القائمة الرئيسية

الصفحات

البارت التالت نبض_الزين بقلم جهاد محمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 



البارت التالت

نبض_الزين

بقلم جهاد محمد 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

فى إحدى المستشفيات ..

أسر بخوف لأحد الممرضات ...شيليها براحه شويه 


بعد أن وضعوا رهف فى إحدى الغرف وطلبوا من أسر الخروج أخذ أسر هاتفه ليخبر من فى القصر 


لم تمر دقائق كثيره حتا وصلت ملك تبكى كثيرا وأمير يهدأها 


أمير بخوف ....فى اى يا أسر مالها رهف 


أسر بجديه ....ماعرفش والله ياعمو هى كانت خارجه من المكتب وبعدها وقعت فاجأه 


أمير بشك .....يعنى محصلش حاجه تانيه 


أسر بارتباك ....لا هو ده اللى حصل 


***


فى إحدى الجامعات ...


دخل يامن مسرعا إلى مكتب مدير الجامعه بعد أن علم بأن أيسل بالداخل 


ليدخل بهيبته قائلا لأيسل بخوف .....فى اى يا أيسل مالك


لم تتحدث أيسل ولكنها اكتفت بأن تحتضنه 


ليضع يده على رأسها بقلق 

 

وجهه حديثه إلى المدير قائلا بغضب ....أنا عايز أفهم اى اللى حصل ومين خلاها تبكى كده 


ليجيبه شاب قائلا ...انا اللى عملت فى الحلوه كده قفلاها أووى عليا كل لما أقرب تبعد قولت لا بقا طالما مش هتيجى بلذوق تيجى بلقوه 


يامن بغضب ....يابن الكلب ضربه يامن كثير من اللكمات وقفوا جميعهم يبعدون يامن عن هذا الشاب ولكن لا جدوا 


ضربه يامن كثير ولم يكتفى بهذا أمر احد  الحراس بأخذه معهم 


يامن وهو يحتضن أيسل ....لو مقلبتش المخروبه دى على دماغك مابقاش انا يامن الأسيوطى 


خرج يامن وهو يحتضن أيسل وسط نظرات الجميع وغيره الفتيات وتمانيهم بأن يكونوا بمكانها 


***

 

فى قصر عائله الأسيوطى


زين وهو يحتضن نبض ....اممم كنتى عايزه تقولى أى 


نبض بجديه ...زين كنت عايزه اكلمك بخصوص الولاد 


زين بصدمه ...الولاد مالهم 


نبض بحزن ....الولاد بعدين عن بعضهم أووى يازين مش متماسكين مع بعض سواء بنات أو ولاد 


زين بابتسامه ....والمطلوب 


نبض ..... إن احنا نحاول نجمعهم نحاول نخليهم ايد واحده ويبقوا دايما مع بعض حلوهم و مرهم 


هما أيوا شغالين مع بعض فى نفس الشركه بس كل واحد ماسك شغله الخاص وبين كل واحد وواحده خناق وغيره من حد تانى انا عايزه أخليهم زينا يازين زيى أنا وأسيل و ملك ونورهان ودينا و نهله متجامعين مع بعض دايما بنحب بعض ونخاف على بعض وانت وولاد عمك بردو كنتوا دايما ولحد دلوقتى ايد واحده عايزه ولادنا يبقوا كده 


زين بحب ....وانا هاعملك اللى انت عوزاه ياروح زين 


نبض ببتسامه ....كنت متأكدة أن انت الللى هتعرف تجمعهم 


قبل زين جبينها واحتضنها   


***


ريان بحده.....سى زفت ريان اللى انت بتتكلمى عنه لى قواعد فى الجامعه بتاعته تمشى على الكل سواء أخته أو بنت عمه تمام يا أستاذه لينا ....سى زفت ريان بردو هيكتفى بأنه قالك الكلام ده عشان مايخليش كرامتك تنزل على الأرض دلوقتى حالا قدام زمايلك فى الجامعه 


ليوجهه حديثه إلى رسيل قائلا ....رسيل 


رسيل بقلق ...نعم 


ليشير إلى لينا التى كانت تقعد بحزن شديد قائلا ...هاتيها وتعالوا يلا حسابكوا فى القصر مش هنا 


***


فى المستشفى ذهبت بجواره قائله بترجى ...رائف عشان خطرى مش عايزه حد يعرف 


رائف بجديه ...انا مش هاقول  لحد ياكارما بس اللى انت بتعمليه ده غلط وانا قولتلك وبحظرك اهو ابعدى عنه عشان لو عرفت إن لسه فى علاقه بينكوا مش هكتفى بإن أقول لفهد بس 


لتهز هى رأسها بمعنى نعم 


***

سليم بغضب ....انت أهبل ازاى يهرب من بين اديكوا كده 


الشرطى وهو يضع وجهه فى الأرض قائلا ....ياسليم باشا طلع علينا شويه عيال غرقوا المكان حاجات بيضه ولما الحاجات دى راحت ملقنهوش معانا 


سليم بغضب ...اطلع من وشى دلوقتى 


***


طارق بضحك ...هههه والله ليك واحشه


الرجل بغضب ....عفنت يا  أخى  


طارق بمكر ....مساعدتى انك تطلع من السجن دى  مش عشان سواد عيونك 


ليقول الرجل بضحك ...هههه عارف انك طول عمرك مصلحجى 


ليقول طارق بشر ....بس المصلحه المره دى مش ليا لوحدى ليك كمان 


الرجل بعدم فهم ....ليا ! وهتفدنى لى 


طارق بمكر ....مش تسأل الاول اى هى المصلحه دى 


اجابه بضحك .....اى ياخويا 


طارق بشر ...عيله الأسيوطى


***


فى إحدى المستشفيات ..


خرج الدكتور لتذهب إليه ملك بخوف قائله ...مالها يادكتور 


الدكتور بجديه ....حالتها النفسيه مش كويسه وتقريبا مش بتاكل كويس ومضغوطه جامد لازم تخفيفوا عنها شويه 


لتقول ملك بحزن ....ينفع ادخلها 


الدكتور بابتسامه ...أكيد بس ياريت من غير صوت عشان هى محتاجه هدوء وراحه 


دخلت ملك الى ابنتها بحزن 


بينما أمير أوقف أسر قائلا له ....فهد السبب فالللى هى فيه صح 


أسر بارتباك ...لا فهد مايعرفش حاجه 


أمير بغضب ...أسر انا عارف فهد كويس .....هو السبب صح 


أسر اكتفى بأن يهز رأسها وعندما أخذ أمير الاشاره حتا ذهب مسرعا متجها نحو الشركه


***


فى إحدى الكفيهات ...


كانت تجلس ماريا تتحدث بخوف ....مش عارفه يا إسلام حاسه ان الموضوع مش مظبط شويه 


إسلام بخبث ...هو اى اللى مش مظبط يا ماريا متنسيش انت بنت مين ولا من عيله أى انت من عيله الاسيوطى أكبر عائلات البلد ...بلد مين الدول كلها 


لتبتسم بفخر 


ليكمل هو قائلا ....بإشاره واحده منك ممكن نعمل اللى احنا عاوزينه وبعدين انا بقولك كده عشان اعرف أظبط امورى واجى عشان أطلبك للجواز 


ماريا بحيره ...خلاص يا إسلام هفكر    


إسلام بخبث ...تفكرى ....انا عايز اسمع انك موافقه مش تفكرى 


ماريا بابتسامه ...تمام يا إسلام انا هامشى بقا 


إسلام بخبث ...طمنينى عليكى ياروحى لما توصلى 


ماريا ...اوك 


***


ذهب أمير الى الشركه بعضب


أمير لأحد الموظفين ....فهد جوه 


السكرتيره ....لا يافندم مستر فهد فى اجتماع 


أمير وهو يدخل مكتب فهد ...اوك 


***


زين بجديه ...انت فين يا أمير 


أمير بغضب ...فى مكتب ابنك 


زين بعدم فهم ...مكتب ابنى بتعمل اى هناك 


أمير بغضب ...جيت أشوف الافندى عمل اى فى البت 


زين بعدم فهم ...بت مين 


أمير بحده ...رهف


زين بقلق ....مالها رهف


أمير ....فى المستشفى وعرفت إن فهد هو السبب


زين بجديه ...عمل اى 


أمير ...معرفش جيت أسئله 


زين بحده....اعرف وقولى عشان الموضوع ده زاد عن حده اوى 


أغلق معه الهاتف 


لتتوجه اليه نبض  وتضع يدها على كتفه قائله ...فى اى يازين


زين بغضب ....انا والله مافاهم ابنك ده هنصلح علاقته بمين ولا مين 


نبض بجديه....عمل اى تانى 


زين بحده ...اتخانق مع رهف والبنت فى المستشفى 


نبض بخوف ....يالهوى يازين 


زين بابتسامه كى يجعلها تطمأن...اهدى مافيش حاجه 


نبض بتوتر ....هى عامله اى دلوقتى 


زين ....الدكتور قال انها كويسه متخافيش 


نبض بغضب من ابنها ...انت لازم تشوف حل فى فهد ابنك 


زين بجديه...لما يرجع انا هتصرف   معاه 


نبض بقلق...زين براحه عشان انت عارف فهد كويس 


زين ببتسامه...متقلقيش  ياروحى 


***


طارق بغضب مكبوت ....مش هنتكلم تانى ازاى يعنى 


_لو اتكلمنا تانى صدقنى مش هتشوف خلقتى تانى 


طارق بمكر ...حاضر ياروح قلب طارق هاعمل إلى. هيريحك بس مطوليش ياقلبى 


أغلق الهاتف معاها والقاه قائلا بغضب ... بنت الكلب 

***********

نبض_الزين

بقلمى_جهاد_محمد


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close