القائمة الرئيسية

الصفحات

ضحيه ملاذهم بقلم زهره عصام كامله حتي البارت التامن والاخير كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


ضحيه ملاذهم 

بقلم زهره عصام

كامله حتي البارت التامن والاخير

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

 بابا أنا عاوزه أطلق

قلـ*ـم نزل على وشها و هو بيقول: اوعي اسمعك تقولي كدا تاني إنتي فاهمة و لما تطلقي إحنا نروح فين إنتي مش عارفه إننا عايشين في خير جوزك العمارة اللي إحنا قاعدين فيها دي ملكه لو اطلقتي هنبقي في الشارع نقصك ايه إنتي عاوزه تطلقي كل طلباتك أوامر

حور حطت اديها على وشها مكان القلم و بقت تبصله باستهزاء و قالت بحرقه: ناقصني حب و احترام ناقصني ابقي أم انتوا هنا عايشين ولا هاممكم حاجة لكن أنا اللي شايلة الطين كله على رأسي

جابت منديل و مسحت وشها و قالت: اللي على وشي دا مكياج عشان اداري علامات الضر*ب اللي البيه مصبحني و ممسني فيه .. عملتلكوا ايه عشان ترموني الرمية دي خلوني أطلق و نعيش زي ما نعيش لكني خلاص معنتش قادره استحمل 

مسكها من شعرها و جر*ها على الأرض دخل بيها الاوضة و نز*ل فيها ضر*ب و هو بيقول: عاوزه تحرمينا من العز دا كله عاوزه تحرمي اخواتك من شغلهم و اجواز اخواتك اللي عايشيين و معيشين اخواتك من خيرة عاوزه ترجعينا تاني على الحديدة إحنا من ساعة ما اتجوزتي شريف بيه و إحنا متهنيين

دخلت عليه مراته و حاشت عن بنتها

- سبها يا حاتم بقي البنت مش مستحملة هتبقي أنت و هو عليها

حاتم: حقلي بنتك احسنلها يا فادية انا مش هستحمل دلعها كتير و اعملي حسابك تخليه يشوف لأختك شغل في شريكاته و سابها و خرج 

حور بقت بتعيط و مش طايقة نفسها أمها لسه هتتكلم شاورت ليها تسكت و مسكت شنطتها و خرجت من البيت كله طلعت على شقه اشتريتها من ورا الكل عشان تبقي ملجأ ليها وقت ضيقها

---------- اذكروا الله -----------

- هي اتهـ*ـبلت وإلا ايه يعني ايه عاوزه تطلق بنتك دي أنانية أوي يا بابا مش بتفكر غير في نفسها إحنا ايه اللي هيجري لينا لما هي تطلق كدا انا مش هلاقي شغل في مكان كويس اعملوا حسابكم لو عملت اللي في دماغها لا هي اختي ولا أعرفها

ضحيه ملاذهم ٢

حاتم: أختك عاوزه تتطلق يا عماد

عماد بفرحة: بجد طب ما تطلق

حاتم : انت اتجننت يلا و العز اللي إحنا فيه دا يروح لمين ها انطق

عماد : اسمعني بس يا بابا في واحد أغني من شريف دا مليون مره و بيدور على عروسة فيها مواصفات بنتك بالظبط هو ثري عربي جاي من الامارات و هيقضي أربع شهور هنا عاوزه واحدة يتجوزها في السر و بنتك و شاطرتها بقي تسحب منه على قد ما تقدر

حاتم بجشع: هيدفع قد إيه

عماد: كل اللي إحنا عاوينه يا دوب تلحق تخلص شهور العده الراجل عاوز واحدة تدلعه و كل ما تدلع كل ما يدفع أكثر

- يعني هيشوفلي شغل في الموال دا وإلا ايه النظام انا عاوزه استقل بنفسي بقي 

عماد: و إنتي ناقصك حاجة يختي ما كل اللي انتي عايزاه بتخديه و كلنا عايشين على قفا حور يا سها

سها : بقولك ايه معندكش واحد ليا ادلعه يومين كدا و أخد منه فلوس على قد ما اقدر و اقب على وش الدنيا بقي 

حاتم: لا إنتي لا انتي حبيبة ابوكي تقعدي لحد ما يجيلك ابن الحلال اللي يسعدك

فادية بحزن على حال بنتها: و هي حور مش بنتك برضوا يا حاتم

حاتم : بنتي و كل حاجه لكن دماغها ناشفة مبتسمعش الكلام و بص لعماد و قال: انت ضامن الراجل دا هيدفع حلو نشوف مكان تاني نقعد فيه 

عماد بتشجيع: عيب عليك أنا عمري قولتلك حاجة و طلعت غلط شوف بس هنعمل ايه مع شريف اللي ممكن يهد كل حاجه علينا

حاتم بخبث: ولا هنعمل حاجة مش هي عاوزه تطلق تطلب هي الطلاق منه و يتصرفوا مع بعض

عماد: أحبك و أنت شرير يا بوب 

.........

كانت قاعدة علي كرسي هزاز و ماسكة مراية في ايديها بتبص على كدمات وشها سرحت في أول لقاء بينها و بين شريف 

فلاش باك

كانت بتشتغل في صيدلية عشان تجيب مصاريف تساعد بيها في البيت فجأة دخل عليها واحد و الحراسة حواليه متتعدش بصت ليه لقيته بينزف

شريف : انتي تعالي وقفي النزيف دا و اعملي اللازم و قعد على الكرسي

حور بخوف: حاضر حاضر و أخدت الحاجة هي كانت متعلمه الاسعافات الاوليه بصت للجرح لقيت مكانه رصاصة بس سطحية تخرجها بالماقاط خرجت الرصاصة و بقت تتعامل مع الجرح و شريف مركز معاها 

حور خلصت و شريف طلع فلوس كتير و مسك ايديها و ادهالها و مستناش تتكلم حرف سابها و مشي

باااك

فاقت على تلفونها بيرن برقم أبوها كنتسلت و مرديتش رن تاني و تلت ردت عليه بعصبية عاوز ايه

حاتم بخبث: موافق إنك تتطلقي

حور: ....


حاتم بخبث: موافق إنك تتطلقي

حور بشك و سخرية: و ايه اللي غير رأيك كدا فجأة

حاتم باستعطاف مصطنع: دا إنتي بنتي يا بنتي هو في أب مش هيكون همه مصلحة بنته

حور بسخرية: اممم طيب 

حاتم: بس في حاجة انا مش هتكلم ولا هدخل في حاجة انتي اللي هتعملي كل حاجه انتي اللي هتطلبي الطلاق و أنا معرفش حاجة

حور بخنقه: تمام و قفلت الخط و عيطت 

حور: اشمعنا أنا اللي يعملوا معايا كدا اشمعنا أنا اللي يتخلوا عني و يبعوني كدا و لو اشتكيت يبقي انا بنت ستين كلـ"ب و مستهلش العيشه و بتبتر على النعمه اللي أنا فيها محدش حاسس بيا 

و كملت بسخرية جوزوني واحد غني عشان ياخدوه من وراه فلوس و يعيشوا في خيره و مسالوش إن كنت مبسوطه وإلا لا كل حاجه اخواتك اخواتك اعملي يا حور طيب هاتي يا حور طيب لكن فين حور من كل دا مش مهم

لا و البشا اللي انا متجوزاه علطول ضر"ب و شـ*ـتيمة ولا كاني الخدامة اللي أهلوا جابوها مش ذنبي أنه مش راجل زي باقي الرجالة مش ذنبي إني لسه لحد دلوقتي بنت بعد سنتين جواز

مش هسامح حد فيكم جه عليا في يوم و قالت بتصميم: هتيجوا تبوسي رجلي على اعطف عليكم و برضوا مش هعملها

------- اذكروا الله -------

حاتم : قليلة الأد'ب بتقفل الخط في وشي 

عماد: سيبك منها دلوقتي يا بابا المهم اكلم الراجل و أقوله عليها انت عارف الناس الخلايجة دول بيدفعوا و مش بيهمهم

حاتم بجشع: كلمه بس هو هينزل امتي 

حاتم : قدامة أربع شهور بس خلي بالك طلما اتفقت معاه يبقي لازم تروح وإلا هتكون نهايتنا على ايده و دي ناس مش بتهزر هو بيسعي لمزاجة

حاتم بتصميم: اتفق معاه حتي لو هنجبرها تعمل كدا مش هقبل نعيش في أقل من المستوي دا 

فادية: ربنا يتولاكي يا بنتي ربنا يتولاكي كل ذنبك إنك حلوه شويه انا آسفة مش قادره اعملك حاجة علي عيني يا حبيبتي على عيني

------ اذكروا الله ----

حور كانت قاعدة سرحانة في أول يوم ليها مع شريف

فلاش باك

شريف: ادخلي برجلك اليمين يا عروسة

حور دخلت و هي مكسوفة و لسه بتلف وراها لقت اللي مسكها من شعرها و ...

تفاعلوا عشان أنزل واحد كمان النهارده 😃

شريف: ادخلي برجلك اليمين يا عروسة

حور دخلت و هي مكسوفة و لسه بتلف وراها لقت اللي مسكها من شعرها و سحبها وراه لحد الاوضة

شريف: بصي يا شاطره انتي لا تعنيني شئ تمام انا متجوزك لهدف واحد و هو إني أبان متجوز قدام الناس لكنك متفرقيش معايا حاجة

و كمل بقسوة: انتي هتكوني زي كيس الملاكمه بالظبط هفرغ فيكي غضبي الفرق بينكم إن كيس الملاكمه مبينتقش لكن انتي هتسمعيني صوت صر*يخك الجميل دا عشان بيمتعني بيغسلني من جوه كدا 

حور بقت بتبص ليه بدهشة مش متخيلة إن في بني آدم بالقذ*اره دي 

شريف مدهاش فرصة حتي تستوعب اللي هو قاله و قال: هنبدا من دلوقتي يا قطة عشان تتعودي على اللي هيجرالك الأيام الجاية

قلـ*ـع حزام البنطلون و نزل فوقها ضـ*رب

شريف كان بيضر*ب بكل قسوة و غل كان اللي قدامة دي مش بني ادمة كانها حجر دا لو كان حجر كان نطق من شده قسوته

حور كانت بتصر*خ من شده الألم فضلت تستنجد بالناس و تقول: الحقوناي الحقوناي كفاية حرام عليك

شريف: اصر*خي كان  متعيني يا حور اصر*خي محدش هيسمعك البيت كله كاتم للصوت حتي لو سمعوكي محدش هيجرا يدخل هنا  .. اصر*خي كمان اصر*خي أنا دافع فيكي كتير انا شاريكي بفلوسي اصر*خي 

حور من كتر الضرب و الصراخ خلاص صوتها راح و عنيها بقت تغمض معدتش قادره تستحمل اكتر من كدا بس قبل ما تغمض عينيها لمحت الساعة و اتفاجئت أنه بقاله خمس ساعات بيضرب و يعذب فيها غمضت عنيها بتهرب من الواقع اللي هي عايشه فيه 

شريف: تعبت مقدرتش تستحمل اكتر رمي الحزام و قال: نبقي نكمل بكره انا كنت ناوي مبطلش قبل عشر ساعات لكنها طلعت بتتعب بسرعة أوي نزل لمستواها و قال: هسيبك المره دي عشان خاطر ليله الدخله الف مبروك يا عروسة و سابها و دخل نام بهدوء كأنه معملش حاجة

بعد ساعتين حور صحيت لقت الفستان كله متقطع و جسمها كله علا*مات من الضرب اللي اخدته مبقتش قادره تقوم من مكانها مش قادره حتى تحرك دراعها

اليوم اللي كل بنت بتحلم بيه هو نفسه اليوم اللي قلب حياتها جحيم

بااك

فاقت على رساله جتلها إن جوزها وصل البيت قامت بتصميم وركبت عربيتها و راحت ليه وقفت قدامة و قالته: طلقني

حور : طلقني 

شريف بهدوء مصطنع: سمعيني تاني كدا انتي قولتي ايه 

حور بصمود : قولت طلقني 

طلقني عشان معنتش قادره استحملك و استحمل العيشه دي 

طلقني عشان انت إنسان مر*يض نفسي ولازم تتعالج

شريف ببرود: خلصتي شايفة الحيطة دي وا*خبكي دماغك فيها 

حور : مهو انت لو راجل كنت طلقتني من زمان 

شريف اتجنن على الأخر مسكها من شعرها و بقي يضر*ب فيها بغل و يخـ*بط رأسها في الحيط و يقول: انتي كنت تطولي أصلا اصحي انا شاريك من ابوكي زي أي حاجه بشتريها بفلوسي لكن انتي محمديش ربنا على اللي انتي فيه عاوزه تطلقي دا بعدك يا حور إنتي ملكي ملكي أنا ومحدش هيجي جمبك غيري فاهمة 

و خلع الحز*ام و نزل فوقها ضـ*رب لحد ما أغمي عليها و سابها و خرج ركب عربية و طار بيها مش عارف يروح فين 

بعد فترة حور فاقت و ياريتها ما فاقت اتحاملت على نفسها و راحت على المراية بصت فيها و لما شافت العلامات اثر الضر*ب مسكت ازازة بارفان و زقلتها في المرايا جابتها ميت حته و بقت تصر*خ و ترمي في كل حاجه و هي بتقول: هنتقم منكم كلكم واحد واحد هتيجوا تبوسوا رجلي عشان ارحمكم و خصوصاً أنت يا حاتم هجيبك راكع تحت رجلي و برضوا مش هرحمك

خليتها على الحال دا لحد ما اغمي عليها تاني

----- 

كان ماشي و جمله انت مش راجل بتتردد في ودنه ضرب الدريكسيون جامد و بقي يزود في السرعة و من كتر غضبه مخدش باله من الإشارة و كسرها و دخل في شاحن

من شده الخيطة العربية بقت تتقلب بيه كذا مره لحد وقفت و بدئت تولع 

واحد من أفراد الأمن قدر يطلع شريف بس أول ما طلعة العربية اتفجر*ت

جه يشوف شريف لقاه ما*ت فتش جيوبه لقي الكارت بتاعه أتصل على البيت 

.....

فاقت على صوت التلفون الأرضي قامت ردت عليه

حور : ألو

- حضرتك دا منزل الأستاذ شريف 

حور : ايوه اتفضل

- مع الأسف الاستاذ شريف عمل حاد*ثة و اتوفي و احنا طالعين دلوقتي على مستشفى****

حور الدنيا وقفت عندها عند الجملة دي مبقتش عارف تفرح وإلا تزعل كل اللي هي عارفاه أنها مرتاحة جدا و فرحانه من جواها إن ربنا خلصها منه 

حور: إن لله وإن إليه راجعون ربنا رحمك من اللي كنت هعمله فيك

أما الكلا*ب التانين فدول دورهم جاي لسه و ابتسمت بسخرية : كنت خايف لـ يكرشك من البيت و يكرش عيالك من الشركات و رميتني ليه كأني مش بنتك جه دوري بقي في اللعبه دي يا حاتم

ضحية ملاذهم ٦

بعد ما العذاء خلص المحامي كانت معاه أوراق كتير و قال: شريف بيه تنازل عن كل شئ بيملكه لـ مدام حور قبل وفاته بشهر

حور كانت قاعدة في حاطه رجل على رجل و كان قدامها أبوها و أخوها و امها كانت قاعدة جمبها كانها بتوصلهم رسالة أنه خلاص انقلبت الأدوار و انا دلوقتي اللي في ايدي كل حاجه

حور بصت للمحامي و قالت: جهز كل الاوراق المطلوبه و انا هستلم منك لما تخلصها كلمني 

المحامي: تحت أمرك يا حور هانم

بعد ما المحامي مشي

حاتم بخبث: ناوية تعملي ايه في دا كله يا حور طبعاً مش هتنسينا انا ابوكي اللي بيحبك و بيخاف على مصلحتك

عماد كمل بسرعة: و طبعاً مش هتلاقي أحسن من اخوكي تامنيه على الشركات

حور بصتلهم و ضحكت بسخرية و بقت تضحك جامد جدا

حاتم و عماد متسغربينها و إزاي بتضحك كدا حور قامت جابت محلول بيشيل المكياج و شالته قدامهم أمها أول ما شافتها صو*تت 

حور ببرود: أبويا و أخويا اللي سابو كلـ"ـب زي دا يعمل فيا كدا ؟ 

أبويا اللي أول ما روحتله عشان ياخد حقي بهدلني بزياده 

أخويا اللي بيخطط ياخد الشركة لحسابه وإلا اللي بيخطط يجوزني و يرميني لواحد عشان يطلع من وراه بقرشين 

خدت نفس و كملت : عمري ما انسي اليوم اللي قولت أطلق فيه و ا'نضربت و ا.تبهدلت منكم و كل دا عشان الفلوس اهي الفلوس بقت في ايدي و أنا اللي أقول مين يقعد و مين يمشي دلوقتي

بصت ليهم و قالت: اتفضلوا اطلعوا بره مش عاوزه اشوف وش حد فيكم هنا تاني و هتسيبوا البيت و ترجعوا للبيت القديم اللي كنتوا فيه 

حاتم: يعني ايه الكلام دا 

حور: يعني لو كنت أخدتني في حضنك و طبطبت عليا أو واستني حتي كنت دلوقتي هتقعد في الفيلا دي معايا مش بس عماره ليك شقه فيها لكن دلوقتي انت ملكش حاجة عندي 

و بصت لـ عماد و قالت: و انت استلقي وعدك بقي من الخليجي اللي جاي يتجوز أو اقولك جوزه أختك اهي منكم و عليكم و زيكم بالظبط و لجل طيبه قلبي هبعتلك يا حاتم فلوس تصرف منها على امي غير كدا ملكش حاجة عندي اتفضلوا بره 

حاتم ببجاحة و لو مخرجتش هتعملي ايه يعني ولا هتقدري تعملي حاجة 

حور: هههه لا يعجبني فيك ثقتك في نفسك أوي يا خاتم شايف باب الفيلا دا واقف وراه جيش من الحرس ها تحب أتكلم اكتر 

حاتم قام و ز.عق : انتي بتطرديني يا حور إنتي كدا إنسانية عاقه

حور : معلش ملقتش اللي يحن عليا و يربيني بحنانه اتفضل بقي عشان صدعت و اجي بكره ملقاش حد فيكم 

فادية جت تخرج حور مسكت اديها و قالت: الكلام كان موجه ليهم بس انتي لا يا أمي انتي ست البيت كله كفاية عليا إنك كنتي بتطبطبي عليا وقت ضيقي عارفة إن مفيش في ايدك تعمليها بس انتي هتقعدي معايا هنا 

حاتم بخبث: مش هتقعد لو قعدتي ساعة واحدة يا فادية هتكوني طالق 

فادية: 

ضحية ملاذهم ٧

حاتم بخبث: مش هتقعد لو قعدتي ساعة واحدة يا فادية هتكوني طالق 

فادية: و أنا اللي معنتش عاوزه أقعد على زمتك يوم واحد يا حاتم كفاية اللي عملته في البت و أنا ساكتة .. ساكتة عشان خايفة منك إنك ترميني زيها كنت بصبرها عشان متجيش ناحيتها ولا تتعتدي عليها

حاتم : قولي كدا بقى انتوا طابخينها مع بعض عشان تطلعوني من المولد بلا حمص بس انا مش هسكت سامعة يا حور مش هسكت و هفضحك في كل حته 

حور بغضب: أعلي ما افخلك اركبه انت مخلتش حاجة حلوة افتكرها ليه كلمت بابا اللي الكل بيتحاما فيها انا مش قادره انطقها على لساني اطلع بره بقي و سبني ارمرم جروحي اللي للأسف انت و إبنك كنتوا السبب فيها 

فادية طبطبت على حور و وقفت في وش حاتم و قالت: طلقني يا حاتم طلقني لاني معنتش طيقاك ولا طايقة سيرتك

حاتم : هطلقك .. هطلقك بعد ما افضحك انتي كمان انتي لا واحدة أمينة ولا تستاهلي انك تعيشي على زمتي يوم واحد انتي طالق يا فادية و سابهم و خرج و هو بيتوعد ليهم الاتنين

عماد مشي ورا أبوه و هو جواه غل و حقد على أخته و في نفس الوقت خوف من اللي هيحصله هو مكنش متخيل إن طارف يمو'ت كانت كل أمله انه يجوزها للخليجي اللي هيدفع اكتر

عماد: ربنا يسترها و ميجيش نحيتي بس وإلا هطر اجوزه سها و دي بابا هيقطع خبر.ي فيها 

حاتم رجع البيت و الشر بيخرج من عينه 

سها : ايه يا بابا هتروح نعيش في الفيلا امتي و نرتاح بقي من الفقر دا

حاتم : قريب قريب أوي يا سها هنكوش على كل حاجه لكن حالياً لمي هدومك هنرجع على بيتنا القديم

سها بصدمة: نعم يا بابا بيت قديم ايه اللي هنرجع عليه أش حال إن طارق مكنش ليه وريث و اللي كوش علي كل حاجه هي بنتك المصونة

حاتم بغل: كرشتنا يا سها بنت مشافتش بربع جنيه تربية واحدة غيرها كانت اخدتنا و اديتنا كل حاجه

سها بغل: هي حور طول عمرها أنانية و مبتحبش غير نفسها انت لازم تتصرف يا بابا مش هنسيبها تاخد كل العز دا لازم تترمي في الشارع زي الكلا'ب و إحنا اللي نتمتع بكل الفلوس دي

حاتم : هيحصل يا حبيبة ابوكي هيحصل هي و فادية هخليهم يشحتوا لكن الصبر حلو 

عماد: انا دلوقتي في مصيبة الراجل اللي هيجي دا هنعمل معاه ايه دا هيتهبل على بنتك من ساعة ما شاف صوريتها

حاتم : اتصرف يا عماد انا مش فايق لـ دا كله انا عاوزه أفكر لبنت *** دي لا و أمك ما صدقت كانت حاطة جذمة قديمة في بقها و ساكتة

سها: الا صحيح ماما فين 

حاتم : طلقتها

-------- 

حور حاضنة أمها و قاعدة منهاره فجأة صرخت و قالت...

ضحية ملاذهم ٨ و الاخير 

حور حاضنة أمها و قاعدة منهاره فجأة صرخت و قالت: 

مش قادره يا أمي مش قادره خلاص تعبت أنا ليه بيحصلي كل دا 

كل ما اقول هتتعدل تبوظ اكتر أنا تعبت والله العظيم تعبت 

ذنبي ايه في أب كل همه الفلوس ذنبي ايه أنه يبعتي عشان خاطر الفلوس ذنبي ايه أخواتي كل واحد بيفكر في مصلحته

و حور المفروض تفكر في مصلحة الكل و إن قولت لا مصلحتي اهم و حياتي ابقي أنانية

فاديه: هوني على قلبك يا عيون امك هوني على قلبك ريك هيعدلها قادر على كل شيء والله قادر علي كل شئ

----------

سها بصدمة: نعم أنت طلقت ماما ؟! طب ليه و إزاي

حاتم : أمك معدش هاممها حد و اختارت أختك و وقفت جمبها يا سها و كرشتنا أنا و عماد من بيتها بس كل دا أكيد تخطيط العقربه حور 

سها: يعني حور كانت السبب الرئيسي في إنك تطلق أمي دا حسابها كتر أوي

عماد قاعد يفكر و بص لـ سها و قال في نفسه بخبث : راحت حور تيجي سها و هي هبله أصلا و ما هتصدق تشوف الفلوس هو دا الحل الوحيد

حاتم و هو بيخرج من البيت قال في نفسه: ماشي يا حور بقي انا حاتم يتعمل فيا كدا ماشي يا حور مبقاش حاتم إن ما جر'ستك في الدنيا كلها

حاتم ماشي و سها و عماد ماشيين وراه

حاتم من كتر غضبة ماشي و مش شايف قدامة

سها بصراخ: بابا بابا يلهوي أبوك هيـ'ـموت يا عماد القطر جاي و هو مش سامعة

عماد واقف متنح و بسرعة حاول يلحقة لكن سها مسكته و قالت: انت مجنون القطر جاي و ندهت بصوت عالي يا بابا 

و لكن كان لأمر الله كلمة آخر

سها شافت المنظر و بقت تصرخ لحد ما أغمي عليها

عماد مستحملش قد على ركبه و بقي يعيد حساباته من تاني أبوه اللي اتاخد من وستهم في لحظة كان بيخطط أنه يكمل أذية في حور و لكن ربنا رحمها من شره 

أخد أخته و داها المستشفى

الدكتور: للأسف صدمة عصبية و هتحتاج مصحة

عماد: شوف اللازم يا دكتور 

سها دخلت مصحة و عماد رجع بيتهم القديم و علطول قاعد مسهم 

------ 

حور بقت تروح لدكتور نفسي عشان يساعدها تتخطي المرحلة دي بس أول ما دخلت عنده أول مره قلبها دق أوي بصتله باستغراب ليه قبلها يدق كدا هي مش حمل صدمة تانية هي جياله يساعدها تتخطي المرحلة دي و المشاكل اللي عاشتها

الدكتور من غير ما يبص ليه : اتفضلي مدام حور 

حور قعدت و متكلمتش سرحانة بس 

الدكتور رفع عينه عليها و قال بانبهار: سبحان من أبدع في خلقكِ 

حور : هو انا ممكن أنام على البتاع دا 

الدكتور بتوهان: انتي تعملي اللي انتي عاوزاه

حور اتحركت و نامت على الشيزلونج و قالت: دكتور أحمد هو انا وحشة

أحمد بحب و عملية : ليه بتقولي كدا يا حور

حور : اومال ليه بيحصل معايا كدا ليه الحياة كلها ضدي

أحمد: مش يمكن دا إختبار من ربنا ليكِ عشان لما يعوضك تسجدي شكر ليه و تحمدية على عوضة ليكي

حور : تفتكر

أحمد يصلها بحب و قال : أنا متأكد

حور بصلته و عيونها لمعت بنظرة حب و شعور جديد

------ 

عماد عرف غلطته و قرب من ربنا اكتر و بقي يصلي في المسجد و يحفظ قرآن عرف إن الحياة ما هي إلا اختيار و يا ننجح فيه يا هتكون نهاية الطريق عسيرة

بيحاول يروح لحور يعتذر منها بس ملوش وش يروح ليها 

حور تكفلت بمصاريف علام مها و فادية بتوح تطمن عليها هي و عماد لكنها بتكون مع حور اغلب الوقت

حور بقت إنسانة تانية نزلت الشركة و اتعلمت الشغل و بقت تدير الشركة بجانب إنها بتروح لـ احمد العيادة تكمل كورس العلاج بتاعها

و في يوم حور كانت خلاص خلصت الجلسة و لسه هتخرج

أحمد : حور استني 

حور وقفت و بصت ليه بحب و قالت: نعم يا دكتور

أحمد: تتجوزيني

حور بخوف : انت بتقول ايه لا طبعاً أنا لا يمكن أكرر التجربة دي تاني

أحمد بحنان : أنا مش زية يا حور صدقيني والله العظيم ما حبيت. لا هحب زيك اديني فرصه

حور بتردد : أنا خايفة

أحمد: طول ما أنا جمبك مش عاوزه اسمع كلمة خوف دي مسك ايديها و باسها و قال: تتجوزيني

حور بتنهيدة: موافقة احمد شالها و لف بيها من فرحتة و قال: 

لقد قطعت عهد على نفسي و هو إسعادك معشوفتي.. عيناكِ الجملية لن تذرف إلا دموع الفرح.. شفتاكِ الوردية لن تخلو منها الابتسامة.. 

      أحبك يا نبض قلبي ♡⁩ 

تمت

تعليقات

التنقل السريع
    close