![]() |
صعيدي_علمني_الأدب
البارت الثلاثون والبارت الحادي والثلاثون والبارت التاني والثلاثون
بقلم حنين عادل
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
البارت_الثلاثين
ابتسم النمر وافتكرها وغمض عينه و صوت طلقه رصاص طلعت ..
اااااااه...
بيفتح عينيه بيلاقي روح بتحاول تشد المسدس منها ونجحت...
ساميه جابت الفاظه بسرعه وضربتها علي دماغها
يونس جري عليها ...
روح داخت ووقعت علي الأرض مغمي عليها..
يونس: روووووح ...رووووووح
يونس قام وقف ومسك المسدس ووجهه علي ساميه بغضب وعصبيه تحرق الأخضر واليابس
ساميه ببرود: هاتقتل أمگ يا ابن بطني
يونس: انتي ماتستاهليش تبقي أم انتي ماتستاهليش تعيشي ..
نزل المسدس ...
بيشوف يونس مصدر الصوت...
يونس: انت مين؟!
ساميه: دا ابني حسام خطيب روح السابق
يونس: ياولاد الك**** دا انتم رباطيه بقا..
حسام وجه المسدس علي يونس ...
يونس: أظنك كده مبسوطه انا بجد بحتقرك ..
بصتله ساميه ببرود : حسام نضف الحته دي وتاوي البت دي
يونس بغضب: انتي ايه مابتحسيش ايه البرود ده ايه السواد ده البنت بتموت قدامك ذنبها ايه ؟!
بيقرب حسام عليها يونس ضربه طلقه في رجله مسك رجله بألم...
وقرب منه بسرعه وأخد المسدس ...
ساميه جريت عليه بخوف: انت كويس ..اهدي بس
بص ليها يونس نظره خاليه من المعاني ..
وقرب علي روح وهوا موجه المسدس ناحيه ساميه وحسام ...
وشالها وخرج من البيت ...
يونس حارل يفوق فيها بس مافيش فايده
ركبها العربيه وهيا علي رجليه رش علي وشها ميه ومافيش فايده ومش بتفوق.
وبدأ يسوق وهوا قلبه موجوع...
ساق بأعلي سرعه ...
يونس: روح ..انا عارف انك حاسه بيا صح ..ارجوكي اوعي تسبيني انا هادمر من غيرك مش هاقدر صدقيني ...
ولأول مره بتنزل دموع النمر .
بتبقي اكبر مراحل المعناه اكبر مراحل الوجع والقهر اللي بتخلي دموع الراجل تنزل اللي بتخليه مايقدرش يتحكم فيها ...بقلم حنين عادل
وصل بسرعه ووقف قدام مستشفي
نزل بسرعه وشالها ...حتي انه ساب باب العربيه مفتوح
دخل بيجري مع ان اعصابه سايبه وحاسس انه مش قادر يمشي ...
يونس: دكتور...دكتووووور بسرعه ..
بتجري عليه كذا ممرضه ودكتور..
بيمشي يونس معاهم وبيدخلها اوضه شاوروا عليها
الدكتور: ايه اللي حصل
يونس : ح.حد ضربها علي دماغها بفاظه
الدكتور: طب استني بره بعد ازنك ..
طلع يونس وفضل رايح جاي قدام الأوضه ..
تليفونه رن ...
مسك دموعه اللي نزلت غصب عنه اللي بيحاول يخبيها لأنه في مجتمعنا عيب ان الراجل يعيط او يظهر دموعه.
بيشوف اسم عمي علي التليفون..
يونس بتفكير: اعمل ايه دلوقتي اقوله ولا لأ ..
بيفتح يونس عليه ...
يونس حاول يبين صوته طبيعي : ايوه يا عمي
بدر: روح يا يونس ...هيا فين مش باينه كنت مفكرها مع خالد وحالد بيقول ماشافهاش ودورت عليها في البيت كله وتليفونها هنا ..
يونس ساكت ..
بدر: يا يونس ..سامعني..
يونس: روح ..روح معايا يا عمي
بدر : ومعاك ليه وازاي ما تقولوليش وتاخدها معاك ليه انتوا فين .
يونس: في المستشفي
بدر : بنتي مالها بنتي جري ليها حاجه
يونس: جرح بسيط يا عمي ان شاء الله
بدر: انتوا فين بسرعه
يونس: احنا في القاهره يا عمي في مستشفي ******
بدر: انا جاي
يونس: بس يا عمي ..
قفل بدر التليفون ...
يونس قعد وحط وايده علي وشه ...
يونس: انا اسف ماقدرتش احميكي صدقيني لو كنت اعرف انك موجوده ماكنتش جيت ولا عرضتك للخطر ماسيبتهاش تموتني ليه ...
.........................
في البيت الكبير...
بدر نازل بسرعه ...
شاكر: في ايه يا بدر ورايح علي فين
بدر: روح يا خوي
شاكر: مالها ..
بدر: في المستشفي ..ولدك بيقولي انه جرح بسيط بس انا مش مطمن قلبي مقبوض..
شاكر : طيب انا جاي معاك
بدر: يلا...
تليفون شاكر بيرن ...
بيقف بدر وشاكر..
شاكر بيرد: الوو
ساميه: اذيك يا شاكر اكيد لسه زي ما انت حقير
شاكر: ساميه
ساميه: لسه فاكر صوتي ...كويس ...ابنك جالي النهارده وكنت هاموته لولا روح ادخلت في اللحظه الأخيره بس شكلها هيا اللي هتموت بس انا مستفاده في الحالتين عارف بونس ابنك بيحبها قد ايه كده هايبقي كانه ميت وهوا عايش..
شاكر بغضب: هاجتلك يا زباله هاجتلك ...
بيرزع التليفون في الارض.
بدر : مين دي
شاكر بعصبيه: ساميه...بعد كل السنين دي فكرت ان احنا خلصنا من اذاها
بدر بتوتر: يبقي هيا اكيد سبب اللي حصل لروح يبقي مش جرح بسيط زي ما يونس خبرني..
شاكر: ربنا يسترها ..جيب العواقب سليمه يا رب
طلع بدر وشاكر وركبوا العربيه ...
بدر ساق العربيه بسرعه ..
بدر: اكيد عايزة تنتقم مني في بنتي بعد ماجتلي وطردتها
شاكر : جاتلك فين..
بدر: جاتلي القاهره بعد ما هربت وحاولت .......
شاكر: ولسه جاي تخبرني دلوك
بدر: انا حاولت معاها حاولت اقنعها ترجع وكده بس هيا تجاوزت معايا الحدود عشان كده طردتها صدقني هيا مش طبيعيه
شاكر: الوساخه مافيهاش عاقل ومجنون الوساخه دي ماتطلعش من حد مجنون يا خوي
..........................
في المستشفي
كريمه: ورحمه ابويا لأندمك علي القلم ده يا ولد نعيمه
كرم ضربها قلم تاني...
كرم بعصبيه: اما تيجي تكلمي خطيبك اللي هايبقي جوزك تحترميه غصب عنك لأما هاتشوفي مني اللي مش هايعجبك ..
مسكت الكوبايه وقبل مايكمل كلامه كبتها في وشه ...
مسح وشه بعصبيه وقرب منها ..
كسرت الكوبايه وقامت ..مسكت حته حادة منها وحطتها علي رقبته ...
اجي يتحرك ...غرزت حته منها ...نزلت دم ..
كرم: بتعملي ايه يا مجنونه هاتموتيني
كريمه: بتضربني..هاموتك ..
صفاء: استهدي بالله ..
كرم: اه هديها والنبي
صفاء: هاتضيعي نفسك عشان حته واد مايسواش ..
كريمه زقته قدامها..
كريمه: اتحرك..
فضل ماشي لحد ما طلعته بره الباب وزقته بالازازه اللي في رقبته..
وقع علي الأرض وشدها وهوا بيتوجع..
كريمه: مش انا يا كرمله اللي اتضرب صدقني لو حاولت تتخطي حدودك معايا هاجتلك من غير مايرمشلي جفن اوعي تفتكر اني ضعيفه او منكسره انا عشر رجاله في بعض ..
كرم: انا مارضيتش اعملك حاجه عشان انتي ست و.....
قبل ما يكمل كلامه رزعت الباب في وشه..
قام من علي الأرض ونضف هدومه ..
كرم : اااه يابنت المجنونه يخربيتك اهئ اهئ دي كانت هاتموتني كل ده عشان قلمين ..
.............................
وصل شاكر وبدر قدام المستشفي.
نزلوا من العربيه ودخلوا المستشفي.
بدر راح للإستقبال: روح ..روح بدر النمر فين
..في اوضه 7
مشي بدر وراح عند الاوضه ...
يونس كان رايح جاي ...
الدكتور طلع وقت وصول بدر وشاكر..
يونس : طمني يادكتور...
الدكتور: نزيف داخلي في الدماغ وارتجاج في المخ ادعولها
الممرضه مطلعه روح علي الترولي قرب بدر منها وحاول يفوق فيها وهوا منهار..
يونس: هوا ..هوا انتوا اخدينها فين
الدكتور: العنايه المركزه ادعولها ماتدخلش في غيبوبه 24 ساعه لو مافقتش هاتدخل في غيبوبه
بدر: انت بتقول ايه قول انها كويسه ...
الدكتور: ادعيلها ياحاج
خدت روح معاها وبدر ويونس وشاكر وراها
يونس كان مغيب وكأنه في دنيا تانيه
خايف موجوع مجروح متوتر قلقان مصدوم حاسس بكل ده في وقت واحد .
وقف قدام الأوضه يبص من الإزاز لقاها تحت الأجهزه ...
طلع بره المستشفي فضل ماشي بالعربيه لحد ما وقف في حته فاضيه ..
صرخ بأعلي صوته : ااااااااااااه ...اااااااااااااه
يونس: ياااااااارب مش بعد ما أحبها تروح مني عمري ما اعترضت علي قضائك بس أنا عشمان في رحمتك
...........................
بدر : انت بتقول ايه يا دكتور
الدكتور: دي محاوله قتل ولارم نفتح محضر انا بلغت الشرطه
شاكر: حاضر يادكتور ولدي اللي كان معاها لما يعاود ...
..........................
بيركب عربيته وبيمشي من المكان ...
حاول يطلع شويه من طاقته المكبوته من احاسيسه اللي مش عارف يحكيها لحد او يشاركها مع حد ...
وصل المستشفي ودخل ...
راح عند اوضه روح ...
بدر وشاكر والظابط مستنينه
يونس شافه ...
الظابط : ايه اللي حصل بلغنا ان اللي حصل لروح بدر النمر محاوله قتل..
يونس: ايوه..
الظابط: مين اللي حاول يقتلها..
يونس: ممكن ادخل اشوفها بس دقيقه وهاخرج احكيلك كل حاجه...
الظابط: تمام مستنيك
يونس كان رايح يدخل
الممرضه: يا أستاذ ..يا أستاذ ..
يونس: ارجوكي خمس دقايق ما تمنعنيش
الممرضه: ماينفعش
يونس: ارجوكي...
الممرضه: طيب ..بس مش هاينفع تدخل كده تعالي معايا
راح يونس معاها ولبس لبس معقم ودخل ل.روح
قعد علي الكرسي جمبها...
نايمه علي السرير علي وشها قناع الأوكسجين وحواليها صوت الأجهزة ...
يونس: روح ...انتي عارفه اني بحبك ...مش عارف انك سامعاني ولا لأ ..بس اكيد حاسه بيا وسامعاني ..مش هاقدر اعيش من غيرك انا بعشقك دلوقتي القرار في ايدك .لو مافوقتيش او جرالك حاجه انا هاضيع..عشان كده هاخلي الأحداث سريعه انا السبب في اللي انتي فيه عشان كده انا هاسلم نفسي ..
قرب منها وكأنه بيشم ريحه شعرها وبيشوفها للمرة الأخيرة..
يونس: هاتوحشيني..ياروح النمر ..النمر من غيرك ميت مش عايش اشوف وشك بخير..
مشي خطوتين وبعدين رجع حضنها وخرج...
غير اللبس وطلع للظابط...
يونس: انا جاهز
الظابط: مين اللي حاول يقتلها
يونس بتنهيدة : أنا ..
الظابط بصله باستغراب ..
شاكر بصدمه: وه عاتقول ايه كداب يا حضرة الظابط ماتصدقهوش
بدر: انت بتقول ايه يا يونس
يونس: انا اللي قتلتها ياحضرة الظابط
شاكر: ياولدي ما تموتنيش بقهرتي عليك ان ماكانش عشانك عشاني......يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
اكيد توقعتوا ان بدر او شاكر او روح هاينقذوا يونس .....
واكيد مستنيين ان روح تفقد الذاكرة مع انه من الشائع بعد النزيف الداخلي ان يحصل فقد ذاكرة بس بقت فكرة مهروسه عشان كده ماعملتهاش...
تفتكروا يونس اللي عمله ده صح ممكن نحب حد للدرجه دي ...
توقعاتكم للي جاي ....
بالنسبه للجزء الجديد هايبقي بعد بكرة ....
لأمي...ادعولها ...الحته دي جزء من قصيدة كنت كاتباهالها في عيد الأم اللي فاات ...
ضهري وعمري ماحد يحبني قدك
حبك ياما دا بيجري في دمي
طب والله ماحد يحبك قدي
قلبي يقولي دا ايه حبها دا انا ماقدرش عليه
عمرك شايله الهم ياعمري ولا بتكلي ولا بتملي
نفسي ابقي احسن واحده نفسك اني ابقي سعيده
اعرفي اني في قربك أسعد واحده وانا من غيرك هابقي
تعيسه هابقي وحيده
قربك راحه تخلي الواحد ينسي همومه
بلسم كده يتحط علي الجرح يطيب
تعبانه زعلانه مجروحه فين امي دي امي اجدعها طبيب
#صعيدي_علمني_الأدب😂
#البارت_الواحد_وثلاثون
شاكر: ياولدي ما تموتنيش بقهرتي عليك ان ماكانش عشانك عشاني..
يونس: دي الحقيقه يا بوي
شاكر بحزن: ماتخسرش دنيتك يا ولدي
يونس: وهيا الدنيا دي يابوي محقه مناهده ومعافره ..
بيلبسه الظابط الكلبشات ...
بدر: ياولدي اعقل عشان خاطري
يونس: خاطرك بالدنيا عندي يا عمي ...
بيمشي الظابط وبيخدوا معاه ...
بيبص يونس علي اوضه روح بابتسامه وبيمشي
شاكر بيدوخ بيقعد علي الكرسي وبيمسك دماغه...
بدر بيقعد جمبه...
بدر: انت كويس يا خوي
شاكر: ليه مش خابر هوا ليه بيعمل كده ليه...
بدر: روح وراه يمكن يسمعلك
شاكر: يونس لو حط حاجه في دماغه مش بيرجع عنيها واصل حتي لو انا وقفتله
بدر: حاول...الله اعلم روح هاتفوق امتي ..روحله يا خوي
شاكر مشي بدون كلام ...وكأنه بيحمل نفسه الذنب انه ماعرفش يختار ست تبقي ام صالحه اختار غلط والأذي هايفضل يلاحقهم بسببها علطول...
شاكر بتفكير: سامحني يا ولدي انا السبب ...
.............................
في المستشفي.
كريمه: عاوز ايه ؟!
كرم: مالك حاميه عليا كده ليه عشان سكتلك يعني لاه ماتاخديش عليها
كريمه وهيا قاعده علي السرير: اللهم طولك يا روح..
كرم لما سمع كلمه روح ابتسم ...
كريمه: ايه اللي بيضحك
كرم : ماتاخديش في بالك ...
طلع كرم من اوضه كريمه قعد علي الاستراحه ..
كرم بتفكير: وحشتيني ياقمر ..وحشتيني قوي ..
بيطلع تليفونه وبيرن عليها ..
الرقم المطلوب مغلق او غير متاح اضغط رقم واحد لارسال ميني كول...
بيكرر الاتصال ...وبيجيله التليفون مقفول ..
كرم: هوا في ايه انا ابتديت اقلق...
بيفتكر كريمه واللي عملته فيه ...
كرم: انتي عاوزة تتربي وانا هاوريكي مين كرم ابن نعيمه ..انتي واختك ..
..........................
في قسم الشرطه...
شاكر قاعد مع يونس...
شاكر: ساميه كلمتني وقالتي انها كانت هاتقتلك بس روح اتدخلت في اللحظه الأخيرة ليه محمل نفسك انت الذنب ..
يونس: ياريتها كانت سابتني اموت بدل ما تموت هيا انا السبب في اللي هيا فيه يا بوي ..انا ...خايف ...خايف من حاجات كتير خايف اخسرها انا بحبها قوي هيا بجنانها وضحكتها عملت يونس تاني بقلب تاني ..طلعتني من الضلمه اللي عايش فيها ونورت حياتي كلها.. كل ده يروح مني فجأه كده ..
شاكر: ادعيلها ربنا يقومها بالسلامه وكون جمبها ..مش ترمي بنفسك في النار
يونس: كان نفسي افضل جمبها ..نفسي افضل جمبها العمر كله بس وهيا مش تعبانه ومش بسببي ...
شاكر: ياولدي ده قتل..
يونس: هيا اللي هاتفوق وهاتطلعني منها يا بوي
شاكر: الله اعلم هاتفوق امتي
يونس: عشمي في ربنا كبير...
بيدخل يونس للتحقيقات ومعاه المحامي ...
وشاكر علي اعصابه وعنده امل انه ممكن يغير اقواله...
بيطلع المحامي ويونس ومعاه عسكري ..
شاكر وقف بتوتر: ايه ؟!
المحامي: للأسف يونس معترف انه اللي حاول يقتلها وضربها بالفاظه واخد 4 ايام علي ذمه التحقيق ...
شاكر: ليه كده يا ولدي فكرتك هاتكبرلي ومايهونش عليك زعل ابوك..
يونس: انت عارف انت ايه عندي يا بوي سامحني..
العسكري بيشد يونس معاه لحد مايوصل للزنزانه ...بيفك الكلبشات وبيزقه ...
* دا في وارد جديد يا معلم ...
بيرد عليه صوت تخين:قلبوه
يونس بصلهم وسابهم واقفين وراح قعد ..
* الله دا في طير عايز يتقص ريشه
بيقوم تلاته من مكانهم قد الحيطه وبيقفوا جنب الشخص وبيقربوا من يونس..
.............................
في المستشفي...
بتدخل وهيا لابسه فستان لونه اصفر وحاطه ميكب كامل وصوت كعب جزمتها عالي وبتضحك ..
شد حيلك كله رايح...
بدر كان قاعد علي الكرسي ومخبي وشه بإيده
رفع وشه علي الصوت ..
بدر : ساميه ..
ساميه بضحك: ايوه ساميه فاكرني ولا نسيتني
بدر : جايه ليه ...جايه عشان تشمتي فيا وفاكره انها هاتعدي بالساهل فاكره انك هاتحاولي تقتلي بنتي وتطلعي منها عادي كده ..
ساميه بضحك: مش المغفل اشتالها ...بيه من غيره ماكنش حد هايقدر يمسك عليا حاجه واثبت من هنا للسنه الجايه .
بدر بابتسامه: مايوقع الا الشاطر يا ساميه ..
ساميه: قصدك ايه ؟!
بدر: قصدي هاتفهميه قريب ...من رأيي خافي ..خافي يا ساميه ..
ساميه: ساميه مابتخافش من كتر اللي شافته منكم
بدر: مصدقه نفسك ..امشي يا ساميه.
ساميه بضحك: ماشيه ...مقدما ..البقاء لله
بدر: ربنا عمره ما هينصرك لأنك ظالمه
ضحكت ساميه ضحكه مستفزة ومشت وسابته ...
وقف قدام اوضه روح ...
بدر: فوقي ...ماتسبنيش ..انتي عارفه اني ماليش غيرك ماتحرقيش قلبي عليكي...
........................
في اوضه روح ...
يونس واقف في مكان ضلمه روح شافته من بعيد راحت ليه ..
روح : انت مالك ليه واقف في الضلمه..
يونس: انا واقف فيها عشان انتي مش معايا
روح: بس انا معاك
يونس: لأ انتي مش معايا انتي بعيدة انا محتاجلك فوقي
روح: مش قادره حاسه انه خلاص
يونس: ماتستسلميش ...
.........................
في اوضه كريمه.
كرم جاب الأكل لكريمه...
كريمه: ايه الحنيه دي كله جايب الوكل بنفسك
كرم: وه ..وهيا العين تعلي عن الحاجب ..انا عرفت قيمتي انا ولد نعيمه الخبازة ..
كريمه: تعجبني وانت اكده .
صفاء: كويس حط عقلك في راسك واعرف اننا اسيادك...
كرم: طبعا ياخاله يلا كلي بسم الله
كريمه: وانت مش هتاكل
كرم: وانا هاكل معاكوا ازاي مايصحش .
كريمه وصفاء بدأو الأكل...
كريمه: عاااااا ...نار ..نار ...انت عملت ايه يا ابن ال....
صفاء: مايه ...عايزة مايه فين المايه
كرم: ههههههه...تستاهلوا ماتخافوش مش هتلاقوا هنا نقطه ميه واحده...
كريمه وصفاء فضلوا يجروا في الأوضه مش عارفين يعملوا ايه ..
كريمه راحت تفتح الباب لقت الباب مقفول ....
كرم رفع المفتاح في ايدة وضحك...
كريمه قربت عليه بعصبيه..
.............................
في السجن ....
واحد بيمد ايده وبيمسك يونس من قفاه ..
يونس بيبصله بحدة...
بيشدوة يوقفوه ....
* مالك يلا شايف نفسك ليه
يونس: سيبني وانا هانسي كل حاجه وهاتعامل عادي انما لو زودتوا عن كده ماتلوموش غير نفسكم ...
..ههههه احنا عايزين نلوم نفسنا.
بيضربه قلم ...بيحط يونس ايده علي وشه بعصبيه.
بيمسك دراعه وبيلفه وراه لحد ما بيطرقع في ايده ...
وبيوقعه علي الارض...
بيهجم عليه التلاته وبيحاولوا يكتفوه لكن بيكون اسرع منهم وبينزل في كل واحد ضرب...
وكأنهم هديه منحه ليه عشان يطلع فيهم كل طاقته السلبيه ..
لحد ماكلهم ناموا علي الارض وبيتوجعوا...
يونس: انا قلتلكم انكم ماتلوموش غير نفسكم .اعرفكم بنفسي يونس النمر ..ظابط وجاي هنا في جريمه قتل ..
...............................
في المستشفي.
كريمه قربت عليه بعصبيه وكانت هاتضربه ...
فجأه لقت ميه مغرقه وشها...
من ازازه صغيره كان مخبيها ...
كرم : هههه عشان تعرفي ان قلبي طيب بس
.......................
بيجي الليل ...
يونس بيتقلب يمين وشمال الزنزانه عتمه مافيش ضوء داخل ولا حتي شعاع...
بيغمض عينه وبيفتكر روح وهيا بتضحك ..
ولكن بيفتح عينه لما يفتكر انها بين ايدين ربنا
يونس بتفكير: ان شاء الله هاتبقي كويسه عشمي فيك كبير يارب.
وبيحاول ينام وبالفعل بيغمض عينه
........................
في المستشفي...
بدر قاعد قدام اوضتها وشاكر جمبه
بدر : اعمل ايه مافيش في ايدي حاجه
شاكر بعصبيه: انا هاجيب ساميه الزفت دي واتشفي بكل نقطه دم منها ...
بدر: اهدي يا شاكر مش كل حاجه بالعصبيه
وداخل غرفه روح...
روح: يونس ..يونس ..انت فين ..
روح بتشوفه واقف وساميه مصوبه عليه المسدس ..
بتطلع تجري عليه وطلقه الرصاص بتستقر في قلبه
مع صوت طلقه الرصاص جهاز القلب بيصفر جامد....
بيدخل الممرضين يجروا والدكاتره وبدر وشاكر بيخافوا
بدر بخوف: في ايه في ايه ....يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
مافيش جزء تاني ان شاء الله ...وهنكتفي بالأول بس
وفي بارت بكره ..عشان عارفه هتقولوا ده قصير
دعواتكم لمامتي + شكرا لكل اللي دخل وسأل عليها ...
متابعه لصفحتي الشخصيه ولاف ورأيكم قبل اي حاجه...
#صعيدي_علمني_الأدب😂
#البارت_الاثنين_وثلاثون
مع صوت طلقه الرصاص جهاز القلب بيصفر جامد....
بيدخل الممرضين يجروا والدكاتره وبدر وشاكر بيخافوا
بدر بخوف: في ايه في ايه ..
الدكتور: القلب وقف ...
بدر مسك دراعه الشمال وسند عالحيطه بألم..
شاكر: اهدي يا خوي هاتبقي كويسه اهدي ...
بدر قعد مستسلم للي هايحصل لأن ربنا مش بيجيب حاجه وحشه..
الدكاترة بيعملوا للقلب انعاش بالجهاز ..
ومع كل مرة بيحاول مافيش فايده
الدكتور بيحاول وبيحاول ...
لحد ما اخيرا بيرجع النبض ...
بيديها الدكتور حقنه وبيطلع
بدر قام بقلق ...
الدكتور: ماتقلقش الحمد لله بخير
بدر اتنهد براحه ..
بدر: بس ليه لسه مافاقتش
الدكتور: لسه كام ساعه لو مافاقتش ممكن تدخل في غيبوبه لا قدر الله ..
بدر: ربنا يستر
الدكتور: ارتاح يا حاج انت قاعد كده من امبارح صحتك
بدر: واجيب الراحه منين يا ولدي انا مرتاح كده اني في قربها
الدكتور: ربنا يقومها بالسلامه يا حاج..
قعد بدر جمب شاكر ...
شاكر: ماكلتش حاجه طول النهار يا خوي
بدر: ماليش نفس..
شاكر: لازم تجمد هيا ان شاء الله هاتكون بخير
بدر: خايف تروح مني علي قد ما هي شقيه وبتعمل مشاكل وفاشله بس بحبها ..بحب شقاوتها وجنانها وضحكتها اللي ماليه البيت امتي تفوق عشان احس ان روحي اتردت لي
..............................
في السجن ..
الدنيا عتمه ويونس كان متغطي ونايم مش باين منه حاجه .
بيظهر حد بيطلع سكينه صغيرة من جيبه وبيروح ناحيته
وبيضرب بيها لحد ما زعق بأعلي صوته من الوجع...
يونس بيظهر انه كان نايم في حته تانيه وبيشوف الراجل ده ...
الراجل بيكشف وش المتغطي بيلاقيه حد تاني
بيهجم عليه ويونس بيحاول يتفاداه لحد مابتيجي السكينه في دراع يونس..
يونس بيمسك دراعه بألم ..
في نفس اللحظه بيدخل العسكري وبيمسك اللي ضرب يونس.
بينده علي عسكري تاني وبيجي بسرعه..
وبيشوف الراجل اللي سايح في دمه وبيحط ايده عند رقبته يقيس النبض بس مابيلاقيش...
...........................
في المستشفي...
كرم كان نايم علي الكرسي اللي بره اوضه كريمه
كريمه فتحت الباب براحه ..
كريمه بتفكير: ان ماوريتك يا ابن نعيمه
اتسحبت براحه وراحت عليه وهوا نايم ...
كرم وهوا نايم: قمر ..
وقفت كريمه بصدمه...
كريمه: معقول قصده عليا
كرم اتقلب علي الجمب التاني
كريمه بتفكير: اعمل ايه انا دلوك...
كرم اتقلب تاني ...
كريمه بضحك: دا انت چيت في ملعبي
طلعت أقلام كحل وروج وأيلاينر وبدأت تشتغل في وشه..
...........................
في مستشفي السجن ..
يونس كان قاعد علي السرير ودراعه وارم جدا ودراعه السليم في كلبش في السرير ..
يونس: هوا ليه وارم كده يا دكتور
الدكتور: لأن السكينه محطوط عليها توم والتوم بيخلي الجرح يورم ومايلمش
يونس: واللي اجي معايا لسه عايش
الدكتور: مات بطريقه وحشيه
يونس: انا لله وانا اليه راجعون
.............................
في الصباح...
صحي كرم علي صوت الناس بيضحكوا وملمومين حواليه وبيصوروه
قام وهوا بيبص علي نفسه بس مافيش حاجه غريبه
بيحط ايده علي شعره لقي حاجه ماسكه في شعره
بيشدها لقاها توكه
قام يجري ودخل الحمام بس مافيش فيه مرايه
كرم: التليفون ..التليفون
طلع تليفونه من جيبه وفتح الكاميرا وبص فيها
كرم بصدمه: اه يابت ال******
كانت حطاله ماكياج وروج ورابطه شعره بالتوك قرنين ...
فتح الميه وقعد يحاول يحوش المكياج ..
وبص في التليفون
كرم : ايه ده مابيتشالش مابيتشالش احوشه ازاي ده اه اكلم قمر أسألها بس هاقولها ايه اقولها احوش المكياچ ازاي اه ياجرستك يا كرم
قعد يحاول يغسل وشه بس مافيش فايده
كرم: اعمل ايه يا ربي اعمل ايه
كريمه من بره الحمام: تحب اساعدك انا موجودة لو احتجت ههههههه
بيفتح كرم الباب فجأة وبيشدها مرة واحده وبيقفل الباب
كريمه بتوتر: بعد عني
كرم قرب منها بزيادة ..
كريمه: بعد عني احسنلك يا ابن نعيمه
كرم بعصبيه: اشيل القرف ده كيف
كريمه : اعتمد علي نفسك
كرم : طيب انا عندي فكرة حلوة
كريمه بتوتر من قربه: ايه هيا الفكره
كرم : انقلك المكياج
كريمه: كيف ده؟!
كرم : يعني اللي علي وشي يجي علي وشك ... يعني اللي علي شفايفي يجي علي شفايفك كده
بيقرب منها بزيادة وعنيه علي شفايفها
كريمه زقته لورا ...بس رجع مسكها
كريمه : بعد عني ارجوك
كرم: وه...مش عاجبك قرب خطيبك يا كريمه
كريمه : طب بعد عني وانا هاشيله كيف ماحطيته
كرم: عادي اكده من غير عقاب
بيقرب شفايفه من شفايفها وبيبوسها بوسه طويله
............................
في الصعيد....
خالد : ياسمين انا ازاي بقالي يومين نايم
ياسمين كانت قاعده في الجنينه.
ياسمين بتوتر: مش عارفه
خالد: بس انتي موجودة ماحاولتيش تصحيني حتي ..
ياسمين: انا ماحبتش اقلقك
خالد: انا اخر حاجه فاكرها لما كنت بدور علي روح وبعدها قعدت معاكي في الجنينه
ياسمين: وبعدها قولت مرهق وقومت عشان تنام
خالد : غريبه طب روح فين وعمي بدر وشاكر ويونس دا حتي مصطفي مش هنا
ياسمين: مش عارفه..
خالد: يعني ماشوفتيهمش
ياسمين بتوتر: لأ..
خالد مسح تليفونه ورن علي بدر
خالد: ايه يا عمي انت فين
بدر: انا في المستشفي يا خالد
خالد: مستشفي ليه كفي الله الشر
بدر: روح يا خالد حالتها تعبانه قوي
خالد بقلق: روح ...طيب انت فين عنوان المستشفي ايه
بدر : احنا في مستشفي ************
خالد: انا مسافه السكه وجايلك
بيقفل خالد التليفون...
خالد: روح في المستشفي يا ياسمين وتعبانه
ياسمين: معقول ..يا حبيبتي
خالد: انا هاطلع البس عشان اروحلها واجهزي انتي كمان
ياسمين: حاضر يلا بسرعه
بيطلع خالد وبتطلع ياسمين اوضتها...
ياسمين بتمسك تليفونها. .
ياسمين: انا عملت اللي انت قولت ايه بس خالد فاق دلوقتي وهايروح لروح لسه في خوف منه ولا ايه
* لأ خلاص ماعدش خوف
ياسمين: طب سلام انا دلوقتي عشان اروح مع خالد للست روح
بتقفل السكه وبتلبس هدومها وبتلم بقيت هدومها ..
بتلاقي خالد بيخبط علي الباب ...
خالد : خلصتي
ياسمين: ايوه نازله اهو...
..........................
عند بدر ..
كان طالع من عند روح اللي لسه مافاقتش .
بدر: انتي ايه اللي جابك هنا
ميرا: انا جايه اشوف روح يا عمي.
بدر: مش كفايه اللي عملتيه معاها
ميرا: ارجوك يا عمي ادخل اشوفها خمس دقايق بس
بدر: لأ
ميرا: صدقني ياعمي انا بحبها وعمري ما عملت حاجه تضايقها او تجرحها او خونتها صدقني
بدر : ماعدش يفرق الكلام
ميرا: ارجوك يا عمي انا عايزة اشوفها
بدر: طيب خمس دقايق بس لازم تلبسي لبس معقم ..
ميرا : شكرا يا عمي..
........................
في السجن .
يونس كان علي السرير ...
يونس بتفكير: ايه يا روح النمر وحشتيني عملتي في قلبي ايه ...
بيقاطع تفكيره دخول الدكتور اللي بيكشف علي دراعه
الدكتور: هوا هايطول شويه بس هايخف
يونس هز براسه ...
........................
كرم بيبعد عنها بعد ما حس بدموعها ...
كرم: انا ...
كريمه رمت ليه ازازة ومناديل
كريمه: بل المنديل وهوا هيطلع المكياج...
خرجت كريمه من غير ماتنتظر رده
كرم مسك منديل وبله وفتح الكاميرا وبدأ يحوشه.
كرم بتفكير: مالك نسيت نفسك ليه
..........................
في اوضه روح..
ميرا: انتي عارفه انتي وحشتيني جدا وحشني الجنان بتاعنا وخروجاتنا والمقالب اللي كنا بنعملها في اصحابنا بس الدنيا اخدت مسار تاني من وقت ما ياسمين دخلت حياتنا بقيت وحشه في نظرك صدقيني انا عمري ما خونتك ولا اتفقت مع حد عليكي ياسمين هيا اللي لفقتهالي مظبوط يوم ماشفتيني مع يوسف وكنت بتكلم عليكي وحش انا كنت بحاول اوقعه في الكلام كنت عايزه اتأكد بيحبك ولا بيلعب بيكي عشان ماكنتش مطمنه ليه بس لعبتها صح جابتك وسمعتك الكلام وكعادتك حكمتي علي الشكل ومن يوميها وكرهتيني حاولت افهمك كتير بس ماادتنيش فرصه ولا ياسمين سابتني اخد فرصه قربت من يوسف عشان احميكي بس برده كنت خاينه في عينك وسرقته منك ...
روح...مش عارفه انتي سامعاني ولا لأ بس ارجوكي فوقي انتي مش صاحبتي انتي أختي وأكتر لو هاتفضلي العمر كله بتكرهيني انا بحبك ....ربنا يقومك بالسلامه
قربت منها وحضنتها ..
وخرجت ...
ميرا: شكرا يا عمي
بدر: العفو يابنتي ..
مشت ميرا ووقف بدر يبص عليها بتفكير هوا كان واقف مراقبها خاف تعمل حاجه في روح وسمع كل حاجه..
بدر بتفكير: معقول ياسمين ؟! مايمكن تكون بتكذب بس هاتكذب ليه دلوقتي ؟!
صدق اللي قال ان الشده بتظهر معادن الناس بتبين مشاعرهم وبتبين حبهم ...بقلم حنين عادل
.........................
في السجن...في وقت الزياره
شاكر: ساميه مش هاتسيبك في حالك
يونس: اللي ربنا عاوزه هوا اللي هايكون يابوي
شاكر: ياولدي ارجوك قول الحقيقه ماتحملش نفسك جريمه واعره زي دي
يونس: ماتخافش عليا يا بوي انا هاخرج
شاكر: بجد يعني هاتعترف بالحقيقه
يونس: لاه روح اللي هاتخرجني
شاكر: روح مين؟!
يونس: روح بت عمي يا بوي
شاكر: وه ..بس هيا مافاقتش وممكن لاقدر الله تخش في غيبوبه
يونس: انا متعشم في ربنا
شاكر: ايه الجنان ده اعترف بالحقيقه
يونس: مش هاقدر يا بوي
شاكر: ساميه هاتعمل فيك حاجه انت بتقول ان في حد حاول يقتلك لولا ستر ربنا ما تموتنيش من قهرتي عليك
يونس: لو اهل الارض كلهم عايزين يئذوني مش هايئذوني بحاجه الا اللي ربنا مقدرهولي
شاكر: ونعم بالله بس ربنا ماقالكش ترمي نفسك في التهلكه وتقول ده ربنا مقدرهولي ربنا ادالك عقل تفكر بيه ..
العسكري: وقت الزياره خلص ...
شاكر وقف:فكر يا ولدي وخلي بالك من نفسك ..
يونس حضنه ...
شاكر خرج وركب العربيه ...
شاكر بتفكير: انا صبرت كتير خلاص كده كفايه انتي اللي جنيتي علي نفسك عاوزه تقتلي ولدي يا ام قلب اسود ..
..........................
كرم خرج من الحمام بعد ما شال المكياج
وراح علي اوضه كريمه...
كرم: احم..صباح الخير يا خاله
صفاء: صباح النور
كرم بص لكريمه: فطرتوا ؟!
كريمه: وانت مالك يا ولد نعيمه
كرم بصلها بضحك: هوا انتي فاكره لما بتناديني باسم امي او تقولي علي شغلتها اللي ربتني منها بالحلال ووقفت حد ابوي انا كده بزعل لاه ..انا شايفه كبيره قوي انا بتنبسط بكده انتي بتفكريني ان امي ست عظيمه ومكافحه ربنا يديمها تاج فوق راسي.....بقلم حنين عادل
...........................
خالد: ايه اللي حصل يا عمي
بدر: الماضي غلطي اتردلي في بنتي ساميه اللي كانت مران اخويا اللي حاولت معايا وانا كنت بصدها بكل الطرق اذتني في بنتي
خالد: انت ماعملتش حاجه غلط يا عمي انت راعيت ربنا وماغضبتوش عشان كده ان شاء الله هايبقي معاك
بدر بص لياسمين بغموض: اذيك يا ياسمين
ياسمين ببكاء مصطنع: روح عامله ايه يا عمي
بدر: هاتبقي كويسه ان شاء الله ...هاتبقي كويسه
..........................
عربيات كتير بتقف قدام بيت ساميه ..
بينزل شاكر ورجاله كتير بالسلاح
بيدخل شاكر والرجاله محاوطاه وبيكسروا الباب .
شاكر: انتي فين اطلعي..
تليفونه بيرن في نفس اللحظه..
ساميه: كنت عارفه انك هاتعمل كده وكنت عايزه اثبتلك انك غبي ومتسرع كالعاده واني سابقاك بعشر خطوات ..استعد بقا محضرالك مفاجأه لوز..ههههه
شاكر: قصدك ايه؟!
ساميه: قصدي هايوصلك حالا 1..2..3.
و.........................
..........................................
عند روح...
خالد كان قاعد جمبها وماسك ايدها ..
خالد:سامحيني يا روح يا اختي ياحبيبتي ماعرفتش احميكي ماكنتش جمبك بس حاجه كانت خارجه عن ارادتي بس قومي بالسلامه بس وانا اوعدك عمري ماهابعد عنك وهاحميكي بروحي يا روحي ..
وبره الأوضه كانت ياسمين قاعده مع بدر .
ياسمين: هوا انت مالك يا عمي
بدر: مالي يابتي انا كويس اهو
ياسمين : حاساك متغير
بدر: زعلان علي بنتي شافت كتير الناس بقت وحشه اوي يا ياسمين خاينين وغدارين وبوشين قدامك حبايبك وفي ضهرك تعابين بتنهش في لحمك
ياسمين بتوتر : ربنا يبعدهم عنا يا عمي
........................
صوت عربيات الشرطه...
بيدخلوا علي شاكر ورجالته وبيمسكوهم
شاكر: في ايه في ايه ......يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
حاولت اطول البارت النهارده علي قد ما اقدر عشانكم ومن هنا ورايح هانزل كل يوم عارفه انكم كنتم متضايقين مني عشان بتأخر انا بعتذر شكرا للي قال كلمه حلوه واللي شتم علي فكره الشتمه بترجع لصاحبها 😂
تفتكروا ساميه ورطتت شاكر في ايه ؟!
وياسمين ويوسف وحسام في جديد من شرهم وليه ياسمين بتعمل كده مع روح
وميرا كلامها صدق ولا كذب.
واكيد نفسكم روح تفوق افوقها ولا اموتها بقا😂وتبقي قفله جامده طب في كذا حد نفسه تبقي النهايه حزينه اوي وبيتحيلوا عليا اموت روح واللهي اعداء السعاده دول انا ككاتبه وقارئه اولا بحب النهايات السعيدة اصل انا بقرأ عشان اطلع من الواقع الأليم ده😂
متابعه لصفحتي الشخصيه ولاف ورايكم وبلاش ملصقات إلهي تنستروا بقا ..
تعليقات
إرسال تعليق