أخر الاخبار

رواية لست من حقي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر جميع الفصول كامله

رواية لست من حقي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر جميع الفصول كامله 

رواية لست من حقي الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر جميع الفصول كامله 


الفصل السادس 

رواية لست من حقي

جاسم بصدمة"انا بعتلك رساله "محصلش

فتحت ريم هاتفها لتراه رسالته

جاسم"انا مببعتش حاجة يا ريم الي بعت الرساله مش انا

ريم:بانفعال يعني ايه مش انت هيكون عفريتك

جاسم :اهدي يا ريم استني هشوف موبيلي

اقترب جاسم من هاتفه ليري هذه رساله

وبالفعل قرا جاسم الرساله التي اتبعتت من هاتفه لهاتف ريم

ريم:صدقت بقي يا استاذ جاسم "ممكن افهم مين الي بعت رساله "في حد يعرف حاجة عن موضوعنا يا جاسم "انا خايفة

اقترب منها جاسم ثم مسك يداها ليحسسها بالاطمئنان "متخفيش يا حببتي طول منا جمبك متخفيش يا ريم "انا هعرف مين الي بعت الرسالة دي

ريم : ربنا يستر انا حاسة بمصيبة هتيجي

اخذها جاسم ليضمها لحضنه "قولتلك متخافيش

ضمته ريم وهيا تضع راسها علي صدره العاري

لما بكون جنبك يا جاسم بنسي الدنيا كلها

بحس بالامان والحب والحنية الي اتفقدها مع رافت "

ابعدها بلطف عنه لينظر لعيناها "وانا هفضل امانك وحمايتك يا زوجتي المستقبلية

ريم :طيب انا همشي دلوقتي ولو في جديد كلمني وانا هحاول انهي مع رافت جوازنا بأسرع وقت

جاسم:طيب مفيش تصبيرة حتي قبل ماتمشي

ريم:جاسم احنا اتفقنا علي ايه

اخذها جاسم من خصرها ليقربها لحضنه

قولت هبعد بس مش قادر وانتي بين ايدي كده

وضع يداه ليحضن وجها "وحشتيني اوي

ريم:جاسم ارجوك بلاش خليني امشي

جاسم:متخافيش انا عند وعدي "انا بس عايز

ادوق الشفايف الي جننتي دي "قارب بوجه

ليأخذ شفتيها بقبلة بين شفتاه

بدلته ريم قبلة بشغف واشتياق


وفي هذه لحظة هجم رافت علي الغرفة ومعه منال زوجة جاسم

فورا ابتعدت ريم بزعر وخوف بعد ما رات زوجها امامها بعيونة المليئة بالشر والغضب

رافت:مكنتش اتصور انك رخيصة وكلبة كده

بلعت ريم ريقها بصعوبة وضربات قلبها تزداد

بخوف "رافت انا بس

اقترب منها رافت بانفعال "بس ايه يا بنت.. آ

رفع يده ليضربها بقلم ""امسك يده جاسم وهو يدفعة بعيد عنها ""قام رافت وهو يهجم علي جاسم بكل غضب "اوقفه جاسم الذي نال عليه بضرباته القوية " وكان الاثنين يهجمون علي بعض بكل غضب

ابتعدت ريم وهيا تضع يداها علي وجها بخوف

ابتعد جاسم عن رافت بعد ما نال ضرباته به بكل قوة " حاول رافت النهوض وهو ينظر لهم بغضب جامح " من النهاردة ملكيش وجود في حياتي انا وابنك "انتي بالنسبه لعمرو موتي يا ريم موتي مستحيل اخليكي تشوفيه تاني

يا خاااااينة "انتي طااااااااالق يا ريم طاااالق

اقتربت منه ريم و هي تمسك يداه بتوسل

ارجوك يا رافت ابني ملهوش دعوة "ابني يا رافت ارجوك ابعده عن اي مشكلة انت عارف اني مقدرش استغني عنه

دفعها رافت عنه بكل قوة وهو يرميها علي الارض "ثم صرخ في وجهها " مش هتشوفيه تاني ريم علي جثتي لو خليتك تشوفيه تاني

رمقها بنظراته الحادة "ثم غادر الغرفة


انفجرت من البكاء وهي جالسة عالارض تصرخ

بنهيار "اقترب جاسم لينحني لمستواها

اهدي يا ريم اهدي "متخافيش انا مش هسمحله ياخد عمرو منك ارجوكي اهدي يا حبيبتي


 منال.اموت في حنيتك يا جاسم "من امتي الح

نيه دي

قام جاسم وهو يقترب منها ثم قبض علي يداها بقوة" كل ده بسببك انتي يا بومبة يا وش الفقر

من ساعة مدخلتي حياتي وهي في النازل

منال:انهي حياة يا جاسم حياتك الوسخة مع البنت الزباله الي شبهك

جاسم:اخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك

منال:لا يا حبيبي هتسمع يا جاسم وهفضحك زي مفضحتها قدام جوزها

جاسم:اعلي ما في خيلك يا منال اعمليه "انا مبتهدش وميفرقش معايا حاجة وخلي في علمك

انا هتجوز الي قدامك دي والي هي دفرها احسن منك مليون مرة

صرخت منال في وجهه "مستحيل يحصل مستحيل

انت فاكر اني ممكن اسمحلك انك تتجوز عليا

انا كنت خليت بابا

قاطعها جاسم بغضب" هتجوزها يا منال غصب عنك وعن ابوكي وعن اي حد هيقف قدامي

والله عجبك اتفضلي معايا علي كده ماشي

مش عجبك يبقي احسن هطلقك وتختفي من حياتي منال نهائي فاهمة ثم ابتعد عنها

لينظر لريم الذي كانت تضع راسها علي الارض

تبكي بحرقة "اقترب منها وهو يلمس عليها بحنو

ريم بصيلي ارجوكي "قولتلك مش هيقدر يعمل كده مستحيل يلمس منك شعره ولا هخليه يبعد عمرو عنك

رفعت ريم وجها وهيا تبكي " عايزة  ابني

يا جاسم عايزة ابني ارجوك

جاسم :وهو يحضن وجهها بيداه " وعد مني هرجعولك لحضنك ونعيش كلنا مع بعض انا وانتي وهو يا ريم ونفتح صفحة جديدة

...........................

هجم رافت علي غرفته في فندق ثم اقترب من ابنه عمرو "يصرخ في وجهه "قوم يلا عشان نمشي من هنا بسرعة

عمرو:فين ماما يا بابا هنمشي من غيرها

رافت :من النهاردة مفيش امك في حياتنا

امك ماتت بالنسبلنا فاااااهم ماتت

عمرو:لا انا مش همشي من غير ماما

ضربه رافت بالقلم ثم امسكه من ملابسه "بقولك مفيش امك تاني فاهم امك متجبش سيرتها تاني يلا عشان نغور من هنا

وبالفعل اخذ رافت عمرو وغادر به المكان

وهو يتوعد داخلة لريم وجاسم

....................

مر ايام عديدة علي ريم وهيا تحبس نفسها في غرفتها في شقة جاسم الذي اجرها لها

اقترب منها جاسم "هتفضلي كده كتير انتي لا بتكلي ولا بتشربي يا ريم "حرام عليكي توجعي قلبي عليكي بشكل ده

ريم:بوجها الشاحب وعيونها الحزينة " وعتني

انك هتجبلي ابني وفات اكتر من شهر وانا مش عارفة رافت وابني اختفو فين يا جاسم

جاسم:قولتلك انه سافر واخد عمرو معاه "عايز بس وقت عشان اعرف اخليه يتنازل عن ابنك ليكي بس لازم تبقي قوية شويه

ريم:مش هبقي زفت يا جاسم الا لما ابني يبقي في حضني "قطع حديثهم صوت رنين هاتف ريم

اخذته ريم وهي تنظر باستغراب للرقم الغريب

جاسم:مين الي بيتصل بيكي

ريم:معرفش رقم غريب "هشوف مين يمكن عمرو ابني يا جاسم

ردد ريم بالهفة ودخلها احساس كبير ان هو

صدمت عندما سمعت صوت زوجها "رافت

نظر جاسم لها بعد اخر كلمة قالتها


رافت:ايوة رافت يا ريم

رافت:انت فين يا رافت فييين ابني ارجوك خليني اسمع صوته يا رافت وحيات اغلي حاجة عندك رافت

رافت:مش هينفع تسمعي صوته دلوقتي

ريم:ليه رافت ابني فين وانت فييين

رافت:انا لسه راجع مصر يا ريم "عايزك تجيلي

ريم:بجد في مصر طيب اجييلك فين

رافت:في المستشفي يا ريم

خفت قلب ريم بخوف علي ابنها"مستشفي


رافت:عمرو بيموت يا ريم .... 


الحلقة السابعة

ركدت ريم داخل المستشفي تبحث عن رقم الغرفة التي بلغها رافت رقمها

وبعد دقائق من البحث وقع نظرها علي غرفة ابنها ركدت صوبها وهيا تهجم عليها الي الداخل


اقتربت من ابنها الذي كان نائم علي فراش المستشفي مثل الجثة "لمست وجهه وهي تبكي علي شكلة الشاحب المتعب

رفعت نظرها الي رافت الذي جالس بجواره الجهه الاخري " ابني مالو يا رافت عملت فيه ايه

رافت:ابنك بيمووت بسببك انتي يا مدام

ريم: بسببي انا يا رافت

رافت:ايوة بسببك انتي"من ساعت ما اخدته وسافرت وهو بيسئل عنك "صحته بقت في النازل

لا بياكل ولا بيشرب علي طول بيسئل عنك

يا ريم هانم "ابنك متعلق بيكي جدا متعلق بأم

متستهلش حتي الحب ده كله"بسببك خليته يبعد عنك عشان ميشربش من وساختك

ريم "بصراخ كفاية يا رافت كفاية "اه انا غلط

بس بردو بسببك "لو كنت حسستني انك جنبي ومعايا كان عمري مكنتش هدور علي كل الي اتحرمت منه معاك برة يا رافت

رافت:انتي بتبرري ايه "عمر الخيانة والوساخة  ماكان ليها مبرر يا ريم هانم

ريم:طيب انا بعترف اني غلط وانت كمان غلط

ابننا ملهوش ذنب خليني اراعيه يا رافت

سافر انت وشوف شغلك وسبلي ابني اربيه

رافت:اسبهولك عشان يطلع زيك وسخ

ريم:حرام عليك يا رافت حرام "انت عارف تربيتي لأبني عامله ازاي وعارف ان هو اغلي حاجة عندي"ابني هيضيع لو بعد عن حضني


فتح عمرو عيونه بتعب وهو ينطق باسمها

ماما ماما "اقتربت بسرعة ريم صوب ابنها وهيا تبكي

يا روح قلب ماما انا جنبك يا عمرو انا اهو يا حبيبي " بوصلي يا عمرو

قام عمرو وهو ينهض بتعب "ارتمي في احضانها وهو يبكي "ماما ماما وحشتيني اوي سبتيني ليه يا ماما

ريم :وهي تنهار من البكاء "غصب عني يا حبيبي

بس خلاص مش هسيبك تاني ابدا ابدا مهما حصل مش هسيبك يا عمرو

رافت:ممكن تسيبي الولد تعبان وعايز يرتاح

ريم:لا مش هسيبه ابدا يا رافت عمرو هيفضل في حضني بعد النهاردة

عمرو:ايوة يا بابا انا مش هسيب ماما تاني

ارجوك يا بابا خليها جنبي

رافت: وهو ينظر لريم " تمام يا ريم تعالي برة نتكلم ثم غادر الغرفة ينتظرها في الخارج


ابتعدت ريم عن ابنها عمرو وهيا تبتسم ليه

حبيب قلبي هطلع اشوف بابا وهجيلك علي طول ماشي

عمرو:ماشي يا مامتي الحلوا

خرجت ريم خارج الغرفة لكي تتحدث مع رافت


ريم :خير يا رافت اتكلم عايز تقول ايه

رافت : انا طبعا يهمني صحت ابني الوحيد عشان كده انا هسبهولك وهسافر بس بشرط

ريم :شرط ايه يا رافت

رافت:تقطعي علاقتك بالواد الي اسمه جااسم ده متعرفهوش تاني يطلع من حياتك "ولو عرفت ان لسه ليكي علاقة معاه سعتها هرجع وهاخد ابني


ريم :اوعدك يا رافت ان هقطع علقتي به خالص بس ارجوك سبلي ابني اربيه


رافت:انا هحاول اصدقك المرة دي عشان بس ابني الي مرمي جوة لولاه مكنتش بصيت في وشك تاني ابدا "لو شميت خبر ان لسه في علاقة وسخة بنكم صدقيني هرجع وهاخد عمرو

ريم:بانفعال"قولتلك هبعد عنه يا رافت هبعد

هدوس علي قلبي عشان ابني يا رافت

رافت:قلبك يا ريم "ياااه هو انا كنت مغفل اوي كده "حبيتي وعملتي علاقة بالحرام كل ده  وانا زي الحمار اشقي واتعب علشانكم وانتي في احضان واحد تاني

ريم"ياريتك ما شقيت ولا تعبت عشنا يا رافت

انا عارفة اني غلط "بس كان غصب عني انا صغيره يارافت انا بنت لسه مكملتش تلاتين

ااتجوزتك وانا عمري 21 سنه "كنت بحلم بحياة معاك تكون هادية وجميلة"صدمتني بواقعك

المر "اهمالك من بعد اول اسبوع في جوازنا

اسلوبك معايا كلامك افعالك كلها "كانت بتخليني اكره نفسي عمرك محسستني انك معايا وجنبي

بتحبني بتخاف عليا بتغير عليا "حياتك شغل وفلوس"مين قالك اني عايزة فلوس "انا كنت عايزه حضنك ارتاح فيه تضمني فيه وتحسسني بالامان والحب "لمسه حنينة عليا كلمة حلوا

كل ده ميسواش كنوز الدنيا كلها " للاسف

انت خليت حد تاني يحسسني بكل ده يحسسني ان انثي مرغوب فيها " انت غلط في حقي كتير

ياريت تعترف بده بينك وبين نفسك علي الاقل.

اقترب منها رافت بعيونة الغاضبة"مهما تقولي وتتكلمي يا ريم مش هتغيري الحقيقة ولا حقيقتك الوسخة "انتي وحدة خاااينة والخيانة والوساخة في دمك

ابتعدت ريم عنه وهي تبادله النظرات"مفيش فايدة فيك هتفضل زي ما انت يا رافت

ابتسم رافت بسخرية ثم تركها ليذهب لغرفة

ابنه "

طلعت ريم هاتفها الذي كان يرن منذو فترة

اغمضت عيونها بألم وهيا تقفل هاتفها

اسفة يا جاسم بس ابني اهم منك ومني ومن الدنيا كلها

.....................

ظل جاسم يدور في منزل والدته مثل المجنون

كانت تتابعة والدته وهيا تراه بهذا الغضب

يبني مالك في ايه حرام عليك الي بتعملة فينا ده كل ده عشان اختفت البنت الزباله الي انت تعرفها

جاسم:ماما لو سمحتي متكلميش علي ريم كده تاني مرة "ريم هتبقي مراتي كلها كام يوم وتخلص العدة بتعتها


اتت منال من الخارج وهي تستمع لكلام زوجها

منال:طيب يا حبيبي مش لما تلاقيها الاول

دي بقالها شهر قافله موبيلها وملهاش اي أثر

جاسم:هلاقيها يا منال وهتجوزها غصب عنك

منال: علي جثتي يحصل يا جاسم فاهم

اقترب منها جاسم وهو يقبض علي يداها بقوة

هيحصل يا منال هتجوزها يعني هتجوزها

دفعته منال بعيدا عنها وهي تصرخ في وجهه

مش هيحصل يا  جاسم "تفتكر الحلوه بتاعتك لو عرفت انك مبتخلفش " وانك كدبت عليها وقلتلها انا الي مبخلفش غير بقي لما تعرف انك مش موظف زي جوزها "لا انت صاحب الشغل بتاع جوزها "ولا بقي كبيرة لما تعرف انك مدمن مخدرات "وانك كل يوم في حضن وحدة

متجوزة او غير متجوزة "تفتكر لو عرفت كل الحاجات دي هتفضل معاك

اشتعلت عيون جاسم بالغضب "انقض عليها وهو يشدها من شعرها وهو يهددها"عارفة لو كلمة واحدة من الي قلتيها دلوقتي طلعت ليها

وحياة  الي خلقك وخلقني هقتلك يا منال

اقتربت منه والدته وهي تنفعل عليه بغضب

سبها يا جاسم سبها يا اخي بقي

تركها جاسم وهو ينظر لهم بتهديد "عارفين لو ريم عرفت اي كلمة من  اللي قلتيها صدقيني هقضي عليكي وانتي يا ماما لو ريم عرفت انسي انك تشوفي وشي تاني "فااااااهمين


رن جرس هاتفه " رد في ثانية بعد ما رأي اسم المتصل

جاسم :عملت ايه عرفت مكانها

تمام عرفت العنوان اقفل انت سلام

اخذ جاسم محتوياته ليذهب عندها "اقتربت منه والدته بخوف"يبني فكر متخربش بيتك بأيدك

جاسم :ماما لو سمحتي دي حياتي وانا حر فيها وبعدين انا بحب ريم يا امي والله هي مش زي ما انتي فاكرة"دي احسن مليون مرة من الي وقفة قدامك "صدقيني هتحبيها

والدته:انت حر يا جاسم عا الله بس متندمش

جاسم:لا مش هندم "ياريت بقي تخلي حد يوضب الشقة الي فوق عشان هاجبها فيها

انا مش هرجع الا بيها يا ماما

منال:انت كمان عايز تخليها تقعد في وسطنا

تجاهل كلامها تمام ثم تابع كلامة مع والدته

هنكتب الكتاب ونرجع يا امي تكوني جهزتي كل حاجة ابنك عريس مش هوصيكي ثم انحني ليقبل يداها ثم غادر المنزل

...................

كانت تجلس بجوار ابنها علي طاولة الطعام

عمرو:خلاص يا مامتي مش قادر اكل تاني

ريم:لا لازم تاكل انت ضعفان اوي يا عمرو

عمرو:انا بقيت كويس والله يا مامتي انتي بقالك شهر عماله تأكليني وتشربيني وتديني في ادوية

انا زهقت يا ماما بقي "انتي مش بتخليني العب ولا بتوديني المدرسة

ريم:يا حبيبي انت تعبان محتاج رعاية وبعدين احنا مش في القاهرة لما ننزل هخليك تعمل كل حاجة يا قلب ماما

عمرو:طيب هننزل امتي انا وحشني بابا اوي

ربم:قولتلك ميت مرة بابا سافر بلد بعيدة

وخلاص مش هيعيش معانا زي الاول

عمرو:يوووه ليه بس يا ماما

ريم:حظنا بقي يا حبيبي هنعمل ايه

انا وبابا مش متفهميش عشان كده انفصلنا

بهدوء وبعدين هو كل فترة هينزل يشوفك

قطع حديثهم رن الجرس المزعج

عمرو:خليكي انتي يا ماما انا هفتح انا راجل البيت

ريم:ياختي علي احلي راجل في دنيا

ابتسم عمرو الي والدته ثم ذهب ليفتح الباب


فتح عمرو الباب "ابتسم بفرحة عندما رأي جاسم

عمرو:عمو جاسم انت هنا ازاي

انحني جاسم لمستواه "انا هنا عشان وحشتني كده يا عم عمرو تقلقني عليك كده وتغيب

عمرو:انا اسف يا عمو بس ماما هي السبب

عمرو:طيب فين ماما يا عموور

عمرو:جوة في الصالون يا عمو

جاسم وهو يحمله بين يديه "تمام يا بطل

انا وانت هندخل لماما عشان انا عايز اقعد معاك واتكلم في موضوع مهم جدا

عمرو:موضوع ايه

اتي صوت ريم من الداخل :مين الي علي باب

يا عمرو :بتعمل ايه كل ده

ابتسم جاسم بعد سمع صوتها الذي اشتاق له

دخل جاسم الي الداخل وهو يحمل عمرو


قامت ريم وهي تنظر له بصدمة"كيف عرف مكانها "لا احد يعرف مكانها نهائيا

ريم :بصرامة "انت ايه الي جابك

نظر جاسم لعمرو وهو يحمل ابتسامة

انا جيت عشان صحبي يا ريم وعشانك

جلس جاسم علي الاريكة وهو يضع عمرو علي

رجليه "بص بقي يا بطل بصراحة كده


انا جاي اطلب ايد مامتك يا عمرو

انا عايز اتجوز مامتك......

الحلقة_الثامنة

جلس جاسم علي الاريكة وهو يضع عمرو علي

رجليه "بص بقي يا بطل بصراحة كده


انا جاي اطلب ايد مامتك يا عمرو

انا عايز اتجوز مامتك عشان عايز افضل معاك علي طول وتبقي ابني


ريم :بغضب "انت اتجننت يا جاسم

جاسم:لا متتجننتش يا ريم "انا جاي عايز اتجوزك 

عمرو:وبابا يا ماما هتتجوزي واحد غير بابا

ريم:روح علي اوضتك يا عمرو دلوقتي

عمرو:لا مش هروح انا عايز اعرف

صرخت ريم في وجهه "قولت روح علي اوضتك يلا

ركد عمرو الي غرفته وهو يبكي


غضب جاسم منها ومن صراخها في هذا الطفل

جاسم:ممكن اعرف ايه مشكلتك يا هانم

ريم:سبق وبعتلك رساله فهمتك اني مش هينفع

قبض جاسم علي يداها بقوة"هو ايه الي مش هينفع "انتي ايه حكايتك بظبظ يا ريم

ريم:وهي تتألم من قبضته "سيب ايدي والا والله هصوت والم عليك الناس

ابتعد جاسم وهو ينظر لها بصدمة"انا  ياريم انا عايزة تعملي معايا كده طيب ليه

ريم:ببكاء عشان ابني ابني يا جاسم انا لو قربت منك رافت هياخد ابني تاني وهيحرمني منه

انا لما صدقت يبقي في حضني

جاسم :ومين قالك اني هخليه يخدو تاني يا ريم

اسمعيني كويس يا ريم "انا ربنا حرمني من الخلفة "حرمني من السعادة والراحة "انا عايز افتح صفحة جديدة معاكي ومع عمرو عايز تكونو عيلتي

هو ابني الي اتحرمت منه وانتي مراتي وحببتي

ريم: وهو انت فاكر اني مش نفسي في كده

يا جاسم ارجوك سبني خليني اربي ابني

اقترب جاسم وهو يحضن وجهها بين كفيه

وانا بوعدك ان ابنك هيبقي في حضنك انا هخلي رافت يتنازل عن الحضانة ليكي بس اوعديني نتجوز يا ريم

ريم:انت بتحلم يا جاسم بتحلم "رافت مستحيل هيوافق علي حاجة زي كده

جاسم:لا هيوافق مش هيبقي ليه خيار تاني صدقيني انا هخليه يتنازل بس اسمعي كلامي

خلينا نتجوز ويتلم شملنا بقي

ريم :طيب وعمرو مستحيل يتقبل الموضوع

جاسم:سيبي عمرو عليا انا يا حببتي انا هخليه يوافق انا هتقرب منه اكتر عشان يتعلق بيه

انا هعوضه عن كل حاجة "انا هبقي ابوه التاني

ريم:ماشي يا جاسم انا موافقة بس بشرط

هتلي ورقة فيها تنازل عن الحضانة

جاسم: هجبهالك بس لو حاولتي ترجعي في كلامك تاني يا ريم هتزعلي مني

ريم:مش هرجع يا جاسم "انا نفسي ابقي في حضنك ومعاك

ابتسم جاسم بفرحة ثم ضمها اليه بحب

ريم:جاسم عمرو جوة ارجوك ابعد

حمل جاسم علي نفسه وهو يبعدها عنه

ماشي يا ريم انا همشي دلوقتي "بكرة عايزك تروحي النادي ده تفسحي عمرو هناك "انا هكون هناك لازم اتقرب منه الاول صدقيني كل حاجة هتبقي تمام

ريم:حاضر يا جاسم انا همشي وراك ولما نشوف اخرتها

جاسم:اخرتها هتبقي مراتي وحلالي ان شاء الله ريم :يارب يا جاسم يارب

.....................

في صباح

اخذت ريم ابنها عمرو الي النادي "قابلها جاسم

وهو يقترب من عمرو "اهلا اهلا يا بطل

نظر عمرو الي ولدته ثم تزمر بضيق

انا عايز اروح يا ماما

ريم:ليه بس يا عمورة يا حبيبي عمو جاسم عزمني علي الغدا

عمرو:يووووه انا مش بحب الراجل ده هو السبب ان بابا مش معانا

نفخ جاسم بضيق وتبادل النظرات بين عمرو وريم

انحني لعمرو الي مستواه "مين قالك كده يا عمرو "احنا مش كنا صحاب

عمرو:بابا قالي انك وحش وشرير وانك عايز تاخد ماما وتبعدها عني

جاسم:انا "لا طبعا يا عمرو انا بحبك وبعتبرك زي ابني وبعدين انا عمري ما هاخد منك مامتك

بص يا بطل احنا هنعمل اتفاق بنا " عشان ماما تفضل معاك علي طول " انا هتجوز مامتك

وبعدين هخدك تعيش معايا انت وهي

ولو في يوم انا اخت منك مامتك يبقي اعمل انت عاوزه "انت راجل مش كده يعني تقدر تحمي

ماما مني ومن اي حد ولا لا

عمرو:ايوة طبعا اقدر محدش يقدر ياخدها مني

حملة جاسم وهو بتسم له "ايوة كده يا بطل

بقولك تيجي نلعب انا وانت وماما كورة سلة

عمرو:بس انا مش بعرف العبها

جاسم:هعلمك يا عمرو انت وماما "جاهز

نظر عمرو الي والدته التي كانت تتابعهم

هتلعبي معانا يا مامتي

ريم:لو انت عايز يا حبيبي هعلب عشانك

عمرو:اه عايز العب يا ماما

جاسم:قشطة يا بطل يلا بينا بقي ركد به جاسم الي الملعب تبعته ريم وهيا تبتسم بسعادة علي ابنها وحبيبها الذي تعشقة

......................

خرج الثلاثة من النادي "اخذ جاسم يد عمرو وهو يذهب الي محل لعب الأطفال بجوار النادي

ريم:انت مودينا فين يا جاسم

جاسم : هنشتري لعب حلوه للبطل الي كسب

عمرو:لعب ليا انا بجد يا عمو

ريم:ملهوش لزوم يا جاسم عمرو عنده لعب كتير

نزل جاسم لمستوي عمرو :قولي نفسك في اي لعبه يا عمرو قولي يا حبيبي وملكش دعوة بماما خالص متتكسفش مني "محدش بيتكسف من صاحبه وانا وانت اصحاب ولا ايه

عمرو:ايوة يا عمو اصحاب "انا نفسي في بلاستيشن بابا مرضيش يجبهولي

عمرو عيب كدة قالتها ريم بصرامة

حمل جاسم عمرو ثم نظر لريم "متزعقيش فيه تاني يا ريم فاهمة عمرو من النهاردة ابني

وتركها ليدخل الي محل لعب الاطفال

....................

وقف جاسم سيارته امام منزله الكبير

ريم:ايه ده يا جاسم بيت مين ده

جاسم:ده يا ستي بيتي بيت العيلة "دور الاول بتاع ماما وبابا الله يرحمه والدور تاني بتاع عمي الله يخربيته ودور التالت بتاعي انا والزفته الي متجوزها "اما بقي الدور الرابع "بتاعي انا وانتي يا ريم "انا جهزتلك شقة علي اكمل وجه

هتعيشي فيها انتي وعمرو عشان تبقو تحت عيني واقدر اطمن عليكي

ريم:انت مجنون يا جاسم اقعد بصفتي ايه

جاسم:مراتي يا ريم دي مش صفة كفاية

ريم:بس لسه مبقتش مراتك احنا اتفقنا

جاسم:وانا عندي وعدي "بس مستحيل اسيبك عايشه في شقة مفروسة ولوحدك "هتعيشي فوق بصفتك خطبتي يا ستي مؤقتا

ريم:لا طبعا يا جاسم انا مقدرش اعيش في وسطهم كده "مش ليا عين انا اخدتك من مراتك

جاسم:بصرامة"قولت هتعيشي هنا يعني هتعيشي هنا "هو كلها كام يوم واجبلك الورقة

ريم:بس يا جاسم

قاطعها جاسم بغضب"ريم خلاص بقي "انزلي

نزل جاسم قبلها ثم فتح لها بابها ثم اخذ منها عمرو الذي كان نائم علي صدرها "نزلت ريم وهيا تتابعة بخطوات بطيئة وخوف

ضم جاسم عمرو بين حضنه ثم مد يداه ليمسك يداها ليخفف توترها وخوفها الشديد


قابلتهم والدته التي كانت تنزل من عند عمه

نظرت بصدمة الي الفتاه والطفل الذي يحمله

مين دول يا جاسم ومين الولد الي انت شيله

جاسم:ده عمرو يا ماما ابن ريم "دي ريم الي حكتلك عنها

نظرت والدته الي ريم نظرات صاقبة ثم عادة النظر الي جاسم"طيب يا حبيبي نزل الواد من علي صدرك "كده هتتعب

جاسم:لا يا امي مفيش تعب بالعكس انا مبسوط كده ثم غمز لوالدته لكي ترحب بريم

تجاهلت والدته نظراتة وهيا تنزل من الدرج لكي تقترب منها

بلعت ريم ريقها بصعوبة ثم مدد يداها المرتعشة

ازاي حضرتك يا طنط

نظرت والدة جاسم لها بقرف ثم تجاهلت يداها المدودو وهيا تبتعد عنهم

منعت ريم دموعها من الهبوط ثم تحدثت بصرامة

جاسم لو سمحت مشيني من هنا

جاسم:لا قولت لا وبعدين انتي لسه كنتي بتقولي ان كلهم فكرين ان اختديني من الزفته

منال احنا هنتعب مع ماما شوية بس استحملي عشان خاطري انا وحياتي عندك

لانت ريم بعد الحاحه وزنه عليها "حاضر يا جاسم

فتح جاسم باب المصعد لها "اتفضلي يا حببتي

دخلت ريم الي باب المصعد وخلفها جاسم

صعد جاسم الي اخر طابق وهو عبارة عن شقة واحدة

فتح لها الباب ثم وقف وهو يبتسم "اتفضلي دخلت ريم المنزل وهي تراه بانبهار واعجاب

دخل جاسم الي غرفة صغيرة جميلة جهزها

لعمرو مخصوصا

انبهرت ريم بالغرفة الجميلة "الله يا جاسم

وضع جاسم عمرو برفق علي الفراش ثم وضع عليه الغطاء ثم قبلة من راسه

اقتربت ريم منه وهي تضع يداها علي ظهرو

كل ده لينا يا جاسم معقول الغرفة دي مجهزها عشان عمرو مخصوص

اقترب جاسم وهو يبتسم لها "ايوة يا ريم

عشانكم طبعا "انتي متعرفيش انتي وعمرو بنسبالي ايه "انتي حببتي وروحي اللي عادت ليا وهو ابني الي اتحرمت منه قبل مايجي

ريم:ربنا يخليك لينا يا جاسم

اقترب من وجه ريم ليطبع قبلة حميمة

ابتعدة ريم عنه فورا وهيا تحذره "انا قولت مش هتقرب مني الا بالحلال يا جاسم

جاسم:لا بجد حرام عليكي انتي عيزاني اصبر لحد ما منتجوز بعد كام يوم

ريم"امال عايز اعيد كل الحاجات الوسخة الي كنا بنعملها "جاسم انا عايزة ابدء صفحة نظفيه معاك ارجوك بجد حافظ علي كده

جاسم:طيب يبقي نتجوز بكره يا ريم

ريم:والله ورافت لو عرف هنعمل ايه

جاسم:يادي رافت يا بنتي متخافيش انا اقدر احميكي منه

ريم:قولت لا مفيش جواز قبل ورقة التنازل

نفخ جاسم بضيق"ماشي يا ريم لما اشوف اخرتها معاكي

اقترب منها ثم طبع قبلة سريعا علي خدها ثم ركد مثل الطفل  اللي الخارج

ابتسمت ريم علي جنونه ثم اقتربت من ابنها

لكي تنام بجوارة "ربتت عليه بحنو وهي  تحدثة

يارب يا عمرو جاسم يعوضك ويعوضني عن ابوك القاسي علينا "اخذته في حضنها ثم وضعت راسها عالوسادة لكي تنعم بنوم هادئ تحت السعادة المؤقته التي بدخلها 


الحلقة التاسعة 

999999999


🔥🔥🔥🔥🔥🔥جروب حكايتنا في حدوته 

رواية لست من حقي

💥💥💥💥💥💥🧚‍♀

👇👇👇👇👇

طرق الباب جاسم في صباح عدة مرات ثم قرر يدخل بنفسه "فتح جاسم باب المنزل ثم دخل

يبحث عنهم في غرفة عمرو يعلم انها تنام بجواره

نظر الي عمرو الذي مازال نائم "اقترب منه

ثم جلس بجوارة يتأمل ملامحة وشكلة "اقترب منه وهو يطبع قبلة علي راسه ثم قام الي غرفة النوم يبحث عنها "سمع صوت المياه في المرحاض ابتسم بخبث "جلس علي الفراش ينتظر خروجها

وبعض دقائق من الوقت خرجت ريم وهيا تلف منشفة علي جسدها وشعرها المبلول

شهقت بفزع عندما راته امامها ثم قالت بغضب


جاسم انت ايه  اللي جابك هنا وبعدين دخلت ازاي

قام جاسم وهو ينظر لجسدها بجرائة

دخلت عادي يا حببتي وبعدين خبطت كتير وانتي مفتحتيش قولت ادخل اطمن عليكي

ريم:خلاص اطمنت يلا اطلع برة

اخذها جاسم من خصرها ليقربها الي حضنه

اطلع ازاي بس واسيب القمر لوحدو

ريم:جاسم لو سمحت سبني "نسيت اتفاقنا

تذمر جاسم بضيق"ماهو والله حرام انك تبقي قدامي ومعرفش المسك ده عذاب يا ريم

ريم:انسي يا جاسم انا مش هقرر الغلط تاني ابني الي جوة ده لازم احافظ عليه

جاسم :طيب نتجوز النهاردة يا حببتي ليه العذاب والبعد عن بعض

ريم:مش قبل متجيب الورقة من رافت انا مش مستعدة ان ابني يروح مني

جاسم:لدرجاتي مش وثقة في كلامي يا ريم

ريم:يا جاسم واثقة فيك بس مش واثقة في رافت

مسك جاسم يداها ليطبع قبلة علي يداها

وانا بوعدك ان عمرو مش هيبعد عنك ولا عني

ده وعد مني يا ريم "خلينا نتجوز الاول

ارجوكي يا ريم انتي ميرضكيش عذابي كده

وبعدين انا مش عايز حد يتكلم هنا عنك مش هقدر ادخل واطلع عليكي "قطع حديث جاسم طرق الباب بقوة

خفض قلب ريم بخوف وهيا تمسك يد جاسم

في ايه يا جاسم مين بيخبط كده

جاسم:معرفش " غطي نفسك وانا هطلع اشوف مين

......

عند الباب

فتح جاسم باب ثم تفاجئ بزوجته وابيها واخيها

جاسم:بغضب "في ايه وبعدين ايه مطلعكم هنا

تحدث جابر ولد منال وعم جاسم بغضب "

طلعين نشوف المسخرة والقرف الي بتعملة في البيت يا استاذ يا جاسم "مين بنت ال ......

جيبها توسخ بها البيت هنا

جاسم:لو سمحت يا عمي الزم حدودك واتكلم

علي مراتي عدل "ريم تبقي مراتي

اقترب عادل اخو منال من ابيه "بابا خلاص

طلعت مراته ملناش دعوة يلا ننزل كفاية فضايح

جابر:بانفعال "اسكت انت "ثم وجه كلامة لجاسم

اتجوزت علي بنتي يا جاسم بنتي الي مستحمالك ومستحملة قرفك

جاسم:اه اتجوزت والي مش عجبه يشرب بالبحر

وبعدين لو زعلانين اوي انت وبنتك انا ممكن اطلقها وتخلص من قرفي وانا اخلص منها


اتت ريم من خلف باب بصوتها الهادي "جاسم

نظر لها الجميع بذهول "كانت ريم ترتدي فستان رقيق و شعرها الناعم الطويل بعشوائية كان شكلها جذاب وفاتن جدا

دخلت منال المنزل وهيا تنظر لها بغيظ

وقف جاسم امامها ليمنعها من الدخول الي الداخل

منال:مش هخليك تعيش معاها في راحة يا جاسم وحيات امي ما هسبها

جاسم:متقدريش تلمسي منها شعره ولا تيجي جنبها وغصب عنك هتعيش معايا

عادل:يلا منال يلا يا جماعة كفاية كده

جاسم:اسمعي كلام اخوكي يا حلوا ويلا

دخل عادل يأخد يد اخته ثم نظر الي جاسم

مبروك يا جاسم "ثم حول نظرو الي ريم مبروك

يا مدام ريم

جاسم :الله يبارك فيك يا خويا "وياريت محدش يوجه كلام لريم تاني لا انت ولا ابوك ولا اي حد في البيت هنا ليه دعوة بيها

ضحك جابر بستفزاز" ليك حق تخاف عليها

انا عذرتك دلوقتي يا جاسم "البنت زي القمر

تتاكل اكل صراحة

اقترب جاسم من عمه والغضب علي وجه

الزم حدودك والا والله هنسي انك عمي

ريم خط احمر "محدش يقرب منها "

مشي عادل وهو يأخذ يد اخته ثم اخذ يد ابيه

بابا يلا لو سمحت كفاية كده بقي

نظر جابر الي جاسم بتحدي ثم ذهب مع ابنه


وبنته " قفل جاسم الباب بغضب ثم نظر الي ريم بغضب اكبر اقترب منها ثم مسك يداها بقوة

انتي ازاي تطلعي بشكل ده ازاااي انتي فكراني جوزك الي مكنش بيكلمك في اي حاجة

ريم اسمعيني انا مش رافت خالص

من بكرا مفيش لبس زي ده الا معايا انا وبس

واعملي حسابك هتلبسي نقاب


ابتعدت ريم عنه بغضب "نعم نقاب ايه الي البسه انت اتجننت يا جاسم

جاسم:هو لما اكون مش عايز حد يشوفك يبقي جنان " لبسك النقاب هيمنع مشاكل كتير

بنا  ياريم انا مش هستحمل حد يبصلك

ريم:جاسم انا مش هلبس نقاب عجبك تمام

مش عجبك كل واحد يروح لحالة "عن اذنك

ذهب خلفها جاسم وهو يمسك يدها برفق

ماشي يا ريم هنشوف الموضوع ده بعدين مهم دلوقتي "البسي عشان نروح للمأذون

ريم:يا جاسم احنا اتفقنا

قطعها جاسم بصرامة"مبقاش ينفع خلاص البيت كله عرف انك مراتي "يلا يا حببتي يلا بقي

زفرت ريم بضيق ثم غادرت لكي تغير ملابسها

....................

خرج جاسم والفرحة تملئ وجه "مبروك يا زوجتي اخيرا يا ريم اخيرا بقيتي مراتي

ريم :الله يبارك فيك يا جاسم

جاسم:مالك يا ريم ليه حاسس انك مش فرحانة

ريم:خايفة اوي "خايفة من رافت ومن مراتك ومن مامتك ومن اهلك يا جاسم وكمان خايفة منك انت سعات بتخوفني منك

اقترب منها جاسم "حد يخاف من حبيبه

وبعدين يا ريم مش عايزك لا تخافي ولا تحطي في دماغك اي حاجة خالص :انا موجود هحميكي وده وعد مني يا ريم

ريم:ربنا يخليك ليا يا جاسم

جاسم:ويخليكي ليا يا روح قلب جاسم بقولك ايه بقي "النهاردة هتباتي في حضني معايا

ريم:بابتسامة"اممممم افكر يا جسومتي

جاسم:اه تفكري طيب هنشوف الموضوع ده في البيت يلا بقي عشان نروح

ريم:اه يلا عشان اجيب عمرو من عند والدتك انا معرفش ازاي سبته

جاسم:يا حببتي متخافيش عليه ماما مستحيل تأذيه خالص "والله ماما طيبة جدا بس هي صعبانة عليها منال وكمان عشان العيلة

مع الوقت ومع معاملتك الحلوه ليها هتلاقيها اتغيرت خالص معاكي

ريم:يارب يا جاسم يارب

...................

دخل جاسم وبيده  ريم للمنزل "ركد عمرو وهو يبكي ثوب والدته "فزعت ريم من شكلة

ريم :مالك يا حبيبي في ايه

عمرو:كنتي فين يا ماما ليه سبتيني هنا

اقترب جاسم منهم "اهدي يا عمور بعدين هنا بيتك يا حبيبي "ماما سبتك في بيتك

ريم:وهيا تضمه لحضنها "اسفة يا حبيبي مش هسيبك لوحدك تاني ابدا متزعلش مني


حمل جاسم عمرو ثم اخذ زوجته ليطلع الي شقته بالمصعد "فتح لهم الباب

ثم دخل الثلاثة الي الصاله يجلسون

ريم:انا هقوم احضر اي حاجة تكلوها

مسك يدها جاسم بحب"لا يا حببتي متتعبيش نفسك انا طلبت اكل ساعة وهيكون موجود

جلست ريم بجوار ابنها وزوجها


عمرو:انتم هتفضلو ساكتين كده " انا زهقت

جاسم: زهقت من ايه يا بطل "تعالي معايا

انا مجهزلك حاجات حلوا في غرفه الالعاب

حملة جاسم الي الغرفة

فرح عمرو بالغرفة التي تمتلئ بالألعاب

نزل من حضنه ثم ركد الي شاسة العرض والبلستيشن الذي اشتراه جاسم له

عمرو :كل ده ليا عمو بجد شكرا ليك

حاسم:اه يا حبيبي كله ليك وبعدين مفيش بنا شكر انا زي ابوك "المهم بقي عايزك تلعب وتنبسط هنا

عمرو:ماما مش هتخليني العب كتير

جاسم:لا لو علي ماما سبهالي انا هخليها

تنساك خالص بس انت العب ومتخرجش من هنا ولا تعمل شقاوة عشان ماما متضربكش وتضربني معاك

ضحك عمرو بطفوله علي جاسم "حاضر يا عمه

ابتسم له جاسم ثم خرج من غرفة ليذهب الي غرفة النوم التي ذهبت اليها ريم لكي تغير ملابسها


دخل جاسم وهو يقفل الباب بالمفتاح ثم ركد عند ريم:انت بتقفل ليه لالا انسي دلوقتي عمرو جوة ولسه صاحي

حمل*ها جاسم وهو يمددها علي الف*راش

ثم وقف ليتحدث" عمرو دلوقتي مش فاضي خالص وبعدين يا ريم وحشتي*ني بقي

ريم:وهيا تضحك علي جنانة"طيب جاسم استني بل*يل يكون عمرو نام بطل جنان

جاسم :وهو يوزع قب*لاته علي وش*ها "مش هقدر است*ني بليل وحش*اني يا بت ثم انق*ض علي شف*تيها " استسل*مت تدريجيا ريم الي قبل*ته


ومداعب*اته ..........


الحلقة العاشرة

************

رواية لست من حقي

ذهب جاسم الي شقة والدته ثم دخل الي غرفته بعد رجوعة من العمل "اقترب من جهاز الحاسوب ثم قام بفتحة


'دخلت والدته الغرفة

انت ايه اللي جابك يا جاسم هنا "داهية لتكون اتخنقت مع السنيورة بسرعة دي انت لسه مكملتش شهر معاها


جاسم:لا يا ماما ارتاحي متخنقتش 'ثم ظهر الحاسوب "ريم في شقتها 'ماذا تفعل

كان يضع جاسم كاميرات المراقبة بدون  ماهي تعلم يراها ماذا تفعل في غيابة وكذالك

شهقت والدته التي كانت تري مراقبته لها


انت بتراقبها يا جاسم حاطط كاميرات فوق ليه يابني


جاسم:عادي يا ماما عايز اشوفها هتعمل ايه في غيابي هتكلم مين


لوت والدته فمها بحنق"هيا دي بقي الي بتحبها

يا خيبتك القوية بتحب واحدة مش بتثق فيها 


وقف جاسم بانفعال"ماما لو سمحتي اسكتي


نظرت له والدته بغيظ ثم غادرة الغرفة


جلس جاسم يتابع مراقبته لريم اثناء غيابة في العمل

.............

قامت ريم من النوم للتو ثم ذهبت الي غرفة الالعاب

زفرت بضيق من ابنها الذي كان يلعب ليل نهار


ريم:انت لسه بتلعب يا عمرو كل ده لعب


عمرو:ايوة ماما اصل بحب البلاستيشن اوي


ريمم:قوم يلا من هنا روح شوف مذاكرتك


عمرو:بلييز حبه يا مامتي والنبي


صرخت ريم في وجهه "قولت قوم ذاكر والا والله يا عمرو هقفل الاوضة بالمفتاح ومش هخليك تلعب خالص


انفجر عمرو من بكاء ثم ركد الي غرفته

ذهبت ريم  الي المطبخ لكي تعد الغداء لهم

كانت غاضبة من جاسم الذي يدلع عمرو بزيادة


ماشي يا جاسم لما تجيلي بوظتلي الولد

لا انا لا انتم "هتجننوني

...................

ابتسم جاسم بارتياح عندما شاهد مراقبته السابقة

كانت كل يوم ريم تخلد الي النوم ثم تقوم قبل مجئ جاسم من العمل "وبطبع كانت تتهاوش مع ابنها عمرو "ابتسم اكثر علي محداثتها مع نفسها وهيا تلعن فيه بسبب دلعة لعمرو


طلع جاسم الهاتف ثم نظر الي رقم عمرو


جاسم:الو يا عمور ايه يا حبيبي مالك


عمرو:ببكاء انت فين يا بابا جاسم امتي هتيجي


جاسم:انا جيت يا حبيبي ثواني وهكون عندك بس ليه بتعيط كده

عمرو:ماما زعقتلي ومنعتني ان العب


جاسم:طيب انا هتصرف مع ماما دي "يلا قوم افتحلي الباب ثواني وهبقي قدامك


قفل جاسم مع عمرو ثم قام ليذهب الي شقته

وبعد ثواني وصل امام شقته "فتح له عمرو ثم ركد الي حضنه "حمله جاسم وهو يضمه

بس يا حبيبي خلاص بطل عياط انا هتكلم مع ماما

اخذ جاسم عمرو ثم دخل به عند زوجته في المطبخ "اقترب منها وهي تقطع الخضروات ثم طبع قبلة علي راسها " ازيك يا حببتي


نظرت لهم بغيظ ثم تعالي صوتها بانفعال

اسمع يا جاسم انت مدلع عمرو اوي الولد بقي يهمل في دراسته وانا معنديش الكلام ده

هيذاكر هيلعب مش هيذاكر خلاص ينسي


نظر جاسم الي عمرو بتمثيل "اايه ده يا عمرو انت مش بتذاكر لالالا انا زعلان منك


عمرو:وهو يكتم ضحكته علي شكل جاسم


ماهو يا عمو ماما علي طول قاعدة مع حضرتك ومحدش بيذاكرلي خالص "بابا كان بيذاكر ليا

وماما كمان بتذاكر وتقعد معايا


جاسم:خلاص يا بطل انا هذاكرلك بعد كده كل يوم لما ارجع من الشغل هذاكرلك كل حاجة

وبعد كده العب برحتك "اتفقنا


عمرو:احسن بردة انت ذاكرلي بدل ماما

اقترب من خديه ثم طبع قبلة عليهم


ابتسم جاسم بفرحة بأحساس الابوه الذي اتحرم منها عوضها عمرو اليه "نزل عمرو من حضن جاسم ثم ركد الي غرفته ليعود بكتبه


اقترب جاسم من ريم الذي كانت شاردة فيه

جاسم:بتبصيلي كده ليه يا ريم


ريم:عارف يا جاسم اكتر حاجة كنت خايفة عليها لما اتجوزك انك تعامل عمرو وحش او متحبوش

بس بلعكس انت بتعاملةوبتدلعة اكتر ما كان بيعمل رافت معاه


اقترب جاسم منها ثم اخذها الي حضنه " انا بحبك يا ريم بحبك اوي "وبحبه عشان حته منك

ثم ابعدها بلطف وهو ينظر لعيناها "انا اتحرمت اكون اب وعمرو رجع ليا احلي احساس جميل ده بجد حاسس ان ابني وحته مني انتي متعرفيش اتعلقت به ازاي "ده لو طلب روحي ادهالو


ابتسمت ريم فرحة علي حنية زوجها " ربنا يخليك لينا يا جاسم وميحرمناش منك ابدا وبعدين يا حبيبي بكرة ان شاء الله يعوضك بأبن او بنت

ريم "انا نفسي يا جاسم اوي اخلف منك نفسي اجيب اخ او اخت لعمرو ونكبر عيلتنا


ابتعد عنها جاسم بغضب"انسي الموضوع ده

انا مش عايز اخلف يا ريم "انا رضيت بنصيبي وبعدين عمرو بقي ابني وانا راضي بكده


ريم: هو ايه الي رضيت بنصيبك "بقولك نفسي اخلف منك ويكون ليا حته منك يا جاسم


تعالي صوت جاسم بانفعال"وانا قولتلك انسي الموضوع ده فاهمة ثم تركها وغادر المطبخ

....................

وضعت ريم الاطباق علي الطاولة طعام ثم

ذهبت الي غرفة ابنها "دخلت ريم علي جاسم وعمرو الذي كان يضحكون  مع بعض


ريم:بغضب هو ده المذاكرة ياسي عمرو


عمرو:انا خلصت مذاكرة والله يا مامتي "بابا جاسم شرحلي كل حاجة ده بيذكرلي احسن منك


ضحك جاسم علي كلامة ثم اخذه في حضنه


ريم:بصرامة "الاكل برة جاهز ثم غادرت الغرفة


طلع خلفها عمرو وجاسم الي الطاولة ثم جلسو بجوار بعض "وضعت ريم كل شئ امامهم


كل يا عمرو كويس بعد متخلص الغدا " العصير الي بتحبه جمبك ماشي يا حبيبي


جاسم:انتي مش هتكلي يا ريم


تجاهلت ريم سؤالة ثم اقتربت من ابنها لتطبع قبلة علي خديه ثم ذهبت الي غرفتها


زفر جاسم بضيق " يفكر ماذا يفعل "هل يقول لها الحقيقة  بانه عقيم "مازال يفكر ماذا سيكون رد فعلها فعلا  سوف تفر منه مثل زوجته' هل تعايرة علي

عقمة هذا مثل زوجته التي كرهها بسبب هذا


قام جاسم بضيق ثم ذهب الي غرفتها

نظر لها وهي تمسك الهاتف بعبوس


جاسم:ممكن اعرف مش هتاكلي ليه يا ريم


تجاهلت ريم سؤالة مرة ثانية وظلت تنظر للهاتف


اقترب جاسم منها بغصب ثم قبض علي يداها

انا لما اكلمك تردي عليا "بصيلي وانا بكلمك


ابعدد ريم يده بعنف ثم تعالي صوتها "لا مش هرد عليك انا حرة مش هاكل ممكن تبعد عني


جاسم:لا مش هبعد يا ريم "كل ده عشان قولت مش عايز اخلف دلوقتي


ريم:لا انت مش عايز تخلف مني يا جاسم


جاسم:ومش عاوز اخلف منك ليه يا مجنونة

ريم حببتي انسي الكلام في الموضوع ده دلوقتي

سبيها بظروفها جات جات مجتش خلاص

وبعدين والله انا نفسي يبقي ليا حته منك


ريم:طيب ليه حسستني انك مش عايز تخلف مني


جاسم:لا طبعا عايز بس مش دلوقتي علي اقل انتي عارفة المشاكل الي بنواجهها "هنأجل موضوع فترة يا روحي بس "متزعليش مني انا اسف


ريم: بدلع "لا زعلانة بردو متكلمنيش


اقترب جاسم منها وهو يجلس بجورها "طيب اطلعي اتغدي معايا وبعدين هصلحك ثم غمز لها


ضربته ريم في صدرو"مش اقصد كده وهو انت كل حاجة كده يا جاسم


جاسم:طيب يا ستي عايزاني اصلحك ازاي


ريم:نفسي اخرج يا جاسم عشان خاطري


جاسم:ياروح وقلب جاسم نخرج في الحال ولا تزعلي نفسك "هنزل عمرو عند ماما بعدين هخدك ونخرج


ريم:لالا بلاش مامتك دي مش بطقني يا جاسم


حاسم:معلش هيا فترة لحد متتعود بس والله بتعامل عمرو حلو وبتحبه "متخافيش عليه


ريم:ماشي يا حبيبي لما نشوف "في موضوع تاني كنت عايزة اكلمك فيه


جاسم: ها موضوع ايه تاني


ريم:منال مراتك يا جاسم "انت مش بترحلها خالص "هيا صعبانة عليا حاسة بذنب


قطعها جاسم بغضب"البت دي متجبيش سيرتها

اسمعي يا ريم منال مستحيل ارجعلها تاني

انسيها وطلعيها من دماغك وشيلي الكلام ده خالص من دماغك "ويلا بقي انا جعان

قامت ريم وهيا تشبك يداها في يداه "يلا يا حبيبي

.....................

جلس جاسم وريم امام النيل في احد المطاعم

ريم:الله يا جاسم مكان جميل جدا

جاسم:طيب الحمدالله انه عجبك يا حببتي

ريم:الا عجبني ياااه انا كنت محرومة من السعادة دي "ربنا يخليك ليا يا جاسم عوضتني عن كل

عشتها مع رافت


جاسم:بضيق"خلاص يا ريم قولتلك ميت مرة متفتكرينيش  بعشتك معاه ولا تنطقي اسمه


ريم:حاضر يا حبيبي خلاص مش هجيب سيرته

جاسم:شاطرة يا حبيبتي"انا هقوم اروح الحمام وهرجع بسرعة خليكي هنا متتحركيش


ريم:حاضر يا حبيبي "ابتعد جاسم عنها


ظالت ريم تنظر الي نيل بستمتاع " قطع شرودها احد يضع يده علي كتفها "استدارت ريم بوجها لكي تنظر من فعل هكذا "وسريعا تلاشا الغضب واتت ابتسامة واسعة

محمد مش معقول انت هنا من امتي


محمد:بقالي كام يوم وحشتيني يا ريم


قامت ريم ثم حضنته بلهفة"وحشتني وحشتني كده تبقي هنا متقوليش انا زعلانة منك


ضمها محمد الي حضنه"وانتي والله وحشاني


خرج جاسم من مرحاض ثم وقف والغضب علي وجه بعد ما رأي زوجته في حضن رجل


ابتعد محمد عنها "قليلي صحيح اطلقتي من رافت


ريم:اه اطلقت واتجوزت كمان يا محمد


محمد:والله يا ريم انا زعلت لما عرفت من عمتي صحيح انتي


ليه مش بتروحي تزوريها "دي امك يا ريم مهما كانت انا عارف انك واخدة موقف منها عشان هيا جوزتك رافت بغصب


ريم: انت متعرفش حاجة يا محمد "المهم سيبك مني قولي انت ايه اخبارك


محمد:لا اخباري كتير اوي المهم انا همشي دلوقتي عشان معايا ناس مستنياني "هكلمك عشان اتعرف علي جوزك

ريم:ماشي يا حبيبي "اتصل بيه اي وقت


اقترب جاسم منهم لكي يلحق بهذا الرجل

ولحسن الحظ ابتعد محمد قبل مجيئ جاسم

اتنفض جسد ريم بخوف من قبض جاسم القوية

ريم:في ايه يا حبيبي مالك

جاسم:الوسخ هيفضل طول عمره وسخ يا ريم ثم صفعها امام الناس بالقلم "" وشدها جاسم من يداها ليذهب بها الي سيارته

ثم اخذ مكانة بجوارها وهو يقفل العربيه

ريم:ببكاء "نزلني جاسم نزلني

جاسم:مش هنزلك الا لما اربيكي يا ريم

وبعد دقائق وصل جاسم امام منزله "نزل جاسم ثم فتح لها وهو يشدها من شعرها ليدخل بيها

المنزل "كانت ريم تصرخ تحت يده

كان يضاعف جاسم ضرباته اكثر واكثر عندما دخل بها المنزل "دخل بيها المصعد وهو مزال قابض علي شعرها بيداه "فتح باب المنزل ثم دفعها بكل قوة علي الارض "اقترب منها وهو يضرب بكل قوته بقدميه علي وجهها وجسدها وهو يلعن بيها

انتي فكراني الوسخ جوزك عشان تضحكي عليه

لا يا ريم انا جاسم جااااسم الي مستحيل واحدة تضحك عليه 


ريم:ببكاء وصراخ بسبب ضرباتة القاسيه "سبني حرام حرام "انا مش خيانة "خونتك في ايه

جاسم:لا خاينة والوساخة في دمك انا شفتك وانتي بتحضنيه "هو مين ده انطقي بدل مقتلك

ربم:وهيا تصرخ " انا مش وسخة ولا خاينة

انت الي مريض الي شوفته يبقي محمد اخويا

ضحك جاسم بسخرية وهو مازال قابض علي شعرها " اخوكي مين من امتي وانتي  ليكي اخوات ولا اهل ولا حد انتي زرعة شيطاني انتي فكرة هتقدري هتضحكي عليا

ريم: فعلا مليش اخوات ولا اهل "لو كان ليا مكنتش امي بعتني لرافت ولا كنت انت بعت واشتريت فيا كده "الي شفته ده اخويا محمد في الرضاعة وابن خالي "لو مش مصدقني اقدر اديك عنوانة وتليفونة تتأكد

داعها جاسم علي الارض بكل قوة ثم انحني لأخذ الهاتف من الحقيبة "بحث عن رقم والدتها

وسريعا رددت والدتها " انتي متصله بيه ليه

انا مش قلتلك مش عايزة اسمع صوتك

جاسم:انا مش ريم "انا جاسم جوزها "اسمعيني كنت عايز رقم اخوها

ولدت ريم:اخوها مين ريم ملهاش اخوات الا محمد اخوها في الرضاعة وده لسه جاي من سفر قفل جاسم الهاتف في وشها ثم رمي الهاتف علي طولة ثم نظر الي زوجته التي كانت تبكي

والدماء علي وجها وملابسها الذي قطعها لها


جلس بجورها علي الارض ثم وضع يده عليها

انا مكنتش اعرف ان ليكي اخ في رضاعة وبعدين ازاي تخليه يحضنك حتي يعني لو اخوكي

انا مستحملتش لما شفته بيحضنك يا ريم

خلاص بطلي عياط"انا اسف

رفعت ريم نظرها والدموعها علي وجها "انا بكرهك بكرهك يا جاسم "انا مستحيل اعيش معاك بعد النهاردة مستحيييل

طلقني 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


تابعوني وانضموا معنا علي تليجرام لتكملة الروايه 

من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close