رواية لست من حقي الفصل الثالث والرابع والخامس جميع الفصول كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
![]() |
الفصل الثالث
اقترب رافت من جاسم وهم ينظرون لبعضهم البعض
ركد عمرو خلف ابيه وهو يمسك يدو ,بابا ده عمو جاسم الي ديما بيوصلني انا وماما
ابتسم رافت ابتسامة مجملة ,اهلا يا ياسطي
ضم جاسم حجبيه بضيق ثم قال بسخرية, ياسطي
رافت: مفيش داعي يعني توصلهم اليومين دول انا هجيب عمرو من مدرسة انت ممكن تشوف شغلك في حته تانية وبعد كام يوم ان شاء الله
هخلي المدام تطلبك عشان ترجع توصلهم
ابتسم جاسم وهو يحاول يكتم غضبه منه ثم نظر الي ريم الذي كانت تنظر له بخوف وتوسل
ابتعد رافت عن جاسم وهو يأخذ ابنه وزوجته ويدخلون الي منزلهم
ركب جاسم سيارته بانفعال ثم بدء بالقيادة وهو يضرب بانفعال وعصبيه ,غبي غبي غبي
ماشي يا رييييم ماشي ,ماااشي ,ظل جاسم يضرب في سيارته وهو منفعل بشدة
ركن عربيته امام منزله ثم نظر الي هاتفه الذي رن فوق ال ٥٠ مرة متوا٠صلة , رد بصرامة
عايزة ايه خييير يا هانم متصلة بيه ليه
ريم: ممكن اعرف مبتردش عليا ليه يا جاسم
جاسم: مش عرفة ليه يا هانم ,بقولك ايه اقفلي احسن بدل متسمعي كلام يزعلك
ريم: لا مش هقفل يا جاسم ,انا ذنبي ايه بقي انه اخد اجازة من شغله وهيقعد معانا
جاسم: لا ابدا ملكيش ذنب , اقلك روحي قضي شهر عسل الاسبوع ده معاه
ريم: بطل كلامك ده يا جاسم ارجوك انت عارف
قطعها جاسم بانفعال ,عارف انك متجوزة متجوزة البيه بتاعك عارفة ان ليه حق يلمسك ويبوسك زي معمل قدامي بس انا مليش اي حق وانتي سبب في كل ده
ريم : انا يا جاسم السبب انا ليه بقي
جاسم: كمان مش عارفة ليه ,عشان حضرتك راضية تعيشي مع واحد راميكي عشان يجمع في فلوس رفضا تتطلقي منه ونتجوز في النور
كل ده ليه ها ,عشان ابنك حجتك الفارغة
ريم: ابني حجة فارغة يا جاسم ,طيب اقفل بقي احسن عشان انت بتلغبط في الكلام بجد
جاسم: اهربي اهربي ,هو ده حالك الهروب
اقلك يا ريم انتي شكلك اتعودي علي الخيانه
راضية تعيشي مع واحد مبتحبهوش وتبقي في حضنه وانتي بتحبي واحد تاني
راضية تكوني معايا في السر ,تصدقي اني اصلا غلطان ان كنت عايز اتجوز واحدة زيك خاينه
اغمضت ريم عيونها وهيا تنهار من البكاء في صمت ,وضعت يداها علي فمها لتكتم شهقاتها وبكائها من اثر كلام جاسم عليها نعم انه مس الجرح الذي بدخلها انها خائنة
صمت جاسم عندما سمع شهقاتها احس بقلبه يعتصر من الداخل عليها ,احس بندمه الشديد من جملته الاخيرة يعلم جيدا انها وتر حساس
زفر جاسم بضيق ثم حاول أن يهدا الوضع
انا اسف يا ريم مكنتش اقصد بس بجد انا بموت
قفلت ريم في وجهه الخط ثم جلست علي كرسي في مطبخها تخفي يداها علي وجهها وهيا تنهار بالبكاء ,
عاد جاسم الاتصال بها كذا مرة كان لا يوجد رد ,رمي الهاتف بجواره وهو يلعن نفسه علي حماقته معها "نزل جاسم وهو يتجه الي منزله في الطابق الاول فاهو ملك والدته
والطابق الثاني ملك عمه والطابق الثالث ملكة هو وزوجته ,دلف جاسم الطابق الاول عند والدته
قبلته سحر والدته وهيا تنظر له بحزن
مالك يا جاسم في ايه يابني علي الصبح
جاسم: مفيش يا ماما مخنوق شوية
سحر: متخانق مع منال مراتك تاني يا جاسم
جاسم: ده العادي من امتي انا وهي مش بنتخانق يا امي ,لو سمحت متعكريش دماغي بسيرتها اكتر
سحر: طيب ياحبيبي تحب احضرلك الغدا
جاسم: لا مليش نفس انا هخش انام ولما يجي عمي صحيني
سحر: انت لسه مصمم علي فض الشراكة بنكم
جاسم: اكيد يا امي ,عمي ده راجل كبر وخرف وانا بقي مش ناقص وجع دماغ ,المصنع ده مصنعي ومصنع ابويا الله يرحمة وهو ليه الربع ياخد حقة ويغور هو بنته بقي
سحر عيب كده يا جاسم ده بردو عمك يبني
جاسم: باقتضاب ,عن اذنك يا امي
ذهب جاسم الي غرفتة القديمة لينعم بنوم عميق بعيدا عن زوجته الذي يكرها بشدة
.......................
في المساء
كان رافت جالس امام التلفاز ومعة ابنه وزوجتة ريم الذي كان ظاهر عليها الحزن والهم
رافت: مكدبتش لما قولت خميره عكننه يا يابنتي
ريم: معلش البركة فيك يا رافت ,قلتها ريم وهيا شاردة في التلفاز
رافت : كتر خيرك ياختي ثم نظر لأبنه قولي بقي يا عم عمرو تحب تصيف فين الكام يوم دول
عمرو: شرم شيخ ,صحابي بيحكولي عنها
رافت: شرم شيخ بس دي غالية اوي, ملها اسكندرية ولا العين السخنة ,ايه رايك يا ريم
انتبهت ريم الي زوجها وهيا شاردة ,ايه
رافت: مالك يا بنتي انتي مش معانا خالص في ايه
ريم: عادي مفيش متخدش ببالك
رافت: ماشي تحبي تصيفي فين
ريم: الي يقول عليه عمرو اكيد هنروحه
عمرو: شرم شيخ يا مامتي بلييز
رافت: انت بردو مصمم عليها يا عمرو يابني غالية و مصاريف علي الفاضي
ريم: لو مش عايز تدفع انا هدفع مصاريف المصيف الي ابني عايزه
رافت: ادفعي ياختي اهو وفرتي عليا
زفرت ريم بضيق ثم ابتعدت نطرها عنه
نظر الكل الي الفيلم الذي كان يتابعوه
اتي مشهد يعبر عن حالتها ,انتبهت ريم الي المشهد وهي تشاهده بحزن والم
اقترب عمرو من ابيه ليسال عن هذا الحديث الذي يدور في الفيلم ,بابا يعني ايه خيانة
رافت: يعني وحدة وحشه يا عمرو وحده لا تعرف ربنا ولا تعرف دين ولا تعرف تحافظ علي حاجة
عمرو: يعني ايه بردو انا مش فاهم وليه البطل موتها مش حرام
رافت: لا يا حبيبي مش حرام هيا تستاهل الست الي تخون جوزها تستاهل قتل وشنق
عمرو: ببرائة ,يعني خيانة دي حاجة وحشه
رافت: ايوه يا عمرو وحشه اوي اوي
اغمضت ريم عيونها بألم وهيا تستمع حديث زوجها وابنها الوحيد ,وضعت يداها علي فمها لكي تكتم بكائها
نظر لها رافت باستغراب,في ايه مالك يا ريم
ريم : وهيا تحاول تكتم بكائها ,مفيش يا رافت بس مخنوقة من الفيلم ده لو سمحت حول
قام رافت ثم جلس بجورها ,لا مش عشان الفيلم انتي من اول يوم متغيره شكلك فيه حاجة
رمت ريم نفسها في حضنه لكي تنفجر من البكاء
ضمها رافت الي حضنه ,بس يا ريم بس
في ايه بس مالك ما كنتي كويسه الصبح
ريم : انا محتجالك يا رافت ارجوك متسبنيش خليك جنبي
رافت: انا جنبك يا ستي اهو متزعليش وهعوضك الاسبوع ده خروجات وفسح ,ونطلع شرم كمان يلا ان شاالله محد حوش
قام عمرو وهو يسقف بفرحة ,احلي بابا في الدنيا
رفعت راسها من حضنه وهيا تبتسم بحزن علي فرحة ابنها الذي تعشقة بجنون
رافت: دلوقتي بس ابتسمتي عشان ابنك بس عشاني انا لا ,علي العموم انا بكرة هودي عمرو المدرسة واهخدلو اجازة بنفسي ,وانتي جهزي كل حاجة
ريم: ماشي يا رافت وربنا يهديك علينا
اقترب رافت منها وهو يهمس في اذنيها ,لا هو هديني اوي بقولك ايه نيمي عمرو وتعالي علي الاوضة ,عشان بجد وحشاني اوي
حاولت ريم ترسم الابتسامة علي وجهها ثم هزت وجهها بموافقة ,وبالفعل اخذت عمرو لكي تنومة
وبعد مدة من القصص والاغاني التي كانت تغنيها له لكي ينام ,اغمض عيناه ونام ابنها نوم هادئي ,ظلت ريم شاردة في ابنها وهيا تفكر في كلام رافت وجاسم ,هربت منها دمعة
مسحتها عالفور وهيا تحزم قرارها علي الابتعاد عن جاسم نهائيا وبدء حياة جديدة مع زوجها
مددت جسدها علي الفراش ليقترب زوجها منها
رافت: وحشتيني يا ريم ثم انحني ليقبل عنقها
ضغطط ريم علي نفسها لكي تحاول ان تتجاوب معة وترضيه وتبدء معه صفحة جديدة نظيفة
بدلته قبله عندنا حول قبلاته علي شفتيها
ليدخلون عالم خاص بهم منفرد
........................
في صباح
احضرت ريم الشنطة المدرسية لعمرو حتي يذهب مع والده الي المدرسة
ريم: خلي بالك من نفسك ماشي يا حبيبي
عمرو:وهو يطبع قبلة علي خديها ,حاضر يا مامتي الحلوه,اقترب منهم رافت وهو يصيح
ايه الحب ده علي الصبح يلا ياعمرو عشان مدرستك
اخذ رافت يد عمرو ليذهب به عند الباب
اوقفته ريم بصوتها الناعم ,استني يا رافت
نظر لها رافت ,ها في حاجة تاني عيزاها
ريم : اه في حاجة نسيتها ,ثم اقترب منه لتطبع قبلة علي خديه ,خلي بالك من نفسك
رافت; حاضر يا ستي في حاجة تاني
ريم: لا يا حبيبي شكرا
غادر رافت وعمرو ليذهبون الي مدرسة
دلفت ريم غرفتها لكي تحضر الغداء اوقفها رن جرس الباب
ركدت صوبة لكي تفتح ,كانت تعلم ان هذا زوجها بالتأكيد نسي شئ
غاب ظنها عندما فتحت الباب ورأت امامها
جاسم وهو يبتسم لها بحب ,وحشتيني
ريم: انت ايه الي جابك انت مش عارف ان رافت هنا انت عايز توديني في داهية
جاسم: ابدا والله انا بس عارف ان هو اكيد هينزل عشان يودي عمرو المدرسة زي كل يوم
ريم: حتي بردو متجيش من نفسك
جذبها جاسم الي الداخل ثم قفل الباب
مالك يا ريم مكنتش كلمة قلتها في وقت غضب
انا اسف انا عارف ان غلطت حقك عليا
ريم: لا يا جاسم هيا مش مجرد كلمة في انفعال دي حقيقة وموجودة فعلا انا خاينة واستاهل
اكتر من الي انا فيه ,انا كل يوم بتعذب
مفيش اي مبرر اني اخون جوزي الي بيتعب عشاني هو صحيح هاملني ,بس بردو هاملني عشان يقدر يعيشني احسن عيشة انا وابني
رافت ميستهلش مني كده ولا عمرو ابني يستاهل عشان كده انا اخد قراري
من النهاردة علاقتنا انتهت يا جاسم..............
الفصل الرابع
اتسعت عيناه بشرار وغضب جامح ثم تعالي صوته ,انتي بتقولي ايه يا ريم ,عايزة تسبيني
ريم: ايوة يا جاسم عايزة اسيبك ,مش هقدر اكمل بالشكل ده انا تعبت بقي ,وبعدين رافت ميستهلش مني كده
قبض علي يداها بقوة وهو يصرخ في وجهها
رافت مين الي ميستهلش كده ,ها مش رافت ده الي كان بيضربك وسيبك لوحدك ومش حاسس بيكي عشان يجمع في الفلوس وبس ,دلوقتي انا الي بقيت كخة وحش وهو الي حلو وميستهلش
سيب ايدي يا جاسم سبها حرام ايدي بتوجعني
كتم جاسم غضبه ثم حاول يتحدث بهدوء
انا عارف اني زعلتك وشايلتك فوق طاقتك امبارح وعارف ان هو جوزك وليه حق يا ريم
بس انا بحبك وانتي كمان بتحبيني يبقي ليه نعذب بعض ,لو علي الوضع الي احنا فيه بأيدك يخلص ,اطلقي ونتجوز
ريم: بالبساطة دي اطلق واتجوزك ,طيب وابني ده يا جاسم مش لازم اضحي وافكر فيه
جاسم; ابنك هيعيش معزز مكرم بنا يا ريم
ريم : جاسم متحاولش معايا انا اخدت قراري
انا فعلا بحبك بس لازم اجي علي قلبي عشان ارضي ربنا وجوزي وابني ,هما ميستهلوش مني كده ,ميستهلوش اني اعيش في وسطهم وانا بخونهم وبطعنهم في ظهرهم ,وفي الوقت نفسه
رافت بيشقي وبيتعب عشنا
صاح جاسم في وجهها,انتي بتفكري ازاي جوزك ده كلب فلوس ,ممكن يبيعك ويبيع ابنك عشان الفلوس ,الفلووووس اهم حاجة عندو
ريم: حتي بردو يا جاسم مش هطلق ومش هفضل في القرف ده ,انا اخدت قراري وانتهي
جذبها جاسم من خصرها بقوة وهو ينظر لها بعيناه وشرار يتطاير منهم , انا مش بسيب حاجة ليا يا ريم انتي ليا غصب عنك او برضاكي
انا هسيبك يومين تريحي اعصابك ,تكوني فكرتي في كلامي ,بس بحظرك لو فضلتي علي موقفك ده هتزعلي مني اوي يا ريم اوي ثم دفعها عنه وهم يرمي نظرة اخيرة عليها ثم غادر المنزل
جلست ريم علي الاريكة وهيا تضع يداها علي وجها بخوف من جنون جاسم كانت تعلم جيدا
رد فعلة وتمسكة بيها
..................
دلف جاسم مكتبه في المصنع ثم جلس والغضب يتطاير امام عيناه ,دلفت السكرتيرة مكتبه
رباب: جاسم بيه عم حضرتك جه هنا وكان
قاطعها جاسم بانفعال ,سيبك من الزفت ده دلوقتي
اسمعي في عامل بيشتغل في المصنع هنا اسمه رافت ,عايزك تغوريه لأي بلد
رباب: مش فاهمة ازاي يا جاسم بيه
جاسم: زي الناس عايزك تديلو عقد عمل خارج البلد دي عاوزو بظرف اسبوع يغور , انا هبعتلك العقد وكل المعلومات واعرضي عليه الشغل وقليلو اي حاجة ,المهم يسيب البلد ويغور من هنا خالص
رباب: حاضر يا فندم هحاول والله
جاسم: متحوليش ,لازم يغور من هنا وبعدين انتي لو قلتيلو علي العقد ده ,هيريل زي الحمار
رباب: حاضر يا جاسم بيه هتصل به حالا واتكلم معاه ,عن ازنك ,ذهبت رباب خارج الغرفة
زفر جاسم بضيق ثم رجع للخلف ليسند راسه علي كوسي ,اغمض عيناه ,ثم ظهر شبح ابتسامة عندما تذكر اول مقابلة له هو وريم
فلاش باك..
كانت يقود السيارة وهو غاضب من زوجته التي دائما تذكره بعقمه ومنعه من الخلفة , نظر الي الاشارة فا اوقف السيارة وبعد لحظات
ركبت ريم سيارته وهيا تتحدث بسرعة ,يلا لو سمحت وديني مصر الجديدة بس بسرعة
لف جاسم راسه ينظر لها بستغراب وذهول
نعم انتي بتكلميني انا
ريم: لا بكلم الي جنبك ايوة انت ,يلا لو سمحت بسرعة انا مستعجلة والدتي تعبانة ولازم اروحلها بسرعة
عاد جاسم للقيادة وهو يبتسم علي هذه الفتاة المجنونة التي اقتحمت سيارته
كان جاسم يقود السيارة في هدوء تام وكان عيناه متسلطة عليها في المراه وهو يبتسم
لاحظت ريم نظراته وابتسامته الغريبة
ريم: هو في حاجة يا كابتن مالك مركز معايا
جاسم : وهو يرفع حاجبيه ,بتكلميني انا
ريم: لا بكلم الي جنبك ,ايوة انت مالك مستغرب كده ومبتسم اوي
اوقف جاسم السيارة وهو يلف راسه لينظر لها
علي فكرة بقي انا ساكت من الصبح علي طريقتك الغريبة ,انتي فكراني شغال عند حضرتك
ريم: اه شغال عندي مدام طلبتك عشان توصلني يبقي شغال عندي
جاسم : انا شغال عندك وكمان طلبتيني ازاي مش فهمك علي فكرة
ريم: بانفعال يعني ايه هو انت مش التاكسي الي طلبته من شركة...........،،،،
جاسم وهو ينفجر من الضحك ,شركة وتاكسي والله انتي عسل خالص
صاحت فيه ريم بانفعال ,انت بجد انسان بارد
لمعت عيون جاسم بغضب ,بقولك ايه يا بت انتي لمي نفسك انا لحد دلوقتي مش عايز ازعلك
نزلت ريم من السيارة وهيا ترمي نظراتها المشتعلة عليه , نزل بجوارها جاسم وهو يقترب منها , انتي شكلك مجنونة
ريم: احترم نفسك هيا مين دي الي مجنونة
قبض جاسم علي يداها بقوة ,انا محترم غصب عنك انتي الي شكلك عايزة تربيه من اول وجديد ,انا لاتبع شركة ولا تاكسي يا حلوة
اتسعت عيون ريم بصدمة وهيا تضع يداها علي فمها ,يعني مش انت
ابتسم جاسم علي شكلها , بس لو عايزاني تاكسي مش مشكلة هطلع جنتل مان واوصلك
ابتعدت ريم عنه وهيا تنحي راسها بخجل
وضعت يداها علي راسها لكي تحاول تخفف الدوران الذي تحس به ,اقترب منها جاسم
انتي كويسه يا انسة
نظرت له ريم وكانت روئيتها تتلاشى ثم وقعت
في حضنه مغشي عليها
صدم جاسم من جسدها الذي ارتمي عليه فجأة
حاول ان يعيد لها وعيها ثم حملها الي السيارة ثم وضعها علي الكرسي مددها عليه ثم عاد الي جلسته بجوارها ,اخذ احد البرفات ثم وضع
رشة علي يداها ثم وضع يداه علي انفها ليشممها الرائحة , اقترب منها اكثر ومن وجهها
وهو يضرب علي وجهها بخفة ,انتي يا انسة
فتحت عيونها تدريجيا تنظر للصوت الذي ينادي علي اسمها
ابتسم جاسم وهو يناولها زجاجة المياه ,الف سلامة ,حاولي تشربي
حاولت ريم ان تنهض من علي الكرسي الممدود ,ساعدها جاسم وهو يضع يده خلف ظهرها ليقربها منه ليشربها المياه ,كان ينظر لها بإعجاب وهيا تعتبر في احضانة , اخذ زجاج المياه من فمها ثم وضعها بجوارة ,نظر الي شفتيها التي كان تمتلئ بالمياه ,وضع يده علي شفتيها ليمسحها
نظرت له ريم بذهول علي فعلته ,كان جاسم محتفظ بابتسامته التي تزيد في وسامته اكثر
تقابلت عيونهم ل لحظات ,ضعف جاسم امام جمالها
ورئحتها التي جذبته اكثر ,اقترب من وجهها وهو يهمس بأنفاسة الحارة ,انتي كويسه
بلعت ريم ريقها بتوتر من قربها من رجل غريب غير زوجها , اه انا بقيت كويسه ,شكرا
جاسم : العفو يا ستي ,انا اسف لو كنت انفعلت عليكي يا انسة ,هو اسمك ايه
ريم: مدام ريم يا استاذ
جاسم : اسمي جاسم يا مدام ريم بس غريبة شكك ميقلش انك متجوزة كنت فاكرك انسة
ابتسمت ريم بسخرية علي نفسها
,اهو متجوزةولامش متجوزة انسة مدام كله محصل بعضه
ابتسم هو الاخر وهو يأوي ,ااااه علي رايك كل محصل بعضه ,عاد الاثنين ينظرون لبعض لمدة
اقترب جاسم من وجهها , تعرفي اني ارتحتلك
ريم: بتوتر , انا لازم انزل عن اذنك
مسكها جاسم وهو يجذبها لحضنه اكثر ,رايحة فين
ريم: لازم امشي انا اتأخرت
جاسم : ههوصلك مقدرش اسيبك لوحدك كده
ريم: لا انا كويسه دلوقتي وكمان هتصل بجوزي يجي ياخدني احسن
ابتعد عنها جاسم ,طيب اتصلي بيه وانا معاكي لحد ماييجي
ابتسمت ريم علي حنيته التي كانت تتمناها في زوجها ثم اخذت الهاتف لكي تتصل بزوجها
رد رافت بفتور ,نعم عايزة ايه يا ريم
ريم : رافت لو سمحت انا تعبانة في الشارع
تعالي خدني وروحني خايفة امشي اتعب اكتر
رافت: اركبي تاكسي وروحي ,انا مش ناقص دلع مرق يا ريم اقفلي ورايا شغل ثم اغلق الهاتف في وجهها
نظر لها جاسم وهيا تمسح دموعها قبل متهبط
في حاجة يا مدام ريم
ريم : لا مفيش لو سمحت ممكن توصلني لأي حته قريبه
جاسم: اكيد طبعا بس لازم تهدي عشان متتعبيش تاني قوليلي بيتك فين وانا هوصلك
ريم : انا بس مش عايزة اتعبك معايا
جاسم وهو يبدء في قيادة السيارة ,لا مفيش تعب يلا بقي قوليلي بيتك فين
شرحت له العنوان بالتفصيل وبالفعل بعد مدة
وصل جاسم بسيارته امام منزل ريم
جاسم; هو ده بيتك يا مدام ريم
ريم وهيا تنظر للمنزل بحزن ,للاسف ايوة
نزلت ريم من السيارة وخلفها جاسم
ريم : شكرا جدا علي كل حاجة وفرصة سعيدة
جاسم وهو يمد يداه لكي يسلم ,انا اسعد
مدد ريم يداها تلمس يداه وهيا تنظر لعيناه
وكذالك جاسم الذي كان ينظر لها بإعجاب واضح
ابتعدت ريم وهيا تحاول تسير بتعبها
اختل توازنها وهيا تمشي ,لحقها جاسم قبل ما تقع وضع يده علي ظهرها ثم جذبها الي حضنه
لا انتي بجد شكلك تعبان اوي لازم اوصلك
ريم وهيا تناوله المفاتيح ,لو سمحت طلعني
فوق بجد مش قادرة اقف
ساعدها جاسم علي الطلوع الي شقتها ثم فتح الباب , مسك يداها وهو يسير بها الي الداخل
ريم وهيا تقبض علي يداه, اسفة تعتبك
جاسم: مفيش تعب ولا حاجة قوليلي فين اوضتك
شاورت ريم بيداها المرتعشة نحوها
حملها جاسم ثم الي الغرفة ثم وضعها علي الفراش برفق ,ثم ظل واقفا بعض من الوقت ينظر لعيناها وهو منحي راسه علي وجهها
كانت ريم سارحة في عيونة الامعة وابتسامته
وحنيته الذي احست بها ,مع هذا الرجل الغريب
حنيته وطيبته وخوفه عليها الذي حرمها منها زوجها
جاسم : بأنفاس حارة علي وجها الناعم , بقيتي كويسه ,حاسة بحاجة
هبط منها دمعة علي حرمانها من هذا الاحساس الامان والحب والمفتقداه مع زوجها
وضع جاسم يده علي وجهها ليمسح دمعتها
مفيش حاجة في دنيا تستاهل الدمعة تنزل من القمر ده ,ثم اقترب اكثر واكثر بلهيب انفاسة
سبيلي نفسك خالص يا ريم وانا هنسيكي كل حاجة وانسي نفسي بعيونك وجمالك
ثم انحني ليلمس شفتيها بنعوومة ورقة
اغمضت عيناها بضعف عندما لمس شفتيها بشفتاه بهذه الرقة والنعومة
ازدادت القبلة بينهم شئ بشئ ,حتي اصبحت
قبلة رغبة وشهوة بينهم وبالفعل اددت هذه القلبة الي مرحله ثانية اددت بهم
لعلاقة محرمة وغضب الله ........
الفصل الخامس
كانت تنكمش في نفسها وهي تبكي بجسدها العاري تحت الغطاء "تعالي شهقتها بندم
كان ينظر لها وهو يتأمل جمالها ورقتها "احس معها بالأشياء الذي فقدها مع زوجته
وضع يده يلامس شعرها بحنو " انا اسف
ارجوكي بطلي عياط وحاولي تهدي انا عارف ان الي حصل ده اكيد غلط "بس ده كان غصب عنك
انا وانتي محرومين من الحاجات الي حسيناها مع بعض
قامت ريم في وضع الجلوس وهي تضع الغطاء علي جسدها العاري " لو سمحت امشي
اقترب منها جاسم ثم وضع يده علي شعرها
يلمسه بنوعمة "انا اكيد همشي بس لازم توعديني اني هشوفك تاني
ريم:لا طبعا مستحيل اشوفك ولا الي حصل بنا يتكرر ارجوك بقي قوم امشي
ابتسم لها جاسم بغرور وهو يضع يده علي
اسفل وجهها "هشوفك تاني وانتي الي هتكلميني "ثم اقترب من اذنيها يهمس فيهم
انا عمري ما هنسي الليلة الي قضتها معاكي
دي احلي ليلة في عمري يا اجمل انثي شفتها عيوني ""ابتعد عنها وهو يرمقها بنظراته الجريئة التي كانت تحس بها ريم لأول مره وانها فعلا انثي جميلة
ومن هنا بدئت العلاقة بينهم اولا تحت مسمي
النقص وتعويض عن حرمانهم بألاحاسيس التي يفقدنها مع ازواجهم " وشئ بشئ بدء جاسم يتعلق بها وكذالك ريم التي احبته بشدة
رجوع للوقت الحالي...
استاذ جاسم، استاذ جاسم "قلتها سكرتيرته بعد ما دلفت مكتبه
انتبه جاسم الي صوتها "خير يا رباب
رباب:رافت جه حضرتك واتكلمت معاه وفعلا زي محضرتك اتوقعت فرح اوي بالعقد
جاسم:اكيد مش كلب فلوس
"قبلي بقي يا ريم هانم
.......................
دلف رافت المنزل وهو يتطاير من الفرحة ثم ندي علي زوجته بصوت عالي "ريييم ريييم
جاءت ريم مسرعة من المطبخ "في ايه يا رافت
رافت"تعالي يا حببتي اقعدي عايز اقلك خبر حلو اوي
جلست ريم علي الاريكة وهيا تبتسم "خير يا رافت قولي خبر ايه فرحني
جلس بجوارها وهو يمسك يداها " جالي عقد عمل برة يا ريم "عقد عمل بكام سنه
ريم"عقد عمل بجد يا رافت "طيب فين وازاي
رافت. في السعودية "كلمتني سكرتيرة صاحب المصنع وعرضته عليا "بتقول في عمالة زيادة بيعوضوني يا ريم
ريم: الف مبروك يا رافت متعرفش العقد ده ازاي جه في وقته احنا لازم نبعد عن هنا ونمشي ونسافر
رافت: نبعد ونسافر ازاي مش فاهم "لا يا حببتي فهمتي غلط "العقد جيلي انا بس
ريم:منا عارفة يا حبيبي "بس انت اكيد هتخدنا معاك انا وعمرو اكيد مش هتسبني لوحدنا
رافت:لا طبعا يا ريم اخدك فين بقولك عقد عمل بكام سنه بس اخدك ازاي "انا هسافر لوحدي
قامت ريم من جنبه وهي تصرخ في وجهه
يعني ايه رافت عايز تسبنا لوحدنا انا وابنك
يا اخي اتقي الله فيا وفيه شوية هو انا كل ماقول هتتعدل "مبتتعدلش خالص
رافت: تصدقي انك انتي الي عمرك ماهتتعدلي
يا نكدية يا فقرية "اسمعي سفر هسافر لوحدي
مش عجبك اشربي من البحر "انا نازل اجيب ابنك
عن اذنك يا هانم "ثم غادر المنزل
جلست ريم وهي تضع يدها علي وجهها تبكي
........ .................
بعد مرور يوم
اخذ رافت ابنه وزوجته وذهبو الي المصيف
كانت ريم شاردة بعيدا عنه تحاول ان تتجنبه
كانت تفكر ماذا تفعل في حياتها القادمة هل تستمر مع رافت في هذا الوحل
ام تنفصل عنه وتبدء حياة هادئة مع حبيبها جاسم
قطع شرودها صوت رافت العالي "ها هتكلي امتي يا هانم مش هنستني حضرتك ساعة
ريم وهيا ترمقه بنظرات صالبه "كل انت
ثم رجعت بوجهها تنظر للبحر الصافي الجميل
ظلت شاردة بعض الوقت في منظر البحر
ثم لفت وجهها لكي تنظر حولها "شهقت بصدمة عندما رات جاسم بصحبة زوجته يجلس علي طاولة امامها
شبك بينهم النظرات والغيرة
اخذت هاتفها لكي تبعث له رساله ثم قامت
اوقفها رافت وهو يسئلها"رايحة فين
ريم"هكون رايحة فين رايحه الحمام عن اذنك ثم اسرعت بعيد عنه
...............
ابتسم جاسم عندما رأي في نظرتها الغيرة وعلي رسالتها المنفعلة "
لاحظت منال زوجة جاسم
منال"هو انت جيبني عشان تبص علي الحريم قدامي وكمان مركز في الموبايل "جبتني هنا ليه
جاسم"هجيبك ليه اهو حاجة تسليني يا هانم
منال"لا يا حبيبي انا مش بسلي "روح سلي نفسك مع الناس الي تعرفها
قام جاسم وهو يرمقها بنظراته الحادة"انا هقوم من جنبك احسن اخنقك واخلص منك
ثم ابتعد عنها وهو يسرع خطواتة ليذهب لها
قامت منال تتبعة "بعد ما احست بنظراته اتجاه هذه طاولة التي كانت تجلس عليها ريم
...................
اقترب منها وهو يحضنها من الخلف"وحشتيني
ابتعد عنه ريم بعصبيه" ابعد عني
ابتعد جاسم وهو ينظر لوجهها الغاضب
ريم:انت مش هتبطل شغل العيال ده "جايب مراتك وجاي ورايا ليه يا جاسم عايز تدايقني
جاسم"وانتي ايه الي هيديقك "واحد ومراته
كتمت ريم غيظها منه " الهي تولع انت ومراتك
جاسم"بابتسامة غرور "غيرانه
ريم:وانا مالي بيك اصلا عشان اغير عليك
اخذها جاسم من خصرها يجذبها لحضنه
انا عارف انك بتموتي من جوة زيي بظبط
انا بحبك انتي وبس يا ريم انتي عارفة انتي ايه بنسبالي "ارجوكي بطلي عناد وارجعي ليا
نظرت له ريم وهي تهبط دموعها " ما انت عارف ان انا كمان بحبك يا جاسم "بعادي غصب عني انا كنت عايزة ابقي ست نظيفة ابقي ام لأبني
مش واحدة يكرهها بعدين
جاسم"والله انا عارف وحاسس بيكي بس في ايدك الحل لكل مشاكل دي
ريم: فعلا انا لازم احط حل لكل المواضيع دي
انا هطلق يا جاسم انا اخت قراري
حضن وجهها بكفيه وهو ينظر لها بفرحة "بجد
ريم:وهيا تبتسم ابتسامة خفيفة"ايوة بجد
انا هطلق منه وبعدين نتجوز بس لازم تعرف ابني مش هسيبه هيكون معايا
قاطعها جاسم"ابنك هو ابني يا مجنونة "هتبقو مسئولين مني "هعمل المستحيل عشان اسعدكم يا ريم
ريم"بحبك اوي يا جاسم
جاسم "وهو يقترب من شفتيها "وانا بعشقك
ثم خطف شفتيها بقبلة اشتياق كبير
ابتعدت فورا ريم عنه وهي تمنع نفسها من ضعفها امامة"لا يا جاسم"مش هنا لحد ما اطلق
مش هنتكلم ولا هيحصل بنا حاجة وحتي لو اطلقت " مش هتلمسني تاني الا لما نتجوز
اخذ جاسم يداها ليطبع قبلة عليهم وهو يحمل ابتسامة فرح "حاضر يا ريم مدام دي رغبتك
انا مش هتصل ولا هضغط عليكي
"هستناكي
كانت تراقبهم وتستمع لهم بغل وحقد وغيرة علي زوجها الذي مثل الطفل ومن هذه الفتاه
ماشي يا جاسم عايز تتجوز عليا حبيبة القلب دي
وحياة امي لنتقم منك ومنها استني عليا
........................
جلست ريم بجوار زوجها في الشاليه امام البحر..
ريم .رافت انا كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع مهم
رافت:اتفضلي اتكلمي موضوع ايه
ريم:بص يا رافت انا حاولت كتير اعيش معاك واكمل بس بجد مش قادرة انا تعبت منك ومن اهمالك ليا "اهمالك ده خلاني واحدة تانية معرفهاش "الاحسن ليا وليك ننفصل بهدوء
رافت:والله لو عليا انا لا عايز اعيش معاكي ولا مع خلقتك دي انا كمان زهقت من الدلع الي ملهوش حد "بس مقدرش ابعد عنك عشان ابني
ريم:يا اخي فكر فيا شوية بقي "اسمع يا رافت لا انا وابنك او السفر بتاعك اختار
رافت"لا طبعا السفر انتي هتقارني نفسك بيه
ريم:يبقي طلقني وابني معايا وانت اعمل الي انت عاوزه بعد كده
قام رافت وهو يصرخ في وجهها"قولت مفيش طلاق هتعيشي غصب عنك وانا هسافر لو مش عجبك اشربي من البحر ثم ابتعد عنها وهو يغادر الشاليه بعصبية
زفرت ريم بضيق كانت تعلم ان هذا سيكون رد فعلة
اخذت هاتفها لكي تفتح رسالته
يووووه بقي يا جاسم انت وعدتني انك مش هتكلمني غيرلما اخلص موضوع الطلاق قلتها ريم بعد ما نظرت الي رساله جاسم"
قامت ريم تتجه الي غرفته بعد ما طلب منها في رساله المجئ علي وجه السرعة
.....................
اقتربت منال من رافت الذي كان شارد امام البحر
منال"استاذ رافت مش كده
رافت"وهو ينتبه لها"اه خير
منال:الصراحة يا استاذ رافت انا جاية اقلك كلمتين هيصدموك في زوجتك المصون
رافت"مراتي ريم "انا مش فاهم حاجة
منال:انا هفهمك "مرات حضرتك بتخونك مع جوزي بقالها كام سنه يا استاذ رافت
قام رافت بانفعال ثم قبض علي يداها بقوة
انتي مجنونة يا بت انتي
نفضت منال يداها منه بعصبيه"لا مش مجنونة مراتك بتخووونك ولو مش مصدقني تعالي معايا شوف بعينك وهي في حضنه
........................
دلفت ريم الي غرفة جاسم بعد ما طلب منها في رسالته "بحثت عنه في انحاء الغرفة "جاااسم
اتي جاسم من المرحاض وهو يضع المنشفة حول خصره "ابتسم عندما وقع نظره عليها
ريم"كمان بتاخد حمام "انت مش هتبطل شغل العيال ده يا جاسم اتفقنا علي ايه
جاسم"وهو يقترب منها"في ايه بس مالك
ريم"هو ايه الي مالي انت مش وعدتني انك هتبعد لحد مااخلص موضوعي "ممكن اعرف بعتلي رساله ليه
جاسم بصدمة"انا بعتلك رساله "محصلش
فتحت ريم هاتفها لتريه رسالته
جاسم"انا مببعتش حاجة يا ريم
الي بعت رساله مش انا ............... ....ﻳﺘﺒﻊ ﻓﻤﺎ ﺯﺍﻝ ﻟﻠﻘﺼﺔ ﺃﺣﺪﺍﺙ
تابعوني وانضموا معنا علي تليجرام لتكملة الروايه