أخر الاخبار

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدري

 رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدري 

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدري 


الفصل الحادي عشر 

دخل غسان السرايا و هو ساحبها من أيدها وسط نظرات عمته  و تعجب بنتها 

وابتسامت ريما التشجيعيه


فوزية  /هو في ايه عاوزة افهم غسان غسان انت مش بترد عليه ليه 


غسان/  بعدين يا عمتي مش وقته


فوزيه/  مش حسكت غير لما افهم ايه جاب اللي اسمه مالك ده هنا و سحبه من أيده كده ليه 


ثم التفتت  لريما 

فوزية/  انطقي جبتلنا العار صح انطقي يافتجرة ولسه حترفع ايدها تضربها 


ريما /مسكت أيدها انا مسمحلكيش تتكلمي معايا كده فاهمة و اذا كنت سكتلك قبل كده كنت بقول علشان عمتي و عيب. 

لكن انتي وبنتك طلعتو متعرفوش العيب من أساسه 


اولا ياعمتي دي بنت مش ولد بنت واسمها مليكة و ابيه خلاها تلبس كده علشان هي بتشتغل وسط رجاله علي طول علشان محدش يقول عليها حاجة أو يضايقها 


فوزيه/ طيب غسان ساحبها كده لفين 


ريما/ ده بقي تسألي غسان عليه مليش دعوة انا 

وسبتها ومشيت 


فوزية / رنا الحكاية فيها أنه وشكل الحكاية بتروح من أيدينا

رنا/ مش فاهمة قصدك ايه 


طلع بيها علي الاوضة بتاعته 


غسان / انتي تترمي هنا للصبح لحد منشوف مأذون علشان الشبكة الهباب 

ورحمه امي اللي مكرهتش حد قدها حدفعك تمن الالم ده من دمك يا مليكة .

انا غسان اللي الكل يشوفني يقوم يقف حتة بنت عيله نصابه تمد أيدها عليا ده لاعاش ولاكان

انتي اللي صحيتي الوحش اللي جوايا استحملي بقي


مليكه/  بعياط انت فاكر نفسك ايه انت ولا حاجة انزل علي الارض معانا شوية طالع لسما فوق وفاكر أن محدش زيك  .. 

لاء فوووق فووق كده اذا انت كنت غسان باشا

ف انا مليكة  ..  الدكتورة مليكة اللي محدش قدر لحد انهاردة يكسرها 

انا اللي اتحديتك ووريتك اني اقدر اعمل المستحيل بس اخد حاجة عاوزها 

صحيح  تحايلت شوية بس محدش أضر اشتغلت معاك بما يرضي الله مقلتش انا بنت مينفعش اعمل كده 

نمت وسط رجالة  وطلعت زي مانا 

مش حتيجي انت تشكك في تربيتي و لا سمعتي. 

لاء لحد هنا وبس انا قبل ما اجي هنا دست علي قلبي بالجزمة يعني معنديش حاجة اخاف عليها 

انت سمحت لنفسك تاخد مني حاجة مش من حقك و ده مرفوض  وانا متعودتش حد ياخد مني حاجة غصب والألم ده رد فعل طبيعي متهيألي أننا كده خالصين 

خلي بقي اليوم ده يعدي علي خير و سبني اروح بيتي و لا كأني شفتك من اساسا

غسان بسخرية / انتي سقف طومحاتك بيعلي كده ليه هي مين دي اللي تروح بتها كان في و خلص خلاص 

الكلام ده كنتي  تقولي لنفسك قبل متتجرأي وتدخلي مزرعتي لكن خلاص انتي دخلتي عش الدبابير برجلك و بكامل ارادتك داخلة وعارفه انتي بتعملي ايه استحملي بقي القرص بتاعها ماهو مفيش حاجة ببلاش 


مليكة / حصوت وحلم عليك البيت كله انت متعرفنيش انا واحده مستبيعة


قعد غسان وحط رجل علي رجل صحيح انا معرفكيش بس احب اتعرف .عرفيني بنفسك  يا قطة 


مليكة/  بطل استفذاذ خرجني من هنا بدل ما اهد الاوضة دي علي دماغك 

وقف غسان و في عنية غضب انتي بقي اللي بتجبيه لنفسك ومسكها من ذراعها بقوة بصي بقي يابت الناس 

انا سكوتي عليكي مش قلت حيله بس انا اللي متعودتش امد ايدي علي ست بس لازم تتعاقبي علي كلامك ده وشدها ليه بقوة واخد شفايفها بقبله عقاب شرسة  حتي تورمت


مليكه زقته بكل ما لديها من قوة ولكن هو كالحيط لا يتحرك ولا يضعف أمام انين الالم الصادر منها 

ابتعد بعد أن حس بمذاق الدم 


غسان/  كل مرة صوتك حيعلي ولا حتعملي حاجة مش تعجبني ده عقابك وعندي الاسوء من كده بس بوقته 


مليكة /  بدموع انت مش بني ادم مش بني ادم  انت لايمكن تكون طبيعي بكرهك بكرهك 


غسان / وقد انقلبت عنيه عارف اني مش زفت بني ادم بس انتي اللي خرجتي الوحش ده .

انتي بقي الوحيدة اللي مجبرة تستحمليه لحد ميهدا 

اترزعي علشان اغيرلك علي ايدك 


مليكة / بعياط شديد مش عاوزة مش عاوز اطلع برا اطلع برا الاوضة وبداءت ترمي عليه كل شيء يقابلها 


غسان /  بزعيق تاني تاني انتي مصممة توصليني لفين بقولك هدي الوحش اللي خرجتيه مش تزويدها علي نفسك خلي بالك انا غضبي وحش اتقي شره علشان محدش حيندم غيرك فاهمة والا مش فاهمة 


مليكة /.  بتحدي لأ مش فاهمة يا غسان بية مش فاهمة ياصاحب الصون .

ااايه ااايه بقي انت فاكر نفسك الحاكم بأمره  لاء فوق كده انت ولا حاجة فاهم ولا حاجة


غسان /. انا ولا حاجة صح انتي صح انا حوريكي الا ولا حاجة ده حيعمل ايه 

انا دلوقتي حخليكي توطي على رجلي تبوسيها علشان ارحمك وبردو مش حرحمك غير بمزاجي 


وفي الخارج ريما قلقه جداا من صوتهم العالي و عياط  مليكة وخايفه عليها من غضب غسان فهي اكتر واحده عارفه اخوها 

اتصلت ريما بحازم

ريما / الو يا ابيه حازم 


حازم/ خير يا ريما في ايه 


ريما /تعالي بسرعة أبيه غسان حابس مليكة في الاوضة عنده صوتهم جايب لاخر السرايا انا خايفة قوي عليها وانت عارف. غسان لما بيطلع في غضبة


حازم /  اتجنن ده وازاي يجبها السريا عندكم و عمتك 


ربما/ مش وقته الكلام ده تعالي بسرعة و الحقها منه انت الوحيد اللي حتقدر عليه 


حازم  ثواني و اكون عندك


نرجع ليهم تاني 


غسان/  انا حندمك علي اليوم اللي فكرتي تخشي فيه هنا 

وقرب منها بغضب شديد وبداء يمزق ملابسها 


مليكه / انت حيوان حتعمل ايه ابعد عني احسلك 


غسان / انتي اللي جبتيه لنفسك و بداء يقبلها بعنف شديد في وجهها ورقبتها  ومليكة بتعافر و نست الالم اللي في أيدها فكانت تؤلمها بشدة وبداء تنزل دم تاني لأن الجرح عميق ومحتاج راحة 


بداءت تعافر وهو كالمغيب لا يتوقف ولكن انتبه لنفسه علي خبط عالي علي الباب و كانت المفجاءة انفتح الباب و دخل حازم 

شد حازم غسان من علي مليكة 

جن جنون غسان لأن حازم راي اجزاء من جسمها


غسان / بغضب شديد وصوت رج المكان بالكامل  انت ازي تخش هنا يا حازم 


حازم  ابعد نظرة عنها فهو يعلم مدي غيرة صديقة 


حازم /انت اتجننت في عقلك صح ...

من امتي وانت كده انا عمري ما شفتك كده. في ايه يا غسان فوق انت واعي كنت حتعمل ايه انت كنت حتترتكب إثم كبير جريمه في حق نفسك  


غسان /  وعدل هدومة اطلع يا حازم دلوقتي وروح هات مأذون وامها وتعالي بسرعة حكتب عليها دلوقتي 


حازم / عين العقل ياصاحبي راجل طول عمرك معلش ساعة شيطان وعدت علي خير 

طلع حازم ينفذ كلام غسان


غسان /  ريما اطلعي دلوقتي 


كانت مليكة ماسكة  في ريما جامد وتبكي بهستريا 


غسان ،/  بزعيق ريما برا ثواني و حدخلك


طلعت ريما وقفل غسان الباب انكمشت مليكة علي نفسها وفي عينيها زعر شديد


غسان / انا اسف انا معرفش ازاي كنت حعمل كده بجد اسف .

صدقيني مكنتش حعمل حاجة انا كنت بخوفك بس انا لايمكن اكسرك قدام نفسك ابدا ولا قدامي انا مكنتش حاخد حاجة مش بتاعتي علشان انتي لسة مش علي اسمي وحتي لما اتجوزك استحاله اخد منك حاجة غصب 


مليكة علشان خاطري بلاش تظهري عصبيتي علشان انا رد فعلي وحش جداا 

كله ده ومليكه منكمشة علي نفسها ببكاء مستمر 


غسان /.  قومي خودي دش و حخلي ريما تجبلك هدوم من عندها غيري هدومك .

واتوضي علشان حنصلي سوا

عاوز يكون صلاتنا اول حاجة نبداءها في حياتنا 


واعملي حسابك ان والدتك بعت اجبها ياريت متخلهاش تشك 

وانتي كده وعاوزك  تفهميها أن جوازنا ده 


مليكة / انا عاوزة اروح مش عاوزة حاجة 


غسان/  وانا مش حسيبك بعد ما لمست جسمك انا مقبلهاش عليا ولا  عليكي انتي خلاص بقيتي بتاعتي واعملي حسابك مش حتعدي الليله غير وانتي علي اسمي 


خرج غسان وبعت ريما ليها بهدوم


وصل حازم بيت سميرة  خبط

فتحت الباب طبعا الانسة المبجله نسرين هانم 

نسرين / يا خرابي هو في كده  انت بجد ولا حق وحقيقي


حازم  / نعم يا آنسة 


نسربن / وكان في اديها طبق محشي كبيرة بتاكل منه 


نسرين  / تاكل ده عمايل سميرة تحفه 


حازم / افندم حضرتك مين 


نسرين/  متهيألي انت اللي خبط علينا الباب انت بقي اللي مين 


حازم / انا عاوز الحاجة سميرة 


نسرين / ايه ده هي سميرة راحت الحج أمتي لتكون حجت من ورايا .. 

أو تكون حضرتك رحت الحج وشفتها هناك عند الكعبة .. اصل خالتي ام تهاني. اللي ساكنه في الدور الأول ..الوليه الكدابه قال ايه راحت تعمل عمره و لما رجعت جات لسميرة تقولها انا شفتك هناك .. انت بقي تقرب لخالتي ام تهاني صح 


حازم/  انتي زرار القفل بتاعك منين 


نسرين/  مش فاهمة 


حازم / ممكن تقفلي بوقك عاوز اتكلم 


نسرين / وهي بتاكل متتكلم هو انا مسكت بوقك


حازم / اسكتي شويه


سميرة/ مين علي الباب يانسرين


نسرين /معرفش اهي اشكال بتتحدف علينا مش عارفه

طلعت سميرة .


سميرة/ سلام عليكم يا بني خير عاوز مين


حازم /وعليكم السلام يا حاجة انا جيلك انتي بخصوص مليكة 

انتبهت نسرين 


نسرين/ مليكه مالها حصلها ايه انطق قول بسرعة 


حازم /اهدي بس يا آنسة واديني الطبق ده احسن جعت من الريحة الصراحة وشكله يجنن

نسرين / مرسي لزوقك


حازم/  انا بتكلم عن الطبق حضرتك 


نسرين /  بغيظ اتفضل الطبق حضرتك بس انطق مليكه مالها

حازم/  وقد انهمك في الاكل الله مين اللي عامل المحشي ده 

سميرة/  اتفضل يابني اتفضل واقف على الباب كده ميصحش

دخل حازم الشقة 


سميرة / طمني بنتي فيها ايه وانت وانت مين اصلا


حازم/  وقد ارتسم الجد مفيهاش حاجة يا حاجة هي بس عاوزاكي وفي خبر حلو هي حتجوز أنهارده 


قامت سميرة وقفت مين اللي حيجوز وازي بنتي تعمل كده من غير متقولي انطق بنتي غلطت مع مين 


حازم ارتبك ومش عارف يرد 

لحقته نسرين في ايه يا سوسو انتي تعرفي أن لوكا كده بردو اكيد في ظروف حصلت هي اللي خلتها تستعجل كده مش كده ولا ايه يا حضرت


حازم /  أيوة طبعا.  الآنسة مليكة  منتهي الادب بصراحة


دخلت سميرة لبست يلا واديني عنده حالا


نسرين انا رايحة معاكم  دخلت سميرة المزرعه 

نسرين واووووو ايه الجمال ده 

وصلو علي بابا السرايا 


حازم اتفضلو ادخلوا 

دخلت سميرة ونسرين.  قابلتهم عمت غسان 

فوزية / مين دول يا حازم احنا مش محتاجين شغالين جداد

نسرين/  مين دول اللي شغالين ياعقربه ياكركوبه 


سميرة/  نسرين مش عاوزة اسمع صوت ثم توجهت لحازم انا عاوزة اشوف بنتي علشان حاخدها وامشي من هنا 

غسان / السلام عليكم اهلا وسهلا بالضيوف 

اتفضلو 

فوزية/ يتفضلو فين يا غسان مين دول اصلا علشان يخشو هنا 

غسان/  اهدي بس يا عمتي الحاجة والدت مراتي 


فوزية / انت اتجوزت من ورايا ومين دي اللي ضحكت عليك ما أنت بيضحك عليك بسرعة يابن كامليا  تلاقيها واحدة شبه امك 


غسان / عمتتتي باااس بقي باااس

وجه كلامه لسميرة و انتي يا حاجة بنتك كويسة ساعة وحتنزل تشوفيها واتفضلي اقعدي علشان الماذون علي وصول 

سميرة/  وانا مش موافقة تجوز بنتي غير لما اشوفها الاول 

بنتي غلطه معاك بنتي عملت حاجة حرام 


غسان / ممكن تهدي يا حاجة واناوحفهمك كل حاجة تعالي نقعد انا وانتي جوا لوحدينا و انا ححكيلك علي كل حاجة 


دخلت سميرة هي و غسان المكتب وقفلو الباب

حازم جه قعد جمب نسرين 

حازم / الانسة تشرب ايه

نسرين ينوبك ثواب فيا خدني عند مليكه احسن خايفه اقوم اضرب الحيزبونه دي شكلها منرفزني جداا


حازم / بضحك هههههههههههه واللهي لو ضربتيها يبقي عملتي فيا ثواب علشان انا كمان ماسك نفسي عنها بالعافية

نسرين/ خليك جنتل وطلعني عند مليكا في الخباثه عاوزة اشوفها قبل ما سميرة تستفرد بيها


حازم/  طيب تعالي معايا براحة كده شكلكم انتم الاتنين عصابا


نسرين/  انتم عاوزين تاكسي علشان تعرفو. تمشو هنا 


حازم /انتي مصيبه بصراحة 

طلعت نسرين عند مليكه 

خبطت الباب فتحت ريما 

ريما نعم 

حازم تعالي ياريما و سيبي الانسة مع مليكه


دخلت نسرين لوكا حببتي 


التفتت مليكة فور سماع صوت نسرين وجرت عليها تحضنها والدموع منهمره حضنو بعض و الاتنين في بكاء شديد 

نسرين/ مالك يا لوكا احكيلي اللي حصل و انكشفتي ازاي


حكت مليكا كل اللي حصل لنسرين


نسرين / يخربيت عقلك و ضربتيه بالقلم 


مليكه / ضربت هولاكو ويارتني ما ضربته تحول لوحش 


نسرين / هو مين اللي وحش   يا هبله . الواد مز آخر حاجة بصراحة كان بيتكلم مع سميرة تحت في منتهي الهدوء 

مليكه / يالهوي هي سميرة تحت يالهوي يالهوي


نسرين/  اهدي يخربيت شكلك حتعملك ايه  سميرة اهدي لما نعرف حيقولها ايه المصيبة أن امك فاكراكي غلطي معاه وانتي عارفه بقي خيال سميرة الواسع  


مليكه/  استر يارب متكونش عملت فليم عربي ابيض واسود و نظام شرفةالبنت زي عود الكبريت و الحورات دي


نسرين/  بضحك عيب عليكي دي سميرة تربتنا ربنا يستر مطلعكيش حامل 


مليكة / اخرسي بقي يا كلب البحر لما نشوف حيتعمل  فيا ايه تاني ربنا يستر


نسرين/  صحيح يابت يا لوكا مين الواد المز اللي جه جبنا و مين عفريت العلبه اللي قاعده تحت ربنا يكفيكي شرها مش سهله خالص


مليكة/  قصدك عمت غسان فوزيه المفتريه  انا بخاف من نظرتها قوي بجد بترعب من شكلها دي كانت حتلبسني مصيبة قال ايه في علاقه بيني وبين ريما اخت غسان وانا كنت واد 


نسرين / هههههههههههه هههههههههههه كنتي حتجوزي ريما بس تعرفي  عندك حق هي تخوف الصراحة ومين بقي المحسوك اللي جه اخدنا


مليكة /قصدك حازم ده ياستي صاحب غسان من الطفوله وانضف حد ممكن تقابليه هنا حد كويس جدا 

و ريما كمان اخت غسان كويسة قوي هو مفيش غير الحربايه و بنتها ربنا يكفينا شرهم


نسرين/  لوكا لوكا هي ايه سكت حازم ده يعني متجوز خاطب مرتبط يعني 


مليكه / فاضي يا اختي انهدي 

نسرين/ بجد طيب ايه  متظبطي اختك معاه 


وفجاءة انفتح الباب و دخلت سميرة 

مليكة ماما وحشتني ولسه حتحضنها لقت قلم نزل علي وشها من سميرة.


الفصل الثاني عشر 


وفجاءة انفتح الباب و دخلت سميرة 

مليكة ماما وحشتيني ولسه حتحضنها لقت قلم نزل علي وشها من سميرة. 


غسان / لا معلش يا حاجة سميرة مينفعش تضربيها وانا واقف دي في حكم مراتي دلوقتي 


مليكة/ بقهر مرات مين انت لسة عايش الوهم فوق بقي 


سميرة /بزعيق ولا كلمة مسمعش صوتك و اللي حنقول عليه حتنفذيه و رجلك فوق رقبتك سامعه 


مليكة /ماما انتي عمرك ما كنتي قاسية عليا كده .


ثم التفتت لغسان انت قلتلها ايه عني انطق قلتلها ايه خلتها مش طيقاني كده 


فلاش باااك

غسان/ اتفضلي يا حاجه نتكلم جوا


دخلت سميرة معاه أوضة المكتب 


سميرة / طمن قلبي يابني بنتي غلطة معاك رد عليا قلبي حيوقف

غسان / لاء طبعا مين قال الكلام الفارغ ده .

بنتك قمة في الادب و الاخلاق 


سميرة / امال ليه بس السربعة في الجواز


غسان / بصي يا حاجة اللي حقولهولك ده عاوزة يكون بنا 

بصراحة.

اول حاجة انا حبيت مليكة حبتها لدرجة اني بقيت بتنفس عشقها.. بحبها لدرجة اني ممكن اموت من غيرها 


سميرة/. بعد الشر عنك يابني انت شكلك ابن حلال بس بردو معرفتش ليه الاستعجال كده 


غسان / عاوز اربيها من اول وجديد عاوز الجمها بنتك عاملة زي الفرسة الحرنانه عاوزة لجام علشان تقف 


سميرة /ينصر دينك هو ده التشببه الصحيح لبنتي 


غسان/ بنتك اول معرفتي بيها كدبت كدبه كانت ممكن تضيعها 

سميرة / يالهوي عملت ايه المنيله دي مش بتبطل مصايب


غسان / مليكة جت اشتغلت عندي علي اساسا أنها راجل مش ست .

و لولا انا شكيت في الأمر وحطيت عيني عليها كانت ضاعت

بنتك كانت بتنام في مبني كله شباب بس علي انها راجل تخيلي حضرتك . كان ممكن يحصلها لو اكتشفوا أنها بنت وكلهم رجاله و نادرا ما بينزلو اجازات يعني مش بيشوفو ستات . متخيله حضرتك كدبتها كانت ممكن توديها لفين 


سميره / حقك عليا انا يا بني بنتي متهورة و اللي في دماغها بتعملوا بس انا عذراها كانت خارجة من تجربه قاسية جداا . تكسر اي حد . و اعلان الشغل بتاع المزرعة كان لها طوق النجاه كانت عاوزة تهرب باي طريقة و ترمي وراها الماضي كله بجراحة و قرفه


غسان / كان أسمه احمد صح 


سميرة / صح يابني هي حكتلك عن الزفت ده الله لايسمحه كسر قلبها في احلي يوم تتمناه كل بنت


غسان / لاء بس كانت مرة نايمة وشافت كابوس و كانت بتنادي باسمة 


سميرة/ غصب عنها يابني الصدمة كانت شديدة قوي لولا أن لوكا جامدة كانت انكسرت من زمان تخيل كده يابني لما تكون عامل للإنسان ده كل حاجة حلوة و مش مكلفه حاجة حتي بدلته بتاعت الفرح هي اللي جبتها


غسان /باستغراب هي مليكة كانت متجوزه 


سميرة/ لاء يابني سابو بعض يوم الفرح الصبح 


غسان / باستغراب معقوله ازاي ده حصل وبغيرة شديدة هي كانت بتحبه


سميرة/. ابتسمت سميرة لغيرته الواضحة في عينه .لا ياحبيبي هي كانت بتتوهم أنها بتحبه كانت صغيرة و اتعلقت بي 

غسان ،/ طيب سابو بعض ازاي يوم الفرح غريبه قوي دي


سميرة / لا غريبة و لا حاجة ربنا مش كاتبلهم نصيب مع بعض انا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد


غسان /ونعمة بالله يا حاجة المهم ازاي بقي تحكيلي


سميرة/ لوكا حببتي كانت رايحة علي الكوافير زي اي عروسة وفي طريقها عدت علي شقتها تحط حاجات دخلت اوضة النوم لقت مع واحدة متخيل مدي صدمتها


غسان / بني ادم واطي زباله الحمد لله أن ربنا كشفه ليها وهي لسة علي البر وصدقيني الصدمة اللي متموتش تقوي . ومليكة رجعت قويه 


سميرة / علشان كده يابني بقولك اصبر عليها هي عاملة زي الطير المجروح 


غسان / عارف يا حاجة وحصبر عليها بس هي عنيدا جداا 


سميرة /انت حتقولي عليها بتبقي روحها في الحاجة و من كتر عندها بتسبها


غسان/ احنا لازم نحط خطة علشان نقنعها بالجواز 

مليكه عاوزة حد يحتويها و يخفف عنها بس بعد ما يروضها و انا مش حعرف اعمل كده غير لما تكون مراتي

احنا حنخشلها من ناحية أنها هي ماضية علي شرط جزائي كبير ومش حينفع تتراجع 


سميرة/ قبل ما ساعدك في انك تتجوزها عندي شرط 


غسان / خير يا حاجة اتفضلي 


سميرة/ عمتك انا شفتها شكلها مش حيريح بنتي بصراحة يابني و من غير كدب انا خايفه علي بنتي منها نظرتها تخوف جدا 

غسان/ متخافيش انا ححط مليكة في عيني وحقفل عليها برموشي 

سميرة / ربنا يصلحلكم الحال يابني


باااااك


سميرة / حضر ي نفسك علشان ساعة والماذون يوصل


مليكة/ بس انا مش عاوزة اتجوزو يا ماما


سميرة/ امال عاوزة ايه تضحكي علي الناس و تنصبي عليهم مش بكيفك.

انتي كنتي فكرتي قبل ما تدخلي عليه بقصة مالك مسألتيش نفسك ايه عواقب الأمور مسألتيس نفسك ايه اللي كان ممكن يحصلك لو حد عرف انك بنت وغير كده حضرتك ماضية. علي شرط جزائي كبير 


مليكة / ماما افهميني بس انا..


سميرة / انا مش عاوزة افهم انتي خلاص بقيتي واحده تانية . من امتي يا مليكة احنا بنضحك علي الناس من امتي فهميني انا ربيتك علي كده 


مليكة/ كان غصب عني واللهي يا ماما كان غصب عني كنت عاوزة اهرب باي طريقة عاوزة ابعد عن كل حاجة 


نسرين/ خلاص بقي يا جماعة جو الدراما ده واللي حصل حصل.

خلاص بقي يا سوسو انتي قلبك كبير و دي بردو لوكا عمرها ما تهون عليكي 

سميرة/ مش حتهون عليا طبعا دي حته من قلبي و أخدت مليكة في حضنها بس غلطتها كبيرة قوي دي نصبت وزورت وخدعت ناس كتير غير كده هي كان ممكن تقع في مصايب اكبر 

يابنتي الكدب عمره ماكان حل 


مليكة / خلاص بقي يا سوسو سماح بقي علشان خاطر لوكا حبيبتك 


سميرة/ خلاص سامحتك يا قلب امك من جوا 


خبط الباب و دخلت ريما 


ريما /سلام عليكم. أبيه غسان بيقولكم انزلو الماذون وصل 


مليكة /لاء انا مش..


قطع كلامه سميرة بحده / ماشي يا بنتي قوليلو دقائق ونكون تحت 

خرجت ريما 

مليكة / ماما مش انتي سامحتيني ايه بقي لازمة الجواز


سميرة / و ايه دخل ده في ده . حضرتك لازم تتحملي نتيجة غلطتك والا زي كل مرة تغلطي وتهربي وكده المشكله خلصت . لا المرادي غير . اتفضلي يلا علي الحمام اغسلي وشك و جهزي نفسك اخلصي ناس مستنيانا تحت 

نزلت سميرة هي ومليكه. ونسرين 


كانت فوزية قاعدة حاطة رجل علي رجل و الشرر بيخرج من عينيها 

سميرة /احنا جاهزين يابني 

الماذون مين وكيل العروس 


سميرة/ والدها ميت ملهاش حد غيري


حازم /انا حكون وكيلها انفع 


غسان/ طول عمرك راجل ياصاحبي 


وبداء الماذون يكتب مراسم الجواز 

انتهي المأذون 

حازم /ياهووووو. اخيرا مثال العزوبية اتجوز مش مصدق نفسي عقبالي يارب عقبالي وبدون وعي عينه وقعت علي نسرين .

احمر وجه نسرين بشدة ومسكت ايد مليكة 

نسرين/ لوكا لوكا 

مليكة /في ايه يا كلب البحر سيبني في المصيبة بتاعتي 


نسرين /اللحقيني دق و اللهي العظيم دق 


مليكة / هو مين اللي دق يا هبله 

نسرين/ قلبي . قلبي دق يا لوكا 

مليكة/ بضحك احلفي طبيتي اهلا وسهلا حازم صح وغمزتلها 

نسرين/ اه اه المز الجامد ده 

قطع كلامهم غسان 

غسان ،/ممكن استلف منك مراتي شوية 


نسرين/ لأ من غير سلف خدها و مترجعهاش . اصل السلف تلف و الرد خسارة . واحنا مش بناخد مرتجع


مليكه/ اه يا كلب البحر. بس لما افوقلك


سابتهم نسرين وخرجت 


غسان /من الواضح انك بتحبو بعض قوي 


مليكة / نسرين دي اجمل حاجة حصلتلي 


غسان /بهيام و انتي اجمل حاجة حصلتلي في دنيا دي ربنا يقدرني و اسعدك 


مليكة / غسان احنا لازم نتكلم في حاجات كتير لازم تعرفها 

غسان/ حاضر حنقعد ونتكلم و نعاتب بعض بس مش دلوقتي انا عارف اني مديون ليكي باعتذار 


وعنيهم اتقابلت تاني خفق قلب مليكة بشده 


غسان /هو انا ممكن ابوسك 


مليكة / لاء علشان المرتين اللي بوستني فيهم وجعتني 

انت شوهت اجمل لحظة كنت بتمناها 


قطع كلامهم دخول نسرين وحازم 

نسرين بتعملوا ايه 


مليكة /عادي لو معملتيش كده متبقيش نسرين 


حازم /آنسة نسرين هو انتي خريجت ايه 


نسرين/ تفتكر ممكن اكون خريجة ايه


حازم /اكيد الالسن علشان بتتكلمي بعشر الألسنة في وقت واحد


غسان/ هو انتم مكنش ينفع تتعرفوا علي بعض برا لازم هنا يعني مش فاهم 


حازم/ في ايه يا كبير لاء مش حتضعف من اولها اجمد وانا قلتلك ابقي شغل اللمبه الحمرا


مليكة /حازم صحيح مش انت كنت قايلي انكم عاوزين مهندس كمبيوتر

حازم/ اه ياريت احسن شغل كتير واقف 


مليكة/ اقدملك المهندسة نسرين مهندسة كمبيوتر و برمجيات 

غسان/ ماسك مليكة من ايدها ومشي اتعرفو بقي علي بعض براحتكم عن اذنكم 

مليكه علي فين 

غسان علي فوق عندك اعتراض 

مليكة/ اه عندي طبعا اوعي تكون صدقت نفسك واني مراتك بجد مولد وانفض 


غسان/ ليه واحنا كنا بنهزر يا مليكة هانم وسحبها من أيدها تعالي للفوق علشان نعرف اذا كنتي مراتي بجد ولابنهزر 

احنا لسة بنا حسابات كتير لازم نصفيها سوا 

اوعي تكوني فاكرة اني نسيت القلم تبقي غلطانه 

وسحبها علي فوق 

قفل غسان باب الاوضة 


مليكة / غسان انا عاوزة اعرف بلظبط انت عاوز مني ايه فهمني .

عاوزني معنديش مشكله اتفضل انا تحت امرك اهو 

وفتحت زراير هدومها


غسان / وماسك نفسة عنها من غضبة. انتي فكراني حيوان وكل ده همي .

انتي من الساعة دي انا حرمتك علي نفسي لحد مرضي عنك . واتفضلي الخدم حيجو يوروكي حتنامي فين علشان دي الأوضه بتاعتي .

واعملي حسابك الساعة سبعه الصبح الايقيكي جاهزة بلبس مالك علشان الشغل و مش عاوز حد يشوف طرطوفه

منك 

واتفضلي انزلي لتحت علشان الحيوان اللي جوايا ميطلعش عليكي 


مليكة كانت كلماته خنجر بيقطع فيها و يشعرها مدي ضألتها و عن كمية الاهانه في كلامه كبيرة 


مليكة انا ايه اللي قلته ده ودموعها نزله مكنش ينفع اعمل كده طول عمري غبية ضيعت حقي دا كان لسة بيقولي أنه حيعتذر غبيه 


غسان عطي ظهرة لمليكة علشان ميضعفش قدام دموعها 


مليكة / غسان انا اس..

غسان / غسان بيه اسمي غسان بيه يامليكة 


وقت الكلام خلص خلاص اتفضلي علشان عاوز انام . انزلي تحت هما حيوروكي حتنامي فين


مليكة / بس انا من حقي اعرف انت اتجوزتني ليه 


غسان/ علشان متعودتش المس حاجة مش من حقي وانا لمستك وجسمك اتكشف عليا . يعني بقيتي ملكي و.

واتفضلي بقي انزلي عاوز انام 


نزلت مليكة تحت وعنيها مليئة بالدموع 

نسرين لحظت عيونها 

نسرين / لوكا تعالي فرجيني علي الجنينه برا عاوزة احكيلك علي حاجة. وسحبتها بعيد أول ما بعده مليكة اترمت في حضن نسرين تبكي


مليكة /ااه اااه مش قادرة اتنفس حموت بجد كل ما اقول الوجع خلص مبيخلصشي


قلبي وجعني قوي اااه انا مش عارفه انا اية اللي بيحصلي ده ..واشمعني انا


كل ده و غسان واقف فوق بيتفرج عليهم وقلبه بيتقطع من الوجع هو وجعها وجرحها بس لازم تفوق بقي من اللي هي فيه 

دخل عليهم حازم ومعاه ريما 

حازم/ في ايه يابنات ايه كمية الدراما دي المفروض ده فرح مش عزا.. 

مليكه انا ممكن اتكلم معاكي كا اخت 


مليكة/ اتفضل يا حازم 


حازم / متزعليش مني انتي غلطتك كبيرة و المشكله انك مكنتيش مقدرة خطورة الموقف اللي انتي فيه . استحملي غضب غسان لأن غسان بردو مجروح جرح مش بيشفي منه خليكي انتي الايد اللي بطبطب علي الجرح ده 

ريما / وانا كمان يا مليكة اعتبريني اختك .صدقيني ابيه غسان طيب قوي وهو بيحبك بجد بس انتم محتاجين شوية صبر 

نزل غسان لما شفهم كلهم متجمعين مع بعض و مليكة واقفة في الجنينة معاهم 


غسان متجمعين عند النبي . ايه سر الجمع ده 


حازم/ ابدا يا عريس كنا بنتكلم عن الانسة نسرين وازاي نستفاد من خبرتها 

غسان / يعني انت عاوز ايه علشان افهم وغمزله


حازم / انا شايف أن الانسة نسرين مهندسة كمبيوتر واحنا يعني محتاجين مهندس كمبيوتر


غسان / يعني عاوز ايه اخلص 


حازم/ يعني كنت عاوز يعني 


غسان / وانا موافق يا حازم اكتب معاها العقد 


حازم / و حيات النبي وافقت احلف بالله علشان اصدقك . غسان نسرين بنت عادي يا عني 


غسان / مش حكدب عليك واقولك اني شغلتها علشان محتجلها او علشان سو اد عيونك 

.. لاء مليكة بتمر بظروف صعبه ونفسيتها وحشة و لسة اللي جاي اكتر فهي حتكون محتاجة حد يكون منها الفترة دي ومفيش اقرب من نسرين ليها 


حازم / غسان انت ناوي علي ايه كلامك مش مريحني انت ناوي تزعلها اكتر من كده 


غسان / الزعل اللي بصحيح وقته لسة مجاش 

انضم غسان وحازم للبنات 


حازم/ آنسة نسرين للاسف احب اخبرك بقرار مصيري للاسف للاسف حضرتك أتعينتي عندنا مهندسه كمبيوتر

نسرين / بتهزر صح 


حازم / مع الأسف لاء


نسرين/ مع الاسف ليه انت فاضل تقوم ترزعني قلم 


حازم /اصل مضطر استحمل لسانك ده ٨ساعات في اليوم 


غسان / مش كل واحد علي اوضتة عندنا شغل الصبح بدري 

حازم صحيح هو السواق راح وصل الحاجة سميرة 


حازم /اه ورجع كمان 

غسان / طيب تمام يلا مشفش حد هنا و انتي يا آنسة نسرين حتنامي مع مليكة في اوضتها لحد منشوفلك اوضة

نسرين / هي مليكة حتنام في اوضة لوحدها طيب ليه


غسان / هوايه اللي ليه 


مليكة/ يلا يانسرين انا عاوزة انام 


غسان / بعصبية الصبح الكل هنا من ٧ التاخير بيوم خصم 

نسرين / و مليكه بتسحبها تمام غسان بيه


دخلت مليكة و نسرين السرايا مليكة وهي ماشية تبرطم خبطت في رنا اوبااااا

رنا/ ايه حمارة ماشيه مش شايفه قدامك فتحي انتي هنا مش في الزريبه اللي جايه منها والا لسة متعودتيش علي عيشة السرايات 


مليكة/ بقولك ايه ابعدي عن وشي احسن و اللهي اطلع قرفي فيكي وانا مش ناقصة


رنا / بستفزاز تربية زرايب حنستني منها ايه


مليكة / انا بقي حوريكي تربية الزرابيب حتعمل فيكي ايه 

ولسة مليكة بتشدها من شعرها دخل غسان 


غسان/ مليكااااا في ايه انتي انهبلتي انتي هنا ملكيش دعوة بحد انتي هنا ضيفة و الضيف لازم يحترم المكان اللي هو فيه فاهمة ولا مش فاهمة 


نسرين / بس لوكا مغلتطش الملزقه دي هي اللي شتمت مليكه 

رنا / بعياط مصتنع كالعاده غسان الحقني مراتك بهدلتني خالص كل ده علشان دخلت خبطت فيا وانا بقولها براحة 


غسان/ خلصنا يا رنا اطلعي نامي 


مليكة اخر تحذير ليكي الزمي حدودك مع كل اللي هنا ولو سمعت حد اشتكي انتي حرة 


مليكة / بغيظ ايه حتزنبني وترفع ايدي لفوق اصل انا لسة في كجي وان . لاء انا اي حد يهني أو يدوس لي علي طرف مش حسكتله .كله الا كرامتي


غسان قرب منها غسان وبهمس قال كرامتك صح أنه كرامة دي يا مدام . ولا يا آنسة . انتي ضيعتي كرامتك خلاص 

وبزعيق خلصنا اتفضلي يلا علي فوق 


جرت مليكة علي فوق وهي في قمة غظها دخلت هي ونسرين الاوضة 

نسرين / مليكة انتي ليه منمتيش مع غسان في الاوضة بتاعته 

مليكة / نسرين قفلي علي الموضوع ده مش عاوزة اتكلم فيه 

أنا عندي خطة حتخليه يقول حقي برقبتي ويبقي يحرم نفسة عليا كويس 

نسرين حتعملي ايه قولي بسرعة انا عارفه دماغك .


أشعلت في ضلوعي ناراً

لا يطفئها إلا حبك

وهدمت الحصن المنيع

الذي وقف لصدك

واقتحمت حرمة القلب

وجعلته لا ينبض إلا بسماع صوتك

واستبدلت دمي بعطر عشقك

ملكته أنت فلا يعمل بدون إذنك


الفصل الثالث عشر  


أنا عندي خطة حتخليه يقول حقي برقبتي ويبقي يحرم نفسه عليا كويس 

نسرين /حتعملي ايه قولي بسرعة انا عارفه دماغك .


مليكة/ اهدي كده كل حاجة بوقتها حلوة بس الصبر هو بداء الحرب يستحمل بقي 

مر الليل طويل علي بعض و حزين علي بعض و سعيد علي بعض آخر 

غسان لم يذق النوم طول الليل 

غسان/ انا جيت عليها بزياده كان لازم يعني اقولها حرمتك علي نفسي اشرب بقي احضن ياخويا المخده ونام 

مش كان زمنها في حضني و انا بعرف اجبها سكة بس حعمل ايه غبي انهد ونام بقي يافالح 


وعند مليكة دموعها علي وشها لا تتوقف فهي شعرت بالندم لأنها جرحت رجولته 

مليكة انا حبيتك قوي ياغسان ازاي وامتي معرفش بس اللي حساه أن قلبي حيقف من كتر الدق باسمك و عقلي مش فاكر حاجة غير صورتك.

حنيتك عليا لما كانت ايدي مجروحة لهفه في صوتك لما كنت سخنه . كل ده زاد معزتك في قلبي كان نفسي اقولك كل ده بس معرفش ليه معرفتش 


وعند نسرين 

نسرين معقول النحس خلاص حينفك و احب الواد المزة ده اشطا دي حلوا قوي . شغل و حب و اه لو لعبت يا زهر بس انا مش مضايقني غير اني حتحرم من محشي سميرة وأحلام يلا مش مشكلة ابقي اخليهم يبعتهولي دليفري 


وعند حازم اول مرة اعجب ببنت بس عليها لماضة و خفة دم عسل قوي بنت الايه 

معقول ده حب ولا اعجاب . مش عارف انا حسيبها للايام بقي كل اللي عارفه اني مشدود لها فيها حاجة كده بتدخل بهجة لليشوفها 


وعند رنا و فوزية 

رنا / شوفتي شوفتي يا ماما خلاص راح مني غسان طار و طارت معاه الملايين 


فوزية / عيب عليكي دانتي امك فوزية هو مين اللي طار سبيه يتسلي معاها يومين وزي ما قدرت علي الاكبر منها مش حقدر علي حتة عيله .

و حياتك زي مخرجت كامليا بفضيحة لكون مخرجاها بلي اللي اللعن منها سبيني بس أخطط في هدوء كده وحتشوفي احلي شغل

كل اللي مطلوب منك تكفريها في عشتها وطبعا يا قلب ماما عاوزة دايما الغلط عليها وأنها هي المفتريه اللي حطاكي في دماغها مفهوم 

رنا / بحقد مفهوم يا ماما 


فوزية/ وحاجة تانية عاوزاكي تسربي خبر للعمال أن مالك ده طلع بنت واسمها مليكة واوعي تجيبي سيرة إن غسان اتجوزها . لما نشوف ونتفرج


رنا / يالهوي يا ماما انتي دماغك دي ايه انتي عارفة ايه اللي حيحصل لما العمال يعرفو مش بعيد يغتصبوها 


فوزية / هو ده المطلوب ياقلب امك 

بس حنسرب الخبر ده ازاي 


رنا / اقولك انا بقي ازاي ومن غير منتعب أو نظهر في الصورة 

فوزية / ازاي يابت اخلصي 


رنا / انتي عارفه البت ابتسام اللي بتيجي تساعد خالتها في الخبيز . البت دي بتيجي يومين في الأسبوع بس لسة معرفتش أن غسان اتجوز . بس هي شافت مالك لما دخل السرايا و انتي زعقتي فاكرة كانت واقفة 

البت دي مخطوبه لسيد الغفير بتاع الزريبه 

بكرة الصبح حنسرب لها الخبر و هي صراحة مبيتبلش في بوقها فوله أقل من ساعة زمن و المزرعة كلها حتعرف حقيقة السنيورة و سلميلي بقي علي غسان باشا وشوفي حيلاحقها منين ولا منين ده لو لحقها اساسه


فوزية/ تربية امك يابت برافو عليكي بعينيها صح ده مش بعيد يكرشها برا المزرعة كلها


وفي صباح اليوم التالي كان خبر مالك انتشر في المزرعة كلها قبل ما حد ينزل شغله 


محمد/. يا دين النبي يعني احنا كنا نايمين مع مزه في اوضة واحدة ونمنا اخوات 


زياد / شفت هبل اكتر من كده 


محمد / بس احنا بردو عبط ازاي ملحظناش مع أن كل الدلائل كانت بتقول استحالة ده يبقي راجل 


زياد / اه لو كنت اخدت بالي يا بوووووي دانا كنت حعمل عمايل 

محمد / ملحوقة بس ننزل الشغل وحيات امها محعتقها


وفي مطعم العمال لاحظ نادر حالت هرج غير طبيعية 

نادر سأل واحد من العمال 


نادر / هو في ايه ايه الدوشه دي 

عامل/ هو انت لسة متعرفش ياشيف


نادر / حعرف ايه

عامل/ مش مالك طلع مليكة


نادر ٠افندم مش فاهم يعني ايه


عامل/ يعني مالك مطلعش مالك طلع بنت واسمها مليكة و كانت متنكرة في مالك 


نادر /وانتم عرفتو ازاي 


عامل/ معرفش انا صحيت لقيت المبني كله بيتكلم في الحوار ده 

نادر/ ماشي روح كمل فطارك


حاول نادر الاتصال ب غسان أو حازم بس تليفونتهم كانت مقفولة

نادر استر يارب من غضب غسان لما يسمع اللي بيتقال 

اكيد هو كان عارف بدليل المعاملة المميزة اللي كان بيعملهالها


وغند مليكة صحيت من النوم هي ونسرين ونسرين ساعدتها في لبس مالك 


مليكة/ نسرين كده تمام مش عاوزة اخش معاه في مشاكل من اول يوم خليها حلوة انهاردة 


نسرين / عين العقل ربنا يهديكي. انتي كده تمام مافيش حاجة باينه 


مليكة / انا قلت انهاردة مقلتش علطول


نسرين/ وانا بدعيلك بلهدايا مغلطش ويلا بقي احسن حموت من الجوع 


نزلت مليكة ونسرين لتحت لقت الكل متجمع علي السفرة 


مليكة/ صباح الخير


غسان/ بعصبية هنا في مواعيد للفطار لازم الكل يحترمها مش زريبة اي حد ينزل في أي وقت اتفضلي اقعدي خلصي علشان اتأخرت 

انحرجت مليكة جدا و أوشكت على العياط 

لحظت نسرين نظرات رنا الشامته


نسرين /غسان بيه احنا متاخرناش علي فكرة كل الحكاية هما عشر دقايق علي بال ما مليكة اتاكدت أن لبسها تمام و علي العموم احنا مش حنضيع وقت ساعتك احنا مش حنفطر شكرا لكرم الضيافة .

حضرتك حتخلص فطارك حتلقينا في معادنا في الشغل 

عن اذنكم يلا يا لوكا .


غسان / استنم عندكم هنا هو في أيه أنا مقلتش لحد ميكلش أنا بس بحب الانضباط في المواعيد

مليكة اتفضلي اشربي اللبن علشان الدوا اللي بتاخديه 

وانتي يا آنسة نسرين احنا بنعرف اصول الضيافة جدا اتفضلي افطري علشان شغلك بيقعد لفترات كبيرة وعاوز تركيز

نسرين لو مكنتش تحلف مع اني مش جعانه بس مش حكسفك 

غسان/ مليكة قلت اقعدي كلي و اشربي اللبن علشان الدوا

مليكة خافت تجيب عنيها في عنية لدموعها تنزل 


مليكة / مليش نفس انا حروح استناك في الاسطبل عاوزة اطمن علي شهرذاد 


غسان/ قلت اقعدي بقي 


رنا / في ايه يا غسان قالتلك مش جعانه خلاص سبها براحتها مش ناقصين علل


نظرت لها مليكة في تحدي 


مليكة / حقعد علشان خاطرك انت بس يا غسان فين اللبن انا بحبه من ايدك بيبقي ليه طعم تاني خالص 


غسان مد أيده بكوب اللبن وهو مستغرب جدا من طريقه تعاملها معاه


نسرين /ايه يالوكا اللبن حلو 


مليكة/ مسكر جدا مش من ايد جوزي حبيبي لازم يبقي سكر طبعا يا نسر 

نسرين/ ربنا يهنيكو. يا حببتي .

لازم تأكلي كويس مش انهاردة صبحيتكم اكيد محتاجة غذا يا قلبي علشان تصدي 


رنا / بغيظ هو انتي نمتي فين امبارح 


نسرين / هو ايه السؤال الغريب ده في واحده عاقله تسأل عروسة انتي نمتي فين .

يعني حتكون نامت فين في حضني مثلا طبعا في حضن جوزها مش عروسة بقي وغمزتلها


فوزية / بس انا شيفاها وهي داخله معاكي الاوضة بتاعتك 


مليكة/ هو في ايه يا طنط هو عيب لما اطمن علي صاحبتي و اعرفها حتنام فين و بعدين رحت اوضتي هو في عروسة ينفع تنام برا اوضة نومها في يوم زي ده 

حتي عيب يا طنطني 


كل ده و غسان متنح 

غسان في نفسة دانا قربت اصدق أنها نامت في حضني اه يا و ولاد الذينه كيدهنا عظيم 

وقف غسان مش كفايا كلام ده يلا اتاخرنا علي الشغل 

مليكة غسان حبيبي هو انا ممكن اكل السندوتش ده وانا ماشية اصل انا جعانه خالص و بصراحة اكل امبارح انت أكلته كله 


غسان هه اه اه ماشي الف هنا وشفا بس يلا بقي 


مشيو التلاته 


رنا / شوفتي يا ماما البت و كهنها بس شكله حصل يا ماما بقت مراته رسمي 

فوزية / وايه يعني رسمي رسمي بكرة يرميها وتقولي امك قالت 


وفي المزرعة مليكة هو في ايه في نظرات غريبه كده ليا 


غسان/ اتفضلي انتي يا آنسة نسرين علي مكتب هناك اهو . 

حتلاقي حازم جوا حيقولك تعملي ايه وانا حخلص واجلكم 

نسربن / فور سماعها اسم حازم وشها احمر حاضر حروح اهو 

غسان / و انتي بقي ياحرمنا المصون عاوزك تروحي الزريبة تنضفيها كلها مش عاوز اشوف حاجة مش نظيفه 


مليكة / ايه أنضف ايه انت بتهزر 


غسان/ هو في هزار في الشغل انتي حتستعبطي اتفضلي يلا علي الزريبة و تخلص قبل الظهر انجزي 


مشت مليكة تبرطم كالعاده ومتجهالة كل العيون عليها 


غسان بيبص نحيتها وبيضحك ولسة حنشوف مين حيسلم الاول 

وفجاه تليفونه رن 


غسان / الو ايوه يا نادر خير 


نادر / تعالي حالا في حاجة مهمة بس بسرعة

غسان / خير يا نادر


نادر / مش حينفع في التليفون يلا يا غسان بسرعة

وصل غسان عند نادر خير في اية 


نادر/ هو مالك طلع بنت 


جحظت عين غسان وانت عرفت منين 


نادر / هو انا بس اللي عرفت المزرعة كلها عرفت 

مش دي المشكله المشكله ان محمد و زياد مستحلفين لها علشان غفلتهم وحالفين هنا قدام الكل ليكسروها و يصورها وهي في حضنهم 

لم يكمل نادر كلامة غسان قام جري بسرعة 

نادر غسان في ايه

غسان مرضش 


وفي الزريبه كانت مليكة منهمكة في تنظيف الزريبه بعد أن أصدر غسان أوامر الغفير أنه يمشي و ميساعدهاش

دخل محمد وزياد

وقفلو باب الزريبة عليهم 


مليكة/ اهلا . يا رجاله في حاجة 


محمد/ ابدا احنا لقيناك بتشتغل قلنا نيجي نساعد

/

مليكة/ تسلمو يارجالة 

زياد /هو انت طعم قوي كده ليه 


مليكة/ نعم هو في ايه 


محمد /في محشي اغرفلك يا قطة ولا عامل دايت علشان تحافظي علي الجسم التحفة ده 


زياد/ وبداء يمد أيده عليها ايه يابت الجمال ده متورينا مخبيه ايه تحت اللبس ده


محمد /واخلعي بقي الباروكة دي خلينا نشوف جمال شعرك يا مزة 

ومد أيده محمد شد باروكة 

زياد ومحمد في نفس واحد اوووف ايه ده كله يابت انتي كنتي بالجمال ده ونايمة معانا تحت سقف واحد و سبناكي 


محمد / بس وحيات خالتك محتفلتي انهارده 


مليكة بداءت تصوت الحقوني غسان غسان وهما عاملين يقربو منها وهي ترجع بضهرها لورا لحد ما خبطت في الحيطة

محمد/ اشطا احلوت قوي بس زياد حبداء انا وانت صور عاوز فيلم لما ينباع يجيب ملايين 


يلا بقي ياقطة علشان برضاكي ولا غصب عنك حاخد اللي انا عاوزة قشطة

بداءت مليكة في الصوات


الفصل الرابع عشر 


يلا بقي ياقطة علشان برضاكي او غصب عنك حاخد اللي انا عاوزة يا قشطة

بداءت مليكة في الصوات 


محمد /اهدي بقي حتلمي علينا الناس وبداء محمد في تمزيق قميصها 

مليكة/ ابعد عني يا حيوان 


محمد /وان مابعدتش ياقمر حتعملي ايه اهدي كده احنا حننبسط قوي بقي انتي اللي جبتي ده لنفسك مش استغفلتينا استحملي بقي 


مليكة / واستغفل عشرة ذيك انا محدش ياخد مني حاجة غصب عني و فجاءة شنكلته ووقع علي الارض وقعدت فوقه

انا مليكة يلاه مش اي كلام 


زياد/ ايه ده ايه اده يخربيت عقلك عملتيها ازاي دي 


مليكة /انت يا حيوان تخرس خالص 


هجم عليها زياد ايه انتي فاكرة نفسك حتقدري علينا لاء فوقي كده ومتتحوليش ياقطة رحتي والا جيتي حته بت 


مليكة /و انا حوريك البت حتعمل فيك ايه يا خبيتها و قامت رفعت رجلها لطشته في وشه 


زياد/ أااه وشي يابت المفتريه ااه عيني مش شايف


جريت مليكة و التقت السكينه اللي كانت بتنضف بيها 

وحطتها علي رقبة محمد


مليكة / لزياد افتح الباب بدل مسيحلك دمه


زياد اهدي يابت المجنونه حتعملي ايه اهدي 


في هذه اللحظة تم كسر الباب و دخل غسان ومازن 


غسان/ شيل ايدك يا كلب عنها انت متعرفش اللي يحط أيده علي مرات غسان الكيلاني ببحصلو ايه 


محمد /وزياد / بصدمة مرااتك 


غسان /ايه اللي بلغك أن مالك بنت ماقلكش اني اتجوزت مليكه 

ولكن أنصدم غسان من المنظر الوضع كان معكوس زياد ومحمد /متشلفطين علي الاخر و مليكه ماسكة سكينه علي رقبه محمد 

بس لاحظ أن قميصها مفتوح وجسمها باين 


جري غسان وحضن مليكة وقلع قميصة ولبسهولها 


غسان /لمسوكي حد قربلك مليكة اتكلمي 


مليكة/ فور رؤيتها لغسان انهارت قواها واترمت في حضنه كأنها لقت أمنها 

اخدها غسان في حضنة اهدي ياحبيبتي اهدي خلاص محصلش حاجة انا جمبك يا قلبي اهدي يا حببتي 


غسان /بزعيق حازم تحبس العيال دي لحد مفقولهم 


حازم /تفوق لمين هما فيهم حته سليمة وا لا برافو عليكي يا مليكة طلعتي بميت راجل 


غسان /وحضن مليكة ومشي بيها وهي في قمة انهيارها 

وصل غسان السرايا 

فوزية /خير ياغسان مالها مراتك 


غسان/ مش وقته يا عمتي 


شلها غسان وطلع فوق دخل الاوضة 


وضعها علي السرير برفق كأنه خايف عليها من الكسر 


غسان/ اهدي يا ملكة قلبي اهدي يا لوكا خلاص محصلش حاجة يا حببتي بداء غسان يقلعها هدومها المقطعة ولبسها تي شيرت من عنده اول مرة غسان يري جسمها 

 كان مبهور من شده جمالها 

انتهي غسان من لبسها 

و حضنها ليبث لها الأمان دخلت مليكة في حضنه لتستمد القوة منه حضنها لحد ما نامت في حضنه 


قام غسان براحة من حضنها ونزل لتحت


لقي نسرين داخلة بسرعة مليكه هي فين


غسان /نسرين مليكة نايمة بس ياريت تقعدي جمبها لحد مرجع مش عاوز حد يطلع لها خالص وغمز لها فهمت قصده 

نسرين /حاضر غسان بيه مليكة في عنيا 


غسان /صحيح يا نسرين هي مليكة بتلعب اي العاب قوى


نسرين ٠/هي مقلتلكش أنها بطلة عالم في التايكوندو


غسان/ بطله تايكوندو اهلا وسهلا لا مقلتش بس انا عرفت خلاص 

بس يا ريت تفضلي جميها لحد ماارجع

نسرين/ مليكه في عنيا متقلقش عليها 


فوزيه /هو في ايه يا غسان مراتك جبتلك العار لازم تطردها من هنا بسرعة. مش ناقصين قرف مصدقنا خلصنا من القرف يرجع تاني 


غسان/ نظر لعمته نظره شك و كأن الماضي بيرجع تاني في صورة مليكة و نفس الكلام ونفس المواقف 


غسان/ مش وقته يا عمتي لما ارجع عندي شغل كتير 

خرج غسان من السرايا


دخلت رنا ايه يا ماما اللي حصل طمني قلبي سمعت أن محمد وزياد استفردو بيها في الزريبه غسان مقلكيش ايه اللي حصل 


فوزية/ بتتكلمي جد يابت استفردو بيها يعني حصل


رنا/ معرفش انا سمعت كده بس .معرفش بقي ايه اللي حصل هناك بس يارب يكون خلصو بقي علشان نخلص 


فوزية/ ماتطلعي عندها تشوفي الوضع ايه وانزلي بردي ناري

رنا /عنيا يا ست الكل هوا


طلعت رنا فتحت الباب لقت مليكة نايمة ونسرين قاعده معاها 

لمحتها نسرين جرت علي الباب زقتها وطلعت معاها

نسرين/ خير نعم في حاجة 


رنا/ وانتي مالك هو كان بيتك انا اطلع وأخش الحته اللي تعجبني وانتي ملكيش في 


نسرين /بقولك ايه يا بتاعة انتي أمشي من قدامي احسن انا عفاريت الدنيا بتتنطط قدام عيني اهدي كده في 

نفسك. 

وانزلي تحت بدل ما اعمل منك كفته بالبطاطس 


رنا /انتي ازاي تسمحي لنفسك تتكلمي معايا كده


صحيت مليكة علي صوتهم طلعت تشوف ايه 


شهقت رنا اول ما شفتها كانت بتي شرت بتاع غسان بس 


رنا/ ايه ده ايه قلت الأدب دي انتي ازاي تسمحي لنفسك تلبسي هدوم غسان ده لو شافك حيولع فيكي ده حتي مبيخليش حد يلمس هدومة هو بيعمل حاجتة لنفسة مش بيحب حد يلمس حاجتة مش يلبسها انتي كده بالسلامة باي باي


مليكة /تجاهلتها وكأنها مش موجوده..

مليكة / نسرين هي البت دي هبله والا شكلها كده 


نسرين/ لاء يا حببتي هي اتعدت مرحلة الهبل بشوية 


مليكة /اه إذا كانت عدت الهبل تبقي معزورة معاها حق 


نسرين / وانا بقول كده سيبك منها وتعالي نخش جوا بس ايه يابت يا لوكا التي شيرت حياكل منك حته 


مليكة/ اممم عارفة غسان حبيبي لبسهولي بنفسة وقالي بردو أن حياكل مني حته حبيب قلبي الحنين بعشقة بموت في حنيه قلبه عليا 


نسرين/ ربنا يخليكم لبعض يا لوكا 


رنا/ اشبعو ببعض ياختي انتي وهيا و انتم شبه ريا وسكينه كده 

وسابتهم ونزلت


مليكة / رنا رنا من فضلك وانتي نزله كده تقولي لحسنية تعملي نسكافيه وسندوتش اصلي جعت خالص اه وخالي بالك من السلمة المكسورة وانتي. نزله احسن تقعي رقبتك تنكسر

رجعت ليها رانا تاني 


رنا / انتي فاكرة نفسك ايه مين اللي يطلبلك نسكافيه انتي نسيتي نفسك اللي زيك تكسف حتي تطلع من اوضتها بعد اللي تعمل فيكي في الزريبه ما انتي وش زرايب 


مليكة / ومسكتها كريزت ضحك هههههههههههه هو انتي موصلتلكيش باقي الاخبار كاملة مش انا لبستهم طرح وبقو شبه الحريم اللي بتحلب البقر معلوماتك قديمة جدااااا 


نسرين / يا لوكا ياجااامد قدها و تعمليها 

في دخلت ريما 

ريما / لوكا برافو عليكي الكل في المزرعة. بيتكلم علي اللي عملتيه في محمد وزياد و اللي متعرفهوش أن موبايل زياد صور اللي حصل و الكل اتفرج برافو بجد كان نفسي ابقي في جرءتك ثم أطلقت صفير اعجاب واوووووو 

اده يا لوكا الجمال ده تي شيرت أبيه غسان حياكل منك حته لدرجادي ابيه بيحبك 


مليكة/ اشمعني يعني 


ريما / اصل ابيه محدش بيقدر يجي جمب حاجته خالص بيقرف لدرجة متتخيلهاش عنده وسواس بس انه يديكي تي شرته يبقي انتي عنده خط أحمر تعديتي كل القواعد

نزلت رنا بتغلي من الغيظ 


فوزية / خير طمني قلبي 

رنا /الهانم محدش قدر يلمسها 


فوزية/ بتهزري الخطة باظت يعني 


رنا٠/ بغيظ ااه باظت و الانيل إن غسان شكله بيحبها بجد 

فوزية بطلي هبل حب ايه غسان مش بيعرف يحب ولا عمره حيحب انا زرعت في الكرة لكل الناس صورتلو أن الناس كلها خاينة وغشاشه وعمره ما يأمن للستات 


رنا/ اه ما هو واضح طمرت فيه الربايه 


عند غسان دخل المطعم في فترة الغداء دخل وقف في نص المطعم الكل ساب اللي في أيده وقام وقف 


غسان / بعصبية اولا الكل عرف باللي حصل انهاردة في الزريبة . واللي متعرفوش 

أن الدكتورة مليكة تبقي مراتي 

مفهوم يعني ايه حد يجي جمب مرات غسان الكيلاني يعني انكتب عليه ميشفش النوم تاني 

انا دلوقتي عاوزة اعرف مين اللي سرب خبر ان دكتور مالك مش ولد اللي عمل كده يجي من نفسة ويعترف علشان انا لو عرفته مش حرحمه . 

ولحد ما يجي يعترف الكل هنا موضع اتهام ساعة كمان لو محدش اعترف الكل مرفوض ملهوش شغل عندي مفهوووم 

وسابهم ومشي 


دخل غسان المكتب وهوفي قمة غضبة


حازم / اهدي شوي. يغسان الحمد لله جات سليمة مدام مليكة محصلهاش حاجة 


غسان بس كشفو جسمها الكلاب وديني محرحمهم 


حرج علي الغفير ميدخلهمش مايه ولا اكل لحد مشوف حعمل فيهم ايه لازم يتربو ولاد الكلب دول


حازم / اهدي كل اللي حتقول عليه حيتعمل بس انت لازم تكون مع مليكة دلوقتي صحيح هي تبان قوية بس في الاول و الاخر ست وضعيفة


غسان / عارف هي اضعف حد ممكن تقابله بس الظاهر غير.. 

لكن هي هاشه من جوا قوي لدرجة بخاف عليها من نفسي 

حازم / حبيتها ياغسان صح 


غسان /مليكة بقت النفس اللي انا بتنفسة بقت جزء من حياتي يا حازم بجد مش عارف من غيرها كنت حكمل ازاي 


حازم / ماشي ياعم الرومانسي مستني ايه اجري عليها خدها في حضنك وقلها كل الكلام الحلو ده 


غسان / للاسف مش حينفع امشي واروحلها غير لما اعرف مين سرب أن مليكه بنت 


حازم / خالي بالك أن الخبر ده متسرب من السرايا نفسها 


غسان / عارف أنه من الزفت السرايا بس مين 


حازم/ شوف مين من الخدم كان موجود ساعة جوازك ما هو محدش عرف انها بنت غير يوم جواز صح 


غسان/ عندك حق بس انا لازم اتأكد. مش عاوز اظلم حد الخدم عندنا كتير


وفجاءة الباب خبط و دخل سيد غفير الزريبه 


غسان / خير يا سيد في ايه 


سيد/ هو حضرتك حترفد كل الموظفين بجد لو محدش قال

غسان/ ليه انا عمري قلت حاجة ورجعت فيها قدامهم وبص في الساعة قدمهم نص ساعة من دلوقتي لو محدش جه واعترف الكل مرفود


سيد /طيب انا حقول لحضرتك اللي حصل 


فلاش باااك

ابتسام / صباح الجشطة يا سيد 

سيد / صباح العسل يا بسبوسة قلبي من جوا 


ابتسام / وحشتني قوي ياعرب 


سيد / انتي بقالك كام يوم مجتيشي يابت 


ابتسام / اصل خالتي كلمتي وقالتي أن مفيش شغل علشان كده مجتشى الاه صحيح سمعت الخبر.ده


سيد / خبر ايه يا بت 


ابتسام/ لا بجد انت متعرفش أن الدكتور بتاع الحيوانات 


سيد / قصدك دكتور مالك ماله ده دكتور سكره 


ابتسام / مش مطلعش راجل من أصله و طلعت حرمه واسمها أبصر ايه مليكة 


سيد / نهارك اسود وانتي جبتي الكلام ده منين يا بت الرفدي انتي عارفة لو اللي بتقوليه صوح تبقي نصيبه سودا 

الدكتور ده بينام في مبني العمال انا لازمن ولابد اخبر غسان بيه دي مصيبه 


ابتسام / انت اهبل يا سيد والا شكلك كده مالنا احنا ومال الناس دول انت تبيع الخبر. لليدفع


سيد / ازاي يابت مش فاهم 


ابتسام/ يعني انت الصبح تعدي علي اوضة اوضه وتفهم كل اوضة أنهم الوحدين اللي يعرفو و خد اللي في النصيب من كل واحد شوف بقي حيطلعلك كام و ابقي ادعيلي يا ابو السيد و متنسانيش من الحب جانب 


بااااك 


قام غسان من مكانه يهبد علي المكتب انتم ايه جنسكم ايه

سمعت الناس ملهاش اعتبار عندكم انا عمري قصرت مع حد فيكم انطق ياسيد حد جه قصدني في فلوس وانا قلت لاء وانت بلذات انا جبتلك شقة و جهزتك انت وابتسام صح والا لاء انطق سمعني صوتك 


سيد / باصص في الأرض من الكسوف 


قرب منه غسان وامسكه من هدومة انطق انا قصرت في ايه قصرت معاك في ايه انطق سمعني صوتك 

وهي الزفته ابتسام عرفت منين أن مالك مش راجل و هي اساسا بقلها اسبوع مجتش السرايا


سيد/ واللهي يابيه معرف يمكن من خالتها قالتلها


غسان / استحالة خاله مهجة تطلع سر برا استحالة

اتفضل اتصل بيها و متحسسهاش بحاجة وقولها تيجي اخلص 

سيد حاضر حاضر يابيه


سيد / الو ايوة يا بسبوسة انتي فين يابت 


ابتسام / ايه لحقت اوحشك يا عرب 

سيد/ اه يابت انت متعرفيش انك الحته الشمال بتاعتي


ابتسام/ بدلع الله بقي ياسيد بتكسفني يا راجل 


سيد / عاوز اشوفك دلوقتي 


ابتسام / بس خالتي حقولها ايه 


سيد / اي حاجة يابت اخلصي 


ابتسام حاضر اصبر نصايا واكون عندك في الزريبة وحجبلك معايا طبق رز بلبن بالقشطة 


سيد/ ماشي اخلصي بس بسرعه


غسان/ يلا علي الزريبه اخلص 


حازم/ غسان اتصرف بعقل مش كده حكم عقلك شوية 


غسان / حااازم من فضلك انا مش عاوز حد يدخل في الموضوع ده لان اللي حيتأذو كتير دي خيانا يا حازم عارف يعني ايه يخونو الامانه


وسحب غسان سيد يلا اخلص 


وصل سيد وغسان الزريبة 


وصلت ابتسام/ سيد انت فين يا راجل يوه رحت فين ينيلك 

فجاءة طلع غسان في وشها 


ابتسام / بخضة غسان بيه اهلا انا بس كنت جاية علشان....


وفجاه نزل قلم علي وش ابتسام 


ابتسام / في ايه غسان بية انا عملت ايه


غسان/ وماسكها من شعرها انتي مش عارفه عملتي ايه واحدة خاينة وملكيش أمان خنتي العيش والملح و البيت اللي مشغلك وبيأكلك لقمة عيش 


ابتسام/ اه شعري يابيه انا عملت ايه بس 


غسان/ ببببت قولي مين اللي قالك علي موضوع الدكتورة مليكه انطقي احسن اقطع خبرك انجزي 


ابتسام / اصل اصل مش حقدر اقول 


غسان / بزعيق اخلصصصي بدل معمل خريطة في وشك 


ابتسام / بذعر حاضر حاضر الست رنا هي اللي قالتلي 


غسان / مين قولتي مين 


ابتسام / ست رنا هي اللي قالتلي بس احب علي ايدك ابوسها متقلهاش انك عرفت مني احسن تقطع خبري


غسان / ماشي يا ابتسام انا حطلع كريم معاكي للآخر 

ده مرتب شهر و مشوفش وشك في المزرعة تاني مفهوم والا مش مفهوم 


ابتسام / بعياط مفهوم يا بيه مفهوم 


غسان / سيد يازفت 

سيد أيوة يا بيه 

غسان وانت كمان مرفود اللي يخون العيش والملح ميستهلش اتفضل برا و ملكش اي حقوق عندي علشان انت مطلعتش راجل . اللي يجيب سيرة واحدة مع كل واحد شوية شوف بقي اسمة يبقي ايه اتفضل  برا


مشي سيد و ابتسام خرجو من المزرعة 


غسان مفضلش غير جوز البقر اللي جوا و رنا هانم 

اه حعمل ايه معاكي يا رنا انا زهقت بجد من كل تصرفاتك 

بس المرادي مش حعدهالك لازم اعمل فيكي حاجة كبيرة بس اصبري عليا


الفصل الخامس عشر 


بس المرادي مش حعدهالك لازم اعمل فيكي حاجة كبيرة بس اصبري عليا 

دخل غسان عند محمد وزياد 

اول ما شافوه قامو وقفوا 


غسان / جه دوركم انتم عارفين حجم الغلط بتاعكم اد ايه

محمد / واللهي ياغسان بيه ما كنا نعرف انها مرات ساعتك

غسان / بزعيق ولنفرض انها مش مراتي بس هي تحت حمايتي بلاش تحت حمايتي اي بنت والسلام ازاي تسمحو لنفسكم تعملو كده أنه حق اللي عطيتو لنفسكم انكم تنتهكو حرمات واحده . أي أن كان هي مين لاشرع ولا دين يسمح بكده


تعرفوا انا ممكن كنت سلمتكم للشرطه وهما يتصرفوا بس انا بحب اخد حقي بأيدي لأن ده شرفي انا 


زياد / واللهي يابيه محنعملها تاني آخر مرة 


غسان / انتم فعلا مش حتقدرو تعملوها تاني لامعايا ولامع غيري خلصت خلاص


محمد / بذعر انت قصدك ايه لاء لاء اوعي تكون قصدك اللي في بالي يا ليله سودا حرمنا ياغسان بيه واللهي حرمنا 


غسان / جلال جلال يلا تعالي شوفي شغلك 


زياد / انتم حتعملو ايه لاء لاء 


غسان / اهدو دكتور جلال أيده خفيفه مش حتحسو بحاجة خالص و متخافوش البنج كتير وخير ربنا ياما هي أقل من نص ساعة وحتبقو ا تمام 


محمد / وحيات النبي بلاش احنا اسفين مش حنعملها تاني 


غسان/ بزعيق انت فين ياجلال 


دخل جلال ايوه غسان بيه انا تحت امرك بس كنت بعقم المشرط 


زياد / لاء حرمنا و اللهي خلاص حرمنا مش حتشوف وشنا تاني احنا اسفين بس بلاش اللي عاوز تعمله ده احنا كده حنضيع


غسان / بصوت أشبه بالرعد و مسكه من هدومه و البنت الغلابانه مكنتش حضيع هي كمان انطق لو واحدة تانية غيرها ومعرفتش تدافع عن نفسها كان ايه حيبقي مصيرها 

مفكرتوش في كده انطقو يا كلاب 


غسان / جلال شوف شغلك دول شوية كلاب مش عاوزهم ينفعو لحد خالص مفهوم


محمد/ احنا اسفين واللهى عمرنا ما حنبص لوحده تانية حقك علينا ياباشا اعتبرنا عيال وغلطو في حد بياخد علي كلام العيال 


جلال / ها يا غسان بية اشتغل ولا ايه 


غسان / استي ياجلال لما افكر مع انهم ميستهلوش الرحمة 

دخل حازم ها ياغسان خلصت معاهم والا لسة كنت عاوز اتفرج 

زياد / حازم بيه وانبي قوله الرحمة احنا توبنا خلاص 


غمز حازم لغسان في السر 


حازم / ايه ده انتم لسه مخلصتوش اشطا حتفرج يلا ياكتور جلال مستني ايه خلصنا من الارف ده بسرعة 


متخافوش دكتور جلال أيده خفيفة مش حتحسو بوجع براحه عليهم يادكتور دول بردو عشره معانا بس ايه متحفش قوي .


زياد / يالهوي يالهوي يالهوي غسان بيه ابوس ايدك احنا غلطانين ونستاهل ضرب الجزم بس بلاش ده والنبي 


حازم/ ايه رايك ياغسان حتسامحهم بس انا شايف لاء ميستهلوش. خلص ياعم خلص خلينا نتفرج 


غسان / مستعد اسامحكم بس بشرط 


محمد وزياد موافقين اي حاجة غير كده احنا موافقين 

غسان تحلقو شنابتكم و تطلعو من المزرعة بجلييات حريمي و طرح 


محمد / نطلع ومالو نطلع بس بلاش دكتور جلال 


غسان / و ملكوش اي حقوق عندي ولا شهادة خبرة حتطلعو بجواب رفد 


زياد / ايه المشكله رفد رفد بس نطلع 


غسان / اوكيه ماشي الكلام نادي بصوت عالي علي حسن يا حسن 


دخل حسن افندك غسان بيه


غسان / موس بسرعة وتعالي احلق شنبات الإنسات دول وهاتلي صباع روج من بتوع مراتك وجلبيتين بترتر و منديل بتاع الراس ده الي بيلمع عارفه


حسن / بضحك خفيف اه يابية بس ليه


غسان/ حسن اخلص وتعالي .. وانت ياحازم عاوز الفيديو ده يبقي ترند 

حازم /من عونيا انت تؤمر 


غسان/ ها قلتم ايه احنا لسة فيها نخلص مع جلال و لا حسن 

محمد وزياد لاء لاء حسن حسن 


دخل حسن بجلبيتين واحده حمرا وتانية روز


غسان/ يلا كل واحد ينقي اللون 

حلقو شنابتهم ولبسو جلاليب وحطلهم غسان روج


غسان/ يلا بقي يا حسن عاوزك تفسح البنات في المزرعة كلها في قسم قسم مهما لازم يسلمو على زمايلهم قبل مايمشو بردو واتفضلو جوابات الرفد للاسف. كتبتلكم تحت سبب الرفد سوء الاخلاق علشان الكل يعرف انتم اترفدتم ليه 


وفي السرايا 

الكل متجمع في اوضة مليكة 


مليكة / انا حكتلكم كل الحكايا يابنات انا صحيح غلط بس غصب عني بس متوقعتش إن غسان ممكن يقول كلمة حرمتك عليا دي مش عارفة اعمل ايه دلوقتي وبصراحة أنا مبحسش بالامان غير معاه هو وبس 


نسرين/ ولا يهمك احنا بنات جامدين قوي والا ايه يا ريما 


ريما / طبعا يانسرين بس اخويا دماغة ناشفة بس احنا خططنا كتير .مش بتخلص متنسوش أننا جنس حوا وجامدين قوي.

هي تلاعب غسان بسلاحها غسان بيغير مووت علي مليكة 

ممكن تلعب علي الطرف ده شوية 


نسرين / وممكن يالوكا تلعبي بسلاح الانثي فهماني طبعا

غير أن غسان فاهم انك منهارة علشان اللي حصلك الصبح وطلب مني افضل جابك 


ريما / انا خطرت في بالي فكرة 

انا حتصل بغسان واقوله انك سخنه وبتخترفي وانا مش عارفه اتصرف معاكي و منهارة جداا


مليكه / طيب افرضي جاب دكتور يافالحه


ريما / لاء منا حقوله هيا عماله تخترف باسمك وتقريبا عوزاك

نسربن/ طيب حنسخنها ازاي دي 


مليكة / سهله انتم بس تراقبوا اول ما يدخل السرايا و نجيب قربه سخنه ونحطها علي راسي وجسمي 

وانا حقوم بلواجب حلعبو صح 


نسرين /؛ فهمتك نظام شوق ولا دوق صح بس سدي انتي عليه ياخوفي هو اللي يلعبك وانتي واقعة لشوشتك معاه


مليكة / عيب عليكي تربيتك انا 


ريما اتصلت بغسان

الو أبيه غسان تعالي بسرعة مليكة سخنه و عماله تخترف وتنادي باسمك و نسرين عماله تهدي فيها مش عارفة


غسان / ثواني واكون عندكم متسبوهاش لوحدها مفهوم


ريما/ حاضر ياابيه بس بسرعة والنبي 


ريما هو جاي حالا جهزتو الاربه . مليكة مش حوصيكي لازم تكسبي غسان في صفك . الحرباية اللي تحت عنيها عليه خلي بالك رنا مش سهله وهي حاطة عينيها علي غسان مطوليش الزعل بينكم 


نسرين / تمام مليكة افردي شعرك كده واعدلي 

التي شيرت وعاوزاكي مليكة اغراء


مليكة / يلا بقي حطو الاربه علشان الحق اسخن


وبعد دقايق دخل غسان ايه يابنات مالها


نسرين/ بعياط مش عارفه كانت نايمه فجاءة كده لقيتها زي مايكون كابوس مش عارفين 


غسان / طاديب سبوهالي واطلعوا انتم برا 


نسرين /حنسبها كده مينفعش لازم نكون معاها 


غسان / آنسة نسرين من فضلك انا عارف هي بتهدي ازاي


ريما /خلاص بقي يا نسرين ابيه غسان معاها و هو كمان جوزها فااكيد حيعرف يتصرف يعني 

نسرين ماشي بس خلي بالك عليها 

طلعت نسرين و ريما 


ريما / ايه يابنتي مش تخلصي البت حتبرد احنا عاوزنها سخنه وضحكو ومشو


قرب غسان من مليكة 


غسان / لوكا حببتي لوكا انا هنا ياقلبي 


مليكة / غسان الحقني ااه غسان بمووت


غسان / ضمها لحضنه جامد بعد الشر عنك يا ملكة قلبي انا جمبك وحفضل طول عمري جمبك فوقي بقي وشلها ودخل بيها الحمام تحت الدش 

فتحت عينيها مليكة / غسان انت هنا 


غسان / انا هنا وحفضل هنا 


مليكة /احضني جامد انا خايفة قوي 


ضمها غسان جامد لحضنة وهي دخلت جوه حضنه بجد 

كل ده وهما تحت الدش 


غسان / نظر لعينيها ملكتي انا بحبك قوي


مليكة و احمرت خجلا غسان وانا كمان بحبك قوي


قرب غسان منها اكتر واختلاط أنفسهم سوا التهم شفتيها في قبله طويله نسي بيها كل واحد نفسة وكأنهم في عالم غير العالم 

غسان / ملكتي انا مش قادر ابعد عنك اكتر من كده انا عاوز أتمم جوازنا 


مليكة / بس ممكن نطلع من تحت الدش 


أخدها غسان علي السرير وحضنها جامد 


غسان / انا عاوز اخبيكي جوا حضني للابد

لفها غسان بلفوطة 


غسان / نشفي نفسك لحد مجبلك حاجة تلبسيها 

فتح دولابه وطلع تي شيرت تاني


مليكة / انا سمعت انك مش بتحب حد يجي جمب حاجتك 

غسان / وهو انتي اي حد انتي ملكتي انا وبس انتي عندي حاجة تانية خالص انتي النفس اللي انا بتنفسة الحياة اللي انا بعشها 


مليكة / وقد لمعت عينيها و انهارت قواها من كلامه غسان هو انت بجد عاوز تمم جوزنا 


غسان / اه ايه رايك خلاص مبقتش قادر ابعد عنك 


سكتت مليكة واحمر وجهها خجلا


قرب منها غسان ومسك وجهها ورفعة 


غسان / بصي في عينيا طول منا معاكي مش عاوز تبعد عينك عن عنيا بستمد منهم قوتي حتي واحنا في أصعب حالتنا اوعي تبعدي عينك عني فاهمة يا ملكتي


اوعي تتكسفي مني يا ملكتي علشان أنا روحك ونفسك مع اني بحب قوي لما تقلبي فروله كدة ببقي عاوز أكلك 

تعالي يا قلبي في حضني . أخدها غسان في حضنه 


وفجاءة انتبه أنه لسة محرمها علي نفسة ولسة مجبلهاش حقها من رنا 

فجاءة طلعها من حضنه وكأنه أدار زرار غلق المشاعر و كأنه اله بيتحكم في المشاعر أمتي يشغلها وامتي يطفيها


مليكة باستغراب. هو في ايه 


غسان / وقد رسم وجه الجدية في اني عرفت ابينلك 

ضعفك قدامي علشان تعرفي اني لما اعوزك حاخدك وبمزاجك علشان تعرفي اني مش حيوان بيجري ورا شهواته انا اللي مش عاوزك دلوقتي


انتي لسة متحرمه عليا 


ياااه لقسوة كلماته كأنها خنجر يطعن في القلب بل يمزقه قطع 


أحست مليكة وكأنها اخدت قلم جامد فاقت مليكه لنفسها وحبست دموعها قامت واقفة فهو اهان كرامتها بلقدر الكافي 


مليكة / وبمنتهي القوة غسان أنا شايفة أننا كفايا مع بعض لحد كده 


غسان وهو عارف أنه خزلها وجرح كبرياءها 


غسان / مش فاهم قصدك ايه 


مليكة/ يعني نفترق وكل واحد يشوف حالة


غسان / بثقه وليه بقي افهم 


مليكة / علشان انا عاوزة كده انا خلاص مش عاوزاك في حياتي 


غسان / لاء ماهو مش بمزاجك علي فكره

و قومي شوفيلك عند ريما أو نسرين حاجة تلبسها اوعي تخرجي من الاوضة بالمنظر ده وبكرة حيكون عندك لبس جديد

مليكه / بجمود بس انا مش عاوزة حاجة منك 


غسان / مهو بردو مش بمزاجك علي فكرة انتي مراتي ومسؤله مني 


مليكة. / بجمود مصتنع وأنا مش عاوزه حاجة منك 


غسان / مليكة ياريت تقصري الشر واعملي حسابك انك حتنامي هنا علله ارجع بليل ملاقكيش في الاوضه 


مليكة /وشغلي أنا عاوزة انزل الشغل 


غسان /حاضر بس انهاردة انتي تعبانه بكرة إن شاء الله


خرج غسان و ساب مليكة وهو عارف انها حتنهار وقلبه وجعه عليها مشي علشان ميضعفش قدامها 


دخلت مليكة الحمام وفتحت الدش ساقع ووقفت تحته بهدومها و الدموع تنهمر من عينيها كالشلال


فور خروج غسان 


جرت ريما ونسرين مسرعين عند مليكا 


نسرين / لوكا لوكا انتي فين 

سمعو صوت الدش

نسرين / يبقي حصل 


ريما /. تفتكري شكل أبيه غسان وهو خارج ميطمنش عنيه كان كلها دموع 


نسرين / انتي بتتكلمي جد 


ريما / ايوه اخويا وانا عرفاه مش شكل واحد مبسوط ولو حصل حاجة بينهم ايه اللي حيخليه يخرج بسرعة دي


فتحت مليكة باب الحمام وخرجت 

وبمنتهى القوة والجمود نسرين عاوزة لبس من عندك 


نسرين / مليكة فيكي ايه اناحفظاكي


مليكة مالي انا كويسة جداا مفيش حاجة روحي بس عاوزة البس علشان سقعانه جدااا 


ريما / الجو حر يا لوكا سقعانه ايه 


مليكة وكأنها مغيبه في عالم تاني لاء ساقع انا سقعانه 

نسرين مليكة متقلقنيش عليكي انتي كويسة لوكا ردي 


مليكه / هه انتي بتكلميني بقولك سقعانه عاوزة البس 


نسرين / حاضر وخرجت نسرين مسرعة تحضر ملابس لمليكه 


مليكة /ريما عاوزة انزل اعمل الاكل انهارده


ريما / ياسلام انتي تؤمري امر 


مليكة / انتي بتكلمي جد يعني انا ممكن انزل اعمل الغدا النهارده 


ربما / وقد صعب عليها حالة مليكة اه طبعا يا حببتي و ايه المشكله 


مليكة / تمام ماشي البس وحنزل 


ريما / مليكة انا اعتبرتك زي اختي وربنا اللي يعلم 

فيكي ايه انا مش حابه اشوفك مكسورة كده انا اتعودت اشوفك مليكة الجامده اللي مفيش حاجة بتكسرها حتي لما اتعرضتي للموقف بتاع الصبح قدرتي عليهم بقوتك واتمنيت اني اكون في قوتك . والبنت اللي قدرت تحرك الصخر اللي في قلب غسان اخويا اكيد مش بنت عادية 


ضحكت مليكة بسخرية اه حركت الصخر وماله 


دخلت نسرين خدي يالوكا البسي 


اخدت مليكة الهدوم ولبستهم 


ريما / نسرين مش لوكا هي اللي حتعمل الاكل انهارده . 


نسرين / بت يالوكا انتي ايه في دماغك انتي من امتي بتحبي تنزلي المطبخ انتي مش بتخشي المطبخ غير لما ميكونش عندك تمرين وعاوزة تفرغي طاقتك 


مليكة مردتش عليهم وسابتهم ونزلت 

نزلو وراها 


نسرين/ ريما مليكة مش مظبوطه في حاجة كبيرة حصلت بينهم مليكه كأنها مغيبه مش معانا خالص 


ربما / انا بقول كده بصي متضغطيش عليها وتساليها مالك سبيها لحد متجيب آخرها ماشي


نسرين ماشي تعالي نشوفها 


نزلو لقو مليكة في المطبخ ورنا معاها


رنا / احنا فعلا كنا محتاجين شغاله جديدة بدل ابتسام 

هو انتي حتطبخي ايه علي الغدا خلي بالك لو أكلك معجبناش مش حندفع


كل ده و مليكة مش بترد عليها . 


رنا / اه ممكن تعملي فنجان قهوة وياريت بسرعة اصلي مصدعة اخلصي يلا. واظبطي الاكل و السفرة لازم تكون جاهزة قبل الساعة ٨ اصل غسان بيحب الانضباط في المواعيد قوي ومتنسيش عصير البرتقال بتاعي عاوزاه فرش علشان الدايت 


وفجاءة مليكة رمت اللي في أيدها وسحبت السكينة اخدت رنا تحت أيدها و حطت السكينه علي رقبتها

كلمة زياده وحريح الناس منك اتقي شري وابعدي عني احسن انا ممكن ارتكب جريمة قتل دلوقتي فاهمة والا مش فاهمة 

نسرين / بخضة مليكه سبيها هي هبله محدش بياخد علي كلام الهبل اهدي 


مليكة / نسرررين مش عاوزة حد يدخل 

وسحبتها اكتر بايدها اوعي تكوني فاكراني يابت عبيطة. انا عارفة كويس انك انتي اللي سربتي خير اني بنت انا مش هبله وانا مبحبش حد يعلم عليا 


ريما / علشان خاطري يا لوكا سبيها هي الغل اللي جواها يموتها لوحده


مليكة / ريما انا كنت حضيع بسببها ماينفعش الموضوع يعدي كده 

وفجاءة لفت مليكة ايد رنا لورا وعلي صرخات رنا وكسرت أيدها 


مليكة / دي ذكرى خفيفة علشان تفتكري متهوبيش نحيتي تاني فاهمة يا كلبه 


رنا بصراخ اه الحقوني 


جريت فوزية علي صوتها في ايه في ايه يا رنا 


مليكة / بنفس الاسلوب رنا معرفش يا طنط هي كانت جاية تشرب و لسة بتشاكلني راحت اتكعبلت في السجادة وقعت علي أيدها انا معرفش حاجة و عيطت ولا انا علشان امي مش معايا تعملو فيا كده 


كل ده وسط صوات رنا 


فوزية / حد يتصل بدكتور بسرعة وغسان هاتولي غسان 


ريما / وكاتمة الضحك كلمته حيجيب دكتور جلال وجاي بسرعة 

رنا/ انتي السبب انا مش حسيبك 


مليكة / بمسكنه يعني بدل ما تشكريني اني لحقتك ده جزائي انا ممكن اديكي حقنه مسكن اللي بنديها للحمير علي بال دكتور ما يجي 


رنا / بغيظ ماما ابعديها عن وشي ااه مش قادرة ايدي 


مليكة في ايه يا رنا انا دكتورة بردو مش حأذيكي يعني وصدقيني الحمار بياخد الحقنه بيقي تمام وانتي و الحمار واحد يعني 


رنا / انتي حيوانه و اللهي لما افوقلك مش حسيبك 


دخل غسان وجلال علي صوت رنا بتشتم مليكة


غسان / رنا مسمعش صوتك ولازم تعرفي أن مليكة مراتي واحترامها من احترامي واوعي تكوني فاكرة أن حعديلك عملتك السودا دي بس افوقلك

رنا ااه أااه ايدي يا غسان مراتك مفتريه ااه


فوزيه / هو ده وقته يا غسان شوفوا ايد بنت عمتك مالها 


جلال / كشف عليها ده كسر مضاعف.هو ايه اللي حصل 


لسة رنا حتتكلم 


مليكة / بعطف مصتنع معرفش كانت داخلة المطبخ فجاءة اتكعبلت في السجاده ووقعت 


تحت أنظار غسان اللي مش مصدقها طبعا ولكن مليكة  مرفعتش عينيها فيه

كأنها بتهرب من نظراته 


دكتور جلال أيدها حتتجبس شهر و نعمل أشعة وبعدين نقرر حيتفك أمتي


نسرين /. معلش يا رنا تعيشي وتاخدي غيرها واحمدي ربنا انها ايدك مش رقبتك 


رنا / ابعدوهم عني بقي مش طايقاهم 


غسان / خلاص بقي يلا كل واحد يروح يشوف بيعمل ايه وانتي يارنا اطلعي فوق ارتاحي 


دخلت مليكة ونسرين وريما المطبخ وانفجرو ضحك 


مليكة / ارتحت من جوا كده انا محدش يعلم عليا واسكت


نسرين./ انا قلت طلما لوكا طلبت تخش المطبخ مش حترتاح غير لما تفش عصبيتها في حد يلا اخدت الشر وراحت وهي بت حلال وتستاهل


دخل عليهم غسان بطلو ضحك و بدأت مليكة تعمل الاكل بدون أن تنظر له


غسان / ايه بتعملوا ايه هنا

ريما/ لوكا عاوزة تعمل الاكل انهارده بنفسها 


غسان / ونظر لمليكة وهي لم ترفع عينيها 


غسان وانتي بقي بتعرفي تطبخي يا دكتورة 


مليكة مردتش عليه وانهمكت في عمايل الاكل


غسان / ريما. هو ايه اللي حصل ل رنا بلظبط أيدها انكسرت ازاي


ريما ونسرين بصوا لبعض


ريما / معرفش يا أبية انا كنت فوق نزلت علي صوت الوقعة معرفش 


غسان /لا واللهي صدقتك الصراحة 


ريما / وانا حكدب ليه حتي اسأل نسرين


ضحك غسان اهلا ريما هما ضموكي للعصابه بتاعتهم 


ريما / انا بردو يا ابيه 


غسان لا انا مش انتي ربنا يستر من الاتحاد الثلاثي ده 

ثم التفت لمليكة انا طلبتلك هدوم و الاوردر حيوصل بليل عاوزك تقسيهم علشان لو في حاجة حتتبدل


مليكة / مردتش عليه هزت راسها بدون ولا كلمه 


سبهم غسان وطلع عند رنا 


لقي الباب مفتوح نص فاتحة ولسة حيدخل سمع رنا وعمته بيتكلمو

رنا / ماما انا خلاص معنتش طايقة الزفته اللي اسمها مليكة دي انا بقيت بخاف منها 


فوزية / اصبري الصبر حلو اهي اتفضحت قدام المزرعة كلها بس نفدت منها اهدي بس عليا انا حعمل فيها زي ما عملت في كاميليا 


رنا / صحيح هو انتي عملتي ايه في كامليا دي


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close