جــنـــــون الــصــداقــة
بقلمي آية رمضان
الفصل الثاني والتالت والرابع والخامس والاخير
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
يبنات أنا أول مرة اكتب رواية بجد ادعموني عشان اكمل عشان لو ملقتش دعم بجد مش هكلمها قدرو اني بتعب في الكتابة
******************************
عند نادر
نادر/يلا بقا باين الكل أنا همشي
علياء/مش عايز تأكل يابني دا اختك بتاكل في اليوم عشرين مرة
نادر/ههههه اختي بتاكل مش بتتخن انما أنا بيبان عليا من اقل حاجة وانتي عارفة بقا اني بحب الرياضه هههه
علياء/رياضة مين يابو رياضة غور يلا من وشي
نادر/حاضر ياختي هغور انتي وبنتك مافيش احترام خالص ليه يارب ماحدش بيحترمني لقي ابو وردة بيترمي عليه
نادر/كل ده عشان قولت مش عامل
علياء/صبرني يارب علي ولادي
ركب العربية وراح شغلو
*******************************
يعني اي يبهايم تعينت حد من غير ماتعرفو هو جاي منين
عامل/بس يايونس بي..
يونس/مين الحيوان اللي عين الحيوان ده
العامل/الاستاذ مراد
يونس/ مرااااااااد
مراد/اي يايونس صرعتني
يونس/انت اللي وظفت ايمن هنا
مراد/أيوة أنا فيه اي
يونس/انت ازاي تعين حد من غير ماتعرف اصله وفصله يامتخلف
مراد/ليه هو عمل حاجة
يونس/بياخد معلومات شركتنا ويديها لجاسر الغول
مراد/طب وليه جاسر الغول يعمل كدة
يونس/عشان احنا اعداء يامتخلف
مراد/ااه صح نسيت علي العموم مش هتتكرر تاني اسف
يونس/غووور من وشي
مراد/ماشي ياعم غورت من وشك خالص رايح في داهيه تاخدني
يونس/غوور
مراد/ح..حا..حاضر براحة اي
استووووووب
يونس★★بطل روايتي المز حاجة كدة فله عصبي مبيضحكش مغرور بس بعد دا كلو قمر
*******************************
مراد★★غبي صاحب يونس بس قمر وحاجة فلتين برده
*******************************
يونس /أنا هوريك ياجاسر الكلب هوريييييك بقي أنا يونس تعمل معايا كدة وحياة امي لوريك
*******************************
عند الشلة
الكل عمال يضحك وهما داخلين بمنظر من النهاردة مافيش حكومة أنا الحكومه بصوت احمد السقا 😂😂😂😂
نانسي /اي ياخويا منك ليها ماوراكوش غيرنا تضحكون علينا بقينا مهزقتكم اهي اهي اهي
والكل هيفطس من الضحك
نانسي/لا بتضحكو ليه ياجزم
ندي/معلشي ياختي اتهبلو امسحيها فيا
نانسي/لاااااااء
ندي/خلاص بقا يابنت الايه
نانسي/خلاص ماشي عشان خاطرك بس يانودي
ندي /طب اترزعي جمبي هنا يلا
نانسي /ماشي قعدت اهو
ندي/ههههه يابنت المجنونة ليهم حق يضحكو
نانسي/حتي انتي كمان يافوزي
ندي/اعمل اي منظرك يضحك هههههه هههه
نانسي/اهئ اهئ اهئ اهئ
الفصل كلو بيضحك 😂😂😂😂
*******************************
عند نادر
نادر/انا ماشي بقا يامي
علياء /رايح فين ياخويا من غير اكل
نادر/رايح شغلي
علياء/مفيش مشي من غير اكل
نادر/ياست الكل انت عارفة اني جسمي رياضي ومش عايز اضيع الرياضه دي في الفاضي
علياء/ربنا يصبرني علي مابالاني رياضه مين يابو رياضه اتنيل وكل دا أنت اختك مش بتطلع اكل
نادر/اختي بتاكل وترفع انا باكل وبتخن أنا مالي بيها هههه
علياء/يارب صبرني يارب علي ولادي
نادر/طب انا ماشي بقا
علياءرمت ابو وردة عليه غور في داهيه تاخدك
نادر/كل ده عشان قولت مش هاكل اي الافتري ده
انا ماشي
وركب عربيته وراح شغله
*******************************
ندي/معلشي بقا ينانسي مش عايزين نكد كفايه المستر اللي عيدها
ريم/يالهوتااااي أنا بكره المستر ده بحس اني عايزة اجيب السكينه واديها في كرشه
نانسي/اه وأنا كمان عايزة اقتله 😈😈
نورهان/استر يارب شوية وهيدخل وهنبأ في الملل
فرح/يامصبتااااي أنا ههرب من الحصة دي
نانسي/اقعدي بدل ما انكد عليكي يافرح
فرح /لا خلاص ماله احسن من نكدك هههه
السلام عليكم وبدأ في الشرح والحصة ممله والكل زهقان من ابو كرش 😂الا نانسي بتموت في الحصه دي عشان بتموت في التريقه 😂😂😂😈😈😈
يلا بقا ياولاد مع السلامة
ريم/اوووف هم واتزاح من قلبااااي
فرح/الحمد لله 😌
نورهان /اما هروح اريح شوية
فرح/وأنا كمان
ريم وندي/واحنا كمان هنروح
نانسي/تعالي هنا يابت منك ليها مش هنتفق
ندي/علي اي
نانسي/احنا متهنناش ببعض عايزين نخرج خروجه مننسهاش
ريم/بكرة من الصبح
فرح /موافقه
ندي/وأنا كمان
نورهان/وأنا كمان
نانسي/وانا كمان
ريم/يلا باي
*******************************
عند يونس
يونس /مراااد
مراد/ارجوك لو سمحت بلاش زعيق أنا مش اطرش يابني هتقطع خلفي
يونس/اخرس
مراد/خريست عايز اي
يونس/اكتب اعلان أننا بحاجة لموظفين
مراد/طب ما كان من الاول لازم الزعيق
يونس/اطلع برة يلا
مراد/انت صاحب انت
يونس/برررة
*******************************
عند نادر
نادر/ازيك يادعاء
دعاء/اهلا نادر
نادر/عاملة اي
دعاء/الحمد لله بخير وانت
نادر/يارب دايما وأنا كمان بخير
دعاء/دايما
نادر/طب طب انا هشوف شغلي
دعاء/تمام
نادر راح للكمبيوتر بتاعه وقعد عليه بس
بيفكر في اللي واحدة قلبه وكيانه
نادر لنفسه/يمكن انتي بتحبيني زي ما نا بحبك وبعشقك كمان أنا هريح دماغي ونفسي واقولك
نادر/دعاء
دعاء/أيوة يانادر فيه حاجة
نادر/كنت عايز....................
يتبع في الفصل التالت
★★★★★★★★★★★★★★★★★
جــــنــــون الــصـداقـــــة
التالت
دعاء/أيوة يا نادر فيه اي
نادر/كنت عايز اقولك حاجة مهمه
دعاء/اتفضل
نادر/ها ...... خلاص خلاص مش لازم باي
دعاء/باي
نادر/لي مقولتلهاش لي لما انت بتحبها مقولتش لي خلاص
هقولها بكرة وربنا يستر
عند دعاء
دعاء وهي تتحدث في الهاتف
أيوة يامحمد................بس فكر فيا شوية ياعم..............طب ياحبيبي متنسانيش تأني انت عارف انا بحبك قد اي..............يلا سلام ياروحي
******************************
استوب اعرفكم علي دعاء
دعاء★★زميلة نادر اخو نانسي في الشغل قمر ومرتبطة بس نادر واقع علي عينه وبيحبها
*******************************
عند علياء
علياء/العيال زمانهم جايين ونانسي هتموتني لو الاكل مجهزش هقوم اجهز لاحسن تكلني أنا بدال الاكل 😂
نانسي/مااااااااااامااااااااااا
علياء/اي يافضحاني
نانسي/عايزة اكل جعانه
علياء/الاكل جوة عندك ادخل كلي
نانسي/تسلم ايدك ياست الكل
نادر/ماما
علياء/قلب امك خش كل
نادر/مش جعان
علياء/خش كل بمزاجك او غصب عنك
نادر/ماشي
علياء/يلا
*******************************
اي ياجاسر بيه الا كنا بناخد منه معلومات انطرد هنعمل ايه
جاسر/أنا عارف انو مش هيجيبها البر بس هنلااقي حل معرفش أنا بكرهه لي
الشخص /هو بيدور علي عمال هنشوف مين هيتعين ومتفق معاه
جاسر/لا يمكن يكون واحدة ههه هتبقي سهلة
الشخص /دماغك حلوة
جاسر/لو بنت هو مستحيل يخلي حد يلمسها مابالك بقت لما تتخطف وهي رايحه الشغل
الشخص/ضحك ضحكة شريرة 😈
*******************************اعرفكم بجاسر الغول ★★دا بقا عدو يونس بيكرهه كره العما وعايز يوقعو باي طريقه
******************************
في مكان آخر في ايطاليا
زين /هننزل دلوقتي مصر بجد يامالك
مالك/أيوة معتش لينا شغل هنا
زين/امال آية
مالك/نقلت شركتنا هناك وشغلنا كلو هناك
زين/مصر وحشتني اوي
مالك /طب يلا ياعم جهز شنطتك
زين/حالا
استتتوب بقا
مالك وزين اصحاب مراد ويونس بس مش بيشتغل مع بعض كل اتنين ليهم شغل مستقل بس قمرات
*******************************
نانسي/هيييح الحمدلله هقوم اشوف اخبار الشركات لو فيه شغل
نانسي وهي بتلف علي الفيسبوك نحن بحاجة إلي موظفين يعملون بجد والالتزام في المواعيد اي ده انا راحة من بكرة هقدم لا بكرة اي أنا خارجة بكرة مع العيال خلاص بعد بكرة
هقوم انام بقا
*******************************
عند ندي
ندي/ماما
والدة ندي/أيوة
ندي/صحابي هيخرجو بكرة لو سمحتي هخرج معاهم
والدة ندي/ماشي
ندي/بجد
والدة ندي/هتخليني ارجع في قراري
ندي/لالا خلاص
هروح انام تصبحي علي خير
والدة ندي/وانتي من اهلي
*******************************
عند نورهان
نورهان/ماما....بابا
نعم
انا هخرج بكرة مع صحابي
تمام
وباقي الشله استأذنو
وراحو في النوم
*******************************
مالك/جهزت يتزين
زين/جاهز
مالك/يلا
زين/يلا
*******************************
تاني يوم الصبح
نانسي/أنا ماشية ياماما
علياء/امشي ياختي وصحي اللي مرزوع جوة ده الاول
نانسي/عنيا 😈😈😈😈😈
نانسي/ناااااااااااااادر
نادر/اي مين.....مين مات .. ..يابنت الجذمة يانانسي
نانسي/بس كدة خلصت اللي ورايا هوووووف أنا ماشية ياماما
******************************
نورهان /هاي شلة
نانسي/علي صاحبتي العرة 😂
نورهان/بس ياجذمة
ندي/خلصتو يلا نركب العربية
الكل قال يلا وركبوا وفي طريقهم اللي الفسحه وهوووب العربية اتخبطت
ريم وفرح في نفس الوقت/الله يرحمك يابني
نانسي/مين الجذمة اللي خبط عربيتي وطلعت منها
نانسي/اطلعلي
مالك/اي يا مدام
نانسي/نهار امك اسود مدام ياكلب يامعفن بقا القمر دا منظر مدام والله لاوريك وادي العربية اهي قالتها وهي بتضرب فيها
نورهان/خلاص بقا يانانسي
نانسي/سيبني عليه يابت
نورهان/احنا اسفين ياستاذ
مالك/مالك اسمي مالك قالها بصحة مرسومة علي وشه
نورهان/مطلبتش اسمك
نانسي/والله لاوريك
فرح/يعني انتي مش قادرة عليها يانورهان
نورهان/أن كنتي هتقدري هاتيها
فرح/نانسي حبيبيتي اهدي بقا
نانسي/سيبني عليه يافرح
زين/اسمها فرح الله قمر واسمها عسل
فرح/يلا يانانسي بدل والله ما اجيبلك الشبشب ابو وردة
نانسي/لا خلاص يلا
وركبوا ومشيو
مالك/يابنت المجنونة
زين/دي عسل
مالك/هي مين
زين/فرح
مالك/اركب يابني اركب ربنا يهديك
زين/ماشي يلا بس مصر طلعت حلوة اوي
مالك/اوي اول ما وصلنا اتخانقنا
*******************************
عند نانسي وزملائها
نانسي /بقولكو اي احنا هنروح شركة وهقدم فيها علي شغل وهاخد ريم معايا
الكل وافق
وصلو الشركة
نانسي/يلا ياريم
ريم/يلا
نانسي/سلامو عليكم
الشخص /وعليكم السلام
نانسي/الاقيفين اوضة المدير
الشخص /اخر دور علي الشمال
نانسي/شكرا
الشخص /العفو
*******************************
نانسي طلعت هي وريم للدور الاخير
نانسي بتخبط
يونس/اتفضل
نانسي/أنا كنت جاية اقدم علي شغل
يونس/cv بتاعك فين
نانسي/اهو اتفضل
يونس/تعرفي لغات
نانسي/أيوة ٧لغات
يونس/خلاص من بكرة
يونس/مرااد
نانسي اتخضت
مراد/أيوة يايونس
يونس /اكتب أن احنا عايزين عامل واحد بس
مراد /تمام
نانسي/استني يامراد
مراد/اي
نانسي/معايا صاحبتي برة وهي بردة ٧لغات
مراد/المزة اللي برة دي
نانسي/اه هيا
مراد/وافق يايونس بيه لو سمحت
نانسي/اه والنبي وافق
يونس/اسكتو من بكرة تجيب ورقها
نانسي/شكرا بجد
يونس يلا اطلعوا برة
*******************************
جنون الصداقة
الرابع
عند نادر
نادر/ازيك ياماما
علياء/اهلا باللي مش بياكل
نادر/والنبي سيبيني ياماما دلوقتي لاحين مخنوق
علياء/مخنوق من اي بقا ياخويا
نادر مشي وسابها ودخل علي قوضته
نادر لنفسه لي مقولتلهاش انت مش بتحبها خلاص بكرة هقابلها واقولها عشان انا تعبت
*******************************
عند نانسي
نانسي/ريمووووو
ريم/اي يابنت الجذمة
نانسي/اتقبلت وهييصه
ريم/مبروك يلا نمشي ياهبلة عشان البنات
نانسي/وانتي كمان اتقبلتي
ريم/اه يابنت الجذمة اتقبلت في اي
نانسي/انك تتوظفي
ريم/من غير ما تقوليلي اني اتوظفت ياجذمة حتي ماخدتيش رايي موافقة ولا لا
نانسي/اهو نبقي مع بعض يارورو
ريم/يلا انزلي ومش عايزة اشوف وشك دلوقتي
نانسي/حاضر
نزل هما الاتنين وركبوا مع الشله والشلة عرفت وطبعا الكل عمال يضحك علي منظر ريم لانها مخنوقة من نانسي انها وظيفتها من غير ما تقولها
نورهان/خلاص بقا يارورو
ريم/بنت الجذمة دي عايزة اقتلها
والكل عمال يضحك
نسيبهم بقا
*******************************
عند يونس الباب بيخبط
يونس /اتفضل
دخل عليه مالك وزين
مراد/مالك .........زين
يونس قام من مكانه اول نايمه اسمهم
يونس/والله ليكو وحشه ياشباب عاملين اي
مراد/وحشتوني اوي انتو عارفين يعني اي نشتغل في شركة لو حدنا من غيركو
مالك/يعني تعتمد علي نفسك
يونس/والحمد لله بقي معتمد علي نفسه اوي قالها بتريقه
مراد/يونس هي غلطة مرة واحدة
يونس/هششش اسكت
مراد/سكت
ومالك وزين عمالين يضحكو علي منظرهم
يونس/انتو هتفضل هنا علطول ولا هتسافرو
مالك وزين/هتفضل هنا شغلنا كلو بقا هنا
مراد/يعني هنشوفكو كتير حاجة فلة اوي
زين/فلتين وهتبقي هيصة عايزين نخرج زي خروجات زمان
مراد/ايوة ياااه
مالك/احنا هنمشي بقا سلام
يونس/سلام
*******************************
عند نانسي والشله
فرح /خلاص هديتو وبعدين فيها اي ياريم حد لاقي
ندي/والله بس امي توافق
نانسي/وبعدين احنا هنبقي مع بعض
ريم/نقعد نهزر بقا ونسيب شغلنا
نانسي/ومالو فيها اي يعني 😂😂
ريم/لا مفيهاش حاجة خالص
*******************************
عند جاسر
الشخص /جاسر بيه
جاسر/ايوة عرفت حاجة عنو
الشخص/ايوة عرفت انهم هيعينو بنتين
جاسر/احنا هنصبر شهر ولا حاجة وبعدين ننفذ العمليه مع السكرتيرة بتاعت مفهوم
الشخص /مفهوم
جاسر/تمام
*******************************
عدي يوم علي ابطالنا
علياء/نانسي قومي يابت زهقتيني في عيشتي قومي مش عندك شغل
نانسي/شغل..... شغل اي.....يالهوييي الساعه كام
علياء/الساعه ٦.٥
نانسي/مش تقولي ياماما إن الساعه ٦.٥اتاخرت هترفد يالهووووي صحي انتي اخويا مش فاضياله النهاردة
علياء/طب افطري
نانسي/مع السلامه
علياء بتصحي نادر
علياء/نادر قوم يابني قوم يلا
نادر/فيه اي يانانسي مالك مصحياني براحة ليه
علياء/انا مش نانسي قوم ياروح امك
نادر/ماما انتي اللي بتصحيني امال فين نانسي
علياء/نانسي راحت الشغل قوم انت كمان يلا روح شغلك
نادر/حاضر هقوم اهو
*******************************
عند نورهان
اي ده شغل ولقيت شغل كده كده ماما ندي مش هتوافق انها تشتغل هاخد البت فرح بي اتقبل انا الاول
نورهان/مااااماااااا
والدة نورهان/اي باخرة صبري عايزة اي
نورهان/لقيت شغل
والدة نورهان/اه والشغل ده فين
نورهان/الشغل ده في اخر الدنيا فيه اي ياماما شغل في شركة
والدة نورهان/ماشي ياختي اما نشوف اخرتها معاكي
نورهان/يلا باي هروح اقدم فيه
والدة نورهان/باي ياختي باي
*******************************
عند يونس اتاخرت ليه دي من اولها اما تيجي بس
*******************************نانسي وهي تتحدث في الهاتف
نانسي/اي ياكلب البحر ياللي اسمك ريم............
ماشي عفوت عليكي يلا عشان اتاخرت وشكلي هترفد قبل ما اشتغل ............باي
*******************************
عند زين ومالك
مالك/ها يازين عملت الاعلان
زين /ايوة عملته
مالك/تمام
اما بقا عند نورهان
نورهان/بس بس لو سمحت
الشخص/ايوة يافندم
نورهان/الاقي فين فرصه المدير
الشخص /اول دور علي ايدك اليمين
نورهان/تشكر ياخينا
الشخص/العفو
نورهان طلعت من فوق وزين خارج من اوضه مالك وشافها ودخل تاني
مالك/اي يلا مالك
زين/فاكر البت اللي كنت بتتخانق معاها
مالك/البت الهبله اللي اسمها نانسي
مالك/ايوة فاكرها
زين/فاكر بقا البت اللي كانت بتحوشها الاولي
مالك/ايوة فاكرها
زين/برة جاية تقدم علي شغل
مالك فرح اوي لانه اعجب بيها اول ما شافها
مالك/طب بص الورق ده تديه لريما تديهولها توقع عليه
زين/ورق اي ده
مالك/ملكش دعوة ومتخليهاش تشوفك تمام
زين /تمام
*******************************
عند يونس
نانسي وصلت الشركة هي وريم
نانسي/يالهووووي هنطرد قبل ما اشتغل ياربي انا اللي بنام انا عطله وهعتذر له
يونس/اتفضل
نانسي دخلت
يونس/اهلا باللي متاخرة قالها وهو متدايق انتي متعرفيش القوانين ولا اي هنا يا استاذة نانسي
نانسي/آسفه يايونس بيه مش هتتكرر تاني
يونس/روحي شوفي شغلك ودخلي صاحبتك اللي كانت معاكي بcvبتاعها
نانسي/طب انت مقولتليش هتعين اي
يونس/سكيرترتي
نانسي/تمام يافندم
******************************
لخامس والاخير
كانت حنان تتابع عند الطبيبة التي كانت تتابع معها طوال اشهر الحمل فقد كان حملها صعب للغاية وأثر عليها بشده كانت لا تستطيع حتي الوقوف من مكانها وكانت تخرج كل ما بفهما في حقيبة من البلاستيك لأن قدمها لم تحملها وقد حان موعد ولادتها
حنان ببكاء شديد: اااااااه مش قاااااادرة بطني ياحممممد اااااه
احمد: في أي ياحنان
حنان: مش عارفة رن علي الدكتورة هي قالتلي الولادة اخر الاسبوع ولية الآخر مجاش ااااااه
احمد: هرن عليها بس انتي استحملي هكلمها دلوقتي
حنان: ااااه بسرععععه
اتصل احمد بالطبيبة ليخبرها عن حالة حنان الان
احمد: الو يادكتورة حنان بتصوت دلوقتي من بطنها
سالت الطبيبة حنان عن أشياء أن كانت تشعر بها فأجابت حنان بنعم
الطبيبة: حنان بتولد هاتفها علي مستشفي******بسرعه
احمد: حاضر هجيبها حالا
أخذ احمد حنان بلهفة وخوف عليها فهو يعلم أن هذا اليوم سيأتي ويخاف منه كثيرا فهو قلقا علي حنان من الموت لأنها الان من الممكن أن يحدث لها شيئ
احمد: براحة عليها والنبي يادكتورة براحة عليها هي تعبانة
الطبيبة : متقلقش أنا عارفة حالتها كويس وهحاول علي قد ما اقدر انقذها
ذهبت الطبيبة الي غرفة العمليات واعطت حنان الإبرة ثم قامت بوالدتها وخرجت من الغرفة
احمد: في أي يادكتورة العملية نجحت وحنان عاملة اي دلوقتي
الطبيبة ببسمة فرح: باس براحة اي واحدة واحدة الام وبنتها كويسين
احمد : بنتها
الطبيبة: ايوة هتسمي النونو اي
احمد: حنان هسميها حنان علي اسم امها ثم سجد احمد فرحا لأن حنان سالمة لم يحدث لها شئ وطفلته أيضا بخير وذهب الي غرفة حنان فوجد طفلتها بجانبها
احمد: سميتها علي اسمك عشان مافيش اعلي منك بالنسبالي
وبعد ساعات استيقظت حنان فوجدت عائلتها وعائلة زوجها بجانبها وطفلتها في يد زوجها
حنان: عايزة اشوفها
اعطي احمد الطفلة الي حنان برفق فنظرت لها نظرات مليئة بالحب نعم أصبحت أما لطفلة جميلة
منة: اهي دي بقا ياستي الي اعلامي طول الحمل
حنان: بس اول ما شوفتها نسيت كل تعبي كفاية فرحتي بيها يامنة
منة: كلنا فرحنا عشانها وعشانك مكنتش متوقعين انك هتبقي كويسة بالشكل ده بس الحمد لله
حنان: انا عايزة اروح بقا عشان مش بحب جو المستشفيات
احمد: طب يلا ياجماعه كلنا نروح
ثم حمل احمد حنان وحملت عفاف حفيدتها وذهبوا الي منزل حنان وأحمد
**************************************
حنان : البنت ياحمد مش قابلة لبن امها ولا لبن اي واحدة تانية انا عايزة اوديها للدكتور ***** بيقولو الدكتور ده كويس
احمد: خلاص ماشي ياحنان هكلمك امي واقولها
حنان: تمام عشان البت مبتنامش وبتعيط طول الوقت
احمد: أنا رايح لامي دلوقتي
حنان: بس ياروح ماما عايزة اعرف بس بتعيطي لي ياريت اللي فيكي فسا عنك
**************************************
ذهب احمد الي والدته ليخبرها بحالة ابنته
احمد: أما البت حنان تعبانة اوي ياما لازم نوديها للدكتور حنان قالتلي علي دكتور بيقولو كويس
فوزية: هي مراتك دي هامشي كلمتك عليك زي ماكانت امها بتعمل مع ابوها مافيش دكاترة البت كويسة بس هي اللي مش عارفة تربي ازاي
احمد: بس البت مش قابلة لبنها
فوزية: هي اللي مش بتعرف ترضعها كويس هي دي هتفهم حاجة دي صغيرة لسة يابني
احمد: بس ياما
فوزية: من غير بس شوف بنتك يلا
**************************************
حنان: امك قالتلك اي ياحمد
احمد: قالتلي انك انتي اللي مش عارفة ترضعيها
حنان: والله راحت لناس تانية غيري مافيش فايدة البت تعبانة اوي
احمد: لا كويسة
حنان: طب انا عطله اتمشي بيها برة يمكن تنام وترتاح
احمد: متروحيش في حته بعيدة
حنان: تمام مش هتأخر هنيمها واجي
اخذت حنان طفلتها لتمشي بها في الجو الهادئ لعلها تنام ولكن الجدوي مع هذا فهي تظل تبكي ولا تاكل فذهبت الي احمد لتخبره أنها تريد الذهاب الي الطبيب من اجل ابنتها
احمد: خلاص تعالي من ورا ماما هنروح وهنقول أننا كنا بتمشي بيها ماشي
حنان: ماشي
أخذ احمد حنان وطفلتها الي الطبيب
حنان: مش بتنام خالص يادكتور ولا حتي بترضع لا مني ولا من غيري
الطبيب : البنت دي عندها الم شديد في معدتها ودا اللي بيخليها تبكي طول الليل
حنان: طب وعدم الرضاعه
الطبيب: هكتبلك علي لبن صناعي تاخده وانا هعملها شوية فحوصات علي معدتها واش ف فيه اي
حنان: ماشي يادكتور
احمد: سلام عليكم
حنان: شوفت ياحمد قولتلك أن البت فيها حاجة انت وامك مصدقتونيش انا هروح اجيبلها اللبن
احمد: لا مش هتاخد لبن صناعي هي هتاخد لبن امها
حنان: انت عايز تموت البت ياحمد انت اتجننت ولا اي لا بس بقا انا ساكتة من الصبح ليك انت وامك لا عايزن تودوها لدكتور ولا عايزين البت ترتاح انا قولتلهالك لو مجبتش اللبن للبت مش هتشوف وشي أما وهي هنا خالص
احمد: خلاص روحي لامك اما نشوف هتعملي اي يعني
حنان: هعمل اللي انت وامك معملتهوش
اخذت حنان طفلتها وذهبت بها الي والدتها لتخبرها بكل شي حدث
عفاف: بقا ولاد ***** دول عملو معاكي انتي وبنتك كدة
حنان: انا هروح اجيبها اللبن ياماما معاكي فلوس اجيب
عفاف: معايا ياحببتي حتي لو مش معايا هستلفلك
حنان: خلي بالك منها ياما
ذهبت حنان لإحضار اللبن والأدوية المناسبة لطفلتها الصغيرة وذهبت وأعطته لابنتها حتي وجدتها غفوت بعد أخذ الدواء ونامت
حنان: انا هنام بقا ياماما وهاخدها جمبي علي ما تصحي
مرت الشهور علي وجود حنان في منزلها دون أن يأتي زوجها ليري ابنته
عند أحمد وفوزية
احمد: انا هرجعها ياما بقا
فوزية: لا ياحمد البت دي مش هترجع وانا قولتلك تخالف كلمتي ياحمد عايز ترجعها قول لاحوالك لكن منروحش انت
احمد : خلاص ماشي يعقوب الخوالي يروحلها النهاردة
وبالفعل قال أحمد لاخواله ان يذهب لاحضارها وأكد علي خاله احمد ام يأتي بها
احمد: عارف أننا متأخرين بس والله جايين ناخدها نرجعهالو هو عايزها ترجع
عفاف: عايزها ترجع يجي هو ياخدها
احمد: مش هيعرف
حنان: سيبه ياما انا مش هرجع جه مجاش انا عايزة اتطلق قالت هذه الكلمات وهي تخرج م
حنان: سيبه ياما انا مش هرجع جه مجاش انا عايزة اتطلق قالت هذه الكلمات وهي تخرج من غرفتها تحت نظرات احمد خالد زوجها
احمد: تطلقي
حنان: اه خليه يبعتلي ورقة طلاقي وإلا انا هرفع عليه قضية خلع
احمد: بس هو عايزك
حنان: وانا مش عايزاه واحد مش ليحافظ علي بنته ارجعله ازاي اسفه ياعمي مع احترامي ليك بس اما مش صغيرة عشان ماحدش قراري بنفسي مش حد هيعمل حاجة وانا مش فاهماها زي جوازتي منه كلها غلط في غلط اسفه ياعمي انا اتبهدلت كتير معاه مش هقدر ارجع
احمد: بصراحة يابنتي بعد كلامك ده مش هقدر اقول حاجة
وبعد مرور شهر وصلت ورقة طلاقها إليها وأصبحت مطلقة وهي في سن زواج الفتيات هذا الذي يعاني منه الفتايات يتزوجون رجالا اكبر منهم باكثر من خمسة عشر عاما وهذا يؤثر عليها من نواحي كثيرة لو حدث وفاة لذلك الشخص تصبح أرملة وهي في سن صغير وتصبح ام متحملة مسؤولية وهي في سن صغير حافظو علي بناتكم ياجماعه
بس كدة النوفيلا خلصت 👌❤️