رواية زواجي من ابو زوجي الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول
![]() |
وتاني يوم طلعت حماتي وفتح
ليها ياسر وكانت شايله صنيه الاكل وياسر
قالها
ياسر
اي يا ماما ده انتي اللي عامله اكل لينا
وهي حطت الصينيه وبعدها قالت ليه
الام
هو أنا ليا غيرك يا نن عين أمك ده انت
حبيبي امال فين مرات ابني حبيبتي ، وبعدها
انا صحيت وخرجت من الاوضه وقولت
منال
مين ماما تعالي اتفضلي اي الاكل ده كله
والله ما ليه لزوم التعب ده ،. وهي بصت ليا
وقالت
حماتي
حلوه كلمه ماما منك اوي والله يا بنتي
والنبي هدي ياسر عليا أنا مليش غيرو وموضوع
جوازي ده بدل ما اعيش لوحدي في الشقه
منال
ربنا يهدي الحال بينكم يارب وانتو ملكوش
الا بعض يا حبيبتي اقعدي بقي افطري
معانا
حماتي
لا افطر اي انتو عرايس وانا انزل بقي علشان
اخلص اللي ورايا متعرفيش شغل
البيت عامل فيا اي ، وبعدها أنا قولت
منال
لو عوزتي اي حاجه في اي وقت يا ماما انا
تحت امرك أنا بنتك برضه
حماتي
طبعا يا حبيبتي وبعدها نزلت وكان سالم
واقف مستنيها في الشقه وقالها
سالم
اي عملتي اي قولتي ليها تنزل تروق
ليكي الشقه ولا عملتي اي ، وحماتي قعدت
وبعدها قالت ليه
حماتي
اهدي شويه يا راجل فيك اي مينفعش كده
من اول يوم لازم الاول احسسها أن خايفه
عليها وبعدين اشوف هعمل اي ،وبعدها
سالم قعد جنبها وقالها
سالم
اي رايك تاجري شقه ياسر وانتي كده كده محتاجه فلوس ، وبعدها حماتي انصدمت
وقالت
حماتي
اي الكلام ده يا راجل اجر شقه ابني ازاي وهو
عايش فيها
سالم
اسمعي بس طول ما ابنك هيحس انه محتاج
ليكي مش هيقدر يعمل حاجه خير أنه
يسمع كلامك
حماتي
بس برضه ده لو انا اخد منه الشقه مش عارفه
ممكن يعمل معايا أية ده ممكن يسيب البيت
ويمشي
سالم
هيروح فين بس انتي عارفه أنه ملوش مكان
الا هنا اسمعي بس اللي بقولك اي أنا
خايف عليكي والله وعلي مصلحتك ، وفي
شقتنا جه زرنا جمال صاحب ياسر في الشغل
جمال
الف الف مبروك يا حبيبي والله فرحت
ليك اوي اي اخبار الجواز ، ولسه بيتكلم معاه
ولقينا باب الشقه عامل يخبط جامد وفتح
ياسر الباب
سالم
اي مالكم نايمين علي ودانكم ولا اي بقالي
ساعه عامل اخبط وبعدها دخل الشقه وياسر
قال ليه
ياسر
اي ده انت رايح فين انا بكلمك اقف هنا
كلمني ، وبعدها جمال قام وقالو
جمال
انت يا حضرت هو فيه اي مالو ده ياسر
وبعدها بص سالم لجمال وقالو
سالم
أنا يا حبيبي صاحب البيت ده انت سامع
ولا لا وبعدين مافيش راجل غريب يدخل
البيت هنا بغير علي مراتي ، وبعدها جمال
بص ل ياسر وقالو
جمال
مش اللي اعرفه برضه أن البيت ده بيت
عيله وكمان مافيش الا شقتك وشقه مامتك
هو انت ليك اخت اتجوزت ولا اي ، وبعدها
ياسر بص ليه وقالو
ياسر
اصبر انت يا جمال وانت امشي
اطلع برا مش عايز اشوف وشك هنا تاني
سالم
هههه حلوه دي البيت بيت ابونا انت
ناسي أن الشقه دي مكتوبه ب اسم
مراتي ولا اي وانا من حقي بقي اقول مين
يدخلها ومين لا ، وبعدها بص سالم ب جمال
وقالو اصل انا ابقي جوز أمه
جمال
طيب امشي أنا بقي مينفعش اكون موجود
دلوقتي ، وفعلا مشي وانا خرجت وقولت ليه
منال
هو انت ليه كده ليه عملت كده قدام
صاحبه حرام عليك ، وفضل سالم باصص
ليا وقالي
سالم
ينفع يا حلوه انتي واحد يطلع وانتي عارفه
اننا مش بنقفل شقتنا عالطول مفتوحه
علشان بنقول ده بيت عيله
ياسر
خلي كلامك معايا أنا واسمع أنا مش عايز
اشوف وشك هنا تاني سامع ولا لا ويلا من هنا
بقي والصدمه لما حماتي دخلت وقالت
حماتي
اسمع يا ياسر انت تكلم جوزي كويس وعايزه
اعرفك كمان أن البيت ده بيته فاهم ولا لا
ياسر
انتي حره في شقتك ملكيش دعوه ب شقتي
أنا سامعه ولا لا
حماتي
شقتك دي كانت زمان الشقه دي بقت ب اسم
سالم يا عنيا يعني انت عايش عندو
في ملكه ، وبص ليها ياسر وقالها
ياسر
هو انتي ليه بتعملي فيا كده عملت معاكي
اي حرام عليكي والله
سالم
يلا بينا يا حبيبتي انا مش عايزك تتعبي
من الكلام الكتير خلينا ننزل بقي ، وفعلا
نزلوا الشقه وياسر قالي
ياسر
دي لايمكن تكون امي مش فاهم هي
ليه بتعمل معايا كده
منال
اهدي بس يا حبيبي علشان نعرف نفكر
ونشوف هنعمل اي ، وفي شقه حماتي
سالم
أنا مش عارف اقولك اي يا حبيبتي هو انتي
بجد هتكتبي الشقه ب اسمي
حماتي
اكتب اي أنا كنت بقوله كده وخالص انما مينفعش اعمل كده خالص
سالم
اسمعني بس لازم الشقه دي تكون ب اسمي
ابنك يقدر يرفع عليكي قضيه حجر وياخد
البيت كله وبعدين يعني انتي مش واثقه
فيا ولا اي وفضل يقرب من حماتي
حماتي
لا طبعا بثق فيك بس برضه مينفعش اسيب
ابني في الشارع
سالم
ومين قالك أنه هيكون في الشارع احنا
هناجر الشقه سنه ابنك بقي كويس
تمام عمل اي حاجه تبقي عرفتي علي
حقيقته ، وفعلا حماتي سمعت
كلامه وعدا اسبوع وياسر قالي
ياسر
بقولك اي يا منال انا نازل اقابل جمال بيقول
أنه عايزني في موضوع مهم اوي
منال
ماشي يا حبيبي خد بالك من نفسك وفعلا
نزل وبعدها بساعه لقيت باب الشقه
اتفتح وسالم داخل ومعاه ناس وبيقولهم
سالم
اتفضلوا اتفضلوا تعالو والله الشقه هتعجبكم اوي وبعدها أنا قولت