القائمة الرئيسية

الصفحات

البارت التانى نبض_الزين بقلم جهاد محمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 البارت التانى 

نبض_الزين

بقلم جهاد محمد

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

فى إحدى شركات الخاصه بعائله السيوفى 


طارق بمكر ....ياحبيبتى انت عارفه التنافس اللى بينا فى الشغل 


-يا طارق أنت وعدتنى انك هاتيجى عشان تطلب ايدى 


طارق بتأفأف.....طبعا هاجى وهو فى حد يعنى يقدر يستغنى عن روحه 


لتقول هى مسرعه ....اقفل دلوقتى باى 


ليغلق الهاتف معها وليبتسم بمكر 


***


فى قصر عائله الأسيوطى وبالأخص فى مكتب زين 


حمزه بمرح.....جمعتنا لى يابو الصحاب 


أمير بجديه....فى أى يازين انت مجمعنا هنا لى 


زين بجديه .....انا جمعتكوا النهارده عشان الولاد 


ليجيبه مالك بعدم فهم .....مالهم 


زين ببعض الحده.....مش عاجبنى ومش زينا خالص احنا دايما كنا ايد واحده كنا مع بعض على الحلو والمر كنا عارفين وحافظين بعض كنت أنا من غير ماتكلم تعرفوا انا عاوز أى 

نبض_الزين

ياسين بعدم فهم ....طيب وأى دخل الولاد فى الموضوع ده 


حسام بحيره ....نفس السؤال 


زين بجديه .....الولاد مش زينا انا كنت عايز ولادنا يطلعوا زينا ايد واحده فاهمين بعض يبقوا دايما مع بعض على الغريب مش كل واحد بيخطط وينفذ لوحده 


ليكمل قائلا ....عرفت النهارده إن أسر وفهد اتخانقوا عشان عيل طلع من قفا أبوه أنا عارف ان ولادنا رجاله وكل واحد قادر يتحمل مسؤوليه نفسه بس مش معنى كده أنهم يكرهوا بعض العلاقه بين أسر وفهد وحشه اوى ومش أسر وفهد بس ورائف وريان دايما فى خناق الحقيقه كل الولاد بينهم مشاكل 


حسام بعدم فهم ....طب المطلوب منينا يازين أى بردو


مالك لحسام ....أكيد نجمعهم مع بعض 


ياسين بعدم استوعاب .....أيوا تجمعهم ازاى يعنى دول 


حمزه بمرح .....نروح نجمعهم فى مكان ونقولهم انتوا مش سالكين من ناحيه بعض لى 


لينظر له زين بطرف عينيه وليقول أمير .....ينفع تنقطنا بسكوتك 


ليكمل أمير قائلا ....طب وبعدين يازين هنجمعهم ازاى أصلا وانت عارف ان فهد ابنك ماحدش عارف يفهمه واللى فى دماغه فى دماغه دايما 


ليكمل زين قائلا بخبث .....وانا عارف الطريقه أى 


ليقول مالك بفضول .....أى 


***


كانت نبض والبنات يجلسون معا ويتحدثون فى نفس الموضوع ولكن عن الفتيات 


نبض بحيره ....بصراحه انا مش عارفه أعمل اى 

نبض_الزين

دينا بحيره هى الأخرى ....ولا انا والله 


أسيل بغضب ....احنا متجمعين عشان نلاقى حل مش عشان نقعد نقول مش عارفين ومش منيلين 


لتقول لها نبض بغضب .....قولى ياختى الحل بتاعك أى احنا مش هانعرف نهبب حاجه صدقينى وانت عارفه البنات وخصوصا أن كل واحده من بناتنا مياله لأبوها أكتر


ملك ....طب وبعدين يانبض أنا رهف بنتى تقريبا مابتتكلمش مع أى بنت من ولاد عمها البنات متغيرين اوى على بعض  احنا مكناش كده خالص 


لتقول نبض .....هو مافيش غير حل واحد 


لتجيبها نورهان بسرعه ....أى يانبض 


نبض ببتسامه ... إن احنا ندخل الشباب فى الموضوع ده طبعا هنعمله  لما تستأذن من زين والباقى


***


فى الجامعه ...


لينا بضحك ....هههه تصدقى يابت يارسيل الواحد كان جوعااان اووى 


رسيل بصدمه.....منك للله يالينا ....لينا حبيبتى احنا اتطردنا من المحاضره ودى مش محاضره أى حد ده ريان واخده بالك رياااان 


لتقول لينا بنفاذ صبر .....مالو سى زفت رياااان 


لتنظر رسيل بصدمه وتشير برأسها للخلف 


لم تفهم لينا قصدها ولكنها فهمت عندما جاءها صوته قائلا ....انا هاقولك مالو سى زفت ريان 


لتفتح لينا عينها بصدمه كبيره 


***

نبض_الزين

فى شركه الأسيوطى ...


أسر بضحك....ههه تعرف ياواد ياسليم لو عمو حسام عرف هايعمل فيك أى 


سليم بغضب ....ياعم روح وانا عملت أى يعنى انا حبيت الله 


أسر بضحك .....انت أهبل ياض بتقولى حبيت كده فوشى مش واخد بالك انك بتتكلم عن بنت زى اختى يعنى


سليم بغضب ....والنبى اسكت المشكله انها مش عطيانى وش 


أسر بضحك ....ههه هتعطيهولك متقلقش يلا يابو سلم بقا عشان عندى شغل 


سليم ....سلام لما اروح اشوف الواد ده اعترف ولا لسه


ليغلق سليم الهاتف قائلا بحزن ....امتا تحسى بيا وتعرفى إن بحبك من لما كنتى عيله 


***


رهف بجديه ...أنا أسفه جد....لم تكمل حديثها لتتوقف عن الكلام قائله ببتسامه وفرح.....زاهر 


زاهر بفرحه ....رهووف فينك يابنتى مختفيه 


رهف بفرحه .....انا هنا ياسيدى بس انت اللى مش بتسأل ولا كأن كنت تعرفنى 


زاهر ببتسامه ....عمرى منسيتك على فكره وكنت دايما فاكرك كان نفسى اشوفك اووى 


رهف ببتسامه ...والله انت وحشتنى أووى 


ليأتيها صوته قائلا .....اتنين لمون بشمسيه ياعم محمد والنبى 


لتنظر رهف بصدمه قائله ...فهد 


فهد بغضب مكبوت ....لا فهد أى بقا ويشير بيديه على زاهر قائلا ....كملى كملى على مالمون ياجى 


رهف بعدم فهم....لمون اى وأكمل أى 

نبض_الزين

فهد بغضب وهو يوجهه حديثه إلى زاهر ....يلا ياض على شغلك بدل وربنا اطلع بروحك 


ليأخذ رهف من يديها متجها نحو المكتب 


رهف بألم ....سيب ايدى وجعتنى 


فهد بغضب ....ترتيب وتخطيط طلعتى مش ساهله اهو         


وانا الغبى اللى بقول اى النشاط بتاعها ده معقول عايزه تنزل الشغل للدرجادى 


اتارى الهانم مرتبه ومخططه مع عاشقها  لا وأى مش مكسوفه واقفه فى نص شركه طويله عريضه تقولوا وحشتنى لينظر لها نظره غضب ....ماكنتش متوقعك كده 


كانت تقف بدموع تكاد أن تشق وجهها  هل يعتقد بأنها من النوع هذا من الفتيات كيف له الحق بأن يتهمها بشئ بشع كهذا وهو الوحيد يعلم بتربيتها وأخلاقها وأنها تختلف عن فتيات العائله كثيرا 


لتقول له رهف بغضب وهى اقسمت بأن تعامله بنفس معاملته لها ....اى مش عاجبك ولا أى قولت اقوله وحشتنى وصت الناس كلها بدل ماكون بخدعكوا واعمل حاجه من ورا الناس 


فهد بغضب مكبوت ....نازله الشغل عشانه


نظرت له رهف بصدمه ولكنها قررت أن تمشى معه هكذا ولم تحاول أن تبرأ نفسها من تهماته لأنها رأت بأن الحديث معه بلا فائده 


فهد وهو يقرر سؤاله بغضب ...نااازله عشااانه 


لتقول رهف بتحدى ...اه يا فهد نازله عشانه 


لم تكمل تلك الحمقاء كلامها لتجد عده صفعات متتاليه على وجهها 


فهد بغضب ....اطلعى بره بدل وأقسم بالله اطلع بروحك 


ليأخذوها هو من يديها متجها بها نحو الخارج 


نظر لها فهد بنظر قذاره 


أغلق مكتبه بعدما أخرج غضبه فى الموظفين عندما وجدهم ينظرون عليها 


ذهبت هى ولم تعرف ماهذا الشعور بداخلها 


توجد نار تحرق فى قلبها 


لما يعاملها هكذا ...هو يعرف تربيتها جيدا ....لم تغير معها هكذا وهو سابقا وعدها بأن يظل بجوارها 


الف سؤال وسؤال يتكرر فى دماغها لم تجد طريقه للهروب من تلك الأسئلة غير أن تغيب عن هذا العالم 


لمحها أسر من بعيد بعد أن أخبره أحد الموظفين بخناق فهد معاها 


ذهب مسرعا إليها 


أسر بقلق ....فى اى يارهف اى اللى حصل 


نظرت إليه نظره أخيره ثم أغلقت عيناها ببطئ شديد مغشاه عليها 


ليصرخ أسر قائلا ...رهف 


***


  يامن بقلق ...فى أى ياكرم 


كرم سائق أيسل ....الحقنى يا يامن بيه الهانم واقعه فى مشكله كبيره فى جامعه 


لم يكمل السائق حديثه حتا توجهه يامن مسرعا إلى جمعتها

***

نبض_الزين

فى غرفه زين ..


نبض بحب ...زين كنت عايزه اكلمك فى حاجه 


زين وهو يحتضنها ...مش وقته خاالص الكلام فى حاجه معدناش بنقعد مع بعض خالص 


نبض بصدمه ...زين عيب احنا كبرنا على كده 


زين بسخرية وحب....اومال مش باين عليكى لى الكبر ده انا لسه شايف قدامى نبض زى ماهى 


نبض بضحك ...ههه ياسلام 


***


رائف وهو ينظر إلى كارما قائلا بغضب ....كارما انت هبله انت ازاى تفكرى تكلميه أصلا 


كارما بدموع ....بحبه وهو بيحبنى 


ليصفعها بقوه ولتتفاجأ كارما من مافعله رائف فهو دائما مرح 


***


لم تنتهى عائله الأسيوطى من مشاكلها الأبدية 


كل شاب من العائله يخطط لوحده ويعتمد على نفسه لم يطلعوا كا أبأهم متماسكين يحبون بعضهم 


وكذلك الفتيات 

هل سينجحون فى تجميع كل من الفتيات والشباب وماهى الطريقه 

وهل ستظل رهف وفهد يتحدون بعضهم لبعض 

كل هذا سنتعرفه فيما بعد *

•••••••••••••

نبض_الزين

بقلمى_جهاد_محمد

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇👇👇👇

من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close