![]() |
الفصل. التاسع والعاشر
بقلم أميره على
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
وقفنا الفصل اللى فات. لما ماجد. كان ذاهب الى امجد. وفجأة وهو يفتح الباب. فتح الباب. من الداخل. وفى نفس الوقت. كانت شمس خارجه من المكتب. فخبطت فى ماجد. فرفعت نظرها اليه وصدمت
شمس. بصدمه. فهى رأت. نفس الشخص. الذي تراه دئما. فى حلمها
ماجد. نظر. لها. ولكنه. لم يطيل النظر. فهو لايهمه. اى فتاه. سوي. شذي
ماجد:انتى كويسه
شمس بسرحان:ااااااىىى
ماجد:مالك
شمس:لا ابدا مفيش. عن اذنك
ذهبت شمس سريعا. فقال ماجد في سره اى المجنونه دي
دخل ماجد عند امجد. وجلس معه
عند شمس. ذهبت اللى الحمام. وغسلت وجهها.
شمس:معقول. هو ممكن يكون شبهه بس. انا بجد. مش عارفه. يارب. ساعدني.
خرجت. شمس من الحمام
نروح بقي. لملك. وادم
فى مكتب ادم
كانت تجلس ملك وهي متوتره. فهي تجلس. معه وحدها
كان ادم ينظر. لها. غير مصدق. انها هي من ظل خمس سنوات. يتمني. روئيتها. ها هي امامه
ادم. :انسه ملك
ملك:افندم .
حضرتك. مكتبك. هايكون. معايا هنا فى الاوضه
ملك سريعا:لا
ادم:لى
ملك. بحيره. فهى كيف تخبره انها. لا تتحمل. ان تجلس معه فى مكان واحد
ملك:انا كنت حابه. ان اقعد فى مكان لوحدي. وكمان عشان مضايقش حضرتك
ادم:مفيش مضايقه ولا حاجه. وكمان. الموضوع مش هايبقي. دايم. هما كام يوم بس لغايه. ما نجهز لحضرتك مكتب
ملك بقله حيله:ماشي
وهي داخلها. ترتجف
في قصر. غريب. فهو. كقصر. رئيس الجمهوريه. فهو. يوجد عليه. جيش كامل من الحرس
في داخل هذا القصر.
يوجد شخص. يقف. وهو يصرخ. في رئيس الحرس
الشخص:ازاى تخرج. من غير ما تعرفوا راحت فين انتو اى بهايم
رئيس الحرس:يا فندم. حضرتك. عارف. ان الهانم. مش بتقول لحد هي راحت فين
الشخص:غور من وشي
وقف هذا الشخص وهو يمرر يده فى شعره. ويقول. يارتري. انتى فين يا اسيل
استوووب
(حمزه البحيري:30 سنه. رجل اعمال. وله عده شركات خارج مصر. عاد الى مصر. بعد سفر. 10 اعوام. لكى ينشأ شغله الخاص فى مصر. وسيم جدا. ذو عيون. بلون البحر. وبشره. قمحيه. وشعر. بني. غزير. جسم رياضي. عصبي. جدا. يكره جنس حواء. ما عدا. اخته. اسيل)
(اسيل. البحيري .22 سنه. اخت. حمزه الصغري. فتاه مرحه. جدا. ومتهوره جدا. لا تعمل حساب لاى شي. وتفعل اى شئ يخطر ببالها ولكنها. طيبه جدا. تعشق اخاها فهو كل ما تبقي لها من عائلتها. جميله. جدا. بشرتها. بيضاء. وعيون باللون الرمادي. ورثتها. عن. والدها. وشعر. بني يصل لاخر ظهرها. ليست. محجبه. لا تؤمن بالحب اطلاقا. وتعتبره. تفاهه. خريجه. هندسه)
حمزه بتنهيده:يا تري روحتي فين
فى مكان اخر
تقود فتاه سيارتها بسرعه وفجأة تصتدم بسياره اخري فتنزل الفتاه. من سيارتها وتذهب فى اتجاه السياره الاخري وهي متعصبه
اسيل:انتا. اعمي. مش شايف قدامك يا حيوان
نزل الشخص من السياره والذي لم يكن سوي امجد
امجد:مين ده اللى حيوان يا بتاعه انتى. انتى مش عارفه بتكلمي مين
اسيل:هاكون بكلم مين يعنى. عيل. مامته جيباله عربيه وماشي يتمنظر بيها
امجد:انتى بجد واحده مش متربيه
اسيل:انا مش متربيه. يا زباله
كان امجد على. وشك الرد عليها. ولكن رن هاتفه. وتذكر انه يجب ان يذهب سريعا
صعد امجد سيارته. وذهب وترك اسيل وحدها
كان اسيل. عصبيه جدا. لانه تركها وذهب دون ان يعتزر لها
فتوجهت الي سيارتها. وصعدت اليها. وقادتها الى قصر البحيري
فى المساء.
وصل كلا من ادم. وامجد. وماجد. الى قصر الدمنهوري. وذهبوا للداخل. فوجدوا. سعاد وعاصم ومريم يجلسوا. يشاهدو التليفزيون.
ادم وامجد ماجد:السلام عليكم
الباقي:وعليكم السلام
سعاد:حمد الله على السلامه. ي حبايبي. اجهزلكم العشا
ماجد:ياريت. لحسن الواحد هفتان
امجد:انتا ديما كده همك على بطنك
ماجد:يعنى مكلش واموت. عشان ترتاح
امجد:ياريت ي اخي عشان نرتاح منك
ماجد:عشان البنات. كلها. تنتحر. ورايا ي بني. اخوك ده ثروه قوميه.
امجد :انا هاقوم. بدل ما ارتكب جنايه دلوقتى
صعد امجد. الى الاعلى ودخل الى غرفته. وبدل ملابسه. وجلس على الفراش. وتذكر حبيبته. ولكن فجأة جأت. فى باله الفتاه. الذي قابلها.
امجد:دي اكيد. مجنونه
نام. امجد
فى الاسفل.
ماجد بعد ان صعد امجد:والله الواد ده بيغير مني عشان انا مز والبنات كلها. بتحبني وهو مش لاقي واحده تعبره اصلا
ادم:والله. ي عم امشي وانتا شبه شكوكو
ماجد:بقي انا شبه شكوكو. ي بنى انا البنات كلها هاتموت عليا. وبيقولولى انى شبه توم كروز
مريم:توم كروز مره واحده.
ماجد بغرور:طبعا
مريم :دول اكيد. اتعموا.
ماجد:اسكتي. انتى كمان. بتغيري عشان مش لاقيه. حد يعبرك.
مريم:بقي كده. ماشي. ذهبت مريم وتركتهم. وصعدت الى الاعلى
ماجد:مالها دي
عاصم:ماجد قولتلك ميه مره. متزعلش اختك
ماجد:انا مكنتش اقصد ازعلها.
عاصم :عن اذنكم انا هاطلع انام
ماجد وهو ينظر لادم:مش هاتطلع انتا كمان
ادم وهو ينهض :لا انا هاطلع عشان انام. عشان الشغل بكره.
صعد ادم للاعلى
فتبقي ماجد وحيد.
ماجد وهو ينظر حوله :دول سابوني لوحدي. انا هاطلع انا كمان
وصعد الى غرفته
فى غرفه ادم
دخل ادم غرفته. وبدل ملابسه. وجلس على الفراش
ادم:كلها. عشر ايام. وكل حاجه. هاتبقي. كويسه. وبعدها. مفيش حاجه هاتبعدك عنى تانى ي ملاكي
ذهب ادم فى نوم عميق.
فى فيلا السباعي
في غرفه ملك
تجلس ملك فى فراشها. وهي ترتدي منامه. بيضاء وعليها. اميرات ديزني
ملك:يا تري اى اللى هايحصل. فى المستقبل. انا مش عارفه لى بتوتر لما ابقي انا وهو فى مكان واحد انا كنت بطلت. افكر فيه. لى ظهر تانى في حياتى. يارب. انا مش عاوزه اتجرح.
نامت ملك وهي تفكر. فى ادم. وماذا سيحدث معهم فى المستقبل
عند شمس
كانت تجلس شمس. وهي تقرأ روايه. وفجأة تذكرت الشخص الذي رأته. اليوم فى المكتب.
شمس:ياتري انتا مين. ولى بحلم بيك. على طول. ولى فى كل حلم بتطلب مني انقظك. انا بجد مبقتش فاهمه حاجه. يارب حلها من عندك
نامت شمس. وهي تفكر فى الشخص الذي يأتى اليها دئما فى احلامها
في قصر. البحيري
كانت تجلس اسيل. مع حمزه فى غرفه مكتبه
حمزه:اللى حصل النهارده ده ميتكررش تانى فاهمه
اسيل:فاهمه. بس انا مش صغيره يعنى اقدر اخرج. لوحدي
حمزه:اسيل انتى عارفه انى ليا اعداء فى الشغل. وكلهم نفسهم يأذوني. ومش هيلاقوا اهم من اختى يأذوني فيها
اسيل:حاضر. هابقي اخد الحرس معايا
حمزه:شطوره
اسيل:تصبح على خير. وذهبت اليه وقبلته في خده
حمزه:وانتى من اهل الخير. ي حبيبتي.
ذهبت اسيل الى غرفتها. وابدلت ملابسها. وجلست تقلب فى هاتفها. وجاء فى بالها الشخص الذي قابلته
اسيل:واحد مش محترم. بس بصراحه مز. اى الكلام اللى انا بقوله ده. يلا نامي بقي وبطلي تفكير
نام الجميع. ليستعدوا. ليوم جديد
استووووب
بصراحه مش قادره اكتب اكتر من كده. دي تاتى مره اكتب الفصل النهارده. اول مره كتبته النت فصل واتمسح ورجعت كتبته تانى
هو مش كبير اوى. بس معلش مش فاضيه خالص
توقعاتكم اى
ادم قصدوا. اى.
واى اللى هايحصل بعد عشر ايام
امجد ممكن يفتح قلبه تانى
ماجد ممكن ينسي شذي ويحب غيرها
اى مصير. شمس. واسيل. وحمزه.
وامتلكتها. عيون الصقر
ميرو
الفصل العاشر
اولا. فى بنات بتقول. انهم مش عارفين الشخصيات. عشان كده هاوضح الشخصيات
ادم. البطل. ملك. البطله. حسام. صديق ادم. شمس. صديقه. ملك. امجد.وماجد. ومريم. ابناء. خال. ادم. اسيل. وحمزه. اخوات.
سعاد. والده ادم. عاصم. خال ادم. فريد. جد ملك
دي الشخصيات اللى ظهرت فى الروايه
ثانيا. انا حابه. اشكر. كل الناس. اللى كلمتني. عشان يطمنوا. عليا. امبارح. وشكرا. جدا. انكم. احترمتوا. تعبي
اسيبكم مع الروايه بقي
في صباح يوم جديد
استيقظ الجميع. من النوم. وذهب كلا منهم الى وجهته. فذهب. ادم وامجد. وماجد. الى الشركه. وملك وشمس الى الجامعه. اولا وبعدها سوف يذهبوا الى الشركه
فى الشركه. عند ادم.
كان يجلس ادم. وهو منزعج فملك لم تأتي الى الان. وهو. لا يعلم اين هي. فهى ملتزمه جدا بمواعيدها وهو حتي لا يملك رقم هاتفها.
ادم :اووووف اعمل اى انا دلوقتى.
فى الجامعه.
ذهبوا البنات اللى احدي. صديقاتهم. ليأخذو منها المحاضرات. التى فاتتهم. فأخذوا. المحاضرات. وبعدها. ذهبوا. اللى السياره فصعدوا بها. وذهبوا. الى الشركه.
بعد ساعه.
وصل الفتيات اللى الشركه. وصعدوا. وذهبت كل واحده فى جه. فذهبت. شمس الى مكتب امجد. وذهبت ملك الى مكتب ادم
في مكتب. ادم
دق باب المكتب. فظن ادم. انها السكرتيره. فقال
ادم. بعصبيه :مش عاوز. اشوف حد دلوقتى
فدق. الباب. مره اخري
فقام. ادم من كرسيه. وذهب الى الباب. وفتحه. وهو. يقول
ادم :انتى. مش. بت
بتر. ادم جملته. فور رؤيته. لملك
ادم:ملك. انتى. كنتي. فين. واتاخرتي. كده ليه
ملك. باستغراب:كنت فى الجامعه. عشان. اخد المحاضرات. من. زميلتى
ادم. وهو يزفر:طب اتفضلي. ادخلى
دخلت. ملك. وخلفها. ادم. جلس ادم. على مكتبه. وجلست. امامه. ملك.
ادم :انسه. ملك. ده مكتبك. وشاور. على
مكتب. فى اخر الغرفه.
ملك وهي تنظر الى المكتب :تمام. يا استاذ ادم. عن اذنك
ذهبت ملك وجلست. على مكتبها. وبدأت. تتفحص الاوراق التى امامها.
وكان بين الحين. والاخر. ترفع عيونها. وتنظر الى ادم. الذي. هو ايضا. كان يختلس النظرات. اليها.
فى مكتب. امجد.
دقت. شمس باب. المكتب. فلم يرد. احد عليها. فطرقت. مره اخري. وايضا. لم يرد. احد
شمس:يمكن. مش موجود. جوه.
دخلت. شمس المكتب. ونظرت. فى ارجائه. فلم. تري. احد. فجلست. على الاريكه. الموضوعه. فى احد اركان الغرفه. وفجأة. فتح. باب الحمام. الخاص بالمكتب. وخرج. منه. ماجد
اول. ما رأته. شمس. وقفت. سريعا.
ماجد :انتى ازاى. تدخلى من غير. اذن. انتى مجنونه.
شمس بدموع:انا خبط. كتير بس محدش رد عليا.
كان. ماجد. سوف يرد عليها. ولكن قطع كلامه. دخول. امجد
امجد وهو. ينظر اليهم:شمس. انتى جيتى. امتا. ماجد. انتا بتعمل. اى هنا.
شمس:انا. لسه واصله. حالا
ماجد: انا كنت عاوزك. فى موضوع. ودخلت الحمام. خمس دقايق. طلعت. لقيت الهانم. قاعده هنا ممكن اعرف مين دي
امجد:اعرفك. دي الانسه. شمس. بتدرب معانا. هنا فى الشركه. وده. الاستاذ. ماجد. يبقي. اخويا
شمس فى سرها:ماجد. نفس الاسم ؟؟؟؟؟
ماجد. وهو يتجه. للخارج:سلام انا بقي
امجد:مش كنت عاوزني. فى موضوع
ماجد:بعدين بقي
خرج ماجد. من المكتب. واغلق الباب خلفه
امجد وهو يجلس على كرسيه :اتفضلي ي شمس. اقعدي
شمس:مرسي يا استاذ امجد
امجد:تانى استاذ مش احنا اتفقنا. اننا هانبقي اصدقاء. يعنى نشيل الالقاب دي
شمس:حاضر يا امجد
امجد:مكتبك. اهو. وشاور. على مكتب فى الغرفه. تقدري. تبدأي شغلك من النهارده. واى حاجه. تقف فى وشك. عرفيني.
شمس:متشكره. جدا
ذهبت. شمس الى مكتبها. وجلست. عليه. وبدأت. فى شغلها.
مر اليوم. سريعا.
وذهب كل شخص الى منزله.
تسريع فى الاحداث.
مر. اسبوع.
اصبح. كلا من امجد. وشمس. اصدقاء. وحكي. امجد. لشمس. عن حبيبته. وحكت. شمس. له ايضا. عن حياتها. وعن معامله. اهلها. لها. ولكنها. لم تخبره. انهم ليسوا. اهلها. الحقيقيون.
لم. تري. شمس. ماجد. مره. اخري. فهو. سافر. فرنسا. لشغل. مهم.
لم يلتقي. امجد واسيل. مره اخري. ولكن. اسيل. اصبحت. تأتي. لامجد. فى تفكيره. كثيرا.
حمزه. اسس شركته. الخاصه.
اسيل. قضت اسبوعها. ما بين. خروج وتسوق. والذهاب للنادي. وايضا. يأتى. امجد على تفكيرها.
فريد. مازال. يصارع المرض. ولم يخبر. ملك. اى شي
اعتادت. ملك. الوجود. مع ادم. فى مكان واحد. واصبحت. لا تخافه. ولاحظ ادم. هذا. وكان سعيدا. جدا.
ادم. سعيد. جدا. لانه. فاضل. ثلاث ايام. وينفذ. مخططه
اليوم. يوم. الجمعه. وهو عطله.
استيقظت. ملك بنشاط. وفعلت. روتينها. اليومي. واتصلت. بشمس
ملك:الووووو
شمس:اهلا ملك
ملك:شمس انا زهقانه. اوى. اي رئيك. نروح النادي
شمس :طب مفيش مشكله. عادي
ملك:طب انا هالبس واعدي عليكى
شمس:وانا مستنياكى
ارتدت. ملك ملابسها. ونزلت الى الاسفل. فلم تري جدها. فسألت الخادمه عليه. فأخبرتها انه ذهب فى مشوار مهم
اتجهت ملك للخارج. واستلقت سيارتها. وذهبت الى. بيت شمس. واخذتها. وذهبوا الى النادي
في. قصر الدمنهوري
على السفره.
يجلس الجميع. ماعدا ماجد(فهو لم يعد من السفر)
ادم. وهو يوجه حديثه لامجد:اى رئيك. نروح النادي. نلعب رياضه شويه
امجد:انا معنديش مشكله. يلا
مريم :ادم. ممكن اجي معاكم. انا زهقت من قعده البيت
ادم:اكيد اطلعي البسي. وتعالي
مريم:هوا
ركضت مريم للاعلى. لكي تبدل ملابسها
امجد:مجنونه
ادم:سبها. هي اكيد زهقت من قعده البيت. دي اهي تغير جو
امجد:تمام. بقولك. ما تكلم. حسام. ييجي معانا
ادم:والله فكره. ثوانى
اخرج ادم هاتفه. واتصل. بحسام. فرد حسام
ادم:الووو
حسام:ازيك. يا صقر
ادم:بقولك جهز نفسك عشان نروح النادي
حسام:مع مين
ادم. وهو يفهم ما يرمي. عليه :انا وامجد. وانتا
(ادم عارف ان حسام بيحب مريم. بس هو مش مصدق ان مريم. خانت. حسام)
حسام:تمام. نتقابل. هناك
ادم:تمام
اغلق. ادم. الهاتف
ادم:تمام. هاييجي
امجد:تمام
اتت مريم
مريم:انا جاهزه
ادم:طب يلا بينا
خرج الجميع. من الفيلا. وصعدوا. الى السياره فركب ادم مكان السائق. وبجانبه. امجد. وجلست مريم فى الخلف. واتجهوا. الى النادي. وخلفهم الحرس
استووووب.
وامتلكتها. عيون الصقر
ميرو.
كل سنه وانتوا طيبين.
سلام🏃🏃🏃🏃🏃
تعليقات
إرسال تعليق