ماسة إلى السيارة وتوجهت إلى مستشفى الحديدي وسألت عن رقم غرفة عمار 

وصلت ماسة إلى هناك وخبطت ودخلت 


ماسة : صباح الخير 

الجميع : صباح النور 

ماسة : اخبارك ايه عمار 

عمار : الحمد لله 

ماسة : دايما يا رب 

الجد : ماستي الحلوة ممكن اسالك سؤال

ماسة : ليه عملت كده صح 

الجد : صح 

ماسة : علشان لو الشركة  وقعت العمال والموظفين هيروحو فين 

رعد : تصدقى قلبي مس مستحمل طيبتك يعني كده انتي استلمتي المركز  بكل الى فيه

ماسة : لو لقيت كلمة واحدة بس اني استلمت المركز هدفعلك الى انت عوزة

رعد : أصدق ايه

ماسة 😏😏 : يعنى شريط الحلقة مش موجود والحلقة على اليوتيوب اتمسحت واحلى حاجة ان الناس بتنسي بسرعة 

رعد : انتي ايه شطانة

ماسة : لا انا ملاك مس الناس بتقول ان الأطباء مليكة الرحمة 

رعد : ملائكة الرحمة هما مش انتي دنتى عليكى كمية برود 

ماسة : بقولك ايه اطلع برا 

رعد : انتى هبلة والله لوريكي لغليكى تركعي ليا

ماسة : يوم مهركع هيكون يوم دخول قبري بس متقلقش انا اتفقت معا ملك الموت ابعت ليه الناس 

رعد :  مغرورة ومتكبرة 

ماسة : انا مغرورة دانا حلوة وعيوني تدبح وشعرى حرير صح ميار 😉😉

ميار : انا مولتش حاجة 

ماسة بضحكة ساحرة خطفت قلب رعد : متخفيش انا مش باكل 😄😄😄

سيف : هو بصراحة انتي حلوة اوى 

رعد : يا جماعة شجرة واتنين لمون 

ماسة  : ممكن مانجة اصل انا بحبها اوى 

عمار : وهى المانجة متلقش الى ليكى

ماسة : دانتا بتعاكس بقه

عمار : اموت انا 😉😉

ماسة : ميار لو عوزة عريس قوليلي وانا اجبلك 

ميار : بس هو هيتجوز قتاله قوتلة

ماسة : متخفيش يا روحى شوفى عوزة العريس ضابط فى اى جهة 

ميار : انتي كده طمنتينى 

ماسة : بت اطلعى برة انتى عوزة تموتى الولد

ميار : عادى جدا 

ماسة : خلاص عمار انا هكتبلك على خروج النهاردة لانى عوزة المستشفي تفضي

عمار : يعنى بتبعينى يا ماسة 

ماسة : طبعا يا روحى 

التفتت ماسة الى الجد

ماسة : جدو عوزاك فى كلمة 

الجد : حاضر يا بنتي تعالى

ماسة : انا عوزة منك تمضي على عقد منك بينص على كل تكلفة المريض من ساعة ميدخل لحد ميخرج على نفقتك الشخصية وان كل الأطباء نحن خدمتي 

الجد  : حاضر يا حبيبتي

ماسة : تمام فاضى امتى علشان اتصل بياسر الدمنهوري يمضي نفس العقد 

الجد : انهاردة 

ماسة : تمام انا هكلم ياسر دلوقتي ونتقابل فى المطعم المطعم قدام المستشفي 

الجد : ماشي يا طفلتي 


اتصلت ماسة بياسر واتفقت معاه أنه يجي دلوقتى علشان يمضي العقد 

اتصل يوسف على ماسة 


يوسف : حبيبة قلبي

ماسة : جو روحى وعقلي 

يوسف : انتي فين

ماسة : في المستشفي

يوسف : السلسلة بتاعتك معايا

ماسة وهي تضع ادايها على صدرها : مفيش فيده فيك

يوسف : الحق عليا خفت تتكسر وانتي فحضني

ماسة : يا سلام ده على اساس اول مرة انام فى حضنك

يوسف : لا عادي اصلها كانت بتيجي تحت ايدى 

ماسة : والله يا جو لو عرفت انك حاطت فيها حاجة هقتلك

يوسف : انا فى الطريق هاجيلك

ماسة : تمام يا روحي سلام 


لفت ماسة لقت رعد باصص عليها باستحقار ولف ومشي 

ماسة هو مالو ده يالا كويس انه غار


بعد مرور نصف ساعة وصل يوسف المستشفي وقابل ناس ولبسها السلسلة وبسها 👄 ومشي 


رعد : مكنتش اعرف انك بالسفالة ده 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


💎ماسة الرعد 💎


الفصل{ 12 } 

💎💎💎💎


رعد : مكنتش اعرف انك بالسفالة ده

ماسة : نعم هى مين الى سافلة انا 

رعد : انتي ايه يا شيخة احترمي المكان حتى ده مستشفي

ماسة : انت مجنون يالا 

رعد مسكها وشدها دخلها غرفة فاضية وحاول يبسها 👄👄 بالعافية

ماسة ضربتةالضربة القاضية ( تحت الحزام 😆😆 ) 

ماسة : أوعي تفكر أن كل البنات سهلة فوق انا مش من الزبالة إلى انت تعرفها شكلك كده مستعجل على موتك 

رعد : اه اه اه اه 🚼🚼🚼 وكان على الارض 

ماسة : لو عاوز تخف بسرعة خش الحمام 😄😄😄😄😄


اتصل ياسر على ماسة وقلها انه وصل المطعم 

ذهبت ماسة وفهد الى المطعم 


ماسة👋 : اهلا ياسر 

ياسر 👋 : اهلا ماسة 

                اهلا فهد بيه 

فهد : اهلا ياسر كمان ايه بيه ديه خلاص مبقيتش جدك

ياسر : هو انا بردو اقدر على زعلك وخدو بعض بالحضن 👬

ماسة : عودة الابن الضال 😃😃😃 لحظة ابكي قلبى الصغير لا يتحمل 

ياسر وفهد ضحكو 😄😄😄😄😄

ياسر : هو انتى متأكده انك دكتورة 

ماسة : ايوة والله أوريك البطاقة 

ياسر : لا يا ستي مصدقك 

ماسة : عندك حق انا ممكن اكون ضاربة البطاقة 

فهد : هو انتى حياتك كلها هزار

ماسة : فى وقت الفراغ بس

شخص : صباح الخير 

الجميع : صباح النور 

شخص : اهلا ياسر 

ياسر : اهلا رعد 

ماسة : ممكن تمضو العقود علشان ابدا شغلي 

فهد و ياسر : حاضر ومضو العقد 


تليفون ماسة رن


ماسة : ميزو حبيبي

مازن : توامتى الغالية اخبارك ايه 

ماسة : الحمد لله يا قلبي 

مازن : انا حجزت قاعة فى النادى 

ماسة : بس كبيرة 

مازن : ايوة طبعا كبيرة جدا 

ماسة : تمام عوزاها من اولها لاخرها كراسي

مازن : حاضر

ماسة : عوزة أرقام متسلسلة مفتوحة

مازن : حاضر 

ماسة : عوزة تربيزا وحوليها 6 كراسي 

مازن : حاضر 

ماسة : عوزة كذا فرد امن من الداخلية 

مازن : حاضر 

ماسة : عوزة ماية وعصائر واكل 

مازن : ليه ان شاء الله

ماسة : علشان الناس طبعا

مازن : حاضر 

ماسة : النهاردة كب شئ يكون جاهز وعوزة ادخل على الهواء فى برنامج الساعة 

مازن : حاضر اي اوامر تاني يا برنسيسة 

ماسة : لا يا روحي صح الحساب عليك 

مازن : نعمممممم يا روح خالتك 

ماسة : بعدت التليفون عن ودنها وضحكت طول عمرك كريم يا قلب ماسة 

مازن : ماس   البت قفلت التليفون فى وشي 


وجهت ماسة الكلام لياسر وفهد

ماسة : ان شاء الله بكرا هجمع كل الأطباء والممرضين والعمال

ياسر : ليكي حرية التصرف 

فهد : المستشفي تحت امرك 

ماسة : تمام اوى 


تليفونها رن برقم سري 


ماسة : الو

المجهول : دونا العزيزة 

ماسة : مين معايا 

المجهول : ماضيك دونا 

أصبح وشها لا يفسر 👺👺

ماسة : شكل جهنم وحشك اوى 😈 

المجهول : لا موحشتنيش جسمك هو الى وحشني

أفلت ماسة التليفون واصبح وشها يكسوة القسوة 😡😡😡

ورمت التليفون على التربيزا 

ياسر : ماسة انتي كويسة 

ماسة : لا رد 

فهد : بنتي فيكي ايه

ماسة : لا رد

وضع رعد أيده علي جسم ماسة في لحظة كان وجه رعد نايم على التربيزا 

ماسة : لو ايدك اتمدت تاني هندمك على شبابك

فهد و ياسر : ماسة فيه ايه

انتبهت ماسة ليهم ولقت رعد تحت ايديها

ماسة : اسفة جدو 

فهد : ولا يهمك حبيبتى بس مالك

ماسة : ولا حاجة انا كويسة

بصت ماسة لرعد : انت كويس اسفة

رعد : انا تمام ولا يهمك


تليفونها رن برقم رعد خد التليفون ورد 

رعد : الو 

الشخص : د / ماسة المنصوري

رعد : انت مين 

الشخص : انا عميد كلية طب القاهرة 

رعد : لحظة واحد عميد كلية طب القاهرة 

ماسة : لو مسكت تليفوني تاني هزعلك 

رعد : خدي يا ختي ردي

ماسة : دانتا من لحظه كنت شبة الفار المبلول 

رعد : الراجل على الخط 

ماسة : الو انا ماسة 

الشخص : انا عميد كلية طب القاهرة 

ماسة : اهلا وسهلا 

العميد : كنا حبين تلقى محاضرة تشجع الطلبة 

ماسة : تمام بس انا عوزة الدفعة الاخيرة 

العميد : تمام امتي 

ماسة : يوم الاثنين على الساعة 11 الصبح 

العميد : حاضر وشكرا جدا ليكي 

ماسة : مع السلامة 


نظرت ماسة إلى الثلاثة وودعتهم وذهبت الى السيارة 

حست ماسة ان فى حاجة غلط فى السيارة عند تشغلها وبالفعل السيارة ادتها تنبية بوجود جسم غريب 

خرجت ماسة بسرعة من السيارة وما هى الى لحظات وحدث انفجار شديد واصبحت السيارة قطعة من النار 

ذهب رعد وياسر بسرعة ليها وساعدوها على الوقوف من على الارض وفى نفس اللحظة جيه طفل واداها ورقة مكتوب فيها البداية دونا العزيزة أصبح المكان مزدحم من رجال الشرطة ورجال المطافي وجاء مراد بسرعة وخدها فى حضنة واخذ يهديها كل ده تحت نظر رعد وياسر 


مراد : هو ايه الى حصل ماسة

ماسة : لا رد 

رعد : هى كانت معانا بعد كده مشيت ومفيش لحظة والانفجار حصل 

مراد : حبيبيتى ردى عليا متخوفنيش عليكى 

اسر جيه جرى خدها فى حضنة : ماسة مالك يا عمرى 

سليم وهو يجلس يجلس الارض امامها ويمرر يده على رجليها : الحمد لله هى بخير 

علاء : القنبلة كانت مربوطة بالوقت 

مراد : يوسف ومازن عرفو 

انتبهت ماسة للاسامي خرجت من حضن مراد 

ماسة : محدش يقولهم هيخافو عليا 

وفى لحظه واحده الشارع اتقفل بوجود وزير الداخلية 


فاروق : ماسة حبيبتي انتي كويسة 

ماسة ارتمت فى حضنة وهزت دماغها 

فاروق : شباب لمو الليلة بسرعة 

ماسة : مش عوزة حد يعرف انى كنت فى العربية 

فاروق : حاضر يا قلبي

ماسة : عوزة اروح ممكن 

فاروق : حاضر يا عمري اسر معاها 

ماسة : لا 


🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل 13 


🌹🌹🌹🌹


توقفنا عندما طلبت ماسة ان تغادر 

اسر : تعالى اروحك وهما يلمو الليلة 

ماسة : لا انا هروح لوحدى 

مراد : انتى هبلة ده من لحظة كنتي هتموتي 

ماسة : مراد عادى يا حبيبي انت لسه بتقول كنت هموت 

سليم  : انتي فى وعيك 

ماسة : انتهي الكلام اسر مفتاح العربية

اسر : اتفضلي 

مراد : اسر انت اتجننت 

اسر : هو أنت ليه محسسني انك جديد على تصرفاتها 


ماسة لفت وشها لرعد وياسر وفهد وشكرتهم ومشيت 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى عربية اسر 

🌹🌹🌹🌹


ماسة : الو اليأس ازيك

اليأس : الو ماسة ازيك 

ماسة : انا كنت هموت دلوقتى 

اليأس : اه

ماسة : العربية كان فيها قنبلة ولول التليفون مكنتش عرفت 

اليأس : انا هاجى مصر مينفعش اسيبك لوحدك 

ماسة بغموض : هتيجى بس مش دلوقتى 

اليأس : امال امتى بس

ماسة : اريب اوى بس انت دور انت على المجهول 

اليأس : حاضر انا هبعتلك رجالة من عندى 

ماسة : تمام بس بسرعة وعوزة دكاترا يكونو مصدر صقة 

اليأس : حاضر حاجة تانية 

ماسة : لا بس بسرعة يا ريت يكونو هنا خلال يومين 

اليأس : حاضر بكرة ان شاء الله 

ماسة : سلام

اليأس : سلام 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


وصلت ماسة إلى هضبة المقطم ونزلت وشغلت الكشافات العربية وقعدت على الارض 🚘🚘


وبعد مرور خمس دقايق 🕑🕑


ماسة : هتفضل واقف كتير يا رعد 

رعد : عرفتي منين انى هنا 

ماسة : حاجاتكتير 

رعد : هما ايه 

ماسة : من حركة العربية على الصخور ومن ريحة البرفين 

رعد : دانتي مركزة معايا بقه

ماسة : رعد انا الى فيا مكفينى 

رعد : ممكن اسالك سؤال

ماسة : لا عاوز تقعد اقعد ساكت 

رعد : تمام هو مين جو وميزو 

ماسة : لا  رد

رعد : طيب مين اسر ومراد وسليم وعلاء ويوسف ومازن

ماسة : لا رد

رعد : طيب مين كان عاوز يموتك 

ماسة : لا رد 

رعد : يا بنتي ردى عليا

ماسة : لا رد

رعد : طيب تعالى اروحك البي

سكت رعد فجأة لما لقى ماسة وضعت دماغها على كتفة ونامت

ماسة : اسكت خالص ماشي 

رعد : حاضر وبص عليها وابتسم اد ايه هى حلوة مع غروب الشمس 


مر وقت عليهم وهما على نفس الوضع الى ان جائت سيارة الشرطة  🚔🚔🚔


الضابط : والله مانتم ايمين 

ماسة : لا رد 

رعد : يا فندم أفهم 

ماسة  : رعد ممكن تسكت 

رعد : حاضر 

الضابط : يا عيني الست هى الابتمشى 

ماسة : وانت لو ممشتش من هنا هتندم

الضابط : والله يا حلوة ليه بنت مين 

ماسة : بنت وزير الداخلية يا روح امك

الضابط : نعم بنت وزير الداخلية 


ماسة رفعت التليفون لقت مكالمات كتير جدا اتصلت ماسة على فاروق


فاروق : انتي فين يا ماسة

ماسة : انا كويسة بس فى ضابط هنا وبيعكنن عليا خد كلمة

فاروق : ادهولى حالا 

ماسة  للضابط : خد كلم

الضابط : الو

فاروق : انا فاروق الشافعي وزير الداخلية وصل الآنسة لغاية باب البيت بتاعي حالا 

الضابط : تحت  امرك يا فندم الآنسة مع سيادتك

ماسة : ايوه

فاروق : حالا تكونى ادامى فهمة

ماسة : هو الكل عندك

فاروق : ايوة

ماسة : مسافة الطريق سلام

الضابط : الضابط اسف يا فندم والله مكنتش اقصد

ماسة : تمام انا اصلا مش قدرة اتكلم 

الضابط : حاضر 

ماسة : شكرا يا رعد 

رعد : انا همشي وراكي لغاية البيت

ماسة : انا مش فاهمة انتم خايفين ليه كده 

رعد : انتي كنتى هتموتي من شوية 

ماسة : وانت فاكر ان الى حصل هيتكرر تانى مستحيل ده كان قرصة ودن بس وهما  عرفين اني هخرج منها بسهولة

رعد : طيب يالا اروحك 

ماسة : رعد ممكن تبطل الظن فيا 

رعد : تمام بس لما تجاوبي على أسئلتي 

ماسة : عارف مش بحب الراجل الزنان

رعد : 😃😃😃 يالا اوصلك 


ركبت ماسة العربية ومشيت وادمها عربية الشرطة ووراها عربية رعد لغاية ما وصلت لفيلا فاروق ودعت ماسة رعد ودخلت الفيلا لقت الكل على اعصابهم واروي ومرفت بيعيطو 


🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 14 }

🌹🌹🌹🌹


توقفنا عندما وصلت ماسة الى منزل خالها الوزير فاروق الشافعي 


ماسة : مساء الخير 

الجميع وهم يجرون عليها واخذو فى الاطمئنان عليها

فاروق : كنتي فين

ماسة : انا جعانة وهو مفيش اكل 

فاروق : ردى عليا كنتي فين 

مرفت بصوت عالى : فاروق سيب  البنت الكل الأول 

ماسة : مازن كلمت البرنامج 

مازن : هو انتى فيه وإلا فيه 

ماسة بصوت عالى : ماااااااااازن 

مازن : ايوة وهما فى انتظار مكلمةمنك 

ماسة : اطلبهم 

مازن : حاضر 


اتصل مازن على الي البرنامج ووصلوة على الهوا 


ماسة : مساء الخير 

المذيع : مساء النور د / ماسة 

ماسة : انا حبه عن طريق البرنامج تبلغ الناس إلى عندهم مريض يجي بكرة الصبح عليا 6 صباحا قاعة ×××× ويجيب معاه التحاليل والاشعة الخاصة بالمريض بس ميجبش معاه المريض .

المذيع : تمام دكتورة وانا هنوه طول الحلقة على كده 

ماسة : شكرا جدا ليك مع السلامة 

المذيع : مع السلامة 


مرفت : الاكل جهز يالا قومو كلو 


نسبهم ياكلو بقى 🍲🍛🍚🍜🍔🍝🍇🍅🍒🍓🍍.


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في قصر الحديدى 

🌹🌹🌹🌹🌹


وصل رعد الى القصر وجلس امام حكام السباحة 


شخص : بتحبها 

رعد : اهلا عمار 

عمار : بتحبها 

رعد : هى مين 

عمار : ماسة 

رعد : يا بني امال لو مشفتهاش بعينك وهى وسط 7 رجالة

عمار : بس معملتش حاجة غلط معاهم 

رعد : والاتنين الى رقصت معاهم 

عمار : تعرف ان فى واحد منهم يشبها 

رعد : ونبي اتنيل 

عمار : أنت حر بس مترجعش تندم بعد فوات الأوان

رعد : هى منه فين 

 عمار : فى اوضتها بقالها فترة شكلها غريب 

رعد : ليه مالها

عمار : مش عاوزة تقول المهم أخبار الشغل ايه 


نسبهم للشغل وروح غرفة منه منذو اللحظة الاولى تراها غرفة طفلة لا تتجاوز عمرها عن العاشرة 

تجلس فتاة على السرير تبكى بشدة وتنظر الى يديها وهى شديدة الاحمرار وتتذكر 


فلاش باك 


وهى خرجة من المستشفي بعد اطمانها على عمار راحت تركب عربيتها إذ بيد تمسكها وتسحبها خلف المستشفي 


منه : انت مين 

الشاب : انا يا حلوة

منه : انت عاوز مني ايه

الشاب : وحشتني يا قطة

منه بدموع 😭😭 : ارجوك سبني امشي

الشاب : لا انا هاجى لعلتك اتقدملك 

منه : لا من فضلك سبني امشي 

الشاب وهو يضغط على ايديها : كلمةكمان وهوريكي 

منه 😭😭 : حاضر حاضر بس سيب ايدى ونبي 

الشاب : بلاش الدموع ده ماشي امسحي دموعك 

منه وهى بتمسح دموعها ذي الأطفال : حاضر ونبي سبني امشي 

الشاب : غورى فدهيه وذقها

وقعت منه على الارض ورجليها اتعورت 


باك 

منه وهى بتبص على ايديها وعلى رجليها اعمل ايه بس يا ربي باب الغرفة خبط 

رعد : مساء الفل وردتي الحلوة 

منه : رعدي وحشتني اوى 

رعد : مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه 

منه : مفيش اصل ايدى بتوجعنى 

رعد : انا هتصل بالدكتور

منه : لا انا كويسة بس ممكن طلب

رعد :اومري يا قلبي 

منه : عوزة انام فى حضنك

رعد : قولى كده بقه تعالى  نامى

نسيب رعد ينيمها 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عودة الى فيلا فاروق 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


 الكل قاعد فى وش ماسة 

ماسة : وحدووووة 

الكل : لا آله الا الله

فاروق : امك فضلها حوالى  ربع ساعة وتكون ادامك

ماسة : ومين قلها يا فوفا

مرفت : انا جالى الخبر وهى معايا على التليفون 

ماسة : والله العظيم حرام عليكم


مر الوقت ودخلت شمس وادهم 

شمس : ماسة حبيبتي مالك 

ماسة : أهدي يا شمس انا كويسة

شمس : اذاى ده حصل 

ماسة بنقورة : معرفش رجالة امن الدولة والمخابرات والوزير ميعرفوش أنا الى هعرف

أدهم : المهم انك كويسة يا قلب ابوكى

ماسة : دومي وحشتني اوى 

أدهم : اذاى نزلتي من العربية قبل الانفجار 

ماسة : هو في ايه انت كنت عاوزنى اموت ولا ايه 

فاروق : صح عرفتي اذاى

ماسة بصوت عالى : ايه هو كلكم عليه والا ايه

نزل كف على وش ماسة 

أدهم : صوتك ميعلاش

الشباب فى نفس الصوت : ماسسسسسسة

النساء فى نفس الصوت : بنتيييييييييي

ماسة : تمام اوى لو عاوز تضرب تاني معنديش مانع 

أدهم : ماسة انا 

ماسة : انت ابوية وانا لو عضم فى افه تضربني برحتك


اخدت ماسة مفتاح العربية تليفونها وخرجت


خرجت ماسة بسرعة ولم يسبقها أحد 

يوسف : ليه 

مازن : هى عملت ايه لكل ده

اسر : انت غلط يا عمي 

فاروق : المفروض كنت تخدها فى حضنك بلا الضرب 

أدهم : انا خايف عليها اوى 

مراد : خلاص يا جماعة الى حصل حصل 

يوسف : جهاز التعقب بتاع عربيتك شغال

اسر  : لا شليتو الصبح قبل متركبها

مازن : طيب هنعمل ايه 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى عربية اسر

🌹🌹🌹🌹


ماسة : ياسين انا عوزاك تيجي 

ياسين : مالك يا قلبي 

ماسة : وحشتني اوى 

ياسين : حاضر الصبح هكون عندك 

ماسة  : ماشي سلام 

ياسين : سلام 


انطلقت ماسة على الطريق السريع لسرعة التوجة الى الإسكندرية 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عودة الى قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


تليفون رعد رن

رعد : 📞 الو ايوة يا مالك

مالك : 📞 الو يا باشا 

رعد : في جديد 

مالك : خرجت من الفيلا وعلى الطريق السريع 

رعد : خليكم وراها من بعيد 

مالك : حاضر سلام 

رعد : سلام 


القا رعد تليفونة على السرير ونام وافتكر


فلاش باك 


رعد : مالك عاوز عربية برجالة بسرعة تكون حالا ادام فيلا وزير الداخلية 

مالك : امرك يا باشا بس هيحمو مين 

رعد : الدكتورة ماسة المنصورى 

مالك : حاضر


باك 


ياترا يا ماسة وراكى ايه بكرة هنشوف هو انا حبيتك ولا ايه يا رب 


🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 15 }

🌹🌹🌹🌹


في فيلا فاروق 

🌹🌹🌹🌹🌹


كان الكل على نار علشان يعرفو مكان ماسة فشل الكل فى تعقب إشارة التليفون والفشل الأكبر لما لقو عربية اسر على بعد أمتار قليلة من المنزل 

تليفون مازن رن وكان ياسين


مازن : اهلا ياسين 

ياسين : فين ماسة 

مازن : ماسة اكيد نايمة اصل انا فى الشغل 

ياسين : بصوت عالى افتح الميك يا بيه ال شغل ال 

فتح مازن الميك 

ياسين : فين ماسة يا رجالة 

يوسف : منعرفش طريقها بقالنا 4 ساعات

ياسين : هو اليه الى حصل علشان كل ده

مراد : والله يا ياسين ده كانت هتموت الصبح كان فى قنبلة فى عربيتها 

ياسين : عرفت ايه الجديد 

اسر : عمي أدهم ضربها بالقلم ادام الكل 

ياسين : نعم اذاى ماسة تضرب 

أدهم : وهي كبرت عليا ولا ايه 

ياسين : العف يا خالى بس انت عارف ماسة حساسة اد ايه

أدهم : ماسة عيرها فلت 

ياسين بسخرية : والله ومين سمحلها بالعيشه لوحدها من زمان

أدهم : انت بتتنقور يا ولد 

ياسين : اسف خالى بس انا خايف عليها

عمر : هو أنت عرفت منين 

ياسين : هى الى كلمتني انا فى المطار وجاي مصر 

اسر : تمام هتلاقى عربية فى انتظارك 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عند شروق الشمس باشعتها الصفراء لتنير الكون وتتراقص على وجوه الناس نشاهد فتاة جالسة على شاطئ بحر الإسكندرية وامواجة الجميلة الخلابة وتلاعب الأمواج الصخور وبروده الجو استمرت الفتاة فى الجلوس ومر الوقت ولم تنتبه ليه الى أن انتشلها صوت تليفونها من الضياع 


الفتاة : الو اهلا جاك 

جاك : اهلا ماس 

ماسة : انتم فين 

جاك : على وصول مطار برج العرب 

ماسة : تمام وانا مسافة الطريق وهكون عندكم 

جاك : تمام سلام 

ماسة : سلام 


{ جاك ريتشر هو الذراع الأيمن لملك المافيا اليأس الأندلسي  }


ذهبت ماسة الى السيارة وانطلقت الى مطار برج العرب وصلت وجلست في الانتظار وتذكرت 


فلاش باك 


اتصلت ماسة على اليأس


ماسة : هاي اليأس 

اليأس : هاى ماسة 

ماسة : انا طالعة على الإسكندرية دلوقتى عوزة الطيارة تيجى على مطار برج العرب 

اليأس : حاضر ماسة انا عاوز اعرف هاجى امتى 

ماسة : اوريب اوى اليأس 


باك 

حست ماسة بشخص يضع يده على كتفها 


ماسة بشهقة : منك لله يا جاك هقطع الخلف

جاك بضحكة : الدكتورة شمس موجودة وهي هتولدك 

 ماسة : ماشي يا جاكي 

جاك : ماس بلاش جاكي ده

ماسة بضحك  : ليه يا جاكي 

جاك : بقه انا الجلاد يتقلي جاكي 

ماسة : هههههههههههههه طيب يلا بينا نتغدا على البحر 

جاك : هو ده الكلام الحقيني بالاكل 

ماسة : طفس طول عمرك 

جاك : يا بنتي انا من يوم متولت وانا باكل 

ماسة : ابعت الرجالة على الفندق وتعالى معايا 

جاك : تمام أمر الرجالة بالتوجة الى الفندق

اتجهت ماسة وجاك على البحر علشان يكلو 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى سيارة رجالة رعد 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


اتصل عليه أحد الرجال 


إحدى الرجال : الو رعد باشا 

رعد : فيه ايه

إحدى الرجال : هى جات مطار برج العرب استقبلت رجالة كتير شكلهم مش مصريين 

رعد : نعم الي هو اذاى 

احدي الرجال : والله يا باشا من لون بشرتهم وشعرهم على العموم انا صورتهم وهبعت الصور لحضرتك

رعد : تمام وخليك وراهم من بعيد 

إحدى الرجال : حاضر يا باشا


وقفل وبعت الصور لرعد وكان مزهول من منظر الرجالة والغريب أنه عرف الجلاد

رعد : انتى ايه حكايتك بالظبت وتعرفي الجلاد منين ده دراع اليمين اليأس الأندلسي رجل المافيا الروسي يبقي انتي مكنتيش بتكدبي عليا تمام انا لازم اعرف 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


وصلت طائرة ياسين الخاصة الى مطار القاهرة الدولى وكان فى استقبالة سليم 


سليم : حمدلله على السلامة يا كبير

ياسين : وحشتنى اوى يا خويا 

سليم : يعني انت كنت بتسأل على اخوك الوحيد 

ياسين بهزار : وحيد مات 

سليم : انا عارف سبحان الله برغم أن انا وماسة اخوات فى الرضاعة بس هي بالنزبالك هي الى أختك مش انا 

ياسين : ماسة مش اختي ماسة بنتي طول عمرها وهى صغيرة مكنتش بتنام الى فحضني 

سليم : عارف انا بحبها اد ايه كانت بتشيل مصايب كتير عن الكل 

ياسين : اتاري انتم حفظتم عليها 

سليم : والله العظيم ملينا ذنب 

ياسين : عارف حبيبي متخفش 

سليم : هتروح على فين على بيت خالى والا بيت عمي فاروق 

ياسين : هما فين 

سليم : الكل عند عمي فاروق 

ياسين : خلاص أتطلع على هناك  

سليم : تمام 


وصلت سيارة سليم الى فيلا فاروق والكل فرح بوجود ياسين 


ياسين : أفهم بقه ليه ضربتها يا خالي 

أدهم : انا مكنتش اقصد كنت خايف عليها وهى مستهترة في حياتها 

ياسين : بس مش ماسة خالص الى تضرب وانت عارف ليه

أدهم : عارف انك بتخاف عليها علشان هى أختك

ياسين : ماسة مش اختى ماسة بنتي وانت عارف انى انا الى ربتها مش انت 

شمس : ياسين تعرف هي فين 

ياسين : متخفيش يا امي انا جيت وكل حاجة هتكون تمام 

شمس : هى كلمتك اخر مرة امتي 

ياسين : امبارح باليل بعد مخرجت من هنا 

عمر : طيب هنتننا سكتين كده كتير 

اسر : انا خليت كل الشرطة بدور عليها

ياسين : ههههه هو انت وهو فكرين ان ماسة بالغباء ده انتم نسين انها تربية الكل 

يوسف : عندك حق 

مرفت : يلا يا حبيبي الاكل جاهز 

ياسين : حبيبتي يا فوفا وحشني اكلك اوى 

مرفت : ليه لما مش بتاكلك 

ياسين : لا ده بتسبني جعان كتير 

سليم : كل الجسم ده وناقص اكل تعال كلني افيد

الكل : هههههههههه هههههههههههههههههه 


نسبهم يكلو بقه 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


عودة الى البحر 

🌹🌹🌹🌹


بعد انتهاء ماسة وجاك من الاكل طلبو قهوة 

جاك : أحكى بقه على حصل 

ماسة : تمام وحكت ليه عن جواب والعربية والجواب التانى 

جاك : متخفيش انا هنا دلوقتى وكل شيء هيبقا تمام

ماسة : تمام جاكي 

وإذ برصاصة تستقر فى .............


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫 🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 16 } 

🌹🌹🌹🌹


توقفنا عندما تم إطلاق رصاصة اتجاة ماسة وجاك 


اخترقت الرصاصة فنجان قهوة ماسة وفى لمح البصر كانت ماسة خلف جاك ورفع مسدسة تحول المطعم لساحة رعب وصراخ 


جاك : ماس انتي كويسة 

ماسة : لا رد

جاك : ماس متخوفنيش ردى عليا 

ماسة : لا رد


دوت صوت كف فى أرجاء المطعم 


جاك : ماس فوقي

ماسة : جاكي انت ضربتني صح

جاك : اه علشان تفوقي لازم نمشي بسرعة 


خرجو من المطعم ولقو سيارات الشرطة 🚔🚔🚔🚔 محوطة المكان 


ماسة بضحكة : هههه اشرب يا عم بقه

جاك : ماس حبيبتي اتصرفي 

ماسة : لا يا عمرى هما هيظبطوك حق الألم الى على وشى 

جاك : تمام بس هقولهم انك عشقتي 

ماسة : الله يخرب بيت امك انت عاوز اهلى يموتونى 

جاك : عادى يا روحي 

ماسة : طلعت روحك يا بعيد 

جاك : بس انا قريب منك مش بعيد 

ماسة : بارد صدق من سماك الجلاد 

جاك : ههههههه الضابط جي علينا 

ماسة : اسكت يا خويا 


توجهت ماسة إلى الضابط 


ماسة : مساء الخير هو احنا مقبوض علينا 

الضابط بسخرية : لا ازاى احنا هنوصلكم لغاية البيت 

ماسة ببرود : لا خلى عنك احنا معانا عربية شاكرين افضالك 

الضابط : نعم يا روح امك 

ماسة : انت بتقول لمين روح امك 

الضابط : ليكى يا موزة شكل الليلة هتبقي عسل 

ماسة : هى فعلا ليلة عسل 

الضابط : والاخك ده جنسيتة ايه

ماسة : روسي يا  كوتش

الضابط : مالمصري حلو ويقضر يبستك

ماسة : عوزة رئيسك يكون ادامى حالا

الضابط : ليه ان شاء الله 

ماسة : عارف انا عوزة مدير الأمن حالا 

ضابط آخر : لحظة هو حضرتك الدكتورة ماسة المنصورى

ماسة :  ايوة انا 

الضابط : احنا اسفين جدا سيادة الوزير امر بالبحث عنك 

ماسة : مش عوزة اسمى يجي في المحضر 

الضابط : تحت امرك يا فندم

ماسة  : مش عوزة حد يعرف انى هنا 

الضابط : اذاى يا فندم سيادة المقدم اسر الشافعي ممكن ياذيني  

ماسة : متخفش انا هتصرف 

الضابط : تحت امرك بس احنا هتكون معاكى  

ماسة : تمام يلا علشان انا تعبت 


توجهت ماسة إلى جاك وخدت أيده ومشيت دخلو العربية 


جاك : دانتي جبارة ومفترية  

ماسة : مفيش جديد 

جاك : ماس هو ايه الجواب ده

ماسة : معرفش اول مرة اشوفة

جاك : ماس بصي مكتوب ايه دونا العزيزة


فرملت ماسة بسرعة فى وصت الطريق 


جاك : أهدى انا هتصرف

ماسة : أهدي اذاي امبارح قنبلة و النهاردة رصاص هو بيهوش بس

جاك : ماس اول مرة اشوفك كده

ماسة : انا تعبت جاكي تعبت خالص هو ليه الماضى مش عاوز يسبنى 

جاك : انزلى انا هسوق 

ماسة : ماشي 


ساق جاك ووصل إلى الفندق وكانت ماسة نايمة شالها وطلعها الغرفة ووضعها على السرير وخرج وتوجه إلى غرفته


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى سيارة حرس رعد 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


احدي الحرس اتصل على رعد


احدي الحرس : رعد باشا الدكتورة ماسة اتعرضت للقتل 

رعد : وهى عملة ايه

احدي الحرس : هي كويسة يا باشا 

رعد : هى فين دلوقتى

احدي الحرس : راحت الفندق هى والشخص والى معاها 

رعد : خليكم وراها  

احدي الحرس : حاضر يا باشا 

رعد : أي جديد بلغونى بيه

احدي الحرس : امرك 

رعد  : سلام 


أفل رعد مع الحرس واتنهد 


عمار : وبتقول مش بتحبها 

رعد : خضتني مالك  

عمار : انت بتحبها 

رعد : عارف هى معاها مين دلوقتى 

عمار : مين يعني 

رعد : الجلاد جاك ريتشر بنفسة 

عمار : يخربيت امها ده جبروت 

رعد : ولسه بتقولى بتحبها

عمار : بردو بلاش تظلمها يمكن أصحاب 

رعد بعصبية : أصحاب الحرس لرئيس المافيا الروسية اليأس الأندلسي 

عمار : طيب أهدى شوية 

رعد : عمار روح مكتبك علشان انا مش طيقك 

عمار : على فكرة ياسين الالفي وصل مصر انهاردة 

رعد : ابعتلو كارت دعوة لحفلة يوم الخميس 

عمار : تمام سلام 


غادر عمار المكتب ورجع رعد يسرح فى ماسة وكمية الرجالة الى حوليها 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى فيلا فاروق 

🌹🌹🌹🌹🌹


عرف اسر بالي حصل لماسة وأنها فى الإسكندرية توجة اسر إلي هناك حتي يكون معاها 


اروي : اسر انت رايح فين 

اسر : رايح لماسة بس مش عاوز حد يعرف 

اروي : حاضر 

اسر : عرفة الضابط الى كلمنى الى معاها قالى معاها راجل روسي 

اروي : أوعي يكون جاك ولا اليأس 

اسر : هو أنت تعرفيهم

اروي : لا معرفهمش  هى الى قليتلي عليهم بس 

اسر : تمام اوى انا هسافر

اروي : خليك الصبح الجو فيه نطرة شديدة 💦💦💦💦

اسر : بس مي

اروي : مقطعاه حبيبي مش الشرطة محوطة الفندق 

اسر : ايوة 

اروي : خلاص الصبح روح برحتك 

اسر : ماشي هو  انتي عرفتي نوع الجنين

اروي : لا لسه بس عارف انا عوزة بنت شبه ماسة تبقة جامدة كده 

اسر : نعم يا ختي بنت وذي ماسة لا انا عاوز ولد

اروي : خلاص ولد ولد يكون شبة يوسف 

اسر : يوسف وماسة نامي يا اروي نامي


( Rehab Ibrahim مفيش صنية سمك صيادية ) 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى الفندق 

🌹🌹🌹🌹


جاك جاك جاك جاك جااااااااااااااااااااااااااك

جاك : فيه ايه 

ماسة : اصحي علشان هننزل القاهرة بسرعة 

جاك : ليه ان شأء الله 

ماسة : عندى محضرة فى الجامعة 

جاك : حاضر يا ماس ونام تانى 

ماسة : جااااااااااااااااااااااااااااااااكيييييييييييييييييييييييي

جاك وقع على الارض وماسة قعدت تضحك 😄😄😄😄😄 


توجهت ماسة وجاك الى الخارج فجات بسيارات حراسة توجه جاك الى سيارة واخد ماسة معاه وتوجهو الى القاهرة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


علم رعد برجوع ماسة على الطريق وانتظر حتى موعد الرجوع 


كما علم اسر برجوع ماسة وانتظرها حتى تأتي الى المنزل


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


توجهت ماسة وجاك والحرس الى جامعة القاهرة وهناك استقبلها عميد وطلب منها ان تترك الحرس فى الخارج ولكن جاك رفض وبشدة 

استمرت الندوة ما يقرب من ثلاثة ساعات متواصلة فى الأسئلة والأجوبة 

بعد انتهاء الندوة توجهت ماسة الى العميد ووطلبت منه اسامي الطلبة المتفوقين وذهبت 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 17 } 

🌹🌹🌹🌹


انهت ماسة الندوة وخرجت لقت على باب القاعة اسر 


اسر بسخرية : حمدلله على السلامة يا هانم 👋 

جاك : أبعد عنها اسر 

اسر : ما شاء الله هو انت كمان عارف اسمي 

جاك : واعرف كل حاجة عنك من ساعة الولادة 

اسر : ليه هو انت مين

جاك : انا جاك ريتشر اهلا وسهلا 

اسر : ماسة مين ده 

ماسة : مش قالك اسمه 

اسر : امشي ادامي 

ماسة : هو أنت هتعرف تخدني من وسط الرجالة ده

بإشارة من جاك أبعد جميع الرجال وقال 

جاك : أستاذ اسر ماس تحت ايدك 😉

ماسة : نعم الى هو اذاى 

جاك : دول اهلك مش اعدائك أهدى صغيرتى المشاكسة

اسر : ماسة هى كلمة ادامى على العربية 

ماسة : حاضر اى اوامر تانية 

جاك واسر فى صوت واحد : لا 

ماسة : هههههههههه توم وجيري

اسر : طيب يالا يا ختي على العربية الكل فى انتظارك

جاك : انا هروح الفيلا بتعتك وانتى معاهم فى امان 

ماسة : تمام سلام 


اتجة كل واحد الى سيارة وانطلقو فى طريقهم 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


وصلت سيارة الحرس الى  مجموعة الحديدي حتى يطلعو رعد على آخر المستجدات 


أحدي الحرس : مساء الخير باشا 

رعد : مساء النور هى جت القاهرة

احدي الحرس : ايوة يا فندم 

رعد : ايه الى حصل من الصبح 

احدي الحرس : الصبح نزلت على جامعة القاهرة علشان ندوة استمرت خوال  3 ساعات وبعد كده شافت الطلبة المتفوقين وخرجت ولقت شخص اسمة اسر الشافعي وبيمون ابن وزير الداخلية واتكلمو مع بعض شوية وبعد كده راحت مع اسر في العربية وجاك راح فى عربية وباقى الحرس وراهم لغاية باب الفيلا وبعد كده راح جاك على فليتها هيه 

رعد : تمام اوى روحو نامو واستريحو هى كده فى امان 

أحدي الحرس : تمام يا باشا سلام 


خرج الحارس بعد مادى تقرير عن ماسة 

رعد : هو انا ليه بفكر فيها اوى كده وليه قلبي بيوجعنى انا بلاقى راجل معاها ياااااااااااا رب ريحنى انا زهقت بقه منك لله يا ماسة كان يوم اسود يوم مشوفتك 😃😃 لونه كان يوم يحرق الدم انا خلاص شكلى اتجننت وهنضم لاسطورة المجانين هههههههههههه هههههههههههه 


دخل فهد المكتب ولقي رعد عمال يضحك بشدة 


فهد : انت كويس يا بني 

رعد وهو فى نوبة الضحك : اهلا بالكبير 

فهد : انت شكلك اتجننت

رعد سكت وبص ليه : شكلى حبيتها اوى 

فهد بهدوء : هى مين 

رعد : ام عيون زرقة ملكت قلب القاسي 

فهد : اذاي ملكتك

رعد : من اول مرة شوفتها فى الطيارة لون عنيها سحرني 

فهد : وايه كمان 

رعد : ولا ضحكتها خلت قلبي يرفرف ويدوق جامد اوى بس 

فهد : بس ايه

رعد : حوليها كمية رجالة كتير وكل واحد بيبص ليها نفس النظرة لكن لوقتي ظهر الدراع اليمين لالياس الاندلوسي الجلاد بذات نفسة والغريب نفس النظرة الى مش عارف افسرها سواء كانت حب او خوف او ايه بالظبط انا خلاص هتجنن 

رمي رعد كل شئ على المكتب فى الأرض قعد على الارض فهد قام بسرعة حضنة وقالو 


فهد : عمري مشفتك بالضعف ده الى يحب لازم يبقي قوى 

رعد : عندك حق انا لازم ابقي قوي وخرجها بره حياتي 

فهد بسرعة : لا اوى لو خرجتها هتتعب اوى 

رعد بعصبية : اتعب هو انا لسه متعبتش خلاص انتهي وقت الحب 

فهد : بس انت كده بتظلمها أسألها الأول هم مين 

رعد : اظلمها انت بتقولى بلاش تظلمها وعمار نفس الحكاية انا مش فاهم حاجة خالص 

فهد : لا الشباب إلى كانو معاها يوم الحادث يستحيل يكونو عشاقها يستحيل اصبر شوية 

رعد بغموض : تمام معاها معايا شهر لو معرفتش كل حاجة من يوم متولدت لغاية اللحظة ده وديني وما اعبد لهوريها مين هو رعد الحديدى بحق 


ترك رعد المكتب ومشي 


فهد : ربنا يهديك يا بني انا كنت ذيك كده مع جدتك وكنت بظلمها بس عرفت الحقيقة متاخر وانا حاسس انها طول عمرها كانت بتخاف مني حتى وهى فحضني لكن ماسة قوية وصلبة وهتعرف تخليك تغضع ليها وتعشقها ومتظلمهاش ابدا مش هقدر اقول غير يا رب يوفقك يا ماسة وتعرفي تكسبية


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى فيلا فاروق 

🌹🌹🌹🌹


وصلت ماسة وأسر ودخلت الفيلا وقعدت سمعت صوت شخص


الشخص : وحشتيني يا قلبي

ماسة : بصراخ ياسيييييييييييييييييييين حبيبي وحشتني 

ياسين : قلبي ياسين وعقلة وروحة 

ماسة : جيت امتي وفين ماسة الصغيرة 

ياسين : جيت امبارح والقردة الصغيرة لسه هناك 

ماسة : هو ايه النظام

يوسف من وراها : بلح بالبن اجبلك كوباية 

ماسة : فوفاااااااا جعااااااااااانة اوىىىىىىىىىىىىى

مرفت : حالا يا حبيبتي الاكل يكون جاهز 

فاروق : كنت في

مرفت قطعت كلامة : فاااااااروق سيب البنت بتقولك جعانة 

ماسة : حبيبتي يا فوفا وطلعت لسانها للكل  😛😛😛😛

ياسين  : هههههههه والله انتي مصيبة 

ماسة : تربيتك يا كوتش 

ياسين : تربية وطية 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 18 }

🌹🌹🌹🌹


في فيلا فاروق 

🌹🌹🌹🌹🌹


بعد أن انهي الجميع من الاكل توجهو الى الصالون حتى يتحدثو


أدهم : ماسة انا اسف مكنتش اقصد اضربك

ماسة : قامت بسرعة وخضنته وقالت 

ماسة : مالك بس يا كبير ولا يهمك الهي اطفح مازن انا مش زعلانة منك وغمزتلو 😉😉

مازن : هو مازن ده ابن البطة السودة ولا ايه 

شمس : ولد انا سودة دانا حلوة وبيضة وجميلة ولسه بتعاكس

ياسين : اشطة يا موزة متسمعيش كلام الحيوان ده

ماسة : الحق يا أدهم شكل مراتك بتتشقط

أدهم : متتلم يا روح امك منك ليه 

اسر وهو بيبوس شمس : مالك بس يا دومى ماشمس حبيبة الملايين

أدهم : اصل هي نقصاك انت كمان تعالى يختي هنا جامبي 

سليم : على فكرة يا دومي احنا لينا اكتر فيها صح يا موزة 

مراد : طبعا صح ده شمسنا حبيبتنا 

عمر وهو داخل من برة : شمس حبيبتي وحشتينى اوى 

أدهم : ايه هو كل واحد داخل يقولها وحشتينى وانا ايه رجل كرسي 

ماسة 😄😄😄 : بعد الشر عنك انت رجل تربيزة 

يوسف : هههههه اشطة جدا

مازن : الديك بيدن 

اروي : مالك بس يا دومى يا حبيبي متنرفز ليه سيبها تتحب دانتو رجالة بتحب النكد 😕😕

فاروق : احنا رجالة بنحب النكد 

مرفت : مالك يا فاروق انت وادهم متسيبو العيال هم بيحبو ناس برة دول بيحبونا احنا 

يوسف : اشطا يا فوفا 

فاروق و أدهم فى نفس واحد : برة البيت يا حيوان منك ليه 

الشباب : انتم بتدردونا من البيت 

أدهم : الحمد لله أخيرا فهمتم 

عمر : بس انا جعان لسه مكلتش 

مرفت : يا حبيب خالتك حالا الاكل يكون ادامك 

فاروق : مرفت اقعدى هنا قوم يا حيوان كل في فبينك

عمر : الحلوة سما اختى معملتش اكل انهاردة بتقولى بذاكر 

مراد : شفت انا مراتي علطول فى المطبخ ويرتها بتعمل اكل

سليم : امال بتعمل ايه 

مراد : بتعمل حلويات علشان خاطر البيبي 

شمس : خلاص يا عمر ابقه هاتها وتعالى اقعدو عندنا 

أدهم : يقعدو فين دا البيت بقه زريبه من كتر الحيوانات دول

عمر : عارف انا مش هحسبك علي كلامك ده دلوقتي يا أدهم

أدهم وهو بيقلع الجزمة : برة يا حيوان منك ليه 


خرج الكل يجري برة البيت وهما بيتحكو 

سليم : فين ماسة واروي وملك 

مراد : اكيد مراتى ملك فى المطبخ

يوسف : وماسة واروي شويه وهيخرجو مطرودين 


ماسة واروي وملك خرجو مبوزين  😧😧😧😧😧


مراد : مالكم حد ضربكم

ملك : دومي خد منى الكنافة 😢😢😢😢

ماسة : فاروق خد منى الجلاش 😢😢😢😢

اروي : اسر انا عوزة عنب 🍇🍇

اسر : نعم يا ختي عنب فى الشتا ليه

اروي : بتوحم يا حبيبي 

عمر : يختي بطلي سهوكة شوية 

ياسين : بقولكم ايه متيجو نروح اصل انا هموت وانام

ماسة : واناكمان عوزة انام 

يوسف : كل واحد يلم موزتو 

مراد : يالا يا كرنبتي 

ملك : انا كرنبة يا مسلوع 

ماسة : ههههههه مسلوع ههههههههه 

مراد : قولتلك ميت مرة بلاش مسلوع ده ادام حد 

ملك : ودول حد 

مازن : لا أحن اثتين 

مراد : ماشى يا خفيف

اسر : طيب احنا هنبات فين 

ماسة : تعالي يا اخر صبري نام عندما


ذهب الكل الى بيته حتى ينامومن كتر التعب 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


نروح عند رعد

🌹🌹🌹🌹🌹


وصل عند هضبة المقطم ونزل من العربية وكان مدايق اوى علشان جدو فهد عرف أنه بيحب ماسة وبيعشقها مر وقت كتير وبعد كده جالو تليفون بأن ماسة روحت البيت ومعاها أربع شباب 

افل رعد معاه واخذ يصرخ من الغضب وبعد فترة قرر قرار وقام يروح البيت 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في قصر الحديدي 

🌹🌹🌹🌹🌹


فى غرفة منه 

🌹🌹🌹🌹


تليفونها رن اول ماشافت الرقم رمت التليفون على السرير وقعدت على الارض تعيط 

التليفون رن مرة واتنين وثلاثة ولا رد منها حتى جلها رسالة 

نص الرسالة 

( ردى عليا حالا علشان مجيش اجيبك من شعرك وافرج عليكى الكل ولا بلاش اصل انا بصراحة نفسي أجرب سريرك ردى حالا يا حيوانة احسلك )

التليفون رن فيديها ردت برعب


منه : 📞 الو 

الشخص : ايوة يا هانم سنه علشان تردى 

منه : انا كنت في الحمام 

الشخص : انتي هتستهبلي يا روح امك

منه : مجبش سيرة امي على لسانك 

الشخص : لمي لسانك اصل امك لو عرفت تربيكى 

منه : حرام عليك بقه انا عملت ليك ايه علشان كل ده

الشخص : صوتك علي يا حلوة وايه زعلتي علشان امك 

منه بعياط : 😢😢 لان ماما ميته من صغري حرام عليك بقه سبني فحالى انا يكرهك اوى

 وصوت عياطها وجع قلبو 

الشخص : خلاص بطلي عياط 

منه : ليه خايف عليا

الشخص : لا يا حلوه مش خايف عليكي خالص 

منه : عاوز ايه 

الشخص : عاوز سلمتك يا حيوانة

منه : ممكن اقفل عوزة انام 

الشخص : بعد بكرة عندكم حفلة فستانك يبقي مقفل مش عاوز اله أدب فاهمه 

منه : حاضر اي اوامر تانية

الشخص : لا غورى في دهية 


قفلت منه وفضلت تعيط لغاية منامت مكانها على الارض 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في غرفة لميس

🌹🌹🌹🌹🌹


كانت بتتكلم في التليفون


لميس : وحشتني كل ده ومش بتكلمني

حبيبها : اسف حبيبتي والله غصب عنى 

لميس : هي عملة ايه دلوقتي 

حبيبها : الحمد لله هى كويسة عاوز اشوفك 

لميس : معلش مش هينفع دلوقتي خالص 

حبيبها : ليه بس 

لميس : في حفلة يوم الخميس والدنيا معكوكة خالص 

حبيبها : خلاص ولا يهمك يا قلبي استحمل لجل عيونك 

لميس : يسلملي حبيبي الفهمان 

حبيبها : يالهوى على السهوكة

 لميس : هههههههههههه 

حبيبها : لو مبطلتيش ضحك هجيلك دلوقتي 

لميس : لا خلاص تصبح على خير يا حبيبي 

حبيبها : أصبح على وشك يا عسل ابيض 


أفلت لميس مع حبيبها وراحت فى نوم مميت 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في غرفة رعد

🌹🌹🌹🌹


وصل رعد ورمي جاكت البدلة على الارض ودخل الحمام ووقف تحت الدش بميه ساقعة بهدومة وبعد فترة خرج ولبس ونام على السرير وهو بيتوعد لماسة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في شارع كان ياسر ماشى ولقي شاب بيرزل على بنت وهى بتصوت نزل بسرعة وضرب الشاب 


ياسر : انتي كويسة 

البنت : ايوة انا كويسة شكرا 

ياسر : تحبي اوصلك

البنت وهى تنظر ليه : شكرا انا هروح لوحدى سلام

ياسر بعد ان فاق : استني عندك انا هوصلك 

البنت : شكرا جدا

ياسر : هو انتي اسمك ايه

البنت : ماكش  دعوة 

ياسر : يا بنتي قولى اسمك 

البنت : اسمي اممممممممم

ياسر : يادى المرار الطافح  نسيتي اسمك 

البنت : اه نسيتو 😛😛 وجريت 

ياسر : يا بنت المجنونة وضحك ومشي


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


مر الليل على الجميع وفي اليوم التالى لم يحدث جديد اي جديد  ومر الليل 


وفى صباح يوم الخميس 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


كان  العمل فى قصر الحديدي علي قدم وساق علشان الحفلة

 

وجاء المساء وجائت معه المفاجآت 


تألقت ماسة بفستان أزرق لون عيونها وتألق ياسين ببدلة سودة واتجهو نحو قصر الحديدي 


وصلت ماسة فى يد ياسين وكان فى استقبلهم فهد ورعد وعمار 

وكانو الثلاثة فى حالة زهول 😲😲😲


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 19 } 

🌹🌹🌹🌹


توقفنا عندما وصلت ماسة مع ياسين واصاب الجميع الدهشة 


ياسين : مساء الخير فهد بيه

فهد : اهلا وسهلا استاذ ياسين

ياسين : اهلا استاذ عمار عرفت انك كنت تعبان

عمار : اهلا وسهلا انا الحمد لله بقيت كويس 

ياسين : اذيك يا رعد بيه 

رعد : الحمد لله ازيك ماسة

ماسة بابتسامة جميلة : اهلا رعد اخبارك ايه

ماسة : جدو اخبارك ايه وانت عمار 

فهد : انا كويس يا بنتي أخبار الشغل ايه

ماسة بتنهيدة : خلاص وقت اللعب انتهي وان شاء الله يوم السبت هبتدى الشغل 

عمار : هو انتي تعرفي ياسين 

ماسة : ايوة طبعا 

ياسين : ماستي الحلوة ده روحي الى مقدرش استغنى عنها 

رعد : هي مدام لما فين 

ياسين : المدام وبنتي فى فرنسا 

فهد : عندك بنت 

ياسين : ايوة عندها 3 سنين حاجة كده عسل 

عمار : اسمها ايه 

ياسين بطلقاية : اكيد ماسة هو انا اقدر اسمي غيرة 

رعد : ومدام لما عرفة علاقتك بماسة 

ماسة بسرعة : اكيد طبعا ومتقدرش تقول حاجة صح ياسو

ياسين بضحك : وهو بيمسك ايديها وبيبوسها : صح يا روحى

رعد بنرفزة : بعد ازنكم 

الكل : اتفضل 

شخص : مساء الخير 

الكل : مساء النور 

فهد : اهلا ياسر 

ياسر : اهلا جدو اخبارك ايه 

فهد : الحمد لله

ياسر : ماستنا الغالية عملة ايه

ماسة بابتسامة : تمام ياسر 

ياسين : اخبارك ايه ياسر 

ياسر : ياسين حبيبي ليك وحشة يا راجل 

ماسة : هو انتم تعرفو بعض 

ياسين : اشتغلنا مع بعض كذا صفقة

ياسر : لحظة هو انت تعرف ماسة

ماسة بسرعة : طبعا انا وهو اكتر من أصحاب صح ياسو

ياسر : ياسو لق باين انكم أصحاب اوى

رعد من وراهم : لا ومش بس كده اسم بنته الوحيدة على اسم ماسة 

ياسر : صح انا عارف اسم بنتة بس متخيلتش ان الاثنين واحد

ماسة : هو فيه ايه يا جماعة كل المشكلة ده اني اعرف ياسين

عمار بسرعة : لا ابدا كل الحكاية ان احنا استغربنا 

رعد : عارف عمار انا اقتنعت دلوقتى ان مفيش حاجة اسمها فرصة تانية 

ماسة بسخرية : ايه ده مش ده مسلسل هندى بتاع ارناف وكوشي 

ياسر : ايه ده هو انتى تعرفيه ده ميرا بتخليني اتفرج عليه اجباري 

ماسة : شوف ازاى واتاري رعد بيحب هو كمان يتفرج عليه 

رعد : اتاري كل الستات خاينة 

ياسين : ان بعد الظن اسم 

ماسة : الظاهر انت معرفتش ان ارناف ركع تحت رجل كوشي وطلب منها إنها تسمحة علشان ظلمها بعلقتها مع شيام

ياسر : صح يا رعد مش كل الى بنشوفة يبقى صح 

ماسة : مش معنى ان الست محاطة بالرجالة يبقي وحشة والعكس مش معنى ان الراجل محاط بالستات يبقى وحش 

فهد مهدى للجو : فيه ايه يا شباب مالكم ده مسلسل يعنى مش حقيقي 

ماسة : بس في منه حقيقي وفى نظرة ممكن تقتل 

ياسين بلهفة : بعد الشر عنك يا قلبي 

ماسة : بعد ازنكم ياسو تعال نرقص

ياسين : امرك يا عسلي بعد ازنكم 


رقصت ماسة مع ياسين بقمة من الرومانسية والجمال بعد انتهاء الرقصة تركت ماسة ياسين وخرجت للجنينة تعمل تليفون استمرت ماسة فى الكلام لمده خمس دقايق وبعد انتهاء المكالمة بتلف لقت رعد فى وشها 


ماسة بشهقة : رعد حرام عليك خضتني 

رعد : انتي عرفة بسببك كرهت كل الستات

ماسة ببرود : كويس جدا والله

رعد : حاول يتهجم عليها ويبسها ولكن ضربتةتحت الجزام 

ماسة : مكتش اعرف انك زبالة وحقير

رعد : وانتى ايه مانتى ازبل منى ولي كل الرجالة ده ايه

ماسة بقوة : صح انا فى حياتى رجالة كتير وضربتة برجليها ودخلت 

ياسين : مالك ماسة

ماسة : مفيش ياسين عوزة اروح

ياسين : حاضر يلا بينا 

عمار : مالكم يا جماعة ريحين فين 

ياسين : لازم نمشي ماسة تعبانة

فهد : مالك يا بنتي 

ماسة : مفيش فهد بيه مصدعة شوية 

فهد : الف سلامة عليكى 

ماسة :  شكرا يالا ياسين

فهد : عمار هو ايه الى حصل 

عمار بنرفزة : الغبي حاول يبسها بالعفية 

فهد : الواد ده اتجنن

عمار : ده لو عرف أن ياسين اخوها هيولع فى نفسة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في سيارة ياسين

🌹🌹🌹🌹🌹


ياسين : مالك يا قلبي 

ماسة : لا رد

ياسين : انتي كويسة 

ماسة : لا رد

ياسين : ماسة مالك يا حبيبتي 

ماسة : تعبانة اوى يا ياسين وعيطت 😢😢😢😢😢😢

ياسين خدها في حضنة : ششششش مالك بس

ماسة : بتعيط بحرقة 

ياسين : ردى عليا بس فيكي ايه

ماسة : مفيش كنت محتاجة اعيط في حضنك مانت عارف انا بحبك اد ايه 

ياسين : ماسة انتى عرفة انك مش بس اختى لا انتى بنتي الى ربتها على ايدى 

ماسة : تربية وطية 

ياسين : ههههه تصدقي صح بقيتي كويسة 

ماسة : ايوة 

ياسين : ظبتي مكياجك علشان بقيتي شبه الزومبي 

ماسة : انا شبة الزومبي 😡😡😡😡😡

ياسين : خلاص انتي هتتحويلي وضربها وهو يجري منها

ماسة : ياااااااااااسين  وصرخت وطلعت تجري وراه

يوسف ومازن : هو فيه ايه

اسر : شكلهم بيلعبو تعالو 

سليم مسك الخرطوم : شباب وغرقهم كلهم 

عمر : يا حمار المية سقعة اوى 

مراد : هو ده كل همك ان الميه سقعة

عمر : امال همك ايه

مراد : انا جعان اوى هناكل ايه 

ماسة : تصدق صح وانا كمان جعانة اوى 

ياسين : خلاص الكل يدخل يغير هدومه وانا هطلب اكل 

ملك : ياسين زود الاكل علشان انا جعانة اوى 

ياسين : ههههه حاضر يا طفسة 


ذهب الكل وغير هدومهم وطلب ياسين الاكل 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في قصر الحديدى 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


فهد : انت غبي يا رعد

رعد : لا مش غبي وهنى حياتها كمان 

فهد : يا غبي ياسين اخوها 

رعد بعدم فهم :  اخو مين

عمار : اخو ياسين يبقه أخو ماسة فى الرضاعة 

رعد : يعني اخو ياسين واحد من الشباب 

فهد : ايوة اسمة سليم 

رعد : انا تعبت يعني يوم محب تبقي بالشكل ده يااااااا رب

فهد : أهدى يا حبيبي ان شاء الله خير 

رعد : انا نطلع انام 

عمار : اطلع استريح وان شاء الله خير 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى غرفة رعد

🌹🌹🌹🌹


نام على السرير ودموعة نزلت 😢😢 يا رب اعمل ايه والله بحبها اوى اعمل ايه علسان اعرف مين الى حوليها دول اتنين طلعو اخواتها الرضاعة وطيب ولباقي يطلعو  مين وايه علقتها بالجلاد و الياس انا خلاص هتجنن اتخمد يا رعد افيد 

علشان شكل ماسة هتوديني مستشفى المجانين بدري  بس بصراحة كانت جامدة اوى بالفستان الأزرق مع لون عنيها كانت جامدة يا رب لو ليا نصيب فيها تجمعنا على خير قبل متجنن اه اه اه اه اه منك لله يا ماسة من يوم مشفتك وانتي مجننانى يا رب تتهبلي لا بلاش هبل خليها تتجنن دانا عقبال مهجوزها هكون مت لا انا لازم هامن نفسى انا عاوز عيال مس هعيش وحيد  وهى كل مرة تضربني الضربة القاضية 

اتخمد يا رعد 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


في صباح يوم الجمعة توجة الشباب لأداء صلاة الجمعة وبعد الصلاة رجعو البيت ولقو ماسة وملك واروي محضرين الفطار وجلسو يكلو وبعد الاكل اخذو فى اللعب ومر اليوم عليهم ولا جديد 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


اما في قصرالحديدى 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


توجه الرجالة الى الصلاة وعادو الى القصر ومر اليوم مختلف علي كل فرد


عمار وميار ⬅ توجهو لقضاء باقي اليوم خارج المنزل

لميس ⬅ توجهت الى غرفتها للتحدث مع حبيبها 

منه ⬅ كانت خايفة جدا من الشخص المجهول

سيف ⬅ توجة الى المكتب للعمل

مروة ⬅ توجهت الى المطبخ للإشراف على تحضير الطعام 

فهد ⬅ توجه الى غرفتة حتى يستريح

رعد ⬅ توجه الى غرفة الرياضة 


مر باقى اليوم عليهم ولا جديد 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


ياسر الدمنهوري 

🌹🌹🌹🌹


بعد انتهائه من الصلاة واثناء ذهابة الى البيت شاهد مرة اخري الجنية وهى البنت التى انقظها من الشاب وكانت تضع سماعات وبتعمل رياضة 


ياسر فى نفسه حلو اوى شكلك يا جنية من سكان المنطقة 😉😉😉😉


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى صباح يوم السبت توجهت ماسة الى مستشفي الحديدى لعمل العمليات للناس كما امرت بتبديل طقم عمل مستشفي الحديدى مع مستشفي الدمنهوري 


كما توجه جاك وجميع الحرس في سرعة تامين مستشفي الحديدى والدمنهورى للحرص الكامل على حياة الناس وحياة ماسة 


ابتدت ماسة بعمل اكثر من 10 عمليات فى اول يوم وكانت تتوجة من مستسفي الى اخري وكان جاك وبعض الحرس معاها 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


فى صباح يوم الاحد 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹


توجه حبيب لميس الى الفرع الرئيسي لمقابلة فهد الحديدي 


السكرتيرة : فهد بيه في شخص عاوز يقابل سيتك 

فهد : هو مين

السكرتيرة : بيقول من الشرطة

فهد : خليه يدخل

السكرتيرة : امرك يا فندم 

الشخص : صباح الخير فهد بيه

فهد : صباح النور مين سيتك 

الشخص : انا المقدم /مازن ادهم محمد 

                    مقدم فى المخابرات العامة المصرية 

فهد بانبهار : اهلا وسهلا لونك صغير اوى على رتبة مقدم 

مازن : فعلا انا عندى 27 سنة والرتبة مش بالعمر لا بالكفاية 

فهد : صح عندك حق انا قدر اخدمك اذاي 

مازن : حابب اخد من حضرتك ميعاد علشان اجيب  اهلي لاني حابب اخطب الانسة لميس حفيدة سيتك 

فهد : هو حضرتك تعرف لميس 

مازن : كان فى من حوالى سنة ونصف مشكلة في القرية السياحية وانا حلتهلها 

فهد : تمام سبني أفكر وهرد عليك 

مازن : تمام يا فندم ده رقم تليفوني مع السلامة 

فهد : مع السلتمة 


🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀


💎 ماسة الرعد 💎


الفصل { 20 } 

🌹🌹🌹🌹


خرج مازن من عند فهد واتصل بلميس 


مازن : حبيبي وحشتيني اوي

لميس : وانت اكتر هو انت فين 

مازن : انا فين 

لميس : مازن انت فين بقولك متجننيش

مازن : حاضر انا جيت قبلت جدك فهد خلاص كده استريحتي

لميس : الله يحرق يا بعيد 

مازن : بس انا مش بعيد انا قريب منك اوى 

لميس : انت فين 

مازن : من وراها انا هنا 

لميس كانت هتصوت 😱😱😱

مازن حط يده على بقها : اسكتي هتفضحينا 

لميس : عارف انا هرفض الجوازة ده

مازن : ليه بس 

لميس : انت هتموتني قبل حتى منخطب امال لو اتجوزنا هتعمل ايه 

مازن : اتجوزيني بس وانا هعقل 

لميس : والله هشك هو انت متاكد انك وماسة اخوات 

مازن : وتوام يا اختي والله 

لميس : امشي الله يكون فى عوني منك حبيت واحد اهبل 

مازن : انا اهبل ماشى بس متجيش تطلبي منى ارجع زى الأول 

لميس : مازن انت اسفة والله 

مازن : بجدية انتهى الكلام والظاهر كده لما كنت بهزر معاكى فكرتيتي خرع بس اوعى تنسي انى ضابط مخابرات سلام 

لميس بدموع 😭😭 : مازن انا اسفة ونبي سمحنى 

مازن : سلام 🏃🏃🏃


نظرت لميس على الارض وأخذت فى البكاء بحرقة 😭😭😭😭😭 دخل  رعد عليها لقاها اعده فى الأرض وبطعيط 

جري عليها وخدها في حضنة وطبطب عليها  


لميس : بدموع خليه يسمحني يا رعد انا اسفة 

رعد : أهدى بس فيكي ايه

لميس : بانهيار انا اسفة اسفة اسفة اسفة 

رعد : مالك يا حبيبتي مالك 

لميس : لا رد

رعد : لميس لميس ردى عليا  لقاها مغمي عليها 


حملها رعد تنزل بسرعة على عربيتة وطلع على المستشفى 

وصل رعد المستشفي وطلب الدكتورة ماسة بسرعة 

دخلت ماسة الأوضة وقالت في ايه 


رعد : ماسة لميس مش عارف مالها 

ماسة : طيب ممكن تهدى شوية 

رعد : طيب اكشفي عليها 

ماسة : يا بني أفهم انا دكتورة قلب ومش دكتورة بطنة 

رعد : مليش دعوة اصرفي 

ماسة : ارحم امي يا رعد هبعتلك دكتور سبني فى حالى 

رعد : انتي ريحة فين 

ماسة : حمرا 

رعد : هي ايه الى حمرا 

ماسة بضحكة : البطيخة حمرا منك لله يا رعد جننتني اكتر ماما مجنونة سلام يا كوتش 

رعد : هى البت ده بتتكلم معايا كده ليه 

دكتور دخل : من فضلك اطلع برة علشان اكشف عليها 

رعد : انت اهبل يالا اكشف عليها وانا هنا 

الدكتور : حاضر يا رب صبرني 

رعد : أنجز بسرعة 

الدكتور  بخنقة : حاضر حاضر الآنسة عندها إرهاق بس وشوية وهتفوق سلام يا كوتش 

رعد : كوتش هو انت متاكد انك دكتور 

الدكتور : ايوة بس لسه تحت التمرين يعنى دكتور على ماتفرج 

رعد : امشي يالا من هنا 

الدكتور : خلاص يا عم ماشى 

رعد : هو مين جابك هنا

الدكتور : الموزة ام شعر أصفر وعيون زرقة 

رعد : هى مين ده

الدكتور : حلم كل الشباب د / ماسة ده جامدة اوى 

رعد : موزة وحلم كل الشباب امشي يالا من هنا منك لله يا ماسة حتي الشباب الصغير اتجنن بسببك يا رب اقوينى على ما ابتلتني 

لميس بهزيان : مازن مازن اسفة حبيبي مازن 

رعد : اهلا وسهلا انتي وصلتي 

لميس : هو ايه الى حصل وانا فين

رعد : انتي فى المستشفي يا روحى والى حصل انتى انتى هتحكى 

لميس : رعد انا عوزة امشي من هنا ممكن 

رعد : ماشى صحيح فى واحد اسمة مازن اتصل 

لميس : بفلعة مازن اتصل فين التليفون 

رعد : القومي يا ختي خلينا نروح 

لميس : ربنا يبعتلك وحدة تجننك 

رعد وهو يضربها : اكتر من الى انا فيه امشي 


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


في مكتب فهد 

🌹🌹🌹🌹🌹


اتصل فهد على شخص وطلب منه كل المعلومات عن مازن أدهم محمد ضابط فى المخابرات وطلب منه سرعة المعلومات 


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


فى مكتب مازن 

🌹🌹🌹🌹🌹


وصل مازن وكان مخنوق جدا علشان ساب لميس بتعيط بس هو مخنوق منها علشان هو بيحب يعملها زى ماسة بالظبط دخل عليه مراد 


مراد : مالك يا بني مصدر الوش الخشب ليه 

مازن : لا رد

مراد : لا اااااه ده في حاجة كبيرة اوى مالك 

مازن : بحبها اوى وزعلتها منى 

مراد : هي مين يا مازن 

مازن : لمي تليفونة رن وكانت هي قفل عليها

مراد : هى الى بترن 

مازن : اه 

مراد : رد عليها حرام عليك 

مازن : لا  

مراد :  على فكرة شكلها ندمان رد عليها 


مازن جتلو رسالة وعرف ان لميس راحت المستشفي  وتعبت اوى جري خرج برة المكتب 


مراد : واد رايح فين فى اجتماع مهم استنى بس 

مازن : يا عم نفض وقول للمدير أني فى مهمة 

المدير : مهمة ايه يا حبيبي

مازن : مهمة حب 

المدير : اتعدل يا سيادة المقدم 

مازن : انت عاوز ايه دلوقتي 

المدير : عاوز ايه في جواب رفد شكلة هيطلع 

مازن : ومين يقضر يرفض التعلب  سلام يا رئاسة 

المدير : رئاسة منك لله امشي من قدامي


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


في سيارة منه 

🌹🌹🌹🌹


اتصل عليها الشخص المجهول 


الشخص : ألو انتي فين يا هانم 

منه : انا فى دهية انت مالك

الشخص : دهية تخدك يا شيخة 

منه بعياط  : منك لله ابعد عنى بقه وقفلت الخط 


مشيت بالعربية بسرعة جدا لغاية ما وصلت للمقابر ودخلت وجلست امام قبر امها وأبوها 


منه بدموع : انا تعبت اوى ليه ممتش معاكم ليه سبتونى لوحدى هنا يا رب خدنى 

الشخص : هيخدك بس مش دلوقتي 

منه بخده  : انت عرفت منين اني هنا 

الشخص : انا عارف كل حاجة عنك يا حلوة 

منه : ابعد عنى بقه انا زهقت منك ربنا يخدك 

الشخص بخبث : عوزانى ابعد عنك 

منه  : ايوة 

الشخص : خلاص الى كان هيحصل وحنا متجوزين يحصل دلوقتى

منه : انت مجنون 

الشخص : هوريكي حالا 


 وضرب منه على رسها وخدها ومشى 


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


استطاعت ماسة عمل اكثر من عملية فى اليوم التاني ودخلت المكتب تستريح شوية ونامت


شخص : ماااااااااااسة 

ماسة بخضة : الله يحرك يا عمر

عمر : حبيبتي وحشتيني 

ماسة :  عاوز ايه يا جذمة 

عمر : الحق عليا جاي اطمن عليكي سلام يا ختي

ماسة : سلام يا قلبي 


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


بعد مرور وقت فتحت منه عيونها لقت نفسها فى غرفة نوم وأخذت تتذكر وافتكرت انها كانت فى المقبرة وبعد كده الشخص ضربها وفقدت الوعي بصت على الارض لقت هدومها  وشافت الشخص خارج من الحمام من غير هدوم 


الشخص : صبحية مباركة يا عروسة 

منه بهسترية : انت عملت فيا ايه حرام عليك منك لله 


نزل كف على وشها وقالها 


الشخص : قومي البسي خلينا نروح 

منه بكسرة : ممكن تطلع برة 

الشخص ببرود : وليه انا شفت كل حاجة  وغمزلها 😉😉

منه بدموع : من فضلك اخرج برة 

الشخص : حاضر خارج 

منه : منك لله ضيعت مستقبلي ولبست وخرجت انا جهزة 

الشخص : يالا بينا 

منه : حاضر  


🌲🌲🌲🌲🌲🌲يتبع🌲🌲🌲🌲🌲🌲

👇👇👇👇👇👇👇


تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا



 لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه


👇👇👇👇👇


جميع الروايات الكامله من هنا


                


              


                        

Comments