زوجتي من الريف
البارت الاخير بقلم رنا ياسر
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
بسم الله الرحمن الرحيم
الجزء الاخير اهوو
والاخيييييره 😍
صل على سيدنا محمد 😍
اندفع الجميع الي الغرفه وأولهم فرحه ولكن جذبها عمها الشناوي من يدها بغضب ثم هتف بصياح :
_انت هتفضلي هنا سامعه متستحقيش اصلا تبقي مراته انت سبب كل اللي هو فيه متعتبيش الاوضه جوه وياريت تغوري خالص من هنا كان ممكن يموت فيها
لم تنطق فرحه من الصدمه اختفت الكلمات من علي لسانها أصبحت كمن فقد النطق فكيف يعاملها عمها بهذه الطريقه ويتهمها ايضا بأنها سبب كل ذلك
تراجعت فرحه للخلف وهي لا تعرف ماذا تفعل مع هذا الرجل الجبار قاسي القلب
هتفت فاطمه بأستياء وعصبيه :
_ ايه اللي بتقوله ده يا شناوي فرحه لازم تدخل تشوف جوزها هي قلقانه عليه من امبارح حرام عليك وهو هيكون عايزها جمبه في الوقت ده
الشناوي بشده :
_ مسمعش صوتك خالص يا فاطمه يا الا قسما بالله لهتشوفي مني وش تاني ومش هيعجبك خالص
كادت فاطمه أن ترد لولا أن قاطعها مؤيد وأخذها بعيدا عن والده قائلا:
_ ماما سيبيه ميدخلهاش هو هيدخل دلوقتي لفارس وكلنا هندخل وساعتها فارس هيسأل عليها وهيضطر يجبهاله
فاطمه بموافقة:
_ ماشي أما انشوف اخرتها مع ابوك اللي عايز يخرب الدنيا فاكر مفيش حد قده استغفر الله العظيم ربنا يهديه يارب
أما اروح اشوف فارس
دلف الشناوي وفاطمه ومؤيد ايضا الي غرفه فارس بينما ظلت فرحه ووالدها بالخارج لا يعرفون ماذا يفعلون مع هذا الرجل
الشناوي بابتسامة:
_ الحمدلله على سلامتك يا فارس
فتح فارس عينيه بتعب شديد ولم يجيبه وانما نظر له نظرات عتاب وحزن والم
اقتربت منه والدته واحتضنته بحنان وبخفه ايضا كي لا تؤلمه ثم اردفت من بين دموعها قائله:
_ حمدالله على سلامتك يا حبيبي كنت هموت من القلق عليك
فارس بتعب :
_ الله يسلمك يا امي
فين فرحه يا ماما هي ماجتش بس انا حسيت بيها جمبي وكلمتني بس مش عارف حقيقه ولا حلم مكنتش في وعيي
صمتت فاطمه فقد خشيت أن تجيبه فينهرها الشناوي بقسوه
الشناوي بجديه :
_ سيبك منها بتسأل عليها بعد كل اللي عملته فيك كنت هتموت بسببها طلقها وهجوزك احسن منها بمليون مره
تهجمت ملامحه وغضب بشده فهتف بأنفعال:
_ ايه اللي بتقوله ده اللي انا فيه ده بسببك انت مش بسببها هي انت اللي عملت فينا كل ده وانا مش هطلقها ومش هتجوز غيرها ابدا سامعني كلكم .......ااااااااااه
فاطمه بصراخ :
_ فارس مالك يا حبيبي في ايه
فارس بألم :
_ اااممم متخافيش يا امي بس الجرح المني
فاطمه بشده:
_ اهدي يا فارس مش كده وبعدين كل اللي انت عايزه هيحصل
فرحه مراتك بره وهندهالك تدخلك كانت هتموت من القلق عليك
فارس بإقتضاب:
_ طيب ومدخلتش ليه معاكم
نظرت فاطمه بطرف عينيها لشناوي ثم اردفت بجدية:
_ هندهالك يا فارس ثواني
خرجت فاطمه من الغرفه لتنادي علي فرحه
فلم تجدها بالخارج
فاطمه لنفسها :
_ ينهار ابيض لتكون مشيت فارس هيتضايق اوي
بس ازاي تمشي بس
دلفت فاطمه مره الي اخري الي الغرفه لتنادي علي مؤيد ليساعدها في البحث عن فرحه لأنها لا تعرف اي شئ في هذه المستشفي بل في هذه المنطقة بأكملها
فاطمه بخفوت :
_ مؤيد تعالي ثواني
كان مؤيد جالسا بجانب فارس يمازحه تاره ويستفزه تاره يحاول التخفيف عنه فقط
نهض مؤيد وذهب الي والدتها
مؤيد بإستغراب:
_ في حاجه ولا ايه يا ماما
فاطمه بابتسامة مصطنعه:
_ لا يا حبيبي تعالي بس كنت عايزاك تجيبلي مايه
كان فارس ينظر لوالدته نظرات سخريه اهي تحاول الاخفاء عنه فهو فهم ماذا حدث فهم انها لم تجد فرحه بالخارج ولكن كان يفكر لماذا رحلت اهكذا اطمئنت عليه اهي قاسيه لهذا الحد فلم تدخل وتراه وتطمئن عليه
خرج مؤيد ووالدته من الغرفه
مؤيد باستفهام :
_في ايه يا ماما
فاطمه بضيق:
_ فرحه مش لقياها لتكون مشيت هنعمل ايه تعالي ندور عليها
مؤيد بجديه:
_ طيب معاكي نمرتها أو نمره عمي نكلمهم بدل ما نفضل ندور عليهم
فاطمه بإقتضاب :
_ ما انا سيبت الموبايل في البيت نسيت اجيبه ده جريت زي المجنونه لما عرفت أنه في المستشفى
مؤيد بتفهم :
_ طيب خلاص خليكي انت هنا وانا هشوفهم لو كانوا تحت ولا حاجه ........
فجأه وجدا فرحه وفريد يخرجون من احد الغرف
فاطمه بفرحه :
_اخيرا لقيتك الحمدلله تعالي ادخلي فارس عايزك
بس اه صحيح كنتي بتعملي ايه جوه عند الدكتوره انت تعبانه ولا حاجه
فرحه بايجاب :
_ دخت شويه بس مفيش حاجه متقلقيش
فاطمه بضيق:
_ مقلقش!! طيب قالتلك مالك يا بنتي ايه الدوخه ديه
فريد بابتسامة وسعاده :
_ اصل فرحه حامل
فرحت فاطمه بشده وكانت ستطير من السعادة وذهبت واحتضنت فرحه بقوه وهي تهتف بفرحه :
_ بجد ؟ الف مبرووووووووووك يا حبيبه قلبي متعرفيش فرحتيني ازاي بالخبر ده
ده فارس هيفرح اوي لما يعرف
فرحه بإبتسامه:
_ الف يبارك فيكي يا طنط
مؤيد بسعاده :
_ الف مبروك يا فرحه
فرحه بإبتسامه:
_ الله يبارك فيك يا مؤيد عقبال فرحك ونشوفك عريس
مؤيد بمزاح :
_ يارب والله امتي بقا
فرحه بضحك :
_ ان شاء الله قريب اكيد
أما ندخل نشوف فارس ده زمانه متعصب مننا
ثم تابعت بنبره مرتبكه:
_ بس عمو الشناوي هيزعق لو دخلت
فاطمه بشده:
_ لا مش هيزعق متخافيش وبعدين حتي لو زعق أو حتي عمل ايه ميهمكيش انت داخله تشوفي جوزك وهي عاوز يشوفك يلا ادخلي
مؤيد بمزاح :
_ لا استنوا نعمل فيه مقلب هندخل انا وماما واحنا مكشرين كده وعاملين زعلانين وانك مش موجوده وروحتي وبعدين تدخلي
فرحه بإبتسامه:
_ ماشي موافقه
فاطمه بضحك :
_ يا بني حرام عليك مش بتبطل هزارك ده حتي والراجل تعبان
مؤيد بضحك :
_عادي برضو ايه المشكله يلا يا جماعه بقا
دلف مؤيد اولا وهو يتصنع الحزن ودلفت فاطمه ايضا بملامح مقتضبه
نظر لهم فارس بحزن وضيق ثم هتف بشده قائلا:
_ روحت صح ؟ كنت عارف ........
مؤيد بمزاح :
_خلاص يا جماعه الراجل هيقلب علينا اتفضلي يا مدام
دلفت فرحه الي الغرفه وعلي وجهها ابتسامه سعيده بسلامة زوجها وسعيده بخبر حملها
فرحه بابتسامة :
_ حمدالله على سلامتك يا فارس
نظر لها فارس نظرات حب واشتياق وندم وحزن وسعاده في آن واحد
فارس بحب :
_ الله يسلمك يا فرحتي
ابتسمت فرحه بسعاده وفارس ايضا
جلس الجميع يتحدثون أما فرحه فكانت صامته تفكر ماذا تفعل ولكنها قررت أن تنسي الماضي تنسي كل ما فعله فارس معها تنسي كل ما حدث معهما وتفتح صفحه جديده وحياه جديده مليئه بالحب والاحترام
رآها فارس وهي شارده فخشي أن تكون تفكر في موضوع الطلاق مره اخري فتصنع الالم كي تنتبه له
فارس بتمثيل:
_ ااااااااه مش قادر هموت
انتفضت فرحه و الجميع
فرحه بخضه :
_ فيه ايه يا فارس مالك قولي اجيبلك الدكتور
فارس بإيجاب :
_ مش عارف حاسس كده اني تعبان وعايزك تنسي موضوع الطلاق بقا علشان اخف
ابتسمت فرحه فقد فهمت خطته اما مؤيد فقد انفجر ضاحكا
مؤيد بضحك :
_ اه ههههههههههه هموت من الضحك يا عم طلعت ممثل شاطر
فرحه بإبتسامه:
_ جدا!! رعبتنا عليك
فارس بجدية :
_ هااا بقا يا فرحه ريحيني بقا وريحي قلبي
اردفت فاطمه بجدية قائله :
_ تعالوا يا جماعه نطلع نسيبهم مع بعض شويه
وافق الجميع علي اقتراحها وخرجوا جميعا عدا الشناوي الذي كان جالسا شاردا فيما فعل فقد احس بالذنب تجاه فهي فتاه ذات قلب ابيض وذات طيبه وذات أخلاق ايضا والجميع يعلم ذلك
أمسكت فاطمه ذراعه ثم هتفت بجدية قائله :
_تعالي يا شناوي معايا شويه
انصاع الشناوي لها وخرجوا جميعا
بمجرد أن خرجوا هتف فارس برجاء قائلا:
_ ارجوكي يا فرحه خلينا نفتح صفحه جديده وانا والله هعوضك عن كل اللي حصل صدقيني أنا مليش لازمه منغيرك انتي كل حاجه في حياتي انا مقدرش اعيش منغيرك انا اول ما عرفت انك رايحه المحكمه كنت هموت محستش بنفسي كنت في عالم تاني كنت مغيب عن الدنيا حسيت ان الدنيا بتلف بيا حسيت ان حياتي انتهت يا فرحه انت بقيتي جزء مني خلاص انا بحبك جدا ارجوكي بقا سامحيني
تجمعت العبرات في مقليتها ولم تقدر علي حبسها فأنفجرت باكيه واقتربت منه واحتضنته وهي تهتف ببكاء:
_مسمحاك يا فارس والله انا كمان بحبك جدا ومقدرش اعيش منغيرك سامحني اني كنت مصممه علي الطلاق كنت فاكره اني كده هرجع كرامتي بس انا طلعت بدمر كل حاجه هنفتح صفحه جديده يا فارس هنفتح حياه جميله سعيده
اقولك علي مفاجأه !؟؟
فارس بابتسامه :
_ مفاجأه !!! هو فيه مفاجأه احلي من اننا هنرجع لبعض
فرحه بإيجاب:
_ اها فيه
فارس بجدية مصطنعه:
_ طيب قولي
فرحه بابتسامة :
_ انا حامل يا فارس
فارس بسعاده لاتوصف:
_ بتهزري !!!! لا بجد مش مصدق
فرحه بضحك :
_ لا صدق بقا وبعدين في حد يهزر كده
فارس بسعاده :
_ انا مش عارف اعبرلك عن فرحتي وسعادتي ازاي ده اجمل يوم في حياتي طيب اقولك ايه بس انا حاسس اني فرحان جدا حاسس اني خفيت خلاص مش عارف بجد اعمل ايه لو كنت قادر اقوم كنتي هتشوفي رد فعل تاني خالص بس اكيد انتي حاسه بفرحتي ديه
فرحه بابتسامة :
_ شايفاها في عنيك
فارس بحب :
_ ربنا يخليكي ليا يا اجمل حاجه في حياتي
فرحه بإبتسامه:
_ ويخليك ليا يارب
طرق مؤيد الباب ودلف الي الداخل وهو يهتف بمزاح :
_ خلاااااص يا جماعه احنا خليلنا بره هاااا ايه الاخبار نقول مبروك
فارس بضحك :
_ ايه يا ابني في ايه طالعلي زي القرد كده علي طول وبعدين نقول مبروك ايه شايفنا بنتجوز
مؤيد بمزاح:
_ ههههههههههه لا نقول مبروك انك هتبقي اب يا عم
فارس بجدية:
_ يااه انت عارف
ثم نظر لفرحه وهتف بشده مصطنعه :
_ انت قولتلهم قبل ما تقوليلي انا !!!!!
فرحه بإرتباك:
_ لا والله بابا هو اللي قالهم قال لطنط وكان مؤيد معاها علشان شافونا واحنا طالعين من عند الدكتوره
فارس بضحك :
_ انا بهزر معاكي يا فرحه ههههههههههه
فرحه بضيق مصطنع:
_خضتني قلبت وشك كده ليه
مؤيد بضحك :
_ ما انا قولتلك ممثل شاطر مصدقتيش
فرحه بإبتسامه:
_ لا خلاص صدقت
دلف الشناوي الي الغرفه ثم أردف بحزن وندم :
_ انا عايز اعتذرلكم علي كل اللي حصل بسببي بس مش عارف هتسامحوني ولا لا انا اسف بجد ليكم انتو الاتنين علي كل حاجه وبذات انتي يا فرحه ياريت تسامحيني بجد وانت كمان يا فارس
نهضت فرحه من جانب فارس وقبلت يد عمها وهتفت بجدية قائله:
_اكيد مسامحاك يا عمو انت والدي التاني
احتضنها عمها واردف قائلا:
_ انت اطيب انسانه في الدنيا يا فرحه ربنا يبارك فيكي يا حبيبتي ويسعدك يارب
فرحه بسعاده :
_ شكرا يا عمو
ثم نظرت لفارس وهتفت بجدية قائله :
_وبابا فارس كمان مسامحك يا عمو مش كده يا فارس
فارس بابتسامه:
_ اكيد مسامحك
فرح الشناوي جدا واحتضن فارس وهو يبكي دموع فرح
وكانت فاطمه سعيده جدا وفريد ايضا
الشناوي باستفهام :
_ بس ايه حكايه بابا فارس ديه ؟
فرحه بسعاده :
_ علشان انا حامل يا عمو وهتبقي جدو
الشناوي بسعاده :
_ الف الف مبروك يا ولاد ربنا يسعدكم يارب
ثم التفت واحتضن أخاه فريد وهتف بجدية قائلا:
_ انا اسف يا فريد يا اخويا سامحني انت عارف انا بحبك قد ايه
فريد بفرحه :
_ انا مسامحك يا شناوي انا عمري ما ازعل منك
هتف مؤيد بمزاح قائلا :
_ طيب وانا فين من كل ده يا بابا وافق بقا علي مرام خلي الفرحه تكمل وفرحني انا كمان ولا انا مليش نفس افرح
هتف الجميع بصوت واحد قائلين:
_ وافق بقااااا
ابتسم الشناوي واردف قائلا:
_ موافق اكيد انا خلاص مبقتش هقف في وش سعادتكم ابدا
مؤيد بفرحه :
_ اخيرااااا الحمدلله احلي يوم ده ولا ايه
فارس بمزاح :
_ شكلك واقع يا مؤيد
مؤيد بضحك :
_ جدا مقولكش
بابا اول ما فارس يطلع من المستشفى إن شاء الله نروح نخطبها بقا
الشناوي بمواقفه :
_ تمام إن شاء الله
مؤيد بمزاح :
_ هييييييييه
ضحك الجميع وكانوا سعداء جدا
وبعد أيام شفي فارس وخرج من المستشفى
في بيت الشناوي
اتصل مؤيد علي مرام
مرام بضيق:
_الو
مؤيد بمزاح:
_ الو الو ازيك يا ميمو عامله ايه
مرام باقتضاب:
_ الحمدلله كويس انك لسه فاكرني اصلا
مؤيد بجدية:
_ عارف انك زعلانه مني وعندك حق تزعلي بس حصل حاجات كتير اوي
مرام بإنفعال :
_ حاجات كتير ايه هااا مره تقولي ظروف ومره تانيه تقول حاجات كتير هاا يا دكتور مؤيد متريح نفسك خالص وتريحني بقا وتقول انك اصلا مش هتخطبي ولا حاجه وانا مجرد واحده بتلعب بمشاعرها لما تكون فاضي انا زهقت حرام عليكو كلكم زي بعض .............
مؤيد بانزعاج :
_ بس بس فيه ايه كل ديه اتهامات ورا بعضها ايه اللي بتقوليه ده اه انا اتأخرت جدا مش هقولك ظروف تاني هقولك كلمه واحده بتصل علشان اقولها انا جاي علشان اخطبك والنهارده ومعايا امي وابويا واخويا كمان ولما اشوفك نبقي نتحاسب يا مرام هانم
كاد مؤيد أن يغلق الهاتف وهو غاضب ولكن توقف عندما وجدها تهتف بندم :
_ مؤيد انا اسفه بجد مقصدش بس كنت خايفه لتكون بتضحك عليا وانا مغفله وهيحصل فيا زي المره اللي فاتت
مؤيد بضيق:
_ علشان انتي مش عايزه تنسي المره اللي فاتت مش عايزه تنسي الماضي يا مرام بعد كل ده بعد تعبي معاكي لو بجد بتحبيني انسي كل اللي فات ثقي فيا يا مرام
مرام بابتسامة:
_ خلاص بقا يا مؤيد متزعلش انا واثقه فيك بس اكيد بيجيلي وقت اكون مخنوقه فيه بقول اي حاجه وبعدين بقا فرحني وقول انك مش زعلان علشان اروح البس وانا مبسوطه
مؤيد بمزاح :
_وانا من أمتي اصلا بزعل من حد ولما ازعل. ازعل منك انت يا ميمو مش معقول اكيد
مرام بضحك :
_ الحمدلله علشان اقفل وانا مطمنه بقا
مؤيد بجديه :
_ اوك اسيبك بقا علشان الحق اجهز وتجهزي انتي كمان
مرام بإبتسامه:
_ اوك باي
مؤيد بتحذير:
_ اه قبل ما اقفل اوعي تلبسي لبس قصير ولا فساتين من ديه سامعه
مرام بإعتراض:
_طيب البس ايه يعني اكيد مش هلبس تيشرت وبنطلون احنا في خطوبه المفروض البس ايه يعني يا مؤيد
مؤيد بجديه:
_ معرفش اتصرفي المهم متلبسيش قصير
مرام بضيق:
_ طيب هشوف
مؤيد بابتسامه :
_ تمام يا ميمو باي
مرام بتأفف :
_ باي
كان الجميع في بيت الشناوي يحضرون نفسهم ويرتدون ملابسهم
ارتدت فرحه فستان طويل ورقيق من اللون البنفسجي واردت عليه حجابها الذي يزيدها جمالا ورقه
وارتدي فارس قميص باللون الأسود وبنطلون جينز
فارس بإعجاب :
_ ايه الجمال ده يا فرحه كده مينفعش انتي بتحلوي كل يوم عن التاني ولا ايه
فرحه بابتسامة :
_ شكرا يا فارس
خلاص دلوقتي مبقتش الشويش عطيه ههههههههههه
فارس بمزاح :
_ مين اللي قال كده بس قوليلي عليه وانا هعرفه ازاي يقول كده قال شويه عطيه قال يا بنتي ده انت قمر ما شاء الله
فرحه بضحك :
_ اه ما انا عارفه
هبقي اقولك عليه اللي كان بيقولي الشويش عطيه
فارس بمزاح:
_ ده واحد مبيشوفش صحيح
فرحه بجدية مصطنعه:
_ اه جدا عايز يروح لدكتور عيون
اقترب فارس منها بهدوء مخيف ثم هتف بشده مصطنعه:
_ مييين ده يا حبيبتي اللي عايز يروح لدكتور عيون
فرحه بإرتباك:
_ اممم مفيش حد ده انا اللي كنت عايزه صدقني اروح اكشف واعمل نظاره ولا حاجه
فارس بضحك :
_ ايوه كده اتعدلي
فرحه بإبتسامه:
_ انت بتقلب فجأه ولا بتتحول يعني مره بتضحك ومره اتخض منك احس انك هتتعصب مش فاهمه انا بقا
فارس بضحك:
_ يا بنتي مش مؤيد قالك ممثل شاطر خلاص بقا
وبعدين انا بهزر عادي بس انت اللي مبتحبيش الهزار
فرحه بجديه:
_ نعم ليه إن شاء الله حد قالك اني نكديه عادي بحب الهزار ولا شايفني ايه
فارس بمزاح :
_خلاص خلاص انا اسف انا اللي مبحبش الهزار يا ستي
يلا خلصي لبسك علشان هتلاقي مؤيد كمان شويه بيقول يلا
فرحه بإبتسامه:
_ تمام حاضر
أما في غرفه مؤيد
انتهي مؤيد من ارتداء بدلته السوداء الراقيه ووضع عطره ذو الرائحة الرائعه وصفف شعره
وخرج من الغرفه ووقف في منتصف الشقه ثم هتف بصياح :
_ يلااااااااا يا جماعه الوقت خلص خدته راحتكم في اللبس يلا بقا انتم ناويين نروحلهم بعد الفجر
خرج فارس وفرحه من غرفتهم
فارس بابتسامه :
_ في ايه يا ابني اهدي شويه وبعدين احنا مخلصين لبس من بدري ومستنيين حضرتك تخلص
مؤيد بضحك :
_ ماشي يا عم انا خلصت يلا بقا ننزل ولا ايه
يلا يا بابا يلا يا عمو فريد يلا ماما مين تاني انادي علي الجيران كمان
خرج الجميع من غرفهم ونزلوا وركبوا سياراتهم وانطلقوا نحو بيت مرام
....................
في ڤيله ماهر الجندي
كانت مرام في غرفتها محتاره وتفكر ماذا ترتدي خاصه بعدما قال لها مؤيد أن لا ترتدي فساتينها القصيره
مرام بتأفف:
_ يعني البس ايه انا دلوقتي مش عارفه مش عارفه ومش مجهزه اي حاجه يارب بقا
اه صح ممكن البس الفستان الطويل السواريه ده شكله جميل ومش قصير
لا بس مفتوح اوي من فوق وايدي كلها هتبقي باينه
ممكن البس عليه برولو صغنون بس ده الحل
اردت مرام فستانها الراقي والذي كان طويل وارتدت فوقه جاكت صغير
ووضعت القليل من مساحيق التجميل
ونزلت لوالدها في الحديقه
مرام بإبتسامه:
_ ايه رأيك يا بابا شكلي كده حلو ولا في حاجه ناقصه والفستان حلو ولا لا حاسه اني شكلي غريب بيه
ماهر بجديه:
_ صدقيني زي القمر ما شاء الله والفستان ده حلو جدا عليكي واحسن كمان من الفساتين التانيه اللي بتلبسيها
مرام بإبتسامه:
_ شكرا يا بابا يا حبيبي
طيب والميك اب مظبوط ولا لا
ماهر بايجاب:
_ حلو يا حبيبتي مع اني شكلك احلي منغيره اصلا
مرام بجدية:
_ اوك هروح بقا اساعد ماريا في العصير والحاجه
ذهبت مرام الي المطبخ وبدأت تساعد ماريا في المشروبات والأشياء التي سيقدمونها
*****************
عند مؤيد والجميع
في السياره
مؤيد باستفهام :
_ ايه رأيكم يا جماعه اجيب ايه معايا ورد ولا شوكلت ولا جاتوه ولا ايه مش عارف
فارس بجدية:
_ هات معاك علبه شوكلت وهات ورد كمان مفيش مشكله
مؤيد بموافقة:
_ اوك تمام
وصلوا عند احد المحلات الراقيه
مؤيد بابتسامه :
_ فارس انزل معايا كده نجيب الحاجه
فارس بضحك :
_ فيه ايه يا ابني كل ده علشان تجيب علبه شوكلاته اومال لو كنت بتشتري بيت كنت عملت ايه ماشي ننزل معاك
تعالي يا فرحه معانا
نزلوا ودلفوا الي الداخل
الرجل :
_ اتفضل يا فندم تؤمر بأيه
مؤيد بجديه:
_ لو سمحت انا رايح اخطب وكده فعايز عليه شوكلت شيك كده وتكون قيمه وطعمها حلو برضه
فارس باقتراح :
_ لوفيه شوكلت سويسري هتبقي حلو جدا وياريت علبه علي شكل قلب كده
همست فرحه في أذنه قائله :
_ حلوه علبه علي شكل قلب ديه رومانسي اوي انت صح !!!!
فارس بضحك :
_ تريقه ديه مثلا وايه وبعدين انا رومانسي جدا بس انت اللي بتمشي بسرعه نسيتي يوم ما روحنا شرم والمفاجآت كلها ولا ايه
فرحه بإبتسامه:
_ لا فاكره منسيتش
كان فارس يحادثها وهو ناظرا أمامه للرجل فالتفت لها فجأه واردف بشده قائلا:
_ انتي حاطه زفت روچ ؟؟
فرحه ببرود:
_ اه في ايه شكله وحش
فارس بضيق:
_ لا .... بس امسحيه
فرحه بتأفف:
_ ليه انا مش عايزه امسحه
كاد فارس أن يرد عليها بغضب لولا مؤيد الذي نادي عليهم قائلا:
_ ايه يا جماعه انتم هتتخانقوا في المحل ياريتني ما اخدكم تشتروا حاجه معايا انا غلطان
خرجوا من المحل وركبوا السياره مره اخري
فارس بشده :
_ امسحي الروچ يا فرحه
فرحه برفض:
_ لا مش همسحه انا عايزاه عاجبني علي فكره
فارس بضيق:
_ وانا مش عايزك تحطيه امسحيه
فرحه بعناد :
_ لا ...
خشي مؤيد أن تكبر المشاجره فهتف بمزاح قائلا :
_ اهدو يا جماعه مش كده احنا رايحين عند ناس مينفعش نروحلهم واحنا ضاربين بعض
بصي يا فرحه انا من رأيي تمسحي الروج
فرحه بغضب:
_ ليه بقا علشان هو اخوك يعني فلازم تقول زيه
مؤيد بضحك :
_ لا صدقيني هكمل اسمعي اصل انتي شكلك ما شاء الله حلو وجميله والروج والحاجات ديه ميتحطوش غير للوحشين وانت ما شاء الله مش ناقصك حاجه يعني جمال اخر حاجه
فارس بشده :
_ في ايه يا مؤيد ناقصك تقول ممكن اخطبك مالك يا حبيبي
مؤيد بضحك :
_ شوفتي هتخليني اتضرب واروح للبنت وانا وشي مزرق ومليان كدمات يا بنتي خلي اليوم يعدي علي الخير خلوني افرح بقا
خشيت فرحه أن يغضب فارس اكثر فأخرجت منديل من حقيبتها ومسحت الروچ الذي علي فمها
فارس بغيظ :
_ سمعتي كلامه هو يعني لكن انا تقوليلي لا حلو اوي بجد
فرحه ببرود :
_ اه علشان هو لطيف وكيوت
مؤيد بمزاح :
_ شكرا بجد يتحرجيني كده
فارس بغضب:
_ خلاص بقا انتو الاتنين
واسكت يا مؤيد علشان مقلبش عليك
مؤيد بضحك :
_ خلاص يا عم انا مالي انا عايز اوصل هناك سليم
صمت الجميع ينتظرون الوصول الي بيت مرام
نظرت فرحه الي فارس فوجدت ملامحه مقتضبه وغاضبه وطبعا هذا تمثيل ايضا
فرحه بهدوء:
_ فارس انت زعلت احنا كنا بنهزر علي فكره
فارس بضيق مصطنع :
_ ماشي اسكتي دلوقتي
فرحه بجديه:
_ في ايه يا فارس خلاص بقا وبعدين انا مسحت الروچ علشان خاطر متضايقش مني اصلا زعلت ليه ؟
فارس بابتسامه:
_ مش زعلان برخم عليكي بس
فرحه بغضب:
_ بجد انت فظيع يا فارس
فارس بضحك :
_ عارف شكرا
مؤيد بسعاده :
_ اخييييرا وصلنا يلا يا جماعه انزلوا
نزل الجميع من السياره وطرقوا الباب
فتحت لهم ماريا
ماريا بابتسامه:
_ اتفضلوا اهلا وسهلا بيكم
دلف الجميع الي الداخل وجلسوا في الصالون
وجاء ماهر ورحب بهم
ماهر بابتسامه :
_ اهلا وسهلا نورتونا بجد
اهلا يا استاذ الشناوي
الشناوي بابتسامة :
_ اهلا بيك
جلسوا يتحدثون قليلا حتي جاءت مرام وهي تحمل المشروبات وهي مرتبكه جدا تفكر من تعطيه اولا الام ام الاب
ومن بعد ذلك العريس ام فارس وفرحه
قررت أن تبدأ من جهه اليمين فكان الشناوي وبعده فاطمه وبعدهما مؤيد وبعد ذلك فرحه وفارس
مرام بابتسامة :
_ اتفضلو
فاطمه بابتسامة :
_ شكرا يا حبيبتي يا مرام
جلست مرام وهي محرجه كثيرا منهم ولكن كانت فرحه تبتسم لها ابتسامه حنونه ومطمئنه كأنها اختها
همس فارس في أذن فرحه قائلا بمزاح :
_ عسوله مرام ما شاء الله وزي القمر
نظرت له فرحه بطرف عينها ثم أردف بهدوء لأنها تعلم أنه يمازحها ويستفزها :
_جدا ما شاء الله
ضحك فارس بخفه ولكن دون أن يراه أحد
الشناوي بجديه:
_ احنا النهارده جايين نطلب ايد ونخطب الانسه مرام الاتنين مع بعض معلشي بقا اعذرونا لابننا مؤيد
ماهر بابتسامة:
_ وانا اكيد مش هلاقي احسن من الدكتور مؤيد لبنتي موافقين اكيد
مؤيد بمزاح :
_ اخيرا وبعد وقت طويل نلبس الدبل بقا يلا
جلس مؤيد بجانب مرام والبسها الدبله ثم أردف بسعاده قائلا:
_ الف مبروك يا حبيبتي عقبال فرحنا بقا
مرام بإبتسامه:
_ الله يبارك فيك
إن شاء الله
وبعد شهر حان موعد زفاف مرام ومؤيد
ارتدت مرام فستان زفاف رقيق جدا وغايه في الروعه والجمال
في الكوافير كانت مرام بالداخل وضعت لها الكوافيره الميك اب بطريقه جميله وخفيفه
ذهب مؤيد الي الكوافير ليأخذ مرام
خرجت مرام من الكوافير لتذهب مع مؤيد الي القاعه
مؤيد بانبهار :
_ ايه الجمال ده كله بس يا ميمو
مرام بإحراج:
_ ..شكرا يا مؤيد
وبعد فتره قصيره وصلوا الي القاعه التي جهزها مؤيد علي طريقته الرومانسيه الرائعه اضواء خفيفه وفروع فل وورد جميله وبالونات حمراء في كل مكان
انبهرت مرام بالقاعه وفرحت كثيرا
دلفوا الي القاعه وجلسوا في الكوشه وسط تصفيق الجميع والزغاريد
في بيت فارس وفرحه
فارس بجدية:
_يلا يا فرحه خلصي الفرح بدأ كده هنروح بعد ما الفرح يخلص
فرحه بإيجاب :
_ حاضر اهو خلاص خلصت ما كله بسببك قولتلي علي الفستان التاني ملبسهوش بعد ما كنت جهزت من ساعه
فارس بضيق:
_ الفستان التاني ضيق جدا ومش حلو انك تلبسيه
فرحه ببرود:
_ لا كان حلو بس يلا بقا مش مهم
خرجت فرحه من الغرفه وقد ارتدت فستان اخر وجميل جدا ورقيق ومتميز ولونه لطيف
فارس بابتسامه :
_ زي القمر ما شاء الله
فرحه بسعاده :
_ شكرا يا فارس
فارس بجدية:
_ يلا بقا يا حبيبتي
نزلوا وركبوا السياره وانطلقوا نحو القاعه
وايضا جاءت فريده وزوجها بعدما أصبحت حياتهم سعيده جدا وتم القبض علي شريف ونجحت خطه احمد في الإيقاع به وأما مياده فقد تابت عن ما فعلته وتزوجت رجل طيب
وصلوا جميعا الي القاعه
وصل فارس وفرحه الي القاعه
وفريده وأحمد واولادهم ايضا
فارس وفرحه :
_ الف مبروك يا مؤيد انت ومرام ربنا يسعدكم يارب
مؤيد ومرام بابتسامه :
-الله يبارك فيكم
بارك لهم الجميع وكان الجميع سعداء جدا بهذا اليوم
انتهي اليوم بفرحه. سعاده وذهب الجميع الي بيوتهم
..............................
بعد عدة شهور شهور وضعت فرحه ورزقهم الله بطفله جميله جدا
في المستشفى
كان فارس يحمل طفلته بعدما أعطته الممرضه إياها وهي تهتف بابتسامه :
_الف مبروك مراتك جابت بنت عسوله
فارس وهو يقبل ابنته بحنان وحب :
_ الله يبارك فيكي شكرا هي فرحه اخبارها ايه
الممرضه بإيجاب :
_ الحمد لله بخير تقدر تتفضل جوه تطمن عليها
مؤيد بابتسامه :
_ الف مبروك يا فارس
فارس بسعاده :
_ الله يبارك فيك يا حبيبي عقبالكم
مرام بابتسامة :
_ الف مبروك يا فارس اديهاني اشيلها شويه علشان خاطري متخفش مش هوقعها
فارس بمواقفه:
_ اوك بس خلي بالك منها لحد ما ادخل اطمن علي فرحه
اخذتها مرام من يده وهي تهتف بسعاده :
_ ما شاء الله عسل خالص بص يا مؤيد عسوله ازاي
مؤيد بابتسامه :
_اه ما شاء الله زي القمر
مرام بتفكير:
_يا تري هيسموها ايه ؟
مؤيد بجديه:
_مش عارف والله
دلف فارس الي غرفه فرحه وجدها تفتح عينيها بتعب
فارس وهو يقبل جبينها :
_ حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
فرحه بإبتسامه :
_ الله يسلمك
فين البنوته يا فارس عايزه اشوفها ؟
فارس بإيجاب :
_ هي بره مع مؤيد ومرام ثواني هجيبهالك
خرج فارس وأخذ الطفله من عمها
ودلف الي الداخل مره اخري
فارس وهو يعطيها الطفله:
_ ما شاء الله قمر زي مامتها
اخذتها فرحه ونظرت لها بسعاده وحب شديد وقبلتها بحب
فارس باستفهام :
_ ها هتسميها ايه
فرحه بتفكير :
_مش عارفه بقالي كتير اوي بفكر بس لسه محدتش
قاطع حديثهم طرقات علي الباب
فارس بجدية:
_ استني اعدلك طرحتك علشان هم جايين يباركولك
دلف الجميع الي الداخل
جرت مرام عليها وقبلتها وهي تهتف بسعاده:
_ الف مبروك يا فروحه بنوته قمر ما شاء الله زيك بالظبط
فرحه بابتسامة:
_ حبيبتي الله يبارك فيكي
مرام باستفهام:
_ هتسميها ايه يا فرحه متحمسه اوي اعرف الاسم
فرحه بضحك:
_ والله لسه مقررتش مش عارفه اسميها ايه
مرام بإبتسامه:
_ايه رأيك في اسم لارا اسم جديد وحلو
فرحه وهي تنظر لفارس :
_ حلو الاسم ده يا فارس جديد ومكنتش عارفاه
فارس بتفكير:
_ لارا فارس الشناوي .............. حلو برضو مع أن الاسم مش مصري بس حلو
مرام بفرحه:
_ اوك يبقا سموها لارا العسوله ديه
هنا دلف الشناوي وفاطمه معه
الشناوي بابتسامة:
_ حمدالله على سلامتك يا بنتي
الف مبروك يا ولاد
فرحه بإيجاب:
_ الله يسلمك يا عمو
حمل الشناوي الطفله وكان سعيد للغايه وقبلها بحب
الشناوي بسعاده :
_ ربنا يحفظها ويخليهالكم يارب عسل بسم الله ما شاء الله
فاطمه بسعاده:
_ الف مبروك يا حبايبي تتربي في عزكم يا رب
فرحه وفارس:
_ الله يبارك فيكم جميعا
وجاء فريد وسعاد ايضا وكانوا سعداء جدا
اصبحت الايام سعيده جدا في كل العائلات وبعد فتره
مرام ومؤيد جابوا ولد وسموه يوسف
وتوته توته خلصت الحدوته 😍
_____________تمت بحمد الله________
اتمني الروايه تكون عجبتكم وشكرا جدا علي التفاعل والتعليقات الجميله اللي زيكم
افتكروني بدعوات حلوه بقا 😘
تعليقات
إرسال تعليق