أخر الاخبار

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم نرمين قدري

 رواية قاسي امتلك قلبي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم نرمين قدري 

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم نرمين قدري 


سيدوم حبك الذي غرستيه في أعماقي ورويتي جذوره بحبك وحنانك بين أوردتي وشرياني وتبقي بأعلي قمة بقلبي متربعة علي العرش وحدك فأنا متيم بعشقك وحبك ملكة قلبي وفؤاده 


الفصل السادس عشر 


فوزية / اصبري الصبر حلو اهي اتفضحت قدام المزرعة كلها بس نفدت منها اهدي بس عليا انا حعمل فيها زي ما عملت في كاميليا 


رنا / صحيح هو انتي عملتي ايه في كاميليا دي


فوزية / بغل وحقد انا عملت فيها عمايل كاميليا كانت حلوة قوي زي الزفته اللي اسمها مليكة كده .

بس مكنتش جريئة زيها ولا كانت قوية كانت ضعيفة جداا واي ريح تطيرها وشخصيتها مهزوزه

وخالك الله يرحمه كان غيور جدااا


رنا /زي غسان كده 


فوزية / لاء غسان ايه ده غسان جمبه ولا حاجة ده كان بيغير حتي من نفسه و الغيرة تحولت لشك بقي بيشك حتي في الخدم اللي في البيت


رنا / يااه قد كده خالي كان صعب


فوزية/ جدااا بس الشهاده لله كان بيعشقها لدرجة الجنون حب مشفتهوش قبل كده . مش بيقولوا من الحب ما قتل هو ده بلظبط 

وانا استغليت بقي شاكه ده وبداءت العب علي الوتر ده ساعتها كان بيشتغل عندنا موظف في الحسابات صغير وحلو وهي كانت حامل في ريما

الموظف كان عينه منها هي بقي تركية و جمالها مميز بصراحة كانت ملفته المهم أنا استغليت النقطة دي وبداءت اللعب في دماغ الموظف أن كاميليا هي كمان معجبه بي و بتحبة و كلام كتير بس مستنية منه الإشارة 

ومن ناحية تانية كنت بروح لاخويا و افضل اشككه فيها

أنها يعني بتصرف فلوسها معرفش بتوديها فين غير أنها بتتكلم طول النهار في التليفون 

بداء خالك يشك فيها ويراقبها . كنت أنا بقي مكلمة الموظف وعطياله رقم تليفونها علي اساس انها مستنية تليفونه 

بداء يشاغلها في التليفون ويبعت. رسايل غرام وكده وفي مرة اتعمدت افتح تليفونها وسألتها 

فلاش باااك


فوزية / اده يا كاميليا اللي علي تليفونك ده 


كاميليا / مش عارفه يافوزيه ده واحد كل يوم يبعت كده وانا مش اعرفه ولا اعرف اقرا ايه كاتب

فوزية / انتي حتستعبطي انتي عارفه لو اخويا عرف حيعمل فيكي ايه 

كاميليا /لاء فوزية مش تقوليلو هو مجنون مش يفكر عشان خاطري مش تقوليلو


فوزية/ وايه بقي تمن سكوتي ماهو  سكوتي مش ببلاش

كاميليا/ بس انا مش عملت حاجة هو بس بيبعت انا مش. اعرفة اصلا

فوزية / خلاص احنا نوري التليفون لاخويا وهو اللي يحكم بقي إذا كنتي تعرفيه والا لاء

كاميليا / لاء مش تقولي خلاص انتي عاوزة ايه 


فوزية / عاوزة دهبك كله و الوديعة اللي اخويا كتبها ليكي و كل حسابك في البنك

كاميليا / انتي حتاخدي كل حاجة بتاعي لاء مش ينفع ده


فوزية /خلاص نقول لاخويا وهو يحكم


كاميليا/ بعياط بس باهر مش بيتفاهم حيموتني وانا حامل حرام عليكي تعملي فيا كده الفلوس دي شيلاها لغسان و للبيبي مش عشان انا 


فوزية / مش شغلي اخلصي قررتي ايه 


كاميليا / خدي كل فلوس مش عاوزة حاجة 

باااااك 

رنا / وانتي فعلا اختي فلوسها كلها


فوزية ،/ كلها الهبله عططتهالي كلها مش بقولك هبله 


رنا / وبعدين عملتي ايه 


فوزية / رحت للموظف ده وقلتلو أنها مستنياك في السرايا و أن باهر مسافر في شغل 


رنا / وصدقك مع أنه مكلمهاش خالص


فوزية / عيب عليكي انا كنت باخد موبايلها وابعتله رسائل منه بس الغبي ميعرفش أنها مبتعرفش تكتب عربي او تقرا عربي حتي 


رنا / وبعدين اوعي تقولي فعلا راحلها 


فوزية / راح وانا كنت مسهلة كل حاجة علشان يخشلها علي طول 

الاهبل طلع اوضة نومها وهي طبعا كانت نايمة براحتها 

ونفس اللحظة انا كنت مكلمة باهر علشان يظبطهم دخل باهر لقاها بلبس النوم ومعاها الموظف ده مسكها ضربها وكان حيقتلها لولا انا أدخلت وهربتها بقميص النوم 

والهبله مكنتش عاوزة تمشي غير لما تاخد غسان معاها بس انا قلتلها روحي دلوقتي وانا حجبهولك وصدقتني 


رنا /بضحك هههههههههههه دي هبله بجد بقي. وبعدين


فوزية / ولا قبلين سافرت بلدها و في بطنها ريما وانا ربيت غسان وزرعت في كره امه 


غسان / اه ياولاد الكلب ورحمت امي ماحسبكم ماشي الصبر حلو كل ده عملتو في امي وكمان اخدتو فلوسها 

واللهي لحرجع كل مليم اخدتو من امي وارجعلها شرفها اللي دستم عليه بس كل حاجة بوقتها 


خبط غسان علي الباب 


فوزية / ادخل 

دخل غسان / ايه يا رنا عاملة ايه دلوقتي 


رنا بعياط. حكون عاملة ايه مراتك الزفته ديه


غسان رنا متغلطيش فيها دي مراتي 


فوزية / يعني اللي مراتك عملته حيعدي كده من غير عقاب لو عدتهلها حتركب و تدلدل مش حتعرف تحكمها مليكة لازم تتربا علي عملته في رنا ولو معملتش حاجة انا حتصرف انا


غسان /حتتصرفي ازاي ياعمتي مش فاهم حتعمللها ايه


فوزية / ملكش في بقي ده شغل. حريم 


غسان/ عمتي أنا مش عاوز مشاكل الله يكرمك أنا حجيب مليكة واخليها تعتذر لرنا 

مع أن رنا غلطتها متتغفرش واوعي تكوني فاكرة اني نسيت لاء انا بس اللي سكتني عنها اللي مليكه عملته أنها اخدت حقها. .

وخلي بالك اللي مليكه عملته ارحم بكتير من اللي كنت حعمله انا

فوزية / ايه بقي هي رنا غلطه في هي رنا الي قلتلها 

روحي واتنكري ولا قالت لمحمد و زياد يغتصبوها

غسان وقد احمر وجه من كتر الغيرة 

غسان عمتي محدش قرب من مليكه محدش قربلها

فوزية وانت اش عرفك ايه اللي حصل قبل متوصلها محدش شاف حاجة غيرهم اش ضمنك أنهم معملوش حاجة 

غسان عمتتتي قفلي علي الموضوع بقي انا قلت محصلش حاجة 


فوزية بشوقك بقي يا ابن اخويا انت عاوز تصدق براحتك مراتك وانت حر فيها انا مالي ربنا حليم ستار 

المهم أن محدش يجي جنب بنتي وخلي بالك من ريما 


غسان / عمتي قلت ولا كلمة خلصنا بقي 


فوزيه / خلصنا خلصنا المهم بنتي خط أحمر وانا عاوزه حقها 


رنا /لا مش عاوزة اشوف وشها 


فوزية / رنا قالك حيخليها تتعتذر خلصنا بقي 


غسان في نفسة عمتي مش ناوية خير لمليكة معقول تعملها حاجة انا لازم اتقي شرها . لحد معرف حعمل معاها ايه . مليكة لازم تعتدز بس مش عارف حخليها تعملها ازاي دي ربنا يقدرني عليها 


نزل غسان تحت سمع أصواتهم من المطبخ في جو مرح 


نسرين / انا جعت يا لوكا بقي اخلصي


مليكة / حتفضلي طول عمرك كلب البحر اصبري المحشي خلاص دخل في السوا وبحمر الفراخ اهو


دخل غسان وقف علي باب المطبخ مستمتع بالجو الأسري 


ريما كانت واقفة تعمل سلطه و مليكة علي البوتجاز بتعمل الاكل و نسرين بتحضر الاطباق في جو سعاده و مرح 

دخل غسان ايه الروائح الحلوة دي شكل الاكل تحفة ايه مش محتاجين مساعده 


مليكة اول ما سمعت صوته ارتبكت واتلسعت من

الزيت 

مليكة باه مكتومة حتي لا يسمع صوتها ولكنه انتبه 


غسان / مليكة مالك اتحرقتي 


مليكة / لاء مفيش وهي عطياله ظهرها 


غسان / لاء وريني ايدك كده 


مليكة/ قلت مفيش حاجة في ايدي 

يلا نسرين خلصتي اللي بتعمليه 


نسرين / أيوة خلاص يا لوكا خلصت وريما كمان خلصت ا


مليكه / طيب يلا علشان نحط الاكل ونفس الوقت بتكتم الالم أيدها انحرقت فعلا من الزيت بس مش حابه تبينله ضعفها 


غسان / ملاحظ علي وجه مليكه علامات الالم وقلبه يتألم لالمها

وضعت مليكة و نسرين وريما الاكل 


غسان / ريما قولي لحسنات تطلع تنادي عمتك و رنا 


ريما / حاضر يا ابيه 


مليكة /طيب بالف هنا انتم انا شبعانه


غسان/ مليكة اقعدي قلت اقعدي 


مليكه/ انا مش عاوزة اكل 


غسان/ وانا قلت اقعدي وشدها من أيدها المحروقة


مليكة/ اهاه وكتمت الوجع و الدموع في عينيها 


غسان/ انا عارف انك مش طايقة رنا بس احنا كلنا عايشين بيت واحد فلازم نقعد مع بعض 


نزلت فوزية ورنا 


فوزية/ مساء الخير حسنات انتي يا زفته يا حسنات 


غسان/ خير ياعمتي عاوزاها في ايه اقعدي بس الاول 

وانتي يا رنا اقعدي 


حسنات / نعم يا ست فوزية


فوزيه / ايه الاكل ده مش ده اللي انا أمرت بيه انتي مين سمحلك تعملي كده 


حسنات / وهي عينيها علي مليكه واللهي ما انا ياست فوزيه دي الست مليكه اللي عملت الاكل


فوزية / بزعيق مفيش هنا ست غيري وانا هنا صاحبه البيت انا اللي اقول ايه يتعمل و ايه ميتعملش لكن الضيوف ياكلو وهما ساكتين . اخر مرة ينعمل حاجة انا مقلتش عليها 

لسة مليكه حترد


غسان /في ايه ياعمتي اولا مليكة مش ضيفه مليكة مراتي يعني ست البيت وانا اللي طلبت منها الاكل ده . والا كمان مش مسموح اطلب من مراتي في بيتي الاكل اللي نفسي في 


فوزية / بغيظ هو انا قلت حاجة يابني الف هنا بس انا مبحبش كلامي يتكسر وكنت فاكره أن حسنات هي اللي عملت الاكل


رنا / يع الا كل وحش جداا ايه القرف ده 


مليكة ،/ هبدت المعلقة الله مغزيك يا شوشو. 

غسان ،/ في اية يا رنا ماله الاكل لو مش عاجبك متكليش 


نسرين ،،/ واوا. يالوكا الاكل روعة بجد بصراحة يالوكا المحشي بتاعك طلع اجمد من محشي احلام وسميرة 


ريما تحفه تسلم ايدك ورق العنب تحفه كان نفسي في قوي من ساعة ماما لما ماتت مكلتهوش


بداء غسان يأكل واول مرة يستطعم اكل حلو كده 


غسان تسلم ايدك يا مليكه 


مليكة لم ترفع راسها من علي الطبق والدموع في عينيها من الم أيدها 


دخل حازم عليهم 

حازم ايه ده ايه ده انا مش مصدق عيني هو اللي انا شامم رحته ده صح بتكلمو جد محشي هو محشي لاء و فراخ محمرة ومكرونه بشامل انتم كرشتم حسنات صح اصل اكلها ميتكلش 


رنا / بسخرية اه جبنا طباخة جديده 


حازم / الله رنا مين ابن الحلال اللي عمل فيكي كده 


رنا / حازم بطل انت كمان مش ناقصاك 


غسان / اسكت بقي واقعد اطفح وانت ساكت 


حازم/ دانا اطفح واطفح واطفح والا ايه يا انسه نسرين وغمزلها بعينه 

نسرين وشها احمر من الخجل 


نسرين / بالهنا والشفا لوكا هي اللي عملت الاكل ده كله لوحدها

حازم / بتكلمي جد يا بختك يا غسان يابختك وعقبالي 


غسان / بعد الاكل عاوزكم كلكم علشان لازم نحل الخلاف ده بقي مش حنعيش في مشاكل مع بعض 

.


مليكة / انا بعد اذنك عاوزة اطلع انام 


غسان / قلت الكل يقعد ومسكها من أيدها جامد 


مليكة شدت أيدها منه 


غسان / الكل يقعد مليكة اتفضلي اعتذري لرنا 


قامت مليكة ايه اعتذر لمين انت بتحلم انا اللي اعتذر انت بتهزر صح دي لو فيها موتي مش حعتذر 


غسان / وانا قلت تعتذري وحالا انتي كسرتلها أيدها متعمدة


مليكه / يا سلام وهي لما كانت حضيع شرفي كله مكنتش متعمده و الا هي أيدها اغلي من شرفي اللي كان حيضيع 

والا انت خلاص .الشرف عندك ملهوش تمن 


رفع غسان أيده وضربها علي وجهها انا الشرف ملهوش تمن اتفضلي اعتذري واطلعي علي فوق


قامت نسرين و ريما وقفو من الصدمة 


مليكة وانا قلتلك لو فيها موتي مش حعتذر 


رنا /خلاص ياغسان سبها منها لله الله يسمحها علي اللي عملتو في بقي


غسان / لاء يا رنا مليكة غلطة و حتعتذرحالا


مليكه / انت بتحلم انا طالعة انام 


غسان و مسكها تاني من أيدها شدها ليه 


غسان تعالي هنا وشدها من أيدها


مليكه/. ااه اووه مكتومين 


غسان فضل يدوس علي أيدها جامد اعتذري اعتذري 


ومليكة بتتاوي من الالم وبداءت دموعها تهدد بالانهيار 

مليكة لاء مش حعتذر ياغسان 


غسان بيضغط علي أيدها اكتر ونسي تماما أن أيدها محروقه 

نسرين / مخلاص بقي يا غسان مليكة مغلطتش رنا اللي جرت شكلها الاول 


غسان/ معلش بعد اذنك انا مش عاوز حد يدخل في الموضوع

حازم / ماخلاص خلصنا يا غسان رنا غلطت و مليكة اخدت حقها يبقو خالصين 


مليكة وقد بداءت الدموع في الانهيار انا اخدت حقي اللي كان المفروض جوزي هو اللي يجبهولي علي اساس اني انا شرفه بس من الواضح أن انا معنيش ليه اي حاجة لاء وفوق كده عاوزني اعتذر لها بعد كل ده 


غسان وانا مصمم تعتذري 

مليكة / وانا لو اعتذرت حطلق ماشي 


غسان مش بمزاجك انتي ناسية الشرط الجزائي بتاع العقد يعني انتي قاعده هنا لحد متسددي قيمة الشرط


فوزية / فرحانه أن الموضوع وصل للطلاق حبت تشعللها غسان اظن انا حذرتك أن لو مراتك متلمتش واعتذرت انا حتصرف متزعلش بقي من اللي حيحصل


غسان/ عمتي خلصنا بقي مليكة حتعتذر وخلصنا


فوزية / بسخرية لما نشوف 

غسان مليكة اعتذري وخلصينا بقي

التزمت مليكه الصمت بداء

غسان يتعصب و يفرك في أيده وفجاءة شعر بحاجة غريبة في أيده بيبص لقي قطع من جلد مليكة بعد ما شدها فجلدها محروق 

انتبه غسان 

مليكه رويني ايدك كده 

خبت مليكه أيدها وراها ظهرها لاء انا طالعة فوق

جري غسان وراها لقاها داخلة اوضة نسرين 


غسان / مليكه رايحة فين 


مليكة / حنام علشان تعبانه


غسان/ انا قلت ايه الصبح مش قلت من هنا ورايح دي اوضتك وحتنامي هنا قلت والا مقلتش


مليكة/ بس انا مش عاوزة انام هنا 


غسان / انا مبحبش اعيد كلامي مرتين اتفضلي خوشي يلا بسرعة

دخلت مليكة و ذكريات الصبح شريط قدام عنيها أدمعت عينيها فور تذكرها اهانتها 


غسان / وريني ايدك وماسك اديها بالعافية 

ادع انتي مستحمله كل ده ازاي ايه القدرة اللي فيكي دي

وجاب كريم حروق ووضعه علي ايديها 


مليكة / مش انا اللي انكسر يا غسان بيه 


غسان / بحنان وانا عمري ما حكسرك يا ملكتي انا بتقوي بيكي انتي قوتي 

ممكن يا ملكة قلبي بلاش تجيبي سيرة الطلاق تاني احسن روحي بتتسحب مني 


مليكة / بس انت مصمم تكسرني 


غسان / انا انا بردو انا عاوزك تعتذري لرنا علشان اكسر سمهم عنك 


مليكة / وانا قدهم متخفش عليا خاف عليهم مني 

حضنها غسان وقد انهارت قواه ومصدق لمس حضنها اجهش في بكاء 

مليكة / بخضه وحنان غسان انت بتعيط في ايه 


غسان / ااااااااااه عاوز اصرخ اااااه مش قادر استحمل اكتر من كده كنت محتاج حضنك قوي مبحسش براحة غير جواه اااه مش قلتلك اوعي تبعدي عينك عني علشان بستمد منها القوة .وانتي طول النهار بتهريي من عيني 


مليكه / انا اصل 


غسان / من غير متتكلمي انا عارف اني انا جرحتك وجرحت كرامتك بس غصب عني سامحيني

واجهش في البكاء من جديد 

اول مرة مليكة تشوف غسان بكل جبروته بيبكي


مليكه / في ايه لكل ده ياغسان 

غسان / حقولك بس في وقته سبيني أفرغ كل اللي جوايا .

كل اللي عاوزك تعرفيه اني عمري ما حقدر ابعد عنك ولو بعدت غصب عني استحمليني


مليكة/ انت بتقول كده ليه انا مش فاهمة حاجة بس الاكيد في حاجة كبيرة . اوعي يا غسان تعمل حاجة تجرحني بيها مش حستحمل صدقني معدش عندي قوة تستحمل اكتر من كده 


غسان /مقدرش اجرح روحي انتي روحي يا مليكة مقدرش بس الضغوط عليا كتير سامحيني يا ملكة قلبي من اللي جاي 

ويلا بقي نامي علشان انتي تعبتي كتير انهارده 


نزل غسان وساب مليكه تنام 


مليكة /استر يارب الوضع ما يطمنش

دخل المكتب علي حازم


حازم / ايه اللي انت هببته ده يعني ايه مليكة تعتذر لرنا 

يعني انت مش عارف رنا وسمها 


غسان / علشان كده كنت عاوز مليكة تعتذر علشان تتقي سمها 


حازم / لاء مش صح مليكة مش ضعيفة متقلقش عليها 


غسان / حازم انا عاوز اخد رايك في حاجة


حازم /خير استرها يا رب 


غسان/ بطل هزار وركز معايا حكي غسان كل الحوار بتاع فوزية وأمه 


حازم /يانهار اسود وكل ده فاكر أن امك خاينه و خانت ابوك و سابتك ومشيت ..ليك حق يابني تخاف علي مليكة منهم دول شياطين مش بني ادمين طيب وانت ناوي علي ايه

غسان / بفكر اتجوز رنا وارجع كل حاجة خدوها من امي 


في دخول نسرين عليهم 


نسرين / اااااااااااا يه


يقولون أن الحب يبدأ بـ كلمة أو نظره 

تلك خرافه صنعها الفاشلون 

الحب يبدأ حين تشعر المرأة بأنك رجل


الفصل السابع عشر 


غسان / بفكر اتجوز رنا وارجع كل حاجة خدوها من امي 


في دخول نسرين عليهم 


نسرين / اااااااااااا يه اللي انا سمعته ده.

غسان انت عاوز تتجوز علي مليكة . اوعي تعملها مش انا صاحبتها بس متوقعتش رد فعلها .

مليكة انكسرت ياما . بلاش انت كمان تيجي عليها كفايا اهانتك ليها لما ضربتها بالقلم قدامنا خلي بالك مليكة مش حتعديها . انا عارفه صاحبتي كويس وحافظها سكوتها ده مش خير ابدا 

انت هنتها قدامنا كلنا . غسان حقولك علي اكتر حاجة مليكة مش بتحبها . الخذلان أن اللي قدامها يخذلها

عارف مليكة فضلت تضحي علشان محمد كتير و تنازلت عن حاجات ياما

و اهم حاجة أنها اتنزلت كمان عن نفسها فوق البيعة واول ما جتلها الضربه منه فاقت لنفسها


بس بعد ما عرفت اد ايه هي غلطت في حق نفسها قبل اي حاجة .

علشان كده اول ما جتلها الفرصة أنها تبعد وتنسي متردتش لحظة وجذفت بحياتها

ولعبة لعبه مالك علشان تبعد و تنسي أي حاجة رمت كل حاجة ورا ظهرها بس بعد ما اخدت حقها منه الاول .

رمت كل حاجة ومشيت 


غسان. اسمع مني كويس . انا بقولك اهو انت حتاخد حاجة حتخسر قدامها حاجة 

ومليكة لو راحت منك لو عملت ايه مش حترجع تاني 

انت عارف ان مليكة كان ممكن تردلك القلم ده بس انا معرفش هي ازاي مسكت نفسها . مليكة عمرها مسكتت لحد . 

غسان / بس انا جوزها يا نسرين ازاي ترد القلم 


نسرين / يا سلام وعلشان أنت جوزها تهنها عادي 


وخلي بالك مليكة مدايقها قوي سكوتك انت علي رنا 


بعد ما عرفت أنها كانت السبب في اللي حصل لمليكة مليكه حست هي اد ايه رخيصة في نظرك انت ما اخدتش اي رد فعل د

الموقف كان محتاج منك رد فعل قوي انا مش عارفه انت ازاي سكت وليه اصلا سكت 

مش مليكة مراتك يعني عرضك وشرفك 


غسان / نسرين انا ممكن أسألك سؤال


نسرين / خير


غسان / هما بجد ملحقوش يجو جمبها صح


نسرين / بعصبية و نسيت أنها موظفه عنده ينهار ابوك اسود انت بتشك انها ممكن تكون ياالهوي 

ومتاكدتش بنفسك أنها لسة بنت والا ولا خايف تيجي جمبها ومتطلعش بنت وتلبس انت الليله صح 

ده بقي كان سبب حزنها لما دخلنا عليها الاوضة هو ده اللي خلاك تجرحها قوي كده وتهنها في كرامتها 

ااايه انت فاكر نفسك ايه علشان تبيع وتشري فيها


حازم / نسرين اهدي شوية ومتنسيش أن غسان بيه مديرك وصاحب الشغل


نسرين / بلا شغل بلازفت يغوور ده شغل اللي يهين كرامت الواحد و الحمد لله أن مليكة لسة علي البر 

أتصدق يا غسان أنك شبه عمتك بلظبط فعلا عرفت تربي راجل بصحيح .

غسان / نسرررين مش كفايا بقي انا فوتلك ياما بس حتغلطي لاء 


نسرين،/ مش انا اللي بغلط يا غسان بيه شوف نفسك الاول 


حازم /نسرين انتي ممكن تقعدي بس ونتفاهم غسان ميقصدش المعني اللي وصلك 


غسان /نسرين ممكن تسمعيني انا بحب مليكة لدرجة الجنون كل متخيل إن كان ممكن أنهم يكونو لمسوها بموت في اليوم ميت مرة واللهي بموووووت


نسرين / متقلقش يا غسان بيه مليكة عرفت تدافع عن شرفك كويس اصل مليكه بمية راجل محدش يعرف ياخد منها حاجة غصب عنها 


غسان / نسرين بطلي كلام جارح بقي انتي متعرفيش انا عملت ايه فيهم انا اخدت حقها منهم كويس 


قطعته نسرين ورنا اللي كانت السبب في كله ده حضرتك حتكافأها وتتجوزها وتكسر مليكة 

كأنك بتقول لرنا شكرا علي اللي حصل ماهي مش حتتفهم غير كده 


غسان / بس انا مش قصدي كده . خالص .

انا كنت عاوز اخلص تار قديم حق لازم يرجع لاصحابه و المشكله أنه حق ناس ماتت 


نسرين / وهو الحق ميرجعش غير بالجواز راجع نفسك ياغسان بلاش تكسرها واللهي حتكرهك فيها مليكة معدش عندها جهد للتحمل اكتر من كده انا قلتلك وانت حر 

انا ماشية من هنا علشان خلاص لو قعدت اكتر من كده حعجز 


حازم / وانا يانسرين


غسان /انا ماشي علشان مبقاش عزول بس اللي عاوز أقوله لك يانسرين مليكة عندي ملكه متوجه متقلقيش عمري ما حوجعها تاني ..انا اللي بطلب منك انك تقعدي بلاش علشان خاطر الشغل اقعدي علشان خاطر مليكة محتجاكي اليومين دول 


نسرين/ حاضر يا غسان بيه 

مشي غسان 


نسرين / انت ايه يا حازم


حازم/ يعني مش عارفه انا ايه طيب مش حاسة بي يانسرين انا بحبك 

نسرين وشها احمر حازم انت بتقول ايه


حازم / هشششش وضع أيده علي بوقها وعنيه جت في عينيها ولحظات صمت ونظرات بتنقل كل معاني الحب و الشوق . لبعض 

انتبهت نسرين لنفسها ايه ده اللي بيحصلي ده. انا عمري ما حسيت كده يالهوي عليا 


حازم / نسرين حاسة عاوز اقولك ايه 


نسرين هزت راسها وهي في عالم تاني كل حاجة في جديده مشاعر جديده وأحاسيس جديدة عالم كله جديد عليها 

حازم / نسرين مالك انتي عمالة تحمري كده ليه


نسرين /حازم قلبي حيقف من الدق مش قادرة انت قلت انك بتحبني صح 


ضحك حازم لا ماقلتش 


نسرين/ ايه ده انا كنت بحلم وانا صاحية 

ضحك حازم انتي مشكله بتفصليني بصراحة أنا بحبك وبعشقك و بموت فيكي كمان وحموووت وادوق طعم شفايفك الحلوين دول 


نسرين/ يالهوي حيغمي عليا خلاص انا اغمي عليا 


حازم / يخربيتك امال لو بوستك بجد حتلمي عليا الناس 


نسرين / حازم

حازم قلب حازم وعقل حازم وروح حازم هو انا اسمي حلو قوي كده نعمين ياقلبي


نسرين / بكسوف بس بقي بدوخ والنعمة و انا لما ادوخ بجوع


حازم / فصلان بجد المهم عاوزة ايه ياحبي


نسرين / هو بجد غسان ممكن يتجوز رنا 

حازم/ انتي النهارده ظبطتي غسان صح معرفش انك جامدة قوي كده 

متقلقيش عليها مليكة غسان بيحبها بجد غسان اول مرة يحب في حياته 

نسرين/ بس ده بيشك فيها ازاي بيحبها وخايف ليكونوا لمسوها 


حازم / تلاقي الحرباية لعبت في دماغه هي بتعرف تلعب صح هي اللي مربياه

صدقيني غسان لسه تحت تأثير الصدمة تخيلي تعيشي عمرك كله وانتي عارفه أن امك خاينة وباعتك ومشيت 

وتعرفي انهارده انها مظلومة وعمتك اللي عملت كل ده د


نسرين / يالهوي هي فوزية المفتريه هي اللي عملت كده 


حازم / للاسف غير أنها اخدت كل فلوس ام غسان ليها بعد ما هددتها .. علشان كده غسان كان بيقترح أنه يتجوز رنا ويرجع فلوس امه كلها


نسرين بس غسان مش محتاج فلوس 

حازم/ بس محتاج يرجع شرف أمه وسمعتها 


نسرين/ و شرف مليكة ملهوش حساب كان حيتعمل فيها كده بردو 


حازم / متقلقيش غسان سكوته ده علي رنا معانها أنه محضر لها مصيبه اكبر من أننا متخيلنها لأن غسان مبيسكتش عن حقه و الغريبه أنه سكت لرنا وده في حد زاته يرعب مش يخوف


وفي غرفة نوم غسان 


دخل غسان لقي مليكة نايمة ولاقي الدموع علي وجهها ولقي صوابعه معلمه علي وجهها . ندم غسان أنه ضربها 

غسان انا جرحتها قوي مش حقدر اقولها علي جوازي من رنا . انا محتار اعمل ايه بس وحق امي لازم يرجع بس خايف وانا برجع حق امي اخسرك انتي 

وانتي بلذات مقدرش اتنفس من غيرك الصبر يارب 

اخدها في حضنه ونام 

في الصباح استيقظت مليكة لقت نفسها في. حضن غسان 

مليكة غسان غسان أصحي ومن فضلك ياريت متقربش مني كده تاني .


غسان / بس انا جوزك لتكوني ناسية 


مليكة / وانا محرمة عليك مش كلامك وانا مبحبش اعمل حاجة حرام. 

وسبته وقامت 

مليكة / صحيح شكرا علي الهدوم وصلت بليل وانت مش موجود كتير قوي اللي جبته مع أن في حاجات ملهاش لازمه

غسان/ مفيش حاجة كتير عليكي ياقلبي . ايه بقي الي ملهوش لازمة فرجيني كده 


مليكة / لاء خلاص مش مشكله انا حتصرف 


غسان / بس انا مصمم اتفرج فتح غسان الشنط وطلع قميص نوم 

غسان وأطلق صافرة اعجاب واوووووو ده عليكي حيكون ناار 

خشي جربي كده خليني اتاكد من المقاس 


احمر وجه مليكة لاء مش حينفع 


غسان / ليه بقي يعني نشتري الحاجة من غير ما نتأكد من المقاسات 

مليكة/ مش. لازم ما انا مش حلبسهم 


غسان /قلبي قلبي مش ايه ليه بس اموت انا فيها و شدها لحضنه . انتي بعيده ليه حضنك واحشني قوي 


مليكة / غسان لو سمحت بس احسن تغلط تاني وتنسي 


غسان / انا اسف حقك عليا بجد عارف اني حمار حقك عليا ثواني وراجع 

رجع غسان ومعاه علبه قطيفه كبيرة اتفضلي ياقلبي 

فتحت مليكة العلبه وشهقت 


مليكة / ايه ده ياغسان

دي شبكتك هو في عروسة من غير شبكه 

مليكة بس دي الماظ كلها طقم الماظ 


غسان / مش كتير عليكي ياقلبي لو اطول اجيبلك نجمة من السما مش حستخسرها فيكي 


مليكة حببتي و اللهي العظيم انا مش قصدي اهينك لما سبتك امبارح واحنا مع بعض 


مليكة / غسان بلاش نفتح الموضوع ده لو سمحت لانه بيعصبني


غسان / لاء. حنفتحة لان انتي فاكرة اني انا قاصد اهين كرامتك 

انا بس اخدت علي نفسي عهد اني مش حلمسك غير لما 


اعملك حفله كبير تايق بيكي وتلبسي الفستان اللي بتحلم بي اي بنت

مليكة / بعصبية بس انت اللي طلبت مني نتم جوزنا مش انا 


غسان /عارف غصب عني مش قادر ابعد اكتر من كده بعدك بيقتلني 

بس لما قربت منك افتكرت اني حكون كده بظلمك حقك تفرحي ويتعملك فرح زي اي بنت صح وحق امك تفرح بيكي 

مليكة وقرب منها انا بحبك لدرجة العشق .. علشان خاطري انسي اللي فات واسف علي اني ضربتك امبارح بجد غصب عني جوايا نار مش مخلياني عارف اسيطر علي نفسي حقك عليا جت فيكي مش انتي مراتي حببتي ولازم تستحمليني


مليكة /استحملك لما تشاركني همك مش تخبئ عليا و المطلوب اتوقع انك فيك حاجة واستحملك لاء طبعا 

ياتقولي فيك ايه واشيل الشيله معاك يا متحاسبنيش بقي اني مش قادرة استحملك .

ماهو مينفعش استحمل حاجة انا معرفهاش 


غسان / حقولك انتي لازم تعرفي طبعا 

قعد غسان وحكي لمليكة علي كل حاجة حصلت ماعدا قرار. جوازة من رنا 


مليكه/ ياااه هو في كده في الدنيا ايه كمية الشر دي كلها وانت حترجع فلوس امك ازاي دي عاوزة خطة تمام


غسان ،/ ماهو ده الي عاوز اكلمك فيه بصراحة أنا لقيت الخطة 

مليكة/ طيب تمام بس دي عاوزة خطة متشكش فيها 

ايه هي بقي 

غسان / بصراحة ومن غير نرفزه قررت اتجوز رنا 


مليكه / اااايه نعم سمعني كده قلت ايه تتجوز مين الله في سماه ميحصل لكون جيبالك كرشها كله برا واوريك ازاي الجاموسه بتولد انت بتهرج. صح 

. غسان متطلعش جناني علشان انا مضمنش رد فعلي 


غسان / اهدي يا مليكة هو حيكون جواز علي ورق بس 


مليكة / لا ورق و لا كراسه انا مبفهمش في كده يا انا يا هي . غسان انا بقولك وبحذرك لو حاجة زي دي حصلت انسي انك عرفتيني في يوم من الايام


غسان / مليكة لوسمحتي صوتك معيلاش عليا تاني علشان رد فعلي حيزعلك


مليكة / ايه حتضربني تاني بس حقولك حاجة ياغسان رد الغلط وقت الغلط مبيبقاش غلط . انا عمر حد ما مد أيده عليا اذا كنت أنا فوتلك القلم مش ضعف مني بس احنا كنا قدام ناس وانا تربيتي متسمحليش اغلط في جوزي خصوصا قدام حد . لكن انك تتمادي فيها لاء انا بعرفك 


قطع كلامها وسحبها ليه فجاءة و بسها بوسة غضب وجعتها


غسان / علشان تعرفي توطي صوتك وتتكلمي معايا ومتنسيش اني انا جوزك مش بشتغل عندك وإذا كنت باخد رايك في موضوع رنا مش علشان تقولي اه اولاء انا بس بعرفك اللي ممكن يحصل لو الظروف أجبرتني لده

وسبها ومشي

مليكه في نفسها وحيات امك محيحصل ياغسان يا انا يا انت 

و اللي اسمها رنا هي الي بداءت الحرب تستحمل و القلم اللي اخدته بسببها حيتردلها ماشي يا عيله الكيلاني

انا حجننك يا غسان

فتحت شنطه الهدوم و طلعت شورت قصير و بلوزة قصيرة عليه و سرحت شعرها وسيبته ولبست صندل شرايط بطول رجليها 

نزلت مليكة تحت الكل كان متجمع للفطار 

مليكة صباح الخير


الفصل الثامن عشر 


نزلت مليكة تحت الكل كان متجمع للافطار 

مليكة صباح الخير


نسرين وريما واووواووو.وووو. 

نسرين / ايه الجمال ده شبه الحوريات يا مليكة 


فوزيه / بتمصمم شفتييفها عشنا وشوفنا بلا قلت حيا 


مع نظرات رنا الحاقده 


غسان متنح ولسه حيتكلم ويعترض 


مليكة / ايه رايكم عجبتكم ثم لفت حوالين نفسها وشعرها يتطاير معاها

ده بقي زوق غسان حبيبي هو اخترهولي زوقة يجنن صح 


ريما / بجد واوووو طالعه بتاخدي العقل تنفعي عارضة أزياء

مليكة ،/ ايه ده هو غسان قالك أصله قالي كده بردو. حبيبي قالي انتي هنا في بيتك البسي براحتك يعني لو مش حتاخدي راحتك في بيتك حتاخديه فين مش كده بردو يا بيبي

غسان ،/ بغيظ وعنيه بتتوعدلها.. هه اه طبعا ياروحي بيتك 


مليكة / غسان اوعي تكون فطرت من غيري ازعل خالص وراحت قعدت علي الكرسي جمبو وسط نظرات رنا الحاقده


مليكة/ ايه يا رنا اخبار ايدك لسة بتوجعك 


رنا / لاء الحمد لله كويسة 


مليكة/ طيب الحمد لله بقيتي شبه القرد حمدالله على سلامتك 

صحيح يا غسان الخاتم بتاع الطقم الالماظ طلع واسع شوية 

اه صحيح. يا نسرين مقلتلكيش غسان حبيبي جابلي حته شبكة حاجه واو. 


نسرين / احلفي بجد جبلك شبكه ومش تقولي يا ندله 


مليكة/ حبيبي الصبح عملهالي مفجاءة كنت نايمة لقيته ماسك ورده وعمال يلعب بيها علي وشي وقالي اصحي يا ست البنات شوفي هديتك لقيته طقم الماظ يجننن واووو


ريما /. مبروووك عليكي انتي تستتهلي اكتر من كده بجد


مليكة / شكرا يا ريما عقبالك يارب انتي ونسرين 


نسرين / تقريبا كده قريب حتسمعي خبر حلو 


مليكة / احلفي بجد اوعي يكون اللي في بالي


نسرين/ بكسوف هو اللي في بالك 


ريما / احلفي يانسرين بجد حصل 


رنا / هو ايه اللي حصل انتم بتكلمو بالالغاز كده ليه قرف بجد ربنا يخلصنا بقي 


صحيح ياغسان انا كنت عاوزة اطلب منك طلب صغنون


اتعدلت مليكة و بصتلها


غسان / خير يا رنا عاوزة ايه 

رنا / بدلع اصل كنت مواعده صحباتي يجو يقعدو معايا انهارده شويه ممكن بس تديهم خبر علي البوابه 


غسان / بس كده انتي تؤمري عاوزة حاجة تاني 


رنا / اه ممكن تسندي وطلعني فوق اصل رجلي وجعاني خالص 


غسان/ ماشي خلصي فطار وابقي نادي عليا 


وقام غسان وعنيه بطق شرار مليكه عاوزك فوق شوية


مليكة بلعت رقها وبصت لنسرين 


نسرين بصتلها بمعني ولا يهمك 

طلعت مليكة فوق 

لسه بتفتح الباب تخش سحبها غسان من أيدها تعالي هنا دخلها وقفل الباب 

ومسكها من شعرها انا قلتلك تنزلي بالمنظر المسف ده برا اوضة نومك 


ملكة / غسان سيب شعري بيوجعني 


غسان / انطقي انا قلتلك تنزلي بالمنظر ده دانا بموت لو شعره بانت منك 


مليكة / بخبث الله يابيبيي بدلع عليك يعني بلاش ادلع علي جوزي حبيبي 


غسان / وقد اهتز من كلامها بس بردو ميصحش تنزلي كده افرضي حازم كان تحت والا حد من المزرعة جه ازاي يشفوكي بالمنظر ده افهم بقي ايه اللي نزلك كده والا انتي عاوزة الناس تتفرج عليكي فهميني 


مليكة / ايه وحشه معجبكش. 

مش ده بيتي ولازم اخد راحتي في وانا عارفة كويس أن حازم أو اي حد من المزرعة. قبل ما يخش بيطلب إذن يعني مش عاوزة حد يتفرج عليا يا غسان بيه . وبقولك اهو انا هنا في بيتي يعني اعمل اللي انا عاوزة 


غسان / يكون في معلومك يا مليكه انا مش عاوز. مشاكل وانتي دماغك مش عارف فيها ايه ولا حتوديكي لفين 


مليكة / بتحدي فيها كل خير ياغسان . منا مش حفضل اخد فوق دماغي و اقول كمان لحد هنا وبس ويكون في علمك انت لو نفذت اللي في دماغك مش حتلاقيني في حياتك من أصله 


غسان/ وانا مش حسمحلك تسبيني اوعي تنسي انك انتي مراتي وحقك تسمعي كلامي وتعيشي زي منا عاوز


مليكة / هههههههههههه مين مرات مين افهم بقي انا مراتك علي الورق ياريت متنساش اني متحرمه عليك انا عمري ما حكون مراتك لحد متجبلي حقي من رنا 


غسان / مليكة متزودهاش لو اللي همك اني اتم جوازي بيكي يلا وزقها علي السرير وانا خلاص سامحتك وعاوزك دلوقتي مراتي واعوزك في الوقت اللي انا عاوزه 


مليكة / زقت أيده اييه شايفيني رخيصة قوي كده انا اللي بقولهالك اهو انا اللي مش عاوزاك ياغسان مش عاوزاك مش عاوزاااك 


غسان/ بزعيق وانا قلتلك انك مراتي و مش بمزاجك واتفضلي غيري الزفت اللي انتي لابسه و برا اوضة نومك مشوفكيش لبسه حاجة مبينه جسمك فاهمة .


غسان بزعيق اكتر فاهمة والا مش فاهمة اللبس ده ميتلبسش برا اوضة النوم واعملي حسابك يا هانم وده أمر مش باخد اذنك فيه اني لوشفتك برا اوضة النوم باللي زي كنتي لبساه حتكوني انتي المسؤوله عن اللي حيحصل قدام اي حد مش حيهمني 

اتفضلي البسي علشان شهرذاد تعبانه ربع ساعة الاقيكي تحت 

نزل غسان وسابها

مليكة هو فاكر نفسة ايه عمال يشخط وينطر ويدي أوامر ايه فكرنا عبيد عنده 

أما اقوم اخد دوش والبس بدل ما يطلع ياكلني وهو كده شبه دراكولا 

نزل غسان تحت 

فوزىه / عجبك المسخرة اللي مراتك عملها 


غسان / مسخره ايه ياعمتي مليكة عروسه ومن حقها تدلع و تلبس هي مش ذنبها أنها مش لوحدها في البيت يعني لو رنا مكانها كنتي حتقولي كده


فوزية /ياريت كانت رنا اللي مكانها لكن انت زي القرع عمال تمد برا بكره تجبلك العار زي كاميليا ما جبته لابوك ومات بحصرته 

غسان/ بلاش السيرة دي علشان بدايق وانتي عارفة

فوزية / لما انت بتدايق رحت عملت زي ابوك ليه جبتلنا واحدة مش معروف اصلها من فصلها و دخلتها وسطينا وبكره تحمل منك و تاكل عقلك علي الاخر 

اوعي يا غسان تخليها تحمل غير لما نتأكد منها مش حنكرر نفس الغلط مرتين بقي 


غسان /عمتي ياريت ياريت تخليكي في حالك انا كبير كفايا وعارف بعمل ايه مش كل ما تشوفيني تتكلمي في موضوع كاميليا انا بجد زهقت زهقت 

وسابها وطلع فوق 

فتح غسان بابا الاوضة و اترمي علي السرير 

غسان يارب انا عاوز اعيش حياة طبيعية بقي زهقت من المؤامرات و الخطط و الكره 

فجاءة فتح باب الحمام و خرجت مليكة بالفوطة عليها 

قام غسان اتعدل فجاءة هو في كده هي كانت ناقصة تعب اعصاب كمان 


مليكة // غسان انت هنا ممكن تخرج عاوزة اغير 


غسان/ طيب ماتغيري براحتك هو انا ماسكك


مليكة / اللي هو ازاي يعني وحضرتك قاعد كده 


قام غسان وقف وقرب منها اللي هو كده حوريكي انتي ناسية اني غيرتلك مرتين وانتي تعبانه 

ومسك هدومها وبداء يلبسها من فوق الفوطة و كل ما يلبس حتة يسحب الفوطه ويقرب منها اكتر وأنفسهم تقرب اكتر لحد موصل لشفايفها التقطهم في قبله حارة طويله نسي كل حاجة بيها قبله وكأنها قبله الحياه كأنه ليعبر لها عن مدي اشتياقه لها 

مليكة وهي تلهس من فرط المشاعر / غسان مينفعش

.

غسان هوششسس مش عاوز اسمع حاجة خالص حسيني بس دلوقتي حسي بكل لمسة مني ليكي 

و أنا عاوز أحسك وبس والتهم شفتيها مره اخري لكي ينس كل ما يؤلمه 

ولكن لاتاتي الرياح بما تشتهي السفن 

لقد فتح الباب بدون مقدمات ودخلت عمته 


غسان /عمتي في ايه في حد يخش علي حد كده 


فوزية / هو ايه اللي في ايه الساعة كام معاك انت من امتي بتقعد كل ده من غير ما تنزل المزرعة الناس برا عماله تسال عليك و حازم تحت مستنيك 

عاوزني انزل اقولهم معلش اصل السنيورة وكله عقله معلش فوتو علينا بكرة البية عنده حاجات اهم


مليكة / عيب عليكي تبقي ست كبير و عاوزة تتهزئي


غسان. / برقلها خلاصة يا مليكة عيب كملي لبسك وانا مستنيكي تحت 

اتفضلي يا عمتي نتكلم تحت 


مليكة / بغيظ حاضر صح عيب انا اللي عيب صح اتفضل انزل وأنا ححصلك

نزل غسان مع عمته 


غسان / ايه اللي بتعمليه ده ياعمتي عمرك شفتي حد يدخل علي عرسان بالشكل شده 


فوزية / كل شوية عرسان عرسان اايه مبتشبعوش ولا هي خلاص ضحكت علي عقللك


غسان / عمتي بس بقي خلصنا 


و نزلت مليكة مكشره. انا جهزت يلا 

غسان تعالي حازم هنا جو


دخلت مليكة وغسان الصالون كان أصدقاء رنا جم 

وريما وحازم ونسرين قاعدين بعيد عنهم 

غسان سلام عليكم 

ورايح هو ومليكة ناحيه حازم 

رنا /غسان تعالي سلم علي أصحابي بقالك كتير مشفتهمش

غسان بص لمليكه

غسان /التفت ليها حاضر يا رنا 

وهو ماشي مليكة مسكت أيده و من بين سننها جاية معاك

مليكةهاي يابنات انا مرات غسان 

رنا /هاي دي بقي دكتورة البقر الجديدة 

هايدي// صديقة رنا/ يعني البقرة. والحمير لما بتتعبو بتعالجيهم يع حاجة مقرفه خالص 


مليكة / اه طبعا بعالجهم حتي أسألي رنا لما درعها انكسر عالجتها لحد دكتور ما جه 

مش يلا ياغسان اتاخرنا 


رنا / بغيظ بنت ال،،ماشي الصبر حلو وانا نفسي طويل 

هايدي اهدي يا رنا البت طلقه مفيهاش غلطة ليه حق غسان يحبها 

رنا / انتي غاوية تغظيني انا جيباكي تغظيها هي مش انا


هايدي / وهي عطت فرصة لحد دي عاطيتك كلام قصف جبه من عيار التقيل 

رنا /هااايدي باااااس.


اتجمع غسان ومليكة مع حازم و نسرين وخرجو للمزرعة 

حازم/ مش تباركولنا انا كلمت مامت نسرين و حروح اتقدم يوم الخميس . اعملو حسابكم حتكونو معايا انا مليش حد 

غسان/ الف مبروووك يا صاحبي وحتعمل خطوبه 


حازم/ لاء خطوبه ايه احنا حنعمل فرح علي طول مش صح يا نانو 

نسرين/ بكسوف صح 


حازم /ناوي اعملك احلي فرح في الدنيا حخلي الكل يفضل يتكلم عليه ٣ايام 

نسرين/ بتتكلم جد يا حازم يعني انا حكون عروسه والبس فستان ابيض زي اي عروسة 


حازم / طبعا يا روح حازم احلي عروسة في الدنيا 


مليكة / وهي بداري دموعها الف مبروووك يا نسرين انتي تستحقي اكتر من كده نعمة الاخت و الصاحبه وربنا ايديكي علي قد طيبه قلبك يا روحي و حضنو بعض وغصب عن مليكة دموعها نزلت 


نسرين/ لوكا علشان خاطري ما تعيطيش بكره أن شاء الله ربنا يصلحلك الحال 


مليكة/ يارب يانسرين يارب احسن أنا تعبت ومش قادرة استحمل اكتر من كده 


لمح غسان دموع مليكة في نفسة واللهي لافرح قلبك و اعوضك عن كل يوم حزن شوفتيه يا ا ملكة قلبي بس اصبري عليا 


مليكة خرجت نسرين من حضنها 


مليكة/ قوليلي صحيح يا نسرين حازم عارف اسمك الحركي علشان بس منكنش خدعاه


نسرين / لأ اتصدقي نسيت أقوله 


مليكة / عيب عليكي دي حاجة تتنسي يعني يتجوزك وميعرفش أن اسمك كلب البحر 


وطلعت مليكة تجري ووراها نسرين 

نسرين مش سيباكي انا كلب البحر

ابتسم غسان علي فكره الاتنين متعلقين ببعض قوي اكتر من الأخوات 


حازم / خير ياغسان في ايه تاني عينك جواها دموع وكلام وحاجات كتير خير 


غسان/ انا لما صدقت أنها بداءت تلين معايا وكنت خلاص حتمم جوزنا كنت عاوزها تقرب مني اكتر 


حازم/ مش انت كنت قايل مش دلوقتي 


غسان/ منا قلت يمكن لما اتممه نقرب من بعض اكتر لكن عمتي كان ليها وجه نظر تاني. فجاءة لقتها زقت الباب ودخلت ولا كأنها داخله الزريبه 


حازم / احلف بتكلم جد دخلت عليكم وانتم يعني 


غسان / احنا ايه يا حمار انت . واحنا كنا لحقنا عملنا حاجة انا كنت لسه حامهد للموضوع 


حازم/ هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه ههههههههههههه مش قادر بطني فصلتني 


غسان /حازم معنديش خلق لهزارك ابعد عني بدل ما اغير ديكور وشك واخليك تروح للناس وانت مشوه 


حازم / هههههههههههه حاضر وعلي ايه الطيب احسن


وصباح يوم الاربع مشت نسرين ومليكة وريما من المزرعة. راحو بيت مليكة و نسرين والاستعداد لاستقبال العريس

مليكه علقت جرس الباب 

سميرة / حاضر يووة اصبر يالي بتخبط

فتحت سميرة 

سميرة/ لوكا حببتي وحشتني 


مليكة / وانتي اكتر يا ماما ايه مبتسأليش عليا يعني 


سميرة /انتي بقي في بيت جوزك يا حببتي 

طمنيني علي اخبارك و عمته الحرباية عملت معاكي حاجه قوليلي متخافيش 

و غسان عامل ايه معاكي بيعملك كويس وانتي مبسوطة معاه و 

البت نسرين حتتخطب فعلا انهاردة جعانه يا حببتي احطلك تأكلي 

مليكة/ ماما براحة شوية انا حجاوب علي كل الأسئلة دي امتي. براحة يا ست الكل و حقولك علي كل حاجة. أنا معايا ضيفة هي فين احيه نستها علي الباب 


فتحت مليكة الباب لقت ريما واقفه و أيدها في وسطها 


ريما / يسلام ياست لوكا من لقي أحبابه نسي أصحابه صح 

سميرة / انتي تشرفي و تنوري يا ست البنات البيت كله نور بوجودك

مليكة /سميرة حتعملي غدا ايه 


سميرة/ انتم تحبو تأكلو ايه 

ريما انا ممكن اطلب 

سميرة حضنتها انتي تؤمري ده كمان بيتك وتيجي في أي وقت حتي من غير مليكة 

ريما/ بجد يا طنط انا اقدر اجي في أي وقت صح 


سميرة/ صح ياقلبي 


ريما /اصل انا اول مرة احس بالامان و الحنان و الدفا اللي في البيت ده من ساعة ماما ما ماتت

حضنتها سميرة انا كمان زي ماما يا حببتي 


مليكة / ايه حتقلبوها غم ولا ايه و اللهي تطلع كلب البحر من تحت تاكلكم 

وفجاءة الباب خبط 

مليكة شوفتم مش قلتلكم


فتحت مليكة بس كان سواق غسان هو اللي علي الباب 


مليكة / خير يا حامد في حاجة 

حامد ./ غسان بيه باعت الحاجات لحضرتك و الكيسة دي لريما هانم

مليكه / شكرا يا حامد 


ريما / ايه ده كله يا مليكة مين باعت الحاجات دي كلها


مليكة / غسان اللي بعتهم وكاتب اسمأنا عليهم خدي دي بتاعتك 

ريما/ فتحته لقته فستان روعة 


مليكة الله جميل قوي يا ريما مبروك عليكي 


ريما / مش حتفتحي بتاعك ده شكله كبير. قوي 


مليكة / حفتحة جوا في الأوضة جوا 


ريما / بس عاوزة اتفرج عليه 

مليكة\ لا لما ألبسة 


ربما /انتي رخمة علي فكرة


مليكة/ عارفه علي فكرة


سميرة./ من بعيد تعالو ساعدوني بدل النقار ده بدل ما أجلكم بعصاية المكنسة


طلعت ريما و مليكة جري علي المطبخ 


جرس الباب خبط راحت مليكة. تفتح


مليكة ،/ انتي ايه اللي طلعك عندنا يا كلب البحر انتي 


نسرين / احلام بتنفض ومش عاملة اكل قلت اطلع اكل عند سميرة 

مليكة / هو احنا مش حنرتاح منك يا زفته 


نسرين / وسعي كده اناشامه روايح تحفة سميرة يا سميرة انا جيب نورت البيت جعانه


سميرة / تعالي يا حببتي الف مبروك ياروحي 


نسرين/ جعانه طابخة ايه ده مش معقول عاملة طاجن باميه بلحمة الضاني ياوعدي و ايه ده صنية رقاق لاء قلبي لا يتحمل كل ده

سميرة / و عاملة كمان ورق عنب عرفاكي بتحبيه 


ريما بصراحة الله يكون في عون ابيه حازم ممكن يصحي ميلقيش دراعه 


قعدوا كلهم ياكلو في جو أسري لا يخلو من المرح و الفكاهي وريما كانت مبسوطة جدااا وسطهم و بتضحك علي نقار نسرين ومليكة وفي الليل. 


نسرين / اعملو حسابكم انا حبات معاكم ماهو مش تقعدو ترغو طول الليل وانا زي الهبله انزل انام مع احلام لوحدينا بعنكم 


وفجاءة الباب خبط 


فتحت نسرين كان غسان 

غسان/ مساء الخير ممكن ادخل 


نسرين/ ها اه اتفضل غسان بين 


دخل غسان لقي سميرة و مليكة وريما قاعدين 


غسان / سلام عليكم اذيك يا حاجة


سميرة / اهلا وسهلا شرفت وأنست يابني 

اتفضلي يا حبيبي 


سميرة /مليكه قومي حضري اكل لجوزك شكله جعان 


غسان عينه اتقابلت مع عيون مليكة و كأنه لقي مراده وعنية بتبعت نظرات وحشاني 

وفجاءة عينه وقعت علي مليكة كانت لبسة كاش مايو قصير 

بصلها نظرة اعجاب خلي وشها احمر من الخجل وجرت علي المطبخ

غسان/ حاجة سميرة انا ممكن اغسل ايدي.


سميرة./ اتفصل يابني الحمام جانب المطبخ حتلاقي مليكة هناك حتقولك مكانه


دخل غسان المطبخ علي مليكة كانت مشغوله بتسخين الاكل محستش بيه 

حضنها غسان من ضهرها ووضع وشه في رقبتها 

غسان وحشتيني قوي قوي قوي معرفتش لا انام ولا اكل غير لما اشوف عنيكي وحشتني يا ملكة قلبي 

مليكة و قداحمرت اكتر من الكسوف غسان حد يخش علينا عيب كده 

غسان / و يضمها اكتر ليه هو ايه اللي عيب . العيب اللي انا في اشتياقي ليكي حيموتني مش قادر والبتاع اللي انتي لبساه ده تحفه عليكي ايه الجمال ده انا خلاص مش قادر 


ثم لفها ليه واخد شفتيها في قبله طويله بكل حنان ورقه 

دخلت نسرين عليهم 


نسرين شهقت التار ولا العار العار يالهوي انتم بتعملوا ايه 

مليكة / اخرسي بس ووطي صوتك ده 


نسرين / لايمكن ده شرف العيله سميرة يا سميرة تعالي شوفي بتك المحترمة ياسميره. 


مليكة / اسكوتي بقي امي حتسمعك


نسرين / حسكت بس بشرط 


مليكه / ايه هو اخلصي كلب بحر حنقول ايه 


نسرين ا/اخد قلم الكحل اللي عجبني 


مليكة،/ سابت الاكل قلم ايه ياختي لاء كله الا قلم الكحل ده انا بحبه


نسرين /خلاص حنادي علي سميرة تيجي تشوف اللي بيحصل في بيتها الطاهر البيت ده طاهر من ساعة ابوكي الحاج ما مات 


مليكة /بصي بقي يا كلب البحر انتي خودي الروج السحري و خلصينا 


نسرين/ لأ قلم الكحل ياقول لسميرة 


مليكة /اتصدقي شكلي حلعب البخت في عينك اتلمي


كل ده وغسان واقع علي الارض من كتر الضحك عليهم 


دخلت سميرة/ خير يا ولاد صوتكم عالي ليه وانت يابني عملو ايه النصبتين دول مخلينك بتضحك كده تدوم الضحكة يا حبيبي 


غسان/ الله يخليكي يا ماما هو ممكن اقولك ماما 


سميرة/ ممكن وممكن احضنك كمان 

دمعت عيني غسان فهو لم يشعر بجو الأسرة ده قبل كده 


غسان /هوانا ممكن إبات معاكم 


سميرة/ وهو مين قالك اني كنت حخليك تمشي. ياحبيبي. انت حتبات مع لوكا في اوضتها

انتبهت مليكه و برقت ينام فين مع مين ده السرير متر 


دلســت ضعيفــة لكننــي حســاســة جــدا

لســت قــويــة لكــن ثقتــي بنفســي عاليــة 

اتضــايــق بسهــولــة..... وارضــى بسهــولــة أكبــر 

احــب الجميــع ولا أثــق إلا بالقــليــــل 

اخلــص لمــن احبــه بإتقــــان 

ارفــع من يعشقنــــي إلى ســابــع سمــاء فــي قَلبـ♡ــيے 

وارمــي مــن يكــرهنــي فــي أسفــل درك من نــاااااري 

هــذه انــااااااااا ولا يفهمنــي إلا مــن يعــرفنــي جيــــــــداااا.....


الفصل التاسع عشر 


عشقتك فوق الهوي والجنون

عشقتك بكل ما يحمل الحب من فنون 

فيا ليت لقلبي فم ولسان وعيون 

حتي يبوح بما داخلي من عشق مسجون 

أحببتك بروحك وصوتك الحنون

وبعدما رأيتك جننت بحبك وأصبحت بكي مفتون 

فأنتي أجمل من رأت عيني وفيكي سحر العيون 

ألا ترحمي قلبا خفق بحبك حد الجنون 

نزف كل مشاعره لأجلك قلبا شكا الحنين والشوق لقربك

قلبا يعشقك مهما طال الزمن ومهما رأت العيون 


سميرة/ وهو مين قالك اني كنت حخليك تمشي. ياحبيبي. انت حتبات معي لوكا في اوضتها

انتبهت مليكه و برقت ينام فين مع مين ده السرير متر 


سميرة / يلا يا بت يا نسرين علي بتكم من غير مطرود بقي نامي تحت مع احلام هنا كومبليت العدد كمل 


نسرين / كده ياسميرة هي دي اخرتها وانا اللي بحافظ علي بيتك بس حنقول ايه مفيش فايده في العيله دي قطط ياكلو وينكرو 


سميرة/ انتي يازفته قصري و انزلي تحت عند امك بدل ما اقوملك و انتي عارفه اللي حيحصل


نسرين/ و علي ايه يلا سلام عليكم.. بت يالوكا علي الله تتأخري الصبح الكوافيره جايه بدري 


سميرة / يلا يا مليكة كملي تحضير العشا لجوزك وأنا حاخد ريما و اخش انام تصبحو علي خير 


غسان /وانتي من اهله يا ماما


مليكه/ وقفت تكمل الاكل و قاعد غسان علي كرسي علي ترابيزة في المطبخ

مليكة /انت قعدت هنا ليه اطلع علي السفرة برا 


غسان /لاء حاكل هنا بس اخلصي احسن جعان جدا ما كلتش حاجة طول النهار


مليكة / و ليه سايب نفسك ليه كل ده 


غسان / بص في عنيها . تفتكري ليه يا لوكا


مليكة/ معرفش وحطت الاكل علي الترابيزة


غسان / ممكن تاكلي معايا علشان اعرف اكل


مليكة / حاضر مع اني لسه واكله بس ماشي 


غسان / الله علي اكل مامتك نفسها حلو قوي وانتي كمان لما عملتي الاكل كان أول مرة اكل كده بجد كان طعمه حلو زيك 


مليكة / الف هنا وشفا عليك يا حبيبي


قرب غسان منها مليكة انا مش قادر ابعد عنك اكتر من كده انا بحبك . انا عمري ما قلت لحد الكلمة دي قبل كده انا محستش بالإحساس اللي انا بحسه بقربك ده مع حد و وقرب اكتر لحد ما لمس شفايفها بقبله رقيقه ولكن كان تأثرها كالسحر علي مليكة لقد ازداد خفقان قلبها بشده وبداءت نفسها يعلو .

لاحظ غسان حالتها وابتسم فهي في أضعف حالاتها.. اقترب اكتر وضمها لحضنه ، والتهم شفتيها مرة أخري في قبلة طويله .وبداءت مليكة تتجاوب معاه وهي سعادتها وكأنها تمتلك العالم كله بلمسة أيده 


غسان/ لوكا ايه رايك وغمز لها


مليكة / راي في ايه 


غسان / لوكا انتي عارفة في ايه قولتي ايه 


مليكة / تعالي نخش نتكلم في الاوضه جوا


دخل غسان الاوضة وهو بيبص في كل أنحاء الغرفه


غسان / بضحك دي اوضتك 


مليكة / اه غريبه شويه صح


غسان/ بيتفرج علي الأوضة غريبة فعلا بس مش شوية غريبه كتيير .

ايه كل الحيوانات اللي معلاقها دي اوضة والا جنينه حيوانات صورهم كتير قوي.

وليه بقي الهيكل العظمي ده بتاع ايه


مليكه / ضحكت ده ده هيكل عظمي حمار كنت بدرس عليه 

غسان / حمار يا مليكة 

مليكة ا/ا ه وفي عندي قرد كمان كنت بشرحه 


غسان / خلاص خلاص هي وصلت لقرد كمان شكرا يا لوكا علي الجو الرومانسي ده .


مليكه / لاء ولسة استني في عندك ضفدعة و 


غسان/ وحيات النبي خلاص دانا هربان من الزريبة والمزرعة كفايا

مليكة / هههههههههههه حاضر يلا بقي علشان تنام علشان بكره يوم طويل و كلب البحر حتلاقيها من الفجر فوق راسي .. اه بس في مشكله حتعرف تنام بهدومك دي اصل بصراحة مفيش حاجة تلبسها


غسان / غمز ليها ومين قالك اني عاوز البس انا بقلع بس

وبداء غسان يقلع القميص وبداءت عضلاته تبان و بيفك الحزام 

مليكة. / استنا انت حتعمل ايه 


غسان /حعمل ايه حقلع علشان اعرف انام انا متعود أنام كده في حاجة و مسألش فيها وكمل قلع 


غمضت مليكة عنها وشها احمر جداا بداءت تعض علي شفتها

غسان / انتي احمرتي كده ليه انا جوزك يا لوكا المفروض مفيش كسوف بنا احنا واحد يا ملكتي وبحذرك

متعمليش الحركة دي تاني قدامي لاني مش حكون مسؤل لو عملتيها قدام حد 


مليكة /باستغراب حركه ايه 


مد أيده غسان وخلص شفايفها من بين اسننها . الحركة دي يا ملكتي لان الشفايف دي بتاعتي انا ملكي والتهم شفتها مرة أخري 

مليكة / غسان أنا مش مستعده دلوقتي عاوزة شوية وقت . بصراحة خايفة قوي ممكن تأجل شويه الموضوع ده


غسان/ مش حغصبك علي حاجة يا ملكة قلبي بس انا كان نفسي نبقي حاجة واحده 

تعالي بقي في حضني خليني اعرف انام 

اخدها غسان في حضنة وضمها بشوق وحنان و هي دخلت بين أحضانه تستمد الدفا منه.

نامو اول مرة وهما حاضنين بعض وكأن العالم انفاسة كلها توقفت عندهم

وفي صباح اليوم التالي


استيقظ غسان قبلها علي صوت خبط علي باب 


غسان / لوكا لوكا في حد بيخبط قومي افتحي


مليكة/ صباح الخير يا حبيبي 


حضنها غسان بشدة صباح الابتسامة و الأمل يا نن عيني من جوا . في حد بيخبط 

مليكة / سيبك من الباب تلاقيها كلبه البحر مفيش غيرها لو أمي شافتها حتظبطها 


غسان/ تمام كنا بنقول ايه بقي . اممم اه افتكرت كنت بقول ده اجمل صباح مر عليا يا ملكة قلبي 

الباب خبط تاني 


مليكة / غسان قوم البس هدومك علشان شكل كلبه البحر بدل ما يبقي خطوبتها حتكون جنازتها 


فتحت مليكة الباب خير يا ابو قردان عاوزة ايه من فجر ربنا لسة النهار طالع 


نسرين / ايه ساعة علشان تصحو كنتو بتعملوا ايه 

مليكه حنكون بنعمل ايه يا وحيد القرن الساعه تسعة حنكون اكيد نايمين يعني 


نسرين / عيني في عنيك ده شكل ناس كانت نايمة 


مليكه / انا نفسي اعرف هي احلام رمياكي علينا كده علطول ليه ملكيش أهل يابنتي يسألو عليكي بدل ما انتي قرفانه 


غسان / من بعيد صباح الخير يانسرين هو حازم مكلمكيش 


نسرين/ صباح الخير يا أنشطه هنا قدر اقولك أنشطة براحتي لا حازم كلمني خمستاتشر مرة بس لحد دلوقتي 


غسان / طيب خليهم انتي ستاشر و كلميه


نسرين/ بضحكة هبله هههههها انا بتوزع يا جدعان نسرين بنت احلام بيوزعوها . ماشي ميضرش حتوزع بس عدو الجمايل 

قفلت مليكة الباب في وشها وهي لسة بتتكلم 

وقام غسان بسرعة وشدها لحضنة تعالي بقي علشان انا حموت واقولك حاجة في بوقك من ساعة مصحيت بس نسرين فصلتني 

ضمها لحضنه وشدها جامد وبداء يقبلها من وجهها كله بحبك بحبك بحبك وبيقبل وجهها لحد موصل لرقبتها دفن وجه في رقبتها يستنشق عطرها بهيام شديد ومليكة كانت مغيبة في عالم تاني 


غسان / مليكة علشان خاطري يلا بقي مش قادر اصبر 


مليكة/ غسان غسان بحبك 

ولقد كانت هذه الكلمة بوابه عبور عالم الاحلام عالم مليء للعشق و الهيام 

مليكة / غسان اااااه كفايا مش قادرة استحملك بقي 


غسان/ وطي صوتك مامتك برا معلش استحملي شوية خلاص

مليكة /ااااه بصوت عالي 

كتم صوتها غسان بقبله طويله مبروك يا حرم غسان الكيلاني 

انتي كده بقيتي رسمي حرم غسان الكيلاني مبروك يا ملكة قلبي من جوا 


مليكة / بعياط غسان انا تعبانه قوي مش قادرة عاوزة ماما 

غسان / لاء مامت ايه واحنا كده اهدي بس شوية و انتي حتبقي كويسة قال ماما قال .. تعالي بس في حضني ونامي 

مليكة /غسان بطل تعبانه بجد أن معرفش أن الموضوع متعب كده 

غسان / بضحك هههههههههههه يعني عاوزة تبقي حرم غسان الكيلاني ببلاش كده اكيد لاء


مليكة /بتضربه علي صدرة أتصدق انك غلس قوي 

غسان وانا بعشقك بدمي وكياني وروحي . اوعي حاجة تخش بنا تغيرنا عاوزك تكوني ملكي العمره كله يا ملكة قلبي وفؤادي وحياتي كلها


مليكة/ ايه الكلام الحلو ده كله حتغر في نفسي كده 


غسان / اتغري ياقلبي براحتك علي قدك.. من حق الجميل يدلع تعالي بقي علشان نكمل ام الكلمتين 

ملكية/ كلام تاني مش خلاص 


غسان/ هو ايه اللي خلاص احنا كنا بنسخن بس وسحبها معاه في عالم من الحب و الشوق والأحلام يبث لها كل مشاعر الحب و الحنان 

وفاقو علي خبط علي الباب وصوت نسرين 

في الخارج 

نسرين / لوكا يا لوكا انتي يالولو 


سميرة / نسرين عيب كده جوزها معاها جوة اتلمي وانزلي عند احلام وخدي ريما معاكي وانا كمان نزله اشوف احلام 


نسرين سابت الباب و ماسكة في ايد سميرة 


نسرين/ سميرة مش مرتحالك هو في أي بلظبط عاوز تنزلي وتفضي البيت ليه اوعي تقوليلي أنه حصل 


سميرة / اختشي يابت ويلا علي تحت ريما ريما 


ريما/ نعم ياطنط 

سميرة/ مش قلنا نقول ماما 


ريما /حاضر يا ماما نعم خير 


سميرة / تعالي انزلي مع نسرين تحت علشان الكوافيرة علي وصول يلا يا حببتي 


ريما/ طيب اخبط علي لوكا اقولها تنزل معانا 


سميرة / لاء يا حببتي سيبي مليكة دلوقتي تصحي براحتها ويلا انتم


نسرين/ سميرة وغمزتلها يبقي حصل ونعمة شكله حصل 

ويلا يابت يا ريما غني معايا ياولاد بلدنا يوم الخميس حكتب كتابي وابقي عريس و حتبقي لامة و الدعوة عامة بس لوكا لاء 


سميرة وقد جابت عصاية 

المكنسة يلا يابت احلام علي تحت و بداءت تضربها 


نسرين لمحة العصايا زقت ريما وطارت علي تحت 


ريما / بضحك هههههههههههه انا نزله ياماما

سميرة/ اصبري خوديني معاكي 


نزلو سمعت مليكة صوت باب الشقة بيتقفل .قامت خرجت ملقتش حدد


دخلت غسان محدش موجود قوم بقي خد دش علي بال محضرلك الفطار علشان الوقت بداء يجري


غسان /حاضر ياقلبي دخل غسان الحمام 


مليكة خبطت علي الباب غسان اقفل عليك الستار. حخش اعلقلك فوطة جديده 

غسان خشي علقيها انا قافل الستاره


دخلت مليكة علقتها وهي طالعة لقت ايد سحابتها البانيو 


مليكة / غسان بس بقي عيب كده


غسان / هو ايه اللي بس . ياقلبي احنا عرايس تعالي بقي حوريكي ازاي بيلعبو بالمية ازاي 


وسحبها معاه لعالمه الخاص 

انتهو من الحمام وحضرت مليكة الفطار و لسة حتقعد سحبها غسان علي رجليه طول ما احنا لوحدينا ده مكانك من هنا ورايح ماتبعديش عن حضني ثانية واحده يا قلبي 


مليكة / انا خايفة قوي من السعادة دي كلها انا حاسة كأني ماسكة نجوم السما بأيدي 


غسان /الحمد لله ربنا يديمك نعمة عليا يارب 

سمعو صوت جرس الباب فتحت مليكة 


ريما / صباح الخير يالوكة والا اقول صباحية مباركة وغمزت لها 

احمر وجه مليكة بشدة 

مليكة/ اخلصي عاوزة ايه يا ريما شكل كلب البحر بهتت عليكي بلاش تقعدي معاها كتير


ريما / متزوقيش وتداري كسوفك ماما سميرة بتقولك الكوافيره وصلت وعوزاكي


مليكة / ماشي ياقمر. انزلي وانا حنزل وراكي اهو


دخلت مليكة غسان انا لازم انزل تحت علشان الحق اجهز 


غسان / صحيح ياقلبي شوفتي الفستان اللي جبتهولك 


مليكة /شهقت أتصدق نسيت خبيته من ريما علشان متشفهوش غير عليا و نسيت انت جيبت واتشغلت بيك 


غسان / وأنا عاوزك علطول مشغوله بيا ياقلبي


مليكة/ غسان لم الدور خطوبه نسرين وحازم انهاردة وانا معدش فيا حيل انا موجوعة جداا


غسان خلاص ياقلبي قومي شوفي الفستان وعاوز رايك 




شهقت مليكة من روعة الفستان و السلسلة اللي معاه 

مليكة / غسان روعة روعة روعة ايه الجمال ده تحفه يا غسان ربنا يخليك ليا بجد روعة بس الخطوبة في البيت علي الضيق و الفستان كتير علي الحفله 


غسان / حضنها وشلها و لف ليها مفيش حاجة تكتر علي القمر اعتبريه فستان خطوبتك اللي ملبستهوش 

بس بشرط يالوكا الشال ميتقلعش خالص علشان متعصبش 


مليكة /عنيا يا نن عنيا انت تؤمرني و انا اقول حاضر 

انا نزله أنت بقي اقعد قدام التلفزيون علي بال مخلص وحطلعلك سميرة علشان تسليك 

بعتلها غسان بوسة علي الهواء 

نزلت مليكة وخبطت فتحت نسرين 


نسرين/ اول ما شفتها سحبتها من أيدها علي الاوضة وقفلت الباب و كانت ريما جوا 


نسرين /انتي يا انثي العنكبوت لو محكتليش ايه اللي حصل. حطلع بوزك اخلصي حصل اللي في بالي


مليكة واحمرت جامد وهزت راسها اه 


نسرين/ نطت لفوق يا هو يا حلولي وأخيرا و نطت فوق علي السرير

ايها الناس الماكنه طلعت قماش ياهووووو


وجون وجون وجون أخيرنا غسان دخل جووووون 


ونزلت علي الارض اخير. فتحتوا عكا ياهوووووو يا هوووو


مليكة /يخربيتك اخرسي بقي وطي صوتك زفت ده وانتي شبه القرد كده 


نسرين/ ليه بقي أن شاء الله اوطي صوتي 

لا دانا حزغرط واعمل فرح كمان لللللللوي


سميرة/ فتحت الباب انتي هنا يالوكا من امتي تعالي عاوزاكي 

مليكة /هو في ايه يا اخونا هو كان فتح عكا بجد 


سميرة/ تعالي بقي يابت لما احضنك الف مبروك يا ضنايا الف بركة يابنتي 

مليكة/ هو انا كنت باينه قوي كده يالهوي 

سميرة /لا ياقلب أمك انا قلبي كان حاسس بيكي 

مليكة/ بس انا تعبانه قوي يا ماما 

سميرة /معلش شوية و الوجع يروح الف مبروك 


ريما/ مبروووك يا لوكا ربنا يهدي سركم 

دخلت احلام ايه يابنات الكوافيرة زهقت 

شهقت نسرين احيه انا نستها خالص ..


لبسو كلهم و استعدوا و كانو التلات بنات زي القمر الباب خبط 

فتحت ريما 

كان غسان و حازم و معاهم صديقهم نادر اللي ماسك المطعم فهو الضلع الثالث بتاعهم


كان نادر ماسك ورد احط ده فين

ريما انا ممكن اخده لو تسمح


نادر / اتفضلي يا آنسة وهو بيده لها بهمس مشاء الله هو في كده 

ملحوظه نادر عمره ما شاف ريما خالص لأن محرج علي اي حد يروح عند السرايا وريما كانت عايشة في تركيا 


ريما /افندم حضرتك بتكلمني 

نادر / لاء اه لاء شكرا 

ضحكت ريما من ربكته 

ريما اهدي براحة شوية انا ريما و حضرتك

انا نادر ابتسمت وسابته ومشت تضع يدها على قلبها 


رحبت سميرة وأحلام بالعريس و أصدقاءه

دخلت نسرين و مليكة و كانت نسرين شايلة القهوة 

قدمت نسرين القهوة للكل واخر واحد حازم كانت حاطة ملح وشطة في القهوة 


حازم لسة بشرب قاعد يكح و ,مليكة لازم تخلصها احسن الجوزاه تبوظ انت حر في ايدك 

ومليكة ونسرين عاملين يضحكو 


غسان/ خلاص بقي نخش في المهم احنا يشرفنا أننا نطلب ايد الانسة نسرين لابننا حازم 

مليكة وريما ونسرين مش مبطلين ضحك 


غسان / بصلهم وبعدين يابنات احنا بنتكلم جد 


وعنين نادر علي ريما مش عارف ينزلها سرقت قلبه وروحه ولسه ميعرفش أنها اخت غسان 


ريما/ لاحظت نظراته انخفضت عينيها واحمر وجهها


نادر/ في سره اموت في الفراوله 


وفي السرايا عند جوز العقارب

رنا / ماما وبعدين الأمر بداء يخرج عن السيطره

فوزية/ متقلقيش ياقلب امك فوزيه عندها كل جديد


رنا ٠/ ايه بقي الجديد علشان زهقت


فوزية./ اصبري واتفرجي وسقفي لامك كمان 

فوزية / انا حخلص منها خالص وهي بتشتغل اصبري بس الفرصة تيجي وانا حبهرك


رنا / يالهوي ياماما حتقتليها لاء مافيناش من الدم لاء 


فوزية / اهدي يابت انا حعملها قضاء وقدر بس اصبري 

رنا طيب حتعملي ايه احكيلي


في عينيك شوق يقتلني 

وفي شفتيك همس يحييني لم تكن القبلة 

في الحوار ...ولكِن

الشفاه خرجت عن النص 


الفصل العشرون 


رنا / يالهوي ياماما حتقتليها لاء مفيناش من الدم لاء 


فوزية / اهدي يابت انا حعملها قضاء وقدر بس اصبري 


رنا / طيب حتعملي ايه احكيلي 


و في بيت أحلام ونسرين 


غسان / يلا يا عريس طلع الشبكه علشان نخلص


حازم / في ايه ياعم هو احنا حاجزين مدة ولا مدتين ايه نخلص دي 

غسان /انا مش فاضي ورايا كلام لسة مخلصتوش


حازم /الصبر يارب اهدي واتقل كده بلاش اللهفه دي حتسوء سمعتنا 

غسان /انا عريس جديد مبقلايش كام ساعة


حازم / الله يسهلو ياعم الف مبروووك ياصاحبي عقبال منفرح بخبر البيبي


غسان / ياارب يا حازم بجد مشتاق اكون اب في عيل من مليكة بجد انا بحبها قوي قوي 


انضم ليهم نادر / انتم سايبين الناس وقاعدين بترغو في ايه اخلصو يلا

حازم /طلع الشبكة وكانت عباره عن خاتم الماظ 

حازم / بعد اذن حضرتك يا حاجة احلام انا عاوز كمان اسبوعين نكتب الكتاب و نتجوز 


احلام / بسرعة كده يابني مش حنلحق نجهز حاجة


حازم/ ونستني ليه اولا انا عندي بيت صغير جوا المزرعة مفروش وجاهز ممكن بس نجيب أوضة نوم وبعدين احنا شغلنا احنا الاتنين في مكان وا حد يعني شبه مقيمين مع بعض وانا بصراحه مش حعرف اتعامل معاها غير . لما تكون مراتي 


سميرة / مخلاص بقي يا احلام خير البر عاجله مبروك ياولاد سمعوها بقي زغرروطه يا بنات وعقبال البنوته القمر دي كمان وهي بتحضن ريما 



مليكه/ الخاتم بصراحة وااو.ووو يا نيرو يجنن بجد الف مبروك ياحياتي ربنا يكملك علي خير


نسرين/ انا مش مصدقة نفسي بجد حد يلطشني قلم والا يقرصني واخيرا اتعدلت و حتشال من قائمة العوانس ياولاد و حتجوز حتججوز 


مليكة / بس يا هبله وطي صوتك العريس يسمعك يقول ضحكنا عليه وجوزنا واحدة عندها تخلف عقلي 


نسرين / هو لسانك ده مش حيتحط مكانه ابدا


مليكة / لاء ليه هو مضايقك في حاجة لمواخذه 


انتهت الخطبه علي خير 


غسان/ مليكةيلا بقي اطلعي غيري هدومك دي خلينا نروح

مليكة / طيب متخلينا بيتين انهارده كمان عند ماما 


غسان /معلش حبيبتي مش حينفع في شغل كتير متعطل واتصلوا بيا بيقولو المهر كراميل شكله تعبان 


مليكة / كراميل ماله لاء يلا بينا أنا حطلع اغير والا اقولك مش لازم حروح كده 

غسان /طيب تمام سلمي عليهم. ونادي ريما وشوفي نسرين وضعها ايه هي بردو عندها شغل كتير متعطل


مليكة / غمزتله حاضر اديني ثواني واكون عندك 


غسان/ اشتقتلك مووت عاوز اطير اروح واخدك في حضني دانا حقولك كلام جديد لانج بورقته لسة 


مليكة/ بكسوف انت قليل الادب بصراحة مبتشبعش


غسان / هو انا لحقت علشان اشبع و انتي لسة مشفتيش قله الادب حوريهالك بجد بس اصبري نروح وانا حبدع


مليكة/ غسان عيب بقي بتكسف بجد 


شدها غسان لحضنه بتتكسفي مني انا اوعك يا لوكا انا وانتي بقينا شخص واحد ماحدش بيتكسف من نفسه وانتي نفسي.

انتي روحي يا ملكة الفؤاد والروح نفسي اخبيكي جوايا عن كل عيون الناس بحبك يا لوكه 


مليكة / واحمرت غسان انا حاسة أن الدنيا دي كلها ملكي انا كمان بحبك قوي قوي


غسان/ اموت انا لو مدقتش شفايفك دي دلوقتي وحالا هو طعم الروچ ده ايه عاوز ادوقه


مليكة/ اتلم بقي احنا عند ناس 


غسان / وانا بيهمني وا خد شفتها في قبله رقيقه 


مليكة /اوعي بقي انا حروح اشوف البنات علشان نروح 


غسان / غمزلها بس ياريت بسرعو علشان مشتاق 


دخلت مليكة جوا الف مبروك يا نيرو مبروك ياحازم ايه بقي مش يلا اتاخرنا وعندنا كلنا شغل الصبح 


نسرين / هو انا كمان حروح معاكم 

مليكة/ نعم ياختي هو مش حضرتك موظفه بردو والا انا بيتهيألي 

نسرين/ بس انا عروسة هو في عروسة بتشتغل تاني يوم علطول كده 

مليكة/ مالت عليها بصوت منخفض لتكون كانت دخله وانا مش واخده بالي بروح احلام أمشي يا كلبة البحر انجري غيري خلينا نمشي غسان مستعجل 


نسرين / انتي فصيله حاضر اهو اوف 


حازم /في ايه ياحبي 


نسرين/ مفيش لوكا فصلتني وعاوزاني اغير علشان نرجع المزرعة


حازم /ما ده الطبيعي مش في شغل والا ايه يلا بقي بطلي دلع احنا فعلا اتاخرنا و السكة طويله 


غسان / يلا يا نادر و حازم . نستناهم تحت في العربية علشان مش حيبطلو رغي لو منزلناش


نادر قبل ما ينزل ر مي نظرة علي ريما نظرة وداع أو اشتياق 

ريما وشها احمر تاني 


مالت عليها مليكة اموت واعرف في ايه منا مش حنام غير معرف الوانات وشك دي من ايه بس سهله ساعة وتوصل 

ريما / في ايه يا لوكا مفيش هو صحيح مين نادر ده 


مليكة / قولي كده بقي اطلعي من دول وخوشي في دول بقي الحكاية نادر امممم 


قطعة كلامها نسرين يلا بقي انا خلصت جاهزين


مليكة / لا تفصيل يا ختي امشي الرجاله سبقونا علي تحت نزلو البنات 

ركبت نسرين مع حازم 

وفي عربية غسان كان نادر قاعد قدام جمب غسان وفجاءة فتح عينه علي وسعها لما شاف ريما بتركب ورا مع مليكة 


غسان/ ها يابنات كل تمام نمشي


ربما/ بصوت منخفض تمام يا ابيه امشي يلا


نادر في نفسة ابيه هي دي اخت غسان بتاعة تركيا يا دين النبي وانا بقول الحلاوة دي منين اتاريها مستورده 


غسان / ايه رايكم أنا جعان متيجو نقعد في اي مطعم نأكل اهو بلمرة نحتفل لنسرين وحازم 


نادر / فكرة حلوة طبعا انا حتصل بحازم 


نادر الو يا عريس خليك ورانا علشان حنقعد في قريه مشويات علي الصحراوي تجنن حنروح نتعشى هناك حلاوة خطوبتك يا كبير 


حازم / قلبي نادر باشا أنا جعان فعلا يلا بينا 


نسرين/ في حاجة يا حازم 


حازم /لا ياقلبي صحابي بس بيوجبو معايا وعزمنا علي مشويات 

نسرين / اشطه علشان انا عصافير بطني بتصوت 


دخل حازم ورا عربية غسان فكانت قريه بتقدم اكل بدوي ومشويات 

دخلو قعدت نسرين جادنب حازم و مليكة جنب غسان 

ريما و نادر أمام بعض وبداءت حرب النظرات بينهم 


غسان بيكلم مليكة وماسك أيدها و بيلتفت عنيه وقعت علي ريما كان وشها احمر من الكسوف .


راح باصص علي نادر لقاه في عالم تاني خالص اكنه مش قاعد معاهم كان سرحان في عنين ريما 


غسان /مليكة انتي واخده بالك ايه التهريج ده 


مليكه/ هو في ايه يا غسان انت اتعصبت كده ليه هما عملو ايه من الواضح أن نادر معجب بريما 


غسان / بس ده صاحبي يجي يقولي مش يبص كده لاخت صاحبه متهيألي عيب


مليكة/ نادر تقريبا عرف أن ريما اختك واحنا بنركب العربية دلوقتي بس فملحقش يقولك 


غسان/ معني كده أنه كان معجب بيها من واحنا فوق 


مليكة / تقريبا و مكنش عارف هي مين كان فاكرها صاحبة نسرين 


غسان / طيب والعمل منا مش حعرف اعمل نفسي مش واخد بالي 


مليكة/ اهدي كده وطنش لحد من روح 


راحت مليكة غمزة ريما من تحت الترابيزة موطيه عليها 


مليكة/ لمي نفسك شوية اخوكي اخد باله وشايط


ربما / وشها جاب كل الوان الطيف 


ريما/ يالهوي هو قالك إيه يعني انا رحت في دهيا غسان حيموتني 


مليكة اهدي يخربيت عقلك عيله خربانه 


وبدون مقدمات نادر قام قعد جمب غسان 

نادر / غسان انا عاوز اقولك علي حاجة


غسان عمل اهبل طبعا 

غسان /خير يا نادر


نادر/ انت تعرف في الاول معزتك عندي احنا اصحاب من ايام المدرسه. بس الكليه هي اللي فرقتنا وعارف عيلتي كويس و عارف اني من عيله كبيرة وانا اللي اخترت اني اشتغل في مجال الطبخ بمزاجي انا كنت ممكن مسكت شركة ابويا وانت عارف 


غسان / قصر ليه كشف الهيئه ده كله منا عارفك من زمان وعمر الفلوس ما بتعمل راجل . وانت ياصاحبي راجل حتي من غير. متعمل المرشح الطويل في التعريف علي عيلتك وأنك مقتدر وكله ده .انا عمري ما حلاقي لأختي راجل وجدع وصاحب صحبه زيك


نادر/ بكسوف ايع ده انت كنت عارف حكلمك في ايه 


غسان / عيب عليك يلا انت تربيتي و عارفك ابو رجوله 


حازم /دخل في النص انتم بتقولوا ايه 


غسان/ ولا حاجة. الضلع التالت عاوز يكمل نص دينه هو كمان

حازم/ احلف وحيات امك نادر حيجوز نادر رمز العزوبيه 

وحنروح بعيد ليه ما انت اتجوزت هو حد كان يصدق أن غسان الكيلاني يتجوز واللهي لو كانو حلفو علي المايه تجمد مكنت اصدقك بس هي مين بقي صاحبت النصيب اللي وقعت واحد من فطاحل العزوبية 


غسان غمز بعينه علي ريما 


حازم / واووووووووو وقعت واقف يابن المحظوظه حاجة كده تقفيل بلاد برا 


خلصو عشاهم ورجعو المزرعة حازم ونادر راحو بيتهم 


دخل غسان و ريما ونسرين و مليكة 

ريما/ نسرين يكون في علمك انتي حتنامي معايا في الاوضة بتاعتي سيبي اوضتك وتعالي عاوزين نرغو للصبح

نسرين / اوكيه هو ده الكلام 

مليكة/ ياولاد اللذينه انا جاية اسهر معاكم 


غسان / لف أيده حوالين وسطها نعم مين حيروح فين انتي بتتكلمي علي مزاجك طيب دول لسة عوانس لكن انت ياقمر خلاص بقي عندك كلام بيتقال بليل و حضنها جامد 


نسرين و ريما طلعو وهما بيضحكو علي مليكة 

دخل غسان و مليكة السرايا 

وهما داخلين لقوا عمتو واقفة 


مليكة / اتخضت سلاما قولا من رب الرحيم 

فوزية/ . بغل ايه شفتي عفريت 


مليكة /انحرجت لاء اصل حضرتك كنتي 


فوزية/ باس باس انتي حتشرحي قصة حياتك هو في ايه ياغسان بيه نسيب بقي شغلنا و مصلحنا كلها تقف علشان حضرتك اتجوزت و السنيورة مقعداك جنبها 


غسان/ في ايه ياعمتي علي المسا و مليكة مالها انا كنت مع حازم وهو بيخطب مش معقول اسيبة في يوم زي ده


فوزية / وحازم ازاي مايخودنيش علشان اشوف العروسه تنفع والا متنفعش مش كفايا علينا واحد غلط لازم الكل يغلط وتبقي مين بقي ربه الصون والعفاف


مليكة / هو مين اللي غلط يا ام أربعة وأربعين انا سكتالك من الصبح و اقول دلوقتي تسكت دلوقتي تفصل لكن من ساعة ما دخلنا وانتي لوك لوك في ااايه

انا الدكتورة مليكة و بحضر دكتوراه يعني مش واخده واحدة من الشارع 


غسان / بزعيق مليكة باس هو مفيش احترام ليا قلتلك كام مرة صوتك ميعلاش طول منا واقف اتفضلي اطلعي علي فوق بسرعة 


مليكه / لاء يا غسان مش طلعة ماهو مش كل مرة يتغلط فيا وانت تسكت . خلاص طلما انك مش عارف تجبلي حقي انا حاخده بأيدي وخلي بالك عمتك اللي بتعملوا معايا ده طبيعي طلما جوزي سكت عن حقها كل مرة تبقي الحكايا سهلة 

ما اللي جوزها يقولها يا عوره يلعبو بيها الكرة 


غسان / اخر مرة بحذرك اطلعي علي فوق علشان انا صبري قليل و انتي صوتك بيعلا اتقي شر غضبي عليكي اتفضلي اطلعي


طلعت مليكة وهي بتبرطم اه يافوزيه المفتريه لو يسبوني عليكي مش حتاخدي في ايدي غلوة 

يا لهوي احسن تموت ويحسبوها عليا بني ادمه وانت ياغسان اصبر عليا بس 


طلعت مليكة كام سلمة ووفقت تسمع حيقولو ايه 


وتحت غسان في قمة غضبة في ايه يا عمتي هو احنا مش حنخلص من كتر الكلام ده ايه اللي يريحك علشان نبطل نعيش في النكد ده علشان انا تعتب بجد تعبت لا عارف اشتغل ولا اعيش زي الناس الطبيعية


فوزية / اظن انت عارف اني في ايديا ربع المزرعة اللي هي ورثي من ابويا و اخويا 


غسان/ بقلة صبر عارف ان ربع المزرعة بتاعتك ايه الجديده في ده . وده مالو بجوازي من مليكة


فوزية / اقولك انا ماله انا حكتب ربع المزرعة باسم رنا و رنا حتتجوز حد غريب ربع المزرعة. حيروح لحد غريب يشارك فيها وده مش مقبول طبعا 


غسان / والحل حضرتك اللي شيفاه حينقذنا 


فوزية / حقولك الحل وده مش باخد رايك ده امر 


غسان/ ياسلام أمر و ليه بقي وايه اللي يخليني اوافق من أصله


فوزيه / علشان لو موافقتش أنا من بكرة حبيع الربع بتاعي لفهد الراوي واخليه يجي يقعد لك هنا


غسان / عاوزة تبيعي المزرعة لأكبر منافس ليه في السوق ده مبيكرهش حد قدي


فوزي / واللهي بقي انت اللي في ايدك القرار 


غسان/ وطلب ساعتك ايه بقي 


فوزي / تتجوز رنا بنتي وتكتبلها ربع نصيبك في المزرعة


غسان تنح مش لاقى رد


مليكة / نزلت تجري يتجوز مين يا حيزبونه يا حرامية يا سليلة علي بابا انتي .

يتجوز مين ياعقربه يا حمار ناقصله بردعه يا تور هايج ولسة حتجبها من شعرها


غسان / بصوت صحي كل اللي في البيت نزل عليه نسرين وريما ورنا 


غسان / مليكاااااااااااا انا مش قلت علي فووووق هو كلامي خلاص مش بيتسمع في ااااايه انتي نسيتي نفسك أن انا هنا الراجل وانا اللي بقول ايه يحصل وايه ميحصلش ..

اوعي تكوني فكرتي تهاوني معاكي قلة حيله لاء فوقي انا بحب أقول الكلمة مرة واحده و باااااس وحذرتك بدل المره مليون متخلنيش اغضب علشان غضبي وحش مفهووو م


مليكة / وانصدمت من صوته مفهوم في أوامر تاني 


ريما ونسرين واقفين مش فاهمين بس زعلانين علي شكل مليكة 

فوزية بابتسامة انتصار ها يابن اخويا نقول مبروك والا ايه


غسان / بصوت عالي وحازم بكره كتب كتابي علي رنا الكل يجهز و مش عاوز نقاش و اتفضلو الكل يطلع ينام


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close