القائمة الرئيسية

الصفحات

المعذبه الفصل السادس عشر حتي الفصل الثامن عشر والاخير كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات إياد حلمي

 المعذبه

 الفصل السادس عشر حتي الفصل الثامن عشر والاخير 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

إياد حلمي


بيقرب سيف من ابرار التي تتراجع لي الخلف...لكنها فجأه توقفت مكانها.....وبكل شجاعه تدفع سيف فيقع ارض فيبتسم سيف ....وينظر لها....

سيف:انتي فاهمني غلط انا مش خطفك عشان اعمل فيكي حاجه وحشه علي العكس انا عوز اتعاون معاكي.....

تتعجب ابرار من حديثه  وتبتسم بسخريه....

ابرار:بقي معقول الشي'طان حد يصدقه....انت اس'فل انسان انا قبلته في حياتي...

 ينهض سيف من مكانه ويقترب من ابرار ويقف امامها وينظر اليها بحب نظره صافيه خاليه من اي ش'ر... تتعجب ابرار اكثر لكنها لي اول مره لا تكون خائفه منه بل تشعر بقوه لم تتوقع ان تكون عندها.....ونظره اليه بثقه وشجاعه ليس لهم مثيل....

ابرار:افهم ايه من كلامك.....؟

سيف:انا بحبك حبك سبب كل الدما'ر الا حصل دلوقتي  انتي السبب في مو"ت فله...عشان لو كنت حبتبني ووفقتي تتجوزني مكنش ده كله حصل.....

وانهار في البكاء

ابرار بسخريه:لا انا مش السبب الحب مش بلعفيه الحب عطاء مش دم'ار الحب سعاده مش تعاسه انت شخص اناني متعرفش حاجه غير الك'ره والح'قد وبس انا مش السبب.....

يمسح سيف دموعه وينهض 

سيف:مش وقته الكلام ده انا هعترف اني انا الا قتل'ت فله والفديوا ده هو الدليل.....

ابرار بشك:اشمعني....هو ممكن الشي'طان يبقي ملاك......

سيف:ايواه لم يبقي فاضل علي موت'ه شهر واحد انا اكتشفت ان عندي السر'طان وفي مرحلته الاخيره....

تشعر ابرار بلشفقه علي حاله.....

ابرار:طيب حاول تتوب....

سيف:هو ده الا انا هعمله بس بنتي حبيبه امانه عندك ....وكمان خدي المستندات دي والفديوهات دي هتودي'ها في ستين داهي"ه...

ابرار:وانا الا هعمل كده بنفسي...

سيف:وانا هساعدك.... .....اتصلي بمازن يجي دلوقتي

وفعلا اتصلت بمازن وجه....

مازن بضيق:انت بتعمل ايه هنا...

ابرار:استني بس يا مازن ايه الحكايه وقصت عليه كل ما جري بس يا سيدي وانا محتاجه مساعدك ..

مازن:زي ما انتي عوزه ها اعمل ايه.....

سيف:بصوا انتوا الاثنين... هنعمل

في القصر....

ابو وام سندس مصدومين وحسين بلكس'ره والخزي.... من الا حصل.... ومش عارفين يتكلموا وسندس بتبكي بدموع...وحسره....

وقرارو انهم يمشوا وسميه وشذا وقفين علي الباب ينظروا بشم'اته ونصره..... فجأه يوقفهم صوت نادر... استنوا عندكم

عمي انا بطلب منك ايد سندس لانها اشرف واطهر بنت انا قبلتها في حياتي والمصحف ده انا ملمست بنتكم وكنت بحاول معاها وهي كانت بتصدني بشرا'سه ام الا شفتوا ده هي كانت بتسندني عشان اروح لي اوضتي عشان انام لاني بقالي ايام منمتش وهي كتر خيرها ودتني لحد اوضتي وقص عليهم ما حدث واكمل انا عارف ان الا عملته ده غلط بس غصب عني.... انا بحب بنتكم وبلقي في قربها الحب والسكينه....

طبع ده جنن سميه وشذا لكن لم يستطيعوا فعلا شئ لان فجأه تقتح'م الشرطه المكان وتلقي القبض علي سميه....لكن فجأه...

عبنر_عمر

المعذبه الفصل الاخير

بعد ما تم القبض علي سميه وحكمت بلاعدا"م علي كل جريمه'ا

ومو'ت سيف بمرض السر'طان بعد عذاب كبير...مع المرض وابرار اخذت كل ثروتها من خالها حسن بعد ما قبض عليه..... وكل البلد عرفت اصلها وتبرأت صمعت امها 

وقبل ان تقابل شهاب كانت قد اختفت من مصر هي ومازن وشهاب ظل يبحث عنها كثيرا لكن بلا جدوي وسندس رفضت الزواج من نادر لانها لم تعشر معه براحه والفراق الاجتماعي الكبير كان حاجز بينهم فسافرت مع ابرار حتي تبني نفسها وتعود قويه ذات شأن..... ام شذا بقت مع نادر وشهاب يفكروا في الماضي وما حدث فيه.....

#المعذبه ال١٧

وفجأه تدخل ابرار وهي بشكل اقوي وبروح اشجع... الكل صعق من رأيتها بتلك القوه.... دخلت ابرار وهي تحمل حبيبه الصغيره وتنظر لي سميه بنصره وتحدي.... ام سميه قد جنت وفقدت السيطره وهج'مت عليها وكادت ان تقترب منها لكن ابرار كانت اسرع وذهبت اليها بعد ما اعطيت حبيبه لي سندس واخرجتها لي الحديقه.... تلقت سميه صفع'ه قويه اوقعتها ارضا..... وبكل برود تقف امامها ابرار وتعقد يدها الاثنان لي صدرها وتقول..... 

ابرار:انتي احق"ر انسانه انا شوفتها في حياتي واغبي واحده قبلتها برده كنتي فاكره ان الدنيا هتفضل معاكي وبش"رك وس"مك هتفضلي زي سلطانه البيت ده وتستحوذي علي حق غير بس احب اقولك انك غبيه اوي عشان نسيت ان ربنا يمهل ولا يهمل وان انتقامه كبير وان ربنا اسمه الحكم العدل الحق القوي.... واحنا اضعف من جناح بعوضه مابالك بظالم....

انا هقولك حاجه هتخليكي ت'نقهري اكتر جدي هلال و عمي اايهم  مامتوتش هما كانوا في العينايه المشدده بس...وحالهم الحمد لله مستقر.....

تفرح ام شهاب ورامزي....يفرحوا....

رامزي بفرحه:انا مش مصدق انك حقي"ره اوي كده بقي تداري علي الا قت"ل بنتي الا حرمتيني منها بسبب عمايلك السوده.... انا مش هعمل حاجه عشان شذا بنتي...

وربنا ينتقم منك... بس انتي طالق


ام شذا جرت علي اوضتها وحبست نفسها فيها وانهارت باكيه.....


وتم القبض علي سميه وحدد معياد لي محاكمتها.....


وتم القبض علي حسن بعد ما حدث مواجه بينه وبين سميه وحدد معياد لي محكمته وابرار اخدت ورثها منه....

في البلد

تقف ابرار ومعها مازن وسندس... ونادر ام شهاب مازل محبوس ده طلب من ابرار لي نادر.... وقد نفذ لها ماارادت حتي يعاقب شهاب علي سئ ظنه وغبائه....


تنظر ابرار لي الجميع وهي مسكه ايد خيريه المقيده....وتصرخ بغض"ب ووجع

ابرار:يا ناس يا اهل البلد امي مظلومه هي اشرف ست في الدنيا الا حصل من ١٨سنه ان الست خيريه وزت خالي انه يطلع عليها صمعه انها ماشيه مع ابوي عشان ام يجي يتقدم جدي يرفضه.... وفعلا ده الا حصل عشان جدي يغضب عليها ويحرمها من فلوسه...

ومش بس كده ده كان هيجبرها تتجوز واحد خمور"كي قريب الست مراته.....رغم كده امي فضلت مكانها ....وكانت مستسلمه بس مرات خالي خط"فيتها ورميتها في الصحري وقالتها لو شوفت وشك هنا هدف"نك وعطها شويه فلوس وهدوم امي ملقيتش غير انها تتصل بابي وتتجوزه.....

وشر"ها مخلص لحد كده دي راحت عند جدي ابو ابوي عشان تقوله انها طمعانه في ثروته وهربت من اهلها يوم فرحها وانها كادبه وهي مش يتيمه فجدي رمها بره وابوي كان مات في حادث عشان كده رجعت بيه وهي لسه ولده... وما'تت هنا......

ها ايه حكمكم يا اهل البلد وخير الشر"ور الا زرعتها في بيوتكم النصب الا نصبتوا عليكم.....

في ثواني عمت الفوضي واهل البلد قت"لوا خيريه ام شيماء فهربت......


نادر باعجاب:ده انتي اتغيرتي اوي يا ابرار بقيتي اقوي...

ابرار ببرود:الا شوفته مش شويه... انا اتعذبت كتير... وكان لازم اتغير البكي مش بيرجع الحق...

عن اذنكم هروح ازور قبر امي وجدي اتفضلوا استنوني في البيت... سندس خدي معاكي حبيبه....

سندس:هاتيها .... واخدتها ومشت 


تقف ابرار امام قبر امها وفجأه

#المعذبه ١٨ والخاتمه 

وفجأه تجد ابرار شهاب يقف امام قبر امها ينظر اليها بتوسل وندم علي ما بدر منه والدموع تلامع في عينها......

تتجمد ابرار مكانها وتسيل دموعها كل ما تتذكر ما حدث منه فتبكي في صمت وتضع يدها علي بطنها تتحساسها وتقول في نفسها....

ابرار:اه يا قلبي انا مستحيل اسمحه مهما حصل ده جرحني لا ده قتل"ني بخ"نجر بارد انا مستحيل اسمحه مهما حصل حتي لو روحي معاه.... ومسحت دموعها وادعت القوه عكس ما تشعر....

وتقدمت نحوه وتجاهلت وجوده بعد ما نظرت اليه باحتق'ار وتجاهلت وجوده ومرت من امامه تدعي القوه لكنها كانت علي وشك ان تضعف وتض'مه...واتجهت نحو قبر امها وجدها وبكت عليه.....

ابرار:ماما جدي انا نفذت وعدي واخدت حقك يا ماما وحولت من ضعفي قوتي ودلوقتي انا غير الاول واتعلمت في مدرسه الحياه 

يعني ايه القوه والتحدي عشان الضعيف ملوش مكان فيها.... بس الرحمه لازم تكون جوانا عشان منتحولش لي وحو'ش تدم"ر في بعض هعلم ابني ازاي يغفر وامتي يعاقب وامتي يرحم..... واحقق حلمي وهبقي مدرسه واعلم اجيال معاني الاخلاق الحب والتراحم....

سمع شهاب كل كلامها وحسه بفرح كبير ام لمسه التغير في شخصيتها ونضوجها رغم صغر سنها وان الدورس الا علمها لها سهمت في بناء شخصيه قويه.....

يقترب منها شهاب.... لكنها تبعد عنه وتتركه وتذهب لا يتجرأ شهاب ويتحدث معاها.....

جرت ابرار وهي قلبها يدق بقوه ....

شهاب:انا هسيبك دلوقتي عشان تكوني هديتي بس مش هفقد الامل عشان تسمحيني انا بعشقك....


ومر شهرين وتغير فيها الحال من الظلم لي العدل.... لكن فيه حاجات انك'سرت مش من السهل رجوعها.....


في حديقه قصر الهلال

سندس بدموع:يعني انا جاهله يا نادر ومعرفش في الذوق ولا اعرف البس طيب ليه بقي هتتجوزني....

نادر بضيق:انا زهقت منك كل شويه فضحاني ومفرجه عليه الناس مش عارف اخرج بيكي لا في مكان عام ولا اروح معاكي حفله علي طول بتغرقي في شبر ميه وبعدين مش عوزه تنسي انك بنت الطباخه والسواق.... فوقي بقي واعرفي انتي هتبقي مرات مين...؟ حرام عليك يا شيخه بقالي اكتر من شهرين بعلم فيكي وانتي حما"ره مش بتفهم دي بقيت عيشت تزهق وسابها وماشي

كان كلامه جر'اح وم'هين لي كرامه وكبرياء سندس......

تنهار  علي الارض وتبكي بقي انا جاهله ومش عوزه انسي اصلي بتعريني طيب يا نادر انت الا اخترت..... والمصحف ما انا قعدت هنا ولا انت شايف وشي تاني. ...


وذهبت لي غرفتها وجمعت اشيائها في حقيبه وتركت القصر وتركت خاتم الخطوبه بلا اي كلمه .... تركته في غرفته........


ابرار:اهلا سندس انتي وثقه من قرارك انا جهزت جوزاك وكل ورقك من ساعه ام كلمتيني قبل شهر ومازن هو الا جهز كل حاجه ....

سندس بدموع وكس"ره:ايواه انا واثقه من قراراي انا لازم ارجع اقوي من الاول لازم اكون ليه كياني ووجودي وسط المجتمع ده لازم اخليه يندم علي كل لحظه....


وبعد فتره كانوا في المطار بيودعوا مصر وسافروا في الطائره الخاصه لي عيله نجم الدين الا هي عليه ابرار ومازن وطبع جدهم سافر قبلهم عشان اعمال العيله في الخارج وكانت حبيبه معاهم


ام عن سميه والباقي هذا ما حدث

بعد ما تم القبض علي سميه وحكمت بلاعدا"م علي كل جريمه'ا

ومو'ت سيف بمرض السر'طان بعد عذاب كبير...مع المرض وابرار اخذت كل ثروتها من خالها حسن بعد ما قبض عليه..... وكل البلد عرفت اصلها وتبرأت صمعت امها 

وقبل ان تقابل شهاب كانت قد اختفت من مصر هي ومازن وشهاب ظل يبحث عنها كثيرا لكن بلا جدوي وسندس رفضت الزواج من نادر لانها لم تعشر معه براحه والفراق الاجتماعي الكبير كان حاجز بينهم فسافرت مع ابرار حتي تبني نفسها وتعود قويه ذات شأن..... ام شذا بقت رامزي ابوها في حاله من الاكتئاب و نادر وشهاب يبحثوا عن  سندس و ابرار   

والغيره تنه"ش فيهم والقلق مسيطر عليهم......

ومرت ٨سنوات حدث فيهم الكثير  

من الاشياء  ورجوع ابرار  وسندس ومازن الي مصر بشكل اخر والاطفال حبيبه وابنها وابن شهاب نجم الدين والمواجه بينهم وبين نادر وشهاب ....... ومن سوف يتنصر الحب ام الانتق'ام

تري ماذا حدث

الي اللقاء في الجزء الثاني مع المعذبه.... ايه رايكم فيها..

تعليقات

التنقل السريع
    close