رواية حين تقع في الحب البارات ال 58/59 بقلم ندي على
![]() |
رواية حين تقع في الحب البارات ال 58/59 بقلم ندي على
البارت__58
عمر بغضب :بت انتي سيبي ام السكينه دي احسن اجي اد*بحك بيها اخلصي
احمد برجاء:شايف هي كمان بتحبي حرام تكسر بقلب اتنين يا عمر بيه
عمر مسح عيونه :والله اللحظه تقشعر الواحد احم رايك يا امي
انتصار ببتسامه :كفايه عليهم كدا
عمر حضن احمد :وانا مش هلاقي لسلوي واحد زي احمد علي بركة الله بس احنا عوزين خطوبه في الاول
احمد :انا موافق علي اللي حضرتك تطلبه تطلبه
عمر :اذن هتجي انا ليك ونحدد كل شيئ
احمد :في انتظارك وبعد وقت روح كل واحد علي بيته وعمر راح بيته
…………………..
في بيت عمر
عمر دخل وحط المفتاح علي البار وقفل البا برجله ودخل الصاله ببتسامه لقي نورهان نايمه علي الكنبه
عمر قرب منها باس خدها :اعمل ايه بس في واحد يقدر يحب الحب اللي انا بحبه ليكي دا
نورهان بنوم :عمر انت جيت
عمر :جيت وشالها دخلها علي السرير وغطاها
ودخل اخد سور وطلع لبس ونام جنبها
ماذا لو كانت الحياه مثل الحكايات والروايات هل كنا سنكون سعداء ام نتمرد ونقول ماذا لو كنا واقع ماذا لو كان هناك قصص حب حقيقه لسيت خرافيه هل انا الوحيده التي تعيش الخيال لانه يعجبني ام في غيري كثير ؟
……………………..
تشرق الشمس لبداية يوم جديد واحداث جديده
في منزل سكينه
في غرفة نور وغسان
نور اللي نصها نايم علي صدر غسان وغسان اللي حاطط صوابعه في شعرها ونايمين
عاصي صحي ملقاش حد خبط علي باب غرفة امه وابوه
عاصي :ماما بابا
نور تململت بكسل :ايوا يا عاصي
عاصي بعياط :انا عوزك
نور بعدت عن غسان وقامت فتحت الباب وشالته وحضنت وهو نام علي كتفها وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله
نور بحنان وهي بتمسح علي شعره:بس يا روحي انا معاك اهو في ايه بتعيط ليه
عاصي :خلاص انتي معايا مش هعيط تاني
نور ببتسامه وهي بتبوس انفه :يااااه علي ابني الشاطر اللي بيحب امه دا يلا تعالي لما نروح نعمل فطار
عاصي :لا انا هروح انام كمان علشان عاوز انام ولما اصحي هفطر
نور نزلته وهو دخل غرفته ونام براحه علي سريره ونور دخلت غرفتها تاني بس ملقتش غسان
نور سمعت صوت الدش في الحمام عرفت انه جوا
نور راحت مسكت العبايه اللي كان لابسها وشامت ريحتها بحب واشتياق ليه واخدت العبايه علقتها وطلعت ترنج بيتي لغسان كانت وخده معاها عباره عن بنطلون ميلتون اسود وتيشرت اسود نص كم ضيق ورتبت السرير وطلعت هدوم ليها
غسان طلع فجأة من الحمام محاوط خصره فوطه كبيره
غسان :صباح الخير
نور :صباح النور هتدخل الحمام تاني
غسان :لاء عوزه تدخلي ادخلي بس كنتي فين صحيت ملقتكيش جنبي
نور وهي بتاخد هدومها من علي السرير :عاصي كان بيعيط كا العاده عاوزني اطمنه وبعدين دخل نام
غسان بغيره :واظن طلعتي قدامه بلبسك دا
نور راحت عند غسان :غسان دا ابني وروحي وجي من دمي يعني بطل تغير من الولاد
غسان بغضب :طب اختفي من قدامي بقي علشان مترجعيش تزعلي
نور بخوف وتوتر راحت علي الحمام تاخد شور
……………………..
في منزل منير
نسمه عملت الفطار مع نفين وخلصو وحطوه علي السفره
منير :هتروحي عند امك سكينه النهارده ولا ايه يابنتي
نسمه :انا متفقه انا ونورهان هنروح تالت يوم العيد
منير :عوزين نعيد علي ولاد غسان والواحد محروج يروح هناك
نفين :خلاص استني يا حج لما يجو وبعدين عيد عليهم براحتك
قاسم راح قدام نسمه بكل حزن وضعف :نسمه اسر ابني مش ابن غسان بس قبل ما تحكمي عليا عوزك تسمعي الحكايه كامله مني انا
نسمه ……….
يتبع..
#البارت__59
نسمه بدموع :انا عرفه الحكايه كلها يا قاسم من يوم خطوبتنا
قاسم بصدمه :ازاي عرفه من مين
نسمه بدموع :عرفه قصة غزل بس انا كنت زعلانه علشان انت خبيت عني مش عرفه بسبب اخفاء الموضوع عني قلة ثقه ولا ايه بس اسر ابني مهما كان
منير :قاسم خد مراتك واطلع شقتك فهمها يابني
قاسم اخد نسمه وطلع علي الشقه
………………….
في بيت نور
العيله كانت قعده علي السفره ونور كانت بتحط في اطباقهم اكل حطت للكل وراحت عن غسان وقفت جنبه
غسان بخبث حط ايده علي ضهرها
نور برقت :احم احم كدا كويس
غسان وهو ظل علي ما يفعل بخبث:ايوا روحي اعدي انتي بقي
نور ظلت واقفه مكانها لعدم رؤيه سكينه ما يفعله زوجها
سكينه بضحك :في ايه يا غسان مراتك وعوزه تقف جنبي
غسان حك دقنه وبص لنور :والله لو عوزه تعد علي رجلي انا موافق يا امي وغمز لنور
نور بخجل حطت ايدها ورا ضهرها ومسكت ايده وبهمس :شيل ايدك بطل قلة ادب
غسان بهمس:ما انا مبطل بقالي شهر نسيتي ولا ايه
نور راحت قعدت جنب عاصي بخجل وغسان ضحك
سكينه :نور اشربي كوبايه اللبن دي علشان اللي في بطنك يابنتي
نور بقرف :ماما انا مش بحب اللبن وخصوصاً القشطه بتاعته معلش مش عوزه اشربه
سكينه بغضب مسكت الشبشب :بت مش ناقصه مياعه اشربي اخلصي
نور بعند :مش شرباها يا ماما هه
سكينه حدفت الشبشب فيها نور جريت راحت ورا غسان بخوف
سكينه :خدي يابت تعالي هتتخبي فين يعني
نور بغرور :انا متخبية ورا جوزي
غسان بص ليها وابتسم وسكينه راحه ليه
والاولاد بيضحكو عليها
نور مسكت في هدومه من ورا وغسان قام :غسان بالله احميني
غسان بضحك :خلاص يا امي عندي المره دي هي هتشرب اللبن اهو ومسك كوبايه اللبن يلا بسم الله
نور مسكت الكوباية وشربتها غصب عنها :اهو حلو كدا
غسان حط ايده علي خدها بحب :مراتي شاطره ياناس
سكينه :يلا نعد نكمل اكل علشان تعملي الشاي بعد الفطار
نور بغيظ:حاضر
……………………
في بيت نورهان وعمر
نورهان بكسل قامت من علي السرير راحت المطبخ تشرب لقت عمر مربع ايده وواقف قدام التلاجه
نورهان وهي بتتاوب :صباح الخير واقف كدا ليه قدام التلاجه
عمر حط ايده علي دقنه :بحاول اسخن الرقاق بس مش عارف
نورهان راحت وقفت قدام التلاجه :اسمع بقي هتطلع الحاله كدا وطلعتها ونجيب طاسه وجابتها وشغلت النار وحطت الزيت وتصبر لحد ما الزيت يسخن وبعدين تحط الكميه اللي انت عوزها بس كدا
عمر بضحك :ياعيني علي الشاطر ياعيني
نورهان بتتاوب :يلا اقف جنبه بقي علي ما اغير هدومي علشان اكل معاك ومشيت
عمر :انا احيانا بستغرب مين الست ومين الراجل والله ومسك الطاسه وفضل يقلب الله يلعن ابو الجواز اللي عن حب الواحد يتجوز وحده عمره ماشفها يقوم يعمل دور سيدي السيد البت تتعود يصحي يلاقي اكله وشربه وكل حاجه ليه جاهزة برنس برنس
نورهان :بتقول حاجه ياروحي
عمر :بقول احسن قرار اخدته في حياتي هو جوازي منك يا قلبي وبص لسقف سامحني يارب انت عارف كيدهم احتمال ابات عند امي لو زعلت مني وكمل اكل
………………………
في شقة نسمه
قاسم بدموع :صدقيني يا نسمه خوفي ان اقولك كان خوف علي خسارتك كان حمل علي صدري كبير عدم مصارحتي ليكي والله
نسمه حضنته :طب واسر هنقوله ازاي هو اكيد مش هيتقبل الموضوع خصوصاً ان حياته كلها كانت مع غسان
قاسم بضعف :مش عارف بس محتاج افكر محتاج
نسمه :وانا معاك يا حبيبي بس عوزه اعترف بحاجه
قاسم بص ليها بستغراب وضم حواجبه :ايه هي
نسمه بدموع :بس انت تسامحني
قاسم بقلق:قولي يا نسمه في ايه
نسمه بدموع :انا باخد حبوب منع حمل
قاسم :……..
ايه ردة فعل قاسم ؟
يتبع
مجمع الروايات الكامله من هناااا
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا